KIO 354/17 Sygn. akt KIO 379/17 WYROK dnia 14 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 354/17 

Sygn. akt KIO 379/17 

WYROK 

z dnia 14 marca 2017 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:  

Marek Koleśnikow  

Protokolant:  

Sylwia Jankowska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  10  marca 2017  r.  w Warszawie  odwołań  wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:  

A) w dniu 24 lutego 2017 r. przez 

wykonawcę WODPOL Sp. z o.o. z siedzibą w Żyw-

cu, ul. ks. pr. St. Słonki 24, 34-300 Żywiec,  

B)  w  dniu  27  lutego  2017  r.  przez  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Usłu-

gowo-Handlowe „Wolimex” E. W., ul. Tarnowska 33, 34-600 Limanowa  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez

  Związek  Międzygminny  ds.  Ekologii,  ul.  ks.  pr. 

Stanisława Słonki 22, 34-300 Żywiec  

przy  udziale 

wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Miejskie  MZUM.PL  S.A.,  Al.  Józefa 

Piłsudskiego 74, 41-303 Dąbrowa Górnicza zgłaszającego przystąpienie do postępowania 

odwoławczego o sygn. akt: KIO 354/17 po stronie 

zamawiającego  

przy 

udziale 

wykonawcy 

Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Usługowo-Handlowe 

„Wolimex”  E.  W.,  ul.  Tarnowska  33,  34-600  Limanowa  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 354/17 po stronie 

zamawiającego  

orzeka: 

1.1. Oddala odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 354/17.  

1.2. Uwzględnia odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 379/17 i nakazuje:  

1)   unieważnienie  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej wykonawcy MZUM.PL;  

2)   powtórzenia badania i oceny ofert.  


2.   Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego 

wykonawcę  WODPOL  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Żywcu,  ul.  ks.  pr.  St.  Słonki  24,  34-300  Żywiec  oraz  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Usługowo-Handlowe  „Wolimex”  E.  W.,  ul.  Tarnowska  33,  34-600 

Limanowa  

i:  

2.1) zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

40  000  zł  00  gr 

(słownie:  czterdzieści  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę 

WODPOL Sp. z o.o. z siedzibą w Żywcu, ul. ks. pr. St. Słonki 24, 34-300 Żywiec 

oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Wolimex” E. W., ul. 

Tarnowska 33, 34-600 Limanowa tytułem wpisu od odwołania;  

2.2) zasądza  od  wykonawcy 

WODPOL  Sp.  z  o.o.  z siedzibą w  Żywcu,  ul. ks.  pr.  St. 

Słonki  24,  34-300  Żywiec  na  rzecz  zamawiającego  Związek  Międzygminny  ds. 

Ekologii,  ul.  ks.  pr.  Stanisława  Słonki  22,  34-300  Żywiec  kwotę  363,6  zł  00  gr 

(słownie: trzysta sześćdziesiąt trzy złotych sześćdziesiąt groszy) stanowiącą koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  kosztów  dojazdu  i  noclegu 

pełnomocnika;  

2.3) zasądza  od  zamawiającego 

Związek  Międzygminny  ds.  Ekologii,  ul.  ks.  pr. 

Stanisława  Słonki  22,  34-300  Żywiec  na  rzecz  wykonawcy  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Usługowo-Handlowe  „Wolimex”  E.  W.,  ul.  Tarnowska 33,  34-600 

Limanowa  kwotę  3600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  groszy) 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  kosztów 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250 i 1579) na 

niniejszy  wyrok  –  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Bielsku Białej.  

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt KIO 354/17 

Sygn. akt KIO 379/17 

U z a s a d n i e n i e  

Ad sygn. akt KIO 354/17  

Ad sygn. akt KIO 379/17 

Zamawiający  Związek  Międzygminny  ds.  Ekologii,  ul.  ks.  pr.  Stanisława  Słonki  22,  34-

300  Żywiec  wszczął  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą 

»Budowa  sieci  kanalizacyjnej  i  wodociągowej  z  przyłączami  w  gminie  Jeleśnia  (Mutne, 

Sopotnia Mała, Pewel Wielka) kontrakt 18a«.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 04.11.2016 r. pod nrem 2016/S 213-387451.  

Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 

1250 i 1579) zwanej dalej w skrócie Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.  

Zamawiający zawiadomił 17.02.2017 r. o:  

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Miejskie  MZUM.PL 

S.A.  z  siedzibą  w  Dąbrowie  Górniczej,  Al.  Zagłębie  Dąbrowskiego  15,  41-303 

Dąbrowa Górnicza;  

2)  odrzuceniu oferty wykonawcy WODPOL Sp. z o.o. z siedzibą w Żywcu, ul. Ks. Pr. St. 

Słonki 24, 34-300 Żywiec, gdyż treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji – art. 89 

ust. 1 pkt 2 Pzp.  

Ad sygn. akt KIO 354/17 

Wykonawca WODPOL Sp. z o.o. z siedzibą  w  Żywcu, ul. Ks. Pr. St. Słonki 24, 34-300 

Ż

ywiec, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł 24.02.2017 r. do Prezesa KIO odwołanie 

na odrzucenie oferty odwołującego.  

Odwołujący postawił zamawiającemu zarzuty:  

1.   Dokonanie  wadliwej  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  złożonej  przez 

wykonawcę Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S.A., Aleja Józefa Piłsudskiego 74, 41-

303  Dąbrowa  Górnicza,  co  powoduje  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp,  w  związku  z 

pozostałymi zarzutami odwołania oraz art. 91 ust. 1 Pzp.  


2.   Dokonanie wadliwej czynności odrzucenia oferty odwołującego, co powoduje naruszenie 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

3.   Zaniechanie czynności wyboru oferty odwołującego, która jest ofertą najkorzystniejszą w 

zakresie  ustanowionych  kryteriów  oceny  ofert  spośród  złożonych  i  niepodlegających 

odrzuceniu  ofert,  co  powoduje  naruszenie  art.  91  ust.  1  Pzp  w  związku  z  pozostałymi 

zarzutami odwołania.  

4.   Nierówne  traktowanie  wszystkich  wykonawców  w  trakcie  prowadzonego  postępowania 

podczas  badania  złożonych  ofert,  w  szczególności  przy  dokonywaniu  oceny  zgodności 

treści  oferty  z  treścią  SIWZ,  co  powoduje  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  w  związku  z 

pozostałymi zarzutami odwołania.  

Odwołujący wniósł o:  

1)   uwzględnienie odwołania;  

2)   nakazanie 

zamawiającemu 

unieważnienia 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej  złożonej  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Miejskie  MZUM.PL 

S.A., Aleja Józefa Piłsudskiego 74, 41-303 Dąbrowa Górnicza;  

3)   nakazanie 

zamawiającemu 

unieważnienia 

czynności 

odrzucenia 

oferty 

odwołującego;  

4)   nakazanie  zamawiającemu  ponownego  badania  i  oceny  ofert  złożonych  w 

przedmiotowym postępowaniu i dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej spośród 

nieodrzuconych ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego;  

5)   obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania,  zgodnie  z  wykazem  kosztów 

przedstawionych podczas rozprawy.  

Argumentacja odwołującego  

Zamawiający odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

Odwołujący  wskazał,  że  przestawiona  przez  odwołującego  oferta  nie  przedstawia 

odmiennego  sposobu  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  jest  zgodna  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia  zawartym  w  SIWZ  oraz  z  wymogami  zamawiającego  w  zakresie  sposobu 

konkretyzacji oświadczenia woli przez wykonawców.  

