KIO 55/17 WYROK dnia 24 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 55/17 

WYROK 

z dnia 24 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Daniel Konicz 

Protokolant:            

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

9 stycznia  2017  r.  przez 

Odwołującego  –  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  D.G. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  p.  D.G.  z  siedzibą  w  (…),  T.O. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  T.O.  z  siedzibą  w (…),  M.K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  F.U.M.  M.K.  z  siedzibą  w  (…),  M.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Z.U.L.  M.S.  z  siedzibą  w  (…),  A.K. 

prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  i  T.  A.K.  z siedzibą  w  (…),  w 

postępowaniu 

prowadzonym 

przez 

Zamawiającego 

– 

Skarb Państwa 

– 

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Świerczyna, 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

2.1. zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000,00 zł 

(słownie: piętnaście  tysięcy  złotych  00/100)  uiszczoną  przez  Odwołującego  tytułem 

wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  w  łącznej  wysokości 

4.221,00  zł  (słownie:  cztery  tysiące  dwieście  dwadzieścia  jeden  złotych  00/100) 

tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  kosztów  związanych  z  dojazdem  na 

wyznaczoną rozprawę. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Koszalinie. 

Przewodniczący:  

………………………………………. 


Sygn. akt KIO 55/17 

Uzasadnienie 

Skarb Państwa 

– 

Państwowe Gospodarstwo 

Leśne 

Lasy 

Państwowe 

– 

Nadleśnictwo Świerczyna 

(dalej: „Zamawiający”) 

prowadzi 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień  publicznych  (Dz.U.2015.2164  j.t.  ze  zm.),  zwanej  dalej  „Pzp”, 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego z podziałem na części na wykonywanie 

usług  z  zakresu  gospodarki  leśnej  na  terenie  Nadleśnictwa  Świerczyna  w  roku  2017 

(znak sprawy SA.270.38.2016), zwane dalej: „Postępowaniem”. 

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej w dniu 5 listopada 2016 r. pod nr 2016/S 214-389837. 

W dniu 29 grudnia 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział 

w  Postępowaniu  o  wyborze  ofert  najkorzystniejszych,  za  które,  w  części  II,  IV  i  V  uznane 

zostały  oferty  złożone  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia – R.Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Z.U.L. R.Ł. z siedzibą 

w  (…),  S.J.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  S.J.  z siedzibą  w  (…), 

K.A.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Z.U.L.  K.A.  z  siedzibą  w  (…), W.K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Z.U.L.  W.K.  z  siedzibą  w  (…),  W.G. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  W.G.  z  siedzibą  w (…),  A.G. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Z.U.L.  A.G.  z  siedzibą  w  (…)  (dalej 

„Konsorcjum”) oraz o odrzuceniu ofert wykonawców  wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia –  D.G. prowadzącego działalność  gospodarczą pod firmą p. D.G. z siedzibą  w 

Niechcicach,  T.O.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  T.O.  z  siedzibą 

w Niechcicach,  M.K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  F.U.M.  M.K.  z 

siedzibą w Mirosławcu, M.S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Z.U.L. M.S. z 

siedzibą  w  Dębołęce,  A.K.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  U.L.  i  T.  A.K. 

z siedzibą w Wierzchowie, zwanych dalej „Odwołującym”. 

W  dniu  9  stycznia  2017  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (dalej  „Izba”) 

wpłynęło odwołanie,  w którym zarzucono Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1, art. 22a 

ust. 2 i 3, art. 22d ust. 2, art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17, art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp przez: 

1.  niezgodne z obowiązującym prawem odrzucenie ofert Odwołującego złożonych na 

części I – V zamówienia, które zgodnie ze swoją treścią nie podlegają odrzuceniu; 


w  wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp może to spowodować 

szkodę u Odwołującego w zakresie braku możliwości uzyskania zamówienia mimo 

posiadania  odpowiednich  możliwości  umożliwiających  realizację  zamówienia  na 

odpowiednim poziomie jakości, 

2.  prowadzenie  Postępowania  w  sposób  naruszający  zasady  zachowania  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  przywrócenie ofert Odwołującego złożonych na części I – V zamówienia do oceny 

i przeprowadzenie ich prawidłowej oceny, 

2.  przeprowadzenie  ponownej  oceny  ofert,  która  –  zdaniem  Odwołującego  – 

wykaże konieczność odrzucenia ofert Konsorcjum. 

Odwołujący  wskazał, że jedną z zaskarżonych czynności Zamawiający odrzucił jego 

oferty na części I – V zamówienia. Celem umożliwienia wykazania, iż to oferty Odwołującego 

w  końcowej  fazie  okażą  się  najkorzystniejsze  niezbędnym  jest  przywrócenie  ofert 

Odwołującego  do  oceny,  jako  spełniające  warunki  udziału  w  Postępowaniu.  Dotyczy  to 

szczególnie  części  IV  i  V  zamówienia,  dla  których  już  na  moment  składania  odwołania 

Odwołujący może wykazać, że Konsorcjum nie posiada wymagalnych zdolności z uwagi na 

zaangażowanie  zasobów  technicznych  (lub  zawodowych)  w  inne  przedsięwzięcia 

gospodarcze, co może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia (podstawa prawna 

art. 22d ust. 2 Pzp). 

Zamawiający  uzasadniając  odrzucenie  ofert Odwołującego  ograniczył  się  jedynie  do 

stwierdzenia,  że  „w  ofercie  załączono  błędny  formularz  OFERTA”.  Tym  samym  dla 

Odwołującego jest oczywistym, iż Zamawiający kierował się przy ocenie ofert ich formą a nie 

treścią. 

W  nawiązaniu  do  powyższego  Odwołujący  stwierdził,  że  ugruntowane  orzecznictwo 

wskazuje,  że  przy  ocenie  ofert  należy  kierować  się  zasadą,  iż  zamawiający  ocenia  treść 

złożonych ofert a nie ich formę. Użyte przez ustawodawcę  w treści art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

sformułowania  „treść  oferty”  i  „treść  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  („SIWZ”)” 

jednoznacznie  wskazują  na  aspekt  merytoryczny  obu  dokumentów.  Treść  SIWZ  to  przede 

wszystkim zawarty w opisie przedmiotu opis potrzeb i wymagań zamawiającego, które mają 

być  zaspokojone  w  wyniku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  przez  zawarcie 

i zrealizowanie  z  należytą  starannością  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego. 

Treść oferty  to  jednostronne  zobowiązanie  wykonawcy  do  wykonania  oznaczonego 

ś

wiadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego, jeśli oferta złożona przez 

wykonawcę zostanie uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu i zostanie z nim zawarta 

umowa w sprawie zamówienia publicznego. 


treści 

złożonych 

Zamawiającemu 

dokumentów 

wynika 

jednoznacznie, 

jakie Odwołujący złożył oferty. Mimo złożenia formularzy ofertowych w kształcie odmiennym 

od 

oczekiwań 

Zamawiającego 

Odwołujący 

złożył 

skutecznie 

swoje 

oferty, 

ponieważ w złożonym  i  podpisanym  dokumencie  zawarł  wszystkie  niezbędne  informacje 

oczekiwane przez Zamawiającego celem umożliwienia jej oceny zgodnie z SIWZ. 

