KIO 2465/16 WYROK dnia 16 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2465/16 

WYROK 

z dnia 16 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

 Przewodniczący:     

Ewa Sikorska 

Protokolant:             

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  grudnia  2016  r.  przez 
wykonawcę  D.  B.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  32  Bazę 

Lotnictwa Taktycznego w Łasku 

przy  udziale  wykonawcy  Chimide  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Warszawie,  zgłaszającej  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu    -  Skarbowi  Państwa  –  32  Bazie 

Lotnictwa 

Taktycznego 

Łasku 

–  unieważnienie  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  w  zakresie  części  I,  odrzucenie  oferty  wykonawcy  Chimide 

Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie  i  dokonanie 

ponownej oceny ofert. 

W pozostałym zakresie żądania odwołania oddala. 

3.   kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa – 32 Bazę Lotnictwa Taktycznego w 

Łasku i: 

3.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  D.  B.  tytułem 
wpisu od odwołania. 


3.2.  zasądza  od  Skarbu  Państwa  –  32  Bazy  Lotnictwa  Taktycznego  w  Łasku  –  na 

rzecz  D.  B.  kwotę  16  313  zł  20  gr  (słownie:  szesnaście  tysięcy  trzysta  trzynaście 
złotych  dwadzieścia  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 
poniesione z tytułu wpisu od odwołania i dojazdu na posiedzenie Izby. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.),  na  niniejszy  wyrok,  
w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Sieradzu. 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2465/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Skarb Państwa - 32 Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku – prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  usługę  kompleksowego  utrzymania 
czystości budynków i terenów wewnętrznych. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zm.), zwanej 
dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 27 grudnia 2016 roku wykonawca D. B. (dalej: odwołujący) wniósł  odwołanie 

wobec  czynności  i  zaniechań  zamawiającego  dokonanych  w  postępowaniu  w  zakresie 
Części 1 Zamówienia, polegających na: 

- wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez CHIMIDE POLSKA Sp. o.o. ul. 

Ż

uławskiego 4/6 02-641 Warszawa (przystępujący), 

 - zaniechaniu odrzucenia oferty CHIMIDE POLSKA Sp. o.o. ul. Żuławskiego 4/6 02-

641 Warszawa mimo, że zawiera ona cenę rażąco niską i ich istotną składową niską ceną w 
stosunku do przedmiotu zamówienia, 

-  zaniechaniu wezwania Wykonawcy CHIMIDE POLSKA Sp. o.o. ul. Żuławskiego 4/6 

02-641 Warszawa  do  wyjaśnienia  treści  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  warunku 
udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, podczas gdy istniały podstawy 
do takiego wezwania, 

- zaniechaniu wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty odwołującego, 

Zaskarżonym  czynnościom  i  zaniechaniom  zamawiającego  odwołujący  zarzucił 

naruszeniee: 

- art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 2 w zw. z art. 7 ustawy 

P.z.p.  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  o.o. 
ul.Żuławskiego  4/6  02-641  Warszawa  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  złożył  ogólnikowe  i 
lakoniczne wyjaśnienia, a tym samym nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej 
ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. poprzez 
zaniechanie  odrzucenia  oferty  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  o.o.  ul.  Żuławskiego  4/6  02-641 
Warszawa  mimo,  iż  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a  zaniżone  elementy  składowe 
ceny mają na celu wyeliminowanie firm konkurujących z rynku., 


-  art.  90  ust.  3  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  CHIMIDE 

POLSKA  Sp.  o.o.  ul.  Żuławskiego  4/6  02-641  Warszawa  wobec  tego,  że  z  samej  treści 
wyjaśnień  składanych  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  wynika,  że  cena  ofertowa 
wykonawcy  jest  rażąco  niska;  Zamawiający  tym  samym  wbrew  dyspozycji  art.  90  ust.  3 
ustawy  P.z.p.  jedynie  formalnie  dopełnił  procedury  wyjaśniającej,  nie  przeprowadzając 
pogłębionej,  merytorycznej  analizy  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę,  mimo  że  nie 
obalił on domniemania, że cena oferty jest rażąco niska i nie ma na celu wyeliminowanie firm 
konkurujących z rynku ;  

- art. 26 ust. 4 w zw. z art. 26 ust. 2a,  art. 22 ust. 5 art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 7 ust. 1 

ustawy  P.z.p.,  poprzez  zaniechanie    przez  zamawiającego      podjęcia    czynności      celem   
wyjaśnienia,    czy  informacje  zawarte  w  wykazie  usług  i  referencjach  składanych    przez 
wykonawcę  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  o.o.  ul.  Żuławskiego  4/6  02-641    Warszawa  celem 
wykazania spełnienia  warunku udziału   w  postępowaniu  są  prawdziwe,  w tym  poprzez 
zaniechanie  wezwania   wykonawcy CHIMIDE   POLSKA   Sp.  o.o.   ul.  Żuławskiego 4/6  
02-641      Warszawa    do    wyjaśnienia    treści  dokumentów  potwierdzających        spełnienie    
warunku    udziału    w    postępowaniu    w    zakresie wiedzy    i doświadczenia, mimo że 
wiadomości  posiadane  przez  zamawiającego,  odnośnie  niższej  wartości  usług 
wykonywanych  przez  wykonawcę  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  o.o.  ul.  Żuławskiego  4/6  02-641 
Warszawa  w  latach  2014-2015  r.  na  rzecz  AGAT-  ASTRA  Warszawa,  wskazywały,  że 
dokumenty  złożone  przez  tego  wykonawcę  zawierały  informacje  o  sprzątaniu  terenów 
wewnętrznych  i  w  terenie  -  zapis  w  terenie  jest  niejednoznaczny,  nic  wskazujący  iż 
referencje  spełniają—  wymogi  Zamawiającego,  referencje  wystawione  przez  firmę  Clean 
System  Sprzątanie,  czyszczenie  obiektów  i  terenów  budzą  wątpliwości  gdyż  zapis  „  prace 
dotyczyły  budynków  i  terenów  zewnętrznych.  Mogły  to  być  prace  związane  z  główną 
działalnością  firmy  CHIMIDE  POLSKA  tj.  realizacja  wysokospecjalistycznych  projektów 
informatycznych 

opartych 

na 

najnowszych 

rozwiązaniach 

zakresie 

sieci 

teleinformatycznych,  przetwarzania  danych,  wideo-transmisji  i  optoelektroniki,  jak  również 
dostarczamy nowoczesne urządzenia prądotwórcze. Nic w treści referencji nie wskazuje, iż 
prace te dotyczyły sprzątania, utrzymania czystości, zapis wykonywała prace porządkowe w 
okresie  styczeń  grudzień  2014  (analogicznie  referencje  z  20.11.2015  r.  zapis  styczeń  - 
grudzień  2015  r.)  nie  wskazuje,  iż  czynności  były  wykonywane  przez  12  miesięcy.,  a  w 
konsekwencji  wykonawca  ten  nie  spełniał  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 
wiedzy i doświadczenia w sposób wymagany przez zamawiającego w zapisach Rozdziału VI 
pkt II. 1 SIWZ, co winno skutkować odrzuceniem jego oferty; 

 -  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  P.z.p.  poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty 

podlegającej odrzuceniu. 


W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty odwołujący wniósł o: 

-  nakazanie  unieważnienia  czynności  zamawiającego  polegającej  na  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  CHIMIDE  POLSA  Sp.  z  o.o.  Warszawa  ul. 

Ż

uławskiego 4/6, 

- nakazanie zamawiającemu przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert, a w 

tym oraz wezwanie wykonawcy CHIMIDE POLSA Sp. z o.o. Warszawa ul. Żuławskiego 4/6 
do wyjaśnień treści złożonych dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 4 Pzp; 

-  odrzucenie  oferty  wykonawcy  CHIMIDE  POLSA  Sp.  z  o.o.  Warszawa  ul. 

Ż

uławskiego 4/6, w zakresie części  1  zamówienia  oraz,  w  konsekwencji,  wybór  jako 

najkorzystniejszej oferty złożonej przez odwołującego. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przywołanych 

wyżej przepisów ustawy P.z.p., interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia może doznać 
uszczerbku.  Skutkiem  zaskarżonej  czynności  zamawiającego  jest  bowiem  pozbawienie 
odwołującego możliwości realizacji przedmiotowego zamówienia w sytuacji, gdy odwołujący 
złożył ofertę sporządzoną w sposób prawidłowy, i która to stanowi dla zamawiającego „ofertę 
najkorzystniejszą"  -  w  znaczeniu  określonym  przez  ustawy  P.z.p.  oraz  zamawiającego  - 
spośród  ofert  nie  podlegających  odrzuceniu,  w  szczególności  jest  ofertą  z  ceną  rynkową 
gwarantującą należyte wykonanie przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  się  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  bowiem  jego 

oferta  jest  ofertą  prawidłową  i  ważną  w  niniejszym  postępowaniu.  Wobec  zaistnienia 
podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy  CHIMIDE  POLSA  Sp.  z  o.o.  Warszawa  ul. 

