Sygn. akt: KIO 1479/18
WYROK
z dnia 14 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokol
ant: Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia
2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lipca 2018 r. przez wykonawcę Roche
Diagnostics Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez Specjalistyczny Szpital im. Edwarda Szczeklika w
Tarnowie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Beckman
Coulter Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, Bio-Rad Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża Roche Diagnostics Polska Spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Roche Diagnostics Polska
Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Roche Diagnostics Polska Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
w Warszawie na rzecz Specjalistycznego Szpitala im. Edwarda Szczeklika w
Tarnowie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysięcy sześćset złotych zero groszy),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zmianami), na niniejszy wyrok,
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Tarnowie.
………………………………
Sygn. akt: KIO 1479/18
Uzasadnienie
Zamawiający – Specjalistyczny Szpital im. Edwarda Szczeklika w Tarnowie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dzierżawę analizatorów do badań:
gazometrycznych i wapnia zjonizowanego, z koagulologii, hematologicznych, analizy moczu,
biochemicznych, wraz z dostawami: odczynn
ików, kalibratorów, materiałów kontrolnych i
zużywalnych niezbędnych do wykonywania badań na wymienionych analizatorach.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu 27 lipca 2018 roku wykonawca
Roche Diagnostics Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności
(zaniechań) zamawiającego polegających na:
dokonaniu wyboru oferty Konsorcjum firm: Beckman Coulter Polska sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie i Bio-Rad Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (przystępujący) w
pakiecie nr 5,
2) zaniechaniu odrzucenia oferty Konsorcjum firm: Beckman Coulter Poiska sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie i Bio-Rad Poiska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w Pakiecie nr 5
3) zaniechaniu dokonania wyboru oferty o
dwołującego jako najkorzystniejszej w pakiecie nr 5.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że powyższe czynności zostały dokonane
względnie zaniechano ich podjęcia) niezgodnie z przepisami art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6, art. 7 ust.
1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia ofe
rty złożonej przez
Konsorcjum firm: Beckman Coulter Polska sp. z o.o. i Bio-Rad Polska sp. z o.o. w pakiecie nr
5 pomimo, iż jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(s.i.w.z.)
, a tym samym naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Z ostrożności odwołujący zarzucił także naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p.
poprzez zaniechanie poprawienia innej omyłki w ofercie przystępującego poprzez doliczenie
brakującej ilości opakowań poszczególnych odczynników, a następnie poprawienia oczywistej
omyłki rachunkowej poprzez przeliczenie wartości oferty zgodnie z prawidłową
(odpowiadającą s.i.w.z.) ilością zaoferowanych odczynników.
Odwołujący podniósł, że powyższe uchybienia doprowadziły do naruszenia interesu
o
dwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia i narażenia go przy tym na znaczną
szkodę związaną z utratą spodziewanego zysku z tytułu realizacji przedmiotowego kontraktu,
który powinien być mu przyznany. W związku z tym odwołujący stwierdził, że ma interes we
wniesieniu o
dwołania.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności dokonania wyboru oferty przystępującego w pakiecie nr 5;
odrzucenie oferty
przystępującego w pakiecie nr 5
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w ww. pakiecie, ewentualnie z
uwzględnieniem poprawienia omyłek na zasadach art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł, że w dniu 18 lipca 2018 r.
z
amawiający zawiadomił wykonawców o wyniku postępowania, zgodnie z którym w pakiecie
nr 5 jako najkorzystniejsza z
ostała wybrana oferta przystępującego natomiast oferta
o
dwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu;
Z powyższym rozstrzygnięciem odwołujący się nie zgodził, gdyż złożona w
p
ostępowaniu oferta przystępującego jest niezgodna z treścią s.i.w.z.
Odwołujący wskazał, że według s.i.w.z. każdy wykonawca przedstawi swoją ofertę
zgodnie ze wzorem określonym w Formularzu Cenowym - Załącznik Nr 1 do s.i.w.z. W pkt III.
7 s.i.w.z.
przewidziano, że: Cena brutto zamówienia - każdego pakietu powinna stanowić sumę
wartości brutto wszystkich pozycji ujętych w pakiecie, natomiast wartość brutto pozycji winna
być obliczona jako wartość netto powiększona o kwotę obowiązującego podatku. Wartość
netto pozycji należy obliczyć jako iloczyn liczby opakowań przez cenę jednostkową netto
opakowania, a uzyskaną kwotę zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku. Cenę jednostkową
brutto opakowania należy obliczyć jako cenę jednostkową netto opakowania powiększoną o
kwotę obowiązującego podatku i zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku.
