KIO 2586/17 WYROK dnia 19 grudnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 16.02.2018

Sygn. akt: KIO 2586/17 

WYROK 

z dnia 19 grudnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  grudnia  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w 6 grudnia 2017 r. przez wykonawcę 

"PROLIFT"  Sp.  z  o.o., 

ul.  Kościelna  21,  60-536  Poznań  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez Centrum Kultury Zamek

, ul. Św. Marcin 80/82, 61-809 Poznań  

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  całości  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  01.12.2017  r.,  jak  i  nakazuje 

Zamawiającemu  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert, w  ramach  których 

nakazuje  odrzucenie  oferty:  LIFTEC  Sp. 

z  o.o.,  ul.  Księżycowa  15/2,  62-020 

Swarzędz na podstawie art. 89 ust.1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 Prawa zamówień 

publicznych 

z  uwagi  na  potwierdzenie  się  zarzutów  wskazanych  w  odwołaniu.

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Centrum  Kultury  Zamek,  ul.  Św.  Marcin  80/82,                    

809 Poznań i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

"PROLIFT"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kościelna  21,  60-536  Poznań  tytułem  wpisu  od 

o

dwołania,   


zasądza  od  Centrum  Kultury  Zamek,  ul.  Św.  Marcin  80/82,  61-809  Poznań  na 

rzecz 

"PROLIFT" Sp. z o.o., ul. Kościelna 21, 60-536 Poznań kwotę

00 zł 00 

gr  (

słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych  zero  grosze)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 2586/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na:

„Serwis  urządzeń  dźwigowych  zainstalowanych  w  budynku  Centrum 

Kultury  ZAMEK  w  Poznaniu";  nr  ref.  DA/XXVII/2017,  zo

stało  wszczęte  ogłoszeniem 

w Biuletynie 

Zamówień Publicznych Nr  618519-N-  2017,  data  zamieszczenia 20.11.2017  r., 

przez  Centrum  Kultury  Zamek

,  ul.  Św.  Marcin  80/82,  61-809  Poznań  zwany  dalej: 

„Zamawiającym” 

W  dniu  01.12.2017  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  LIFTEC  Sp.  z  o.o.,  ul.  Księżycowa  15/2,  62-020  Swarzędz  zwanej  dalej: 

„LIFTEC  Sp.  z  o.o.”  albo  „LIFTEC”  albo  „Odwołującym”.  Drugą  pozycję  w  rankingu  zajęła 

oferta  T.  P. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  VERTICAL  T.  P.,  ul. 

Południowa 21, 62-200 Gniezno zwana dalej: „VERTICAL T. P.”, trzecią pozycję w rankingu 

zajęła  oferta  "PROLIFT"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kościelna  21,  60-536  Poznań  zwanej  dalej:  

„PROLIFT Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  06.12.2017  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  "PROLIFT"  Sp.  z  o.o. 

wniosło  odwołanie  na  w/w  czynność  z  01.12.2017  r.  oraz  zaniechania.  Kopie  odwołania 

Zamawiający  otrzymał  w  dniu  06.12.2017  r.  (e-mailem).    W/w  czynności  Zamawiającego 
zarzucił naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 1 pkt 1-5, art. 90 ust. 2 i 3 ustawy  z dnia 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) 

zwanej dalej: 

„Pzp” poprzez: 

  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

LIFTEC,  co  do  której  LIFTEC  nie  wykazał  w  sposób 

odpowiedni  w  drodze  wyjaśnień  składanych  na  podstawie  art.  90  ust.  1  i  2  Pzp,  iż  nie 

zawiera ona rażąco niskiej ceny; 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  LIFTEC,  która  zawierała  rażąco  niską  cenę,                                

w  szczególności  z  powodu  nieuwzględnienia  w  kalkulacji  ceny  takich  pozycji  jak                            

w  szczególności:  kosztów  zapewnienia  całodobowego  pogotowia  serwisowego,  kosztów 

przygotowania  dźwigów  do  rocznego  przeglądu  dokonywanego  przez  Urząd  Dozoru 

Technicznego,  kosztów  przeszkolenia  osób  wskazanych  przez  Zamawiającego                             

w zakresie awaryjnego uwalniania ludzi z kabiny dźwigu, kosztów dostarczenia i wymiany 

elementów  wyposażenie,  kosztów  bezpłatnej  aktualizacji  do  najnowszych  wersji 

oprogramowania, kosztów uzyskania i podtrzymania ubezpieczenia od odpowiedzialności 

cywilnej (OC); 


W związku z powyższym, wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie: 

1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2) dokonania ponownej oceny ofert oraz odrzucenia oferty LIFTEC; 

3)  zasądzenia  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego (w tym kosztów pomocy prawnej udzielanej przez radcę prawnego, przy czym 

stosowna faktura VAT zostan

ie przedłożona na rozprawie). 

Odnośnie  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny.  W  ramach  postępowania,  Zamawiający                     

w  trybie  art.  90  ust.  1  i  2  Pzp  wezwał  wykonawcę  LIFTEC  do  wyjaśnienia  dotyczącego 

zaoferowanej  ceny.  Wykonawca  LIFTEC  udzielił  wyjaśnień  bardzo  ogólnikowych.  Użył 

następującej  argumentacji  (oprócz  ogólników,  takich  jak  zapewnienia  o  prawidłowości                      

i  realności  kalkulacji,  które  zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  nie  mogą  stanowić  skutecznego 

wyjaśnienia w trybie art. 90 ust. 1 i 2 Pzp): 

Obniżenie 

kosztów 

funkcjonowania 

administracji 

przedsiębiorstwa 

poprzez 

zastosowanie 

optymalizacji  podziału  funkcji  i  zadań,  jak  również  zarządzania  wewnątrz 

przedsiębiorstwa  mające  za  zadanie  optymalizacje  kosztów  przy  utrzymaniu  niezmiennej 

jakości świadczonych usług. 

Czynnikiem  mającym  znaczący  wpływ  na  ceny  jednostkowe  konserwacji  są  koszty 

wynagrodzeń  pracowników,  które  zostały  ustalone  przy  zachowaniu  wszelkich  norm 

prawnych, a ilość urządzeń przypisanych do każdego z konserwatorów jest tak dobrana, aby 

jego czas pracy był maksymalnie wykorzystany. 