Odwołujący  podkreślił,  że  oświadczenia  woli,  wobec  braku  szczegółowych  w  tym 

zakresie  regulacji  w  przepisach  Pzp,  należy  interpretować  zgodnie  z  postanowieniami  K.c., 

stosownie do art. 14 Pzp. W tym zakresie właściwym zatem jest odwołanie się do art. 65 § 1 

K.c.,  z  którego  wynika,  że  oświadczenie  należy  tłumaczyć  tak,  jak  tego  wymagają  zasady 

współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje, ze względu na okoliczności, w których było 

składane.  Z  kolei  naczelne  zasady  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

sprowadzają się między innymi do przyjęcia założenia, iż ofertę wykonawcy należy oceniać 

jako złożoną w dobrej wierze, przygotowaną w sposób racjonalny (co nie wyklucza pewnych 

dopuszczalnych  pomyłek  w  jej  przygotowaniu  i  złożeniu)  i  zmierzającą  do  uzyskania 

zamówienia  zgodnie  z  warunkami  określonymi  w  SIWZ, jak  i  w  sposób  przyjęty  i  wyrażony 

przez  wykonawcę.  Zamawiający  powinien  zatem  tak  interpretować  i  oceniać  oferty 

wykonawców, aby w ramach obowiązujących przepisów Pzp w pierwszej kolejności dążyć do 

ich utrzymania w postępowaniu. 

Odwołujący  podkreślił,  że  powyższa  konkluzja  w  pełni  koresponduje  z  naczelnym 

celem  Pzp,  jakim  jest  zapewnienie  racjonalnego  i  sprawnego  wydatkowania  środków 

publicznych.  Przywołanych  zasad  oceny  i  interpretacji  ofert  nie  przekreślają  formalne 

i materialne  przewidziane  ustawą  ograniczenia  swobody  umów,  w  szczególności  wymóg 

pisemności oferty. Oznacza to zatem, iż w przypadku wątpliwości co do treści czy znaczenia 

oświadczenia  woli  jest  możliwa  ich  interpretacja  i  wyjaśnienie  z  uwzględnieniem  innych 

okoliczności,  niż  sama  treść  czy  oznaczenie  dokumentu  zawierającego  oświadczenie  woli. 

Tym  samym  przy  ocenie  skuteczności  danego  oświadczenia  woli  stosowane  mogą  być 

ogólne  reguły  wykładni  oświadczeń  woli  nakazujące  uwzględnienie  zarówno  zasad 

współżycia społecznego, jak i kontekstu sytuacyjnego, w jakim oświadczenie jest składane. 

Biorąc pod uwagę powyższe oraz odnosząc się do wyrażonego w art. 82 ust. 2 Pzp 

wymogu formy  pisemnej  dla  sporządzenia  oferty  (przy  czym  jest  to forma  zastrzeżona  pod 

rygorem  nieważności),  należy  równocześnie  stwierdzić,  że  Pzp  nie  określa  żadnych 

szczególnych wymagań dotyczących formy pisemnej. Zasadnym jest zatem odwołanie się do 

zasad wynikających z przepisów prawa cywilnego (art. 14 Pzp). W myśl przepisu art. 78 § 1 

K.c.  do  zachowania  formy  pisemnej  wystarcza  złożenie  własnoręcznego  podpisu  na 

dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. 


W  ocenie  Odwołującego  nie  ulega  wątpliwości,  że  sens  oświadczenia  woli 

wyrażonego  w  postaci  pisemnej  ustala  się  przyjmując  za  podstawę  wykładni  przede 

wszystkim  tekst  dokumentu.  W  przedmiotowej  sprawie  jest  to  formularz  ofertowy  złożony 

przez  Odwołującego. W  procesie  wykładni  zawartych  w  tym  dokumencie  treści  zasadnicze 

znaczenie  należy  nadać  językowym  regułom  znaczeniowym.  Odwołanie  się  do  reguł 

językowych  nie  może  stanowić  jednak  wyłącznej  podstawy  do  ustalenie  sensu  złożonego 

przez  stronę  oświadczenia  woli.  Wykładania  oświadczenia  woli  powinna  również 

uwzględniać cel w jakim zostało ono złożone oraz kontekst sytuacyjny. Okoliczności te mają 

doniosłość  dla  zrekonstruowania  treści  myślowych  wyrażonych  w  oświadczeniu  woli 

i pozwalają  ustalić  właściwy  sens  tego  oświadczenia,  niekiedy  odmienny  od  dosłownego 

brzmienia formularza jaki przygotował Zamawiający. Również inne zachowania przejawione 

przez strony ex post mogą wskazywać na sposób rozumienia złożonego oświadczania woli. 

Przy  wykładni  oświadczenia  woli  postuluje  się  w  doktrynie  życzliwą  interpretację 

wspomagającą uznanie czynności prawnej za ważną. Stosowanie takiej dyrektywy oznacza 

preferowanie  takiego  znaczenia  oświadczenia  woli,  które  pozwala  na  utrzymanie  czynności 

prawnej  i  uznanie  jej  za  zgodnej  z  prawem.  Za  przyjęciem  takiej  reguły  przemawia  przede 

wszystkim okoliczność, że z istoty swojej oświadczenie woli składane są po to, aby wywołać 

określone skutki prawne. 

Z całokształtu dokumentacji Postępowania można przyjąć, że intencją Odwołującego 

było złożenie ofert na warunkach określonych w SIWZ. Ponadto, kierując się zasadami logiki, 

brak  jest  podstaw  do  przyjęcia,  że  racjonalny  przedsiębiorca  nie  zobowiązuje  się  do 

wykonania  określonego,  oczekiwanego  przez  Zamawiającego,  zadania,  składając  nie  tylko 

podpisaną  ofertę,  ale  i  kosztorys  ofertowy  zgodny  co  do  swej  wartości  nie  tylko 

z formularzem ofertowym, ale i z postanowieniami SIWZ.  

Odwołujący podał, że celem przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp jest niedopuszczenie do 

wyeliminowania  z  postępowania  ofert  zawierających  niewielkie  błędy.  Aby  powyższy  cel 

został osiągnięty, przepis ten nie może być interpretowany zawężająco. Podkreślił ponadto, 

ż

e  Zamawiający  może  dokonać  odrzucenia  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

jedynie w sytuacji ustalenia w sposób niebudzący wątpliwości, że oferowane świadczenie nie 

odpowiada wyrażonym w treści SIWZ wymaganiom. 

Wyjaśnił  następnie,  że  oferta  nieodpowiadająca  treści  SIWZ  to  taka  oferta,  

która w sposób odmienny, niż zostało to w niej ujęte, redaguje istotne postanowienia umowy, 

wprowadzając  zmiany,  np.  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia,  sposobu  jego 

ś

wiadczenia,  jak  również  terminu  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Mając  na  względzie 

treść  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  wskazać  należy,  że  ustawodawca  nie  warunkuje  możliwości 

poprawienia  omyłek  w  zależności  od  ich  ilości,  ale  kładzie  nacisk  na  ich  istotność. 


Przy czym,  przepis  ten  nie  określa  enumeratywnego  katalogu  możliwych  do  poprawienia 

niezgodności  i  posługuje  się  nieostrą  kategorią  „istotności”  jako  granicy  dopuszczalnych 

zmian  treści  oferty.  Przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  nie  wskazuje  rodzaju  omyłek, 

zatem obejmuje 

wszelkie 

niezamierzone, 

błahe 

pomyłki, 

niedopatrzenia, 

błędy niezamierzone,  opuszczenia,  drobne  różnice  niebędące  świadomym  pominięciem 

określonych  w  SIWZ  wymogów.  Przepis  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  dotyczy  wyłącznie 

niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, a contrario przyjąć należy, że nie ma podstaw do 

odrzucenia  oferty,  której  wyłącznie  forma  jest  niezgodna  z  postanowieniami  zawartymi 

w SIWZ. 

