KIO 2440/16 WYROK dnia 9 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2440/16        

   WYROK 

                                            z dnia 9 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący - członek Krajowej Izby Odwoławczej: Barbara Bettman  

Protokolant:  Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  grudnia  2016  r.  przez 
wykonawcę: W. ISS Sp. z o.o. Spółka Komandytowo - Akcyjna, ul. Leszczyńska 22, 43-

300  Bielsko  Biała,  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonym 

przez zamawiającego: Gminę Ceków - Kolonia, Ceków - Kolonia 51, 62-834 Ceków, przy 
udziale wykonawcy:  

Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C., ul. Ks. Piotra Ściegiennego 

270, 25-116 Kielce, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego, 

 orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.  

2.      Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  W.  ISS  Sp.  z  o.o.  Spółka 

Komandytowo - Akcyjna, ul. Leszczyńska 22, 43-300 Bielsko Biała,  

2.1.  zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00  zł 
(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego: W. 

ISS  Sp.  z  o.o.  Spółka  Komandytowo  -  Akcyjna,  ul.  Leszczyńska  22,  43-300 

Bielsko Biała, tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, 831, 996 i z 2016 r., poz. 1020 ze zm.) na niniejszy 
wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem 
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kaliszu. 

Przewodniczący: …………………… 


Sygn. akt: KIO 2440/16 

        U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie  w 

przetargu nieograniczonego na „Zakup sprzętu specjalistycznego do zapobiegania, likwidacji 
skutków  klęsk  żywiołowych  i  awarii  środowiskowych  dla  jednostek  OSP  regionu  Kalisko-
Konińskiego” (Dz. Urz. UE 2016/S 194-348760 z 07.10.2016 r.), w dniu 23 grudnia 2016 r. 
zostało wniesione w formie pisemnej odwołanie przez wykonawcę: W. ISS Sp. z o.o. Spółka 
Komandytowo - Akcyjna, z siedzibą w Bielsku-Białej, w kopii przekazane zamawiającemu w 
tym samym terminie zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp. 

 Wniesienie  odwołania  nastąpiło  skutkiem  powiadomienia  za  pośrednictwem  poczty 

elektronicznej w dniu 13 grudnia 2016 r. o wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu. 

 Odwołanie  dotyczy  postępowania,  które  zostało  wszczęte  w  dniu  07.10  2016  r.  i 

mają  do  niego  zastosowanie  przepisy,  obowiązujące  od  daty  wejścia  w  życie  przepisów 
ustawy  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz 
niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1020).  Ustalona  wartość  zamówienia 
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Izba  nie  stwierdziła  przesłanek  do  odrzucenia  wniesionego  odwołania  na  podstawie 

art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  27  grudnia  2016  r.  przesłane  drogą 

elektroniczną  (w  kopii  przesłane  stronom),  w  dniu  29  grudnia  2016  r.  do  postępowania 
odwoławczego zgłosił przystąpienie po stronie zamawiającego wykonawca: Przedsiębiorstwo 
Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C. z siedzibą w Kielcach. 

Izba  postanowiła  dopuścić  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  MOTO-TRUCK  L. 

C. do udziału w postępowaniu odwoławczym uznając, że przesłanki wymienione w art. 185 
ust. 2 i 3 ustawy Pzp zostały wykazane. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu Gminie  Ceków  -  Kolonia naruszenie  przepisów 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz. 
2164, 831, 996 i z 2016 r., poz. 1020 ze zm.), zwanej „ustawą Pzp”, tj.: 

art. 7 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez niestosowanie 

zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  także  prowadzenie 
postępowania bez zachowania zasady bezstronności oraz obiektywizmu, 

art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  Pzp,  poprzez  wadliwe  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

MOTO-TRUCK  L.  C.,  której  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 


zamówienia (dalej: SIWZ), 

art.  82  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez  niezastosowanie  w  toku  badania  i  oceny  oferty 

MOTO-TRUCK L. C. z siedzibą w Kielcach. 

Wskazując na powyższe, odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  przedmiotowym 

postępowaniu, 

dokonania  ponownej  oceny  ofert  i  wybór  najkorzystniejszej  oferty  spośród 

niepodlegających  odrzuceniu  ofert  złożonych  przez  wykonawców  niewykluczonych  z 
postępowania, 

o  obciążenie  kosztami  postępowania  odwoławczego  zamawiającego,  w  tym 

zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  zastępstwa  procesowego 
przed Krajową Izbą Odwoławczą. 

W  uzasadnieniu  zgłoszonych  zarzutów  i  żądań  odwołujący  podał,  że  jego  interes  w 

uzyskaniu  zamówienia  został  naruszony  przez  zamawiającego,  ponieważ  oferta 
odwołującego powinna być uznana za najkorzystniejszą. W konsekwencji, istnieje możliwość 
poniesienia szkody przez odwołującego, a co za tym idzie, odwołujący posiada legitymację do 
wniesienia odwołania. 

Zdaniem  odwołującego  zamawiający  dokonał  niezasadnego  zaniechania  odrzucenia 

oferty  MOTO-TRUCK  L.  C.  z  siedzibą  w  Kielcach,  której  treść  rzekomo  odpowiada  treści 
SIWZ poprzez niewłaściwą ocenę złożonych dokumentów i wyjaśnień. Według odwołującego, 
konieczna  jest  ponowna  ocena  ofert,  w  tym  aktualnie  uznanej  za  najkorzystniejszą  i  w 
konsekwencji odrzucenie oferty MOTO-TRUCK L. C. - jako oferty niezgodnej treści  z treścią 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia. W ocenie  odwołującego,  czynności  dokonane 
przez zamawiającego są bezpodstawne i zostały podjęte  z naruszeniem prawa, gdyż oferta 
najkorzystniejsza została oceniona w sposób nieprawidłowy, czego efektem było zaniechanie 
wybrania oferty odwołującego – W. ISS Sp. z o.o., Sp. Komandytowa z siedzibą w Bielsku-
Białej. 

Odwołujący  wyjaśniał,  że  zamawiający  w  toku  prowadzonego  postępowania  uzyskał 

dokument  przedstawiony przez oferenta MOTO-TRUCK L. C. z dnia 15 października 2015 r., 
z  którego  wynika,  iż  przewidziane  w  ofercie  podwozia  formy  MAN  są  konstrukcyjnie 
przystosowane  do  używania  biopaliw  lub  paliw  zawierających  bioskładniki  w  ilości  nie 
większej niż 7 %. Tym samym nie został spełniony wymóg z pkt 1. 7 SIWZ - szczegółowego 
opisu przedmiotu zamówienia, zgodnie z którym silnik samochodu ma być przystosowany do 
zasilania  biopaliwami  zgodnie  z  Normą  PN-EN  14214  -  przy  czym  cecha  ta  winna  być 


potwierdzona oświadczeniem producenta podwozia załączonym do oferty. 

Także  na  skutek  pytań  do  SIWZ  do  pkt  1.7  -  w  odpowiedzi  na  pytanie  16  - 

zamawiający wprost wyraził wymóg, że między innymi pojazd musi mieć możliwość zasilania 
100%-towym  biopaliwem,  i  nie  może  to  wpłynąć  na  warunki  gwarancji.  Zdaniem 
odwołującego, nie zmienia tego stanu rzeczy odpowiedź na pytanie 17 - ponieważ brzmi ono: 
„Czy  Zamawiający  dopuści  aby  oferowane  pojazdy  mogły  być  użytkowane  na  paliwach 
obecnie  dystrybuowanych  na  wszystkich  stacjach  paliw  zgodnie  z  normą  EN  590?”,  gdzie 
zamawiający odpowiedział twierdząco - „TAK”. 

W  opinii  odwołującego  zamawiający  nie  mógł  udzielić  innej  odpowiedzi,  gdyż  skoro 

wymaga,  aby  silnik  mógł  pracować  na  biopaliwie  w  100%,  to  tym  bardziej  taki  silnik  może 
pracować  także  na  paliwie  o  mniejszej  zawartości  biopaliw,  co  uznał  za  logiczne  i 
niezmieniające wymogu, zgodnie z podkreśleniem w odpowiedzi na pytanie nr 16 do SIWZ. 
Wyjaśniał, że norma PN-EN 14214 jest normą dalej idącą w zakresie dopuszczalności skali  
biopaliw w paliwie do 100 % włącznie, a więc także w jej zakresie mieści się także 7 % udział 
biopaliw w paliwie. 

