KIO 1126/18 WYROK dnia 19 czerwca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 10.10.2018

Sygn. akt: KIO 1126/18 
 

WYROK 

  z dnia 19 czerwca 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Adam Skowroński    

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  czerwca  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  czerwca  2018  r.  przez 

wykonawcę Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. z siedzibą w Białej Podlaskiej, 

postępowaniu prowadzonym przez Gminę Stara Kornica

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej,  unieważnienie  czynności  wykluczenia  Odwołującego 

postępowania  i  odrzucenia  jego  oferty  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej; 

Kosztami postępowania obciąża Gminę Stara Kornica i: 

2.1.  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione z ty

tułu wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579 

z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w terminie 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.  

Przewodniczący:      ………………. 


Sygn. akt: KIO 1126/18 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

 Gmina Stara Kornica 

 prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Modernizacja  drogi  gminnej 

miejscowości Wólka Nosowska

W  dniu  6  czerwca  2018  r.  wy

konawca  Przedsiębiorstwo  Robót  Drogowych  S.A. 

wniósł  odwołanie  wobec  czynności  wykluczenia  go  z  postępowania,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 24 ust. 5 pkt 2 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  pisma  informującego  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

wynika, że Zamawiający wykluczył go z niniejszego postępowania, gdyż Wykonawca w 2016 

roku  po  wyborze  jego  oferty  na  wykonanie  zadania  odstąpił  od  zawarcia  umowy,  co 

stwarzało  zagrożenie  niewykonania  inwestycji  w  terminach  określonych  z  jednostką 

dofinansowującą. Jako podstawę prawną wykluczenia Zamawiający wskazał art 22 ust 5 pkt 

2  ustawy 

Pzp,  przy  czym  Odwołujący  może  się  jedynie  domyślać,  że  Zamawiającemu 

chodziło o przepis art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący  podniósł,  że  mając  na  uwadze  treść  powszechnie  obowiązujących 

przepisów,  a  w  szczególności  art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy  Pzp,  naruszenie  obowiązków 

zawodowych  można  wiązać  jedynie  z  umowami  zawartymi  i  niewykonanymi  albo 

wykonanymi nienależyci., a nie z zachowaniami na etapie poprzedzającym zawarcie umowy, 

w  tym  zachowaniami, 

które  mają  miejsce  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego. 

Zdaniem Odwołującego, z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp nie sposób wywodzić, 

że  innego  rodzaju  zachowania  niż  związane  z  zawartą  i  wykonywaną  nienależycie  albo 

niewykonywaną  umową  można  kwalifikować  jako  wyczerpujące  znamiona  naruszenia 

obowiązków  zawodowych.  W  przedmiotowej  sprawie  zastrzeżenia  Zamawiającego  dotyczą 

etapu  przedkontraktowego 

 rzekome  uchybienia 

wykonawcy dotyczą zawarcia, a nie sfery 

wykonania  (niewykonania)  umowy.  Odwołujący  podkreślił,  że  sankcjonowane  zachowania 

wykonawców  dotyczą  stanów  faktycznych,  w  których  uchybiający  powinnościom 

zawodowym  wykonawca  jest  strona  zawartej  umowy,  a  nie  umow

y,  która  dopiero  ma  być 

zawarta. 

Można  tu  zastosować  schemat  wnioskowania  a  fortiori 

  skoro  prawodawca 

przewidział,  że  naruszeniem  obowiązków  zawodowych  jest  w  szczególności  niewykonanie 

bądź  nienależyte  wykonanie  umowy,  to  zachowanie  o  mniejszej  wadze,  takie  jak  mające 

miejsce  na  etapie  przedkontraktowym,  w  intencji  prawodawcy  nie  wypełniają  znamion 

naruszenia ciężkiego obowiązków zawodowych. Co więcej, dochodziłoby w takim przypadku 


do  podwójnego  karania  wykonawcy,  gdyż  w  przypadku  niepodpisania  umowy  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  na  warunkach  określonych  w  ofercie  przez  wykonawcę,  którego 

oferta  została

wybrana, 

Zamawiający 

  na  podstawie  art.  46  ust.  5  pkt  1  ustawy  Pzp 

zatrzymuje wniesione przez w

ykonawcę wadium. 