Analogiczne zapisy znajdują się na wzorze formularza cenowego. Tam również
zastrzeżono, że wypełniając formularz cenowy należy wymienić nazwę i ilość wszystkich:
odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych i zużywalnych oraz pozostałych
koniecz
nych do prawidłowego funkcjonowania oferowanych w dzierżawę analizatorów oraz
wykonania wymienionej niżej liczby badań oraz oznaczeń kontrolnych. Formularz cenowy
określał ilości oznaczeń przewidzianych do wykonania w okresie obowiązywania umowy (24
m-ce).
Odwołujący stwierdził, że zamawiający wskazał liczbę i rodzaj oznaczeń, które będzie
wykonywał, pozostawiając zarazem wykonawcom dobór odpowiedniej (adekwatnej) ilości
asortymentu, koniecznego do wykonania założonych badań. Wykonawcy z jednej strony byli
związani ilością podaną przez zamawiającego, a z drugiej strony - instrukcjami wykonywania
oznaczeń zawartymi w tzw. ulotkach metodycznych każdego z oferowanych odczynników. W
tychże ulotkach każdorazowo precyzyjnie podaje się zasady postępowania z odczynnikami,
które są przecież wyrobami medycznymi, w tym określa się ich przechowywanie i stabilność
(ponadto zasady wykonywania kontroli, kalibracji itp.). Jest więc oczywiste, że szacując ilość
odczynnik
ów koniecznych do zaoferowania zamawiającemu, aby mógł wykonać zaplanowaną
ilość badań, należy brać pod uwagę nie tylko ilość oznaczeń, którą nominalnie można wykonać
z jednego opakowania odczynników, ale także okres ich przydatności (stabilności) po otwarciu.
W razie bowiem jego upływu odczynnik podlega utylizacji.
Odwołujący wskazał, że ulotki odczynników zaoferowanych przez przystępującego
przewidują różne okresy stabilności po otwarciu pojemnika (buteleczki), każdorazowo są
jednak dokładnie określone, najczęściej liczbą dni z przedziału 14-90 dni. Przystępujący
powinien
więc kalkulować ilość testów, które należy zaoferować mając na uwadze stabilność
wynikającą z ulotek odczynnikowych.
Odwołujący stwierdził, że ilości w ofercie przystępującego odczynników nie zostały
obliczone z uwzględnieniem ich stabilności po otwarciu wynikającym z ulotek. Dotyczy to
następujących pozycji formularza cenowego: nr 3, 4, 5, 7, 9,12,13, 15,19, 20, 24,28, 29, 30,
Odwołujący wskazał, że odczynniki w ilościach podanych w formularzu cenowym oferty
przystępującego nie wystarczą na zabezpieczenie badań przez okres trwania umowy tj. 24
miesiące. Niedoszacowanie oferty wynosi 152 874,00 zł brutto.
Wobec zaniżenia ilości potrzebnych opakowań odczynników do wykonania
określonych w s.i.w.z. ilości oznaczeń odwołujący stwierdził, że oferta przystępującego
podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy P.z.p.,
mając na uwadze określony w s.i.w.z. sposób kalkulacji ceny. Skoro bowiem w ofercie nie ma
niezbędnych ilości odczynników, to należy ją uznać, w odniesieniu do zakresu przyjętego na
siebie zobowiązania, za sprzeczną z treścią s.i.w.z., co kwalifikuje ją pod przepis art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy. Jednocześnie, ze względu na wynikający z s.i.w.z., sposób obliczenia ceny brutto
zamówienia należało zsumować wartości wszystkich niezbędnych towarów, a niewątpliwie
kwota oferty
przystępującego nie zawiera wszystkich odczynników, więc jest obliczona
błędnie.
Z ostrożności odwołujący podniósł, że gdyby ujawnione odstępstwa treści oferty
przystępującego względem treści s.i.w.z. zostały uznane za inne omyłki, o których mowa w
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p.
, to odwołanie należy uznać za zasadne, a po doliczeniu
właściwej liczby brakujących opakowań poszczególnych odczynników konieczne będzie
przeliczenie wartości netto i brutto poszczególnych pozycji, stosownie do zmienionej
(poprawionej) liczby opakowań, a następnie poprawienie kwoty łącznej ceny oferty na
zasadach art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy P.z.p.