Biorąc pod uwagę fakt, iż to wykonawca musi udokumentować okoliczność spełniania 

normy PN-EN 14214 - poprzez przedstawienie oświadczenia producenta podwozia - w opinii 
odwołującego - MOTO-TRUCK L. C. nie udowodnił, że oferowany pojazd tę normę spełnia. 
Swoje  twierdzenie  odwołujący  wywodził  z  faktu  złożenia  oświadczenia  (pismo  z  dnia  15 
października  2015  r.)  w  dokumentach  oferty  konkurenta,  że  wyłącznie  do  poziomu  7  % 
biopaliw  -  silniki  mogą  pracować  bez  zmian  warunków  gwarancji.  Kwestionował  też,  że 
przedmiotowe oświadczenie nie pochodzi od producenta podwozia, a stanowi oświadczenie 
MAN Truck&Bus Czech Republic s.r.o. z siedzibą w Rusinovie. Oświadczył, że spółka ta nie 
jest producentem podwozi MAN oferowanych w tym postępowaniu. 

Odwołujący  uznał,  że  MOTO-TRUCK  L.  C.  podjął  następczą  próbę  zmiany 

oświadczenia, co stanowi de facto dokonanie zmiany treści oferty, i to w zakresie istotnym dla 
spełniania  wymogów  SIWZ,    w  tym  pkt  1.7  szczegółowego  opisu  przedmiotu  zamówienia. 
Zachowanie  takie  narusza  przepis  art.  84  ust.  1  ustawy  Pzp  -  gdyż  zostało  dokonane  po 
terminie składania ofert. 

Odwołujący  podtrzymał zarzut,  że  oferta  MOTO-TRUCK L.  C.  nie  spełnia  wymogów 

SIWZ  w  zakresie  pkt  1.7,  a  mimo  to  zamawiający  nie  odrzucił  tejże  oferty,  uznając  ją  za 
zgodną  z  postanowieniami  SIWZ.  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  odwołujący  stwierdził,  iż 
zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  bowiem  doprowadził  do 
naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  także 
przeprowadził  postępowanie  bez  zachowania  zasady  bezstronności  oraz  obiektywizmu. 


Przytoczył tezę z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 stycznia 2014 r., sygn. akt KIO 
2986/13:  „SIWZ  jest w postępowaniu  o udzielenie  zamówienia  publicznego  najistotniejszym 

dokumentem,  którego  postanowienia  wiążą  na  etapie  badania  i  oceny  ofert  zarówno 

wykonawców  uczestniczących  w  postępowaniu  jak  i  zamawiającego.  Nieprzestrzeganie 

zasad  i  warunków  określonych  w  SIWZ  na  etapie  badania  i  oceny  ofert  prowadzi  do 

naruszenia  przez  zamawiającego  jednej  z  naczelnych  zasad  postępowania,  tj.  zasady 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.”  

Podtrzymał, że zamawiający dopuścił się naruszenia tychże zasad nie stosując się do 

postanowień  SIWZ  oraz  zasad  przewidzianych  w  ustawie  Pzp.  Skutkiem  takiego  działania 
było  w  przekonaniu  odwołującego  zaniechanie  odrzucenia  oferty  MOTO-TRUCK  L.  C.  i 
uznanie oferty tego wykonawcy za ofertę złożoną w sposób zgodny z SIWZ, i w konsekwencji 
wybór jako najkorzystniejszej. Na marginesie wskazywał, że jego oferta w pełni odzwierciedla 
wymogi  wskazane  w  SIWZ  i  winna  zostać  uznana  za  najkorzystniejszą,  o  co  składając 
niniejsze odwołanie wnosił.  

Odwołujący  argumentował,  że  w  prowadzonym  postępowaniu  doszło  do  naruszenia 

zasad wynikających z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, a w konsekwencji do naruszenia przepisów 
art. 82 ust. 3 i art. 89 ust. 1 pkt 2 tej  ustawy,  co  uniemożliwia  odwołującemu  uzyskanie 
niniejszego  zamówienia.  Reasumując,  w  ocenie  odwołującego  jego  oferta  winna  zostać 
wybrana  jako  oferta  zwycięska,  bowiem  spełnia  wszystkie  wymagania  wskazane  w  SIWZ  i 
zaoferowana cena odpowiada oczekiwaniom zamawiającego - a mając na względzie, że treść 
oferty MOTO-TRUCK L. C. jest sprzeczna z treścią SIWZ pkt 1.7 - winna zostać odrzucona, 
natomiast  aktualnie  została  oceniona  w  sposób  nieprawidłowy,  z  rażącym  naruszeniem 
podstawowych zasad obowiązujących na gruncie ustawy Pzp. 

Na marginesie odwołujący wskazał, iż kluczowym dla skutecznego przeprowadzenia 

postępowania  a  następnie  uzyskania  aprobaty  w  zakresie  sfinansowania  przedmiotowego 
zakupu  jest  przeprowadzenie  postępowania  o  zamówienie  publiczne  w  pełni  zgodnie  z 
przepisami  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  Przedmiotowe  postępowanie  w  obecnym 
kształcie decyzji podjętych przez zamawiającego nie ma możliwości być uznanym za zgodne 
z  ustawą  Pzp,  a  więc  w  konsekwencji  będzie  pozbawione  możliwości  sfinansowania  ze 

ś

rodków pomocowych UE, a same wydatki nie mogą być uznane za kwalifikowane - co rodzi 

określone skutki także w sferze związanej z dyscypliną finansów publicznych. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie do protokołu rozprawy - wnosił o oddalenie 

odwołania gdyż uznał, że poprzez złożenie wyjaśnienia i potwierdzenia firmy MAN Truck & 
Bus Czech Republic s.r.o. - przystępujący PUH MOTO -TRUCK L. C. w sposób dostateczny i 
wymagany w SIWZ potwierdził swoje zobowiązanie zawarte w ofercie dostarczenia pojazdu 


ratowniczo - gaśniczego zgodnego z wymaganiami wyspecyfikowanymi w zał. nr 1 do SIWZ, 
a  w  tym  zgodnymi  z  wymaganiami  zawartymi  w  pkt  1.7.  Podał,  że  zgodność  z  normami 
będzie  poświadczał  dokument  homologacji  pojazdu  i  świadectwo  dopuszczenia  pojazdu  - 
złożone  przez  wykonawcę,  z  którym  zostanie  zawarta  umowa  -    zgodnie  z  SIWZ  przy 
dostawie  samochodu.  Zamawiający  pod  pojęciem  „producenta”  -  dopuszczał  też 
potwierdzenie  właściwości  technicznych  pojazdów  oferowanych  -  przez  autoryzowanego 
przedstawiciela producenta. Tego rodzaju dokument przedstawił przystępujący, jak również 
odwołujący. 

Przystępujący  MOTO-TRUCK  L.  C.  popierał  stanowisko  zamawiającego  i  w  obronie 

swojej  oferty  wyjaśniał,  że  zarzuty  odwołania  odnoszą  się  do  postanowień  SIWZ, 
szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia zał. nr 1: 

Podwozie  samochodu  z  silnikiem  o  zapłonie  samoczynnym,  o  mocy  min.  290  KM 

spełniający w dniu odbioru obowiązujące przepisy o ruchu drogowym - min. Euro 6.  

Silnik samochodu przystosowany do zasilania biopaliwami zgodnie z Normą PN-EN 14214, 
co  winno  być  potwierdzone stosownym  dokumentem  producenta  podwozia,  załączonym  do 
oferty.  

W  instrukcji  użytkowania  samochodu  muszą  znaleźć  się  zapisy  o  warunkach  technicznych 
oraz czynnościach obsługowych koniecznych przy zasilaniu silnika biopaliwami lub paliwami z 
biokomponentami.  Gwarancja  na  pojazd  nie  może  wyłączać  stosowania  w/w  paliwa. 
Przystępujący przytoczył odpowiedź zamawiającego na pytanie 16 do pkt 1.7 zał. 1 do SIWZ. 

Powołał się na okoliczność, że wraz z ofertą złożył oświadczenie producenta z dnia 15 

października  2015  r.,  dotyczące  eksploatowania  silników  MAN  na  paliwie  FAME  zgodnie  z 
wymaganiami  przepisów  prawa  UE,  że  MAN  Truck&Bus  Czech  Republic  s.r.o.,  wyłączny 
dostawca pojazdów MAN w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej, zaświadcza że silniki 
D0836LFL typu 76 i 77 EURO 6 dostarczane do pojazdów: 

MAN TGM  13 290 4x4 BL silnik D0836LFL 76 -290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x4BB silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x2BL silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 18 340 4x4BB silnik D0836LFL77-341KM/251, kW EURO 6SCR-1250Nm 

są konstrukcyjnie przystosowane do używania biopaliw lub paliw zawierających bioskładniki w 
ilości  nie  większej  niż  7%  na  podstawie  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady 
2003/30/WE. W nomenklaturze europejskiej użytej w normie PN-EN 14214 określenie FAME 
oznacza biopaliwo. 

Oświadczenie  powyższe  uznał  przystępujący  za  równoznaczne  z  oświadczeniem  o 


konstrukcyjnym przystosowaniu silników MAN do używania biopaliwa FAME.   

