KIO 853/17 WYROK dnia 17 maja 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 853/17 

WYROK 

z dnia 17 maja 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                                Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                          Protokolant: Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17  maja  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  kwietnia  2017  r.  przez 

wykonawcę TORPOL S.A. z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym przez PKP 

Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie  

przy  udziale  wykonawcy  INTOP  Warszawa  sp.  z  o.o.  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  853/17  po  stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

odrzucenia  oferty  Odwołującego,  nakazuje  Zamawiającemu  wezwanie  Odwołującego  do 

złożenia wyjaśnień w trybie przepisu art. 87 ust.1 zd.1 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

a następnie dokonanie ponownego badania i oceny złożonych ofert, z uwzględnieniem oferty 

Odwołującego, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  TORPOL 

S.A. z siedzibą w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  zasądza  od  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  na  rzecz 

wykonawcy  TORPOL  S.A.  z  siedzibą  w  Poznaniu  kwotę  23  600  zł  00  gr  (słownie: 

dwadzieścia  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

                                                                             Przewodniczący:…………………….. 


Sygn. akt: KIO 853/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74,  03-734  Warszawa 

wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu 

nieograniczonego pod nazwą: Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych w ramach 

projektów:  1.  „Prace  na  linii  kolejowej  nr  31,  na  odcinku  gr.  województwa  -  Czeremcha  - 

Hajnówka”; 2. „Prace na linii kolejowej nr 32, na odcinku Białystok -Bielsk Podlaski (Lewki)”; 

3. „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”. 

 Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  29  grudnia  2016r.  pod 

numerem 2016/S 251-463267. 

W  dniu  21.04.2017  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego:  TORPOL  S.A.,  ul. 

Mogileńska 10G, 61-052 Poznań o odrzuceniu jego oferty złożonej dla Zadania częściowego 

nr 1 (linia nr 31) z powodu jej niezgodności z treścią SIWZ. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższym  rozstrzygnięciem  przetargu  Odwołujący  w  dniu  28 

kwietnia  2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  zakresie 

zamówienia częściowego (zadania) 1.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 

1.  naruszenie  przepisów  art.  87  ust  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp w zw. z 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  nieprecyzyjne,  ogólnikowe  i  niezwiązane  z  rzeczywistą  

intencją  Zamawiającego  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  oraz  poprzez  zastosowanie 

mechanizmu przewidzianego w punkcie 20.7.2.5. SIWZ (tom I - Instrukcja Dla Wykonawców) 

-  Zasady  weryfikacji,  a  przecież  jeżeli  Zamawiający  podjął  jakiekolwiek  wątpliwości  w 

zakresie  złożonej  oferty  co  do  skrócenia  realizacji  etapu  2  na  linii  nr  31  (lub  podjął  te 

wątpliwości  dopiero  w  wyniku  udzielonych  wyjaśnień)  w  konsekwencji  powinien  on 

precyzyjnie  (lub  ponownie)  wezwać  Odwołującego  do  wyjaśnienia,  czy  złożona  oferta  (lub 

wyjaśnienia)  przewidują  wykonanie  etapu  2  na  linii  nr  31  z  całkowitym  zamknięciem  ruchu 

kolejowego,  natomiast  brak  precyzyjnego  wezwania  w  tym  zakresie  doprowadził  w 

konsekwencji  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  i  przeprowadzenia  postępowania  w 

sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców; 

naruszenie  art  89  ust  1  pkt.  2  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust  1  ustawy  Pzp 


poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w powołaniu na jej niezgodność z treścią SIWZ w 

zakresie  zaproponowanego  skrócenia  realizacji  etapu  2  na  linii  31  z  treścią  SIWZ  (IDW)  i 

rzekomym przyjęciem  w ofercie całkowitego zamknięcia ruchu kolejowego na tej linii, gdzie 

oferta Odwołującego: 

a) 

jest  zgodna  formalnie  i  merytorycznie  w  zakresie  złożonych  w  niej 

dokumentów i oświadczeń w przedmiocie skrócenia realizacji etapu nr 2 na linii 31 i w swej 

treści nie przewiduje całkowitego zamknięcia ruchu kolejowego; 

b) 

została  oceniona  nieracjonalne,  co  doprowadziło  do  niesłusznego 

odrzucenia najkorzystniejszej oferty i co nie zapewnia rozstrzygnięcia postępowania zgodnie 

z  zasadami  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  oraz  z  zasadami 

wskazanymi w treści SIWZ (IDW); 

c) 

a  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  przeprowadzenia  postępowania  w 

sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

W związku z powyższymi zarzutami, Odwołujący wnosił o: 

unieważnianie czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

dokonania  ponownego  badania  i  oceny  oferty  Odwołującego,  a  w  tym 

zakresie: 

wezwania  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  czy  Odwołujący  przyjął 

organizację  ruchu  kolejowego  etapu  2  linii  nr  31  przez  całkowite  zamknięcie  ruchu 

kolejowego lub 

przyjęcie,  że  oferta  Odwołującego  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ  (IDW),  gdyż  w 

ż

adnym miejscu nie wskazuje, że Odwołujący przyjął organizację ruchu kolejowego etapu 2 

linii nr 31 przez całkowite zamknięcie ruchu kolejowego; 

         a  w  konsekwencji  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  oświadczeń  i 

dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp  i  kolejno  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Nadto Odwołujący wnosił o: 

merytoryczne rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania; 

uwzględnienie odwołania; 

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji postępowania, oferty 

Odwołującego i złożonych wyjaśnień na okoliczności wskazane w odwołaniu; 

zasądzenie  kosztów  postępowania  wywołanego  wniesieniem  niniejszego 

odwołania od Zamawiającego na rzecz Odwołującego. 

W  swoim  odwołaniu  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  Zamawiający  w  treści  rozdziału 


20.7 SIWZ (lDW) określił kryteria oceny ofert: 

20.7. W celu oceny ofert Zamawiający przyjmuje następujące kryteria: 

a) 

Całkowita cena brutto - waga: 60%; 

b) 

Termin realizacji - waga 35%; 

c) 

Doświadczenie personelu Wykonawcy - waga 5%. 