Zdaniem  Odwołującego,  pomocny  w  prawidłowym  rozumieniu  przedmiotowej 

przesłanki  wykluczenia  jest  motyw  101  preambuły  dyrektywy  klasycznej,  który  stanowi,  że 

instytucje  zamawiające  powinny  mieć  możliwość  wykluczania  wykonawców,  którzy  okazali 

się nierzetelni z powodu poważnych wykroczeń zawodowych. Jak dalej wskazuje dyrektywa 

klasyczna, 

poważne  wykroczenie  zawodowe  może  podać  w  wątpliwość  uczciwość 

wykonawcy,  a  tym  samym  sprawić,  że  nie  będzie  on  odpowiedni,  by  uzyskać  zamówienie 

publiczne,  niezależnie od tego,  czy  dany  wykonawca posiadałby  techniczną  i  ekonomiczną 

zdolność do realizacji zamówienia.  Co jednak istotne, w ww. motywie jednocześnie zwraca 

się uwagę, że stosując fakultatywne podstawy wykluczenia, instytucie zamawiające powinny 

zwracać  szczególna  uwagę  na  zasadę  proporcjonalności.  Oznacza  to,  że  naruszenie 

obowiązków  przez  wykonawcę  winno  mieć  charakter  poważny  i  zawiniony.  Na  gruncie  art. 

24  ust.  5 pkt  2  ustawy  Pzp Zamawiający  zobowiązany  był  wskazać i  wykazać okoliczności 

dające podstawę do zakwalifikowania działania Odwołującego jako zawinionego i mającego 

charakter poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Podstawę wykluczenia stanowi 

bowiem 

nie samo naruszenie obowiązków zawodowych, a naruszenie poważne i zawinione. 

Niewystarczające jest więc uznanie, że doszło do jakiekolwiek naruszenia. Na podstawie art. 

24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp konieczne jest wykazanie kwalifikowanej postaci naruszenia, czyli 

zamierzonego działania lab rażącego niedbalstwa. W dyspozycji tego przepisu nie mieszczą 

się  zatem  przypadki  wszystkich  uchybień.  Zamawiający  ma  obowiązek  udowodnienia,  że 

w

ykonawca  swoim  działaniem  tak  dalece  naruszył  obowiązki  zawodowe,  że  nie  można 

spodziewać  się  po  nim  uczciwej  realizacji  zamówienia,  czego  w  niniejszej  sprawie 

Z

amawiający całkowicie zaniechał. 

Odwołujący  podniósł,  że  całkowicie  bezpodstawne  są  również  twierdzenia 

Zamawiającego, że doszło w 2016 r. do jakiegokolwiek  zagrożenie niewykonania inwestycji 

terminach  określonych  z  jednostką  dofinansowującą.  Odwołujący  wskazał,  że  przed 

terminem  podpisania  umowy  zawiadomił  Zamawiającego  o  odmowie  jej  podpisania, 

wyrażając  skruchę  z  tego  powodu,  a  tego  samego  dnia  Zamawiający  dokonał  wyboru 

następnej  najkorzystniejszej  oferty.  Zdaniem  Skarżącego,  jakieś  bliżej  nieokreślone 

zagrożenia nie mogą być podstawą do stosowania przez Zamawiającego art. 24 ust. 5 pkt 2 

ustawy Pzp. 

Na  marginesie  Odwołujący  wskazał,  że  jeżeli  Zamawiający  uważał,  że  wykonawca 

jest  winien  poważnego  wykroczenia  zawodowego,  powinien  dać  temu  wyraźnie  wyraz, 


wzywając  Odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  poprawienia  oświadczenia 

JEDZ  lub  oferty,  a  także  do  uzupełnienia  rubryki  tego  oświadczenia  dotyczącej

samooczyszczenia,  umożliwiając  wykonawcy  przedstawienie  ewentualnych  dowodów 

w ramach  procedury  samooczyszczenia. 

