KIO 2623/17 WYROK dnia 27 grudnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2018

KIO 2623/17

Sygn. akt: KIO 2623/17 

WYROK 

 z dnia 27 grudnia 2017 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Bartosz Stankiewicz 

Protokolant: 

Edyta Paziewska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 grudnia 2017 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  11  grudnia  2017  r.  przez  wykonawcę  

FB  Serwis  S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Stawki  40  (01-040  Warszawa)  

w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Łódź – Urząd Miasta Łodzi z siedzibą przy ul. 

Piotrkowskiej 104 (90-

926 Łódź) 

przy  udziale  wykonawcy  REMONDIS  Sp.  z  o.o. 

z siedzibą  w Warszawie przy ul. Zawodzie 

16  (02-981  Warszawa), 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego. 

orzeka: 

1. oddala 

odwołanie; 

2. kosztam

i postępowania obciąża wykonawcę FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie przy 

ul.  Stawki  40  (01-040 Warszawa)  i  zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego 

kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonaw

cę FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 40 (01-040 Warszawa) 

tytułem wpisu od odwołania. 


KIO 2623/17

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  P

rawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Łodzi

Przewodniczący:      ……………………………. 


KIO 2623/17

U z a s a d n i e n i e 

Miasto Łódź – Urząd Miasta Łodzi z siedzibą przy ul. Piotrkowskiej 104, 90-926 Łódź 

zwane  dalej 

„zamawiającym”  prowadzi  postepowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn. 

„Odbieranie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  na  terenie  Miasta  Łodzi  - 

Sektor  Bałuty,  Sektor  Śródmieście,  Sektor Widzew  oraz  odbieranie  odpadów  komunalnych 

od  właścicieli  nieruchomości  niezamieszkałych  na  terenie  Miasta  Łodzi  -  Sektor  Górna, 

Sektor Polesie w okresie od 1 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2021 r.

”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 29 listopada 2017 r. pod numerem 2017/S 229-477284. 

W dniu 11 

grudnia 2017 r. wykonawca FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie przy 

ul. Stawki 40 (01-

040 Warszawa) zwany dalej „odwołującym” wniósł odwołanie wobec treści 

specy

fikacji  istotnych  warunków  zamówienia  sporządzonej  ww.  postępowaniu  w  zakresie 

wszystkich części zamówienia. 

W odwołaniu zarzucił zamawiającemu obrazę następujących przepisów prawa: 

1.  art.  29  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Pra

wo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) 

zwanej dalej „ustawą Pzp” w zw. z art. 6d 

ust.  4  pkt  5  ustawy  z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  

w  gminach  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1289,  ze  zm.)  zwanej 

dalej  „UCPG"  poprzez  opisanie 

przed

miotu  zamówienia  udzielanego  w  postępowaniu  w  sposób  niejednoznaczny  

i  niewyczerpujący,  bez  uwzględnienia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mających  wpływ 

na sporządzenie oferty, ti. przez wskazanie w pkt 4 Załącznika nr 1 do specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia - Opisu Przedmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ") dla wszystkich części 

zamówienia  oraz  w  §  1  ust.  4  Załącznika  nr  6  do  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia - Projektu Umowy dla wszystkich części zamówienia (dalej: „Projekt Umowy"), iż 

wykonawca  jest  zobligowany  do  przekazywania  odebranych  odpadów  komunalnych  do 

instalacji  wskazanych  w  Załączniku  nr  3  do  Umowy,  zgodnie  z  którym  odpady  komunalne 

zmieszane,  odpady  pozostałe  do  segregacji  oraz  odpady  spożywcze  i  kuchenne  z 

gos

podarstw domowych mają być przekazywane do dwóch instalacji, tj. instalacji w Dylowie 

oraz w Ruszczynie 

bez jednoczesnego określenia, w których przypadkach odpady mają być 

przekazywane  do  jednej,  a  w  której  do  drugiej  z  ww.  instalacji  oraz  przy  jednoczesnym 

zastrzeżeniu  prawa  zamawiającego  do  zmiany  Załącznika  nr  3  w  przypadku  „zmiany 

instalacji",  co  uniemożliwia  wykonawcy  prawidłowe  oszacowanie  kosztów  transportu 

odpadów  do  instalacji,  które  bezpośrednio  zależą  od  odległości  obszaru,  z  którego  odpady 

są  odbierane  do  miejsca  położenia  instalacji,  do  której  Wykonawca  będzie  zobowiązany 

odpady przekazywać; 


KIO 2623/17

2.  art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 6d ust. 4 pkt 5 UCPG poprzez 

opisanie  przed

miotu  zamówienia udzielanego w  postępowaniu w  sposób mogący  utrudniać 

uczciwą konkurencję, tj. przez wskazanie w pkt 4 OPZ oraz w § 1 ust. 4 Projektu Umowy, iż 

wykonawca  jest  zobligowany  do  przekazywania  odebranych  odpadów  komunalnych  do 

instalacji wskazanych w Załączniku nr 3 do Umowy, przy jednoczesnym zastrzeżeniu prawa 

z

amawiającego  do  zmiany  Załącznika  nr  3  w  przypadku  „zmiany  instalacji",  co  może 

prowadzić do utrudnienia uczciwej konkurencji, gdyż: 

a.  stwarza ryzyko arbitralnego decydowania przez z

amawiającego w toku realizacji 

zamówienia,  który  z  wykonawców  będzie  zobowiązany  przekazywać odpady  do 

instalacji położonej bliżej miejsca świadczenia usługi odbioru, a który do instalacji 

położonej  dalej,  co  może prowadzić  do  nierównych zasad realizacji  zamówienia 

przez  wykonawców  odbierających  odpady  z  poszczególnych  sektorów  Miasta 

Łodzi, a nadto 

b. 

faworyzuje wykonawcę, który jest operatorem instalacji, która zgodnie z Planem 

gospodarki  odpadami  dla  województwa  łódzkiego  na  lata  2016  -2022  z 

uwzględnieniem  lat  2023  -  2028  (dalej:  „WPGO")  może  w  okresie  realizacji 

zamówienia  uzyskać  status  regionalnej  instalacji  przetwarzania  odpadów 

komunalnych  (dalej: 

„RIPOK"),  który  jest  w  stanie  skalkulować  cenę  ofertową  z 

uwzględnieniem kosztów transportu do własnej instalacji, bowiem (a) posiada on 

najbardziej precyzyjne info

rmacje dotyczące możliwego terminu uzyskania przez 

jego  instalację  statusu  RIPOK  oraz  (b)  ma  możliwość  zorganizowania  swojej 

pracy  w  taki  sposób,  aby  do  zarządzanej  przez  niego  instalacji  trafiały  przede 

wszystkim  odpady  odbierane  z  obsługiwanych  przez  niego  sektorów,  kosztem 

odpadów odbieranych przez wykonawców obsługujących inne sektory; 

art.  353

  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  r.  -  Kodeks  cywilny  (Dz.  U.  z  2017  r.  poz. 

459, ze zm.; dalej: 

„k.c.") w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ułożenie treści stosunku 

prawnego  w  sposób  sprzeciwiający  się  właściwości  (naturze)  tego  stosunku  oraz  zasadom 

współżycia  społecznego,  tj.  przez  przyznanie  zamawiającemu  prawa  do  jednostronnej 

zmiany  warunków  realizacji  umowy  w  zakresie instalacji,  do której mają  być  przekazywane 

odpady,  co  wykracza  poza  dopuszczony  w  orzecznictwie  podział  ryzyk  pomiędzy  stronę 

publiczną  i  prywatną  umowy  w  sprawie  zamówienia  i  jest  sprzeczne  z  naturą  umowy 

gospodarczej, która wymaga zgody obu stron nie tylko do zawarcia, ale również i do zmiany 

takiej umowy; 

art.  29  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp

  poprzez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia udzielanego w postępowaniu w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez 

uwzględnienia wszystkich wymagań  i  okoliczności  mających wpływ  na  sporządzenie oferty, 


KIO 2623/17

ti.  przez  wskazanie  w  §  5  pkt  18  Projektu  Umowy  przez  nakazanie  wykonawcy  

w  §  5  pkt  18  Projektu  Umowy  odbierać  odpady  ze  wskazanych  ulic  w  przedziałach 

czasowych wskazanych  w  Załączniku nr  9  do  Umowy  przy  jednoczesnym  zastrzeżeniu dla 

zamawia

jącego  nieograniczonego  prawa  do  aktualizowania  ww.  załącznika  i  tym  samym 

zmiany  przedziałów  czasowych  odbioru  w  trakcie  realizacji  zamówienia,  co  utrudnia 

wykonawcy 

prawidłowe 

skalkulowanie 

kosztów 

świadczenia 

usługi 

odbiorów  

i tym samym ustalenie ceny ofertowej na odpowiednim poziomie; 

art.  29  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp

  tj.  poprzez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób,  który  może  naruszać  uczciwą  konkurencję,  tj.  przez  nakazanie 

wykonawcy  w  §  5  pkt  18  Projektu  Umowy  odbierać  odpady  ze  wskazanych  ulic  w 

przedziałach  czasowych  wskazanych  w  Załączniku  nr  9  do  Umowy  przy  jednoczesnym 

zastrzeżeniu dla zamawiającego nieograniczonego prawa do jednostronnego aktualizowania 

ww. załącznika, co stwarza ryzyko arbitralności zamawiającego w toku realizacji zamówienia 

i  może  powodować  zaburzenie  równowagi  ekonomicznej  stron  poprzez  doprowadzenie  do 

znaczącego  zwiększenia  lub  zmniejszenie  kosztów  ponoszonych  przez  wykonawców 

odbierających  odpady  z  poszczególnych  sektorów  i  tym  samym  stworzenia  nierównych 

warunków konkurencyjnych pomiędzy tymi wykonawcami; 

art.  353

  k.c.  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  ułożenie  treści  stosunku 

prawnego  w  sposób  sprzeciwiający  się  właściwości  (naturze)  tego  stosunku  oraz  zasadom 

współżycia  społecznego,  tj.  przez  nakazanie  wykonawcy  w  §  5  pkt  18  Projektu  Umowy 

odbierać  odpady  ze  wskazanych  ulic  w  przedziałach  czasowych  wskazanych  w  Załączniku 

nr  9  do  Umowy  przy  jednoczesnym  zastrzeżeniu  dla  zamawiającego  nieograniczonego 

prawa  do  jednostronnej  zmiany  warunków  realizacji  umowy  w  zakresie  częstotliwości 

odbioru  odpadów, co wykracza poza dopuszczony  w  orzecznictwie podział  ryzyk  pomiędzy 

stronę publiczną i prywatną umowy w sprawie zamówienia i jest sprzeczne z naturą umowy 

gospodarczej, która wymaga zgody obu stron nie tylko do zawarcia, ale również i do zmiany 

takiej umowy. 