3.  Wprowadzenie 

minimalizacji  kosztów  działalności  operacyjnej  konserwatorów, 

polegającej  na  optymalizacji  zaplanowanych  tras  konserwacji  oraz  obniżeniu  kosztów 

transportu.  LIFTEC  korzysta  z  nowoc

zesnego  programu  (komputerowego)  zarządzania 

pracownikami  w  terenie,  który  wraz  z  GPS  pozwala  na  szybkie  rozdysponowanie 

pracowników znajdujących się najbliżej zgłaszanego obiektu. 

W  tym  miejscu  wskazał,  iż  żaden  z  powyższych  argumentów  nie  spełnia  wymagań 

stawianych przez art. 90 ust. 1 i 2 Pzp. 

Względem optymalizacji podziału funkcji i zadań. 

Po  pierwsze  - 

LIFTEC  nie  wyjaśnił,  na  czym  dokładnie  miałaby  polegać 

„optymalizacja  podziału  funkcji  i  zadań",  która  prowadzi  do  obniżenia  kosztów 

funkcjonowania adm

inistracji przedsiębiorstwa. 

Po  drugie  - 

LIFTEC  nie wykazał  w  żaden  sposób,  iż  zastosowana  przez  niego  w/w 

optymalizacja, jest wyjątkowa, „niedostępna" dla jego konkurentów. 

Po  trzecie  - 

LIFTEC  nawet  nie  podjął  próby  wyjaśnienia,  jak  i  w  jakim  dokładnie 

st

opniu  rzeczona  optymalizacja  wpływa  na  obniżenia  kosztów  administrowania 

przedsiębiorstwa, a następnie zaoferowanej przez niego w postępowaniu ceny. 


Warto w tym miejscu przywołać w tym zakresie orzecznictwo KIO: 

„Izba  podkreśla,  że  odwołujący  nie  wykazał  w  żadnym  miejscu  swoich  wyjaśnień 

wpływu  na  cenę  ofertową  wykazanych  i  udowodnionych  czynników,  którymi  dysponuje 

odwołujący,  np.  kwalifikacje  kadry,  nowoczesność  sprzętu,  (...)  itp.  Jednocześnie  Izba 

podkreśla,  że  wykonawca  musi  nie  tylko  wyjaśnić  "co"  -  jaki  czynnik  ma  wpływ  czy  jakie 

czynniki mają wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. Wykonawca musi też wyjaśnić «w jaki 

sposób»  wskazane  czynniki  mają  wpływ  na  wysokość  tej  ceny.  Jednocześnie  wykonawca 

może  wykazać,  że  jest  w  stanie  zastosować  czynniki  niedostępne  dla  innych wykonawców                 

i  w  ten  sposób  wpłynąć  na  wysokość  ceny,  a  w  zasadzie  na  niski  poziom  ceny.  Samo 

przytoczenie i nawet udowodnienie np. dysponowania parkiem maszynowym bez wykazania 

wpływu  tego  elementu  na  cenę  i  odmiennego  zastosowania  tego  czynnika  od  innych 

wykonawców  nie  może  dać  zamawiającemu  podstaw  do  przyjęcia  takich  wyjaśnień                          

i potwierdzenia, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Wprost przeciwnie - zamawiający 

w  takim  przypadku  jest  obowiązany  zastosować  się  do  art.  90  ust.  3  PZP  (...)”  (wyrok  KIO                 

z 11.02.2016 r., sygn. akt: KIO 121/16) 

Argumentacja  ogólna  i  lakoniczna,  niewskazująca  w  żaden  sposób  na  wpływ 

czynników  na  wysokość  skalkulowanej  ceny  uzasadnia  odrzucenie  oferty  ze  względu  na 

rażąco niską cenę (wyrok KIO z 11.2.2016 r., sygn. akt: KIO 121/16). 

„Wyjaśnienia  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  muszą  być  konkretne, 

wyczerpujące i nie mogą pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości co do rzetelności kalkulacji 

ceny o

ferty.” (wyrok KIO z 20.04.2017, sygn. akt: KIO 681/17). 

Względem kosztów wynagrodzeń pracowników. 

Stopień ogólności wyjaśnień przedstawionych przez LIFTEC nie pozwala na ustalenie 

ilu  pracowników  Wykonawca  zamierza  skierować  do  realizacji  zamówienia,  w  jakim 

wymiarze czasu pracy, o wysokości stawki ich wynagrodzenia nawet nie mówić. W związku  

z  powyższym,  w  pełni  aktualne  pozostają  argumenty  podniesione  w  poprzednim  punkcie. 

LIFTEC  w  żadnym  stopniu  nie  wyjaśnił,  do  jakich  dokładnie  „obniżonych  kosztów 

wyn

agrodzenia”  się  odwołuje.  Nie  przedstawił  w  tym  zakresie  jakichkolwiek  kalkulacji.  Nie 

wykazał również, że przedmiotowe „obniżenie” czyni LIFTEC wyjątkowym na tle innych firm. 

Końcowo  -  nie  wyjaśniono,  jak  dokładnie  wpływa  na  kalkulacje  zaoferowanej  przez  niego 

ceny. Już samo to, nakazuje uznać w tym zakresie wyjaśnienia LIFTEC za niewystarczające. 

Niezależnie  od  powyższego,  podkreślił,  iż  nawet  tak  duży  stopień  ogólności  wyjaśnień, 

przestawionych  przez  LIFTEC  pozwala  na  wykazanie  ich  nierealności.  Zgodnie                               

z  deklaracjami  LIFTEC,  jego  pracownicy  zatrudnieni  są  zgodnie  z  przepisami  prawa  pracy               

i  przepisami  o  zabezpieczeniu  społecznym.  Należy  więc  przyjąć,  że  kalkulacja  ich 

wynagrodzenia  odpowiada  również  wymogą  wynagrodzenia  minimalnego.  Wynagrodzenie 


minimalne w 2018 roku wzrośnie o 5% w stosunku do roku 2017 i będzie wynosić 2100 PLN 

brutto. Tym samym należy liczyć się z podwyższeniem kosztów zatrudnienia pracownika na 

umowę o pracę. W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo zatrudnia pracownika na podstawie umowy 

o pracę w pełnym wymiarze godzin i jego wynagrodzenie brutto będzie wynosiło 2100 PLN 

(minimalne  wynagrodzenie  za  pracę  w  2018  r.),  wówczas  całkowity  koszt  zatrudnienia 

wynosi  2532,81  PLN  (2100  PLN  +  432,81  PLN).  Pr

zyjmując  40-godzinny  miesiąc  pracy, 

ustalić  należy,  że  koszt  1  godziny  pracy  w  2018  roku  (pracownika  zatrudnionego  za 

wynagrodzeniem minimalnym) wyniesie 63,32 PLN (2532,81 PLN / 40); 

W  tym  miejscu  odwołania  powyższą  kalkulację  zestawił  z  danymi  tabelarycznymi 

danymi z Formularza cenowego LIFTEC. 

