KIO 357/17 WYROK dnia 14 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

sygn. akt: 

KIO 357/17 

WYROK 

z dnia 14 marca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Sylwia Muniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 marca 2017 r., w Warszawie, odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  lutego  2017  r.,  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

R.  S.  P.  sp.  z  o.o.,  A.  Firma 

Handlowo-  Usługowa  H.  S.,  Zakład  (...)  K.  S.,    Zakład  (...)  M.  S.  sp.j.,  ul.  (…),  

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego

 M. P. K. w P. sp. z o. o., ul. (…) 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

A.  Z.  Z.  R.,  

P.G. K. i M. sp. z o.o., ul. (…), zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego 

- po stronie zamawiającego, 

orzeka

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru 

oferty najkorzystniejszej, wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  A.  Z.  Z.  R.,  P.  G.  K.  i  M.  sp.  

z  o.o.,  ul.  (…)  do  uzupełnia  brakujących  dokumentów,  ponowne  badanie  i  ocenę 

ofert. 

2. Kosztami postępowania obciąża

 M. P. K. w P. sp. z o. o., ul. (…)  i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  R.  S.  P.  sp.  z  o.o.,  A.  Firma  Handlowo- 


Usługowa  H.  S.,  Zakład  (…)  K.  S.,  Zakład  (…)  M.  S.  sp.j.,  ul.  (…),  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2.2.  zasądza  od 

M.  P.  K.  w  P.  sp.  z  o.  o.,  ul.  (…)  na  rzecz  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

R.  S.  P.  sp.  z  o.o.,  A.  Firma  Handlowo- 

Usługowa 

H. 

S., 

Zakład 

(…) 

K. 

S., 

Zakład 

(…) 

M. 

S. 

sp.j.,  

ul.  (…),  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych,  zero 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Poznaniu. 

Przewodniczący

………………………… 


sygn. akt: 

KIO 357/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający – M. P. K. w P. sp. z o. o.,

 prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Usługa  utrzymania  czystości  i  porządku 

infrastruktury 

użytkowanej 

przez 

MPK 

P. 

sp.  

z o.o. wraz z usuwaniem i zagospodarowaniem odpadów”

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 30 listopada 2016 r. w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 231-421405. 

Dnia  16  lutego  2017  roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania. 

Dnia 24 lutego 2017 roku, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 

R. S. P. sp. z o.o., A. Firma Handlowo- Usługowa H. S., Zakład (...) K. S., Zakład (…) M. S. 

sp.j., ul. (…) (dalej „Odwołujący”) wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

wobec czynności zamawiającego polegających na: 

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  —  konsorcjum 

wykonawców: „Z. R." A. Z., spółka „P. G. K. i M.” sp. z o.o. z siedzibą w O. (w dalszej 

części „konsorcjum Z.”) na: 

- zadanie 1 rejon V i VII oraz 

- zadanie 2, 

2)  zaniechaniu wykluczenia konsorcjum Z. z przedmiotowego postępowania, zaniechaniu 

odrzucenia oferty konsorcjum Z.: 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 

1  pkt  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  punktem  V  1.1.2.  specyfikacji  istotnych 

warunków  przedmiotowego  zamówienia  (dalej  "SIWZ")  poprzez  jego  niezastosowanie  i 

niewykluczenie  konsorcjum  Z.  pomimo  tego,  że  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  aktualne  zezwolenie  właściwego 

organu, o którym mowa w art. 41 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21) - na 

przetwarzanie  odpadów  lub  zbieranie  odpadów  w  stacji  przeładunkowej.  Powyższe 

naruszenie  w  konsekwencji  doprowadziło  do  tego,  że  oferta  tego  wykonawcy  nie  została 

odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy prawo zamówień publicznych. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

1. uwzględnienia odwołania i nakazanie zamawiającemu: 


(i)

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  zakresie  wskazanym  w  niniejszym 

odwołaniu, 

(ii)

wykluczenie konsorcjum Z. z udziału w postępowaniu, 

(iii)

odrzucenie oferty złożonej przez konsorcjum Z., 

(iv)

dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty odwołującego konsorcjum 

ewentualnie - w przypadku uznania przez Krajową Izbę Odwoławczą, iż oferta złożona przez 

konsorcjum  Z.  nie  podlega  odrzuceniu,  a  wykonawca  wykluczeniu  -  nakazanie 

zamawiającemu  powtórzenia  badania  i  oceny  ofert  i  o  wezwanie  o  złożenie  odpowiednich 

dokumentów. 

