KIO 966/17 WYROK dnia 5 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 966/17 

WYROK 

z dnia 5 czerwca 2017 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:  

Sylwia Muniak 

po rozpoznaniu na rozprawie  w dniu 29 maja 2017 r. w Warszawie odwołania  wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 maja 2017 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  zamówienie:  T.  S.A.,  P.  I.  Sp.  z  o.o.,  ul.  (…)  w  postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. (…) 

przy  udziale  wykonawcy  Z.  S.A.,  ul.  (…)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

zamówienie: T. S.A., P. I. Sp. z o.o., ul.(…), i: 

 
 
1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców 

wspólnie ubiegających się o zamówienie: T. S.A., P. I. Sp. z o.o., ul. (…) tytułem 

wpisu od odwołania, 

2)  zasądza kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:  trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  T.  S.A.,  P.  I.  Sp.  z 

o.o., ul. (…) na rzecz zamawiającego:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. (…) 

stanowiącą koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 966/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w  W.  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  

w  przedmiocie:  „Opracowanie  dokumentacji  projektowej  oraz  realizację  robót  budowlanych 

w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr … na odcinku C. 

– Z.”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane pod numerem … w dniu 17 listopada 

2016 r.  

W dniu 5 maja 2017 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców, w tym Odwołującego, 

o wyborze jako najkorzystniejszej – oferty złożonej przez wykonawcę Z. S.A.  

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie: T. S.A.P. I. sp. z o.o. zwani dalej 

„K.  T.,  wnieśli  odwołanie  zarzucając  naruszenie  przez  Zamawiającego  następujących 

przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z

r., poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”: 

art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  8  ust  1  i  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art  96  ust  3  Pzp, 

poprzez  zaniechanie  odtajnienia  (ujawnienia)  i  udostępnienia  Odwołującemu  zastrzeżonych 

przez wykonawcę Z. S.A. wyjaśnień złożonych w wyniku wezwania w trybie art. 90 ust. 1 Pzp 

pomimo,  że  informacje  zawarte  w  wyjaśnieniach  i  dokumentach  nie  stanowią  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  co  

w konsekwencji doprowadziło do przeprowadzenia postępowania w sposób niezapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz wyboru oferty 

najkorzystniejszej niezgodnie z przepisami Pzp; 

art.  7  ust  1  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt.  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  wykonawcy  Z.  S.A.  która  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  przeprowadzenia 

postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania wykonawców; 

art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 90 ust 3 Pzp, poprzez brak prawidłowej analizy i oceny 

czynników  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  oferty,  co  wpłynęło  na  zaniechanie 

odrzucenia oferty wykonawcy Z.S.A. zawierającej rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do 

przedmiotu  zamówienia,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  przeprowadzenia 

postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania wykonawców; 


art.  7  ust  1  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt.  2  Pzp,  poprzez  brak  prawidłowej  analizy 

oferty  wykonawcy  Z.  S.A.  w  zakresie  jej  zgodności  z  treścią  SIWZ  (w  szczególności  RCO 

punkt  5.13.4  budowa  ekranów  akustycznych  ilość/4462m  w  związku  z  wyjaśnieniami 

i modyfikacją treści SIWZ - część V, odpowiedź na pytanie 124 oraz punktem 5.11.1 PFU), tj. 

wobec  braku  zaoferowania  przez  wykonawcę  Z.  S.A.  na  stronie  109  oferty  wykonania 

ekranów  akustycznych  w  ilości  wskazanej  przez  Zamawiającego,  co  w  konsekwencji 

doprowadziło  do  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważniania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w tym zakresie: 

odrzucenie oferty wykonawcy Z. S.A. jako zawierającej rażąco niską cenę, 

odrzucenie oferty wykonawcy Z. S.A. jako nieodpowiadającej treści SIWZ, 

ewentualnie  -  ujawnienia  zastrzeżonych  przez  wykonawcę  Z.  S.A.  wyjaśnień 

i  dokumentów  złożonych  w  wyniku  wezwania  Zamawiającego  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  

a w konsekwencji, dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Nadto, Odwołujący wniósł o: 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  postępowania,  oferty 

wykonawcy  Z.S.A.,  oferty  Odwołującego,  złożonych  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp, 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  złożonych  na  rozprawie  oraz  dopuszczenie 

i  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  na  okoliczności  wskazane  w  uzasadnieniu 

odwołania; 

zasądzenie  kosztów  postępowania  wywołanego  wniesieniem  niniejszego  odwołania 

od Zamawiającego na rzecz Odwołującego. 

Odwołujący wyjaśnił, że jego oferta uzyskała 94,16 punktów, co plasuje go na drugim 

miejscu w rankingu ofert. Wobec naruszenia przez Zamawiającego wskazanych w odwołaniu 

przepisów Pzp, przez co interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku.  

W  przypadku  uwzględnienia  odwołania  oraz  powtórzenia  czynności  oferta  Odwołującego 

zostanie wybrana jako najkorzystniejsza. 

Z uwagi na znaczną różnicę cenową pomiędzy swoją ofertą, a ofertą wykonawcy Z. – 

powyżej  70  879  212,86  zł  brutto,  w  dniu  9  maja  2017  r.  Odwołujący  zwrócił  się  do 

Zamawiającego o udostępnienie protokołu postępowania  w  zakresie ewentualnych  wezwań 

skierowanych do  wykonawcy, którego ofertę uznano za najkorzystniejszą i jego odpowiedzi 

na  nie.  Zamawiający  udostępnił  skany  protokołu  postępowania,  wezwań  i  wyjaśnień 

dotyczących oferty Z. w dniu 11 maja 2017 r. 

W dniu 25 marca 2017 r. wykonawca Z. w został wezwany w trybie art. 91 ust. 1 Pzp 

do  złożenia  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na 


wysokość  ceny  istotnej  części  składowej  zamówienia,  w  tym  do  złożenia  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny dla istotnej części składowej zamówienia, tj. poz. 5.13.4 RCO - 

budowa ekranów akustycznych. Wykonawca Z. złożył wyjaśnienia w dniu 31 marca 2017 r., 

których całą treść zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa (strony od 1 do 12 wyjaśnień).  

W dniu 6 kwietnia 2017 r. Zamawiający, mając na uwadze treść złożonych w dniu 31 

marca  2017  r.  wyjaśnień,  powołując  się  na  art.  87  ust.  1  Pzp  wezwał  wykonawcę  Z.  do 

dalszych  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty,  w  tym  w  zakresie  istotnej  części 

składowej zamówienia, tj. poz. 5.13.4 RCO - budowa ekranów akustycznych: 

„Czy  jeżeli  na  etapie  projektowania  okaże  się,  iż  Wykonawca  nie  będzie  miał  możliwości 

wykonania innych, tj. alternatywnych, metod ograniczenia hałasu np. poprzez zastosowanie 

mat antywibracyjnych podłuczniowych lub zastosowania sprężystych podpór podkładowych, 

to czy zaoferowana cena ryczałtowa uwzględnia wykonanie ekranów akustycznych w jakości 

i w standardzie opisanym w dokumentami przetargowej, czy Wykonawca wykona prawidłowo 

przedmiot zamówienia zgodnie z dokumentacją przetargową w zaoferowanej cenie?” 