Jak łatwo dostrzec, LIFTEC w dużej części założył, że koszt wykonania zamówienia 

w jednym miesiącu wobec jednego dźwigu był mniejszy niż minimalny koszt 1 godziny pracy 

w 2018 r. Nietrudno o argumenty za nierealnością w/w założenia; 

Po  pierwsze  - 

wątpliwe,  aby  wykonanie  wszystkich  obowiązków  umownych  wobec 

jednego  dźwigu  trwało  krócej  niż  1  h,  tym  bardziej,  że  pracownicy  LIFTEC  będą  musieli 

dojechać  do  miejsca  wykonania  zamówienia  ze  Swarzędza  (siedziba  LIFTEC  oddalona  o 

18km od miejsca realizacji Umowy; podróż w jedną stronę, zgodnie z Google Maps zajmuje 

od 18 do 40 min). 

Po  drugie  - 

oprócz  kosztów  wynagrodzenia  pracowników,  w  stawce  ryczałtowej 

wykonania usługi dla danego dźwigu powinny być ujęte również pozostałe koszty wykonania 

zamówienia (dla przykładu, zgodnie z Rozdz. II pkt 5 lit. n, wykonawca zobowiązany jest do 

dostarczenia  i  wymiany  elementów  wyposażenie  takich  jak:  smar,  czyściwo,  olej,  styki 

aparatury  sterowej,  przyciski,  sprężynki,  żarówki,  śruby,  podkładki,  nakrętki,  rolki  gumowe, 

wkładki bezpiecznikowe, zawleczki, cewki do włączników oraz inne drobne części i materiały 

niezbędne do utrzymania stałej sprawności urządzeń dźwigowych). 

W  zakresie  argumentu  obniżenia  wynagrodzenia  pracowników  LIFTEC,  z  uwagi  na 

to, że „ilość urządzeń przypisanych do każdego z konserwatorów jest tak dobrana, aby jego 

czas  pracy  był  maksymalnie  wykorzystany"  -  wskazać  należy  za  Izbą:  Ogólne  Informacje 

wykonawcy o posiadaniu wielu umów serwisowych (ilu? z kim? do kiedy będą realizowane?) 

i towarzyszące im gołosłowne twierdzenie o ich wpływie na obniżenia kosztów świadczenia 

usług wsparcia (o jakich wielkościach mowa?) i to w stopniu znacznym (co to oznacza?) nie 

poszerzają  wiedzy  zamawiającego  o  konkretnych  wartościach  oszczędności."  (wyrok  KIO                

z 25.04.2017 r., sygn. akt: KIO 684/17). 

Względem  minimalizacji  kosztów  działalności  operacyjnej  konserwatorów.  W  tym 

aspekcie  także  próżno  szukać  jakichkolwiek  konkretów.  LIFTEC  wskazał,  że  korzysta                     

nowoczesnego  programu  (komputerowego)  zarządzania  pracownikami  w  terenie,  który 


wraz  z  GPS  pozwala  na  szybkie  rozdysponowanie  pracowników  znajdujących  się  najbliżej 

zgłaszanego obiektu. Wykonawca nie wyjaśnia przy tym, o jakim dokładnie programie mówi. 

Nie 

wskazuje,  aby  dawał  on  mu  przewagę  na  tle  konkurencji.  Nie  wyjaśnia  również  jak 

dokładnie  fakt  posiadania  w/w  programu  przekładał  się  na  kalkulację  jego  ceny.  W  tym 

miejscu Odwołujący oświadczył w odwołaniu, że posiadanie programu komputerowego, który 

wra

z  z  GPS  pozwala  na  optymalizację  działalności  operacyjnej  konserwatorów  stanowi 

obecnie standard na rynku usług konserwatorskich. 

Wskazał  również  można  za  Izbą,  iż:  „Sam  fakt  dysponowania  doświadczeniem, 

urządzeniami, czy też narzędziami nie jest niczym nowym i specyficznychgdyż stanowi on 

w postaci warunków udziału w postępowaniu element sine qua non umożliwiający ubieganie 

się  wykonawcy  o  zamówienie.  Bez  jego  spełnienia  nie  istniałaby  możliwość  udzielenia 

zamówienia  jakiemukolwiek  wykonawcy  -  zatem  nie  może  on  stanowić  uzasadnienia  dla 

zaoferowania  wynagrodzenia  na  poziomie  odbiegającym  o  ponad  30  %  od  wartości 

szacunkowej  ustalonej  przez  zamawiającego  oraz  średniej  arytmetycznej  złożonych                       

w postępowaniu ofert.” (wyrok KIO z 18.04.2017, sygn. akt: KIO 613/17). 

Dostrzegł, iż poza zakresem wyjaśnień LIFTEC znalazła się kalkulacja m.in.: kosztów 

zapewnienia  całodobowego  pogotowia  serwisowego  (na  wypadek  wystąpienia                              

nie  prawidłowości  w  działaniu  lub  awarii  dźwigu)  dostępnego  dla  Zamawiającego  7  dni                    

w tygodniu (obowiązek z Rozdz. II pkt 6 OPZ); kosztów przygotowania dźwigów do rocznego 

przeglądu  dokonywanego  przez  Urząd  Dozoru  Technicznego  wraz  z  wykonaniem 

niezbędnych  pomiarów  elektrycznych  oraz  do  udziału  w  czynnościach  sprawdzających 

realizowanych przez Urząd (obowiązek z Rozdz. II pkt 8 OPZ); kosztów przeszkolenia osób 

wskazanych przez Zamawiającego w zakresie awaryjnego uwalniania ludzi z kabiny dźwigu 

w  terminie  ustalonym  z  Zamawiającym  (obowiązek  z  Rozdz.  II  pkt  9  OPZ);  kosztów 

dostarczenia  i  wymiany  elementów  wyposażenie  takich  jak:  smar,  czyściwo,  olej,  styki 

aparatury  sterowej,  przyciski,  sprężynki,  żarówki,  śruby,  podkładki,  nakrętki,  rolki  gumowe, 

wkładki bezpiecznikowe, zawleczki, cewki do włączników oraz inne drobne części i materiały 

niezbędne do utrzymania stałej sprawności urządzeń dźwigowych (obowiązek z Rozdz. II pkt 

