KIO 2095/17 WYROK dnia 19 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 13.12.2017

Sygn. akt: KIO 2095/17 

WYROK 

  z dnia 19 

października 2017 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Piotr Cegłowski   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  października  2017  r.  przez 

wykonawcę J. W. prowadzącego działalność gospodarczą pn. Z. U. K. T. Z. J. W.,  

postępowaniu prowadzonym przez Miejski Zarząd Dróg i Infrastruktury Informatycznej 

w Z.

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu:  unieważnienie  czynności 

unieważnienia  postępowania,  unieważnienie  czynności  wykluczenia  Odwołującego 

postępowania oraz powtórzenie czynności badania i oceny oferty; 

Kosztami postępowania obciąża Miejski Zarząd Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Z. 

i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18 600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony 

poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy 

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie 7 dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Gliwicach.  

Przewodniczący:      ………………. 


Sygn. akt: KIO 2095/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

Miejski  Zarząd  Dróg  i  Infrastruktury  Informatycznej  w  Z. 

  prowadzi 

trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. 

Letnie 

mechaniczne utrzymanie czystości dróg i placów na terenie miasta Z

W  dniu  6  października  2017  r.  wykonawca  J.  W.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pn.  Z.  U.  K.  T.  Z.  J. W.  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  wykluczenia  go  z 

postępowania, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 7 ust. 1 i 3, art. 24 ust. 

5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 8 i 9 oraz art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.  

Odwołujący wskazał, że został wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 

5 pkt  4  Pzp w  związku z  art.  24  ust.  8  i  9  ustawy  Pzp. Wcześniej,  w  dniu 30 maja  2017 r. 

Zamawiający  wykluczył  Odwołującego  z  postępowania w  oparciu  o  identyczne  okoliczności 

faktyczne  i  prawne,  a  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  4  lipca  2017  r.  uwzględniła 

odwołanie  i  nakazała  Zamawiającemu  unieważnić  czynność  wykluczenia.  W  uzasadnieniu 

wyroku  Izba  stwierdziła:  (…)  w  analizowanej  sprawie  nie  wykazano  przede  wszystkim,  źe 

niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  umowy  wynika  z  przyczyn  leżących  po  stronie 

wykonawcy.  Przeciwnie,  jak  wynika  z  wyj

aśnień  Odwołującego  oraz  samego  pisma  Miasta 

R.

,  sprawa  naliczenia  kar  umownych  za  nienależyte  wykonanie  tub  niewykonanie  umowy 

oraz  z  tytułu  rozwiązania  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy  jest  kwestią 

sporną  zawisła  przed  Sądem  Okręgowym  w  Gliwicach  I  wydział  Cywilny.  Odwołujący 

sprzeciwił  się  rozwiązaniu  umowy  przez  Zamawiającego  i  nałożeniu  kary  umownej, 

wskazując,  że  nie  doszło  do  naruszenia  umowy  przez  wykonawcę,  a  brak  możliwości 

realizacji  umowy  leżał  po  stronie  Zamawiającego,  który  nie  określił  granic  poszczególnych 

lokalizacji  i  nie  dostarczył  informacji  i  dokumentów  pozwalających  na  identyfikację  obszaru 

świadczenia  usługi.  Zatem  sprawa  rozwiązania  umowy  jest  sprawa  sporną  i  brak 

jednoznacznego  dowodu  na  to,  że  rozwiązanie  umowy  nastąpiło  z  przyczyn  leżących 

wyłącznie  po  stronie  wykonawcy.  Odwołujący  podniósł,  że  w  sprawie,  co  do  której  Izba 

zbadała  stan  faktyczny,  nie  zaistniały  żadne  dodatkowe  ani  nowe  okoliczności.  Nadal  nie 

został  wydany  wyrok,  a  Izba  jednoznacznie  orzekła,  że  brak  jest  dowodu  na  to,  że 

rozwiązanie  umowy  wynikało  jedynie  z  okoliczności,  za  które  odpowiada  Odwołujący,  zaś 

naliczenie kar  umownych nie jest  przesłanką  do  wykluczenia z  postępowania.  Prawdą jest, 

że  zasadniczą  przesłanką  dla  uwzględnienia  odwołania  był  przepis  art  92  ust.  1a  ustawy 

Pzp, jednakże przeprowadzenie rozprawy miało charakter merytoryczny, a nie formalny. Izba 

nie  uwzględniła  odwołania  po  stwierdzeniu,  że  uzasadnienie  wykluczenia  nie  zawiera 


odniesienia  się  do  przedstawionych  dowodów,  przeprowadziła  dwugodzinną  rozprawę,  na 

której  strony  składały  oświadczenia  i  dowody  na  okoliczności  braku  zaistnienia  przesłanki 

której  mowa  w  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp.  Izba  zweryfikowała  zarówno  okoliczność 

rozwiązania  umowy,  okoliczność  braku  zaskarżenia  samego  rozwiązania  umowy, 

okoliczności  naliczania  kar  umownych,  w  tym  również  fakt  naliczania  kar  umownych 

w Gminie Z.

, a także okoliczność, że wytoczone spory sądowe przez Odwołującego się w tej 

sprawie  są  powództwami  o  zapłatę,  a  nie  o  ustalenie  stosunku  zobowiązaniowego,  czyli 

wydając  orzeczenie  Izba  wzięła  pod  uwagę  wszystkie  argumenty,  jakie  w  chwili  obecnej 

podnosi  Zamawiający  w  informacji  o  wykluczeniu.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  wskazała,  że 

brak  jest  postaw  do  wykluczenia  w  związku  z  rozwiązaniem  umowy  z  Odwołującym  przez 

Miasto  R. 

Zatem  ani  KIO,  ani  Zamawiający,  u  którego  doszło  do  rozwiązania  umowy  nie 

przesądzili o winie Odwołującego. Zamawiający w wcześniejszym postępowaniu zwrócił się 

bowiem  do  Miasta  R.  o  przedstawienie  Ich  stanowiska  w  odniesieniu 

do  okoliczności 

rozwiązania umowy i okoliczności przedstawionych przez Odwołującego w JEDZ. W piśmie z 

dnia  28  kwietnia  2017  r.  Zastępca  Prezydenta  opisał  stan  faktyczny  i wskazał,  że  między 

stronami  toczy  się  postępowanie,  którego  przedmiotem  jest  między  innymi  zasadność 

nałożenia kar umownych a więc ustalenie, czy umowa była realizowana należycie. Zastępca 

Prezydenta  Miasta  R. 

w  powołanym  piśmie  wskazał,  że:  aktualnie  toczy  się  postępowanie 

sądowe z powództwa Pana J. W. prowadzącego działalność gospodarcza pod nazwą Z. U. 

K. T. Z. J. W. 

przed Sądem Okręgowym w Gliwicach 1 Wydział Cywilny. Przedmiotem tego 

postępowania  jest  żądanie  przez  Pana  J.  W.  od  Miasta  R.  zapłaty  kwoty  104.972,90  zł. 

tytułem  wykonanych  przez  niego  usług  w  ramach  powyższej  umowy,  bowiem  Pan  W.  nie 

akceptuje  nałożonych  na  niego  przez  Miasto  R.  kar  umownych.  Takie  same  informacje 

przekazał  Odwołujący  w  treści  JEDZ  oraz  składając  dokumenty  w  ramach  self-cleaning. 

Przedstawił  wyczerpujące  stanowisko  i dowody,  że  skierował  sprawę  na  drogę  sądową,  w 

związku  z  zakwestionowaniem  naliczonych  przez  Miasto  R.  kar  umownych,  nie  zgadzając 

się w  całości  z  decyzją o rzekomym,  nienależytym  wykonywaniu umowy  oraz kwestionując 

przedterminowe  rozwiązanie  umowy.  Sprawa  sądowa  jest  w  toku,  powództwo  zostało 

złożone  31  października  2016  r.  w  Sądzie  Okręgowym  w  Gliwicach  i  jest  prowadzone  pod 

sygn. akt I C 61/17. Obecnie, po wydaniu nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym i 

sprzeciwie  pozwanej  odbyła  się  jedna  rozprawa,  a  kolejna  jest  wyznaczona  na  7  listopada 

2017 r. 

Odwołujący  podniósł,  że  Miasto  R.  w  sposób  nieuprawniony  rozwiązało  umowę,  w 

tym  w  szczególności  nie  przedstawiając  okoliczność  uprawniających  do  takiego  działania, 

umowa była realizowana w sposób należyty, tj. zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i w 

terminie. To Zamawiający w trakcie realizacji umowy zmierzał do zlecania robót w większym 


zakresie,  niż  wynikało  to  z  postanowień  SIWZ,  dokonywał  zmian  w umowie.  Wynikało  to  z 

niewłaściwego  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  braku  dostarczenia  dokumentów  w  sposób 

szczegółowy określających granice poszczególnych lokalizacji wykonywanej usługi. Umowa 

nie  określała  terminu  świadczenia  poszczególnych  usług,  co  powoduje,  że  nie  można 

twierdzić,  że  ich  nie  dotrzymano.  W  związku  z  powyższym  na  tym  etapie  nie  jest  możliwe 

stwierdzenie,  po  czyjej 

stronie  leży  racja,  dopóki  stanowiska  w sprawie  nie  zajmie  Sąd  w 

prawomocnym  wyroku.  Co  więcej,  w  stosunku  do  pracowników  Zamawiającego  w  R. 

sporządzających  protokoły  odbioru  mające  rzekomo  potwierdzać  nienależyte  wykonywanie 

umów  przez  Odwołującego,  zostało  wszczęte  postępowanie  karne  toczące  się  przez 

Prokuraturą  Rejonową  w  T.  w kierunku  przekroczenia  uprawnień  oraz  potwierdzenia 

nieprawdy  w  dokumentach  urzędowych  (protokołach  odbioru).  Odwołujący  z  ostrożności, 

kwesti

onując  fakt  rozwiązania  z  nim  umowy  z  powodu  nienależytego  jej  wykonywania, 

przedstawił wszystkie okoliczności sprawy, wykazał, że Zamawiający – R. nie poniósł szkody 

ani nie rościł żadnych żądań z tytułu ewentualnej szkody, nałożył jedynie kary umowne i je 

potrącił.  Kara  umowna  nie  jest  równoznaczna  ze  szkodą,  jej  wysokość  nie  jest  równa 

wysokości  ewentualnej  szkody,  co  więcej  nie  musi  w  ogóle  oznaczać  wyrządzenia  szkody.  