Ż

uławskiego  4/6,  przy  istnieniu  wysokiego  prawdopodobieństwa,  iż  ceny  zaproponowane 

przez  wykonawcę  CHIMIDE  POLSA  Sp.  z  o.o.  mają  charakter  cen  rażąco  niskich,  oferta 
złożona  przez  odwołującego  mogłaby  zostać  uznana  za  ofertę  najkorzystniejszą.  Tym 
samym odwołujący mógłby uzyskać zamówienie stanowiące przedmiot prowadzonego przez 
zamawiającego postępowania. Odwołujący wskazał na zasadność przyjęcia dopuszczalności 
wykazywania istnienia interesu w uzyskaniu zamówienia w ujęciu funkcjonalnym. 

W ocenie odwołującego, zaniechanie odrzucenia oferty CHIMIDE POLSA Sp. z o.o. z 

powodu  rażąco  niskiej  ceny,  w  tym  złożenie  niewystarczających  wyjaśnień  ceny  i  jej 
elementów składowych, jest postępowaniem naruszającym równe traktowanie konkurencji, i 
naruszeniem ustawy P.z.p. 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  w  dniu  6  grudnia  2016  r.  wezwał 

przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p. 


Przystępujący  pismem  w  dniu  9.12.2016  r.  wyjaśnienia  na  3  stronach  (  bez  załączników), 
które  zamawiający  uznał  za  wystarczające.  Odwołujący  po  zapoznaniu  się  z  całością 
dokumentów uznał, iż wyjaśnienia są szczątkowe, nie odpowiadające wymogom art. 90 ust 1 
ustawy  P.z.p.  i  żądaniu  Zamawiającego.  Przystępujący  nie  wyjaśnił  ceny,  kosztu  i  ich 
istotnych  części  składowych,  które  są  rażąco  niskie  i  maja  na  celu  wyeliminowanie 
konkurencji z rynku zamówień publicznych. 

Odwołujący  wskazał,  że  przystępujący  znacząco  zawyżył  koszty  przy  sprzątaniu 

terenów zewnętrznych, które są opodatkowane VAT stawką 8% na kwotę 759.382.50 zł, co 
stanowi  82,94%  oferty  netto,  natomiast  koszt  roczny  sprzątania  terenów  wewnętrznych 
opodatkowanych stawką VAT 23% .stanowi tylko 17,06% oferty netto. 

Odwołujący  wskazał  dodatkowo,  że  na  gruncie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  nie  ma 

obowiązku  wielokrotnego  wzywania  danego  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 
zaoferowanej  przez  niego  ceny.  Kolejne  wezwanie  może  więc  służyć  jedynie 
doprecyzowaniu złożonych wyjaśnień, czy też wyjaśnieniu niejasności, jakie powstały na tle 
złożonych  przez  wykonawcę  w  „pierwotnych"  wyjaśnieniach  dokumentów,  stanowisk.  W 
niniejszej  sprawie  przystępujący  nie  skorzystał  z  możliwości  złożenia  odpowiednich 
wyjaśnień, a co za tym idzie w tej sytuacji nie sposób znaleźć uzasadnienia dla kierowania 
kolejnego,  uzupełniającego  wezwania.  Takie  wezwanie  służyłoby  wyłącznie  obejściu 
dyspozycji  art.  90  ust.  3  ustawy  P.z.p.  Innymi  słowy,  ponowne  wezwanie  winno  służyć 
doprecyzowaniu  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę,  nie  może  zaś  stanowić,  wobec 
sankcji  z  art.  90  ust.  3  ustawy  P.z.p.,  czynności  sanującej  bierność  wykonawcy  na  etapie 
składania  pierwotnych  wyjaśnień,  tj.  bierność  w  wyjaśnieniu  podstawowych  okoliczności 
mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. 

 W zakresie zarzutu zaniechania przez zamawiającego zweryfikowania prawdziwości 

złożonych  przez  przystępującego  informacji  mających  potwierdzać  spełnienie  warunków 
udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  odwołujący  podniósł,  że  o 
przedmiotowe  zamówienie  mogli  się  ubiegać  wykonawcy  posiadający-zgodnie  z  zapisem 
odpowiednią  wiedzę  i  doświadczenie.  Zgodnie  z  brzmieniem  wskazanego  zapisu  s.i.w.z.: 
„Zamawiający  uzna,  iż  Wykonawca  posiada  niezbędną  wiedzę  i  doświadczenie  do 
wykonywania zamówienia, jeżeli złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 44 Pzp, oraz w 
okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał co najmniej 3 usługi świadczone przez 12 
miesięcy,  polegające  na  świadczeniu  usług  sprzątania  powierzchni  wewnętrznej  i 
zewnętrznej obiektów na rzecz jednego Odbiorcy, o wartości brutto nie mniejszej niż 600.000 
zł każda. 


Odwołujący stwierdził, że przystępujący przedłożył referencje, które co do treści, jak 

też faktycznego stanu budzą poważne wątpliwości co do ich treści, i czy faktycznie oferent 
wykonał zadania wskazane w referencjach, a w zakresie wymaganym przez zamawiającego. 
Przystępujący wykonuje działalność gospodarczą głównie w zakresie zrządzania informacją , 
telekomunikacją  itp.  Na  stronie  internetowej  przystępującego  nie  odnaleziono  żadnej 
informacji świadczącej , iż wykonuje usługi czystościowe, w tym sprzątania. 

W ocenie odwołującego, wątpliwe jest aby dynamiczna firma, dbająca o wizerunek i 

rozwój nie zaoferowała swoich usług czystościowych innym podmiotom na swoich stronach 
internetowych,  mimo  ,  iż  wykonuje  te  usługi  co  najmniej  od  3  lat  co  mają  poświadczać 
referencje. Sama treść referencji budzi —wątpliwości: 

1) Referencje wystawione w dniu 15 listopada 2016 r. przez firmę AGAT-ASTRA Sp. 

z  o.o.  zaświadcza,  iż  oferent  wykonywał  w  latach  2014-2015  usługi  porządkowe  w 
budynkach  i  na  terenie  na  kwotę  powyżej  600.000  zł.  Brak  jest  wskazania  czy  usługi 
faktycznie  były  wykonywane  przez  okres  co  najmniej  \2  miesięcy  ciągle  ,  czy  też  przez  2 
miesiące  np.  grudzień  2014  r.  i  styczeń  2015  r..  Zapis  usługi  porządkowe  jest  nie 
jednoznaczny-  usługa  mogła  obejmować  tylko  usługę  porządkową  np.  po  dokonaniu 
instalacji  systemów  teleinformatycznych  itp.  Zapis  „ ..  iw  terenie  .." także  nie  wskazuje  czy 
obejmuje  wykonywanie  usług  porządkowych  na  terenach  zewnętrznych  utwardzonych, 
zielonych  czy  też  wykonanie  jakiejś  usługi  w  terenie  np.  montaż  systemu 
teleinformatycznego  w  podległej  placówce  terenowej  wystającego  referencje.  Firma  AGAT 
ASTRA SP. z o.o. prowadzi szereg sklepów o stosunkowo niewielkiej powierzchni- 

W ocenie  odwołującego,  zamawiający  winien  zweryfikować  prawdziwość  referencji  i 

oświadczenia  firmy  przystępującego  ,  wzywając  oferenta  do  wyjaśnień  co  do  wykazania 
faktycznych  dat  wykonania  usługi,  jakie  faktyczne  usługi  były  wykonywane,  wykazania 
innymi  dowodami  czy  wartość  usługi  odpowiada  żądaniom  zamawiającego  w  zakresie 
wiedzy i doświadczenia. Niezaprzeczalnym dowodem było by przedstawienie kopii faktur za 
wykonanie usług na rzecz firmy AGATA ASTRA Sp. z o.o. w okresie 12 miesięcy. 

2)      Referencje  wystawione  w  dniu  15  listopada  2016  i.  oraz  20  listopada  2015  r. 

przez  firmę  CLEAN  SYSTEM  P.D.,  zaświadcza,  iż  oferent  wykonywał  w  okresie  styczeń  - 
grudzień  2014  oraz  styczeń  -  grudzień  2015  usługi  porządkowe  dotyczące  budynków  i 
terenów  zewnętrznych  na  kwotę  powyżej  600.000  zł.  Brak  jest  wskazania  czy  usługi 
faktycznie  były  wykonywane  przez  okres  co  najmniej  12  miesięcy  ciągle  -  brak  dat 
granicznych np. od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2015 r . Nieodkreślenie czasu wykonania 
usługi budzi wątpliwości, ponadto brak jest wskazania miejsc gdzie usługa była wykonywana, 
brak  bliższych  danych  uniemożliwia  odwołującemu  zweryfikowanie  prawdziwości 


oświadczenia  przystępującego.  Firma  Clean  System  P.  D.  nie  występuje  w  rejestrach 
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odnaleziono wpis do CDEiG 
osoby  fizycznej  P.  D.  cechach  obejmujących  NIP  oraz  REGON  tożsamy  z  zapisami  na 
pieczątce  ujętej  w  referencjach,  lecz  brak  jest  wpisu  do  CDEiG  firmy  pod  nazwą  CLEAN- 
SYSTEM Sprzątanie czyszczenie obiektów i terenów P. D.. Dane ujęte w wpisie do CDEIG 
nie są tożsame z firmą jakoby udzielającej referencji. 

