KIO 2366/17 WYROK dnia 27 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 02.01.2018

Sygn. akt: KIO 2366/17 

WYROK 

z dnia 27 listopada 2017 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:   

Edyta Paziewska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  listopada 

2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej

w  dniu  10  listopada  2017  r.  przez 

wykonawcę: 

P.U. 

Sp. 

o.o., 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zakład Zamówień Publicznych przy 

Ministrze Zdrowia, Al. Jerozolimskie 155/115, 02-326 Warszawa, 

przy  udziale  wykonawcy:  P.P.  Sp.  z  o.o.,  (...) 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

przy  udziale  wykonawcy:  G.S.  Sp.  z  o.o.,  (...) 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

2.  k

osztami postępowania obciąża wykonawcę: wykonawcę P.U. Sp. z o.o., (...), i: 

 
1)  zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

P.U. Sp. z o.o., (...) 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)  

od wykonawcy P.U. Sp. z o.o.,  (...) 

na rzecz zamawiającego

Zakład Zamówień 

Publicznych  przy  Ministrze  Zdrowia,  Al.  Jerozolimskie  155/115,  02-326 

Warszawa 

stanowiącą koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2366/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  Zakład  Zamówień  Publicznych  przy  Ministrze  Zdrowia  z  siedzibą  w 

Warszawie 

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu 

nieograniczonego  w 

przedmiocie  „Dostawa  szczepionki  skoniugowanej  przeciwko 

pneumokokom dla dzieci.” W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2017/S 209-432729 

w dniu 31 października 2017 r. zostało opublikowane ogłoszenie  o zamówieniu.  

Wykonawca  P.U.  Sp.  z o.o. 

z siedzibą  we W. wniósł odwołanie wobec postanowień 

ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.    Odwołujący 

zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 r. - Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej 

„Pzp”: 

art. 43 ust. 2b pkt 2 Pzp, poprzez nieuzasadnione wyznaczenie 16-dniowego terminu 

składania ofert w prowadzonym postępowaniu; 

art.  29  ust.  1  i  2  Pzp,  poprzez 

opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który 

utrudnia  uczciwą  konkurencję  oraz  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań 

i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty - w zakresie odnoszącym się do 

wyznaczenia kalendarzowego terminu na wykonanie dostaw szczepionek; 

art.  29  ust.  1  i  2  Pzp, 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który 

utrudnia  uczciwą  konkurencję  oraz  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań 

i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty - w zakresie odnoszącym się do 

braku wyznaczenia terminu minimalnego na wykonanie dostawy po zawarciu umowy; 

art.  36  ust.  1  pkt  14  Pzp  oraz  art.  93  ust.  1  Pzp,  poprzez  postawienie  wykonawcom 

wymagań  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  niezgodnych  z  treścią  ustawy  Pzp,  to  jest 

uzależnienie  zawarcia  umowy  z  wybranym  wykonawcą  od  wyrażenia  zgody  przez  Ministra 

Zdrowia; 

art.  26  ust.  1  Pzp, 

poprzez  domaganie  się  złożenia  wraz  z  ofertą  dokumentów  na 

potwierdzenie spełniania tzw. przedmiotowych warunków udziału w postępowaniu; 

art.  29  ust.  1-3  Pzp  w  zw.  art.  36aa  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  96  ust.  1  pkt  11  Pzp, 

poprzez  wadliwe  opisanie  przedmiotu  zamówienia  polegające  na  niedopuszczeniu 

możliwości  składania  ofert  częściowych  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu 

zamówienia,  a  tym  samym  bezzasadne  ograniczenie  liczby  podmiotów  uprawnionych  do 

ubiegania się o udzielenie zamówienia; 

art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  2  pkt  5  oraz  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  ustanowienie 

pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej 


konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  oraz  zgodności  postępowania  z  zasadą 

proporcjonalności; 

a  w  konsekwencji  n

aruszenie  wyrażonej  w  art.  7  Pzp  zasady  uczciwej  konkurencji,  zasady 

proporcjonalności oraz przejrzystości prowadzonego postępowania.  

Odwołujący  wyjaśnił,  że  jest  przedsiębiorcą,  który  jest  zainteresowany  złożeniem 

oferty  w  niniejszym  postępowaniu.  Podniósł,  że  wadliwe  sporządzenie  dokumentacji 

przetargowej godzi w uzasadnione interesy Odwołującego oraz skutkuje powstaniem szkody 

w postaci braku możliwości zawarcia umowy oraz realizacji przedmiotowego zamówienia.  

Odwołujący  wyjaśnił,  że  niniejsze  postępowanie  charakteryzuje  się  niską 

konkurencyjnością,  gdyż  na  rynku  są  obecni  tylko  dwaj  producenci  szczepionek  przeciwko 

pneumokokom  dla  dzieci.  Zdaniem 

Odwołującego,  Zamawiający  poprzez  szereg warunków 

przetargowych  utrudnia  lub  też  uniemożliwia  złożenie  oferty  na  produkt  Prevenar  13 

koncernu P.

, a także ustanawia bezzasadne preferencje dla wykonawcy oferującego produkt 

konku

rencyjnego producenta. Jedynie rozpoczęcie produkcji szczepionek przed wszczęciem 

postępowania  faktycznie  umożliwia  złożenie  oferty.  Ponadto,  kryteria  oceny  ofert 

sporządzono  w  sposób  oderwany  od  celów  postępowania,  z  naruszeniem  zasady 

proporcjonalności. 

Wskutek  wad  dokumentacji  przetargowej  nie 

jest 

możliwe  oszacowanie  ryzyka 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  bez  narażania 

się 

na  konieczność  zapłaty  kar 

umownych. Zamawiający bez podstaw prawnych skrócił termin składania ofert oraz godzi w 

rażący sposób w zasadę 

uczciwej 

konkurencji, uzależniając zawarcie umowy od akceptacji 

przez  Ministra 

Zdrowia 

wyników  postępowania  przetargowego.  Ponadto,  prowadzone 

postępowanie  powiela  błędy  przetargu  przeprowadzonego  w  ubiegłym  roku  na  ten  sam 

przedmiot zamówienia. Zamawiający wszczął jedno 

największych postępowań publicznych 

na  zakup  szczepionek  w  Europie,  przy  czym  ustanowił  warunki  przetargowe  całkowicie 

oderwane od uwarunkowań rynkowych. 

I. 

Zarzut wadliwego skrócenia terminu składania ofert. 

W  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  wyznaczył  16  -  dniowy  termin  składania 

ofert. 

W dniu 9 listopada 2017 r. Zamawiający zmienił termin składania ofert na 16 listopada, 

tym  samym  ustalając  19  -  dniowy  termin  składania  ofert.  Odwołujący  wskazał,  że 

zamówienie  obejmuje  jednorazową  dostawę  szczepionek  w  ilościach  niespotykanych  na 

rynku  europejskim 

o wartości około 100 mln złotych. Zamawiający powołał się na treść art. 

43  ust.  2b  pkt  2  Pzp  oraz 

skrócenie  terminu  składania  ofert  uzasadnił  następująco: 

„Realizacja  postępowań  przetargowych,  na  które  środki  zabezpieczone  pochodzą  z 

przyznanej rezerwy celowej na zakup szczepionek do obowiązkowych szczepień ochronnych 

wymaga podjęcia działań w trybie bardzo pilnym”. 


Zgodnie z treścią art. 43 ust. 2b pkt 2 Pzp, Zamawiający w postępowaniu o wartości 

zamówienia  powyżej  tzw.  progów  unijnych  może  wyznaczyć  termin  składania  ofert  nie 

krótszy niż 15 dni, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i skrócenie terminu 

składania  ofert  jest  uzasadnione.  Powołując  się  na  przepis  art.  27  ust.  3  dyrektywy 

2014/24/WE  oraz  motyw  (46)  ww.  dyrektywy

,  Odwołujący  podniósł,  że  niniejsze 

postępowanie  przetargowe 

jest 

kolejnym  postępowaniem  na  zakup  szczepionek  przeciwko 

pneumokokom w ramach kontynuacji 

rozpoczętego w ubiegłym roku corocznego szczepienia 

dzieci przeciwko pneumokokom. 

Zamawiający zarówno mógł, jak i faktycznie przygotowywał 

się do realizacji zamówienia ze znaczącym wyprzedzeniem. Informacja o zamiarze nabycia 

dodatkowych  szczepionek  w  201

7  r.  została  zaprezentowana  publicznie  przez  Ministra 

Zdrowia  w  dniu  14  września  br.  w  mediach.  Ponadto,  mailem 

dnia  16  sierpnia  2017  r. 

Zamawiający  zwrócił  się  do  producenta  szczepionek  P.  o  przekazanie  informacji  na  temat 

możliwości  nabycia  szczepionek.  Nawet  treść  dokumentacji  przetargowej  wskazuje  na 

rozpoczęcie  prac  nad  dokumentacją  przetargową  ze  znaczącym  wyprzedzeniem. 

Zamawiający  posiadał  zatem  wiedzę  o  zamiarze  przeprowadzenia  postępowania  w  dacie 

umożliwiającej  zastosowanie  podstawowego  terminu  składania  ofert,  podczas  gdy 

u

zasadnieniem dla skrócenia terminu winny być jedynie okoliczności nieprzewidywalne. 

Odwołujący  podkreślił,  że  konieczność  wydatkowania  środków  przed  końcem  roku 

kalendarzowego także  nie  może  stanowić 

podstawy 

do  zastosowania  art.  43  ust.  2b  pkt  2 

Pzp. 

Jak 

zauważa Prezes Urzędu Zamówień Publicznych odnosząc się do pojęcia pilności 

udzielania  zamówienia:  „Należy  podkreślić,  że  wskazywana  przez  zamawiającego 

konieczność  wykorzystania  środków  finansowych  w  odpowiednim  terminie,  nie  stanowi  o 

pilnej  potrzebie  udzielenia 

zamówienia.  W  systemie  finansów  publicznych  nie  ma  bowiem 

obowiązku wydatkowania środków”. Władze publiczne zamierzające udzielić zamówienia są 

zobowiązane do dochowania należytej staranności, w związku z czym muszą być świadome 

konieczności  dopełnienia  wszystkich obowiązków  związanych z  zamówieniem, także takich 

jak  konieczność  dochowania  terminów,  zaś  działania  lub  zaniechania  innych  organów 

państwa nie uzasadniają naruszenia prawa wspólnotowego.  