Zamawiający  powyższym  wezwaniem  zażądał  doprecyzowania  treści  złożonych  wyjaśnień  

w  zakresie  zaoferowanej  ceny  istotnej  części  składowej  zamówienia,  tj.  ekranów 

akustycznych.  W  dniu  6  kwietnia  2017  r.  wykonawca  ZUE  udzielił  odpowiedzi,  której  treść 

ponownie zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Zarzut 1. 

Odwołujący wskazał na zasadę jawności obowiązującą w zamówieniach publicznych 

(art.  8  ust.  1  Pzp  i  art.  96  ust.  3  Pzp),  która  wywodzi  się  z  konstytucyjnej  zasady  jawności 

działań podmiotów publicznych (art. 61 Konstytucji RP) i stanowi uzupełnienie postanowień 

ustawy  z  6  września  2001  r.  o  dostępie  do  informacji  publicznej.  Zachowanie  zasady 

jawności  gwarantuje  przejrzystość  prowadzonego  postępowania,  a  ustawowa  gwarancja 

powszechnego dostępu do treści złożonych w postępowaniu ofert i ich wyjaśnień pozwala na 

urzeczywistnienie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Dostęp 

do  informacji  związanych  z  postępowaniem  może  być  ograniczony  tylko  do  przypadków 

określonych w ustawie (art. 8 ust. 3 Pzp).  

Z protokołu postępowania wynika, że Zamawiający nawet nie podjął próby zbadania 

skuteczności  dokonanego  przez  wykonawcę  Z.  zastrzeżenia.  Ponadto,  na  wykonawcy  Z. 

ciążył obowiązek udowodnienia, że zastrzeżenia przez niego dokonane są skuteczne. 

Zamawiający  bezkrytycznie  przyjął,  że  cała  treść  pisma  wykonawcy  Z.  z  dnia  31 

marca  2017  r.  i  6  kwietnia  2017  r.  może  być  objęta  zastrzeżeniem  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa,  a  przecież  część  pisma  musi  zawierać  uzasadnienie  zastrzeżenia 

informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  i  chociażby  w  tym  zakresie  powinna  podlegać 

ujawnieniu.  


Zdaniem  Odwołującego,  ponieważ  za  tajemnicę przedsiębiorstwa  uznaje  się  jedynie 

informacje  o  charakterze  technicznym,  technologicznym  i  organizacyjnym  (art.  11  ust.  4 

uznk),  to  treść  uzasadnienia  zastrzeżenia  informacji,  jako  część  wyjaśnień  -  nie  może  być 

skutecznie  objęta  klauzulą  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Podobnie  w  pozostałej  treści 

wyjaśnień,  które  nie  stanowią  informacji  o  charakterze  technicznym,  technologicznym 

i organizacyjnym. Na tym etapie trudno jest podjąć polemikę ze skutecznością zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  czy  z  pozostałymi  istotnymi  informacjami  z  punktu  widzenia 

zaoferowanej  ceny,  gdyż  Zamawiający  uznał  za  skuteczne  zastrzeżenie  całości  treści  pism 

wykonawcy Z. z dnia 31 marca i 6 kwietnia 2017 r. 

Odwołujący  przywołał  orzecznictwo  Izby,  nie  zgadzając  się  z  tym,  że  Zamawiający 

dokonał  badania  zasadności  i  skuteczności  zastrzeżenia  treści  ww.  pism  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa oraz brakiem ujawnienia treści ww. pism, gdyż nie mogą być one w całości 

(lub  w  części)  skutecznie  zaopatrzone  w  klauzulę  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Podniósł,  

ż

e wyjaśnienia rażąco niskiej ceny są częścią dokumentacji postępowania, która, zgodnie z 

linią  orzeczniczą  Izby,  co  do  zasady  podlega  ujawnieniu.  Ponadto,  wykonawca  Z.  powinien 

udowodnić,  że  obowiązek  zachowania  unikalnych  warunków  współpracy,  czy  wyjątkowych 

marż  został  nałożony  w  jego  firmie  także  na  poddostawców,  podwykonawców  itd. 

Odwołujący wskazał, że wykazanie, o którym mowa w art. 8 ust. 3 Pzp, nie może polegać na 

przytoczeniu  ogólnych  zdań  na  temat  rzekomo wyjątkowej  strategii kosztowej  czy  cenowej, 

bez zaprezentowania informacji, na czym ona polega oraz konkretyzacji podjętych działań i 

ich opisu, co nie mogło znaleźć się na 12 stronach utajnionego pisma. 

Zarzuty 2 i 3

Obowiązek  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  występuje  w  stosunku  do  ofert,  co  do 

których  zachodzi  podejrzenie,  że  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotna  część 

składowa,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów 

(art.  91  ust.  1  Pzp).  Nowelizacja  Pzp  umożliwiła  zamawiającym  badanie  istotnych  części 

składowych ceny, tj. również w zakresie poszczególnych elementów składowych ceny, które 

w jego ocenie budzą wątpliwości. 

Zamawiający  powziął  w  tej  sprawie  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu zamówienia zgodnie z określonymi przez niego wymogami oraz obowiązującymi 

przepisami (konieczność sporządzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, której 

efektem  jest  decyzja  o  środowiskowych  uwarunkowaniach,  z  której  wynika  konieczność 

zabudowy  ekranów  akustycznych  w  ilości  ok.  4462  m).  Wątpliwość  ta  dotyczyła  punktu 

5.13.4 RCO, w którym wykonawcy mieli przedstawić cenę za 4462 m ekranów akustycznych. 


Wykonawca Z. w pozycji 5.13.4 RCO zaoferował wykonanie 4462 m ekranów akustycznych 

jedynie za  20 000,00 zł, co daje 4,49 zł za metr. 

Odwołujący wskazał, że w zakresie badania rażąco niskiej ceny istotnym elementem 

odniesienia są ceny rynkowe podobnych zamówień (por. wyr. SO w W. z 08.06.2006 rok, V 

Ca  459/06).  W  pierwszej  kolejności  należy  zatem  zbadać  średnie  stawki  wynikające  

z Biuletynu Cen Obiektów Budowlanych tzw. S.. Odwołujący przywołał zeszyt 70/2016 na IV 

kwartał  2016  r.  (najbardziej  aktualny),  w  którym stawka  za  1m  ekranu  to  1  666  zł,  za  1  m

ekranu  555  zł,  co  oznacza,  że  wykonanie  4462  metrów  ekranu  akustycznego  powinno 

realnie kosztować 7 433 692,00 zł, a nie jak wycenił wykonawca Z. - 20 000,00 zł, co stanowi 

0.26% tej wartości. Przy tak rażąco niskiej cenie za wykonanie 4462m ekranu akustycznego 

trudno 

mówić 

możliwości 

wykonania 

przedmiotu 

zamówienia 

zgodnie  

z wymaganiami Zamawiającego i przepisami prawa. 

Odwołujący  przedstawił  ponadto  pozycje  5.13.4  RCO  z  innych  ofert, które  wskazują  

w  jego  ocenie,  że  średnia  cena  w  ofertach  za  budowę  4462m  ekranów  akustycznych  - 

wynosi 3 779 712,50 zł, co daje 847,09 zł za metr ekranu. 