Z  treści  wezwania  wykonawcy  do  złożenia 

wyjaśnień powinno w sposób jednoznaczny wynikać, że Zamawiający wzywa wykonawcę do 

poprawienia  lub 

uzupełnienia  oświadczenia  JEDZ  lub  oferty  i  że  uznaje,  że  jego  zdaniem 

wykonawca jest winien poważnego wykroczenia zawodowego w rozumieniu art. 24 ust. 5 pkt 

2  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  nie  dał  jednak  jakiejkolwiek  szansy  Odwołującemu  na 

ewentualne  skorzystanie  z  instytucji  tzw.  samooczyszczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  8 

ustawy  Pzp.  Inaczej  sytuacja miałaby  się,  gdyby  do  wykluczenia  miało  dojść  na  podstawie 

art.  24  ust.  5  pkt  1,  3-

8  ustawy,  w  tych  przepisach  bowiem  wskazano  jasne  przesłanki 

wykluczenia,  np.  dokumenty  dotyczące  likwidacji  czy  upadłości,  określone  powiązania 

osobowe,  rozwiązania  umowy  lub  wyroki  sądowe  w  zakresie  odszkodowań,  skazania  za 

określone  przestępstwa  lub  wykroczenia,  a  także  zaświadczenia  o  zaleganiu  bądź  nie 

w przypadku  danin  publicznych. 

W  ocenie  Odwołującego,  tolerowanie  braku  stosowania 

przez  Zamawiających  art.  26  ust  3  ustawy  Pzp  w  przypadku  zamiaru  wykluczenia 

wykonawcy  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  2  powoduje  nieuzasadnione  uprzywilejowanie 

Zamawiającego  i  bardzo  duże  pole  do  nadużyć,  stojących  w  sprzeczności  z  treścią  art.  7 

ustawy,  a  ponadto 

powoduje,  że  instytucja  zawarta  w  art.  24  ust  8  staje  się  martwą  literą 

prawa. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej 

oferty, 

unieważnienia 

czynności 

wykluczenia 

Odwołującego 

postępowania  i  odrzucenia  jego  oferty  oraz  powtórzenia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty z 

uwzględnieniem oferty Odwołującego. 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody 

polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  


Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  ustaliła,  że  w  punkcie  III.2.2  ogłoszenia  o  zamówieniu  Zamawiający 

poinformował,  że  przewiduje  następujące  m.in.  fakultatywną  podstawę  wykluczenia 

wykonawcy 

określoną w art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp. Analogiczne postanowienie zostało 

zamieszczone w punkcie Va.2.2 SIWZ. 

Pismem  z  30  maja  2018  r.,  przekazanym  Odwołującemu  1  czerwca  2018  r. 

Zamawiający  poinformował  Odwołującego  o  wykluczeniu  go  z  postępowania  na  podstawie 

art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy  Pzp

.  Zamawiający  przedstawił  następujące  uzasadnienie 

faktyczne  wykluczenia:  Wykonawca  w  2016  roku  po  wyborze  jego  oferty  na  wykonanie 

zadania  odstąpił  od  zawarcia  umowy,  co  stwarzało  zagrożenie  niewykonania  inwestycji 

w terminac

h określonych z jednostką dofinansowującą. Zgodnie z art. 22 ust. 5 pkt 2 ustawy 

Pzp  ww.  wykonawca  został  wykluczony,  ponieważ  uprzednio  nie  zrealizował  zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę nr  3  złożoną  przez 

ww. 

Wykonawcę

Zgodnie  z  art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy  Pzp 

z  postępowania o udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył 

obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość,  w  szczególności  gdy  wykonawca 

w wyn

iku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  nie  wykonał  lub  nienależycie 

wykonał  zamówienie,  co  zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  za  pomocą  stosownych 

środków  dowodowych.  Przesłanki  określone  w  tym  przepisie  muszą  zostać  spełnione 

kumulatywnie,  a  n

iewykazanie  chociażby  jednej  z  nich  oznacza  brak  podstaw  do 

wykluczenia wykonawcy. 

W  pierwszej  kolejności  podkreślić  należy,  że  ciężar  wykazania  istnienia  podstaw  do 

wykluczenia  spoczywa  na  zamawiającym,  który  w  uzasadnieniu  faktycznym  podjętej 

czynności  powinien  odnieść  się  do  każdej  z  przesłanek  określonych  w  przywołanym  wyżej 

przepisie  i  przedstawić  powody,  dla których  uznał,  że  zostały  one  kumulatywnie  spełnione. 

