KIO 980/17 WYROK dnia 25 maja 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 980/17  

WYROK 

                                                z dnia 25 maja 2017 r. 
 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: członek Krajowej Izby Odwoławczej - Barbara Bettman 

Protokolant:  Agata Dziuban 

Po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  maja  2017  r.  przez  wykonawcę:  Polmil 

Sp.  z  o.o.  S.K.A.,  ul.  Przemysłowa  8,  85-758  Bydgoszcz  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Samodzielny  Publiczny 

Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie, ul. Stanisława Staszica 16, 20-081 Lublin, zgłaszający 

przystąpienie do postępowania odwoławczego wykonawca:  

A.  ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp. K., ul. Pod Borem 18, 41-808 Zabrze - 

po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie 

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  Polmil  Sp.  z  o.o.  S.K.A.,  ul. 

Przemysłowa 8, 85-758 Bydgoszcz 

zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00  zł 
(słownie:  piętnaście tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego

Polmil Sp. z o.o. S.K.A., ul. Przemysłowa 8, 85-758 Bydgoszcz, tytułem wpisu 

od odwołania, 

zasądza od odwołującego: Polmil Sp. z o.o. S.K.A., ul. Przemysłowa 8, 85-758 

Bydgoszcz  na  rzecz  zamawiającego:  Samodzielnego  Publicznego  Szpitala 

Klinicznego nr 1 w Lublinie, ul. Stanisława Staszica 16, 20-081 Lublin kwotę 

3 600,00  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  tytułem  zwrotu 

kosztów zastępstwa przez pełnomocnika. 

       Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250 i 
1265) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za 
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.  

                                                                 Przewodniczący: ……..………………  


Sygn. akt: KIO 980/17  

        U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  na  „Dostawą  rękawic  diagnostycznych  i  chirurgicznych  dla 
SPSK  nr  1,”  (ogłoszenie  Dz.  Urz.  UE  2016/S  210-382590  z  29.10.2016r.),  w  dniu  15  maja 
2017  r.  zostało  wniesione  w  postaci  elektronicznej  odwołanie  w  zakresie  części  1 
zamówienia  przez  wykonawcę:  Polmil  Sp.  z  o.o.  S.K.A.  z  siedzibą  w  Bydgoszczy,  w  kopii 
przekazane zamawiającemu w tym samym terminie.  

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  skutkiem  powiadomienia  z  dnia  4  maja  2017  r.  za 

pośrednictwem transmisji faksowej o wyborze oferty wykonawcy ZARYS International Group 
Sp.  z  o.o.  Sp.  K.,  na  część  1  zamówienia  i  dokonanej  klasyfikacji  ofert  według  kryteriów 
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). 

Odwołanie dotyczy postępowania, które zostało wszczęte w dniu 29.10.2016r. i mają 

do  niego  zastosowanie  przepisy  obowiązujące  od  daty  wejścia  w  życie  ustawy  z  dnia  22 
czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych 
ustaw  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1020).  Ustalona  wartość  zamówienia  przekracza  kwotę 
określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania w oparciu o art. 189 ust. 2 

ustawy Pzp.   

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  16  maja  2017  r.  -  dnia  18  maja  2017  r. 

przystąpienie do postępowania odwoławczego w trybie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp złożył w 
postaci elektronicznej wykonawca ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp. K. - po stronie 
zamawiającego,  który  powołał  się  na  interes  w  rozstrzygnięciu  odwołania  na  korzyść 
zamawiającego,  ponieważ  jego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą  w  części  1 
zamówienia. Strony potwierdziły, że kopie przystąpienia otrzymały.  

Izba postanowiła dopuścić wykonawcę ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp. K. 

do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym,  gdyż  jego  oferta  została  wybrana  do  realizacji 
zamówienia  w  części  1,  zatem  interes  przystępującego  na  rzecz  utrzymania  w  mocy  tej 
czynności zamawiającego - jest niewątpliwy w świetle art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp.  

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu:  Samodzielnemu  Publicznemu  Szpitalowi 

Klinicznemu nr 1 w Lublinie naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo 
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250 i 
1265), tj.:   
1) 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  -  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  z  naruszeniem 

zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, 


art. 7 ust. 1 w zw. z 87 ust. 1 ustawy poprzez  zaniechanie wyjaśnienia treści oferty 

złożonej przez odwołującego w zakresie zadania 1, 
3) 

art.  7  ust  1  w  zw.  z  91  ust.  1  i  2  ustawy  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty 

odwołującego zgodnie z kryteriami przyjętymi w SIWZ w zakresie zadania 1, 
4) 

art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp - poprzez wybór oferty ZARYS International Group 

Sp.  z  o.o.  Sp.  K.,  w  sytuacji  gdy  wykonawca  ten  nie  spełnia  warunków  udziału  w 
postępowaniu, 
5) 

art. 91 ust 1 ustawy Pzp - poprzez wybór oferty ZARYS International Group Sp. z o.o. 

Sp. K., która nie jest ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepisów ustawy Pzp. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności oceny ofert w zakresie zadania nr 1, 

nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny ofert w zakresie zadania nr 1, 

nakazanie  uznania,  że  ofertę  najkorzystniejszą  w  zakresie  zadania  nr  1  złożył 

odwołujący,  
4.       dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści oferty na okoliczność potwierdzenia, 

ż

e  produkty  zaoferowane  przez  odwołującego  powinny  uzyskać  inną  oceną  punktową  w 

zakresie kryteriów oceny ofert. 

W uzasadnieniu zgłoszonych zarzutów i żądań odwołujący podał, że posiada interes 

w uzyskaniu zamówienia. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym m. in. w komentarzu 
do ustawy wydanym przez Urząd Zamówień Publicznych, zachowującym aktualność także w 
obecnie  obowiązującym  stanie  prawnym:  za  utrwalony  uznaje  się  pogląd,  według  którego 
interes prawny wnoszącego środek odwoławczy lub skargę do sądu doznał uszczerbku (lub 
mógł doznać uszczerbku) w konkretnym postępowaniu, w którym uczestniczy, polegającego 
na  tym,  że  traci  on  możliwość  uznania  jego  oferty  za  ofertę  najkorzystniejszą.    W 
przedmiotowym  postępowaniu  w  zakresie  części  nr  1,  zamawiający  uznał  za 
najkorzystniejszą  ofertę  złożoną  przez  ZARYS  International  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  K., 
wykonawcę  podlegającego  wykluczeniu,  dodatkowo  pomimo  okoliczności,  iż  to  oferta 
odwołującego powinna, zgodnie z zapisami SIWZ uzyskać najwyższą ocenę punktową. Tym 
samym  zamawiający  poprzez  naruszenie  przepisów  ustawy  naraża  odwołującego  na 
możliwość  poniesienia  szkody.  W  orzecznictwie  KIO  za  szkodę  uważa  się  natomiast 
niemożność  uzyskania  zamówienia  na  skutek  niezgodnych  z  prawem  działań 
zamawiającego:  W  przypadku  zamówień  publicznych  za  szkodę  uznaje  się  zasadniczo 
pozbawienie  korzyści  wynikających  z  uzyskania  zamówienia.  (Wyrok  Krajowej  Izby 
Odwoławczej z dnia 5 sierpnia 2011 r., KIO 1557/11, Lex Polonica nr 2617093).  


Wykonawca Polmil Sp. z o.o. S.K.A, (dalej: Polmil) w dniu 20 lutego 2017 r. złożył w 

ofertę  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Zgodnie  z  Informacją  o  wyborze  najkorzystniejszej 
oferty z 4 maja 2017 r. zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę ZARYS International 
Group Sp. z o.o. Sp. K. z łączną sumą pkt. 9,36 pkt. Odwołujący - Polmil otrzymał 8,07 pkt.  
Odwołujący  nie  zgadzał  się  z  zastosowaną  przez  zamawiającego  oceną  jakości  oraz 
uzupełnieniem oferty wykonawcy - Zarys International Group Sp. z o.o. Sp. K. 

Wyjaśniał,  że  zgodnie  z  zapisami  SIWZ  (Rozdział  XIV  -  OPIS  KRYTERIÓW, 

KTÓRYMI  ZAMAWIAJĄCY  BĘDZIE  SIĘ  KIEROWAŁ  PRZY WYBORZE OFERTY, WRAZ  Z 
PODANIEM  ZNACZENIA  TYCH  KRYTERIÓW  I  SPOSOBU  OCENY  OFERT)  cena  oferty 
stanowiła  60  %  znaczenia  a  kryteria  jakościowe  40%.  Zgodnie  z  zapisami  SIWZ 
przedstawiały się one następująco: 
Ocena jakości - Zadanie 1: 
Kryteria 

Wartości 

         Punkty 

Poziom AQL  1,1- 1,5 

        -1 punkt 

           1,0 i poniżej          -5 punktów 

Teksturowanie rękawicy - brak - 0 punktów 
Tekstura na końcach palców -3 punkty 
Tekstura na całej powierzchni rękawicy - 5 punktów 
Grubość rękawicy Palec 0,08 mm (± 0,01mm)-5 punktów 
Palec 0,10 mm (± 0,01mm)-  3 punkty 
Palec 0,12 mm (± 0,01mm)-  1 punkt 
Kodowanie kolorystyczne rozmiaru na opakowaniu  Tak-5 punktów 

 Nie-0 punktów 

Zgodnie  z  zapisami  SIWZ  (Rozdział  XIV  pkt  2)  „Punkty  za  jakość,  rozumianą  jako 

walory  użytkowe,”  zostaną  przyznane  przez  wyznaczonych  członków  Komisji,  którzy 
dokonają  oceny liczbowej w oparciu: 

broszury i ulotki reklamowe dołączone do oferty w zakresie parametrów produktów. 

charakterystykę produktu - dokumenty techniczne producenta dołączone do oferty 

opinie członków komisji - wydane w oparciu o wyniki badania dostarczonych do oferty 

próbek, odrębnie dla każdego zadania. 
-  Członkowie  Komisji  będą  oceniali  w  ramach  danej  oferty  częściowej  każde  zadanie 
oddzielnie przyznając punkty za każde podkryterium według podanej poniżej skali punktowej: 
(…). 