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego  wykazał  on 

złożonych  wyjaśnieniach  i przedłożonych  dowodach,  że  w  sposób  ciągłu  dąży  do 

ulepszenia świadczonych usług (pismo z 16 maja 2017 r. wraz z dowodami). 

Odwołujący  podkreślił,  że  sam  Zamawiający  w  dniu  28  grudnia  2016  r.,  posiadając 

wiedzę  o  sytuacji  w  R.  (Odwołujący  zamieścił  stosowna  informację  w  treści  oświadczenia 

załączonego  do  oferty)  dokonał  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej, 

uznając,  że  okoliczności  tam  wskazane,  nie  stanowią  podstawy  do  wykluczenia  z 

postępowania.  Ponadto  Odwołujący  w  każdym  postępowaniu,  w  którym  określone  są 

fakultatywne przesłanki wykluczenia, informuje zamawiających o sytuacji zaistniałej w R. i z 

żadnego  postępowania  nie  został  wykluczony  (na  dowód  czego  Odwołujący  załączył 

zestawienie 

postępowań, w których ujawniono informację o rozwiązaniu umowy) i na bieżąco 

realizuje  zawarte  umowy,  uzyskuje  kolejne  zamówienia  publiczne  realizuje  je  w  sposób 

należyty. W dniu 23 maja 2016 r. otrzymał również referencje od samego Zamawiającego.  

Odwołujący  podniósł,  że  wszystkie powyższe okoliczności  były  badane  i  wzięte  pod 

uwagę  przy  wydawaniu  orzeczenia  o  sygn.  akt.  KIO  1166/17,  a  mimo  to  Zamawiający 

informacji o wykluczeniu w dalszym ciągu utrzymuje, że działania ZUKTZ noszą znamiona 

„uporczywego nienależytego wykonywania usług". Sam fakt odniesienia się w uzasadnieniu 

wykluczenia do stanu faktycznego (poprzednio bowiem Zamawiający wskazał, że podstawą 

wykluczenia była informacja z Miasta R.) nie zmienia faktu, że okoliczności wykluczenia są 


identyczne, na co wskazuje pismo procesow

e Zamawiającego złożone na rozprawie w dniu 

30 czerwca 2017 r., które jest niemalże kopią obecnej informacji o wykluczeniu. 

Dalej Odwołujący podniósł, że Zamawiający wykluczając z postępowania wykonawcę 

w oparciu o ww. przepis musi udowodnić, że przyczyny rozwiązania umowy leżały po stronie 

wykonawcy, a stan faktyczny przedstawiony Zamawiającemu i potwierdzony przez Miasto R. 

nie  pozwala  na  takie  stwierdzenie.  Działania  Miasta  R.  zostały  zaskarżone  przez 

Odwołującego, co również potwierdza Zastępca Prezydenta i Krajowa Izba Odwoławcza, tak 

więc brak jest możliwości stwierdzenia, że przyczyna rozwiązania umowy leża wyłącznie po 

stronie  wykonawcy.  Po  drugie  przepis  zobowiązuje  do  wykazania  przez  podmiot 

wykluczający  „istotności”  niezrealizowania  lub  nienależytego  zrealizowania  rozwiązanej 

umowy.  Również  w  tym  zakresie  brak  jest  spełnienia  przesłanki  udowodnienia  przy 

podejmowaniu  czynności  o  wykluczeniu.  Nie  można  bowiem  „istotności"  nienależytego  lub 

niewykonania  umowy,  o  której  mowa  w  hipotezie  normy  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp 

utożsamiać  wyłącznie  z  określonym  stopniem  wykonania  tej  umowy  pod  względem 

wartościowym  czy  rzeczowym.  Przepis  w  żaden  sposób  nie  konkretyzuje  takiego  punktu 

odniesienia. Zdaniem Odwołującego w przedmiotowym stanie faktycznym brak jest czynnika 

„istotności”,  spór  dotyczy  bowiem  właśnie  tego,  czy  obowiązki  narzucane  przez  Miasto  R. 

wynikały z postanowień zawartej umowy. Umowa ta przewidywała rozliczenie kosztorysowe i 

nie  gwarantowała  zakresu  prac,  który  został  wyszczególniony  w  uzasadnieniu  wykluczenia 

wykonawcy.  Zakres  prac  wskazany  w  SIWZ  był  jedynie  hipotetyczny,  służył  do  wyboru 

wykonawcy  i  nie  był  gwarantowany.  Rozwiązanie  umowy  z  woli  Zamawiającego  powoduje, 

że zamówienie zostało wykonane zgodnie z jego wolą i o określonej wielkości. Nieprawdziwe 

są zatem twierdzenia zawarte w treści informacji o wykluczeniu i podane obmiary, na które 

powołuje się Zamawiający. Zamawiający bowiem nie udowodnił, że w takim zakresie, o jakim 

pisze, umowa w ogóle miała być wykonywana. 

Odwołujący  podniósł,  że  brak  jest  również  udowodnienia  jego  winy  i  wskazał,  że 

Miasto R. 

posiadając największą wiedzę w sprawie nie przesądza o winie, mówiąc jedynie o 

naruszeniu zapisów umowy, zaś KIO oceniając ten sam stan faktyczny i materiał dowodowy 

ocenia go całkowicie odmiennie od Zamawiającego. Wbrew temu, co twierdzi Zamawiający 

dowodu  winy  nie  stanowią  pisma  numer  KK.7021.1.007.2016  z  30  czerwca  2016r.  oraz 

SP.1431.262.2017  z  28  kwietnia  .2017r.  Są  to  jedynie  stanowisko  jednej  ze  stron  sporu. 

Dowodu winy nie st

anowi również treść umowy, na którą powołuje się Zamawiający. Zgodnie 

z  §  9  ust.  5  umowy  z  Gminą  R.  z 11  kwietnia  2016  r.  „Zamawiający  jest  uprawniony  do 

rozwiązania  umowy  ze  skutkiem  natychmiastowym  w  przypadku:  nierozpoczęcie  lub 

opóźnienie wykonania przedmiotu umowy, ogłoszenie upadłości przez Wykonawcę, otwarcie 

procedury  likwidacyjnej  wykonawcy,  zawieszenia  lub  zakończenia  działalności  przez 


Wykonawcę,  wszczęcie  postępowania  układowego  w  stosunku  do  Wykonawcy,  w  innych 

przypadkach przewidzianych w nini

ejszej umowie". Jak zatem wynika z treści umowy, do jej 

rozwiązania  ze  skutkiem  natychmiastowym  może  dojść  z  różnych  przyczyn,  bez  ustalenia 

zawinienia  stron.  Opóźnienie  w  wykonaniu  prac  czy  też  niewykonanie  prac  nie  musi  być 

spowodowane  winą  wykonawcy,  a  czynnikami  obiektywnymi  lub  wynikać  z  winy 

Zamawiającego.  Sam  zapis  umowny  nie  przesądza  o  winie  i  nie  jest  dowodem  winy 

Wykonawcy.  Nie  może  również  o  winie  przesądzić  treść  pozwu  o  zapłatę  w postępowaniu 

upominawczym,  ponieważ  zdaniem  Zamawiającego  „nie  podjął  żadnych  kroków  prawnych 

aby  sąd  zweryfikował  poprawność  tej  czynności”.  Stanowisko  takie  jest  nieprawdziwe. 

Wykonawca po rozwiązaniu umowy podjął kroki prawne składając powództwo sądowe przed 

Sądem  Okręgowym  w  Gliwicach  i  w  tej  sprawie  złożył  zawiadomienie  o możliwości 

popełnienia przestępstwa.  Samo  oponowanie przeciwko rozwiązaniu nie miało sensu, gdyż 

niemożliwa  była  współpraca  z  Zamawiającym,  a  bez  niej  nie  można  było  umowy  wykonać, 

ponadto ewentualny proces zakończyłby się po dacie obowiązywania umowy. Nie ma zatem 

racji Zamawiający twierdząc, że Odwołujący winien wystąpić do sądu z pozwem o ustalenie 

istnienia  stosunku  prawnego  (art.  189  k.c.).  Po  pierwsze  Odwołujący  nie  negował,  że 

stosunek ustał. Po drugie, aby można było wystąpić z takim pozwem należy wykazać interes 

prawny,  a  takiego  nie  ma.  Po  trzecie,  zgodnie  z  orzecznictwem  nie  ma  interesu  prawnego 

osoba, która może inną drogą osiągnąć w pełni ochronę swych praw (wyrok SA Katowice I 