Należy  także  wskazać,  że  Zamawiający  zarzucający  wybranie  nieodpowiedniego 

druku  (popełnienie  omyłki)  przez  Odwołującego  sam  nie  potrafił  w  dokumentach 

Postępowania utrzymać jednoznacznych zapisów, stąd można w nim zauważyć liczne omyłki 

Zamawiającego  określające  załączniki.  Ta  sytuacja  spowodowała  także  omyłki 

Odwołującego, niemające jednak wpływu na oświadczenia jego woli. 

Jako przykład omyłek można wskazać, iż Zamawiający na swojej stronie internetowej 

opisał w następujący sposób załączniki: 

zalacznik_nr_1_kosztorys_ofert._68.pdf pobierz 

zalacznik_nr_1a_oferta_pakiet_i_v_68.pdf pobierz 

załącznik_nr_1c_do_siwz_68.pdf pobierz  

załącznik_nr_2_do_siwz_68.pdf pobierz  

oferta_do_siwz_pakiet_i_v.pdf pobierz 

Z  kolei  w  pkt  21  SIWZ  Zamawiający  opisał  poszczególne  załączniki  w  sposób 

odmienny: 

załącznik nr 1 – formularz oferty na pakiet l-V 

załącznik nr 1a – formularz oferty na pakiet VI 

załącznik nr 1A – kosztorys ofertowy 

załącznik nr 1B – opis przedmiotu zamówienia 

załącznik nr 1C – opis technologii wykonawstwa prac leśnych 

Jak  widać  powyżej  całkowicie  brak  jest  spójności  i  należytej  staranności  po  stronie 

Zamawiającego. Można na przykład zauważyć, że na stronie internetowej do pobrania przez 

wykonawców wcale nie występuje druk opisany w SIWZ: załącznik nr 1 – formularz oferty na 

pakiet I-V. 

Wobec powyższego Odwołujący oczekuje przywrócenia jego oferty w Postępowaniu 

z uwagi na brak podstaw do jej odrzucenia 


Następnie  Odwołujący  oświadczył,  że  przynajmniej  dla  części  IV  i  V  już  na  moment 

składania  odwołania  może  wykazać,  Konsorcjum  którego  oferty  zostały  wybrane  jako 

najkorzystniejsze  nie  posiada  wymagalnych  zdolności  z  uwagi  na  zaangażowanie  zasobów 

technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy 

co może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia (podstawa prawna art. 22d ust. 2 

Pzp). 

Dla  części  IV  i  V  W.S.  oddaje  do  dyspozycji  członkowi  Konsorcjum  ciągnik 

URSUS 1614  nr  rej.  PCT  58M8.  Ciągnik  ten  jest  zaangażowany  jako  zasób  technicznych 

w innym  przedsięwzięcia  gospodarczym  wykonawcy,  co  może  mieć  negatywny  wpływ  na 

realizację  zamówienia.  Ciągnik  ten  został  wykazany  do  realizacji  zadania  w  2017  r. 

w Nadleśnictwie  Człopa,  na  część  3  zamówienia.  Ta  sytuacja  wskazuje  co  najmniej  na 

konieczność  przeprowadzenia  badania  w  zakresie  art.  22a  ust.  3  Pzp,  a  w  konsekwencji 

zastosowania art. 22d ust. 2 Pzp. 

Z  ostrożności  procesowej  wydaje  się  także  konieczne  zbadanie  powyższej  sytuacji 

z punktu  widzenia  art.  24  ust.  16  i  17  Pzp.  Zdaniem  Odwołującego  podanie  w  ofercie 

sprzętu,  który  jest  zaangażowany  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  jeśli  nie  jest 

zamierzonym  działaniem  to  przynajmniej  jest  to  lekkomyślność  lub  niedbałość  wykonawcy. 

Takim  działaniem  wykonawca  wprowadza  Zmawiającego  w  błąd  i  to  w  zakresie,  który  ma 

istotny wpływ na jego decyzję, to jest wybór oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  –  po  pierwsze  –  o  jego 

odrzucenie, po drugie, z ostrożności procesowej – o oddalenie odwołania. 

Uzasadniając  wniosek  o  odrzucenie  odwołania  Zamawiający  wskazał  na  uchybienie 

przez Odwołującego przepisom postępowania przez złożenie odwołania przez osobę do tego 

nieumocowaną oraz błędne oznaczenie Zamawiającego.  

Zgodnie  z  przepisem  §  4  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

w sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.U.2014.964  j.t.  ze 

zm.),  zwanego  dalej  „Rozporządzeniem”,  odwołanie  zawiera  imię  i  nazwisko  lub  nazwę 

(firmę)  oraz  miejsce  zamieszkania  lub  siedzibę  zamawiającego  oraz  numer  telefonu  lub 

faksu  oraz  adres  poczty  elektronicznej  zamawiającego.  Zamawiający  zauważył,  

ż

e w odwołaniu występują zarówno uchybienia formalne (w postaci braku wskazania numeru 

telefonu  lub  faksu  oraz  adresu  poczty  elektronicznej  zamawiającego),  jak  również 

uchybienie,  które  nie  może  zostać  zakwalifikowane  jako  brak  formalny  –  nieprawidłowe 

określenie  Zamawiającego,  którym  nie  Nadleśnictwo  Świerczyna,  a  Skarb  Państwa.  Dodał, 

ż

e  jednostka  organizacyjna,  jaką  jest  Nadleśnictwo  Świerczyna  może  być  stroną 

w postępowaniu  jedynie  w  przypadku,  gdy  przepisy  prawa  przyznają  zdolność  do  bycia 

stroną takiego postępowania (np. w ramach stosunku pracy – vide art. 3 K.p.). 


Zamawiający zwrócił uwagę na materialnoprawną konstrukcję zakładającą jednolitość 

Skarbu  Państwa  jako  osoby  prawnej,  która  na  płaszczyźnie  właściwej  reprezentacji 

przewidzianej w art. 67 § 2 K.p.c. wywiera ten skutek, że niezależnie od wielości wskazanych 

przez  stronę  państwowych  jednostek  organizacyjnych  lub  organów,  z  których  działalnością 

wiąże  się  dochodzone  roszczenie,  stroną  pozwaną  zawsze  jest  Skarb  Państwa,  a  nie 

wskazane jednostki. W związku z powyższym na zasadzie przepisu art. 185 ust. 7 Pzp w zw. 

z  art.  13  §  2  i  art.  67  §  2  K.p.c.,  jako  Zamawiającego  w  odwołaniu  należało  oznaczyć 

„Skarb Państwa  –  Państwowe  Gospodarstwo  Leśne  Lasy  Państwowe  Nadleśnictwo 

Ś

wierczyna”. 

