KIO 40/17 WYROK dnia 24 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 40/17 

WYROK 

z dnia 24 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Protokolant:              Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20  stycznia  2017  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 stycznia 2017 r. przez 

Gemini 

Group  Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Tomaszowie  Mazowieckim  

postępowaniu prowadzonym przez

 Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki w Tomaszowie 

Mazowieckim 

przy udziale wykonawcy 

C. D., zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża

  wykonawcę  Gemini  Group  Spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Tomaszowie Mazowieckim i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Gemini 

Group Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Tomaszowie Mazowieckim 

tytułem wpisu od odwołania, 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

do Sądu Okręgowego w 

Piotrkowie Trybunalskim. 

………………………….. 


Sygn. akt: KIO 40/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki w Tomaszowie Mazowieckim – 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  zakup  gorącego  posiłku 

wraz  z  usługą  wydania  lub  dowozu  gorącego  posiłku  klientom  MOPS  w  okresie  od 

11.01.2017 r. do 31.12.2017 r. (z zastrzeżeniem opcji). 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  roku,  poz.  2164  ze  zm.),  zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W  dniu  3  stycznia  2017  roku  wykonawca  Gemini  Group  Sp.  z  o.o.  w  Tomaszowie 

Mazowieckim (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności: 

odrzucenie jego oferty 

zaniechanie wezwania do wyjaśnień drugiego oferenta 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  rozstrzygniecie  postępowania  z  pominięciem  jego 

oferty 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. poprzez odrzucenie jego oferty z powodu zarzucenia 

zastosowania rażąco niskiej ceny lub kosztu 


art.  90  ustawy  P.z.p.  poprzez  uznanie  jego  wyjaśnień  za  wskazujące  na 

zastosowanie  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  oraz  poprzez  uznanie,  że  nie  złożył 

wymaganych wyjaśnień wraz z dowodami 

obu  ww.  artykułów  zastosowanych  łącznie  jako  podstawy  do  wydania  decyzji  o 

odrzuceniu oferty 

art.  90  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  zapytanie  o  wyjaśnienia  w  sprawie  ceny 

drugiego oferenta 

-  art.  7  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  niezapewnienie  zachowania  uczciwej  konkurencji  w 

postępowaniu oraz równego traktowania wykonawców; 

Odwołujący zażądał: 

- unieważnienia odrzucenia jego oferty, 

- wezwania drugiego z oferentów do uzasadnienia ceny swojej oferty, 

- dokonania ponownej oceny złożonych ofert wraz z jego ofertą, 

ponownego  rozstrzygnięcia  postępowania  z  uwzględnieniem  złożonej  przez  niego 

oferty, 

pokrycia  kosztów  postępowania  odwoławczego  przez  zamawiającego  wg  norm 

przepisanych, 

przedstawienia  przez  zamawiającego  metody  i  sposobu  wraz  z  kalkulacjami  swojej 

wyceny wartości zamówienia, 


w przypadku przeszacowania wartości zamówienia - unieważnienia przetargu. 

W  uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  podniósł,  że  jego  oferta  była  ofertą 

najkorzystniejszą  zarówno  pod  względem  ceny  jak  i  dodatkowych  kryteriów  podlegających 

ocenie  przez  zamawiającego  tj.  terminu  płatności  i  aspektów  społecznych  (kryteria  te 

opisane zostały w s.i.w.z.) 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  uznał,  że  jego  oferta  zawiera  rażąco  niska 

cenę  oraz  wezwał  go  do  udzielenia  wyjaśnień  w  tym  względzie.  Następnie  na  podstawie 

uzyskanych wyjaśnień ocenił, że oferta zawiera rażąco nisko cenę w zakresie obejmującym 

koszt  wytworzenia  posiłków.  (uzasadnienie  odrzucenia  oferty  ).  Gdyby  zamawiający 

bezprawnie  nie  odrzucił  oferty  odwołującego,  odwołujący  mógłby  uzyskać  to  zamówienie 

publiczne  i  osiągnąć  związany  z  nim  zysk.  Jest  to  w  jego  mniemaniu  wystarczające 

uzasadnienie  posiadania  przez  niego  interesu  prawnego  uzasadniającego  udział  w 

postępowaniu odwoławczym. 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  ocenił  jego  wyjaśnienia  niezgodnie  z 

informacjami przekazanymi w wyjaśnieniu, źle przedstawił wykazane tam wyliczenia, pomylił 

dochód  z  kosztami,  nie  odniósł  się  wcale  do  podstawowego  kryterium,  czyli  określenia 

kosztu wytworzenia posiłku. Zamawiający błędnie ocenił wartość zamówienia, tzn. nie oparł 

się  na  żadnych  kalkulacjach  tylko  na  swoich  poglądach  i  przeszacował  jego  wartość,  a 

odrzucając  ofertę  odwołującego  stwierdził,  że  wątpliwości  te  powziął  biorąc  pod  uwagę 

stawki  tego  samego  typu  usług  stosowane  na  lokalnym  rynku  w  ostatnich  latach.  Ponadto 

zamawiający  powołał  się  na  fakt,  że  w  poprzednim  roku  cena  tożsamych  zamówień  była 

wyższa,  a  nawet  w  niektórych  zamówieniach  nawet  przed  kilkoma  laty  oraz  że  źródłem 

powyższych  wątpliwości  jest  ogólny  wskaźnik  wzrostu  cen  towarów  konsumpcyjnych  na 

lokalnym rynku” 

W ocenie odwołującego ta przesłanka jest z gruntu fałszywa ponieważ od kilku lat tj. 

od  2014  roku  mamy  deflację,  która  jest  spowodowana  m.in.  wyraźnym  spadkiem  cen 

ż

ywności. Odwołujący stwierdził, że w grudniu niższe niż rok wcześniej byty ceny 40 spośród 

ponad  90  grup,  dla  których  publikowane  są  dane.  Największy,  15,4-proc.  spadek 

zanotowano  w  kategorii  „naprawa  sprzętu  sportowego”.  Niewiele  mniej,  bo  o  13,1  proc., 

spadły ceny w pralniach. Te usługi mają niewielki udział w naszym koszyku konsumpcyjnym. 


Do  spadku  poziomu  cen  w  większym  stopniu  przyczyniły  się  taniejący  chleb  (w  grudniu 

kosztował o 8,7 proc. mniej niż rok wcześniej) czy mięso (spadek o 7,8 proc.)” 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  cena  drugiego  oferenta  (Dębiec  Deko  Smaku)  także 

była  niższa  niż  złożona  przez  niego  w  analogicznym  okresie  -  przy  takim  samym  zakresie 

przedmiotu zamówienia - w zeszłym roku. 

ocenie 

odwołującego, 

wycena 

dokonana 

przez 

zamawiającego 

jest 

przeszacowana,  tym  bardziej,  że  zamawiający  odrzucając  ofertę  odwołującego  nie 

przedstawił  żadnych  swoich  danych  lub  wyliczeń  w  tym  względzie,  a  opiera  się  tylko  na 

swoich przeświadczeniach i ogólnikach bez podania jakichkolwiek dowodów, wyliczeń itp. na 

swoje  stwierdzenia,  a  przecież  szacując  wartość  zamówienia  na  pewno  opierał  się  na 

realnych wyliczeniach. W ocenie odwołującego, jest to wyraźna przesłanka do unieważnienia 

postępowania w całości. 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  –  mimo  twierdzenia,  że  ceny  rosną  –  nie  był 

zaniepokojony  obniżeniem  ceny  przez  drugiego  oferenta,  mimo  że  w  poprzednim  roku 

wykonywał te usługę za cenę wyższa niż zaoferowaną w tym postępowaniu. 