ACa  767/16),  a  taką  ochronę  daje  powództwo  o  zapłatę,  co  też  Odwołujący  uczynił.  To  w 

procesie sąd będzie musiał ustalić, czy kary umowne zostały naliczone zasadnie, bo od tego 

zależy  skuteczność  potrącenia,  zaś  od  skuteczności  potrącenia  zależy  zasadność 

powództwa.  Jeśli  sąd  ustali,  że  kary  umowne  nie  zostały  nałożone  zasadnie,  to  zasądzi 

dochodzoną  należność  powoda  za  wykonane  prace.  W  ten  sposób  ochrona  interesów 

wykonawcy zostanie zapewniona. Będzie to jednocześnie oznaczało, że nie było podstaw do 

rozwiązania umowy. To z kolei daje podstawę do domagania się od Gminy odszkodowania 

za nieosiągnięty z powodu rozwiązania umowy dochód. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  uzasadnieniu  wykluczenia  Zamawiający  posługuje  się 

nieprawdziwymi  stwierdzeniami.  Nieprawdziwym  stwierdzeniem  i  próbą  zdyskredytowania 

wykonawcy  jest:  „Ponadto  wątpliwym  dla  Zamawiającego  jest  fakt  zgłaszania  zastrzeżeń 

dotyczących:  nieprawidłowości  i  zaniechania  przy  odbiorze  prac;  niedopełniania  obowiązku 

spisania  wszelkich  ustaleń  w  protokole  obioru;  brak  kompetencji  po  stronie  przedstawicieli 

zamawiającego; złej woli i permanentnego braku współpracy w realizacji umowy; dopiero po 

dacie  rozwiązania  umowy  Miasto  R.  (można  tym  samym  przyjąć,  że  do  dnia 

poprzedzającego  rozwiązanie  umowy  Wykonawca  nie  miał  jakichkolwiek  zastrzeżeń  do 

drugiej  strony  umowy)."  Odno

szący  się  do  powyższego  Odwołujący  wskazał,  że  w  trakcie 


wykonania umowy, w trakcie odbiorów, po odbiorach, w wyjaśnieniach wielokrotnie podnosił 

te  wszystkie  zastrzeżenia  i  jest  w  posiadaniu  blisko  100  dokumentów  potwierdzających 

zgłaszanie na bieżąco wszelkich uwag związanych z przebiegiem sprawy. 

Zdaniem 

Odwołującego 

nieprawdą 

jest 

również 

stwierdzenie 

zawarte 

uzasadnieniu:  „wobec  skali  zaniedbań,  których  nie  jest  już  w  stanie  „nadrobić”,  "usunąć" 

dąży do rozwiązania umowy za porozumieniem stron". Pismo z dnia 4 lipca 2016 r. zostało 

złożone  po  rozwiązaniu  umowy  przez  Gminę  R.  i  jego  celem  było  wyjaśnienie  i polubowne 

rozwiązanie sprawy  pomiędzy  stronami.  Pismo  to zostało złożone jako  dowód  na  tzw.  self-

cleaning. 

Odwołujący  wskazał,  że  zdaniem  Zamawiającego  o  winie  wykonawcy  przesądziły 

następujące  dowody:  pismo  nr  KK.7021.1.007.2016  z  30  czerwca  2016  r.  (rozwiązanie 

umowy przez Gminę R.), pismo nr SP.1431.2.62.2017 z 28 kwietnia 2017 r. (wyjaśnienie R. 

złożone  do  postępowania  przetargowego  pn.  „Zadanie  nr  3:  Konserwacja  terenów  zieleni 

przyulicznej  oraz  letnie  i  zimowe  utrzymanie  chodników  w Z.:  (…)  w  kierunku  miasta  G."  i 

bierność wykonawcy w zakresie nie podjęcia działań polegających na wytoczeniu Miastu R. 

powództwa  o  ustaleniu  stosunku  prawnego.  Zdaniem  Odwołującego,  z  powodów 

wskazanych  powyżej  przywołane  dokumenty  nie  mogą  być  uznane  za  dowodzące  winy 

wykonawcy.  Nieprawdą  natomiast jest  zarzut  prawnej  bierności  Odwołującego, który  podjął 

wszystkie  niezbędne  kroki  w  celu  obrony  swojego  interesu.  Sposób  tej  obrony,  przyjęta 

strategia  jest  jego  niezależnym  prawem  i  nie  może  to  być  kwestionowane  w  toczącym  się 

postępowaniu przetargowym przez członków komisji przetargowej. 

W  ocenie  Odwołującego  całkowicie  nieuzasadnione  jest  stanowisko  o  rzekomym 

braku  mo

żliwości  czy  umiejętności  realizacji  zamówień  publicznych  chrakteryzujących  się 

znacznym obszarem w tym w szczególności obszarem koszenia. Znaczenie ma tutaj również 

fakt,  że  prace  związane  z  koszeniem,  które  zostały  nieodebrane  przez  Urząd  Miasta  R.  w 

por

ównaniu z pracami wykonanymi i odebranymi bez zastrzeżeń przez trzech przykładowych 

Zamawiających, z którymi współpracuje Odwołujący stanowi jedynie 2,34%. Prace związane 

ze  zbieraniem  zanieczyszczeń,  a  nieodebrane  przez  R.  w porównaniu  z  umową  zawartą  z 

M

iejskim Zarządem Zieleni i Gospodarki Komunalnej w B. stanowi jedynie 0,05%, co również 

w  sposób  bardzo  obrazowy  pokazuje  małe  znaczenie  tych  usług  w  porównaniu  z  innymi 

realizowanymi umowami. Powyższe jest zbieżne z wyjaśnieniami złożonymi w ramach self-

c

leaning  w  zakresie  wdrożenia  procedur  naprawczych  oraz  środków  technicznych  i 

organizacyjnych mających na celu polepszenie jakości pracy w taki sposób, który powoduje, 

że zdarzenie mające miejsce w R. nie jest zjawiskiem powtarzającym się.  


Odnosząc  się  do  twierdzenia  Zamawiającego,  że  Odwołujący  nie  udowodnił,  że 

podjął  środki  naprawcze  celem  poprawy  funkcjonowania  przedsiębiorstwa,  Odwołujący 

zacytował słowa dyrektora K. Ł. z artykułu prasowego: „Najważniejsze jednak, że w firmie tej 

nastąpiło otrzeźwienie i pewne trzęsienie ziemi. Widać, przykład R. uświadomił im, że żarty 

się  skończyły.  Dlatego  też  na  terenie  Z.  firma  przywróciła  na  stanowisko  dyrektorskie  i 

kierownicze  człowieka,  który  we  wcześniejszych  latach  doskonale  zarządzał  pracami  i 

dobrze się z nami porozumiewał. (...) Widzimy ewidentną zamianę na lepsze, rzucono też do 

działań  więcej  pracowników.  Chcemy  więc  dać  jeszcze  ostatnią  szansę  na  polubowne 

rozwiązanie problemu - mówi Ł.".  

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  sam  fakt  uzyskiwania  kolejnych  zamówień, 

kolejnych pozytywnych protokołów odbiorów i referencji jest dowodem wykazania rzetelności 

świadczonych usług. Odwołujący wskazał, że realizuje liczne umowy, które swoim zakresem 

przekraczają lub dorównują zakresowi prac, który był przewidziany do realizacji na podstawie 

umowy  z  R. 

Przykładem  jest  tu  umowa  zawarta z  Miejskim  Zarządem  Zieleni  i Gospodarki 

Komunalnej w B. Prace realizowane na podstawie zwartej umowy w okresie od lipca 2016 r. 

do czerwca 2017 r. obejmowały 967,27 ha, zaś cały zakres prac, który był przewidziany dla 

realizacji  umowy  z  R. 

to  251,78  ha.  W  tym  samym  okresie  dla  umów  realizowanych  dla 

Urzędu  Miejskiego  w  Ś.  zakres  prac  obejmował  139,34  ha,  a  dla  Urzędu  Miejskiego  w  C. 

235,06 ha. Umowy z MZZiGK w B.

, UM w Ś. oraz UM w C. są to tylko przykładowe umowy 

realizowane  w  zakreślonym  czasie,  a  wskazani  zamawiający  nie  mieli  i  nie  mają  żadnych 

uwag do prowadzonych prac. Inne obecnie realizowane umowy również realizowane są bez 

zastrzeżeń  zamawiających,  co  potwierdzane  jest  w  protokołach  odbioru  przedkładanych 

ramach comiesięcznych rozliczeń prac. 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  w  dalszym  ciągu  (pomimo  wyroku  KIO)  nie 

uznaje  jako  środka  naprawczego  dowodu  w  postaci  „pozytywne  przejście  auditu"  i  w  tym 

zakresie wnosi dwie uwagi, które jego zdaniem podważają prawidłowość auditu: zakłada, że 

audytorzy  rozmawiali  tylko  z  pracownikami  wykonawcy  oraz  że  audytorzy  przeprowadzili 

audit realizacji zadania „koszenie trawy" w terenie na ul. (…) – podjazd do ul. (…). Zdaniem 

Odwołującego  powyższe  stanowisko  jest  nieprawdziwe,  gdyż  w  trakcie  przeprowadzanego 

auditu  auditor  otrzymał  wszelkie  informacje,  dokumenty,  zapisy,  wyjaśnienia,  a  także 

wykonał  próby,  które  pozwoliły  mu  na  wydanie  pozytywnej  oceny.  Wykonanie  badania 

potwierdza Raport, w którym w ppkt. d m.in. potwierdzono, że badano dokumentację, w tym 

realizowanych  umów,  tj.  raporty  pracy,  protokoły  odbioru,  karty,  notatki,  zestawienia  i  inne. 