Zamawiający  stwierdził,  że  opisane  uchybienie  nie  jest  brakiem  formalnym,  a  brak 

legitymacji po stronie pozwanej skutkuje odrzuceniem odwołania z dwóch przyczyn: 

1.  na podstawie przepisu art. 185 ust. 7 Pzp w zw. z art. 13 § 2 i art. 199 § 1 pkt 3 

K.p.c.  (mutatis  mutandis)  Izba  odrzuci  odwołanie  jeżeli  jedna  ze  stron  nie  ma 

zdolności sądowej, 

2.  na  podstawie  przepisu  art.  189  ust.  2  pkt  3  Pzp  w  przypadku  następczej  zmiany 

oznaczenia  Zamawiającego  na  prawidłową,  ponieważ  prawidłowe  określenie 

Zamawiającego  po  9  stycznia  2017  r.  powoduje,  że  wniesienie  odwołania  należy 

datować  od  tego  właśnie  dnia;  z  daleko  posuniętej  ostrożności  procesowej 

Zamawiający  wskazał,  że  istotą  takiego  sprostowania  byłaby  w  rzeczywistości 

zmiana  podmiotowa,  a  z  tego  względu  Izba  nie  może  dokonać  samodzielnego 

sprostowania oznaczenia Zamawiającego. 

Zamawiający podkreślił, że Odwołujący  w pełni świadomie oznaczył Zamawiającego 

inaczej,  aniżeli  stanowi  SIWZ,  która  w  pkt  1  (nazwa  i  adres  Zamawiającego)  informuje, 

ż

e Zamawiającym jest Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 

Nadleśnictwo  Świerczyna.  Zaznaczył,  że  Odwołujący  jest  podmiotem  profesjonalnym, 

od którego wymaga się większej (niż np. od konsumenta) staranności w działaniu. Z tej też 

przyczyny  należy  ocenić,  że  błędne  oznaczenie  Zamawiającego  w  odwołaniu  było  w  pełni 

ś

wiadome  i  zamierzone.  Zamawiający  sformułował  przypuszczenie,  że  Odwołujący  również 

tu stwierdził błąd w treści SIWZ i stąd wynika samowolna zmiana przyjętej nomenklatury. 

Zamawiający  stwierdził  ponadto,  że  nie  stanowią  numerus  clausus  przesłanki 

odrzucenia  odwołania  wskazane  w  przepisie  art.  189  ust.  2  Pzp.  Jakkolwiek  stanowią  one 

lex specialis w stosunku do przepisów K.p.c., to jednak w zakresie nieuregulowanym w Pzp 

stosuje się przepisy kodeksowe o procesie (na podstawie przepisu art. 185 ust. 7 Pzp w zw. 

z  art.  13  §  2  K.p.c.).  Jako,  że  Pzp  milczy  na  temat  zdolności  procesowej  (sądowej)  stron 

postępowania i skutków jej braku, to należy stosować odpowiednie przepisy K.p.c. 


Zamawiający  zwrócił  również  uwagę  na  oznaczenie  Odwołującego  oraz  przyjęte 

zasady  reprezentacji.  Podkreślił,  że  na  pierwszy  rzut  oka  widać,  że  Odwołującym  ma  być 

konsorcjum,  którego  stronami  nie  są  osoby  prawne.  Niemniej  jednak  Odwołujący  oznaczył 

uczestników  konsorcjum  ich  firmą.  Takie  działanie  jest  nieprawidłowe  i  powinno  ulec 

sprostowaniu  przed  przystąpieniem  do  dalszego  procedowania,  Przede  wszystkim 

konsorcjantami są osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą pod firmą, a nie 

same  firmy.  Wobec  powyższego  Zamawiający  w  petitum  dokonał  sprostowania  formuły 

przyjętej przez Odwołującego i prawidłowo oznaczył Odwołującego. 

Zamawiający dodał, że  do odwołania nie dołączono żadnego umocowania dla  D.G., 

które  umocowuje  go  do  działania  w  postępowaniu  odwoławczym  w  imieniu 

współkonsorcjantów.  Odwołujący  jest  również  oznaczony  w  dwóch  miejscach  –  w  jednym 

jest  to  sam  D.G.,  a  na  samej  górze  pierwszej  strony  odwołania  jest  to  konsorcjum. 

Zamawiający zauważył, że tylko w tym pierwszym przypadku Odwołujący został oznaczony 

zgodnie z brzmieniem § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Przepis ten wymaga aby podać imię, 

nazwisko  lub  nazwę  (firmę),  miejsce  zamieszkania  lub  siedzibę,  numer  telefonu  lub  faksu 

oraz adres poczty elektronicznej odwołującego oraz imię i nazwisko przedstawiciela. Z uwagi 

na fakt, że prawidłowo został oznaczony jedynie D.G., a do odwołania nie został dołączony 

ż

aden dokument stwierdzający jego umocowanie do działania w imieniu współkonsorcjantów 

(a  tym  bardziej,  że  nie  została  uiszczona  opłata  skarbowa  od  każdego  z  tych 

pełnomocnictw),  należy  domniemywać,  że  jedyną  osobą  zainteresowaną  wniesieniem 

odwołania był lider konsorcjum – D.G. Wobec tego Zamawiający oświadczył, że kwestionuje 

jakoby  D.G.  miał  interes  prawny  w  samodzielnym  występowaniu  z  odwołaniem. 

Uczestniczenie po stronie Odwołującego wyłącznie D.G. jest sprzeczne z zasadami procesu 

cywilnego,  które  mają  tutaj  zastosowanie,  ponieważ  niedopuszczalne  jest  korzystanie  ze 

ś

rodków ochrony prawnej przez pojedynczych członków konsorcjum. Jako, że na podstawie 

przepisu  art.  185  ust.  7  Pzp  w  zw.  z  art.  13  §  2  K.p.c.  w  niniejszej  sprawie  zastosowanie 

znajdują  również  przepisy  o  tzw.  prekluzji  procesowej  –  wszelkie  twierdzenia  przeciwne 

Odwołującego jako spóźnione winny zostać pominięte przez Izbę. 

Odnosząc się do zarzutów odwołania Zamawiający zwrócił uwagę, że mimo ogólnego 

sformułowania zarzutu naruszenia przepisu art. 7 ust. 1 Pzp Odwołujący nie wskazuje w jaki 

sposób Zamawiający rzekomo naruszył dyspozycję tego przepisu. Podkreślił, że wszystkich 

wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  dotyczyły  dokładnie  takie  same 

reguły,  które  określała  (ta  sama  dla  wszystkich)  SIWZ,  a  Odwołujący  nie  kwestionował 

w żaden  sposób  tych  okoliczności.  W  ocenie  Zamawiającego  nie  stanowi  naruszenia 

przepisu  art  7  ust.  1  Pzp  kwestia  związana  z  brakiem  skorzystania  z  możliwości  (a  nie 

obowiązków) przewidzianych przez ustawodawcę w przepisach Pzp.  


Odnosząc  się  do  art.  7  ust.  1  Pzp  nie  sposób  pominąć  zasady  przejrzystości, 

zgodnie z  którą  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zawiera  jasne  reguły 

i istnieją  środki  do  weryfikacji  prawidłowości  ich  stosowania,  a  Zamawiający  podejmuje 

przewidywalne  decyzje  na  podstawie  częściej  ustalonych  kryteriów,  które  zapewniają 

zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Wszystkie  wymagania  stawiane  przez  ustawodawcę  w  przepisie  art.  7  ust.  1  Pzp 

zostały  spełnione.  Odwołujący  formułując  uzasadnienie  odwołania  nie  zakwestionował 

stosowania  przez  Zamawiającego  którejkolwiek  z  przesłanek  opisanych  w  przepisie  art.  7 

ust.  1  Pzp,  wobec  czego  zarzut  ten  jest  całkowicie  nieuzasadniony  i  jako  taki  nie  może 

zostać uznany za oparty na obiektywnym stanie faktycznym towarzyszącym Postępowaniu. 

