KIO 2383/17 WYROK dnia 27 listopada 2017 roku

Stan prawny na dzień: 02.01.2018

Sygn. akt: KIO  2383/17 

WYROK 

z dnia 27 listopada 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodn

iczący:     Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:             Edyta Paziewska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  24  listopada  2017  roku,  w  Warszawie, 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  listopada  2017  roku  przez 

wykonawcę B.S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w R.  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Miasta Sanok 

przy 

udziale 

wykonawcy 

K.B. 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  R.  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

o sygn. akt KIO 2383

/17 po stronie Zamawiającego   

orzeka 

Uwzględnia odwołanie. 

Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejsze 

tj. 

oferty 

wykonawcy 

K.B. 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  R.  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pod  nazwą 

„Przebudowa,  rozbudowa,  nadbudowa  dworca  autobusowego  na  dworzec 

multi

modalny  przy  ul.  Lipińskiego  w  Sanoku  w  ramach  zadania  pn.  „Wdrożenie 

zintegrowanego  systemu  ograniczenia  niskiej  emisji  w  ramach  systemu  transportu  

w  MOF  Sanok-

Lesko"  współfinansowanego  ze  środków  RPO  WP  2014-2020, 

zgodnie z zawartą umową nr RPPK.05.04.00-18-0001/16- 00"".  

Nakazuje  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  wykonawcy  K.B.  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  R.  jako  niezgodnej  z  treścią  Specyfikacji  Istotnych 


Warunków  Zamówienia.  Nakazuje  Zamawiającemu  powtórzenie  czynności  wyboru 

o

ferty najkorzystniejszej z pośród ofert niepodlegających odrzuceniu. 

W pozostałym zakresie zarzutów odwołania nie uwzględnia. 

Kosztami  postępowania  obciąża  K.B.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w R. i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  B.S. 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  R.  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2.2  zasądza  od  Zamawiającego  Gmina  Miasta  Sanok  na  rzecz  wykonawcy  B.S. 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  R.  kwotę    13 600  zł  00  gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych,  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krośnie.  

Przewodniczący:      ……………………..……… 


Sygn. akt: KIO  2383/17 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Gmina  Miasta  Sanok  -  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą  Przebudowa, 

rozbudowa,  nadbudowa  dworca  autobusowego  na  dworzec  multimodalny  przy  ul. 

Lipińskiego  w  Sanoku  w  ramach  zadania  pn.  „Wdrożenie  zintegrowanego  systemu 

ograniczenia  niskiej  emisji  w  ramach  systemu  transportu  w  MOF  Sanok-Lesko" 

współfinansowanego  ze  środków  RPO  WP  2014-2020,  zgodnie  z  zawartą  umową  nr 

RPPK.05.04.00-18-0001/16- 00" 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  zamieszczone  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych w dniu 15 września 2017 roku pod numerem 584379-N-2017.  

13  listopada  2017  roku 

działając  na  podstawie  art.  180  ust.  2  pkt  6  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych    (Dz.  U.  z  2017  roku,  poz.  1579  ze  zm.;  dalej:  „Pzp”  lub  „ustawa”) 

Odwołujący wniósł odwołanie od czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy 

K.B. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w R. (dalej: K.B.), która to oferta 

winna podlegać odrzuceniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

a) 

art. 91 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy przez wybór oferty wykonawcy K.B., 

której treść nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: 

SWIZ), 

b) 

art. 91 ust 1 w zw. z art. 87 ust. 2 pkt. 1 ustawy przez wybór oferty wykonawcy K.B. 

poprzedzony  bezprawnym  poprawieniem  w  niej  nieusuwalnych  błędów  jako 

oczy

wistych omyłek pisarskich, 

c) 

art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  87  ust  1  ustawy  przez  wybór  oferty  wykonawcy  K.B. 

poprzedzony  wyjaśnieniem  „celu  ustalenia  rzeczywistej  treści  oferty"  prowadzącym 

do bezprawnej zmiany treści oferty, 

d)  art. 91 ust 1 w zw. z art. 89 ust. 

1 pkt. 2 przez wybór oferty wykonawcy K.B. pomimo, 

że zawiera ona błąd w obliczeniu ceny,  

e) 

art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy przez wybór oferty wykonawcy  K.B., a 


tym  samym  niezastosowanie  się  do  obowiązku  przeprowadzenia  postępowania  w 

sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania 

wykonawców,  oraz  udzielenia  zamówienia  wyłącznie  Wykonawcy  wybranemu 

zgodnie z przepisami ustawy. 

Odwołujący  wniósł  o:  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  a  także  przeprowadzenia 

ponownej  czynności  badania  i  oceny  ofert;  obciążenie  Zamawiającego  kosztami 

postępowania,  zgodnie  z  wykazem  kosztów  przedstawionych  podczas  rozprawy;  

dopuszczenie i przeprowadzenie 

dowodów na okoliczności wskazane w treści odwołania. 

Odwołujący  podniósł,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania  - 

posiadając  interes  

w uzyskaniu zamówienia, poniósł szkodę. Odwołujący wskazał, że Zamawiający nieprawidłowo 

dokonując  czynności  badania  i  oceny  ofert  pozbawił  Odwołującego  możliwości  realizacji 

zamówienia.  Wykonanie  powyższych  czynności  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami 

spowodowałoby, że oferta Odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą. Powyższe czyni 

więc zadość wymaganiom do wniesienia odwołania, określonym w przepisie art. 179 ust. 1 

ustawy. 

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty: 

Pismem, doręczonym dnia 8 listopada br. Zamawiający poinformował Odwołującego, 

że w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie robót 

budowlano-

montażowych  dla  zadania  pn.:  Przebudowa,  rozbudowa,  nadbudowa  dworca 

autobusowego  na  dworzec  multimodalny  przy  ul.  Lipińskiego  w  Sanoku  dokonał  wyboru 

oferty  K.B.  jako  najkorzystniejszej.  Wyboru  ww. 

oferty  dokonano  pomimo,  że  Odwołujący 

pismem  z  dnia  18  października  2017  r.  zwrócił  Zamawiającemu  uwagę  na  niezgodność 

złożonej przez K.B. oferty z treścią SIWZ. W uzasadnieniu ww. pisma Odwołujący wskazał, 

że  w  stanowiącym  integralną  część  oferty  kosztorysie  Wykonawcy  (w  zakresie  kosztorysu 

instalacji elektrycznych - 

rozdział dotyczący Tablic) wyceniono jedynie pięć elementów 

W tym miejscu w treści odwołania tabela 

podczas gdy zgodnie z wymogami Zamawiającego kosztorys instalacji elektrycznych w  ww. 

zakresie powinien 

obejmować sześć elementów 

W tym miejscu w treści odwołania tabela 


Odwołujący podniósł, że zestawienie zawarte w tabelach wskazuje na wyraźne rozbieżności 

pomiędzy  kosztorysem  ofertowym  K.B.  a  wzorem  kosztorysu,  opracowanym  przez 

Zamawiającego.  Rozbieżności  te  polegają  zarówno  na  pominięciu  niektórych  pozycji 

kosztorysu  (nie  wyceniono  robót  związanych  z  prefabrykacją  tablic  TRW1,  TRW2,  TRW3), 

jak  i  na  zmianie  ilości  jednostek  określonych  w  kosztorysie  (zmieniono  ilość  oferowanych 

rozdzielnic skr

zynkowych mocowanych przez przykręcenie).  

Podobna  sytuacja  nastąpiła  w  zakresie  kosztorysu  instalacji  elektrycznych  (rozdział 

dotyczący instalacji zasilania gwarantowanego) gdzie K.B. wycenił jedynie sześć pozycji: 

W tym miejscu w treści odwołania tabela 

Z

godnie  z  wymogami  opisanymi  przez  Zamawiającego  kosztorys  instalacji  elektrycznych 

(rozdział dotyczący instalacji zasilania gwarantowanego) powinien zawierać siedem pozycji.  

W tym miejscu w treści odwołania tabela 

Odwołujący  wskazał,  że  w  kosztorysie  ofertowym  wykonawca  całkowicie  pominął  wycenę 

robót związanych z dostawą baterii kondensatorów. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  związku  z  ww.  zastrzeżeniami,  Zamawiający  w  oparciu  

o art. 87 ust. 1 ustawy 

wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień, że pomimo braku wyceny 

kosztów  prefabrykacji  tablic  TRW1,  TRW2  oraz  TRW3  (3  szt.)  oraz  braku  wyceny  kosztów 

dostawy  baterii  kondensatorów  w  kosztorysie  ofertowym  uwzględnił  ich  wartość  w  cenie 

oferty,  w  określonych  pozycjach  kosztorysu  ofertowego.  Jednocześnie  Zamawiający 

pop

rawił,  w  jego  ocenie,  oczywistą  omyłkę  pisarską,  przez  zmianę  ilości  oferowanych 

rozdzielnic skrzynkowych mocowanych przez przykręcenie, z 8 do 11.  