Zamawiający  nie  posiada  wiedzy  na  temat  przebiegu  audytu,  a  stawiając  zarzuty  podważa 

uprawnienia  a

udytorów.  Zamawiający  również  nie  ma  wiedzy  na  temat  obowiązujących  u 

Odwołującego procedur, dokumentów, zapisów w zakresie systemu zarządzania, wynika to z 


faktu, że są one objęte klauzulą tajności, stanowią własność intelektualną Odwołującego i nie 

są  udostępniane  osobom  trzecim.  Bez  zapoznania  się  z  tą  dokumentacją  nie  można 

prawidłowo  ocenić  systemu,  a  tym  bardziej  twierdzić  w  sposób  odpowiedzialny,  że  system 

działa  nieprawidłowo.  Ponadto  wszelkiego  rodzaju  funkcjonowanie  systemów  zarządzania 

opisują  określone  normy,  których  przestrzeganie  zapewnia  uzyskanie  stosownych 

certyfikatów.  „Audit"  to  niezależna  ocena  danej  organizacji,  systemu,  procesu,  projektu  lub 

produktu,  której  dokonuje  niezależna  jednostka  i  winien  być  przeprowadzany  wyłącznie 

przez  osoby 

posiadające  odpowiednie  do  tego  kwalifikacje,  w tym  znajomość  powiązania 

normy z dokumentacją organizacji danej firmy. Zamawiający nie ma żadnych kompetencji do 

podważenia  prawidłowości,  skuteczności  czy  wiarygodności  przeprowadzonego  audytu. 

Ponadto  w  od

niesieniu  do  zarzutów  Zamawiającego,  że  audyt  został  przeprowadzony  w 

miejscu realizacji zadania „koszenie trawy” ul. (…) – dojazd do ul. (…) Odwołujący wyjaśnił, 

że  zgodnie  z  przyjętą  procedurą  audyt  zawsze  jest  wykonywany  metodą  próbkowania. 

Zamawiający wskazał jako dowód zdjęcia z serwisu Google Maps wykonane w sierpniu 2014 

r.  i  zaznaczył,  że  wskazany  „cały  odcinek  ma  „aż”  100  metrów  długości  i  zlokalizowane  są 

przy  nim  trzy  małe  skwerki,  w  większości  zadrzewione.  Odwołujący  stwierdził,  że  nie 

obsługuje  wskazanego  na  zdjęciach  „odcinka"  i tym  samym  nie  ten  odcinek  został 

skontrolowany  podczas  audytu.  W  zakresie  stawianego  zarzutu  wadliwości  audytu  w 

kontekście  zapisu Raportu z  audytu „Ppkt  b)  Reklamacje  dotyczące  stosowanego Systemu 

Zarządzania:  NIE  OTRZYMANO"  Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  procedurą  w  firmie 

obowiązuje  dokument  pn.  „Rejestr  reklamacji",  a  do  dnia  przeprowadzenia  audytu  nie 

otrzymaliśmy  żadnej  informacji  nazwanej  „Reklamacja"  w zakresie  stosowanego  Systemu 

Zarządzania,  co  potwierdza  odpowiednia  adnotacja  wykwalifikowanego  audytora.  Ten 

wskazany  rejestr  odnotowuje  wady  systemu  zarządzania,  uchybienia,  a  nie  skargi 

konsumentów. W złożonych wyjaśnieniach Odwołujący wskazał, że poza przeprowadzonym 

audytem,  ponadto  wprowadził  inne  działania  mające  na  celu  poprawienie  jakości 

świadczonych usług: 

wprowadzono cotygodniowe spotkania kadry kierowniczej, gdzie koordynowane są prace; 

wprowadzono  zmiany  w  sposobie  raportowania  wykonanej  pracy  praż  pracowników 

wykonawczych,  by  wyprzedzić  możliwość  ujawnienia  ewentualnych  błędów  w  trakcie 

procesu wykonawczego; 

dokonano szkolenia pracowników działu marketingu i rozliczeń w zakresie obowiązującej 

procedury  przetargowej,  co  ma  usprawnić  proces  ustalenia  szczegółowego  zakresu 

świadczonych usług; 


  wprowadzon

o  zmiany  dokumentacji  związanej  z  normą  jakości  PN-EN  ISO  9001:2009, 

PN-EN ISO 14001-

2005 uwzględniając modyfikacje w zakresie raportowania ujawnionych 

błędów i procedury przez umownej uzgadniania prac; 

przeszkolono  audytorów  systemów  jakości  PN-EN  ISO  9001:2009,  PN-EN  ISO  14001-

2005 w zakresie kontroli wprowadzonych zmian; 

wykonano badanie zadowolenia klientów po wprowadzonych zmianach. 

Odwołujący podniósł, że wskazany przez niego w piśmie z 16 maja 2017 r. potencjał 

poprawy  nie  został  przez  Zamawiającego  oceniony.  Zamawiający  odniósł  się  w  sposób 

lakoniczny do mechanizmu cotygodniowego koordynowania prac na spotkaniach kadry oraz 

do  badania  zadowolenia  klienta  po  przeprowadzonych  zmianach.  Ocena  ta  jest  jednak 

całkowicie błędna. Wbrew temu co twierdzi Zamawiający, po rozwiązaniu umowy z Miastem 

R. 

spotkania kadry zostały bardziej skoncentrowane na omówienie realizacji poszczególnych 

umów,  raportowaniu  wykonanej  pracy  przez  pracowników  wykonawczych  i technicznych. 

Nieprawdą  również  jest,  że  nie  prowadzono  procedury  „Badanie  zadowolenia  klientów  po 

wprowadzonych  zmianach".  Twierdzenia  Zamawiającego  są  gołosłowne.  Odwołujący 

wykonuje takie badanie m.in. poprzez comiesięczną ocenę jakości prac wykonywaną przez 

upoważnionych  przedstawicieli  Zamawiającego,  co  własnoręcznie  potwierdzają  na 

protokołach  odbioru  robót.  Wobec  powyższego  oświadczenie  Zamawiającego,  że  „w 

przypadku Miasta Zabrze i Zamawiającego nie wykonano badania zadowolenia klientów po 

wprowadzonych zmianach" jest gołosłowne  i  nie ma  odzwierciedlenia  w  stanie faktycznym. 

Jako dowód Odwołujący przywołał: 

protokoły  częściowego  odbioru  robót  za  październik  2016  r.  podpisane  przez 

przedstawiciela UM Z. pana M. G. 

z własnoręczną adnotacją w miejscu „Uwagi" – „brak" – 

dla umów nr CRU/931/2015 i CRU/855/2015; 

protokoły częściowego odbioru robót za grudzień 2016 r. podpisane przez przedstawiciela 

Zamawiającego pana M. G.(2) z własnoręcznym przekreśleniem w miejscu „Uwagi" – dla 

umów nr RU/22/2016, RU/28/2016, RU/29/2016. 

Innym  sposobem  na  potwierdzenie,  że  badanie  zadowolenia  klientów  po 

wprowadzonych zmianach było realizowane jest fakt, że do końca 2016 r. i nadal w 2017 r. 

Odwołujący  realizuje  na  rzecz  Zamawiającego  usługi,  gdzie  przedstawiciele  wykonawcy 

Zamawiającego  są  w  stałym  kontakcie,  na  bieżąco  monitorują  i  oceniają  jakość  prac 

terenie. W pozostałym zakresie wprowadzonych zmian Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń 

do ich realizacji. 


Na  potwierdzenie,  że  nałożone  kary  umowne  nie  są  dowodem    nienależytego 

wykonywania umowy Odwołujący przedstawił wykaz spraw, w których uznano bezzasadność 

naliczenia kar umownych: 

wygrane  sprawy  sądowe:  Sąd  Rejonowy  w  Gliwicach,  sygn.  akt  VIIGC  1231/15,  Sąd 

Rejonowy w Gliwicach, sygn. akt VII GC 3309/16, Sąd Rejonowy w Gliwicach, sygn. akt 

VII  GC  210/17  Sąd  Rejonowy  w  Gliwicach,  sygn.  akt  VII  GC  3256/16,  Sąd  Rejonowy 

w Gliwicach, sygn. akt VII GC 1338/15, 

decyzje  Samorządowego  Kolegium  Odwoławczego  uchylające  decyzje  pana  Dyrektora 

Kazimierza  Ładzińskiego:  decyzja  z  24.08.2017r.,  SKO-IP/430/120/12660/2017/MP, 

decyzja  z  24.08.2017r.,  SKO-IP/430/121/12661/2017/MP,  decyzja  z  24.08.2017r.,  SKO-

IP/430/119/12655/2017/MP,  decyzja  z  10.08.2017r.,  SKCMP/430/113/12180/2017/MP, 

decyzja  z  10.08.2017r.  SKO-IP/430/115/12187/2017/MP,  decyzja  z  16.08.2017r.,  SKO-

IP/430/114/12184/2017/MP, decyzja z 02.08.2017r., SKO-IP/430/106/11812/2017/MN. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności 

wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  unieważnienia  czynności  unieważnienia 

postępowania oraz dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej, 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

P

ostępowanie zostało wszczęte w dniu 17 lutego 2017 r., zatem do przedmiotowego 

postępowania  stosuje  się  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  z uwzględnieniem 

zmian  wprowadzonych  ustawą  z 22 czerwca  2016  r.  o zmianie  ustawy  –  Prawo  zamówień 

publicznyc

h oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020), która weszła w życie 

w dniu 28 lipca 2016 r.  

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba  ustaliła,  że  prawidłowość  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  była 

przedmiotem  oceny  Krajowej  Izby  Od

woławczej  w  postępowaniu  o  sygn.  akt  KIO  1166/17. 

odwołaniu  z  8  czerwca  2017  r.  Odwołujący  zakwestionował  m.in.  czynność  wykluczenia 

go z postępowania, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 


1.  art.  7  ust. 

1  i  3  ustawy  Pzp  przez  naruszenie  zasady  dotyczącej  przeprowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców,  w  tym  w  szczególności  w  związku 

dokonaniem  wyboru  oferty  wykonawcy,  który  podlega  wykluczeniu  oraz 

bezpodstawnym 

wykluczeniem Odwołującego, 

2.  art  92  ust.  1a  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  po

dania  jakichkolwiek  powodów 

nie

uznania przedłożonych dowodów, o których mowa w art. 24 ust. 8 ustawy Pzp, 

3.  art. 24 ust. 5 pkt. 4 w zw. z art. 24 ust. 8 i ust. 9 Pzp, przez bezpodstawne wykluczenie 

Odwołującego  z  postępowania,  w  tym  również  przez  uznanie,  że  przesłanką  do 

stwierdzenia wykluczenia jest udzielona przez Miasto R. 

odpowiedź, 

4.  art.  24  ust  1  pkt  16  i  pkt.  17,  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

wykluczenia oferty wykonawcy Z. R. D. O. Sp. z o.o. Sp.k. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty, 

unieważnienia  czynności  wykluczenia  Odwołującego,  dokonania 

ponownej  oceny  ofert,  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego  oraz  wkluczenia  wykonawcy 

Orfin. 