Odwołujący  wskazał,  iż  z  pisma  Starosty  O.  z  dnia  22  grudnia  2016  r.  (znak: 

OR.1431.14.2016)  wynika,  że  na  terenie  zakładu  PGKiM  przy  ulicy  (…)  prowadzona  jest 

zbiórka  odpadów.  Natomiast  stacja  przeładunkowa  jest  inwestycją  planowaną  i  powstanie 

dopiero w przyszłości przy ul.(…). 

Powyższe potwierdza także informacja dostępna na stronie PGKiM. Wynika z niej, że przy 

ulicy (...)  funkcjonuje jedynie Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Co istotne, 

z  informacji  tej  wynika,  że  do  tego  punktu  nie  są  przyjmowane  zmieszane  odpady 

komunalne. 

Za  tym,  że  na  terenie  zakładu  PGKiM  przy  ulicy  (…)  nie  jest  prowadzona  stacja 

przeładunkowa  przesądza  zarówno  treść  Planu  gospodarki  odpadami  dla  województwa 

wielkopolskiego  na  lata  2012-2017,  jak  i  projektu  Planu  gospodarki  odpadami  dla 

województwa wielkopolskiego na lata 2016-2022. W Planie na lata 2012-2017 nie wskazano 

nigdzie,  aby  w  O.    była  prowadzona  jakakolwiek  stacja  przeładunkowa.  Natomiast  w 

projekcie  Planu  na  lata  2016-2022  (por.  strona  147)  wskazano,  że  planowane  jest 

wybudowanie stacji przeładunkowej w O. prowadzonej przez PGKiM, ale przewidywana data 

zakończenia  budowy  to  rok  2018.  Nadto  z  projektu  Planu  na  lata  2016-2022  nie  wynika, 

gdzie  zostanie  zlokalizowana  owa  stacja  przeładunkowa  w  O.  Nie  mniej,  z  treści 

przytoczonego pisma Starosty O. z dnia 22 grudnia 2016 r. (znak: OR.1431.14.2016) wynika, 

ż

e stacja przeładunkowa powstanie przy ul. (…), a nie przy ulicy (…). 

Należy  także  podkreślić,  że  konsorcjum  Z.  nie  legitymowało  się  żadnym  innym 

zezwoleniem w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu sformułowanego 

w

punkcie V 1.1.2. s.i.w.z. 

O  powyższych  okolicznościach  zamawiający  był  informowany  przez  odwołującego  

w dwóch pismach wysłanych  za pośrednictwem wiadomości e-mail w dniu 2 lutego 2017 r. 

oraz 8 lutego 2017 r. Reakcją zamawiającego było wezwanie konsorcjum Z. do uzupełnienia 

oferty  oraz  udzielenia  wyjaśnień  zawarte  w  piśmie  z  dnia  10  lutego  2017  r.  Zamawiający 


powołał  się  na  treść  pisma  Starosty  O.  z  dnia  22  grudnia  2016  r.  (OR.1431.14.2016),  z 

którego  wynika,  że  pozwolenie  na  zbieranie  odpadów  udzielone  PGKiM  (to,  którym 

konsorcjum  Z.  legitymowało  się  przy  spełnieniu  warunków  postępowania)  nie  jest 

pozwoleniem  na  zbieranie  odpadów  w  stacji  przeładunkowej.  Pismo  Starosty  O. 

zamawiający  otrzymał  właśnie  do  odwołującego,  co  uzasadnia  twierdzenie,  że  wezwanie  z 

10 lutego 2017 r. było reakcją na pisma odwołującego. 