Odwołujący  stwierdził,  że  cena  kosztu  przygotowania  posiłku  zaoferowana  przez 

niego różniła się tylko o 0,56 groszy od oferty złożonej przez drugiego oferenta- a ta właśnie 

przesłanka determinowała zamawiającego do odrzucenia oferty odwołującego.  

Odnosząc  się  do  drugiego  zarzutu  zamawiającego  tj.  uznania,  że  nie  doszło  do 

złożenia  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  art.  90  ust.1  ustawy  P.z.p.  oraz  że  cyt.:  „analiza 

samych  danych  przedłożonych  w  arkuszach  potwierdza,  że  cena  w  zakresie  obejmującym 

koszt  wytworzenia  posiłków  jest  rażąco  niska”,  odwołujący  stwierdził,  że  na  wezwanie 

zamawiającego  przedstawił  wyjaśnienia  dotyczące  wysokości  naszej  oferty.  Po  pierwsze, 

określił  minimalny  średni  koszt  wytworzenia  posiłku  (food  cost)  na  poziomie  6,05  (  sześć 

złotych 05/100 ) a nie jak całkowicie bezpodstawnie twierdzi zamawiający : 1,90 (jeden złoty 

90/100 ). Dla wskazania poziomu przeciętnego kosztu wybrał dwa dania o krańcowo różnym 

koszcie  produktu  (ale  zgodne  z  zaleceniami  zamawiającego)  i  obliczył  średnią  cenę 

uzyskania posiłku. Zwrócił uwagę, że te jak chciałby zamawiający, „nie spełniające wymogów 

„ II dania to (z podanych surowców) np.: kotlet schabowy, ziemniaki, surówka oraz ćwiartka 


tylna kurczaka pieczona, ryż, warzywa zasmażane lub surówka. W ocenie odwołującego, są 

to  dania  tradycyjnie  podawane  w  Polsce  i  nie  ma  obaw  o  ich  jakość  ponieważ 

przygotowywane  są  z  pełnojakościowych  produktów  i  w  odpowiednich  warunkach 

sanitarnych. 

Odwołujący  stwierdził,  że  obliczenie  to  jest  bardzo  proste  i  polega  na  przeliczeniu 

gramatur  wymaganych  przez  Zamawiającego  z  uwzględnieniem  ceny  1  kg  produktu  - 

wychodzi  nam  koszt  surowca  na  jedno  danie.  Zamawiający  w  ogóle  nie  zauważył  tego 

wyliczenia i się do niego nie odniósł. Zwrócił tylko uwagę, że nie wie skąd podajemy cenę 3 

pln z kg surówki lub 1,6 za litr zupy. Pominął natomiast całą kalkulację. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  zamówienie  składało  się  z  3  części:  Posiłki  wydawane  w 

lokalu w ilości 178 dziennie tylko w dni robocze. - cena odwołującego za sztukę to: 11,44 pln 

- 11,44 odjąć zakładany koszt zakupu surowca 6,05 = 5,39 pln.  

Posiłki  dowożone  do  Domu  Opieki  w  ilości  2  dziennie  tylko  w  dni  robocze.  Cena 

odwołującego za sztukę to: 8 pln 

8 pln odjąć zakładany koszt zakupu surowca 6,05 =1,95 

Posiłki  dowożone  do  podopiecznych  MOPS  w  ilości  50  dziennie  we  wszystkie  30  dni 

miesiąca 

nasza cena to 11,88  pln 

11,88 minus zakładany średni koszt surowca 6,05 = 5,83 

A  więc  po  odjęciu  od  poszczególnych  cen  zakładanego  kosztu  surowca  pozostają  nam 

następujące  kwoty  w  miesiącu:  5,39  pln  razy  22  dni  robocze  razy  178  sztuk  dziennie=  21 

107,24  pln  plus  1,95  pln  razy  22  dni  robocze  razy  2  sztuki  dziennie“  85,8  pln  plus  5,83pln 

razy 30 dni razy 50 sztuk dziennie= 8 745,00 pln. Suma tych 3 składowych daje nam kwotę: 

29938,04  pln (dwadzieścia  dziewięć  tysięcy  dziewięćset  trzydzieści  osiem  złotych  04/100 ). 


Zarzut  zamawiającego,  że  odwołujący  chce  robić  posiłki  w  cenie  1,95  jest  więc  całkowicie 

chybiony.  Zamawiający  pomylił  po  prostu  pożycie  kosztowa  z  przychodowa.  Tak  samo 

błędne jest sformułowanie zamawiającego, że posiłki bezmięsne będą robione poniżej ceny 

1,95 lub ceny 3,45 pln — oczywiście punktem odniesienia powinna być t kwota 6,05 (to tylko 

w zakresie zakupu surowca) 

i  oczywiste  jest,  że  jeżeli  zabraknie  droższego  składnika  czyli  mięsa  to  średnia  cena  nie 

powinna  przekraczać  ceny  droższego  dania.  Odwołujący  stwierdził,  że  nie  jest  też  prawdą, 

ż

e  posługuje  się  kwotami  niezgłoszonymi  w  ofercie  tj.  178x5,53x22dni,  2x1,95x22dni, 

50x5,83x30dni,  ponieważ  są  to  kwoty  wynikające  z  kalkulacji,  a  nie  z  oferty.  Ponadto  to 

kwoty  pokazujące  przychody  po  zakupach  surowca,  a  na  takie  pozycje  nie  było  miejsca  w 

formularzu ofert. 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  wezwał  go  do  złożenia  wyjaśnień  w 

najkrótszym możliwym terminie ustawowym. Termin zbiegał się ze okresem świąt wigilijnych, 

a kończył w we wtorek 27 grudnia 2016 roku czyli pierwszego dnia roboczego po świętach. 

Odwołujący miał faktycznie tylko kilka godzin na przygotowanie wyjaśnień.  

Odwołujący stwierdził, że kolejne pozycje w kalkulacji to koszty stale:  

-  pensje  5  pracowników  -  są  to  po  prostu  kwoty  obciążające  pracodawcę  przy 

wypłacie  minimalnego  wynagrodzenia  w  wysokościach  pensji  minimalnej  od  stycznia  2017 

roku - ich wysokości nie trzeba uwiarygodniać ponieważ to kwoty ustawowe i każdy może je 

sprowadzić choćby na stronie rządowej. 

koszty przyszłe paliwa, energii, gazu określone zostały na podstawie doświadczenia 

swojego i współpracowników 

W ocenie odwołującego, nie ma podstaw do tego, by w takim wyjaśnieniu rozpisywać 

pobory mocy każdego urządzenia, wyliczać ile będzie chodziła zamrażarka itp. itd. - jeszcze 

biorąc  pod  uwagę  czy  jest  np.  lato,  czy  zima,  rodzaj  surowca  itd.  Są  to  koszty  poboczne, 

szczegóły,  które  nie  mają  wpływu  istotnego  na  zaoferowaną  cenę  ostateczną  oferty.  W 

sumie  odwołujący  oszacował  te  koszty  na  poziomie  15  748,00  pln  i  te  koszty  zostały 

zawyżone  bo  np.  kierowca  nie  musi  pracować  na  pełny  etat  skoro  posiłki  maja  być 


dowiezione  w  3  godziny  (11-14).  Po  odjęciu  od  kwoty  pozostałej  po  zakupie  surowca  czyli 

29938,04  pln,  kwoty  kosztów  stałych  czyli  15  748,00  pln.  Pozostaje  na  jeszcze  kwota  14 

190,04  złotych  wolnych  środków.  Odwołujący  nie  określił  tej  kwoty  jako  zysk  tylko  jako 

kwota, która ma jeszcze w miesiącu w rezerwie. Podnosi to możliwą cenę, jaką może wydać 

na posiłek o około 3 złote na sztuce. 