Odwołujący wskazał, że Zamawiający dysponuje szczepionkami, które zabezpieczają 

potrzeby  związane  z  przeprowadzeniem  szczepień  dzieci  na  czas  trwania  postępowania 

przetargowego  bez  zastosowania  skróconego  terminu  składania  ofert.  Przedmiotem 

niniejszego  po

stępowania  jest  dostawa  900.000  szczepionek,  przy  czym  na  dzień  28 

września  br.  Zamawiający  dysponował  liczbą  ponad  790.000  niewykorzystanych 

szczepionek.  Posiadane  zapasy  winny  wystarczyć  do  zabezpieczenia  potrzeb  do  końca 

przyszłego roku, przy czym szczepienie dzieci nowo narodzonych prowadzone jest w trzech 

dawkach.  


Zamawiający  skracając  termin  składania  ofert  ze  względu  na  pilną  potrzebę 

udzielenia  zamówienia  winien  respektować  wyrażoną  w  treści  art.  7  ust.  1  Pzp  zasadę 

proporcjonalności.  Jak  podkreśla  Prezes  UZP:  „powołując  się  na  przesłankę  w  odniesieniu 

do  pilności  udzielenia  zamówienia,  należy  mieć  na  uwadze  zasadę  proporcjonalności  tzn. 

powinno  się  go  udzielić  tylko  w  takim  zakresie,  w  jakim  tych  samych  celów  nie  da  się 

osiągnąć  za  pomocą  środków  mniej  ograniczających 

konkurencję 

Zamawiający  winien 

wykazać,  iż  ewentualny  pilny  zakup  dotyczy  jedynie  szczepionek,  które  są  niezbędne  na 

okres do czasu przeprowadzenia postępowania z wyznaczeniem podstawowego terminu na 

składanie ofert. Skrócenie terminu jako odstępstwo od podstawowych zasad winno bowiem 

odnosić  się  jedynie  do  możliwie  jak  najmniejszego  zakresu  pozwalającego  na  realizację 

potrzeb Zamawiającego (zasada proporcjonalności)”.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  wydłużenia  terminu  składania  ofert 

w sposób przewidziany w treści art. 43 ust. 2 Pzp. 

II. 

Zarzut  wadliwego  wyznaczenia  terminu  kalendarzowego  na  wykonanie  świadczenia 

bez wyznaczenia terminy minimalnego. 

W treści rozdziału V punkt 3.1 SIWZ określono

Terminy dostaw: 

Część 1: dostawa najpóźniej w terminie do dnia 10 grudnia 201

r. 

Część 2: dostawa najpóźniej w terminie do dnia 15 grudnia 2017 r.” 

Zgodnie  z  treścią  §  9  ust.  1  wzoru  umowy,  nieprzedłożenie  Zamawiającemu  w 

terminie  do  dnia  21  grudnia  2016  r.  dokumentów  stanowiących  podstawę  do  dokonania 

zapłaty  (tj.  faktury  VAT  i  podpisanego  Protokołu  Zdawczo-Odbiorczego),  może  skutkować 

natychmiastowy

m  rozwiązaniem  umowy  z  winy  wykonawcy,  bez  zachowania  prawa  do 

wynagrodzenia za dostarczony, a nie rozliczony towar.  

Zgodnie  z  treścią  §  7  ust.  1  wzoru  umowy,  w  przypadku  opóźnienia  dostarczenia 

szczepionki do Centralnego Dystrybutora ponad termin określony w umowie, wykonawca jest 

obowiązany zapłacić karę umowną w wysokości 0,1% wartości niewykonanej części dostawy 

za każdy dzień opóźnienia. 

Kwestionowane  postanowienie  wyznaczające  kalendarzowy  termin  wykonywania 

świadczenia narusza art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, ponieważ Zamawiający nie ma żadnej wiedzy na 

temat  czasu  trwania  niniejszego  postępowania,  a  zatem,  w  sytuacji  przedłużającego  się 

postępowania termin może być niemożliwy do dotrzymania. Zamawiający nie daje szansy na 

oszacowanie  przez  wykonawców  ryzyka  związanego 

ze 

złożeniem  oferty  (koszt 

ewentualnych  kar  umownych),  gdyż  Zamawiający  określił 

góry  termin  rozpoczęcia 

wykonywania  świadczeń,  nie  ustanawiając  jednocześnie  żadnego  terminu  minimalnego  na 

przygotowanie się do wykonania dostawy. 


Odwołujący  wskazał,  że  żaden  z  producentów  obecnych  na  europejskim  rynku  nie 

posiada  na  terenie  Polski  takich  ilości  szczepionek,  by  móc  bez  przygotowania  dostarczyć 

przedmiot  zamówienia.  Zamówienie  o  takiej  ilości  szczepionek  wymaga  kilkumiesięcznego 

procesu  przygotowania  dostaw. 

Odwołujący  przedstawił  proces  produkcji  i  dostaw 

szczepionki  w  odniesieniu  do  producenta  P.. 

Ze  względu  na  skalę  zamówienia  konieczne 

może  być  wykorzystanie  częściowo  produktów  dedykowanych  na  rynki  zagraniczne,  co 

oznacza  konieczność  dostosowania  produktu  do  rynku  polskiego  oraz  do  wymagań 

Zamawiającego (np. zmiana opakowań, ilości sztuk w opakowaniu, załączenia przykładowo 

igieł etc.). Dodatkowym czynnikiem uniemożliwiającym wykonanie zamówienia z tak krótkimi 

terminami  dostaw  (10-

15  grudnia)  jest  wymaganie  zapewnienia  24  miesięcznego  terminu 

przydatności.  Wykonawca  musi  bowiem  zrezygnować  z  możliwości  wykorzystania 

szczepionek  już  wyprodukowanych,  jednak  z  krótszymi  niż  wymagany  terminami 

przydatności.  

Zamawiający  winien  uwzględniać  możliwości  wykonawców,  tak  by  nie  tworzyć 

sztucznych  barier  w  dostępie  do  zamówienia.  Obecne  brzmienie  SIWZ  pozwala 

Zamawiającemu na żądanie zawarcia umowy w przeddzień dostawy.  

W

przekazanej 

Zamawiającemu  przez  P.  informacji  z  dnia  1

sierpnia  br. 

zadeklarowano 

możliwość  dostawy

  1.200.000  szczepionek  pod  warunkiem  otrzymania 

informacji o oczekiwanej dostawie z co 

najmniej 3 miesięcznym wyprzedzeniem.  

Wykonawcy, 

przygotowując  ofertę,  winni  w  sposób  jednoznaczny  móc  określić,  w 

jakim  okresie  czasu  po  zawarciu  umowy  będą  mogli  przygotowywać  się  do  wykonywania 

świadczeń.  Termin  ten  powinien  uwzględniać  przedmiot  zamówienia.  W  ocenie 

Odwołującego, konieczne jest zagwarantowanie co najmniej 3 miesięcy na przegotowanie do 

wykonania dostawy od dnia zawarcia umowy.  

W  niniejszym  postępowaniu  przewagę  uzyska  wykonawca  gotowy  ponieść 

ewentualnie ryzyko związane z kosztem sprowadzenia do Polski wymaganych szczepionek 

jeszcze przed złożeniem oferty.  

Odwołujący  wskazał,  że  producent  P.  w  związku  z  udziałem  w  zeszłorocznym 

postępowaniu poniósł koszt około 2 mln. zł sprowadzenia szczepionek. Koszt ten nie został 

zwrócony. W tym roku SIWZ, określając daty dostaw, uniemożliwia Odwołującemu  złożenie 

oferty,  nawet  gdyby  założyć  poniesienie  jeszcze  przed  złożeniem  oferty  kosztów 

sprowadzenia  szczepionek. 

W  ocenie  Odwołującego,  bez  znaczenia  pozostaje  zawarcie  w 

§8  ust.  1.3  wzorca  umowy  przesłanki  zmiany  umowy,  zgodnie  z  którą,  w  przypadku 

uzyskania  przez  Zamawiającego  zgody  na  wydatkowanie  środków  budżetowych  ponad 

określony termin dostawy lub w przypadku trudności w realizacji dostaw, dopuszczalna jest 

zmiana terminów poszczególnych dostaw, gdyż ewentualna zmiana będzie uzależniona nie 


tylko od  zdarzenia przyszłego i  niepewnego,  ale i  od  woli  Zamawiającego.  Wykonawca nie 

ma żadnej pewności co do przesunięcia terminu dostawy. 

Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia oraz SIWZ, poprzez doprecyzowanie, 

iż  wykonawca  zobowiązany  jest  do  wykonania  umowy  przez  dostawę  szczepionki  do 

Centralnego  Dystrybutora  w  terminie  do  dnia  10  grudnia  2017 

r.  (dla  części  1)  oraz  15 

grudnia  2017 

r.  (dla  części  2),  jednak  nie  wcześniej  niż  w  terminie  3  miesięcy  od  dnia 

zawarcia  umowy  (z  zastrzeżeniem  bardziej  szczegółowego  żądania,  w  przypadku 

uwzględnienia zarzutu dotyczącego podziału zamówienia na części). 

III. 

Zarzut wadliwości wymagań stawianych po wyborze oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający  w  rozdziale  XIV  SIWZ  „Informacje  o  formalnościach,  jakie  powinny 

zostać  dopełnione  po  wyborze  oferty  w  celu  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego’’  zawarł  postanowienie:  Umowa  z  wykonawcą,  którego  ofertę  uznano  za 

najkorzystniejszą  zostanie  zawarta  niezwłocznie  po  uprawomocnieniu  się  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  i 

po  akceptacji  wyników  postępowania  przez  Ministra  Zdrowia  lub 

osoby  przez  niego  upoważnionej.  Powyższa  akceptacja  stanowi  warunek  podpisania 

umowy". 

W  ocenie  Odwołującego,  takie  postanowienie  stanowi  rażące  naruszenie 

podstawowych  zasad zamówień  publicznych oraz  art.  36  ust. 1 pkt  14  i art.  93  ust.  1 Pzp. 