Ocenie 

Izby 

podlega 

natomiast 

zasadność  czynności  wykluczenia  wykonawcy 

postępowania  w kontekście  okoliczności  faktycznych  i prawnych  przedstawionych  przez 

zamawiającego  w uzasadnieniu  tej  czynności.  Zgodnie  z art.  92  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wykonawcach, którzy zostali 

wykluczeni,  poda

jąc  uzasadnienie  faktyczne  i prawne.  Przywołany  przepis,  stanowiący 

realizację  zasad  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  takich  jak  jawność 

postępowania  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  i zachowanie  uczciwej  konkurencji, 

nakłada na zamawiającego obowiązek zakomunikowania wykonawcom, dlaczego uznał, że 

dany  wykonawca  podlega  wykluczeniu  z  postępowania,  a  po  stronie  wykonawcy  kształtuje 


prawo  do  uzyskania  pełnej  i  rzetelnej  wiedzy  na  temat  przyczyn  wykluczenia.  To  na 

podstawie  informacji  przekazanej  zgodnie  z art.  92  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  wykonawca  po 

pierwsze  podejmuje  decyzję,  czy  skorzystać  ze  środków  ochrony  prawnej,  a  po  drugie  – 

jakie  zarzuty  sformułować  w odwołaniu  i  w  jaki  sposób  polemizować  ze  stanowiskiem 

zamawiającego.  Uzasadnienie  faktyczne  zawiadomienia   o  wykluczeniu  powinno 

wyczerpująco  obrazować,  jakie  przyczyny  legły u podstaw  decyzji  zamawiającego,  tak  aby 

wykonawca,  gdy  oceny  zamawiającego  nie  podziela,  mógł  się  do  wskazanych  przez 

zamawiającego  uchybień  ustosunkować.  W związku  z  powyższym  zasadność  zarzutów 

odwołania kwestionujących czynność wykluczenia może być oceniana wyłącznie w zakresie 

tych  okoliczności,  które  zostały  przez

zamawiającego  przedstawione  jako  uzasadniające  tę 

czynność.  Ocena  dokonywana  przez  Izbę  w  tym  zakresie  nie  może  więc  wykraczać  poza 

uzasadnienie  przedstawione  przez  zamawiającego  i  polegać  na  samodzielnym  badaniu 

istnienia 

wszystkich przesłanek określonych w przepisie, na podstawie którego Zamawiający 

dokonał wykluczenia wykonawcy.  

Szczególnej staranności w uzasadnieniu czynności wykluczenia należy oczekiwać od 

zamawiającego  w  przypadku,  gdy  określone  w  przepisie  ustawy  przesłanki  mają  charakter 

niedookreślony lub ocenny, jak to ma miejsce w przypadku art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp. 

Przepis  ten  posługuje  się  takimi  sformułowaniami,  jak  zawinienie,  poważne  naruszenie 

obowiązków  zawodowych,  uczciwość,  zamierzone  działanie  lub  rażące  niedbalstwo.  Każdy 

tych  elementów  powinien  być  przez  Zamawiającego  oceniony,  z  odniesieniem  do 

konkretnego stanu faktycznego, a wynik tej oceny 

musi być zakomunikowany wykonawcy. 

W  rozpoznawanej  sprawie  Zamawiający  podał  bardzo  lakoniczne,  zaledwie 

dwuzdaniowe  uzasadnienie 

wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  wskazując,  że 

wykonawca w 2016 roku po wyborze jego oferty na 

wykonanie zadania odstąpił od zawarcia 

umowy 

(jest  to  okoliczność  bezsporna)  oraz  że  stwarzało  to  zagrożenie  niewykonania 

inwestycji w 

terminach określonych z jednostką dofinansowującą. Zamawiający stwierdził, że 

wykonawca  został  wykluczony,  ponieważ  uprzednio  nie  zrealizował  zamówienia.  Już  samo 

to,  że  Zamawiający 

uzasadniając  wykluczenie  na  tak  złożonej  i  wymagającej 

zindywidualizowanej  oceny  podstawie  prawnej 

ogranicza  się  do  stwierdzenia  faktu 

niezawarcia umowy, wskazania na bliżej nieokreślone zagrożenie dla terminowości realizacji 

umowy 

(mimo wynikającej z art. 94 ust. 3 ustawy Pzp możliwości wyboru kolejnej oferty bez 

ich ponownego badania i oceny) 