Okoliczności  te  były  dodatkowo  przedmiotem  wyjaśnienia  na  wezwanie 

zamawiającego z dnia 24.11.2016 r., gdzie w odpowiedzi z dnia 28.11.2016 r. przystępujący 
podał,  że  silniki  są  przygotowane  i  mogą  być  eksploatowane  na  oleju  napędowym, 
biopaliwach, lub paliwach z dodatkiem biokomponentów. W oświadczeniu złożonym z ofertą 
był  zapis  o możliwości  stosowania  biopaliw  w  rozumieniu  Normy  PN-EN  14214  od 0-100% 
oraz paliw z dodatkiem biokomponentów według PN-EN 590. 

W  swoim  wyjaśnieniu  przystępujący  podał,  że  wraz  z  ofertą  złożył  oświadczenie 

producenta z dnia 15 października 2015 r. dotyczące eksploatowania silników MAN na paliwie 
FAME  zgodnie  z  wymaganiami  przepisów  prawa  UE,  że  MAN  Truck&Bus  Czech  Republic 
s.r.o.,  wyłączny  dostawca  pojazdów  MAN  w  Republice  Czeskiej  i  Republice  Słowackiej 
zaświadczył, że silniki D0836LFL typu 76 i 77 EURO 6 dostarczane do pojazdów: 

MAN TGM  13 290 4x4 BL silnik D0836LFL 76 -290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x4BB silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x2BL silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 18 340 4x4BB silnik D0836LFL77-341KM/251, kW EURO 6SCR-1250Nm 

-  potwierdzając  możliwość  100%  zasilania  silników  oferowanych  pojazdów  biopaliwami., 
zatem przystępujący utrzymywał, że zarzut niespełnienia wymagania  pkt 1.7 zał. 1 do SIWZ 
winien  być  oddalony,  tym  bardziej,  że  dotyczy  on  de  facto  braku  potwierdzenia  spełnienia 
tego wymagania, a nie samego wymagania.  

Przystępujący  wywodził,  że    MAN  Truck&Bus  Czech  Republic  s.r.o.,  jako  wyłączny 

dostawca  pojazdów  MAN  w  Republice  Czeskiej  i  Republice  Słowackiej  i  autoryzowany 
przedstawiciel  koncernu  MAN  -  może  potwierdzać  spełnienie  określonych  wymagań 
technicznych,  gdyż  oświadczenie  takie  ma  moc  taką  samą  jak  oświadczenie  producenta. 
Zwracał  uwagę,  że  tak  samo  postąpił  odwołujący  przedstawiając  w  ofercie  oświadczenie 
SCANIA POLSKA S.A. również nie będącej producentem oferowanego przez odwołującego 
pojazdu SCANIA P360 N321.  

Przystępujący  podkreślał,  że  nie  miała  miejsca  zarzucana  zmiana  treści  oferty. 

Zarówno  załączone  do  oferty  oświadczenie  MAN  z  15.10.2015  r.,  jak  i  złożone  przy 
wyjaśnieniu z dnia 28.11.2016 r. oświadczenie MAN z 15.09.2016 r. potwierdzają spełnienie 
wymagań przez pojazd MAN TGM 18 340 4x4BB, który został zaoferowany. Zamawiający nie 
wyłączył  takiej  możliwości,  aby  potwierdzenie  cech  technicznych  następowało  przez 
autoryzowanych  przedstawicieli  handlowych  producenta, co  jest  praktyką  stosowaną.  MAN 
Truck  &  Bus  Czech  Republic  s.r.o.  posługują  się  znakiem  towarowym  firmy  MAN. 
Przystępujący  oświadczył,  że  współpracuje  właśnie  z  dystrybutorem  produktów  MAN-a  na 


terenie Czech. Zamierza sprowadzić podwozie z terenu Czech, dlatego też właściwym było 
przedstawienie  potwierdzenia  wymagań  z  pkt  1.7  zał.  nr  1  przez  tę firmę.  Powołuje  się  na 
okoliczności  podniesione  w  swoich  wyjaśnieniach,  że  odwołujący  również  nie  dołączył  do 
oferty  oświadczenia  bezpośredniego  producenta  oferowanego  samochodu  na  podwoziu 
SCANIA  P  360  N321, gdyż  na  str.  76  oferty  zawarł  informację techniczną  SCANIA  Polska 
S.A., która to firma wg oceny przystępującego nie jest producentem podwozi wraz z silnikami 
pojazdów SCANIA.  

         Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z postanowień SIWZ z wyjaśnieniami, oferty 
MOTO-TRUCK  L.  C.,  oferty  odwołującego,  korespondencji  prowadzonej  przez 
zamawiającego z wykonawcami, z zawiadomienia o wyniku przetargu, z informacji na stronie 
internetowej firmy SCANIA Polska S.A.  

            Ponadto,  Izba  rozważyła  stanowiska  stron  oraz  przystępującego  przedstawione  w 
złożonych pismach oraz do protokołu rozprawy.  

           Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  odwołania,  jak  stanowi  art.  192  ust.  7 
ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

Z  akt  postępowania  przetargowego  udostępnionych  przez  zamawiającego  na  wezwanie 
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej - wynikał następujący stan faktyczny, którego strony nie 
kwestionowały,  ani  nie  wnosili  o  jego  uzupełnienie.  Z tych względów Izba przyjęła ten stan 
faktyczny za podstawę rozstrzygnięcia.  

Przedmiot  zamówienia  według  postanowień  SIWZ  obejmuje  „Zakup  sprzętu 
specjalistycznego  do  zapobiegania,  likwidacji  skutków  klęsk  żywiołowych  i  awarii 

ś

rodowiskowych dla jednostek OSP regionu Kalisko-Konińskiego”. 

Całość  zadania  obejmuje  dostawę  6  szt.  średnich  samochodów  ratowniczo-gaśniczych, 
wodno-pianowych wyposażonych między innymi w: 

napęd 4x4 

zbiornik wody o pojemności 2500 cm3- 4500 cm3 

działko DWP 

radiostację przewoźną i radiotelefony nasobne z ładowarkami 

kabinę 6 osobową 

wyciągarkę 

silnik wysokoprężny spełniający wymogi Euro 6. 

-  dla jednostek OSP włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego OSP. 

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi Załącznik nr 1 do SIWZ. 

Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych 


we wzorze umowy stanowiącym Załącznik nr 5 do SIWZ. 

3.3.Zamawiający nie dopuszczał składania ofert częściowych, ofert wariantowych 

Termin wykonania zamówienia 31 marca 2017 r. 

7.  Oświadczenia  i  dokumenty  potwierdzające,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają 
wymaganiom określonym przez zamawiającego. 

7.1.  Zamawiający  nie  wymaga  na  etapie  składania  ofert  dokumentów  potwierdzających,  że 
oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego. 

8. Zasady składania oświadczeń i dokumentów oraz wyboru oferty. 

8.1.Do oferty wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w zakresie 
wskazanym  przez  zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  specyfikacji  istotnych 
warunków  zamówienia  w  formie  jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia  (dalej 
zwanego „jednolitym  dokumentem”). Informacje zawarte  w  jednolitym dokumencie  stanowią 
wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału 
w postępowaniu. 

8.8.  Zgodnie  z  art.  26  ust.  1  Pzp  zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia,  wzywa 
wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym,  nie 
krótszym  niż  10  dni,  terminie  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  i  dokumentów 
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,  spełnianie przez oferowane 
usługi wymagań określonych przez zamawiającego oraz brak podstaw do wykluczenia. 

8.9.Jeżeli wykaz, oświadczenia lub inne złożone przez wykonawcę dokumenty będą budzić 
wątpliwości zamawiającego, może on zwrócić się bezpośrednio do właściwego podmiotu, na 
rzecz  którego  usługi  były  wykonywane,  o  dodatkowe  informacje  lub  dokumenty  w  tym 
zakresie. 

8.15.Dokumenty  sporządzone  w  języku  obcym  są  składane  wraz  z  tłumaczeniem  na  język 
polski. 

8.16.  Jeżeli  wykonawca  nie  złoży  jednolitego  dokumentu,  oświadczeń  lub  dokumentów 
potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  brak  podstaw 
wykluczenia,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania, 
oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez 
zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub 
poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo 
ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia  wyjaśnień  oferta  wykonawcy 
podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania 


9.8.Wykonawca może zwrócić się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści SIWZ. 

9.11.W  przypadku  rozbieżności  pomiędzy  treścią  niniejszej  SIWZ,  a  treścią  udzielonych 
odpowiedzi,  jako  obowiązującą  należy  przyjąć  treść  pisma  zawierającego  późniejsze 
oświadczenie Zamawiającego. 

11.1.Termin związania ofertą wynosi 60 dni. 

12.Opis sposobu przygotowywania ofert. 

12.1.  Ofertę  składa  się,  pod  rygorem  nieważności,  w  formie  pisemnej.  Zamawiający  nie 
dopuszcza składania oferty w postaci elektronicznej. 

12.3.  Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język 
polski. 