Zauważył,  że  Zamawiający  w  treści  rozdziału  20.7  podpunkcie  2)  i  kolejne,  określił 

sposób weryfikacji kryterium pod nazwą Termin realizacji - waga 35%: 

Termin realizacji. 

Ocena  punktowa  (z  uwzględnieniem  wagi  kryterium)  w  kryterium 

Termin realizacji zostanie dokonana wg poniższego wzoru 

R

Tb/ T

n

X

100 X Wkr 

gdzie: 

T

- ilość punktów oferty badanej z uwzględnieniem wagi kryterium, 

Tb - suma miesięcy, o którą ulegają skróceniu czasy trwania poszczególnych Etapów 

zaproponowane w badanej ofercie, w stosunku do czasów trwania tych Etapów określonych 

przez Zamawiającego, 

T

n

  -  największa  suma  miesięcy,  spośród  wszystkich  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu,  o  którą  zostały  skrócone  czasy  trwania  poszczególnych  Etapów  względem 

czasów trwania określonych przez Zamawiającego, 

Wkr - waga kryterium [%]. 

Uwaga:  wynik  przeprowadzonych  obliczeń  podany  zostanie  z  dokładnością  do  2 

miejsc po przecinku. 

Uwaga: przy obliczaniu ilości punktów oferty badanej (T

R

) nie będą brane pod uwagę 

dane zawarte w ofertach odrzuconych. 

Uwaga: w przypadku, gdy żaden z Wykonawców nie zaproponuje skrócenia terminu 

realizacji  któregokolwiek  z  Etapów  (tj.  T

n

  =  0),  to  przyjmuje  się,  że  ilość  punktów  oferty 

badanej z uwzględnieniem wagi kryterium (T

R

równa się 0 punktów. 

Wykonawca  w  celu  potwierdzenia  możliwości  skrócenia  terminu  realizacji  zadania  i 

Etapów przedstawi Harmonogram Realizacji Zadania Wykonawcy (HRZW), o którym mowa 

w  punkcie  20.7.2.3  IDW  stworzony  na  podstawie  wzorcowego  Harmonogramu  Realizacji 

Zadania Zamawiającego (HRZZ). 

Skutki  braku  realizacji  umowy  w  terminach  określonych  w  HRZW  określa  Tom  II 

SIWZ - Warunki Umowy. 

Harmonogram Realizacji Zadania Zamawiającego 

HRZZ, stanowiący załącznik nr 6, przedstawia terminy na wykonanie poszczególnych 

Etapów,  z  których  wynika  maksymalny  termin  realizacji  Umowy  przewidziany  przez 


Zamawiającego. 

20.7.2.3 Harmonogram Realizacji Zadania Wykonawcy 

HRZW  będzie  zawierał  wszelkie  terminy  wykonania  Etapów  szczegółowo  opisanych 

w  Subklauzuli  8.13  Warunków  Umowy  oraz  ewentualne  punkty  kontrolne  wszystkich 

terminów pośrednich realizacji zadania przedstawiono przez Wykonawcę. 

HRZW będzie zawierał porównanie dc HRZZ. 

Wykonawca podczas tworzenia HRZW uwzględni wytyczne dotyczące: 

a) całkowitego terminu realizacji, 

b) maksymalnego  czasu  trwania  poszczególnych  Etapów,  zgodnie  z  założeniami 

Subklauzuli 8.13 Warunków Umowy. 

Przy  tworzeniu  HRZW  nie  dopuszcza  się  skracania  lub  wydłużania  terminów  zadań 

wymienionych  w  HRZZ,  które  nie  są  określone  jako  Etapy  wg  Subklauzuli  8.13  Warunków 

Umowy.  W  przypadku  skrócenia  lub  wydłużenia  przez  Wykonawcę  takiego  zadania,  oferta 

zostanie odrzucona. 

Dopuszcza  się  modyfikację  czasu  trwania  i/lub  terminu  na  wykonanie  zadań 

wyłącznie  tych,  określonych  jako  Etapy,  których  możliwość  modyfikacji  przewidzę 

Subklauzula 8.13 Warunków Umowy, W przypadku, gdy jakikolwiek Etap zostanie wydłużony 

lub skrócony niezgodnie z  zapisami Subklauzuli  8.13 Warunków Umowy, to oferta zostanie 

odrzucona.  Przy  tworzeniu  HRZW  me  dopuszcza  się  usuwania  żadnych  zadań 

wymienionych  w  HRZZ,  także  tych  określonych  jako  Etapy.  W  przypadku  usunięcia 

jakiegokolwiek zadania, wymienionego w HRZZ, oferta zostanie odrzucona 

Wykonawca w  HRZW uwzględni możliwości realizacyjne oraz trudności, które mogą 

wystąpić  podczas  realizacji  i  mogą  mieć  wpływ  na  osiągnięcie  poszczególnych  terminów 

pośrednich.  Zaoferowany  przez Wykonawcę  czas  realizacji  poszczególnych  Etapów  będzie 

zawiera!  wykonanie  robót  w  każdym  z  Etapów,  powstanie  dokumentów  Wykonawcy, 

zamówień,  dostaw,  montaż,  dokonanie  prób,  kolejność  i  rozłożenie  w  czasie  inspekcji  i 

odbiorów. 

20.7.2.4 Forma Harmonogramu Realizacji Zadania Wykonawcy 

Wykonawca  jest  zobowiązany  do  przedstawienia  HRZW  z  zachowaniem  wszystkich 

wytycznych podanych w pkt 20.72.3 oraz bazując na załączonym HRZZ. 

HRZW zostanie przedstawiony w formie wykresu Gantta z osią czasu o dokładności 

co  najmniej  jednego  miesiąca  oraz  jednostką  mierzoną  w  miesiącach  oraz  przedłożony  w 

wersji papierowej oraz elektronicznej zgodnie z punktem 14.1 IDW. 