Wykonawca pismem  z  dnia 23  października 2017  r.  wyraził  zgodę na  poprawę  ww.  omyłki 

pisarskiej w przedłożonym kosztorysie ofertowym na wykonanie instalacji elektrycznych oraz 

wyjaśnił, że pominięte w treści kosztorysu koszty prefabrykacji tablic TRW1, TRW2 i TRW3, 

w  wysokości  5  244,00  zł,  zostały  ujęte  w  pozycji  154  kosztorysu  ofertowego  architektura  i 

konstrukcja  ("

dostawa  i zabudowa wind  2  przystankowych  zewnętrznych,  przy  rampie  /...)", 

zaś  koszt  wykonania  robót  określonych  w  pozycji  115  "dostawa  baterii  kondensatorów"  

wysokości 9 337,00 zł netto kpl. został ujęty w pozycji 1 kosztorysu ofertowego  - Instalacje 

elektryczne  ("prefabrykacja  rozdzielni  RG  kpl.1"), 

w  oferowanej  cenie  45  837,35  zł  netto. 

Zamawiający  przyjął  ww.  wyjaśnienia za  wystarczające,  w  następstwie czego wybrał  ofertę 

złożoną przez K.B. jako najkorzystniejszą w postępowaniu. 

Z takim postępowaniem Zamawiającego Odwołujący się nie zgodził, w opinii Odwołującego 

rozstrzygnięcie te zostało wydane bez gruntownej analizy zaistniałej sytuacji z pominięciem 


zarówno  stanu  faktycznego  jak  i  stanu  prawnego  sprawy.  Treść  przedmiotowej  oferty  nie 

odpowiad

ała  bowiem  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  i  jako  taka 

powinna zostać odrzucona. 

Sprzeczność treści Oferty K.B. z SWIZ 

A

naliza treści SIWZ, a w szczególności § 16 pkt 4 wzoru umowy (stanowiącego Rozdział II 

Specyfikacji)  o  treści  „rozliczenie  za  wykonane  roboty  odbywać  się  będzie  fakturami 

częściowymi  w  oparciu  o  kosztorysy  powykonawcze"  jednoznacznie  przesądza,  że  w 

przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  ustalił  wynagrodzenie  w  formie  kosztorysowej

Dlatego też każdy z wykonawców ubiegających się o to zamówienie był zobligowany wraz z 

ofertą  przedstawić  (zgodnie  z  zapisem  pkt  13.5  tiret  3  Specyfikacji)  kosztorys  ofertowy 

„zgodny  z  zakresami  robót  określonymi  we  wzorze  kosztorysu  przygotowanym  przez 

Zamawiającego".  Wybrana  przez  Zamawiającego  oferta  firmy  K.B.  nie  spełnia  jednak 

powyższego  wymogu  w  ocenie  Odwołującego,  co  stanowi  podstawę  do  jej  odrzucenia,  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy

.  Zawiera  ona  bowiem  kosztorys  sporządzony  na 

podstawie przedmiaru zamieszonego w innym, uniewa

żnionym postępowaniu, a tym samym 

jej treść, jest niezgodna z treścią SWIZ. 

Z

łożone  przez  firmę  K.B.  wyjaśnienia,  jakoby  pominięte  pozycje  kosztorysowe  zostały 

uwzględnione w innych rubrykach, nie polegają na prawdzie. Nie były one bowiem pierwotnie 

uwzględnione przez Zamawiającego w dokonanych przedmiarach, stąd też Wykonawca nie 

mógł mieć wiedzy co do konieczności ich uwzględnienia w innych rubrykach. Treść złożonej 

oferty w sposób wyraźny i bezsprzeczny nie odpowiada zatem SWIZ, stąd też złożone przez 

ww

.  Wykonawcę  wyjaśnienia,  korygujące  dostrzeżone  błędy,  należy  traktować  jako 

nieuprawnioną próbę uzupełnienia wadliwie złożonej oferty. 

Wyjaśniając  powyższe  wskazuję,  iż  w  dniu  17  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  unieważnił 

prowadzone  uprzednio  postępowanie  dla  zadania  pn.:  "Przebudowa,  rozbudowa, 

nadbudowa dworca autobusowego na dworzec multimodalny przy ul. Lipińskiego w Sanoku", 

w ramach którego posługiwał się wzorem kosztorysu identycznym jak kosztorys przedłożony 

przez firmę K.B. z niniejszej sprawy.  

Na  potrzeby  tego 

postępowania  kosztorys  został  jednak  zmieniony,  m.in.  przez  dodanie 

nowych  pozycji  podlegających  odrębnej  wycenie  oraz  przez  zmianę  ilości  rozdzielnic 

skrzynkowych, czego firma K.B., 

jak się wydaje, nie zauważyła. Aktualny i wiążący kosztorys 

elektryczny  został  opublikowany  przez  Zamawiającego  w  dniu  29  września  2017  r.  Jak 

wynika jednak z porównania ww. dokumentów, K.B. bazował na "starych" dokumentach, nie 


uwzględniających 

ogóle 

wprowadzonych 

przez 

Zamawiającego 

zmian  

w opisie przedmiotu z

amówienia. 

Dowód:  dokumentacja  przetargowa  -  w  tym  przede  wszystkim  wzory  kosztorysów 

Ofertowych  udostępnione  przez  Zamawiającego  w  ramach  zadania  o  numerze 

referencyjnym  TI.271.7.2017  na  stronie

http://bip.um.sanok.pl/?c=mdTresc-cmPokazTresc-

/stan na dzień 12 listopada 2017r/. 

Nie  można  zatem  uznać  za  wiarygodne  twierdzeń  Wykonawcy,  że  dodane  przez 

Zamawiającego pozycje zostały ujęte w innych rubrykach. Skoro Wykonawca "nie zauważył" 

rozszerzenia 

/sprecyzowania przez Zamawiającego zakresu prac o konieczność wykonania 

i  odrębnej  wyceny)  tablic  rozdzielczych  czy  baterii  kondensatora,  trudno  uznać,  by  z  góry 

przewidując konieczność ich wykonania w podanej przez Zamawiającego ilości, ich wartość 

została dodana przez Wykonawcę do innych rubryk. Zwłaszcza, że tablice rozdzielcze wind 

TRW1, TRW2 oraz TRW3 nie zostały uwzględnione w przedmiarach ww. robót.  

Odwołujący wskazał, że słusznie zauważyli Oferenci przed terminem składania ofert, 

"w  dokumentacji  zaprojektowano  tablice  rozdzielcze  wind  TRW1,  TRW2,  TRW3  natomiast 

przedmiar nie obejmuje tego zakresu” (pytanie nr 3 opublikowane w dniu 29 września 2017 

r.). Z uwagi na powyższe, do Zamawiającego zwrócono się z prośbą o korektę przedmiaru 

bądź o potwierdzenie, że tego zakresu nie należy ujmować w ofercie. W odpowiedzi na tak 

zadane 

pytanie, Zamawiający wskazał,  że koszt tablic TRW!, TRW2 i TRW3 należy ująć w 

załączonym  przedmiarze  branży  elektrycznej  w  poz.  nr  11.  Podobnie,  jakkolwiek  w 

dokumentacji zaprojektowano baterię kondensatorów wraz z jej zasilaniem, to przedmiar nie 

obejmował tego zakresu. W dniu 29 września 2017 r. Zamawiający w odpowiedzi na kolejną 

prośbę Oferentów o korektę przedmiarów bądź o potwierdzenie, że tego zakresu nie należy 

ujmować  w  ofercie,  nakazał  Wykonawcom,  by  Koszt  baterii  kondensatorów  ująć  w 

załączonym przedmiarze branży elektrycznej w poz. nr 115. 

Powyższe świadczy wprost o niezgodności treści oferty ze Specyfikacją Istotnych Warunków 

Zamówienia. Posługując się nieaktualnymi dokumentami Wykonawca w treści złożonej oferty 

zaoferował  bowiem  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  niezgodnie  z  treścią  skorygowanej 

Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. W sytuacji natomiast, w której treść oferty nie 

odpowiada  SIWZ  konieczne  jest  jej  odrzucenie  na  podstawie  art.  89  ust  1  pkt  2  ustawy. 

Z

aniechanie dokonania tej czynności przez Zamawiającego prowadzi również do naruszenia 

zasady równego traktowania wykonawców. 


Konieczność wykonania kosztorysu zgodnie z wymogami SIWZ przez każdego wykonawcę. 

Odwołujący  wskazał,  że  ogłaszając  postępowanie  przetargowe  Zamawiający  opisał 

przedmiot  zamówienia  w  sposób  bardzo  szczegółowy  i  rzetelny,  za  pomocą  dokumentacji 

projektowej  oraz  specyfikacji  technicznych.  Zamawiający  w  tych  dokumentach,  w 

szczególności  we  wzorach  kosztorysów  ofertowych,  określił  sposób  obliczania  ceny 

jednostkowej  danego  asortymentu  robót,  wymieniając  enumeratywnie  zakres  robót,  który 

składać  się  będzie  na  przedmiot  zamówienia,  jednostkę  miary  oraz  ilość.  W  udzielanych 

wykonawcom 

odpowiedziach Zamawiający podawał wprost, pod którą rubryką należy wpisać 

poszczególne  koszty  tak,  by  złożone  oferty  były  porównywalne  oraz  -  z  uwagi  na 

zastosowany  kosztorysowy  system  rozliczania  robót  -  by  bez  problemów  rozliczyć  się  z 

w

ykonawcą na etapie realizacji umowy.  