Odpowiedź konsorcjum Z., na wezwanie zamawiającego z dnia 10 lutego 2017 r. została 

udzielona  w  dniu  13  lutego  2017.  Odpowiedź  ta  sprowadza  się  właściwie  do  tego,  że  "(...) 

stacja  przeładunkowa  funkcjonuje  tam,  gdzie  podmiot  wpisany  do  rejestru  działalności 

regulowanej  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  (i  odpadów  zielonych)  od 

właścicieli  nieruchomości  posiada  zezwolenie  na  zbieranie  tych  odpadów."  Nadto 

konsorcjum Z. wskazało, że zamawiający wymagał jedynie pozwolenia, o jakim mowa w art. 

41 ustawy o odpadach, a takie zezwolenie zostało zamawiającemu przedłożone.  

Takie  stanowisko  konsorcjum  Z.,  w  ocenie  odwołującego,  jest  w  oczywisty  sposób 

nieprawidłowe  i  nie  może  się  ostać  w  konfrontacji  z  treścią  s.i.w.z.,  gdzie  wyraźnie 

wskazano,  że  zamawiający  wymaga,  aby  wykonawca  legitymował  się  pozwoleniem  na 

zbieranie  odpadów  w  stacji  przeładunkowej.  Pozwolenie  na  zbieranie  odpadów  bez 

wskazania, że jest pozwoleniem na zbieranie w stacji przeładunkowej nie spełnia warunków 

wskazanych  w  s.i.w.z.  Nie  jest  też  prawdą,  że  stacja  przeładunkowa  jest  tam,  gdzie 

właściciel  posiada  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów.  Stacja  przeładunkowa  to  konkretna 

instalacja,  której  status  nadają:  wojewódzki  plan  gospodarki  odpadami  oraz  zezwolenie  na 

zbieranie  odpadów,  gdzie  wyraźnie  wskazano,  że  dotyczy  ono  stacji  przeładunkowej. 

Właściciel nie może sam nadawać takiego statusu swojej instalacji. 

Odwołujący  podniósł,  że  skarżone  czynności  zamawiającego  są  więc  dotknięte  istotną 

wadą. Zamawiający nie mógł wybrać oferty konsorcjum Z., gdyż konsorcjum te nie wykazało 

spełnienia  jednego  z  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Zezwolenie,  jakie  zostało 

przedłożone w celu wykazania spełnienia warunku z punktu V.1.1.2. s.i.w.z. musiało bowiem 

albo  dotyczyć  przetwarzania  odpadów  albo  ich  zbierania  w  stacji  przeładunkowej. 

Konsorcjum  Z.  legitymowało  się  zezwoleniem  na  zbieranie,  ale  zezwolenie  to  nie  dotyczyło 

zbierania  odpadów  w

  stacji  przeładunkowej.  Instalacja,  której  dotyczyło  przedłożone 

zezwolenie, 

nie 

jest 

stacją 

przeładunkową, 

co 

jednoznacznie 

wynika  

z  informacji  Starosty  O.  oraz  treści  Planu  gospodarki  odpadami  dla  województwa 

wielkopolskiego  na  lata  2012-2017,  jak  i  projektu  Planu  gospodarki  odpadami  dla 

województwa wielkopolskiego na lata 2016-2022. 


Interes odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  wskazanych  powyżej 

przepisów  ustawy  Pzp,  interes  odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  uszczerbku. 

Ponadto,  odwołujący  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego 

przepisów  ustawy  Pzp.  Na  skutek  niezgodnych  z  prawem  czynności  zamawiającego, 

odwołujący,  jako  wykonawca,  który  złożył  ofertę  spełniającą  warunki  określone  przez 

zamawiającego  w

s.i.w.z.,  został  pozbawiony  możliwości  uzyskania  przedmiotowego 

zamówienia  oraz  zawarcia  umów  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na zadanie  1  rejon  V  

i VII oraz na zdanie 2. W przypadku uznania przez Izbę zasadności niniejszego odwołania,  

a  następnie  po  dokonaniu  przez  zamawiającego  żądanych  czynności,  odwołujący  będzie 

miał możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

Do  postępowania  odwoławczego  –  po  stronie  zamawiającego,  skuteczne  przystąpienie 

zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: A. Z. Z. R., P.G. K. i M. 

sp. z o.o., ul. (…). 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający 

prowadzi 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 

procesowych,  jak  też  podczas  rozprawy  Izba  stwierdziła,  iż  odwołanie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 


W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne. 