Odwołujący [podano: Zamawiający] uważał, że za jego ofertę ocena została zaniżona 

w zakresie punktacji podkryteriów: 
a) 

poziom AQL, 


b) 

teksturowanie rękawicy, 

c) 

kodowanie kolorystyczne opakowania. 

Zarzut Ia) zaniżonej oceny poziomu AQL. 

W  zakresie  podkryterium  a)  „Poziom AQL"  można  było  otrzymać  albo  1  pkt.  albo  5 

pkt. Odwołującemu natomiast przyznano „0” pkt, podczas gdy zapisy SIWZ nie przewidywały 
takiej  możliwości.  Na  indywidualnej  karcie  oceny  jakości  członkowie  komisji  przetargowej 
napisali  że  w  treści  oferty  odwołującego  jest  „niezgodność  z  informacją,  dokumentami 
dostarczonymi”,  czyli  niezgodność  na  opakowaniu  między  dostarczoną  próbką  a 
dokumentami  w  ofercie.  Na  opakowaniach  odwołującego  widnieje  zapis  <1,5  AQL  co 
oznacza  w  rękawicach  poziom  1.0  AQL,  natomiast  odpowiednio  w  dokumentach 
załączonych do oferty także 1.0 AQL. Szpital przyznał odwołującemu 0 pkt, nie przewidując 
wcześniej  w  SIWZ  takiej  możliwości  i  nie  wezwał  do  wyjaśnień  treści  oferty.  Odwołujący 
uważał, że powinien zostać wezwany do złożenia wyjaśnień, bo bez dokonania tej czynności 
zamawiający nie mógł wykluczyć, że oferta odwołującego będzie zgodna z wymogami SIWZ 
i  w  związku  z  udzielonymi  wyjaśnieniami  odwołujący  uzyska  najwyższą  punktowo  ocenę. 
Zaniechanie wezwania do wyjaśnień i bezprawne przyznanie 0 pkt. narusza zasady opisane 
w SIWZ - zdaniem odwołującego - powinien w tym zakresie oceny jakościowej (poziom AQL) 
otrzymać 5 pkt. 

W  ogólno-poglądowym  katalogu  jest  zawarta  informacja  o  poziomie  AQL  1,5 

natomiast  wszelkie  inne  dokumenty  -  czyli  badania  do  serii  (na  dalszych  stronach  oferty) 
mają jednoznaczne wskazanie, że zaoferowane rękawice mają poziom AQL 1.0. Dodatkowo 
na  każdym  opakowaniu  rękawicy  widnieje  informacja  o  AQL  <1,5.  Zgodnie  z  ISO  2859 
poziom AQL przyjmuje konkretne wartości tj. 0,1; 0,15; 0,25; 0,40; 0,65; 1,0; 1,5 w kolejności 
wzrastającej. Oznaczenie „<1,5" jest równoznaczne z max. poziomem AQL 1,0- jak twierdził 
odwołujący. 

Poziom  skuteczności  2  według  EN  374-2:  2003  (Oznaczanie  odporności  na 

przenikanie substancji chemicznych i/lub produktów organicznych przez materiały porowate), 
które  jest  potwierdzone  informacją  na  opakowaniu  produktu.  W  zależności  od  poziomu 
kontrolnego w oparciu o ISO 2859, rękawice pobrane z każdej partii produkcyjnej określa się 
pod  kątem  poziomu  AQL.  Poziom  mikrootworów/szczelności  rękawic  jest  oceniany  pod 
względem  akceptowanej  jakości  (dopuszczalny  poziom  jakości).  Rękawice  posiadające 
przedstawione  oznaczenie  są  odporne  na  przesiąkanie,  tj.  nie  wykazują  nieszczelności  w 
teście  na  upływ  powietrza  i/lub  wody,  zatem  stanowią  skuteczną  barierę  przeciw 
zagrożeniom  mikrobiologicznym.  Jest  to  przenikanie  makroskopowe  substancji  przez 
materiał  rękawicy  na  skutek  jej  nieszczelności,  np.  pęknięcia.  Zaoferowane  przez  Polmil 


rękawice  zdaniem  odwołującego  spełniają  wymagania,  dla  co  najmniej  2  poziomu 
skuteczności według normy EN 374-2, co zgodnie ze wskazaną normą wynosi: 
Poziom 3 > 0,65 < 0,65; G1G1 
Poziom 2 >1,5 <1,5; G1G1 
Poziom 1 > 4,0 < 4,0 S4S4 

Poziom  skuteczności  2  według  PN-EN  374-2:2005  (załącznik  A)  [2]  odnosi  się  do 

akceptowalnego poziomu jakości (AQL) i oznacza AQL < 1,5 dla poziomu kontroli Gl. Wobec 
powyższego  poziom  AQL  =  1,5  nie  spełnia  minimalnego  poziomu  inspekcji  Gl.  Jeżeli 
rękawica  osiągnęła  poziom  AQL  1,0  musi  posiadać  co  najmniej  poziom  2  w  powyższym 
teście  przenikalność  EN  374-2  i  tym  samym  tworzy  również  skuteczną  barierę  przed 
bakteriami, wirusami i grzybami. 

Oznaczenie „<1,5" jest równoznaczne z max. poziomem AQL 1,0. Z badania poziomu 

szczelności możemy uzyskać poziom 1,5; 1,0 i mniej. Pomiędzy wartością 1,5 i 1,0 nie ma 
innych poziomów. Odwołujący przedstawił tabelę poziomów AQL jakie można uzyskać (…). 

Odwołujący  stwierdził,  że  normy  dotyczące  oznakowania  opakowania  w  przypadku 

kiedy produkt posiada AQL 1,0 pozwalają na umieszczenie na opakowaniu oznakowania < 
1,5.  Wobec  powyższego  uznał,  że  zaoferowane  rękawice  posiadają  AQL  1,0  i  spełniają 
wymogi SIWZ. 

Zarzut I b) zaniżonej oceny teksturowania rękawicy. 

W zakresie  podkryterium  b) „Teksturowanie  rękawicy"  można  było  otrzymać  3  lub  5 

pkt.  Zgodnie  z  SIWZ:  „Punkty  za  jakość,  rozumianą  jako  walory  użytkowe,  zostaną 
przyznane  przez  wyznaczonych  członków  Komisji,  którzy  dokonają  oceny  liczbowej  w 
oparciu: 

broszury i ulotki reklamowe dołączone do oferty w zakresie parametrów produktów, 

-          charakterystykę produktu - dokumenty techniczne producenta dołączone do oferty, 

opinie członków komisji - wydane w oparciu o wyniki badania dostarczonych do oferty 

próbek, odrębnie dla każdego zadania. 

Członkowie  Komisji  będą  oceniali  w  ramach  danej  oferty  częściowej  każde  zadanie 

oddzielnie przyznając punkty za każde podkryterium według podanej poniżej skali punktowej 

W  ofercie  odwołującego  na  stronie  23,  24,  25  zamieszczono  dokumenty,  gdzie 

wskazano,  że  zaoferowane  rękawice  posiadają  powierzchnie  zewnętrzną  teksturowaną  z 
dodatkową teksturą na palcach. W ofercie jest wskazanie na posiadanie przez zaoferowane 
rękawice  tekstury  na  całej  powierzchni,  a  nie  tylko  na  końcach  palców  i  zamiast  3  pkt. 
odwołujący powinien otrzymać 5 pkt. 


Zamawiający w SIWZ nie dookreślił jak ma wyglądać tekstura powierzchni rękawicy, 

tj. nie podał np. rozmiarów porów teksturowania. Zaoferowane rękawice mają różny poziom 
teksturowania  na  końcach  palców  w  porównaniu  do  pozostałej  powierzchni  ze  względu  na 
podwyższenie  chwytności  palców.  Pozostała  część  rękawicy  ma  delikatniej  teksturowaną 
powierzchnię, jednak w dalszym ciągu teksturowaną. 

Na  potwierdzenie  teksturowania  całej  powierzchni  rękawicy  przedstawił  zdjęcie 

według  oświadczenie  odwołującego  -  powierzchni  rękawicy  oraz  oświadczenie  producenta 
MAXTER,  (bez  daty),  że  niesterylne  bezpudrowe  rękawice  AURELIA  oznakowane  jako 
medyczne  i  ochronne  są  delikatnie  teksturowane  na  całej  zewnętrznej  powierzchni  oraz 
dodatkowo teksturowane na palcach, co zapewnia lepszą przyczepność. Powiększenie pod 
mikroskopem powierzchni zewnętrznej rękawicy (nie obejmujące palcy) nitrylowej Aurela. 

Zarzut I c) zaniżonej oceny kodowanie kolorystyczne opakowania. 

Zarzut został uwzględniony przez zamawiającego i nie podlegał rozpoznaniu Izby. 

Odwołujący  uznawał,  że  powinien  otrzymać  maksymalną  punktację  w  ww. 

podkryteriach w ramach kryterium jakości, a wówczas  jego oferta byłaby najkorzystniejsza, 
gdyż otrzymałaby  9,76 pkt.   