Odwołujący stwierdził, że zamawiający winien zweryfikować prawdziwość referencji i 

oświadczenia  firmy  przystępującego,  wzywając  go  go  wyjaśnień  co  do  wykazania 
faktycznych      dat      wykonania      usługi,    jakie      faktyczne      usługi      były      wykonywane, 
wykazania     innymi     dowodami     czy     wartość     usługi     odpowiada     żądaniom 
Zamawiającego w zakresie wiedzy i doświadczenia.  

W  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  10  stycznia  2017  roku  zamawiający  wniósł  o 

oddalenie  odwołania  oraz  zasądzenie  kosztów  postępowania  zgodnie  z  przedłożonym  na 
posiedzeniu rachunkiem. 

Zamawiający  podniósł,  że  cena  oferty  wykonawcy  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  z  o.  o. 

złożona w części I w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w 
trybie  przetargu  nieograniczonego  na  „Usługę  kompleksowego  utrzymania  czystości 
budynków  i  terenów  zewnętrznych"  nr  sprawy  02/PN/2017,  nie  jest  ceną  rażąco  niską. 
Podstawowym  odniesieniem  w  przypadku  rażąco  niskiej  ceny  jest  bowiem  wartość 
przedmiotu zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający w każdym przypadku, gdy 
wartość oferty jest niższa niż szacunkowa wartość zamówienia powiększona o podatek VAT, 
jest  zobowiązany  automatycznie  do  żądania  od  wykonawcy  wyjaśnień  w  zakresie  ceny 
oferty. Obowiązek wyjaśnienia rażąco niskiej ceny występuje tylko w stosunku do ofert, co do 
których zachodzi podejrzenie występowania rażącego zaniżenia ceny oferty (tak wyr. KIO z: 
4.5.2010 r., KIO/UZP 664/10; 10.6.2009 r., KlO/UZP684/09). Innym elementem odniesienia 
są ceny rynkowe podobnych zamówień (wyr. SO w Warszawie z 8.6.2006 r., V Ca 459/06). 
Zostało to dostrzeżone w orzecznictwie Izby, w szczególności w wyroku z 28.4.2011 r. (KIO 
814/11) zauważono, że zamawiający porównując cenę oferty najkorzystniejszej z wartością 
szacunkową  przedmiotu  zamówienia  powiększoną  o  podatek  VAT  oraz  z  kwotą,  jaką 
zamierza  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia,  powinien  odwołać  się  do  doświadczenia 

ż

yciowego, które wskazuje, iż w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej różnice te kształtują 

się nawet na poziomie 50% i nie stanowią o rażąco niskiej cenie. (...) 

Zamawiający  stwierdził,  że  mając  na  względzie  kilkuletnie  doświadczenie  w  ocenie 

ofert,  wysłał  on  pismo  o  wyjaśnienie  wątpliwości  dotyczących  wykonania  przedmiotu 
zamówienia  zgodnie  z  określonymi  wymaganiami  za  zaoferowaną  cenę.  Z  analizy 


otrzymanych  wyjaśnień  nie  wynika,  że  zamawiający  miał  do  czynienia  z  ceną  nierealną. 
Zamawiający  w  sposób należyty  dokonał  analizy  złożonych  wyjaśnień,  jak  i  porównał  ceny 
zaproponowane  w  ofertach  wykonawców  z  zaplanowanym  na  realizację  zamówienia 
budżetem. 

Zamawiający  zauważył,  że  to  nie  określone  procentowe  odstępstwo  od  wartości 

szacunkowej  zamówienia  brutto  czy  od  średniej  cen  złożonych  ofert  decyduje  o 
zaoferowaniu  ceny  rażąco  niskiej,  ale  to,  czy  zaoferowana  cena  nie  jest  ceną 
nierealistyczną, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która 
wskazuje  na  zamiar  realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy, 
niepozwalającą na wygenerowanie przez niego zysku. Z taką sytuacją również nie mamy do 
czynienia  w  niniejszej  sprawie.  Firma  Chimide  Polska  Sp.  z  o.o.  -  uczestnik  postępowania 
uwzględnił  w  swojej  ofercie  zysk  na  poziomie  10%,  co  zostało  ujęte  w  wyjaśnieniach 
przesłanych Zamawiającemu. 

Zamawiający podkreślił, że w orzecznictwie utrwalił się pogląd, że klasyfikując ofertę, 

jako ofertę z rażąco niską ceną, należy wziąć pod uwagę takie okoliczności jak: 

1) wyraźne przekroczenie dolnego progu cen na zamówienie tego samego rodzaju;  

2) znaczne dysproporcje w stosunku do: 

a) 

wartości całego przedmiotu zamówienia, 

b) 

wysokości cen rynkowych, 

c) 

cen przedstawionych w ofertach innych wykonawców; 

3)  oczywisty  brak  ekwiwalentności  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  sugerujący 
wykonanie zamówienia poniżej kosztów wytworzenia. 

Za  ofertę  z  rażąco  niską  ceną  można  uznać  zatem  ofertę  z  ceną  niewiarygodną, 

znacząco odbiegającą od cen przyjętych na rynku, wskazującą na fakt realizacji zamówienia 
poniżej  kosztów  realizacji  usługi.  Wg  definicji  słownikowej  "rażący"  -  to  dający  się  łatwo 
stwierdzić, wyraźny, oczywisty, niewątpliwy, bezsporny. A zatem oferta podlega odrzuceniu o 
ile  zawiera  cenę  wyraźnie  i  w  oczywisty,  bezsporny  sposób  zaniżoną  w  stosunku  do 
przedmiotu  zamówienia.  Przyczyną  wyraźnie  niższej  ceny  od  innych  ofert  może  być  albo 

ś

wiadome działanie wykonawcy albo nierzetelność kalkulacji wykonawcy". Oznacza to cenę 

znacząco odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej 
kosztów  wytworzenia  usługi,  dostawy,  roboty  budowlanej  -  ""cena  rażąco  niska"  to  taka, 


która  została  zaoferowana  poniżej  kosztów  wytworzenia  usługi,  czy  też  dzieła  przez  tego 
wykonawcę, który ją zaoferował".  

Biorą pod uwagę tylko cyfry oznaczające cenę ofert należy zauważyć, iż cena oferty 

Chimide Polska Sp. z o. o., w myśl art. 90 ust. 1a ustawy, nie jest niższa o 30% od wartości 
szacunkowej  zamawiającego  i  nie  jest  niższa  o  30%  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich 
złożonych ofert w części I przedmiotowego postępowania. 

Wartość  szacunkowa  części  I  postępowania  określona  przez  zamawiającego  to 

1.188.166,22 zł netto, 1.332.000,00 zł brutto. 

W postępowaniu, w części I, złożono trzy oferty: 

Oferta  nr  2  -  IMPEL  CLEANING  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Ślężna  118,  53-111 Wrocław,  cena  1  161 
571,23 zł. netto, 1 315 198,48 zł. brutto, 

Oferta nr 3 - BIURO PROJEKTOWE OGRODY HESPERYD, D. B., ul. B. Chrobrego 14, 68-
100 Żagań, cena 1.063.449,08 zł. netto, 1.195.736,32 zł brutto; 

Oferta  nr  4  -  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Żuławskiego  4/6,  02-641 Warszawa,  cena 
915.548,40 zł netto, 1.012.217,16 zł. brutto. Jak wynika z powyższego, cena oferty nr 4 jest 
niższa od: 

wartości szacunkowej - o 272 617,82 zł netto co stanowi 22,85% 

oferty  nr  3  o  147  900,00  zł  netto  co  stanowi  13,91%.  Ponadto  cena  oferty  nr  3  jest 

niższa od: 

wartości szacunkowej - o 124 717,14 zł netto co stanowi 10,50% 

oferty nr 2 o 98 122,14 zł netto co stanowi 8,45%.. 

Zamawiający stwierdził, iż, chcąc dokonać rzetelnej oceny ofert oraz wypełnić zapis 

art.  44  ust.  3  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  2009  r.  o  finansach  publicznych:  „3.  Wydatki 
publiczne powinny być dokonywane: 

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: 

a) 

uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, 

b) 

optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów: 

w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; 


w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań" 

mając na  względzie  kilkuletnie doświadczenie w ocenie ofert,  wysłał pismo  o wyjaśnienie 
wątpliwości  dotyczących  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  określonymi 
wymaganiami za zaoferowaną cenę. 

Zamawiający podkreślił, że wykonawcy często w swoich ofertach popełniają błędy w 

wyliczeniu ceny, pomijając składniki cenotwórcze. Otrzymanie pisma odnośnie rażąco niskiej 
ceny,  skłania  wykonawcę  do  ponownej  wnikliwej  analizy  ceny  złożonej  oferty,  a 
niejednokrotnie  powoduje  uznanie  zasadności  wezwania  i  odstąpienie  od  zaoferowanej 
ceny.  Wielokrotnie  wykonawcy,  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  rezygnowali  z 
podpisania  umowy  tłumacząc  się  nieopłacalnością  wykonania  przedmiotu  zamówienia  za 
ceną  podaną  w  ofercie.  Zamawiający  wysyłając  wezwanie  do  wyjaśnień  oczekiwał 
potwierdzenia  przez  wykonawcę,  że  za  cenę  podaną  w  ofercie  jest  w  stanie  rzetelnie 
wykonać  przedmiot  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  SIWZ 
przedmiotowego postępowania i takowe potwierdzenie otrzymał. 

