KIO 2418/16 KIO 2425/16 WYROK dnia 10 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

sygn. akt: 

KIO 2418/16 

KIO 2425/16 

WYROK 

z dnia 10 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Aleksandra Zielonka 

 
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 stycznia 2017 r., w Warszawie, odwołań wniesionych: 

A.  w dniu 22 grudnia 2016 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia: Asseco Data Systems S.A., Symmetry Sp. z o.o.ul. Żwirki i Wigury 

15; 81-387 Gdynia, 

B.  w dniu 22 grudnia 2016 r. przez wykonawcę Intertrading Systems Technology sp. 

z o.o., Al. Jerozolimskie 162A; 02-342 Warszawa, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Centrum  Przetwarzania  Danych 

Ministerstwa Finansów, ul. Samorządowa 1; 02-601 Radom, 

 
przy udziale  wykonawcy Intertrading Systems Technology sp. z o.o.,  Al. Jerozolimskie 

162A;  02-342  Warszawa,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego (KIO 2418/16) – po stronie odwołującego, 
 
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Asseco Data 

Systems S.A., Symmetry Sp. z o.o.ul. Żwirki i Wigury 15; 81-387 Gdynia, zgłaszających 

swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  (KIO  2425/16)  –  po  stronie 
zamawiającego, 
 
przy udziale wykonawcy Intros Technologie Multimedialne Sp. z o.o. ul. Wyszyńskiego 

12/5,  44-100  Gliwice,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego 

(KIO 2418/16 oraz KIO 2425/16) – po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala odwołania. 


2.  Kosztami  postępowania  obciąża:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: Asseco Data Systems S.A., Symmetry Sp. z o.o.ul. Żwirki i Wigury 15; 

81-387  Gdynia  oraz  wykonawcę  Intertrading  Systems  Technology  sp.  z  o.o.,  Al. 

Jerozolimskie  162A;  02-342  Warszawa  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  kwotę  30  000  zł  00  gr  (słownie:  trzydzieści  tysięcy  złotych  zero  groszy) 
uiszczoną  przez:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Asseco  Data  Systems  S.A.,  Symmetry  Sp.  z  o.o.,  ul.  Żwirki  i  Wigury  15;  81-387 

Gdynia  oraz  wykonawcę  Intertrading  Systems  Technology  sp.  z  o.o.,  Al. 

Jerozolimskie 162A; 02-342 Warszawa, tytułem wpisu od odwołania. 

 
 
Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 
dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: 

KIO 2418/16 

KIO 2425/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów, ul. Samorządowa 

1;  02-601  Radom  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 
negocjacji  z  ogłoszeniem,  którego  przedmiotem  jest  „Usługa  zintegrowanego  środowiska 

teleinformatycznego  dla  nowych  rozwiązań  biznesowych  -  zadanie  1  -  Rozbudowa  chmury 

obliczeniowej Ministerstwa Finansów dla nowych rozwiązań biznesowych”

Dnia  12  grudnia  2016  roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania, w tym o wyborze oferty najkorzystniejszej, w zadaniu nr 1. 

KIO 2418/16 

 
Dnia 22 grudnia 2016 roku, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 

Asseco Data Systems S.A., Symmetry Sp. z o.o., (dalej „odwołujący”) wnieśli odwołanie do 
Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  niezgodnych  z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności 
zamawiającego,  podjętych  w  postępowaniu  polegających  na  wyborze  oferty 
najkorzystniejszej złożonej przez Intros Technologie Multimedialne Sp. z o.o. (dalej „Intros”) 
jako najkorzystniejszej oraz niewykluczenie i nieodrzucenie oferty złożonej przez Intros. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 
1)  art. 24 ust. 2 pkt 3 oraz 4 ustawy Pzp, poprzez brak wykluczenia wykonawcy Intros, 

mimo że ten złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na 
wynik postępowania oraz nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu;  

2)  art.  89  ust.  1  pkt  2  oraz  4  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Intros, która nie spełnia warunków s.i.w.z.; 

3)  art. 90 ust. 3 w związku z 89 ust. 1 pkt 2 oraz 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 7 ust. 1 

ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Intros,  mimo  że  oferta  tego 
wykonawcy  jest  rażąco  niska  lub  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  lub  narusza 
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

 
W związku z powyższym odwołujący wniósł o  

1)  unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 
2)  nakazanie  zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  

z uwzględnieniem oferty odwołującego, 

3)  nakazanie  zamawiającemu  wykluczenie  wykonawcy  Intros  i  odrzucenie  jego  oferty  

z uwagi na złożenie przez tego wykonawcę nieprawdziwych informacji mających wpływ 


na  wynik  postępowania  i  niewykazanie  przez  tego  wykonawcę  spełniania  warunków 
udziału w postępowaniu, 

4) alternatywnie  nakazanie  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  Intros,  jako  niespełniającej 

wymogów s.i.w.z., 

5) alternatywnie nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty Intros, jako oferty zawierającej 

rażąco niską cenę, 

6) alternatywnie  nakazanie  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  Intros,  jako  oferty,  której 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

7) nakazanie zamawiającemu wyboru oferty odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej; 
8) obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego  oraz  kosztami 

zastępstwa według przedstawionego zestawienia kosztów. 
 
Odwołujący wskazał, iż firma Intros zaoferowała jako Macierz dyskową typ 1 rozwiązania 

producenta  NetApp,  które  nie  spełniają  wymagania  zamawiającego,  ponieważ  uniwersalne 
oprogramowanie macierzy NetApp ONTAP (które jest stosowane w macierzach NetApp) nie 
umożliwia  automatycznego  Tiering’u  pomiędzy  wszystkimi  typami  stosowanych  dysków  tj. 
SSD, SAS oraz NL-SAS.  

W  zakresie  automatycznego  przywracania  ustawień  serwera,  kart  sieciowych,  BIOS, 

wersji  firmware  należy  też  zauważyć,  że  w  przypadku  awarii  i  wymiany  któregoś  
z komponentów (w tym kontrolera RAID, kart sieciowych, płyty głównej) zapisanych na karcie 
zarządzającej  serwery  Huawei  nie  mają  możliwość  zapisywania  ustawień  na  karcie 
zarządzającej,  na  podstawie  których  można  zrealizować  automatyczne  odtworzenie  
w przypadku awarii. Automatyczne przywrócenie ustawień obejmuje tylko konfigurację i nie 
obejmuje wersji FIRMWARE. 