Odwołujący  stwierdził,  że  jeżeli  rozbije  koszty  stałe  na  liczbę  posiłków  w  miesiącu 

czyli (178x22plus 2x22plus 50x30 = 5460 sztuk miesięcznie) 

14 190,04pln / 5460szt.= 2,88 pln 

to  koszt  wykonania  posiłku  wyniesie  2,88  (jednostkowy  koszt  stały  wynikający  z  kosztów 

stałych)  plus  6,05  cost  food  plus  około  3  złotych  REZERWY  na  I  posiłek.  (jeśli  będzie 

niewykorzystana, to będzie zyskiem spółki) 

Odwołujący  stwierdził,  że  jego  konkurent,  który  nie  został  poproszony  o  złożenie 

wyjaśnień  podał  de  facto  cenę  wykonania  posiłku  zaledwie  o  0,56  groszy  wyższą.  Chodzi 

tutaj  o  koszt  sporządzenia  głównej,  największej  części  zamówienia  czyli  178  posiłków 

dziennie - tutaj cena oferty Deko Smaku była 12 złotych , a odwołującego 11,44 pln. Różnica 

to  zaledwie  0,56  groszy.  Różnica  w  cenie  całej  oferty  odwołującego  i  oferty  konkurenta 

dotyczy  głównie  kosztu  dowiezienia  50  posiłków  do  podopiecznych  MOPS  i  tylko  w  tym 

zakresie drugi oferent złożył ofertę wyższą w sposób widoczny — bo nie w sposób istotny na 

cenę kosztu przygotowania posiłku. 

Odwołujący  przywołał  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  5  lutego  2015  r. 

(sygn. akt: KIO 132/15), z którego wynika, że „z samego braku dowodu nie można jeszcze 

wywodzić, iż cena jest rażąco niska, a przed-miotem oceny pozostają wówczas wyjaśnienia 

samego  wykonawcy.  Jeżeli  wykonawca  powołuje  się  na  właściwe  tylko  jemu  okoliczności 

powodujące  możliwość  znacznego  obniżenia  ceny  i  możliwe  jest  wsparcie  tej  argumentacji 

dowodem,  to  wówczas  taki  dowód  powinien  być  przedłożony  zamawiającemu,  aby  uczynić 

wyjaśnienia  przekonującymi  dla  zamawiającego.  O  tym  czy,  dany  dowód  jest  możliwy  do 

uzyskania decydować będzie charakter okoliczności powoływanych przez wykonawcę. Jeżeli 

są  one  obiektywnie  możliwe  do  stwierdzenia  w  postaci  zaświadczeń,  informacji 

wytworzonych przez podmioty niezależne od wykonawcy to wówczas taki dokument będzie 


miał  walor  dowodowy  wykraczający  poza  samą  treść  wyjaśnień  wykonawcy  (np. 

zaświadczenie  o  zwolnieniu  podmiotowym,  uzyskanych  upustach  od  dostawców,  i  inne 

wpływające  na  cenę).  Jeżeli  natomiast  okoliczności,  jakie  przywołuje  wykonawca  w 

wyjaśnieniach  dotyczą  wyłącznie  założeń  przyjętych  do  kalkulacji  ceny,  to  wówczas  trudno 

jest  oczekiwać  od  wykonawcy,  aby  posiadał  i  przedłożył  dowody  mające  inny  walor  niż 

oświadczenie  własne  wykonawcy.  W  takiej  sytuacji  w  zasadzie  ustalenie,  czy  cena  ma 

charakter ceny rażąco niskiej, opierać się będzie na samych wyjaśnieniach wykonawcy.” 

Odwołujący  stwierdził,  że  odniesienie  zarzutu  o  rażąco  niskiej  cenie  do  jednego  lub 

niektórych  tylko  elementów  ceny  (  1,95  czy  3,45  )  powoduje,  że  zarzut  ten  jest  nietrafny, 

ponieważ  zamawiający  nie  powinien  ingerować  w  zasady  przeprowadzenia  kalkulacji 

wewnętrznej dokonanej przez wykonawcę; 

Odnosząc  się  do  zarzutu,  że  odwołujący  powołuje  się  na  okoliczności  przyszłe  i 

niepewne  (dotyczy  dotacji  PFRON  dla  osób  niepełnosprawnych),  odwołujący  podkreślił,  że 

zatrudnienie takich osób było warunkiem społecznym przetargu, a odwołujący ma możliwość 

skorzystania z refundacji kosztów pracy przez PFRON - chociaż wcale nie musi tego robić. 

Samo zaś refundowanie wynika wprost z ustawy i nie ma tam elementu niepewności. 

Odwołujący podniósł, że zamawiający powinien zakończyć proces wyjaśnienia ceny i 

kosztu do chwili gdy zgromadzone wyjaśnienia i dowody pozwalają mu w sposób obiektywny 

ocenić  te  elementy.  Sankcję  odrzucenia  oferty  z  powodu  spóźnionych  wyjaśnień 

dotyczących  elementów  oferty  wpływających  na  wysokość  ceny  ustawa  p.z.p.  przewiduje 

wyłącznie  w  okolicznościach,  gdy  zamawiający  stwierdzi  rażąco  niską  cenę  z  powodu 

udzielenia  pomocy  publicznej  -  w  odniesieniu  do  pozostałych  parametrów  oceny 

wymienionych  w  przepisie  art.  90  ust.  2  ustawy  p.z.p.  nie  ma  takiej  sankcji,  wobec  czego 

zamawiający  może  przyjąć  wyjaśnienia  złożone  po  czasie.  W  związku  z  powyższym 

zamawiający  nie  powinien  był  odmawiać  nam  prawa  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień. 

Ponadto  zamawiający  w  ogóle  nie  odniósł  się  do  innych  informacji  zawartych  w 

wyjaśnieniach tj. 

faktu  sporządzenia  kalkulacji  przez  osobę,  która  przez  wiele  lat  wykonywała  dla 

zamawiającego  tożsamą  usługę  w  spółce  Fischer  Group  oraz  jej  kwalifikacji  zawodowych 

(technik technolog zbiorowego żywienia) 


informacji o braku konieczności dokonania jakichkolwiek inwestycji (lokal jest w pełni 

wyposażony  i  przygotowany  do  celów  zbiorowego  żywienia)  zarówno  technicznych  jak  i 

technologicznych. 

Odwołujący  stwierdził,  że  oferował  także  w  wyjaśnieniach,  że  jeśli  zamawiający  ma 

jeszcze  wątpliwości  co  do  ceny,  to  może  przygotować  szczegółowe  kalkulacje  konkretnych 

dań. 