Teraźniejsza - Ostateczna punktacja  

Cena;  jakość  
Zarys  5,36  4,00  9,36 
Polmil  5,76  2,26  8,02 
Mercator 

Abook 5,03  2,44  7,46 

Wariant przy 25 pkt Polmil - Ostateczna punktacja   

Cena  jakość  
Zarys  5,36  3,36  8,72 
Polmil  5,76  4,00  9,76 
Mercator 

Abook 5,03  2,44  7,46 

II.  Zarzuty  wobec  ZARYS  International  Group  Sp.z  o.o.  Sp.  K.  jako  wykonawcy  nie 
spełniającego wymogów SIWZ.  

Zamawiający  wezwał  ZARYS  International  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.  pismem  z  30 

marca 2017 roku, do uzupełnienia dokumentów jako podmiotu, który złożył najkorzystniejszą 
ofertę: „Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie, ul. Staszica 16, informuje, iż 
oferta  Państwa  została  najwyżej  oceniona  w  Zadaniu  nr  1,3,7,10  i  w  związku  z  tym  na 


podstawie art. 26 ust 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz zgodnie z pkt VII ust. 5 
SIWZ, wzywa do złożenia następujących dokumentów: 
a. 

zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące 
przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 
postępowaniu, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie 
z  właściwym  organem  podatkowym  w  sprawie  spłat  tych  należności  wraz  z  ewentualnymi 
odsetkami  lub  grzywnami,  w  szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie, 
odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności łub wstrzymanie w całości wykonania 
decyzji właściwego organu; 
b. 

zaświadczenia  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń 

Społecznych  lub  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  albo  innego  dokumentu 
potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 
społeczne  lub  zdrowotne,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem 
terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  lub 
innego  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  zawarł  porozumienie  z  właściwym 
organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w 
szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie,  odroczenie  lub  rozłożenie  na  raty 
zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;" 

Zapis  rozdziału  VII  ust  5  SIWZ  mówi:  „1.  Zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia, 
wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, 
nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia następujących oświadczeń i 
dokumentów.” 

Co  do  aktualności  dokumentów  ustawodawca  przesądził,  że  dokumenty  na 

potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  kryteriów  selekcji,  braku 
podstaw do wykluczenia, mają być aktualne na dzień ich złożenia, nie zaś na upływ terminu 
do  składania  ofert  lub  wniosków,  jak  to  miało  miejsce  w  poprzednio  obowiązującym  stanie 
prawnym. (Patrz: P. Granecki, Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Wyd. 5, Warszawa 
2016). Dokumenty US i ZUS jakie uzupełnił ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp. K. nie 
są zdaniem odwołującego ważne na dzień złożenia wyjaśnień tj. dokument ZUS wystawiony 
został  24  listopada  2016  roku  a  zaświadczenie  z  US  wystawiono  3  stycznia  2017  roku. 
Wyjaśnienia  zostały  złożone  z  datą  6 kwietnia  2017  roku, tzn.,  że  oba  załączone  do  oferty 
dokumenty  (ważne  3  miesiące  od  wystawienia)  nie  potwierdzają  na  dzień  6  kwietnia  2017 
roku spełniania warunków udziału w postępowaniu.  

Odwołujący  stwierdził,  że  złożył  wszelkie  wymagane  w  SIWZ  dokumenty 

potwierdzające  spełnianie  przez  zaoferowane  towary  wymagań  SIWZ.  Tymczasem  ocena 


oferty odwołującego została dokonana przez zamawiającego z naruszeniem zasad uczciwej 
konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Po  pierwsze,  jak  zostało  wyżej  wskazane 
zamawiający  nieprawidłowo  ocenił  ofertę  odwołującego,  mimo  iż  oferowane  produkty  są 
zgodne  z  SIWZ,  gdyż  zastosował  do  oceny  oferty  odwołującego  punktację  podkryteriów 
ustaloną  po  otwarciu  ofert.  Po  drugie  zamawiający  nieprawidłowo  ocenił  ofertę  ZARYS 
International  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.  Takie  działanie  uznał,  jako  naruszenie  zasad 
określonych w art. 7 ust 1 ustawy Pzp, na poparcie twierdzeń przytoczył tezy z wyroków KIO: 
1) 

Postępowanie  zamawiającego  polegające  na  dokonaniu  oceny  zgodności  treści 

oferty wykonawcy z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia  w inny sposób niż 
sam  dopuścił  to  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  jest  niedopuszczalne  i 
narusza zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji. (KIO 1590/14) 
2) 

Postanowienia  SIWZ  ostatecznie  kształtują  zakres  wymagań  zamawiającego  w 

odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  oraz  wykonawcy  uczestniczący  w 
przetargu  są  nimi  bezwzględnie  związani.  Obowiązek  przestrzegania  na  każdym  etapie 
postępowania  postanowień  SIWZ  jest  nie  tylko  wyrazem  formalizmu  postępowania  o 
udzielenie zamówienia publicznego, stanowi również realizację zasady uczciwej konkurencji i 
równego  traktowania  wykonawców,  wynikającą  z  art.  7  ust  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia 
2004r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.). Zamawiający na 
etapie  oceny  ofert  nie  może  czynić  żadnych  odstępstw  od  postanowień  SIWZ 
udostępnionych  wykonawcom  przed  terminem  składania  ofert.  Taka  subiektywna  ocena 
zamawiającego,  że  oznaczona  oferta,  mimo  że  podaje  odmienny  parametr  od 
wyznaczonego  -  w  większym  stopniu  zaspokaja  jego  potrzeby  i  dlatego  zostaje  przyjęta  - 
rażąco  narusza  zasadę  art.  7  Prawa  zamówień  publicznych.  Ocena  zamawiającego  nie 
może  polegać  na  arbitralnym  uznaniu  oferty  za  odpowiednią,  w  oderwaniu  od  warunków 
postawionych  w  SIWZ.  Działania  zamawiającego  muszą  być  przewidywalne  dla 
wykonawców  i  oparte  na  z  góry  podanych  warunkach  zamówienia,  gdyż  jedynie  wówczas 
można uznać, że zamawiający prowadzi postępowanie w sposób przejrzysty. (KIO 1509/14). 

Podkreślił,  iż  na  żadnym  etapie  prowadzenia  postępowania  zamawiający  nie  opisał 

zasad oceny ofert, na które obecnie się powołuje. Oznacza to, że zamawiający jest związany 
postanowieniami  SIWZ  obowiązującymi  w  dniu  otwarcia  ofert.  Potwierdza  to  orzecznictwo 
KIO: „Udostępnienie SIWZ jest czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po 
stronie  zamawiającego,  który  jest  związany  swoim  oświadczeniem  woli,  co  do  warunków 
prowadzenia  postępowania  i  kształtu  zobowiązania  wykonawcy  wymienionych  w  SIWZ, 
(sygn.  akt:  KIO  1593/14).  Jeżeli  zamawiający  nie  opisał  szczegółowych  wymagań,  to 
powinien  dokonywać  oceny  oferty  w  oparciu  o  zawarte  w  SIWZ  postanowienia.  Odmienny 
sposób  postępowania  należy  uznać  za  niedozwoloną  interpretację,  czy  wręcz  modyfikację 


SIWZ  po  terminie  otwarcia  ofert.  Takie  działanie  stanowi  naruszenie  art.  38  ust.  1  ustawy 
pzp:” 
1) 

„Wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu,  składający  oferty  mają  prawo 

oczekiwać,  że  złożone  przez  nich  oferty  zostaną  ocenione  zgodnie  z  wyartykułowanymi  w 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wymaganiami  oraz  na  podstawie  ustawy,  w 
poszanowaniu  zasad  udzielania  zamówień  publicznych  a  Zamawiający  wykona  ciążące  na 
nim  ustawowe  obowiązki,  gwarantując  tym  samym  zabezpieczenie  interesów  uczestników 
procesu udzielania zamówień publicznych." (sygn. akt: KIO 1421/14), 
2) 

„Wymaganie  zaoferowania  przez  wykonawcę  sprzętu  o  parametrach,  które  nie 

zostały  wprost  opisane  w  specyfikacji  byłoby  działaniem  nieuprawnionym."  (sygn.  akt:  KIO 
1369/14), 
3) 

„Zamawiający nie może wyciągać negatywnych konsekwencji wobec wykonawców ze 

względu  na  nieprecyzyjne  sformułowania  zawarte  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 
Zamówienia." (sygn. akt: KIO 1363/14), 
4) 

„Wszelkiego  rodzaju  niejasne  i  nieprecyzyjne  wymagania  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia co do opisu przedmiotu zamówienia, nie mogą skutkować negatywnie 
dla  wykonawcy  w  postępowaniu,  w  szczególności  poprzez  odrzucenie  jego  oferty."  (sygn. 
akt: KIO 1321/14). Zamawiający jako gospodarz postępowania ma obowiązek działać w toku 
oceny  i  badania  ofert  z  najwyższą  starannością,  tak  aby  zapewnić  spełnienie  zasady 
równego  traktowania  wykonawców  oraz  uczciwej  konkurencji  opisanych  w  art.  7  ust  1 
ustawy:  „Wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu,  składający  oferty  mają  prawo 
oczekiwać,  że  złożone  przez  nich  oferty  zostaną  ocenione  zgodnie  z  wyartykułowanymi  w 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wymaganiami  oraz  na  podstawie  ustawy  w 
poszanowaniu  zasad  udzielania  zamówień  publicznych  a  Zamawiający  wykona  ciążące  na 
nim  ustawowe  obowiązki,  gwarantując  tym  samym  zabezpieczenie  interesów  uczestników 
procesu udzielania zamówień publicznych." (sygn. akt: KIO 693/14, KIO 694/14). Mając na 
uwadze  powyższe  odwołujący  stwierdził,  że  odwołanie  jest  uzasadnione  i  wnosił  o  jego 
uwzględnienie. 

Zamawiający  na  posiedzeniu  Izby  złożył  oświadczenie,  że  uwzględnił  odwołanie  w 

odniesieniu do: zarzutu dotyczącego oceny oferty odwołującego w wyznaczonym kryterium 
jakościowym  w  zakresie  kodowania  kolorystycznego  rozmiaru  zaoferowanych  rękawic  -  na 
opakowaniu,  w  tym  podkryterium  ofercie  odwołującego  przydzielił  5  pkt  -  zgodnie  z 

żą

daniem.  Zamawiający  uwzględnił  zarzut  dotyczący  oceny  oferty  odwołującego  w 

wyznaczonym kryterium jakościowym w zakresie poziomu AQL, gdyż minimalna ocena jaką 
mogła otrzymać oferta w tym podkryterium wyniosła 1, a zamawiający omyłkowo przydzielił 


ofercie  odwołującego  w  tym  podkryterium  ocenę  0.  Zamawiający  oświadczył,  że  w  tym 
podkryterium przydzielił ofercie odwołującego 1 pkt, a nie 5 punktów.  