Wyrokiem  z  4  lipca  2017  r.  (sygn.  akt  KIO  1166/17) 

Izba  uwzględniła  odwołanie 

całości  i  nakazała  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wykluczenia  z  udziału 

postępowaniu Odwołującego  oraz  dokonanie ponownego badania  i  oceny  oferty,  a także 

wezwanie wykonawcy Z. R. D. O. 

Sp. z o.o. sp.k. do udzielenia wyjaśnień co do okoliczności 

i  przyczyn  rozwiązania  umowy  z  Miejskim  Zarządem  Ulic  i Mostów  w  T.  ewentualnie  do 

zastosowania instytucji przewidzianej w art. 24 ust. 8 ustawy Pzp. 

W  przywołanym  wyżej  postępowaniu  odwoławczym  Izba  ustaliła  następujący  stan 

faktyczny: 

W  złożonym  wraz  z  ofertą  dokumencie  JEDZ,  Odwołujący  zaznaczył  TAK 

odpowiedzi  na  pytanie  „Czy  wykonawca  znajdował  się  w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza 

umow

a  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem 

zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  koncesji  została  rozwiązana  przed 

czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje 

związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”  Wykonawca  zaznaczył  również  TAK  podając,  że 

przedsięwziął  środki  w  celu  samooczyszczenia.  Odwołujący  w  dokumencie  JEDZ  wskazał, 

że  w  doszło  do  rozwiązania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  ale  stoi  na 

stanowisku,  że  okoliczność  ta  nie  stanowi  podstawy  do  wykluczenia  z  postępowania 

oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp. Wyjaśnił, że informację tę podaje jedynie z ostrożności 

mając na uwadze przepis art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. Przedstawiając stan faktyczny związany 


rozwiązaniem  umowy,  Odwołujący  wyjaśnił,  że  pismem  z  dnia  30  czerwca  2016r. 

Prezydent  Miasta  R.

,  powołując  się  na  §  9  ust.  5  umowy  dotyczącej  „Utrzymania  zieleni  w 

pasach  drogowych  w  mieście  R.”  poinformował  Odwołującego  o rozwiązaniu  umowy 

wskazując,  że  okolicznością  powodującą  podjęcie  takiej  decyzji  jest  „naruszenie  zapisów 

umowy  oraz  znaczące  opóźnienie  w  wykonaniu  przedmiotu  umowy”.  W wyniku  podjętej 

decyzji Prezydent Miasta R. 

wskazał, że zamierza potrącić z wynagrodzenia za ostatni okres 

rozliczeniowy  karę  umowną  w  wysokości  20 000  zł.  Odwołujący  wyjaśnił  także,  iż  nie 

zgadzając się z decyzją Zamawiającego – Miasta R. – wniósł pismem z dnia 4 lipca 2016 r. 

odpowiedź  wskazując,  że  nie  zaszły  jakiekolwiek  okoliczności  uzasadniające  rozwiązanie 

umowy.  Odwołujący wskazał  także,  iż  nie  doszło  do  naruszenia  umowy  przez  wykonawcę. 

To  Zamawiający  na  etapie  realizacji  umowy  zobowiązany  do  szczegółowego  określenia 

zakresu przedmiotu umowy przez określenia konkretnych granic poszczególnych lokalizacji, 

dostarczenia  informacji  pozwalających  na  identyfikację  obszaru  świadczenia  usługi,  nie 

dostarczył  dokumentów  pozwalających  na  realizację  umowy.  Wykonawca  otrzymywał 

wynagrodzenie  nieadekwatne  do  rzeczywistych  nakładów  poniesionej  pracy.  Wykonawca 

wielokrotnie  zwracał  się  do  Miasta  R.  o  przekazanie  prawidłowej  dokumentacji.  Ponadto  w 

trakcie  realizacji  umowy  zwracał  uwagę  na  fakt,  że  mimo  obowiązku  zamawiającego  do 

dokonywania odbiorów wspólnie z przedstawicielem wykonawcy i podpisywania protokołów 

odbioru  przez  obie  strony,  rzekome  odbiory  odby

wały  się  bez  udziału  wykonawcy  lub 

faktycznie nie dochodziło do  żadnych  odbiorów a jedynie sporządzania pisemnej  informacji 

przez samego zamawiającego.  

W dniu 12 maja 2017r. Zamawiający wezwał Odwołującego w oparciu o art. 26 ust. 3 

w  zw.    z  art.  24  ust. 

8  Pzp  do  przedstawienia wszelkich  dowodów  związanych  z  instytucją 

samooczyszczenia.  W  odpowiedzi,  wniesionej  do  Zamawiającego  dnia  17  maja  2017r. 

(pismo  z  dnia  16  maja),  Odwołujący  wskazał,  że  wyjaśnienia  i  dowody  tam  przedstawione 

stanowią tajemnicę handlową przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Wskazać  należy,  że  Zamawiający 

ocenił,  że  zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  zasadne  i  tajemnica  ta  nie  została 

uchylona. Stąd Izba może odnieść się do powołanych tam twierdzeń jedynie w ogólności, tak 

aby nie naruszyć prawnie chronionej tajemnicy przedsiębiorstwa. Odwołujący w treści pisma 

wyjaśnił także, że konsekwencją uznania, że działanie Zamawiającego sprowadzające się do 

b

raku zapłaty za wykonane usługi było złożenie pismem z dnia 31.10.2016 pozwu o zapłatę. 

Podkreślił,  że  nie  doszło  do  naruszenia  umowy  przez  wykonawcę,  a  brak  możliwości 

realizacji  umowy  leżał  po  stronie  Zamawiającego,  który  nie  określił  granic  poszczególnych 

lokalizacji  i  nie  dostarczył  informacji  i  dokumentów  pozwalających  na  identyfikację  obszaru 

świadczenia  usługi.  Wykonawca  uznając,  że  jest  stroną  poszkodowaną  w  omawianej 


sprawie  złożył  zawiadomienie o  podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Podkreślił,  że w  art. 

24 ust. 8 Pzp mówi się o instytucji naprawienia szkody, zadośćuczynienia, w przedmiotowym 

stanie  faktycznym  nie  doszło  do  wyrządzenia  szkody  Zamawiającemu.  Ponadto  w  piśmie 

wskazał  na  wprowadzone  środki  zaradcze  dotyczące  zasad  organizacji  i  poprawy 

komunikacji  pomiędzy  pracownikami  wykonawcy  a  kadrą  zarządczą,  których  celem  jest 

wyeliminowanie  sytuacji,  które  mogłyby  rzutować  na  solidność  wykonawcy.  Do  pisma 

Odwołujący załączył: pismo z dnia 30 czerwca 2016r. Prezydenta R. o rozwiązaniu umowy, 

pismo z dnia 14 lipca 2016r. Z. U. K. T. Z. J. W.

, zawierające zastrzeżenia co do rozwiązania 

umowy, pozew o zapłatę z dnia 31 października 2016r, raport z audytu przeprowadzonego w 

dniach 12-

13 września 2016r.  

Z treści pisma z dnia 30 czerwca 2016 r. Prezydenta Miasta R., stanowiącego dowód 

w  sprawie,  wynika,  że  rozwiązanie  umowy  na  „Utrzymanie  zieleni  w pasach  drogowych  w 

mieście R.” nastąpiło w winy wykonawcy ze skutkiem natychmiastowym z powodu rażącego 

naruszenia  przez  wykonawcę  –  Z.  U.  K.  T.  Z.  J.  W.  –  zapisów  umowy  oraz  znaczącego 

opóźnienia  w  wykonywaniu  przedmiotu  umowy.  Wobec  rozwiązania  umowy  ze  skutkiem 

natychmiastowym z przyczyn, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, powołując się 

na § 8 ust. 1 lit a umowy nałożona została na wykonawcę kara umowna w wysokości 20 000 

zł. W załączniku do pisma Zamawiający Miasto R. – wymienił prace, które uległy opóźnieniu, 

podając nazwy ulic oraz opóźnienia wynoszące odpowiednio min. 14 dni, 12 dni i 2 dni.  

W dniu 30 maja 2017 

r. Zamawiający poinformował o wykluczeniu Odwołującego na 

podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp. W uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający wskazał, że 

badając ofertę pod kątem wykluczenia wziął pod uwagę wyjaśnienia udzielone przez Miasto 

R. 

odnośnie równolegle prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

na  konserwację  terenów  zieleni,  letnie  i  zimowe  utrzymanie  chodników  w Zabrzu. 

Zamawiający wziął pod uwagę to, że treść złożonego w formularzu JEDZ oświadczenia, jak 

również  złożone  dowody  były  takie  same  jak  dla  równolegle  toczącego  się  postępowania. 