Na  wykresie  Gantta  zadania  planowane  przez  Wykonawcę  będą  przedstawione  za 

pomocą  pasków,  które  określają  czas  trwania  każdego  pojedynczego  Etapu.  Punkty 

kontrolne będą przedstawione jako obiekty 

Założenia  przedstawione  przez  Zamawiającego  należy  zapisać  jako  plan  bazowy  a 

widok  wykresu  Gantta  musi  pokazywać  planowaną  przez  Wykonawcę  realizację  zadań  w 


porównaniu do planu bazowego przedstawionego przez Zamawiającego (2 wiersze). HRZW 

będzie  zawierał  porównanie  przedstawionych  przez  Wykonawcę  rozwiązań  do  założonych 

przez Zamawiającego w HRZZ Niezbędne do przedstawienia będą: 

czas trwania wg HRZZ 

czas trwania wg HRZW 

Powyższe  pozwoli  zobrazować  wprowadzone  zmiany  w  terminach  realizacji  Etapów 

oraz czasie trwania, jak również poprawność modyfikacji HRZZ oraz wprowadzonych zmian.   

20.7.2.5. Zasady weryfikacji  

Ocena całkowitego Czasu na Ukończenie 

Zamawiający  dokona  oceny  wprowadzonych  w  HRZW  przez  Wykonawcę  zmian  w 

następujący sposób: 

Czy  całkowity  termin  realizacji  jest  mniejszy  bądź  równy:  32  miesiące  (zamówienie 

częściowe nr 1); 28 miesięcy (zamówienie częściowe nr 2 i nr 3)? 

Jeżeli  Wykonawca  zaproponuje  całkowity  termin  realizacji  powyżej:  32  miesięcy 

(zamówienie  częściowe  nr  1);  28  miesięcy  (zamówienie  częściowe  nr  2  i  nr  3)  -  oferta 

zostanie odrzucona. 

Ocena poprawności modyfikacji poszczególnych Etapów 

Zamawiający  dokona  oceny  wprowadzonych  w  HRZW  przez  Wykonawcę  zmian  w 

następujący sposób: 

Czy  właściwie  zostały  zmodyfikowane  terminy  realizacji  poszczególnych  Etapów? 

Jeżeli  którykolwiek  z  Etapem  zostanie  wydłużony  lub  skrócony,  niezgodnie  z  zapisami 

Subklauzula 8.13 Warunków Umowy, to oferta zastanie odrzucona. 

Ocena modyfikacji zadań innych niż Etapy 

Zamawiający  dokona  oceny  wprowadzonych  w  HRZW  przez  Wykonawcę  zmian  w 

następujący sposób: 

Czy zostały skrócone tub wydłużone czasy trwania zadań, które nie są określone jako 

Etapy według Subklauzuli 8,13 Warunków Umowy? 

Jeżeli którekolwiek  z  zadań niebędące Etapem (według Subklauzuii 8.13 Warunków 

Umowy), zostanie wydłużone lub skrócone, to oferta zostanie odrzucona 

Ocena poprawności uwzględnienia zadań 

Zamawiający  dokona  oceny  wprowadzonych  w  HRZW  przez  Wykonawcę  zmian  w 

następujący sposób: 

Czy zostały usunięte jakiekolwiek zadania wymienione w HRZZ? 

W  przypadku  usunięcia  jakiegokolwiek  zadania,  wymienionego  w  HRZZ,  oferta 

zostanie odrzucona. 

Nadto  Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  14  lutego  2017r.,  Zamawiający  dokonał 

ZMIANY NR 5 SIWZ w której dodał w punkcie 20.7.2.5.- Zasady weryfikacji, tiret o treści: 


2. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Tom I - (IDW) w punkcie 20.7,2.5. - 

Zasady weryfikacji dodaje się kolejny tiret o treści: 

• Ocena wiarygodności modyfikacji poszczególnych Etapów 

Zamawiający  dokona  oceny  modyfikacji  Etapów  dokonanych  przez  Wykonawcę  w 

HRZW w następujący sposób:  

Czy przedstawiona w ofercie modyfikacja czasu trwania któregokolwiek z Etapów jest 

o  co  najmniej  30  %  niższa  niż  średnia  arytmetyczna  modyfikacji  czasu  trwania  tego  Etapu 

spośród wszystkich ofert nie podlegających odrzuceniu? 

W  przypadku  gdy  modyfikacja  czasu  trwania  któregokolwiek  z  Etapów  jest  o  co 

najmniej  30  %  niższa  niż  średnia  arytmetyczna  modyfikacji  czasu  trwania  tego  Etapu  - 

spośród  wszystkich  ofert  niepodlegających  odrzuceniu  -  Zamawiający  wezwie  Wykonawcę 

do złożenia wyjaśnień. Jeżeli przedstawione przez Wykonawcą wyjaśnienie w zakresie:  

Metod, którymi Wykonawca planuje realizować Roboty, 

Zasobów  ludzkich  i  sprzętowych  koniecznych  do  zrealizowania  Robót  w 

zaproponowanym rozwiązaniu technicznym opisanym zgodnie z punktem 1), 

Zakładanych wydajności zasobów wymienionych zgodnie z punktem 2), 

Planu dostaw Materiałów i Urządzeń, 

Oceny ryzyka i jego ewentualnej mitygacji, 

nie  będą  wiarygodne  w  stosunku  do  zastosowanych  technologii  I  zakresu  Robót  - 

oferta zostanie odrzucona. 

Zamawiający  odrzuci  ofertę  Wykonawcy,  który  nie  złoży  wyjaśnień  w  terminie 

wskazanym przez Zamawiającego, nie krótszym niż 3 dni robocze.  

Dalej  Odwołujący  powołał  się  na  okoliczność,  że  w  dniu  27.03.2017r.  Zamawiający 

wezwał Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień: 

Działając  w  imieniu  Zamawiającego  -  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie (dalej: „Zamawiający”), na podstawie na podstawie art 87 ust. 1 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r, Prawo zamówień publicznych (t.j: Dz. U. z 2015 r.. poz. 2164 z późn, zm.) 

(.Ustawa”), w związku ze skróceniem czasu realizacji w  złożonej przez  Państwa ofercie dla  

zamówienia  częściowego  nr  1  oraz  dla  zamówienia  częściowego  nr  3,  żądam  udzielenia 

wyjaśnień w następującym zakresie: 

Metod, którym) Wykonawca planują realizować Roboty. 