Zamawiający  odnosząc  się  do  stanowiska  odwołującego  w  odniesieniu  do  oceny 

oferty odwołującego w kryterium jakości w zakresie poziomu AQL  (zarzut Ia) oświadczył, że 
podał zbiór dokumentów na podstawie których dokonywał oceny ofert w danym kryterium i 
nie różnicował, który z nich jest ważniejszy ale stwierdził, że dokumenty te w swej treści  są 
rozbieżne, jak i przedstawiona próbka, która również podlegała ocenie w danym kryterium, 
gdyż dokumenty te poddają w jednym przypadku poziom AQL 1,0; a w drugim poziom 1,5.  
Natomiast opis próbki na opakowaniu podaje poziom AQL poniżej 1,5. A tylko poziom 1,0 i 
poniżej  dawał  podstawy  do  przyznania  ofercie  wykonawcy  5  pkt.  W  innym  przypadku 
oznaczeń oferta mogła otrzymać 1 pkt. tj od 1,1 do 1,5. Zamawiający wskazał na str. 26-27 
oferty odwołującego- raport z badań gdzie poziom AQL został oznaczony 1,0, ale odnosi się 
jedynie do podanych  w  tabeli poniżej rozmiarów S,M,L. W pkt 2 podano rozmiary długość, 
szerokość, grubość dla wszystkich zamawianych rozmiarów rękawic od SX-SL. Zamawiający 
oczekiwał spójności danych w tym zakresie przedstawionych przez każdego z wykonawców. 
Zamawiający  oświadczył,  że  umożliwienie  złożenia  wyjaśnień  odwołującemu  prowadziłoby 
do modyfikacji oferty w tym znaczeniu, że wykonawca mógłby wybrać jedną z trzech opcji, 
które przedstawił w ofercie tj. 1,0; 1,5 lub pomiędzy 1,0 a 1,5. Powinnością wykonawcy było 
złożenie jednoznacznie brzmiących dokumentów, które rzutowały na ocenę punktową oferty.  

Odnośnie  teksturowania  rękawic  (zarzut  Ib)  pełnomocnik  zamawiającego  okazał 

rękawicę Aurelia naciągniętą na dłoń, gdzie wizualnie i dotykowo można stwierdzić różnicę 
miedzy  częścią  końcówek  palców,  która  jest  pogrubiona  i  wykazuje  inną  strukturę  od 
pozostałej  części,  która  jest  cienka  i  gładka.  Wszyscy  wykonawcy  otrzymali  3  pkt  za 
teksturowaną powierzchnię końcówek palców. Zamawiający polegał na ocenie próbki, która 
w  tym  celu  była  wymagana,  a  nie  na  oświadczeniach  producenta  o  „delikatnym 
teksturowaniu  całości”,  co  nic  nie  wnosiło  do  takiej  oceny.  Dla  zamawiającego  nie  był 
wiarygodny  dowód  złożony  na  rozprawie  przez  odwołującego  -  z  raportu  badania 
mikroskopowego  powierzchni  rękawic  Aurelia  nitrile,  gdyż  nawet  nie  zawiera  on  podpisu 
osoby,  która  go  sporządziła.  Nierówności  w  badaniu  mikroskopowym  mogą  być 
odnotowywane do różnych materiałów nawet takich, które z założenia mają być gładkie, a w 
tym  przypadku  zamawiający  celowo  wymagał  powierzchni  teksturowanej  „przestrzennej” 

ż

eby  zabezpieczyć  sobie  możliwość  lepszej  chwytliwości  tzn.,  żeby  nie  była  to  rękawica 

ś

liska  i  żeby  trzymane  przedmioty  nie  wypadały  z  ręki.  Komisja  przetargowa  próbki  mogła 

badać wizualnie i przez dotyk i na tej podstawie dokonywać ich oceny po względem walorów 
użytkowych. Zamawiający nie przewidywał żadnych badań mikroskopowych.  


Odnośnie  zarzutu  II dot. dat wystawienia zaświadczeń o niezaleganiu z opłatami i 

podatkami  oraz  składkami  na  ubezpieczenie  społeczne  przez  przystępującego  ZARYS 
zamawiający  stwierdził,  że  ograniczył  się  w  SIWZ  do  zacytowania  treści  odnośnych 
przepisów  na  ten  temat.  Zamawiający  nie  uznawał,  że  dokumenty  przedstawione  przez 
przystępującego zostały wystawione z datą wcześniejszą niż dopuszcza  to przepis ustawy 
Pzp i rozporządzenia w sprawie dokumentów.  

Zamawiający  oświadczył  ponadto,  że  biorąc  pod  uwagę  przedstawioną  punktację 

ofert  z  uwzględnieniem  uznanych  zarzutów,  kolejność  oceny  ofert  by  się  nie  zmieniła  i 
POLMIL  zamiast  8,07  miałby  8,85  pkt,  zatem  oferta  ZARYS  jest  korzystniejsza,  gdyż 
otrzymała 9,36 pkt.   
 

Przystępujący  ZARYS  International  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.  popierał  stanowisko 

zamawiającego.  

Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  ogłoszenia  o  zamówieniu,  postanowień 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  z  wyjaśnieniami,  protokołu  postępowania  z 
załącznikami,  oferty  odwołującego,  z  zawiadomienia  o  wyborze  oferty  wykonawcy  ZARYS 
International Group Sp. z o.o. Sp. K. na część 1 zamówienia i przyznanej punktacji ofert. 

          Ponadto,  Izba  rozważyła  stanowiska  stron  i  uczestnika,  przedstawione  w  złożonych 
pismach oraz do protokołu rozprawy.  

        Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  odwołania,  jak  stanowi  art.  192  ust.  7 
ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

Z  akt  postępowania  przetargowego  udostępnionych  przez  zamawiającego  na  wezwanie 
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, wynika następujący stan faktyczny, którego strony nie 
kwestionowały. 

SIWZ. Przedmiot zamówienia stanowi Dostawa rękawic diagnostycznych i chirurgicznych 

III. 

OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 

Przedmiot  zamówienia  stanowi  dostawa  rękawic  diagnostycznych  i  chirurgicznych, 

których szczegółowy opis i zakres zawarto w Załącznikach nr 1-11 do SIWZ. 

Szczegółowe dane bezwzględnie wymagane do właściwej identyfikacji wyrobu winny 

być umieszczone w każdym (lub na każdym) opakowaniu oraz na opakowaniu zewnętrznym, 
i muszą zawierać co najmniej: 
a. 

nazwę handlową; 

b. 

oznakowanie rozmiaru rękawic; 

c. 

numer serii; 

d. 

datę / termin ważności. 


Rękawice muszą mieć oznakowanie w języku polskim. 

Zamawiający  wymaga,  aby  zaoferowany  przez  Wykonawcę  asortyment  posiadał 

aktualne dopuszczenie do obrotu na rynku polskim. 
7. 

Do  oferty  dołączyć  należy  próbki  oferowanego  towaru  w  ilościach  podanych  w 

poniższych tabelach. Próbki służyć będą do przeprowadzenia oceny jakości. Ocena jakości 
przeprowadzona zostanie na podstawie części XIV niniejszej SIWZ.  

Próbki winny znajdować się w oddzielnym opakowaniu niż oferta. Taka paczka winna 

być oznaczona: „Próbki do przetargu nieograniczonego na dostawy rękawic diagnostycznych 
i chirurgicznych - Nr Sprawy: EO/EZ - 2722/ XL /16“. Wewnątrz należy umieścić informacje o 
nazwie  i  adresie  Wykonawcy.    Każda  próbka  winna  być  opisana,  którego  zadania  oraz 
pozycji dotyczy. 

Zamawiający  dokona  wglądu  do  próbek  w  razie  wątpliwości  co  do  zgodności  z 

opisem przedmiotu zamówienia. 

Dopuszcza się składanie ofert równoważnych. W przypadku gdy w opisie przedmiotu 

zamówienia  zostały  wskazane  nazwy,  znaki  towarowe  lub  typy  produktów  Zamawiający 
dopuszcza  oferowanie  rozwiązań  równoważnych  pod  warunkiem,  że  zapewnią  uzyskanie 
parametrów  technicznych  równych  lub  wyższych  od  określonych  w  opisie  przedmiotu 
zamówienia. 
12. 

Dopuszcza się składanie ofert częściowych. Liczba części 12. 

Część 1 Rękawice diagnostyczne, nitrylowe, bezlateksowe, niesterylne cienkie. 

IV. 

TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA 

Umowa  wykonywana  będzie  w  okresie  24  miesiące,  licząc  od  daty  jej  zawarcia,  w  formie 
ratalnych  dostaw  realizowanych  na  zamówienie  (pisemne  lub  faksowe),  składane  przez 
Zamawiającego  w  zależności  od  aktualnych  potrzeb  (dostawy  cząstkowe  realizowane  w 
ciągu max. 5 dni, licząc od otrzymania zamówienia). 

V. 

WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU  

O udział w postępowaniu mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:  
1. 

nie podlegają wykluczeniu;  

spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:  (…) 

VI. 

PODSTAWY WYKLUCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 24 UST. 5 PZP.  

Dodatkowo Zamawiający przewiduje wykluczenie Wykonawcy: (…) 

który  naruszył  obowiązki  dotyczące  płatności  podatków,  opłat  lub  składek  na 

ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, co Zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą 
stosownych środków dowodowych, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 


pkt. 15 Pzp, chyba że Wykonawca dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek 
na  ubezpieczenie  społeczne  lub  zdrowotne  wraz  z  odsetkami  lub  grzywnami  lub  zawarł 
wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności.  

VII. 

WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW, POTWIERDZAJĄCYCH SPEŁNIENIE 

WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ BRAK PODSTAW WYKLUCZENIA.  