Zamawiający wskazał, że „bezpośrednią przesłanką do stwierdzenia, że wykonawca podlega 

wykluczeniu z niniejszego postępowania jest udzielona przez Miasto R. odpowiedź – pismo 

nr  SP.  1431.262.2017  z  dnia  28.04.2017r.(..).  Wynika  z 

niej,  że  całkowitą  winę  za 

rozwiązanie  umowy  ponosi  Wykonawca.  Przywołując  treść  pisma  Rudy  Śląskiej, 

Zamawiający wskazał, że zawiera ono ważne dla Zamawiającego informacje – po pierwsze 

tylko część  naliczonych  kar  umownych  została  uregulowana  a  oświadczenie  wykonawcy  w 

tym  zakresie  było  odmienne.  Po  drugie,  pismo  to  wskazuje  na  rażące  naruszenie  zapisów 

umowy  oraz  znaczące  opóźnienie  w  wykonywaniu  przedmiotu  umowy,  co  zdaniem 

Zamawiającego  jest  równoznaczne  z  rażącym  niedbalstwem.  Wskazał,  że  w świetle 

przedstawionych  przez  Miasto  R. 

faktów,  wykonawca,  przedstawiając  dowody  w  oparciu  o 


art.  24  ust.  8  Pzp  nie  udowodnił  naprawienia  szkody,  tym  samym  Zamawiający  nie  mógł 

skorzystać z art. 24 ust. 9 Pzp i uznać, że wykonawca nie podlega wykluczeniu.  

Izba  us

taliła,  że  w  aktach  sprawy  znajduje  się  pismo  z  dnia  28  kwietnia  2017  r. 

skierowane do Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej, w którym Miasto R., 

w odpowiedzi na wniosek z dnia 19 kwietnia, wskazuje, iż umowa na „utrzymanie zieleni w 

pasa

ch drogowych w mieście R.” zawarta w dniu 11 kwietnia 2016 r na okres od 1.04.2016 

do  31.03.2017r.  pomiędzy  Miastem  R.  a przedsiębiorcą  J.  W.  została  zawarta  na  kwotę 

389, 55 zł brutto. Do czasu rozwiązania umowy została wydatkowana kwota 11 253,67 

zł brutto. Pismem z dnia 30 czerwca 2016r., powołując się na § 9 ust. 5 umowy, z dniem 1 

lipca  2016 

r.  umowa  została  wypowiedziana  ze  skutkiem  natychmiastowym  z  powodu 

rażącego  naruszenia  przez  wykonawcę  zapisów  przedmiotowej  umowy  oraz  znaczącego 

opóźnienia  w wykonywaniu przedmiotu  umowy. Pomimo  zlecenia wykonawcy  zakresu prac 

do wykonania oraz wskazania stosownego terminu do ich wykonania, większość z tych prac 

w ocenie Zamawiającego została wykonana nieprawidłowo, częściowo, bądź też nie została 

wykonana  w 

żadnym  zakresie.  Co więcej  prace nie  zostały  poprawnie wykonane nawet  po 

wyznaczeniu  dodatkowego  terminu  na  usunięcie  wad  ujawnionych  w  trakcie 

odbiorów/kontroli.  Miasto  R.  wskazało  także,  że  aktualnie  przed  Sądem  Okręgowym  w 

Gliwicach  I  Wydział  Cywilny  toczy  się  postępowanie  sądowe  z  powództwa  Pana  J.  W.. 

Przedmiotem  postępowania  jest  żądanie  przez  Pana  J.  W.  od  Miasta  R.  zapłaty  kwoty 

972,90 zł tytułem wykonanych przez niego usług w ramach umowy, bowiem Pan  J. W. 

nie akceptuje nałożonych na niego przez Miasto R. kar umownych. 

Oceniając  przedstawiony  powyżej  stan  faktyczny,  Izba  wskazała  w  uzasadnieniu 

wyroku z 4 lipca 2017 r., że uznała za zasadny zarzut naruszenia art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. 

z art.  24  ust.  8 

i  ust.  9  Pzp  polegający  na  bezpodstawnym  wykluczeniu  Odwołującego 

z udzia

łu w postępowaniu. Izba uznała, że w zaistniałych okolicznościach sporu nie zachodzi 

przesłanka  z  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  skutkująca  wykluczeniem  Odwołującego 

udziału w postępowaniu i wskazała następującą argumentację: 

(…) Dla zaistnienia tej przesłanki niezbędne jest wykazanie przez Zamawiającego, że 

zachodzą łącznie następujące okoliczności: 

wykonawca z przyczyn leżących po jego stronie nie wykonał albo nienależycie wykonał 

wcześniejszą umowę w sprawie zamówienia publicznego lub umowę koncesji (w okresie 

3 lat), 

niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  umowy  dotyczyło  „istotnego  stopnia”  tej 

umowy, 


niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  doprowadziło  do  rozwiązania  tej  umowy  albo 

zasądzenia odszkodowania, 

Dokonując  wykładni  wskazanego  wyżej  przepisu  ustawy  Pzp,  należy  mieć  na 

uwadze, że stanowi on implementację do porządku prawnego art. 57 ust. 4 lit. g Dyrektywy 

Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień 

publicznych,  uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE  (Dz.  Urz.  UE.  Nr  94,  str.  65),  zgodnie 

treścią  którego  wykluczeniu  może  podlegać  wykonawca,  który  wykazywał  znaczące  lub 

uporczywe niedociągnięcia w spełnieniu istotnego wymogu w ramach wcześniejszej umowy 

w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejszej  umowy  z  podmiotem  zamawiającym, 

które  doprowadziły  do  wcześniejszego  rozwiązania  tej  umowy,  odszkodowań  lub  innych 

porównywalnych sankcji. Zauważyć należy,  że ustawodawca unijny wskazuje na „znaczące 

uporczywe  niedociągnięcia  w  spełnieniu  istotnego  wymogu”  wcześniejszej  umowy,  co 

polskim ustawodawstwie zostało określone jako „niewykonanie lub nienależyte wykonanie 

w  istotnym  stopniu  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy”.  Pojęcie  istotności 

należy zatem odnosić nie tylko do wartości czy zakresu przedmiotu zamówienia, który został 

niewykonany  lub  nienależycie  wykonany,  ale  także  za  ustawodawstwem  unijnym  należy 

oceniać  czy  owe  nienależyte wykonanie  albo  niewykonanie  istotnego  wymogu  umowy  było 

uporczywe i znaczące. 

Podkreślić  należy,  że  ciężar  wykazania  zaistnienia  wyżej  wskazanych  okoliczności 

spoczywa,  zgodnie  z  art.  6kc,  w  całości  na  Zamawiającym,  który  podejmuje  decyzję 

wykluczeniu  wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu.  Przepis  art.  6  kc,  statuujący  ciężar 

udowodnienia  f

aktu,  należy  rozumieć  nie  tylko  jako  obarczenie  strony  postępowania 

obowiązkiem  przekonania  Izby  dowodami  o  słuszności  swoich  twierdzeń,  ale  przede 

wszystkim jako nakaz obciążenia jej konsekwencjami zaniechania realizacji tego obowiązku 

lub  jego  nieskutecz

ności.  Tą  konsekwencją  jest  zazwyczaj  niekorzystny  dla  strony  wynik 

postępowania odwoławczego (podobnie SN w uzasadnieniu wyroku z 7 listopada 2007 roku 

wydanego  w  sprawie  o  sygn.  akt  II  CSK  293/07).  Nie  ulega  zatem  wątpliwości,  że 

uzasadnienie  faktyczne  c

zynności  Zamawiającego  polegającej  na  wykluczeniu  wykonawcy 

udziału w postępowaniu powinno zawierać wskazanie faktów, które Zamawiający uznał za 

udowodnione,  mające  jednoznacznie  potwierdzać,  że  rozwiązanie  umowy  było  zasadne 

wynikało  wyłącznie  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy  a  ponadto  winno 

wskazywać, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie dotyczyło istotnego stopnia umowy. 

Brak  wykazania  choćby  jednej  z  tych  przesłanek  wyłącza  możliwość  zastosowania  przez 

Zamawiającego przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp.  

W  analizowanym  stanie  faktycznym,  nie  ulega  wątpliwości,  co  przyznał  sam 

Odwołujący,  że doszło do rozwiązania umowy  z  Miastem  R.  Jak wynika z  pisma  z dnia 30 


maja 2017 

r. Zamawiający jednak nie odniósł się do pozostałych przesłanek, określonych w 

art.  24  ust.  5  pkt  4  Pzp.  Wskazał  jedynie,  że  bezpośrednią  przesłanką  do  stwierdzenia,  że 

wykonawca podlega wykluczeniu z niniejszego postępowania jest udzielona przez Miasto R. 

odpowiedź, z której wynika, że całkowitą winę za rozwiązanie umowy ponosi Wykonawca. 

Izba  wskazuje,  że  w  analizowanej  sprawie  nie  wykazano  przede  wszystkim,  że 

niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  umowy  wynika  z  przyczyn  leżących  po  stronie 

wykonawcy.  Przeciwnie,  jak  wynika  z  wyjaśnień  Odwołującego  oraz  samego  pisma  Miasta 

R.