Zasobów  ludzkich  i  sprzętowych  koniecznych  do  zrealizowania  Robót  w 

zaproponowanym rozwiązaniu technicznym opisanym zgodnie z punktem 1), 

Zakładanych wydajności zasobów wymierzonych zgodnie z punktem 2j 

Planu dostaw Materiałów i Urządzeń, 

Oceny ryzyka i Jego ewentualnej mitygacji. 


Odwołujący  wyjaśnił  również,  że  zwrócił  się  do  Zamawiającego  z  wnioskiem  o 

wydłużenie  terminu  na  złożenie  wyjaśnień,  gdyż  chciał  je  przygotować  rzetelnie  i 

skrupulatnie.  

Wskazał  przy  tym,  że  Odwołujący  został  wezwany  do  wyjaśnień  w  związku  z 

wprowadzoną  ZMIANĄ  NR  5  SIWZ  (wskazaną  wyżej),  w  której  Zamawiający  dodał  w 

punkcie  20.7.2.5.  -  Zasady  weryfikacji  dodatkową  zasadę  oceny  zaproponowanego 

skrócenia terminu wykonania w ramach kryterium pod nazwą Termin realizacji - waga 35%. 

Według  Odwołującego  wprowadzony  zmianą  zapis  jest  w  istocie  novum  w  praktyce 

Zamawiającego i jest wynikiem spotkań Forum inwestycyjnego oraz zmienionym art. 91 ust. 

2d ustawy Pzp. 

Stwierdził,  że  zmieniony  zapis  wprowadza  metodologię  badania  rażącego  zaniżenia 

kryterium  terminu  realizacji,  a  Odwołującemu  zależało  na  profesjonalnym  podejściu  do 

sprawy  -  wykazaniu  wszelkich  możliwych  przesłanek,  planów  i  metod,  które  pozwoliły  mu 

określić termin realizacji dla linii nr 31. 

Oświadczył  również,  że  po  uzyskaniu  zgody  na  wydłużenie  terminu,  Odwołujący 

złożył  wyjaśnienia  w  dniu  31.03.2017r.,  zaś  w  dniu  21.04.2017  roku  Zamawiający 

poinformował go, że jego oferta została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy 

Pzp, gdzie w treści uzasadnienia Zamawiający wskazał: 

UZASADNIENIE: 

- prawne: 

Art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy. 

- faktyczne: 

Zamawiający, w dniu 27 marca 2017 r. pismem o sygn. ICZ4a - POPW - linia nr 31, 

32,  52-15/17  wezwał  Wykonawcą  do  złożenia  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących 

skrócenia  czasu  realizacji  zamówienia  częściowego  nr  1.  Wykonawca  w  wyjaśnieniach  z 

dnia  31  marca  2017  r.  wskazuje,  że  przyjął  organizację  ruchu  kolejowego  etapu  2  przez 

całkowite zamknięcie ruchu kolejowego (odcinek linii jednotorowej Czeremcha - Hajnówka). 

W  dalszej  części  wyjaśnień  potwierdza,  że  dla  fazowania  prac  na  szlakach  przyjął 

zamknięcie jednotorowego szlaku Czeremcha – Hajnówka na okres 5 miesięcy.  Powyższe 

wyjaśnienia  są  niezgodne  z  pkt.  4.2.2  PFU  określającym  organizację  ruchu  kolejowego  w 

czasie  realizacji  robót,  w  którym  Zamawiający  zastrzegł,  że:  „Na  odcinku  jednotorowym 

dopuszczane są zamknięcia trwające 10h/dobę. Wykonawca może ubiegać się o zamknięcia 

całodobowo  na  odcinku  jednotorowym,  lecz  nie  mogą  być  one  dłuższe  niż  3  doby 


następujące  po  sobie.  Maksymalna  liczba  dni  zamknięć  całodobowych  na  odcinku  linii 

jednotorowym dla całego kontraktu wynosi 12 dni.” 

Tym samym oferta Wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ i podlega odrzuceniu na 

podstawie przepisu wskazanego powyżej. 

Odwołujący podkreślił, że z tą decyzją się nie zgadza. 

Uzasadnienie merytoryczne zarzutów 1 i 2. 

Odwołujący wskazał, że w świetle uzasadnienia faktycznego przytoczonego powyżej, 

widać że Zamawiający w wyniku analizy przesłanych w dniu 31.03.2017 r. wyjaśnień o treści: 

„Przyjęto następującą organizację ruchu kolejowego: 

-  dla  etapu  2  -  odcinek  linii  jednotorowej  -  całkowite  zamknięcie  ruchu  kolejowego 

pociągi  będą  kończyć  bieg  na  stacjach  stycznych  tj.  Czeremcha  i  Hajnówka.  W  C2as 

realizacji tego etapu prowadzone będą również prace związane z remontem stacji Hajnówka; 

Dla  fazowania  prac  na  szlakach  przyjęto  następujące  założenia  i  okresy  zamknięć 

torowych: 

-  ze  względu  na  znikomy  ruch  pociągów  pasażerskich  na  odcinku  Hajnówka  - 

Czeremcha - Siemiatycze możliwe są zamknięcia wieloszlakowe. Zamknięcie jednotorowego 

szlaku  Czeremcha  -  Hajnówka  na  okres  5 miesięcy  wraz  z  jednoczesnym  zamknięciem  na 

okres po 3,5 miesiąca toru szlakowego nr 1 szlaków Platerów - Siemiatycze, Siemiatycze - 

Nurzec  i  Nurzec  -  Czeremcha.  W  czasie  zamknięcia  na  odcinku  Hajnówka  -  Czeremcha 

(etap  2)  w  tym  okresie  zostanie  wykonany  kompleksowy  remont  linii  kolejowej  obejmujący 

wykonanie  podtorza,  nawierzchni  kolejowej,  rozjazdów,  peronów,  obiektów  inżynieryjnych 

oraz instalacji kablowych i systemów SRK i telekomunikacji.” przyjął, że Odwołujący oferuje 

wykonanie  etapu  nr  2  na  linii  31  w  całkowitym  zamknięciu  ruchu  kolejowego,  natomiast 

wobec  zapisu  punktu  4.2.2.  Programu  Funkcjonalno  -  Użytkowego  o  treści:  „…10h/dobę. 