Podstawą oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu – była cena.  

Zgodnie  z  postanowieniami  pkt  14  SIWZ  całkowita  cena  ofertowa  za  zrealizowanie 

zamówienia miałaby stanowić sumę cen za poszczególne roboty.  

Cyt. »SIWZ l4 Opis sposobu obliczenia ceny: 


1. Wykonawca poda w Ofercie, cenę za wykonanie zamówienia. Podana 

w ofercie cena stanowić będzie sumę cen za poszczególne robotyobliczoną 

uwzględniając informacje oraz wskazówki ujęte w przedmiarze. 

2. Podana cena musi obejmować wszystkie koszty realizacji  zamówienia 

z uwzględnieniem wszystkich opłat i podatków (także od towarów i usług). 

3. Cenę należy podać w złotych polskich, z dokładnością do 2 miejsc po 

przecinku«. 

Z tego wynika, że wykonawca miał podać w ofercie całkowitą cenę za wycenione roboty 

na  podstawie  przedmiaru  robót,  obliczoną  przy  uwzględnieniu  informacji  oraz  wskazówek 

ujętych w przedmiarze robót.  

Zdaniem  odwołującego  z  SIWZ  nie  wynika  fakt,  że  wyceniony  przedmiar  miał  być 

załączony do oferty, w tym z § 12 Opis sposobu przygotowania ofert ust. 8 i 11 regulującego 

szczegółowo, co ma złożyć wykonawca w ofercie.  

Zamawiający  kierował  się  kryteriami  oceny  ofert  wynikającymi  z  §  15  SIWZ  –  oferta 

odwołującego  oceniona  na  podstawie  tak  określonych  kryteriów  jest  najkorzystniejsza, 

została  zweryfikowana  pozytywnie  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny,  sprawdzona  pod  kątem 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Zdaniem odwołującego weryfikacja ceny ofertowej odwołującego w oparciu o art. 90 ust. 

1 Pzp potwierdziła, że oferta odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny. 

Ocena dokumentów i oświadczeń odwołującego, w tym przy zastosowaniu wezwania na 

podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp  potwierdziła,  że  odwołujący  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu. 

Uzasadnienie  faktyczne  odrzucenia  na  podstawie  art.  89  ust.  1  Pzp 

brzmiało: 

„Działając na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zm.),  tj.  przepisu  stanowiącego,  że 

zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  jeśli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  odrzuca  w  przedmiotowym  postępowaniu  ofertę 

wykonawcy: Wodpol Sp. z o.o., ul. Ks. Pr. St. Słonki 24, 34-300 Żywiec. 

Oferta  złożona  przez  wykonawcę  Wodpol  nie  zawierała  wypełnionego  Przedmiaru 

Robót,  stanowiącego  część  oferty  oraz  podstawę  obliczenia  ceny  ofertowej.  Podana  w 

ofercie cena stanowi, zgodnie z postanowieniami SIWZ, sumę cen za poszczególne roboty, 

obliczoną uwzględniając informacje oraz wskazówki ujęte w Przedmiarze Robót. Wykonawca 

[Wodpol]  nie  wycenił  Przedmiaru  Robót,  a  więc  nie  przygotował  oferty  zgodnie  z 

postanowieniami  SIWZ.  Zamawiający  zamieścił  wzór  Przedmiaru  Robót  wraz  ze 

szczegółową instrukcją jego wypełnienia. Niekompletne wypełnienie Przedmiaru Robót było 

określone  jako  powód  odrzucenia  oferty,  pomimo  to,  wykonawca  nie  dostosował  się  do 


wymogów  SIWZ  i  nie  wycenił  żadnej  pozycji  Przedmiaru  Robót.  Zamawiający  wskazał  w 

SIWZ,  że  podstawą  płatności  będzie  faktyczna  ilość  wykonanej  pracy, tak jak  zostanie  ona 

obmierzona przez  wykonawcę  i sprawdzona przez Inżyniera oraz  wyceniona po stawkach i 

cenach  podanych  w  wycenionym  Przedmiarze  Robót.  W  związku  więc  z  ustanowieniem 

wynagrodzenia  kosztorysowego  oraz  wskazania  Przedmiaru  Robót  jako  załącznika  do 

Umowy,  nie  wypełnienie  tego  istotnego  elementu  oferty  stanowi  podstawę  do  odrzucenia 

oferty jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia”.  

Odnosząc  się  szczegółowo  do  tego  uzasadnia  odwołujący  kwestionuje stanowczo  jego 

zasadność i tak:  

Zamawiający  napisał:  Oferta  złożona  przez  wykonawcę  w  postępowaniu  nie  zawierała 

wypełnionego Przedmiaru Robót, stanowiącego część oferty oraz podstawę obliczenia ceny 

ofertowej.  Podana  w  ofercie  cena  stanowi,  zgodnie  z  postanowieniami  SIWZ,  sumę  cen  za 

poszczególne  roboty,  obliczoną  uwzględniając  informacje  oraz  wskazówki  ujęte  w 

Przedmiarze Robót.  

1.  Tymczasem  z  żadnego  postanowienia  kompletnej  dokumentacji  przetargowej  nie 

wynika konieczność załączenia wycenionego przedmiaru do oferty.  

2. Wyceniony przedmiar miał być załącznikiem do umowy, wymieniony jest jako koleiny 

załącznik do umowy osobno, a nie wraz  z oferta, ponieważ ofertę wymieniono jako osobny 

załącznik do umowy – to wyceniony przedmiar nie miał być jej treścią. 

3.  Także  w  SIWZ  nie  określono  wymogu,  żeby  wzór  umowy  z  załącznikami  był 

załącznikiem do oferty.  

We  wzorze  umowy  (strona  2  i  3)  zamawiający  osobno  potraktował  ofertę  i  wyceniony 

Przedmiar Robót:  

„Następujące  dokumenty  będą  uważane,  odczytywane  i  interpretowane  jako  integralna 

część o Kontraktu, według następującego pierwszeństwa: 

a)  Akt Umowy; 

b)  Warunki Szczególne Kontraktu; 

c)  Warunki Ogólne Kontraktu; 

d)  Gwarancja Jakości;  

e)  Dokumentacja projektowa; 

f)   Instrukcja dla wykonawców; 

g)  Dane Kontraktowe; 

h)  wyceniony Przedmiar Robót (po korekcie arytmetycznej);  

i)   Oferta; 

j)   inne dokumenty będące częścią Kontraktu”.  

4. W związku z tym analiza definicji „oferty” zawarta na stronie 9 wzoru umowy (Klauzulę 

1.1.1.8)  „Oferta”  oznacza  Formularz  Oferty  i  wszystkie  inne  dokumenty,  które  wykonawca 


dostarczył  wraz  z  Formularzem  Oferty  i  złożył  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  ogłoszonego  przez  zamawiającego  na  realizację  przedmiotu  Kontraktu,  

włączone  do  Kontraktu.  Gdziekolwiek  w  Warunkach  Kontraktu  występuje  określenie 

„Dokumenty  Ofertowe”  należy  je  zastąpić  określeniem  „Oferta”  i  wszelkie  odniesienia  do 

„Dokumentów Ofertowych” w Warunkach oznaczać będą odniesienie do „Oferty”.  

W  oparciu  o  tę  definicję  „Oferty”  określoną  przez  zamawiającego,  przyjmując,  że 

odrzucenie  oferty  odwołującego  jest  zasadne  „Oferta”  powinna  zawierać  wyceniony 

przedmiar robót, skoro „Oferta” oznacza Formularz Oferty i wszystkie inne dokumenty i dalej 

jak powyżej.  