Do  oferty  każdy  Wykonawca  zobowiązany  jest  dołączyć  Jednolity  Europejski 

Dokument Zamówienia (dalej JEDZ) (załącznik numer 13 do SIWZ), sporządzony zgodnie z 
formularzem  określonym  w  Rozporządzeniu  wykonawczym  Komisji  (UE)  2016/7  z  dnia  5 
stycznia  2016  roku  ustanawiającym  standardowy  formularz  jednolitego  europejskiego 
dokumentu zamówienia. Informacje zawarte w JEDZ będą stanowić wstępne potwierdzenie, 

ż

e Wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.  

Zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia,  wezwie  Wykonawcę,  którego  oferta 

została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym,  nie  krótszym  niż  10  dni,  terminie 
aktualnych na dzień złożenia następujących oświadczeń i dokumentów: (…)  

b. 

  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące 
przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 
postępowaniu, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie 
z  właściwym  organem  podatkowym  w  sprawie  spłat  tych  należności  wraz  z  ewentualnymi 
odsetkami  lub  grzywnami,  w  szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie, 
odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania 
decyzji właściwego organu;  

c. 

  zaświadczenia  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń 

Społecznych  lub  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  albo  innego  dokumentu 
potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 
społeczne  lub  zdrowotne,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem 
terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  lub 
innego  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  zawarł  porozumienie  z  właściwym 
organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w 
szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie,  odroczenie  lub  rozłożenie  na  raty 
zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;  

l. 

Oświadczenia  lub  dokumenty  potwierdzające,  spełnianie  przez  oferowane  dostawy 

wymagań określonych przez zamawiającego: Zadanie 1 
a) 

Certyfikat  wydany  przez  jednostkę  notyfikowaną  potwierdzający  rejestrację  jako 

ś

rodek ochrony osobistej kategorii III, 


b) 

Raport  z  badania  jednostki  niezależnej  potwierdzającej  zgodność  z  normą  EN  455-

1,2 
c) 

Raport  z  badania  jednostki  niezależnej  na  przenikanie  substancji  chemicznych 

zgodnie z normą PN - EN 374-3 (co najmniej 10 substancji chemicznych - w tym co najmniej 
2 alkohole na min. 1 poziomie odporności)  
d) 

Raport z badania jednostki niezależnej na czas przenikania wirusów zgodnie z normą 

ASTMF 1671 
e) 

Raport z badania jednostki niezależnej potwierdzający możliwość kontaktu rękawic z 

ż

ywnością  

f) 

Raport z badania jednostki niezależnej potwierdzające brak w rękawicach tiuranów i 

MBT 
Zadanie od 1 do 12: Do oferty należy dołączyć próbki oferowanego asortymentu zgodnie z 
częścią III SIWZ. 

W  zakresie  nieuregulowanym  SIWZ,  zastosowanie  mają  przepisy  rozporządzenia 

Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać 
Zamawiający od Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U z 27.07.2016 
roku poz. 1126).  

X. 

TERMIN ZWIĄZANIA OFERTĄ 

Termin,  do  którego Wykonawcy  będą  związani  złożoną  ofertą  ustala  się  na  60  dni, 

licząc od dnia upływu ostatecznego terminu do składania ofert. 

Wykonawca  samodzielnie  lub  na  wniosek  Zamawiającego  może  przedłużyć  termin 

związania ofertą, (…).  

XI. 

OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERTY 

Oferta winna być sporządzona w formie pisemnej na „Formularzu oferty - Formularzu 

cenowym” (Załącznik Nr 1-11 do SIWZ). 

Wszystkie dokumenty w językach obcych należy dostarczyć wraz z tłumaczeniem na 

język polski, poświadczonym przez Wykonawcę.  

Oferta oraz wszelkie załączniki do oferty stanowiące oświadczenia Wykonawcy winny 

być  podpisane  przez  upoważnionych  przedstawicieli  Wykonawcy,  opieczętowane  oraz 
datowane. 
15. 

Oferta musi zawierać prawidłowo wypełniony „Formularz oferty - Formularz cenowy” 

(Załącznik Nr 1-11 do SIWZ). 
XII. 

MIEJSCE ORAZ TERMIN SKŁADANIA I OTWARCIA OFERT 


Oferty  należy  składać  na  adres  podany  w  ogłoszeniu  o  przetargu  w  Kancelarii 

Ogólnej SPSK Nr 1 w Lublinie ul. Staszica 16, pokój nr 9 - Budynek Dyrekcji SPSK Nr 1 nie 
później niż do dnia 20.02.2017 r. 

XIV.  OPIS  KRYTERIÓW,  KTÓRYMI  ZAMAWIAJĄCY  BĘDZIE  SIĘ  KIEROWAŁ  PRZY 
WYBORZE OFERTY, WRAZ Z PODANIEM ZNACZENIA TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU 
OCENY OFERT 

Kryteria oceny ofert są następujące: 

cena oferty: 60%  
jakość 40% 

Punkty  za  jakość,  rozumianą  jako  walory  użytkowe,  zostaną  przyznane  przez 

wyznaczonych członków Komisji, którzy dokonają oceny liczbowej w oparciu: 

broszury i ulotki reklamowe dołączone do oferty w zakresie parametrów produktów, 

charakterystykę  produktu - dokumenty techniczne producenta dołączone do oferty 

opinie członków komisji - wydane w oparciu o wyniki badania dostarczonych do oferty  

próbek, odrębnie dla każdego zadania. 

członkowie  Komisji  będą  oceniali  w  ramach  danej  oferty  częściowej  każde  zadanie 

oddzielnie przyznając punkty za każde podkryterium według podanej poniżej skali punktowej: 
Zadanie 1  
Kryteria; 

Wartości; Punkty 

Poziom AQL  1,1 - 1,5  - 1 punkt 
1,0 i poniżej                 -  5 punktów 

Podkryterium - teksturowanie rękawicy- brak - 0 punktów 
Tekstura na końcach palców - 3 punkty 
Tekstura na całej powierzchni rękawicy - 5 punktów 

Kodowanie kolorystyczne rozmiaru na opakowaniu -tak-5 punktów; Nie -0 punktów - zarzut 
został uwzględniony 

Maksymalną  liczbę  punktów  otrzymają  rękawice  o  najlepszych  właściwościach.  Pozostałe 
rękawice otrzymają odpowiednio mniej punktów 

Punkty  za  cenę  zostaną  wyliczone  automatycznie  z  następującego  wzoru  (cenę 

należy podać w Załączniku Nr 1 do SIWZ „Formularz oferty - formularz cenowy”): (…) 

Punkty za jakość suma punktów przyznanych przez wyznaczonych członków Komisji 

za wszystkie podkryteria dla danego zadania zostanie podzielona przez liczbę oceniających 
członków  Komisji,  a  otrzymana  liczba  (z  dokładnością  do  2  miejsc  po  przecinku)  zostanie 
podstawiona do wzoru: 


J= Jd/Jnx10 
gdzie  J = punkty za jakość wyliczone dla danej oferty 

Jd = punkty przyznane za jakość danej ofercie 
Jn=  maksymalna  liczba  punktów  przyznanych  za  jakość  spośród  ofert  nie  podlegających 
odrzuceniu     
7. 

Ilość  uzyskanych  punktów  w  poszczególnych  kryteriach  pomnożona  zostanie  przez 

wagę  kryterium  wyrażoną  w  postaci  ułamka  dziesiętnego.  Wyliczenie  ostatecznej  ilości 
punktów dla rozpatrywanej oferty nastąpi wg wzoru: 
S = (C x 0,60) + (T x 0,40)    
gdzie: S  = ocena końcowa 
C = punkty za cenę 
T = punkty za zaoferowany termin dostawy cząstkowej 

d) 

Wybór najkorzystniejszej oferty:  

Zamawiający  wybierze  ofertę,  która  uzyska  największą  liczbę  punktów,  z 

zastrzeżeniem punktu 2.3. 
2. 

Obliczenia dokonywane będą z dokładnością do 2 miejsc po przecinku. 

Zamawiający  udzieli  zamówienia  Wykonawcy,  którego  oferta  odpowiada  wszystkim 

wymaganiom  określonym  w  niniejszej  SIWZ  i  zostanie  oceniona  jako  najkorzystniejsza  w 
oparciu o podane kryteria wyboru. (…) 
4. 

Wykonawcę,  którego  oferta  zostanie  wybrana,  Zamawiający  powiadomi  o  miejscu  i 

terminie podpisania umowy, nie później jednak niż w okresie związania ofertą. 

XVII.  ISTOTNE  DLA  STRON  POSTANOWIENIA,  KTÓRE  ZOSTANĄ  WPROWADZONE 
DO  TREŚCI  ZAWIERANEJ  UMOWY  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  ogólne  warunki 
umowy  albo  wzór  umowy,  jeżeli  zamawiający  wymaga  od  wykonawcy,  aby  zawarł  z  nim 
umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach. Istotne dla zamawiającego 
postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy zawarte zostały w 
projekcie umowy stanowiącym Załącznik nr 15 do niniejszej SIWZ. 

XIX.  OPIS  CZĘŚCI  ZAMÓWIENIA,  JEŻELI  ZAMAWIAJĄCY  DOPUSZCZA  SKŁADANIE 
OFERT CZĘŚCIOWYCH 
1. 

Przedmiot zamówienia stanowi 11 zadań(oferty częściowe).  

Wykonawca może złożyć ofertę na dowolną ilość zadań. 

XXV.  ZAŁĄCZNIK Nr 1 do SIWZ - Formularz oferty - Formularz cenowy -Zadanie 1 
Dane WYKONAWCY*: 


Lp. 

