Sygn. akt: KIO 1449/18
POSTANOWIENIE
z dnia 30 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 30 lipca 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 lipca 2018 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Balzola Polska
Sp. z o.o. Al. Jana Pawła II 12, 00-124 Warszawa; Construcciones y Promociones
S.A. Av. Sabino Arana 203, 48013 Bilbao, Hiszpania
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Tramwaje Śląskie S.A.
ul. Inwalidzka 5, 41-
506 Chorzów
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachu
nku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Balzola Polska
Sp. z o.o. Al. Jana Pawła II 12, 00-124 Warszawa; Construcciones y
Promociones S.A. Av. Sabino Arana 203, 48013 Bilbao, Hiszpania Asseco
Data
Systems
S.A.
Gdynia,
ul.
Podolska
kwoty
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Pra
wo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579 ze zm) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Katowicach.
Pr
zewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1449/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
„Modernizacja infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ul. 3 Maja
w Chorzowie" -
zadanie nr 4 w ramach realizacji Projektu: „Zintegrowany projekt
modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej
wraz z zakupem taboru tramwajowego"-
Etap I, współfinansowane przez Unię Europejską
ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko, znak sprawy: UE/JRP/B/126/2018 (dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”),
o wartości przekraczającej kwoty wskazane w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz.
1579 ze zm.) -
dalej „ustawa Pzp” zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym
Wspólnot Europejskich pod nr 2018/S 042-091172 z dnia 1 marca 2018 r. przez Tramwaje
Śląskie S.A. ul. Inwalidzka 5, 41-506 Chorzów (dalej „zamawiający”), zgodnie z zawartym
porozumieniem z Miejskim
Zarządem Ulic i Mostów w Chorzowie ul. Bałtycka 8a,
500 Chorzów, prowadzący postępowanie na rzecz wspólnych zamawiających. W dniu
13 lipca 2018 r. zamaw
iający poinformował wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu tj. oferty wykonawcy TOR – KRAK Sp. z o.o.
W dniu 23
lipca 2018 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Balzola Polska Sp. z o.o. Al. Jana Pawła II 12, 00-124 Warszawa; Construcciones y
Promociones S.A. Av. Sabino Arana 203, 48013 Bilbao, Hiszpania Asseco Data
Systems S.A. 81-321 Gdynia, ul. Podolska 21
(dalej „odwołujący”) wnieśli odwołanie
wobec niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czyn
ności zamawiającego, polegających na:
dokonaniu oceny oferty odwołującego w pozacenowym kryterium oceny ofert
„Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia w sposób błędny oraz
z naruszeniem postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”),
poprzez przyznanie ofercie o
dwołującego 2 punktów w zakresie tego kryterium
za dodatkowe doświadczenie osoby wskazanej do pełnienia funkcji „Kierownika robót
drogowych" (zakres tramwajowy) oraz poprzez nieuzasadnienie przyznania punktacji
w tym kryter
ium, podczas gdy odwołujący w formularzu ofertowym złożył oświadczenie
co do posiadania przez osobę wyznaczoną do pełnienia funkcji „Kierownika robót
drogowych
" 3 dodatkowych zadań ponad minimalne wymagania opisane w SIWZ, a tym
samym zgodnie z
rozdziałem XIV pkt. 5.3.1 SIWZ zamawiający winien przyznać ofercie
o
dwołującego 6 punktów w zakresie tego kryterium;
2) dokonaniu wyboru oferty wykonawcy TOR-KRAK sp. z o.o. jako najkorzystniejszej
w Pos
tępowaniu, pomimo że to oferta odwołującego winna zostać wybrana jako
najkorzystniejsza.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu obrazę następujących przepisów:
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 65 §1 KC w zw. z art.