Podnosząc  powyższe  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie 

zamawiającemu:  

zmianę treści OPZ oraz Projektu Umowy poprzez: 

a.   

jednoznaczne określenie w Załączniku nr 3 do Projektu Umowy konkretnej instalacji, do 

których odpady z danego sektora mają być przekazywane oraz wykreślenie z pkt 4 OPZ 

oraz  §  1  ust.  4  Projektu  Umowy  wyrazów:  „Zamawiający  zastrzega  możliwość 

dokonywania zmian ww. załącznika w przypadku zmiany instalacji", 

lub ewentualnie przez 

b.  zmianę  przedmiotu  zamówienia  na  odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów 


KIO 2623/17

komunalnych; 

zmianę treści Projektu Umowy poprzez wykreślenie z § 5 pkt 18 Projektu Umowy 

wyrazów: „Zamawiający będzie aktualizował ten wykaz". 

Ponadto od

wołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania według norm 

przepisanych,  w  tym  kosztów  zastępstwa  według  spisu,  który  przedłożony  zostanie  na 

rozprawie. 

W  odniesieniu  do  zarzutu 

wskazania  instalacji,  do  których  mają  być  przekazywane 

odebr

ane  odpady  komunalne  w  zakresie  dotyczącym  opisania  przedmiotu  zamówienia  w 

sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący  odwołujący  zauważył,  że  przedmiotem 

zamówienia  udzielanego  w  przedmiotowym  postępowaniu  jest  jedynie  odbieranie  odpadów 

komunalnych  -  bez  i

ch  zagospodarowania.  W  ramach  realizacji  przedmiotu  zamówienia 

obowiązkiem wykonawcy jest zatem tylko odebranie odpadów komunalnych z nieruchomości 

i  ich  przetransportowanie  do  wskazanych  przez  zamawiającego  instalacji.  Instalacje takie  - 

zgodnie z art. 6d ust. 4 pkt 5 UCPG - 

w przetargu na odbieranie odpadów zamawiający jest 

zobligowany  wskazać  w  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  dalej  zwanej 

„SIWZ”. 

Podnosi,  że  wskazanie  instalacji,  do  których  mają  być  przekazywane  odpady 

komunalne  w  ramac

h  zamówienia  na  odbieranie  odpadów,  ma  zasadnicze  znacznie  dla 

skalkulowania  przez  wykonawcę  ceny  ofertowej.  W  ramach  usługi  odbierania  odpadów 

komunalnych  zasadniczym  elementem  kosztowym  jest  koszt  transportu  odebranych 

odpadów  z  nieruchomości,  na  których  odpady  te  są  wytwarzane  do  instalacji  ich 

przetwarzania.  Koszt  ten  wprost  zależny  od  odległości,  jaka  dzieli  miejsce  odbierania 

odpadów od instalacji, do której te odpady będą przewożone - im ta odległość jest większa, 

tym koszt transportu jest wyższy. 

Po

dkreśla,  że  zamawiający  w  Załączniku  nr  3  do  Projektu  Umowy  dla  odpadów 

komunalnych  zmieszanych,  odpadów  pozostałych  do  segregacji  oraz  dla  odpadów 

spożywczych  i  kuchennych  z  gospodarstw  domowych  wskazał  dwie  docelowe  instalacje 

przetwarzania odpadów: instalację w Dylowie oraz instalację w Ruszczynie. Zapisy SIWZ nie 

precyzują  przy  tym,  według  jakich  kryteriów  ma  być  dokonywany  wybór  pomiędzy  tymi 

dwiema  instalacjami: 

w  szczególności  czy  wykonawca  ma  zapewniona  możliwość 

przekazywania odpadów do każdej z ww. instalacji, czy też konkretna instalacje wskaże mu 

dopiero z

amawiający w toku realizacji przedmiotu zamówienia. 

Jednocześnie w pkt 4 OPZ oraz w § 1 ust. 4 Projektu Umowy zamawiający wskazał, 

że zastrzega sobie prawo do zmiany treści Załącznika nr 3 w przypadku „zmiany instalacji". 

Wobec  niezwykłej  lakoniczności  wskazanego  zapisu  (nigdzie  nie  wyjaśniono,  co  pojęcie 


KIO 2623/17

„zmiany instalacji" oznacza) uprawnienie do zmiany Załącznika nr 3 jest niemal dowolne - w 

praktyce jakakolwiek zamierzona przez z

amawiającego zmiana wskazanych w Załączniku nr 

3  instalacji  będzie  możliwa.  Na  podstawie  wskazanych  zapisów  SIWZ  zamawiający  będzie 

mógł zatem nakazać wykonawcy przekazywanie odpadów: 

• 

do instalacji w Ruszczynie, 

• 

do instalacji w DyIowie A, albo 

• 

do  innej  instalacji,  która  w  pierwotnej  treści  Załącznika  3  w  ogóle  nie  została 

wymieniona. 

Zauważa przy tym, że istotnym ograniczeniem dla  zamawiającego przy zmianie Załącznika 

nr  3  jest  norma  prawna  zapisana  w  art. 

9e  ust.  1  pkt  1  UCPG,  zgodnie  z  którą  podmiot 

odbierający  odpady  komunalne  jest  zobligowany  przekazywać  je  bezpośrednio  do 

regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK). 

Wskazuje, że aktualnie dla Regionu II gospodarki odpadami województwa łódzkiego 

(do  którego  to  regiony  należy  Miasto  Łódź)  status  RIPOK  posiadają  dwie  instalacje 

przetwarzania  odpadów,  tj.  wskazane  w  Załączniku  nr  3  instalacje  w  Dylowie  A  i  w 

Ruszczynie.  Zaznaczyć  jednak  należy,  że  zgodnie  z  WPGO  w  okresie  obowiązywania 

umowy  status  RIPOK  ma  uzyskać  jeszcze  jedna  instalacja  -  tj.  instalacja  zlokalizowana  na 

terenie  Łodzi. W  przypadku,  gdy  ww.  instalacja status  RIPOK  uzyska,  zamawiający  będzie 

miał możliwość nakazania wykonawcom przekazywania odpadów właśnie do tej instalacji. 

W odniesieniu do zarzutu 

wskazania instalacji, do których mają być przekazywane odebrane 

odpady komunalne w zakresie dotyczącym opisania przedmiotu zamówienia w sposób, który 

może  utrudniać  uczciwą  konkurencję  oraz  prowadzący  do  ułożenia  stosunku  prawnego  w 

sprzeczności z jego naturą oraz z zasadami współżycia społecznego odwołujący wskazuję, 

że  postanowienia  pkt  4  OPZ  i  §  1  ust.  4  Projektu  Umowy  stwarzają  zamawiającemu 

możliwość  kształtowania  treści  Załącznika  nr  3  do  Umowy  dla  poszczególnych  części 

zamówienia  i  tym  samym  wprowadzania  obowiązku  przekazywania  odpadów  do  dowolnej 

spośród  ww.  instalacji  (Ruszczyn,  Dylów  A  i  Łódź).  Może  zatem  się  okazać,  że  w  toku 

realizacji  usług  zamawiający  zmieni  Załącznik  nr  3  dla  niektórych  sektorów,  nakazując 

obsługującym te sektory wykonawcom przekazywanie odpadów do instalacji w Łodzi, innym 

zaś  nakaże  transport  odpadów  do  instalacji  położonych  znacznie  dalej.  Brak  określenia  na 

obecnym etapie szczegółowych reguł w przedmiocie obowiązku przekazywania odpadów do 

konkretnych  instalacji  oraz  zasad  ewentualnego dokonywania  zmiany  w  Z

ałączniku nr 3 do 

umów  w  sprawie  zamówień  na  poszczególne  sektory  (części  zamówienia)  stwarza  ryzyko, 

że  jednostronne  decyzje  w  przedmiocie  zmiany  warunków  realizacji  umowy  będą  przez 

z

amawiającego  podejmowane  w  sposób  zupełnie  arbitralny.  SIWZ  nie  przewiduje  żadnych 

kryteriów  dla  decydowanie  o  zmianie  Załącznika  nr  3  w  konkretnych  przypadkach 


KIO 2623/17

pozostawiając pełną swobodę w tym zakresie zamawiającemu. 

Twierdzi,  że  zamawiający  zastrzegł  sobie  uprawnienie  do  jednostronnej  zmiany 

warunków  świadczenia  usługi  odbioru  odpadów  -  a  takie  uprawnienie  musi  być  uznane  za 

naruszające  wyrażoną  w  art.  353

k.c.  zasadę  swobody  umów.  Na  potwierdzenie  tego 

przytacza treść uchwały Sądu Najwyższego z dnia 22 maja 1991 roku sygn. III CZP 15/91. 

Zauważa,  że  wobec  nieprecyzyjnego  wskazania,  do  której  konkretnie  instalacji 

wykonawcy  odbierający  odpady  z  poszczególnych  sektorów  Miasta  Łodzi  (przejawiającego 

się  zarówno  we  wskazaniu  dwóch,  a  docelowo  być  nawet  trzech  takich  instalacji,  jak  i  w 

możliwości dowolnej zmiany wykazu instalacji przez zamawiającego), odwołujący nie jest w 

stanie  na  obecnym  etapie  przewidzieć,  do  której  instalacji  będzie  on  zobligowany 

przekazywać odpady komunalne w trakcie realizacji zamówienia. 

Wskazuje,  że  żadna  z  wymienionych  instalacji  nie  jest  w  stanie  przetworzyć 

wszystkich  odpadów  odbieranych  z  tereny  Miasta  Łodzi.  Wszystkie  one  mają  ograniczone 

zdolności  przerobowe  (określone  w  szczególności  w  udzielonych  tym  instalacjom 

pozwoleniach  odpowiednio  na  przetwarzanie  odpadów  lub  pozwoleniach  zintegrowanych), 

co  oznacza,  że  każda  z  nich  jest  w  stanie  przyjąć  jedynie  pewną  część  takich  odpadów. 