Zamawiający wyraźnie oddzielił ofertę od wycenionego Przedmiaru Robót w rozdziale II 

ust. 2 umowy (str.2-3) – jak zacytowano powyżej: załącznikiem do umowy jest osobno oferta 

i osobno wyceniony Przedmiar Robót (po korekcie arytmetycznej) – co można interpretować 

tylko tak, że jest on załącznikiem oddzielnym do umowy, załączonym przed jej podpisaniem, 

w dodatku zweryfikowanym ew. rachunkowo. I zdaniem odwołującego trudno to intepretować 

poprawniej – przy takiej definicji oferty i pozostałych wymogach, postanowieniach SIWZ, co 

do  złożenia  oferty,  gdzie  nie  znajduje  się  nigdzie  wymóg  załączenia  wycenionego 

Przedmiaru Robót do oferty. 

5.  Wbrew  twierdzeniu  zamawiającego  nie  było  żadnych  postanowień  SIWZ,  że 

wyceniony przedmiar ma być treścią oferty. 

6.  Postanowienie,  które  jako  jedyne  zapewne  miał  na  myśli  zamawiający,  pisząc  w 

uzasadnieniu odrzucenia: „Niekompletne wypełnienie Przedmiaru Robót było określone jako 

powód  odrzucenia  oferty;  pomimo  to,  wykonawca  nie  dostosował  się  do  wymogów  SIWZ  i 

nie  wycenił  żadnej  pozycji  Przedmiaru  Robót”  –  to  zawarty  w  dokumencie  przetargowym  o 

nazwie  pliku  Preambuła  –  Rv11:  „Uważa  się,  że  Rachunki  stanowią  część  Przedmiaru 

Robót.  Stosowne  Ceny  czy  Ceny  Jednostkowe  muszą  być  podane  dla  każdej  pozycji  w 

Rachunkach; niekompletne wypełnienie Rachunku (ów) może być wystarczającym powodem 

dla odrzucenia oferty” – nie potwierdza wymogu załączenia wycenionego przedmiaru robót. 

Treść tego postanowienia nie przesądza o tym, że wyceniony Przedmiar Robót miał być 

załącznikiem  do  oferty.  Zamawiający  napisał:  „niekompletne  wypełnienie  Rachunku  (ów) 

może być wystarczającym powodem dla odrzucenia oferty”.  

W  związku  z  powyższym  postanowieniem  nie  można  wywieść,  że  ta  rekomendacja 

zamawiającego dotyczy art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

Przesłanek odrzucenia ofert wyspecyfikowanych w art. 89 Pzp jest więcej, zamawiający 

ogólnie  stwierdził,  że  oferta może  być  odrzucona  –  można  to  postanowienie  równie  dobrze 

interpretować w taki sposób, że jeżeli wykonawca nie wypełni tj. nie uwzględni, nie skalkuluje 

wszystkiego  zgodnie  z  instrukcją  wypełnienia  Przedmiaru  Robót  –  to  niewłaściwie 


skalkulowana cena będzie podlegała weryfikacji na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp – co może 

skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp.  

7. Dalej w uzasadnieniu zamawiający pisze: 

„Wykonawca  nie  wycenił  Przedmiaru  Robót;  a  więc  nie  przygotował  oferty  zgodnie  z 

postanowieniami  SIWZ.  Zamawiający  zamieścił  wzór  Przedmiaru  Robót  wraz  ze 

szczegółową instrukcją jego wypełnienia”.  

Odwołujący  stwierdził,  że  nie  miał  wątpliwości,  że  ma  wycenić  przedmiar  robót,  ale 

wyceniony  przedmiar  ma  być  załącznikiem  do  umowy,  nie  miał  wątpliwości,  że  na  jego 

podstawie  ma  być  skalkulowana  całkowita  cena  ofertowa  –  dlatego  z  taką  skrupulatnością 

dociekał prawidłowej kalkulacji całkowitej do końca etapu weryfikacji SIWZ – zadając pytanie 

zamawiającemu  27.12.2016  r.  –  w  konsekwencji  którego  dokonano  zmiany  SIWZ  w 

kwestionowanym  przez  odwołującego  zakresie  –  pytanie  odwołującego,  zmiana  SIWZ  w 

załączeniu.  

8.  Natomiast  instrukcja  wypełnienia  przedmiaru  przywołana  przez  zamawiającego  w 

uzasadnieniu  odrzucenia  z  dokumentu  przetargowego  o  nazwie  pliku  Preambuła  –  Rv11 

część  III  opis  przedmiotu  zamówienia  w  ust.  6  na  stronie  7  dotyczyła  nie  tylko  wypełnienia 

wycenionego  przedmiaru,  który  miał  być  załącznikiem  do  umowy  i  podstawą  do  określenia 

całkowitej  ceny  ofertowej,  ale  obligowała  także  do  zastosowania  do  obmiaru  skończonych 

Robót:  „Sposób  obmiaru  przyjęty  dla  sporządzenia  Przedmiaru  Robót  powinien  zostać 

zastosowany również do obmiaru skończonych Robót”.  

Dlatego tego rodzaju odwołanie się do instrukcji wypełnienia przedmiaru nie jest żadnym 

uzasadnieniem  do  odrzucenia  oferty  odwołującego,  nie  przeczy  wcale  interpretacji 

odwołującego, że wyceniony przedmiar miał być załącznikiem do umowy a nie treścią oferty.  

Istotne jest  to,  że  z  cała  pewnością  w  tym  postępowaniu  nie  wynika  z  żadnej  instrukcji 

przygotowania oferty, w tym z ogłoszenia, że wyceniony przedmiar miał być częścią oferty. 

Na  podstawie  analizy  postanowień  ogłoszenia,  SIWZ,  zmian  i  wyjaśnień  SIWZ:  Żadne 

postanowienie  SIWZ,  zmian  i  wyjaśnień  SIWZ  –  nie  daje  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp – ze względu na niezałączenie na etapie 

składania oferty wycenionego Przedmiaru Robót.  

Z  punktu  widzenia  prawidłowości  oceny  treści  oferty  w  odniesieniu  do  treści  SIWZ 

istotne  znaczenie  ma  jednoznaczność  i  precyzja  w  określeniu  wymagań  przez 

zamawiającego, postanowień SIWZ. 

 przedmiotowym  postępowaniu  niewystarczające  byłoby  nawet  stwierdzenie,  że  treść 

wymagania wycenionego przedmiaru budziła wątpliwości wykonawców, bo takiego wymogu 

w żadnym z dokumentów przetargowych w ogóle nie dookreślono. 

Z  tego  względu  sam  zamawiający  w  uzasadnieniu  faktycznym  nie  podał  żadnych 

konkretnych postanowień SIWZ stojących w sprzeczności z treścią oferty odwołującego: 


1. Jak najbardziej przyjęty przez odwołującego (i nie tylko przez odwołującego) sposób 

interpretacji  SIWZ  umożliwiał,  przy  przyjętej  formie  wynagrodzenia  –  i  przy  założeniu,  że 

wyceniony przedmiar będzie  załączony do umowy (co wynikało z SIWZ, a w szczególności 

ze  wzoru  umowy)  –  właściwą  realizację  umowy  zgodną  z  opisem  i  z  przyjętym  we  wzorze 

umowy sposobem rozliczenia  wynagrodzenia. Z tego względu oferta odwołującego była jak 

najbardziej zgodna z SIWZ. 