Ponadto, w przypadku rozwiązań Huawei nie ma możliwości automatycznego zgłoszenia 

incydentu  awarii  bezpośrednio  do  centrum  serwisowego  producenta  serwera.  Centrum 
serwisowe  Huawei  -  TAC  -  przyjmuje  zgłoszenie  telefonicznie  albo  mailowo,  natomiast  
w  przypadku  zgłoszenia  mailowego  wymagana  jest  INTERAKCJA  z  inżynierem  po  stronie 
centrum serwisowego celem poprawnego zgłoszenia. 

Wykonawca  Intros  wskazał,  że  zamierza  dostarczyć  rozwiązanie,  którego  producentem 

jest firma  Novell.  Oznacza  to  jednak,  że  wykonawca  Intros  planuje  dostarczyć  rozwiązanie 
nieaktualne,  niespełniające  wymogów  s.i.w.z.  Zgodnie  z  powszechnie  dostępnymi 
informacjami,  firma  Novell  nie  istnieje,  gdyż  została  przejęta  przez  firmę  Micro  Focus  
w  listopadzie  2014  roku.  Tym  samym  wskazany  przez  Intros  producent  nie  istnieje.  Tym 
samym  wskazanie  przez  Intros  tego  producenta  oznacza,  że  w  ten  sposób  wprowadził  on 
zamawiającego w błąd, co do istnienia takiego oprogramowania firmy Novell, która na dzień 
składania ofert nie była producentem jakiegokolwiek systemu operacyjnego, gdyż przestała 


istnieć w wyniku przejęcia przez Micro Focus w roku 2014, a firma Micro Focus nie oferuje 
rozwiązania  wymaganego  przez  zamawiającego  -  zarówno  co  do  funkcjonalności  jak  
i licencjonowania. Oprogramowanie wymagane przez Zamawiającego jest z kolei oferowane 
przez producenta Suse. 

Oferta Intros w zakresie licencji na system operacyjny opiewa na łączną kwotę 99.936,99 

zł,  co  stanowi  6%  średniej  ceny  wszystkich  ofert  w  tym  zakresie.  Koszt  tej  licencji,  
w przypadku Intros powinien być przeliczany na 60 miesięcy - to jest czas trwania gwarancji 
(płatne  wsparcie  producenta),  zatem  w  najwyższym  możliwym  okresie  wymaganym  przez 
zamawiającego.  Oznacza  to,  że  Intros  oferuje  to  rozwiązanie  rażąco  poniżej  ceny  zakupu, 
która  jak  widać  na  przykładzie  pozostałych  wykonawców  była  podobna  dla  każdego  
z wykonawców, z odchyleniem kilkuprocentowym pomiędzy każdym z nich. Takie działanie 
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo jest ono podejmowane przez Intros w celu 
eliminacji  innych  podmiotów  z  rynku.  Skoro  każdy  z  wykonawców  zaoferował  rozwiązanie 
firmy  Microsoft,  które  w  standardowym  cenniku  Microsoft,  zgodnie  z  wymogami 
zamawiającego  dla  zamówienia  podstawowego  i  opcji,  ze  wsparciem  producenta  na  5  lat, 
jest  oferowane  za  cenę  332  189,10  EURO  netto  (według  kursu  EUR/PLN  -  4.20  zł  po 
doliczeniu  VAT  daje  to  kwotę  1.716.088,89  zł  brutto),  to  zaoferowanie  wskazanej  powyżej 
ceny  przez  Intros,  która  stanowi  5,8%  tej  ceny  jest  niewątpliwie  działaniem  wypełniającym 
definicję z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wreszcie należy zwrócić uwagę, że 
takie działanie wypełnia także definicję ogólną z ustawy, to jest z art 3 Ustawy ZNK. 

W kontekście powyższego należy odnieść się także do wyjaśnień składanych przez Intros 

w  związku  z  podejrzeniem  zaoferowania  rażąco  niskiej  ceny.  Nawet  jeśli  w  swoich 
wyjaśnieniach  wykonawca  Intros  wskazał  na  możliwość  realizacji  zamówienia  w  cenie 
całkowitej, to niezaprzeczalnie takie wyjaśnienia nie mogą prowadzić do wykluczenia zarzutu 
stosowania  cen  dumpingowych,  zaś  w  efekcie  ich  złożenia  nie  może  dojść  do  sytuacji  
w  której  zamawiający  pozwala  na  oferowanie  realizacji  zamówienia  z  zastosowaniem  cen 
dumpingowych chociażby, co do pojedynczych elementów całego rozwiązania. 

Dodatkowo  w  kontekście  powyższego  zaoferowanie  przez  Intros  przeprowadzenia 

autoryzowanych przez producentów sprzętu i oprogramowania szkoleń za kwotę 18.450,00 
złotych  brutto  wraz  z  obsługą  konferencyjną,  zapewnieniem  noclegów,  wyżywienia  — 
zarówno dla uczestników jak i prelegentów czy asysty technicznej w cenie 49,20 zł/h brutto 
(przy  wymogu  zapewnienia  odpowiedniego  specjalisty  o  odpowiednim  doświadczeniu)  jest 
nierealne  oraz  niemożliwe  do  wykonania,  gdyż  koszty  chociażby  tych  elementów  są 
znacznie  wyższe.  Dodatkowo,  wskazane  przez  Intros  stawki  wynagrodzenia  za  wdrożenie 
poszczególnych elementów jak i ceny poszczególnych elementów również rażąco odbiegają 
od cen rynkowych oraz są nierealne. 


Intros  nie  wykazał,  że  będzie  dysponował  odpowiednim  personelem  koniecznym  do 

realizacji  przedmiotowego  Postępowania.  W  Wykazie  Osób  Intros  wskazuje  kilkakrotnie,  

ż

e  będzie  dysponował  zasobami  udostępnionymi.  Jednocześnie  do  swojej  oferty  Intros 

załączył zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów, z którego nie wynika 
jednak,  że  firma  Maxto  Sp.  z  o.o,  Sp.k.  udostępnia  zasoby  w  postaci  konkretnych 
pracowników,  a  jedynie  ogólnie  wskazuje  na  udostępnienie  pracowników  Maxto  dla  Intros. 
Nie można zatem z takiego udostępnienia wywnioskować, że Wykonawca Intros dysponuje 
odpowiednim personelem na potrzeby realizacji przedmiotowego postępowania, a co za tym 
idzie  nie  spełnia  wymogów  s.i.w.z.  w  zakresie  oczekiwanych  przez  zamawiającego 
dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania 
zamówienia. 

