KIO 1861/17 POSTANOWIENIE dnia 21 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 29.11.2017

Sygn. akt: KIO 1861/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 21 

września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przew

odniczący: 

Monika Szymanowska 

Członkowie:   

Aleksandra Patyk 

Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:              

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z 

udziałem  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  21  września  2017  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  września  2017  r.  przez  wykonawcę  Atende 

Medica  Sp.  z  o.o.  z  siedzib

ą  w  Warszawie  (02-665)  przy  Al.  Wilanowskiej  313 

postępowaniu prowadzonym przez Centrum Zdrowia Mazowsza Zachodniego Sp. z o.o. 

z siedzibą w Żyrardowie (96-300) przy ul. Limanowskiego 30  

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  

„KONSULTANT  IT”  sp.  z  o.o.  ul.  Romana  Maya  1,  61-371  Poznań,  KONSULTANT  - 

KOMPUTER Sp. z o.o. ul. Krzywa 21, 60 

– 188 Poznań, zgłaszających swoje przystąpienie 

po stronie z

amawiającego. 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Atende Medica Sp. z o.o., Al. Wilanowska 313, 02-665 Warszawa kwoty 

15 000 zł 

00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  uiszczony  wpis 

od odwołania.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(Dz. 

U. 

r., 

poz. 

na 

niniejsze 

postanowienie 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku. 

Przewodniczący: 

………………………………... 

Członkowie:   

………………………………… 

………………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Centrum  Zdrowia  Mazowsza  Zachodniego  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  

w  Żyrardowie  -  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

pn.: 

„Rozbudowa  Zintegrowanego  Systemu  Informatycznego  wraz  z  wdrożeniem  e-usług  

i dostawą infrastruktury informatycznej w Centrum Zdrowia Mazowsza Zachodniego Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością” – numer postępowania: CZMZ/2500/17//2017, dalej jako 

„postępowanie”. 

Izba ustaliła, iż postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego,  

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  8  czerwca  2017  r.  Zamawiający  przekazał  ogłoszenie  o  zamówieniu  do 

publikacji Urzędowi Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, które 10 czerwca 2017 r. zostało 

opublikowane  w  suplemencie  do 

Dziennika  Urzędowego  Unii  Europejskiej  pod  numerem 

2017/S 110-222132.  

W dniu 29 sierpnia 2017 r. Z

amawiający poinformował Wykonawców o wyborze oferty 

najkorzystniejszej 

w  postępowaniu  –  Konsorcjum  „KONSULTANT  IT”  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą 

w Poznaniu,  przy  ul. Romana  Maya  1,  KONSULTANT  - 

KOMPUTER  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Poznaniu przy ul. Krzywej 21, 

dalej jako „Przystępujący”. 

Dnia  7  września  2017  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało  wniesione 

odwołanie  przez  Wykonawcę  Atende  Medica  Sp.  z  o.o.  siedzibą  w  Warszawie  przy 

Al. 

Wilanowskiej  313  (dalej  jako  „Odwołujący”),  od  poniższych  czynności  Zamawiającego 

postępowaniu, zarzucając mu naruszenie: 

przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. - poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum 

z liderem f

irmą Konsultant IT Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu - mimo, iż oferta złożona 

przez Konsorcjum 

jest niezgodna ze specyfikacją, 

przepisu  art.  91  ust.  1  p.z.p.  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

przedmiotowym  postępowaniu  z  uwzględnieniem  kryteriów  oceny  ofert  określonych 

w SIWZ oraz przepisami p.z.p, 

przepisu  art.  92  ust.  1  p.z.p.,  poprzez  nieprawidłowe  dokonanie  czynności 

poinformowania  odwołującego  w  zakresie  punktacji  w  kryterium  doświadczenie  -  co 

stanowi  wprost o braku uzasadnienia faktycznego i prawnego dokonanej oceny przez 

Zamawiającego, 

przepisu  art.  7  w  związku  z  art.  92  ust.  1  p.z.p.  -  poprzez  nierówne  traktowanie 

wykonawców  i  prowadzenie  postępowania  bez  poszanowanie  zasad  uczciwej 


konkurencj

i i przejrzystości postępowania, 

prz

episu  art.  8  p.z.p.  naruszenie  zasady  jawności  postępowania  o  zamówienie 

publiczne  -  poprzez  niepo

informowanie  o  przesłankach  nie  przyznania  maksymalnej 

liczby pun

któw w kryterium funkcjonalność, 

przepisu  art.  7  ust.  2  p.z.p.  - 

poprzez  wykonywanie  czynności  związanych 

przeprowadzeniem  postępowania  przez  osoby  nie  zapewniające  bezstronności 

i obiektywizmu. 

Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o: 

unieważnienie 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej  przedmiotowego 

postępowania, 

nakazanie Zamawiającemu dokonania badania i oceny ofert w sposób zgodny z SIWZ 

i przepisami  p.z.p.

,  a  następnie  dokonanie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  spośród 

niepodlegających  odrzuceniu  ofert  złożonych  przez  Wykonawców  niewykluczonych 

postępowania tj. z uwzględnieniem oferty Odwołującego de facto najkorzystniejszej, 

nakazanie  w  toku  ponownej  oceny  ofert  -  odrzucenie  oferty  Konsorcjum  z  liderem 

Konsultant IT Sp. z o.o. z/s w Poznaniu, 

przyznanie ofercie Odwołującego 40 punktów w kryterium funkcjonalność, 

obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie 

od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  zastępstwa  procesowego  przed 

Krajową Izbą Odwoławczą. 

Ponadto  wskazano,  iż  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  został 

naruszony  przez  Zamawia

jącego,  ponieważ  oferta  Odwołującego  nie  podlega  odrzuceniu, 

sam  Odwołujący  nie  podlega  wykluczeniu  -  tym  samym  oferta  Odwołującego  w  razie 

przeprowadzenia  czynności  w  sposób  prawidłowy  powinna  być  uznana  za  ofertę 

najkorzystniejszą.  W  konsekwencji,  istnieje  możliwość  poniesienia  szkody  przez 

Odwołującego  poprzez  brak  uzyskania  zamówienia  publicznego,  a  co  za  tym  idzie, 

Odwołujący  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania.  Powyższe  ustalono  na  podstawie  treści 

odwołania, znajdującego się w aktach sprawy. 

Na  podstawie  przekazanej  kserokopii  dokument

acji  postępowania,  potwierdzonej  za 

zgodność  z  oryginałem  przez  Zamawiającego  ustalono,  iż  Zamawiający  kopię  odwołania 

wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazał, 

pozostałym  Wykonawcom  uczestniczącym  w postępowaniu,  w  dniu  8  września  2017. 

Skuteczne  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego,  w  dniu  11  września  2017  r.,  zgłosiło 

Konsorcjum firm 

„KONSULTANT IT” sp. z o.o. i KONSULTANT - KOMPUTER Sp. z o.o. 


Posiedzenie  Izby  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego 

zostało  wyznaczone  na  dzień  21  września  2017  r.  Izba  ustaliła,  iż  Strony  i Przystępujący 

zostali 

prawidłowo  zawiadomieni  o  terminie  posiedzenia  Izby.  W szczególności 

P

rzystępujący  został  właściwie  zawiadomiony  o  terminie  posiedzenia  -  faksem  z  dnia 

września 2017 r. potwierdzono o doręczeniu przedmiotowego zawiadomienia (doręczenie 

zawiadomienia  o terminie  posiedzenia 

z udziałem stron i uczestników postępowania – znak 

pisma: UZP/DO/RO/15470/19100/17, w aktach sprawy). 

Następnie  Izba  ustaliła,  iż  Zamawiający  w  dniu  18  września  2017  r.  drogą 

elektroniczną, przekazał skan odpowiedzi na odwołanie - zawierającą w treści oświadczenie 

uwzględnieniu zarzutów nr 1 i 2 odwołania, zaś w zakresie pozostałych zarzutów (3, 4, 5 

i 6)  wniesiono  o  ich  oddalenie.  W dniu  19 

września  2017  r.  dostarczono  ww.  odpowiedź 

formie  pisemnej  (pismo  Zamawiającego  z dnia  18  września  2017  r.,  w  aktach  sprawy), 

podpisane  przez  prezesa 

zarządu  uprawnionego  do  jednoosobowej  reprezentacji,  zgodnie  

z odpisem KRS-u 

Zamawiającego. 

Na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania,  dnia  21  września 

2017 r.

, stawili się Odwołujący i Zamawiający, Przystępujący nie stawił się.  

Odwołujący  oświadczył,  iż  wobec  treści  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiającego, 

uwzględniającej zarzut nr 1 i 2, wycofuje zarzuty nr od 3 do 6 odwołania. Zaś Zamawiający 

podtrzymał  stanowisko  wyrażone  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  wniósł  o  umorzenie 

postępowania odwoławczego. 