Co więcej,  w  treści  SIWZ  wielokrotnie  podkreślano konieczność  wyceny  każdego  elementu 

wskazanego  przez  Zamawiającego.  Dla  przykładu  Odwołujący  powołał  pkt.  13.5  SIWZ, 

zgodnie z którym: "Cenę oferty należy określić na podstawie kosztorysu ofertowego:  

cenę  jednostkową  oraz  wartość  pozycji  jednostkowej  należy  określić  z  dokładnością  do 

0,01 zł.  

wartość  pozycji  jednostkowej  musi  być  iloczynem:  ilości  pozycji  jednostkowej  i  ceny 

jednostkowej,  

zakres robót w kosztorysie ofertowym musi być zgodny z zakresami robót określonymi we 

wzorze kosztorysu przygotowanym przez Zamawiającego,  

w  cenach  jednostkowych  należy  uwzględnić  wszelkie  koszty  niezbędne  do  zrealizowania 

zamówienia.” 

Zgodnie natomiast z pkt. 13.6. SIWZ - 

"Rozliczenie wykonania robót odbywać się będzie wg. 

rzeczywistego  obmiaru  z  natury  w  oparciu  o  ryczałtowe  ceny  jednostkowe  pozycji 

przedmiarowych z kosztorysu ofertowego." 

Dodatkowo, na ostatniej stronie wzoru formularza oferty wyraźnie zastrzeżono, że „do oferty 

należy  dołączyć  kosztorys  ofertowy  uproszczony  sporządzony  na  podstawie dostarczonych 

kosztorysów,  zgodny,  co  do  ilości  pozycji  przedmiarowych  ich  treści  i  przedmiarów,  oraz 

kosztorys  ofertowy  w  wersji  elektronicznej  na  nośniku  CD  sporządzony  w  pliku 

elektronicznym 

[kosztorys 

ofertowy 

wersja 

elektroniczna.xls] 

wykonany 

przez 

Zamawiającego.” 

Zamawiający  kładł  zatem  duży  nacisk  na  precyzyjne  podanie  poszczególnych  cen 

jednostkowych 

oraz  na  konieczność  sporządzenia  oferty  zgodnie  z  opracowanym  przez 


niego  kosztorysem. 

W  świetle  powołanych  powyżej  postanowień  SIWZ,  nie  można  zatem 

uznać,  by  w  tym  postępowaniu  dopuszczalne  było  przenoszenie  części  kosztów  pomiędzy 

pozycjami  cen  jednostkowych.  Zwłaszcza,  iż  pozostali  wykonawcy  składali  bardzo  wiele 

pytań  -  w  tym  pytań  dotyczących  pominiętych  przez  ww.  wykonawcę  pozycji,  celem 

ustalenia,  w  której  z  rubryk  dane  wartości  winny  być  wpisane.  Zaniechanie  weryfikacji  ww. 

okoliczności,  a  także,  zaniechanie  zapoznania  się  z  odpowiedziami  na  pytania  zadawane 

przez  in

nych  wykonawców,  świadczy  o  niedbalstwie  i  braku  rzetelności  w  sporządzaniu 

oferty a także o błędzie w obliczeniu ceny. Globalna wartość oferty nie uwzględnia bowiem 

wszystkich kosztów niezbędnych dla realizacji przedmiotu zamówienia. 

Natomiast  samo  działanie  Zamawiającego,  polegające  na  wyborze  oferty  K.B.  traktować 

należy  nie  inaczej  jak  odstąpienie  na  etapie  oceny  ofert  od  stosowania  uprzednio 

zakreślonych  wykonawcom  warunków,  co  świadczy  o  naruszeniu  art.  7  ustawy.  Pomimo 

wyraźnego nakazu złożenia oferty zgodnie ze wzorem opracowanym przez Zamawiającego, 

Zamawiający zaakceptował złożoną przez K.B. ofertę niespełniającą wymagań SIWZ. 

Niedopuszczalność zmiany treści zawartego w ofercie oświadczenia woli po upływie terminu 

składania ofert. 

Złożony kosztorys i jego zgodność z przedmiarem robót ma znaczenie dla oceny ważności 

wybranej  oferty  nie  tylko  z  punktu  widzenia  wyżej  powołanych  postanowień  SIWZ,  lecz 

także,  a  może  i  przede  wszystkim,  z  uwagi  na  fakt,  że  K.B.  składając  ofertę  przedstawiła 

określonej  treści  oświadczenie  woli,  które  musi  być  dla  niej  wiążące.  A  skoro  zasadą  w 

przedmiotowym postępowaniu był kosztorys ofertowy i rozliczanie robót według kosztorysu, 

to  niedopuszczalne  jest  dokonywanie  zmiany  w  ty

m  zakresie  po  złożeniu  oferty  przez 

dopisanie 

brakujących  pozycji  czy  też  uznanie,  że  znajdują  się  one  w  innych  miejscach. 

Wprowadzenie  nowych  informacji  do  treści  oferty,  nawet  w  związku  z  wyjaśnieniami 

wybranego  wykonawcy  stanowi  bowiem  zmianę  treści  oferty,  co  jest  niedopuszczalne  w 

świetle przepisu art. 87 ust. 1 zdanie drugie ustawy. Zdaniem Odwołującego, zgodnie z art. 

66  §  1  kodeksu  cywilnego  oferta  jest  oświadczeniem  woli  złożonym  drugiej  stronie  w  celu 

zawarcia umowy, określającym istotne postanowienia tej umowy, a więc treść oferty, o której 

mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy

,  to  treść  takiego  oświadczenia.  Jaka  ma  być  ta  treść, 

ustalił Zamawiający w SIWZ i to wymaganie wykonawcy musieli spełnić. Kosztorys ofertowy 

jest przecież bezspornie częścią oferty, gdyż zawiera w sobie określenie jej przedmiotu oraz 

cen,  a  więc  dwa  najważniejsze  elementy  oferty  i  dlatego  nie  można  powiedzieć,  że  dana 

treść  kosztorysu  jest  tylko  wymogiem  formalnym  nieskutkującym  jej  odrzuceniem.  Jeśli 


Zamawiający  wymaga  złożenia  oświadczenia  o  pewnej  treści,  tj.  zawierającego  dane 

informacje,  powinno  ono  być  tak  złożone,  aby  te  informacje  były  w  nim  zawarte.  W 

przeciwnym  razie  oferta  taka  musi  zostać  odrzucona.  Zwłaszcza,  że  prawodawca  użył  w 

przepisie art. 89 sformułowania Zamawiający „odrzuca", a nie „może odrzucić" co przesądza 

o obligatoryjnym charakterze tej czynności.  

Nie  jest  również  zasadne  twierdzenie,  że  skoro  wykonawca  zadeklarował  w  ofercie,  że 

zapoznał się z SIWZ i że zakres prac przewidzianych do wykonania jest zgodny z zakresem 

objętym specyfikacją, to deklaracja taka zastępuje braki w ofercie w zakresie szczegółowego 

przedstawienia wymaganych pozycji. Nie ma wątpliwości, iż skoro Zamawiający wymagał w 

SIWZ  i  projekcie  umowy  sporządzenia  kosztorysu  ofertowego,  którego  zakres  musiał  być 

zgodny  z  zakresami  robót  określonymi  we  wzorze  kosztorysu  przygotowanym  przez 

Zamawiającego,  to  brak  kilku  pozycji  wraz  z  ich  opisem  i  podaniem  cen  jednostkowych 

stanowi, iż treść oferty nie jest zgodna z treścią SIWZ. 

Niedopuszczalność  korekty  braku  wyceny  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  w  trybie 

art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy. 

Odwołujący  nie  podzielił  stanowiska  Zamawiającego,  że  pominięte  przez  wybranego 

Wykonawcę  pozycje  należało  poprawić  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  1  ustawy  jako  oczywiste 

omyłki pisarskie.  

Za wyrokiem S

ądu Okręgowego w Gdańsku (wyrok z dnia 7 czerwca 2008 r., sygn. akt XII 

Ga  206/08)  należy  bowiem  stwierdzić,  że  oczywiste  omyłki  pisarskie  to  „omyłki,  które  są 

łatwe  do  zauważenia,  a  „oczywistość"  omyłki,  rozumianej  jako  określona  niedokładność 

nasuwa się  każdemu,  bez  potrzeby  przeprowadzania dodatkowych badań,  czy  też  ustaleń. 

Może to być błąd pisarski, logiczny, przypadkowe przeoczenia lub inna niedokładność, która 

nasuwa się sama przez się każdemu, a przez dokonanie poprawki tej omyłki, właściwy sens 

oświadczenia pozostaje bez zmian". 