Zamawiający stwierdził,, że - jak wynika z wyliczeń – ceny ofert nr 3 i 4 są zbliżone i 

zapewniają realizację zamówienia, a z całą pewnością cena oferty nr 4 CHIMIDE POLSKA 
Sp. z o. o., ul. Żuławskiego 4/6, 02-641 Warszawa, nie jest ceną rażąco niską. 

Zamawiający  wskazał,  że  w  postępowaniu  na  usługę  kompleksowego  utrzymania 

czystości  budynków  i  terenów  zewnętrznych  na  rok  2016  firma  Chimide  Polska  Sp.  z  o.o. 
złożyła  również  ofertę  i  cena  oferty  również  była  niższa  od  oferty  odwołującego,  dlatego 
powyższa sytuacja nie jest wyjątkiem, a jest sytuacją powtarzającą się. 

Zamawiający  stwierdził,  że  ustawa  nie  definiuje  pojęcia  rażąco  niskiej  ceny.  W  tej 

sytuacji więc w każdym stanie faktycznym należy ustalić kryteria, regulujące to zagadnienie. 
Wydaje  się  za  słuszne  odnieść  pojęcie  rażąco  niskiej  ceny  do  ceny  nierealistycznej  w 
porównaniu  do  cen rynkowych  podobnych  zamówień.  Z treści  przepisu art.  89  ust.  1  pkt  4 
ustawy  P.z.p.  wynika  też,  iż  punktem  odniesienia  dla  zakwalifikowania  ceny  jako  rażąco 
niskiej  winna  być  ustalona  przez  zamawiającego  cena  za  przedmiot  zamówienia  a  nie 
jednostkowych  elementów  zamówienia.  Ponadto  zamawiający  pragnie  zauważyć,  że 
odwołujący  i  przystępujący  złożyli  również  oferty  w  części  II  postępowania,  a  wartość 
ofertowa  powyższego  zamówienia  kształtowała  się  następująco:  BIURO  PROJEKTOWE 
OGRODY HESPERYD, D. B., ul. B. Chrobrego 14, 68-100 Żagań, cena 734 574,69 zł netto, 
842 482,38 zł brutto, CHIMIDE POLSKA Sp. z o. o., ul. Żuławskiego 4/6, 02-641 Warszawa, 
cena 775 690,96 zł netto, 860 871,75 zł brutto. 


Zamawiający poinformował, że w zakresie wyjaśnienia dokumentów na potwierdzenie 

spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia, złożonych przez CHIMIDE POLSKA Sp. z o. o., 
ul. Żuławskiego 4/6, 02-641 Warszawa pismem wychodzącym nr 8168/16 z dnia 08.12.2016 
r. (załącznik nr 1) wezwał do wyjaśnienia niejasności terminu realizacji usługi wymienionej w 
pkt. 3 „Wykazu usług" - załącznik nr 8 do SIWZ. 

W wykazie usług, termin realizacji dla usługi wymienionej w pkt 3 został określony jako 2014-
2015. Po wezwaniu, wykonawca CHIMIDE POLSKA Sp. z o. o., ul. Żuławskiego 4/6, 02-641 
Warszawa,  przysłał  wyjaśnienie  i  nowy  dokument  „Wykaz  usług"  (pismo  wchodzące  nr 
11266/16 z dnia 16.12.2016 r., załącznik nr 2), gdzie określił termin realizacji, czerwiec 2014-
czerwiec  2015.  Dokument  ten  znajdował  się  w  dokumentach  sprawy  w  trakcie  wglądu  do 
ofert, wykonanego przez odwołującego w dniu 21.12.2016 r. 

Zamawiający powołał się na § 2 ust 4 pkt. 2 rozporządzenia z dnia 27 lipca 2016 roku 

Ministra Rozwoju w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w 
postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  oraz  wyrok  z  dnia  17  marca  2014  r.  sygnatura  akt 
KIO  427/14;  „Treść  referencji  nie  musi  zawierać  informacji  o  wartości  świadczonych  usług, 
gdyż  celem  złożenia  referencji  jest  wyłącznie  potwierdzenie  należytego  wykonania 
zamówienia (,..), wykonawca przedstawił „Wykaz usług" potwierdzający spełnienie warunku 
udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia oraz referencje na potwierdzenie 
rzetelności wykonania tych usług. 

Zamawiający  stwierdził,  że  odnosząc  się  do  terminu  realizacji  zamówienia  przez 

okres czerwiec 2014 - czerwiec 2015 r. należy zauważyć, że zamawiający w pkt, 5.3,1, SIWZ 
określił  „w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 
prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  co  najmniej  3  usługi 

ś

wiadczone  przez  12  miesięcy,  polegające  na  świadczeniu  usług  sprzątania  powierzchni 

wewnętrznej  i  zewnętrznej  obiektów  na  rzecz  jednego  Odbiorcy,  o  wartości  brutto  nie 
mniejszej niż 600 000,00 zł każda (dotyczy części I), 400 000,00 zł każda (dotyczy części II) 
potwierdzonymi  dowodami,  że  zostały  wykonana  należyci".  Jak  wynika  z  zapisu  czerwiec 
2014 - czerwiec 2015 r., usługa była realizowana przez 12 miesięcy ponieważ zamawiający 
nie określił, że usługa ma być realizowana przez okres roku kalendarzowego bądź przez 365 
dni  a  tylko  przez  12  miesięcy,  który  to  zapis  spełnia  wykaz  usług  przedstawiony  przez 
CHIMIDE POLSKA Sp, z o. o., ul. Żuławskiego 4/6, 02-641 Warszawa. 

Zamawiający  stwierdził,  iż  aby  przekonać  się,  czy  przystępujący  ma  w  zakresie 

działalności  „usługi  czystościowe”,    wystarczy  zajrzeć  do  KRS  i  sprawdzić  tam  zapisy. 
Zamawiający  przywołał  zapisy  z  Krajowego  Rejestru  Sądowego    Nr  0000361081,  gdzie 
wskazano: 


Poz.    17.    81,10,Z,    DZIAŁALNOŚĆ    POMOCNICZA   ZWIĄZANA   Z   UTRZYMANIEM    
PORZĄDKU    W 

BUDYNKACH, str. 4/7 

Dział  81  -  DZIAŁALNOŚĆ  USŁUGOWA  ZWIĄZANA  Z  UTRZYMANIEM  PORZĄDKU  W 
BUDYNKACH I ZAGOSPODAROWANIEM TERENÓW ZIELENI 

 grupa/ 

klasa/ 

podklasa 

 Nazwa grupowania 

Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach 

Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach 

 Opis dodatkowy 

 81.10.Z 

 Działalność  pomocnicza  związana  z  utrzymaniem  porządku  w  budynkach  i 
zagospodarowaniem terenów zieleni 

 Podklasa  ta  obejmuje  działalność  pomocniczą  związaną  z  utrzymywaniem  porządku  w 
budynkach Klienta, poprzez: 

• 

ogólne sprzątanie wnętrz, 

• 

wywóz śmieci 

• 

ochronę i środki bezpieczeństwa, 

• 

działalności recepcyjne, pralnicze i podobne działalności pomocnicze. 

Działalności  pomocnicze  związane  z  utrzymaniem  porządku  w  budynkach  wykonywane  są 
przez  personel,  który  nie  jest  zaangażowany,  ani  odpowiedzialny  za  istotne  sprawy  czy 
działalność Klienta. 


 Kody, które występowały we wnioskach CEIDG-1 razem z 81.10.Z: 

 PKD 81.21 .Z 

 Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych 

 Sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospod... Kod 
PKD  wybrało  106  użytkowników  aplikacji  CEIDG.  Sekcja:  N,  Dział:  81,  Grupa:  81.2Kiasa: 
Kod 81.21 

 PKD81.29.Z 

 Pozostałe sprzątanie 

 Sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospod... Kod 
PKD  wybrało  94  użytkowników  aplikacji  CEIDG.  Sekcja:  N,  Dział:  81,  Grupa:  81.2,  Klasa: 
Kod 81.29 

 PKD81.30.Z 

 Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni 

 Sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospod... Kod 
PKD  wybrało  68  użytkowników  aplikacji  CEIDG.  Sekcja:  N,  Dział:  81,  Grupa:  81.3,  Klasa: 
Kod 81.30 

 PKD81.22.Z 

 Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych 

 Sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospod... Kod 
PKD  wybrało  68  użytkowników  aplikacji  CEIDG.  Sekcja:  N,  Dział:  81,  Grupa:  81.2,  Klasa: 
Kod 81.22 

Przystępujący w piśmie z dnia 13 stycznia 2017 r. wskazał, co następuje: 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 

ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ustawy  P.z.p.,  przystępujący  stwierdził,  że  odwołujący  postawił  w 
odwołaniu zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 
oraz  art.  90  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 
przystępującego  z  uwagi  na  to,  iż  w  ocenie  odwołującego  złożone  przez  przystępującego 
wyjaśnienia nie wykazują, iż oferta złożona przez przystępującego nie zawiera rażąco niskiej 
ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  wręcz  potwierdzają  ten  fakt.  Na  podstawie 


powyższego  odwołujący  twierdzi,  iż  oferta  przystępującego  zawiera  cenę  rażąco  niską  za 
wykonanie  przedmiotu  zamówienia,  a  zaniżone  elementy  składowe  mają  na  celu 
wyeliminowanie innych wykonawców z rynku. 