, tj. łącznie o 152 874,00 zł brutto. Ze względu na
skalę niedoszacowania, w wyniku ww. poprawienia oferta przystępującego przestanie być
najkorzystniejsza.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 9 sierpnia 2018 roku, złożonej na
posiedzeniu Izby w dniu 10 sierpnia 2018 roku
, wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Ponadto zamawiający wniósł o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji przetargowej, a w
szczególności z dokumentów wskazanych w treści odpowiedzi na odwołanie — na okoliczność
ich treści oraz na okoliczność prawidłowego i zgodnego z prawem dokonania wyboru
najkorzystniejszej oferty
przystępującego, na okoliczność, że treść oferty przystępującego
odpowiada treści s.i.w.z.
zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów zastępstwa,
według norm przepisanych.
Zamawiający podniósł, iż nie zgadza się ze stanowiskiem odwołującego wyrażonym w
odwołaniu. Podnoszone w odwołaniu twierdzenia są bezzasadne i winny zostać oddalone w
całości.
Przede wszystkim
zamawiający stwierdził, że – wbrew twierdzeniom odwołującego –
nie naruszył żadnego z przepisów ustawy P.z.p., w szczególności art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6, art. 7
ust. 1,
jak również art. 87 ust.2 pkt 2 i 3. Zamawiający podniósł, że dokonał wyboru oferty
przystępującego jako najkorzystniejszej, zgodnie z przepisami ustawy P.z.p.
W ocenie zamawiającego, zarzuty dotyczące zaniechania odrzucenia oferty złożonej
przez
przystępującego są bezzasadne i nie znajdują potwierdzenia w przedmiotowej sprawie.
Odwołujący prezentuje w swym piśmie szereg twierdzeń, nie przedstawia jednak żadnych
dowodów na ich poparcie. Co więcej, w zamieszczonej w odwołaniu tabeli, odwołujący podaje
obliczenia nie mające merytorycznych ani ekonomicznych podstaw.
Zamawiający wskazał, że w formularzu cenowym wymagał podania „nazwy i ilości
wszystkich: odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych i zużywalnych oraz
pozostałych koniecznych do prawidłowego funkcjonowania oferowanych w dzierżawę
analizatorów oraz wykonania wymienionej niżej liczby badań oraz oznaczeń kontrolnych”.
Zamawiający wskazał szczegółowo, odnośnie każdej pozycji z tabeli, ile badań planuje
wykonać. Przystępujący wypełnił wszystkie te pozycje i każdorazowo ilości przez niego
zaoferowane spełniały lub przekraczały ilości oczekiwane przez zamawiającego.
Nie
są zatem zrozumiałe wyliczenia odwołującego zaprezentowane w odwołaniu.
Wielkości wskazane przez odwołującego znacząco przekraczają zapotrzebowanie
z
amawiającego i nie znajdują uzasadnienia.
Przykładowo zamawiający wskazał, że odwołujący twierdzi, że przystępujący, by
wypełnić zapotrzebowanie, powinno zaoferować 3, a nie 2 opakowania Albumin. Na poparcie
tej tezy przedstawia obliczenia (pozycja 1 tabeli), według których oferta powinna obejmować
ilość Albumin wystarczającą na wykonanie 7.440 testów podczas, gdy zamawiający zamierza
wykonać tylko 3.000 badań. Przystępujący zaoferował ilość Albumin pozwalającą na
wykonanie 4.
960 testów, a więc znacznie więcej niż zamierza wykonać zamawiający.
W ocenie zamawiającego, jeszcze bardziej jaskrawym przykładem błędnego
rozumowania o
dwołującego jest ostatnia pozycja tabeli zawartej w odwołaniu dotycząca
Homocysteiny (poz. 44 tabeli). Zamawiający planuje wykonać 500 oznaczeń. Przystępujący
zaoferował ilość pozwalającą na wykonanie właśnie 500 oznaczeń, a tymczasem odwołujący
uważa, że należało zaoferować ilość potrzebną do wykonania aż 2 500 testów.
Zamawiający stwierdził, że wszystkie pozycje tabeli sporządzonej przez odwołującego
zawierają zawyżone ilości odczynników.
Zamawiający wskazał, że wykonawcy mieli wskazać w formularzu cenowym ilości
wszystkich: odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych i zużywalnych oraz
pozostałych koniecznych do wykonania wskazanej przez zamawiającego liczby badań oraz
oznaczeń kontrolnych. W związku z tym przystępujący zaoferował taką ilość poszczególnych
odczynników, która pozwala zamawiającemu na wykonanie oczekiwanej przez niego ilości
oznaczeń.