W przedmiotowej sprawie natomiast - 

co powinno być bezsporne - błędy w kosztorysie K.B. 

nie  spełniały  powyższych  warunków.  O  jakiej  bowiem  „określonej  niedokładności 

nasuwającej się każdemu, bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań" może mówić 

Zamawiający  skoro  sam  pismem  z  dnia  20  października  2017  roku  przeprowadzał 

dodatkowe badania 

„w celu ustalenia rzeczywistej treści oferty" zwracając się do wybranego 

wykonawcy o złożenie wyjaśnień w przedmiotowej sprawie? I jak można przy tym twierdzić, 

że  „właściwy  sens  oświadczenia  pozostaje  bez  zmian"  skoro  sam  Zamawiający  w 

powyższym  piśmie  pyta,  (narzucając  nijako  odpowiedź)  czy  wykonawca  pomimo  braku 


wymienionych  w  kosztorysie  ofertowym  pozycji,  uwzględnił  ich  wartość  w  cenie  oferty,  co 

tym samym umożliwia zmianę treści oferty? 

Treść  oferty  firmy  K.B.  w  żaden  sposób  nawet  nie  sugerowała  (w  formie  odręcznych 

adnotacji czy zmienionych opisów zakresów robót), by rzeczywista treść oferty była inna niż 

literalnie wynika z jej treści. Wykonawca natomiast  nie tylko nie  wycenił  wyżej  wskazanych 

zakresów robót, lecz także nawet pośrednio w treści oferty nie wskazał przybliżonej wartości 

ww. prac w innych rubrykach ani też nie wyceniał robót "podobnych", z których można byłoby 

wydedukow

ać faktyczną wartość brakujących pozycji.  

Jak wskazano natomiast w Opinii Urzędu Zamówień Publicznych, " Omyłki i błędy w ofertach 

wykonawców  -  analiza  na  przykładzie  orzecznictwa  sadów  okręgowych  i  Krajowej  Izby 

Odwoławczej"  uzupełnienie  brakującej  pozycji,  poprzez  jej  dopisanie,  możliwe  byłoby 

wówczas,  gdy  na  podstawie  danych  zawartych  w  kosztorysie  dałoby  się  wyliczyć  zarówno 

cenę  jednostkową,  jak  i  wartość  tej  pozycji  (Opinia  dostępna  w  Repozytorium  Wiedzy  na 

stronie:https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-dotyczace-

ustawy-pzp/przygotowanie,-wszczecie-i-przebieg-postepowania-o-udzielenie-zamowienia-

publicznego/omylki-i-bledy-w-ofertach-wykonawcow-analiza-na-przykladzie-orzecznictwa-

sadow-okregowych-i-krajowej-izby-odwolawczej

; stan na dzień 12.11.2017 r.), 

Z  uwagi  na  powyższe,  nie  możliwym  było  uzupełnienie  ww.  braku  w  trybie  art.  87  ust.  1 

ustawy

, gdyż dane pozwalające na poprawę błędnie wskazanych wartości nie znajdowały się 

treści oferty, lecz w piśmie Wykonawcy z dnia 23 października 2017 r., w którym to piśmie 

Wykonawca podał brakujące wartości robót. 

Z  uwagi  na  powyższe  uznać  należy,  iż  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  nie  była 

możliwa  do  poprawienia  przez  Zamawiającego.  Zmiana  wymagała  ustalenia  przez 

Zamawiającego podstawy wyceny, której nie zawierała treść oferty. Co istotne, wycena miała 

być  dokonana  na  podstawie  kalkulacji  własnej  wykonawcy,  co  powodowało  ten  skutek,  że 

Zamawiający  nie  mógł  samodzielnie  ustalić  kwoty  o  jaką  ewentualnie  miałaby  zostać 

zwiększona cena oferty. Tym  bardziej,  że specyfikacja  istotnych warunków  zamówienia nie 

uwzględniała  takiej  procedury  dokonania  poprawek  w  ofertach  wykonawców,  a  już  w 

szczególności  weryfikacji  pozycji  składających  się  na  przedmiot  zamówienia  i  podstaw  ich 

wycen. Z samego przepisu art. 87 ust. 1 i 2 ustawy nie wynika uprawnienie Z

amawiającego 

co  do  możliwości  uzupełniania  oferty  wykonawcy  o  pominięte  pozycje  z  przedmiarów, 

według  podstaw  i  zasad  nie  podanych  w  specyfikacji.  W  konsekwencji  pominięcie  

w  kosztorysie  ofertowym  określonych  pozycji  nie  miało  charakteru  omyłek  możliwych  

do poprawienia. 


W  omawianym  przypadku  nie  było  zatem  możliwe  również  zastosowanie  trybu  wyjaśnień 

treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, gdyż wprowadziło ono do oferty nowe treści. 

Tym bardziej, że zgodność treści oferty z treścią specyfikacji nie jest zapewniona przez sam 

fakt  złożenia  przez  wykonawcę  w  formularzu  ofertowym  ogólnego  oświadczenia  o 

zapoznaniu się i akceptacji wymagań SIWZ, wówczas gdy z treści szczegółowych informacji 

zawartych w ofercie wynika konkretna niezgodność z wymaganiami  Zamawiającego (wyrok 

KIO z dnia 16 czerwca 2014 r., sygn. akt: KIO 1101/14). 

Na  potwierdzenie  powyższego  stanowiska  jedynie  przykładowo  Odwołujący  w  tym  miejscu 

przywołał  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  5  października  2016  r.  sygn..  akt  KI0 

1732/16, w uzasadnieniu którego wyraźnie uznano, że Zamawiający nie ma podstaw do tego 

aby uznać, że brak pozycji kosztorysowej może być uzupełniony na podstawie art. 87 ust. 2 

pkt 3 ustawy, co miałoby uzasadniać jej ocenę w kryteriach oceny ofert. Podobnie, w Wyroku 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 marca 2015 r. sygn.. akt KIO 437/15 uznano wprost, iż 

"pominięcie  ceny  jednostkowej,  gdy  kosztorys  ofertowy  jest  przedstawiany  jako  wyliczenie 

wynagrodzenia  kosztorysowego  stanowi  podstawę  do  uznania  niezgodności  treści  oferty  z 

treścią SIWZ, a zarazem podstawę do jej odrzucenia w oparciu o art 89 ust 1 pkt 2 P.z.p.". 

Co 

więcej,  w  treści  uzasadnienia  ww.  orzeczenia  bezsprzecznie  uznano,  że  "stwierdzony 

brak  ma  charakter  zasadniczy,  niepodlegający  konwalidacji  w  dopuszczalnych  trybach  art. 

87 ust 1 lub ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p.. Uzupełnienie kosztorysu ofertowego z oznaczeniem 

cen jednostkowych  na  podstawie  art  87  ust.  1  ustawy  P.z.p.  - 

umożliwiającego wyjaśnianie 

treści  oferty,  prowadziłoby  do  wytworzenia  nowej  treści  oferty,  po  upływie  wyznaczonego 

terminu, takiej której pierwotnie oferta ta nie zawierała. Kosztorys ofertowy nie kwalifikuje się 

także do uzupełnienia w trybie art. 26 ust 3 ustawy P.z.p., gdyż nie stanowi ani dokumentu 

podmiotowego ani przedmiotowego, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p." 

Podsumowując Dowołujący podniósł, że Zamawiający w tej sprawie zobowiązany był 

do odrzucenia oferty Wykonawcy K.B. 

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z uwagi, że 

treść  jej  nie  odpowiadała  treści  SIWZ,  a  dostrzeżone  w  treści  oferty  braki  nie  podlegały 

poprawie.  Zaniechanie  odrzucenia  oferty  i  akceptacja  kosztorysów  złożonych  niezgodnie  z 

treścią SIWZ narusza zasadę równego traktowania wykonawców, która znajduje swój wyraz 

w  przepisach  odnoszących  się  do  poszczególnych  instytucji  i  rozwiązań  ustawowych. 

Zasada  ta  bezwzględnie  nakazuje  bowiem  jednakowo  traktować  wykonawców  na  każdym 


etapie 

postępowania,  bez  stosowania  zarówno  przywilejów  jak  i  środków  ich 

dyskryminujących,  jej  przestrzeganie  polega  na  stosowaniu  jednej  miary  i  jednakowych 

kryteriów  do  wszystkich  wykonawców  znajdujących  się  w  tej  samej  lub  podobnej  sytuacji, 

czego  Zamawiający  nie  dopełnił.  Gdyby  działał  on  zgodnie  z  przepisami  prawa,  odrzuciłby 

bowiem  ofertę  „niezgodną  z  zakresami  robót  określonymi  we  wzorze  kosztorysu 

przygotowanym  przez  Zamawiającego"  i  dopiero  wówczas  dokonał  wyboru.  Odwołujący 

wskazał,  że  zaakceptowanie  przez  Krajową  Izbą  Odwoławczą  dokonanego  przez 

Zamawiającego  wyboru  prowadzić  będzie  do  sytuacji,  w  której  rozliczenie  części 

wykonanych  robót  -na  etapie  realizacji  zamówienia  -  dokonane  zostanie  nie  na  podstawie 

oferty, lecz w oparciu o ceny podane samodzie

lnie przez Wykonawcę po terminie składania 

ofert. Powyższe przesądziło o konieczności wniesienia niniejszego odwołania. 