Izba zważyła, co następuje:  

Izba  nie  dopatrzy

ła  się  zaistnienia  przesłanek  określonych  w art. 189 ust.  2  p.z.p., 

które  skutkowałyby  odrzuceniem  odwołania.  Izba  stwierdziła  także,  że  zgłoszone 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  spełnia  wymogi  formalne  określone 

w art. 185 ust. 2 p.z.p. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  3a  p.z.p.  w  przypadku  uw

zględnienia  przez  Zamawiającego 

części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez 

O

dwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności 

stron oraz uczes

tników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po 

stronie  W

ykonawcy,  pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

Z

amawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  Wykonawca  albo  Wykonawca,  który 

przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części 

zarzutów. Zaś na podstawie § 3 w zw. z § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia  22 marca  2010  r. 

w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań 

(Dz. U. z  2014  poz.  964  ze  zm.), 

niestawiennictwo  strony  oraz  uczestnika  postępowania 


odwoławczego  prawidłowo  zawiadomionego  o  terminie  posiedzenia  z  udziałem  stron  nie 

ws

trzymuje rozpoznania odwołania. 

Mając  powyższe  na  uwadze  stwierdzić  należy,  iż  Przystępujący  miał  możliwość 

stawien

ia się na posiedzeniu i bronienia swych interesów, w tym złożenia sprzeciwu wobec 

uwzględniania  przez  Zamawiającego  zarzutów  nr  1  i  2  przedstawionych  w  odwołaniu. 

W ocenie 

Izby 

brak  stawiennictwa  Przystępującego  na  posiedzeniu  w  dniu 

września 2017 r.  jest  równoważne  z  rezygnacją  z  prawa  do  wniesienia  sprzeciwu,  co  

w  konsekwencji  wywołuje  negatywne  skutki  procesowe  w  postaci  konieczności  umorzenia 

postępowania odwoławczego.  

Dostrzeżenia  również  wymaga,  że  posiedzenie  z  udziałem  stron  i  uczestników 

postępowania  jest  fazą  postępowania  odwoławczego,  która  bezpośrednio  poprzedza 

rozprawę.  Na  tym  etapie  strony  prezentują  swoje  ostateczne  stanowiska  procesowe  co  do 

podtrzymania  lub  cofnięcia  odwołania,  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu czy wniesienia sprzeciwu wobec tej ostatniej czynności, od których to stanowisk 

uzależnione  jest  skierowanie  odwołania  do  rozpoznania  na  rozprawie.  Dobrowolny  brak 

udziału w tej fazie postępowania odwoławczego należy uznać za rezygnację z uprawnień do 

reprezentow

ania  swoich  interesów.  Tym  samym  w  analizowanej  sprawie  podzielono 

stanowisko  już  uprzednio  wyrażane  przez  Izbę  w  podobnych  sytuacjach,  m.in. 

w postanowieniu  z  dnia  7  grudnia  2016  r.  sygn.  akt  KIO  2214/16,  w  postanowieniu  z  dnia 

1 grudnia 2015 r. sygn. akt KIO 2534/15, w post

anowieniu z 4 września 2014 r. sygn. akt KIO 

1710/14, w postanowieniu z 11 sierpnia 2010 r. sygn. akt KIO 1575/10 oraz w postanowieniu 

z dnia 27 czerwca 2012 r. sygn. akt KIO 1264/12. 

Na  marginesie  należy  wskazać,  iż  §  13  ust.  2  pkt  3  ww.  rozporządzenia  w  sprawie 

regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  stanowiący  o  wzywaniu 

Przystępującego  do  złożenia  oświadczenia  w  przedmiocie  wniesienia  sprzeciwu  w  terminie 

3 dni  nie  znajduje  zastosowania  w  sytuacji,  gdy  zosta

ło  już  wyznaczone  posiedzenie 

udziałem  stron  i  uczestników  postepowania  odwoławczego.  Powyższe,  w  sposób 

jednoznaczny, 

wynika z § 13 ust. 2a przedmiotowego rozporządzenia.  

W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba 

stwierdziła spełnienie przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art.  186  ust.  3a  p.z.p.  i  zobligowa

na  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Jednocześnie  Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  treścią  186  ust.  3a  zdanie  drugie  p.z.p. 

Z

amawiający,  w  przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  na  skutek 

u

względnienia  przez  Zamawiającego  w  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu 

i wycofaniu  przez  O

dwołującego  pozostałych  zarzutów  odwołania,  wykonuje,  powtarza  lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów. 


kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 p.z.p. 

zastrzeżeniem art. 186 ust. 6 pkt 1 p.z.p, tj. znosząc je wzajemnie.  

Przewodniczący: 

………………………………... 

Członkowie:   

………………………………… 

…………………………………