W  ocenie  przystępującego,  powyższe  zarzuty  odwołującego  są  bezpodstawne  i  nie 

znajdują  potwierdzenia  w  rzeczywistości.  Cena  oferty  Chimide  uwzględnia  wszystkie 
wymagane  w  dokumentacji  przetargowej  elementy  składowe  (w  tym  również  elementy 
kwestionowane  przez  Odwołującego),  obejmuje  swoim  zakresem  realizację  całości 
przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  SIWZ,  opisem  przedmiotu  zamówienia,  wzorem  umowy 
oraz wyjaśnieniami treści SIWZ udostępnionymi w toku postępowania przez zamawiającego. 
Szacując  cenę  przedmiotu  zamówienia  przystępujący  uwzględnił  w  zaoferowanym 
wynagrodzeniu wszystkie koszty, ryzyka oraz godziwy zysk. 

Przystępujący stwierdził, że zaoferowana przez niego cena nie spełnia jakiejkolwiek z 

ww. przesłanek, a co za tym idzie nie może zostać uznana za cenę rażąco niską w stosunku 
do przedmiotu zamówienia. Cena oferty przystępującego jest ceną, która jest niewiele niższa 
od  średniej  cen  ofert  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  w  części  i  przedmiotowego 
postępowania.  Cena  oferty  przystępującego  (915  548,40  zł  netto)  jest  bardzo  zbliżona  do 
ceny  oferty  złożonej  przez  odwołującego  (1  063  449,08  zł  netto)  -  różnica  to  zaledwie  ok. 
14%  wartości  oferty  oraz  wykonawcy  trzeciego  w  rankingu  cenowym  (1  161  571,23  zł)  - 
różnica to ok. 22% wartości oferty. Oferta przystepującego jest jedynie o ok. 13% niższa od 

ś

redniej arytmetycznej cen ofert złożonych w postępowaniu dla części I. Różnica pomiędzy 

ceną  oferty  przystępującego,  a  średnią  ceną  ofert  pozostałych  wykonawców  wynosi  więc 
procentowo  ponad  dwukrotnie  mniej,  niż  różnica  procentowa  wskazana  w  art.  90  ust.  1a 
ustawy  P.z.p.,  która  obliguje  zamawiającego  do  skierowania  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco 
niskiej ceny. Różnica na tym poziomie wynikać może nie z faktu, że to przystępujący oferuje 
cenę nierealną w stosunku do wartości zamówienia, ale z zawyżonego poziomu kosztów lub 
wysokiej marży przyjętej przez pozostałych wykonawców. 

Przystępujący  wskazał,  że  cena  oferty  przystępującego  również  nie  odbiega  w 

sposób znaczący od wartości zamówienia oszacowanej przez zamawiającego i jest od niej 
niższa jedynie o ok. 23%. Przystępujący podkreślił, że każda z cen ofert złożonych w części I 
postępowania jest niższa od wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia, a ta była podana 
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówienia i znana wszystkim wykonawcom. Również 
różnica  pomiędzy  ceną  oferty  przystępującego,  a  wartością  szacunkową  przedmiotu 
zamówienia wynosi więc procentowo mniej, niż różnica procentowa wskazana w art. 90 ust. 
1a ustawy P.z.p., która obliguje zamawiającego do skierowania wyjaśnień w zakresie rażąco 
niskiej ceny. 


Różnica  ceny  oferty  przystępującego  z  szacunkową  wartością  zamówienia  oraz 

ś

rednią  arytmetyczną  cen  ofert  złożonych  w  części  1  postępowania  nie  powinna  zatem 

budzić  żadnych  wątpliwości.  Skierowanie  wezwania    w    ocenie      przystępującego      było  
zatem      nieuzasadnione,  jakkolwiek  interes  przystępującego  nie  wymagał  jego 
kwestionowania  na  tamtym  etapie.  W  świetle  powyższego,  złożone  przez  Chimide 
wyjaśnienia - podane w nich okoliczności i wartości - były zupełnie wystarczające dla oceny, 
iż cena oferty nie wypełnia znamion ceny rażąco niskiej. 

Przystępujący  wskazał,  że  w  treści  wezwania  zamawiający  nie  określił 

szczegółowości  ani  nie  podał  konkretnych  kosztów,  do  których  powinien  odnieść  się 
przystępujący  w  swojej  odpowiedzi.  Przystępujący  odpowiedział  na  wezwanie  na  poziomie 
szczegółowości adekwatnym zarówno do treści wezwania, jak i okoliczności postępowania. 
Trudno oczekiwać, aby złożył on wyjaśnienia podając określone informacje, w szczególności 
te,  jakie  podaje  odwołujący.  Tym  bardziej,  iż  przystępujący  miał  świadomość,  iż  w  razie, 
gdyby  udzielona  odpowiedź  wymagała  doprecyzowania  lub  w  dalszym  ciągu  zaoferowana 
cena  budziła  wątpliwości  zamawiającego  -  ten  ma  możliwość  wezwania  go  ponownie  do 
uszczegółowienia wyjaśnień w interesującym go zakresie. 

Pod  uwagę  należy  wziąć  również  charakter  przewidzianego  w  umowie 

wynagrodzenia. Jest ono ryczałtowe, przy założeniu co do zasady stałych cen i określonym 
czasie  trwania  usługi.  Ponadto,  wartość  poszczególnych  usług,  Zamawiający  uzależnił 
wyłącznie  od  parametru  powierzchni  podlegającej  sprzątaniu/utrzymaniu,  nie  określając 
wytycznych,  co  do  ilości  zużywanych  materiałów  eksploatacyjnych,  czy  też  roboczogodzin. 
W  zakresie  ilości  sprzętu  i  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  -  Uczestnik 
postępowania  wykazał  dysponowanie  nimi  w  złożonym  wykazie  sprzętu  i  osób  - 
wykorzystanie tych zasobów zostało uwzględnione przy szacowaniu ceny ofertowej. 

Przystępujący  stwierdził,  że  złożone  przez  niego  wyjaśnienia  odpowiadają  treści 

wezwania,  w  szczególności  wskazują  na  konkretne  czynniki  cenotwórcze,  które  odgrywają 
kluczową rolę przy kalkulacji ceny - są realne i rzetelne. Złożone wyjaśnienia są rzeczowe, 
odnoszą  się  do  konkretnych  okoliczności  pozwalających  na  obniżenie  ceny,  jak  również 
wskazują na osiągnięcie zysku. 

W  ocenie  przystępującego,  w  przypadku  powzięcia  przez  zamawiającego 

jakichkolwiek  wątpliwości  dotyczących  udzielonych  wyjaśnień,  nie  powinien  on 
automatycznie stosować art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. i odrzucać oferty przystępującego, 
lecz  co  najwyżej  ponownie  wezwać  do  udzielenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy 
P.z.p., dopytując o konkretne interesujące go okoliczności. Przystępujący podkreślił, że brak 
w  ustawie  P.z.p.  jakichkolwiek  przepisów,  które zakazywałyby  zamawiającemu  ponownego 


zwrócenia  się  do  wykonawcy  o  wyjaśnienia  w  skonkretyzowanym  zakresie.  Możliwość 
kilkukrotnego  wzywania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp 
potwierdzona  jest  chociażby  w  orzecznictwie  sądów  powszechnych  (m.in.  wyrok  Sądu 
Okręgowego  w  Olsztynie  z  dnia  9  grudnia  2010  r.,  sygn.  akt  V  Ga  122/10)  oraz  w 
orzecznictwie  Krajowej Izby  Odwoławczej  (w  wyroku  KIO  z  dnia  10 kwietnia  2014 r.,  sygn. 
akt KIO 586/14).   

Przystępujący stwierdził, że odwołujący dowolnie i wybiórczo podaje wybrane koszty, 

nie udowadniając ich ani też nie podając podstaw dla przyjętych założeń. Odwołujący, jako 
podmiot  kwestionujący  cenę  oferty  przystępującego,  powinien  swoje  twierdzenia  w  sposób 
należyty  uzasadnić  i  udowodnić.  Mimo  ustawowego  określenia  ciężaru  dowodu,  nie  jest 
dopuszczalna  sytuacja,  w  której  odwołujący  stawia  zarzut  nie  wykazując  jednocześnie 
zaniżenia  ceny  całkowitej  oferty  i  nie  wykazując,  że  to  przyjęte  przez  niego  założenia  i 
poziom  kosztów  są  minimalnymi  wymaganymi  dla  realizacji  zamówienia.  Przystępujący 
przywołał  wyrok z dnia 11 sierpnia 2015 r. KIO 1651/15, zgodnie z którym: „Zgodnie z art. 
190  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  obowiązani 
wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody na 
poparcie  swoich  twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej  strony  i  uczestnicy 
postępowania  odwoławczego  mogą  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Powyższe 
oznacza,  że  każdy  uczestnik  postępowania  odwoławczego,  w  tym  w  szczególności 
odwołujący,  gdyż  to  on,  jako  strona  postępowania,  stawiając  zarzuty,  wywodzi  określone 
skutki  prawne,  muszą  przedstawiać  dowody.  Biorąc  pod  uwagę  treść  ww.  przepisów  (art. 
190  ust.  1  oraz  art.  190  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp)  i  dokonując  ich  literalnej  wykładni,  Izba 
doszła  do  przekonania,  że  odwołujący,  który  stawia  zarzuty  zamawiającemu,  w  zakresie 
czynności oceny oferty, tj. czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zobowiązany jest na mocy 
przepisu art. 190 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 6 k.c, przedstawić dowody na okoliczność, że 
kwestionowana  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  (dowód  negatywny).  Uczestnik 
postępowania  odwoławczego  zaś,  na  etapie  postępowania  odwoławczego,  zgodnie  z  art. 
190  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp,  ma  obowiązek  przedstawić  dowody  na  odparcie  twierdzeń 
odwołującego  (dowód  pozytywny).  Dopiero  zestawienie  dowodów  przedstawionych  przez 
strony  i  ich  prawidłowa  ocena,  może  służyć  za  podstawę  rozstrzygnięcia  w  sprawie.  W 
ocenie Izby nie jest dopuszczalne, aby odwołujący, powołując się na przepis art. 190 ust. 1a 
pkt 1 ustawy Pzp, przerzucali obowiązek dowodowy tylko na jedną ze stron postępowania, 
samemu pozostając biernym w postępowaniu". 