Po  przeprowadzeniu  rozpra

wy  z  udziałem  Stron  i  uczestnika  postepowania 

odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  i 

stanowisk Stron 

i uczestnika postepowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

I. 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zm.; 

dalej: „Pzp”  lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  13  listopada  2017  roku  oraz  została  przekazana  

w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co potwierdziły Strony i uczestnik 

postepowania odwoławczego na posiedzeniu z ich udziałem.  

Izba  nie  uwzględniła  wniosku  zgłoszonego  przez  uczestnika  postepowania  odwoławczego 

oraz 

Zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  6  ustawy, 

bowiem 

–  co  znalazło  wyraz  z  orzeczeniu  z  dnia  13  czerwca  2017  roku  sygn.  akt  KIO 

Izba wzięła pod uwagę wynik kontroli instancyjnej Sądów Okręgowych właściwych 

dla  siedzib  Zamawiających,  które  z  mocy  art.  198  a  ust.  1  ustawy  sprawują  nadzór 

instancyjny  nad  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej.  Izba  uwzględniła  stan  znany 

Izbie z urzędu odnośnie wydanych przez Sądy Okręgowe orzeczeń uwzględniających skargi 

Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych  oraz    w  świetle  wyniku  kontroli  instancyjnej  Izba 

podziela i  przyjmuje za własny  pogląd  wyrażany  przez  Sądy  Okręgowe,  że pojęcie wyboru 


oferty  najkorzystniejszej  musi  być  rozumiane  jako  składowa  czynności  i  zaniechań 

Zamawiającego  zakończonych  wyborem  oferty  najkorzystniejszej  pod  względem 

materialnym  tj.  złożonej  przez  wykonawcę  niepodlegającego  wykluczeniu  z  postępowania  

i  oferty  niepodlegającej  odrzuceniu.  Jedocześnie  należy  wskazać,  że  uchwałą  z  dnia  17 

listopada 2017 roku Sąd Najwyższy, w sprawie o sygnaturze akt III CZP 58/17, wskazał, że 

zarzuty odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty, o którym mowa w art. 180 ust. 2 pkt 6 

ustawy  mogą  obejmować  także  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy,  który  złożył  ofertę 

wybraną  przez  Zamawiającego  lub  zaniechanie  odrzucenia  oferty,  która  powinna  podlegać 

odrzuceniu. 

Izba nie uwzględniła także wniosku uczestnika postępowania odwoławczego – zgłoszonego 

we  wniesionym  zgłoszeniu  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  o  odrzucenie 

odwołania  z  powodu  złożenia  odwołania  podpisanego  przez  osobę,  umocowaną  do 

reprezentacji  w  innym  postępowaniu  niż  zaskarżona  czynność  zamawiającego,  a  co  w 

ocenie  uczestnika  postępowania  odwoławczego  znalazło  uzasadnienie  w  treści 

pełnomocnictwa załączonego  do  odwołania. W ocenie Izby  złożone pełnomocnictwo z  dnia 

10  listopada  2017  roku  wystawione  dla 

r.  pr.  Katarzyny  Polańskiej,  r.pr  Martwy  Witwickiej-

Dżugan,  r.pr.  Anny  Ryś  w  sposób  jednoznaczny  identyfikowało  podmiot  wystawiający 

pełnomocnictwo  jak  również  osoby  działające  w  imieniu  tego  podmiotu,  a  co  za  tym  idzie 

podanie w ostatnim punkcie pełnomocnictwa „Konsorcjum” nie zmienia faktu, że umocowane 

osoby  działały  w  imieniu  B.S.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  R. 

wskazanego 

na 

wstępie 

pełnomocnictwa. 

Podkreślenia 

wymaga 

również,  

że  umocowanie  zawarte  w  ostatnim  punkcie  pełnomocnictwa  odnosiło  się  do  reprezentacji 

Odwołującego  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą,  czyli  nie  miało  znaczenia  na  etapie 

składania  odwołania.  Odnośnie  podanej  w  pełnomocnictwie  nazwy  Izba  wskazuje,  

po pierwsze, że podana nazwa zgodna jest z zawartą w ogłoszeniu o zamówieniu z dnia 15 

września 2017 roku nazwą projektu lub programu, co potwierdził sam Odwołujący w trakcie 

posiedzenia  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego.  Po  drugie  –  

w  pełnomocnictwie  został  podany  numer,  znak  sprawy  TI.271.11.2017  identyfikujący 

jednoznacznie  prowadzone  przez  Zamawiającego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia; 

po trzecie 

– w treści pełnomocnictwa została podana data czynności Zamawiającego, która 

stanowi  podstawę  wniesienia  odwołania  tj.  8  listopada  2017  roku.  Złożone  wraz  z 

odwołaniem  pełnomocnictwo,  w  ocenie  Izby,  w  sposób  jednoznaczny  identyfikuje  zarówno 

podmiot  je  udzielający,  osoby  umocowane  oraz  zakres  umocowania  do  określonego 

działania  w  określonej  jednoznacznie  sprawie  skonkretyzowanego  postępowania  


o udzielenie zamówienia publicznego. Izba wskazuje również, że Odwołujący pominął  fakt, 

że  w  przypadku,  gdy  odwołanie  zawiera  braki  formalne  -  a  takim  byłby  brak  załączonego 

pełnomocnictwa – Odwołujący jest wzywany do usunięcia braków formalnych odwołania pod 

rygorem zwrotu odwołania.  

II. 

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy– Środki 

ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 

konkursu, 

a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu 

danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

III. 

Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy, 

Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba  dokonawszy  oceny  podniesionych  

w  odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  przedstawione  na  rozprawie 

stwierdziła, że odwołanie należało uwzględnić.  

IV. 

Na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy 

wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan 

rzeczy 

ustalony  w  toku  postępowania.  Na  podstawie  art.  190  ust.  1  ustawy  –  Strony  i 

uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia 

faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń  lub 

odparcie twier

dzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą 

przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  na  Strony  postępowania 

obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie 

faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przez  Izbą  stanowi  postępowanie 

kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  tego  postępowania  wynika,  że  spór  toczą  Strony 

postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których  wywodzą 

określone skutki prawne.  


Powołując  w  tym  miejscu  regulację  art.  14  ustawy  do  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

stosuje się przepisy ustawy  z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia 

faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne  należy  wskazać,  że 

właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego 

wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie  udowodnienia  powoływanego  przez 

stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych  skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 

ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; e

incubit  probatio  qui  dicit  non  qui  negat  (na  tym  ciąży  dowód  kto  twierdzi  a  nie  na  tym  kto 

zaprzecza).  

Izba  wskazuje,  że  postępowanie  odwoławcze  jest  odrębnym  od  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  

to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  

i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 

o istnieniu danego faktu, a nie 

na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…) 

V. 

Izba  działając  zgodnie  z  art.  196  ust.  4  ustawy,  podaje  podstawy  prawne  

z  przytoczeniem  przepisów  prawa  odnośnie  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania 

podnoszonych przez Odwołującego: 

  art. 7 ust. 1 

– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, 

  art.  87  ust.  1  ustawy 

–  W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  

od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej 


oferty  oraz,  z  zastrzeżeniem  ust.  1a  i  2,  dokonywanie  jakiejkolwiek  zmiany  w  jej 

treści. 

  art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy 

– Zamawiający poprawia w ofercie: inne omyłki polegające 

na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia, 

niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  –  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę, którego oferta została poprawiona.  

  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

–  

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)  

jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z 

zas

trzeżeniem art. 87 ust.2 pkt 3, 

6) zawiera 

błąd w obliczeniu ceny lub kosztu 

  art.  91  ust.  1  ustawy 

–  Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie 

kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

VI.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowej  sprawie,  a  także 

stanowiska  i  oświadczenia  Stron  i  uczestnika  postepowania  odwoławczego  złożone  ustnie 

do protokołu.  

Izba  dopuściła  dowód  zawnioskowany  przez  Odwołującego  –  opracowanie  własne, 

tabela „Porównanie wartości wybranych pozycji kosztorysowych ofert złożonych w przetargu 

pn.: Przebudowa,  rozbudowa,  nadbudowa dworca autobusowego na dworzec multimodalny 

przy ul. Lipińskiego w Sanoku”.   

VII. 

W zakresie poszc

zególnych zarzutów odwołania: 

Izba  wskazuje,  że  stan  faktyczny  sprawy  przedstawiony  przez  Odwołującego  

w uzasadnieniu odwołania odzwierciedla czynności dokonywane w postępowaniu o udzielnie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  odzwierciedla  postanowienia  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia.  