,  sprawa  naliczenia  kar  umownych  za  nienależyte  wykonanie  lub  niewykonanie  umowy 

oraz  z  tytułu  rozwiązania  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy  jest  kwestią 

sporną,  zawisłą  przed  Sądem  Okręgowym  w  Gliwicach  I  Wydział  Cywilny.  Odwołujący 

sprzeci

wił  się  rozwiązaniu  umowy  przez  Zamawiającego  i  nałożeniu  kary  umownej, 

wskazując,  że  nie  doszło  do  naruszenia  umowy  przez  wykonawcę,  a  brak  możliwości 

realizacji  umowy  leżał  po  stronie  Zamawiającego,  który  nie  określił  granic  poszczególnych 

lokalizacji  i 

nie  dostarczył  informacji  i  dokumentów  pozwalających  na  identyfikację  obszaru 

świadczenia  usługi.    Zatem,  sprawa  rozwiązania  umowy  jest  sprawą

sporną  i  brak 

jednoznacznego  dowodu  na  to,  że  rozwiązanie  umowy  nastąpiło  w  przyczyn  leżących 

wyłącznie  po  stronie  wykonawcy.  Z  pisma  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  udziału 

postępowaniu wynika także, że Zamawiający nie analizował w ogóle przesłanki dotyczącej 

stopnia  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  umowy.  Argumentacja  Zamawiającego 

podniesiona  w  toku  rozpraw

y  odnosząca  się  do  istotnego  stopnia  niewykonania  bądź 

nienależytego  wykonania  umowy  jest  na  tym  etapie  spóźniona.  Podzielić  jednak  należy 

przywołane  przez  Zamawiającego  pojęcie  „istotności”  zdefiniowane  w  orzeczeniu  Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 3.02.2017r. Sygn. akt KIO 139/17, że pod pojęciem istotny, należy 

rozumieć  nie  tylko  istotny  wartościowo  lub  rzeczowo  zakres  nienależytego  wykonania  lub 

niewykonania,  ale  także  spełnienie  przez  wykonawcę  świadczenia  nieodpowiadającego 

istotnym dla zamawiającego wymaganiom, wynikającym z umowy a także powtarzające się 

nagminnie  te  same  wady  świadczenia,  notoryczne  niedochowanie  terminów.  Jednak, 

ocenie  Izby  w  tym  postępowaniu  Zamawiający  nie  wykazał,  że  owa  istotność  zachodzi. 

Przywołane w piśmie procesowym Zamawiającego z dnia 29 czerwca 2017r. umowy zawarte 

przez Odwołującego z Miastem Z. lub Zamawiającym, w trakcie realizacji których naliczono 

wykonawcy kary umowne za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług albo nie zostały 

rozwiązane  przed  upływem  okresu  ich  obowiązywania  albo  zasadność  naliczenia  kar 

umownych jest poddana ocenie sądów powszechnych. Kwestie naliczenia kar umownych  z 

tytułu  nienależytego  wykonania  innych  umów,  wskazanych  przez  Zamawiającego  nie  ma 

znaczenia dla oceny zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp. Ze 

złożonych jako  dowód  w  sprawie  dokumentów  uzyskanych w  drodze dostępu  do  informacji 


publicznej  z Zarządu Dróg Miejskich w G. wynika, że na wykonawcę  zostały nałożone kary 

umowne  z  tytułu  nienależytego  wykonania  umowy,  jednak  żadna  z  umów  zawartych 

Odwołującym  nie  została  rozwiązana  przed  terminem  jej  zakończenia.  Zauważyć  należy, 

że  kary  umowne  ze  swej  istoty  wynikają  z  treści  samych  umów  i  są  one  naliczane 

niezależnie od winy wykonawcy w nienależytym wykonaniu bądź niewykonaniu umowy. Fakt 

naliczenia  kar  umownych  nie  można  utożsamiać  z  niewykonaniem  lub  nienależytym 

wykonaniem  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy,  a  tylko  takie  działanie 

mogłoby  stanowić  skuteczną  przesłankę  do  zastosowania  art.  24  ust.  5  pkt  4  Pzp. 

Okoliczność  naliczenia  kar  umownych  z  tytułu  realizacji  różnych  umów,  nie  może  też 

świadczyć  o  uporczywym  i  nagminnym  braku  wywiązywania  się  z  obowiązków  umownych.  

Przepis  art.  24  ust.  5  pkt  4  Pzp  odnosi  się  do  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania 

konkretnej danej umowy a  nie szeregu innych umów. 

Izba  uznała  także  za  zasadny  zarzut  naruszenia  art.  92  ust.  1  a  Pzp  polegający  na 

zaniechaniu  podania  przez  Zamawiającego  powodów,  dla  których  uznał,  że  dowody 

przedstawione  przez  wykonaw

cę  są  niewystarczające.  (…) W  przekazanym  Odwołującemu 

piśmie  z  dnia  30  maja  2017  r.  informującym  o  wykluczeniu  Odwołującego  z udziału 

postępowaniu, Zamawiający w ogóle nie poddał ocenie dokumenty i wyjaśnienia złożone 

przez  wykonawcę  w  dniu  16  maja  201  7r.    w  wyniku  zastosowania  przez  Zamawiającego 

procedury  self  cleaning. 

(…)  z  pisma  informującego  o  wykluczeniu  nie  wynika,  aby 

Zamawiający podjął jakąkolwiek próbę oceny złożonych przez Odwołującego dowodów (…). 

Izba  w  niniejszej  sprawie 

dopuściła  jako  dowód  akta  postępowania  o  sygn.  akt  KIO 

1166/17 i przyjęła za własne dokonane wówczas przez Izbę ustalenia. 

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  pismem  z  22  września  2017  r.  Zamawiający  ponownie 

dokonał wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. 

art. 24 ust. 8 i 9 ustawy Pzp. Zamawiający w treści pisma wskazał, że odnosi się ono do 

dowodów  skutecznie  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  wobec  czego 

uzasadnienie 

wykluczenia  podane  przez  Zamawiającego  Izba  może  przedstawić  na  takim 

poziomie 

ogólności, który nie naruszy tajemnicy przedsiębiorstwa oraz w takim zakresie, jaki 

został ujawniony przez samego Odwołującego w treści odwołania.   

Uzasadniając  wykluczenie  Odwołującego,  Zamawiający  wskazał,  że  podejmując 

decyzję  oparł  się  na  następujących  dokumentach:  pismo  z  30  czerwca 2016  r.  Prezydenta 

Rudy Śląskiej o rozwiązaniu umowy wraz z załącznikiem (zestawienie prac, które nie zostały 

wykonane  lub  zostały  wykonane  nieprawidłowo  (tajemnica  przedsiębiorstwa),  pismo 

Odwołującego  z  14  lipca  2016  r.  zawierające  zastrzeżenia  co  do  rozwiązania  umowy 

(tajemnica  przedsiębiorstwa),  pozew  o zapłatę  z  31  października  2016  r.  (tajemnica 


przedsiębiorstwa),  raport  z  audytu  przeprowadzonego  w  dniach  12-13  września  2016  r. 

(tajemnica  przedsiębiorstwa),  kopia  umowy  zawartej  przez  Odwołującego  z  Miastem  R., 

kopia certyfikatu wydanego przez T. N. P. Sp. z o.o., kopia certyfikatu wydanego przez P. A. 

J. C. Sp. z o.o., kopia listu gratulacyjnego wydanego przez R.W.T.U.V. P. Sp. z o.o., pismo 

Zamawiającego  do  I  Zastępcy  Prezydenta  Miasta  R.,  odpowiedź  Miasta  R.  z  28  kwietnia 

2017  r.,  pisma zawierające  informacje o naliczonych karach umownych  przez  Zarząd  Dróg 

Miejskich w G. 

i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w C., Opis przedmiotu zamówienia dotyczący 

utrzym

ania  zieleni  w  pasach  drogowych  w  mieście  R.  oraz  zawiadomienie  o  wyniku 

postępowania dotyczącego ww. zadania. 

Zamawiający  stwierdził,  że  doszło  do  rozwiązania  umowy  z  winy  wykonawcy,  na 

poparcie czego przywołał treść pism z Miasta R. z 30 czerwca 2017 r. i z 28 kwietnia 2017 r. 

Odnosząc  się  do  przedłożonego  przez  Odwołującego  pozwu  o  zapłatę  Zamawiający 

stwierdził,  że  pozew  ten  nie  neguje  faktu  rozwiązania  umowy,  a  z  dokumentu  tego  nie 

wynika,  że rozwiązanie umowy  jest kwestią sporną  i  że  nie nastąpiło z winy  wykonawcy,  a 

jedynie  że  wykonawca  domaga  się  zapłaty  należności  z  tytułu  faktur  wystawionych  w 

związku z realizacją umowy. Ponadto Zamawiający stwierdził, że w piśmie z 4 lipca 2016 r. 

Odwołujący  nie  odniósł  się  merytorycznie  do  kwestii  niewykonania  bądź  nienależytego 

wykonania umowy i nie przedstawił uzasadnienia dla wskazanych przez Miasto R. opóźnień. 

Zamawiający  wskazał,  że  wątpliwy  dla  niego  jest  fakt  zgłaszania  zastrzeżeń  dotyczących 

odbiorów  prac  dopiero  po  rozwiązaniu  umowy.  Podkreślił  bierność  wykonawcy  w  zakresie 

działań  zmierzających  do  ustalenia  istnienia  stosunku  prawnego.  Stwierdził,  że  przyczyną 

rozw

iązania  umowy  było  nienależyte  wykonanie  kluczowego  elementu  przedmiotu 

zamówienia,  co  miało  charakter  uporczywy  i  znaczący,  o czym  świadczy  zestawienie  prac 

niewykonanych lub wykonanych nienależycie, załączone do pisma z Urzędu Miasta R. z 30 

czerwca 2016 r. 

Zamawiający wskazał na rozbieżności między oświadczeniem wykonawcy a 

informacją z Urzędu Miasta R. w zakresie wysokości oraz faktu uregulowania kar umownych. 

Odnosząc  się  do  wskazanych  przez  Odwołującego  działań  naprawczych  Zamawiający 

zakwestionował  wartość  przeprowadzonego  audytu  oraz  stwierdził  m.in.,  że  mechanizmy 

wprowadzone dopiero po rozwiązaniu umowy z R. są powszechnie znane i stosowane przez 

przedsiębiorców, natomiast posiadane certyfikaty nie przekładają się na jakość i fachowość 

prowadzonych prac. 