5  lit.  n  OPZ);  kosztów  bezpłatnej  aktualizacji  do  najnowszych  wersji  oprogramowania,  na 

podstawie  zaawansowanej 

diagnostyki  urządzeń  (obowiązek  z  Rozdz.  II  pkt  5  lit.  o  OPZ); 

kosztów  uzyskania  i  podtrzymania  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności  cywilnej  (OC),                      

z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z Przedmiotem Umowy, na sumę 

ub

ezpieczenia na jedno i wszystkie zdarzenia, nie mniejszą niż 50 000 PLN (obowiązek z § 7 

Wzoru  Umowy).  Mając  na  względzie  wymóg  kompletności  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco 

niskiej ceny, uznał, że LIFTEC całkowicie pominął w/w koszty w swoich kalkulacjach. 


Zgodnie  z  wyrok  SO  w  Warszawie  z  09.4.2010  r.,  sygn.  akt:  IV  Ca  1299/09: 

"Wykonawca  powinien  zatem  wskazać  i  opisać  obiektywne  czynniki  mające  wpływ  na 

wysokość zaoferowanej ceny; wyjaśnienia powinny być jak najbardziej szczegółowe i winny 

zawierać wszystkie aspekty mające wpływ na cenę, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co 

do  prawidłowego  jej  wyliczenia,  a  jednocześnie  nie  mogą  opierać  się  na  samych 

oświadczeniach  wykonawcy,  gdyż  art.  90  ust.  3  PrZamPubl  mówi  o  "dowodach"  na  ich 

potwierdzenie  (...).  W  ocen

ie  SO  złożenie  przez  skarżącego  dodatkowych  wyjaśnień                         

i  przedstawienie  nowych  argumentów  (w  celu  wykazania  prawidłowości  wyliczenia 

wskazanej w ofercie ceny) dopiero na rozprawie przed KIO było spóźnione i nie mogło być 

wzięte pod uwagę ani przez Izbę, ani tym bardziej przez SO. Definicja "określonego terminu" 

na  złożenie  wyjaśnień  zamawiającemu  (art.  90  ust.  1  PrZamPubl)  oznacza,  że  informacje                   

i dowody przedstawione przez wykonawcę muszą być znane zamawiającemu na konkretnym 

etapie  postępowania  przetargowego  (celem  umożliwienia  mu  podjęcia  decyli  co  do 

ewentualnego przyjęcia oferty lub jej odrzucenia), a nie w toku postępowania odwoławczego 

lub skargowego"

Skierowanie do wykonawcy wezwania w trybie art. 90 ust. 1 Pzp tworzy domniemanie 

rażąco  niskiej  ceny.  Obalenie  tego  domniemania  spoczywa  na  wykonawcy.  W  przypadku,                        

w którym dostarczone przez wykonawcę wyjaśnienia wraz z ewentualnymi dowodami są na 

tyle  ogólne,  lakoniczne  i  nie  stanowią  wiarygodnego  wyjaśnienia  poziomu  zaoferowanej 

ceny,  to  konieczne  jest  przyjęcie,  że  wykonawca  w  wyznaczonym  dla  niego  terminie  nie 

obalił  domniemania  rażąco  niskiej  ceny.  W  takim  przypadku  cena  oferty  pozostaje  rażąco 

niska, co uzasadnia jej odrzucenie. 

Zamawia

jący w dniu 08.12.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                               

w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpień nie miały miejsca.  

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  złożonych  ustnie  do 

pro

tokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes w uzy

skaniu zamówieniu.  


Izba  podnosi  w  zakresie  interesu

,  że  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym 

Odwołujący został sklasyfikowany na trzeciej pozycji w rankingu złożonych ofert, a zakresem 

odwołania  jest  objęta  jedynie  oferta  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Zarzuty  nie  dotyczą 

oferty sklasyfikowanej na drugiej pozycji. W tym kontekście konieczne jest stwierdzenie, że 

nie  można  wykluczyć,  że  wykonawcy,  których  oferty  zostały  ocenione  korzystniej,  nie 

spełniają  warunków  podmiotowych  udziału  w  postępowaniu,  a  wtedy  wykonawcy  dalej 

sklasyfi

kowani  mogą  mieć  interes  we  wnoszeniu  odwołania  na  wybór  oferty 

najkorzystniejszej  (co  miało  miejsce  w  niniejszym  stanie  faktycznym).  Odwołujący 

potencjalnie  będzie  mógł  „wygrać  przetarg”,  gdy  skutecznie  zakwestionuje  wybór 

najkorzystniejszej  oferty  i  np.  przy  ponownej  ocenie  ofert  okaże  się,  że  wykonawca 

pierwotnie  sklasyfikowany  na  drugim  miejscu  zostanie  wykluczony  z  postępowania. 

Sprowadza  się  to  do  wniosku,  że  interes  prawny  we  wniesieniu  odwołania  będą  mieli 

wszyscy wykonawcy, którzy wzięli udział w danym postępowaniu i nie uzyskali zamówienia. 