Skoro m

amy do czynienia z ważnie wybraną ofertą najkorzystniejszą, Zamawiający nie może 

podejmować jakichkolwiek czynności dodatkowych, warunkujących zawarcie umowy.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  wykreślenia  w  treści 

SIWZ ww. postanowienia.   

IV. 

Zarzut  wadliwości  żądania  wraz  z  ofertą  dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania 

tzw. przedmiotowych warunków udziału w postępowaniu. 

Zamawiający w treści rozdziału V punkt 2.1 SIWZ zawarł wymaganie: „Zgodnie z § 13 

ust.  1  pkt  3  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  (...)  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane 

dostawy  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego,  Wykonawca 

zobowiązany jest potwierdzić kopią właściwego dokumentu, tj. złożyć wraz z ofertą (warunki 

przedmiotowe): 

• Ważne pozwolenie na  dopuszczenie do obrotu na terenie RP lub • Ważne pozwolenie na 

dopuszczenie do obrotu wydane przez 

Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską”. 

Zgodnie 

z  treścią 

art.  26  ust.  1  Pzp, 

Zamawiający 

przed  udzieleniem  zamówienia  

o wartości powyżej tzw. progów unijnych 

wzywa 

wykonawcę, którego oferta została najwyżej 

oceniona,  do  złożenia  w 

wyznaczonym, 

nie  krótszym  niż  10  dni,  terminie  aktualnych  na 

dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa 

w art. 

ust. 1 (tj. 

między 

innymi dokum

entów potwierdzających spełnianie przez oferowane 

dostawy, 

usługi 

lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych 

przez 

zamawiającego 

tzw. 


przedmiotowy 

warunek udziału 

postępowaniu). Zamawiający może na podstawie art. 

ust. 2f Pzp 

domagać się w określonych okolicznościach wcześniejszego złożenia wybranych 

dokumentów, jednak dotyczy to wyłącznie oświadczeń lub dokumentów potwierdzających, że 

wykonawcy  nie  podlegają  wykluczeniu,  spełniają  warunki  udziału 

postępowaniu  lub 

kryteria  selekcji.  Brak 

zatem 

podstaw  do  wcześniejszego  żądania  dokumentów  w  ramach 

tzw. warunków przedmiotowych.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  przesunięcia  terminu  złożenia  wyżej  opisanego 

dokumentu na termin zgodny z treścią art. 26 ust. 1 Pzp. 

V. 

Zarzut zaniechani

a podziału zamówienia na odrębne pakiety. 

W 

ocenie  Odwołującego  brak  jest  podstaw  do  skumulowania  zakupu  szczepionek  

w  dwóch,  nieodległych  terminach.  Biorąc  pod  uwagę  skalę  dokonywanego  zakupu  oraz 

obiektywne potrzeby Zamawiającego, zasadnym byłoby przyjęcie rozwiązania polegającego 

na sukcesywnych dostawach w toku wykonywania umowy przez cały 2018 r. Z jednej strony 

zamówienie  zostałoby  otwarte  na  możliwości  udziału  małych  i  średnich  przedsiębiorstw,  z 

drugiej  mielibyśmy  do  czynienia  z  uchyleniem  wadliwego  w  naszej  ocenie  obowiązku 

wykonania całość dostaw faktycznie w jednym nierealnym terminie. Podział zamówienia na 

mniejsze  pakiety  wraz  z  dopuszczeniem  sukcesywności  dostaw  w  roku  2018  znajduje 

uzasadnienie  w  potrzebach  Zamawiającego.  Ustanowienie  konieczności  wykonania  dostaw 

szczepionek  w  zasadzie  w  jednym  terminie (10  i  15 grudnia br.  dla pakietów  500 tys.  oraz 

400  tys.)  uniemożliwia  Odwołującemu  złożenie  oferty.  Jako  dystrybutor  szczepionki 

Odwołujący  posiada  możliwości  realizacji  dostaw  sukcesywnie,  w  mniejszych  pakietach. 

Podział  zamówienia  na  mniejsze  części  otworzy  postępowanie  na  konkurencyjność  oraz 

umożliwi Odwołującemu udział w postępowaniu. 

Zgodnie  z  treścią  art.  96  ust.  1  pkt  11  Pzp,  Zamawiający  winien  w  treści  protokołu 

postępowania  ujawnić  powody  niedokonania  podziału  zamówienia  na  części.  Zamawiający 

nie uwzględnił warunków rynku oraz obiektywnych możliwości wykonywania zamówienia.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  modyfikacji  SIWZ,  poprzez  ustanowienie  3 

miesięcznego terminu dostaw od dnia zgłoszenia przez Zamawiającego zapotrzebowania na 

daną  partię  szczepionek  wraz  z  zamieszczeniem  w  dokumentacji  przetargowej  terminów 

sukcesywnych,  miesięcznych  dostaw  w  2018  roku  przypisanych  do  kolejnych  części 

zamówienia.  

VI. 

Zarzut wadl

iwości kryteriów oceny ofert. 

Ograniczenie liczby punktowanych serotypów do 5 oraz określenie najszerszego pokrycia. 

Zgodnie z treścią rozdziału VI punkt 2.2.1. Zamawiający punktować będzie: „Objęcie 

szczepionką  5  serotypów  pnenmokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie 

inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia.  W  przypadku  kiedy 


kolejny serotyp występuje z taką samą częstotliwością jak ostatni, bierze się go również pod 

uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania -15 pkt (za każdy serotyp 3 pkt).”  

Zgodnie  z  punktem  2.2.2  Zamawiający  wskazał,  że:  „Objęcie  szczepionką  5 

serotypów pneumokokowych najczęściej odpowiedzialnych za zgony na inwazyjną chorobę 

pneumokokową. W przypadku kiedy kolejny serotyp występuje z taką samą częstotliwością 

jak ostatni, bierze się go również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania - 15 

pkt. (za każdy serotyp 3 pkt)”.  

punkcie  2.2.3.  punktowane  będzie  „Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  u  dzieci 

poniżej  5.  roku  życia  -  czyli  odniesienie  do  częstotliwości  występowania  w  populacji 

inwazyjnej 

choroby 

pneumokokowej 

wywoływanej 

szczepami 

uwzględnionymi  

w szczepionce".  

Z kolei w punkcie 2.2.4 Zamawiający wskazał, iż przyzna punkty, w przypadku, gdy: 

„Najszersze pokrycie szczepionkowe izolatów wielolekoopornych - czyli objęcie szczepionką 

serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  zakażeń 

wielo

lekoopornych u dzieci poniżej 5 roku życia.” 

Odwołujący podniósł, że sposób określenia przytoczonych wyżej kryteriów oceny jest  

sprzeczny z zasadą proporcjonalności. Zdaniem Odwołującego, przywołane kryterium oceny 

jest opisane w sposób nieproporcjonalny i nieadekwatny w stosunku do rodzaju zamówienia, 

jak  również  do  celu  ustanowionego  kryterium,  a  tym  samym  nie  jest  uzasadnione  

w przedmiotowym zamówieniu. 

Zamawiający  przyjął,  że  punktować  będzie  objęcie  szczepionką  5  serotypów 

pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby 

pneumokokowej  u  dzieci  poniżej  5  roku  życia  (rozdział  VI  punkt  2.2.1  SIWZ)  oraz  objęcie 

szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony  na 

inwazyjną chorobę pneumokokową (rozdział VI punkt 2.2.2.) 

Wskazane  kryteria  oceny  preferują  5  serotypów  odpowiednio  najczęściej 

odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  oraz  najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony.  Jednocześnie  zgodnie  z  treścią  rozdziału  VI  punkt  2.2.  SIWZ, 

„przy dokonywaniu oceny będą brane pod uwagę aktualne na dzień otwarcia ofert dane za 

2016  r.,  publikowane  na  stronie  Krajowego  Ośrodka  Referencyjnego  ds.  Diagnostyki 

Bakteryjnych Zakażeń Układu Nerwowego (KOROUN) - Narodowy Instytut Leków”. 

Odwołujący  podnosi,  iż  dane  za  2016  r.  nie  są  danymi  aktualnymi  i  z  dużym 

prawdopodobieństwem  nie  odpowiadają  już  sytuacji  zachorowań  i  zgonów  na  inwazyjną 

chorobę pneumokokową, na którą szczepionka ma stanowić odpowiedź. Można założyć, że 

w związku ze szczepieniami obowiązkowymi, które miały miejsce w 2017 r., zmianie uległy 

ty

py  serotypów  pneumokoków  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej 


choroby  pneumokokowej  u  dzieci  poniżej  5  roku  życia  oraz  liczby  zgonów  wywołanych  tą 

chorobą. 

Zgodnie  z  danymi  KOROUN  za  choroby  wywołane  przez  pneumokoki 

odpowiedzialnych  jes

t  ponad  20  serotypów  bakterii,  niezasadne  jest  więc  punktowanie 

wyłącznie  5  pierwszych  serotypów,  które  na  dzień  składania  ofert  mogą  już  nie  być 

najczęściej występującymi w Polsce serotypami. 

Stosowane przez Zamawiającego kryteria oceny ofert, ograniczające liczbę badanych 

serotypów  do  5,  nie  odzwierciedlają  faktycznego  działania  szczepionki.  Dane  dotyczące 

inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  ulegają  zmianie  z  roku  na  rok,  a  tym  samym,  w 

momencie  wykorzystywania  przez  Zamawiającego  szczepionek  zakupionych  w  niniejszym 

postępowaniu,  mogą być  one już  kilkukrotnie zmienione.  Zgodnie z  uzyskanymi  danymi  od 

Głównego Inspektora Sanitarnego, na dzień 28 września 2017 r. w Centralnej Bazy Rezerw 

spośród  zakupionych  w  analogicznym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

organizowanym w IV kwartale 2016 r. preparatów  S. niewykorzystanych pozostało 790.624 

dawek  skoniungowanej  szczepionki  przeciw  pneumokokom  przy  zakupionych  1.200.000,00 

dawkach

. Fakt, iż w Centralnej Bazie Rezerw pozostało do wykorzystania 790.624 dawek nie 

oznacza,  że  pozostałe  409.376  zostało  wykorzystanych,  gdyż  zgodnie  ze  schematem 

dystrybucji  część  z  zakupionych  szczepionek  pozostaje  na  stanie  powiatowych 

i wojewódzkich stacji sanitarno- epidemiologicznych. 