Zamawiający zaznaczył, że określił przedmiot zamówienia poprzez wskazanie efektu,
jaki chce osiągnąć, tzn. wykonanie określonej ilości badań, a nie poprzez określenie
potrzebnej ilości odczynników. Pozwoliło to wykonawcom na dalece posuniętą dowolność w
doborze wielkości opakowań oraz sposobu porcjowania odczynników. Co istotne, dostrzega
to również sam odwołujący, który w treści swego odwołania zauważa, że to zamawiający
pozostawił wykonawcom dobór odpowiedniej (adekwatnej) ilości asortymentu koniecznego do
wykonania założonych badań.
W tym świetle, w ocenie zamawiającego, nie jest zrozumiałe podważanie oferty
przystępującego, które zaoferowało ilości asortymentu właśnie w sposób adekwatny do
potrzeb z
amawiającego.
Zamawiający wskazał, że przystępujący w trakcie postępowania zwrócił się do
z
amawiającego z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby w pakiecie Nr 5, w przypadku niektórych
odczynników biochemicznych, zaproponować możliwość ich porcjowania do oferowanych
przez wykonawcę mniejszych opakowań i zaoferować ich ilości zgodnie z podaną w ulotce
odczynnikowej informacją o trwałości odczynnika po otwarciu przechowywanego w
analizatorze. Zamawiający pismem z dnia 14 maja 2018 r. dopuścił zaoferowanie w pakiecie
Nr 5 niektórych odczynników biochemicznych porcjowanych do oferowanych przez
wykonawcę mniejszych opakowań i zaoferowanie ich ilości zgodnie z podaną w ulotce
odczynnikowej informacją o trwałości odczynnika po otwarciu przechowywanego w
analizatorze.
Zamawiający wskazał, że porcjowanie odczynników pozwala na podzielenie ich na
mniejsze porcje i bardziej ekonomiczne wykorzystanie. Butelka oryginalna przechowywana
jest w lodówce w temp. 2-8°C, co pozwala na utrzymanie zawartego w niej odczynnika w stanie
zdatnym do użycia do końca okresu ważności, podczas gdy w analizatorze przechowywana
jest jedynie niewielka porcja i tylko ona traci stabilność po określonym w ulotce okresie
przechowywania poza lodówką. Tak więc każde rozporcjowane opakowanie ma w rezultacie
wydłużony okres stabilności.
W ocenie zamawiającego, zarzut odwołującego, iż treść oferty złożonej przez
przystępującego, nie odpowiada treści s.i.w.z. jest zatem pozbawiony jakichkolwiek podstaw.
W ocenie zamawiającego, zarzut dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
P.z.p.
nie zasługuje również na uwzględnienie. Oferta przystępującego nie zawiera błędu w
obliczeniu ceny. Cena została obliczona prawidłowo. Również zarzuty dotyczące zaniechania
poprawienia innej omyłki w ofercie przystępującego poprzez doliczenie brakującej ilości
opakowań poszczególnych odczynników, a następnie poprawienia oczywistej omyłki
rachunkowej poprzez przeliczenie wartości oferty zgodnie z prawidłową, według
o
dwołującego, ilością zaoferowanych odczynników nie znajdują uzasadnienia.
Izba ustaliła, co następuje:
Według s.i.w.z., każdy wykonawca przedstawi swoją ofertę zgodnie ze wzorem
określonym w Formularzu Cenowym - Załącznik Nr 1 do s.i.w.z. W pkt IIl. 7 s.i.w.z.
przewidziano, że: Cena brutto zamówienia - każdego pakietu powinna stanowić sumę wartości
brutto wszystkich pozycji ujętych w pakiecie, natomiast wartość brutto pozycji winna być
obliczona jako wartość netto powiększona o kwotę obowiązującego podatku. Wartość netto
pozycji należy obliczyć jako iloczyn liczby opakowań przez cenę jednostkową netto
opakowania, a uzyskaną kwotę zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku. Cenę jednostkową
brutto opakowania należy obliczyć jako cenę jednostkową netto opakowania powiększoną o
kwotę obowiązującego podatku i zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku.