Niezależnie zatem od złożonych przez Z. wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny - 

nie można wykonać 4462m ekranów za cenę 20 000,00 zł, tj. 4,49 zł za metr. 

Zamawiający  dokonując  badania  oferty  Z.  powinien  powziąć  również  wątpliwość  

w  zakresie  cen  zaoferowanych  w  ramach  istotnej  części  zamówienia  tj.  robót  torowych  

z  odwodnieniem  -  punkt  5.1  RCO  (w  tym  punkty:  5.1.1  Roboty  rozbiórkowe,  5.1.2  Roboty 

podtorzowe,  5.1.3  Roboty  nawierzchniowe,  5.1.4  Roboty  odwodnieniowe  i  5.1.5  Likwidacja 

zbędnych elementów infrastruktury). Zamawiający niezasadnie przeoczył jednak te ceny. 

W tym  zakresie  Odwołujący  podniósł,  że  zaproponowane  ceny  rażąco  odbiegają  od 

pozostałych  cen  rynkowych,  przywołując  m.in.  ceny  z  S.  oraz  ceny  ofert  pozostałych 

wykonawców łącznie w pozycji 5.1: oferta Z. -143 093 963,75 zł, oferta Odwołującego  -186 

181  904,27  zł,  oferta  T.  P.  S.A.  -153  249  000,00  zł,  oferta    B.  S.A.,  F.  A.  S.A.  -  194  992 

168,58 zł. 

W  szczególności  rażąco  zaniżone  zostały  pozycje  5.1.2  Roboty  podtorzowe,  5.1.3 

Roboty nawierzchniowe i 5.1.4 Roboty odwodnieniowe. Odwołujący podkreślił, że ROBOTY 

TOROWE  Z  ODWODNIENIEM  stanowią  większość  prac  objętych  zamówieniem  i  stanowią 

większą  (istotną)  część  treści  oferty.  Wobec  tego  zaproponowane  w  ofercie  przez  Z. 

wykonanie  np.  robót  nawierzchniowych  w  cenie:  niższej  o  23  679  691,47  zł  od  ceny 

Odwołującego i o 20 163 039,27 zł od średniej ceny zaproponowanej w ramach niniejszego 

zamówienia  (138  298  495,85  zł),  jest  ceną  rażąco  niską  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia i nie daje możliwości jego wykonania zgodnie z wymaganiami określonymi przez 

zamawiającego oraz zgodnie z przepisami technicznymi, standardami i normami określonymi 

dla tego typu robót. 


Odwołujący powołał się na treść punktu 5.2 i 5.3 PFU, która określa jak wykonawca 

ma  wykonać  roboty  związane  z  nawierzchnią  kolejową  i  podtorzem  (odwodnieniem),  które 

determinują  cenę  części  składowej  oferty.  Dla  przykładu  przedstawił  wyliczenie  kosztów 

materiałów  związanych  z  podstawowym  zakresem  robót  przewidzianym  w  PFU  dla 

wykonania zakresu robót torowych opisanych w pozycji RCO 5.1.2 Roboty podtorzowe oraz 

5.1.3  Roboty  nawierzchniowe,  które  dla  wykonania  minimalnego  zakresu  prac  opisanego 

punktem 5.1.2 Roboty podtorzowe wynosi 11 444 907,20 zł, przy wartości pozycji w ofercie 

Z.  11  447  218,30  zł,  która  obejmuje  również  wykonanie  innych  czynności  niezbędnych  dla 

prawidłowego wykonania robót takich jak: wykonanie wykopów, dostarczenie i zagęszczenie 

materiału  (niesortu  na  warstwę  ochronną),  koszty  związane  z  dostawą,  koszty  robocizny, 

koszty ogólne zarządu itd. (Gdzie zatem mowa o zysku czy ewentualnym backupie na ryzyka 

budowy,  kolizje  itp.?).  Łączny  koszt  materiałów  dla  wykonania  minimalnego  zakresu  prac 

opisanego  w  pkt  5.1.3  Roboty  nawierzchniowe  wynosi  101  140  362,50  zł,  przy  wartości 

pozycji w ofercie Z. – 118 135 456,58 zł, obejmującej również  wykonanie innych czynności 

niezbędnych  dla  prawidłowego  wykonania  robót,  w  tym  kosztów  robocizny,  kosztów 

składowania  materiałów,  kosztów  sprzętu  związanego  z  montażem  torów  i  rozjazdów, 

sprzętu  koniecznego  do  wykonania  szlifowania  torów  i  rozjazdów  (który  jest  wypożyczany 

przez wszystkich wykonawców). 

W tym stanie rzeczy, zaproponowana przez Z. cena istotnych części składowych jest 

rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  nie  daje  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  w  PFU 

oraz wynikającymi z odrębnych przepisów.  

W  zakresie  rażącego  zaniżenia  ceny  zaoferowanej  przez  Z.  Odwołujący,  powołując 

się  na  art.  190  ust.  3  i  4  Pzp  wniósł  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii 

biegłego,  który  określi,  czy  zaoferowana  cena  w  zakresie  istotnych  części  składowych,  

w szczególności pozycji RCO: 5.13.4 i 5.1 (w tym 5.1.2,5.1.3,5.1.4) jest rażąco niska, a tym 

samym, czy istnieje możliwość wykonania przedmiotu zamówienia, zgodnie z wymaganiami 

określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. 

Wykonawca  Z.  nie  może  dokonać  wyceny  pozycji  RCO  w  sposób  dowolny,  a  tym 

bardziej  w  sposób  rażąco  niski,  uniemożliwiający  wykonanie  poszczególnych  części 

składowych  przedmiotu  zamówienia  za  określoną  cenę.  Pozycje  RCO  należy  wyceniać  

w  sposób  racjonalny  i  profesjonalny.  Każda  pozycja  RCO  powinna  zostać  wyceniona 

zgodnie z zakresem w niej opisanym (a nie dowolnie). Niedozwolone jest również wliczanie 

kosztów wykonania jakiejkolwiek pozycji RCO w inne pozycje. 

Zarzut 4. 

Odwołujący  podniósł  brak  prawidłowej  analizy  oferty  Z.  w  zakresie  jej  zgodności 

z  treścią  SIWZ,  w  szczególności  w  zakresie  RCO  punkt  5.13.4  budowa  ekranów 


akustycznych ilość/4462m oraz wyjaśnień i modyfikacji treści SIWZ - część V, odpowiedź na 

pytanie 124, a tym samym braku zgodności z punktem 5.11.1 PFU. 

Zamawiający  w  punkcie  5.11.1  PFU  określił  zakres  prac  związanych  z  budową 

ekranów  akustycznych,  przenosząc  ciężar  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  decyzję  

o  środowiskowych  uwarunkowaniach:  „Urządzenia  ochrony  przed  hałasem  powinny  zostać 

zaprojektowane 

wybudowane 

zgodnie 

warunkami 

określonymi 

decyzji  

o  środowiskowych  uwarunkowaniach,  chyba  że  postanowienie  uzgadniające  warunki 

realizacji  przedsięwzięcia  na  etapie  ponownej  oceny  oddziaływania  na  środowisko  określi 

warunki odmienne, o ile ponowna ocena zostanie przeprowadzona.” 