Zdaniem  odwołującego,  zamawiający  dopuszcza  się  też  zaniechania  poprzez 

nieuzasadnione  opóźnienie  w  przeprowadzeniu  procedury  testowej  oraz  formalnej, 
związanej  z  wyborem  oferty  najkorzystniejszej.  Należy  podkreślić,  że  przepisy  PZP  nie 
zabraniają podejmowania przez zamawiającego jakichkolwiek czynności w okresie pomiędzy 
wyborem oferty najkorzystniejszej a upływem terminu do wniesienia odwołania. Dodatkowo, 
nawet jeśli zamawiający przyjmował że może wpłynąć odwołanie, to nie powinien zwlekać z 
podjęciem czynności do wykonania których sam się zobowiązał w sformułowaniach s.i.w.z. 
Takie  niczym  nieuzasadnione  opóźnianie  czynności  wpływa  także  na  interes  innych 
wykonawców,  gdyż  w  efekcie  opóźnień  po  stronie  zamawiającego,  pozbawia  to  innych 
wykonawców  możliwości  złożenia  odwołania,  w  razie  gdyby  okazało  się  po  złożeniu  przez 
Intros  szczegółowych  dokumentów  -  specyfikacji  technicznej,  certyfikatów,  że  niespełniają 
one  warunków  s.i.w.z.,  a  mimo  to  zostały  zaaprobowane  przez  zamawiającego.  
W  kontekście  powyższego  zamawiający  dopuszcza  się  nierównego  traktowania 
wykonawców, umożliwiając Intros zaprezentowanie swojego rozwiązania oraz potwierdzenia 
spełniania  wymogów  formalnych  i  technicznych  w  późniejszym  terminie  i  uniemożliwienie 
innym wykonawcom skorzystania ze środków ochrony prawnej. 

 
Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

 
W  sprawie  zostały  złożone  również  pisma  procesowe  wraz  z  dowodami,  przez 

odwołującego i przystępującego Intros. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  pozbawił  odwołującego  możliwości  realizacji 

zamówienia, mimo że oferta odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą oraz mogła i powinna 


była zostać oceniona przez zamawiającego w inny sposób, wskutek czego byłaby wybrana 
jako  wygrywająca  ponieważ  uzyskałaby  najwyższą  liczbę  punktów,  zgodnie  z  kryterium 
oceny  ofert  określonym  w  s.i.w.z.,  gdyby  zamawiający  prawidłowo  ocenił  oferty.  
W  razie  unieważnienia  czynności  zamawiającego  zgodnie  z  treścią  odwołania,  odwołujący 
może liczyć na zawarcie umowy o realizację zamówienia. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 
procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 
naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

 
Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron,  oraz 
uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też 
podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

 
W ocenie Izby zarzuty odwołującego są bezzasadne. 
Krajowa  Izba  Odwoławcza  wskazuje,  iż  odwołujący  w  żaden  sposób  nie  udowodnił  

i  nawet  nie  próbował  udowodnić  stawianego  zarzutu  dotyczącego  rzekomego  naruszenia 
przez zamawiającego przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy Pzp. Odwołujący nie wykazał, 
na  czym  miałoby  polegać  wprowadzenie  zamawiającego  w  błąd,  poprzez  złożenie 
nieprawdziwych  informacji,  które  miały  lub  miały  mieć  wpływ  na  wynik  prowadzonego 
postępowania.  W  szczególności  odwołujący  nie  podał,  jakiego  rodzaju  informacje,  które 
rzekomo  podał  Intros,  są  informacjami  nieprawdziwymi.  Sam  fakt  postawienia  zarzutu  
w petitum odwołania nie może stanowić podstawy do rozstrzygania zarzutu na którąkolwiek 
ze stron. Analogicznie odnieść się należy do zarzutu dotyczącego rzekomego nie wykazania 
przez  Intros  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Jednozdaniowe  wręcz 
uzasadnienie  zarzutu  odwołującego,  stawia  w  wątpliwość  rzetelność  a  w  szczególności 
słuszność stawianego zarzutu. Jak słusznie wskazał SO w Warszawie  w  wyroku z dnia 19 
lipca 2012 roku, sygn. akt IV Ca 683/12 „W ocenie Sądu powołany przepis ma zastosowanie 


w  warunkach  celowego,  zawinionego  i  zamierzonego  zachowania  wykonawcy,  podjętego  
z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu wprowadzenia Zamawiającego w błąd 
i  wykorzystania  tego  błędu  dla  uzyskania  zamówienia  publicznego.  Przy  ocenie  przesłanki 
wykluczenia  na  podstawie  tego  przepisu  Zamawiający  powinien  uzyskać  pewność,  

ż

e  złożenie  nieprawdziwych  informacji  było  działaniem  wykonawcy  skierowanym  na 

wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  w  zamiarze  uzyskania  zamówienia,  a  nie  skutkiem 
omyłki.  Zdaniem  Sądu  złożenie  nieprawdziwej  informacji,  o  której  mowa  w  powołanym 
przepisie, ze skutkiem w postaci wykluczenia z postępowania, to czynność dokonana z winy 
umyślnej, nie zaś w wyniku błędu czy niedbalstwa. Jeżeli ze stanu faktycznego wynika, że 
wykonawca  w  dniu  składania  ofert  działał  w  dobrej  wierze,  to  nie  sposób  uznać,  iż  jego 
celem było wprowadzenie Zamawiającego w błąd. Taki pogląd potwierdzają wyroki Krajowej 
Izby Odwoławczej wydane m. in. w sprawach: KIO 590/12 i KIO 600/12 z dnia 12 kwietnia 
2012  r.,  KIO  491/12  z  dnia  26  marca  2012  r.,  KIO  267/12  z  dnia  22  lutego  2012  r.,  KIO 
2698/11  z  dnia  29  grudnia  2011  r.,  KIO/UZP  1820/10  z  dnia  8  września  2010  r.,  KIO/UZP 
583/09, KIO/UZP 604/09 i KIO/UZP 605/09 z dnia 19 maja 2009 r., KIO/UZP 278/09 z dnia 
20 marca 2009 r., KIO/UZP 1098/08 z dnia 24 października 2008 r. i KIO/UZP 814/08 z dnia 
21 sierpnia 2008 r.”. Ponadto wskazać należy, za SO w Katowicach, że „Ciężar dowodu nie 
tylko,  co  do  podania  nieprawdziwych informacji  w  ofercie,  ale  także  związku  z  wynikiem 
prowadzonego  postępowania  obciąża  skarżącego.  Obowiązkowi  temu  skarżący  nie 
sprostał.” (wyrok SO w Katowicach z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. akt XIX Ga 223/09). 