Izba  podkreśla  na  wstępie,  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  prowadzenie 

postępowania o udzielnie zmówienia publicznego wobec wszystkich wykonawców biorących 

udział  w  postępowaniu  z  poszanowaniem  zasad  zamówień  publicznych  oraz  w  zgodzie  


z  obowiązkami  nałożonymi  przez  ustawę  na  Zamawiającego.  Izba  wskazuje,  że  ustawa 

zobowiązując Zamawiających zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy do odrzucenia oferty o ile 

jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  odrzucenie 

oferty,  biorąc  pod  uwagę  dodatkowo  zastrzeżenie  jakie  uczynił  ustawodawca,  nie  może 

nastąpić z powodów formalnych, błahych nie wpływających na treść złożonej oferty oraz nie 

może  nastąpić,  gdy  Zamawiający  ma  możliwość  poprawienia  błędów  jakie  zawiera  oferta. 

Wskazać  należy,  że  o  zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  przesądza  ich  porównanie. 

N

iezgodność  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  należy 

oceniać z uwzględnieniem pojęcia oferty zdefiniowanego w art. 66 Kodeksu cywilnego, czyli 

niezgodności oświadczenia woli wykonawcy z oczekiwaniami Zamawiającego w odniesieniu 

do  merytorycznego  zakresu  przedmiotu  zamówienia  –  w  przedmiotowym  postępowaniu.  

Izba podkreśla, że należy mieć na uwadze, że niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  –  która  to  stanowi  obligatoryjną  przesłankę  odrzucenia 

oferty z postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy – 

zachodzi,  gdy  zawartość  merytoryczna  złożonej  w  danym  postępowaniu  oferty  nie 

odpowiada  pod  względem  przedmiotu  zamówienia  albo  sposobu  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  ukształtowanym  przez  Zamawiającego  i  zawartym  w  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia wymaganiom lub również w sytuacji, gdy dany wykonawca nie złożył 

oferty  bowiem  nie  złożył  oświadczenia  o  treści,  która  stanowiłaby  odpowiedź  na  określone 

przez  Zamawiającego  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej:  SWIZ) 

wymagania.  

Oczywiście  obowiązkiem  wykonawcy  przystępującego  do  postępowania  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  jest  złożenie  oferty  zgodnej  ze  SWIZ  (porównaj:  wyrok  Sądu 

Okręgowego  w  Warszawie  z  10  lipca  2008  roku  sygn.  akt  V  Ca  1109/08),  a 

o

dzwierciedleniem znajomości wymagań SWIZ, a tym samym wymagań Zamawiającego co 

do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji jest złożona w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  oferta.  Jednakże  złożona  w  postępowaniu  oferta  może  być  niezgodna  

z  wymaganiami  Zamawiającego  określonymi  w  SWIZ,  a  przyczyna  tej  niezgodności  może 

być  wszelaka.  Wykonawca  składający  ofertę  niezgodną  z  wymaganiami  Zamawiającego, 

musi  brać  pod  uwagę  konsekwencje  jakie  go  spotkają,  w  szczególności  odrzucenie  oferty  

z postępowania.  

Należy  mieć  również  na  uwadze,  że  dokonując  oceny  oferty    złożonej  w  postepowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  Zamawiającego  posiada  uprawnienia  wynikające  

z poszczególnych przepisów ustawy, ale i obowiązki jakie nakłada na niego ustawodawca – 


jednakże  realizacja  tych  prerogatyw  musi  mieścić  się  w  granicy  obowiązującego  przepisu 

prawa. 

Właśnie  takim  przepisem  jest  art.  87  ustawy,  gdzie  ustawodawca  przyznał 

Zamawiającemu  prawo  ale  i  nałożył  na  Zamawiającego  obowiązek.  W  myśl  art.  87  ust.  1 

ustawy  zostało ukształtowane prawo Zamawiającego do żądania w trakcie badania i oceny 

ofert  od  wykonawcy  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty.  Biorąc  pod  uwagę,  

że  ustawodawca  nie  wiąże  skutku  w  postaci  konieczności  odrzucenia  z  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oferty  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  

nie  można  mówić  o  bezwzględnym  obowiązku  wzywania  wykonawców  do  składania 

wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty.  Jednakże  nie można  pominąć  w  tym  miejscu 

obowiązku,  jaki  ciąży  na  Zamawiającym,  czyli  rzetelnego  przeprowadzenia  postępowania  

o  udz

ielnie  zamówienia.  Dokonując  zestawienia  uprawnienia  wezwania  wykonawcy  

do złożenia wyjaśnień w zakresie treści złożonej oferty oraz należytej oceny ofert wydaje się 

słusznym, że regulacja art. 87 ust. 1 powinna być rozpatrywana w kategoriach kompetencji 

Zamawiającego – czyli prawa Zamawiającego do żądania wyjaśnień jednakże połączonego  

z obowiązkiem zażądania tychże wyjaśnień celem wypełnienia obowiązku przeprowadzenia 

oceny  ofert  w  sposób  staranny  i  należyty.  Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że 

Zamawi

ający  korzystając  z  tego  uprawnienia  (art.  87  ust.  1)  wyjaśnia  złożone  przez 

wykonawcę oświadczenie woli – czyli treść oferty. Wyjaśnienie treści oferty stanowi swoiste 

,,narzędzie’’  Zamawiającego,  dzięki  któremu  ma  możliwość  pozyskania  dodatkowych 

informa

cji,  co  w  przypadkach  wątpliwości  pozwala  mu  na  należytą  ocenę  sytuacji  (oferty). 

Zamawiający  może  zwrócić  się  o  wyjaśnienie  do  wykonawcy  nie  tylko  wtedy,  gdy  ma 

wątpliwości  w  zakresie  rzetelności  złożonej  oferty;  Zamawiający  może  skorzystać  

w  każdym  przypadku  z  tego  uprawnienia,  po  to  by  dokonany  wybór  był  poprawny  oraz  by 

dokonanie wyboru było przejrzyste i czytelne.  

W rozpoznawanej 

sprawie, co wynika z dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia 

oraz  co  podnosił  Odwołujący,  Zamawiający  pismem  z  dnia  20  października  2017  roku 

w

ezwał    K.B.  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  R.  (dalej:  K.B.)  do 

złożenia  wyjaśnień:  „w  celu  ustalenia  rzeczywistej  treści  oferty,  prosimy  o  złożenie 

wyjaśnień, że wykonawca pomimo braku następujących pozycji  - tu podane pozycje 11 i 115 

z  przedmiaru 

–  w  kosztorysie  ofertowym  w  zakresie  instalacji  elektrycznych,  względnił  ich 

wartość w cenie oferty, w określonych pozycjach kosztorysu ofertowego”. Zamawiający żądał 

podania  szczegółowych  informacji  „w  których  pozycjach  kosztorysu  ofertowego,  koszty 

wykonania  pominiętej  pozycji  nr  11  i  115  zostały  uwzględnione  wraz  ze  szczegółowym 

podaniem  kalkulacji  kosztowej  tych  pozycji”.  Zamawiający  zaznaczył  również,  że  „koszt 


oferty nie może ulec zmianie”. Wykonawca K.B. złożył wyjawienia. W ocenie Izby  należy na 

wstępie zaznaczyć w tym miejscu, że  zakresie uprawnienia Zamawiającego nie mieści się 

prowadzenie żadnych negocjacji z wykonawcą, którego to treść oferty podlega wyjaśnieniu, 

a także dokonanie jakiejkolwiek zmiany w treści złożonej oferty, z wyłączeniem przypadków 

uregulowanych  w  art.  87  ust.  2.  Istotnym  i 

znamiennym  jest  również  fakt,  że  wyjaśnienia 

treści  złożonej  oferty  nie  mogą  prowadzić  do  zmiany  treści  oferty,  a  ograniczać  się  mogą 

jedynie do wskazania spo

sobu rozumienia treści jakie zawiera złożona oferta. Zamawiający 

nie może więc na podstawie wyjaśnień złożonych przez Odwołującego dokonywać zmian w 

treści pierwotnie złożonego przez wykonawcę oświadczenia woli (oferty) i przyjmować -  tak 

jak  to  jest  w  ro

zpoznawanym  przypadku,  że  oświadczenie  co  do  części  przedmiotu 

zamówienia,  który  miał  zostać  wskazanych  w  kosztorysie  ofertowym  (pozycja  11  i  115),  a 

czego wymagał sam Zamawiający w wyniku modyfikacji SWIZ w dniu 29 września 2017 roku 

– że oświadczenie w tym zakresie znajduje się w innych pozycjach kosztorysu ofertowego. 