Wobec  braku  załączenia  w  dokumentacji  postępowania  decyzji  o  środowiskowych 

uwarunkowaniach,  w  dniu  10  lutego  2017  r.  Zamawiający  opublikował  wyjaśnienia  oraz 

modyfikacje treści SIWZ - część V – w odpowiedzi na pytanie 124. Zamawiający udzielając 

odpowiedzi  i  dokonując  modyfikacji  SIWZ  załączył  streszczenie  Raportu  oddziaływania  na 

ś

rodowisko  z  którego  wynikała  konieczność  zabudowy  ekranów  akustycznych  w  ilości  ok 

4462  m.  Zamawiający  zmodyfikował  RCO  przez  dodanie  pozycji  5.13.4  -  budowa  ekranów 

akustycznych.  Tym  samym,  Zamawiający  wymagał,  aby  oferta  wykonawców  zawierała 

wycenę i wykonanie 4462m ekranów akustycznych. 

Zdaniem  Odwołującego,  oferta  Z.  w  punkcie  5.13.4  RCO  nie  zawiera  wykonania  ekranów 

akustycznych:  

1.  w  cenie  4,49  zł/m  wybudować  można  jedynie  kartonową  ściankę,  a  nie  ekran 

akustyczny  na  słupach  stalowych  z  panelami  dźwiękochłonnymi  jednostronnie 

perforowanymi, 

2.  z  treści  pisma  Zamawiającego  do  Z.  z  dnia  6  kwietnia  2017  r.  wynika,  

ż

e  w  ofercie  w  pozycji  5.13.4  RCO  przyjął  on  wykonanie  alternatywnych  metod 

ograniczenia  hałasu  takie  jak:  maty  antywibracyjne  podtłuczniowe  lub  sprężyste 

podpory podkładowe, jednak nigdzie w treści dokumentacji postępowania nie ma 

żą

dania  zaoferowania  alternatywnych  metod  ograniczenia  hałasu,  przeciwnie 

Zamawiający dookreślił ilość ekranów, które należało wliczyć w cenę ofertową. 

Wobec  tego  oferta  Z.,  jako  niezgodna  z  treścią  SIWZ,  nie  może  być  porównywana  

z  innymi  ofertami  prawidłowo  złożonymi  w  postępowaniu.  Wybór  oferty  Z.  oznacza 

pogwałcenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  (art.  7  ust.  1  Pzp)  oraz  zasady,  

ż

e treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 82 

ust.  3  Pzp).  Zdaniem  Odwołującego,  oferta  Z.  nie  obejmuje  swoim  zakresem  całości  prac 

składających  się  na  przedmiot  zamówienia  lub  oferowany  sposób,  wobec  braku 

zaoferowania  wykonania  4462m  ekranów  akustycznych,  co  powoduje,  że  oferta  jest 

niezgodna z SIWZ. 


Wykonawca  Z.  S.A.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

po stronie Zamawiającego. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  29  maja  2017  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie. 

Zamawiający  uwzględnił  zarzut  oznaczony  jako  nr  1  w  odwołaniu  –  dotyczący  naruszenia 

przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 96 ust. 3 Pzp, 

a  w  pozostałym  zakresie  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  zakresie  zarzutów 

nieuwzględnionych Zamawiający wyjaśnił, co następuje.  

Argumentacja  w  zakresie  dotyczącym  ekranów  akustycznych  została  przedstawiona 

przez Zamawiającego w załączniku nr 1 do tego pisma i została zastrzeżona jako tajemnica 

przedsiębiorstwa z uwagi na nieodtajnienie wyjaśnień Z. złożonych na wezwanie w zakresie 

rażąco niskiej ceny oraz w trybie art. 87 ust. 1 Pzp. W odniesieniu do zarzutu dotyczącego 

robót  podtorzowych,  robót  nawierzchniowych  i  robót  odwodnieniowych  podniósł,  że  w  toku 

postepowania  wezwał  wykonawcę  Z.  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  91  ust.  1  Pzp  wyłącznie  w 

zakresie  jednej  pozycji  cenowej,  tj.  poz.  5.13.4  RCO  dot.  Budowy  ekranów  akustycznych  i 

tylko  w  tym  zakresie  wykonawca  udzielił  odpowiedzi.  Pozostałe  pozycje  nie  budziły 

wątpliwości  Zamawiającego,  ceny  nie  zostały  określone  na  poziomie  poniżej  30% 

szacunkowej  wartości  tych  pozycji  czy  też  średniej  arytmetycznej  cen  pozostałych  ofert. 

Ewentualne  odrzucenie  oferty  z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  musi  być  poprzedzone 

wezwaniem wykonawcy do złożenia wyjaśnień (art. 90 ust. 1 Pzp). W odwołaniu nie zawarto 

zarzutu  zaniechania  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  na  podstawie  art.  91  ust.  1  Pzp  w 

zakresie pozycji cenowych zawartych  w pkt 5.1 RCO, wobec czego Izba nie może orzekać 

co do tego zarzutu. Niezależnie od powyższego Zamawiający wskazał, że nie miał podstaw 

do kwestionowania tych pozycji cenowych. Średnia arytmetyczna wszystkich złożonych ofert 

w poz. Roboty torowe wynosi ok. 169 379 259 zł co po odjęciu 30% daje kwotę 18 565 481 zł 

natomiast  Z.  wyceniło  te  roboty  na  poziomie  143 093 963,75  zł,  a  wiec  nie  zbliżyło  się  do 

progu, który nakazywałby podjęcie procedury  wyjaśniającej. Ponadto, podstawą odrzucenia 

oferty  może  być  cena  oferty  w  odniesieniu  do  całości  przedmiotu  zamówienia,  a  zatem 

Zamawiający  musi  ustalić,  czy  dany  element  cenowy  stanowi  istotną  część  składową  ceny 

całkowitej,  a  następnie  może  stwierdzić  czy  nawet  w  przypadku  zaniżenia  tej  wartości 

możliwe  jest  wykonanie  całego  przedmiotu  zamówienia  za  zaoferowaną  cenę.  Cały  zakres 

prac  torowych  (poz.5.1  RCO)  w  ofercie  Z.  został  wyceniony  na  poziomie  85%  średniej 

arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert,  co  nie  upoważnia  do  przyjęcia  tezy,  że 

zaoferowana  cena  może  być  rażąco  niska.  Dodatkowo  Zamawiający  wyjaśnił,  że 

zamówienie  będzie  realizowane  w  formule  „Projektuj  i  buduj”,  co  oznacza,  że  wykonawcy 

posiadają  dość  dużą  swobodę  w  konstruowaniu  swojej  ceny  ofertowej,  co  znajduje 

odzwierciedlenie  w poszczególnych pozycjach cenowych robót torowych  w poszczególnych 


ofertach. 