Przedmiot zamówienia; j.m.  Ilość  zamawiana  na  24  miesiące;  Nr  katalogowy

*Cena jednostkowa netto (PLN)  za 1 op.  Wartość netto (PLN)* Stawka  VAT  %*

Wartość VAT (PLN)*  Wartość brutto (PLN)* 

RĘKAWICE  DIAGNOSTYCZNE,  NITRYLOWE,  BEZLATEKSOWE,  NIESTERYLNE, 
CIENKIE 
a) 

podwójne  oznaczenie  CE  (fabryczne  oznakowanie  na  opakowaniu  podstawowym), 

jako wyrób medyczny i środek ochrony osobistej kategorii III, 
b) 

badania jednostki niezależnej potwierdzającej zgodność z normą EN 455-1,2 raport z 

badania jednostki niezależnej  
c) 

odporne  na  przenikanie  substancji  chemicznych  zgodnie  z  normą  PN  -  EN  374-3 

(raport  z  badania  jednostki  niezależnej  na  przenikalność,  co  najmniej  10  substancji 
chemicznych  dołączony  do  oferty  -  tym  co  najmniej  2  alkohole  na  min.  1  poziomie 
odporności) 
d) 

czas przenikania wirusów dla potwierdzenia barierowości (raport z badania jednostki 

niezależnej na przenikalność wirusów dołączony do oferty) zgodnie z normą ASTMF 1671 
e) 

maksymalna gramatura rękawicy ≤ 4,5g 

f) 

minimalna  wytrzymałość  na  zrywanie  6N  wg  EN  455-2 (raport  z  badania  dołączony 

do oferty) 
g) 

pozbawione  tiuranów  i  MBT,  potwierdzone  testem  HPLC  z  jednostki  niezależnej 

dołączonym do oferty 
h) 

rolowany brzeg mankietu 

i) 

odporne na rozerwanie 

j) 

łatwe w nakładaniu, dobrze dopasowane 

k) 

opakowanie max. 200 sztuk (tj. 100 par); Rozmiary: 

XS 

24 000 par 

S         800 000 par 

1 500 000 par 

800 000par 

XL 

24 000 par 

CENA  OFERTY  obliczona  zgodnie  z  wymogami  części  XII  SIWZ  wynosi:  Słownie:...*  PLN 
netto Słownie:.....* PLN brutto; Wartość z VAT wynosi  słownie: ....*PLN  
2. 

Termin realizacji umowy: umowa na okres 24 miesięcy. 

Dostawa  wykonywana  będzie  w  okresie  24 miesięcy,  licząc  od  daty  jej  zawarcia,  w 

formie ratalnych dostaw realizowanych na pisemne lub faksowe zamówienie składane przez 
Zamawiającego  sukcesywnie,  w  zależności  od  aktualnych  potrzeb.  Dostawy  cząstkowe 
realizowane będą w ciągu (max. 5 dni roboczych)* (...) 
5. 

Oświadczamy, że: 


oferowany  asortyment  posiada  aktualne  pozwolenie  na  dopuszczenie  do  obrotu  na 

rynku polskim (certyfikaty, atesty); 

Zapoznaliśmy się ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia i nie wnosimy do 

niej zastrzeżeń; 

Uważamy  się  związanymi  niniejszą  ofertą  przez  czas  wskazany  w  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia; 

Zawarty  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  projekt  umowy  został  przez 

nas  zaakceptowany  i  zobowiązujemy  się  w  przypadku  wyboru  naszej  oferty  do  zawarcia 
umowy na w/w warunkach w miejscu i terminie wyznaczonym przez Zamawiającego. 
XXXVI.  ZAŁĄCZNIK  Nr  14  do  SIWZ  -  PROJEKT  UMOWY  UMOWA  Nr  EO/LA-M  – 
2722/…./16 zawarta w Lublinie dnia  .... 2016 r. pomiędzy: 
Samodzielnym  Publicznym  Szpitalem  Klinicznym  Nr  1  w  Lublinie  SPZOZ  (…)  a 
…..reprezentowanym przez:.... zwaną w dalszej części Umowy „Wykonawcą". 
Działając  na  podstawie  art.  139  ust.  2  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych  z  dnia  29 
stycznia 2004r, (t. j. Dz. U. z 2015r poz. 2164.) po wyczerpaniu procedury przewidzianej dla 
trybu  przetargu  nieograniczonego  o  wartości  zamówienia  powyżej  135.000  EUR,  zawarto 
umowę następującej treści: 
§ 1.1.  Wykonawca  zobowiązuje  się  dostarczać  Zamawiającemu  asortyment  określony  w 
Załączniku Nr 1 do niniejszej umowy, zwany dalej przedmiotem umowy. 
2. 

„Formularz  oferty  -  Formularz  cenowy“  Wykonawcy  stanowi  integralną  część 

niniejszej umowy jako Załącznik Nr 1 (zadanie nr … wg SIWZ). 
5. 

Wykonawca  zobowiązuje  się  dostarczyć  Zamawiającemu  przedmiot  umowy  w 

ilościach i asortymencie określonym w Załączniku Nr 1 do niniejszej umowy. 
§ 2.1.  Umowa niniejsza zawarta jest na okres 24 miesięcy, licząc od dnia jej zawarcia. 
§ 4.1.  Wykonawca  zobowiązuje  się  do  dostarczania  przedmiotu  umowy  przez  okres  24 
miesięcy, po wystosowaniu przez Zamawiającego pisemnego lub faksem zamówienia. 
5. 

Wykonawca  gwarantuje,  że  przedmiot  umowy  jest  tej  samej  jakości  i  spełnia 

wszystkie warunki określone w ofercie Wykonawcy. 
6. 

Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  zwrotu  całości  dostawy,  jeśli  towar  nie 

będzie odpowiedniej jakości lub nie spełni innych wymogów zawartych w niniejszej umowie. 
Wykonawca  zobowiązuje  się  w  takim  przypadku  do  wymiany  towaru  na  własny  koszt  w 
terminie nie przekraczającym 5 dni roboczych, licząc od daty otrzymania wezwania. 
7. 

W  przypadku  powtórzenia  się  wadliwej  dostawy  Zamawiający  może  niezależnie  od 

prawa do zwrotu całości dostawy, odstąpić od niniejszej umowy. 

Zapytanie 56 do SIWZ; Zadanie nr 1, 2, 3,10: Prosimy Zamawiającego o wskazanie metody 
pomiaru szczelności rękawic będących przedmiotem przetargu. 


Odpowiedź  Zamawiającego:  Zamawiający  w  żadnej  części  przedmiotu  zamówienia,  ani  w  
siwz  nie  określił,  że  będzie  prowadził  pomiar  szczelności.  Zamawiający  będzie  oceniał 
rękawice  pod  kątem  między  innymi  nieobecności  dziur  zgodnie  z  normą  EN  455-1,  gdzie 
znajduje się opis procedury i warunki prowadzenia badań. Natomiast ocenę przeprowadzi na 
podstawie badań załączonych do oferty. 

Zapytanie  57  do  SIWZ;  Zadanie  nr  1,  2,  3,10:  Prosimy  Zamawiającego  o  wskazanie 
laboratorium,  które  będzie  przeprowadzać  badanie  szczelności  rękawic  będących 
przedmiotem zamówienia. 

Odpowiedź  Zamawiającego:  Zamawiający  w  żadnej  części  przedmiotu  zamówienia,  ani  w  
siwz  nie  określił,  że  będzie  prowadził  pomiar  szczelności.  Zamawiający  będzie  oceniał 
rękawice  pod  kątem  między  innymi  nieobecności  dziur  zgodnie  z  normą  EN  455-1,  gdzie 
znajduje się opis procedury i warunki prowadzenia badań. Natomiast ocenę przeprowadzi na 
podstawie badań załączonych do oferty. 

Do wyznaczonego terminu składania ofert 20 lutego 2017 r. w postępowaniu zostały złożone 
oferty przez wykonawców w zakresie części 1, którym zamawiający przyznał punktację: 

Cena;  jakość; suma punktów 

ZARYS 

Polmil  5,76  2,26  8,07 
Mercator 

Abook 5,03  2,44  7,46 

Zgodnie z Informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty z 4 maja 2017 r. zamawiający za 
najkorzystniejszą  uznał ofertę  ZARYS International  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.  z  łączną  sumą 
pkt. 9,36 pkt. Odwołujący - Polmil otrzymał 8,07 pkt.  

Odwołujący w dokumentach oferty przedstawił: 

Str.  23  -  odwołujący  dla  zaoferowanych  produktów  „rękawice  diagnostyczne Aurelia  nitrile" 
załączył  dokument  potwierdzający  poziom  AQL=1,5  dla  rozmiarów  XS-XL  na  podstawie 
informacji od producenta MAXTER GLEOVE MANUFACTURING SDN.BHD 

Str.  24-25-  załączony  dokument  potwierdza  AQL=1,0  powołując  się  na  wyniki  w  raporcie 
testowym*. Jest to dokument producenta firmy MAXTER, który potwierdza parametr AQL 1,0 
dla rozmiarów XS, S, M, L, XL.  

Str. 26-27 - raport testowy* potwierdza poziom AQL= 1,0 ale tylko dla rozmiarów S-L 

Na str. 26 dokument potwierdza poziom AQL 1,0 dla rozmiarów S,M, L. 


Na str. 27 zawarte jest wg odwołującego tłumaczenie - test riport ze str. 26, a więc podaje on 
te same dane.  

Próbka: informacja fabrycznie naniesiona na opakowanie: AQL<1,5. 

Z  powyższego  wynika,  iż  każdy  z  załączonych  dokumentów  potwierdza  inną  wartość 
parametru AQL dla oferowanych rękawic.  

Pismem  z  dnia  30.03.  2017  zamawiający  wezwał  wybranego  wykonawcę  ZARYS  do 
złożenia  zgodnie  z  pkt  VII  SIWZ  ust.  5  SIWZ,  tj.  na  podstawie  art.  26  ust.  1  Pzp  do  dnia 
10.04.2017 r. między innymi:  
-  zaświadczenie  o  niezaleganiu  w  podatkach.  Zaświadczenie  zostało  złożone  wg  stanu  na 
03.01.2017 r. 
-  zaświadczenie  o  niezaleganiu  w  opłacaniu  składek  na  ubezpieczenie  społeczne. 
Zaświadczenie zostało złożone wg stanu na 24.11.2016 r. 