Analogiczne zapisy znajdują się na wzorze formularza cenowego. Tam również
zastrzeżono, że wypełniając formularz cenowy należy wymienić nazwę i ilość wszystkich:
odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych i zużywalnych oraz pozostałych
koniecznych do prawidłowego funkcjonowania oferowanych w dzierżawę analizatorów oraz
wykonania wymienionej niżej liczby badań oraz oznaczeń kontrolnych. Formularz cenowy
określał ilości oznaczeń przewidzianych do wykonania w okresie obowiązywania umowy (24
m-ce).
Przystępujący w trakcie postępowania zwrócił się do zamawiającego z zapytaniem, czy
wyrazi zgodę, aby w pakiecie Nr 5, w przypadku niektórych odczynników biochemicznych,
zaproponować możliwość ich porcjowania do oferowanych przez wykonawcę mniejszych
opakowań i zaoferować ich ilości zgodnie z podaną w ulotce odczynnikowej informacją o
trwałości odczynnika po otwarciu przechowywanego w analizatorze. Zamawiający pismem z
dnia 14 maja 2
018 r. dopuścił zaoferowanie w pakiecie Nr 5 niektórych odczynników
biochemicznych porcjowanych do oferowanych przez wykonawcę mniejszych opakowań i
zaoferowanie ich ilości zgodnie z podaną w ulotce odczynnikowej informacją o trwałości
odczynnika po otwarciu przechowywanego w analizatorze.
Przystępujący w pozycjach formularza nr 3, 4, 5, 7, 9,12,13, 15,19, 20, 24,28, 29, 30,
,44 zaoferował odczynniki w ilościach pozwalających na przeprowadzenie
wymaganej ilości oznaczeń poprzez używanie odczynników w okresie dłuższym niż podana w
ulotce odczynnikowej informacja o
trwałości czynnika po otwarciu i przechowywaniu w
analizatorze.
Z ulotek odczynnikowych
wynika, że producent odczynników ograniczył trwałość
otwartych odczynników przechowywanych na pokładzie aparatu od 14 do 90 dni. Nie
wypowiedział się natomiast co do trwałości odczynników, które są przechowywane w
zamkniętych opakowaniach w temperaturze lodówki po ich otwarciu w celu porcjowania
odczynnika.
W dniu 18 lipca 2018 roku zamawiający zawiadomił wykonawców o wyniku
postępowania, zgodnie z którym w pakiecie nr 5 została wybrana jako najkorzystniejsza oferta
przystępującego, natomiast oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest bezzasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p.
Istotą postępowania jest ustalenie, czy w rozpoznawanej sprawie przystępujący mógł
zaoferować taką ilość odczynników, która uwarunkowana była możliwością wykorzystywania
odczynnika po jego otwarciu i przechowywaniu w lodówce.
Na tak postawione zagadnienie
należy odpowiedzieć twierdząco, gdyż wynika to z
pytania zadanego przez wykonawcę o treści: czy zamawiający wyrazi zgodę, aby w pakiecie
Nr 5, w przypadku niektórych odczynników biochemicznych, zaproponować możliwość ich
porcjowania do oferowanych przez wykonawcę mniejszych opakowań i zaoferować ich ilości
zgodnie z podaną w ulotce odczynnikowej informacją o trwałości odczynnika po otwarciu
przechowywanego w analizatorze
oraz odpowiedzi na to pytanie, zgodnie z którą zamawiający
dopuścił zaoferowanie w pakiecie Nr 5 niektórych odczynników biochemicznych porcjowanych
do oferowanych przez wykonawcę mniejszych opakowań i zaoferowanie ich ilości zgodnie z
podaną w ulotce odczynnikowej informacją o trwałości odczynnika po otwarciu
przechowywanego w analizatorze.
W tym miejscu podkreślić należy, że odpowiedzi udzielane w ramach wyjaśnień treści
specyfikacji zamówienia są bezwzględnie wiążące dla wykonawców (tak np. wyrok z
16 sierpnia 2011 r., KIO 1648/11; wyrok z 7 marca 2012 r., KIO 388/12). O
dpowiedź na pytanie
związane ze specyfikacją staje się częścią s.i.w.z. i może zmieniać jej pierwotną treść. W takim
p
rzypadku zamawiający nie musi dokonywać żadnych dodatkowych czynności, ponieważ
zarówno on, jak i wykonawcy, są związani treścią pytań i odpowiedzi.
A zatem,
oceniając konsekwencje udzielonej przez zamawiającego odpowiedzi, Izba
podkreśla, że odpowiedziom na pytania dotyczące treści s.i.w.z. przypisywane są doniosłe
skutki. Odpowiedzi te są bowiem uznawane za rodzaj wykładni autentycznej, wiążącej
zarówno zamawiającego jak i wykonawców (tak np. w wyroku z dnia 17 listopada 2015 roku,
sygn. akt KIO 2412/15).