Odnosząc  się  do  zarzutu  manipulacji  cenowej  w  zakresie  stawek  podatku  VAT, 

przystępujący  wskazał,  że  w  odwołaniu  nie  postawiono  zarzutu  czynu  nieuczciwej 
konkurencji  (jest  to  odrębna  przesłanka  odrzucenia),  w  związku  z  czym  kwestia  ta  nie 


powinna  być  przedmiotem  rozpatrywania  przez  Izbę.  Okoliczności  podnoszone  przez 
odwołującego  w  tym  zakresie  nie  dowodzą  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  wręcz  przeciwnie, 
gdyż  sam  odwołujący  stwierdza,  iż  ceny  części  usług  zostały  zawyżone  (a  więc 
przewyższają  koszty  ich  świadczenia).  Należy  również  wskazać,  że  odwołujący  nie 
przedstawił  rzetelnej  kalkulacji,  która  wykazałaby  brak  możliwości  wykonania 
poszczególnych  części  zamówienia  za  kwoty  wskazane  w  złożonej  ofercie  przez 
przystępującego.  Jedyną  podstawą  faktyczną  zarzutu  jest  wskazanie  różnic  pomiędzy 
Formularzami cenowymi poszczególnych wykonawców. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

posiadania wiedzy i doświadczenia, przystępujący podniósł, że zarzut ten jest niezrozumiały i 
pozbawiony  podstaw  faktycznych  i  prawnych.  W  zakresie  podstaw  prawnych  odwołujący 
powołuje  się  na  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  uchylone  w  aktualnie 
obowiązującym  stanie  prawnym,  podczas  gdy  postępowanie  prowadzone  jest  w  oparciu  o 
brzmienie  ustawy  po  nowelizacji  (ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Dzienniku 
Urzędowym  UE  w  dniu  2.11.2016  r.).  Uniemożliwia  to  precyzyjne  określenie  podstaw 
prawnych  stawianego  przez  odwołującego  zarzutu,  w  szczególności  przesłanek 
wymagających  wykazania  w  celu  potwierdzenia  jego  zasadności.  Przepisy  ustawy,  których 
naruszenie  wskazuje  odwołujący  mają  istotne  znaczenie,  gdyż  ich  treść  jest  wiążąca  przy 
rozstrzyganiu  zasadności  zarzutu  -  niezależnie  od  tego  jak  tłumaczy  ją  czy  interpretuje 
odwołujący,  zarzut  podlega  uwzględnieniu  wyłącznie  w  przypadku  wykazania,  iż  doszło  do 
naruszenia  tych  przepisów  i  o  tej  treści,  do  których  stosowania  był  zobowiązany 
zamawiający.  Ponieważ  Krajowa  Izba  Odwoławcza,  zgodnie  z  brzmieniem  art.  192  ust.  7 
ustawy  P.z.p.,  nie  może  orzekać,  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu, 
Przystępujący wniósł o stwierdzenie, iż ze względu na wadliwość podstawy prawnej zarzutu 
dotyczącego przedłożonego przez przystępującego wykazu usług i referencji, zarzut ten nie 
nadaje  się  do  rozpoznania  i  nie  może  podlegać  uwzględnieniu.  Ponadto,  zaniechanie 
prawidłowego  określenia  okoliczności  prawnych  zarzutu,  utrudnia  przystępującemu  i 
zamawiającemu  obronę  ich  praw,  gdyż  nie  są  oni  w  stanie  precyzyjnie  odnieść  się  do 
konkretnych przepisów, które miałyby podlegać naruszeniu. 

W  ocenie  przystępującego  niezrozumiale  zostały  sformułowane  również  podstawy 

faktyczne  podstawy  zarzutu.  W  szczególności  przystępujący  nie  otrzymał  załączników  do 
odwołania,  w  tym  również  dowodów,  które  powołuje  odwołujący  w  treści  odwołania. 
Odwołujący  ogólnie  wskazuje  na  to,  że  przedstawione  przez  przystępującego  referencje    
budzą      wątpliwości  i  wymagałyby  wyjaśnienia,  natomiast  brak  konkretnego  wskazania,  w 
jaki  sposób  powoływane  przez  odwołującego  okoliczności  faktyczne  udowadniają 
niespełnienie przez przystępującego warunku udziału w postępowaniu czy też złożenie przez 


niego  nieprawdziwych  informacji  (zgodnie  z  powoływanymi  przez  odwołującego 
stwierdzeniami).  W  szczególności,  występują  rozbieżności,  co  do  podstaw  zarzutu 
formułowanych w petitum odwołania (str. 2 i 3) oraz w treści uzasadnienia. 

Niezależnie  od  powyższego,  przystępujący  stwierdził,  że  wykazywane  przez  niego 

usługi  spełniają  wymagania  określone  przez  zamawiającego  w  SIWZ  i  zostały  należycie 
wykonane, co potwierdzają skutecznie dowody załączone do wykazu. W szczególności, brak 
podstaw  do  twierdzenia,  iż  złożone  przez  przystępującego  wykaz  i  referencje  budzą 
jakiekolwiek  wątpliwości,  które  wymagałyby  wezwania  przystępującego  do  udzielenia 
wyjaśnień  treści  referencji.  W  szczególności  -  treść  wykazu  i  referencji  są  spójne  i  nie 
wskazują  na  występowanie  jakiejkolwiek  sprzeczności  z  treścią  warunku,  które  mogłyby  w 
jakikolwiek  sposób  powodować  zasadność  wezwania  przystępującego  do  udzielenia 
wyjaśnień. 

Przystępujący  podniósł,  że  odwołujący  pomija,  iż  to  oświadczenie  złożone  przez 

wykonawcę w wykazie, a nie treść referencji ma potwierdzać spełnianie elementów warunku 
udziału w postępowaniu. Rolą referencji jest wyłącznie potwierdzenie należytego wykonania 
zamówienia  (w  tym  zakresie  odwołujący  nie  formułuje  żadnych  zarzutów),  a  ich  treść  w 
sposób  oczywisty  nie  musi  dokładnie  odpowiadać  brzmieniu  warunku  udziału  w 
postępowaniu. 

Izba ustaliła, co następuje: 

W postępowaniu, w części I, złożono trzy oferty: 

Oferta  nr  2  -  IMPEL  CLEANING  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Ślężna  118,  53-111 Wrocław,  cena  1  161 
571,23 zł. netto, 1 315 198,48 zł. brutto, 

Oferta nr 3 - BIURO PROJEKTOWE OGRODY HESPERYD, D. B., ul. B. Chrobrego 14, 68-
100 Żagań, cena 1.063.449,08 zł. netto, 1.195.736,32 zł brutto; 

Oferta  nr  4  -  CHIMIDE  POLSKA  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Żuławskiego  4/6,  02-641 Warszawa,  cena 
915.548,40 zł netto, 1.012.217,16 zł. brutto.  

Pismem z dnia 6 grudnia 2016 roku zamawiający poinformował przystępującego, że 

na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  stwierdził,  że  cena  oferty  w  części  I  wydaje  się 
rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co 
do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  określonymi  wymaganiami. 
Zamawiający  zwrócił  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 
wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie: oszczędności metody wykonania zamówienia, 
wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania 


zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, 
których wartość przyjęto dla ustalenia ceny. 

Zamawiający  poinformował,  że  wyjaśnienia  należy  przesłać  do  zamawiającego  w 

nieprzekraczalnym  terminie  12.12.2016  r.  do  godz.  12.00.  Niedostarczenie  wyjaśnień  w 
wyznaczonym  terminie  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  z  dostarczonymi 
dowodami  potwierdzi,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 
zamówienia, spowoduje odrzucenie oferty zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p. 