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 9 stycznia 2017 roku zamawiający wniósł o: 

Oddalenie odwołania, 

Przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do pisma. 

Zamawiający  stwierdził,  że  na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  wezwał 

odwołującego się do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia 

ceny  w  zakresie  wskazanym  w  wezwaniu.  Na  powyższe  wezwanie  wykonawca  udzielił 

pisemnej  odpowiedzi  nie  załączając  żadnych  dowodów  na  podane  tezy  i  twierdzenia.  Z 

przywołanego art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. wynika, że integralną częścią wyjaśnień są złożone 

dowody.  Wykonawca  powinien  „złożyć"  dowody,  a  więc  przedłożyć  zamawiającemu 

stosowne  dokumenty  lub  inne  środki  dowodowe  albo  odwołać  się  do  bezspornych  i 

powszechnie dostępnych źródeł dowodowych. 

Zamawiający  podniósł,  że  od  19  października  2014  r.,  ustawą  z  dnia  z  dnia  29 

sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy -Prawo  zamówień publicznych (Dz. U. 2014r. poz.1232 ) 

nadano  nowe  brzmienie  ww.  przepisowi.  Po  tej  zmianie  postępowanie  dotyczące  rażąco 

niskiej  ceny  ma  charakter  dowodowy  a  nie  wyjaśniający,  na  co  wskazują  również  nowe 

brzemienia  art.  90  ust.  2  i  3  ustawy.  Złożenie  więc  lakonicznych  „wyjaśnień"  wraz  z 

wnioskiem  o  poprawienie  przez  zamawiającego  -  z  góry  założonych  -  pomyłek,  bez 

załączenia  jakiegokolwiek  dowodu  nie  może  być  uznane  za  spełnienie  wymogu,  o  którym 

mowa w ww. przepisie. Odwołujący nie przedłożył zamawiającemu ani cennika dostawcy, u 

którego  nabywał  będzie  produkty  do  wytworzenia  posiłków,  ani  potwierdzenia  zatrudnienia 

liczby  osób  wskazanych  w  kalkulacji  ani  żadnego  innego  potwierdzenia  faktów  i  kosztów 

przywołanych w wyjaśnieniach. 


Zamawiający  stwierdził,  że  nie  znalazł  podstawy  prawnej  wzywania  wykonawcy  do 

uzupełnienia  tego  braku  formalnego  o  dowody,  gdyż  zakres  możliwości  wezwania  do 

uzupełnienia dotyczy spełniania  warunków udziału  w postępowaniu. Tym bardziej, że nowa 

treść art. 90 ust 3 wskazuje wyraźnie, iż niezłożenie wyjaśnień - rozumianych jako wyjaśnień 

„wraz z dowodami" powoduje odrzucenie oferty. 

Zamawiający podniósł, że nie jest także prawdą twierdzenie zawarte w odwołaniu, iż 

zmawiający  wyznaczył  najkrótszy  możliwy  termin  na  złożenie  wyjaśnień,  który  rzekomo 

utrudnił ich złożenie. Zauważyć, że w tej kwestii ustawa nie wyznacza żadnego terminu, zaś 

wskazanie  pięciodniowego  terminu  -  nie  licząc  dnia  doręczenia,  uwzględniało  fakt  trwania 

okresu świątecznego i dawało wykonawcy klika dni roboczych na opracowanie odpowiedzi i 

dowodów.  Należy  także  zwrócić  uwagę,  że  zamawiający  także  musiał  zrealizować  te 

czynności i rozstrzygnąć przetarg w terminie umożliwiającym zawarcie umowy najpóźniej w 

dniu 11 stycznia 2017r., uwzględniając jeszcze termin z art. 29 ust. 2 ustawy. 

Zamawiający  stwierdził,  że  odwołujący  się  przyjmuje  też  bezzasadne  założenie,  że 

zamawiający  powinien  tak  długo  wzywać  do  dodatkowych  wyjaśnień  aż  wykonawca 

skutecznie  udowodni,  że  zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Nie  można  się  z  tym 

zgodzić. Wskazywana  przez  odwołującego  się  potrzeba  zasięgnięcia  przez  zamawiającego 

dodatkowych  wyjaśnień  dotyczy  sytuacji,  gdy  w  złożonych  wyjaśnieniach  zachodzą  pewne 

nieścisłości,  niespójności  lub  nie  wyjaśniono  wszystkich  aspektów.  Nie  stoi  zaś  za  tym 

oczekiwanie by zamawiający tak długo uzupełniał informacje aż dojdzie do przekonania, że 

cena nie jest rażąco niska. 

Zamawiający  podniósł,  że  –  niezależnie  od  powyższego  –  zamawiający  dokonał 

analizy  złożonej  odpowiedzi,  i  nawet  gdyby  hipotetycznie  przyjąć  wiarygodność  wszystkich 

złożonych  wyjaśnień  oraz  przyjąć  założenie,  że  są  one  „udowodnione"  i  tak  nie  można 

przyznać,  że  wykonawca  wykazał,  iż  cena  oferty  nie  jest  rażąco  niska.  Przede  wszystkim 

przy  ocenie  oferty  z  tego  punktu  widzenia  należy  brać  pod  uwagę  wszystkie  aspekty  i 

okoliczności  związane  z  realizacją  zamówienia.  O  rażąco  niskim  charakterze  ceny 

zaproponowanej w ofercie świadczy m. in. fakt, iż ten sam posiłek oferowany w cenie 11,40 

zł.  w  punkcie  żywieniowym  -  dostarczany  (a  więc  z  uwzględnieniem  kosztów  dowozu)  do 

domu  dziennego  pobytu  kosztuje  już  tylko  8,46  zł.,  zaś  z  usługą  dowozu  do  domu  klienta 

łącznie 11,88 zł. Sam więc odwołujący się ujawnia, że cena tych posiłków (jednakowych tego 

samego dnia) została sztucznie zaniżona a sposób jej zaniżenia można ocenić jako rażący i 


spekulacyjny.  Konstrukcja  oferty  składa  się  z  trzech  oferowanych  świadczeń,  zatem 

zamawiający musiał ocenić wszystkie te elementy oferty. 

Zamawiający  stwierdził,  że  należy  zaprzeczyć  tezie  odwołującego  się,  że 

zaoferowana cena nie różni się znacząco od cen w poprzednich latach. Przekonanie to jest 

oparte na błędnym założeniu, że w poprzednich latach istniał identyczny zakres zamówienia. 

Odwołujący  się  przywołuje  różne  globalne  wartości  udzielonych  zamówień  w  poprzednich 

latach,  jednak  nie  dostrzega,  że  wówczas  również  zakres  zamówienia  był  inny  (tzn.  inna 

liczba  punktów  żywieniowych,  brak  wymagań  odnośnie  podawania  posiłków  w  szklanych 

naczyniach,  inna  liczba  wydawanych  posiłków  itp.).  Z  tego  też  względu  dokonując 

oszacowania wartości przedmiotu zamówienia na ten rok, zamawiający uwzględnił nie tylko 

wartość  podobnego  zamówienia  udzielonego  w  okresie  ostatnich  12  miesięcy,  ale  także 

dokonał pisemnego „rozeznania rynku", w wyniku którego ustalono uśrednioną szacunkową 

cenę  jednego  posiłku  wydawanego  w  punkcie  żywieniowym  na  kwotę  13,20  zł.  brutto  (nie 

licząc  wartości  dowozu  posiłków  do  domu  dziennego  pobytu  lub  mieszkań  klientów)  oraz 

14,50 zł. posiłku z dowozem. W zestawieniu z tą wartością złożona przez odwołującego się 

oferta  w  każdym  aspekcie  odbiegająca  od  wartości  zamówienia  wynikającej  z  rozeznania 

rynku  uprawniała  zamawiającego  do  oceny,  że  zaoferowana  cena  w  ofercie  odwołującego 

się jest rażąco niska. 