Kalkulacje 

cenowe 

poszczególnych 

wykonawców  

w  zakresie  poszczególnych  pozycji  znacznie  się  różnią,  co  potwierdza,  że  jest  to  wynik 

indywidualnego  podejścia  wykonawców  do  przedmiotu  zamówienia.  Nie  można  też 

wykluczyć,  że  część  wykonawców  ujęła  pewne  roboty  podtorzowe,  nawierzchniowe 

i odwodnieniowe w innych pozycjach dotyczących danego obiektu inżynieryjnego. W ocenie 

Zamawiającego,  wyliczenia  przedstawione  przez  Odwołującego  są  bezprzedmiotowe  i  nie 

maja  żadnego  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy,  gdyż  podane  wartości  materiałów  nie 

zostały w żaden sposób uzasadnione ani wyjaśnione, biorąc przy tym pod uwagę, że każdy  

z wykonawców posiada własne źródła zaopatrzenia i ceny od dostawców. 

Bezpodstawny  jest  także  zarzut  niezgodności  treści  oferty  Z.  z  treścią  specyfikacji  z 

powodu  braku  zaoferowania  wykonania  ekranów  akustycznych  i  rażąco  niskiej  ceny  

w zakresie tej pozycji. Oba zarzuty są sprzeczne ze sobą, ponieważ skoro nie zaoferowano 

wykonania  ekranów  akustycznych,  to  nie  może  być  mowy  o  rażąco  niskiej  cenie  tego 

elementu  oferty.  Zarzuty  te  wzajemnie  się  wykluczają.  Zamawiający  dodatkowo  zauważył,  

ż

e  Odwołujący  zaoferował  wykonanie  ekranów  za  kwotę  4 066 060  zł  podczas  gdy  sam 

podał  w   odwołaniu kwotę 7 433 692 zł jako realny koszt  wykonania ekranów. Cenę niższą 

zawiera  nawet  najdroższa  w  tej  pozycji  oferta  Trakcji.  Przyjmując  nawet  tę  wartość 

wykonania  ekranów  akustycznych  (ok.  7,5  mln.  zł),  to  trudno  uznać,  że  wartość  tej  pozycji 

ma istotny wpływ na cenę całkowitą, gdyż stanowiłaby ona jedynie 1,6% wartości całej ceny 

za  wykonanie  przedmiotu  zamówienia.  Brak  jest  zatem  podstaw,  aby  nawet  w  wyniku 

zaniżenia  wartości  tej  pozycji  cenowej  doszło  do  zaoferowania  rażąco  niskiej  ceny  za 

wykonanie przedmiotu zamówienia. 

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  oparciu  o  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  w  brzmieniu  nadanym  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  – 

Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1020), która weszła 

w życie w dniu 28 lipca 2016 r.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia odwołania, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp.  


Wykonawca Z. S.A. skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego, stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  zostały  złożone  cztery  oferty.  Cena  zaoferowana 

przez  wykonawcę  Z.  nie  jest  niższa  o  30%  od  wartości  szacunkowej  zamówienia  ani  od 

ś

redniej  arytmetycznej  cen  ofert  złożonych  w  postępowaniu.  Cena  ta  stanowi  87,79% 

ś

redniej  arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert  i  75,56%  wartości  zamówienia 

oszacowanej przez Zamawiającego. 

Postępowanie  zostało  ukształtowane,  jako  zamówienie  z  wynagrodzeniem 

ryczałtowym (klauzula 14.1 wzoru umowy) w konwencji „projektuj i buduj”.  

Zakres  prac  do  wykonania  w  tym  postępowaniu  został  określony  w  Programie 

Funkcjonalno-Użytkowym  (PFU),  który  wskazuje  przeznaczenie  robót  budowlanych  oraz 

stawiane  im  wymagania  techniczne,  ekonomiczne,  architektoniczne,  materiałowe  

i  funkcjonalne.  Tym  samym,  każdy  wykonawca  przygotowując  się  do  wyceny  powinien 

uwzględnić własne doświadczenie, wiedzę i umiejętności.  

W pkt 13.4 SIWZ (tom I) Zamawiający wskazał, że wykonawcy mają prawo pominąć 

dokonanie wyceny danej pozycji w RCO. W takiej sytuacji niewycenione prace będą uznane 

za  włączone  do  innych  pozycji  wypełnionego  RCO.  Zamawiający  nadał  RCO  znaczenie 

pomocnicze  przy  wycenie  oferty.  Ponadto,  skoro  Zamawiający  dopuścił  możliwość  braku 

wyceny całej pozycji RCO i przeniesienia stosownej wartości danych prac do innych pozycji 

RCO, to należy uznać, że tym bardziej można było przenieść część kosztów z danej pozycji 

do innych pozycji RCO. 

Zgodnie  z  pkt  5.11.1  PFU,  „Urządzenia  ochrony  przed  hałasem  powinny  zostać 

zaprojektowane 

wybudowane 

zgodnie 

warunkami 

określonymi 

decyzji  

o  środowiskowych  uwarunkowaniach,  chyba  ze  postanowienie  uzgadniające  warunki 

realizacji  przedsięwzięcia  na  etapie  ponownej  oceny  oddziaływania  na  środowisko  określi 

warunki  odmiennie  i  ile  ponowna  ocena  zostanie  przeprowadzona.”  Powyższe  oznacza,  

ż

e  wykonawca  winien  wykonać  urządzenia  ochrony  przed  hałasem,  zgodnie  z  decyzją 

ś

rodowiskową, ale tylko wtedy, gdy na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko 

okaże się, że jest to konieczne. 

W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  124  do  treści  SIWZ  Zamawiający  wyjaśnił,  że  nie 

posiada  jeszcze  decyzji  środowiskowej,  ale  -  Raport  o  oddziaływaniu  na  środowisko 

przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej nr … na odcinku C. – Z.”, który stanowi podstawę 

do  prac  nad  ww.  decyzją,  z którego  wynika,  że konieczne  jest  wykonanie  4462 m  ekranów 

akustycznych.  Odpowiedź  Zamawiającego  na  pytanie  nr  124  nie  zmienia  postanowienia 

zawartego w pkt 5.11.1 PFU. Wynika z niej, że obecne dokumenty przekazane wykonawcom 

wskazują  na  konieczność  wykonania  ekranów,  jednak  może  się  to  zmienić  na  etapie 


realizacji  zadania  w  wyniku  ustaleń  dokonanych  w  ramach  ponownej  oceny  oddziaływania 

inwestycji  na  środowisko.  Powyższe  oznacza,  że  wykonawcy  powinni  uwzględnić  w  ofercie 

możliwość przyjęcia również innych rozwiązań w zakresie ochrony przed hałasem, niż tylko 

wykonanie  ekranów  akustycznych.  W  dniu  10  lutego  2017  r.  Zamawiający  opublikował 

wyjaśnienia oraz modyfikacje treści SIWZ - część V, w odpowiedzi na pytanie 124 wyjaśnił: 

„Zamawiający  nie  posiada  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach.  Dla  zadania 

zostanie  wydane  Postanowienie  nakładające  obowiązek  przeprowadzenia  oceny 

oddziaływania  na  środowisko  w  dniu  9  września  2016  r.  znak  WOOŚ.42O-U.2016.AS2.16 

Zamawiający  jako  załącznik  udostępnia  streszczenie  Raportu  o  oddziaływaniu  na 

ś

rodowisko  przedsięwzięcia.  Po  uzyskaniu  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowania 

zostanie  ono  przekazana Wykonawcy. W ramach sporządzonego Raportu środowiskowego 

wyniknęła  konieczność  zabudowy  ekranów  akustycznych  w  ilości  ok  4462m.  Przybliżona 

lokalizacja  została  zamieszczona  w  załączonym  wyciągu  z  Raportu  Środowiskowego. 