Co do zarzutu dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Izba wskazuje, iż 

argumentacja odwołującego w dużej mierze bazuje na domysłach (własnych założeniach) i 
subiektywnej  (wycinkowej)  interpretacji  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków 
zamówienia. Nadto odwołujący powołuje się, na potwierdzenie tez stawianych w odwołaniu 
na informacje, które powziął ze stron internetowych określonych producentów. Co do zasady 
Izba nie kwestionuje możliwości posiłkowania się takimi informacjami, jednakże każda taka 
informacja musi mieć możliwość weryfikacji w danym postępowaniu. W opozycji do informacji 
prezentowanych  przez  odwołującego,  Intros  przedstawił,  jako  dowody  oświadczenia 
producentów, które pozostają w sprzeczności z twierdzeniami odwołującego. Izba biorąc pod 
ocenę ustalony w sprawie stan faktyczny, za  wiarygodne uznała oświadczenia producenta, 
które  potwierdzają  stanowisko  zamawiającego.  Przyjmując  taki  kierunek,  Izba  wzięła  pod 
uwagę  okoliczność,  iż  powszechnie  wiadomym  jest,  że  informacje  ze  stron  internetowych, 
nawet jeżeli są to strony internetowe producentów urządzeń czy oprogramowania, zawierają 
informacje  ogólne,  wręcz  uniwersalne.  Działalność  handlowa  firm  polega  zaś  na  tym,  że 
każdy  profesjonalny  podmiot  z  danej  branży,  jest  w  stanie  porozumieć  się  z  producentem, 
lub  też  autoryzowanym  przedstawicielem,  co  do  zmian  i  modyfikacji  w  odniesieniu  do 
rozwiązania  podstawowego,  którego  informacje  upubliczniane  są  na  stronach  www. 


Szczegółowe  uzgodnienia,  co  do  wprowadzonych  zmian,  często  pozostają  tajemnicą 
handlową  stron.  Dlatego  też  argumentowanie  swoich  twierdzeń  w  oparciu  o  informacje 
powzięte  z  Internetu  nie  mogą  stanowić  przeciwwagi  do  oświadczenia  producenta,  które  
w ocenie Izby, może być uznane za jedynie wiarygodne.  

„W orzecznictwie i piśmiennictwie przyjmuje się, że niezgodność oferty, aby była prawnie 

doniosła  z  punktu  widzenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  dotyczyć  powinna  niezgodności 
zobowiązania  zamawianego  w  (...)  oraz  zobowiązania  oferowanego  w  ofercie.  Może  także 
polegać  na  sporządzeniu  i  przedstawieniu oferty w  sposób  niezgodny z wymaganiami  (...), 
przy czym chodzi tu o wymagania (...) dotyczące treści oferty. Ponadto niezgodność oferty 
musi mieć charakter pewny i nieusuwalny.” (wyrok SO w Toruniu z dnia 10 marca 2015 r., 
sygn. akt VIII Ca 76/15). Odwołujący okoliczności przeciwnej nie udowodnił. 

W odniesieniu do zarzutów dotyczących naruszenia art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 

2  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie 
odrzucenia  oferty  Intros,  gdyż  cena  oferty  jest  rażąco  niska  lub  stanowi  czyn  nieuczciwej 
konkurencji lub narusza zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji, Izba stwierdziła, 

ż

e zarzuty odwołującego są bezzasadne. 

W  powyższym  zakresie  Izba  podziela  stanowisko  zamawiającego,  iż  charakter 

zamówienia  oraz  forma jego  rozliczania,  ustalona  jako  ryczałtowa,  pozwala  wykonawcy  na 
swobodę  w  kreowaniu  treści  oferty,  rozumianą  w  taki  sposób,  że  wykonawca  określone 
ryzyka  zamówienia  w  powiązaniu  z  własnym,  subiektywnym  sposobem  realizacji  tego 
zamówienia,  pozwala  na  dokonanie  wyceny  oferty  w  sposób  niedostępny  innym 
wykonawcom. 

Powyższe 

twierdzenie 

potwierdzają 

informacje 

przedstawione 

zamawiającemu  przez  Intros  w  wyjaśnieniach  z  dnia  25  listopada  2016  roku,  stanowiące 
wyjaśnienia  w zakresie rażąco niskiej ceny. Izba wskazuje, że treść tych wyjaśnień (objęte 
tajemnicą  przedsiębiorstwa)  poparta  w  szczególności  ofertami  firm  w  pełni  potwierdza 
prawidłowość i rzetelność zaoferowanej przez Intros ceny. Zwrócić również uwagę należy na 
fakt,  że  oferty  firm,  na  które  powołuje  się  Intros,  zostały  mu  zaoferowane  z  datą  sprzed 
składania  ofert,  tym  samym  potwierdziła  się  okoliczność,  iż  Intros  w  oparciu  o  oferty 
poddostawców  miał  prawo  ustalić  cenę  w  wysokości,  która  została  zaoferowana 
zamawiającemu i która pokrywa koszty tego zamówienia oraz zapewnia Intros zysk. 