12.4.  Treść oferty musi odpowiadać treści SIWZ. 

12.5.  Wzór formularza oferty stanowi Załącznik nr 3 do SIWZ. 

12.14.  Wykonawca  może,  przed  upływem  terminu  do  składania  ofert,  zmienić  lub  wycofać 
ofertę. 

13.1.  Miejsce i termin składania ofert: b)  termin  składania  ofert:  do  dnia  15  listopada 
2016r. do godz.  9.00 

15.  Opis  kryteriów,  którymi  zamawiający  będzie  się  kierował  przy  wyborze  oferty,  wraz  z 
podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. 

15.1.  Najkorzystniejszą ofertą będzie oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny 
i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego tj.: 

15.2.  Ocenie ofert podlegają tylko oferty niepodlegające odrzuceniu. 

15.3.  Kryterium oceny ofert i jego znaczenie oraz opis sposobu oceny ofert: 

„Łączna cena ofertowa brutto” - C; Waga [%] 60 
„Gwarancja”  - G; Waga 20% 
„Parametry techniczne” - P Waga 20%. 
Moc silnika min. 290 KM dodatkowe punkty za większą moc silnika; 
Pojemność zbiornika min. 2,5 m3 dodatkowe punkty za zbiornik o większej pojemności 
RAZEM 100%  100 
Całkowita  liczba  punktów,  jaką  otrzyma  dana  oferta,  zostanie  obliczona  wg  poniższego 
wzoru: L = C + G+ P (…), gdzie: 
L - całkowita liczba punktów, 
C - punkty uzyskane w kryterium „Łączna cena ofertowa brutto”, 


G - punkty uzyskane w kryterium „Gwarancja”, 
P - punkty uzyskane w kryterium „Parametry techniczne”. 

15.4.  Ocena  punktowa  w  kryterium  „Łączna  cena  ofertowa  brutto”  dokonana  zostanie  na 
podstawie łącznej ceny ofertowej brutto wskazanej przez Wykonawcę w ofercie i przeliczona 
według wzoru opisanego w tabeli powyżej. 

15.5  Ocena  punktowa  w  kryterium  Gwarancja  dokonana  zostanie  na  podstawie  liczby 
miesięcy wskazanych przez Wykonawcę w ofercie i przeliczona według wzoru opisanego w 
tabeli powyżej. Minimalny okres gwarancji jaki może zaoferować wykonawca to 36 miesięcy. 
Oferta  Wykonawcy,  który  zaproponuje  okres  gwarancji  krótszy  niż  36  m-cy  zostanie 
odrzucona.  W  przypadku  podania  przez  wykonawcę  okresu  gwarancji  dłuższego  niż  60 
miesięcy ( 5 lat) do wzoru zostanie podstawiony okres 60 miesięcy. 

15.6  Ocena  punktowa  w  kryterium  „Parametry  techniczne”  dokonana  zostanie  w  oparciu  o 
zaproponowaną  większą  moc  silnika  oferowanego  samochodu  oraz  większą  niż  minimalna 
pojemność zbiornika na wodę. Ilość punktów za każde zwiększone parametry zostały opisane 
w tabeli - kryterium parametry techniczne. 

15.8  Zamawiający  udzieli  zamówienia  Wykonawcy,  którego  oferta  odpowiadać  będzie 
wszystkim wymaganiom przedstawionym w ustawie PZP, oraz w SIWZ i zostanie oceniona 
jako najkorzystniejsza w oparciu o podane kryteria wyboru 

Załącznik nr 1 do SIWZ - opis przedmiotu zamówienia. 

Wymagania  dla  średniego  samochodu  ratowniczo  -  gaśniczego  z  napędem  uterenowionym 
4x4  (Lp.  Wymagania  zamawiającego.  Wypełnia  Wykonawca.  Opisać  zastosowane 
rozwiązanie lub podać parametry techniczne. 

Podwozie z kabiną 

Pojazd fabrycznie nowy, podwozie oraz zabudowa z roku produkcji 2016 lub 2017. 

Pojazd zabudowany i wyposażony musi spełniać wymagania: 
-  ustawy  „Prawo  o  ruchu  drogowym”  (t.j.  Dz.  U.  z  2012r.  Nr  198  poz.  1137  z  późniejszymi 
zmianami), 
-  rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  31  grudnia  2002r.  w  sprawie  warunków 
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 z 2003r., 
poz. 262 z późniejszymi zmianami), 
- rozporządzenia  Ministra  Spraw Wewnętrznych i  Administracji  z  dnia  20  czerwca  2007r.  w 
sprawie  wykazu  wyrobów  służących  zapewnieniu  bezpieczeństwa  publicznego  lub ochronie 
zdrowia  i  życia  oraz  mienia,  a  także  zasad  wydawania  dopuszczenia  tych  wyrobów  do 
użytkowania (Dz. U. Nr  143 poz. 1002 z późniejszymi zmianami), 
-  rozporządzenia  Ministrów:  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji,  Obrony  Narodowej, 


Finansów  oraz  Sprawiedliwości  w  sprawie  warunków  technicznych  pojazdów  specjalnych  i 
pojazdów używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 
Agencji  Wywiadu,  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego,  Służby  Wywiadu  Wojskowego, 
Centralnego  Biura  Antykorupcyjnego,  Straży  Granicznej,  kontroli  skarbowej,  Służby  Celnej, 
Służby Więziennej i Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 165 z dnia 02 sierpnia 2011r.), 

- norm PN-EN 1846-1 i PN-EN 1846-2 

Pojazd musi posiadać najpóźniej w dniu odbioru techniczno-jakościowego ważne świadectwo 
dopuszczenia  zgodnie  z  rozporządzeniem  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji  z 
dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa 
publicznego  lub  ochronie  zdrowia  i  życia  oraz  mienia,  a  także  zasad  wydawania 
dopuszczenia  tych  wyrobów  do  użytkowania  (Dz.  U.  Nr  143  poz.  1002  z  późniejszymi 
zmianami). 

Podwozie  pojazdu  musi  posiadać  aktualne  świadectwo  homologacji  typu  lub  świadectwo 
zgodności WE zgodnie z odrębnymi przepisami krajowymi odnoszącymi się do prawa o ruchu 
drogowym.  W  przypadku,  gdy  przekroczone  zostaną  warunki  zabudowy  określone  przez 
producenta  podwozia,  wymagane  jest  świadectwo  homologacji  pojazdu  kompletnego  oraz 
zgoda  producenta  podwozia  na  wykonanie  zabudowy.  Urządzenia  i  podzespoły 
zamontowane w pojeździe powinny spełniać wymagania odrębnych przepisów krajowych i/lub 
międzynarodowych. 

Podwozie samochodu kategorii drugiej, (uterenowiony) z rozłącznym napędem 4x4 z 

blokadami  mechanizmów  różnicowych  osi  przedniej  i  tylnej  oraz  blokadą  mechanizmu 
różnicowego międzyosiowego. Skrzynia biegów manualna min. 6 biegowa. 

Maksymalna masa rzeczywista samochodu gotowego do akcji ratowniczo-gaśniczej nie może 
przekroczyć  16000  kg,  jednocześnie  rozkład  tej  masy  na  osie  oraz  masa  przypadająca  na 
każdą  z  osi  nie  może  przekraczać  wartości  określonej  przez  producenta  pojazdu  lub 
podwozia bazowego. (…) 

Podwozie  samochodu  z  silnikiem  o  zapłonie  samoczynnym,  o  mocy  min.  290  KM 

spełniający w dniu odbioru obowiązujące przepisy o ruchu drogowym - min. Euro 6. 

Silnik samochodu przystosowany do zasilania biopaliwami zgodnie z Normą PN-EN 14214, 
co  winno  być  potwierdzone stosownym  dokumentem  producenta  podwozia,  załączonym  do 
oferty. 

W  instrukcji  użytkowania  samochodu  muszą  znaleźć  się  zapisy  o  warunkach  technicznych 
oraz czynnościach obsługowych koniecznych przy zasilaniu silnika biopaliwami lub paliwami z 
biokomponentami. Gwarancja na pojazd nie może wyłączać stosowania w/w paliwa. 


Załącznik nr 3 do SIWZ - formularz oferty. 

W  formularzu  oferty  wykonawca  zobowiązany  był  podać  oferowany  przedmiot  zamówienia 
typ, model, rok produkcji, moc silnika, pojemność zbiornika wody. 

W formularzu oferty wykonawca składał oświadczenie, że oferowany przedmiot zamówienia 
został szczegółowo opisany w zał. do SIWZ, który stanowi załącznik do niniejszej oferty oraz, 

ż

e wykonawca przyjmuje warunki zawarte w SIWZ i we wzorze umowy. 

Załącznik nr 5 do SIWZ - wzór umowy. 