Dodatkowo  Zamawiający  wymaga,  aby  zakupione  szczepionki  skoniungowane 

przeciw  pneumokokom  miały  termin  ważności  -  minimum  24  miesiące  (rozdział  V  punkt  4 

SIWZ).  Tym  samym,  celem  Zamawiającego  będzie  wykorzystanie  zakupionej  w  2017  r. 

szczepionki  co  najmniej  do  grudnia  2019  r.,  a  punktowane  serotypy  nie  będą  serotypami 

odpowiedzialnymi  za  największą  liczbę  zgonów  oraz  przypadków  inwazyjnej  choroby 

pneumokokowej. 

Celem  obowiązkowych  szczepień  ochronnych  jest  wyeliminowanie  inwazyjnych 

chorób  pneumokokowych  w  całej  populacji  na  danym  terytorium.  Nie  znajduje  zatem 

uzasadnienia branie pod uwagę wyłącznie pierwszych pięciu serotypów, skoro występująca 

na  rynku  szczepionka  zapewnia  pokrycie  na  13  serotypów,  które  są  odpowiedzialne  za 

inwazyjne  choroby  pneumokokowe  oraz  zgony  w  różnych  grupach  wiekowych.  Fakt,  że  w 

danym roku w danej grupie wiekowej nie występuje dany serotyp nie oznacza, że nie będzie 

on  występował  za  x  lat,  wśród  osób,  które  w  2018  r.  przyjmą  szczepionkę.  Szczepienia 

ochronne nie mają bowiem eliminować zagrożenia daną chorobę wyłącznie w skali jednego 

roku lecz wyeliminować daną chorobę z konkretnego obszaru. 

Punktowanie  tylko  5  pierwszych  serotypów  przy  występujących  na  rynku 

szczepionkach  zawierających  antygeny  na  większą  ilość  serotypów  nie  jest  również 

uzasadnione z punktu widzenia zasad: równości, konkurencyjności i proporcjonalności. Może 


dojść  bowiem  do  sytuacji,  w  której  wykonawca  oferujący  szczepionkę  przeciwko  większej 

liczbie  serotypów  otrzyma  tyle  samo  punktów  co  wykonawca  oferujący  szczepionkę  na 

mniejszą ilość serotypów. 

Aby  zrealizować  cel  postępowania,  punktowana powinna  być  maksymalna  ochrona, 

tj.  maksymalną  punktację  powinien  uzyskiwać  wykonawca,  który  oferuje  szczepionkę 

obejmującą  największą  liczbę  serotypów  pneumokokowych  odpowiedzialnych  za 

występowanie  chorób  zakaźnych.  W  przypadku  niezapewnienia  maksymalnego  pokrycia 

(występującego na rynku) wykonawca powinien otrzymać zero punktów. 

Ograniczenie do 5 roku życia 

Zgodnie  z  treścią  rozdziału  VI  punkt  2.2.1.  SIWZ  Zamawiający  punktować  będzie: 

„Objęcie  szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za 

wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej u dzieci poniżej 5 roku życia. W przypadku 

kiedy  kolejny  serotyp 

występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni,  bierze  się  go 

również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania -15 pkt (za każdy serotyp 3 

pkt).'”

W  punkcie  2.2.3  Zamawiający  wskazał,  iż  przyzna  punkty,  w  przypadku,  gdy: 

„Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  u  dzieci  poniżej  5  roku  życia  -  czyli  odniesienie  do 

częstotliwości  występowania  w  populacji  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  wywoływanej 

szczepami  uwzględnionymi  w  szczepionce  -  5  pkt”,  jak  również,  w  przypadku,  gdy: 

„Najszersze pokrycie szczepionkowe izolatów wielolekoopornych - czyli objęcie szczepionką 

serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  zakażeń 

wielolekoopornych u dzieci poniżej 5 roku życia - 5 pkt.” 

Z najnowszego raportu KOROUN wy

nika, iż w 2016 r. odnotowano 285 przypadków 

zachorowań na inwazyjną chorobę pneumokokową na łącznie 678 przypadków. Dane za lata 

2014  oraz  2015  przedstawiają  się  analogicznie.  Co  więcej,  w  roku  2016  dzieci  do  lat 

czterech  stanowiły  niecałe  10  %  zachorowań  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową.  W 

grupach wiekowych od 25 i więcej lat tych zachorowań było łącznie ponad 600 przypadków. 

Ograniczenie przyznawania punktacji do osób, które nie ukończyły 5 roku życia może 

wynikać z faktu, iż dopuszczony do obrotu produkt PCV-10, może być stosowany wyłącznie 

u  dzieci  poniżej  5  roku  życia.  Odwołujący  wskazuje,  iż  określenie  w  ten  sposób  kryteriów 

oceny  ofert  jest  sprzeczne  z  podstawowymi  zasadami  zamówień  publicznych,  narusza 

zasadę  równego  traktowania  wykonawców  oraz  wprowadza  nieuzasadnioną  preferencję 

określonych wykonawców. 

W związku z ww. zarzutem Odwołujący wniósł o: 

Zmianę treści SIWZ , tj. kryterium oceny ofert zawartego w rozdziale VI  punkt  2.2.1. 

poprzez 

nadanie 

brzmienia: 

„Objęcie  szczepionką  serotypów  pneumokokowych 

odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej.  Maksymalna  liczba 


punktów do uzyskania -15 pkt (liczba punktów za dany serotyp powinna być obliczana jako 

iloczyn  liczby  15  oraz  udziału  procentowego  tego  serotypu  w  ogólnej  liczbie  przypadków 

wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej).” 

Zmianę  treści  SIWZ,  tj.  kryterium  oceny  ofert  zawartej  w  rozdziale  VI  punkt  2.2.2. 

poprzez  nadanie  brzmienia: 

„Objęcie  szczepionką  serotypów  pneumokokowych  najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zg

ony  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową.  Maksymalna  liczba 

punktów do uzyskania - 15 pkt. (liczba punktów za dany serotyp powinna być obliczana jako 

iloczyn liczby 15 oraz udziału procentowego tego  serotypu w ogólnej  liczbie  zgonów  na 

inwazyjną chorobę pneumokokową). ” 

Zmianę treści SIWZ, tj. kryterium oceny ofert zawartego w rozdziale VI punkcie 2.2.3

poprzez  nadanie  brzmienia: 

„Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  -  czyli  odniesienie  do 

częstotliwości  występowania  w  populacji  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  wywoływanej 

szczepami  uwzględnionymi  w  szczepionce  -  5pkt.  Dla  szczepionki  mającej  najszersze 

pokrycie - 

5 pkt, dla pozostałych 0 pkt. ” 

Zmianę treści SIWZ, tj. kryterium oceny ofert zawartego w rozdziale VI punkcie 2.2.4, 

poprzez 

nadanie 

brzmienia: 

„Najszersze 

pokrycie 

szczepionkowe 

izolatów 

wielolekoopornych  - 

czyli  objęcie  szczepionką  serotypów  pneumokokowych  najczęściej 

odpowiedzialnych  za  wystąpienie  zakażeń  wielolekoopornych  -  5  pkt.  Dla  szczepionki 

mającej najszersze pokrycie - 5 pkt, dla pozostałych 0 pkt. ” 

Wykonawca  P.P. 

Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w W.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Odwołującego i wniósł o uwzględnienie odwołania. 

Wykonawca  G.S. 

Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  P.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  pismem  z  dnia  22  listopada  2017  r. 

Wniósł o oddalenie odwołania. 

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnik

ów  postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 


Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wn

iesienia  odwołania,  stosownie  do  art.  179  ust.  1  Pzp.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  jest 

przedsiębiorcą, który jest zainteresowany złożeniem oferty w przedmiotowym postępowaniu, 

podczas  gdy  w

adliwe  sporządzenie  dokumentacji  przetargowej  godzi  w  uzasadnione 

interesy  Odwołującego  oraz  skutkuje  powstaniem  szkody  w  postaci  braku  możliwości 

zawarcia umowy oraz realizacji przedmiotowego zamówienia.  

Stosowni

e do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, wykonawca P.P. Sp. z o.o. przystąpił 

do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, a wykonawca G.S. Sp. z o.o. - po 

stronie 

Z

amawiającego.  Obaj  wykonawcy  stali  się  uczestnikami  postępowania 

odwoławczego, popierając w postępowaniu strony, do których przystąpili.  

Odwołanie  zostało  rozpoznane,  stosownie  do  art.  192  ust.  7  Pzp,  tj.  w  zakresie 

zarzutów zawartych w odwołaniu, z uwzględnieniem oświadczenia Odwołującego złożonego 

do protokołu na rozprawie o cofnięciu zarzutów: 

1.  naruszenia  art.  36  ust.  1  pkt  14  Pzp  oraz  art.  93  ust.  1  Pzp,  poprzez  postawienie 

wykonawcom  wymagań  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  niezgodnych  z  treścią 

ustawy  Pzp  to  jest  uzależnienie  zawarcia  umowy  z  wybranym  wykonawcą  od 

wyrażenia zgody przez Ministra Zdrowia, 

2.   naruszenia  art.  26  ust.  1  Pzp, 

poprzez  domaganie  się  złożenia  wraz  z  ofertą 

dokumentów  na  potwierdzenie spełniania tzw.  przedmiotowych warunków  udziału  w 

postępowaniu, 

w  związku  ze  zmianą  SIWZ  dokonaną  przez  Zamawiającego  w  dniu  14  listopada  2017  r., 

uwzględniającą  żądania  Odwołującego  w  odniesieniu  do  postanowień  Rozdz.  XIV  ust.  1  i 

Rozdz.  V  ust.  2  pkt  2.1.  SIWZ

.  W  wyniku  dokonanych  zmian  treści  SIWZ  Zamawiający 

przesunął termin składania ofert na dzień 21 listopada 2017 r. 