Zamawiający  stwierdził,  że  na  wstępie  odwołania  znajduje  się  szeroka,  acz 

nieprawidłowa argumentacja Odwołującego odnosząca się do podstawy odrzucenia złożonej 

przez  niego  oferty.  Podał,  że  nieprawdą  jest,  że  w  piśmie  informującym  o  odrzuceniu 

przedmiotowej  oferty  z  dnia  29  grudnia  2016  r.  ograniczył  się  jedynie  do  stwierdzenia, 

ż

e oferty  dla  pakietów  I,  II,  III,  IV  i  V  odrzucono  ponieważ  „w  ofercie  załączono  błędny 

formularz  »OFERTA«”.  Zdanie  to  nie  jest  prawdziwe  przede  wszystkim  z  tej  przyczyny, 

ż

e wyrwano  je  z  kontekstu,  a  całość  informacji  zawarta  w  przedmiotowym  piśmie 

prezentowała się następująco: 

„Odrzucono  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  (jej  treść  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3). W ofercie 

załączono biedny formularz »OFERTA«.”. 

Odwołujący  otrzymał  jednoznaczną  informację  o  przyczynie  odrzucenia  polegającej 

na  tym,  że  treść  oferty  nie  odpowiada  treści  SIWZ.  Zdanie  drugie  przedmiotowej  informacji 

nabiera  więc  (jako  kontynuacja  informacji  przekazanej  w  zdaniu  pierwszym)  całkowicie 

odmiennego 

znaczenia, 

niż 

znaczenie 

prezentowane 

przez 

Odwołującego. 

Przede wszystkim  to  właśnie  z  pierwszego  zdania  wynika,  że  ocenie  podlegała  treść  oferty 

zawarta w formularzu „OFERTA”, a nie jej forma. 

Zamawiający  stwierdził,  że  różnica  treści  zawartych  w  formularzach  złożonym  przez 

Odwołującego  oraz  formularzu  wymaganym  dla  części  zamówienia,  na  które  Odwołujący 

złożył ofertę jest na tyle znacząca, że nie pozwalała przyjąć takiej oferty. Owa niezgodność 

treści  polegała  na  tym,  że  Odwołujący  złożył  oświadczenia  o  samodzielności  wykonywania 

czynności z zakresu prac w przechowalni i wyłuszczarni nasion oraz plantacjach nasiennych, 

podczas gdy przedmiotem zamówienia były czynności z zakresu hodowli lasu – w zakresie 

czyszczeń  wczesnych  (CW)  oraz  czyszczeń  późnych  (CP).  Z  żadnego  elementu  oferty  nie 

wynika  oświadczenie  Odwołującego  dotyczące  samodzielności  wykonywania  czynności 

w zakresie czyszczeń. Brak złożenia oświadczenia o tej treści, jako jednego z podstawowych 


w  procesie  udzielania  zamówienia,  nie  pozwala  na  przyjęcie  oferty,  chociażby  z  uwagi  na 

brak  możliwości  porównania  tej  oferty  z  ofertami  innych  wykonawców,  którzy  złożyli  je 

w sposób  prawidłowy.  W  związku  z  tym,  że  takie  oświadczenie  (wymagane  przez 

Zamawiającego  zgodnie  z  treścią  SIWZ)  nie  zostało  przez  Odwołującego  złożone  należało 

odrzucić  ofertę  na  podstawie  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Tego  faktu  nie  kwestionuje 

również Odwołujący, który stworzył jedynie teorię dotyczącą rzekomego analizowania przez 

Zamawiającego  formy,  a  nie  treści  dokumentów  złożonych  przez  niego  w  Postępowaniu. 

Zdaniem  Zamawiającego  Odwołujący  ma  pełną  świadomość  złożenia  nieprawidłowego 

oświadczenia (niezgodnego z treścią SIWZ) i tego nie kwestionuje.  

Odnosząc  się  do  kwestii  wykładni  oświadczeń  woli  Zamawiający  wskazał,  że  tekst 

dokumentu  i  językowe  reguły  znaczeniowe  stanowią  podstawę  wykładni  oświadczeń  w  nim 

zawartych.  Jeśli  złożone  oświadczenia  są  niejasne,  to  sięgnąć  należy  do  okoliczności 

towarzyszących  ich  złożeniu,  a  w  odniesieniu  do  woli  stron,  ich  zamiarów  i  celów,  które 

stwierdzone  być  mogą  pozadokumentowymi  środkami  dowodowymi.  Jeśli  wykonawca 

składając  ofertę  złożył  oświadczenie  woli,  które  nijak  się  ma  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  ale  jest  jasne,  a  jego  treść  nie  rodzi  wątpliwości,  to  nie  można  dokonać 

wykładni  odwrotnej  i  z  korzyścią  dla  takiego  wykonawcy  zakładać  jego  „dobrej  woli  przy 

składaniu  oferty”.  W  ten  sposób  właśnie  mogłoby  dojść  do  naruszenia  przepisu  art.  7  Pzp 

przez  traktowanie  wykonawców  niedbałych,  składających  oświadczenia  całkowicie 

odbiegające  od  opisu  przedmiotu  zamówienia,  na  równi  z  tymi,  którzy  złożyli  oferty 

odpowiadające treści SIWZ. 

Niezależnie  od  intencji  Odwołującego,  nie  sposób  przyjąć  oferty  zawierającej 

oświadczenia  dotyczące  jednego  rodzaju  prac,  podczas  gdy  opis  przedmiotu  zamówienia 

dotyczy prac całkowicie odmiennych. 

Zamawiający  zauważył,  że  Odwołujący  nie  zarzucił  naruszenia  przepisu  art.  65  K.c. 

w zw.  z  art.  14  Pzp,  a  cała  eksplika  uzasadnienia  dotycząca  wykładni  oświadczeń  woli  ma 

się nijak do uchybień wskazanych przez Odwołującego w petitum odwołania. 

Odwołujący  dokona!  również  niewłaściwej  interpretacji  przepisu  art.  87  ust.  2  pkt  3 

Pzp.  Odmawia  on  zamawiającemu  prawa  do  składania  oświadczeń  woli  za  wykonawcę. 

Oświadczenie  woli  w  zakresie  samodzielności  wykonania  prac  z  zakresu  hodowli  lasu 

polegających na wykonywaniu prac z zakresu czyszczeń wczesnych lub czyszczeń późnych 

zawiera dwa istotne dla oferty elementy: 

1.  oświadczenie o samodzielności wykonania określonych prac, 

2.  oświadczenie o gotowości wykonawcy do wykonania tych prac. 


Niewątpliwie  jest  to  więc  istotna  zmiana  treści  oferty  wyłączająca  możliwość 

zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  Odwołujący  formułując  zarzuty  odwołania  nie 

wskazał  wśród  nich  naruszenia  ww.  przepisu,  co  również  powoduje,  że  uzasadnienie 

odbiega  od  sformułowanych  przez  Odwołującego  uchybień,  jakich  rzekomo  dopuścił  się 

Zamawiający. Wśród zarzutów próżno szukać również art. 87 ust. 1 Pzp. 

W  dalszej  części  uzasadnienia  Odwołujący  odnosi  się  do  zarzutów  wskazanych 

w treści  petitum  odwołania.  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  brak  skorzystania 

z możliwości 

uznania, 

ż

„wykonawca 

nie 

posiada 

wymaganych 

zdolności, 

jeśli zaangażowanie  zasobów  technicznych  lub  zawodowych  wykonawcy  w  inne 

przedsięwzięcia  gospodarcze  wykonawcy  może  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację 

zamówienia”.  Ustawodawca  przewidział  w  tym  zakresie  swobodę  zamawiającego. 