§ 1. 4. Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć SAMOCHÓD zgodny z ofertą złożoną przez 
Wykonawcę  tj.  zgodny  z  wypełnionym  i  złożonym  przez  Wykonawcę  Załącznikiem  nr  1  do 
SIWZ. Wypełniony Załącznik nr 1 do SIWZ stanowi integralną cześć umowy. 

5.  Wykonawca  oświadcza,  że  samochód  będący  przedmiotem  umowy  będzie  fabrycznie 
nowy  z  rocznika  2016  lub  2017,  wolny  od  jakichkolwiek  usterek,  nie  będzie  obciążony 
prawami  na  rzecz  osób  trzecich,  jak  również  będzie  spełniał  wszystkie  wymagania 
przewidziane prawem i będzie dopuszczony do ruchu na terenie RP. 

6. Wykonawca wyda Zamawiającemu przedmiot umowy z pełnymi zbiornikami paliwa, środka 
pianotwórczego  i  płynów  eksploatacyjnych  oraz  z  kompletną  dokumentacją  wymienioną  w 
punkcie § 1 pkt 7 niniejszej umowy. 

7.   Do przedmiotu umowy Wykonawca zobowiązuje się dołączyć: 
a) kartę pojazdu, 
b) instrukcję obsługi dla podwozia, całego samochodu i poszczególnych jego urządzeń, 
c)  książki  (karty)  gwarancyjne  dla  podwozia,  silnika,  zabudowy  pożarniczej  i  elementów 
wyposażenia samochodu, 
d) aktualnie badanie techniczne, 
e) inne niezbędnie dokumenty do rejestracji pojazdu specjalnego, 
f) kopię świadectwa dopuszczenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych 
i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu 
bezpieczeństwa  publicznego  lub  ochrony  zdrowia  i  życia  oraz  mienia,  a  także  zasad 
wydawania  dopuszczenia  tych  wyrobów  do  użytkowania  (z  późn.  zm.),  poświadczoną  za 
zgodność  z  oryginałem  dla  pojazdu  oraz  elementy  wyposażenia  pojazdu,  na które jest ono 
wymagane prawem. 
§ 2.1.  Wykonawca  zobowiązuje  się  wydać  przedmiot  umowy  w  terminie  do  dnia  31  marca 
2017 roku zgodnie z § 1 i § 3 umowy. 

§ 3. 1.  Strony ustalają, że będzie przeprowadzony odbiór techniczno-jakościowy oraz odbiór 
faktyczny  SAMOCHODU  w  obecności  przedstawicieli  Zamawiającego  (lidera  projektu)  oraz 


przedstawicieli danej gminy ( partnera projektu). 

Podczas  odbioru  techniczno-jakościowego  Zamawiający  dokona  sprawdzenia 

kompletności przedmiotu umowy oraz sprawdzenia funkcjonowania przedmiotu umowy oraz 
dokumentacji technicznej. 

Podczas odbioru faktycznego nastąpi wydanie posiadania przedmiotu umowy wraz ze 

wszystkimi składnikami dokumentacji oraz zostanie przeprowadzone szkolenie. 

Odbiór techniczno-jakościowy odbędzie się u Wykonawcy, odbiór faktyczny odbędzie 

się w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie danej Gminy (partnera projektu). 

Wykonawca  zawiadomi  Zamawiającego  pisemnie  z  5  dniowym  wyprzedzeniem  o 

dacie  odbioru  techniczno-jakościowego  samochodu  oraz  o  dacie  odbioru  faktycznego. 
Zamawiający przystąpi do odbioru techniczno-jakościowego w ciągu 7 dni roboczych od daty 
zawiadomienia.  Zawiadomienie,  o  którym  mowa  w  zdaniu  poprzednim,  może  być  złożone 
poprzez 

fax 

wysłany 

na 

numer 

Zamawiającego 

lub 

e-mail 

na 

adres 

[email protected]

Odbiór  uważa  się  za  dokonany  z  chwilą  sporządzenia  protokołu  odbioru.  Protokół 

odbioru techniczno-jakościowego oraz protokół odbioru faktycznego zostanie sporządzony w 
3 egzemplarzach, 1 dla Zamawiającego, jeden dla partnera projektu, jeden dla Wykonawcy. 

Zamawiający  ma  prawo  odmówić  dokonania  odbioru  techniczno-jakościowego  oraz 

faktycznego w sytuacji, gdy przedmiot umowy nie posiada cech zgodnych z SIWZ i złożoną 
ofertą lub gdy posiada wady lub usterki uniemożliwiające lub utrudniające korzystanie z niego. 
Za wadę lub usterkę uważa się również brak lub wadę w dokumentacji lub wyposażeniu. 

§ 4. Oświadczenia wykonawcy 

Wykonawca oświadcza, że: 
a) 

na  dzień  odbioru  faktycznego  SAMOCHÓD  będzie  miał  ważne  świadectwo 

dopuszczenia  wyrobu,  do  stosowania  w  jednostkach  ochrony  przeciwpożarowej  wydane 
przez polską jednostkę certyfikującą, 
b) 

na dzień odbioru faktycznego SAMOCHÓD będzie miał wykonany stosowny przegląd 

techniczny potwierdzony stosownym zaświadczeniem właściwej stacji diagnostycznej, 
c) 

na  dzień  odbioru  faktycznego  SAMOCHÓD  będzie  oclony  jeżeli  wymagają  tego 

przepisy prawa oraz gotowy do zarejestrowania w dniu dostawy. 
d) 

na dzień odbioru faktycznego SAMOCHÓD będzie gotowy do użytkowania zgodnego 

z przeznaczeniem bez dokonywania dodatkowych czynności i ponoszenia dodatkowych opłat 
przez Zamawiającego ( w tym np. ewentualnych opłat celnych ). 
e) 

podwozie na dzień odbioru będzie posiadać aktualne świadectwo homologacji. 


§ 5. Wynagrodzenie 

Strony ustalają, że za wykonanie przedmiotu umowy Zamawiający zapłaci wynagrodzenie w 
kwocie brutto…  w tym podatek VAT w kwocie.....  zł. Cena jednego samochodu netto ….... zł, 
brutto....... zł 

§ 11. Zmiany umowy 

Wszelkie  zmiany  w  niniejszej  Umowie  mogą  być  dokonywane  wyłącznie  w  formie 

pisemnej pod rygorem nieważności. 

Zamawiający dopuszcza zmiany umowy w zakresie: 

a)  w  przypadku  obiektywnej  niemożności  zapewnienia  wyposażenia  samochodu 
odpowiadającego  wymogom  zawartym  w  załączniku  nr  1  do  SWIZ  z  powodu  zakończenia 
produkcji  lub  niedostępności  na  rynku  elementów  wyposażenia  po  zawarciu  umowy  - 
dopuszcza się zmianę umowy w zakresie rodzaju, typu lub modelu wyposażenia pojazdu, pod 
warunkiem,  że  nowe  wyposażenie  będzie  odpowiadało  pod  względem  funkcjonalności 
wyposażeniu  pierwotnemu  a  jego  parametry  pozostaną  niezmienione  lub  będą  lepsze  od 
pierwotnego. 

b)  w  przypadku  zaproponowania  przez  WYKONAWCĘ  szczególnie  uzasadnionej  pod 
względem  funkcjonalności,  sprawności  lub  przeznaczenia  albo  wyposażenia  przedmiotu 
umowy,  zmiany  rozwiązań  konstrukcyjnych  przedmiotu  umowy  w  stosunku  do  koncepcji 
przedstawionej w ofercie - dopuszcza się zmianę umowy w zakresie zawartych w załączniku 
nr  1  do  SIWZ  rozwiązań  konstrukcyjnych,  nie  wpływające  na  poza  cenowe  kryteria  oceny 
ofert. 
Wyjaśnienia do SIWZ z dnia 19.10.2016 r. 
Pytanie nie nr 13 do pkt 1.2 SIWZ 

Zamawiający między innymi żąda spełnienia wymagań norm PN-EN 1846-1 i PN-EN 1864-2 
w związku z czym, czy zamawiający uzna za spełnione wymagania punktu 1.1 jeśli podczas 
odbioru  zostanie  przedstawione  świadectwo  dopuszczenia  pojazdu  wydane  przez  CNBOP 
PIB? 
Odpowiedź:  Zamawiający  uzna  spełnienie  tych  wymagań,  poprzez  przedstawienie 

ś

wiadectwa dopuszczenia pojazdu wydane przez CNBOP PIB. 

Pytanie nr 15 do punkt 1.2 SIWZ 

Jak  wiemy  z  doświadczenia  pojazdy  o  masie  rzeczywistej  nieprzekraczającej  16000  nie  od 
dziś są używane w OSP oraz PSP, wśród nich wiele posiada silniki nie większe jak 220 KM i 
posiadają  świadectwa  dopuszczenia  lub  ich  równoważnik  potwierdzający  zgodność  z 
wymaganiami  dotyczącymi  czasów  rozpędzania  oraz  prędkości  maksymalnej  zgodnej  z 


normą przywoływaną w SIWZ PN EN 1846-2, Co oznacza, iż wymóg zastosowania silnia o 
mocach  przekraczających  290  KM  i  punktowanie  silników  o  mocach  przekraczających  361 
KM jest tylko sztucznym parametrem (…). Odpowiedź: Zapisy SIWZ pozostają bez zmian. 