W  terminie  składania  ofert  w  dniu  21  listopada  2017  r.  do  Zamawiającego  zostały 

złożone  dwie  oferty,  w  tym  oferta  Przystępującego  G.S.  Sp.  z  o.o.  i  Odwołującego. W  tym 

samym  dniu  Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  obu  częściach 

zamówienia,  uznając  ofertę  Przystępującego  G.  za  najkorzystniejszą.  Oferta Odwołującego 

uzyskała  pierwszą  pozycję  w  kryterium  jakościowym  (34  pkt)  i  drugą  pozycję  w  kryterium 

ceny  (38,59  pkt)  z  punktacją  łączną  72,59  pkt  w  stosunku  do  oferty  Przystępującego 

odpowiednio 25,12 pkt i 60 pkt) w obu częściach zamówienia. 


Izba  postanowiła  dopuścić  dowody  z  dokumentów,  w  tym  złożonych  przez 

Odwołującego w załączeniu do odwołania,  złożonych przez Przystępującego G. przy piśmie 

procesowym z dnia 21 listopada 2017 r. o

raz Przystępującego P. przy piśmie procesowym z 

dnia 23 listopada 2017 r., a także dowody przedłożone przez Zamawiającego w załączeniu 

do odpowiedzi 

na odwołanie z dnia 22 listopada 2017 r. oraz złożone na rozprawie. 

Zarzut  naruszenia  art.  43  ust.  2b  pkt  2  Pzp,  poprzez  nieuzasadnione  wyznaczenie  

16-d

niowego terminu składania ofert oraz naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, poprzez opisanie 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  utrudnia  uczciwą  konkurencję  i  nie  uwzględnia  

wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty w zakresie 

wyznaczenia  kalendarzowego  terminu  na  wykonanie  dostaw  szczepionek  oraz  w  zakresie 

braku wyznaczenia terminu minimalnego na wykonanie dostawy po zawarciu umowy. 

Izba  uznała  za  niezasadny  zarzut  nieuprawnionego  wyznaczenia  przez 

Zamawiającego skróconego terminu składania ofert na podstawie art. 43 ust. 2b pkt 2 Pzp. 

Zamawiający  prowadzi  przedmiotowe  postępowanie  na  podstawie  art.  10  ust.  1,  

w związku z art. 40 ust. 3, art. 43 ust. 2b pkt 2 oraz art. 24aa Pzp. 

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 2b pkt 2 Pzp, Zamawiający w postępowaniu o wartości 

zamówienia  powyżej  tzw.  progów  unijnych  może  wyznaczyć  termin  składania  ofert  nie 

krótszy niż 15 dni, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i skrócenie terminu 

składania ofert jest uzasadnione. 

Zgodnie  z  treścią  ogłoszenia  o  zamówieniu,  Zamawiający  wyznaczył  

przedmiotowym  postępowaniu  16  –  dniowy  termin  składania  ofert.  Termin  ten  został 

wyznaczony na dzień 13 listopada 2017 r.  Następnie 

termin 

składania 

ofert 

został 

przedłużony w związku ze zmianami w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia do 

dnia 16 listopada 2017 r., oraz ostatecznie do dnia 21 listopada 2017 r.  

Powołując  się  na  przepis  art.  43  ust.  2b  pkt  2  Pzp,  Zamawiający  podał,  

że  „Realizacja  postępowań  przetargowych,  na  które  środki  zabezpieczone  pochodzą  

z  przyznanej  rezerwy  celowej  na 

zakup  szczepionek  do  obowiązkowych  szczepień 

ochronnych wymaga podjęcia działań w trybie bardzo pilnym”. 

W okolicznościach tej sprawy wystąpiły przesłanki uzasadniające zastosowanie art. 

43 ust. 2b pkt 2 Pzp, 

wynikające z braku możliwości dotrzymania terminu podstawowego ze 

względu  na  pilną  konieczność  udzielenia  zamówienia.  Odnosząc  się  do  argumentacji 

Odwołującego,  należy  wskazać,  że  przepis  ten  nie  wymaga  wykazania  przez 

Zamawiającego, że Zamawiający nie mógł przewidzieć okoliczności powodujących ww. pilną 

konieczność.  Powyższa  interpretacja  jest  w  pełni  zgodna  z  brzmieniem  dyrektywy 

2014/24/WE (motyw 46, art. 27 ust. 3 ww. dyrektywy).  


Fakt,  że  Zamawiający  mógł  przewidywać  konieczność  przeprowadzenia 

postępowania nie stanowi zatem negatywnej przesłanki skorzystania przez Zamawiającego  

z  instytucji  określonej  w  art.  43  ust.  2b  pkt  2  Pzp,  co  do  możliwości  skrócenia  terminu 

składania ofert w odniesieniu do terminu podstawowego (40 dni). J 

ak  wynika  z  dokumentacji  postępowania,  Zamawiający  wszczął  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  w  dniu  31  października  2017  r.  tj.  niezwłocznie  po  otrzymaniu 

zapewnienia środków finansowych pochodzących z rezerwy celowej na jego sfinansowanie, 

decyzją  Ministra  Rozwoju  i  Finansów  z  dnia  9  października  2017  r.  w  sprawie  zmian  w 

budżecie  państwa  na  rok  2017.  Zwiększenie  limitu  wydatków  budżetu  państwa  na  zakup 

szczepionki  przeciwko  pneumokokom  do  realizacji  szczepień  w  2018  r.  zagwarantowała 

ustawa z dnia 15 września 2017 r. o szczególnych rozwiązaniach zapewniających poprawę 

jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1774). Jednocześnie, jak 

wykazał  Zamawiający,  obowiązek  udzielenia  zamówienia  wynika  jednoznacznie  z 

obowiązujących przepisów prawa. Zamawiający wskazał, że wydatek na zakup szczepionek 

mus

iał  być  poniesiony  zgodnie  z  przepisami  art.  6  ustawy  z  dnia  4  listopada  2016  r.  o 

zmianie  ustawy  o  świadczeniach  opieki  zdrowotnej  finansowanych  ze  środków  publicznych 

oraz niektórych innych ustaw, § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2016 r. 

zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  obowiązkowych  szczepionek  ochronnych  i  art.  9 

ustawy  z  dnia  15  września  2017  r.  o  szczelnych  rozwiązaniach  zapewniających  poprawę 

jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej.  

Zamawiający  nie  zaprzeczał  twierdzeniom  podnoszonym  przez  Odwołującego,  że 

dysponuje szczepionkami, 

zakupionymi w ramach poprzednio prowadzonego postępowania 

na  dzień  28  września br.  Zamawiający  dysponował  ponad 790.000  dawkami  szczepionek 

(zbiorczy  stan  preparatów  w  Centralnej  Bazie  Rezerw).  Jak  wykazał  Zamawiający, 

szczepionki te zabezpieczają potrzeby związane z przeprowadzeniem szczepień ochronnych 

dzieci

, które rozpoczęły już szczepienia, a także tych, które zostaną zaszczepione do końca 

roku.  Należy  podkreślić,  że  szczepienie  odbywa  się  poprzez  podanie  szczepionki  w  trzech 

dawkach,  które  z  punktu  widzenia  medycznego  powinny  być  tego  samego  rodzaju.  Zatem 

Zamawiający nie może zwlekać z zakupem nowych szczepionek do momentu wykorzystania 

wszystkich  dawek  zakupionych  wcześniej,  narażając  się  m.in.  na  ryzyko,  że  w  ramach 

kolejnego postępowania zakupi inne szczepionki, które będą musiały być podane dzieciom, 

które otrzymały już pierwszą lub drugą dawkę obecnie posiadanej szczepionki. Zamawiający 

musi  zabezpieczyć  posiadane  szczepionki  w  odpowiedniej  ilości  dawek  do  kontynuacji 

szczepień już rozpoczętych odpowiednią (taką samą) szczepionką. Kupowane szczepionki w 

ramach tego postępowania mają natomiast dotyczyć dzieci urodzonych od 1 stycznia 2018 r. 

Nie  potwierdziła  się  też  okoliczność,  że  posiadane  przez  Zamawiającego  zapasy 

szczepionek 

winny  wystarczyć  do  zabezpieczenia  potrzeb  Zamawiającego  do  końca 


przyszłego  roku.  Już  na  rozprawie  Odwołujący  i  Przystępujący  po  stronie  Odwołującego 

zmieli  swoje  stanowisko  w  tym  zakresie  twierdz

ąc,  że  zapasy  te  wystarczą  na  około  pojęć 

miesięcy przyszłego roku.  

W  ocenie  Izby, 

Zamawiający  skracając  termin  składania  ofert  ze  względu  na  pilną 

potrzebę udzielenia zamówienia nie naruszył zasady proporcjonalności, o której mowa w art. 

7 ust. 1 Pzp. 

Zamawiający wykazał, że pilny zakup szczepionek jest uzasadniony potrzebami 

Zamawiającego. Nie obejmuje on pełnej ilości zapotrzebowania na ww. szczepionkę na rok 

2018 r., gdyż zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem Głównego Inspektora Sanitarnego 

z dnia 17 sierpnia 2017 r. dla populacji dzieci urodzonych w 2018 r. ilość ta wynosi 1 550 000 

dawek. 

Zauważyć  należy  przy  tym,  że  wydłużenie  terminu  składania  ofert  

w przedmiotowym postępowaniu, o co wnosił Odwołujący,  przy jednoczesnym zachowaniu 

terminów  dostaw,  de  facto  jeszcze  bardziej  skracałoby  czas  na  przygotowanie  się 

Odwołującego do wykonania dostawy. 

N

ie potwierdził się także zarzut wadliwego wyznaczenia terminu kalendarzowego na 

wykonanie świadczenia bez wyznaczenia terminu minimalnego. 

treści SIWZ (rozdział V punkt 3.1) Zamawiający określił terminy dostaw, jako: 

„Część 1: dostawa najpóźniej w terminie do dnia 10 grudnia 201r. 

Część 2: dostawa najpóźniej w terminie do dnia 15 grudnia 2017 r.” 

Kwestionowane  postanowienie  wyznaczające  kalendarzowy  termin  wykonywania 

świadczenia nie narusza przepisów art. 29 ust. 1 i 2 Pzp.  