Szczegółowa  lokalizacja  zostanie  określona  w  Decyzji  środowiskowej.  Oferenci  dokonają 

wyceny  zgodnie  z  załączoną  lokalizacją  z  uwzględnieniem  drobnych  zmian  wynikających  z 

Decyzji 

oraz 

dokumentacji 

projektowej. 

Wyceny 

należy 

dokonać  

w Pozycji 5.13.4. RCO. Zamawiający dokonał zmiany RCO poprzez dodanie pozycji 5.13.4.” 

Wykonawca  Z.  wycenił  pozycję  5.13.4  RCO  na  kwotę  20 000,00  zł.  W  pozycjach 

5.1.1 – 5.1.5 RCO ceny przedstawione przez Z. kształtują się na poziomie, który nie odbiega 

od  cen  w  innych  ofertach.  W  pozycji  5.1.2  cena  jest  zdecydowanie  wyższa  od  ceny 

wykonawcy  T.  P.  S.A.,  w  poz.  5.1.3  cena  jest  zbliżona  do  ceny  wykonawcy  T.  P.S.A.,  a  w 

poz.  5.1.4  najniższa  jest  cena  wskazana  przez  Budimex,  w  poz.  5.1.5  ZUE  przedstawiło 

cenę najwyższą ze wszystkich wykonawców. 

Wykonawca  ZUE  w  dniu  25  marca  2017  r.  został  wezwany  przez  Zamawiającego  

w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  do  złożenia  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących  elementów 

oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  istotnej  części  składowej  zamówienia,  która 

została zaoferowana, w tym do złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny dla istotnej 

części  składowej  zamówienia,  tj.  poz.  5.13.4  RCO  -  budowa  ekranów  akustycznych. 

Wykonawca  Z.  S.A.  złożył  wyjaśnienia  w  dniu  31  marca  2017  r.,  przy  czym  zastrzegł  treść 

tego pisma jako tajemnicę przedsiębiorstwa (str. od 1 do 12).  

W  dniu  6  kwietnia  2017  r.  Zamawiający  na  podstawie  art.  87  ust.  1  Pzp  wezwał 

wykonawcę  Z.  do  dalszych  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty  w  zakresie  poz. 

5.13.4  RCO  -  budowa  ekranów  akustycznych,  żądając  wyjaśnienia,  czy  zaoferowana  cena 

ryczałtowa  w  tej  pozycji  uwzględnia  w  przypadku,  gdy  na  etapie  projektowania  okaże  się,  

ż

e  nie  będzie  możliwości  wykonania  innych,  tj.  alternatywnych  metod  ograniczenia  hałasu 

np.  poprzez  zastosowanie  mat  antywibracyjnych  podłuczniowych  lub  sprężystych  podpór 

podkładowych.  


Wykonawca  Z.  S.A.  w  dniu  6  kwietnia  2017  r.  udzielił  wyjaśnień  na  powyższe 

wezwanie, przy czym treść tego pisma zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Zarzut 1. 

Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 8 ust 1  

i  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art  96  ust  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odtajnienia  i  udostępnienia 

Odwołującemu zastrzeżonych przez wykonawcę Z. wyjaśnień złożonych w wyniku wezwania 

w trybie art. 90 ust. 1 Pzp został uwzględniony przez Zamawiającego w ramach odpowiedzi 

na odwołanie. Na rozprawie Zamawiający podtrzymał swoje stanowisko.  

Odnosząc  się  do  tego  zarzutu  Izba  podzieliła  stanowisko  Zamawiającego  uznając,  

ż

e  zastrzeżone  przez  wykonawcę  Z.  informacje  zawarte  w  wyjaśnieniach  z  dnia  31  marca 

2017  r.  i  6  kwietnia  2017  r.  nie  spełniają  przesłanek  do  uznania  ich  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust 4 uznk. 

W  świetle  art.  8  ust.  1  i  art.  96  ust.  3  Pzp,  dostęp  do  informacji  związanych  

z  postępowaniem  może  być  ograniczony  tylko  do  przypadków  określonych  w  ustawie  - 

zgodnie  natomiast  z  art.  8  ust.  3  Pzp.  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  

ż

e zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Obowiązek  udowodnienia,  że  zastrzeżenie  informacji  zostało  dokonane  skutecznie 

ciąży  na  wykonawcy.  Zamawiający  jest  zobowiązany  natomiast  do  rzetelnego  zbadania 

skuteczności dokonanego przez wykonawcę w toku postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa.  

Zgodnie  z  definicją  pojęcia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  zawartą  w  ustawie  z  dnia  16 

kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze 

zm.,  dalej:  „uznk”)  w  art.  11  ust.  4  uznk,  przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się 

nieujawnione 

do 

wiadomości 

publicznej 

informacje 

techniczne, 

technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do 

których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufnościZatem, aby 

określone informacje mogły zostać uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa i mogły skorzystać 

z przysługującej im ochrony, muszą spełniać łącznie następujące przesłanki:  

a) 

nie  mogą  być  ujawnione  do  wiadomości  publicznej,  (za  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

nie  mogą  być  uznane  publicznie  dostępne  informacje,  w  tym  np.:    dane  z  KRS,  CEIDG, 

zawarte  w  rocznych  sprawozdaniach  finansowych,  informacje  opublikowane  na  stronach 

internetowych,  w  ogólnodostępnych  raportach,  prasie  branżowej  lub  na  ulotkach 


informacyjnych, dane ujawnione w czasie publicznych prezentacji, informacje, co do których 

ustawodawca zobligował przedsiębiorcę do ich podania do wiadomości publicznej).  

b)  muszą  stanowić  informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa 

lub  inne  informacje  posiadające  wartość  gospodarczą  (np.  plany  techniczne,  listy  klientów, 

metody  kontroli  jakości  towarów  i  usług,  sposób  organizacji  pracy),  tj.  wykorzystanie  tych 

informacji  pozwoli  innemu  przedsiębiorcy  zaoszczędzić  wydatki  lub  zwiększyć  zyski.  Jeśli 

zatem  dane  informacje  nie  będę  mieć  co  najmniej  minimalnej  wartości  ekonomicznej  nie 

mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, 

c)  przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania  ich  poufności,  tj.  takie 

działania,  które  mają  zapewnić  ochronę  tych  informacji  przed  dostępem  osób 

nieuprawnionych, działania te mogą mieć charakter techniczny (np.: dozór fizyczny, kontrola 

dostępu  do  pomieszczeń,  monitoring,  właściwy  obieg  dokumentacji  lub  technologie 

zapewniające  bezpieczeństwo  sieci  informatycznych  przedsiębiorstwa)  lub  prawny  (np.: 

poinformowanie  pracowników  o  potrzebie  ochrony  informacji,  wewnętrzne  procedury, 

klauzule  w  umowach  o  pracę,  oddzielne  umowy  o  poufność,  zakazy  konkurencji, 

oświadczenia  o  poufności  dokumentów  wysyłanych  drogą  elektroniczną  lub  tradycyjną). 

