Sygn. akt: KIO 1467/18
POSTANOWIENIE
z dnia 07 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziałem stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 07 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 lipca 2018 r. przez
wykonawcę TRONUS POLSKA sp. z o.o., ul. Ordona 2a, 01-237 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej,
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Kasprzaka 17, 01-211 Warszawa
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
TRONUS POLSKA sp. z o.o., ul. Ordona 2a, 01-237 Warszawa kwoty 7 500
zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1467/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
„Dostawa mebli typu biurowego na potrzeby pierwszego wyposażenia
Klinicznego Odd
ziału Psychiatrycznego i Zespołu Leczenia Środowiskowego - Pawilon nr 5",
znak
postępowania
EP/28/2018,
zostało
wszczęte
ogłoszeniem
w Biuletynie
Zamówień Publicznych Nr 564706-N- 2018, data zamieszczenia 28.05.2018 r., przez Szpital
Wolski im. dr Anny
Gostyńskiej, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej,
ul. Kasprzaka 17, 01-211 Warszawa zwane dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 19.07.2018 r. (e-mailem) Zamawi
ający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej TOBO D.
Spółka Jawna, Kuriany 104, 15-589 Białystok zwana dalej:
„TOBO D. Spółka Jawna”. Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta –
TRONUS POLSKA sp. z o.o., ul. Ordona 2a, 01-237 Warszawa
Kraków zwanej dalej:
„TRONUS POLSKA sp. z o.o.” albo „Odwołującym”.
W dniu 24.07.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) TRONUS POLSKA sp.
z o.o., ul. Ordona 2a, 01-237 Warszawa
wniosła odwołanie na w/w czynności. Kopie
odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 24.07.2018 r. (e-mailem). Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej:
„Pzp” poprzez zaniechanie odrzucenia
z postępowania oferty wykonawcy TOBO D. Spółka Jawna, pomimo, iż jej treść nie
odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”;
2) art. 91 ust. 1 Pzp - poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
TOBO D.
Spółka Jawna, pomimo iż oferta wykonawcy powinna zostać odrzucona
i w konsekwencji oferta ta nie powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza.
Z
uwagi na powyższe zarzuty wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert,
3) odrzucenie oferty TOBO D.
Spółka Jawna,
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejsze.
Wnosił także o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego, w tym wpisu oraz innych kosztów, zgodnie z rachunkami,
które zostaną przedstawione na rozprawie.
W dniu 19.07.2018 r. Zamawiający przesłał do Odwołującego drogą elektroniczną
„Powiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty" z 19.07.2018 r. W tej decyzji
Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty TOBO D. Spółka Jawna.
Czynność ta została jednak podjęta z naruszeniem przepisów Pzp mającym istotny wpływ na
wynik postępowania. (Dowód: informacja o wyborze oferty z 19.07.2018 r.). Podjęte przez
Zamawiającego w dniu 19.07.2018 r. czynności i zaniechania stanowią istotne naruszenie
przepisów Pzp, mające wpływ na wynik postępowania. W takich okolicznościach konieczne
stało się złożenie niniejszego odwołania.
1) Zaniechanie odrzucenia z postępowania oferty TOBO D. Spółka Jawna pomimo, iż jej
treść nie odpowiada treści SIWZ.
Zamawiający, w rozdz. 6 pkt. 6.4 SIWZ wymagał, aby na wezwanie Zamawiającego
wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona złożył „Certyfikat ISO 9001 lub
certyfikat równoważny dla producenta - dla każdego oferowanego elementu". W wyniku
złożonych w postępowaniu pytań Zamawiający w dniu 05.06.2018 r. dokonał zmiany SIWZ
w powyższym zakresie zastępując ww. wymóg na nowy, o treści „Certyfikat ISO 9001 lub
certyfikat równoważny dla producenta - dla mebli z wyłączeniem pozycji 6-13”. (Dowody:
SIWZ oraz
Odpowiedź na zapytania w sprawie SIWZ oraz zmiana treści SIWZ z 05.06.
2018 r.). W ofercie z 13.06.2018 r. wykonawca TOBO D.
Spółka Jawna zaoferował
dostarczenie w poz. 34. Kanapy rozkładanej o nazwie KANAPA IGOR producenta BART
MEBLE. Na wezwanie zamawiającego z 10.07.2018 r. do dostarczenia dokumentów
wykonawca w zakresie wymogu przedsta
wienia Certyfikatu ISO 9001 lub równoważnego dla
mebli z wyłączeniem poz. 6-13 przedstawił jedynie certyfikat wystawiony na TOBO D. Spółka
Jawna. Tym samym wykonawca nie przedstawił certyfikatu ISO lub równoważnego dla
producenta BART MEBLE. (Dowody: oferta wykonawcy TOBO D.
Spółka Jawna, dokumenty
złożone na wezwanie Zamawiającego). Na podstawie powyższego Zamawiający powinien
odrzucić ofertę TOBO D. Spółka Jawna w związku z niewykazaniem spełniania przez
oferowane dostawy wymagań określonych przez Zamawiającego.
2) Dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty TOBO D.