Za  uznaniem,  że  wykonawcy,  których  oferty  uplasowały  się  na  dalszych  miejscach                              

w  rankingu  ofert

,  posiadają  interes  prawny  do  wniesienia  odwołania,  opowiedziała  się  KIO                  

w wyroku z 02.02.2017 r., sygn. akt: KIO 99/17,  KIO 100/17. W 

tym orzeczeniu uznano, że               

ocenie  Izby  fakt,  że  wykonawcy  nie  mieli  pełnej  wiedzy  o  klasyfikacji  ofert  oraz 

postępowanie  było  prowadzone  w  ramach  procedury  odwróconej,  powoduje,  że  interes                     

w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody przez podmiot korzystający ze 

środków  ochrony  prawnej  należy  oceniać  szerzej,  tj.  z  uwzględnieniem  sposobu 

procedowania  ujętego  w  art.  24  aa  Pzp.  W  tym  stanie  faktycznym  z  kolei  Izba  ustaliła,  że 

Zamawiający  wyraźnie  wskazał  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  –  w  Sekcji  IV.  2.3),  że  ma 

zastosowanie procedura 

odwrócona, o której mowa w art. 24 aa ust. 1 Pzp. Izba podnosi, że 

polega  ona  na  tym,  że  Zamawiający  nie  badając  nawet  wszystkich  wstępnych  oświadczeń 

wykonawców  złożonych  w  JEDZ  (lub  jak  w  tym  wypadku  –  poniżej  progów  UE    w  formie 

oddzielnych 

oświadczeń  przygotowanych przez  Zamawiającego),  dokonuje  oceny  ofert  pod 

kątem  przesłanek  odrzucenia  (art.  89  Pzp)  oraz  ustalonych  kryteriów  oceny,  po  czym                       

w odniesieniu do wykonawcy, którego ofertę która uzyskała najwyższą ocenę spośród ofert 

niepodlegających  odrzuceniu,  dokonuje  weryfikacji  podmiotowej.  Inaczej  mówiąc, 

Zamawiający nie oceniał pod względem podmiotowym oferty która uplasowała się na drugiej 

pozycji

,  nawet  mimo  tego,  że  ten  Wykonawca  złożył  samodzielnie  (wbrew  odmiennym 

postanowieniom  SIWZ  z  pkt.  6.  2  SIWZ) 

wszystkie  oczekiwane  dokumenty  wraz  z  ofertą 

(niejako  tak  jak  miało  to  miejsce  przed  „nowelizacją  z  2016  r.”).  Zastosowana  procedura 

odwrócona uniemożliwiała Zamawiającemu taką ocenę. Wykonawca wybrany, którego oferta 

została  uznana  za  najkorzystniejszą  w  dniu  01.12.2017  r.  uczynił  podobnie,  a  samo 

wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  2  Pzp  wystosowane  względem  niego  dotyczyło  de  facto 


jedynie wymaganej przez Zamawiającego postanowieniami SIWZ – polisy (którą nie załączył 

do oferty). Jedynie dodatkowo, Izba podno

si, że Zamawiający nie był w stanie na rozprawie, 

a  nie  wynikała  to  z  dokumentacji  ani  zaprzeczyć,  ani  potwierdzić  zakresu  dokumentów    – 

ofert, które zostały udostępnione Odwołującemu na jego wniosek z 04.12.2017 r. Odwołujący 

na  rozprawie  oświadczył,  że  „(…)  otrzymał  od  Zamawiającego  komplet  dokumentów, 

dotyczący  wybranego  wykonawcy  oraz  część  dokumentów,  dotyczących  wykonawcy 

drugiego w kolejności. (…)”

Izba 

oddalił  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania  na  postawie  art.  189 

ust. 2 pkt 6 Pzp. W ty

m zakresie, Izba jako sąd I instancji w rozumieniu prawa europejskiego 

/sąd krajowy w rozumieniu art. 267 TFUE - wyrok ETS z dnia 13.12.2012 r., sygn. sprawy C-

465/11  Forposta  i  ABC  Direct  Contact/  przyjęła  jako  wiążące  większościowe  stanowisko 

sadów  powszechnych  II  instancji  wyrażone,  co  do sposobu  rozumienia  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej (art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp) /za wyrokiem KIO z 04.07.2017 r., sygn. akt: KIO 

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone uchwałą SN z 17.11.2017 r., sygn. akt: 

III CZP 58/17: 

„Zarzuty odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty, o którym mowa w art. 

180  ust.  2  pkt  6  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (jedn. 

tekst: Dz.U.  z 2015 r., poz. 2164  ze  zm.) mogą obejmować także  zaniechanie wykluczenia 

wykonawcy,  który  złożył  ofertę  wybraną  przez  zamawiającego  lub  zaniechanie  odrzucenia 

oferty, która powinna podlegać odrzuceniu.”. 

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji 

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

szczególności  treści  ogłoszenia  nr  618519-N-  2017  z  20.11.2017  r.,  postanowień  SIWZ 

(zwłaszcza załącznika Nr 1 do SIWZ - Opisu Przedmiotu Zamówienia, ale także załącznik Nr 

3  do  SIWZ/wzór  umowy/),  oferty  LIFTEC  (formularz  ofertowy  i  formularz  cenowy),  oferty 

Wykonawcy  który  uplasował  się  na  drugiej  pozycji  w  rankingu  złożonych  oryginała  - 

VERTICAL  T.  P. 

(Oryginał  oferty  udostępniony  przez  Zamawiającego  na  okres  wydania 

orzeczenia  i  sporządzenia  uzasadnienia),  wezwania  z  28.11.2017  r.  w  trybie  art.  26  ust.  2 

Pzp  skierowanego  do  LIFTEC,  stosownej  odpowiedzi  LIFTEC  w  tym  zakresie,  wezwania  z 

7  r.  do  wyjaśnień  skierowanego  do  LIFTEC  w  trybie  art.  90  ust.  1  i  1a  Pzp, 

wyjaśnień  LIFTEC  z  30.11.2017  r.,  pisma  VERTICAL  T.  P.  z  29.11.2017  r.,  informacji  o 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  01.12.2017  r.  oraz  wniosku  z  04.12.2017  r.  o 

udost

epnienie treści złożonych ofert wystosowanego przez Odwołującego.  


Izba w poczet materiału dowodowego zaliczył także złożone przez Odwołującego jako 

dowód na rozprawie: 

kalkulację  ceny  zaoferowanej  przez  Odwołującego  opartej  na  jego  kalkulacji,                            

z jednoczesnym porównaniem do oferty wybranej jako najkorzystniejsza. 