Pytanie nr 16 do punktu 1.7 SIWZ 

Norma PN-EN 14214 mówi między innymi o 100% biopaliwach. W związku z czym prosimy o 
potwierdzenie  naszej  interpretacji  zapisów  wprowadzonych  do  SIWZ  w  punkcie  1.7.  Czyli 
zgodnie z wymaganiami zamawiającego między innymi pojazd musi mieć możliwość 100% -
towego biopaliwa i nie może to wpłynąć na warunki gwarancji. Czy nasze rozumowanie jest 
zgodne z ideą zamawiającego? 

Odpowiedź:  Zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego  między  innymi  pojazd  musi  mieć 
możliwość 100% biopaliwa i nie może to wpłynąć na warunki gwarancji. 

Pytanie nr 17 do punktu 1.7 SIWZ 

Czy  zamawiający  dopuści  aby  zaoferowane  pojazdy  mogły  być  użytkowane  na  paliwach 
obecnie dystrybuowanych na wszystkich stacjach paliw, zgodnie z normą EN 590? 

Odpowiedź: Tak. 

Oferty złożyli: 

1.  Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C., punktacja -100. 
2.  PRZEDSIĘBIORSTWO SPECJALISTYCZNE „bocar" Sp. z o.o., punktacja - 87,07. 
3.  W. ISS Sp. z o.o. Sp. Komandytowa, punktacja - 91,19. 

Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  MOTO-TRUCK  L.  C.  zaoferował  pojazd  ratowniczo 
gaśniczy na podwoziu MAN TGM 18 340 4x4BB. 

W kolumnie II zał. 1 do SIWZ i do oferty potwierdził w całości spełnienie wymagań odnośnie 
pkt 1-7. 

Wraz z ofertą złożył oświadczenie z dnia 15 października 2015r., dotyczące eksploatowania 
silników  MAN  na  paliwie  FAME  zgodnie  z  wymaganiami  przepisów  prawa  UE,  tj.:  MAN 
Truck&Bus  Czech  Republic  s.r.o.w  Rousinovie,  jako  wyłączny  dostawca  pojazdów  MAN  w 
Republice  Czeskiej  i  Republice  Słowackiej,  zaświadcza  że  silniki  D0836LFL  typu  76  i  77 
EURO 6 dostarczane do pojazdów: 

MAN TGM  13 290 4x4 BL silnik D0836LFL 76 -290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x4BB silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x2BL silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 18 340 4x4BB silnik D0836LFL77-341KM/251, kW EURO 6SCR-1250Nm 

- są konstrukcyjnie przystosowane do używania biopaliw lub paliw zawierających bioskładniki 


w  ilości  nie  większej  niż  7%  na  podstawie  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady 
2003/30/WE. 

W  nomenklaturze  europejskiej  (użytej  w  normie  PN-EN  14214  FAME  oznacza  biopaliwo  -
bezsporne.  Oświadczenie  to  przystępujący  uznał  za  równoznaczne  z  konstrukcyjnym 
przystosowaniem silników MAN do używania biopaliwa FAME. 

Na wezwanie zamawiającego z dnia 24.11.2016 r., o wyjaśnienie spełnienia wymagań z pkt 
1.7  zał  1  do  SIWZ  o  treści:  „Do  oferty  załączono  informację  producenta,  że  silniki  są 

konstrukcyjnie przygotowane do używania biopaliw lub paliw zawierających biokomponenty w 

ilości nie większej niż 7%. Czy można stosować 100% biopaliwa we wskazanym silniku?” 

W odpowiedzi z dnia 28.11.2016 r. przystępujący podał, że: „silniki są przygotowane  i mogą 

być  eksploatowane  na  oleju  napędowym,  biopaliwach,  lub  paliwach  z  dodatkiem 

biokomponentów.  W  naszym  oświadczeniu  złożonym  z  ofertą  był  zapis  o  możliwości 

stosowania  biopaliw  w  rozumieniu    od  0-100%  według  Normy    PN-EN  14214  i  paliw  z 

dodatkiem biokomponentów według PN-EN 590.” 

Przystępujący powołał się na okoliczność, że wraz z ofertą złożył oświadczenie producenta z 
dnia  15  października  2015  r.  Dodatkowo  przedłożył  potwierdzenie  z  15  września  2016  r.  
dotyczące eksploatowania silników MAN na paliwie FAME zgodnie z wymaganiami przepisów 
prawa UE, że MAN Truck&Bus Czech Republic s.r.o., wyłączny dostawca pojazdów MAN w 
Republice  Czeskiej  i  Republice  Słowackiej,  zaświadcza  że  silniki  D0836LFL  typu  76  i  77 
EURO 6 dostarczane do pojazdów: 
MAN TGM  13 290 4x4 BL silnik D0836LFL 76 -290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x4BB silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x2BL silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 18 340 4x4BB silnik D0836LFL77-341KM/251, kW EURO 6SCR-1250Nm 

-  mają  możliwość  100%  zasilania  silników  oferowanych  pojazdów  biopaliwami,  lub  paliw 
zawierających bioskładniki do 7%. 

Wskazał, że MAN Truck&Bus Czech Republic s.r.o., jako wyłączny dostawca pojazdów MAN 
w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej i autoryzowany przedstawiciel koncernu MAN - 
może  potwierdzać  spełnienie  określonych  wymagań  technicznych,  gdyż  oświadczenie  ma 
moc taką samą jak producenta. 

Przystępujący  wskazał,  że  tak  samo  postąpił  odwołujący  -  przedstawiając  w  ofercie 
oświadczenie  SCANIA  POLSKA  S.A.,  nie  będącej  producentem  oferowanego  pojazdu 
SCANIA  P360  N321.  Zamawiający  nie  wyłączył  złożenia  oświadczenie  autoryzowanego 
przedstawiciela producenta. 


Okres gwarancji podany przez przystępującego w ofercie to 50 miesięcy. 

Zamawiający uzyskał opinię Rzeczoznawcy Techniki Samochodowej prof. dr hab. Inż. M. I. z 
dnia  28.12.2016  r.,  w  konkluzji  stwierdzającą:  że  oświadczenie  złożone  przez  producenta 

samochodów, że w pojazdach mogą być stosowane 100% biopaliwa, ponadto że pojazdy te 

spełniają  normy  PN-EN 14214    i  PN-EN  590,  świadczy  o  spełnieniu wymagań  zawartych w 

SIWZ oraz wyjaśnieniach przygotowanych przez zamawiającego.” 

W  dniu  13  grudnia  2016  r.  zamawiający  powiadomił,  że  wybrał  ofertę  wykonawcy 
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C., punktacja -100. 

Zamawiający  potwierdził,  że  przedstawianie  świadectwa  homologacji,  świadectwa 
dopuszczenia  pojazdu  i  instrukcji  obsługi,  karty  gwarancyjnej  -  nie  było  wymagane  wraz  z 
ofertą,  a dopiero  były  wymagane przy  odbiorze pojazdu  zgodnie  z  postanowieniami SIWZ i 
warunkami umowy. 

Izba  dopuściła  dowód  zgłaszany  przez  przystępującego:  oświadczenie  autoryzowanego 
przedstawiciela  firmy  MAN  Truck  &  Bus  Czech  Republic  s.r.o.  z  04.01.2017  r.  wraz  z 
oświadczeniem,  że  pracownik  działu  handlowego  MAN  w  Rousinovie  (Czechy)  został 
upoważniony  przez  firmę  MAN  Truck  &  Bus  Czech  Republic  s.r.o.  do  udzielania  informacji 
technicznych  i  wydawania  zaświadczeń  dot.  samochodów  łącznie  ze  sporządzeniem  ofert 
handlowych  -  gdyż  dowód  ten  odnosił  się  do  zgłaszanego  zarzutu  odwołania  o  braku 
umocowania  dla  podpisującej  osoby  -  do  wystawienia  poświadczeń  ze  strony 
autoryzowanego przedstawiciela firmy MAN - złożonych przez przystępującego tak do oferty, 
jak i na wezwanie zamawiającego. 

Izba  nie  dopuściła  dowodu  zgłoszonego  przez  odwołującego:  wyciągu  ze  świadectwa 
homologacji  dla  pojazdu  MAN  D0836LFL77  zaoferowanego  przez  przystępującego, 
wskazującego na poz. oznaczoną nr 3.2.2.5 „7% objętości” na okoliczność, że pojazd ten nie 
może być w 100% zasilany biopaliwem, gdyż instrukcje obsługi, świadectwo dopuszczenia i 

ś

wiadectwo homologacji, były wymagane do złożenia przy dostawie, a nie w trybie art. 26 ust. 