Zdolności  te  (moce  przerobowe),  co  należy  podkreślić,  są  ograniczone  nie  tylko  w  ujęciu 

rocznym,  ale  również  i  dziennym,  co  oznacza,  że  limit  odpadów  możliwych  do  przyjęcia 

przez poszczególne instalacje w ciągu jednego dnia również może ograniczać przyjęcie do 

przetworzenia odpadów od poszczególnych wykonawców. 

Zaznacza,  że  w  postępowaniu  na  odbiór  odpadów  (bez  zagospodarowania) 

wykonawca  odbierający  odpady  nie  ma  możliwości  uzgodnienia  z  instalacją  odbierającą 

odpady zasad współpracy przy odbieraniu odpadów - ponieważ w takim przypadku nie jest 

on  stroną  stosunku  prawnego,  na  podstawie  którego  ww.  instalacja  przyjmuje  odpady  do 

zagospodarowania.  Stronami  takiego  stosunku 

prawego będzie bowiem w takim przypadku 

z

amawiający oraz podmiot operujący daną instalacją (strony umowy w sprawie zamówienia 

na  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych).  W  takim  przypadku  wykonawca  co  do 

zasady  pozostaje  osobą  trzecią,  która  nie  ma  żadnego  wpływu  na  postanowienia  umowy 

regulującej  zasady  przyjmowania  odpadów  komunalnych  od  podmiotów  odbierających 

odpady z nieruchomości. 

W konkluzji 

podnosi, że celem wyeliminowania powyższych naruszeń konieczne jest 

nakazanie zamawiającemu modyfikacji SIWZ poprzez jednoznaczne  wskazanie, do których 

instalacji  będą  miały  być  przekazywane  odpady  odbierane  z  poszczególnych  sektorów 

Miasta Łodzi oraz poprzez wykreślenie zapisów zezwalających zamawiającemu na arbitralną 

zmianę takich instalacji w toku wykonywania zamówienia. 

Co do  tej grupy  zarzutów  zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie powołuje się na 

treść  art.  6d  ust.  4  pkt  5  oraz  6f  ust.  1a  UCPG  i  stwierdza,  że  z  tych  przepisów  wynika 


KIO 2623/17

jednoznacznie obowiązek zamawiającego wskazania, w przypadku przetargu na odbieranie 

odpadów,  instalacji  w  tym  RIPOK,  do  których  podmiot  odbierający  odpady  komunalne  od 

właścicieli  nieruchomości,  jest  obowiązany  przekazać  odebrane  odpady.  Ustawodawca 

używa  pojęcia  instalacji  w  liczbie  mnogiej,  a  zatem  zamawiający  uprawniony  jest  do 

w

skazania  więcej  niż  jednej  instalacji.  Zamawiający  wskazał  w  treści  SIWZ  dwie  instalacje 

mające  status  RIPOK  (ujęte  w  uchwale  wykonawczej  Sejmiku  Województwa  Łódzkiego). 

Przytoczona  norma  prawna  daje  wyłącznie  zamawiającemu  uprawnienie  do  wskazywania 

ww.  i

nstalacji,  co  oznacza,  że  jest  to  wyłącznie  decyzja  zamawiającego  i  nie  podlega 

negocjacjom  z  wykonawcą,  a  zatem  zapis  o  możliwości  zmiany  treści  załącznika  nr  3  w 

przypadku zmiany instalacji odpowiada treści normatywnej przepisu art. 6d ust. 4 pkt 5 i art. 

6f.  ust.  1a  UCPG  i  nie  narusza  przepisu  art.  353

k.c.,  gdyż  właśnie  taka  jest  właściwość 

(natura) zamówienia na odbiór odpadów, a tak ukształtowany stosunek zobowiązaniowy nie 

przenosi, wbrew twierdzeniom odwołującego, żadnego ryzyka na wykonawcę. 

Zamaw

iający  podnosi,  że  odnosząc  się  zakwestionowanych  postanowień  umowy 

należy  również  wziąć  pod  uwagę  treść  art.  144  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  który  pozwala 

zamawiającemu  na  dokonanie  modyfikacji  umowy  jeżeli  określił  zakres  zmian.  W  tym 

przypadku  zamawiający  przewidział  możliwość  zmiany  umowy  w  zakresie  instalacji  do 

przetwarzania  odpadów  komunalnych,  jeśli  zaistnieje  taka  potrzeba.  W  praktyce  może 

zdarzyć  się  szereg  okoliczności  wymagających  takiej  zmiany,  np.  zamknięcie  instalacji, 

pojawienie 

się  nowej  instalacji  itp.  Tym  samym  nie  jest  możliwe  enumeratywne  wyliczenie 

wszystkich  przypadków  uzasadniających  zmianę  instalacji,  jak  również  nie  jest  możliwe 

przewidzenie,  jakie  będą  w  czasie  zmiany  tego  warunku,  instalacje.  Tym  samym  w  jego 

ocenie dokonanie takiego 

zastrzeżenia nie stanowi naruszenia art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. 

Podkreśla,  że  wykonawca  ma  możliwość  skalkulowania  kosztów  transportu  w 

sposób  uwzględniający  odległość  od  miejsca  odbioru  do  miejsca  przekazania  (RIPOK). 

Twierdzenie, że zamawiający powinien wskazać jedną instalację, nie znajduje oparcia w ww. 

przepisach,  a  ponadto  przyjęcie  takiej  konstrukcji  mogłoby  prowadzić  do  sytuacji  gdy 

wykonawca  nie  miałby  możliwości  przekazania  zebranych  odpadów  np.  w  sytuacji 

określonej  w  art.  9l  UCPG.  Jak  wynika  z  niniejszego  przepisu  RIPOK  może  odmówić 

przyjęcia odpadów  w  przypadku, gdy  znajdująca się w  nich instalacja uległa awarii  lub  nie 

może przyjmować odpadów z innych przyczyn (art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o odpadach) albo 

nie  posiada  mocy  przerobowych.  W  sytuac

ji  gdyby  wskazana  jedna  instalacja  nie  mogła 

przyjąć  z  ww.  przyczyn  odpadów  wykonawca  nie  mógłby  realizować  umowy  do  czasu  jej 

zmiany (o ile taka zmiana byłaby dopuszczalna), a ponadto wykonawca w świetle przepisu 

art. 9e UCPG zobowiązany jest do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości, 

zmieszanych odpadów  komunalnych oraz  odpadów  zielonych bezpośrednio do  regionalnej 

instalacji  do  przetwarzania  odpadów  komunalnych  i  w  opisanych  wyżej  sytuacjach  nie 


KIO 2623/17

miałby  możliwości  spełnienia  tego  wymogu,  co  skutkowałoby  nałożeniem  kary  a  nawet 

odebraniem  zezwolenia.  W  sytuacji  awaryjnej  wykonawca  musiałby  przekazać  zebrane 

odpady do innej niewymienionej w umowie instalacji RIPOK (a zatem powinien skalkulować 

koszty transportu w sposób uwzględniający odległość instalacji, aby móc uzyskać stosowne 

wynagrodzenie).  Dostrzegając  powyższe  zagrożenia  ustawodawca  umożliwił,  a  nawet 

zobowiązał  zamawiającego  do  wskazania  instalacji  (a  nie  jednej  instalacji)  co  odpowiada 

specyficznemu charakterowi zamówienia na odbieranie odpadów. 

Ponadto  wskazuje,  że  oprócz  sytuacji  określonych  w  art.  9l  UCPG  konieczność 

zmiany  instalacji  może  nastąpić  także  w  przypadku  utraty  statusu  RIPOK  (a  więc  zmiany 

uchwały  wykonawczej  Sejmiku  Województwa  Łódzkiego)  jak  również  w  przypadku 

uzyskan

ia  takiego  statusu  przez  instalację.  W  niniejszej  sprawie  ma  to  bardzo  istotne 

znaczenie,  ponieważ  umowa  na  odbiór  odpadów  ma  być  realizowana  od  1  lipca  2018r.,  a 

więc dopiero za 6 miesięcy — i na obecnym etapie nie wiadomo czy np. instalacje wskazane 

w uc

hwale wykonawczej Sejmiku Województwa Łódzkiego nadal będą miały status RIPOK 

czy  też  zostaną wykreślone a wpisane inne instalacje,  stąd też  zapis  o możliwości  zmiany 

załącznika  określającego  instalację  umożliwia  realizację  zamówienia.  Przyjęcie  stanowiska 

prezentowanego  przez  odwołującego  skutkowałoby  koniecznością  przeprowadzenia 

kolejnego  przetargu.  Wykonawca  powinien  i  ma  taką  możliwość,  aby  skalkulować  stawkę 

wynagrodzenia  bez  względu  na  umiejscowienie  instalacji  (z  zastosowaniem  jednostek 

odległości). 

Reasumując  zamawiający  stwierdza,  że  w  świetle  przytoczonych  przepisów  to 

zamawiający wskazuje instalacje odbioru odpadów (bez udziału wykonawcy) i ma możliwość 

jej  zmiany,  a  wykonawca  nie  ponosi  ryzyka  tej  zmiany,  ponieważ  i  tak  otrzyma 

wynagrodzenie zgodnie 

ze stawką określoną w ofercie (kalkulacja wysokości tej stawki leży 

po  stronie  wykonawcy,  a  wykonawca  ma możliwość  uwzględnienia  kosztów  transportu bez 

względu na konkretną odległość np. przez przyjęcie kosztów jednostki odległości). 

Przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego 

wykonawca  w  zakresie  tej  grupy  zarzutów  tj.  oznaczonych  numerem  1,  2  i  3  poparł 

stanowisko  zamawiającego  i  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  tym  zakresie.  Twierdzi  przy 

tym,  że  na  podstawie  bieżących  zapisów  SIWZ  wykonawcy  —  wbrew  twierdzeniom 

odwołującego  —  są  w  stanie  rzetelnie  oszacować  cenę  ofertową.  Do  szacowania  ceny 

ofertowej należy przyjąć listę instalacji wskazaną w załącznikach nr 3 do wzorów umów. Nie 

ma podstaw, by do szacowania ceny ofertowej przy

jmować założenie o transporcie odpadów 

do instalacji na tej liście nie wskazanej, a która potencjalnie pojawi się w przyszłości. 

Dodaje,  że  aktualne  brzmienie  załączników  nr  3  do  wzorów  umów  jest  zgodne  z 

wykazem instalacji wskazanym w załączniku do uchwały Sejmiku Województwa Łódzkiego 

w sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla regionu II województwa łódzkiego. W 


KIO 2623/17

przekonaniu  p

rzystępującego  jeśli  uchwała  się  zmieni  lub  zwiększy  się  ilość  instalacji  o 

statusie  RIPOK,  z

amawiający  powinien  mieć  możliwość  uwzględnienia  zmiany  w  swoim 

wykazie. Miasto Łódź nie może stać w sprzeczności z przepisami prawa. 