2.  Faktem  jest,  że  część  wykonawców  załączyło  wyceniony  przedmiar  robót,  ale 

stanowczo  należy  podkreślić,  chociaż  zamawiający  nie  kwalifikował  od  razu  przy  ocenie 

oferty odwołującego braku wycenionego przedmiaru jak skutkującego odrzuceniem oferty. 

Odwołujący  był  bowiem  wzywany  (13.02.2017  r.)  do  uzupełnienia  dokumentów  na 

podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp  –  a  ta  podstawa  wiąże  się  z  pozytywną  oceną  merytoryczną 

oferty, w tym pod kątem zgodności jej treści z treścią SIWZ.  

Zamawiający  zatem  najpierw  zakwalifikował  ofertę  odwołującego  jako  niepodlegającą 

odrzuceniu,  a  potem  zmienił  zdanie.  Wniosek  z  tego  jest  taki,  że  dla  niego  także 

postanowienia SIWZ nie dawały podstawy do odrzucenia oferty odwołującego. 

Niezrozumiałe  jest  zatem  ostateczne  rozstrzygnięcie  zamawiającego  –  skoro  wymóg 

załączenia  na  etapie  składania  ofert  wycenionego  przedmiaru  był  tak  oczywisty  (a  w 

przypadku  odrzucenia  powinien  być  oczywisty)  –  to  nie  ulegało  wątpliwości,  że  oferta 

odwołującego  od  razu  powinna  być  odrzucona  bez  oceny  podmiotowej,  zwłaszcza  w 

kontekście  informacji  zawartej  w  SIWZ,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  zostanie 

zastosowana procedura, o której mowa w art. 24aa Pzp (§ 8 ust. 5 SIWZ).  

Zasady postępowania o  udzielenie  zamówienia publicznego sprzeciwiają  się temu, aby 

zamawiający  dokonywał  czynności  w  postępowaniu  wyłącznie  na  podstawie  własnego 

przekonania lub prawdopodobne tego co złożyli nadgorliwie w ofercie inni wykonawcy, gdyż 

prowadzi to do arbitralności rozstrzygnięć.  

Zasady  pisemności,  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

składające  się  na  transparentność  procedury  o  udzielenie  zamówienia  wymagają tego,  aby 

czynności zamawiającego miały jasne oparcie w dokumentach postępowania. 

Niejednoznaczne  postanowienia  SIWZ,  brak  dostatecznego  wyrażenia  przez 

zamawiającego  swoich  wymagań  nie  mogą  być  wiec  wykładane  z  pokrzywdzeniem 

wykonawców. 

Ciężar  dowodu  w  przypadku  odrzucenia  oferty  spoczywa  na  zamawiającym,  zatem 

zamawiający  powinien  mieć  pewność,  że  oferta,  którą  zamierza  odrzucić,  nie  odpowiada 

jego  wymaganiom.  Takiej  pewności  zamawiający  nie  miał  w  tym  postępowaniu,  skoro 

zastosował  instytucję  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  pomimo,  że  obowiązuje  ona 

zamawiającego tylko i wyłącznie w stosunku do tych ofert, które nie podlegają odrzuceniu. 


Jest  oczywiste,  że  w  takim  stanie  faktycznym  –  stwierdzenia  o  zasadności  odrzucenia 

oferty  odwołującego  –  wyrażone  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego,  są  tylko 

przyjętą  przez  zamawiającego  strategią  o  charakterze  polemicznym,  nie  mającą 

jakiegokolwiek oparcia w postanowieniach SIWZ. 

Zamawiający  obarczył  negatywnymi  konsekwencjami  niejednoznacznych  postanowień 

SIWZ  dwóch  wykonawców  i  odrzucił  ich  oferty  z  powodu  nie  załączenia  wycenionego 

Przedmiaru Robót. 

Z  informacji  skierowanej  do  odwołującego  na  podstawie  art.  92  ust.  1  Pzp  wynika,  że 

wykonawca Centrum Nowoczesnych Technologii S.A., ul. Partyzantów 11 41-200 Sosnowiec 

tak samo zinterpretował postanowienia SIWZ jak odwołujący. 

W  ocenie  odwołującego  w  kontekście  postanowień  SIWZ  była  to  jedynie  słuszna 

interpretacja.  

Przy  takich  postanowieniach  SIWZ  wykonawcy  mogli  tak  zinterpretować  jej 

postanowienia, żeby uznać, że wyceniony przedmiar ma być załączony do umowy. 

Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  bo  w 

sposób wadliwy odrzucił ofertę odwołującego. Wyboru oferty najkorzystniejszej dokonano w 

oparciu o błędną ocenę stanu faktycznego, co do podstaw prawnych i faktycznych podstaw 

odrzucenia odwołującego się.  

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Pzp –  zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Naruszono w związku z tak wadliwą oceną ofert zasady wymienione w ww. przepisie, w 

tym w szczególności zasadę równego traktowania wykonawców, oceniając pozytywnie tylko 

tych  wykonawców,  którzy  nadgorliwie,  fakultatywnie  załączyli  wyceniony  przedmiar  już  na 

etapie oferty bez określonego wymogu w SIWZ.  

Zamawiający  nie  uzasadnił  faktycznie  na  czym  polegała  niezgodność  treści  oferty  z 

treścią  SIWZ,  z  jakim konkretnie  wymogiem  zapisanym  w  SIWZ koresponduje.  Przywołane 

postanowienia  SIWZ  w  uzasadnieniu  faktycznym  odrzucenia  –  wcale  nie  świadczą,  że 

wyceniony  przedmiar  miał  być  treścią  oferty,  wynika  z  nich  tylko  tyle,  że  wycena  miała  być 

dokonana w określony sposób, i że przedmiar ma być załącznikiem do umowy.  

Zaś  przesłanki  ew.  odrzucenia  oferty  nie  zostały  skonkretyzowane  w  żadnym 

postanowieniu  SIWZ,  w  tym  wyjaśnieniach,  jej  zmianach  i  nie  ma  żadnych  podstaw,  żeby 

ogólną  informację  o  ew.  możliwości  odrzucenia  oferty  –  intepretować  tak  jak  zrobił  to 

zamawiający. 


Oferta  niewłaściwie  wyceniona,  na  postawie  niewypełnionych  (nieskalkulowanych 

elementów opisu) w tym wypadku przedmiaru – też może być odrzucona, w związku z tym 

nie ma podstaw, żeby taką ogólną uwagę zamawiającego odnosić wyłącznie do art. 89 ust. 1 

pkt  2  Pzp,  zwłaszcza  w  kontekście  braku  wymogu  załączenia  wycenionego  przedmiaru  do 

oferty. 

Zgodnie z art. 7 ust. 3 Pzp – zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu 

zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp.  W  związku  z  powyższą  argumentacją  oraz  wadliwym 

rozstrzygnięciem  w  przedmiotowym  postępowaniu  doszło  do  wyboru  oferty  niezgodnie  z 

przepisami  ustawy  Pzp  –  odwołujący  nie  może  ponosić  negatywnych  konsekwencji  przez 

nadinterpretację postanowień SIWZ.  

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 24.01.2017 r. (art. 180 

ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).  

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 24.02.2017 

r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).  

27.02.2017 r.  wykonawca  E.  W.  złożył  (1)  Prezesowi  KIO,  z  kopiami  dla  (2) 

zamawiającego  i  (3)  odwołującego,  pismo  o  zgłoszeniu  po  stronie  zamawiającego  do 

postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).  

27.02.2017 r.  wykonawca  MZUM.PL  złożył  (1)  Prezesowi  KIO,  z  kopiami  dla  (2) 

zamawiającego  i  (3)  odwołującego,  pismo  o  zgłoszeniu  po  stronie  zamawiającego  do 

postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).  

