KIO 1464/18 POSTANOWIENIE dnia 3 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 09.11.2018

Sygn. akt: KIO 1464/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 3 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego  w  dniu  3  sierpnia  2018  r.  w Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  lipca  2018  r.  przez  wykonawcę  „OLAX”  Sp.  z  o.o. 

Mikołowie  w postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Miejski  Zespół 

Gospodarki Lokalowej i Administracji w Knurowie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz   wykonawcy  

„OLAX” Sp. z o.o. w Mikołowie kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych 

zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący: 

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do postanowienia z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1464/18 

Zamawiający  Miejski  Zespół  Gospodarki  Lokalowej  i  Administracji  w Knurowie 

siedzibą  przy  ul.  Floriana  4,  44  –  190  Knurów,  prowadzi  postępowanie  o udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.:  „Przebudowa  budynku  handlowo  -  usługowego 

z dostosowaniem  dla  potrzeb 

osób  niepełnosprawnych  oraz  obowiązujących  przepisów  p  -

poż.  -  2  etap  -  w  Knurowie  przy  ul.  Szpitalnej  8  na  działce  1790/5”,  o  numerze  nadanym 

przez  zamawiającego  TA.181.9.18,  o ogłoszeniu  o  zamówieniu  publicznym  opublikowanym 

Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 1 czerwca 2018 r. pod numerem 566719-N-2018, 

zwane dalej jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, 

o  wartości  poniżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu 

17  lipca  2018  r.  zamawiający  przekazał  wykonawcy  „OLAX”  Sp.  z  o.  o. 

Mikołowie,  z  siedzibą  przy  ul.  Wyzwolenia  27,  43  –  190  Mikołów,  dalej  zwanego  jako 

„odwołujący”, informację o odrzuceniu jego oferty oraz o unieważnieniu postępowania. Od tej 

czynności zamawiającego odwołujący, w dniu 23 lipca 2018 r., wniósł odwołanie, w którym - 

z

godnie  z  dyspozycją  art.  180  ust.  3  p.z.p.  -  postawił  następujące  zarzuty  naruszenia 

(pisownia oryginalna):  

art  89  ust. 

1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  jego  błędne 

zastosowanie,  a  w  konsekwencji  odrzucenie  oferty  o

dwołującego  pomimo  faktu,  iż 

treść oferty odwołującego odpowiada treści SIWZ - z zastrzeżeniem, że ewentualne 

omyłki  w  niej  występujące  winny  zostać  skorygowane  zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt 

ustawy Prawo zamówień publicznych; 

art.  87  ust. 

2  pkt  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  jego 

niezastosowanie,  a  w  konsekwencji  niedoko

nanie  poprawy  omyłek  w  ofercie 

o

dwołującego,  które  spowodowały  błędne  wrażenie  zamawiającego,  iż  treść  oferty 

o

dwołującego nie odpowiada treści SIWZ; 

art.  87  ust. 

2  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  jego 

niezastosowanie,  a  w  konsekwencji  niedokonan

ie  po  poprawie  innych  omyłek, 

których  mowa  w  pkt  2  powyżej  poprawy  oczywistych  omyłek  rachunkowych 

w ofercie o

dwołującego; 

art.  93  ust.  1  pkt  1  usta

wy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  jego  błędne 

zastosowanie,  a  w  konsekwencji  unieważnienie  postępowania,  pomimo  faktu,  iż 

oferta odwołującego nie podlega odrzuceniu z postępowania. 


Wobec  powyższego  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz 

nakazanie  zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  na 

podstawie  art  93  ust.  1  pkt  1  p.z.p.,  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego,  przeprowadzenia  powtórnego  badania  i  oceny  ofert  oraz  poprawy  w  ofercie 

odwołującego innych omyłek (o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.) oraz oczywistych 

omyłek  rachunkowych  (o  których  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  2  p.z.p.)  wskazanych 

odwołaniu oraz piśmie „Zawiadomienie” z dnia 17 lipca 2018 r. Ponadto odwołujący wniósł 

o  o

bciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego.  W uzasadnieniu 

odwołania odwołujący przedstawił okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie 

środka ochrony prawnej. 

W dniu 1 sierpnia 2018 r., w formie faksu, 

wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, 

zawierająca  oświadczenie  zamawiającego  o  uwzględnieniu  odwołania  w  całości. 

Przedmiotowe  stanowisko  procesowe,  w  dniu  3 

sierpnia  2018  r.,  zostało  doręczone  Izbie 

formie  pisemnej  (pismo  wraz  z  potwierdzeniem  doręczenia  odwołującemu,  w  aktach 

sprawy). Oświadczenie o uwzględnieniu odwołania złożyła osoba  właściwie umocowana do 

składania  oświadczeń  w  imieniu  zamawiającego,  zgodnie  z dokumentami  przedłożonymi 

wraz z odpowiedzią na odwołanie. 

Izba zważyła, co następuje:  

Zgodnie  z  art.  186  u

st.  2  p.z.p.  „W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”  

Przenosząc  powyższe  unormowanie  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem  należy  uznać,  że  zamawiający  w  piśmie  datowanym  na  1  sierpnia  2018  r. 

sposób  niebudzący  wątpliwości  wyraził  wolę  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu,  zaś  wobec  braku  zgłoszenia  przystąpienia  po  stronie  zamawiającego, 

wywiedzionym  stanie  faktycznym  i  prawnym,  Izba  stwierdziła  spełnienie  przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art. 

186  ust.  2  p.z.p.  i  zobligowana  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 


Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 

p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

…………………………