Niepodjęcie  przez  przedsiębiorcę  ww.  działań  oznacza,  że  godzi  się  on,  aby  dostęp  do 

informacji miał nieograniczony krąg osób.  

Izba uznała, że Zamawiający w sposób niezasadny przyjął, że treść pism wykonawcy 

Z. z dnia 31 marca 2017 r. i 6 kwietnia 2017 r. może być objęta zastrzeżeniem zawartych w 

nich informacji - jako tajemnicy przedsiębiorstwa.  

W ocenie Izby, powyższe pisma nie zawierają informacji o charakterze technicznym, 

technologicznym  i  organizacyjnym  na  poziomie  na  tyle  szczegółowym,  że  mogą  stanowić 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  wskazał  co  prawda  na  pewne  rozwiązania 

techniczne,  ale  są  to  rozwiązania  podane  jedynie  jako  przykładowe,  określone  w  sposób  

ogólny,  hasłowy.  Ponadto,  wykonawca  Z.  nie  wykazał,  że  te  informacje  mają  jakąkolwiek 

wartość gospodarczą (ekonomiczną), a zatem w przypadku ich ujawnienia przyniosą korzyść 

gospodarczą dla innych przedsiębiorców.  

Wobec powyższego należało uznać, że badanie przez Zamawiającego skuteczności 

zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez  wykonawcę  Z.  nie  było 

dokonane  prawidłowo,  z  uwzględnieniem  wszystkich  przesłanek  wynikających  z  przepisów 

ustawy  Pzp  jak  i  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  a  w  efekcie  Zamawiający 

niezasadnie  uznał,  że  zarówno  samo  uzasadnienie  zastrzeżenia,  jak  i  informacje 

zastrzeżone w wyjaśnieniach z dnia 31 marca 2017 r. i 6 kwietnia 2017 r. stanowią tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  uznk.  W  tym  zakresie  Izba  stwierdziła 

naruszenie przepisów art. 8 ust. 1 i 3, art. 96 ust. 3 oraz art. 7 ust. 1 Pzp. 


Zarzuty 2 i 3

Nie potwierdziły się zarzuty naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust 1 Pzp w zw. 

z  art.  89  ust.  1  pkt.  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  ZUE  ze 

względu  na  to,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia, oraz w zw. z art. 90 ust 3 Pzp, poprzez brak prawidłowej analizy i oceny przez 

Zamawiającego  czynników  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  oferty  ZUE,  co  

w konsekwencji doprowadziło do przeprowadzenia postępowania w sposób niezapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

Obowiązek  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  występuje  w  stosunku  do  ofert,  co  do 

których  zachodzą  wątpliwości,  że  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotna  część 

składowa,  mogą  być  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  budzą 

wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  Zgodnie  z 

brzmieniem  art.  90  ust.  1  Pzp,  zamawiający  ma  możliwość  badania  istotnych  części 

składowych  ceny  oferty  oraz  obowiązek  żądania  wyjaśnień  zarówno  w  zakresie  całości 

zaoferowanej ceny, jak i poszczególnych jej elementów składowych. Przepis art. 89 ust 1 pkt 

4 Pzp, należy jednak co do zasady odnosić do ceny za cały przedmiot zamówienia, a zatem 

w  przypadku  zaniżenia  kosztu  składowego  oferty  konieczne  jest  wykazanie,  że  ma  ono 

istotny  wpływ  na  cenę  oferty  i  uniemożliwia  wykonanie  danego  przedmiotu  zamówienia, 

zgodnie z określonymi w danym postępowaniu wymaganiami. 

Wykonanie  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  pozycji  5.13.4  RCO,  zgodnie  

z  określonymi  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  warunkami  oraz  obowiązującymi  przepisami, 

musi być poprzedzone sporządzeniem oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, której 

efektem będzie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja powyższa nie została 

jeszcze  wydana,  zatem  ustalenia  wynikające  ze  streszczenia  Raportu  o  odziaływaniu  na 

ś

rodowisko  przedsięwzięcia  Prace  na  linii  kolejowej  nr  …  na  odcinku  C.  –  Z., które  zostało 

przekazane  wykonawcom  nie  są  jeszcze  ostateczne.  Raport  zakłada  wykonanie 

dodatkowych pomiarów  oddziaływania inwestycji na środowisko, co znalazło  wyraz  w treści 

postanowienia w punkcie 5.11.1 PFU, zgodnie z którym „Urządzenia ochrony przed hałasem 

powinny zostać zaprojektowane i wybudowane zgodnie z warunkami określonymi w decyzji o 

ś

rodowiskowych uwarunkowaniach, chyba że postanowienie uzgadniające warunki realizacji 

przedsięwzięcia  na  etapie  ponownej  oceny  oddziaływania  na  środowisko  określi  warunki 

odmienne o ile ponowna ocena zostanie przeprowadzona.” 

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz treść złożonych przez  wykonawcę Z. 

wyjaśnień nie można uznać, że zaproponowana przez wykonawcę Z. cena części składowej 

ceny  oferty  w  zakresie  pozycji  5.13.4  RCO  jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  nie  daje  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  


z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  w  PFU  oraz  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów. Wbrew twierdzeniu Odwołującego wykonawca Z. nie dokonał wyceny tej pozycji 

w  sposób  dowolny,  lecz  z  uwzględnieniem  warunków  określonych  przez  Zamawiającego  w 

SIWZ,  w  szczególności  z  uwzględnieniem  możliwości  optymalizacji  proponowanych 

rozwiązań 

oraz 

indywidualnej 

wyceny 

poszczególnych 

pozycji 

RCO  

z  możliwością  rozbicia  lub  w  całości  przeniesienia  kosztów  wykonania  poszczególnych 

pozycji RCO do innych pozycji RCO. Dopuszczalność ujęcia kosztów danej pozycji w innych 

pozycjach potwierdza także stanowisko Odwołującego przestawione w wyjaśnieniach z dnia 

31 marca 2017 r. złożonych na wezwanie Zamawiającego w odniesieniu do kosztów wykupu 

gruntów,  gdzie  Odwołujący  jednoznacznie  podał,  że  koszty  te  wycenił  także  w  innych 

pozycjach, co było dopuszczalne zgodnie z pkt 13.4 PFU. 

Wskazywane przez Odwołującego w odwołaniu średnie stawki wynikające z Biuletynu 

Cen Obiektów Budowlanych tzw. S. ustalone w oparciu o zeszyt 70/2016 na IV kwartał 2016 

r., w którym stawka za 1 m ekranu wynosi 1 666 zł, za 1 m

 ekranu 555 zł stanowią jedynie 

dane  poglądowe  i  nie  mogą  mieć  bezpośredniego  zastosowania  do  oceny  prawidłowości 

kalkulacji  oferty  danego  wykonawcy  w  danych  warunkach  realizacji  zamówienia.  Dlatego 

twierdzenie,  że  według  tych  stawek  wykonanie  4462  metrów  ekranu  akustycznego  w  tym 

postępowaniu powinno kosztować 7 433 692,00 zł Izba uznała za bezzasadne. Jak wskazał 

sam  Odwołujący  średnia  cena  ofert  za  budowę  4462  metrów  ekranów  akustycznych 

złożonych w tym postępowaniu jest znacznie niższa i wynosi 3 779 712,50 zł. 