Krajowa Izba Odwoławcza nie stwierdziła również, że złożenie oferty przez Intros stanowi 

czyn nieuczciwej konkurencji, wręcz przeciwnie jej złożenie stanowi urzeczywistniony obraz 
zdrowej walki konkurencyjnej, popartej ofertami poddostawców. Odwołujący w żaden sposób 
nie  udowodnił,  a  tym  bardziej  nie  uprawdopodobnił  okoliczności,  na  które  się  powołuje. 
Powyższe  stanowisko  wynika  również  z  dotychczasowego  orzecznictwa,  dla  przykładu  SO  
w  Katowicach  w  wyroku  z  dnia  14  czerwca  2010  roku,  sygn.  akt  XIX  Ga  230/10  wskazał,  
iż „Nieuzasadnione jest też stanowisko skarżących naruszenia art.89 ust. 1 pkt. 4 Pzp w zw. 


z  art.  15  ust.1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Skoro  w  toku  postępowania 
nie wykazano, że wybrana oferta zawiera rażąco niską cenę to kalkulacja kosztów dokonana 
przez wykonawcę odpowiada przyjętej przez niego strategii budowy ceny. Nie wykazano, by 
przystępujący  miał dominującą  pozycję  na rynku  ani  też,  że  jego cena odbiegała  od  cen 
rynkowych  i nie  pokrywała  kosztów  świadczenia  usługi  objętej  przedmiotem  zamówienia. 
Obszerne  rozważania  KIO  w  zakresie  rozumienia  art.  15 ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 
nieuczciwej  konkurencji  Sąd  Okręgowy  w  całości  podziela i  uznaje  za  własne.  
W  szczególności  trafne  jest  to stanowisko,  że  oferta  zawierająca  niższe ceny jednostkowe  
w poszczególnych pozycjach w stosunku do innych  wykonawców nie jest dowodem, że jej 
złożenie  stanowi  utrudnienie  dostępu  do rynku  innym  wykonawcom  oraz,  że cena została 
podana poniżej kosztów wytworzenia.”. 

Izba  nie  podzieliła  również  stanowiska  odwołującego,  że  zamawiający  poprzez 

„opóźnienie  procedury  testowej  oraz  formalnej  związanej  z  wyborem  oferty 
najkorzystniejszej” naruszył zasadę równego traktowania wykonawców. W ocenie Izby, to nie 
szybkość a rzetelność prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma 
decydujące  znaczenie.  Zamawiający  bowiem  ma  za  zadanie  w  sposób  bezstronny  i 
obiektywny ocenić złożone oferty w czasie jaki jest mu na to niezbędny, a wszelkiego rodzaju 
naciski ze strony wykonawców nie mogą mieć żadnego wpływu na czas dokonywania takich 
czynności. Często (a nawet zawsze) przy zaskarżaniu czynności zamawiającego wykonawcy 
podnoszą  zarzuty  do  zamawiającego,  że  nie  wykonał  określonych  czynności,  czy  też 
wykonał  je  z  naruszeniem  przepisów  prawa.  Dlatego  też,  Izba  badając  okoliczności 
faktyczne i prawne tego postępowania, nie stwierdziła, że zamawiający postępuje opieszale, 
z  naruszeniem  zasady  równego  traktowania  wykonawców.  Czynności  zamawiającego 
należało uznać za odpowiednie do występującego w czasie stanu faktycznego sprawy. 

 
Odnosząc  się  zaś  do  wniosków  dowodowych  zgłoszonych  przez  odwołującego  

i  przystępującego  Intertrading,  to  Izba  przyjęła  zgłoszone  dowody  w  poczet  materiału 
postępowania  odwoławczego  stwierdzając  jednocześnie,  że  oceniając  wiarygodność  i  moc 
dowodów wg własnego przekonania, na podstawie wszechstronnego rozważenia zabranego 
materiału, uznała ich nikłą moc z uwagi na okoliczność, iż w większości powołane dowody to 
wydruki  ze  stron  internetowych  oraz  prywatna  korespondencja  e-mail.  W  opozycji  do 
dowodów  zgłoszonych  przez  przystępującego  Intros,  które  Izba  uznała  za  wiarygodne, 
dowody odwołującego i Intertrading nie mogły stanowić podstawy rozstrzygnięcia. 

Jak słusznie wskazał SO w Łodzi w wyroku z dnia 13 marca 2014 roku, sygn. akt III Ca 

1772/13  „Wypada  bowiem  zważyć,  iż  zgodnie  z  art.  190  u.  p.z.p.  strony  i  uczestnicy 
postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać dowody dla  stwierdzenia  faktów,  
z których wywodzą skutki prawne. Ogólną zasadę ciężaru dowodu formułuje w tym zakresie 


art.  6  k.c.  recypowany  do  postępowania  w  sprawach  dotyczących  zamówień  publicznych 
poprzez  art.  14 u.p.z.p.  Ciężar dowodu spoczywa  zatem  w  zasadzie  na odwołującym. 
Oczywiście, wyrażonej w art. 6 k.c. w zw. z art. 14 u.p.z.p. reguły rozkładu ciężaru dowodu 
nie można jednak rozumieć w ten sposób, że zawsze, bez względu na okoliczność sprawy, 
obowiązek dowodzenia wszelkich faktów o zasadniczym dla rozstrzygnięcia sporu znaczeniu 
spoczywa na odwołującym. Jednakże, w niniejszej sprawie to właśnie odwołujący powinien 
udowodnić  swe  twierdzenie  o  niezgodności  produktu  zaoferowanego  przez  firmę  (...)  Sp. 
z.o.o. ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Należy bowiem podkreślić, 
iż  powołany  przepis  art.  6  k.c.  oraz  wynikająca  z  niego  reguła  art.  190  ust.  1  u.p.z.p. 
wyrażają dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez 
stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 
ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne (ei 

incumbit probatio, qui dicit, non ei, qui negat - na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym 

kto  zaprzecza).  Ze  względu  na  postulat  szybkości  i  ekonomiki  procesowej,  znajdujący 
potwierdzenie w art. 190 ust. 1 u.p.z.p. zasada rozkładu ciężaru dowodu winna być przy tym 
konsekwentnie egzekwowana  wraz  z  wynikającymi  z  niej  skutkami  procesowymi.”.  
W przedmiotowym postępowaniu odwołujący nie sprostał temu obowiązkowi. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 
O kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp. 

KIO 2425/16 

 
Dnia  22  grudnia  2016  roku  wykonawca  Intertrading  Systems  Technology  Sp.  z  o.o.,  al. 