Wykonawca może ubiegać się o zamknięcia całodobowe na odcinku jednotorowym lecz nie 

mogą  być  one  dłuższe  niż  3  doby  następujące  po  sobie.  Maksymalna  liczba  dni  zamknięć 

całodobowych na odcinku linii jednotorowym dla całego kontraktu wynosi 12 dni. Dla odcinka 

dwutorowego  maksymalny  czas  zamknięć  torowych  dla  całego  kontraktu  wynosi  12 

miesięcy.  W  ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  złożył  ofertę  niezgodną  z  treścią  SIWZ 

(IDW).”. 

Odwołujący,  dokonując  analizy  pisma  Zamawiającego  z  dnia  21.04.2017  r.  o 

odrzuceniu  oferty  zwrócił  uwagę  na  stwierdzenie,  że  „przyjął  on  organizację  ruchu 

kolejowego etapu 2 przez całkowite zamknięcie ruchu kolejowego (odcinek linii jednotorowej 

Czeremcha - Hajnówka)”, ale Odwołujący nie stwierdził  w treści oferty ani treści wyjaśnień, 

ż

e  całkowite  (całodobowe)  zamknięcie  toru  na  szlaku  jednotorowym  w  ramach  etapu  2  na 


linii 31 będzie trwało przez okres 5 miesięcy. 

Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  dokonał  nadinterpretacji  oświadczenia 

Odwołującego  zawartego  w  cytowanych  wyjaśnieniach  i  „dopisał  sobie”  do  jego  wyjaśnień 

słowo  „całkowite”,  a  wtedy  faktycznie,  treść  wyjaśnień  może  budzić  wątpliwości,  ergo 

wyglądałyby one tak: 

Dla  fazowania  prac  na  szlakach  przyjęto  następujące  założenia  i  okresy  zamknięć 

torowych: 

-  ze  względu  na  znikomy  ruch  pociągów  pasażerskich  na  odcinku  Hajnówka  - 

Czeremcha - Siemiatycze możliwe są zamknięcia wieloszlakowe. Zamknięcie jednotorowego 

szlaku  Czeremcha  -  Hajnówka  na  okres  5 miesięcy  wraz  z  jednoczesnym  zamknięciem  na 

okres po 3,5 miesiąca toru szlakowego nr 1 szlaków Platerów - Siemiatycze, Siemiatycze - 

Nurzec  i  Nurzec  -  Czeremcha.  W  czasie  zamknięcia  na  odcinku  Hajnówka  -  Czeremcha 

(etap  2)  w  tym  okresie  zostanie  wykonany  kompleksowy  remont  linii  kolejowej  obejmujący 

wykonanie  podtorza,  nawierzchni  kolejowej,  rozjazdów,  peronów,  obiektów  inżynieryjnych 

oraz instalacji kablowych i systemów SRK i telekomunikacji. 

Odwołujący stwierdził przy tym, że ani w momencie składania oferty ani wyjaśniania 

Zamawiającemu  jej  treści  jego  wolą  nie  było  całkowite  zamknięcie  jednotorowego  szlaku 

Czeremcha  -  Hajnówka  przez  okres  5  miesięcy.  Gdyby  takie  oświadczenie  w  treści 

wyjaśnień złożył Odwołujący - stałoby ono w sprzeczności z treścią złożonych w formularzu-

oferty oświadczeń takich jak: 

Oświadczamy,  że  zapoznaliśmy  się  z  treścią  Ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz 

SIWZ dla niniejszego zamówienia. 

akceptujemy,  w  pełni  i  bez  zastrzeżeń,  postanowienia:  SIWZ  dla  niniejszego 

zamówienia, wyjaśnień do tej SIWZ oraz modyfikacji tej SIWZ i uznajemy się za związanych 

określonymi w nim postanowieniami. 

gwarantujemy  wykonanie  całości  niniejszego  zamówienia  zgodnie  z  treścią: 

SIWZ, wyjaśnień do SIWZ oraz jej modyfikacji. 

12.  akceptujemy  bez  zastrzeżeń  wzór  umowy  oraz  warunki  ogólne  i  szczególne 

umowy przedstawione w Tomie II niniejszej SIWZ. 

Powyżej  skopiowane  oświadczenia  z  treści  formularza  ofertowego,  potwierdzają  – 

zdaniem  Odwołującego,  że  jego  oferta  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ  (w  tym  programem 

funkcjonalno-użytkowym)  oraz  jej modyfikacjami,  a  przedmiot  umowy  wykonany  zostanie  w 

terminach wskazanych w subklauzuli 8.13 IDW. 


Odwołujący wskazał również - po pierwsze - na ofertę składa się szereg dokumentów 

charakteryzujących zobowiązanie, a przesądzenie o kwestii zgodności / niezgodności treści 

oferty  z  treścią  SIWZ  wymaga  ich  całościowej  analizy  i  interpretacji,  nie  zaś  jak  to  uczynił 

Zamawiający - jedynie dokonując fragmentarycznej oceny wybranego przez sobie fragmentu 

wyjaśnień.  

Uznanie  stanowiska  wyartykułowanego  w  treści  odrzucenia  doprowadziło  do 

absurdalnej,  w  ocenie  Odwołującego,  sytuacji  w  której  jego  oferta  została  odrzucona 

wyłącznie z uwagi na błędne zrozumienie treści złożonych wyjaśnień.  

Zauważył  również,  że  należy  mieć  również  na  względzie  -  po  drugie  -  że 

zastosowanie  przepisu  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  ma  na  celu  wyjaśnienie  treści  oferty,  ale 

powinno  ono  być  dokonane  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały,  wskazując  konkretne 

pytanie, którego odpowiedź później może stać się podstawą do odrzucenia oferty, a nie jak 

miało to miejsce w postępowaniu, gdzie Odwołujący wyjaśniał okoliczności skrócenia terminu 

realizacji  w  ramach  kryterium,  a  przy  tej  samej  okazji  Zamawiający  stwierdził,  że  treść 

wyjaśnień  wskazuje  na  to,  że  oferta  jest  niezgodna  z  SIWZ  i  można  odrzucić  ofertę 

Odwołującego. 

