KIO 1798/17 Sygn. akt: KIO 1798/17 WYROK dnia 15 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 28.11.2017

Sygn. akt: KIO 1798/17 

WYROK 

z dnia 15 

września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:            

Marcin Jakóbczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 

września 2017 r. w W. odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 sierpnia 2017 r. przez odwołującego: H. P. 

Z.  U.  I.    W. 

sklep  wielobranżowy    H.  P.  ul.(…)  ;  H.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego: Gmina W.; ul.(…) W. 

przy  udziale  wykonawcy:  A.  K.  Z.  R.  w  Z.  A.  K.,  ul. 

(…),Z.  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

orzeka 

uwzględnia  odwołanie  oraz  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i 

odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz  nakazuje 

ponowną  ocenę  i  wybór  najkorzystniejszej  oferty  z  uwzględnieniem  oferty 

odwołującego. 

kosztami postępowania obciąża Gminę W.; ul.(…) W. i 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10.000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)    uiszczoną  przez  H.  P.  Z.  U.  I. 

sklep wielobranżowy  H. P. ul. (…) H. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Gmina  W.  ul.  (…)  W.  kwotę  13.867  zł  29  gr  (słownie:  trzynaście 

tysięcy osiemset sześćdziesiąt siedem złotych  dwadzieścia dziewięć groszy) na 

rzecz  H.  P.  Z.  U.  I.

.  sklep  wielobranżowy    H.  P.  ul.  (...)  H.  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania, 

wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego oraz kosztów dojazdu na rozprawę. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 

dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie 

Przewodniczący:      …………………………… 

Uzasadnienie 

Odwołanie  wniesiono  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

którego przedmiotem jest  Budowa sieci wodociągowej dla miejscowości H(1) i H. K. - etap I 

oraz budowa dwóch oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną 


Zamówieniu nadano numer referencyjny przez zamawiającego: (…) 

Numer 

ogłoszenia  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych(…)  z  datą  zamieszczenia: 

17.07.2017 r. 

Adres strony internetowej, na której Zamawiający zamieścił ogłoszenie oraz SIWZ 

:www.W..pl/ 

Działając na podstawie art. 180 ust. 1 i 2 oraz art. 182 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 29 stycznia 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych,  zwanej  dalej  „ustawą”  złożono  odwołanie  od 

niezgodnych  z  przepisami  u

stawy  czynności  podjętych  przez  zamawiającego  w  ramach 

postępowania o zamówienie publiczne opisanego powyżej. 

Odwołanie  wniesiono  w  terminie  ustawowym  zgodnie  z  art.  182  ust.  1  pkt  2  Ustawy,  gdy 

wartość  szacunkowa  zamówienia  jest  mniejsza  od  kwot  określonych  przepisami  wydanymi 

na  podstawie  art.,  11  ust.  8  Ustawy. 

Zamawiający  przesłał  Odwołującemu  informację  za 

pomocą poczty elektronicznej w dniu 24.08.2017 r., tak więc termin upływa 29.08.2017 r.  

Odwołujący powołał się na interes w uzyskaniu zamówienia. Odwołujący składając ofertę w 

przedmiotowym postępowaniu, miał interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 

ust.  1  Ustawy  oraz  poniósł  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów 

Ustawy. 

Gdyby Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z przepisami 

Ustawy oraz zapisów SIWZ oferta Odwołującego, przedstawiałaby najlepszy bilans punktowy 

wg  kryteriów  określonych  przez  Zamawiającego,  i  zajęłaby  pierwsze  miejsce  w  rankingu 

ofert,  a  on  uzyskałby  przedmiotowe zamówienie. Odwołujący  został  narażony  na  szkodę w 

postaci  poniesionych 

kosztów  przygotowania  i  złożenia  oferty  oraz  utraty  możliwości 

uzyskania kontraktu pozwalającego na prowadzenie działalności z zyskiem. 

Odwołujący powołał się na art. 179 ust. 1 Ustawy. 

Jako  niezgodne  z  ustawą  odwołujący  powołał  następujące  czynności  zamawiającego: 

odrzucenie  oferty  o

dwołującego,  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  A.  K.  to  jest 

przystępującego  po  stronie  zamawiającego,  zaniechanie  wyboru,  jako  najkorzystniejszej 

oferty o

dwołującego  

Odwołujący 

przedstawił 

zarzuty: 

przedstawione 

powyżej 

czynności/zaniechania, 

zamawiającego,  naruszają  przepisy  ustawy  oraz  zapisy  postanowień  SIWZ,  a  w 

szczególności naruszają dyspozycje art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust.1 pkt 4, art. 90 ust. 3 ustawy. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru  jako 

najkorzystniejszej 

oferty 

wykonawcy 

przystępującego  po  stronie  zamawiającego, 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego,  dokonanie  ponownej  oceny 

złożonych ofert ewentualnie ponowny wybór oferty najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu przedstawił następujące okoliczności faktyczne i prawne.  


