KIO 2420/16 WYROK dnia 11 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2420/16 

WYROK 

z dnia 11 stycznia 2017 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:   

Adam Skowroński   

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 stycznia 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 grudnia 2016 r. przez wykonawcę: 

ZPUE 

S.A.,  ul.  Jędrzejewska  79C,  29-100  Włoszczowa  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego: 

ENEA Operator Sp. z o.o., ul. Strzeszyńska 58, 60-479 Poznań,  

przy  udziale  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Konstrukcji  Innowacyjnych  WILK  s.c.,  

ul. Portowa 4A, 64-761 Krzyż Wielkopolski zgłaszającego przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

a)  unieważnienie czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej, 

b)  powtórzenie czynności oceny ofert, w tym: 

-  wykluczenie wykonawcy Przedsiębiorstwo Konstrukcji Innowacyjnych 

WILK  s.c.  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  2  Pzp,  z  uwagi  na  brak 

wniesienia wadium, 

- powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

2.   w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

3.    kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.,  

ul. Strzeszyńska 58, 60-479 Poznań, i: 

 
1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15 000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 


ZPUE  S.A.,  ul.  Jędrzejewska  79C,  29-100  Włoszczowa  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2)  zasądza kwotę 

19 042 zł 80 gr (słownie: dziewiętnaście tysięcy czterdzieści dwa 

złote  osiemdziesiąt  groszy)  od  zamawiającego: 

ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.,  

ul.  Strzeszyńska  58,  60-479  Poznań  na  rzecz  wykonawcy:  ZPUE  S.A.,  

ul.  Jędrzejewska  79C,  29-100  Włoszczowa  stanowiącą  koszty  poniesione  

z tytułu wpisu, wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Poznaniu.  

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2420/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  Enea  Operator  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  ograniczonego  pn.

„Dostawa

  stacji  transformatorowych  kompaktowych  prefabrykowanych  SN/nn  oraz 

złączy/szaf  kablowych  SN  dla  potrzeb  ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.  dla  oddziałów  dystrybucji 

Gorzów Wlkp., Bydgoszcz, Szczecin i Zielona Góra", na podstawie przepisów ustawy z dnia 

29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity z dnia 26

 listopada 2015 r. 

Dz.U.  z  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.),  dalej  „Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  27  kwietnia  2016  r.  pod 

pozycją

 2016/S 082- 146347. 

Wykonawca  ZPUE  S.A.  z  siedzibą  we  Włoszczowej  wniósł  odwołanie  wobec 

czynności  z  dnia  14  grudnia  2016  r.  -  wyboru  oferty  Przedsiębiorstwa  Konstrukcji 

Innowacyjnych  WILK  s.c.  w  Krzyżu  Wielkopolskim  (dalej  „PKI  WILK"),  jako  oferty 

najkorzystniejszej oraz wobec zaniechania wykluczenia wykonawcy PKI WILK i uznania jego 

oferty za odrzuconą ewentualnie zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy oraz wobec 

odmowy udostępnienia informacji zastrzeżonych przez wykonawcę PKI WILK.  

Odwołujący zarzucił

 rażące naruszenie przepisów: 

art. 8 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 3 Pzp w zw. z art 11 ust 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 

1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.), 

poprzez  zaniechanie  ujawnienia  informacji  zawartych  na  stronach  173  –  557  oferty  PKI 

WILK,  mimo  iż  wykonawca  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o 

dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  nie  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa; 

art.  24  ust.  2  pkt  2  w  zw.  z  ust.  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  oferty  PKI 

WILK  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą,  gdyż  wykonawca  nie  wniósł  wadium  do  upływu 

terminu składania ofert; 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 85 ust 2 Pzp, poprzez wybór, jako oferty najkorzystniejszej, 

oferty dla której upłynął termin związania ofertą; 

art.  89  ust.  1  pkt.  5  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy,  który 

podlegał wykluczeniu; 

art 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PKI WILK, której treść 

nie odpowiada treści SIWZ; 

art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  PKI  WILK  do  uzupełnienia 

dokumentów; 

art. 46 ust. 4a w zw. z ust 5 Pzp, poprzez uznanie gwarancji bankowej przedłożonej 


przez PKI WILK za prawidłowo wniesione wadium; 

art.  7  ust.  1  Pzp  w  związku  z  zaniechaniem  wykluczenia  wykonawcy  podlegającego 

wykluczeniu, odrzucenia oferty, które podlegają odrzuceniu i w  związku z nieuzasadnionym 

nieodtajnieniem dokumentów nieskutecznie zastrzeżonych, jako tajemnica przedsiębiorstwa; 

art.  9  ust.  1  w  zw.  z  art.  82  ust.  2  w  zw.  z  art  85  ust.  2  Pzp,  poprzez  uznanie  za 

skuteczne złożenie oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą po jego upływie. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2.  powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

3.  wykluczenia PKI WILK z postępowania i uznania jego oferty za odrzuconą, 

4.  odrzucenia oferty PKI WILK, 

5.  powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

I.

Zarzut zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy PKI WILK pomimo, iż jej treść 

nie odpowiada treści SIWZ 

Deklaracje zgodności dla sygnalizatorów zwarć.

Stosownie do pkt 7.1. ppkt i) (w brzmieniu uwzględniającym zmianę warunków SIWZ z dnia 

28.09.2016 r) oraz pkt. 5.9.4 pkt a) „Standardu w sieci dystrybucyjnej ENEA Operator Sp. z 

o.o. Stacje transformatorowe kompaktowe prefabrykowane SN/nn oraz złącza/szafy kablowe 

SN",  Zamawiający  wymagał  przedstawienia  dla  sygnalizatorów  zwarć  doziemnych  i 

międzyfazowych  deklaracji  zgodności  CE  oraz  deklaracji  zgodności  producenta  lub  jego 

upoważnionego przedstawiciela albo importera z niżej wymienionymi normami: 

• 

PN-EN 61010-1:2011E 

• 

PN-EN 61000-6-2:2008  

• 

PN-EN 61000-6-4:2008+Al:2012 

• 

PN-EN 60255-26:2010 

Deklaracje zgodności powinny być wystawione zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 

30  sierpnia  2002  r.  o  systemie  oceny  zgodności  (Dz.  U.  2002.166.1360  z  późniejszymi 

zmianami) przywołanej w pkt. 3 „Standardu w sieci dystrybucyjnej ENEA Operator Sp. z o.o. 

Stacje  transformatorowe  kompaktowe  prefabrykowane  SN/nn  oraz  złącza/szafy  kablowe 

SN". 

Deklaracja  zgodności  zawarta  w  ofercie  wykonawcy  PKI  WILK  (str.  675)  dla 

sygnalizatora zwarć doziemnych i międzyfazowych nie spełnia wymagań określonych w pkt. 

5.9.4  pkt.  a)  „Standardu  w  sieci  dystrybucyjnej  ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.  Stacje 

transformatorowe kompaktowe prefabrykowane SN/nn oraz złącza/szafy kablowe SN". 

Oferta  PKI  WILK  nie  spełnia  również  wymagań  określonych  w  pkt.  7.1.  ppkt  i)  (w 

brzmieniu  uwzględniającym  zmianę  warunków  SIWZ  z  dnia  28.09.2016r),  gdyż  brak  


w  ofercie  dla  sygnalizatora  zwarć  doziemnych  i  międzyfazowych  deklaracji  zgodności 

uprawniającej do oznaczania wyrobu znakiem CE. 

Certyfikat zgodności Nr 094/2015 na rozdzielnicę nn 

Certyfikat  zgodności  Nr  094/2015  na  rozdzielnicę  nn  (str.  127,128,129  oferty)  nie 

wyszczególnia  typu  zastosowanych  rozłączników  bezpiecznikowych  NSL.  Wskazany  brak 

oznacza, że nie wiadomo, z jakimi aparatami uzyskano parametry rozdzielnicy wskazane w 

treści  certyfikatu.  Z  uwagi  na  fakt,  iż  certyfikat  potwierdza  spełnianie  przez  rozdzielnicę  nn 

określonych w nim parametrów jedynie w zakresie, w jakim rozdzielnica została przebadana 

oraz  tylko  w  stosunku  do  rozłączników,  z  którymi  została  przebadana,  brak  jest  możliwości 

posługiwania  się  takim  certyfikatem  w  stosunku  do  rozdzielnicy  w  przypadku  zastosowania 

innych rozłączników bezpiecznikowych NSL, niż te, z którymi rozdzielnica była badana.  

Sygnalizatory zwarć w złączach kablowych SN 

a) 

Zgodnie  z  pkt.  3.1  SIWZ  poz.7a  tabeli,  przedmiotem  zamówienia  są  m.in. 

sygnalizatory zwarć. Zgodnie z odpowiedziami na pytania z dnia 9.08.2016 r. skorygowanymi 

28.09.2016  r.,  Zamawiający  wskazał  wymagania  dotyczące  własnego  zasilania  wskaźnika 

zwarć oraz możliwości zasilania z zewnętrznego źródła umożliwiające jego pracę co najmniej 

w okresie 5 lat. 