Zwrócił uwagę, że w tym przypadku, według kształtu i treści oferty zaprojektowanej w 

SIWZ  (IDW),  gdzie  Zamawiający  generalnie  wymagał,  aby  wykonawca  zobowiązał  się  w 

ofercie do wykonania robót budowlanych na zasadach i w sposób opisany w SIWZ (IDW), a 

Odwołujący dokonał skrócenia terminu realizacji etapu 2 na linii 31  w ramach przyzwolenia 

określonego  punktem  20.7  SIWZ  (IDW),  a  więc  Odwołujący  wypełnił  w  treści  swojej  oferty 

wymagania  Zamawiającego  i  tak  opisane  zobowiązanie  zaciągnął,  to  oferta  Odwołującego 

pozostaje  w  tym  zakresie  idealnie  zgodna  z  treścią  SIWZ  i  nie  mogą  jej  zmienić  żadne 

wyjaśnienia (vide art. 87 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp). 

Odwołujący  poinformował,  że  wykonawca  inwestycji  może  wykonywać  roboty 

budowlane  również  podczas  innych  niż  całodobowe  zamknięć  –  na  co  pozwala  mu  treść 

punktu  4.2.2.  PFU  cyt.  „Na  odcinku  jednotorowym  dopuszczalne  są  zamknięcia  trwające 

10h/dobę”.  Poza  zamknięciami  10  godzinnymi,  istnieje  możliwość  uzyskania  zamknięć 

nocnych  –  co  przewiduje  §3  ust.  8  Instrukcji  lr-19  pn.  Zasady  organizacji  i  udzielania 

zamknięć torowych cyt. „4 godziny na liniach jednotorowych w godzinach nocnych”. 

Według Odwołującego ogólna treść oświadczeń złożonych w treści formularza oferty, 

załączony  do  treści  oferty  Harmonogramu  Realizacji  Zamówienia Wykonawcy  oraz  złożone 


wyjaśnienia  powinny  być  badane  łącznie,  a  jeżeli  w  wyniku  złożonych  wyjaśnień 

Zamawiający  powziął  wątpliwości  co  do  zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ,  to  przed 

zastosowaniem instytucji odrzucenia oferty, która jest przecież ostatecznością w stosunku do 

oferty,  Zamawiający  powinien  jasno  i  precyzyjnie  sformułować  treść  wniosku  o  wyjaśnienie 

treści  oferty  i  skierować  ją  do  Odwołującego  tak,  aby  ten  -  nie  dokonując  zmiany  w  treści 

oferty - wyjaśnił mu wątpliwe okoliczności.  

Analogicznie  gdyby  już  złożone  wyjaśnienia  budziły  wątpliwości  Zamawiającego, 

przed  skorzystaniem  z  uprawnienia  płynącego  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  winien  – 

zdaniem Odwołującego - wezwać wykonawcę do dodatkowych wyjaśnień.  

Podniósł,  że  w  tym  postępowaniu  stało  się  inaczej,  gdyż  Zamawiający  wezwał 

Odwołującego  jedynie  do  wyjaśnienia  dokonanych  modyfikacji  etapów  (zgodnie  z  treścią 

punktu  20.7.2.5.  SIWZ  (IDW)-  Zasady  weryfikacji),  a  nie  sprecyzował  przecież  pytania  do 

Odwołującego  w  zakresie  przyjętej  ilości  czasu  zamknięć  toru  na  szlaku  jednotorowym  w 

ramach etapu 2 na linii 31.  

Zwrócił  uwagę,  że  oferta  nieodpowiadająca  treści  specyfikacji  to  taka,  która  jest 

sporządzona  odmiennie,  niż  określają  to  postanowienia  SIWZ.  Odmienność  ta  powinna 

przejawiać  się  przede  wszystkim  w  zakresie  proponowanego  przedmiotu  zamówienia  i 

sposobu jego realizacji. Może przejawiać się też w innym sposobie sporządzenia oferty, niż 

żą

dał  zamawiający,  przy  czym  powinny  to  być  elementy  składające  się  na  treść  oferty,  a 

więc odnoszące się do przedmiotu zamówienia.  

Podkreślił,  że  w  obecnym  stanie  faktycznym  oferta  Odwołującego  przewiduje 

wykonanie etapu 2 na linii nr 31 zgodnie z zapisami PFU oraz subklauzuli 8.13 Tomu II IDW 

(cyt. „Do 17 miesięcy od Daty Rozpoczęcia”) w terminie 16 miesięcy od Daty Rozpoczęcia.  

Wobec  powyższego,  Odwołujący  wywodził,  że  sama  treść  wyjaśnień,  nie  może 

powodować niezgodności oferty z treścią SIWZ. 

W jego ocenie, dowodem na to, że oferta Odwołującego jest zgodna z treścią SIWZ, 

jest poniżej dokonana analiza zgodności treści oferty z treścią SIWZ (IDW): 

Oferta odwołującego: 

1.  zawiera  wszelkie  terminy  wykonania  Etapów  szczegółowo  opisanych  w 

Subklauzuli 8.13 Warunków Umowy oraz ewentualne punkty kontrolne wszystkich terminów 

pośrednich realizacji zadania przedstawione przez Wykonawcę (vide HRZW); 

2.  całkowity  termin  realizacji  jest  mniejszy  niż  32  miesiące  (vide  formularz  oferty  i 


HRZW); 

3.  skrócono  termin  realizacji  etapów  wskazanych  w  treści  subklauzuli  8.13 

Warunków Umowy (a nie etapów stałych 1 i 5, vide subklauzula 8.13 i HRZW); 

4.  złożony do oferty HRZW zawiera porównanie do HRZZ (vide HRZW); 

5.  nie zostały usunięte jakiekolwiek zadania wymienione w HRZZ (vide HRZW); 

6.  a finalnie wykonawca podczas tworzenia HRZW uwzględnił wytyczne dotyczące: 

a) 

całkowitego terminu realizacji, 

b) 

maksymalnego czasu trwania poszczególnych Etapów, zgodnie z założeniami 

Subklauzuli 8.13 Warunków Umowy (vide HRZW). 