Izba  w  całości  podziela  stanowisko  prezentowane  przez  odwołującego,  uznając  je  za 

własne. 

Zamawiający w części V s.i.w.z. wymienił warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy 

wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy Pzp. Zgodnie z punktem V 1.1. s.i.w.z. 

zamawiający  wskazał,  że  o  udzielenie  zamówienie  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy 

spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  dotyczące  kompetencji  lub  uprawnień  do 

prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej,  o  ile  wynika  to  z  odrębnych  przepisów. 

Jednym ze sformułowanych warunków (punkt V 1.1.2.) było wykazanie przez wykonawcę, że 

posiada  on  aktualne  zezwolenie  właściwego  organu,  o  którym  mowa  w  art.  41  Ustawy 

odpadach  (Dz.  U.  z  2013  r.  Nr  5,  poz.  21)  -  na  przetwarzanie  odpadów  lub  zbieranie 

odpadów w stacji przeładunkowej. 

Jednocześnie  zgodnie  z  części  VI  punkt  3.1.  lit.  b)  s.i.w.z.,  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  przez  wykonawcę  warunku  dotyczącego  kompetencji  lub  uprawnień  do 

prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej  -  wykonawca  składa  aktualne  zezwolenie 

właściwego organu, o którym mowa w art. 41 Ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 

21)  -  na  przetwarzanie  odpadów  lub  zbieranie  odpadów  w  stacji  przeładunkowej. 

Wspomniane  zezwolenie  winno  być  wydane  przez  organ  właściwy  ze  względu  na  miejsce 

przetwarzania lub zbierania odpadów oraz obejmować następujące kody odpadów: 20 02 01, 

20 03 01 i 20 03 03. 

Zdaniem  Izby,  z  powyższego  wynika  więc  jednoznacznie,  że  wykonawca  biorący  udział  

w  przedmiotowym  postępowaniu  powinien  legitymować  się  zezwoleniem  na  zbieranie 

odpadów  w  stacji  przeładunkowej  lub  zezwoleniem  przetwarzanie  odpadów.  Zamawiający 

wskazał więc alternatywnie na dwa rodzaje zezwoleń, których posiadanie stanowiło warunek 

udziału  w  postępowaniu.  Wystarczyło  więc,  aby  wykonawca  legitymował  się  jednym  

z  wymienionych  zezwoleń,  aby  uznać,  że  warunek  (punkt  V  1.1.2.  s.i.w.z.)  udziału  

w  postępowaniu  był  spełniony.  Oba  rodzaje  zezwoleń  powinny  dodatkowo  obejmować 

odpady o kodach 20 02 01, 20 03 01 i 20 03 03. 

W  celu  wykazania  spełnienia  powyższego  warunku  (punkt  V  1.1.2.  s.i.w.z.),  konsorcjum 

ZUZPER  przedłożyło  decyzję  Starosty  O.  z  dnia  25  kwietnia  2016  r.  (nr  sprawy 

OS.V.6233.13.2016).  Z  decyzji  tej  wynika,  że  jednemu  z  konsorcjantów  konsorcjum  Z.- 

spółce 

P. 

G. 

K. 

M. 

sp. 

o.o. 

siedzibą  

w O. udzielono zezwolenia na zbieranie odpadów z terenu Zakładu przy ul. (…). 

Z treści powyższej decyzji nie wynika zaś, że decyzja ta dotyczy i obejmuje zezwolenie na 

zbieranie  odpadów  lub  przetwarzanie  odpadów  w  stacji  przeładunkowej.  Tym  samym,  


na  mocy  obowiązujących  przepisów  decyzja  ta  nie  potwierdza  spełnienia  warunku  udziału  

w postępowaniu. 

Nadmienić  należy,  że  zamawiający  pismem  z  dnia  10  lutego  2017  roku,  wezwał 

przystępującego,  do  złożenia  wyjaśnień,  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  w  zakresie 

potwierdzenia uprawnień do zbierania odpadów.  

Znowelizowany przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, stanowi, że jeżeli wykonawca nie złożył 

oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  25a  ust. 1,  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są 

niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 

wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 

poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania. 