Z  załączonej  do  oferty  PKI WILK karty  katalogowej  (str.  634,  635  oferty)  wynika,  że 

wymagania  Zamawiającego  w  tym  zakresie  nie  są  spełnione  -  w  karcie  katalogowej 

urządzenia  wskazano, że urządzenie nie pracuje na baterii. W instrukcji obsługi urządzenia 

Kontroler sieci dystrybucyjnych IKI-50 wskazano, że zasilanie pomocnicze wynosi 24 - 230V 

AC/DC  oraz  podtrzymanie  pojemnościowe  pracy  wyświetlacza  przez  6  godzin,  pod 

warunkiem,  że  zasilanie  24-230V  było  wcześniej  obecne  przez  minimum  godzinę  (pkt.  4.5 

instrukcji  obsługi-instrukcja).  Określony  w  karcie  katalogowej  czas  pracy  sygnalizatora  bez 

zasilania pomocniczego wynoszący 6 godzin nie spełnia oczekiwań Zamawiającego. Z tego 

względu  urządzenie  nie  nadaje  się  do  zastosowania  w  złączach  kablowych  SN,  w  których 

brak jest napięcia pomocniczego 24-230V AC/DC. 

b) 

Zamawiający zgodnie z rozdz. III SIWZ wymagał, aby sygnalizatory zwarć pracowały 

w  oparciu  o  pomiar  prądów.  Tymczasem  w  zastosowanych  w  ofercie  firmy  PKI  WILK 

sygnalizatorach  IKI-50  do  wykrywania  zwarć  doziemnych  za  pomocą  wymaganego 

algorytmu  kierunkowego  niezbędne  są  sygnały  napięciowe  ze  wskaźników  napięcia 

CAPDIS.  Algorytm  kierunkowy  w  sygnalizatorze  IKI-50  bazuje  nie  tylko  na  pomiarze  prądu 

ale  wymaga  także  pomiaru  napięcia  czyli  jest  niezgodny  z  oczekiwanym  przez 

Zamawiającego. Potwierdza to także schemat na str. 90 opisu przedmiotu oferty - sygnał ze 

wskaźnika obecności napięcia CAPTIS jest doprowadzony do sygnalizatora IKI-50. 

c) 

W rozdziale III SIWZ Zamawiający określił wymagania dla sygnalizatorów zwarć: 


„Zasilanie  wskaźników  sygnalizatorów  zwarć  w  stacji  będzie  realizowane  z  szafy  AMI.  W 

złączu/szafle  SN  sygnalizatory  zwarć  wymagane  są  w  złączach  wyposażonych  w 

telemechanikę,  z  zasilania  której  należy  je  zasilić.  Sygnalizatory  winny  posiadać  wyjście 

przekaźnikowe dwustanowe. Oparty na metodzie pomiaru prądów.

 Przystosowany do pracy 

w  sieciach  z  punktem  gwiazdowym  sieci  uziemionym  przez  dławik,  rezystor  lub  układ 

mieszany. Wykrywane zwarcie doziemne min. 5A do 500A z regulacją nastawy. Sygnalizator 

musi posiadać możliwości regulacji: nastawy czasowej algorytmu kierunkowego AT, nastawy 

prądowej  algorytmu  kierunkowego  Al,  czasu  sygnalizacji,  czasu  przekroczenia  nastawy 

prądowej.” 

Zgodnie  z  powyższym,  sygnalizator  zwarć  ma  wykrywać  zwarcia  doziemne  min.  5A 

do 500A z regulacją nastawy (wartość prądu zerowego Io). Wymóg ten nie został spełniony. 

Podana w karcie katalogowej wartość prądu mierzonego od 1,5A dotyczy prądu fazowego, a 

nie  prądu  doziemnego  Io.  W  punkcie  2.4.3.  instrukcji  obsługi  urządzenia  Kontroler  sieci 

dystrybucyjnych  IKI-50  zaoferowane  przez  PKI  WILK  urządzenia  nastawa  prądu  zerowego 

dla  zwarć  doziemnych  [parametr  Ie>>]  zdefiniowana  jest  w  zakresie  40A  -  1000A,  co 

znacząco ogranicza możliwość zastosowania sygnalizacji w przypadku sieci z kompensacją, 

gdzie prąd Io osiąga w przypadku zwarć znacznie niższe wartości niż 40A. 

Ponadto,  sygnalizator  musi  posiadać  możliwość  regulacji:  -  nastawy  czasowej 

algorytmu  kierunkowego  AT,  nastawy  prądowej  algorytmu  kierunkowego  Al.  Wymagane  w 

SIWZ nastawy są określane w przypadku wykrywania zwarć doziemnych metodą kierunkową 

opartą  wyłącznie  na  pomiarze  prądów.  W  przypadku  algorytmu  kierunkowego  opartego 

również  na  pomiarze  napięcia  takie  nastawy  nie  występują.  Zamawiający,  podając  te 

nastawy  w  SIWZ  jednoznacznie  określił,  że  wykrywanie  zwarć  doziemnych  w 

sygnalizatorach zwarć ma się odbywać metodą kierunkową opartą na pomiarze prądów.  

Sygnalizatory  zwarć  zastosowane  w  ofercie  firmy  PKI  WILK  oparte  są  na  pomiarze 

prądu i napięcia, i dlatego nie mają możliwości  wykonania nastaw parametrów określonych 

przez Zamawiającego - również w tym zakresie nie spełniają one wymagań SIWZ. 

4.Przepusty kablowe 

Wymagania Zamawiającego odnośnie przepustów zostały opisane w pkt. 4.7.1 ppkt. 

1,  m)  oraz  5.6.1  ppkt.  f)  Standardu  -

  kanał  kablowy  wyposażony  w  szczelne  przepusty  - 

rozwiązania  prefabrykowane  wielokrotnego  użytku  z  uszczelniaczami,  umożliwiające 

wprowadzenie kabli (wodoszczelne 5 bar i gazoszczelne 3 bar)".  

Dodatkowe  wymagania  stawiane  przepustom  kablowym  zostały  sprecyzowane  w 

odpowiedziach nr 3 na pytanie z dn. 09.08.2016 r.  

Zaoferowane przez PKI WILK rozwiązanie (str. 671 oferty) nie spełnia podstawowego 

wymogu  sformułowanego  w  ramach  odpowiedzi  na  pytanie  nr  24,  czyli  fundament  nie  jest 

wyposażony  w  zintegrowane  z  monolitycznym  odlewem  wodo  i  gazoszczelne  przepusty 


systemowe.  Przedstawione  w  ofercie  rozwiązanie  umożliwia  zamontowanie  gumowych 

wkładów uszczelniających typu PK w otworze wykonanym w betonowej ścianie fundamentu 

stacji.  Otwór  ten  -  to  po  prostu  dziura  w  betonie,  a  nie  wymagany  element  „przepustu 

systemowego".  Żaden  element  systemu  uszczelniającego  nie  jest  w  tym  przypadku 

zintegrowany monolitycznie z odlewem obudowy stacji.  

Ponadto,  otwór  w  betonie  jest  elementem  wykonanym  w  procesie  odlewania 

fundamentu,  a  nie  „zabudowanym  systemem",  co  wskazywał  Zamawiający.  Potwierdza 

powyższe informacja zawarta w karcie katalogowej zastosowanego rozwiązania: „Uszczelnia 

i  mocuje  kabel  wprowadzony  przez  otwór  w  ścianie  piwnicy/  obudowy  stacji 

transformatorowej".  Na  bazie  tego  zapisu  oraz  załączonego  do  oferty  orzeczenia 

technicznego w sprawie potwierdzenia gazoszczelności przepustu kablowego, które zostało 

wydane  m.in.  na  podstawie  karty  katalogowej,  można  wnioskować,  że  producent  nie 

zakłada,  a  jednostka  badawcza  BBJ  nie  potwierdza  możliwości  montażu  i  właściwości 

produktu  przy  zamontowaniu  w  przepustach  systemowych.  Ponadto,  w  karcie  katalogowej 

zastosowanych 

uszczelnień 

kablowych 

przedstawiono 

rozwiązanie 

umożliwiające 

zaślepienie  niewykorzystanego  otworu  za  pomocą  elementu  KG/75.  Jest  on  montowany  w 

otworze 075 od wnętrza stacji, co w przypadku montażu bezpośrednio w otworze w betonie 

jest  błędem  w  sztuce,  gdyż  woda  gruntowa  ma  dostęp  do  niezaizolowanej  powłoką 

hydroizolacyjną  części  otworu,  w  której  w  przyszłości  będzie  montowany  wkład 

uszczelniający,  co  może  skutkować  przesiąkaniem  wilgoci  do  wnętrza  stacji,  jak  również 

zmianą pH betonu, co finalnie skutkuje korozją elektrolityczną elementów żelbetonowych, co 

w konsekwencji znacznie skraca żywotność stacji. 

Dla  potwierdzenia  parametrów  wodo  i  gazoszczelności  zastosowanych  uszczelnień 

PK  110  do  oferty  firma  PKI  WILK  załączyła  certyfikat  zgodności  nr  Z/12/073/15  (str.  156 

oferty),  który  nie  zawiera  wymaganej  daty  ważności,  więc  został  wystawiony  sprzecznie  z 

zapisami normy PN-EN ISO/IEC 17065. Nie może byćon  brany pod uwagę, jako dokument 

potwierdzający wymagane parametry wodo i gazoszczelności. 

5.Klasa obudowy stacji. 

Zgodnie z pkt. 4.7.1e zał. nr. 4 do SIWZ, Zamawiający wymagał, aby klasa obudowy - 

była nie gorsza niż 20.  

W  ofercie  PKI  WILK  (str.  68),  w  karcie  katalogowej  (str.  113,  115)  podano  wartości 

klasy obudowy 5,10,15,20 z uwagą, że klasa zależy od wykonania stacji i sposobu wentylacji 

(wariantowość).  W  karcie  katalogowej  stacji  (str.  115)  pokazano  3  warianty  wykonania 

obudowy i w zależności od wariantu różna jest klasa obudowy. Wykonawca nie wskazał, jaki 

wariant  obudowy  oferuje  w  niniejszym  postępowaniu.  Przyjęcie  oferty,  w  której 

zaproponowane  zostały  alternatywne rozwiązania, gdzie część  z nich nie spełnia  wymagań 


Zamawiającego, jest niezgodne z ustawą Pzp oraz powoduje konieczność zapłaty za towar 

niespełniający wymagań.  

Ponadto,  w  załączonym  do  oferty  certyfikacie  stacji  (str.  121)  jest  podana  klasa 

obudowy 20, przy jednoczesnym określeniu strat całkowitych, znamionowych transformatora 

na  poziomie  7408W.  W  ofercie  (str.  69)  oraz  w  kartach  katalogowych  (str.  113)  określono 

moc  strat  całkowitych  transformatora,  który  Zamawiający  może  zastosować  w  stacji  jako 

max.  8840W,  czyli  większych  niż  określone  w  certyfikacie.  Tym  samym  certyfikat 

przedłożony  przez  wykonawcę  nie  potwierdza  deklarowanych  parametrów  albowiem,  jak  z 

niego wynika, stacja nie została przebadana z transformatorem o stratach całkowitych max. 