Biorąc powyższe pod uwagę, nie podzielono stanowiska
odwołującego, który zdawał się nie dostrzegać faktu udzielenia takiej odpowiedzi przez
zamawiającego w toku postępowania.
Podkreślenia wymaga również to, że zamawiający, prowadząc postępowanie o
udzielenie zamówienia, zobowiązany jest zapewnić przestrzeganie naczelnych zasad
postępowania o udzielenie zamówienia, a zwłaszcza zasady równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji, wynikającej z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. Przejawia się ona
również w tym, że wykonawca ma prawo działać w zaufaniu do udzielanych mu odpowiedzi,
traktować je jako wykładnię autentyczną i oczekiwać, że zastosowanie się do nich nie będzie
się wiązało dla niego z ujemnymi skutkami. Zdaniem Izby, oczywistym jest bowiem, że treść
odpowiedzi wywarła wpływ na ofertę złożoną przez przystępującego, co zresztą w sposób
niewątpliwy wynikało z argumentacji przystępującego przedstawionej w trakcie rozprawy.
W tym miejscu wskazać również należy, że treść odpowiedzi na pytanie dot. s i.w.z.
jest jedną z czynności podejmowanych przez zamawiającego w toku postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, wobec których wykonawcom przysługuje uprawnienie do
wniesienia odwołania. Odwołujący mógł zatem z tego uprawnienia skorzystać i
zakwestionować w drodze odwołania treść udzielonej odpowiedzi. Wobec faktu, że odwołujący
nie wniósł odwołania, odpowiedź na pytanie stała się obowiązująca i skuteczna wobec
wszystkich uczestników postępowania.
Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że z zarówno przez
odwo
łującego, jak i przystępującego dowodów (ulotek odczynnikowych), wynika, że producent
odczynników ograniczył trwałość otwartych odczynników przechowywanych na pokładzie
aparatu. Nie wypowiedział się, a więc nie ograniczył wprost trwałości odczynników, które są
przechowywane w zamkniętych opakowaniach w temperaturze lodówki, nawet po ich
chwilowym otwarciu w celu porcjowania odczynnika.
Izba uwzględniła stanowisko przystępującego, że w przypadku odczynników Beckman
Coulter podana jest informacja o trwałości otwartych odczynników przechowywanych w
analizatorze i dotyczy to formy przechowywania otwartych odczynników w aparacie. Otwarte
odczynniki, przechowywane w analizatorze,
narażone są na parowanie i permanentny kontakt
z powietrzem i zawartym w nim dwutlen
kiem węgla czy tlenem. W związku z tym producent
odczynników ograniczył trwałość otwartych odczynników przechowywanych na pokładzie
aparatu. Nie ograniczył natomiast trwałości odczynników, które są przechowywane w
zamkniętych opakowaniach w temperaturze lodówki.
W tej sytuacji Izba stwierdziła, ze oferta przystępującego nie została niedoszacowana
i jest zgodna z s.i.w.z. z uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie dot. możliwości
rozporcjowania odczynnika. Tym samym zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6, art. 7 ust. 1
w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p
. należy uznać za bezzasadny.
Z tych samych przesłanek Izba uznała za nieuzasadniony podniesiony z ostrożności
zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie poprawienia innej
omy
łki w ofercie przystępującego poprzez doliczenie brakującej ilości opakowań
poszczególnych odczynników, a następnie poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej
poprzez przeliczenie wartości oferty zgodnie z prawidłową (odpowiadającą s.i.w.z.) ilością
zaofero
wanych odczynników. Ewentualne uwzględnienie tego zarzutu wymagałoby bowiem
uprzedniego stwierdzenia istnienia w ofercie przystępującego oczywistej omyłki rachunkowej
(art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy P.z.p.) lub
innej omyłki polegającej na niezgodności oferty ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia (art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p.). W ocenie
Izby, żadna ze wskazanych wyżej okoliczności w ofercie przystępującego nie występuje. Izba
uznała bowiem ofertę przystępującego za zgodną z s.i.w.z., co zostało wskazane powyżej.
Tym samym nie może być mowy o wystąpieniu oczywistej omyłki rachunkowej, ponieważ
operacje matematyczne w ofercie przystępującego zostały wykonane prawidłowo.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy P.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania.
……………………………………