Podnosi,  że  ewentualnym  problemem  w  niniejszym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia nie jest wskazanie przez zamawiającego możliwości zmiany wykazu instalacji 

(jak  podaje  o

dwołujący),  ale  ewentualny  brak  doprecyzowania  warunków  zmiany  wykazu 

instalacji  oraz  ewentualny  brak  wskazania  podstawy  i  warunków  zmiany  wynagrodzenia 

wykonawcy w razie zmiany wykazu instalacji jeżeli zmiany te będą miały wpływ na wzrost 

kosztów wykonania zamówienia przez wykonawcę. 

Gdyby  natomiast  w  toku  realizacji  zamówienia  pojawiła  się  możliwość  transportu 

odpadów do instalacji położonej najbliżej (o status RIPOK ubiega się instalacja położona w 

Łodzi  —  o  czym  wspomina  odwołujący)  to  skorzystają  na  tym  wszyscy  wykonawcy 

odbierający odpady z terenu Miasta Łodzi. Zmniejszeniu ulegną bowiem koszty transportu 

odpadów. Oszczędności dotyczyć będą wszystkich wykonawców. 

Wskazuje,  że  żądanie  odwołania  zmierza  do  uniemożliwienia  zmiany  umowy  w 

zakresie listy instalacji, do których mają być przekazywane odpady w razie uzyskania przez 

nową  instalację  statusu  RIPOK.  Zgodnie  z  Planem  gospodarki  odpadami  dla  województwa 

łódzkiego  na  lata  2016  —  2022  z  uwzględnieniem  lat  2023  —  2028  w  najbliższym  czasie 

status RIPOK w regionie Il Gospodarki Odpadami Województwa Łódzkiego uzyska instalacja 

położona  w  Łodzi  —  zatem  najbliższa  dla  przekazywania  odpadów  z  terenu  Miasta  Łodzi 

(wskazuje  na  to  sam  o

dwołujący).  Pozostawienie  w  SIWZ  możliwości  zmiany  umowy  m.in. 

poprzez  dodanie  do  listy  instalacji,  do  których  mają  być  przekazywane  odpady  z  Łodzi, 

instalacji  planowanej  do  uruchomienia położonej  na  terenie Miasta  Łodzi  jest korzystne  dla 

p

rzystępującego  oraz  dla  każdego  z  wykonawców  zainteresowanych  niniejszym 

postępowaniem.  Bieżące  brzmienie  OPZ  wymaga  uwzględnienia  w  planowanych  kosztach 

odbioru odpadów z terenu Miasta Łodzi ich transportu do Ruszczyna (położonego około 70 

km  od  granic  m.  Łodzi)  lub  do  Dylowa  (położonego  około  90  km  od  granic  m.  Łodzi). 

Ewentu

alne  wprowadzenie  do  umowy  możliwości  przekazywania  odpadów  do  instalacji 

położonej  w  Łodzi  znacząco  zmniejszyłoby  koszty  realizacji  zamówienia  na  usługi  odbioru 

odpadów  (zmniejszyłoby  koszty  transportu)  dla  każdego  z  wykonawców  (w  tym 

przystępującego, jak i odwołującego). 

W  odniesieniu  do  drugiej  grupy  zarzutów  dotyczących  uprawnienia  zamawiającego 

do zmiany załącznika określającego przedziały czasowe odbioru odpadów z określonych ulic 

tj. zarzutów wskazanych w punktach 4, 5 i 6 odwołujący wskazuje, że przewidziany w § 5 pkt 

18 Projektu Umowy zapis uprawniający zamawiającego (i wyłącznie jego) do jednostronnego 

„aktualizowania"  dokumentu  określającego  przedziały  czasowe  odbioru  odpadów  z 

poszczególnych  ulic  należy  ocenić  jako  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 


KIO 2623/17

niejednoznaczny  i  niewyczerpujący  oraz  mogący  prowadzić  do  utrudnienia  uczciwej 

konkurencji. 

Zapis  ten  stwarza  możliwość  jednostronnej  zmiany  -  w  toku  realizacji 

przedmiotu  zamówienia  -  zasad  jego  wykonywania  w  stopniu  mającym  istotny  wpływ  na 

koszty  ponoszone  przez  w

ykonawcę.  Zamawiający  może  zatem  jednostronnie,  jeśli  tylko 

uzna to za stosowne, wskazać nowe ulice, dla których odbiór odpadów będzie dopuszczalny 

lub  niedopuszczalny  w  określonych  godzinach.  Powyższe  w  praktyce  może  wpłynąć  na 

utrudn

ienie  operacji  odbierania  odpadów  i  zwiększenie  ilości  realizowanych  odbiorów  - 

przekładając się w prosty sposób na zwiększenie kosztów realizacji zamówienia. 

Wskazuje, że biorąc pod uwagę, że wymagania dotyczące przedziałów czasowych 

dla odbioru odpadów z nieruchomości jest istotnym czynnikiem kosztotwórczym dla usługi 

stanowiącej przedmiot zamówienia, prawidłowa kalkulacja oferty wymaga znajomości tego 

elementu dla całego okresu jej realizacji. Niepewność co do zmian w omawianym zakresie 

w istotny sposób utrudnia oszacowanie ceny ofertowej. 

Ponadto  twierdzi,  że  przyznanie  zamawiającemu  prawa  do  nieograniczonego 

aktualizowania  ww.  przedziałów  czasowych  może  prowadzić  do  utrudnienia  uczciwej 

konkurencji  - 

bowiem  może  prowadzić  do  naruszenia  równowagi  ekonomicznej  pomiędzy 

z

amawiającym  a  wykonawcą  w  sposób,  który  nie  wynika  wprost  z  treści  dokumentacji,  a 

zależy  tylko  i  wyłącznie  od  dyskrecjonalnej  decyzji  zamawiającego.  Niepewność  co  do 

wymaganych  przedziałów  czasowych  odbioru  odpadów  z  poszczególnych  nieruchomości, 

utrudnia  realne  konkurowanie  pomiędzy  podmiotami  zainteresowanymi  uzyskaniem 

zamówienia. W  warunkach  tak  prowadzonego  postępowania,  każdy  z  wykonawców  będzie 

mógł  inaczej  identyfikować  poszczególne  ryzyka,  co  może  doprowadzić  do  złożenia 

nieporównywalnych ofert. 

Takie  rozwiązanie  prowadzi  dodatkowo  do  naruszenia  wyrażonej  w  art.  353

  k.c. 

zasady  swobody  umów.  Jest  ono  bowiem  sprzeczne  z  zasadami  współżycia  społecznego 

oraz  z  naturą  stosunku zobowiązaniowego,  albowiem  całkowicie uzależnia jedną  stronę  od 

woli  drugiej  strony,  pozwalając  jej  w  sposób  nieograniczony  ustalać  czynniki  mający 

bezpośrednio  wpływ  na  opłacalność  realizacji  zamówienia.  Jednocześnie  takie 

ukształtowanie  stosunku  umownego  nie  umożliwia  wykonawcy  rzetelnego  oszacowania 

poziomu  ryz

yka  zmiany  częstotliwości  oraz  uwzględnienia  tego  ryzyka  w  cenie  ofertowej  - 

dalece wykracza zatem poza dopuszczony w orzecznictwie z zakresu zamówień publicznych 

nierówny  podział  ryzyk  stron  stosunku  zobowiązaniowego.  Na  potwierdzenie  tego  także 

przytacza 

treść uchwały Sądu Najwyższego z dnia 22 maja 1991 roku sygn. III CZP 15/91. 

Co  do  tej  grupy  zarzutów  zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wyjaśnia,  że 

zakaz odbioru odpadów komunalnych w godzinach szczytu z części ulic znajdujących się w 

centrum miasta 

obowiązuje w Łodzi od wielu lat. Ustanowiony został na mocy uchwały Rady 

Miejskiej w Łodzi, będącej aktem prawa miejscowego, wydanej na podstawie art. 4 UCPG. 


KIO 2623/17

Rada Miejska w Łodzi dokonując wyboru ulic oraz ustalając czasy zakazu odbierania z nich 

odpadów  komunalnych  nie  ma  żadnych  ograniczeń  prawnych  w  tym  zakresie.  Kieruje  się 

wskazaniami ekspertów od ruchu drogowego oraz komunikacji. Firma działająca na terenie 

gminy  musi  dostosować  swą  działalność  do  wymogów  prawa  miejscowego.  W  §  5  pkt  25 

Projektu  Umow

y  zapisano,  że  wykonawca  zobowiązany  jest  realizować  przedmiot  umowy 

zgodnie  z  przepisami  prawa  powszechnie  obowiązującego  i  miejscowego  w  zakresie 

związanym z realizacją przedmiotu umowy, w szczególności w zakresie odbierania odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  oraz  szczegółowych  wymagań  dla  transportu 

odpadów. Natomiast w OPZ w pkt 2 tiret 7 wskazano, iż  winno ono być realizowane przez 

wykonawcę  zgodnie  z  uchwałą  Nr  XXXI/808/16  Rady  Miejskiej  w  Łodzi  z  dnia  15  czerwca 

2016  r.  w  sprawie  wprowa

dzenia  Regulaminu  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie 

Miasta Łodzi, będącą aktem prawa miejscowego. 

Reasumując stwierdza, że nie ma możliwości prowadzenia w tym zakresie negocjacji 

z  wykonawcą, gdyż  ograniczenia  wynikają z  przyczyn obiektywnych,  na  które  zamawiający 

nie ma wpływu, a które pojawiają się już w toku wykonywania umowy. 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  przekazanej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  

z  oryg

inałem  przy  piśmie  z  dnia  14  grudnia  2017  roku  (znak:  DOA-ZP-VIII.271.84.2017),  

w  tym: 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej  nadal  „SIWZ”)  wraz  

z załącznikami, złożonych przez odwołującego na rozprawie:  

a)  pisma z dnia 21 grudnia 2017 r. sygn. 

L. dz. 1648/2017 zarządcy RIPOK w Dylowie firmy 

EKO-

REGION  sp.  z  o.o.  wraz  z  pismem  odwołującego  z  dnia 20 grudnia 2017 r.  sygn. 