8840W lub też w połączeniu z takim transformatorem, nie spełnia wymagań dla wymaganej 

klasy obudowy 20. 

6.  Brak deklaracji zgodności dla gniazda wtyczkowego 

Zgodnie z odpowiedzią nr 3 na zapytanie wykonawcy z dn. 09.08.2016 - odpowiedź 

na  pyt.  33,  Zamawiający  wymagał  deklaracji  zgodności  z  Dyrektywą  LVD  2006/95/WE  lub 

LVD 2014/35/UE dla gniazda wtyczkowego nn.  

W ofercie PKI WILK taki dokument się nie znajduje.

7.  Przepusty uziemiające stacji 

Zgodnie z wymaganiami z pkt. 4.7.1 s) Standardu będącego zał. nr. 4 do SIWZ oraz 

odpowiedzią  na  pytanie  nr  29  w  Odpowiedziach  nr  3  z  09.08.2016  r.,  przewód  uziemiający 

stacji należy wprowadzać do budynku stacji bezpośrednio z otoku zewnętrznego do zacisku 

kontrolnego  zbiorczej  szyny  uziemień  w  stacji,  poprzez  izolowany  przepust  uszczelniający 

lub poprzez izolowany przepust uziemienia z zaciskiem krzyżowym.  

Przez  izolacją  przepustów  należy  rozumieć  brak  połączeń  metalicznych  pomiędzy 

samymi  przepustami  oraz  pomiędzy  przepustami  a  elementami  konstrukcyjnymi  budynku 

stacji (elementy zbrojenia, konstrukcje wsporcze, lip.).

Przepusty  muszą  być  usytuowane  w  ścianie  zewnętrznej  fundamentu  budynki  stacji 

pod  poziomem  gruntu  oraz  spełniać  wymagania  wodoszczelności  i  gazoszczelności  na 

poziomie min 5 bar/3 bar. 

Usytuowanie  przepustów  kablowych  powinno  umożliwiać  prowadzenie  wewnętrznej 

Instalacji  uziemienia  w  sposób  eliminujący  kolibę  pomiędzy  przewodami  uziemienia,  a 

kablami zasilającymi/odpływowym itp. Wszystkie elementy zbiorczej instalacji uziemień stacji 

(dotyczy  to  przepustów  uziemień,  połączeń  pomiędzy  zaciskiem  kontrolnym  a  szyną 

uziemień oraz samej szyny uziemień) muszą posiadać wytrzymałość zwarciową na poziomie 

13,9 kA/1sek oraz odporność na wewnętrzne zwarcia łukowe na poziomie 16 kA/ 1sek. 

W karcie katalogowej załączonej do oferty PKI WILK (str. 671) pokazano przepust PK 

110/UZ,  który  uszczelnia  i  mocuje  bednarkę  uziemienia  zewnętrznego  o  przekroju  40x5 

wprowadzoną do stacji przez otwór w ścianie fundamentu.

 Tymczasem w próbce stacji, która 


zgodnie  z  zapisami  7.1  ppkt.  j)  SIWZ  ma  potwierdzić  spełnienie  przez  oferowane  dostawy 

wymagań  Zamawiającego,  zastosowano  rozwiązanie  polegające  na  podłączeniu  bednarki 

uziemienia  zewnętrznego  do  zbiorczej  szyny  uziemień  w  stacji  poprzez  przepusty 

uziemiające  z  zaciskiem  krzyżowym.

  Przy  takim  rozwiązaniu  bednarka  uziemienia 

zewnętrznego  nie  jest  wprowadzana  do  wnętrza  stacji,  tylko  podłączona  na  zewnątrz 

obudowy stacji do przepustu uziemienia poprzez zacisk krzyżowy. Sam przepust uziemienia 

jest  następnie  połączony  już  wewnątrz  stacji  poprzez  taśmę  miedzianą  z  zaciskiem 

kontrolnym zbiorczej szyny uziemień.  

Z  powyższego  wynika,  że  w  ofercie  i  w  próbce  stacji  zastosowano  odmienne 

rozwiązania podłączenia bednarki uziemienia zewnętrznego do stacji. Próbka stacji powinna 

być  wykonana  zgodnie  z  rozwiązaniami  technicznymi  przedstawionymi  w  ofercie.  Pomimo 

tych rozbieżności Zamawiający nie wzywał wykonawcy do wyjaśnień lub uzupełnienia próbki, 

co stanowi naruszenie art. 26 ust 3 i ust 4 Pzp. 

Zgodnie z pkt. 4.4.6 zał nr. 4 do SIWZ Zamawiający wymagał, by

 rozdzielnica nn była 

wyposażona  w  uchwyty  do  zakładania  uziemiacza,  zainstalowane  w  sposób  umożliwiający 

założenie uziemiacza od strony rozdzielni nn, nie ograniczając możliwości zamknięcia drzwi 

do rozdzielni nn.  

Przedstawione w ofercie PKI WILK (str. 84), jak również w próbce stacji rozwiązanie 

członu  zasilającego  uniemożliwiają  założenie  uziemiaczy  przy  jednocześnie  zamkniętych 

drzwiach przedziału zasilającego, czyli ograniczają zamknięcie tych drzwi, co jest niezgodne 

z  wymaganiami  Zamawiającego.  W  DTR  stacji  (str.  35)  brak  jest  informacji  odnośnie 

możliwości zamknięcia drzwi przedziału po założeniu uziemiaczy na uchwyty. 

W  certyfikacie  zgodności  NR  020/2016  dla  rozdzielnicy  SN  typu  8DJH  produkcji 

Siemens widnieje zapis, że prawo do posługiwania się certyfikatem zgodności w okresie jego 

ważności dotyczy wyłącznie właściciela certyfikatu lub jego upoważnionego przedstawiciela.

W złożonej ofercie brak jest zgody na posługiwanie się ww. certyfikatem przez PKI WILK. 

Zgodnie z pkt. 4.10.2, 4.10.3, 5.9.2 załącznika nr 4 do SIWZ, Zamawiający wymagał 

załączenia do oferty kopii protokołów badania typu dla stacji transformatorowej, rozdzielnicy 

SN oraz złącza kablowego.  

Certyfikaty  zgodności  Nr  092/2015,  020/2016,  090/2015  zostały  wydane  na 

podstawie oceny wyrobu dokonanej przez Zespół ds. certyfikacji (DZC) Instytutu Energetyki, 

a  nie  na  postawie  raportów  z  badań  typu  wykonywanych  przez  akredytowane  laboratoria 

badawcze.  Zespół  ds.  certyfikacji  (DZC)  Instytutu  Energetyki  nie  jest  laboratorium  i  nie 

prowadzi  działalności  badawczej  lecz  świadczy  jedynie  usługi  certyfikacyjne  w  zakresie 

oceny zgodności z dokumentami normatywnymi wyrobów przeznaczonych do stosowania w 

przedsiębiorstwach  elektroenergetycznych  zajmujących  się  przesyłem,  dystrybucją  i 

wytwarzaniem  energii  elektrycznej.  Zespół  ten  jest  upoważniony  do  wydania  certyfikatów 


oznaczonych  znakiem  PCA,  lecz  nie  jest  uprawniony  do  przeprowadzenia  badań  typu  na 

zgodność z normą, których wyniki stanowią podstawę do wydania certyfikatu.  

Powyższe  zarzuty  jednoznacznie  wskazują,  że  oferta  PKI  WILK  jest  niezgodna  z 

postanowieniami  SIWZ  w  szczególności  co  do  oferowanego  przedmiotu  dostaw,  który  nie 

spełnia  wymagań  i  norm  stawianych  przez  Zamawiającego.  Zgodnie  z  dyspozycją  przepisu 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, obowiązkiem Zamawiającego jest jej odrzucenie. 

II.

Zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 3 Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  art.  8  ust.  1  Pzp,  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  jest  jawne.

  Art.  96  ust  3  Pzp  wskazuje,  iż  jawny  jest  również  protokół 

postępowania  wraz  z  załącznikami,  przy  czym  załącznikami  są  w  szczególności  oferty, 

opinie biegłych, oświadczenia, itp. (art. 96 ust. 2). Załączniki do protokołu udostępnia się po 

dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  (art.  96  ust.  3  zdanie  drugie).  Załącznikiem  do 

protokołu  jest  oferta  wykonawcy  PKI  WILK,  a  zatem  dokument  ten  powinien  być  jawny  i 

podlegać udostępnieniu od chwili otwarcia ofert. 

Od zasady jawności postępowania istnieje wyjątek - możliwość ograniczenia dostępu 

do  informacji  związanych  z  postępowaniem  w  przypadkach  określonych  w  ustawie.  Taki 

przypadek  określony  został  w  art.  8  ust.  3  Pzp  -  „Nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji, 

jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do 

udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  

iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa". Powyższy przepis przeniósł 

ciężar  wykazania  przesłanek  uprawniających  do  nieujawniania  informacji  na  wykonawcę.  

W  związku  z  powyższym,  zamawiający  już  nie  bada  zastrzeżonych  informacji,  lecz  bada 

skuteczność  ich  zastrzeżenia.  To  na  wykonawcy,  który  zastrzega,  że  informacje  nie  mogą 

być  udostępnione  jako  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  spoczywa  obowiązek 

wykazania, że informacje w istocie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 

ust. 4 uznk.

PKI  WILK  nie  sprostał  ciężarowi  wykazania,  że  zastrzeżone  przez  niego  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  ofercie  wykonawca  ograniczył  się  do  wskazania 

jedynie  w  spisie  treści,  iż  str.  173  -  557  jego  oferty  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa. 

Wykonawca  w  piśmie  z  dnia  9.12.2016  r.  zamiast  wykazać  zasadność  dokonanego 

zastrzeżenia, ograniczył się jedynie do zacytowania brzmienia przepisu i treści orzeczeń, nie 

wykazując,  że  określone  informacje  faktycznie  stanowią  tajemnicę  jego  przedsiębiorstwa, 

bądź też przedłożenia jakichkolwiek dowodów na poparcie powyższego. Fakt, że informacja 

stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  każdorazowo  wynika  z  indywidualnego  stanu 

faktycznego,  sytuacji  przedsiębiorcy  i  poczynionych  przez  niego  działań  celem  jej 

nieujawniania.