Wyjaśnienia  muszą  ograniczać  się  wyłącznie  do  wskazania  sposobu  rozumienia  treści 

zawartych  w  ofercie, 

nie  mogą  natomiast  jej  rozszerzać  ani  ograniczać  (porównaj:  wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z 17 czerwca 2010 roku sygn. akt KIO/UZP 1092/09). Podkreślić 

należy,  że  nie  stanowi  sposobu  rozumienia  złożonej  oferty  wskazanie,  że  przedmiot 

zamówienia 

nieujęty  

w kosztorysie ofertowym, a który był określony w pozycjach 11 i 115 przedmiaru został ujęty 

w  innych  pozycjach  kosztorysów  ofertowych,  z  których  to  pozycji  podanych  w  kosztorysie 

ofertowym załączonym do oferty (odpowiednio: w pozycji 154 „Dostawa i zabudowa wind 2 

przystanowych, zewnętrznych przy rampie wraz z zabezpieczeniem przeciw wandalizmowi 3 

szt.”  kosztorysu ofertowego architektura + konstrukcja oraz w pozycji 1”Kalkulacja własna – 

prefabrykacja  rozdzielni  RG  kpl  1”  kosztorysu  ofertowego  –  Instalacje  elektryczne),  nie 

wynika, 

że te oferowane przedmioty zamówienia się tam znajdują.  

Złożone  po  terminie  otwarcia  ofert  wyjaśnienia  uczestnika  postępowania  odwoławczego 

stanowią  w  swej  istocie  zmianę  oferty  i  w  konsekwencji  nową  ofertę  –  choć  nie  uległa 

zmianie globalna cena oferty, co zastrzegł Zamawiający w wezwaniu, zmianie  uległa oferta 

wykonawcy  złożona  w  postępowaniu,  ponieważ  w  pozycjach  dotychczasowych  złożonych  

w  ofercie,  z  których  treści  nie  wynika  objecie  przedmiotem  dodatkowych,  innych, 

wskazanych  w  innych  pozycjach  kosztorysu  inwestorskiego  elementów  wprowadzone 

zostały  zmiany  przez  wprowadzenie  nieujawnionych  tam  pozycji  kosztorysowych. 

Odwoływanie się w argumentacji, że we wcześniej prowadzonym postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  Zamawiający  nie  wydzielił  pozycji  kalkulacja  własna  –  prefabrykacja  tablic 


TRW1,  TRW2,  TRW3  szt. 

3  oraz  dostawa  baterii  kondensatorów  kpl.  1  nie  stanowi 

uzasadnienia  dla  złożenia  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

niezgodnej z wymaganiami Zama

wiającego. Izba podkreśla w tym miejscu, że sam uczestnik 

postępowania odwoławczego wskazał, że jego kosztorys ofertowy jest zgodny z tym z dnia 

ogłoszenia  postępowania,  czyli  nie  uwzględniał  zmian  wprowadzonych  przez 

Zamawiającego, co oznacza, że w kosztorysie ofertowym nie zostały zawarte dwie pozycje 

przedmiotowe  i  nie  zostały  wycenione  przez  wykonawcę.  Nienaruszalność  treści  złożonej 

oferty,  brak  możliwości  negocjacji  treści  oferty  przez  wykonawcę  i  Zamawiającego  oraz 

dopuszczalność  korekty  oferty  jedynie  w  zakresie  uchybień  enumeratywnie  wskazanych  w 

art.  87  ust.2  ustawy  stanowi  kanon  stosowania  art.  87  ust.1  ustawy. 

Jak  uzasadnił  Sąd 

Okręgowy we Wrocławiu w wyroku z dnia 30 marca 2010 r. (X Ga 7/2010) Artykuł 87 ust. 1 

ustawy  - 

Prawo  zamówień  publicznych  odnosi  się  do  możliwości  żądania  od  wykonawców 

wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Dotyczy  to  więc  tej  części  oferty,  która  jest 

nieprecyzyjna,  niejasna,  dwuznaczna,  budząca  wątpliwości  interpretacyjne,  jest 

niedopatrzeniem, lub błędem niezamierzonym, opuszczeniem, lecz wyrażona w treści oferty. 

Nie  dotyczy  to  tej  części  oferty,  co  do  której  wykonawca  powinien  był  wskazać  konkretne 

dane  pozwalające  na  ocenę  oferty  lecz  tego  zaniechał.  (...)W  przypadku  zupełnego  braku 

danych wskazanie ich w 

terminie późniejszym jest uzupełnieniem oferty o nową treść, która 

ma istotny wpływ na ocenę oferty wskazującą na standard i jakość materiałów (wyrok Sądu 

Okręgowego  w  Nowym  Sączu  z  dnia  7  kwietnia  2009  r.  III  CA  88/2009),  a  nie  jej 

poprawieniem (por.  też  wyrok  Sądu Okręgowego w  Tarnowie  z  dnia 25  czerwca 2009 r.  V 

GA  40/2009)”.  W  rozpoznawanej  sprawie  mamy  do  czynienie  z  przypadkiem,  w  którym 

wykonawca  nie  wykazał  konkretnych  danych  wymaganych  przez  Zamawiającego,  czyli  

w  ofercie  jest  zupełny  brak  danych  odnoszących  się  do  pozycji  11  i  115  (wprowadzonych 

zmianą SWIZ z 29 września 2017 roku). Skoro w ofercie brak było tych danych, to zgodnie  

z  wykładnią  art.  87  ust  1  ustawy  Zamawiający  nie  mógł  w  sposób  skuteczny  żądać 

wyjaśnienia  treści  oferty  w  tym  zakresie.  Podkreślić  należy,  na  co  również  wskazał  Sąd 

Okręgowy,  że  treści  oferty,  które  Zamawiający  poddaje  pod  wyjaśnienie  muszą  być 

wyrażone  w  tej  ofercie.  Tym  samym  brak  wyrażenia  danej  treści  w  ofercie  implikuje  brak 

możliwości  skutecznego  zastosowania  procedury  wyjaśnienia  treści  oferty  –  nie  sposób 

bowiem  wyjaśniać  coś  czego  nie  ma.  Jedynie  co  Zamawiający  był  w  stanie  uzyskać  

w  wyniku  takiego  wyjaśnienia,  i  co  uzyskał  od  wykonawcy,  to  potwierdzenie,  że  w  treści 

oferty  brak  jest  oświadczenia,  którego  złożenia  wymagał  Zamawiający.  Twierdzenie  

na  etapie  po  złożeniu  ofert,  że  jakaś  wymagana  przez  Zamawiającego  treść  znajduje  się  


w  innych  pozycjach  kosztorysów  ofertowych  różnych  branżowych  nie  znajduje 

odzwierciedlenia w treści oferty, po prostu z oferty to nie wynika. Przyjęcie takiego sposobu 

oceny oferty uczestnika dokonanej po terminie składania ofert Izba uznała za nieprawidłowe i 

niezasadne,  nie  znajdujące  umocowania  w  obowiązujących  przepisach  a  w  konsekwencji 

naruszające  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  oraz  zasadę  przejrzystości 

prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  W  zasadzie  działanie 

Zamawiającego sprowadziło się do nieuprawnionych negocjacji złożonej oferty polegających 

na  pozyskaniu  nowego  oświadczenia  co  do  przedstawionych  w  ofercie  informacji,  które 

zawierałoby w swej treści oświadczenie o tych elementach kosztorysu inwestorskiego, które 

nie  były  zawarte  w  kosztorysie  ofertowym.  Niezgodność  treści  oferty  K.B.  z  SWIZ  nie 

podlega  konwalidacji  przez  zastosowanie  art.  87  ust.  2  ustawy,  nie  można  bowiem 

skutecznie  i  zgodnie  z  przepisami 

dokonać  poprawy  czegoś  czego  nie  ma  w  ofercie,  

a  o  czym  wiedzę  uzyskał  Zamawiający  w  wyniku  złożonych  wyjaśnień.  Izba  podkreśla,  że 

takie  działanie  musiałoby  prowadzić  do  zmiany  oferty  w  zakresie  brakujących  pozycji  11  i 

ale  również  do  dokonania  zmian  w  pozycji  154  kosztorysu  ofertowego  architektura  + 

konstrukcja  oraz  w  pozycji  1  kosztorysu  ofertowego 

–  instalacje elektryczne  przez  podanie 

innych,  niewykazanych  w  ofercie  cen  jednostkowych 

opisanych  w  tych  pozycjach  robót. 

Dodatkowo należy mieć również na uwadze, że wynagrodzenie w tym postępowaniu stanowi 

wynagrodzenie kosztorysowe, co potwierdził sam Zamawiający na rozprawie.  

W efekcie oferta K.B. 

powinna była zostać odrzucona przez Zamawiającego jako niezgodna 

z  treścią  SWIZ,  natomiast  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiotowym  przypadku 

stanowiło  w  efekcie  podjętej  przez  Zamawiającego  czynności  nieuprawnione  negocjacje 

oferty  po  terminie  jej  złożenia.  Iza  podkreśla,  że  w  rozpoznaniu  przedmiotowej  sprawy  nie 

dokonuje oceny rzetelności wykonawcy K.B., Izba dokonała oceny oferty złożonej przez tego 

wykonawcę.  

Zgonie z art. 87 ust. 2 ustawy 

Zamawiający poprawia w ofercie: 1) oczywiste omyłki 

pisarskie,  2)  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych 

dokonanych  poprawek,  3)  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją 

istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  – 

niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.  

Zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  1  ustawy  Zamawiający  poprawia  oczywiste  omyłki  pisarskie  – 

oczywista  omyłka  pisarska  o  jakiej  jest  mowa  w  tym  przepisie  jest  widoczna  prima  face

rzuca  się  w  oczy  każdemu,  stanowi  w  szczególności  przypadkową  niedokładność. 