WM099.O.20171220.1; 

b) 

pisma  z  dnia  4  października  2017  r.  sygn.  0323-KAM-KM-X-2017  zarządcy  RIPOK  w 

Ruszczynie firmy FB Serwis Ka

mieńsk sp. z o.o.; 

c)  kalkulacji 

wyliczenia  mocy  przerobowych  w  regionie  objętym  zamówieniem  i  odpadów 

generowanych z tego terenu 

wraz załącznikami; 

złożonych przez zamawiającego na rozprawie:  

a)  czterech 

pism: pisma z dnia 25 września 2017 r. zarządcy RIPOK w Dylowie firmy EKO-

REGION  sp.  z  o.o.,  pisma  z  dnia  4  października  2017  r.  sygn.  0323-KAM-KM-X-2017 

zarządcy  RIPOK  w  Ruszczynie  firmy  FB  Serwis  Kamieńsk  sp.  z  o.o.,  oraz  dwa  pisma 

Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania – Łódź sp. z o.o. z dnia 8 listopada 2017 r. i 

10 października 2017 r.; 

b)  pisma  z  dnia  21  grudnia  2017  r.  sygn.  ZIM-

DO.0800.164.2017  Zarządu  inwestycji 

Miejskich  stanowiącego  wykaz  inwestycji  jakie  miały  miejsce  w  latach  2016-2017  na 


KIO 2623/17

tereni

e  Miasta  Łodzi  wraz  zestawieniem  inwestycji  planowanych  do  realizacji  na  rok 

oraz  stanowisk  stron  i  przystępującego  złożonych  na  piśmie  i  podanych  do  protokołu 

rozprawy, Izba ustaliła i zważyła co następuje. 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie  przez  niego 

szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia. 

N

ie  została  wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących  odrzuceniem 

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podn

iesionych  w  odwołaniu  Izba  stwierdziła,  że  rozpoznawane  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  podkreślić  należy,  że  odwołania  dotyczące  postanowień 

SIWZ,  tak  jak  dotyczące  każdej  innej  czynności  lub  zaniechania  zamawiającego,  służą 

ochronie  wykonawców  przed  działaniami  niezgodnymi  z  przepisami  prawa  (art.  180  ust.  1 

ustawy  Pzp),  a  Izba  może  uwzględnić  odwołanie  wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  stwierdzi 

naruszenie przez  z

amawiającego przepisów ustawy mające wpływ lub mogące mieć istotny 

wpływ na wynik postępowania (art. 192 ust. 2 ustawy Pzp). Nie korzystają zatem z ochrony 

prawnej dążenia wykonawców ukierunkowane jedynie na ukształtowanie korzystniejszej dla 

siebie  treści  SIWZ,  jeżeli  treść  nadana  przez  zamawiającego  nie  narusza  obowiązujących 

przepisów.  W  niniejszej  sprawie  Izba  nie  stwierdziła,  aby  zaskarżone  postanowienia  SIWZ 

naruszały przepisy prawa.  

Skład  orzekający  Izby  odniesienie  się  do  sformułowanych  przez  odwołującego 

zarzutów, zachowując przyjętą przez odwołującego konstrukcje odwołania, tj. odniesie się do 

wszystkich sześciu wskazanych w odwołaniu zarzutów w podziale na dwie grupy tj. pierwsza 

grupa zarzutów  dotyczy  wskazania instalacji,  do których mają  być  przekazywane odebrane 

odpady  komunalne  (zarzuty  zawarte  w  pkt  1,  2  i  3),  natomiast  druga  grupa  dotyczy 

uprawnienia  zamawiającego  do  zmiany  załącznika  określającego  przedziały  czasowe 

odbioru odpadów z określonych ulic (zarzuty zawarte w pkt 4, 5 i 6). 

Zarzuty  dotyczące  wskazania  instalacji,  do  których  mają  być  przekazywane  odebrane 

odpady komunalne 


KIO 2623/17

Izba ustaliła, że w załączniku nr 3 do Projektu Umowy stanowiącym wykaz instalacji 

do  przetwarzania  odpadów  komunalnych  w  pkt  3  dla  odpadów  komunalnych  zmieszanych, 

odpadów  pozostałych  po  segregacji  oraz  odpadów  spożywczych  i  kuchennych  z 

gospodarstw  domowych  wskazano  dwie  instalacje  (RIPOK):  Dylów  A  gm.  Pajęczno  oraz 

Ruszczyn gm. Kamieńsk.  

Zgodnie  z  art.  6d  ust.  4  pkt  5)  UPCG 

wójt,  burmistrz  lub  prezydent  miasta  w 

przypadku  sporządzania  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  na  odbieranie 

odpadów od właścicieli nieruchomości określa w niej: instalacje, w szczególności regionalne 

instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, do których podmiot odbierający odpady 

komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady.  

Niewątpliwe jest też, że zamawiający wszczął przedmiotowe postępowanie na odbiór 

odpadów. Do obowiązków wykonawcy — zgodnie z SIWZ oraz z ogłoszeniem o zamówieniu 

— należy odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości oraz transport odpadów odebranych 

do instalacji wskazanych przez zamawiającego w załącznikach nr 3 do wzorów umów.  

Izba przyjęła przy tym stanowisko zamawiającego, że  treści przytoczonego przepisu 

wynika  jednoznacznie  obowiązek  zamawiającego  wskazania,  w  przypadku  przetargu  na 

odbieranie  odpadów,  instalacji  w  tym  RIPOK,  do  których  podmiot  odbierający  odpady 

komunalne  od  właścicieli  nieruchomości,  jest  obowiązany  przekazać  odebrane  odpady. 

Ustawodawca używa pojęcia instalacji w liczbie mnogiej, a zatem zamawiający uprawniony 

jest do wskazania więcej niż jednej instalacji. 

Dodatkowo art. 6d ust. 4 pkt 5) 

UCPG należy traktować jako lex specialis względem 

ustawy Pzp szczególnie w kontekście przepisów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający  wskazał  w  dokumentacji  przetargowej  instalacje  zgodnie  z  ww.  przepisem,  a 

przepis ten nie nakłada innych dodatkowych obowiązków w tym zakresie na zamawiającego. 

Zamawiający dokonał zatem opisu przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z art. 6d ust. 4 

pkt 5 UCPG wskazując listę instalacji. W związku z tym w ocenie Izby nie można uznać, że w 

tym zakresie naruszył normę wynikającą z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. 

Warto  przy  tym  dodać,  że  zamawiający  wskazał  wszystkie  aktualnie  istniejące 

instalacje 

mające  status  RIPOK  (ujęte  w  uchwale  wykonawczej  Sejmiku  Województwa 

Łódzkiego)  dla  II  regionu  województwa  łódzkiego,  którego  dotyczy  przedmiotowe 

zamówienie.  W  tym  kontekście  żądanie  odwołującego  aby  jednoznacznie  określić  w 

Załączniku nr 3 do Projektu Umowy konkretną instalację, do której odpady z danego sektora 

mają być przekazywane mogłoby zwiększyć ryzyko dotyczące realizacji docelowej umowy i 

pozbawiałoby  zamawiającego  możliwości  bardziej  elastycznego  działania  szczególnie  w 

sytuacji 

uniemożliwienia zmiany Załącznika nr 3 w przyszłości. 


KIO 2623/17

W związku z powyższym Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 w zw. z art. 

7  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zakresie  dotyczącym  wskazania  instalacji,  do  których  mają  być 

przekazywane odebrane odpady komunalne należy oddalić. 

W tej grupie zarz

utów odwołujący wskazywał także, że postanowienia pkt 4 OPZ i § 1 

ust. 4 Projektu Umowy stwarzają zamawiającemu możliwość kształtowania treści Załącznika 

nr  3  do  Umowy  dla  poszczególnych  części  zamówienia  w  sposób,  w  sposób  mogący 

utrudniać  uczciwą  konkurencję  oraz  poprzez  ułożenie  treści  stosunku  prawnego  w  sposób 

sprzeciwiający  się  właściwości  (naturze)  tego  stosunku  oraz  zasadom  współżycia 

społecznego. 

Odwołujący  w  odwołaniu  oraz  na  rozprawie  podnosił,  ze  taka  konstrukcja  ww. 

postanowień  dokumentacji  przetargowej  uniemożliwi  realną  kalkulacje  cen  ofertowych 

szczególnie w zakresie transportu odpadów.  

W odniesieniu do tego stanowiska Izba przyjęła argumentację przystępującego, który 

wskazał,  że  na  podstawie  bieżących  postanowień  SIWZ  wykonawcy  są  w  stanie  rzetelnie 

oszacować  cenę  ofertową,  a  do  szacowania  ceny  ofertowej  należy  przyjąć  listę  instalacji 

wskazaną  w  załącznikach  nr  3  do  Projektów  Umów.  Nie  ma  podstaw,  by  do  szacowania 

ceny  ofertowej  przyjmować  założenie  o  transporcie  odpadów  do  instalacji  na  tej  liście  nie 

wskazanej, 

a która potencjalnie pojawi się w przyszłości. 

Odwołujący  podnosił  także,  że  żadna  z  wymienionych  przez  niego  w  odwołaniu 

instalacji  nie  jest  w  stanie  przetworzyć  wszystkich  odpadów  odbieranych  z  terenu  Miasta 

Łodzi. Wszystkie one mają ograniczone zdolności przerobowe (określone w szczególności w 

udzielonych  tym  instalacjom  pozwoleniach  odpowiednio  na  przetwarzanie  odpadów  lub 

pozwoleniach  zintegrowanych),  co  oznacza,  że  każda  z  nich  jest  w  stanie  przyjąć  jedynie 

pewną część takich odpadów, a dodatkowo na tym etapie zamawiający nie ma podpisanych 

umów  na  zagospodarowanie  odpadów  (nie  ma  gwarancji,  że  instalacje  będą  przyjmowały 

odpady  w  takim  zakresie,  jakim  mogą  zostać  wygenerowane  na  terenie  określonym  przez 

zamawiającego)  co  także  nie  gwarantuje  zapewnienia  równego  traktowania  wykonawców  i 

uczciwej  konkurencji. 

Na  potwierdzenie  tej  okoliczności  na  rozprawie  przedstawił  dowody 

wskazane na stronie 13. 