Rażące  zaniżenie  ceny  jest  dla  zamawiającego  bardzo  istotną  okolicznością,  która 

przekłada się na standard i jakość wydawanych posiłków, a tym samym spełnienie zadania 

w postaci zapewnienia posiłków o wysokiej jakości dla klientów Miejskiego Ośrodka Pomocy 

Społecznej  w  Tomaszowie  Mazowieckim.  Zaoferowana  cena  przez  odwołującego  się  budzi 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości  wykonania przedmiotu zamówienia  zgodnie z 

wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów. 

Potwierdzają  to  nawet  dowody  załączone  do  odwołania;  np.  faktura  na  niską  cenę  mięsa  - 

obniżoną  ze  względu  na  bardzo  krótki  termin  przydatności  do  spożycia  (Faktura  VAT  nr 

Zamawiający  dostrzega  także,  że  przy  większym  stanie  gwarantowanego 

zatrudnienia  dodatkowych  osób  (dwie  osoby  nowozatrudnione  wymagane  w  SIWZ  oraz 

dodatkowo zaoferowane 3 osoby nowozatrudnione = 5 osób) odwołujący się nie uwzględnił 

kosztu  zatrudnienia  tych  osób.  Jak  się  okazało  ze  złożonych  wyjaśnień  -  odwołujący 

przewiduje  że  nie  poniesie  żadnego  realnego  kosztu  zatrudnienia  tych  osób  licząc  na 

refundację  z  PFRON.  Zamawiający  podniósł,  przysługujące  środki  z  PFRON  są 


„dofinansowaniem"  częściowym  wynagrodzenia,  a  nie  jego  sfinansowaniem.  Ponadto 

uzyskanie  dofinansowania  jest  obwarowane  wieloma  innymi  uwarunkowaniami,  których 

spełnienie daje dopiero możliwość jego uzyskania. Warunki te określają szczegółowo art. 26 

a  -  26e  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  1997  r.  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz 

zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych.  Oznacza  to,  że  zamawiający  prawidłowo  ocenił 

zaoferowaną cenę jako rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca C. 

D. . Przystępujący poparł stanowisko odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Pismem z dnia 22 grudnia 2017 roku zamawiający, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy 

P.z.p.,  wezwał  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  z  uwagi  na  to,  że  zaoferowana  cena 

oraz  jej  istotne  części  składowe  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z 

odrębnych  przepisów.  Zamawiający  -  Miejski  Ośrodek  Pomocy  Społecznej  w  Tomaszowie 

Mazowieckim  -  zwrócił  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie: 

oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  dostępnych  dla  Wykonawcy,  kosztów 

pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. 

U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265); 

pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów; 

wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczeniu  społecznym, 

obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 


wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska. 

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy. 

Zamawiający  stwierdził,  że  wyjaśnień  w  powyższym  zakresie,  w  tym  złożenia 

dowodów oczekuje w terminie 5 dni od daty doręczenia niniejszego wezwania. Zamawiający 

odrzuci  ofertę  wykonawcy,  jeżeli  nie  udzieli  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie  lub  jeżeli 

dokonana ocena wyjaśnień wraz z złożonymi dowodami potwierdzi, że oferta zawiera rażąco 

niską cenę. 

W wyznaczonym terminie odwołujący złożył wyjaśnienia następującej treści: 

Danie mięsne 

Cena za kilogram  porcji 

chleb 

200g 

zupa 

0,5l 

ziemniaki 

300g 

mięso schab 

300g 

Surówka 

Razem 


Danie mięsne 

Ryż 

200g 

Mięso ćwiartka 

300g 

surówka 

150g 

zupa 

0,5l 

Pieczywo 

Razem 

200g 

Ś

rednia (6,65 + 3,45)/2 = 5,05 

Opakowanie   

Zostaje 

178*5,39*22 dni 

2*1,95*22 dni   

50*5,83*30 dni 

Pensja brutto 


Kucharz 

Kucharz 

Kucharz 

Kierowca  

Pomoc  

Paliwo  

Opłaty  

Czynsz 

Razem koszty  

Pozostaje 

Nie korzystamy z innej pomocy państwa 

Nasza kalkulacja stanowi tajemnicę handlową i nie wyrażamy zgody na jej udostępnianie 

poza zakres konieczny do rozstrzygnięcia przetargu. 

Proszę także o ewentualne poprawienie drobnych błędów rachunkowych, 


proszę  także  w  razie  wątpliwości  o  zadanie  pytań  w  celu  ich  wyjaśnienia.  Pozostaje  nam 

duży  margines  na  ewentualne  zmiany  cen  itp.,  zwiększenie  zatrudnienia  itp..  Dzięki  temu 

możemy zwiększyć koszt dania nawet o 3pln, a druga oferta była wyższa zaledwie o 0.6 pln 

Kalkulacje  sporządzane  są  przez  panią  J.  K.  zawodowe  i  pedagogiczne  -  technika, 

technologa  zbiorowego  żywienia,  która  ma  wieloletnie  doświadczenie.  Oprócz  tego  robiła 

propozycje  dań  i  kosztorysy  dla  spółki  Fischer  Group,  która  przez  wiele  lat  realizowała  to 

samo zadanie dla MOPS i zawsze uzyskiwała pozytywne rekomendacje pani Dyrektor S. . 

Inne  osoby  zatrudnione  przy  tym  zadaniu  także  posiadają  doświadczenie  przy  zbiorowym 

ż

ywieniu. 

Zakład  nie  wymaga  żadnych  nakładów  inwestycyjnych  ani  pod  względem  technicznym  ani 

technologicznym. 

Na  żądanie  MOPS  możemy  przedstawić  dodatkowe  kalkulacje  oparte  np.  na  konkretnym 

jadłospisie.” 

Pismem  z  dnia  28  grudnia  2017  roku  zamawiający  poinformował,  że  na  podstawie 

art.  89.  ust.  1  pkt.  4  oraz  art.  90  ust.  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2015r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  odrzuca  ofertę  złożoną 

przez:  GEMINI  GRUP  Sp.  z  o.o.,  ponieważ  wykonawca  nie  udzielił  wyjaśnień  wraz  z 

załączeniem  dowodów  oraz  ponieważ  dokonana  ocena  wyjaśnień  (bez  dowodów) 

potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia 

Zamawiający stwierdził, że pismem z dnia 22 grudnia 2016 roku na podstawie art. 90 

ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 

2015r. poz. 2164 z późn. zm.)-zwana dalej Pzp, wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień 

oraz złożenia dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny, ponieważ uznał iż zaoferowana cena 

wydaje się być rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości co do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego oraz wynikających z odrębnych przepisów. 

Wątpliwości  te  Zamawiający  powziął  biorąc  pod  uwagę  stawki  tego  samego  typu 

usług stosowane na lokalnym rynku w ostatnich latach. 