Podobnie,  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  również  złożone  przez 

Zamawiającego jako dowód na rozprawie: 

wykaz  wykonanych  czynności  wraz  z  orientacyjnym  czasem  pracy  konserwatora  od 

01.07.2017 do 17.12.2017, 

tabele terminów konserwacji wind w 2017 r., jak również wykazów protokołów konserwacji 

w  tym  zakresie,  jak  również  materiały  źródłowe  z  tym  związane,  skan  potwierdzający 

wydawanie/zwrot  kluczy,  raporty 

służbowe  z  przebiegu  służby/podjętych  czynności,  jak 

również protokoły wykonania usług serwisowych, jak również dodatkowe zlecenia związane               

z awarią. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia stron złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

 - art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 1 pkt 1-5, art. 90 ust. 2 i 3 Pzp poprzez: 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  LIFTEC,  co  do  której  LIFTEC  nie  wykazał  w  sposób 

odpowiedni  w  drodze  wyjaśnień  składanych  na  podstawie  art.  90  ust.  1  i  2  Pzp,  iż  nie 

zawiera ona rażąco niskiej ceny; 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  LIFTEC,  która  zawierała  rażąco  niską  cenę,                                

w  szczególności  z  powodu  nieuwzględnienia  w  kalkulacji  ceny  takich  pozycji  jak                            

w  szczególności:  kosztów  zapewnienia  całodobowego  pogotowia  serwisowego,  kosztów 

przygotowania  dźwigów  do  rocznego  przeglądu  dokonywanego  przez  Urząd  Dozoru 

Technicznego,  kosztów  przeszkolenia  osób  wskazanych  przez  Zamawiającego                             

w  zakresie  awaryjnego  uwalniania  ludzi  z  kabiny  dźwigu,  kosztów  dostarczenia  i  wymiany 

elementów  wyposażenie,  kosztów  bezpłatnej  aktualizacji  do  najnowszych  wersji 

oprogramowania,  kosztów  uzyskania  i  podtrzymania  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności 

cywilnej (OC). 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 


W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania.  Istotna  jest  również  treść  wezwania  i  udzielonych  wyjaśnień 

przywołanych  w  samym  odwołaniu.  Nadto,  Izba  wskazuje  pkt.  12  SIWZ  Opis  Sposobu 

Obliczania  ceny  w  zakresie  kosztów,  które  należy  ująć  w  zaoferowanej  cenie,  jak  i  Opis 

Przedmiotu  Zamówienia  –  załącznik  nr  1  do  SIWZ,  gdzie  w  Rozdz.  III  ujęto  Informacje 

Dotyczące  Realizacji  Zamówienia (str.  od  5 do 7), gdzie wskazano także koszty  konieczne 

do ujęcia w zakresie kalkulacji cenowej usunięcia awarii, co zostało powtórzone w § 2 ust. 14 

wzoru  umowy 

/zał.  nr  3  do  SIWZ/  (w  całym  §  2  wzoru  umowy  powtórzono  obowiązki 

Wykonawcy wynikające z opisu Przedmiotu Zamówienia). Istotna jest także treść formularza 

ofertowego oraz formularza cenowego LIFTEC. 

W zakresie interesu Izba wskazuje na treść 

ogłoszenia  o  zamówieniu,  oferty  VERTICAL  T.  P.,  ranking  złożonych  ofert  wynikający  z 

informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  01.12.2017  r., 

ofertę  LIFTEC,  wezwanie  w 

trybie  art.  26  ust.  2  Pzp  z  28.11.2017  r.,  a  także  na  wniosek  o  udostepnienie  ofert  z 

04.12.2017 r. 

Izba odniesie się do poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywania zarzutów 

w zakresie podtrzymanym 

przez Odwołującego.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego ma

teriału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Izba z uwagi na charakter sformułowanych zarzutów w odwołaniu odniosła się do nich 

łącznie,  uznając  ze  zostały  one  (w/w  wskazane  zarzuty)  potwierdzone,  co  skutkowało 

uwzględnieniem odwołania. 

I

zba  uznała,  że  Zamawiający  w  sposób  wybiórczy  traktuje  treść  wystosowanego 

wezwania z 28.11.2017 r. w ramach którego oczekiwał nie tylko potwierdzenia uwzględnienia 

w  zaoferowanej  cenie  wszystkich  kosztów  (wypunktował  stosowną  listę  kosztów                               

w  wezwaniu)  związanych  z  usługami  objętymi  zakresem  przedmiotu  zamówienia.  Prosił 

także  o  wskazanie  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  kosztów  pracy                               

i  ewentualnej  pomocy  publicznej.  Nadto,  co  istotne  wyra

źnie  wskazywał,  że  obowiązek 

wykazania  spoczywa  na  Wykonawcy  i  istnieje  konieczność  złożenia  wraz  z  wyjaśnieniami 

dowodów.  Zamawiający  wyraźnie  podnosił  na  rozprawie  że  kluczowymi  kosztami  dla 

przedmiotowego  postępowania  są  koszty  pracy.  Mimo  to  przeszedł  to  porządku  dziennego 

nad  faktem  braku  złożenia  chociażby  w  tym  zakresie  stosownej  kalkulacji,  mimo  że                               

w wezwaniu wyraźnie jest mowa o kosztach pracy i dowodach. Izba podkreśla, że tego typu 

kalkulacja  ma  charakter  dowodu  wewn

ętrznego,  który  ma  charakter  wystarczający,  gdy  na 

cenę  składają  się  przed  wszystkim  elementy,  o  których  wartości  decyduje  głównie 

Wykonawca  (za  wyrokiem  KIO  z  17.07.  2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  1410/15,  wyrokiem  KIO 


05.05.2016 r., sygn. akt: KIO 598/16, czy t

eż wyrokiem KIO z 31.08.2017 r., sygn. akt: KIO 

Kwestia tego rodzaju, że ceny zaoferowane w formularzu cenowym mają charakter 

ryczałtowy  nie  zmienia  tego  stanu  rzeczy.  Izba  bowiem  podzieliła  stanowisko  za 

wyrokiem KIO  z  03.01.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO 2391/16; KIO 2392/16,  gdzie  stwierdzono

,  iż: 