Jak  ustalono  powyżej  zamawiający  wskazał  w  załączniku  nr  3  do  Projektu  Umowy 

regionalne  instalacje  przetwa

rzania  odpadów  komunalnych.  Fakt  ten  oznacza,  że 

z

amawiający podając je w dokumentacji przetargowej, bierze na siebie odpowiedzialność za 

to, że wykonywanie umowy oraz świadczenie przez  wykonawcę usługi będzie możliwe, zaś 

instalacja 

przyjmie 

odpady 

bez 

za

strzeżeń 

nie 

pozostawi 

wykonawcy 

z zebranymi odpadami.  


KIO 2623/17

Nie  sposób  w  tym  miejscu  tracić  z  pola  widzenia,  czym  jest  SIWZ,  a  przecież 

wspomniany załącznik jest jej elementem. Przypomnienia wymaga, że specyfikacja istotnych 

warunków  zamówienia  ma  charakter  zobowiązania,  w  którym  zamawiający  z  pełną 

odpowiedzialnością  przyjmuje  na  siebie  zapewnienie  wykonywania  zadania  objętego 

postępowaniem, w tym zakłada, że elementy infrastruktury, również te do niego nie należące 

pozostające  w  gestii  innych  podmiotów)  będą  dostępne  do  realizacji  zamówienia.  SIWZ 

stanowi element przyszłego stosunku łączącego wykonawcę z zamawiającym, a tym samym 

ma  charakter  pełnoprawnego  zobowiązania  się  do  zapewnienia  do  realizacji  zamówienia 

tych  elementów,  które  ze  strony  zamawiającego  zostały  wskazane.  W  tym  zakresie  nie 

sposób  więc  odbierać  SIWZ  waloru  wiążącej  deklaracji  zagwarantowania  przez 

z

amawiającego  dostępności  i  przyjęcia  dostarczonych  przez  wykonawcę  świadczącego 

usługę  odbioru  odpadów  przez  wskazane  regionalne  instalacje  przetwarzania  odpadów 

komunalnych. 

Taki 

charakter 

SIWZ 

podkreślany 

jest 

orzecznictwie 

jak 

i w doktrynie. Jak podkreślono w  wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z 13 maja 2010 r. 

w  spr.  X  Ga  71/10, 

„[…]    Specyfikacja  Istotnych Warunków  Zamówienia  [dalej  SIWZ],  oraz 

sporządzone  w  oparciu  o  nią  ogłoszenie  o  zamówieniu  stanowią,  oświadczenie  woli 

Zamawiającego [jednostronne czynności prawne] […]”.  

Z  tej  perspektywy,  specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  sporne  w  niej 

postanowienie  dotyczące  wskazania  regionalnych  instalacji  przetwarzania  odpadów 

komunalnych  postrzegać  trzeba  jako  zobowiązanie  się  zamawiającego  do  gotowości 

wskazanych  przez  niego  jednostek 

do  przyjęcia  odpadów.  Tego  rodzaju  zobowiązanie 

wobec wykonawców uczestniczących w postępowaniu o zamówienie publiczne nie wymaga 

posiadania zawartych umów na odbiór odpadów.  

W  ocenie  Izby  dowody  przedstawione  przez  odwołującego  nie  potwierdzają,  że 

wskazane w SIWZ instalacje nie będą gotowe na przyjmowanie odpadów w okresie realizacji 

zamówienia. Z dowodów tych wynika, że ja chwile obecną tj. w czasie trwanie postepowania 

odwoławczego nie posiadają one mocy przerobowych. Należy przy tym pamiętać o tym, że 

przedmiot  zamówienia  w  tym  postępowaniu  będzie  realizowany  od  1  lipca  2018,  a 

zamawiający  wskazał  na  rozprawie,  że  dla  obecnych  instalacji  przewidziana  jest 

modernizacja,  która  ma  zwiększyć  ich  moce  przerobowe  oraz  planowana  jest  do 

uruchomienia kolejna instalacja (w Łodzi) co pozwoli uniknąć kłopotów związanych z brakiem 

mocy przerobowych. 

W tym kontek

ście, rozważania i argumentacja odwołującego to jedynie obawy co do 

przyszłości,  które  jednak  –  wobec  przyjęcia  na  siebie  przez  zamawiającego 

odpowied

zialności  za  dostępność  wskazanych  instalacji,  czego  wyrazem  jest  ich  ujęcie  w 

SIWZ 

– stanowią przejaw pesymistycznej i nieuzasadnionej żadnymi okolicznościami oceny.  


KIO 2623/17

W  związku  z  zarzutem  naruszenia  art.  353

  k.c.  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  ułożenie  treści  stosunku  prawnego  w  sposób  sprzeciwiający  się  właściwości 

(naturze) tego stosunku oraz za

sadom współżycia społecznego należy stwierdzić, że zgonie 

z  art.  353

  k.c 

strony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć  stosunek  prawny  według  swojego 

uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  naturze  stosunku,  przepisom  prawa 

bądź  zasadom  współżycia  społecznego.  Jak  wskazuje ww.  przepis  zasada swobody  umów 

doznaje  ograniczeń  wynikających  z  odpowiednich  przepisów.  Ograniczenia  tego  typu 

wynikały  będą  z  przepisów  samego  k.c.,  jak  też  z  regulacji  ustawy  Pzp  (przykład  takiego 

ograniczenia wskazany został w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 13 stycznia 2004 r., V CK 

97/03), która w tym zakresie może być traktowana jako lex specialis w stosunku do regulacji 

k.c.,  jako  podstawowego  aktu  prawnego  regulującego  problematykę  stosunków 

cywilnoprawnych, w tym umów. 

ogólnych  zasad  ustawy  Pzp,  jak  i  całości  jej  przepisów,  wynika  szereg 

materialnoprawnych  ograniczeń  zasady  swobody  umów  –  zarówno  w  odniesieniu  do 

swobody  zamawiającego  w  wyborze  kontrahenta,  jak  i  swobody  ukształtowania  stosunku 

umownego/

przedmiotu  zamówienia.  Co  do  zasady  jednak,  to  wciąż  zamawiający  będzie 

decydował  o  swoim  przedmiocie  zamówienia  (rodzaju,  parametrach,  zakresie,  warunkach 

jego realizacji, płatnościach czy innych obowiązkach umownych itd) lub sposobie wyłonienia 

wykonawcy zamówienia (np. kryteriach oceny ofert, trybie postępowania). 

Zarzuty dotyczące postanowień SIWZ niejednokrotnie definiowane są również przez 

żądania,  które  wykonawca  względem  nich  formułuje.  Natomiast  dopuszczalność  żądań  i 

możliwość ich przeprowadzenia często warunkuje możliwość uwzględnienia danego zarzutu. 

W  pewnych  przypadkach  Izba,  uwzględniając  zarzuty  odwołania,  których  zakresem  jest 

związana  (art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp)  i  jednocześnie  nie  będąc  związana  żądaniami 

odwołania,  może  orzec  inaczej  aniżeli  wnosił  odwołujący.  Tego  typu  sytuacje  występują 

najczęściej  na  etapie  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Jednakże  wtedy  kształt 

zapadających rozstrzygnięć, przeważnie wprost wynika z przepisów obowiązującego prawa 

(które nakazują np. wezwanie do uzupełnienia, poprawienia, odrzucenia oferty, wykluczenie 

wykonawcy  itd.

).  Natomiast  w  przypadku  żądań  dotyczących  brzmienia  dokumentów 

przetargowych  tak  nie  jest.  Tym  samym  brak  sformułowania  możliwych  do  uwzględnienia 

żądań dotyczących dokumentów przetargowych (niemożliwych np. ze względu na nadmierną 

ingerencję  w  sferę  dominium  zamawiającego),  w  większości  wypadków  winien  skutkować 

oddaleniem odwołania. 

niniejszej grupie zarzutów odwołujący wnosił o wykreślenie z pkt 4 OPZ oraz § 1 

ust.  4  Projektu  Umowy  wyrazów:  „Zamawiający  zastrzega  możliwość  dokonywania  zmian 

ww.  załącznika  w  przypadku  zmiany  instalacji".  W  przypadku  realizacji  tego  żądania 

zamawiający naraża się na ryzyko utraty możliwości zmiany instalacji. Może to spowodować 


KIO 2623/17

niemożliwość dostosowania sposobu wykonania umowy do nowych okoliczności jakie mogą 

wyniknąć  w  okresie  realizacji  zamówienia  np.  w  sytuacji  utraty  statusu  RIPOK  przez 

wskazane w  SIWZ  instalację  lub  uzyskania tego statusu  przez  inną instalację. W niniejszej 

sprawie  ma  to  bardzo  istotne  znaczenie

,  ponieważ  umowa  na  odbiór  odpadów  ma  być 

realizowana  jak  już  wskazano  od  1  lipca  2018  r.,  a  więc  dopiero  za  6  miesięcy  —  i  na 

obecnym etapie nie wiadomo czy np. instalacje wskazane w uchwale wykonawczej Sejmiku 

Województwa  Łódzkiego  nadal  będą  miały  status  RIPOK  czy  też  zostaną  wykreślone,  a 

wpisane  inne  instalacje,  stąd  też  zapis  o  możliwości  zmiany  załącznika  określającego 

instalacje 

umożliwia ograniczenie ryzyka niezrealizowania zamówienia. 

Izba  przychyla  się  do  twierdzenia  przystępującego  zawartego  w  jego  piśmie,  że 

ewentualnym  problemem  w  niniejszym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  nie  jest 

wskazanie  przez  zamawiającego  możliwości  zmiany  wykazu  instalacji  (jak  podaje 

odwołujący), ale ewentualny brak doprecyzowania warunków zmiany wykazu instalacji  oraz 

ewentualny  brak  wskazania  podstawy  i  warunków  zmiany  wynagrodzenia  wykonawcy  w 

razie  zmiany  wykazu  instalacji  jeżeli  zmiany  te  będą  miały  wpływ  na  wzrost  kosztów 

wykonania zamówienia przez wykonawcę. Zmiana postanowień SIWZ nie może nastąpić w 

sposób,  jakiego  żąda  odwołujący  ponieważ  w  ten  sposób  zamawiający  pozbawi  się 

możliwości  zmiany  załącznika  nr  3  do  Projektu  Umowy  w  każdej  sytuacji.  Możliwość 

dokonywania  zmian  wykazu  instalacji  definitywnie  powinna  pozostać  w  SIWZ.  Słuszne  jest 

także  stanowisko,  że  pod  rozwagę  należałoby  poddać  doprecyzowanie  warunków  zmian 

oraz  wprowadzenie  postanowienia 

umożliwiającego  zmianę  wysokości  wynagrodzenia 

wykonawcy w razie zmiany listy instalacji, do których mają być przekazywane odpady jeżeli 

zmiany  te  będą  miały  wpływ  na  wzrost  kosztów  wykonania  zamówienia  przez  wykonawcę 

niemniej w tej kwestii odwołujący nie formułował w odwołaniu żadnych wniosków czy żądań. 