Użycie wyrażenia  „może”  nie  powoduje  konieczności  skorzystania  z  rozwiązania,  o  którym 

mowa  w  przepisie  art.  22d  ust.  2  Pzp.  Odpowiednie  środki  dyscyplinujące  wykonawcę 

przewidziane  zostały  we  wzorze  umowy  stanowiącym  załącznik  i  integralną  część  SIWZ. 

Zgodnie  z  umową  wszelkie  ujemne  skutki  nieprawidłowego  wykonywania  umowy  są 

obwarowane  karami  umownymi,  które  obliczono  w  taki  sposób,  aby  gwarantować 

prawidłowe  wykonanie  zamówienia  w  terminie  lub  też  odpowiednio  zdyscyplinować 

wykonawcę. 

Rozwiązania 

umowne 

zapewniając 

bezpieczeństwo 

ekonomiczne 

Zamawiającego  powodują  że  korzystanie  z  możliwości  przewidzianej  w  art.  22d  ust.  2  Pzp 

mogłoby zostać potraktowane jako nadmierna ostrożność. Z uwagi na fakt, że ustawodawca 

uzależnił  skorzystanie  z  dyspozycji  tego  przepisu  od  woli  Zamawiającego,  a  w  treści  SIWZ 

nie  przewidziano,  że  Zamawiający  będzie  korzystał  z  tej  możliwości,  to  zarzut  naruszenia 

przepisu art. 22d ust. 2 Pzp jest chybiony. 

Zamawiający zasygnalizował, że nie zastrzegł w SIWZ, że sprzęt wykazywany przez 

wykonawców ma służyć wyłącznie do prac będących przedmiotem zamówienia. Brak takiego 

zastrzeżenia powoduje, że nie można czynić wykonawcy zarzutu zamierzonego działania lub 

niedbalstwa  wprowadzającego  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji.  Z  tej 

też  przyczyny  wykluczone  jest  zastosowanie  przepisu  art.  24  ust.  1 pkt 16  i  17  Pzp  w  celu 

wykluczenia takiego wykonawcy. 

Nie  można  również  twierdzić,  że  taki  wykonawca  nie  wykazał  spełniania  warunków 

udziału  w  Postępowaniu.  Zamawiający  wymagał  wszak  jedynie  dysponowania  tego  rodzaju 

sprzętem.  Organizacja  pracy  przy  wykorzystaniu  maszyn  w  taki  sposób,  aby  zamówienie 

zostało  wykonane,  należy  do  wykonawcy.  W  przypadku  braku  możliwości  prawidłowego 

wykonania  powierzonych  prac  zastosowanie  znajdą  środki  dyscyplinujące  wskazane 

w umowie. 


Ostatnim spośród przepisów, co do których Odwołujący sformułował zarzut w petitum 

odwołania jest przepis art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp. Przepis ten mówi, że Zamawiający odrzuca 

ofertę,  jeżeli  została  złożona  przez  wykonawcę  wykluczonego  z  udziału  w  postępowaniu 

o udzielenie  zamówienia.  Odwołujący  nie  wskazał  jednak,  o  którego  wykonawcę  chodzi,  

a  w  kontekście  powyższych  ustaleń  należy  wskazać,  że  w  stosunku  do  wykonawcy, 

którego oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza  nie  zaszły  okoliczności  powodujące 

wykluczenie go z Postępowania. 

Zamawiający  stwierdził,  że  pomimo  pewnych  nieścisłości  w  nazwach  plików 

umieszczonych na jego stronie internetowej każdy plik (w tym każdy formularz) w nagłówku 

zawiera  informację  o  tym  do  jakiej  części  zamówienia  się  odnosi.  Nadto,  w  przypadku 

powzięcia  wątpliwości  przez  Odwołującego,  mógł  on  skierować  do  Zamawiającego  pytanie 

w tym  zakresie  z  prośbą  o  wyjaśnienie,  który  plik  należy  złożyć  w  postępowaniu  objętym 

zamiarem ofertowania. 

Zamawiający  zaznaczył,  że  zgodnie  z  treścią  przepisu  art.  192  ust.  7  Pzp  Izba  nie 

może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu.  Jako  że  Odwołujący 

wskazał  naruszone  przepisy  in  principio  odwołania,  to  Izba  ustosunkowując  się  do  treści 

żą

dania  sformułowanego  w  odwołaniu  powinna  wziąć  pod  uwagę  jedynie  te  przepisy, 

z których  uczyniono  Zamawiającemu  zarzut  naruszenia  Pzp.  Zamawiający  zwrócił  uwagę, 

ż

e w  tym  zakresie  posłużenie  się  w  uzasadnieniu  odwołania  innymi  przepisami  (np.  art.  87 

ust.  2  pkt  3  lub  89  ust.  1  pkt  2  Pzp)  bez  wyraźnego  wskazania  ich  naruszenia  przez 

Zamawiającego  nie  jest  zarzutem  i  nie  powoduje  automatycznej  możliwości  „stworzenia” 

zarzutu naruszenia tego przepisu przez organ orzekający. 

Na rozprawie strony podtrzymały przedstawioną  powyżej argumentację wnosząc jak 

dotychczas.  

Odwołujący  wniósł  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  treści  dwóch 

wykazów  urządzeń  technicznych  złożonych  przez  wykonawców  W.S.  i  Cz.B. 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez zamawiającego 

– Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Krzyż 

–  na  okoliczność  polegania  przez  Konsorcjum  na  zasobach  zaangażowanych  w  inne 

przedsięwzięcia gospodarcze. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  zgromadzony  materiał 

dowodowy  omówiony  w  dalszej  części  uzasadnienia,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  stron  zawarte  w  przytoczonych  powyżej  pismach 

procesowych,  a także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w protokole, 

ustaliła i zważyła, co następuje. 


Skład  orzekający  stwierdził,  że  Odwołujący  jest  legitymowany,  zgodnie  z  przepisem 

art. 179 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania. 

Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania. 

W  zakresie  pierwszej  ze  wskazanych  przez  Zamawiającego  okoliczności 

(nieprawidłowe  oznaczenie  Zamawiającego),  przedstawionej  w  odwołaniu  koncepcji 

dotyczącej  konieczności  zastosowania  przepisu  art.  199  §  1  pkt  3  Pzp  (na  podstawie 

odesłania zawartego w art. 185 ust. 7 Pzp w zw. z art. 13 § 2 K.p.c.) należy przeciwstawić, 

biorąc  pod  uwagę  okoliczności  przedmiotowej  sprawy,  wniosek  płynący  z  art.  187  ust.  3 

zd. drugie  Pzp,  zgodnie  z  którym  brakiem  możliwości  nadania  odwołaniu  biegu  i  jego 

rozpoznania  przez  Izbę  (a  tym  bardziej  odrzucenia  takiego  środka  ochrony  prawnej)  nie  są 

objęte  sytuacje  kwalifikowane  jako  oczywiste  niedokładności,  z  którą  w  przedmiotowej 

sprawie,  w  odniesieniu  do  oznaczenia  Zamawiającego,  mamy  do  czynienia.  Na  marginesie 

skład  orzekający  zauważa,  że  także  Zamawiający  w  korespondencji  przesyłanej 

wykonawcom  nie  posługuje  się  swoją  pełną  nazwą,  której  brak  wskazania  w  odwołaniu 

miałby przesądzać o konieczności jego odrzucenia. 