"Okoliczność,  że  ceny jednostkowe  w  postępowaniu  mają  charakter  wynagrodzenia 

ryczałtowego, nie zwalnia wezwanego wykonawcy od przedstawienia kalkulacji ceny oferty, 

przynajmniej 

w  zakresie  głównych  czynników  cenotwórczych  oraz  przedstawienia 

bezpośrednich  dowodów  ich  ponoszenia  na  wskazanym  poziomie.  Aby odpowiedź  złożona 

na  wezwanie  wystosowane  na  podstawie  art.  90  p.z.p.  posiadała  walor  wystarczających 

wyjaśnień  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  -  musi  być  w  miarę 

szczegółowa  w  zakresie  elementów  składających  się  na  zaoferowaną  cenę.  Stopień 

ogólności podanych informacji przez wybranego wykonawcę i ich niekompletność powoduje, 

iż nie mogą one stanowić wyjaśnień, o których mowa w art. 90 ust. 1 i 3 p.z.p. Wykonawca, 

który  składa  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  powinien,  bowiem  wskazać,  co 

spowodowało obniżenie ceny, jak również w jakim stopniu wskazany czynnik wpłynął na jej 

obniżenie.  Udzielone  wyjaśnienia  mają  potwierdzić,  iż  złożona  oferta  jest  rzetelnie 

przygotowana,  a  cena  prawidłowo  oszacowana,  zatem  nie  stwarza  zagrożeń  dla 

prawidłowego wywiązania się wykonawcy z przyjętych obowiązków umownych".  

Dodatkowo  w  zakresie  konieczności  załączenia  dowodów  do  wyjaśnień  Izba 

podkreśla  za  wyrokiem  KIO  z  29.04.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO    596/16:  „W  odniesieniu  do 

obowiązku  przedstawienia dowodów Izba  wskazuje,  że  obowiązek  ten spoczywa  na 

wykonawcy  w  każdej  sytuacji  powołania  się  na  okoliczności,  w przypadku  których  możliwe 

jest  przedłożenie dowodów.  Poprzestanie  w  takiej  sytuacji  na oświadczeniu  własnym 

wykonawcy  jest  niewystarczające  i  czyni  wyjaśnienia  gołosłownymi.  Mogą  oczywiście 

pojawić  się  w  wyjaśnieniach  takie  okoliczności, w  przypadku  których  złożenie 

dodatkowych 

dowodów nie  jest  niezbędne,  a  samo oświadczenie  wykonawcy  pokazuje 

prawidłowość  kalkulacji  ceny.  Jeżeli  jednak  wykonawca  powołuje  się  na  takie  okoliczności 

jak  szczególnie  niskie  koszty  zakupu  materiałów/środków  potrzebnych  do  wykonania 

zamówienia,  innowacyjną  politykę  czy  dysponowanie  własnym  sprzętem  może  i  powinien 

załączyć  do wyjaśnień  stosowne  umowy,  oferty,  dokumenty wewnętrzne firmy,  które 

potwierdzą powyższe okoliczność.”.  

Izba  podkreśla,  że  ciężar  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej ceny 

obciąża  przede  wszystkim  wezwanego  zgodnie  z art.  90 ust. 2 Pzp.  Z  kolei art. 190 

ust. 1a pkt 2 

Pzp  nakładający  na  Zamawiającego  ciężar  dowodowy w  postępowaniu  przed 

Izbą, tego nie zmienia.  


Zamawiający  był  uprawiony  do  tego,  aby  posłużyć się  dowodami  przedstawionymi 

przez 

wykonawcę, a nie  tworzyć  dokumenty  na  usprawiedliwienie wysokości  ceny  ofert 

wykonawcy 

niejako  „zastępując”  samego  wykonawcę.  Ocena  złożonych  wyjaśnień,  w  tym 

złożonych dowodów odbywa się w procedurze przetargowej, a nie odwoławczej, Izba jedynie 

ma  za  zad

anie  weryfikację jej  poprawność  w  oparciu  o  wyjaśnienia  wykonawcy  i  jego 

dowody.  

Izba  w  tym  zakresie 

podzieliła  stanowisko  wyrażone  w  wyrok KIO z  03.01.2017  r., 

sygn.  akt:  KIO 2391/16; KIO 2392/16: 

„(…)  Zamawiający  natomiast  w  odpowiedzi  na 

odwołanie, z enigmatycznych wyjaśnień wykonawcy (….) wyprowadził własne uzasadnienie 

oferowanych  cen  (….),  w  istocie bazując  na  swojej  własnej  wiedzy, a nie  na  złożonych 

wyjaśnieniach. (….) zamawiający, wbrew postanowieniom art. 90 ust. 2 ustawy Pzp - przejął 

na  siebie 

obowiązek  uzasadnienia  prawidłowości  ceny  oferty  wykonawcy  (…) Sam  fakt 

uruchomienia procedury z art. 90 ust. 1 

Pzp potwierdza, że zamawiający powziął wątpliwości 

co do realności cen wezwanego wykonawcy, które w konsekwencji, bez wyjątku wymagają 

wyjaśnienia  w  myśl  wskazań  danej  normy  i  oceny  tychże  wyjaśnień.  Zgłoszone  dowody 

odnoszą  się  ogólnej  wiedzy  zamawiającego  na  temat kształtowania  się  cen  danych 

usług, a nie  do  enigmatycznych  wyjaśnień  wykonawcy (…).  Można  rzec,  zamawiający 

"wyręcza"  wykonawcę  (….)  w  zakresie  złożenia  dowodów  na  okoliczności  zaprzeczenia  - 

rażąco niskiej ceny oferty (…)”

Nadto,  zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  KIO  Wykonawca  wezwany  do 

złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny  powinien  mieć  na  uwadze  doniosły 

charakter owy

ch wyjaśnień (Izba wielokrotnie na powyższą okoliczność wskazywała i nadal 

wskazuje

,  nie  rozumiejąc  bagatelizowania  tej  instytucji  przez  wielu  profesjonalnych 

uczestników  rynku).  Ogólne  wyjaśnienia,  nie  uzasadniające  wysokości  zaoferowanej  ceny, 

nie  rozwie

wające  wątpliwości  co  do  rzetelności  dokonanej  przez  wykonawcę  kalkulacji, 

powinny  skutkować  odrzuceniem  oferty.  W  orzecznictwie  przesądzono  także,  że  wyłącznie 

formalne  zrealizowanie  obowiązku  przez  wykonawcę,  a  więc  złożenie  wyjaśnień  ogólnych, 

lakoniczn

ych i nie stanowiących wiarygodnego wyjaśnienia poziomu zaoferowanej ceny, nie 

może  prowadzić  do  pozytywnej  ich  weryfikacji.  Uznano  bowiem,  że  skoro  wykonawca  nie 

uzasadnił  i  nie  wykazał  elementów  kosztotwórczych  zaoferowanej  ceny,  to  tym  samym  nie 

jest  mo

żliwa  ocena,  czy  stanowi  ona  cenę  realną.  Podkreślenia  przy  tym  wymaga,  że 