Spółka Jawna, pomimo
iż oferta wykonawcy powinna zostać odrzucona i w konsekwencji oferta ta nie powinna
zostać wybrana jako najkorzystniejsza. Zamawiający w związku z zarzutami opisanymi w
pkt. 1) odwołania powinien odrzucić ofertę TOBO D. Spółka Jawna, a w
konsekwencji nie powinna ona zostać wybrana jako najkorzystniejsza.
Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione okoliczności faktyczne oraz wskazane
naruszenia przepisów Pzp odwołanie winno zostać uwzględnione, a czynności
zamawiającego w zakresie badania i oceny ofert powinny zostać powtórzone zgodnie
z zakresem przedstawionych przez Odwołującego żądań.
Zamawiający w dniu 26.07.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp
, wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie przystąpienia nie miało miejsca.
W dniu 03.08.2018 r. (e-mailem
) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie,
w której stwierdził, że uwzględnia zarzuty zawarte w odwołaniu. Niniejsza odpowiedź został
podpisana przez Dyrektora.
Zamawiający stwierdził, iż uwzględnia zarzuty zawarte
w odwołaniu, wskazując że:
. Dokona unieważnienia czynności polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty
TOBO D.
Spółka Jawna,
2. Dokona czynności ponownego badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu,
a w
ramach tak dokonywanej czynności wezwie wykonawcę do uzupełnienia dokumentów
o których mowa w odwołaniu, a w przypadku dalszych wątpliwości co do treści oferty do
złożenia wyjaśnień treści oferty.
Stwierdził, że w ocenie Zamawiającego żądanie przez Odwołującego odrzucenia
oferty wykonawcy Tobo przed dokonaniem c
zynności wezwania tegoż wykonawcy do
złożenia wyjaśnienia co do treści złożonej oferty jest przedwczesne. Zamawiający
potwierdził, że w ofercie z 13.06.2018 r. TOBO D. Spółka Jawna zaoferował dostarczenie w
poz. 34 Kanapy IGOR producenta BART MEBLE, natomiast na wezwanie do dostarczenia
dokumentów w postaci Certyfikatu ISO 9001 lub równoważnego dla mebli przedstawił
certyfikat wystawiony na Tobo D.
, a zatem nie przedstawił certyfikatu ISO lub równoważnego
dla producenta BART MEBLE.
Wskazał, że dokumenty złożone w dniu 16.07.2018 r. przez Wykonawcę Tobo były
złożone w związku z wezwaniem wystosowanym do tego wykonawcy w trybie art. 26 ust. 2
Pzp
. Po otrzymaniu dokumentów - w tym dokumentów objętych zarzutami odwołania,
Zamawiający nie przystąpił do procedury wezwania do uzupełnienia dokumentów
przedmiotowych w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
, a także nie skorzystał z prawa wezwania do
złożenia wyjaśnień odnośnie rozbieżności, które pojawiły się w ofercie. W ocenie
Zamawiającego, zanim podejmie on decyzję o odrzuceniu oferty któregokolwiek wykonawcy
z uwagi na nieprawidłowo złożone dokumenty w postępowaniu, czy też z uwagi na
rozbieżności i niejasności w treści oferty, jest on zobligowany do podjęcia czynności
o których mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, a także ma prawo umożliwić Wykonawcy złożenie
wyjaśnień treści oferty. Odwołujący opisał, w uzasadnieniu odwołania zarzut wobec firmy
Tobo jako brak złożenia certyfikatu, co stanowić ma samodzielną podstawę niezgodności
treści oferty z treścią wymagań SIWZ i dalej podstawę do odrzucenia oferty. W takiej jednak
sytuacji, skorzystanie z obowiązków nałożonych na Zamawiającego normą wynikającą
z treści art. 26 ust. 3 Pzp i następnie rozważanie, czy należy skorzystać z art. 26 ust. 4 Pzp
to czynności, które muszą poprzedzić ewentualne odrzucenie oferty Wykonawcy. Z tych
względów, Zamawiający uwzględnia odwołanie, dostrzegając rozbieżność w dokumentacji,
którą przywołał Odwołujący. Jednakże ewentualne odrzucenie oferty musi być poprzedzone
ponownym badaniem ofert, z uwzględnieniem wymogów i uprawnień wynikających z treści
ustawy, których nie można pominąć.
Izba,
biorąc pod uwagę dokonane uwzględnienie i przedstawione obszerne
uzasadnienie czynności Zamawiającego, uznała, że mamy do czynienia z uwzględnieniem
w całości odwołania (Zamawiający zapowiedział ewentualne odrzucenie oferty TOBO D.
Spółka Jawna po bezskutecznym wyczerpaniu wszystkich obligatoryjnych wezwań
sanacyjnych),
oraz brak zgłoszonych przystąpień po stronie Zamawiającego, uznała, że
istniała podstawa do przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art.
186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając
na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp
– umorzyła postępowanie
odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1467/18 na posiedzeniu niejawnym bez udziału
stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2
rozpo
rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz. 964 oraz Dz. U. z 2017
r., poz.14) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww.
rozpo
rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji posta
nowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodni
czący:
………………………………