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 8.03.2017 

r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  stron,  na  podstawie  dokumentacji 

postępowania,  wyjaśnień  oraz  stanowisk  stron  zaprezentowanych  podczas  rozprawy  – 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:  

Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.  

W  ocenie  Izby  zostały  wypełnione  łącznie  przesłanki  zawarte  w  art.  179  ust.  1  Pzp,  to 

jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  wystąpienia  możliwości 

poniesienia szkody przez odwołującego.  


Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

(postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  informacje  zawarte  w 

ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.  

Izba  postanowiła  dopuścić,  jako  dowód,  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  przekazaną  przez  zamawiającego,  potwierdzoną  za  zgodność  z 

oryginałem.  

Izba  wzięła  pod  uwagę  dowód  złożony  przez  odwołującego  potwierdzenie,  że  obecny 

odwołujący  został  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp 

oraz wcześniej na podstawie art. 26 ust. 2f Pzp.  

W ocenie Izby, zarzut postawiony jako drugi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp – przez 

dokonanie  wadliwej  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  –  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Zarzut odwołującego oparty został na dwóch przesłankach: po pierwsze, że w SIWZ nie 

było  wymagania,  aby  do  oferty  dołączyć  przedmiar  robót,  a  po  drugie,  że  zamawiający 

wezwał  obecnego  odwołującego  do  uzupełnienia  oferty  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp, 

czym wskazał, że oferta nie podlega odrzuceniu.  

Podczas  rozprawy  zamawiający  wykazał,  że  w  treści  SIWZ  –  Część  3.  OPZ,  Tom  3.2. 

Dokumentacja  projektowa,  Tom  3.2.3.  Przedmiar  robót,  I.  Preambuła,  A.  Zasady  wyceny  i 

wypełniania,  2.  Zagadnienia  ogólne,  ust.  5  znajduje  się  postanowienie  cyt.  »Uważa  się,  że 

Rachunki stanowią część Przedmiaru Robót. Stosowne Ceny czy Ceny Jednostkowe muszą 

być  podane  dla  każdej  pozycji  w  Rachunkach:  niekompletne  wypełnienie  Rachunku  (ów) 

może być wystarczającym powodem dla odrzucenia oferty«. Z tego postanowienia, zdaniem 

Izby,  należy  jednoznacznie  wywieść,  że  zamawiający  zagroził  wykonawcom,  że  nawet 

niekompletne  wypełnienie  rachunków  stanowiących  część  Przedmiaru  Robót  może  być 

powodem odrzucenia oferty, a tym bardziej ich niezłożenie wraz ofertą i Przedmiarem Robót. 

Dlatego  zamawiający  słusznie  wywodził,  że  wykonawcy  byli  zobowiązani  do  złożenia 

Przedmiaru  Robót  i  Rachunków  wraz  z  ofertą,  zgodnie  ze  sposobem  wnioskowania 

»argumentum  a  minori  ad  maius«,  czyli:  jeśli  komuś  zakazane  jest  czynić  mniej,  temu 

zakazane jest czynić więcej, a więc, jeżeli wykonawcy już za pominięcie w ofercie rachunków 

grozi  odrzucenie  oferty,  to  tym  bardziej  wykonawcy  będzie  groziło  odrzucenie  oferty,  jeżeli 

wykonawca nie złoży z ofertą Przedmiarów Robót, których Rachunki są częścią.  

Natomiast – na podstawie zasady równego traktowania wykonawców, zamawiający miał 

obowiązek  odrzucenia  oferty  wszystkich  wykonawców,  którzy  nie  złożyli  ofert  zgodnych  z 


treścią  SIWZ  i  to  nie  tylko  jakiś  wybranych  fragmentów  tego  dokumentu,  ale  zgodnie  z 

każdym z postanowień SIWZ, a w tym zgodnie z przytoczonym ust. 5 (Część 3. OPZ, Tom 

3.2. Dokumentacja projektowa, Tom 3.2.3. Przedmiar robót, I. Preambuła, A. Zasady wyceny 

i wypełniania, 2. Zagadnienia ogólne, ust. 5).  

Izba musi również stwierdzić, że »oferta« w znaczeniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  to  nie  tylko  »oferta«,  o  której  mowa  w  art.  66  §  1  Kc 

»Oświadczenie  drugiej  stronie  woli  zawarcia  umowy  stanowi  ofertę,  jeżeli  określa  istotne 

postanowienia tej umowy«, ale oferta zgodna z treścią SIWZ, co jest pośrednio unormowane 

w  art.  2  pkt  6  Pzp,  który  odnosi  ofertę  częściową  do  treści  SIWZ.  Przepis  art.  2  pkt  6  Pzp 

brzmi »Ilekroć w ustawie jest mowa o ofercie częściowej […] należy przez to rozumieć ofertę 

przewidującą,  zgodnie  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  wykonanie 

części  zamówienia  publicznego«.  Analogicznie  do  »normalnej«  oferty,  nie  tylko  częściowej, 

w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  należy  do 

»oferty«  odnosić  postanowienia  SIWZ,  a  w  związku  z  brakiem  wskazania  które  elementy 

SIWZ należy uwypuklić, do oferty należy odnieść na równi wszystkie postanowienia SIWZ, a 

w  rozpoznawanym  postępowaniu  formułując  ofertę  należało  także  brać  pod  uwagę 

przytaczany ust. 5 OPZ.  

Ponadto  odwołujący  oparł  swój  zarzut  na  fakcie  wezwania  odwołującego  do  złożenia 

uzupełnień  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp,  twierdząc,  że  wezwanie  do 

uzupełnień  na  podstawie  tego  przepisu  wiąże  się  z  pozytywną  oceną  merytoryczną  oferty 

(str. 10 wiersz 14 od góry odwołania). Art. 26 ust. 3 Pzp brzmi »Jeżeli wykonawca nie złożył 

oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  25a  ust. 1,  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są 

niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 

wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 

poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania«.  

Izba  stwierdza,  że  przepis  art.  26  ust.  3  Pzp  jest  wyjątkiem  od  reguły  niezmienności 

oferty po upływie terminu składania ofert, o czym stanowi a contrario art. 84 ust. 1 Pzp, który 

brzmi  »Wykonawca  może,  przed  upływem  terminu  do  składania  ofert,  zmienić  lub  wycofać 

ofertę« i z tego wynika, że po upływie terminu składania ofert nie jest możliwa zmiana oferty. 

Ale  z  jednym  wyjątkiem  właśnie  określonym  w  przytaczanym  art.  26  ust.  3  Pzp.  Jednak 

wyjątku  nie  można  interpretować  rozszerzająco,  co  określa  ogólnie  przyjęta  paremia 

»Exceptiones non sunt extendendae«. Podobnie z tego wyjątkowego przepisu art. 26 ust. 3 

Pzp  nie  można  wysnuć  reguły,  że  w  przypadku  wezwania  wykonawcy  do  uzupełnień  na 


podstawie przytoczonego przepisu, to już zamawiający nie może zmienić zdania i nie może 

odrzucić  takiej  oferty.  Otóż  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  w  ustawie  nie  ma  przepisów 

zabraniających  zamawiającemu  zmiany  zdania  aż  do  momentu  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty, a nawet – w szczególnych – przypadkach aż do podpisania umowy.  

Dlatego Izba nie może przychylić się do zarzutu drugiego, naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 

Pzp – przez dokonanie wadliwej czynności odrzucenia oferty odwołującego – nie zasługuje 

na uwzględnienie. 