Wykonawca PKI WILK nie podjął nawet próby uprawdopodobnienia, by wskazać, że 

informacje znajdujące się na stronach 173-557 oferty taki charakter posiadają. Z całokształtu 

działań  wykonawcy  zdaje  się  wynikać,  iż  celem  zastrzeżenia  stron  173-  557  oferty  było 

jedynie  utrudnienie  weryfikacji  prawidłowości  danych  zawartych  w  ww.  dokumentach  przez 

innych wykonawców, co jest niedopuszczalne z punktu widzenia przepisu art. 8 ust. 3 Pzp. 

III.

Zarzut  zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  PKI  WILK  i  uznania  jego  oferty  za 

odrzuconą oraz odrzucenia jego oferty (art. 24 ust. 2 pkt. 2 w zw. z ust. 4 oraz art 89 

ust. 1 pkt. 5) 

Przepis art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 

2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) zawiera definicję gwarancji bankowej.  

Gwarancja  wadialna  musi  spełniać  wymogi  wskazane  w  Pzp  oraz  opisane  w  pkt 

6.1.SIWZ,  gdzie  Zamawiający  wskazał,  że  z  dokumentu  gwarancji  musi  jednoznacznie 

wynikać,  iż

  zobowiązanie  gwaranta  do  zapłaty  całej  kwoty  wadium  jest  nieodwołalne  i 

bezwarunkowe,  na  pierwsze  żądanie  Zamawiającego  zawierające  oświadczenie,  że 

zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 46 Pzp - bez potwierdzania tych okoliczności. 

Wyżej  wskazanych  treści  nie  zawiera  gwarancja  przedłożona  przez  PKI  WILK. 

Wprawdzie  w  jej  treści  wskazano,  iż  Zamawiający  jest  beneficjentem,  gwarancja  jest 

nieodwołalna  i  bezwarunkowa,  jednakże  w  pkt  4  jej  treści  znajduje  się  oświadczenie 

gwaranta, w związku z którym gwarant nie tylko wbrew żądaniu Zamawiającego nie zawarł w 

dokumencie  informacji  o  odwołaniu  się  do  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  46  Pzp,  ale 

uzależnił  wypłatę  sumy  gwarancyjnej  od  nieznajdującego  umocowania  w  Pzp,  ani  w  SIWZ 

oświadczenia  Beneficjenta,  iż  Zleceniodawca

  nie  spłacił  zobowiązania  zabezpieczonego 

gwarancją,  w  sytuacji  gdy  zobowiązanie  wykonawcy  wynikające  z  SIWZ  i  Pzp, 

zabezpieczone rzeczową gwarancją,

 jest zobowiązaniem niepieniężnym i brak jego realizacji 

nigdy  nie  będzie  polegał  na  jego  niespłaceniu,  wprowadził  niejako  również  warunek  dla 

Zamawiającego  polegający  na  konieczności  wcześniejszego  wezwania  do  zapłaty 

wykonawcy  PKI WILK,  przed  możliwością  złożenia  żądania  wypłaty  sumy  gwarancyjnej,  by 

możliwe  było  złożenie  przez  Zamawiającego  oświadczenia,  iż  Zleceniodawca  nie  spłacił 

zobowiązania zabezpieczonego przedmiotową gwarancją. 

Jak wskazuje się w orzecznictwie, opisanie zabezpieczonego rezultatu niekoniecznie 

musi  nastąpić  poprzez  zawarcie  w  jej  treści  przepisów  Pzp  lub  SIWZ,  wystarczające  jest 

odesłanie  do  przesłanek  zatrzymania  wadium  opisanych  w  innych  dokumentach,  jednakże 

odesłanie to powinno być jasne, pewne, nie budzące wątpliwości oraz nie rodzące podstaw 

do  wątpliwości  interpretacyjnych.

  Jakiekolwiek  odstępstwa  w  kształtowaniu  rezultatu 

zabezpieczenia, które zawężają  zakres odpowiedzialności gwaranta  w stosunku do formuły 

zawartej  w  normach  Pzp,  należy  uznać  za  nieprawidłowe.  Określenie  warunków  zapłaty 

gwarancji  bankowej  w  sposób  nakładający  na  Zamawiającego  obowiązek  wykonania 


dodatkowych  czynności  i  odmienny  niż  ustawowe  oraz  opisane  w  SIWZ  powoduje,  że 

gwarancja bankowa nie może być uznana za prawidłowe ustanowienie wadium. Odwołujący 

zauważył,  że  treść  gwarancji  wyznacza  całość  zobowiązania  gwaranta.  Braku  jasnych 

odwołań do przepisów ustawy Pzp lub SIWZ nie sposób jest konwalidować przez dokonanie 

wykładni  tego  zobowiązania.  Zgodnie  z  dyrektywami  preferencji,  na  czoło  wysuwa  się 

powszechnie  akceptowana  w  orzecznictwie  Sądu  Najwyższego  (m.in.  w  wyroku  z  dnia  12 

czerwca  2015  r.  w  sprawie  II  CSK  518/14)  i  w  piśmiennictwie  zasada  pierwszeństwa 

wykładni językowej i subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. Jak wskazuje Sąd 

Najwyższy,  zasada  pierwszeństwa  wykładni  językowej,  choć  nie  ustala  absolutnego 

porządku  preferencji,  to  jednak  dopuszcza  odstępstwa  od  wyniku  jej  zastosowania  tylko  w 

przypadku.  gdy  w  wyniku  wykładni  językowej  dochodzi  się  do  niesprawiedliwych.  czy 

irracjonalnych wniosków. Również Izba  wielokrotnie w swoich orzeczeniach wskazywała na 

pierwszeństwo  wykładni  językowej,  która  również  powinna  mieć  pierwszorzędne 

zastosowanie w przedmiotowej sytuacji. 

W  konsekwencji  powyższe  skutkuje  koniecznością  wykluczenia  wykonawcy  

z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 Pzp. 

Odwołujący  podniósł  dodatkowo,  że  wykonawca  PKI  WILK  nie  przedłużył  terminu 

związania  ofertą,  gdyż  jego  oświadczenie  o  przedłużeniu  terminu  związania  ofertą  zostało 

doręczone  Zamawiającemu  w  dniu  13.12.2016  r.  podczas,  gdy  termin  ten  upłynął  w  dniu 

12.12.2016 r., co uniemożliwiało dokonanie wyboru oferty PKI WILK, jako najkorzystniejszej 

w dniu 14.12.2016r. 

Oświadczenia  składane  przez  wykonawcę,  w  tym  oświadczenie  o  przedłużeniu 

terminu związania ofertą, powinny zostać złożone w formie pisemnej, co potwierdza treść art. 

82 ust. 2 Pzp. Termin związania ofertą stanowi element oferty, zatem jego przedłużenie musi 

zostać  dokonane  w  tej  samej  formie  pod  rygorem  nieważności,  co  złożenie  oferty.  Jeżeli 

termin związania ofertą upłynął, to nie podlega on przywróceniu i z tego względu oferta nie 

może zostać uznana za najkorzystniejszą. 

Wykonawca:  Przedsiębiorstwo  Konstrukcji  Innowacyjnych  WILK  s.c.,  w  dniu  23 

grudnia  2016  r.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 

Zamawiający pismem z dnia 30 grudnia 2016 r. złożył na posiedzeniu odpowiedź na 

odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia  odwołania,  stosownie  do  art.  179  ust.  1  Pzp.  Odwołujący  złożył  ofertę,  która 

została odrzucona, lecz w przypadku uwzględnienia odwołania oferta Odwołującego powinna 

zostać wybrana jako najkorzystniejsza. 

Izba  uznała  za  skuteczne  przystąpienie  wykonawcy:

  Przedsiębiorstwo  Konstrukcji 

Innowacyjnych  WILK  s.c.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego, 

stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.

Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  stacji  transformatorowych  kompaktowych 

prefabrykowanych SN/nn oraz  złączy/szaf kablowych SN dla potrzeb ENEA Operator Sp. z 

o.o. dla oddziałów dystrybucji w Gorzowie Wlkp., Bydgoszczy, Szczecinie i Zielonej Górze.

W postępowaniu zostały złożone trzy oferty. Zamawiający dokonał wyboru oferty PKI 

WILK  s.c.  jako  najkorzystniejszej.  Oferta  Odwołującego  uzyskała  drugą  pozycję.  Trzecia 

oferta została odrzucona przez Zamawiającego. 

Izba  uznała  za  zasadny  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  2  pkt  2  Pzp,  poprzez 

zaniechanie wykluczenia oferty wykonawcy PKI WILK i uznania jego oferty za odrzuconą na 

podstawie  art.  24  ust.  4  Pzp,  gdyż  wykonawca  nie  wniósł  wadium  do  upływu  terminu 

składania  ofert.  Jednocześnie  Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt.  5 

Pzp,  który  nakazuje  odrzucenie  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  wykluczonego  

z postępowania. Przepis ten ma zastosowanie wówczas gdy wykonawca, który składa ofertę, 

został uprzednio wykluczony z postępowania. W ustalonym w tej sprawie stanie faktycznym 

taki przypadek nie miał miejsca.  

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  opisał  w  SIWZ  wymogi  dotyczące  wadium  (pkt  6). 

Zamawiający żądał wniesienia wadium w wysokości: 150.000,00 zł.  

W pkt 6.4  Zamawiający postanowił, że „W przypadku gdy wykonawca wnosi wadium 

w  formie  gwarancji  bankowej  lub  gwarancji  ubezpieczeniowej  z  treści  tych  gwarancji  musi  

w szczególności jednoznacznie wynikać: 

a)  zobowiązanie  gwaranta  (banku,  zakładu  ubezpieczeń)  do  zapłaty  całej  kwoty  wadium 

nieodwołalnie i bezwarunkowo na pierwsze żądanie zamawiającego (beneficjenta gwarancji), 


zawierające oświadczenie, że zaistniały okoliczności, o których mewa w art 46 ustawy Pzp - 

bez potwierdzania tych okoliczności, 

b) termin obowiązywania gwarancji, który nie może być krótszy niż termin związania ofertą, 

c) miejsce i termin zwrotu gwarancji.” 