i podsumowania, że wykonawca uprzednio nie zrealizował 

zamówienia, może uprawniać do stwierdzenia,  że odwołanie jest zasadne. W uzasadnieniu 

wykluczenia  nie  ma  informacji,  z  jakich  powodów  Zamawiający  uznał  uchylenie  się  od 

zawarcia  umowy  za  wykroczenie  zawodowe,  dlaczego  miało  ono  charakter  poważny, 

czego wynika, że podważa ono uczciwość wykonawcy oraz jakie okoliczności wskazują na 


winę  wykonawcy  i  jaki  był  stopień  tej  winy.  Dodatkowo  Zamawiający  w  sposób 

nieuprawniony  utożsamia  odmowę  zawarcia  umowy  z  niezrealizowaniem  zamówienia, 

podczas  gdy  o  zaistnieniu  tej  przesłanki  można  mówić  w  przypadku,  gdy  umowa 

zamówienie publiczne została zawarta, lecz nie została wykonana, nie zaś w sytuacji, gdy 

do  zawarcia  umowy  w  ogóle  nie  doszło.  Co  prawda  art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy  Pzp  nie 

określa zamkniętego katalogu wykroczeń zawodowych, a niezrealizowanie zamówienia jest 

wskazane  jako  przykład  takiego  wykroczenia,  tym  niemniej  Zamawiający  w  żadnej  mierze 

nie  wykazał,  aby  uchylenie  się  od  zawarcia  umowy  stanowiło  inny  rodzaj  wykroczenia 

zawodowego,  któremu  jednocześnie  można  przypisać  charakter  poważny,  zawiniony 

podważający uczciwość wykonawcy.  

W  ocenie  Izby 

chociaż  określone  rodzaje  zachowań  wykonawcy  trudno  oceniać 

generalnie,  wymagają  one  bowiem  indywidulnej  oceny 

wątpliwa  wydaje  się  możliwość 

wykazania,  że  odmowa  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stanowi 

poważne  wykroczenie  zawodowe  w  rozumieniu  art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy  Pzp.  Takie 

zachowanie  wykonawcy  może  wynikać  z  różnych  przyczyn,  a  sankcją  za  podjęcie  decyzji 

o niezawarciu umowy jest zatrzymanie wadium (art. 46 ust. 5 pkt 1 ustaw

y Pzp), nie sposób 

natomiast  obronić  poglądu,  że  uchylenie  się  zawarcia  umowy  miałoby  za  sobą 

automatycznie pociągać sankcje w postaci wykluczenia wykonawcy z kolejnych postępowań 

o  udzielenie  zamówień  publicznych.  Drugorzędne  znaczenie  ma  przy  tym  okoliczność,  że 

postępowaniu  przetargowym  z  2016  r.,  w którym  oferta  Odwołującego  została  wybrana, 

Zamawiający nie żądał wniesienia wadium, zgodnie bowiem z art. 45 ust. 2 ustawy miał on 

taką  możliwość.  Niezależnie  jednak  od  teoretycznych  rozważań,  czy  odmowa  podpisania 

umowy  może  być  uznana  za  poważne  wykroczenie  zawodowe,  podkreślić  należy,  że 

w niniejszej  sprawie 

Zamawiający  z  całą  pewnością  zasadności  takiej  oceny  nie  wykazał 

nie uzasadnił. 

Wobec  powyższego  należy  stwierdzić,  że  czynność  wykluczenia  Odwołującego 

postępowania była niezasadna, a Zamawiający naruszył przepis art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy 

Pzp przez jego bezpodstawne zastosowanie. Ponieważ naruszenie to miało wpływ na wynik 

postępowania,  odwołanie 

  stosownie  do  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp 

  podl

egało 

uwzględnieniu. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U. 

z 2018,  poz.    972). 

Izba  nie  zasądziła  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  zastępstwa 

prawnego

, pełnomocnik Odwołującego nie przedstawił bowiem rachunku na tę okoliczność. 

Zgodnie  z  §  3  pkt  2  wskazanego  wyżej  rozporządzenia,  do  kosztów  postępowania 

odwoławczego zalicza się koszty stron w wysokości określonej rachunkiem przedłożonym do 

akt sprawy. 

Przewodniczący:      ………………. 


Słowa kluczowe:
inne
Słowa kluczowe:
inne