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący, wykazał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 

1 ustawy Pzp, skoro uznawał, że jego oferta została niewłaściwie oceniona w wyznaczonych 
kryteriach.  Był  zatem  uprawniony  aby  skarżyć  -  jak  dowodził  niezgodne  z  ustawą  Pzp 
czynności  i  zaniechania  zamawiającego  wobec  oceny  złożonej  oferty  -  które  godziły  w 
interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia i mogły narażać odwołującego na poniesienie 
szkody. 

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 
Kryteriami  oceny  ofert  są  cena  lub  koszt  (…)  i  inne  kryteria  odnoszące  się  do  przedmiotu 
zamówienia, między innymi: 1) jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i 
funkcjonalne.  

W rozdziale XIV SIWZ punkt 6 zamawiający  zapowiedział,  że punkty  za jakość - to 

suma punktów przyznanych przez wyznaczonych członków Komisji za wszystkie podkryteria 
dla danego zadania, która zostanie podzielona przez liczbę oceniających członków Komisji, 
a  otrzymana  liczba  (z  dokładnością  do  2  miejsc  po  przecinku)  zostanie  podstawiona  do 
ustalonego  wzoru:  (…).  Punkty  za  jakość,  rozumianą  jako  walory  użytkowe,  zostaną 
przyznane  przez  wyznaczonych  członków  Komisji,  którzy  dokonają  oceny  liczbowej  w 
oparciu: 

broszury i ulotki reklamowe dołączone do oferty w zakresie parametrów produktów 

charakterystykę  produktu - dokumenty techniczne producenta dołączone do oferty 

opinie członków komisji - wydane w oparciu o wyniki badania dostarczonych do oferty 

próbek, odrębnie dla każdego zadania. 


Członkowie  Komisji  będą  oceniali  w  ramach  danej  oferty  częściowej  każde  zadanie 

oddzielnie przyznając punkty za każde podkryterium według podanej skali punktowej (…). 

Odwołujący w zakresie zadania 1 kwestionował punktację przydzieloną jego ofercie w 

podkryteriach:  
Zarzut Ia) Poziom AQL  
1.1  -1.5 - 1 punkt 
1.0 i poniżej -  5 punktów 
-  odwołującemu  przydzielono  -  0  punktów,  a  odwołujący  uznawał,  że  powinien  otrzymać  5 
punktów. 
Zarzut  został  częściowo  uznany  przez  zamawiającego,  poprzez  przydzielenie  1-go  punktu. 
Zarzut Ia) Teksturowanie rękawicy 

brak -0 punktów 
tekstura na końcach palców -3 punkty 
tekstura na całej powierzchni rękawicy- 5 punktów 
-  odwołującemu  przydzielono    3    punkty  a  odwołujący  uznawał,  że  powinien  otrzymać  5 
punktów. 
Kodowanie  kolorystyczne  rozmiaru  na  opakowaniu  -  zarzut  został  uznany  przez 
zamawiającego, odwołujący w tym podkryterium otrzymał  postulowane -5 punktów. 

Ad zarzut Ia) poziom AQL  

Izba oceniając przedstawione dowody - dokumenty zawarte na stronach od 23 do 27 

oferty odwołującego, podzieliła stanowisko zamawiającego oraz przystępującego.  

Zamawiający  zasadnie  powołał  się  na  cały  zbiór  dokumentów  oferty  odwołującego, 

na podstawie których dokonywał oceny oferty w danym kryterium, w tym próbki wyrobu i nie 
różnicował który z nich jest ważniejszy. 

Ustalenia  zamawiającego,  że  dokumenty  te  są  rozbieżne  w  swej  treści  -  znalazły 

potwierdzenie w materiale dowodowym sprawy. Dokumenty te poddają w jednym przypadku 
poziom AQL 1,0; a w drugim poziom 1,5, lub też pomiędzy 1,0 a 1,5.  Natomiast opis próbki 
na opakowaniu podaje poziom AQL poniżej 1,5.  

Wyłącznie  udokumentowanie  poziomu  AQL  1,0  i  poniżej  dawały  podstawy  do 

przyznania ofercie wykonawcy 5 pkt. W innym przypadku oznaczeń, oferta mogła otrzymać 
jedynie 1 pkt. tj. AQL od 1,1 do 1,5, gdyż tak zostały ustalone kryteria oceny ofert, od których 
zamawiający nie mógł odstępować.  

Na str. 26-27 oferty odwołującego widnieje raport z badań gdzie poziom AQL został 

oznaczony 1,0, ale odnosi się jedynie do podanych w tabeli poniżej rozmiarów S,M,L. W pkt 
2 podano rozmiary długość, szerokość, grubość dla wszystkich zamawianych rozmiarów. Z 


powyższego  wynika,  iż  każdy  z  załączonych  dokumentów  potwierdza  inną  wartość 
parametru  AQL.  Raport  testowy  wystawiony  bezpośrednio  przez  producenta  (nie  przez 
wykonawcą, będącego dystrybutorem) potwierdza AQL=1,0, ale wyłącznie dla rozmiarów S-
L.  Ocena  w  danym  podkryterium  miała  dotyczyć  wszystkich  zapotrzebowanych  rozmiarów 
XS-XL. Zamawiający wymagał zaoferowania produktów w rozmiarach XS-XL i potwierdzenia 
wymaganych  parametrów  dla  całej  skali  rozmiarów,  w  tym  parametru  poziomu  szczelności 
rękawic AOL. 

Nawet,  że  biorąc  pod  uwagę  wyjaśnienia  udzielone  do  SIWZ  pytanie  56  i  57  -  to 

raport z badań wskazujący na poziom 1,0 AQL rękawic Aurelia nie odnosi się do pełnej gamy 
rozmiarów  rękawic  zamawianych  w  tym  przetargu.  Na  str.  23  oferty  odwołującego  gdzie 
podany  jest  sztywny  poziom  AQL  1,5  wskazany  jest  ten  sam  numer  katalogowy,  który 
podano w formularzu asortymentowo - cenowym odwołującego w kol. 6. Natomiast raport z 
badań  podaje  nr  katalogowy  92885,  w  ofercie  wskazane  są  różne  numery  katalogowe  od 
92885  do  92889.  Do  tych  nr  katalogowych,  które  są  wskazane  w  ofercie  odnosi  się 
informacja  producenta  na  str.  23  podająca  poziom  AQL  1,5.  Natomiast  informacja 
producenta  na  str.  25,  raport  i  certyfikat  jakości  nie  wskazuje  numerów  katalogowych. 
Certyfikat dotyczy zgodności z normą EN 455-2 czyli generalnie wyrób pozostaje zgodny z 
normą jeżeli AQL będzie oznaczone w graniach od 1,0 do 1,5.   

Zamawiający  miał  prawo  oczekiwać  spójności  i  jednoznaczności  danych  w  tym 

zakresie  przedstawionych  przez  każdego  z  wykonawców.  Izba  podziela  pogląd 
zaprezentowany  w  wyroku  sygn.  akt:  KIO  2808/15,  że:  „postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  prowadzone  jest  między  podmiotami  profesjonalnymi,  co  stawia 

zasadnym oczekiwanie, że dokumenty opracowywane przez każdą ze stron będą czytelne i 

konsekwentne, zaś składana przez wykonawcę oferta oraz składające się na nią dokumenty 

będą  odpowiadały  wymaganiom  stawianym  w  specyfikacji.  Postępowanie  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  cechuje  wysoki  stopień  sformalizowania,  i  choć  ów  formalizm  nie 

powinien  stanowić  celu  sam  w  sobie,  to  jednak  zarówno  wykonawcy,  jak  i  zamawiający 

powinni dokładać należytej staranności przygotowując dokumentację postępowania i ponosić 

wszelkie konsekwencje związane z własnymi zaniechaniami.”    

Umożliwienie  w  tym  zakresie  wyjaśnień  odwołującemu  na  podstawie  art.  87  ust.  1 

ustawy  Pzp  -  prowadziłoby  jedynie  do  modyfikacji  oferty  w  tym  znaczeniu,  że  wykonawca 
mógłby wybrać jedną z trzech opcji, które przedstawił w ofercie tj. AQL - 1,0, AQL -1,5 lub 
AQL  pomiędzy  1,0  a  1,5,  czego  wymieniony  przepis  nie  dozwala,  stanowiąc,  że  nie  jest 
dopuszczalne  [w  wyniku  wyjaśnień]  dokonywanie  jakichkolwiek  zmian  w  treści  oferty. 
Powinnością  wykonawcy  było  złożenie  jednoznacznie  brzmiących  dokumentów,  które 
rzutowały na ocenę punktową oferty. 


Parametr AQL  nie  powinien  być  w  przypadku  oferty  wykonawcy  Polmil  oceniany  w 

wysokości 5 punktów, z uwagi na brak możliwości precyzyjnego ustalenia jego poziomu. W 
powyższej sytuacji nie może znaleźć zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, ani 87 ust. 1 
ustawy  Pzp,  ponieważ  powyżej  wymienione  dokumenty  nie  są  w  przedmiotowym  stanie 
faktycznym  dokumentami,  o  których  mowa  w  art.  25  ust  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  na 
potwierdzenie  spełnia  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez 
zamawiającego, takich których niespełnienie skutkuje odrzuceniem oferty, jako niezgodnej z 
treścią SIWZ. Niespełnienie podanych w kryterium jakości parametrów podlegających ocenie 
punktowej  jakości,  jako  charakteryzujących  się  lepszą  funkcjonalnością  (walorami 
użytkowymi) -  skutkowało jedynie minimalną punktacją  1. Rzeczą wykonawcy jest - jeżeli 
chce  uzyskać  maksymalną  punktację,  jest  przedstawienie  jednoznacznych  dowodów  - 
poświadczających  istnienie  danej  funkcjonalności  na  odpowiednim  poziomie,  czego  nie  da 
się powiedzieć o ofercie odwołującego.  