Złożona  przez  Odwołującego  na  rozprawie  oferta  firmy  J.  jest  jedynie  ofertą 

przykładową,  a  przedstawiona  kalkulacja  kosztów  bezpośrednich  wykonania  prac 

określonych  w  poz.  5.13.4  RCO  opiera  się,  zgodnie  z  oświadczeniem  Odwołującego,  na 

kosztach  firmy  T.,  wobec  czego  dowody  te  nie  mają  bezpośredniego  przełożenia  na 

kalkulację  oferty  wykonawcy  Z.  Odwołujący  nie  przedstawił  zatem  dowodów,  które  

w  świetle  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  Z.  choćby  uprawdopodobniły,  

ż

e  w  pozycji  5.13.4  RCO  koszt  został  zaniżony  w  sposób  skutkujący  brakiem  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  zgodny  z  warunkami  SIWZ.  Izba  nie 

uwzględniła przy tym wniosku dowodowego Odwołującego, złożonego na podstawie art. 190 

ust. 3 i 4 Pzp, o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego, który określi, czy 

zaoferowana  cena  w  zakresie  istotnych  części  składowych,  w  szczególności  pozycji  RCO: 

5.13.4 i 5.1 (w tym 5.1.2,5.1.3,5.1.4) jest rażąco niska, a tym samym, czy istnieje możliwość 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Izba uznała, że wniosek powyższy 

dotyczy oceny prawnej, a nie ustalenia okoliczności wymagających wiadomości specjalnych, 

które we wniosku nie zostały w jakimkolwiek stopniu sprecyzowane. 


Ponadto,  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego,  że  koszt  wykonania 

ekranów  akustycznych  nie  jest  istotnym  kosztem  w  cenie  oferty,  gdyż  biorąc  pod  uwagę 

treść wezwania z dnia 25 marca 2017 r. sam Zamawiający żądając wyjaśnień od wykonawcy 

w  tym  zakresie  na  podstawie  art.  90  ust.  1  Pzp,  uznał,  że  pozycja  ta  stanowi  koszt  istotny  

w cenie oferty. 

W odniesieniu do zarzutu dotyczącego zaniżenia w ofercie Z. ceny robót torowych z 

odwodnieniem  -  punkt  5.1  RCO  (a  w  tym  punkty:  5.1.1  Roboty  rozbiórkowe,  5.1.2  Roboty 

podtorzowe,  5.1.3  Roboty  nawierzchniowe,  5.1.4  Roboty  odwodnieniowe  i  5.1.5  Likwidacja 

zbędnych  elementów  infrastruktury),  Izba  uznała,  że  zarzut  ten  został  podniesiony 

przedwcześnie.  W  przypadku  powzięcia  przez  Zamawiającego  wątpliwości  co  do 

prawidłowości  wyceny  tych  robót,  wykonawca  musiałby  zostać  uprzednio  wezwany  do 

złożenia  stosownych  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp.  Odwołujący  nie  podnosił  w 

odwołaniu  zarzutu  zaniechania  wezwania  wykonawcy  ZUE  do  wyjaśnienia  kosztów  pozycji 

5.1  RCO,  a  zatem  na  tym  etapie,  tj.  przed  umożliwieniem  wykonawcy  złożenia  

ewentualnych  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.1  Pzp  Izba  nie  miała  podstaw  do  rozpoznania 

zarzutu dotyczącego rażącego zaniżenia kosztu ww. pozycji.  

Zarzut 4. 

Nie  potwierdził  się  w  danym  stanie  faktycznym  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  art.  7  ust  1  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt.  2  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  ZUE  ze  względu  na  niezgodność  treści  oferty  z 

treścią SIWZ w zakresie punktu 5.13.4 RCO budowa ekranów akustycznych ilość/4462m w 

związku z wyjaśnieniami i modyfikacją treści SIWZ - część V, odpowiedź na pytanie 124 oraz 

punktem 5.11.1 PFU, tj. wobec braku zaoferowania przez wykonawcę Z. wykonania ekranów 

akustycznych w ilości wskazanej w opisie ww. pozycji.  

W  ocenie  Izby  nie  budzi  wątpliwości  fakt,  że  wykonawca  Z.  zaoferował  wykonanie 

ekranów  akustycznych.  Potwierdza  to  zarówno  treść  dokumentu  RCO,  jak  i  wyjaśnienia 

złożone przez wykonawcę w dniu 6 kwietnia 2017 r. w trybie art. 87 ust. 1 Pzp. Jak słusznie 

zauważył  Zamawiający,  z  treści  „raportu  środowiskowego”,  którego  streszczenie  załączono 

do  odpowiedzi  na  pytanie  124  do  SIWZ  wynika,  że  wykonawca  musi  najpierw  wykonać 

odpowiednie badania i dopiero na ich podstawie wybrać prawidłowe rozwiązanie w zakresie 

minimalizacji  działań  akustycznych.  W  świetle  zatem  regulacji  zawartych  w  SIWZ  (w  tym  

w  pkt  5.11.1  PFU)  ekrany  akustyczne  zostały  wskazane  jako  rozwiązanie  ostateczne,  co 

potwierdza  treść  pkt  614  i  623  streszczenia  Raportu  o  odziaływaniu  na  środowisko 

przedsięwzięcia  „Prace  na  linii  kolej  nr  …  na  odcinku  C.-  Z.”.  Z  pkt  5.11.1  PFU  wynika,  że 

nawet 

jeśli 

jakieś 

prace 

wynikają 

decyzji 

ś

rodowiskowej, 

czyli 

także  


z raportu, to i tak na etapie ponownej oceny odziaływania na środowisko może się okazać, 

ż

e konieczne będzie wykonanie innych prac, co dawało wykonawcom możliwość wykonania 

tego elementu przedmiotu zamówienia według własnych zaproponowanych rozwiązań. 

Reasumując  powyższe,  Izba  stwierdziła,  że  oferta  wykonawcy  Z.  obejmuje  swoim 

zakresem  całość  prac  składających  się  na  przedmiot  zamówienia  lub  oferowany  sposób,  

w tym wycenę poz. 5.13.4 RCO, tj. zaoferowania wykonania 4462 m ekranów akustycznych, 

a tym samym uwzględnia postanowienia SIWZ. 

Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania, w tym brak podstaw do 

odrzucenia  oferty  w  związku  z  podniesionymi  w  odwołaniu  zarzutami,  Izba  uznała,  

w  kontekście  art.  192  ust.  2  Pzp,  że  stwierdzone  w  odniesieniu  do  zarzutu  1  niniejszego 

odwołania naruszenie art. 8 ust. 1 i 3, art. 96 ust. 3 oraz art. 7 ust. 1 Pzp nie miało i nie może 

mieć istotnego wpływu na wynik postępowania, a wobec tego nie może stanowić podstawy 

do uwzględnienia odwołania. Izba orzekła zatem, jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 

1 Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp  oraz  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

………………………………