Z  uwagi  na  okoliczność,  iż  przystępujący  złożył  wyjaśnienia  zgodnie  z  wezwaniem 

zamawiającego,  jednakże  w  ocenie  Izby  nie  są  one  wystarczające  w  zakresie  obowiązku 

potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  zamawiający  winien,  w  trybie 

art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wezwać przystępującego do uzupełnienia brakującego dokumentu, 

tj. decyzji o treści zgodnej z postawionym przez siebie warunkiem. Nie jest bowiem możliwe, 

na  etapie,  po  składaniu  ofert,  w  trakcie  ich  badania  i  oceny  (ofert)  do  interpretacji  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób odmienny od jej literalnego brzmienia 

wynikającego  wprost  z  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  ogłoszonej  oraz  obowiązującej  treści 

s.i.w.z.  Zdaniem  Izby,  interpretacja  dokonywana  na  obecnym  etapie  postępowania  przez 

zamawiającego,  wypacza  zasadę  wyrażoną  przepisem  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  albowiem 

nie prowadzi do zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz 

zaprzecza zasadzie proporcjonalności i przejrzystości. Stwierdzić bowiem należało, że skoro 

zamawiający  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wprost  opisał  warunek  udziału 

w  postępowaniu  oraz  opisał  w  jaki  sposób  i  jakimi  dokumentami  wykonawcy  będą 

zobowiązani  wykazać  się  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  tego  warunku,  to  nie  sposób 

uznać, że zmiana stanowiska zamawiającego, po terminie składania ofert, w zakresie oceny 

przedłożonych  dokumentów,  bezpośrednio  nie  prowadzi  do  wypaczenia  zasady  opisanej  

w  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp.  Powstać  bowiem  mogła  sytuacja,  w  której  wykonawca,  który 

zapoznał  się  z  warunkami  zamawiającego  opisanymi  w  ogłoszeniu  i  s.i.w.z.,  zrezygnował  

z  udziału  w  przedmiotowym  postępowaniu,  biorąc  pod  uwagę  wymogi  podmiotowe  opisane 

przez zamawiającego. Jednocześnie znając różną od jej literalnego brzmienia, interpretację 


sposobu  spełnienia  warunku  (prezentowaną  przez  zamawiającego),  decyzja  takiego 

wykonawcy  mogłaby  być  zgoła  odmienna.  Dlatego  też  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający 

bezzasadnie  i  niedopuszczalnie  interpretuje  własne  postanowienia  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia i są one w ocenie Izby dokonywane jedynie na potrzeby procesu. 

Nadto  wskazać  należy,  że  interpretacji  prezentowanej  przez  zamawiającego,  popieranej 

przez przystępującego, wprost zaprzecza organ właściwy do wydawania stosownych decyzji 

i zezwoleń. Odwołujący bowiem na rozprawie przedłożył korespondencję, jaka prowadził ze 

Starostwem Powiatowym w Obornikach. I tak na pytanie wykonawcy, cyt. „Czy spółka  P. G. 

K. i M. sp. z o.o. z siedzibą w O. (...) prowadzi stację przeładunkową o jakiej mowa w art. 23 

ust. 10ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 z późn. zm.) 

pod  adresem:  ul.  (…)  odwołujący  uzyskał  odpowiedź,  iż  cyt.  „Nie  jest  to  jednak  stacja 

przeładunkowa  o  jakiej  mowa  w  art.  23  ust.  10  ustawy  z  dnia  14  grudnia  2012  roku  

o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 z późn. zm.).” 

Powyższe  w  sposób  jednoznaczny  i  dobitny  świadczy,  że  przystępujący  nie  przedstawił 

decyzji  potwierdzającej  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Z  uwagi  na 

okoliczność, iż przystępujący nie był wzywany do uzupełnienia brakującego dokumentu, Izba 

nakazała  zamawiającemu  wezwanie  tego  wykonawcy  do  uzupełniania  brakującego 

dokumentu, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41  poz.  238  ze  zm.),  uwzględniając  koszty  poniesione  przez 

odwołującego związane z wynagrodzeniem pełnomocnika. 

Przewodniczący

…………………………