1 ustawy Pzp, tj. przed udzieleniem zamówienia w ciągu 10 dni od powiadomienia, że oferta 
oznaczonego  wykonawcy  została  najwyżej  oceniona. Wybór  oferty  może  być  dokonany  na 
podstawie dokumentów, które  były  wymagane  w postanowieniach  SIWZ i  ogłoszenia,  a  nie 
innych  dokumentów.  W  przeciwnym  wypadku  dochodziłoby  do  naruszenia  zasady 
przejrzystości, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, wymagając prowadzenia procedury 
przetargowej w sposób zapowiedziany w SIWZ i znany wykonawcom w momencie złożenia 
oferty. Izba w trybie art. 190 ust. 2 ustawy Pzp przeprowadziła dowód z informacji na stronie 
WW.scania.pl, który nie potwierdził, że SCANIA Polska S.A. jest producentem samochodów, 
a jedynie dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB. 


Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący posiadał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 

1  ustawy  Pzp,  skoro  wykazywał,  że  w  wyniku  dokonania  zaskarżonych  czynności  wyboru 
jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  MOTO-
TRUCK  L.  C.  -  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  -  został  pozbawiony  możliwości 
uzyskania  przedmiotowego  zamówienia,  co  prowadziło  do  poniesienia  szkody  przez 
odwołującego  wskutek  utraty  szans  na  zawarcie  umowy  z  zamawiającym  i  uzyskania 
wynagrodzenia za zrealizowane zamówienie. 

Zgodnie  z  regulacją  art.  82  ust.  3  ustawy  Pzp,  treść  oferty  musi  odpowiadać  treści 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Treść  oferty  kreuje  natomiast  oświadczenie 
wykonawcy. Zgodność treści oferty z treścią specyfikacji jest zapewniona wówczas, gdy na 
podstawie  analizy  i  porównania  treści  obu  tych  dokumentów  można  uznać,  iż  istotne 
postanowienia  zawarte  w  ofercie  nie  różnią  się  w  swej  treści  od  postanowień  zawartych  w 
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.  

Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp nakazuje zamawiającemu odrzucenie oferty, 

jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z 
zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 tej ustawy. Norma art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odnosi 
się  zaś  do  merytorycznego  aspektu  zaoferowanego  przez  wykonawcę  świadczenia  oraz 
merytorycznych  wymagań  zamawiającego,  w  szczególności  co  do  zakresu,  ilości,  jakości, 
ceny,  warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania  zamówienia,  w  tym 
wyznaczonych  parametrów  technicznych  wyrobu.  Niezgodność treści  oferty  z  treścią  SIWZ 
ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  oferta  nie  odpowiada  w  pełni  przedmiotowi  zamówienia,  nie 
zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego. W orzecznictwie 
Krajowej  Izby  Odwoławczej  przyjmuje  się,  że  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ 
powinna  być  oceniania  z  uwzględnieniem  definicji  oferty  zawartej  w  art.  66  K.c.,  tj. 
niezgodności  oświadczenia  woli  wykonawcy  z  wymaganiami  zamawiającego,  odnoszącymi 
się  do  merytorycznego  zakresu  przedmiotu  zamówienia,  a  więc  materialnej  sprzeczności 
zakresu zobowiązania zawartego w ofercie z zakresem zobowiązania, którego zamawiający 
oczekuje dla spełnienia swoich uzasadnionych potrzeb, zgodnie z postanowieniami SIWZ.  

Przystępujący Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C. zaoferował 

zdefiniowany w ofercie pojazd ratowniczo gaśniczy na podwoziu MAN TGM 18 340 4x4BB. W 
formularzu  oferty  złożył  oświadczenie,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia  został 
szczegółowo opisany w załączniku nr 1 do SIWZ, który stanowi załącznik do niniejszej oferty 
oraz, że wykonawca przyjmuje warunki zawarte w SIWZ i we wzorze umowy. 

W kolumnie II zał. 1 do SIWZ i do oferty przystępujący Przedsiębiorstwo Usługowo-


Handlowe  MOTO-TRUCK  L.  C.  potwierdził  spełnienie  wymagań  odnośnie  pkt  1-7,  że:  „1.7 
Podwozie samochodu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, o mocy min. 290 KM spełniający 
w  dniu  odbioru  obowiązujące  przepisy  o  ruchu  drogowym  -  min.  Euro  6.  Silnik  samochodu 
przystosowany  do  zasilania  biopaliwami  zgodnie  z  Normą  PN-EN  14214,  co  zostało 
potwierdzone odrębnym dokumentem autoryzowanego przedstawiciela producenta podwozia, 
załączonym do oferty.  

Wykonawca  potwierdził,  że  w  instrukcji  użytkowania  samochodu,  przekazywanej 

zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ  wraz  dostawą  będą  zapisy  o  warunkach  technicznych  oraz 
czynnościach  obsługowych  koniecznych  przy  zasilaniu  silnika  biopaliwami  lub  paliwami  z 
biokomponentami. Gwarancja na pojazd nie wyłącza stosowania w/w paliwa.  

 Zamawiający  żądał  potwierdzenia  spełnienia  wymagań  minimalnych  (granicznych) 

odrębnym oświadczeniem - stosownym dokumentem producenta podwozia, załączonym do 
oferty.  Przystępujący  takie  potwierdzenie  przedłożył  w  dokumentacji  oferty,  tj.  złożył 
oświadczenie  z  dnia  15  października  2015  r.,  autoryzowanego  przedstawiciela  producenta 
MAN  Truck&Bus  Czech  Republic  s.r.o.  z  siedzibą  w  Rusinovie,  z  którego  wynika,  iż 
przewidziane w ofercie podwozia formy MAN są konstrukcyjnie przystosowane do używania 
biopaliw  lub  paliw  zawierających  bioskładniki  w  ilości  nie  większej  niż  7  %.  Przy  czym 
„Biopaliwa” - oznacza  100% tego rodzaju paliwa.  

  W  ocenie  Izby  wykonawca  MOTO-TRUCK  L.  C.  w  sposób  wymagany  w  SIWZ 

zaoferował pojazd, który może być eksploatowany zarówno na biopaliwie  w 100%, jak i na 
paliwie  zawierającym  bioskładniki  w  ilości  nie  większej  niż  7  %,  co  przesądza  o  zgodności 
treści jego oferty z treścią SIWZ.  

Nie  budziło  też  zastrzeżeń  Izby,  poświadczenie  spełnienia  wymagań  z  punktu  1.7 

załącznika nr 1 do SIWZ wystawione przez autoryzowanego przedstawiciela producenta MAN 
Truck&Bus Czech Republic s.r.o. z siedzibą w Rusinovie (Czechy), z dnia 15.10.2015 r. ,jak i 
z dnia 15.09.2016 r. 

 Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, że poświadczenia mógł udzielić jedynie 

bezpośrednio  producent  podwozia  MAN,  tj.  firmy  niemieckie,  lub  austriackie.  Powszechną 
praktyką jest, że wyjaśnień w zakresie cech technicznych  produktów udzielają autoryzowani 
dystrybutorzy  producenta.  Upoważnienie  takie  zostało  potwierdzone  przez  MAN  Truck&Bus 
Czech Republic s.r.o. z siedzibą w Rusinovie, w złożonym na posiedzeniu Izby dokumencie z 
dnia 04.01.2017r. 

Dodatkowo  wykonawca  MOTO-TRUCK  L.  C.  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

zamawiającego w piśmie z dnia 28 listopada 2016 r. potwierdził spełnienie wymagań punktu 
1.7 zał. 1 do SIWZ i ponowne przedłożył oświadczenie przedstawiciela producenta z dnia 15 


września  2016  r.  dotyczące  eksploatowania  silników  MAN  na  paliwie  FAME  zgodnie  z 
wymaganiami  przepisów  prawa  UE,  że  MAN  Truck&Bus  Czech  Republic  s.r.o.,  wyłączny 
dostawca pojazdów MAN w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej, zaświadcza że silniki 
D0836LFL typu 76 i 77 EURO 6 dostarczane do pojazdów: 
MAN TGM  13 290 4x4 BL silnik D0836LFL 76 -290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x4BB silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 13 2904x2BL silnik D0836LFL76-290KM/213, kW EURO 6SCR-1150Nm 
MAN TGM 18 340 4x4BB silnik D0836LFL77-341KM/251, kW EURO 6SCR-1250Nm 

-  mają  możliwość  100%  zasilania  silników  oferowanych  pojazdów  biopaliwami,  lub  paliw 
zawierających bioskładniki do 7%.  

Izba  podzieliła  stanowisko  zamawiającego  i  przystępujacego,  że  MAN  Truck&Bus 

Czech  Republic  s.r.o.,  jako  wyłączny  dostawca  pojazdów  MAN  w  Republice  Czeskiej  i 
Republice Słowackiej i jako autoryzowany przedstawiciel koncernu MAN - może potwierdzać 
spełnienie  określonych  wymagań  technicznych,  gdyż  oświadczenie  ma  moc  taką  samą  jak 
producenta.  