W  szczególności  Zamawiający  ocenił  cenę  zaoferowaną  w  stosunku  do  najniższej 

ceny  oferowanej  przez  Wykonawców  w  tego  samego  typu  zamówień  w  ostatnich  latach.  Z 

porównania  tego  wynika,  iż  zaproponowana  cena  jest  niższa  w  stosunku  do  stosowanej  w 

ubiegłym roku a w niektórych zamówieniach nawet przed kilkoma laty. Źródłem powyższych 

wątpliwości jest ogólny wskaźnik wzrostu cen towarów konsumpcyjnych na lokalnym rynku. 

Zgodnie  z  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę Wykonawcy,  który 

nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami 

potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia. 

Podstawą odrzucenia są dwie hipotezy tego przepisu. Nie można bowiem uznać aby 

złożone  pismo  stanowiło  wyjaśnienie  w  rozumieniu  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  gdyż  jego 

integralną  częścią  powinno  być  złożenie  dowodów  potwierdzających  zasadność 

zastosowanej  ceny.  Przedłożone  pismo  zawiera  tylko  ogólną  kalkulację  i  wyliczanie 

dokonane  we  własnym  zakresie  przez  Wykonawcę  bez  wskazania  dowodów 

potwierdzających  możliwość  świadczenia  usługi  po  tych  cenach.  W  szczególności 

Wykonawca  nadal  podaje  ogólne  ceny  poszczególnych  składników  posiłków  np.  zupa  lub 

surówka, nie wskazując jakie składniki kosztowe ukształtowały osiągnięcie tej ceny, np.: litr 

zupy kosztuje 1,60 zł za kg (litr) lub surówka 3,00 zł za kg. 

Z  tego  względu  nie  można  uznać,  aby  dokonano  złożenia  wyjaśnień  w  powyższym 

zakresie.  Nie  można  uznać,  że  wykonawca  podając  ogólną  cenę  produktu 

wieloskładnikowego  (np.  zupy  lub  surówki)  dokonuje  wyjaśnień  na  temat  sposobu 

ukształtowania tej ceny. Nadal jest to niejasne dla zamawiającego i uniemożliwia weryfikację 

w zakresie rażąco niskiego poziomu ceny. 

Również  istotny  jest  brak  jakichkolwiek  dowodów  na  potwierdzenie  sposobu 

ukształtowania  ceny  oraz  takich  wydatków  jak  pensja  brutto  kucharza,  kierowcy,  pomocy, 

paliwa, opłat, czynszu. 

Niezależnie  od  powyższego  należy  podnieść,  że  przedstawione  przeliczenie 

dotknięte jest wewnętrznymi błędami oraz nieścisłościami w wyliczeniach, które powodują, iż 

Wykonawca  nie  wywiązał  się  z  obowiązku,  o  którym  mowa  w  ort.  90  ust.  2  ustawy  Pzp  tj. 


wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  Przy  zbiorowym  wyliczeniu 

Wykonawca  zastosował  bowiem  stawki,  które  wcześniej  nie  zostały  wskazane  w 

przykładowym rozliczeniu wartości posiłku tj.: 178x5,53x22dni, 2x1,95x22dni, 50x5,83x30dni. 

Zamawiający może jedynie przypuszczać, że w tej wartości ostatecznie Wykonawca 

zdefiniował  koszt  posiłku  w  Domu  Dziennego  Pobytu  na  kwotę  1,95  zł.  Biorąc  pod  uwagę 

powyższą wartość oraz podany koszt drugiego z analizowanych dań tj. 3,45 zł Zamawiający 

uznaje, iż potwierdza to fakt, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu 

zamówienia.  Przedkłada  to  się  automatycznie  na  zgodność  wykonania  zamówienia  z 

wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  tj.:  „(...)  Gorące  posiłki  muszą  być  przygotowywane  zgodnie  z  zasadami 

racjonalnego  żywienia,  powinny  być  urozmaicone,  o  wysokiej  wartości  odżywczej, 

sporządzone  z  pełnowartościowych  produktów  z  uwzględnieniem  sezonowości  ich 

występowania. (...)". Ten element opisu przedmiotu zamówienia wskazuje na znaczenie jakie 

Zamawiający 

przypisał 

jakości 

posiłków 

wydawanych 

swoim 

klientom. 

Celem 

Zamawiającego  było  zapewnienie  posiłków  wysokiej  jakości  i  kaloryczności,  zaspokajającej 

podstawową  potrzebę  bytową  jaką  jest  zapewnienie  gorącego  posiłku  osobom  tego 

potrzebującym. 

Pomimo  wniosku  Wykonawcy  o  poprawienie  drobnych  błędów  rachunkowych 

Zamawiający  nie  mógł  tego  dokonać  we  własnym  zakresie.  Prawo  nie  przewiduje  również 

możliwości  wezwania  Wykonawcy  do  uzupełnienia  łub  poprawienia  złożonych  wyjaśnień, 

gdyż te  zastrzeżone są jedynie do ściśle określonych dokumentów wymienionych  w art. 26 

ust. 3 i 3a ustawy Pzp. 

Zważyć  także  należy,  że  Wykonawca  przyjął  jako  element  kształtowania  kosztu 

okoliczność  przyszłą  i  niepewną  jaką  jest  możliwość  otrzymania  dotacji  z  PFRON  na 

zatrudnienie  niepełnosprawnych  osób.  Ze  względu  na  swój  charakter  okoliczność  ta  nie 

może być ujęta jako wiarygodna na podstawie tak niskiego ukształtowania ceny. 

Powyższe okoliczności wskazują więc, że nie doszło do złożenia wyjaśnień, o których 

mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wraz z załączonymi dowodami. A ponadto analiza samych 

danych  przedłożonych  w  arkuszach  potwierdza,  że  cena  w  zakresie  obejmującym  koszt 

wytworzenia posiłków jest rażąco niska. Wskazuje ona na to, iż zastosowane produkty nawet 

osiągane  w  tych  stawkach  nie  będą  zapewniały  najwyższej  wartości  produktu.  Co  tym 


bardziej należy negatywnie ocenić  wobec złożonego wyjaśnienia, że dania bezmięsne oraz 

mięsno-warzywne mogą być przygotowane po jeszcze niższym koszcie wytworzenia, a więc 

jeszcze niższym niż kwota 3,45 zł -wskazana jako koszt wytworzenia najtańszego posiłku. 

Przy ocenie tej Zamawiający wziął pod uwagę zarówno obowiązujące ceny rynkowe 

jak i uwarunkowania lokalnego rynku, a także ceny zakupu posiłków z poprzednich lat. 

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Biorąc więc pod uwagę 

obie  te  podstawy  tj.:  art.  90  ust.  3  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp,  Zamawiający 

postanowił odrzucić złożoną ofertę. 

Brak udzielonych wyczerpujących informacji oraz brak załączonych dowodów a także 

przedstawiony sposób kalkulacji ceny wskazuje, iż Zamawiający udzielając zamówienia w tej 

cenie  ponosi  ryzyko  jakości  i  należytego  wykonania  tak  istotnego  zamówienia  jakim  jest 

zapewnienie gorącego posiłku klientom MOPS. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  jest  uprawniony  jest 

korzystania że środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p., jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich 

istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i 

budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 

1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 


oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265); 

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów. 