W  wyznaczonym  terminie  przystępujący  złożył  pismo,  w  którym  poinformował,  że 

cena  oferty  wykonawcy  w  kwocie  1.012.217,16  zł  brutto  stanowi  bilans  sprzyjających  i 
dostępnych wykonawcy warunków cenotwórczych wykonania zamówienia, polegających na: 

1)  posiadaniu własnego zaplecza technicznego oraz bazy przedsiębiorstwa wykonawcy 

zlokalizowanych w bliskiej odległości od miejsca wykonania przedmiotu zamówienia, 
co skutkuje obniżeniem kosztów transportu, jak również brakiem konieczności najmu 
terenu na bazę, 

2)  ponadto  jako  firma  działająca  na  rynku  wojewódzkim,  wykonawca  zatrudnia 

pracowników  zamieszkujących  w  bliskim  sąsiedztwie,  co  sprowadza  koszty  dowozu 
pracowników do minimum, 

3)  w  firmie  wykonawca  skupia  się  na  wyeliminowaniu  miejsc  niskiej  efektywności 

organizacji  pracy.  Poprawia  sposób  wykonywania  najkosztowniejszych  zadań  (m.in. 
przez zmianę sposobu wykonywania czynności). Posiada własny system zarządzania 
jakością,  który  usprawnia  organizację  pracy  w  sposób  pozwalający  na  obniżenie 
kosztów pracy pracowników o 20%. 

4)  koszty  osobowe  przystępującego  są  co  najmniej  20%  niższe  od  średnich  kosztów 

osobowych  dla  tego  typu  usług  między  innymi  poprzez  ograniczenie  do  minimum 
kadry zarządzającej, jak również poprzez zminimalizowanie kosztów zarządu, 

5)  firma  przystępującego  posiada  własny  sprzęt  i  urządzenia  do  realizacji  przedmiotu 

zamówienia,  co  skutkuje  niższymi  kosztami  oraz  brakiem  konieczności  ponoszenia 
dodatkowych kosztów związanych z wynajmem sprzętu, 

6)  posiadaniu  w  chwili  składania  oferty  posiada  ok.  50%  zmagazynowanych  zapasów 

materiałowych,  tj.  środków  czystości,  materiałów  higienicznych,  środków  ochrony 
roślin  oraz  60%  materiałów  do  konserwacji  zieleni,  niezbędnych  do  realizacji 
przedmiotu zamówienia, co skutkuje oszczędnościami przy wykonywaniu przedmiotu 
zamówienia, 

7)  korzystaniu z atrakcyjnych rabatów (często nawet ponad 20%) na zakup materiałów i 

sprzętu.  Wykonawca  działając  w  znaczącej  skali  współpracuje  z  bezpośrednimi 


importerami (m.in. sieć Top-Market) i posiada atrakcyjne rabaty i upusty cenowe na 
ww. zakup 

8)  przy  kalkulowaniu  ceny  wykonawca  wziął  również  pod  uwagę  prognozy 

meteorologiczne amerykańskiej państwowej agencji meteorologicznej CPC, która od 
dawna  dostarcza  rzetelne  prognozy  sezonowe  dla  całego  świata.  Według 
meteorologów  i  klimatologów,  bardzo  wysoce  prawdopodobny  scenariusz  dla 
centralnej Polski, to zima bezśnieżna i o dodatnich temperaturach, 

9)  firma  zatrudnia  pełnomocnika  ochrony  informacji  niejawnych,  co  w  przypadku 

wykonywania  prac  w  obiektach  specjalnych,  obniża  koszty  sprawowania  osób 
(pracowników) nieposiadających poświadczeń bezpieczeństwa. 
Powyższe  skutkuje  możliwością  zaoferowania  przez  wykonawcę  konkurencyjnych 
cen za wykonanie zamówienia. Przystępujący oświadczył, że w cenie oferty zostało 
uwzględnione  wykonanie  wszystkich  czynności  wyszczególnionych  w  s.i.w.z.,  w 
szczególności  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  oraz  został  uwzględniony  zysk  w 
wysokości 10%. 
 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest zasadne. 

W pierwszej kolejności Izba uznała, że odwołujący jest uprawniony do korzystania ze 

ś

rodków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p., jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich 

istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i 
budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia 
zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych 
przepisów,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 
dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 

1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 
oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 
godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265); 

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów. 


Izba wskazuje na brzmienie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p., odnoszącego 

cenę  do  wartości  przedmiotu  zamówienia  –  ma  to  być  „cena  rażąco  niska  w  stosunku  do 
przedmiotu zamówienia”. Tym samym, to realna, rynkowa wartość danego zamówienia jest 
punktem odniesienia dla oceny i ustalenia ceny tego typu. Cena rażąco niska w stosunku do 
przedmiotu zamówienia będzie ceną odbiegającą od jego rzeczywistej wartości, a rzeczona 
różnica  nie  będzie  uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi  danemu 
wykonawcy  bez  strat  i  finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż 
wynagrodzenie umowne, zamówienie to wykonać. Reasumując, cena rażąco niska jest więc 
ceną  nierealistyczną,  nieadekwatną  do  zakresu  i  kosztów  prac  składających  się  na  dany 
przedmiot  zamówienia,  zakładającą  wykonanie  zamówienia  poniżej  jego  rzeczywistych 
kosztów i w takim sensie nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie nie występuje na rynku, na 
którym ceny wyznaczane są m.in. poprzez ogólną sytuację gospodarczą panującą w danej 
branży  i  jej  otoczeniu  biznesowym,  postęp  technologiczno-organizacyjny  oraz  obecność  i 
funkcjonowanie  uczciwej  konkurencji  podmiotów  racjonalnie  na  nim  działających…  etc. 
Definicja  tego  typu  została  wypracowana  w  orzecznictwie  i  nie  występują  w  tym  zakresie 
kontrowersje.  
             Analiza  treści  wskazanego  przepisu  pozwala  na  wniosek,  iż  zamawiający  jest 
obowiązany żądać od wykonawcy udzielenia stosownych wyjaśnień każdorazowo, gdy tylko 
poweźmie  wątpliwości  co  do  zaoferowanej  ceny  pod  względem  jej  rażącego  zaniżenia. 
Podkreślenia  wymaga,  że  sformułowanie  „budzą  wątpliwości”  wskazuje  na  wrażenie 
zamawiającego  charakteryzujące  się  dużym  stopniem  subiektywności.  Ustawa  w  tym 
zakresie  nie  wskazuje  żadnych  przesłanek  uzasadniających  konieczność  wezwania 
wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień.  Zamawiający  może  powziąć  wątpliwości  w  oparciu  o 
szereg  czynników,  w  tym  doświadczenie  nabyte  przy  udzielaniu  tego  rodzaju  usług, 
znajomość cen obowiązujących na rynku, ceny innych ofert złożonych w postępowaniu itp.  

Fakt,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu,  w  odniesieniu  do  oferty  przystępującego, 

zamawiający  tego  rodzaju  wątpliwości  podjął,  wynika  z  pisma  z  dnia  6  grudnia  2016  roku, 
gdzie zamawiający wprost stwierdził, że „(…) cena oferty w części I wydaje się rażąco niska 
w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości Zamawiającego co do możliwości 
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z określonymi wymaganiami”.  

Tym samym nie przekonują Izby  wyjaśnienia zamawiającego zawarte w odpowiedzi 

na odwołanie oraz powtórzone na rozprawie w dniu 13 stycznia 2017 roku, jakoby zwrócił się 
o  wyjaśnienie  ceny  jedynie  po  to,  by  dokonać  rzetelnej  oceny  ofert,  wypełnić  zapis  art.  44 
ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz skłonić wykonawcę do 
ponownego  przeanalizowania  zaoferowanej  ceny.  Izba  podkreśla,  że  art.  90  ust.  1  ustawy 
P.z.p., na który powołał się zamawiający w piśmie z dnia 6 grudnia 2016 roku, ma na celu 


uzyskanie od wykonawcy wyjaśnień dla ustalenia, czy zaoferowana przez niego cena nie jest 
rażąco niska. Ustawa P.z.p. nie przewiduje możliwości skłonienia wykonawcy do ponownej 
analizy  zaoferowanej  ceny  ani  też  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  nie  jest  instrumentem 
służącym  zamawiającemu  do  realizacji  jego  obowiązków  wynikających  z  innych  ustaw. 
Ponadto  Izba  podkreśla,  iż  negatywnie  ocenia  argumentację  zamawiającego,  który  w 
skierowanym  do  przystępującego  wezwaniu  wprost  stwierdza,  iż  podjął  wątpliwości  w 
zakresie  zaoferowanej  przez  niego  ceny,  później  zaś,  w  postępowaniu  przez  Izbą,  z  tego 
stwierdzenia się wycofuje.  

Zasadność  podjętych  przez  zamawiającego  wątpliwości  nie  była  przedmiotem 

badania  Izby.  O  ile  przystępujący  kwestionował  celowość  wezwania  go  do  złożenia 
wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny,  był  uprawniony  do  wniesienia  odwołania  na  tę 
czynność zamawiającego. Skoro zaś – jak podnosił w piśmie procesowym z dnia 13 stycznia 
2017 roku – nie miał interesu w kwestionowaniu wezwania – winien był złożyć wyjaśnienia 
zgodnie z wymaganiami zawartymi w ustawie. 

Zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  ten  spoczywał  na 

przystępującym, który wszakże - w ocenie Izby - ciężarowi temu nie sprostał. Podkreślenia 
wymaga, że wykonawca broniący swojej oferty, winien w szczególności wykazać zasadność 
i rzetelność wyjaśnień złożonych w wyniku wezwania wystosowanego przez zamawiającego 
na  mocy  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  Izba  w  postępowaniu  odwoławczym  ocenia  bowiem 
zgodność  z  prawem  czynności  zamawiającego,  czyli  -  w  rozpoznawanym  przypadku  - 
trafność oceny przez zamawiającego złożonych wyjaśnień. 

Dokonując  analizy  wyjaśnień  złożonych  przez  przystępującego,  Izba  stwierdziła,  iż 

wyjaśnienia te są zbyt ogólne, by uznać je za wystarczające do uznania, że wykonawca ten 
nie zaoferował rażąco niskiej ceny. Wyjaśnienia tego rodzaju mogą co najwyżej uzupełniać 
konkretne i szczegółowe analizy i wyliczenia, jednak nie mogą stanowić wyjaśnień samych w 
sobie. Przystępujący wskazał kilka okoliczności, które w jego ocenie wpływają na obniżenie 
ceny, ale nie wykazał sposobu tego wpływu, nie podał realnych wartości obniżających cenę i 
nie odniósł się do konkretów. Tymczasem dla wyjaśnienia elementów ceny mających wpływ 
na  jej  wysokość  istotne  są  właśnie  konkretne  wartości  i  ich  wpływ  na  cenę.  Stanowisko 
wykonawcy,  który  nie  wskazuje  realnych  i  konkretnych  budzi  uzasadnione  wątpliwości, 
ponieważ wykonawca ten skalkulował cenę oferty i winien wiedzieć, na podstawie czego i w 
jaki sposób mógł obniżyć cenę oferty. 


Tymczasem  złożone  przez  przystępującego  wyjaśnienia  w  żaden  sposób  nie 

uzasadniają kwot wskazanych przez niego w formularzu ofertowym. Nie sposób ocenić, czy 
przyjęte  stawki  są  stawkami  realnymi,  skoro  nie  zostały  poparte  żadną  kalkulacją, 
pozwalającą na ustalenie wartości kosztów. Wobec braku jakichkolwiek konkretnych danych, 
ocena zasadności przyjętych wartości jest po prostu niemożliwa.  

Odnosząc się do faktu złożenia przez przystępującego na rozprawie kalkulacji, Izba 

wskazuje,  że  kalkulacja  ta  winna  być  złożona  przez  przystępującego  zamawiającemu,  w 
związku  z  wystosowanym  przez  niego  wezwaniem  z  dnia  6  grudnia  2016  roku,  nie  zaś 
dopiero w postępowaniu odwoławczym przed Izbą. W tym zakresie Izba podziela stanowisko 
wyrażone w wyroku 

Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 21.05.2008 r., sygn. akt: X Ga 127/08, 

gdzie

  wskazano,  że  Przedstawienie  w  skardze  wniosków  dowodowych  dla  wykazania  tej 

okoliczno

ś

ci  w  postaci  zezna

ń

ś

wiadków  zestawienia  wykonywanych  umów  na  tym  etapie 

post

ę

powania  jest  niedopuszczalne,  poniewa

ż

 ich  uwzgl

ę

dnienie  prowadziłoby  do  niczym  nie 

uzasadnionego  przedłu

ż

enia  (…)  terminu  udzielonemu  do  przedstawienia  wyja

ś

nie

ń

.  Z  tego 

powodu  wnioski  dowodowe  zamawiaj

ą

cego  nie  zostały  dopuszczone,  gdy

ż

 odmienna  decyzja 

prowadziłaby  do  naruszenia  art.  90  ust.  3  pzp,  z  którego  wynika  obowi

ą

zek  udzielenia 

wyja

ś

nie

ń

 w  zakre

ś

lonym  terminie,  a  zachowanie  terminu  obarczone  jest  rygorem  odrzucenia 

oferty. Konwalidacja, uzupełnianie wyja

ś

nie

ń

 przez (…) na obecnym etapie post

ę

powania stałoby 

tak

ż

e  w  sprzeczno

ś

ci  z  zasad

ą

 uczciwej  konkurencji.”  „  Wobec  wykształconej  w  orzecznictwie 

zasady odrzucania ofert wykonawców, którzy zło

ż

yli niepełne albo niedostateczne wyja

ś

nienia w 

trybie  art.90  ust.  1  pzp  powtórne  umo

ż

liwianie  jednemu  z  wykonawców  dokonywania  tej 

czynno

ś

ci  z  pewno

ś

ci

ą

 naruszyłoby  zasad

ę

 uczciwej  konkurencji 

oraz  w  wyroku  Sądu 

Okręgowego  Warszawa-Praga  w  Warszawie  z  dnia  09.04.2010  r.,  sygn.  akt  IV  Ca  1299/09, 

zgodnie  z  którym: 

zło

ż

enie  przez  skar

żą

cego  dodatkowych  wyja

ś

nie

ń 

i  przedstawienie  nowych 

argumentów  (w  celu  prawidłowo

ś

ci  wyliczenia  wskazanej  w  ofercie  ceny)  dopiero  na  rozprawie 

przed  KIO  było  spó

ź

nione  i  nie  mogło  by

ć

 wzi

ę

te  pod  uwag

ę

 ani  przez  Izb

ę

,  ani  tym  bardziej 

przez S

ą

d Okr

ę

gowy. Definicja „okre

ś

lonego terminu” na zło

ż

enie wyja

ś

nie

ń

 Zamawiaj

ą

cemu (art. 

ust.1 

ustawy 

Pzp) 

oznacza, 

ż

informacje 

dowody 

przedstawione 

przez 

wykonawc

ę

 musz

ą

 by

ć

 znane 

Zamawiaj

ą

cemu 

na 

konkretnym 

etapie 

post

ę

powania 

przetargowego (celem umo

ż

liwienia mu podj

ę

cia decyzji co do ewentualnego przyj

ę

cia oferty lub 

jej odrzucenia), a nie w toku post

ę

powania odwoławczego lub skargowego. Z powołanego przez 

skar

żą

cego przepisu art. 188 ust.1 ustawy Pzp wynika wprawdzie, 

ż

e „dowody na poparcie swych 

twierdze

ń

 strony mog

ą 

przedstawia

ć

 a

ż

 do zamkni

ę

cia rozprawy”, jednak odnosz

ą

c ten przepis do 

sprawy  niniejszej  oznacza  to  dowodzenie,  ze  wykonawca  zło

ż

ył  na 

żą

danie  Zamawiaj

ą

cego 

wyja

ś

nienia  w  trybie  art.  90  ustawy  i  jaka  była  ich  tre

ść

,  a  nie  uzupełnianie  wyja

ś

nie

ń

 po 

uznaniu, 

ż

e nie s

ą 

one wystarczaj

ą

ce i nakazuj

ą

 odrzucenie oferty. 


W  ocenie  Izby  brak  jest  podstaw  do  ponownego  wezwania  przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny.  Wezwanie  takie  byłoby  możliwe  w  sytuacji,  gdyby 

wykonawca  złożył  rzetelne  i  wyczerpujące  wyjaśnienia,  odpowiadające  wystosowanemu 

wezwaniu,  a  koniecznym  byłoby  wyjaśnienie  kwestii,  o  które  zamawiający  nie  zapytał.    W 

rozpoznawanym przypadku z taką sytuacją nie mieliśmy do czynienia. Wezwanie zamawiającego 

wskazywało na kwestie wymagające wyjaśnienia, do których przystępujący się nie ustosunkował. 

W  szczególności  przystępujący  nie  złożył  żadnych  wyjaśnień  w  zakresie  kosztów  pracy,  których 

wartość  przyjął  dla  ustalenia  ceny,  a  do  pozostałych  kwestii  odniósł  się  bardzo  ogólnie.  Jak 

wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. akt KIO 725/14, 

„(…) prowadzona procedura wyjaśnień nie może usprawiedliwiać uchylania się przez wykonawcę 

od   złożenia  rzetelnych  wyjaśnień  elementów  oferty  mających  wpływ  na wysokość  ceny.  Brak 

rzetelności  w składanych  wyjaśnieniach  nie może  uzasadniać  kolejnych  wezwań  kierowanych 

do wykonawcy”. 

Z  uwagi  na  powyższe  Izba  uznała,  iż  przystępujący  nie  wykazał,  iż  zaoferowana 

przez  niego  cena  nie  jest  rażąco  niska,  co  winno  skutkować  odrzuceniem  jego  oferty  na 
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. 

Izba oddaliła żądania związane z zarzutem naruszenia przez zamawiającego - art. 26 

ust. 4 w zw. z art. 26 ust. 2a,  art. 22 ust. 5 art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p., 
poprzez zaniechanie  przez zamawiającego   podjęcia  czynności   celem   wyjaśnienia,  czy 
informacje zawarte w wykazie usług i referencjach składanych  przez przystępującego celem 
wykazania  spełnienia  warunku  udziału    w    postępowaniu    są    prawdziwe.  Wobec 
uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 2 
w zw. z art. 7 ustawy P.z.p. i nakazania zamawiającemu odrzucenia oferty przystępującego, 
rozpoznawanie  wskazanych  zarzutów  należało  uznać  za  bezcelowe,  a  żądania  za 
bezprzedmiotowe. 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania. 

……………......…………