Oceniając  czynność  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  w  pierwszej 

kolejności należy wskazać, że w wyroku z 4 lipca 2017 r. Izba jednoznacznie wskazała, że 

nie  zaistniały  przesłanki  do  dokonania  tej  czynności  i  nakazała  Zamawiającemu 

unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania. Podkreślenia wymaga 

również,  że  nie  jest  prawdą,  jakoby  uwzględnienie  odwołania  było  wynikiem  jedynie 


formalnych  br

aków  w  uzasadnieniu  wykluczenia,  Izba  bowiem  uwzględniła  odwołanie 

z 8 czerwca  2017  r. 

w  całości,  a  w  uzasadnieniu  wprost  wskazała,  że  zarzut  dotyczący 

wykluczenia  był  zasadny,  nie  jest  więc  tak,  że  zasadny  okazał  się  tylko  zarzut  dotyczący 

naruszenia art. 92 ust. 1 a ustawy Pzp. 

Stwierdzić  należy,  że  wykluczenie  Odwołującego  z  postępowania  oceniane 

obecnym  postępowaniu  odwoławczym  –  choć  formalnie  było  nową  czynnością 

Zamawiającego  –  to  pod  względem  merytorycznym  było  ono  czynnością  taką  samą,  jak 

objęta  wcześniejszym  orzeczeniem  Izby,  opartą  na  stanie  faktycznym  ustalonym  już  przed 

pierwszym  wykluczeniem  Odwołującego.  Zamawiający  oparł  się  na  tych  samych 

okolicznościach  i  dokumentach,  które  podlegały  ocenie  w  poprzednim  postępowaniu 

odwoławczym, nie przeprowadził żadnych dodatkowych czynności skutkujących dokonaniem 

nowych  ustaleń  ani  nie  pozyskał  nowych  dowodów,  które  potwierdzałyby  zasadność 

wykluczenia

.  Skład  orzekający  w  niniejszej  sprawie  nie  dopatrzył  się  w  związku  z  tym 

żadnych  podstaw  do  dokonania  odmiennej  oceny,  niż  ocena  wyrażona  w  wyroku  z  4  lipca 

2017  r.

,  gdyż  nie  zaistniały  żadne  nowe  okoliczności  uprawniające  do  odmiennego 

stanowiska. 

W związku z tym Izba podziela  wyrażone w uzasadnieniu ww. wyroku poglądy 

dotyczące kwestii zaistnienia przesłanek z art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp i przyjmuje je za 

własne,  stwierdzając,  że  z  przyczyn  wskazanych  wówczas  przez  Izbę,  które  pozostają 

aktualne  w  tym  postępowaniu  odwoławczym,  brak  było  podstaw  do  wykluczenia 

Odwołującego z postępowania.  

Szczególnego podkreślenia wymaga, że w uzasadnieniu wyroku z 4 lipca 2017 r. Izba 

wyraźnie  stwierdziła,  że  nie  ma  jednoznacznego  dowodu  na  to,  że  rozwiązanie  umowy 

nastąpiło w przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy. Ocenę taką Izba oparła na 

ustaleniu, 

że  sprawa naliczenia kar  umownych za nienależyte wykonanie lub  niewykonanie 

umowy  oraz  z  tytułu  rozwiązania  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy  jest 

kwestią sporną, zawisłą przed Sądem Okręgowym w Gliwicach I Wydział Cywilny. Mimo że 

wskazana wyżej  okoliczność, która  legła  u  podstaw  ww.  orzeczenia Izby,  nie  uległa żadnej 

zmianie  do  dnia  wydania  wyroku  w  niniejszej  sprawie  (Odwołujący  przedstawił  dowód 

potwierdzający,  że  sprawa  jest  nadal  jest  w  toku,  a  Zamawiający  nie  przedstawił  żadnego 

dowodu przeciwnego

), Zamawiający – zdając się nie dostrzegać oceny dokonanej przez Izbę 

– raz jeszcze dokonał wykluczenia Odwołującego z postępowania, wskazując ponownie, że 

do  rozwiązania  umowy  doszło  z  winy  wykonawcy,  na  poparcie  czego  przywołał  treść  pism 

z Miasta R. z 30 czerwca 2017 r. i z 28 kwietnia 2017 r., tj. tych samych pism, na podstawie 

których  stwierdził  już  wcześniej  istnienie  podstaw  do  wykluczenia,  co  jednak  zanegowała 

Krajowa  Izba  Odwoławcza.  Przytoczone  wyżej  twierdzenie  Zamawiającego,  przy  braku 

nowych  ustaleń  i  dowodów,  stoi  w  oczywistej  sprzeczności  z  wcześniejszym  stanowiskiem 


Izb

y,  a  argumentacja  jaką  Zamawiający  przywołuje  na  poparcie  swoich  tez  jest  wyrazem 

jego własnej interpretacji stanu faktycznego, odmiennej od interpretacji przedstawionej przez 

Izbę,  która  jednoznacznie  stwierdziła,  że  fakt  prowadzenia  sporu  sądowego  w  sprawie 

naliczenia  kar  umownych  za  nienależyte  wykonanie  lub  niewykonanie  umowy  oraz  z  tytułu 

rozwiązania  umowy  nie  pozwala  przyjąć,  że  rozwiązanie  umowy  nastąpiło  z  winy 

Odwołującego. Niezrozumiałe i stojące w sprzeczności ze stanowiskiem Izby jest twierdzenie 

Zamawiającego, jakoby wytoczenie powództwa o zapłatę było niewystarczające, a konieczne 

było  wytoczenie  powództwa  o  ustalenie  istnienia  stosunku  prawnego. W  tym  zakresie Izba 

podziela stanowisko przedstawione w odwołaniu, że fakt ustania stosunku prawnego nie jest 

negowany  (co  jednak  nie  oznacza  przyznania,  że  do  rozwiązania  umowy  nastąpiło  z  winy 

wykonawcy), a do wystąpienia z powództwem o ustalenie konieczne jest wykazanie interesu 

prawnego, 

którego nie ma osoba mogąca inną drogą osiągnąć w pełni ochronę swych praw. 

Nie  sposób  również  podzielić  wątpliwości  Zamawiającego  w  zakresie  zgłaszania 

nieprawidłowości  przy  odbiorze  prac  wykonanych  na  rzecz  Miasta  R.  Fakt  zgłaszania  tych 

zastrzeżeń  został  przez  Odwołującego  wykazany,  Odwołujący  złożył  kopię  uwag 

zgłoszonych do protokołu odbioru prac, wykazał również, że posiada status pokrzywdzonego 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  prokuraturę  rejonową  w  Tarnowskich  Górach  w 

sprawie 

przekroczenia uprawnień przez pracowników Urzędu Miasta R.. 

Ustalenie,  że  brak  jest  dowodu  na  to,  że  do  rozwiązania  umowy  doszło  z  winy 

wykonawcy,  powoduje  samo  w  sobie  bezzasadność  czynności  wykluczenia,  warunkiem 

koniecznym  d

o dokonania tej  czynności  –  zgodnie z  art.  24  ust.  5 pkt  4 ustawy  Pzp  –  jest 

bowiem  ustalenie,  że  wykonawca  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie  nie  wykonał  lub 

nienależycie  wykonał  umowę,  co  doprowadziło  do  jej  rozwiązania  lub  zasądzenia 

odszkodowania.  Dop

iero  przy  zaistnieniu  takiej  sytuacji  konieczna  staje  się  ocena,  czy 

niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  umowy  było  istotne.  W  niniejszej  sprawie 

Zamawiający  w  uzasadnieniu  czynności  wykluczenia  przedstawił  wywód  mający 

potwierdzać, że Odwołujący nienależycie wykonał umowę z Miastem R. w stopniu istotnym, 

jednak  istotne  jest  to,  że  Zamawiający  nie  posiadał  (i  po  wyroku  z  4  lipca  2017  r.  nie 

pozyskał)  dowodu  na  to,  że  rozwiązanie  umowy  wynikało  z  przyczyn  leżących  po  stronie 

wykonawcy.  

Następnie stwierdzić należy, że ustalenie, że Odwołujący nie podlega wykluczeniu na 

podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  jest  wystarczającą  podstawą  do  uwzględnienia 

odwołania.  Należy  bowiem  wziąć  pod  uwagę,  że  przepisy  art.  24  ust.  8  i  9  ustawy  Pzp 

określające  zasady  tzw.  self-cleaning,  odnoszą  się  do  wykonawcy,  który  podlega 

wykluczeniu m.in. na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy

. Zatem w sytuacji, gdy określona 

w  tym  przepisie  przesłanka  wykluczenia  nie  zachodzi,  zbędne  jest  ocenianie  procedury 


samooczyszczenia  wykonawcy.  W 

związku  z  powyższym  dowody  złożone  przez 

Odwołującego  na  okoliczność  skuteczności  self-cleaning  (dokumenty  dotyczące  realizacji 

innych  umów  zarządzenie  nr  2/13,  certyfikat  z  audytu,  dowód  udziału  w  finale  konkursu 

Modernizacja Roku 2016), nie b

yły niezbędne dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, tym 

niemniej  na marginesie należy  stwierdzić,  że chociaż  Zamawiający  –  w  przeciwieństwie do 

pierwszego  wykluczenia 

–  przedstawił  uzasadnienie  uznania  procedury  self-cleaning  za 

nieskuteczną,  to  z  przyczyn  podniesionych  i  wykazanych  przez  Odwołującego  nie  sposób 

uznać tego uzasadnienia za merytorycznie poprawne. 

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający naruszył przepisy art. 7 ust. 1 

i art. 24 ust. 5 pkt 4  w zw. z art. 24 ust. 8 i 9 ustawy Pzp poprzez niezasadne wykluczenie 

Odwołującego  z postępowania.  W  związku  z  tym,  że  naruszenie  wskazanych  przepisów 

miało  wpływ  na  wynik  postępowania,  skutkując  jego  unieważnieniem  na  podstawie  art.  93 

ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp

,  odwołanie  –  stosownie  do  art.  192  ust.  2  ustawy  –  podlegało 

uwzględnieniu. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 

z późn. zm.).  

P

rzewodniczący:      ……………….