Wymagania  powyższe  czynią  zadość  przepisom  ustawy  Pzp  w  celu  zabezpieczenia 

interesów zamawiającego i skutecznego zaspokojenia jego roszczeń na wypadek zaistnienia 

w prowadzonym postępowaniu przesłanek uzasadniających zatrzymanie wadium. 

Odwołując  się  do  legalnej  definicji  gwarancji  bankowej  zawartej  w  art.  81  ust.  1 

ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  Prawo  bankowe  (t.j.  Dz.U.  z  2002  r.  Nr  72,  poz.  665  ze 

zm.),  należy  wskazać,  że  gwarancją  bankową  jest  jednostronne  zobowiązanie  banku

gwaranta,  że  po  spełnieniu  przez  podmiot  uprawniony  (beneficjenta gwarancji)  określonych 

warunków  zapłaty,  które  mogą  być  stwierdzone  określonymi  w  tym  zapewnieniu 

dokumentami,

  jakie  beneficjent  załączy  do  sporządzonego  we  wskazanej  formie  żądania 

zapłaty,  bank  ten  wykona  świadczenie  pieniężne  na  rzecz  beneficjenta  gwarancji  - 

bezpośrednio albo za pośrednictwem innego banku.  

Wykonawca PKI WILK złożył wraz z ofertą gwarancję bankową wystawioną w dniu 12 

października 2016 r. przez Lubusko-Wielkopolski Bank Spółdzielczy z siedzibą w Drezdenku 

nr  2/GW/2016/55,  a  w  ramach  przedłużenia  ważności  wadium  -  gwarancję  nr 

2/GW/2016/55/1 z dnia 8 grudnia 2016 r. 

W  treści  ww.  gwarancji  wskazano,  że  Zamawiający  jest  beneficjentem,  jak  również, 

ż

e  gwarancja  jest  nieodwołalna  i  bezwarunkowa.  Jednocześnie  w  treści  dokumentu 

gwarancji zawarte zostało postanowienie (pkt 4) o następującej treści: „Bank zobowiązuje się 

zapłacić  sumę  gwarancyjną  na  pierwsze  żądanie  Beneficjenta  zawierające  oświadczenie,  

ż

e  Zleceniodawca  nie  spłacił  zobowiązania  zabezpieczonego  gwarancją  i  wskazujące  nr 

rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata gwarancji, wyrażone w formie pisemnej 

pod rygorem nieważności i skierowane na adres: Lubusko-Wielkopolski Bank Spółdzielczy z 

siedzibą w Drezdenku, 66-530 Drezdenko, ul. Chrobrego 7.” 

Ponadto  w  dokumencie  gwarancji  nie  zawarto  odniesienia  wprost  do  okoliczności,  

o  których  mowa  w  art.  46  Pzp  ani  wskazanych  w  pkt  6.4  SIWZ.  Gwarancja  zawiera 

określenie  Zamawiającego  jako  beneficjenta,  nazwę  postępowania  oraz  numer  nadany 

postępowaniu przez Zamawiającego. 

W  ocenie  Izby,  z  przytoczonego  powyżej  pkt  4  treści  gwarancji  wynika,  

ż

e  przedmiotowa  gwarancja  zawiera  warunek  uzależniający  wypłatę  sumy  gwarancyjnej  od 

nieznajdującego  umocowania  w  przepisach  ustawy  Pzp  lub  postanowieniach  SIWZ 

oświadczenia  Beneficjenta  (Zamawiającego),  iż  Zleceniodawca  (Wykonawca)  nie  spłacił 

zobowiązania zabezpieczonego gwarancją. Należy podkreślić, że zobowiązanie wykonawcy 

wynikające  z  SIWZ  i  przepisów  Pzp,  zabezpieczone  gwarancją,

  jest  zobowiązaniem 


niepieniężnym i brak jego realizacji nigdy nie będzie polegał na jego niespłaceniu. Ponadto, 

w  przypadku  wadium  wniesionego  w  formie  gwarancji  zamawiający  ma  prawo  zaspokoić 

swoje  roszczenie  wprost  z  gwarancji  –  nie  ma  obowiązku  uprzedniego  występowania  do 

wykonawcy  o  zapłatę  kwoty  wadium.  Postanowienie  powyższe,  zawarte  w  pkt  4  gwarancji, 

nakłada zatem na Zamawiającego dodatkowy obowiązek wezwania  wykonawcy do zapłaty, 

aby możliwe było następnie złożenie przez Zamawiającego oświadczenia, iż Zleceniodawca 

nie  spłacił  zobowiązania  zabezpieczonego  przedmiotową  gwarancją  i  dopiero  wówczas 

żą

dania  zapłaty  sumy  gwarancyjnej  od  Gwaranta.  Warunek  dochodzenia  zapłaty  sumy 

wadialnej  w pierwszej kolejności od  wykonawcy, a następnie od banku – gwaranta stanowi 

sprzeczność  z  bezwarunkowym  charakterem  gwarancji  oraz  wskazuje  na  akcesoryjny 

charakter  zobowiązania  Banku,  zależny  od  rozmiaru  zobowiązania  podstawowego,  co  jest 

niezgodne z właściwościami bezwarunkowej gwarancji bankowej zdefiniowanej w art. 81 ust. 

1 Prawa bankowego. 

W orzecznictwie  wskazuje się, że opisanie zabezpieczonego rezultatu niekoniecznie 

musi  nastąpić  poprzez  zawarcie  w  treści  gwarancji  wprost  treści  przepisów  Pzp  lub 

postanowień  SIWZ.  Wystarczające  jest  odesłanie  do  ustawowych  przesłanek  zatrzymania 

wadium, jednakże odesłanie to powinno być jasne, pewne, nie budzące wątpliwości. 

Treść  gwarancji  wyznacza  całość  zobowiązania  gwaranta.  Brak  jasnej  treści 

i  odwołania  do  przepisów  ustawy  Pzp  lub  SIWZ  nie  może  być  konwalidowany  poprzez 

dokonywanie wykładni zobowiązania, w tym np. z uwzględnieniem dodatkowych oświadczeń 

ze  strony  baku  udzielającego  gwarancji  (oświadczenia  banku  z  dnia  3  stycznia  2017  r. 

złożone przez Przystępującego na rozprawie). Gwarancja bankowa musi dokładnie określać 

okoliczności,  w  których  po  stronie  gwaranta  powstaje  obowiązek  zapłaty.  Izba  wielokrotnie  

w  swoich  orzeczeniach  wskazywała  na  pierwszeństwo  wykładni  językowej,  która  również 

powinna  mieć  pierwszorzędne  zastosowanie  w  przedmiotowej  sytuacji  (patrz:  wyrok  Sądu 

Najwyższego z dnia 12 czerwca 2015 r. w sprawie II CSK 518/14). 

Jednocześnie,  jakiekolwiek  odstępstwa  w  kształtowaniu  rezultatu  zabezpieczenia, 

które  zawężają  zakres  odpowiedzialności  gwaranta  w  stosunku  do  zakresu  opisanego  

w  przepisach  Pzp,  należy  uznać  za  nieprawidłowe. Określenie  warunków  zapłaty  gwarancji 

bankowej  w  sposób  nakładający  na  Zamawiającego  obowiązek  wykonania  dodatkowych 

czynności  i  odmienny  niż  ustawowe  oraz  opisane  w  SIWZ  warunki  zatrzymania  wadium 

powoduje,  że  gwarancja  bankowa  nie  może  być  uznana  za  prawidłowe  ustanowienie 

wadium. 

Powyższe  obliguje  Zamawiającego  do  wykluczenia  wykonawcy  PLKI  WILK  

z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 Pzp, z powodu niewniesienia wadium oraz 

w konsekwencji uznanie oferty tego za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp. 


W danym stanie faktycznym Izba nie stwierdziła naruszenia art. 46 ust. 4a w zw. z ust 

5  Pzp,  które  zobowiązują  zamawiającego  do  zatrzymania  wadium  w  przypadkach 

określonych  w  tych  przepisach.  Naruszenie  tych  przepisów  może  nastąpić  poprzez 

niewykonanie  czynności  zatrzymania  wadium,  jeśli  zaistniały  ku  temu  określone  w  tych 

przepisach  przesłanki.  Ponieważ  takie  okoliczności  nie  wystąpiły  w  analizowanym  stanie 

faktycznym brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia powyższych przepisów. 

Podsumowując  zarzuty  odwołania  w  rozpoznanym  zakresie  oraz  biorąc  pod  uwagę, 

ż

e stwierdzono naruszenie przez Zamawiającego przepisów art. 24 ust. 2 pkt 2 i art. 24 ust. 

4 Pzp, w konsekwencji za zasadny należało uznać zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp, przez 

prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  w  związku 

zaniechaniem wykluczenia wykonawcy, który podlegał wykluczeniu i odrzucenia jego oferty.  

Nie  potwierdził  się  natomiast  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  PKI 

WILK  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Izba  nie  stwierdziła  okoliczności 

potwierdzających, że treść oferty PKIU WILK nie odpowiada treści SIWZ.  

Izba  nie  stwierdziła  w  powyższym  zakresie  naruszenia  art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez 

zaniechanie wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów. 