W ocenie Izby, pozostałe zarzuty:  

1)  zarzut  postawiony  jako  trzeci  naruszenia  art.  91  ust.  1  Pzp  –  przez  zaniechanie 

czynności  wyboru  oferty  odwołującego,  która  jest  ofertą  najkorzystniejszą  w  zakresie 

ustanowionych kryteriów oceny ofert spośród złożonych i niepodlegających odrzuceniu ofert 

oraz  

2) zarzut postawiony jako pierwszy naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, w związku z art. 91 

ust.  1  Pzp  –  przez  dokonanie  wadliwej  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  złożonej 

przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Miejskie  MZUM.PL,  S.A.  ul.  Aleja  Józefa  Piłsudskiego 

74, 41-303 D, a także  

3)  zarzut  postawiony  jako  czwarty  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  –  przez  nierówne 

traktowanie  wszystkich  wykonawców  w  trakcie  prowadzonego  postępowania  podczas 

badania złożonych ofert, w szczególności przy dokonywaniu oceny zgodności treści oferty z 

treścią SIWZ  

– nie zostały wykazane przez odwołującego. 

Izba  stoi  na  stanowisku,  że  skoro  zamawiający  uznał,  że  oferta  odwołującego  podlega 

odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  o  czym  wyżej,  to  zamawiający  nie  mógł 

naruszyć art. 91 ust. 1 Pzp nie wybierając oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej, bo 

w  momencie  dokonywania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  –  oferta  odwołującego  była  już 

odrzucona i nie była już oceniana. Również zaniechanie wyboru oferty tego wykonawcy nie 

mogło  stanowić  naruszenia  art.  7  ust.  1  lub  3  Pzp,  a  właśnie  było  wykazaniem  stosowania 

się zamawiającego do przepisów, a zwłaszcza do zasad zamówień publicznych.  

Art.  7  ust.  1  Pzp  brzmi  »Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości«.  

Art.  7  ust.  3  Pzp  brzmi  »Zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu 

zgodnie z przepisami ustawy«.  

Art.  91  ust.  1  Pzp  brzmi  »Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie 

kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia«.  


Zamawiający  –  podczas  prowadzenia  postępowania  –  nie  naruszył  wskazanych  przez 

odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.  

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

Pzp,  czyli  stosownie  do  wyniku  postępowania  uznając  za  uzasadnione  koszty  związane  z 

dojazdem pełnomocnika zamawiającego na wyznaczoną rozprawę Izby  w kwocie 363,60 zł 

zgodnie  z  §  3  pkt  1  i  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca 

2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  41, 

poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47). Izba wzięła pod uwagę, że zamawiający przedstawił swoje 

rachunki  w  kwocie  727,20  zł  dotyczące  kosztów  dojazdu  i  noclegu  na  dwie  rozprawy 

odbywające się w tym samym dniu, a więc na każdą z tych rozpraw przypada połowa kwot 

wykazanej przez zamawiającego.  

Ad sygn. akt KIO 379/17 

Zamawiający  zawiadomił  17.02.2017  r.  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Miejskie  MZUM.PL  S.A.  z  siedzibą  w  Dąbrowie  Górniczej,  Al.  Zagłębie 

Dąbrowskiego 15, 41-303 Dąbrowa Górnicza. 

Wykonawca  E.  W.  –  prowadzący  działalność  gospodarczą  p.n.  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Usługowo Handlowe „WOLIMEX”, ul. Tarnowska 33 34-600 Limanowa, zgodnie 

z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł 24.02.2017 r. do Prezesa KIO odwołanie na naruszenie:  

1)   art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  oraz  art.  24  ust.  4  Pzp  przez  ich  niezastosowanie  i  nie 

wykluczenie wykonawcy Przedsiębiorstwa Miejskiego MZUM.PL S.A. . z siedzibą w 

Dąbrowie  Górniczej,  Al.  Zagłębie  Dąbrowskiego  15,  41-303  Dąbrowa  Górnicza 

(dalej  wykonawca  MUZUM.PL)  jako  wykonawcy,  który  nie  wykazał  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  i  nie  uznanie  oferty  tego  wykonawcy  za 

odrzuconą;  

2)   naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

MZUM.PL  pomimo,  że  oferta  tego  wykonawcy  zawiera  rażąco  niską  cenę  w 

stosunku do przedmiotu zamówienia;  

3)   art.  90  ust.  1  i  3  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  MZUM.PL 

pomimo,  że  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  powinna 


potwierdzać,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia;  

4)   art.  8  ust.  1  i  3,  art.  87  ust.  1  oraz  art.  26  ust.  3  i  4  Pzp  przez  nieuprawnione 

zastrzeżenie  przez  wykonawcę  MZUM.PL  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej 

ceny jako tajemnica przedsiębiorstwa;  

5)   art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego traktowania wykonawców;  

6)   art. 91 Pzp przez wybór, jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy MZUM.PL, która 

w  przypadku  prawidłowej  oceny  oferty  nie  mogłaby  być  uznana  za 

najkorzystniejszą;  

7)   naruszenie innych przepisów powołanych w uzasadnieniu.  

Odwołujący wniósł o:  

1)   unieważnienie  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej wykonawcy MZUM.PL;  

2)   powtórzenia badania i oceny ofert, a w konsekwencji:  

a)  wykluczenia wykonawcy MZUM.PL,  

b)  odrzucenia oferty wykonawcy MZUM.PL,  

c)  dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.  

Nadto odwołujący wnosi o:  

1)   merytoryczne rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania; 

2)   uwzględnienie odwołania;  

3)   dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  postępowania 

zamówieniowego;  

4)   zasądzenie  kosztów  postępowania  wywołanego  wniesieniem  odwołania  od 

zamawiającego na rzecz odwołującego. 

Argumentacja odwołującego  

17.02.2017  r.  odwołujący  pocztą  elektroniczną  otrzymał  od  zamawiającego  pismo,  z 

którego  treści  wynikało,  że  zamawiający  dokonał  czynności  polegającej  na  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  MZUM.PL  na  wykonawcę  zamówienia  publicznego, 

która  to  oferta  otrzymała  100  pkt  jako  suma  60  pkt  przyznanych  za  cenę  oraz  40  pkt 

przyznanych za kryterium gwarancja. 


W  związku  z  powyższym,  w  pierwszej  kolejności  odwołujący  zarzuca  zamawiającemu 

naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  oraz  art.  24  ust.  4  Pzp  przez  ich  niezastosowanie  i 

niewykluczenie  wykonawcy  MZUM.PL  jako  wykonawcy,  który  nie  wykazał  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu i nieuznanie oferty tego wykonawcy za odrzuconą.  

Zgodnie z § 6 SIWZ (Warunki udziału w postępowaniu): 

»1.  O  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  spełniają  określone 

przez  zamawiającego  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  nie  podlegają 

wykluczeniu z udziału w postępowaniu. 

2.  O  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  spełniają  niżej 

wymienione warunki udziału w postępowaniu dotyczące: 

1) kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile 

wynika to z odrębnych przepisów: 

Zamawiający nie określa żadnych warunków w tym zakresie. 

2) sytuacji ekonomicznej i finansowej, tj.: 

2.1) posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 

4 000 000 zł (cztery miliony zł); 

2.2) w  każdym  z  ostatnich  trzech  lat  obrotowych,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  osiągnęli  minimalny  roczny  obrót  w 

wysokości 8 000 000 zł (osiem milionów zł);  

2.3) posiadają  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej 

działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na  sumę  gwarancyjną  co 

najmniej 8 000 000 zł«.  