Izba wskazuje na brzmienie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p., odnoszącego 

cenę  do  wartości  przedmiotu  zamówienia  –  ma  to  być  „cena  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia”. Tym samym, to realna, rynkowa  wartość danego zamówienia jest 

punktem odniesienia dla oceny i ustalenia ceny tego typu. Cena rażąco niska w stosunku do 

przedmiotu zamówienia będzie ceną odbiegającą od jego rzeczywistej wartości, a rzeczona 

różnica  nie  będzie  uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi  danemu 

wykonawcy  bez  strat  i  finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż 

wynagrodzenie umowne, zamówienie to wykonać. Reasumując, cena rażąco niska jest więc 

ceną  nierealistyczną,  nieadekwatną  do  zakresu  i  kosztów  prac  składających  się  na  dany 

przedmiot  zamówienia,  zakładającą  wykonanie  zamówienia  poniżej  jego  rzeczywistych 

kosztów i w takim sensie nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie nie występuje na rynku, na 

którym  ceny  wyznaczane  są  m.in.  poprzez  ogólną  sytuację  gospodarczą  panującą  w  danej 

branży  i  jej  otoczeniu  biznesowym,  postęp  technologiczno-organizacyjny  oraz  obecność  i 

funkcjonowanie  uczciwej  konkurencji  podmiotów  racjonalnie  na  nim  działających…  etc. 

Definicja  tego  typu  została  wypracowana  w  orzecznictwie  i  nie  występują  w  tym  zakresie 

kontrowersje.  

             Analiza  treści  wskazanego  przepisu  pozwala  na  wniosek,  iż  zamawiający  jest 

obowiązany żądać od wykonawcy udzielenia stosownych wyjaśnień każdorazowo, gdy tylko 

poweźmie  wątpliwości  co  do  zaoferowanej  ceny  pod  względem  jej  rażącego  zaniżenia. 

Podkreślenia  wymaga,  że  sformułowanie  „budzą  wątpliwości”  wskazuje  na  wrażenie 

zamawiającego  charakteryzujące  się  dużym  stopniem  subiektywności.  Ustawa  w  tym 

zakresie  nie  wskazuje  żadnych  przesłanek  uzasadniających  konieczność  wezwania 

wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień.  Zamawiający  może  powziąć  wątpliwości  w  oparciu  o 

szereg  czynników,  w  tym  doświadczenie  nabyte  przy  udzielaniu  tego  rodzaju  usług, 

znajomość cen obowiązujących na rynku, ceny innych ofert złożonych w postępowaniu itp.  

Fakt,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu,  w  odniesieniu  do  oferty  przystępującego, 

zamawiający tego rodzaju wątpliwości podjął, wynika z pisma z dnia 22 grudnia 2016 roku, 

gdzie  zamawiający  wprost  stwierdził,  że  cena  oferty  w  części  wydaje  się  rażąco  niska  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z określonymi wymaganiami. 

Zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. 


W  przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  ten  spoczywał  na 

odwołującym,  który  wszakże  -  w  ocenie  Izby  -  ciężarowi  temu  nie  sprostał.  Podkreślenia 

wymaga, że wykonawca broniący swojej oferty, winien w szczególności wykazać zasadność 

i rzetelność wyjaśnień złożonych w wyniku wezwania wystosowanego przez zamawiającego 

na  mocy  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  Izba  w  postępowaniu  odwoławczym  ocenia  bowiem 

zgodność  z  prawem  czynności  zamawiającego,  czyli  -  w  rozpoznawanym  przypadku  - 

trafność oceny złożonych wyjaśnień. 

Dokonując  analizy  wyjaśnień  złożonych  przez  odwołującego,  Izba  stwierdziła,  iż 

wyjaśnienia te są zbyt ogólne, by uznać je za wystarczające do uznania, że wykonawca ten 

nie zaoferował rażąco niskiej ceny. Przede  wszystkim wyjaśnienia te,  w  zakresie podanych 

wartości, są bardzo niejasne i niezrozumiałe, że nie sposób ocenić, w jaki sposób wpływają 

na obniżenie ceny. Odwołujący wskazał kilka wartości, które uwzględnił przy kalkulacji ceny, 

ale  są  one  nieczytelne  i  mało  rzeczowe.  Tymczasem  dla  wyjaśnienia  elementów  ceny 

mających wpływ na jej wysokość istotne są właśnie konkretne wartości i ich wpływ na cenę. 

Nie sposób ocenić, czy  przyjęte stawki są stawkami realnymi, skoro nie zostały one oparte 

ż

adnymi  dowodami.  Izba  nie  dała  wiary  stanowisku  odwołującego,  że  nie  dysponował  on 

ż

adnymi dowodami, które mógł złożyć na wezwanie zamawiającego. Dowodami takimi mogą 

być  umowy  z  dostawcami,  faktury  i  rachunki  potwierdzające  koszty  wykorzystywanych 

mediów,  umowy  o  pracę  z  zatrudnionymi  pracownikami,  listy  płac  i  wiele  innych.  Wobec 

braku  jakichkolwiek  konkretnych  danych,  ocena  zasadności  przyjętych  wartości  jest  po 

prostu niemożliwa.  

Odnosząc  się  do  wyjaśnień  i  danych  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  wskazuje,  że 

informacje  takie  winny  być  przekazane  przez  odwołującego  zamawiającemu,  w  związku  z 

wystosowanym  przez  niego  wezwaniem  z  dnia  22  grudnia  2016  roku,  nie  zaś  dopiero  w 

postępowaniu odwoławczym przed Izbą. W tym zakresie Izba podziela stanowisko wyrażone 

w wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 21.05.2008 r., sygn. akt: X Ga 127/08, gdzie 

wskazano,  że 

Przedstawienie  w  skardze  wniosków  dowodowych  dla  wykazania  tej 

okoliczno

ś

ci  w  postaci  zezna

ń

ś

wiadków  zestawienia  wykonywanych  umów  na  tym  etapie 

post

ę

powania jest niedopuszczalne, poniewa

ż

 ich uwzgl

ę

dnienie prowadziłoby do niczym nie 

uzasadnionego przedłu

ż

enia (…) terminu udzielonemu do przedstawienia wyja

ś

nie

ń

. Z tego 

powodu wnioski dowodowe zamawiaj

ą

cego nie zostały dopuszczone, gdy

ż

 odmienna decyzja 

prowadziłaby  do  naruszenia  art.  90  ust.  3  pzp,  z  którego  wynika  obowi

ą

zek  udzielenia 

wyja

ś

nie

ń

 w zakre

ś

lonym terminie, a zachowanie terminu obarczone jest rygorem odrzucenia 

oferty.  Konwalidacja,  uzupełnianie  wyja

ś

nie

ń

 przez  (…)  na  obecnym  etapie  post

ę

powania 

stałoby  tak

ż

e  w  sprzeczno

ś

ci  z  zasad

ą

 uczciwej  konkurencji.”  „  Wobec  wykształconej  w 

orzecznictwie  zasady  odrzucania  ofert  wykonawców,  którzy  zło

ż

yli  niepełne  albo 

niedostateczne  wyja

ś

nienia  w  trybie  art.90  ust.  1  pzp  powtórne  umo

ż

liwianie  jednemu  z 


wykonawców  dokonywania  tej  czynno

ś

ci  z  pewno

ś

ci

ą

 naruszyłoby  zasad

ę

 uczciwej 

konkurencji 

oraz  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  Warszawa-Praga  w  Warszawie  z  dnia 