Zgodnie  z  art.  29  ust.  1  Pzp,  p

rzedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób 

jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, 

uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty.  Natomiast  przepis  art.  29  ust.  2  Pzp  stanowi, 

że  przedmiotu  zamówienia  nie można 

opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

Powyżej  powołane  przepisy  ustawy  Pzp  nakładają  na  zamawiającego  obowiązek 

opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, z uwzględnieniem 

wszelkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  tj.  w 

sposób  podający  wszelkie  informacje  potrzebne  do  określenia  zakresu  świadczenia 

wykonawcy oraz 

dla prawidłowego sporządzenia oferty i obliczenia ceny, a nadto, zawierają 

zakaz takiego opisu przedmiotu zamówienia, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

W ocenie  Izby,  o

koliczności faktyczne, podniesione przez Odwołującego w ramach 

ww. zarzutu, 

nie  stanowią  o naruszeniu  przez  zamawiającego  przepisów  art.  29  ust.  1  i  2 

Pzp.  


Przedmiot  zamówienia  został  opisany  w  sposób  jednoznaczny,  a  Odwołujący 

nie 

wykazał,  że  zamawiający  nie  uwzględnił  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mających 

wpływ na  sporządzenie  oferty.  Nie  można  zgodzić  się  z  twierdzeniem,  że  przedmiot 

zamówienia  został  opisany  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję. 

Odwołujący  nie  udowodnił  naruszenia  art.  29  ust.  2  Pzp,  poprzez  uprzywilejowanie  przez 

Zamawiającego jednego z wykonawców w tym postępowaniu, czy eliminacją Odwołującego 

z udziału w postępowaniu, przez opis przedmiotu zamówienia.  Jak wynika z dokumentacji 

postępowania  Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu,  która  została  oceniona  przez 

Zamawiającego, jako spełniająca wszystkie warunki SIWZ. 

Odwo

łujący  nie  wykazał  w  postępowaniu  odwoławczym,  że  kwestionowane  terminy 

dostaw  nie 

są  możliwe  do  dotrzymania.  Zapytania  kierowane  przez  Zamawiającego  do 

przedstawicieli  obu 

producentów  już  w  sierpniu 2017  r.  (korespondencja  z  dnia 16  sierpnia 

2017  r.)  pozwalały  wykonawcom  na  podjęcie  stosownych  działań  logistycznych  do 

przygotowania  dostaw.  Jak  wykazał  Przystępujący  G.,  wykonawca  ten  niezwłocznie  podjął 

działania w tym zakresie. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  wykonawcy  mieli  możliwość  oszacować  ewentualne 

ryzyko  niedotrzymania  ww.  terminów  dostaw,  z  uwzględnieniem  okoliczności  dostępnych 

indywidualnie  każdemu  wykonawcy.  Odwołujący  kwestionując  brak  ustalenia  terminu 

minimalnego 

na przygotowanie się do wykonania dostaw, nie wykazał, że podjął jakiekolwiek 

próby w tym zakresie, które w efekcie z przyczyn niezależnych od niego uniemożliwiają mu 

złożenie  oferty  lub  wykonanie  dostaw  w  terminach  określonych  przez  Zamawiającego. 

Odwołujący  podnosząc,  że  żaden  z  producentów  na  europejskim  rynku  nie  posiada  na 

terenie  Polski  takich  ilości  szczepionek,  by  móc  bez  przygotowania  je  dostarczyć 

Zamawiającemu,  nie  przedstawił  na  ten  fakt  jakiegokolwiek  dowodu,  a  jednocześnie  złożył 

ofertę  podobnie  jak  wykonawca  G.,  potwierdzając  tym  samym  okoliczności  wprost 

przeciwne. 

Zauważyć również należy, że żaden przepis ustawy Pzp nie zakazuje określenia 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  terminu  realizacji  zamówienia  

w formie dat kalendarzowych.   

Odwołujący wskazywał, że producent oferowanego przez Odwołującego produktu, tj. 

P. 

w  związku  z  udziałem  w  zeszłorocznym  postępowaniu  poniósł  koszt  około  2  mln.  zł. 

sprowadzenia  szczepionek

,  który  naraził  go  na  stratę  finansową,  jednak  również  w  tym 

zakresie Odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu. 

Zarzut naruszenia art. 29 ust. 1-3 Pzp w zw. art. 36aa ust. 1 Pzp w zw. z art. 96 ust. 1 pkt 11 

Pzp, 

poprzez  wadliwe  opisanie  przedmiotu  zamówienia  polegające  na  niedopuszczeniu 

możliwości składania ofert częściowych w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia 


i  tym  samym  bezzasadne  ograniczenie  liczby  podmiotów  uprawnionych  do  ubiegania  się  

o udzielenie zamówienia w postępowaniu. 

Przedmiotowe  zamówienie  obejmuje  dostawy  900 000  szczepionek.  Przedmiot 

zamówienia został podzielony na dwie części Cześć 1 – 500 000 dawek i Część 2 – 400 000 

dawek. 

W  zakresie  dotyczącym  podziału  zamówienia  na  części,  przepisy  ustawy  Pzp  

w  stosunku  do  poprzedniego  stanu  prawnego  uległy  zmianie,  poprzez  dodanie  nowej 

jednostki  redakcyjnej,  tj.  art.  36aa  Pzp.  Ustawodawca  wskazał  w  ust.  1,  że  „Zamawiający 

może  podzielić  zamówienie  na  części,  określając  zakres  i  przedmiot  tych  części”.  

W  kolejnych  ustępach  nastąpiło  rozwinięcie  zakresu  uprawnień  przyznanych 

zamawiającemu  w  zakresie  określenia  ilości  części  na  jakie  można  złożyć  ofertę, 

maksymalnej  ilości  części  zamówienia,  na  które  może  być  udzielone  jednemu  wykonawcy 

zamówienie,  w  tym  określenia  zasad  lub  kryteriów  wyboru  części,  w  których  udzieli  temu 

wykonawcy  zamówienia.  Uzupełnieniem  tej  regulacji  jest  przepis  art.  96  ust.  1  Pzp,  który 

zawiera  wyliczenie  informacji,  jakie  zamawiający  jest  zobowiązany  zawrzeć  w  protokole 

postępowania, w tym „powody niedokonania podziału zamówienia na części” (pkt 11). 

Przepisy dyrektywy klasycznej również wprost nie określają podziału zamówienia na 

części, jako obowiązku lub uprawnienia, jakie należałoby wprowadzić w celu osiągnięcia jej 

celów,  tu  zwiększenia  udziału  w  zamówieniach  sektora  małych  i  średnich  przedsiębiorstw 

(MPŚ)  oraz  zwiększenia  konkurencji.  W  art.  46  określa  się  jedynie  obowiązek  wskazania 

przez  instytucję  zamawiającą  najważniejszych  powodów  swojej  decyzji  o  niedokonaniu 

podziału na części, które należy zamieścić w dokumentach zamówienia lub w indywidualnym 

sprawozdaniu, o którym mowa w art. 84 dyrektywy. Należy tu mieć na uwadze także motywy 

preambuły,  w  tym  motyw  78,  zawierający  wytyczną,  aby  „instytucje  zamawiające  w 

szcz

ególności  zachęcać  do  dzielenia dużych  zamówień  na  części.  Podziału takiego  można 

dokonać  na  zasadzie  ilościowej,  tak  aby  wielkość  poszczególnych  zamówień  lepiej 

odpowiadała  możliwościom  MŚP,  lub  na  zasadzie  jakościowej,  z  uwzględnieniem  różnych 

zaangażowanych  branż  i  specjalizacji,  tak  by  w  większym  stopniu  dostosować  treść 

poszczególnych  zamówień  do  wyspecjalizowanych  sektorów  MŚP,  lub  według  różnych 

kolejnych  etapów  projektu.”  Dalej  wskazuje  się,  iż  „wielkość  i  przedmiot  poszczególnych 

części  zamówienia  powinny  być  dowolnie  określane  przez  instytucję  zamawiającą,  która 

zgodnie  z  odno

śnymi  przepisami  o  obliczaniu  szacunkowej  wartości  zamówienia,  powinna 

także mieć prawo do tego, by udzielić niektórych z tych części  zamówienia bez stosowania 

procedur niniejszej dyrektywy. 

Instytucja zamawiająca powinna mieć obowiązek rozważenia 

celowości  podziału  zamówień  na  części,  jednocześnie  zachowując  swobodę 

autonomicznego  podejmowania  decyzji  na  każdej  podstawie,  jaką  uzna  za  stosowną,  nie 


podlegającą  nadzorowi  administracyjnemu  ani  sądowemu.  W  przypadku  gdy  instytucja 

zamawiająca  decyduje,  że  podział  zamówienia  na  części  nie  byłby  właściwy,  stosowne 

indywidualne  sprawozdanie  lub  dokumenty  zamówienia  powinny  zawierać  wskazanie 

głównych przyczyn decyzji instytucji zamawiające”.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  należy  wskazać,  że  w  świetle  znowelizowanych 

przepisów ustawy Pzp., wdrażających przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 

nr 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r.,  

kwestia podziału zamówienia na części wymaga od 

zamawiającego  dokonania  indywidualnej  analizy  potrzeb  i  celowości  podziału  zamówienia, 

które  nie  powinno  odbywać  się  kosztem  efektów,  jakie  może  zapewnić  udzielenie 

zamówienia  w  całości  jednemu wykonawcy.  Literalne  brzmienie znowelizowanego przepisu 

art.  96  ust.  1  pkt  11  Pzp  nakazujące  zamawiającemu  podanie  powodów  niedokonania 

podziału  zamówienia  na  części  wskazuje,  że  niedokonanie  takiej  czynności  jest 

odstępstwem  od  reguły  i  wymaga  uzasadnienia  przez  zamawiającego.  Zamawiający,  w 

przypadku, 

gdy istnieje możliwość podziału zamówienia na części, powinien dokonać takiego 

podziału  w  sposób  zgodny  z  przepisami  ustawy  Pzp.  Zamawiający  ma  obowiązek  zatem 

każdorazowo  dokonać  stosownej  analizy  przedmiotu  zamówienia  pod  kątem  możliwości 

podziału  zamówienia  na  części,  i  w  przypadku  podjęcia  decyzji  negatywnej  -  podać  w 

protokole postępowania stosowne uzasadnienie. 