Wykonawca MZUM.PL w swoim oświadczeniu (formularz JEDZ) potwierdził wymagania 

zamawiającego  w  zakresie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  tj.  oświadczył,  że 

posiada  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności 

związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną co najmniej 8 000 000 zł.  

Następnie  wykonawca  MZUM.PL  złożył  ubezpieczenie  odpowiedzialności  cywilnej  nr 

6Ka 0319 0001, które nie opiewało na wymaganą przez zamawiającego kwotę gwarancyjną. 

Wykonawca  jednak  załączył  aneks,  w  którym  PZU  S.A.  potwierdziła,  że  zmienia  sumę 

gwarancyjną odpowiedzialności cywilnej deliktowej i kontraktowej  w umowie  z 5 000 000  zł 

do  8  000  000  zł  z  zastrzeżeniem,  że  podwyższona  suma  gwarancyjna  dotyczy  tylko  i 

wyłącznie postępowania przetargowego na wykonanie zadania „Budowa sieci kanalizacyjnej 

i  wodociągowej  z  przyłączami  w  Gminie  Jeleśnia  (Mutne,  Sopotnia  Mała,  Pewel  Wielka)  – 

kontrakt 18a”.  

Nie  jest  to  zgodne  z  wymaganiem  zamawiającego,  aby  wykonawcy  posiadali 

ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 

z  przedmiotem  zamówienia.  Nie  sposób  bowiem  uznać,  że  przedmiotem  działalności 


wykonawcy jest złożenie oferty i branie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Co 

więcej,  składka  wynikająca  z  powyższego  aneksu  miała  zostać  zgodnie  z  przedmiotowym 

dokumentem  opłacona  do  10.01.2017  r.,  tj.  6  dni  po  terminie  składania  ofert.  Zatem  polisa 

nie  była  ważna  w  dniu  składania  ofert.  Tym  bardziej  trudno  będzie  uznać,  za  spełnienie 

wymogu  w  sytuacji,  w  której  polisa  nie  została  w  ogóle  zapłacona  lub  zapłacona  z 

opóźnieniem  w  stosunku  do  terminu  płatności,  powodując  wygaśniecie  zobowiązania 

gwaranta.  

Odwołujący  wskazuje  również  na  fakt,  że  polisa  nie  była  podpisana  przez  wykonawcę. 

Dołączony  za  pismem  przewodnim  z  7.02.2017  r.  dokument  polisy  zawiera  podpisy 

pełnomocników ubezpieczyciela natomiast po drugiej stronie nie jest podpisany przez osoby 

działające  w  imieniu  ubezpieczającego,  jak  też  nie  jest  opatrzony  stosowną  pieczęcią.  Nie 

został też dołączony żaden dokument potwierdzający uiszczenie opłaty polisy. Uchybienie to 

nie  może  być  konwalidowane  przez  późniejsze  opatrzenie  pieczęcią  za  zgodność  z 

oryginałem i podpisanie przez przedstawicieli ubezpieczonego. 

Odwołujący wskazuje również na fakt, że okres obowiązywania aneksu datowany jest na 

28.12.2016 r. – 26.02.2017 r.  

Ponadto odwołujący zarzuca zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp przez 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy MZUM.PL, pomimo że oferta wykonawcy zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz naruszenie art. 90 

ust.  1  i  3  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  MZUM.PL,  pomimo  że 

dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  powinna  potwierdzać,  że  oferta 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

W piśmie z 16.02.2017 r. zamawiający podaje, że działając na podstawie art. 90 ust. 3 

Pzp, tj. przepisu stanowiącego, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił 

wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że 

oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, odrzuca 

w przedmiotowym postępowaniu oferty innych wykonawców. 

 Odwołujący  wskazuje,  że  wykluczeni  wykonawcy  (z  cenami:  5 841 190,67  zł  i 

6 641 320,18 zł) podali ceny wyższe od ceny wykonawcy MZUM.PL (cena 5 659 432,83 zł), 

a pomimo tego zostali z postępowania wykluczeni. 

Ponadto odwołujący zarzuca zamawiającemu naruszenie art. 8 ust. 1 i 3, art. 87 ust. 1 i 

art.  26  ust.  3  i  4  Pzp  przez  nieuprawnione  zastrzeżenie  przez  wykonawcę  MZUM.PL 

wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa.  Zastrzeżenie 

powyższych wyjaśnień jest nieuprawnione i uniemożliwia pozostałym wykonawcom rzetelną 

ocenę  złożonej  przez  wykonawcę  oferty  (podobnie  wyrok  KIO  242/17,  w  którym  Izba 

podziela wyrok KIO 110/17). 


W  przedmiotowej  sprawie  inni  wykonawcy  są  pozbawieni  możliwości  weryfikacji,  czy 

wykonawca  MZUM.PL  wykazał  skutecznie  konieczności  utajnienia  wyjaśnień  w  świetle 

przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Taka  sytuacja  powoduje  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  przeprowadzenie 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób niezapewniający zachowania 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 24.02.2017 r. (art. 180 

ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).  

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 24.02.2017 

r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp). 

27.02.2017 r.  wykonawca  MZUM.PL  złożył  (1)  Prezesowi  KIO,  z  kopiami  dla  (2) 

zamawiającego  i  (3)  odwołującego,  pismo  o  zgłoszeniu  przystąpienia  do  postępowania  po 

stronie zamawiającego do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 

185 ust. 2 Pzp).  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  stron,  na  podstawie  dokumentacji 

postępowania,  wyjaśnień  oraz  stanowisk  stron  zaprezentowanych  podczas  rozprawy  – 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:  

Skład  orzekający  Izby  stwierdził,  że  odwołanie  jest  zasadne  w  zakresie  zarzutu 

pierwszego,  piątego  i  szóstego,  a  w  zakresie  pozostałych  zarzutów  drugiego,  trzeciego  i 

czwartego odwołujący nie wykazał zasadności, a ponadto odwołujący  wycofał na rozprawie 

zarzut siódmy naruszenie innych przepisów powołanych w uzasadnieniu.  

W  ocenie  Izby  zostały  wypełnione  łącznie  przesłanki  zawarte  w  art.  179  ust.  1  Pzp,  to 

jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  wystąpienia  możliwości 

poniesienia szkody przez odwołującego.  

Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

(postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  informacje  zawarte  w 

ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.  


Izba  postanowiła  dopuścić,  jako  dowód,  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  przekazaną  przez  zamawiającego,  potwierdzoną  za  zgodność  z 

oryginałem.  

W ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp oraz art. 24 ust. 4 

Pzp – przez ich niezastosowanie i nie  wykluczenie wykonawcy  MZUM.PL jako wykonawcy, 

który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  nie  uznanie  oferty  tego 

wykonawcy  za  odrzuconą  oraz  zarzut  szósty  naruszenia  art.  91  Pzp  przez  wybór,  jako 

najkorzystniejszej oferty wykonawcy MZUM.PL, która w przypadku prawidłowej oceny oferty 

nie mogłaby być uznana za najkorzystniejszą – zasługują na uwzględnienie. 

Izba stwierdziła, że zamawiający w § 6 ust. 2 pkt 2.3 Instrukcji dla Wykonawców będącej 

częścią I SIWZ wskazywał, że cyt. »O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, 

którzy spełniają niżej wymienione warunki udziału w postępowaniu dotyczące […] posiadają 

ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 

z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną co najmniej 8 000 000 złotych«.  