W odniesieniu do szczegółowych zarzutów dotyczących niezgodności treści ofert PKI 

WILK z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia Izba zważyła, jak poniżej: 

Zarzut nr 1. Deklaracje zgodności dla sygnalizatorów zwarć

Odwołujący podnosił, że stosownie do pkt 7.1. ppkt i) (z uwzględniającym wyjaśnienia 

przez  Zamawiającego  treści  SIWZ  z  dnia  28  września  2016  r.)  oraz  pkt.  5.9.4  pkt  a) 

Załącznika nr 4 do SIWZ „Standard w sieci dystrybucyjnej ENEA Operator Sp. z o.o. Stacje 

transformatorowe  kompaktowe  prefabrykowane  SN/nn  oraz  złącza/szafy  kablowe  SN", 

Zamawiający 

wymagał 

przedstawienia 

dla 

sygnalizatorów 

zwarć 

doziemnych 

i  międzyfazowych  deklaracji  zgodności  CE  oraz  deklaracji  zgodności  producenta  lub  jego 

upoważnionego przedstawiciela albo importera z normami: 

• 

PN-EN 61010-1:2011E 

• 

PN-EN 61000-6-2:2008  

• 

PN-EN 61000-6-4:2008+Al:2012 

• 

PN-EN 60255-26:2010 

Jak  wynika  z  treści  pkt  5.9.4  lit.a  Załącznika  nr  4  do  SIWZ  (po  wyjaśnieniach  SIWZ), 

wymaganie  przedstawienia  w  ofercie  deklaracji  zgodności  producenta  lub  jego 

upoważnionego  przedstawiciela  albo  importera  na  zgodność  z  przywołanymi  normami 

dotyczy  sygnalizatorów  zwarć  doziemnych  i  międzyfazowych  dotyczy  sieci  napowietrznych. 


Strony  zgodziły  się,  że  sieci  napowietrzne  nie  są  przedmiotem  postępowania,  jednak 

zdaniem Odwołującego, postanowienie to zawiera jedynie omyłkę pisarską. Odwołujący nie 

wykazał jednak, że wskazane w tym punkcie normy dotyczą sygnalizatorów zwarć w sieciach 

kablowych, które są przedmiotem postępowania.  

Jednocześnie  Izba  zważyła,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  że  deklaracja  zgodności 

zawarta w ofercie wykonawcy PKI WILK na stronie 675 dla sygnalizatora zwarć doziemnych 

i  międzyfazowych  nie  spełnia  wymagań  Zamawiającego,  poprzez  wskazanie  zgodności  

z Dyrektywą LVD Nr 2014/35/EU i Nr 2014/30/EU. Opierając się na opinii powoływanej przez 

Odwołującego  „Analiza  porównawcza  deklaracji  zgodności  UE  i  deklaracji  zgodności 

składanej  przez  dostawcę”  z  dnia  1  sierpnia  2016  r.  należy  stwierdzić,  że  deklaracja 

zgodności  UE  jest  dokumentem  potwierdzającym  zgodność  wyrobu  z  dyrektywami 

europejskimi  i  normami  tzw.  zharmonizowanymi.  Jeżeli  określone  normy  wykraczają  poza 

ten zakres, deklaracja zgodności powinna odnosić się dodatkowo do takich norm i wymagań. 

Powyższe  okoliczności  nie  zostały  przez  Odwołującego  wykazane  w  badanym  zakresie, 

dlatego nie można uznać, że złożona deklaracja zgodności nie obejmuje przywołanych przez 

Zamawiającego norm. 

Zarzut nr 2. Certyfikat zgodności Nr 094/2015 na rozdzielnicę nn 

Faktem  jest,  że  Certyfikat  Nr  094/2015  na  rozdzielnicę  nn  (str.  127,  128,  129  oferty 

PKI  WILK)  nie  wyszczególnia  typu  zastosowanych  rozłączników  bezpiecznikowych  NSL. 

Dokument  ten  zawiera  jednak  parametry  tych  urządzeń,  które  były  zastosowane  

w  przebadanej  rozdzielnicy.  W  ocenie  Izby  wskazanie  tych  parametrów  jest  wystarczające 

do  zastosowania  odpowiednich  zamienników  rozłączników  bezpiecznikowych  NSL 

pozwalających  na  uzyskanie  parametrów  rozdzielnicy  wskazanych  w  treści  certyfikatu, 

niezależnie  do  rodzaju  (producenta)  rozłączników  NSL  z  którymi  została  przebadana 

rozdzielnica  nn.  W  ocenie  Izby  informacja  Instytutu  Energetyki  z  dnia  19  lipca  2016  r. 

zawiera  uwagi  w  stosunku  do  certyfikatów,  w  których  dla  konkretnych  elementów 

(komponentów)  rozdzielnicy  nie  podano  zamienników,  jednak  nie  wyklucza  ona 

prawidłowości  certyfikatu,  w  którym  zamiast  wskazania  konkretnych  komponentów,  podaje 

się ich parametry, co umożliwia zastosowanie odpowiednich zamienników komponentów.  

Zarzut nr 3. Sy

gnalizatory zwarć w złączach kablowych SN 

Zgodnie  z  pkt.  3.1  SIWZ  -  poz.7a  tabeli,  przedmiotem  zamówienia  są  m.in. 

sygnalizatory zwarć. Zgodnie z odpowiedziami na pytania do SIWZ z dnia 9 sierpnia 2016 r. 

i  28  sierpnia  2016  r.,  Zamawiający  wskazał,  że  doposażenie,  o  którym  mowa  w  pkt  3.1- 

pozycja  nr  7a  tabeli  dotyczy  „wskaźników  zwarć”,  które  mają  własne  zasilanie  oraz 

możliwość  zasilania  z  zewnętrznego  źródła.  Zamawiający  wskazał,  że  wskaźnik  winien 

umożliwiać  przekazanie  informacji  o  stanie  pracy  (zwarcie/brak  zwarcia).  Styki  wskaźnika 

zwarć  winny  być  wyprowadzone,  zaizolowane  oraz  opisane  (numer  pola  rozdzielnicy)  


w  kanale  kablowym  umieszczonym  w  pobliżu  rozdzielnicy  SN  tak,  aby  w  przypadku 

późniejszego  wyposażenia  złącza  w  układ  transmisji  danych  możliwe  było  pobranie 

informacji  z  sygnalizatora  zwarć  o  stanie  pracy  oraz  doprowadzenia  do  niego  zasilania 

zewnętrznego  bez  konieczności  ingerencji  w  rozdzielnicę  SN.  Wskaźnik  winien  posiadać 

zasilanie własne umożliwiające jego pracę co najmniej w okresie 5 lat. 

Odnosząc  się  do  powyższych  wymagań  należy  wskazać  w  pierwszej  kolejności,  

ż

e  Zamawiający  zamiennie  stosował  w  treści  SIWZ  określenia:  „wskaźniki  zwarć”  i 

„sygnalizatory zwarć”. Urządzenia te, jak wyjaśniły strony postepowania” niewiele się różną, 

w szczególności - sposobem sygnalizacji. Jednocześnie należy  zauważyć, że Zamawiający 

nie wskazywał, aby w tym zakresie określił w SIWZ jakichkolwiek wymagania. 

Nie sposób się zgodzić z twierdzeniem Odwołującego, iż Zamawiający wymagał, aby 

urządzenie  sygnalizatora  zwarć  lub  wskaźnika  zwarć  posiadało  zasilanie  z  baterii, 

umożliwiające  pracę  tego  urządzenia  w  okresie  5  lat.  Wymaganie,  iż  „Wskaźnik  winien 

posiadać  zasilanie  własne  umożliwiające  jego  pracę  co  najmniej  w  okresie  5  lat”  nie  jest 

tożsame z możliwością pracy tego urządzenia przez 5 lat na baterii. Izba zgodziła się w tym 

zakresie z logiczną i przekonywującą interpretacją podaną przez Zamawiającego, że chodzi 

tu o możliwość działania urządzenia w tym okresie pomimo możliwości wystąpienia braków 

zasilania z sieci, czyli o tzw. żywotność urządzenia.  

Wykonawca  PKI WILK  załączył  do  oferty  kartę  katalogową  sygnalizatora  zwarć  (str. 

634,  635  oferty),  która  potwierdza,  że  wymagania  Zamawiającego  w  przedstawionym 

powyżej  zakresie  są  spełnione,  biorąc  pod  uwagę,  że  Zamawiający  nie  wymagał  w  SIWZ, 

aby  urządzenie  pracowało  na  baterii  przez  okres  5  lat.  Jak  wynika  z  danych  technicznych, 

ww.  urządzenie  posiada  zasilanie  pomocnicze,  które  wynosi  24  -  230V  AC/DC  oraz 

podtrzymanie pojemnościowe pracy wyświetlacza przez 6 godzin.  

Odwołujący  podnosił  również,  że  w  przypadku  zaoferowanych  przez  PKI  WILK 

sygnalizatorów  IKI-50  do  wykrywania  zwarć  doziemnych  za  pomocą  wymaganego  przez 

ENEA  algorytmu  kierunkowego  niezbędne  są  sygnały  napięciowe  ze  wskaźników  napięcia 

CAPDIS,  który  bazuje  nie  tylko  na  pomiarze  prądu  ale  wymaga  także  pomiaru  napięcia.  

Z instrukcji ww. urządzenia pkt 2.4.3 wynika, że do poprawnej pracy urządzenia (wykrywania 

zwarć)  nie  jest  potrzebny  pomiar  napięcia.  Producent  wskazał,  że  zakres  pomiaru  zwarć 

międzyfazowych  jest  mierzony  za  pomocą  prądu,  a  nie  napięcia.  Zamawiający  zaprzeczył 

jednoznacznie,  jakoby  w  SIWZ  określił  wymaganie  dotyczące  algorytmu  kierunkowego 

opartego  na  pomiarze  napięcia.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  wymagał  jedynie  nastawy 

czasowej algorytmu kierunkowego ∆ T oraz nastawy prądowej algorytmu kierunkowego ∆ I, 

a te wymogi zostały spełnione. 

W  zakresie  pozostałych  wymagań,  tj.  wykrywania  zwarcia  doziemnego  min.  5A  do 

500A z regulacją nastawy (wartość prądu zerowego Io),  Odwołujący oparł swoje zarzuty na 


instrukcji  obsługi  urządzenia  Kontroler  sieci  dystrybucyjnych  IKI-50,  która  nie  pokrywa  się  

z  instrukcja  przedstawioną  przez  Przystępującego.  Jednocześnie  Odwołujący  nie  wykazał, 

ż

e jest to instrukcja aktualna i obowiązująca w stosunku do zaoferowanych urządzeń.  