W  odniesieniu  do  drugiej  z  okoliczności  mających  stanowić  podstawę  odrzucenia 

odwołania  (brak  umocowania  D.G.  do  działania  w  imieniu  i  na  rzecz  pozostałych 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  oraz  błędne  oznaczenie 

Odwołującego)  skład  orzekający  wskazuje,  że  w  braku  pełnomocnictwa  do  działania 

w imieniu i na rzecz odwołującego się konsorcjum D.G. wezwany został przez Prezesa Izby, 

na podstawie art. 187 ust. 3 Pzp, pismem z dnia 11 stycznia 2017 r., do uzupełnienia braków 

formalnych w postaci dokumentu pełnomocnictwa.  

W  wykonaniu  ww.  wezwania  D.G.  przedstawił  umowę  konsorcjum  z  dnia  1  grudnia 

2016 r., z której wynika jego umocowanie do działania w imieniu i na rzecz wszystkich jego 

członków (zob. § 4 ust. 1. ww. umowy). 

Nie  jest  również  tak,  jakoby  wniesieniem  odwołania  zainteresowany  był  tylko  D.G., 

o czym  świadczyć  miałoby  określenie  go  mianem  Odwołującego  w  nagłówku  odwołania 

(str. 1).  Uszło  uwadze  Zamawiającego,  że  –  po  pierwsze  –  wspomnianemu  oznaczeniu 

towarzyszy  wzmianka,  że  D.G.  jest  liderem  konsorcjum,  po  drugie  zaś  –  że  właściwe 

oznaczenie  Odwołującego,  korespondujące  zarówno  z  powyższym  stwierdzeniem,  

jak  i  z  treścią  umowy  konsorcjum  z  dnia  1  grudnia  2016  r.,  znajduje  się  w  lewym  górnym 

rogu str. 1 odwołania. 

Mając  na  względzie  powyższe  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlega  rozpoznaniu  na 

rozprawie. 


W  konsekwencji  Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  treści  SIWZ  wraz 

z załącznikami, ofert Odwołującego na części 1-5 zamówienia, ofert Konsorcjum na części II, 

IV  i  V  zamówienia,  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  i  o  wyborze  ofert 

najkorzystniejszych 

(pisma 

Zamawiającego 

dnia 

grudnia 

r.), 

dokumentu załączonego  do  odwołania  (formularz  JEDZ  wykonawcy  W.S.  złożony 

w postępowaniu 

prowadzonym 

przez 

zamawiającego 

– 

Skarb Państwa 

– 

Państwowe Gospodarstwo  Leśne  Lasy  Państwowe  –  Nadleśnictwo Człopa)  i  dokumentów 

złożonych przez Odwołującego na rozprawie. Na ich podstawie skład orzekający doszedł do 

przekonania,  że  stan  faktyczny  nie  jest  przedmiotem  zawisłego  przed  Izbą  sporu  i  nie 

wymaga odrębnego omówienia ponad te okoliczności, które zostały przytoczone powyżej. 

Rozpoznając  sprawę  w  granicach  podniesionych  zarzutów  Izba  stwierdziła, 

ż

e odwołanie należało oddalić. 

Na  wstępie  skład  orzekający  podkreśla,  że  nie  podziela  stanowiska  Zamawiającego 

w kwestii  zaniechania  sformułowania  w  odwołaniu  zarzutów  naruszenia  przepisów  art.  87 

ust.  2  pkt  3  i  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Zdaniem  Izby  sprowadzało  się  ono  w  istocie  do 

kwestionowania  możliwości  sformułowania  zarzutu  odwołania  w  miejscu  innym  niż  jego 

petitum,  podczas  gdy  ani  z  przepisu  art.  180  ust.  3  Pzp,  ani  z  §  4  ust.  1  pkt  6 

Rozporządzenia  zakaz  taki  nie  wynika.  Istotą  zarzutu  jest  bowiem  przytoczenie  przepisu 

prawa  i  okoliczności  faktycznych  mających  uzasadniać  jego  naruszenie,  nie  zaś  jego 

wyartykułowanie  w  określonej  części  pisma  procesowego.  Lektura  odwołania  prowadzi  do 

wniosku, że Odwołujący kwestionuje m.in. odrzucenie jego ofert jako rzekomo niezgodnych 

z SIWZ  wskazując,  że  Zamawiający  w  rzeczywistości  nie  oceniał  treści  ofert,  a  ich  formę 

oraz  podnosząc,  że  ujawnione  niezgodności  ofert  z  SIWZ  mogły  być  zakwalifikowane 

i poprawione  jako  inne  omyłki  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Ergo,  Odwołujący  zarzucił 

Zamawiającemu  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  przez  jego  niewłaściwe  zastosowanie 

i art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  przez  jego  niezastosowanie,  co  doprowadziło  ostatecznie  do 

odrzucenia  jego  ofert.  Zrekonstruowane  w  ten  sposób  zarzuty  podlegały  rozpoznaniu  obok 

innych zarzutów sformułowanych w petitum odwołania. 

Nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 

2  Pzp  i  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Odwołujący  pozostawał  w  błędnym  przekonaniu, 

jakoby wyłączną  przyczyną  odrzucenia  jego  ofert  było  ich  złożenie  na  niewłaściwym 

formularzu (oferty na części I-V złożone zostały na formularzu przeznaczonym dla części 6 

zamówienia). W rzeczywistości – wobec różnic w opisach przedmiotu zamówienia dla części 

I-V  i  części  VI  –  doszło  do  takiego  zniekształcenia  oświadczenia  woli  Odwołującego, 

którego poprawienie  wymagałoby  naruszenia  ograniczenia  wynikającego  z  drugiego 

z przywołanych  przepisów.  Ad  casum  zakres  niezgodności  treści  oferty  z  SIWZ  dotyczył 


istotnych  elementów  jej  treści,  a  związanych  nie  tylko  ze  sposobem  realizacji  zamówienia 

(zarówno  w  aspekcie  form  zatrudnienia  osób  wykonujących  daną  część  zamówienia,  

jak i osobistego wykonania ich) i podlegających również ocenie w pozacenowych kryteriach 

oceny ofert.  

W  kontekście  prowadzonych  rozważań  nie  można  pominąć  okoliczności,  że  błędne 

wskazanie rodzajów czynności objętych deklaracjami z pkt 9 i 10 formularzy ofert składanych 

na  części  I-V  zamówienia  uniemożliwiało,  zdaniem  składu  orzekającego,  dokonanie  oceny 

w kryteriach pozacenowych zgodnie z zasadami określonymi w pkt 14.2 SIWZ. Zamawiający 

przewidział  w  nich  bowiem  alternatywę  w  postaci  przyznania,  bądź  nieprzyznania  punktów 

w tych  kryteriach,  ograniczającą  się  wyłącznie  do  sytuacji,  odpowiednio,  złożenia, 

bądź niezłożenia  deklaracji  dotyczących  czynności  stanowiących  przedmiot  zamówienia 

w danej  części.  Nie  została  natomiast  przewidziana  okoliczność  zadeklarowania 

wykonywania  czynności  innych  niż  objęte  daną  częścią  zamówienia,  a  z  taką  właśnie 

sytuacją  mamy  do  czynienia  w  odniesieniu  do  ofert  Odwołującego.  Nie  mogło  się  zatem 

ostać  stanowisko  Odwołującego,  w  świetle  którego  jedyną  ewentualną  konsekwencją 

popełnienia omyłek, które stanowiły podstawę odrzucenia ofert, mogłoby być nieprzyznanie 

im punktów w kryteriach pozacenowych. 