W  tym  zakresie  należy  podtrzymać  argumentację  zawartą  w  wyroku  Izby  o  sygn.  KIO 

903/17,  z  której  wynika,  że  „Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  ramach  wykonywanej  funkcji 

kontroli  prawidłowości  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  zgodnie  z  ustawą,  orzekając 

jest związana zarzutami podniesionymi w odwołaniu (art. 192 ust. 7 ustawy Pzp). W sprawie, 

której przedmiotem jest brzmienie ogłoszenia oraz SIWZ nie bez znaczenia pozostaje także 

treść  żądań  Odwołującego  w  zakresie  zmiany  ogłoszenia  czy  specyfikacji  -  one  to  bowiem 

wyznaczają zakres dokonywanego w sprawie rozstrzygnięcia. Krajowa Izba Odwoławcza nie 

może  orzekać  z  urzędu,  wychodząc  poza  zarzuty  oraz  -  stanowiące  ich  odzwierciedlenie  - 

żądania i wnioski odwołania. W przypadku odwołania dotyczącego postanowień SIWZ oraz 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  ocena  zarzutu  podniesionego  w  ramach  środka  ochrony 

prawnej  dokonywana 

jest z uwzględnieniem formułowanych żądań co do jego nowej treści. 

To  podmiot  odwołujący,  formułując  swoje  żądania  wskazuje,  jakie  rozstrzygnięcie  czyni 


KIO 2623/17

zadość  jego  interesom  i  jednocześnie  wskazuje  zapisy,  które  w  jego  ocenie  są  zgodne  z 

przepisami ustaw

y Pzp”. 

Odwołujący  dopiero  na  rozprawie  w  tej  grupie  zarzutów  wniósł  alternatywnie  o 

dokonanie  precyzyjnego  określenia  równych  dla  wszystkich  wykonawców  zasad  zmiany 

Z

ałącznika  nr  3  do  wszystkich  umów.  Odnosząc  się  do  tego  żądania,  Izba  uznaje  je  jako 

niezasadne.  

W  tym  zakresie  Izba  ponownie  stwierdza,  że  przy  odwołaniu  od  postanowień  SIWZ 

istotnym jest precyzyjne sformułowanie żądań, gdyż ocena zarzutu podniesionego w ramach 

odwołania dokonywana jest z uwzględnieniem formułowanych żądań co do jego nowej treści. 

To  poprzez  ich  pryzmat  Izba  ocenia  zasadność  zmiany  kwestionowanych  postanowień 

SIWZ. Podkreślić należy, że to obowiązkiem odwołującego, a nie rolą Izby jest precyzowanie 

żądania i wykazanie podstaw go uzasadniających. To odwołujący formułując swoje żądania 

wskazuje  jakie  rozstrzygnięcie  czyni  zadość  jego  interesom  i  jednocześnie  formułuje 

postanowienia SIWZ, które w jego ocenie są zgodne z przepisami ustawy Pzp. Istotnym jest, 

aby zarzuty i żądania zostały w pełni sprecyzowane w odwołaniu, gdyż umożliwia to zarówno 

zamawiającemu jak i potencjalnym uczestnikom postępowania, odniesienie się przed Izbą do 

kwestionowanych  przez  odwołującego  czynności  zamawiającego.  Tym  samym  wskazanie 

konkretnych  uchybień  i  oczekiwań  odwołującego  zakreśla  ramy  postępowania 

odwoławczego  (podobnie  wyrok  KIO  402/11,  wyrok  KIO  589/13  oraz  wyrok  624/16). 

Odwołujący  zgłaszając  ww.  żądanie  na  rozprawie  w  ocenie  Izby  nie  wywiązał  się  z  tych 

obowiązków ponieważ w żaden sposób nie sprecyzował tego żądania oraz nie wskazał jakie 

roz

strzygniecie  uczyni  zadość  jego  interesom  przy  jednoczesnym  braku  sformułowania 

postanowienia  SIWZ

,  które  w  jego  ocenie  są  zgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp.  W  tym 

przypadku  w  sytuacji  uznania  zasadności  tego  żądania  to  na  Izbę  spadłby  obowiązek  jego 

doprecyz

owania co w kontekście ww. wskazań nie powinno mieć miejsca.  

Dodatkowo  w  ocenie  Izby  wniesione  przez  odwołującego  na  rozprawie  żądanie  nie 

wynika  z  postawionych  w  odwołaniu  zarzutów.  Odwołujący  nie  sformułował  w  odwołaniu 

zarzutu  zaniechania  przez  zamawia

jącego  określenia  warunków  zmiany  instalacji  na  co 

słusznie  zdaniem  Izby  zwrócił  uwagę  przystępujący.  Zgodnie  z  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp 

Izba  za  podstawę  orzekania  może  wziąć  tylko  te  zarzuty,  które  zostały  podniesione  w 

odwołaniu, a nie może brać pod uwagę zarzutów, które pojawiły się dopiero na rozprawie. W 

związku z tym także z tego powodu należy uznać przedmiotowe żądanie za niezasadne. 

Niezależnie od powyższego, stawiane przez odwołującego jako ewentualne żądanie 

zmianę przedmiotu zamówienia na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych 

też  jest  w  ocenie  Izby  niezasadne.  Zgodnie  z  art.  6d  ust.  1  UCPG  wójt,  burmistrz  lub 

prezydent  miasta  ma 

obowiązek  udzielenia  zamówienia  publicznego.  Zamówienie  to  może 

mieć jedną z dwóch form: na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 


KIO 2623/17

albo  na  odbieranie  i  zagospodarowanie  tych  odpadów.  Podkreślenia  wymaga,  że  to 

zamawiający  jest  gospodarzem  postępowania  i  on  określa  zakres  (przedmiot)  zamówienia 

zgodnie  ze  swoimi  potrzebami  i  wizją  realizacji  celów  publicznych.  To  w  wyłącznej  gestii 

zamawiającego leży zatem ocena, co do tego, jaki zakres zamówienia realizuje jego cele i w 

jaki  sposób  ukształtuje  przedmiot  zamówienia.  Nie  jest  rzeczą  wykonawców  narzucanie 

zamawiającemu dodatkowych elementów, jakie – w ich ocenie – należy objąć przedmiotem 

zamówienia.  Podzielono  w  tej  mierze  argumentację  zawartą  w  wyroku  KIO  989/13  oraz  w 

wyroku KIO 2191/15.  

Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że zarzuty naruszenia: art. 29 ust. 2 w zw. z 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  art.  353

  k.c.  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zakresie 

dotyczącym  wskazania  instalacji,  do  których  mają  być  przekazywane  odebrane  odpady 

komunalne 

także należy oddalić. 

Zarzuty  dotyczące  uprawnienia  zamawiającego  do  zmiany  załącznika  określającego 

przedziały czasowe odbioru odpadów z określonych ulic 

Izba ustaliła, że w załączniku nr 9 do Projektu Umowy określono wykaz ulic, z których 

odbiór  odpadów  komunalnych  może  odbywać  się  w  określonych  przedziałach  czasowych. 

Natomiast  §  5  pkt  18  zd.  2  Projektu  Umowy  stanowi,  że „Zamawiający  będzie aktualizował 

ten  wykaz".  W  związku  z  tym  odwołujący  podniósł  zarzuty  wskazane  w  pkt.  4,  5  i  6  oraz 

wniósł o nakazanie zamawiającemu zmianę treści Projektu Umowy poprzez wykreślenie z § 

5 pkt 18 Projektu Um

owy cytowanych powyżej wyrazów. 

Dalej odwołujący podnosi, że zapisy SIWZ nie określają żadnych kryteriów dla takiej 

aktualizacji, w szczególności zaś kryteriów (1) precyzyjnych - pozwalających wykonawcy na 

realne oszacowanie ryzyka zmiany ww. przedziałów czasowych dla poszczególnych ulic oraz 

(2)  niedyskryminacyjnych  - 

tj.  zależnych  od  obiektywnych  okoliczności,  wyłączających 

arbitralność  decyzji  zamawiającego.  Odwołujący  nie  wie  zatem,  czym  się  będzie  kierował 

zamawiający  przy  ewentualnym  „aktualizowaniu"  załącznika  z  przedziałami  czasowymi 

odbioru odpadów. 

Na rozprawie zamawiający wskazał dowód w postaci pisma z dnia 21 grudnia 2017 r. 

sygn.  ZIM-

DO.0800.164.2017  Zarządu  Inwestycji  Miejskich  stanowiącego  wykaz  inwestycji 

jakie  miały  miejsce  w  latach  2016-2017  na  terenie  Miasta  Łodzi  wraz  zestawieniem 

inwestycji  planowanych  do  realizacji  na  rok  2018.  Z  pisma  tego  wynika  jak  duża  liczba 

inwestycji  została  przeprowadzona  przez  zamawiającego  w  latach  2016-2017  i  jaka  jest 

planowana  do  realizacji  w  2018  roku.  Maj

ąc  na  uwadze  liczbę  tych  inwestycji,  stopień 

skomplikowania,  terminy 

w  których mogą  zostać  zrealizowane,  problemy  wynikłe  na  etapie 

ich  realizacji  itd., 

określenie  kryteriów  aktualizacji  załącznika  nr  9  może  mieć  charakter  co 


KIO 2623/17

najwyżej  deklaratoryjny,  który  może  nie  przystawać  do  rzeczywistości.  Ponadto  informacje 

zawarte  w  tym  załączniku  nie  wynikają  z  arbitralnych  decyzji  zamawiającego,  lecz  z  aktów 

prawa  miejscowego,  które  to  zgodnie  z  §  5  pkt  25  Projektu  Umowy  wykonawca  jest 

zobowiązany  respektować.  Zgodnie  z  tym  postanowieniem  wykonawca  zobowiązany  jest 

„realizować  przedmiot  umowy  zgodnie  z  przepisami  prawa  powszechnie  obowiązującego  i 

miejscowego  w  zakresie  związanym  z  realizacją  przedmiotu  umowy,  w  szczególności  w 

zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  oraz 

szczegółowych  wymagań  dla  transportu  odpadów”.  W  związku  z  tym  Izba  przychyla  się  w 

tym  zakresie  do  stanowiska  zamawiającego,  że  nie  ma  możliwości  prowadzenia  w  tym 

zakresie  negocjacji  z  wykonawcą,  gdyż  ograniczenia  wynikają  z  przyczyn  obiektywnych, 

które pojawiają się już w toku wykonywania umowy

Zamawiający wskazał w Załączniku 9 do Projektu Umowy aktualną informację co do 

miejsc  i  godzin  odbioru  odpadów  ze  wskazanych  ulic  oraz  we  wskazanych  przedziałach 

czasowych  oraz 

podał  w  pkt  2  tiret  7  OPZ,  iż  zamówienie  winno  być  realizowane  przez 

wykonawcę  zgodnie  z  uchwałą  Nr  XXXI/808/16  Rady  Miejskiej  w  Łodzi  z  dnia  15  czerwca 

2016  r.  w  sprawie  wprowadzenia  Regulaminu  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie 

Miasta  Łodzi,  będącą  aktem  prawa  miejscowego  określającym  te  warunki.  W  ocenie  Izby 

zamawiający podał aktualne i wystarczające informacje dotyczące tego zakresu w związku z 

tym nie można przyjąć, że są one niejednoznaczne i niewyczerpujące. 