Powyższy  pogląd  potwierdza  również  stanowisko  Urzędu  Zamówień  Publicznych

dotyczące podziału zamówienia na części. UZP zaznacza, iż przepis art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp 

stanowi  transpozycję  do  polskiego  porządku  prawnego  normy  zawartej  w  art.  46  ust.  1 

dyrektywy  klasycznej,  który  stanowi  m.  in.  że  instytucje  zamawiające  dokonują  wskazania 

najważniejszych  powodów  swojej  decyzji  o  niedokonaniu  podziału  na  części,  które 

zamieszcza  się  w  dokumentach  zamówienia  lub  w  indywidualnym  sprawozdaniu,  o  którym 

mowa  w  art.  84  dyrektywy  klasycznej. 

UZP  podkreślił,  iż  aby  uniknąć  naruszenia  uczciwej 

konkurencji,  należy  badać  „czy  w  konkretnych  okolicznościach  decyzja  (co  do  podziału 

zamówienia  i  na  ile  części)  nie  naruszy  konkurencji  poprzez  ograniczenie  możliwości 

ubiegania  się  o  zamówienie  mniejszym  podmiotom,  w  szczególności  małym  i  średnim 

przedsiębiorstwom”. Taki  pogląd reprezentowany jest również  w  najnowszym  orzecznictwie 

Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący  podnosił  w  odwołaniu,  że  „brak  jest  podstaw  do  skumulowania  zakupu 

szczepionek  w  dwóch,  nieodległych  terminach.  Biorąc  pod  uwagę  skalę  dokonywanego 

zakupu  oraz  obiektywne  potrzeby  Zamawiającego  zasadnym  byłoby  przyjęcie  rozwiązania 

polegającego na sukcesywnych dostawach w toku wykonywania umowy przez cały 2018 r.” 

w

skazując  jednocześnie,  że  taki  podział  „znajduje  uzasadnienie  w  potrzebach 

Zamawiającego nie godząc zarazem w zasadę uczciwej konkurencji”. Odwołujący podnosił, 

że podział zamówienia na mniejsze części otworzy postępowanie na konkurencyjność oraz 


umożliwi Odwołującemu udział w postępowaniu, poprzez sukcesywne dostawy realizowane 

w  terminie  3  miesięcy  od  dnia  zgłoszenia  przez  Zamawiającego  zapotrzebowania  na  daną 

partię szczepionek. 

Odnosząc się do powyższego, Zamawiający wyjaśnił, że dokonał analizy możliwości 

rozlokowania  i  zmagazynowania  szczepionki  przeciwko  pneumokok

om  w  łącznej  liczbie 

000 dawek w punkcie bezpośredniego odbioru w CBR. Zamawiający zdecydował zatem 

o  zmniejszeniu  zamówienia  z  pełnego  zapotrzebowania  na  1 550 000  dawek  do  900 000 

dawek,  przy  czym  należy  podkreślić,  że  Zamawiający  ma  obowiązek  utworzenia 

bezpiecznych  zapasów  magazynowych  (BSM)  szczepionki  na  poziomie  25%  rocznego 

zapotrzebowania.  Obecnie  taki  (3-

miesięczny)  zapas  nie  funkcjonuje,  a  jest  konieczny  do 

zabezpieczenia  płynnego  i  nieprzerwanego  kontynuowania  szczepień,  w  przypadku 

wystąpienia  określonych  zdarzeń  losowych  uniemożliwiających  kolejny  płynny  zakup 

szczepionek.  Faktem  niespornym  w  niniejszej  sprawie  jest,  że  taki  zapas  magazynowy  nie 

był utworzony w 2016 r. w związku z wprowadzonym w 2017 r. obowiązkiem wykonywania 

szczepień populacyjnych przeciwko pneumokokom.  

Zamawiający wskazał również na przewidywany wzrost liczby urodzeń dzieci w 2017 

r.  o  3,9%,  a  w  2018  r.  o  5%,  dla  których  należy  zabezpieczyć  odpowiednią  liczbę  dawek 

szczepionki  zgodnie  z  realizowanym  programem  szczepień.  Ponadto,  z  punktu  widzenia 

medycznego,  w  szczególności  skuteczności  wykonywanych  szczepień,  istotny  jest  również 

fakt, że szczepienia realizowane w formie podawania trzech dawek szczepionki powinny być 

wykonywane  tą  samą  (jednolitą)  szczepionką,  co  przy  realizacji  dostaw  przez  różnych 

wykonawców mogłoby być zagrożone, a wręcz niemożliwe. Z uwagi również na początkowy 

etap  realizacji  programu  szczepień  przeciwko  pneumokokom  i  brak  doświadczenia  w 

powyższym zakresie (wypracowanych metod) zachodzi konieczność zabezpieczenia dostaw 

szczepionki w ilościach i w sposób, który  jednoznacznie zabezpieczy prawidłową realizację 

tego 

programu.  Na  obecnym  etapie  podział  zamówienia  z  różnymi  terminami  dostaw 

stwarzałby w ocenie Izby znaczne ryzyko dla prawidłowej realizacji programu szczepień.  

Podkreślić  należy  również,  że  Odwołujący  złożył  ofertę  w  przedmiotowym 

postępowaniu  na  obie  części  zamówienia,  wobec  czego  należy  uznać  za  gołosłowne 

twierdzenie,  że  nie  ma  możliwości  zrealizowania  zamówienia  w  częściach,  które  zostały 

aktualnie przez Zamawiającego określone. 

Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 oraz 7 ust. 1 Pzp, poprzez ustanowienie 

pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  oraz  zgodności  postępowania  z  zasadą 

proporcjonalności; 


Zgodnie z art. 91 ust. 2 pkt 1 Pzp, kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena 

lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość,  

w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne.  

Zamawiaj

ący w pkt VI SIWZ zawarł zasady oceny ofert, przy czym w pkt VI.1 podał:  

„1. OCENIANE KRYTERIA I ICH RANGA W OCENIE: 1.1. Oferowana cena – waga – 60 pkt 

(maksymalna wartość do uzyskania), 1.2. Jakość – waga – 40 pkt (maksymalna wartość do 

uzyskania).

”  

kolejnych postanowieniach Zamawiający opisał kryteria jakościowe:  

„2.2. Wartość punktowa za KRYTERIUM NR 2 JAKOŚĆ :  

2.2.1. Objęcie szczepionką 5 serotypów pneumokokowych najczęściej odpowiedzialnych za 

wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej u dzieci poniżej 5. roku życia. W przypadku 

kiedy  kolejny  serotyp  występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni,  bierze  się  go 

również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania -15 pkt (za każdy serotyp 3 

pkt).  

2.2.2. Objęcie szczepionką 5 serotypów pneumokokowych najczęściej odpowiedzialnych za 

zgony na inwazyjną chorobę pneumokokową. W przypadku kiedy kolejny serotyp występuje 

z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni,  bierze  się  go  również  pod  uwagę.  Maksymalna 

liczba punktów do uzyskania - 15 pkt. (za każdy serotyp 3 pkt).  

2.2.3. Najszersze pokrycie szczepionkowe u dzieci poniżej 5. roku życia – czyli odniesienie 

do  częstotliwości  występowania  w  populacji  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej 

wywoływanej szczepami uwzględnionymi w szczepionce – 5 pkt  

.2.4.  Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  izolatów  wielolekoopornych  -  czyli  objęcie 

szczepionką  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie 

zakażeń wielolekoopornych u dzieci poniżej 5. roku życia – 5 pkt.  

UWAGA: Przy dokonywaniu o

ceny będą brane pod uwagę aktualne na dzień otwarcia ofert 

dane za 2016 r., publikowane na stronie Krajowego Ośrodka Referencyjnego ds. Diagnostyki 

Bakteryjnych  Zakażeń  Układu  Nerwowego  (KOROUN)  -  Narodowy  Instytut  Leków  oraz 

charakterystyka produktu leczniczego.

”  

Zamawiający  określił  w  niniejszym  postępowaniu  jakościowe  kryteria  oceny  ofert  

w  taki  sam  sposób  jak  w  postępowaniu  prowadzonym  w  2016  r.  na  ten  sam  przedmiot 

zamówienia.  Należy  wskazać,  że  były  one  przedmiotem  odwołania  wniesionego  przez 

Odwołującego  w  poprzednim  postępowaniu.  Odwołanie  zostało  oddalone  przez  KIO  jako 

niezasadne  (wyrok  KIO  z  dnia  10  maja  2016  r.  sygn. 

akt  KIO  645/16).  Izba  uznała,  że 

kryteria 

oceny ofert w zakresie jakości przedmiotu zamówienia  zostały określone w sposób 

p

rawidłowy, nienaruszający zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu.  

Nie  zależnie  od  powyższego  należy  wskazać,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu 

k

ryterium  jakościowe  zostało  ustalone  przez  Zamawiającego  z  wagą  40%.  Zgodnie  z  tym 


kryterium szczepionka PCV 

13 (oferowana przez Odwołującego) może uzyskać maksymalną 

liczbę punktów, tj. 40 natomiast szczepionka PCV 10 (oferowana przez Przystępującego G.) 

odpowiednio mniej.  

Biorąc  pod  uwagę  dokonaną  w  dniu  21  listopada  2017  r.  przez  Zamawiającego  w 

postępowaniu ocenę ofert Odwołujący uzyskał w tym kryterium w obu częściach zamówienia 

34 pkt, natomiast Przystępujący G. 25,12 pkt.  