Powyższą  analizą,  Odwołujący  wskazał  na  zgodność  zobowiązania,  które  w  swojej 

ofercie  i  przez  jej  złożenie  na  siebie  przyjął,  z  zakresem  zobowiązania,  którego  przyjęcia 

oczekuje Zamawiający i które opisał w SIWZ (IDW).  

Podniósł, że w myśl art. 140 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, przedmiot zamówienia na etapie 

wykonywania umowy musi być tożsamy z tym, jaki wykonawca zobowiązał się świadczyć w 

ofercie, ten zaś musi odpowiadać określeniu przedmiotu zamówienia zawartemu w SIWZ. 

 Zgodnie z tym przepisem, zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest 

tożsamy  z  jego  zobowiązaniem  zawartym  w  ofercie,  przy  czym  umowa  podlega 

unieważnieniu  w  części  wykraczającej  poza  określenie  przedmiotu  zamówienia  zawarte  w 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia.  

Jeśliby  zatem  potwierdziłyby  się  -  po  zawarciu  umowy  -  zastrzeżenia  jakie  zostały 

sformułowane w toku badania oferty, to zamawiający będzie mógł – w opinii Odwołującego - 

skorzystać  z  mechanizmów  przewidzianych  w  subklauzuli  8.7  Warunków  Umowy  (kary 

umowne) lub subklauzuli 15.2 Warunków Umowy (odstąpienie przez Zamawiającego). 

 Skorzystanie  z  tych  zapisów  nie  jest  jednak  w  interesie  stron,  dlatego  trudno 

Odwołującemu  zarzucić,  że  przygotowując  ofertę  specjalnie  przyjął  odmienne  rozwiązanie 

niż wyartykułowane w SIWZ - żeby później otrzymać tak poważne sankcje jak kary umowne 

lub oświadczenie o odstąpieniu. Takie zachowanie nie jest przecież zgodne z logiką. 

Nadto,  zauważył,  że  w  zakresie  poruszanego  niniejszym  odwołaniem  terminu 

realizacji  etapu  2  -  przesłanki  odrzucenia  oferty  zostały  szczegółowo  opisane  przez 

Zamawiającego w punkcie 20.7.2.5. SIWZ (IDW) - Zasady weryfikacji.  

Odwołujący wywodził z tego, że Zamawiający dokładnie określił, kiedy odrzuci ofertę 


wykonawcy  w  zakresie  oferowanego  kryterium  terminu  realizacji.  Nie  do  przyjęcia  jest 

natomiast  odrzucanie  oferty  w  powołaniu  na  inne  przesłanki,  niewyartykułowane  w  treści 

SIWZ (IDW), wykreowane przez Zamawiającego po terminie złożenia ofert, w szczególności 

jeżeli  niezgodność  nie  wynika  wprost  z  treści  oferty,  a  jest  jedynie  wysnutą  nieuprawnioną 

hipotezą wynikającą z błędnej analizy złożonych w postępowaniu wyjaśnień.  

Odwołujący  wskazuje,  że  zgodnie  z  linią  orzeczniczą  Izby,  „dla  uznania  oferty  za 

niezgodną  z  SIWZ  i  odrzucenia  jej  na  podstawie  art.  89  ust  1  pkt  2  ustawy  konieczne  jest 

bowiem wykazanie ponad wszelką wątpliwość, że oferowany przedmiot nie odpowiada treści 

SIWZ. 

Zwrócił również uwagę, że celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

nie  jest  dokonanie  wyboru  oferty  najbardziej  poprawnej  formalnie,  lecz  dokonanie  wyboru 

oferty przedstawiającej najkorzystniejszy bilans  ceny i  innych kryteriów  odnoszących się do 

przedmiotu  namówienia,  a  taka  jest  oferta  Odwołującego.  Oferta  ta  jest  zgodna  z  treścią 

SIWZ  (IDW)  i  odpowiada  zobowiązaniom  tam  wyartykułowanym,  a  co  najważniejsze 

doprowadzi do osiągnięcia celu jakim jest wykonanie prac projektowych i robót budowlanych 

na linii nr 31. 

Pismem  z  dnia  2  maja  2017r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postepowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca INTOP Warszawa sp. z o.o. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  

w  oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  treść  SIWZ,  oferty  Odwołującego, 

wezwania Zamawiającego z dnia 27 marca 2017r., odpowiedzi Odwołującego na powyższe 

wezwanie  z  dnia  31  marca  2017r.  wraz  z  załączonymi  dokumentami,  zawiadomienia  o 

odrzuceniu oferty z dnia 21 kwietnia 2017r., odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 

17  maja  2017r.,  pisma  procesowego  Odwołującego  z  dnia  17  maja  2017r.,  jak  również  na 

podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  


Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.87 

ust.1 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne do odrzucenia oferty Odwołującego z powodu niezgodności jej treści z treścią SIWZ. 

Izba ustaliła, że Zamawiający w piśmie z dnia 27 marca 2017r. na podstawie art 87 

ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Pzp,  w  związku  ze  skróceniem  czasu  realizacji  w 

złożonej przez Odwołującego ofercie dla  zamówienia częściowego nr 1 oraz dla zamówienia 

częściowego nr 3, zażądał udzielenia wyjaśnień w następującym zakresie: 

          1) Metod, którymi Wykonawca planuje realizować Roboty, 

          2)  Zasobów  ludzkich  i  sprzętowych  koniecznych  do  zrealizowania  Robót  w 

zaproponowanym rozwiązaniu technicznym opisanym zgodnie z punktem 1), 

          3) Zakładanych wydajności zasobów wymierzonych zgodnie z punktem 2, 

          4) Planu dostaw Materiałów i Urządzeń, 

          5) Oceny ryzyka i Jego ewentualnej mitygacji. 