14 ustawy Pzp poprzez dokonanie oceny oferty
odwołującego w pozacenowym
podkryterium oceny ofert
„Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia"
w sposób błędny oraz z naruszeniem postanowień SIWZ, poprzez uznanie,
że odwołujący wskazał w treści formularza ofertowego wyłącznie jedno doświadczenie
dla osoby wyznaczone
j do pełnienia funkcji „Kierownika robót drogowych" (zakres
tramwajowy) co skutkowało przyznaniem odwołującemu 2 punktów w tym podkryterium,
podczas gdy odwołujący złożył w formularzu ofertowym oświadczenia co do posiadania
przez osobę wyznaczoną do pełnienia funkcji „Kierownika robót drogowych" 3
dodatkowych doświadczeń, ponad minimalne wymagania opisane w SIWZ, a tym samym
zgodnie z rozdziałem XIV pkt. 5.3.1 SIWZ zamawiający winien przyznać ofercie
odwołującego 6 punktów w zakresie tego podkryterium;
2) art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
uzasadnienia przyznania punktacji w podkryterium
„Doświadczenie osób wyznaczonych
do realizacji zamówienia" oraz zaniechanie wyjaśnienia, które doświadczenia Kierownika
robót drogowych (zakres tramwajowy) było punktowane, a które nie i dlaczego;
3) z daleko pos
uniętej ostrożności procesowej także naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania o
dwołującego do
złożenia wyjaśnień, jeżeli złożone przez odwołującego oświadczenie w treści formularza
ofertowego, dotyczące doświadczenia osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji
Kierownika robót drogowych" budziło wątpliwości zamawiającego i wymagane byłoby
dodatkowe potwierdzenie posiada
nego przez tę osobę doświadczenia;
4) a w konsekwencji naruszenie art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez sklasyfikowanie wykonawcy TOR-KRAK Sp. z o.o. na pierwszym miejscu listy
rankingowej jako wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę oraz wybór oferty
TOR-
KRAK Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej w Postępowaniu, pomimo że oferta
o
dwołującego powinna zostać sklasyfikowana na pierwszym miejscu w rankingu ofert,
a tym samym to również oferta odwołującego winna zostać wybrana jako
najkorzystniejsza w Postępowaniu.
Wskazując powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
poprzez nakazanie zamawiającemu, w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp:
unieważnienia czynności zamawiającego polegającej na dokonaniu badania i oceny ofert
oraz unieważnienia czynności wyboru oferty TOR-KRAK Sp. z o.o. jako oferty
najkorzystniejszej w Postępowaniu;
dokonania czynności ponownego badania i oceny ofert, przyznania ofercie odwołującego
6 punktów w podkryterium „Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia" w związku z doświadczeniem „Kierownika robót drogowych" zgodnie
z rozdziałem XIV pkt. 5.3.1 SIWZ, a w konsekwencji nakazanie zamawiającemu wyboru
oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu;
oraz za
sądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego, według norm
prze
pisanych na podstawie faktury VAT przedłożonej na rozprawie.
Zamawiający w dniu 24 lipca 2018 r., zgodnie z dyspozycją art. 185 ust. 1 ustawy
Pzp
, poinformował o wniesieniu odwołania, przekazując wykonawcom informację
o wniesieniu odwołania za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz wezwał uczestników
postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Termin na zgłoszenie
przystąpienia, zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, upłynął w dniu 27 lipca 2018 r. Do
postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu 25 lipca 2018 r. zamawiający, działając w oparciu o art. 186 ust. 1 ustawy
Pzp,
wniósł odpowiedź na odwołanie w której poinformował, że uwzględnia odwołanie
w zakresie zarzutu opisanego w pkt 2
odwołania oraz wniósł o jego oddalenie w pozostałym
zakresie.
W dniu 26 lipca 2018 r.
odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. W myśl
zaś art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba orzeka
w
wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Odwołujący złożył
skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego przez siebie odwołania, co nastąpiło przed
otwarciem rozprawy. Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając
na pod
stawie art. 187 ust. 8, art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp, postanowiła, w drodze
postanowienia, umorzyć postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
Jednocześnie, stosownie do art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy Pzp, jeżeli cofnięcie
odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Analogiczne brzmienie posiada przepis § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2010 r. nr 41 poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47).
Ponieważ odwołujący cofnął
odwołanie przed otwarciem rozprawy, Izba na podstawie art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a powołanego rozporządzenia, postanowiła o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 18.000,00 zł.,
stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2014 r., poz. 964 oraz
Dz. U. z 2017 r., poz.14).
Przewodniczący:
………………………………