Nie  można  było  przy  tym,  zgodnie  z  oczekiwaniem  Odwołującego,  odstąpić  od 

literalnej wykładni oświadczenia woli, skupiając się wyłącznie na intencjach towarzyszących 

złożeniu  ofert  w  Postępowaniu.  Skład  orzekający  uznał  za  trafną  w  tym  zakresie 

argumentację  Zamawiającego,  zgodnie  z  którą  w  sytuacji  złożenia  oświadczenia  woli, 

którego treść nie budzi wątpliwości nie ma potrzeby sięgania do okoliczności towarzyszących 

jego złożeniu tylko z tej przyczyny, że nie przystaje ona do oczekiwań Zamawiającego.  

Okolicznością, która nie miała znaczenia dla rozstrzygnięcia o omawianych zarzutach 

był  eksponowany  przez  Odwołującego  brak  spójności  i  należytej  staranności  w  kwestii 

oznaczania  załączników do SIWZ. Abstrahując od okoliczności, że każdy dokument (w tym 

formularz)  należy  oceniać  nie  po  jego  nazwie,  a  treści,  to  Zamawiający  nie  kwestionował 

omyłkowego  charakteru  ujawnionych  niezgodności  ofert  Odwołującego  z  treścią  SIWZ, 

a możliwość ich poprawienia w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

Podsumowując,  Izba  uznała  poprawienie  ofert  zgodnie  z  intencją  Odwołującego  za 

niedopuszczalne,  jako  wywołujące  istotne  zmiany  w  ich  treści.  Tym  samym  Zamawiający 

prawidłowo  odrzucił  oferty  Odwołującego,  nie  dopuszczając  się  naruszenia  przepisu  

art. 87 ust. 2 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Jakkolwiek  omówione  powyżej  zarzuty  nie  zostały  uwzględnione  wypada  jednak 

wskazać  Zamawiającemu,  że  uzasadnienie  odrzucenia  ofert  Odwołującego  powinno 

zawierać  bardziej  rozbudowaną  argumentację,  jako  że  posłużenie  się  wyłącznie 


stwierdzeniem, że oferty podlegają odrzuceniu jako niezgodne z SIWZ z uwagi na załączenie 

błędnego  formularza  oferty  nie  stanowiło  podania  kompletnej  przyczyny  podjęcia  przez 

Zamawiającego zaskarżonych odwołaniem decyzji. 

Nie potwierdził się również zarzut naruszenia przepisu art. 22a ust. 2 i 3, art. 22d ust. 

2  i  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  polegający  na  zaniechaniu  wykluczenia  Konsorcjum 

z Postępowania  z  uwagi  na  brak  wykazania  spełniania  warunków  udziału  w  Postępowaniu 

wyrażający  się  poleganiem  na  zdolności  technicznej  (zasobie,  tu  –  ciągniku  marki  Ursus 

1614 o nr rej. PCT 58M8) innego podmiotu, który to zasób – z uwagi na zaangażowanie go 

w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  –  nie  został  udostępniony  realnie,  a  nadto  sytuacja  ta 

może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. 

Przede  wszystkim  Izba  stwierdziła,  że  z  samego  faktu  zaangażowania  zasobu 

przeznaczonego  do  realizacji  zamówienia  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  nie  można 

wywodzić,  że  wywrze  to  negatywny  skutek  na  jego  wykonanie.  Ustawodawca  dopuszcza 

takie  sytuacje,  czego  dowodem  jest  przepis  art.  22d  ust.  2  Pzp,  przyznając  jednocześnie 

zamawiającemu możliwość wyeliminowania wykonawcy z postępowania w opisanej powyżej 

sytuacji.  Realizacja  tego  uprawnienia  uzależniona  jest  jednak  od  stwierdzenia  przesłanki 

określonej  jako  możliwość  wywarcia  negatywnego  wpływu  na  realizację  zamówienia. 

Jeżeli zamawiający nie dojdzie do takiego wniosku, nie będzie miał podstaw do wykluczenia 

wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  podstawie  przepisu 

art. 22d ust. 2 Pzp. 

Ad casum rolą Odwołującego, jako stawiającego zarzut oparty m.in. na ww. przepisie, 

było  wskazanie  na  takie  okoliczności  dotyczące  spornego  zasobu,  które  aktualizowałyby 

przesłankę  z  art.  22d  ust.  2  in  fine  Pzp.  Odwołujący  ograniczył  się  jednak  wyłącznie  do 

wskazania  innych  zamówień,  w  wykonanie  których  zasób  ma  zostać  zaangażowany 

(przy czym bezsporne jest tylko wykorzystanie pojazdu dodatkowo w Nadleśnictwie Człopa, 

bowiem  przedstawione  przez  Odwołującego  na  rozprawie  dokumenty  określały  jedynie 

markę  i  model  ciągnika,  bez  wskazania  na  cechy  identyfikujące  konkretny  egzemplarz, 

jak chociażby nr rejestracyjny), czego nie można uznać za niewystarczające.  

W  zakresie  zarzuconego  Zamawiającemu  naruszenia  art.  22a  ust.  2  i  3  Pzp 

w uzasadnieniu  odwołania  nie  sposób  doszukać  się  argumentów  przemawiających  za 

stwierdzeniem okoliczności, o których mowa w ww. przepisach. Przyjmując nawet założenie, 

ż

e  sytuacja  opisana  w  art.  22d  ust.  2  Pzp  jest  przejawem  pozorności  w  udostępnieniu 

zasobu  (co  nie  stanowi  uzasadnienia  dla  zarzutu  naruszenia  art.  22  ust.  3  Pzp, 

odnoszącego się  –  w  płaszczyźnie  zasobów  –  nie do  realności  ich  udostępnienia,  a  do  ich 

zdatności do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu), to – jak wspomniano 


– samo jej wystąpienie nie oznacza jeszcze konieczności wykluczenia wykonawcy z powodu 

braku realności udostępnienia mu zasobu. 

Następstwem  powyższych  ustaleń  musiało  być  stwierdzenie  o  braku  naruszenia 

przez Zamawiającego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp. 

Nie mogły się również ostać pozbawione szerszego uzasadnienia zarzuty naruszenia 

art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  Pzp.  Odwołujący  –  poza  przytoczeniem  poglądów  doktryny 

dotyczących zakresu zastosowania wspomnianych przepisów – nie przedstawił argumentów 

przemawiających  za  koniecznością  wykluczenia  Konsorcjum  na  jednej  ze  wskazywanych 

podstaw. Ze względów omówionych powyżej nie było wystarczające powołanie się na zasób, 

który ma być również wykorzystany przy realizacji innych zamówień publicznych, a tylko na 

taką okoliczność wskazał Odwołujący uzasadniając naganne działania konkurenta. 

W konsekwencji nie mógł być również uwzględniony zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 

pkt 5 Pzp, jako że w przedmiotowej sprawie nie doszło do zrealizowania przesłanek objętych 

tym przepisem. 

Mając na uwadze powyższe orzeczono, jak w pkt 1 sentencji wyroku. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  (pkt  2  sentencji  wyroku)  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz  w  oparciu o przepisy 

§ 5  ust.  3  pkt  1  w  zw.  z  §  3  pkt  2  lit.  a  i  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 

15 marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów 

kosztów 

postępowaniu 

odwoławczym 

i sposobu 

ich 

rozliczania 

(Dz.U.2010.41.238).  

Przewodniczący:  

……………………………………….