Jerozolimskie  162a,  02-342  Warszawa  (dalej  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  do  Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań zamawiającego polegających na: 

1.  zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Intros Technologie Multimedialne sp. z 

o.o. (dalej „Intros") ze względu na to, że oferta ta: 
1)  sprzeczna jest w swej treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 

co stanowi naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

2)  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  także  w 

zakresie  przedmiotu  zamówienia  w  części  dotyczącej  opcji  oraz  usług 
dedykowanej  asysty  technicznej,  co  stanowi  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp 
oraz 90 ust. 2 Pzp,  

3)  jest  ofertą,  której  złożenie  stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  co  stanowi 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, 


2.  zaniechaniu wezwania wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Asseco 

Data  Systems  S.A.  i  Symmetry  sp.  z  o.o.  (dalej  „konsorcjum  Asseco")  do  złożenia 
wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Pzp dotyczących elementów oferty mających wpływ 
na  wysokość  ceny  w  zakresie  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  części  dotyczącej 
opcji, w związku z czym doszło do naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp, 

3.  zaniechaniu odrzucenia  oferty złożonej przez Konsorcjum Asseco ze względu na to, 

ż

e: 

1)  złożenie tej oferty stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, co stanowi naruszenie 

art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, 

2)  oferta ta sprzeczna jest w swej treści z treścią siwz, co stanowi naruszenie art. 89 

ust. 1 pkt 2 Pzp, 

4.  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  APN  Promise  S.A.  i  Comtegra  S.A. 

(dalej „konsorcjum APN") ze względu na to, że oferta ta sprzeczna jest w swej treści z 
treścią siwz, co stanowi naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, 

5.  zaniechaniu wezwania Konsorcjum APN do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 

Pzp  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  w  zakresie 
czynności  usług  dedykowanej  asysty  technicznej,  w  związku  z  czym  doszło  do 
naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp. 

Powyższym czynnościom odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 89 ust. 1 

pkt 2 Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 3, art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp, art. 90 ust 1 Pzp, art. 90 ust. 2 Pzp  
i art. 7 Pzp. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia 

czynności  oceny  ofert  i:  odrzucenia  oferty  Intros  ze  względu  na  to,  że:  oferta  ta  jest 
sprzeczna  w  swej  treści  z  treścią  s.i.w.z.,  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  w  stosunku  do 
przedmiotu zamówienia, złożenie oferty stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, odrzucenia 
oferty konsorcjum Asseco ze względu na to, że: złożenie oferty stanowiło czyn nieuczciwej 
konkurencji,  oferta  ta  sprzeczna  jest  z  treścią  s.i.w.z.,  wezwania  Konsorcjum  Asseco  do 
złożenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  
w  zakresie  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  części  dotyczącej  opcji,  odrzucenia  oferty 
konsorcjum  APN  ze  względu  na  to,  że:  oferta  ta  jest  sprzeczna  w  swej  treści  z  treścią 
s.i.w.z., złożenie oferty stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, wezwania konsorcjum APN 
do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  
w  zakresie  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  części  dotyczącej  usług  dedykowanej  asysty 
technicznej,  dokonania  ponownej  oceny  ofert,  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz 
odwołującego kosztów postępowania,  w tym kosztów reprezentacji wg przedstawionych na 
rozprawie rachunków. 


Odwołujący podniósł, iż  żaden  z produktów NetApp, w szczególności, ale nie  wyłącznie 

macierze  z  rodziny  FAS  nie  spełniają  funkcjonalności,  szczególnie  w  powiązaniu  z  innymi 
wymogami wobec Macierzy Dyskowych typ 1. Produkty NetApp nie pozwalają na spełnienie 
wymagań  w  zakresie  tieringu  (tj.  nie  pozwalają  na  automatyczne  przemieszczanie  się 
danych  pomiędzy  różnymi  warstwami  i  technologiami  składowania  w  sposób  szczegółowo 
opisany  w  poz.  12).  Ponadto  produkty  NetApp  nie  wypełniają  wymogów  odnośnie 
pojemności użytkowej na poziomie „NETTO SAS". 

Intros zaoferował, jako „oprogramowanie do automatyzacji zadań procesu udostępnienia 

usług" oprogramowanie własne tj. Intros. Takiego oprogramowania nie ma, a zatem nie było 
możliwe  jego  zaoferowanie  zamawiającemu.  Co  najwyżej  możliwe  jest  posiadanie  swego 
rodzaju  bazy  (tj.  pewnych  elementów)  dla  przygotowania  takiego  konkretnego 
oprogramowania.  To  jednak  wymaga  bardzo  daleko  idącej  kastomizacji  (personalizacji)  tej 
bazy pod kątem potrzeb CPD MF, a wręcz swego rodzaju poskładania owej bazy w pewną 
całość. 

W ocenie odwołującego, oferta Intros powinna podlegać odrzuceniu, ze względu na fakt, 

ż

e  zaoferowana  cena  nosi  znamiona  rażąco  niskiej  ceny  (RNC).  Odwołujący  wskazuje,  że 

ceny wskazane dla oferowanych produktów tj. oprogramowania Microsoft, Novell i Red Hat  
są całkowicie nieadekwatne do warunków rynkowych i oferty legalnych dystrybutorów (bądź 
też  samych  producentów)  i  to  nawet  przy  uwzględnieniu  najwyższych  ze  stosowanych 
rabatów. Ww. oprogramowanie stanowi istotną składową całości oferowanej ceny, a poziom 
zaniżenia  ma  wpływ  na  realności  ceny  jako  całości,  a  także  ceny  za  zamówienie 
podstawowe jak i za opcję. Ceny Intros w tym zakresie istotnie odbiegają od tożsamych cen 
innych wykonawców ubiegających się o niniejsze zamówienie, choć Ich potencjał nabywczy 
jest wyższy od Intros, a co się z tym wiąże mają większą możliwość uzyskania rabatów. 

Z  ostrożności  odwołujący  zauważył,  że  gdyby  Intros  wskazał,  że  nie  posiada  jeszcze 

własnego  „oprogramowanie  do  automatyzacji  zadań  procesu  udostępnienia  usług",  ale 
takowe przygotuje (względnie takowe posiada, ale będzie je dostosowywał do konkretnych 
potrzeb  CPD  MF)  to  wówczas  w  wyjaśnieniach  powinna  znaleźć  się  szczegółowa  analiza  
i  kalkulacja  wykonania/kastomizacji  takiego  oprogramowania.  Na  wykonanie  takiej 
kastomizacji  niezbędne  jest  co  najmniej  1043  roboczodni  (dalej  „rbd"),  tj.  8.444  rbh.  Co 
istotne  przy  wykonywaniu  tych  czynności  występuje  także  szereg  innych  kosztów  niż 
pracownicze (np. wykorzystywanego oprogramowania cudzego, itp.). Zważywszy na realne 
stawki  wynagrodzeń  jakie  są  oferowane  wysoko  wykwalifikowanym  informatykom,  kwota 
jaka  została  wskazana  przez  Intros  (405.900,00  zł  brutto,  tj.  330.000,00  zł  netto)  jest 
całkowicie oderwana od rzeczywistości. 