Nie  inaczej  też  postąpił  odwołujący,  przedstawiając  w  swojej  ofercie  oświadczenie 

przedstawiciela  firmy  SCANIA  Polska  S.A.  Informacja  z  2016  r.  zawarta  na  stronie 

WWW.scania.pl

  wbrew twierdzeniom odwołującego nie potwierdza, że firma ta zajmuje się 

produkcją  samochodów ciężarowych  danej marki, gdyż  podaje,  że  „Scania  Polska  S.A.  jest 

generalnym  dystrybutorem  i  przedstawicielem  Scania  CV  AB  (…).  W  Polsce  sieć  Scania 

tworzą 11 dilerów i 38 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe.”  

Sytuacja taka wymagała jednakowego potraktowania ofert, zarówno odwołującego, jak 

i  przystępującego.  Odwołujący  wykonawca  nie  jest  legitymowany  do  podnoszenia  zarzutów 
wobec  oferty  konkurenta,  które  można  by  postawić  także  jemu,  tj.,  że  złożył  dokument 
wystawiony przez podmiot nieupoważniony. 

Należało zauważyć, że zamawiający nie wymagał, aby oświadczenie to wypowiadało 

się  na  temat  warunków  gwarancji.  Zasady  eksploatowania  pojazdu  -  instrukcja  obsługi, 
wyciąg  ze  świadectwa  homologacji,  świadectwo  dopuszczenia  oraz  warunki  gwarancji  były 
wymagane  wraz  z  dostawą  -  przy  odbiorze  pojazdów,  a  nie  w  dokumentacji  oferty.  Ocena 
oferty musi być dokonana w sposób zapowiedziany w SIWZ, to jest w oparciu o oświadczenia 
i dokumenty żądane przez zamawiającego w wyznaczonych przez zamawiającego terminach. 
Przestrzeganie  ustalonych  w  SIWZ  zasad  przez  zamawiającego,  czyni  zadość  regułom 
zapewnienia uczciwej konkurencji i przejrzystości postępowania.       

 SIWZ  przewidywała  jedynie,  aby  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy 

odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego,  wykonawca  przedłożył 


dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowany produkt wymagań określonych przez 
zamawiającego, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, 
tj.  aby  do  oferty  zostało  dołączone  oświadczenie  producenta  dotyczące  stosowanych  w 
pojeździe paliw. 

Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  dokumentów  niezbędnych  do 
przeprowadzenia  postępowania,  potwierdzających  spełnienie  przez  oferowane  dostawy, 
usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez  zamawiającego,  wskazanych  w 
ogłoszeniu i w SIWZ. 

Z kolei § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich 
te dokumenty być składane (Dz. U. z 2016 r., poz. 1226) pozwala w celu potwierdzenia, że 
oferowane  roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  odpowiadają  wymaganiom  określonym 
przez zamawiającego, zamawiający żądać w szczególności: 

1) próbek, opisów lub fotografii produktów, planów, rysunków, modeli itp., które mają 

zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na 

żą

danie zamawiającego. 

Zamawiający  w  punkcie 7.1  SIWZ  zapisał,  że  nie  wymaga  na etapie składania ofert 

dokumentów  potwierdzających,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  wymaganiom 
określonym  przez  zamawiającego.  Ponadto  w  postanowieniach  umownych  zamawiający 
zastrzegł,  że  ma  prawo  odmówić  dokonania  odbioru  techniczno-jakościowego  oraz 
faktycznego w sytuacji, gdy przedmiot umowy nie posiada cech zgodnych z SIWZ i złożoną 
ofertą lub gdy posiada wady lub usterki uniemożliwiające lub utrudniające korzystanie z niego. 
Za wadę lub usterkę uważa się również brak lub wadę w dokumentacji lub wyposażeniu. 

Żą

danie  oświadczenia  producenta,  że  oferowany  pojazd  spełnia  określone 

wymagania  techniczne mieści się w upoważnieniu przywołanych przepisów i regulacji SIWZ. 
Dokumenty  te  jednak  nie  stanowią  treści  oferty,  która  pod  rygorem  nieważności  zgodnie  z 
art. 82 ust. 2 ustawy Pzp wymaga formy pisemnej. Dokumenty te (oprócz poświadczania za 
zgodność z oryginałem) nie są podpisywane przez wykonawcę jako jego oświadczenie woli 
stanowiące  -  ofertę,  lecz  pochodzą  najczęściej  od  podmiotów  zewnętrznych  -  od 
producentów  /sprzedawców  wyrobów.  Z  powyższych  przyczyn  nawet,  gdyby  nie  zostały 
złożone lub zawierały braki, dozwolone jest ich uzupełnianie w przeciwieństwie do samego 
zobowiązania ofertowego.  

Izba  nie  podzieliła  poglądów  odwołującego,  że  przystępujący  MOTO-TRUCK  L.  C. 

podjął następczą próbę zmiany swego oświadczenia (zobowiązania ofertowego), co stanowi 

de  facto  dokonanie  zmiany  treści  oferty,  i  to  w  zakresie  istotnym  dla  spełniania  wymogów 


SIWZ, w tym pkt 1.7 szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia.  

Przez  złożone  wyjaśnienia  z  dnia  28  listopada  2016  r.  przystępujący  potwierdził 

jedynie  swoje  zobowiązanie  zawarte  w  ofercie,  a  dodatkowo  złożone  oświadczenie 
producenta z dnia 15 września 2016 r. poświadcza te same okoliczności, które zdaniem Izby, 
były  wyrażone  w  sposób  jasny  w  pierwotnym  oświadczeniu  producenta  zawartym  w 
dokumentacji  oferty  z  dnia  15  października  2015  r.,  że  oferowany  pojazd  może  być 
eksploatowany  na  100%  biopaliwie,  jak  i  na  paliwach  z  dodatkiem  biokomponetów  nie 
wyższym niż 7%.  

 W żadnym razie nie doszło do naruszenia przepisu art. 84 ust. 1 ustawy Pzp, ani art. 

87 ust. 1 Pzp, gdyż przystępujący nie zmienił treści swojej oferty po upływie terminu składania 
ofert. 

 Przepis  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  84 ust.  1 ustawy  Pzp,  zabrania 

prowadzenia  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  złożonej  oferty  oraz  (…) 
dokonywania jakiejkolwiek zmiany jej treści.  

Z  mocy  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  możliwe  jest  uzupełnianie  dokumentów,  w  tym 

dokumentów  przedmiotowych  -  potwierdzających  spełnienie  przez  oferowane  dostawy, 
usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez  zamawiającego.  Przepis  art.  26 
ust.  3  ustawy  Pzp  stanowi,  że  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  (…),    dokumentów 
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp (…), lub innych 
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia i dokumenty są 
niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 
zamawiający  wzywa,  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielenia 
wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub 
poprawienia  lub  do  udzielenia  wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo 
konieczne byłoby unieważnienie postępowania.  

 Działania zamawiającego oraz wykonawcy Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK L. C. 

mieściły się  w zakresie dyspozycji przytaczanych wyżej norm.  

Ponadto,  opinia  Rzeczoznawcy  Techniki  Samochodowej  prof.  dr  hab.  Inż.  M.  I.  z 

28.12.2016  r.,  iż:  oświadczenie  złożone  przez  producenta  samochodów,  że  w  pojazdach 
mogą być stosowane 100% biopaliwa, i że pojazdy te spełniają normy PN-EN 14214  i PN-EN 
590, świadczy o spełnieniu wymagań zawartych w SIWZ oraz wyjaśnieniach przygotowanych 
przez  zamawiającego”  -  w  ocenie  Izby  w  sposób  dostateczny  potwierdza  zgodność  treści 
oferty przystępującego z treścią SIWZ. 

Materiał  dowodowy  sprawy  dawał podstawy do stwierdzenia, że zarzuty stawiane 

przez odwołującego - naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 


2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, 831, 996 i z 2016 r., poz. 
1020 ze zm.), , tj.: 

art. 7 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez niestosowanie 

zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  także  prowadzenie 
postępowania bez zachowania zasady bezstronności oraz obiektywizmu, 

art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  Pzp,  poprzez  wadliwe  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

MOTO-TRUCK  L.  C.,  której  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 
zamówienia, 

art.  82  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez  niezastosowanie  w  toku  badania  i  oceny  oferty 

MOTO-TRUCK L. C. z siedzibą w Kielcach 

-  nie  znajdowały  usprawiedliwionych  racji,  ani  normatywnego  oparcia  w  przywoływanych 
przepisach ustawy Pzp.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  oddaliła  odwołanie,  o  czym  orzekła  na  podstawie  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp.  

     O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku, 

na podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 
i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

                           Przewodniczący: 

      ….….……………….