Z

amawiający  nie  jest  uprawniony  do  domniemywania  jakichkolwiek  okoliczności, 

niestanowiących  treści  wyjaśnień,  za  pomocą  których  sam  wykonawca  nie  opisuje  własnej 

sytuacji  i  które  pozostają  nieudowodnione.  Pogląd  ten  jest  wielokrotnie  powtarzany                          

w  orzecznictwie  KIO  (wyroki  KIO  o  sygn.  akt:  KIO  267/15,  KIO  2721/15,  KIO  2813/15,  KIO 

2785/15, KIO 371/16, KIO 482/16, KIO 484/16, KIO 559/16, KIO 2406/15,  KIO 818/15, KIO 


925/15,  KIO  1410/15,  KIO  1415/15,  KIO  422/17,  KIO  416/17),  a  z  ich 

treści  wynika,  iż 

wykonawca,  jako  podmiot  profesjonalnie  zajmujący  się  wykonywaniem  umów  zawartych                    

w  trybie  Pzp,  powinien  dołożyć  wszelkiej  staranności,  aby  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco 

niskiej  ceny  były  konkretne,  rzetelne,  zwięzłe  i  zawierające  odpowiednie  kalkulacje,  a  nie 

ogólne,  uniwersalne, rozległe,  bez  przywołania niezbędnych dowodów.  Podobnie w  wyroku 

KIO o sygn. akt: KIO 1363/13 oraz wyrok KIO o sygn. akt: KIO 239/14. 

Należy także podnieść, że brak jest jakichkolwiek podstaw do uznania adekwatności 

wyjaśnień i dowodów złożonych przez Zamawiającego na rozprawie względem zaoferowanej 

ofert, tj. jej ceny. Po pierwsze, dlatego, gdyż jak sam potwierdził na rozprawie Zamawiający 

nie były one w ogóle (dane z nich wynikające) znane LIFTEC Sp. z o.o., po drugie, brak jest 

jakichkolwiek  podstaw  do  uznania  istnienia  ich  przełożenia  na  sytuacje  LIFTEC  Sp.  z  o.o. 

(tym  bardzie  skoro  nie  złożono  żadnej  kalkulacji,  czyli  nie  wykazano  elementów 

kosztotwórczych  zaoferowanej  ceny    –  nie  uczynił  tego  ani  LIFTEC  Sp.  z  o.o.  wraz                          

z  wyjaśnieniami,  ani  sam  Zamawiający,  który  operował  w  tym  zakresie  w  dużej  mierze  na 

kalkulacji  przygotowanej  i  złożonej  na  rozprawie  przez  Odwołującego).    Jedynie  tytułem 

przykładu  celem  unaocznienia  braków  i  niespójności  w  argumentacji  Zamawiającego                         

z  rozprawy  -   

Izba  podnosi,  że  skoro  było  tak  jak  twierdził  na  rozprawie  Zamawiający,  że 

koszt  dojazdy  do  Z

amawiającego  ma  charakter  pomijalny,  to  dlaczego  oczekiwał  ujęcia 

kosztów  dojazdu  do  miejsca  zainstalowania  urządzenia  (zał.  nr  1  Opis  Przedmiotu 

Zamówienia – str. 7 – Rozdz. IIII pkt 13 lit. a). Nadto, trudni jest „dyskutować”, co jest tańsze 

w  perspektyw

ie  24  miesięcy  wynajęcie  firmy  zewnętrznej  Call  Center,  czy  też  zatrudnienie 

pracowników  tylko  do  zapewnienia  całodobowego  pogotowia  serwisowego,  skoro 

wyjaśnienia LIFTEC w tym zakresie „zupełnie milczą”. Podobnie w zakresie innych kosztów              

i ich kalkulacji.  

Względem  ponownego  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej  ceny

.  Wezwanie  takie  byłoby  możliwe  w  sytuacji,  gdyby  wykonawca  złożył 

rzetelne  i  wyczerpujące  wyjaśnienia,  odpowiadające  wystosowanemu  wezwaniu,                             

a  koniecznym  byłoby  wyjaśnienie  kwestii,  o  które  Zamawiający  nie  zapytał.                                      

W  rozpoznawanym  przypadku  z  taką  sytuacją  nie  mieliśmy  do  czynienia.  Wezwanie 

Zamawiającego  wskazywało  na  kwestie  wymagające  wyjaśnienia  w  szczególności  koszty 

pracy

,  do  których  Odwołujący  nie  odniósł  się,  zaś  jego  argumentacja  z  wyjaśnień  jest 

gołosłowna oraz ogólnikowa, nie wskazał nawet oprogramowania, które czyni jego oferta tak 

korzystna cenowa. Izba w tym zakresie podnosi, za wyrokiem KIO z 25.04.2014 r., sygn. akt: 

KIO 725/14: 

„(…) prowadzona procedura wyjaśnień nie może usprawiedliwiać uchylania się 

przez  wykonawcę  od   złożenia  rzetelnych  wyjaśnień  elementów  oferty  mających  wpływ 

na 

wysokość  ceny.  Brak  rzetelności  w składanych  wyjaśnieniach  nie może  uzasadniać 


kolejnych  wezwań  kierowanych  do wykonawcy”.  W  przedmiotowym  stanie  faktycznym  Izba 

nie dopuszcza możliwości nakazania ponownego wezwania o wyjaśnienia - tzn. dopytywania 

(doprecyzowania),  gdyż  byłoby  to  ponad  to  co  zostało  faktycznie  złożone  przez 

Odwołującego. Izba oparła swoje stanowisko w dużej mierze na wyroku KIO z 14.06.2016 r., 

sygn.  akt:  KIO  962/16

,  czy  też  w  wyroku  KIO  z  06.09.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  1598/16,  jak                       

i w wyroku KIO z 24.08.2017 r., sygn. akt: KIO 1637, sygn. akt: KIO 1673/17. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10    Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  4 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 

47). Izba 

uznała wniosek Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika 

w kwocie 3.600,00 zł, tj. w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 

pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia).  

Przewodniczący: 

………………………………