09.04.2010  r.,  sygn.  akt  IV  Ca  1299/09,  zgodnie  z  którym: 

zło

ż

enie  przez  skar

żą

cego 

dodatkowych  wyja

ś

nie

ń 

i  przedstawienie  nowych  argumentów  (w  celu  prawidłowo

ś

ci 

wyliczenia  wskazanej  w  ofercie  ceny)  dopiero  na  rozprawie  przed  KIO  było  spó

ź

nione  i  nie 

mogło by

ć

 wzi

ę

te pod uwag

ę

 ani przez Izb

ę

, ani tym bardziej przez S

ą

d Okr

ę

gowy. Definicja 

„okre

ś

lonego  terminu”  na  zło

ż

enie  wyja

ś

nie

ń

 Zamawiaj

ą

cemu  (art.  90  ust.1  ustawy  Pzp) 

oznacza, 

ż

e  informacje  i  dowody  przedstawione  przez  wykonawc

ę

 musz

ą

 by

ć

 znane 

Zamawiaj

ą

cemu  na  konkretnym  etapie  post

ę

powania  przetargowego  (celem  umo

ż

liwienia 

mu  podj

ę

cia  decyzji  co  do  ewentualnego  przyj

ę

cia  oferty  lub  jej  odrzucenia),  a  nie  w  toku 

post

ę

powania odwoławczego lub skargowego. Z powołanego przez skar

żą

cego przepisu art. 

188  ust.1  ustawy  Pzp  wynika  wprawdzie, 

ż

e  „dowody  na  poparcie  swych  twierdze

ń

 strony 

mog

ą 

przedstawia

ć

 a

ż

 do  zamkni

ę

cia  rozprawy”,  jednak  odnosz

ą

c  ten  przepis  do  sprawy 

niniejszej  oznacza  to  dowodzenie,  ze  wykonawca  zło

ż

ył  na 

żą

danie  Zamawiaj

ą

cego 

wyja

ś

nienia  w  trybie  art.  90  ustawy  i  jaka  była  ich  tre

ść

,  a  nie  uzupełnianie  wyja

ś

nie

ń

 po 

uznaniu, 

ż

e nie s

ą 

one wystarczaj

ą

ce i nakazuj

ą

 odrzucenie oferty. 

W ocenie Izby brak jest podstaw do ponownego wezwania odwołującego do złożenia 

wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Wezwanie takie byłoby możliwe w sytuacji, gdyby 

wykonawca  złożył  rzetelne  i  wyczerpujące  wyjaśnienia,  odpowiadające  wystosowanemu 

wezwaniu,  a  koniecznym  byłoby  wyjaśnienie  kwestii,  o  które  zamawiający  nie  zapytał.  W 

rozpoznawanym  przypadku  z  taką  sytuacją  nie  mieliśmy  do  czynienia.  Wezwanie 

zamawiającego wskazywało na kwestie wymagające wyjaśnienia, do których odwołujący się 

nie  ustosunkował.  Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  dnia  25  kwietnia 

2014  r.,  sygn.  akt  KIO  725/14,  „(…)  prowadzona  procedura  wyjaśnień  nie może 

usprawiedliwiać uchylania się przez wykonawcę od  złożenia rzetelnych wyjaśnień elementów 

oferty  mających  wpływ  na wysokość  ceny.  Brak  rzetelności  w składanych  wyjaśnieniach 

nie może uzasadniać kolejnych wezwań kierowanych do wykonawcy”. 

Z uwagi na powyższe Izba uznała, iż odwołujący nie wykazał, iż  zaoferowana przez 

niego cena nie jest rażąco niska, co winno skutkować odrzuceniem jego oferty na podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. 

Izba  oddaliła  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy 

P.z.p. oraz art. 90 ustawy P.z.p. poprzez wskazanie ich obu jako podstawy odrzucenia oferty 

odwołującego. W myśl art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p., zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli 

zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zaś zgodnie z art. 90 

ust. 3 ustawy P.z.p., zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub 

jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera 


rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  W  ocenie  Izby  w 

rozpoznawanej sprawie nie zaszły przesłanki, o których mowa w art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p., 

ponieważ odwołujący udzielił wyjaśnień a ich ocena nie potwierdza, że oferta zawiera rażąco 

niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Złożone  wyjaśnienia  nie  potwierdzają 

jednak  również  faktu,  że  cena  nie  jest  rażąco  niska,  co  uzasadnia  odrzucenie  oferty  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. i powoduje, że sama czynność odrzucenia oferty 

odwołującego jest prawidłowa i zasadna.  

Izba  oddaliła  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  90  ustawy  P.z.p.  poprzez 

zaniechanie  wezwania  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  elementów 

mających  wpływ  na  zaoferowaną  przez  niego  cenę.  Odwołujący  nie  wyjaśnił  bowiem, 

dlaczego  w  jego  ocenie  cena  przystępującego  jest  rażąco  niska  i  nie  podał  żadnych 

argumentów  oraz  dowodów  na  poparcie  podniesionego  zarzutu.  Podkreślić  należy,  że  sam 

fakt, iż jeden z wykonawców jest wezwany do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 

ustawy  P.z.p.,  a  drugi  nie,  nie  stanowi  jeszcze  przesłanki  do  postawienia  zarzutu  w  tym 

zakresie.  Zarzut  zaniechania  wezwania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  winien  być 

poparty  uzasadnionym  stanowiskiem  odwołującego  co  do  konieczności  wezwania  innego 

wykonawcy do wyjaśnienia zaoferowanej przez niego ceny. 

Izba  nie  uwzględniła  żądania  wezwania  zamawiającego  do  wskazania  metody  i 

sposobu  oszacowania  zamówienia  i  –  w  przypadku  stwierdzenia  przeszacowania  – 

nakazania  unieważnienia  postępowania.  Izba  wskazuje,  że  przesłanki  unieważnienia 

postępowania  zawarte  są  w  art.  93  ustawy  P.z.p.  i  ewentualne  przeszacowanie  wartości 

postępowania  nie  jest  uwzględnione  we  wskazanym  artykule  jako  jedna  z  podstaw 

unieważnienia. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania. 

Izba  nie  uwzględniła  wniosku  przystępującego  o  zasądzenie  na  jego  rzecz  kosztów 

zastępstwa  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą.  W  myśl  §  5  ust.  3  rozporządzenia  Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.), w przypadku oddalenia odwołania, przez Izbę: 

Izba  zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  koszty,  o  których 

mowa w § 3 pkt 2; 

2)  jeżeli  uczestnik  postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  po  stronie 

zamawiającego,  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  zasądza  od  odwołującego  na  rzecz 

wnoszącego sprzeciw koszty, o których mowa w § 3 pkt 2. 


Z  powyższego  wynika,  iż  koszty  postępowania  odwoławczego  przysługują 

przystępującemu jedynie w przypadku korzystnego dla niego rozstrzygnięcia w sytuacji, gdy 

zamawiający  uprzednio  uwzględnił  odwołanie,  a  przystępujący  wniósł  sprzeciw  wobec 

takiego uwzględnienia, co w rozpoznawanym przypadku nie miało miejsca. 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. 

……………......…………