Przystępujący  wykonawca  MZUM.PL  w  swoim  oświadczeniu  (formularz  JEDZ) 

potwierdził  wymagania  zamawiającego  w  zakresie  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu  tj.  oświadczył,  że  posiada  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności  cywilnej  w 

zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na  sumę 

gwarancyjną  co  najmniej  8  000  000  zł.  Następnie  wykonawca  złożył  ubezpieczenie 

odpowiedzialności  cywilnej  nr  6Ka  0319  0001,  które  nie  opiewało  na  wymaganą  przez 

zamawiającego  kwotę  gwarancyjną  (5 000 000  zł).  Wykonawca  jednak  załączył  aneks,  w 

którym  ubezpieczyciel  PZU  cyt.  »potwierdza  zmianę  sumy  gwarancyjnej  odpowiedzialności 

cywilnej deliktowej i kontraktowej w umowie ubezpieczenia potwierdzoną polisą jak wyżej  z 

5 000 000 zł do 8 000 000 zł z zastrzeżeniem, że podwyższona suma gwarancyjna dotyczy 

tylko  i  wyłącznie  postępowania  przetargowego  na  wykonanie  zadania  „Budowa  sieci 

kanalizacyjnej  i  wodociągowej  z  przyłączami  w  Gminie  Jeleśnia  (Mutne,  Sopotnia  Mała, 

Pewel Wielka) – kontrakt 18a”«.  

Izba stwierdza, że podstawą do żądania przez zamawiającego potwierdzenia posiadania 

takiego  ubezpieczenia  przez  wykonawcę  jest  art.  22  ust.  1b  pkt  2  Pzp,  a  w  szczególności 

przepis § 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  (Dz.  U.  poz.  1126)  »W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji  dotyczących  sytuacji 

ekonomicznej  lub  finansowej  zamawiający  może  żądać  następujących  dokumentów  […] 

potwierdzających,  że  wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  w 

zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na  sumę 


gwarancyjną określoną przez  zamawiającego«. Przepis art. 22 ust. 1b Pzp brzmi »Warunki 

udziału w postępowaniu mogą dotyczyć […] sytuacji ekonomicznej lub finansowej«.  

Z  zacytowanego  postanowienia  specyfikacji  nie  wynika,  aby  zamawiający  żądał 

przedstawienia  polisy  z  jakimikolwiek  zastrzeżeniami.  Co  więcej  z  zacytowanych  przepisów 

nie  wynika,  aby  zamawiający  mógł  sformułować  takie  zastrzeżenie.  W  związku  z  tym 

wykonawcy powinni złożyć potwierdzenie spełnienia tego warunku posiadania ubezpieczenia 

od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem 

zamówienia na całą sumę gwarancyjną określoną przez zamawiającego, czyli na co najmniej 

8 000 000 zł.  

Ze  względu  na  brak  złożenia  takiego  dokumentu  przez  przystępującego  MZUM.PL, 

zamawiający nie mógł dokonać wyboru oferty tego wykonawcy, ale powinien zastosować się 

do  art.  26  ust.  3  Pzp,  który  to  przepis  brzmi  »Jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o 

którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, 

o których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą 

wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia, 

uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania  wyjaśnień  w  terminie  przez  siebie 

wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania«.  W  związku  z  tym  należy  uznać  czynność  wyboru  tego  wykonawcy  jako 

niezgodną z przepisami  i należy unieważnić czynność badania i oceny  ofert oraz czynność 

wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy MZUM.PL oraz nakazać powtórzenie czynności 

badania i oceny ofert.  

Zamawiający  powinien  również  wyjaśnić  kwestię  braku  podpisu  wykonawcy  pod 

aneksem,  ale  ze  względu  na  zastrzeżenie  dyskwalifikujące  ten  aneks  nie  jest  to  istotne  w 

sprawie.  

W  związku  z  tym  również  zarzut  piąty  naruszenia  –  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez 

przeprowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców 

zasługuje na uwzględnienie.  

Izba zajmuje stanowisko, że odwołujący nie wykazał pozostałych zarzutów.  

W  ocenie  Izby:  zarzut  drugi  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  –  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty wykonawcy MZUM.PL, pomimo że oferta tego wykonawcy zawiera rażąco 

niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zarzut trzeci naruszenia art. 90 ust. 1 i 3 

Pzp  –  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  MZUM.PL,  pomimo  że  dokonana 

ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  powinna  potwierdzać,  że  oferta  zawiera 

rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  zarzut  czwarty  naruszenia 


art.  8  ust.  1  i  3,  art.  87 ust.  1  oraz  art.  26  ust.  3  i  4  Pzp  przez  nieuprawnione  zastrzeżenie 

przez  wykonawcę  MZUM.PL  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa – nie zasługują na uwzględnienie.  

U  zamawiającego  zrodziły  się  wątpliwości  dotyczące  wysokości  zaoferowanej  ceny 

przez wykonawcę MZUM.PL. W związku z tym zamawiający wszczął procedurę wyjaśnienia 

czy  cena  nie  jest  rażąco  niska.  W  sprawie  istotne  jest,  zdaniem  Izby,  że  wykonawca 

MZUM.PL  zastrzegł  wyjaśnienia  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa.  Ponadto,  zdaniem  Izby,  zamawiający  właściwie  uznał,  że  zastrzeżenie 

tajemnicy przedsiębiorstwa jest zasadne.  

Odwołujący  w  piśmie  procesowym  wskazał  na  7  elementów  kosztorysowych,  które  – 

zdaniem  odwołującego  zostały  zaniżone  przez  wykonawcę  MZUM.PL.  Jednak  odwołujący 

nie wziął pod uwagę, że zamawiający uzyskał odpowiednie wyjaśnienia zaoferowanych cen 

przez  przystępującego  MZUM.PL.  Izba  stwierdza,  że  wyjaśnienia  te  są  wystarczające  do 

tego,  aby  zamawiający  uznał,  że  cena  ofertowa  nie  jest  ceną  rażąco  niską  i  aby  oferta 

wykonawcy MZUM.PL nie podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp, który 

to  przepis  brzmi  »Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  […]  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub 

koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia«. Należy też stwierdzić, że  w  zakresie rażąco 

niskiej  ceny  to  zamawiający  każdorazowo  ocenia  wyjaśnienia  każdego  wykonawcy 

indywidualnie. Zależnie od konkretnej argumentacji zamawiający może uznać ofertę droższą 

za zawierającą rażąco niską cenę.  

Ponadto Izba stwierdza, że odwołujący nie uzasadnił naruszenia art. 26 ust. 3 i 4 Pzp w 

kontekście  zarzutu  nieuprawnionego  zastrzeżenia  przez  wykonawcę  MZUM.PL  jako 

tajemnicy przedsiębiorstwa.  

W związku z tym Izba stwierdza, że nie może uznać za uzasadnione zarzutów drugiego i 

trzeciego  naruszenia  –  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp,  art.  90  ust.  1  i  3  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty  wykonawcy  MZUM.PL oraz  zarzut czwartego naruszenia art. 8 ust. 1 i 3, 

art. 87 ust. 1 oraz art. 26 ust. 3 i 4 Pzp przez nieuprawnione zastrzeżenie przez wykonawcę 

MZUM.PL wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny jako tajemnica przedsiębiorstwa – nie 

zasługują na uwzględnienie.  

Z powyższych względów Izba uwzględniła zarzuty pierwszy, piąty i szósty odwołania, jak 

w sentencji, a Izba nie może uwzględnić zarzutów drugiego, trzeciego i czwartego.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

Pzp,  czyli  stosownie  do  wyniku  postępowania  uznając  za  uzasadnione  koszty 

wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt 

2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 


i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 

Przewodniczący: 

………………………………