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 31 marca 2017r. Odwołujący, w spornym 

zakresie, oświadczył między innymi w zakresie metody realizacji kontraktu – zadanie nr 1 – 

linia  nr  31,  że  przyjął  następującą  organizacje  ruchu  kolejowego  dla  etapu  2  –  odcinek  linii 

jednotorowej  –  całkowite  zamknięcie  ruchu  kolejowego  pociągi  będą  kończyć  bieg  na 

stacjach stycznych tj. Czeremcha i Hajnówka. 

Nadto,  oświadczył  on,  że  dla  fazowania  prac  na  szlakach  przyjął  następujące 

założenia  i  okresy  zamknięć  torowych,  w  spornym  zakresie:  zamknięcie  jednotorowego 

szlaku Czeremcha i Hajnówka na okres 5 miesięcy.  

Izba  ustaliła  również,  że  pismem  z  dnia  21.04.2017r.  Zamawiający  poinformował 

Odwołującego, że jego oferta nr 2 złożona dla zadania częściowego nr 1 została odrzucona 

ze wskazaniem następującego uzasadnienia: 

„- prawne: 

Art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy. 

- faktyczne: 

Zamawiający, w dniu 27 marca 2017 r. pismem o sygn. ICZ4a - POPW - linia nr 31, 

32,  52-15/17  wezwał  Wykonawcą  do  złożenia  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących 

skrócenia  czasu  realizacji  zamówienia  częściowego  nr  1.  Wykonawca  w  wyjaśnieniach  z 


dnia  31  marca  2017  r.  wskazuje,  że  przyjął  organizację  ruchu  kolejowego  etapu  2  przez 

całkowite zamknięcie ruchu kolejowego (odcinek linii jednotorowej Czeremcha - Hajnówka). 

W  dalszej  części  wyjaśnień  potwierdza,  że  dla  fazowania  prac  na  szlakach  przyjął 

zamknięcie jednotorowego szlaku Czeremcha – Hajnówka na okres 5 miesięcy.  Powyższe 

wyjaśnienia  są  niezgodne  z  pkt.  4.2.2  PFU  określającym  organizację  ruchu  kolejowego  w 

czasie  realizacji  robót,  w  którym  Zamawiający  zastrzegł,  że:  „Na  odcinku  jednotorowym 

dopuszczane są zamknięcia trwające 10h/dobę. Wykonawca może ubiegać się o zamknięcia 

całodobowo  na  odcinku  jednotorowym,  lecz  nie  mogą  być  one  dłuższe  niż  3  doby 

następujące  po  sobie.  Maksymalna  liczba  dni  zamknięć  całodobowych  na  odcinku  linii 

jednotorowym dla całego kontraktu wynosi 12 dni. 

Tym samym oferta Wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ i podlega odrzuceniu na 

podstawie przepisu wskazanego powyżej.”. 

Izba  stwierdziła  również  dla  potrzeb  niniejszego  rozstrzygnięcia,  że  zgodnie  z  pkt 

4.2.2.  Programu  Funkcjonalno-Użytkowego  Zamawiający  postanowił,  że  na  odcinku 

jednotorowym  dopuszczane  są  zamknięcia  trwające  10h/dobę.  Wykonawca  może  ubiegać 

się o zamknięcia całodobowe na odcinku jednotorowym, lecz nie mogą być one dłuższe niż 3 

doby następujące po sobie. Maksymalna liczba dni zamknięć całodobowych na odcinku linii 

jednotorowym dla całego kontraktu wynosi 12 dni. 

Przechodząc  do  meritum  sprawy,  Izba  uznała,  że  Zamawiający  zrozumiał 

oświadczenie  Odwołującego  ze  strony  3  jego  wyjaśnień  z  dnia  31  marca  2017r.  w  sposób 

odbiegający od jego faktycznej intencji. 

Według Izby Odwołujący wprost nie oświadczył, że zamknie dla etapu 2 odcinek linii 

jednotorowej szlaku Czeremcha – Hajnówka w  wymiarze 24 godzin na  dobę przez okres 5 

miesięcy,  co  pozostawałoby  w  kolizji  z  powołanym  wyżej  postanowieniem  pkt.  4.2.2. 

Programu Funkcjonalno-Użytkowego. 

Wymaga  wskazania,  że  Odwołujący  wytłumaczył  powyższe  oświadczenie,  jako 

całkowite zamknięcie ruchu kolejowego, lecz nie całodobowe(brak tego słowa). 

Według jego twierdzeń zamknięcie odcinka linii jednotorowej na szlaku Czeremcha – 

Hajnówka  miało  być  w  czasie  nieprzekraczającym  10h/dobę,  co  było  dopuszczone  treścią 

SIWZ. 


Izba uznała powyższe wyjaśnienia za logiczne i spójne. 

Należy  wprawdzie  przyznać,  że  oświadczenie  to  nie  było  jednoznaczne  z  racji 

posłużenia się przez Odwołującego zwrotem „całkowite”, jednak brak takiej precyzji nie może 

automatycznie eliminować – w ocenie Izby - wykonawcy z przetargu.  

W takim  przypadku  Zamawiający  powinien  szczegółowo  wyjaśnić  powyższą  kwestię 

związaną  z  przyjętą  przez  Odwołującego  organizacją  ruchu  kolejowego,  a  także  przyjęte 

przez  niego  założenia  i  okresy  zamknięć  torowych  w  spornym  zakresie  na  zasadzie  art.87 

ust.1 zd. 1 ustawy Pzp, tym bardziej, że Odwołujący w swojej ofercie oświadczył również, że 

akceptuje,  w  pełni  i  bez  zastrzeżeń,  postanowienia:  SIWZ  dla  niniejszego  zamówienia, 

wyjaśnienia do tej SIWZ oraz modyfikacje tej SIWZ i uznaje się za związanego określonymi 

w  nim  postanowieniami  i  gwarantuje  wykonanie  całości  niniejszego  zamówienia  zgodnie  z 

treścią: SIWZ, wyjaśnień do SIWZ oraz jej modyfikacji. 

Stosownie  do  brzmienia  tego  przepisu  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający 

może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. 

W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały                  

i  mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

                                                                  Przewodniczący:……………………………..