Odwołujący  podnosił,  że  taka  konstrukcja  ww.  postanowień  dokumentacji 

przetargowej w istotny sposób utrudnia oszacowanie ceny ofertowej.  

W odniesieniu do tego stanowiska Izba przyjęła argumentację zamawiającego, który 

wskazał, że wykonawca warunek ten może i powinien wkalkulować w ponoszone koszty, tak 

jak  wzrost  kosztów  spowodowany  wyłączeniami  ulic  w  wyniku  remontów,  napraw  czy 

wypadków  lub  innych  niedających  się  przewidzieć  zdarzeń.  W  tym  przypadku  wykonawca 

jest informowany z wyprzedzeniem o ograniczeniach, dotyczą one tylko części dnia pracy i 

prowadząc  nowoczesne  zarządzanie  posiadanym  sprzętem  wykonawca  może  istotnie 

ograniczać koszty powstałe w takich sytuacjach.  

W  związku  z  zarzutem  naruszenia  art.  353

  k.c.  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  ułożenie  treści  stosunku  prawnego  w  sposób  sprzeciwiający  się  właściwości 

(naturze) tego stosunku oraz zasadom współżycia społecznego należy stwierdzić, że zgonie 

z  art.  353

  k.c 

strony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć  stosunek  prawny  według  swojego 

uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  naturze  stosunku,  przepisom  prawa 

bądź  zasadom  współżycia społecznego.  Jak  wskazuje ww.  przepis  zasada swobody  umów 

doznaje  ograniczeń  wynikających  z  odpowiednich  przepisów.  Ograniczenia  tego  typu 

wynikały  będą  z  przepisów  samego  k.c.,  jak  też  z  regulacji  ustawy  Pzp  (przykład  takiego 

ograniczenia wskazany został w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 13 stycznia 2004 r., V CK 


KIO 2623/17

97/03), która w tym zakresie może być traktowana jako lex specialis w stosunku do regulacji 

k.c.,  jako  podstawowego  aktu 

prawnego  regulującego  problematykę  stosunków 

cywilnoprawnych, w tym umów. 

Z  ogólnych  zasad  ustawy  Pzp,  jak  i  całości  jej  przepisów,  wynika  szereg 

materialnoprawnych  ograniczeń  zasady  swobody  umów  –  zarówno  w  odniesieniu  do 

swobody  zamawiającego  w  wyborze  kontrahenta,  jak  i  swobody  ukształtowania  stosunku 

umownego/

przedmiotu zamówienia. Co do zasady, to wciąż zamawiający będzie decydował 

o  swoim  przedmiocie  zamówienia  (rodzaju,  parametrach,  zakresie,  warunkach  jego 

realizacji,  płatnościach  czy  innych  obowiązkach  umownych  itd.)  lub  sposobie  wyłonienia 

wykonawcy zamówienia (np. kryteriach oceny ofert, trybie postępowania). 

Zarzuty dotyczące postanowień SIWZ niejednokrotnie definiowane są również przez 

żądania,  które  wykonawca  względem  nich  formułuje.  Natomiast  dopuszczalność  żądań  i 

możliwość ich przeprowadzenia często warunkuje możliwość uwzględnienia danego zarzutu. 

W  pewnych  przypadkach  Izba,  uwzględniając  zarzuty  odwołania,  których  zakresem  jest 

związana  (art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp)  i  jednocześnie  nie  będąc  związana  żądaniami 

odwołania,  może  orzec  inaczej  aniżeli  wnosił  odwołujący.  Tego  typu  sytuacje  występują 

najczęściej  na  etapie  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Jednakże  wtedy  kształt 

zapadających rozstrzygnięć, przeważnie wprost wynika z przepisów  obowiązującego prawa 

(które nakazują np. wezwanie do uzupełnienia, poprawienia, odrzucenia oferty, wykluczenie 

wykonawcy  itd.

).  Natomiast  w  przypadku  żądań  dotyczących  brzmienia  dokumentów 

przetargowych  tak  nie  jest.  Tym  samym  brak  sformułowania  możliwych  do  uwzględnienia 

żądań dotyczących dokumentów przetargowych (niemożliwych np. ze względu na nadmierną 

ingerencję  w  sferę  dominium  zamawiającego),  w  większości  wypadków  winien  skutkować 

oddaleniem odwołania. 

niniejszej grupie zarzutów odwołujący  wnosił  o wykreślenie z § 5 pkt 18 Projektu 

Umowy 

wyrazów: „Zamawiający będzie aktualizował ten wykaz”. W przypadku realizacji tego 

żądania zamawiający może zostać pozbawiony możliwości aktualizacji tego wykazu. Może to 

spowod

ować  niemożliwość  dostosowania  sposobu  wykonania  umowy  do  nowych 

okoliczności  jakie  mogą  wyniknąć  w  okresie  realizacji  zamówienia  związanych  np.  z 

prowadzeniem licznych inwestycji na terenie Miasta Łodzi. 

Odwołujący  dopiero  na  rozprawie  w  tej  grupie  zarzutów  wniósł  alternatywnie  o 

określenie  enumeratywnych  przypadków  zmiany  Załącznika  nr  9  oraz  jego  maksymalnego 

zakresu

. Odnosząc się do tego żądania, Izba uznaje je jako niezasadne.  

W  tym  zakresie  Izba  po  raz  kolejny 

stwierdza,  że  przy  odwołaniu  od  postanowień 

SIWZ  istotnym jest  precyzyjne  sformułowanie żądań, gdyż  ocena  zarzutu  podniesionego w 

ramach  odwołania  dokonywana  jest  z  uwzględnieniem  formułowanych  żądań  co  do  jego 

nowej  treści.  To  poprzez  ich  pryzmat  Izba  ocenia  zasadność  zmiany  kwestionowanych 


KIO 2623/17

postanowień SIWZ. Podkreślić należy, że to obowiązkiem odwołującego, a nie rolą Izby jest 

precyzowanie żądania i  wykazanie podstaw  go uzasadniających.  To  odwołujący  formułując 

swoje  żądania  wskazuje  jakie  rozstrzygnięcie  czyni  zadość  jego  interesom  i  jednocześnie 

formułuje  postanowienia  SIWZ,  które  w  jego  ocenie  są  zgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp. 

Istotnym  jest,  aby  zarzuty  i  żądania  zostały  w  pełni  sprecyzowane  w  odwołaniu,  gdyż 

umożliwia  to  zarówno  zamawiającemu  jak  i  potencjalnym  uczestnikom  postępowania, 

odniesienie  się  przed  Izbą  do  kwestionowanych  przez  odwołującego  czynności 

zamawiającego.  Tym  samym  wskazanie  konkretnych  uchybień  i  oczekiwań  odwołującego 

zakreśla ramy postępowania odwoławczego (podobnie wyrok KIO 402/11, wyrok KIO 589/13 

oraz  wyrok  624/16). 

Odwołujący  zgłaszając  ww.  żądanie  na  rozprawie  w  ocenie  Izby  nie 

wywiązał  się  z  tych  obowiązków  ponieważ  w  żaden  sposób  nie  sprecyzował  tego  żądania 

oraz  nie  wskazał  jakie  rozstrzygniecie  uczyni  zadość  jego  interesom  przy  jednoczesnym 

braku  sformułowania  postanowienia  SIWZ,  które  w  jego  ocenie  są  zgodne  z  przepisami 

ustawy  Pzp

.  W  tym  przypadku  w  sytuacji  uznania  zasadności  tego  żądania  to  na  Izbę 

spadłby  obowiązek  jego  doprecyzowania  co  w  kontekście  ww.  wskazań  nie  powinno  mieć 

miejsca. 

Ponadto  jak  wskazano  powyżej  wykonanie  alternatywnego  wniosku  zgłoszonego 

przez  odwołującego  na  rozprawie  byłoby  w  ocenie  Izby  co  najmniej  bardzo  trudne  jeśli  nie 

niemożliwe  zważywszy,  że  odwołujący  sam  nie  podał  żadnych  nawet  powierzchownych 

założeń w tej materii. 

Dodatkowo  w  ocenie  Izby  wniesione  przez  odwołującego  na  rozprawie  żądanie  nie 

wynika  z  postawionych  w  odwołaniu  zarzutów.  Odwołujący  nie  sformułował  w  odwołaniu 

zarzutu zaniechania przez zamawiającego określenia warunków aktualizacji Załącznika nr 9. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp 

Izba  za  podstawę  orzekania  może  wziąć  tylko  te 

zarzuty, 

które zostały podniesione w odwołaniu, a nie może brać pod uwagę zarzutów, które 

pojawiły  się  dopiero  na  rozprawie.  W  związku  z  tym  także  z  tego  powodu  należy  uznać 

przedmiotowe  żądanie  za  niezasadne.  Przy  czym  także  w  tym  przypadku  adekwatna  jest 

podana powyżej argumentacja wynikająca z wyroku Izby o sygn. KIO 903/17. 

Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że zarzuty naruszenia: art. 29 ust. 1 w zw. z 

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 353

 k.c. w 

zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  Pzp 

w  zakresie  dotyczącym  uprawnienia  zamawiającego  do 

zmiany  załącznika  określającego  przedziały  czasowe  odbioru  odpadów  z  określonych  ulic 

należy oddalić. 

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji. 


KIO 2623/17

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz  §  3  pkt  2)  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący:      …………………………….