Oczywistość  takiej  omyłki  wraża  się  również  w  tym,  że  jej  usunięcie  jest  możliwe  bez 

konieczności odwoływania się do innych dokumentów, gdyż istnieje jeden możliwy sposób jej 

poprawienia. 

Zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Zamawiający  zobowiązany  jest  do 

poprawy  w  ofercie  innych omyłek  niż  te,  o których mowa  w  art.  87  ust. 1 i  2 ustawy,  które 

polegają na niezgodności treści oferty ze specyfikacji istotnych warunków  zamówienia i nie 

powodują istotnych zmian w treści oferty. Szczególny charakter tego przepisu wskazuje, że 

jego stosowanie musi mieć pewne granice, które są wyznaczone koniecznością zachowania 

zasady  przejrzystości  i  jawności  postępowania  oraz  konieczności  równego  traktowania 

wszystkich  wykonawców.  Charakter  tych  omyłek,  niezależnie  od  ich  skomplikowania, 

powinien  pozwalać  na  dokonanie  przez  Zamawiającego  samodzielnej  poprawy,  w  którą  to 

czynność  poprawy  nie  będzie  ingerował  wykonawca.  Na  uwagę  zasługuje  fakt,  iż 

uwzględniając, że oferta stanowi jednostronne oświadczenie woli, które zawiera propozycję 

zawarcia umowy, to na podstawie przywołanego powyżej przepisu możliwa jest ingerencja w 

oświadczenie  wykonawcy.  Nieistotność  lub  istotność  zmiany  treści  oferty  w  wyniku 

dokonania poprawy oceniana powinna być każdorazowo w zakresie danego postępowania i 

danej oferty, bowiem sam ustawodawca posługując się nieostrym określeniem owych omyłek 

wskazał  na  konieczność  odniesienia  owej  czynności  do  konkretnego  stanu  faktycznego 

(porównaj:  wyrok  Sądu Okręgowego  w  Krakowie z  23 kwietnia 2009  roku  sygn.  akt  XII Ga 

).  Niewątpliwie  treść  oferty  zawiera  istotne  postanowienia,  które  zawierać  będzie 

umowa  czyli  w  szczególności  postanowienia  dotyczące  przedmiotu  zamówienia  i  ceny,  ale 

oczywiście katalog ten jest otwarty i nie ma możliwości jego jednoznacznego zdefiniowania. 

piśmie z dnia 20 października 2017 roku Zamawiający zawarł informację, że w pozycji 11 

złożonego  kosztorysu  ofertowego  -  instalacje  elektryczne  w  kolumnie  ilość    wykonawca 

podał  8,  a  powinno  być  zgodnie  z  kosztorysem  inwestorskim  11  co  Zamawiający  poprawił 

uznając  to  za  niezamierzoną  omyłkę  pisarską,  a  w  konsekwencji  wyliczył  koszt  pozycji 

kosztorysu  ofertowego  na  podstawie  cen  jednostkowych. 

Działanie  Zamawiającego 

polegające  na  poprawie  omyłki  było  prawidłowe.  Omyłkę  tą,  polegającą  na  niezgodności 

treści  oferty  z  SWIZ  Zamawiający  zidentyfikował  oraz  miał  możliwość  dokonania 

samodzielnie  jej  poprawy.  Działanie  Zamawiającego  było  ingerencją  w  treść  oświadczenia 

wykonawcy  jakim  jest  złożona  oferta  i  spowodowało  zmianę  oferty  w  zakresie  ilości 

oferowanych  rozdzielni  skrzynkowych  i  ich  montowania,  a  w  k

onsekwencji  cenę  oferty. 

Jednakże  w  ocenie  Izby  taka  poprawa  innej  omyłki,  a  nie  omyłki  pisarskiej  jak  wskazał 

Zamawiający

,  której  istotą  jest  to,  że  w  wyniku  jej  poprawienia  nie  zmienia  się  treść  oferty 

rozumianej jako treść oświadczenia woli wykonawcy

, w 

tym postępowaniu była prawidłowa – 


co prowadzi do wniosku, że w tym zakresie Zamawiający nie naruszył art. 87 ust.1 i ust 2 pkt 

3 ustawy

. Aczkolwiek biorąc pod uwagę, że treść oferty nie była zgodna z treścią SWIZ – co 

zostało wykazane powyżej, poprawa tej inne omyłki była bezprzedmiotowa.   

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  nie  jest  dowolnym, 

nieskodyfikowanym, luźnym postępowaniem, stanowi ono szczególną formę prowadzącą do 

zawarcia  umowy  w  sprawie  realizacji  danego  zamówienia,  kreowane  jest  przez 

obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami  wszystkich 

uczestników  tego  systemu  –  obowiązujące  regulacje  prawne  są  bardzo  szczegółowe  i 

nakładają na podmioty starające się o udzielenie zamówienia publicznego sztywną regulację 

postępowania w zamian natomiast pozwalającą zawrzeć kontrakt z podmiotem publicznym, 

czyli podmiotem istniejącym i gwarantującym wypłatę środków finansowych. W obliczu tego 

choć  samo  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  powinno  być 

formalizmem  samym  w  sobie,  a  jego  głównym  zadaniem  jest  doprowadzenie  do  zawarcia 

umowy 

–  to  odstąpienie  od  formalizmu  nie  może  być  utożsamiane  z  modyfikacją  reguł 

postępowania  określonych  ustawą  i  wymaganiami  SWIZ,  a  w  konsekwencji  prowadzić  do 

wyboru 

w  postępowaniu  oferty,  która  nie  jest  zgodna  z  wymaganiami  Zamawiającego. 

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  przestrzeganie  obowiązujących  regulacji  daje 

gwarancję  wszystkim  uczestnikom  rynku  zamówień  publicznych  niezależnie  od  pozycji  w 

jakiej  się  znajdują.  Szczególna  regulacja  postępowań  o  udzielnie  zamówienia  publicznego 

zobowiązuje  Zamawiających  do  takiego  działania  oraz  korzystania  z  praw  jakie  przypisuje 

mu ustawa, które to działanie doprowadzi do obiektywnie najkorzystniejszego rozstrzygnięcia 

pos

tępowania,  zgodnego  z  postanowieniami  SWIZ,  a działanie  takie  zapewni  jednocześnie 

poszanowanie  zasad  prawa  zamówień  publicznych  oraz  interesów  wszystkich  uczestników  

procesu 

udzielania  zamówień  publicznych.  Każdy  z  wykonawców  składających  ofertę  w 

postępowaniu  chce  wygrać  zamówienie,  chce  zawrzeć  kontrakt  ale  nie  jest  to 

wystarczającym  uzasadnieniem  dla  sanowania  błędów  w  ofercie  jednego  wykonawcy 

kosztem  możliwości  uzyskania  zamówienia  przez  innego  wykonawcę.  Naruszenie  zasad 

określonych  w  ustawie  zawsze  należy  odnosić  do  wszystkich  podmiotów  będących 

uczestnikami postępowania, bowiem wszystkich zasady te obowiązują.   

Odnosząc się do podniesionego zarzutu z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Izba wskazuje,  

że  konsekwencją  w  stwierdzeniu  niezgodności  treści  oferty  z  SWIZ  w  rozpoznawanej 

sprawie  jest  błąd  w  obliczeniu  ceny  tej  oferty,  tym  samym  zarzut  podniesiony  przez 

Odwołującego  był  zasadny.  Zgodnie  z  treścią  ww.  przepisu  oferta  podlegać  winna 


odrzuceniu,  jeżeli  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny  lub  kosztu.  Należy  zaznaczyć 

jednocześnie,  że  ustawa  nie  definiuje  pojęcia  "błąd  w  obliczeniu  ceny",  niemniej  przyjmuje 

się, że błędem w obliczeniu ceny jest błąd polegający na przyjęciu niewłaściwych danych do 

jej  obliczenia

,  wynikający  np.  z  nieprawidłowego  ustalenia  stanu  faktycznego.  Z  błędem  w 

obliczeniu  ceny  oferty  będziemy  mieli  zatem  do  czynienia  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  nie 

wyceni  wszystkich  pozycji  kosztorysowych,  ponieważ  nie  ujął  w  swojej  ofercie  wszystkich 

pozycji kosztorysowych 

– czyli tak jak w rozpoznawanym przypadku.  

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  91  ust  1  ustawy 

Izba  nie  stwierdziła  dokonania 

wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych, niż określone w Specyfikacji Istotnych 

W

arunków Zamówienia  kryteriów oceny ofert. Odwołujący nie podniósł żadnych okoliczności 

faktycznych  wskazujących  na  nieprawidłowość  dokonania  oceny  ofert  w  kontekście 

ustalonych  kryteriów  oceny  ofert,  czyli  zastosowania  bądź  niezastosowania  przez 

Zamawiającego ustalonych kryteriów oceny ofert. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i 5 ust. 2 

pkt 2  

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).  

Prze

wodniczący: 

……………………………