Brak  było  podstaw  do  stawiania  zamawiającemu  zarzutu  naruszenia  art.  87  ust.  1 

ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści 
oferty. Zgodność treści oferty z wymaganiami minimalnymi opisu przedmiotu zamówienia w 
zadaniu 1 i z normą EN 455- 1,2 nie była kwestionowana, oferta nie podlegała odrzuceniu, 
zaś  w  zakresie  parametrów  przewyższających  poziom  minimalny,    było  to  pozostawione 
wyłącznie aktywności dowodowej wykonawcy. Zamawiający nie jest zobowiązany do żądania 
od  wykonawcy  wyjaśnień,  czy  dodatkowych  dokumentów  w  celu  podwyższenia  punktacji 
jego  oferty.  Reasumując,  czynność  zamawiającego  polegająca  nie  nieprzyznaniu  ofercie 
odwołującego  maksymalnej  punktacji  5,  w  podkryterium  AQL  była  prawidłowa  natomiast 
minimalna  punktacja  zgodnie  z  SIWZ  winna  wynosić  1,  i  taka  też  została  ofercie 
odwołującego finalnie przyznana skutkiem częściowego uwzględnienia danego zarzutu.  

Ad zarzut Ib) dotyczący teksturowania rękawic na całej powierzchni 

Zgodnie  z  art.  91  ust.  2d  ustawy  Pzp  zamawiający  określa  kryteria  oceny  ofert  w 

sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały,  umożliwiający  sprawdzenie  informacji  przedstawionych 
przez wykonawców. 
 

Specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia  w  przedmiotowym  postępowaniu  była 

przedmiotem  dwukrotnego  zaskarżenia  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  w  sprawach  sygn. 
akt  KIO  2419/16  i  KIO  2142/16,  ale  wykonawcy  nie  kwestionowali  brzmienia  danego 
kryterium, uznając go tym samym za dostatecznie precyzyjne. 

Zamawiający zasadnie polegał na ocenie próbki, która w tym celu - ustalenia walorów 

użytkowych  -  była  wymagana,  a  nie  na  oświadczeniach  producenta  o  „delikatnym 
teksturowaniu całości”, co nic nie wnosiło do takie oceny. Nie był również wiarygodny dowód 


złożony na rozprawie przez odwołującego - z raportu badania mikroskopowego powierzchni 
rękawic Aurelia nitrile, gdyż nawet nie zawiera on podpisu osoby, która go sporządziła.  

Przedstawione  fotografie  „nierówności  powierzchni”  w  badaniach  mikroskopowych 

mogą  być  odnoszone  do  różnych  materiałów  nawet  takich,  które  z  założenia  mają  być  jak 
najbardziej  gładkie.  W  tym  przypadku  zamawiający  celowo  wymagał  powierzchni 
teksturowanej  „przestrzennej”  żeby  zabezpieczyć  pracownikom  używającym  rękawic 
diagnostycznych możliwość lepszej chwytliwości tzn., żeby nie była to rękawica śliska i aby 
trzymane przedmioty nie wypadały z ręki.  

W  ocenie  Izby  nie  istnieje  oficjalna  definicja  „teksturowania”  można  przyjąć,  iż 

określenie to dotyczy pożądanych cech powierzchni wyrobu. Z tych też względów ocena ma 
charakter  subiektywny  i  w  taki  sposób  została  dopuszczona  w  SIWZ.  Brak  jakichkolwiek 
podstaw,  aby  kwestionować  wyniki  tej  oceny,  skoro  nie  zostały  podane  żadne  mierzalne 
parametry. 

Komisja  przetargowa  mogła  badać  próbki  sensualnie  i  na  tej  podstawie  dokonywać 

ich  oceny.  Zamawiający  nie  przewidywał  żadnych  badań  mikroskopowych.  Zdaniem  Izby 
teksturowanie  winno  być  możliwe  do  ustalenia  wizualnie  i  namacalnie,  a  nie  pod 
mikroskopem.  Zamawiają  zasadnie  uznał,  że  walory  użytkowe  oferowanych  rękawic  w 
danym  podkryterium  są  takie  same  i  dla  wszystkich  złożonych  ofert  przydzielił  równą 
punktację, tj. po 3 punkty. 

Ad zarzut II dotyczący dat wystawienia zaświadczeń o niezaleganiu z opłatami i podatkami 
oraz składkami na ubezpieczenie społeczne przedłożonych przez przystępującego ZARYS. 

 Izba  ustaliła,  że  zamawiający  ograniczył  się  w  SIWZ  do  zacytowania  treści 

odnośnych przepisów na ten temat.  

Przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 roku w sprawie rodzajów 

dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie 
zamówienia  (Dz.  U  z  27.07.2016  roku  poz.  1126)  w  §  5  pkt  2  i  3  stanowią,  że  w  celu 
stwierdzenia  braku  podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu 
zamawiający może żądać następujących dokumentów: 

2)  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 
wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące 
przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 
postępowaniu, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie 
z  właściwym  organem  podatkowym  w  sprawie  spłat  tych  należności  wraz  z  ewentualnymi 
odsetkami  lub  grzywnami,  w  szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie, 


odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania 
decyzji właściwego organu; 
3)  zaświadczenia  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń 
Społecznych  lub  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  albo  innego  dokumentu 
potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 
społeczne  lub  zdrowotne,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem 
terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  lub 
innego  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  zawarł  porozumienie  z  właściwym 
organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w 
szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie,  odroczenie  lub  rozłożenie  na  raty 
zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.  

Nie było podstaw do twierdzeń, że dokumenty przedstawione przez przystępującego 

ZARYS  zostały  wystawione  z  datą  wcześniejszą  niż  dopuszcza  to  przepis  ustawy  Pzp  i 
rozporządzenia w sprawie dokumentów, gdyż: 
 a) zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach zostało złożone zostało złożone wg stanu na 
03.01.2017 r. 
b) zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne. zostało 
złożone wg stanu na 24.11.2016 r. 

-  termin  składania  ofert  upłynął  natomiast  20  lutego  2017  r.,  co  stanowiło  okoliczność 
bezsporną.  
 

Przepis  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp  w  brzmieniu:  zamawiający  przed  udzieleniem 

zamówienia (…), wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia 
w  wyznaczonym,  nie  krótszym  niż  10  dni,  terminie  aktualnych  na  dzień  złożenia 
następujących  oświadczeń  i  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  których  mowa  w 
art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  żadnym  stopniu  nie  wyłącza  stosowania  §  5  pkt  2  i  3 
rozporządzenia  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 
wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Stawiany  zarzut  Izba  uznała  za 
całkowicie  bezpodstawny,  gdyż  wykonawca  przedkłada  dokumenty  wystawione  nie 
wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  jeżeli  nadal  są  one 
aktualne. Zarzut zaniechania wykluczenia wykonawcy International Group Sp. z o.o. Sp. K. 
nie zasługiwał na uwzględnienie. 

Biorąc pod uwagę przedstawioną punktację ofert z uwzględnieniem uznanych przez 

zamawiającego zarzutów - kolejność oceny ofert nie uległaby zmianie. Oferta odwołującego 
Polmil  zamiast  8,07  -  otrzymała  8,85  pkt,  zatem  oferta  ZARYS  jest  korzystniejsza,  gdyż 
uzyskała 9,36 pkt i nie podlegała odrzuceniu. Uwzględnione zarzuty odwołania pozostawały 
bez wpływu na wynik postępowania w rozumieniu art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.  


Postępowanie  dowodowe  nie  wykazało  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów 

ustawy Prawo zamówień publicznych, tj.:  
1)        art.  87  ust.  1  ustawy  poprzez  zaniechanie  wyjaśnienia  treści  oferty  złożonej  przez 
odwołującego w zakresie zadania 1, 
3) 

91  ust.  1  i  2  ustawy  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  odwołującego  zgodnie  z 

kryteriami przyjętymi w SIWZ w zakresie zadania 1, 
4) 

art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp - poprzez wybór oferty ZARYS International Group 

Sp. z o.o. Sp. K.,  
5) 

art. 91 ust 1 ustawy Pzp - poprzez wybór oferty ZARYS International Group Sp. z o.o. 

Sp. K. 

W  związku  z  powyższym  bezzasadne  były  zarzuty  następczego  naruszenia  przez 

zamawiającego  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców 
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. 

W tym  stanie  rzeczy  Izba  oddaliła  odwołanie  o  czym  orzekła  na  podstawie  art.  192 

ust. 1 i 2 ustawy Pzp. O kosztach orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 
ust. 10 w związku z art. 186 ust. 6 ustawy Pzp. 

Zamawiający  przed  otwarciem  rozprawy  złożył  oświadczenie  o  uwzględnieniu  w 

części  oznaczonych  zarzutów  odwołania,  skoro  zatem  pozostałe  zarzuty  odwołania  nie 
zostały wycofane i nie znalazły potwierdzenia w materiale dowodowym sprawy - odwołanie 
podlegało  oddaleniu,  a kosztami  postępowania  należało  obciążyć  odwołującego,  zgodnie  z 
art.  186  ust.  6  pkt  4  a)  ustawy  Pzp  i  §  5  ust.  3  pkt  1  i  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady 
Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 
odwołania  oraz  rodzaju  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 
(Dz. U. Nr 41, poz. 238, z 2017 r. poz. 47). 

Izba  zaliczyła  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  uiszczony  przez 

odwołującego wpis oraz zasądziła od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600,00 
zł  z  tytułu  kosztów  zastępstwa  przez  pełnomocnika  na  podstawie  złożonego  rachunku, 
stosownie  do  postanowień  §  3  pkt  1,  pkt  2b  i  §  5  ust.  3  pkt  1  i  2  powołanego  wyżej 
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.  

                                                                                     Przewodniczący: ………………………