Zamawiający  wszczął  przedmiotowe  postępowanie  w  dniu  17.07.2017  r.  Termin  złożenia 

ofert  został  ustalony  przez  zamawiającego  na  dzień  04.08.2017  r.  W  dniu  07.08.2017  r. 

Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie art. 90 ust. 1a pkt. 1 Ustawy do złożenia 

wyjaśnień w zakresie ceny zaproponowanej w złożonej przez Odwołującego ofercie. W dniu 

09.08.2017  r.  Odwołujący  złożył  wyjaśnienia,  w  których  w  wyczerpujący  sposób  uzasadnił 

zapropo

nowaną  cenę  odnosząc  się  do  poszczególnych  zagadnień  wskazanych  przez 

Zamawiającego w piśmie wzywającym do wyjaśnień. 

W dniu 24.08.2017  r.  Zamawiający  dokonał  wyboru najkorzystniejszej oferty.  Jednocześnie 

poinformował  Odwołującego  o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt.  4 

Ustawy.  Podstawą  odrzucenia  był  fakt  uznania  jego  oferty  jako  oferty  zawierającej  rażąco 

niską cenę. Jako uzasadnienie faktyczne Zamawiający podał: 

Zastosowana  stawka  roboczogodziny  w  wysokości  12,00  zł  jest  stawką  niedopuszczalną 

oraz  sprzeczną  ustawą z  dnia 10  października 2002  roku o minimalnym  wynagrodzeniu za 

pracę od 1 stycznia 2017 roku. Według opinii Zamawiającego stawka minimalna wynosi 13 

zł; 

Odwołujący  w  złożonym  kosztorysie  nie  zastosował  kosztów  pośrednich  np.  koszty 

transportu,  amortyzacji,  koszty  wyposażenia  zaplecza,  opłaty  za  zajęcie  pasa  drogowego, 

koszty kierownika budowy; 

Zastosowanie  bardzo  niskich  cen  materiałów  i  sprzętu  tzn.  kosztu  pracy  koparki  na 

poziomie 25 zł/mg. W opinii Zamawiającego są to koszty zaniżone i nierealne; 

Odnosząc się do zarzutów Zamawiającego oraz przedstawionego ich uzasadnienia należy 

stwierdzić, że nie znajdują one oparcia w zaistniałej sytuacji faktycznej i prawnej. W zakresie 

zarzutu rażąco niskiej ceny w uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający twierdzi, że złożona 

przez Odwołującego oferta zawiera stawkę za jedną roboczogodzinę tj. 12 zł, która to stawka 

jest  niezgodna  z  obowiązującymi  w  tym  zakresie  przepisami.  Według  Zamawiającego, 

Wykonawca  naruszył  przepisy  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 

wynagrodzeniu  za  pracę  gdyż  jego  zdaniem,  minimalna  stawka  wynosi  13  zł.  Dokonując 

analizy obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stanowisko Zamawiającego uznać 

należy za błędne. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o 

minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  oraz  niektórych  innych  ustaw,  wysokość  minimalnej 

stawki  godzinowej,  podlega  ogłoszeniu  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej 

"Monitor  Polski",  w  drodze  obwieszcz

enia  Prezesa  Rady  Ministrów,  w  terminie  do  dnia  30 

września każdego roku. W dniu 21 września 2016 r., opublikowano obwieszczenia Prezesa 

Rady  Ministrów  ustalając  wysokość  minimalnej  stawki  godzinowej  na  poziomie  13  zł. 

Zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami,  pojęcie  stawki  godzinowej  należy  interpretować  wg. 

definicji  zawartej  w  art.  1  ust.  1a  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 


wynagrodzeniu.  Zgodnie  z  przytoczonym  przepisem,  przez  stawkę  godzinową  należy 

rozumieć  minimalną  wysokość  wynagrodzenia  za  każda  godzinę  wykonania  zlecenia  lub 

świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi. Należy 

więc  stwierdzić,  że  stawka  godzinowa,  w  rozumieniu  przytoczonych  przepisów,  na  którą 

powołuje się Zamawiający, dotyczy świadczenia usług/pracy na podstawie innej niż umowa o 

pracę. 