Zarzut nr 4. Przepusty kablowe 

Jak  wskazywał  Odwołujący,  wymagania  odnośnie  przepustów  kablowych  zostały 

opisane w pkt. 4.7.1 ppkt. 1, m) oraz 5.6.1 ppkt. f) Załącznika nr 4 do SIWZ -

 kanał kablowy 

wyposażony  w  szczelne  przepusty  -  rozwiązania  prefabrykowane  wielokrotnego  użytku  

z uszczelniaczami, umożliwiające wprowadzenie kabli (wodoszczelne 5 bar i gazoszczelne 3 

bar)". Dodatkowe wymagania zostały sprecyzowane w odpowiedziach nr 3 na pytanie nr 24 

– wyjaśnienia Zamawiającego z dnia 9 sierpnia 2016 r.  

Zaoferowane  przez  PKI  WILK  rozwiązanie  wskazane  na  str.  671  oferty  spełnia 

wymaganie Zamawiającego sformułowane w odpowiedzi na pytanie nr 24 w odpowiedziach 

nr  3  –  wyjaśnienia  z  dnia  9  sierpnia  2016  r.  -  „fundament  wyposażony  w  zintegrowane  

z  monolitycznym  odlewem  wodo  i  gazoszczelne  przepusty  systemowe”.  Przedstawione  

w  ofercie  rozwiązanie  umożliwia  zamontowanie  gumowych  wkładów  uszczelniających  typu 

PK  110/20  w  sposób  zintegrowany  z  monolitycznym  odlewem  obudowy  stacji.  Odwołujący 

posługując się słownictwem w tym zakresie, w ocenie Izby, nieprawidłowo przyjął, że chodzi 

tu  o  przepusty  „zintegrowanie  monolityczne”  z  odlewem  obudowy  stacji,  podczas  gdy 

wymaganie  dotyczyło  ich  „zintegrowania  z  monolitycznym  odlewem”.  Część  systemu 

uszczelniającego  (przepustu)  powinna  być  „zabudowana",  a  tym  samym  zamontowana  

w  obudowie  stacji.  Wywodzenie  z  tego  zapisu,  że  tylko  rozwiązanie  zaoferowane  przez 

Odwołującego  spełnia  wymagania  nie  jest  uzasadnione.  W  ocenie  Izby,  Zamawiający 

poprzez  sformułowanie  omawianych  wymagań  nie  ograniczył  w  żaden  sposób  rodzaju 

rozwiązania  w  zakresie  przepustu  kablowego,  w  tym  nie  wykluczył  zabudowania  systemu 

uszczelniającego  w  obudowie  stacji  z  wykorzystaniem  specjalnie  wykonanego  w  tym  celu 

otworu w ścianie obudowy stacji transformatorowej.   

Ponadto,  dla  potwierdzenia  parametrów  wodo  i  gazoszczelności  zastosowanych 

uszczelnień  PK  110/20  wykonawca  PKI  WILK  załączył  do  oferty  certyfikat  zgodności  nr 

Z/12/073/15,  który,  jak  wyjaśnił  Zamawiający,  nie  był  wymagany,  a  ponadto  posiada  on 

oznaczenie  „Z”,  co  oznacza,  że  został  wydany  bezterminowo  i  dlatego  nie  zawiera  daty 

ważności,  co  jest  zgodne  z  zapisami  normy  PN-EN  ISO/IEC  17065.  Odwołujący  nie 

przedstawił w tym zakresie żadnych dowodów na potwierdzenie, ze certyfikat był wymagany 

lub też, że jest on nieważny, co podnosił w odwołaniu. 

Zarzut nr 5. Klasa obudowy stacji 

Zgodnie z pkt. 4.7.1e zał. nr. 4 do SIWZ, Zamawiający wymagał, aby klasa obudowy - 

była  nie  gorsza  niż  20.  Wykonawca  PKI  WILK  podał  w  ofercie  na  str.  68  oraz  w  karcie 

katalogowej (str. 113, 115 oferty) wartości klasy obudowy 5, 10, 15, 20, wyjaśniając, że klasa 


zależy od wykonania stacji i sposobu wentylacji. Powyższe nie oznacza wariantowości oferty 

lub niezgodności z wymaganiami, gdyż wymóg w zakresie klasy obudowy nie gorszej niż 20 

został spełniony, poprzez podanie wartości tego parametru poniżej wartości 20. Parametr ten 

w  istotnym  stopniu  zależy  od  strat  całkowitych  znamionowych  transformatora,  który 

Zamawiający  zastosuje  do  zabudowy  stacji,  przy  czym  wykonawca  zagwarantował 

nieprzekroczenie maksymalnej wartości, określonej przez Zamawiającego. 

Kwestia,  iż  w  załączonym  do  oferty  certyfikacie  stacji  na  str.  121  jest  podana  klasa 

obudowy  20  przy  stratach  całkowitych  znamionowych  transformatora  na  poziomie  7408W, 

natomiast  w  ofercie  (str.  69)  i  w  kartach  katalogowych  (str.  113)  wykonawca  wskazał  moc 

strat  całkowitych  transformatora,  który  Zamawiający  może  zastosować  w  stacji  jako  max. 

8840W, czyli większych niż określone w certyfikacie, powinna podlegać wyjaśnieniu w trybie 

art.  26  ust.  4  Pzp,  gdyż  nie  można  uznać,  że  certyfikat  przedłożony  w  ofercie  potwierdza 

parametr  klasy  obudowy  dla  transformatora  o  wyższych  stratach  całkowitych  max.  8840W. 

Izba nie nakazała jednak Zamawiającemu wykonania czynności w tym zakresie ze względu 

na to, że wykonawca podlega wykluczeniu, a zatem bezprzedmiotowe jest wyjaśnianie treści 

oferty w powyższym zakresie. 

Zarzut nr 6. Brak deklaracji zgodności dla gniazda wtyczkowego 

Brak  w  ofercie  wykonawcy  PKI  WILK  deklaracji  zgodności  z  Dyrektywą  LVD 

2006/95/WE  lub  LVD  2014/35/UE  dla  gniazda  wtyczkowego  nn  nie  stanowi  niezgodności  

z  treścią  SIWZ.  Deklaracja  taka  była  wymagana  dla  gniazda  wtyczkowego,  stanowiącego 

odrębny element. Powyższe potwierdza treść pkt 4.10.8 Załącznika nr 4 do SIWZ, co wynika 

z treści odpowiedzi nr 3 na pytanie 33 – wyjaśnienia Zamawiającego z dnia 9 sierpnia 2016 

r. Jak wyjaśnił Zamawiający, wskazane deklaracje nie dotyczą stacji jako całości, w ramach 

której są zamontowane gniazda wtyczkowe nn. 

Zarzut nr 7. Przepusty uziemiające stacji 

Zgodnie z wymaganiami z pkt. 4.7.1 lit. s) Załącznika nr. 4 do SIWZ oraz odpowiedzią 

na pytanie nr 29 w odpowiedziach nr 3 – wyjaśnienia Zamawiającego z dnia 9 sierpnia 2016 

r.  Zamawiający  dopuścił  dwa  rodzaje  rozwiązań  dotyczących  wykonania  przepustów  dla 

instalacji  uziemiającej,  tj.  poprzez  przepust  izolowany  dla  przewodu  uziemiającego  lub 

przepust uziemiający z zaciskiem krzyżowym. 

W karcie katalogowej  załączonej  do  oferty  PKI  WILK  na  str.  671  jest  przedstawiony 

przepust PK 110/UZ, co nie oznacza, że taki przepust został zaoferowany przez wykonawcę 

w  powyższym  zakresie.  Wskazana  karta  katalogowa  została  złożona  na  potwierdzenie 

parametrów  przepustu  PK  110/20  w  niej  przedstawionego,  natomiast  przepust  PK  110/UZ 

jest  jedynie  wymieniony  w  tej  karcie  dodatkowo,  co  nie  oznacza  że  jest  on  przedmiotem 

oferty.  Treść  oferty  w  zakresie  przepustu  uziemiającego  stacji  wynika  z  rozwiązań 

przedstawionych  na  stronie  16  i  51  oferty.  Dlatego  próbka  stacji  przedstawiona 


Zamawiającemu  przez  PKI  WILK,  która  zawiera  rozwiązanie  polegające  na  podłączeniu 

bednarki uziemienia zewnętrznego do zbiorczej szyny uziemień w stacji, poprzez przepusty 

uziemiające  z  zaciskiem  krzyżowym,

  zgodnie  z  zapisami  7.1  ppkt.  j)  SIWZ  potwierdza 

spełnienie przez oferowane dostawy wymagań Zamawiającego w powyższym zakresie i jest 

zgodna  z  treścią  oferty.  Tym  samym,  wobec  braku  rozbieżności  próbki  i  treści  oferty 

Zamawiający nie miał potrzeby  wezwania  wykonawcy do  wyjaśnień lub  uzupełnienia próbki 

na podstawie art. 26 ust 3 i ust 4 Pzp. 

Zarzut nr 8. 

W toku rozprawy Odwołujący przyznał słuszność stanowisku prezentowanemu przez 

Zamawiającego  w  zakresie  spełnienia  przez  próbkę  stacji  przedstawioną  przez  wykonawcę 

PKI  WILK,  zgodnie  z  wymaganiem  pkt.  4.4.6  zał  nr.  4  do  SIWZ.  Ze  stanowiska 

Zamawiającego  wynika,  że  Odwołujący  błędnie  przyjął  interpretację  tego wymagania  myląc 

pojęcia „rozdzielni” i „rozdzielnicy”. Zamawiający wymagał bowiem, aby

 rozdzielnica nn była 

wyposażona  w  uchwyty  do  zakładania  uziemiacza  zainstalowane  w  sposób  umożliwiający 

założenie uziemiacza od strony rozdzielni nn, nie ograniczając możliwości zamknięcia drzwi 

do rozdzielni nn.  

Przedstawione  w  ofercie  wykonawcy  (str.  84),  jak  również  w  próbce  stacji, 

rozwiązanie członu zasilającego (gdzie zamontowane są uchwyty do zakładania uziemiacza) 

umożliwiają  założenie  uziemiaczy  przy  jednocześnie  zamkniętych  drzwiach  przedziału 

zasilającego  czyli  nie  ograniczają  zamknięcia  tych  drzwi,  co  jest  zgodne  z  wymaganiami 

Zamawiającego.  

Zarzut nr 9. 