Zamawiający  ustalił  wartość  szacunkową  zamówienia  w  zakresie  Opcji  na  kwotę 

8.678.524,00  zł  (kwota  po  dodaniu  podatku  VAT),  tymczasem  Intros  zaoferował 


wynagrodzenie  w  kwocie  3.414.275,23  zł,  czyli  o  ponad  60%  niższą  od  oszacowania,  co 
samo w sobie budzi poważne wątpliwości co do rzetelności oferty, a ponadto cena za Opcję 
Intros  jest  o  ponad  40%  niższa  od  kolejnej  ceny  (5.695.504,00  zł  w  ofercie  Konsorcjum 
Asseco za Opcję i przede wszystkim (co jest lepszym  wyznacznikiem) jest niższa ok. 63% 

ś

redniej  ceny  za  Opcje  wszystkich  pozostałych  wykonawców  (średnia  9.185.128,38  zł). 

Zdaniem  odwołującego  nie  jest  realne  zaoferowanie  tak  niskiej  ceny  w  sytuacji  gdy  inne 
oferty,  podmiotów  co  najmniej  tak  samo,  jak  nie  bardziej,  doświadczonych,  są  tak  istotnie 
wyższe od oferty Intros. 

Za  rażąco  niską  należy  uznać  także  cenę  za  świadczenie  usług  Asysty  Technicznej. 

Zaoferowane  ceny  są  całkowicie  nierynkowe  Í  abstrahując  od  rzeczywistych  poziomów 
wynagrodzeń wykształconej i doświadczonej kadry informatycznej.  

Niezależnie  od  powyższego  w  ocenie  odwołującego  złożenie  przez  Intros  tak 

skalkulowanej  oferty  stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  polegający  na  manipulacji 
poszczególnymi  cenami.  Manipulacja  ta  polega  na  tym,  że  część  kosztów  usług  czy  też 
dostaw  została  ujęta  nie  przy  czynnościach  generujących  te  koszty,  tylko  przy  innych 
czynnościach.  Przerzucenie  to  nastąpiło  z  części  niepewnej  wynagrodzenia  (czyli 
wynagrodzenia  za  Opcję  i  wynagrodzenia  za  usługi  Asysty  Technicznej)  do  części  pewnej 
(wynagrodzenia za Zamówienie Podstawowe, bez usług Asysty Technicznej). 

Podobnie  jak  Intros  konsorcjum  Asseco  także  popełniło  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

polegający na manipulacji poszczególnymi cenami, poprzez przerzucenie kosztów z części 
przyszłej i niepewnej tj. Opcji do części pewnej czyli Zamówienia Podstawowego. 

Konsorcjum  Asseco,  wykorzystując  konstrukcję  zamówienia,  poprzez  sztuczne  rozbicie 

cen za ten sam produkt, pomiędzy ceny  za realizację części podstawowej, a ceną Opcji w 
swej  istocie  obciąża  zamawiającego  kosztami  sprzętu,  który  może  w  ogóle  nie  będzie 
dostarczony. Tego rodzaju działanie niewątpliwie jest czynem nieuczciwej konkurencji. 

Konsorcjum Asseco zaoferowało jako „oprogramowanie do automatyzacji zadań procesu 

udostępnienia usług" oprogramowanie producenta Symmetry. Takiego oprogramowania nie 
ma, a zatem nie było możliwe jego zaoferowanie zamawiającemu. Co najwyżej możliwe jest 
posiadanie  swego  rodzaju  bazy  (tj.  pewnych  elementów)  dla  przygotowania  takiego 
konkretnego  oprogramowania.  To  jednak  wymaga  bardzo  daleko  idącej  kastomizacji 
(personalizacji)  tej  bazy  pod  kątem  potrzeb  CPD  MF,  a  wręcz  swego  rodzaju  poskładania 
owej bazy w pewną całość. 

Ponadto Konsorcjum Asseco w formularzu cenowym zaoferowało dla „modułów SFP i kart 

przełącznika  wraz  z  licencjami  aktywującymi  produkt  producenta  ProLabs.  Powyższe 
sprzeczne  jest  z  wymaganiem  s.i.w.z.  w  postaci  dostarczenia  niezbędnych  licencji 
aktywujących. Owe licencje aktywujące muszą dotyczyć kart przełącznika SAN Director HP 
SN8000B.  ProLabs  nie  może  dostarczyć  takich  licencji,  albowiem  oprogramowanie 


„aktywujące"  może  dostarczyć  tylko  i  wyłącznie  producent  danego  przełącznika,  którym  to 
ProLabs  nie  jest.  Choć  ProLabs  jest  wyspecyfikowanym  producentem  kompatybilnych 
urządzeń do sieci i urządzeń, a w swej ofercie firma ProLabs posiada moduły optyczne, które 
można zastosować w urządzeniach HP SN8000B, ale nie oznacza to uprawnienia ProLabs 
do  dostarczenia  licencji  aktywujących,  albowiem  te  licencji  mogą  pochodzić  tytko  od  HP. 
Tymczasem  Konsorcjum  Asseco  nie  wskazało  żadnego  produktu  HP  i  nie  może  w  tym 
zakresie dokonywać już żadnej zmiany. 

Konsorcjum APN w ofercie wskazało dla poz. „Macierz dyskowa flash C.STO.FLS" (dalej 

„Macierz  Flash")  macierze  produkcji  IBM.  Zdaniem  odwołującego,  oferta  konsorcjum  APN 
jest  sprzeczna  z  treścią  s.i.w.z.,  albowiem  nie  ma  takiego  produktu  IBM,  który  spełniałby 
wymagania dla Macierzy Flash jakie zostały określone w s.i.w.z. 

Odwołujący powołał się  na argumentację prawną w  zakresie w jakim odnosi się ona do 

kwestii  RNC  (w  odniesieniu  do  konsorcjum  Asseco),  szczególnie  w  kontekście  możliwości 
badania  występowania  RNC  w  odniesieniu  do  cen  cząstkowych  (tu  ceny  za  Opcję)  oraz 
konieczności zastosowania procedury z art. 90 ust. 1 Pzp. 

Oferta  Konsorcjum  APN  z  pewnością  zawiera  nierealną  cenę  za  Asystę  Techniczną. 