Powyższe potwierdza, że przedmiot zamówienia oferowany przez Odwołującego nie 

jest  dyskryminowany  pod  względem  jakościowym,  a  wręcz  przeciwnie  jest  oceniany  przez 

Zamawiającego  odpowiednio  wyżej.  Zamawiający  nie  ma  natomiast  obowiązku 

dostosowania kryterium jakościowego do oczekiwań Odwołującego, w szczególności w taki 

sposób, aby równoważyło ono gorszy wynik oceny uzyskany przez Odwołującego w ramach 

kryterium  ceny,  do  czego  de  facto  zmierza  argumentacja  Odwołującego.  Odwołujący  nie 

wykazał  w  sposób  przekonywujący,  że  szczepionka  oferowana  przez  Przystępującego  G. 

jest na tyle gorsza jakościowo, że powinna otrzymać 0 pkt. W ramach kryteriów jakościowych 

Odwołujący  uzyskuje  znaczną  przewagę  punktową,  a  przesunięcie  tej  przewagi  jeszcze 

bardziej, będzie prowadziło do wyeliminowania z kolei Przystępującego G. z ubiegania się o 

zamówienie.  

Izba 

wzięła pod uwagę, że dokonując oceny zasadności wprowadzenia konkretnych 

kryteriów oceny ofert oraz przyznania im określonej wagi należy mieć przede wszystkim na 

uwadze  uzasadnione  potrzeby  Z

amawiającego.

Kryteria  oceny  ofert,  tj.  k

ryterium  jakości 

określone  na  poziomie  –  40 pkt  oraz  kryterium  ceny  na poziomie  -  60  pkt  muszą  

uwzględniać  potrzeby  Zamawiającego,  zarówno  co  do  dokonania  zakupu  szczepionki  o 

określonej  jakości,  jak  i  uwzględniać  czynnik  ekonomiczny,  tak,  aby  Zamawiający  mógł 

uzyskać  produkt  przedstawiający  najlepszą  relację  jakości  do  ceny  i  co  pozwoliłoby  mu 

osiągnąć założone cele. 

Jak wyjaśnił Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu po raz pierwszy w historii 

udzielanych  zamówień  wystąpiła  zdrowa  konkurencja  pomiędzy  wykonawcami,  która 

doprowadziła do obniżenia cen przez obu wykonawców. 

Jednocześnie  nie  potwierdziło  się  stanowisko  odnośnie  sytuacji,  którą  wskazywał 

Odwołujący,  że  punktowanie  5  pierwszych  serotypów  powoduje,  że  wykonawca  oferujący 

szczepionkę  przeciwko  większej  liczbie  serotypów  otrzyma  tyle  samo  punktów  w  kryterium 

jakościowym, co wykonawca oferujący szczepionkę na mniejszą ilość serotypów.  

Zamawiający  przyjął,  że  punktować  będzie  objęcie  szczepionką  5  serotypów 

pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby 

pneumokokowej  u  dzieci  poniżej  5  roku  życia  (rozdział  VI  punkt  2.2.1  SIWZ)  oraz  objęcie 

szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony  na 

inwazyjną  chorobę  pneumokokową  (rozdział  VI  punkt  2.2.2.).  Są  to  czynniki,  które  mają 


zasadnicze  znaczenie  dla  Z

amawiającego.  Zamawiający  w  największym  stopniu  punktował 

te  szczepionki,  które  obejmują  serotypy  najczęściej  odpowiedzialne  za  wystąpienie 

inwazyjnej  choroby  pneumokokowej 

(przebiegającej  ostro,  z  powikłaniami)  oraz 

odp

owiedzialne  za  zgony  spowodowane  tą  chorobą.  Argumentacja  Zamawiającego  w 

powyższym zakresie jest w pełni przekonująca.  

Z

godnie z treścią SIWZ,  „Przy dokonywaniu oceny będą brane pod uwagę aktualne 

na  dzień  otwarcia  ofert  dane  za  2016  r.,  publikowane  na  stronie  Krajowego  Ośrodka 

Referencyjnego  ds.  Diagnostyki  Bakteryjnych  Zakażeń  Układu  Nerwowego  (KOROUN)  - 

Narodowy Instytut Leków oraz charakterystyka produktu leczniczego.”  

Odwołujący  podnosił,  iż  dane  za  2016  r.  z  dużym  prawdopodobieństwem  nie 

odpowiad

ają  już  sytuacji  zachorowań  i  zgonów  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową,  na 

którą szczepionka ma stanowić odpowiedź. Można założyć, że w związku ze szczepieniami 

obowiązkowymi, które miały miejsce w 2017 r., zmianie uległy typy serotypów pneumokoków 

najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  u  dzieci 

poniżej  5  roku  życia  oraz  liczby  zgonów  wywołanych  tą  chorobą  oraz  zgodnie  z  danymi 

KOROUN  za  choroby  wywołane  przez  pneumokoki  odpowiedzialnych  jest  ponad  20 

serotypów  bakterii,  niezasadne  jest  więc  punktowanie  wyłącznie  5  pierwszych  serotypów, 

które  na  dzień  składania  ofert  mogą  już  nie  być  najczęściej  występującymi  w  Polsce 

serotypami. 

Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Odwołującego.  Przyjęcie  przez  Zamawiającego  przy 

dokonaniu  oceny  ofert 

pod  względem  jakościowym  danych  za  rok  2016  opublikowanych 

przez  Krajowy  Ośrodek  KOROUN  jest  w  pełni  uzasadnione,  z  uwagi  na  konieczność 

posługiwania się przez Zamawiającego pełnymi danymi oficjalnie opublikowanymi za ostatni 

rok kalendarzowy. Dane za rok 2017 r. nie s

ą kompletne, co wprost potwierdza pismo z dnia 

7  listopada  2017  r.  kierowane  przez  Krajowy  Ośrodek  KOROUN  Zakład  Epidemiologii  i 

Mikrobiologii Klinicznej Narodowego Instytutu Leków do Konsultanta Krajowego w dziedzinie 

pediatrii pr

zekazane do wiadomości Ministra Zdrowia.  

Odwołujący  podnosił  także,  że  ograniczenie  przyznawania  punktacji  do  osób,  które 

nie ukończyły 5 roku życia może wynikać z faktu, iż dopuszczony do obrotu produkt PCV-10, 

może  być  stosowany  wyłącznie  u  dzieci  poniżej  5  roku  życia.  Okoliczność  ta  nie  została 

przez  Odwołującego  w  ogóle  wykazana.  Biorąc  pod  uwagę  natomiast,  że  przedmiotem 

zamówienia jest dostawa szczepionek dla dzieci, nie można skutecznie postawić tezy w tych 

okolicznościach,  że  Zamawiający  w  ten  sposób  wprowadził  nieuzasadnioną  preferencję 

określonych wykonawców. Przedmiot zamówienia dotyczy dzieci urodzonych w 2018 r. 

Wskazanie  wieku  do  5  roku  życia  przy  kryteriach  jakości  jest  zatem  całkowicie 

uzasadnio

ne,  gdyż  jest  to  grupa  ryzyka  najbardziej  narażona  na  zachorowania  (pismo 

Ministerstwa  Zdrowia  z  dnia  6  marca  2017  r.

,  rekomendacje WHO  w  szczególności  wobec 


grupy wiekowej poniżej 2 lat). Ponadto, zgodnie z celem postępowania w ramach realizacji 

Programu  Szczepień  Ochronnych  opartego  na  regulacjach  zawartych  w  rozporządzeniu 

Ministra  Zdrowia 

w  sprawie  obowiązkowych  szczepień  ochronnych,  przedmiotem 

obowiązkowego  szczepienia  przeciwko  pneumokokom  mają  być  dzieci  urodzone  po  31 

grudnia 2016 r., w związku z  czym przedmiot zamówienia powinien być opisany w sposób 

umożliwiający  uzyskanie  optymalnego  produktu  ze  względu  na  uzasadnione  i  obiektywne 

potrzeby. 

Należy  mieć  także  na  uwadze,  że  oferowane  szczepionki  posiadają  porównywalne 

profile bezpieczeństwa i efektywności w zakresie serotypów zawartych w tych szczepionkach 

z  nimi  związanych.  Przystępujący  G.  wykazał,  że  oferowana  przez  niego  szczepionka 

została  poddana  badaniom,  które  potwierdziły  jej  skuteczność  i  efektywność  zapobiegania 

inwazyjnej chorobie pneumokokowej u dzieci na poziomie 100% 

i 93% w zakresie serotypów 

zawartych  w  szczepionce  i  ogółem.  Wpływ  obu  szczepionek  na  inwazyjną  chorobę 

pneumokokową  został  w  2017  r.  potwierdzony  jako  podobny,  bez  względu  na  ilość 

zawartych  w  obu  szczepionkach  seroty

pów.  Z  punktu  widzenia  potrzeb  Zamawiającego  i 

obecnego początkowego etapu realizowania programu szczepień przeciwko pneumokokom, 

nie  można  mówić  o  znacznej  przewadze  jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  PCV10. 

Ponadto,  dane  zebrane  w  latach  209-2016  wska

zują,  że  rozkład  serotypów  najczęściej 

występujących w populacji jest zbliżony. Ze względu na krótki okres realizowanych w Polsce 

szczepień,  ochrona  zapewniona  zaszczepionym  dzieciom  ma  na  razie  niewielki  wpływ  na 

wymianę serotypów. Należy podkreślić, że Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów na 

poparcie  tezy,  w  jaki 

grupa serotypów  najczęściej  odpowiedzialnych z  wystąpienie choroby 

pneumokokowej  lub  za  zgony  wywołane  ta  chorobą  będzie  się  zmieniała  w  ciągu 

najbliższych lat, co podnosił w odwołaniu. 

Reasumując  powyższe,  Izba  stwierdziła,  że  przywołane  kryterium  oceny  ofert  jest 

opisane  w  sposób  proporcjonalny  i  adekwatny  w  stosunku  do  rodzaju  zamówienia,  jak 

również  do  celu ustanowionego kryterium  oraz  jest  w  pełni  uzasadnione w  przedmiotowym 

zamówieniu. 

Zważywszy  ustalony  w  niniejszej  sprawie  stan  faktyczny  i  prawny  w  ocenie  Izby 

Zamawiający  nie  naruszył  w  prowadzonym  postępowaniu  wyrażonych  w  art.  7  Pzp  zasad 

uczciwej konkurencji, proporcjonalności oraz przejrzystości.  

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła,  jak  

w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp. 


O kosztach 

postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp oraz 

§ 3 pkt 1 i 2 oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 

marca  2010  roku  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodza

jów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238 ze zm.).  

………………………………