Kwestionowany  przez  Odwołującego  Certyfikat  zgodności  NR  020/2016  dla 

rozdzielnicy  SN  typu  8DJH  prod.  Siemens  został  załączony  wraz  z  próbką  rozdzielnicy 

dostarczonej  przez  wykonawcę  PKI  WILK  Zamawiającemu.  Odwołujący  nie  wykazał  

w  powyższym  zakresie  braku  uprawnienia  ww.  wykonawcy  do  oferowania  tego  produktu 

wraz  ze  stosownym  certyfikatem,  który  stanowi  nieodłączną  część  dokumentacji 

eksploatacyjnej urządzenia. Skoro wykonawca mógł zaoferować produkt Siemens, to łącznie 

z tym produktem był zobowiązany dostarczyć również stosowny certyfikat. 

Zarzut nr 10

Zgodnie  z  pkt.  4.10.2,  4.10.3,  5.9.2  Załącznika  nr  4  do  SIWZ,  z  uwzględnieniem 

wyjaśnień z dnia 28 września 2016 r. w odniesieniu do pkt 7.1 lit.g), Zamawiający wymagał, 

aby  do  oferty  były  dołączone  kopie  certyfikatów  oraz  protokołów  z  badań,  na  podstawie 

których  wystawiono  certyfikaty  potwierdzające  spełnienie  wymagań  normatywnych 

wymienionych w ww. pkt załącznika nr 4 do SIWZ (dla stacji transformatorowej, rozdzielnicy 

SN oraz złącza kablowego). 


Złożone w ofercie PKI WILK Certyfikaty zgodności Nr 092/2015, 020/2016, 090/2015 

zostały  wydane  na  podstawie  oceny  wyrobu  dokonanej  przez  Zespół  ds.  certyfikacji  (DZC) 

Instytutu  Energetyki,  który  zgodnie  z  zakresem  akredytacji  przedstawionym  do  akt  sprawy 

przez  Zamawiającego  jest  uprawniony  do  prowadzenia  działalności  badawczej  w  zakresie 

objętym ww. certyfikatami.  

Uwzględniając  powyższe  rozważania  nie  ma  podstaw  do  stwierdzenia.  Iż  oferta 

wykonawcy  PKI  WILK  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ,  wobec  czego  oferta  nie  podlega 

odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Izba uznała za niezasadny zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 3 Pzp 

i w zw. z art 11 ust 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

(t.j.  Dz.U.  z  2003  r.  Nr  153,  poz.  1503  ze  zm.),

  poprzez  zaniechanie  ujawnienia  przez 

Zamawiającego informacji zawartych na stronach 173 – 557 oferty wykonawcy PKI WILK. 

Zgodnie  z  art.  8  ust.  3  oraz  art.  96  ust.  3  Pzp,  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

udostępnia  się  wykonawcom  załączniki  do  protokołu  postępowania,  z  tym,  że  oferty 

udostępnia  się  od  momentu  ich  otwarcia,  za  wyjątkiem  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał, 

iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.  

W związku z brzmieniem przepisów wskazanych powyżej, wykonawca ma obowiązek 

wskazać  w  ofercie  które  informacje  zastrzega  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa  oraz 

„wykazać",  że  informacje,  które  zastrzegł  stanowią  tajemnicę  jego  przedsiębiorstwa. 

Wykonawca  musi  zatem  wykazać,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert,

  iż  są  to 

nieujawnione 

do 

wiadomości 

publicznej 

informacje 

techniczne, 

technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą,

 co do 

których  przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania  ich  poufności, 

stosownie do art. 11 ust. 4 uznk. 

W treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający zawarł w pkt 8.4 

postanowienie  wskazujące,  że  wykonawca  jest  zobowiązany  wyraźnie  zastrzec  w  ofercie 

informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, które nie mogą być udostępnianie innym 

wykonawcom oraz złożyć je wraz z ofertą w jednym opakowaniu z  wyraźnym oznaczeniem 

tych informacji. Zamawiający przedłożenia uzasadnienia bądź informacji lub dowodów w celu 

wykazania, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Wykonawca PKI WILK w swojej ofercie zastrzegł informacje zawarte na stronach 173 

-  557  oferty  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zastrzeżenie  zostało  dokonane  w  sposób 


wyraźny  i  jednoznaczny  -  w  spisie  treści  oferty.  Zastrzeżone  informacje  zostały  oddzielone  

w ofercie, jako wyodrębniona część oferty. 

W  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  dnia  2  grudnia  2016  r.  zawierające 

wezwanie  do  „wniesienia  zastrzeżeń  ws.  odtajnienia  oferty”  wykonawca  PKI  WILK  wyjaśnił 

pismem  z  dnia  9  grudnia  2016  r.,  iż  z  samej  istoty  zastrzeżonych  dokumentów  wynika,  

ż

e  mają  one  charakter  techniczny  i  technologiczny,  zawierają  bowiem  istotne  rozwiązania 

dotyczące konstrukcji oferowanych stacji transformatorowych i złączy kablowych, rozdzielnic 

itp.  Z  treści  zastrzeżonych  dokumentów  można  pozyskać  wiedzę  o  przebiegu  wieloletnich 

badań  nad  rozwojem  tych  produktów.  Dokumenty  te  niosą  zatem  ze  sobą  wartość 

gospodarczą i nie są ujawniane do wiadomości publicznej albowiem dotyczą kwestii, których 

ujawnienie  negatywnie  wpłynie  na  sytuacje  przedsiębiorcy.  Wykonawca  oświadczył,  

ż

e podjął wszelkie dostępne środki ostrożności aby zachować te dane w tajemnicy. 

Złożone  wyjaśnienie  nie  zostało  złożone  w  ofercie,  tj.  łącznie  z  dokonaniem 

zastrzeżenia. Jest ono odpowiedzią na pismo Zamawiającego, zawierające stanowisko co do 

podjęcia  decyzji  o  odtajnieniu  powyższych  informacji.  Należy  wziąć  pod  uwagę,  

ż

e Zamawiający nie wzywał wykonawcy do wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  co  w  ocenie  Izby  powinno  nastą  pić  w  szczególności  

w  przypadku,  gdy  Zamawiający  w  treści  SIWZ  nie  zawarł  stosownego  pouczenia  dla 

wykonawców  w  tym  zakresie,  wymagając  jedynie  oznaczenia  w  ofercie  zastrzeżonych 

informacji.  

Izba  podziela  pogląd,  że  sam  fakt,  że  wraz  ze  złożeniem  oferty  wykonawca  nie 

przedstawił  uzasadnienia  do  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  nie 

odbiera  tym  informacjom  faktycznego  charakteru  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jeśli 

zastrzeżenie  zostało  prawidłowo  dokonane.  Formalny  jedynie  brak  wykazania  jakie  środki 

wykonawca  podjął  w  celu  ochrony  danych  informacji  przed  ujawnieniem,  nie  stanowi 

uprawnienia  do  ich  ujawnienia  i  nie  pozbawia  tych  informacji  charakteru  tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  Zamawiający  jest  zobowiązany  dokonać  analizy  informacji  pod  katem 

zasadności  ich  zastrzeżenia  w  każdym  przypadku,  biorąc  pod  uwagę  okoliczności  danej 

sprawy. 

Izba nie podzieliła twierdzenia Odwołującego, że celem zastrzeżenia stron 173- 557 

oferty  wykonawcy  PKI  WILK  było  jedynie  utrudnienie  weryfikacji  prawidłowości  danych 

zawartych w ww. dokumentach przez innych wykonawców, a nie ochrona tych danych. Jak 

wynika  z  dokumentacji  postępowania  inni  wykonawcy  również  zastrzegli  takie  same 

informacje w swoich ofertach, jako tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Izba  nie  podzieliła  tym  samym  stanowiska  Odwołującego,  że  w  przypadku  braku 

wykazania  przez  wykonawcę,  że  informacje  w  istocie  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa, 

zamawiający  zobligowany  jest  do  udostępnienia  zastrzeżonych  informacji.  Przepis  ustawy 


Pzp, zobowiązujący wykonawcę do wykazania zasadności zastrzeżenia informacji w ofercie 

w  terminie  ich  zastrzeżenia  nie  może  stanowić  podstawy  do  bezkrytycznego  ujawniania 

informacji, które w sposób oczywisty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Niezasadny jest zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 85 ust 2 Pzp, poprzez fakt 

dokonania  wyboru  oferty  PKI  WILK  jako  najkorzystniejszej,  dla  której  upłynął  termin 

związania ofertą. 

Wykonawca  PKI  WILK  przedłużył  termin  związania  ofertą,  składając  drogą 

elektroniczną oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą w dniu 12 grudnia 2016 

r.,  które  w  oryginale  zostało  niezwłocznie  doręczone  Zamawiającemu  w  dniu  13  grudnia 

2016 r. Termin związania ofertą tego wykonawcy upływał w  dniu 12 grudnia 2016 r., a zatem 

jego przedłużenie nastąpiło przed upływem terminu.  

W  danym  stanie  faktycznym  nie  nastąpiło  uchybienie  zasadzie  pisemności 

postępowania.  Zamawiający  dopuścił  bowiem  w  treści  SIWZ  (pkt  1.9,  pkt  1.10)  sposób 

porozumiewania się z wykonawcami, zgodnie z wymogiem art. 27 Pzp, pisemnie, faksem lub 

drogą  elektroniczną  również  m.in.  w  zakresie  oświadczeń  składanych  przez  wykonawcę  

w  postępowaniu.  Doręczenie  Zamawiającemu  w  dniu  13  grudnia  2016  r.  oryginału 

oświadczenia  z  dnia  12  grudnia  2016  r.  o  przedłużeniu  terminu  związania  ofertą, 

uwzględniając  fakt  wcześniejszego  poinformowania  Zamawiającego  w  dopuszczonej  

w postępowaniu formie, nie uchybia wymogom art. 85 ust. 2 Pzp (oraz pkt 1.11 SIWZ).  

Biorąc  pod  uwagę  powyższy  stan  rzeczy,  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła, 

jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp oraz § 3 pkt 1 i 2 oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia  

15  marca  2010  roku  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238). 

…………………………………….