Kwota  30,75  zł  brutto  (25  zł  netto)  za  1  rbh,  jest  stawką  około  trzykrotnie  zaniżoną  wobec 
rzeczywistych kosztów pracy. 

W związku z tym, że zarzut kierowany wobec oferty Konsorcjum APN jest, przynajmniej 

co do zasady tożsamy z zarzutem wobec oferty Intros jak i Konsorcjum Asseco, odwołujący 
powołał  się  na  argumentacją  prawną  podniesioną  do  ofert  ww.  wykonawców.  Zdaniem 
odwołującego,  podobnie  jak  wykonawcy  Intros  oraz  Konsorcjum  Asseco  także  Konsorcjum 
APN  popełniło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  polegający  na  manipulacji  poszczególnymi 
cenami,  poprzez  przerzucenie  kosztów  z  części  niepewnej  tj.  wynagrodzenia  za  Asystę 
Techniczną do części pewnej czyli Zamówienia Podstawowego. 
 
Interes odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 

Pzp. Oferta IST jest czwarta w rankingu ofert. Odwołanie kwestionuje czynności oceny ofert 
wszystkich  wykonawców  będących  w  rankingu  ofert  na  wyższej  pozycji  od  IST.  
W konsekwencji uwzględnienie odwołania i odrzucenie ofert wykonawców Intros, konsorcjum 
Asseco  i  konsorcjum  APN  umożliwi  odwołującemu  pozyskanie  zamówienia,  a  także 
osiągnięcie  założonego  przychodu  i  zysku  z  realizacji  tego  zamówienia.  Tym  samym 
zaskarżone  czynności  zamawiającego  narażają IST  na  szkodę  wynikającą  z  nie  uzyskania 
tego zamówienia, oraz nieosiągnięcia z tego tytułu określonego przychodu oraz zysku. 


Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

W  postępowaniu  pisma  procesowe  złożyli:  przystępujący  Intros  oraz  przystępujący 

konsorcjum Asseco.  

Odwołujący złożył również spis dowodów wraz z dowodami. 
 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 
procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 
naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

 
Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron,  oraz 
uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też 
podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

 
W odniesieniu do zarzutów dotyczących art. 89 ust. 1 pkt 2, 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp, 

Izba podtrzymuje swoje stanowisko, jak w sprawie KIO 2418/16. 

Natomiast w odniesieniu do zarzutów dotyczących naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, 

Izba  stwierdziła,  że  zarzuty  są  bezzasadne.  Izba  w  tym  zakresie  podziela  stanowisko 
prezentowane  przez  zamawiającego,  a  mianowicie,  ze  skoro  oferty  wykonawców: 
konsorcjum  Asseco  oraz  konsorcjum  APN,  nie  wykraczają  poza  ustaloną  przez 
ustawodawcę granicę 30 % w obu kryteriach, to zamawiający nie miał obowiązku wzywania 
tych wykonawców do wyjaśniania ceny oferty w zakresie czy jest ona rażąco niska. Ponadto 
Izba podziela stanowisko prezentowane w orzecznictwie, że dyspozycja przepisu art. 90 ust. 
1  ustawy  Pzp,  skierowana  jest  do  zamawiającego  i  to  zamawiający,  jako  gospodarz 
postępowania ma możliwość zastosowania procedury opisanej tym przepisem. 

 
Odnosząc  się  zaś  do  wniosków  dowodowych  zgłoszonych  przez  odwołującego  

i przystępującego konsorcjum Asseco, to Izba przyjęła zgłoszone dowody w poczet materiału 


postępowania  odwoławczego  stwierdzając  jednocześnie,  że  oceniając  wiarygodność  i  moc 
dowodów wg własnego przekonania, na podstawie wszechstronnego rozważenia zabranego 
materiału, uznała ich nikłą moc z uwagi na okoliczność, iż w większości powołane dowody to 
wydruki  ze  stron  internetowych  oraz  prywatna  korespondencja  e-mail.  W  opozycji  do 
dowodów  zgłoszonych  przez  przystępującego  Intros,  które  Izba  uznała  za  wiarygodne, 
dowody odwołującego i konsorcjum Asseco nie mogły stanowić podstawy rozstrzygnięcia. 

Jak słusznie wskazał SO w Łodzi w wyroku z dnia 13 marca 2014 roku, sygn. akt III Ca 

1772/13  „Wypada  bowiem  zważyć,  iż  zgodnie  z  art.  190  u.  p.z.p.  strony  i  uczestnicy 
postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać dowody dla  stwierdzenia  faktów,  
z których wywodzą skutki prawne. Ogólną zasadę ciężaru dowodu formułuje w tym zakresie 
art.  6  k.c.  recypowany  do  postępowania  w  sprawach  dotyczących  zamówień  publicznych 
poprzez  art.  14 u.p.z.p.  Ciężar dowodu spoczywa  zatem  w  zasadzie  na odwołującym. 
Oczywiście, wyrażonej w art. 6 k.c. w zw. z art. 14 u.p.z.p. reguły rozkładu ciężaru dowodu 
nie można jednak rozumieć w ten sposób, że zawsze, bez względu na okoliczność sprawy, 
obowiązek dowodzenia wszelkich faktów o zasadniczym dla rozstrzygnięcia sporu znaczeniu 
spoczywa na odwołującym. Jednakże, w niniejszej sprawie to właśnie odwołujący powinien 
udowodnić  swe  twierdzenie  o  niezgodności  produktu  zaoferowanego  przez  firmę  (...)  Sp. 
z.o.o. ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Należy bowiem podkreślić, 
iż  powołany  przepis  art.  6  k.c.  oraz  wynikająca  z  niego  reguła  art.  190  ust.  1  u.p.z.p. 
wyrażają dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez 
stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 
ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne (ei 

incumbit probatio, qui dicit, non ei, qui negat - na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym 

kto  zaprzecza).  Ze  względu  na  postulat  szybkości  i  ekonomiki  procesowej,  znajdujący 
potwierdzenie w art. 190 ust. 1 u.p.z.p. zasada rozkładu ciężaru dowodu winna być przy tym 
konsekwentnie egzekwowana  wraz  z  wynikającymi  z  niej  skutkami  procesowymi.”.  
W przedmiotowym postępowaniu odwołujący nie sprostał temu obowiązkowi. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 
 
O kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp. 

Przewodniczący

…………………………