Do świadczenia pracy na podstawie stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 

1974 r. Kodeks Pracy zastosowanie ma Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 

2016  r.  w  sprawie  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  w  2017r.  wydane  na 

podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu 

za  pracę.  Zgodnie  z  przytoczonym  rozporządzeniem,  minimalne  wynagrodzenie,  w  roku 

2017,  osób  zatrudnionych  na  podstawie  umowy  o  prace  wynosi  2  000  brutto.  W  celu 

zbadania  minimalnej  stawki  godzinowej  takich  osób  należy  dokonać  działania 

matematycznego. Zgodnie z danymi znajdującymi się na stronie http://www.gofin.pl. ilość dni 

roboczych w roku 2017 wynosiła a w roku 

będzie wynosiła: 

2 000 godzin - rok 2017 

2 008 godzin - rok 2018 

W  związku  z  powyższym,  że  średnio  miesięczna  ilość  godzin  roboczych  przedstawia  się 

następująco: 

po zaokrągleniu w górę 167 godzin - rok 2017 (2 000 : 12 ) 

po zaokrągleniu w górę 168 godzin - rok 2018 (2 008 : 12 ) 

Jeżeli więc, minimalne miesięczne wynagrodzenie wynosi 2000 zł brutto, to dzieląc tą kwotę 

przez  średnio  miesięczną  ilość godzin  w  roku  2017  otrzymujemy  stawkę  11,98  zł  za  jedną 

godzinę. Przyjmując taki sam poziom wynagrodzenia minimalnego na rok 2018 otrzymujemy 

minimalną stawkę godzinową w wysokości 11,90 zł za jedną godzinę. 

Zamawiający dokonał błędnej interpretacji przepisów. Odniósł minimalną stawkę godzinową, 

ustaloną  przez  ustawodawcę  dla  usług  i  zleceń  świadczonych  na  innej  podstawie  niż 

stosunek pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy, do minimalnego wynagrodzenia wynikającego 

z przytoczonych przepisów dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Biorąc pod 

uwagę okoliczność,  że Odwołujący  będzie zatrudniał  osoby,  potrzebne do  wykonania robót 

zgodnie  ze  złożonym  kosztorysem  wg.  stawki  12  zł  za  godzinę,  na  podstawie  umowy  o 

pracę,  nie  naruszył  on  przepisów  o  minimalnym  wynagrodzeniu.  Na  marginesie  należy 

również  zaznaczyć,  że  nie  należy  stawki  godzinowej  podanej  w  kosztorysie  ofertowym 

utożsamiać  z  stawką  wynikającą  z  minimalnego  wynagrodzenia  osób  zatrudnionych  na 

podstawie umowy o pracę. Nie są to definicje tożsame. W celu stwierdzenia prawidłowości 

poziomu  wynagrodzenia  pracownika  zatrudnionego  na  podstawie  umowy  o  prac

ą  należy 


brać  pod  uwagę  jego  miesięczne  wynagrodzenie  w  całości  oraz  ilość  przepracowanych 

godzin. 

Zamawiający  błędnie,  bez  żadnej  podstawy  przyjął,  że  osoby  niezbędne  do  wykonania 

zamówienia świadczyły będą prace na rzecz odwołującego na innej podstawie niż umowa o 

pracę,  co  doprowadziło  go  do  błędnych  wniosków,  że  Odwołujący  naruszył  przepisy  o 

minimalnym wynagrodzeniu.  

Należy  również  nadmienić,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  zastosował 

wynagrodzenie ryczałtowe. Na etapie składnia ofert nie żądał on żadnych 

szczegółowych  danych  dotyczących  kalkulacji  ceny,  w  tym  również  kosztorysu.  Z  zapisów 

SIWZ  oraz  wzoru  umowy  wynika,  że  takie  kosztorysy  miały  być  złożone  dopiero  przed 

podpisaniem umowy, przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą. 

W  związku  z  okolicznością,  że  wraz  z  ofertą  wykonawcy  nie  przedstawiali  szczegółowych 

danych  dotyczących  sposobu  kalkulacji  ceny  Zamawiający,  który  chciał  dokonać  oceny 

kalkulacji ceny, wzywając wykonawców do złożenia wyjaśnień powinien nie tylko poprzestać 

na  przepisaniu  stosownego artykułu  Ustawy,  ale  w  sposób  szczegółowy  zawrzeć  w  piśmie 

jakie  wyjaśnienia  i  jakie  konkretnie  informacje  oczekuje  od  wykonawcy.  Zastosowanie 

wynagrodzenia ryczałtowego implikuje sytuacje, gdzie Zamawiający ma pewną, ograniczoną, 

ilość informacji dotyczących sposobu kalkulacji ceny. Prawdą jest, że wezwanie wykonawcy 

do  wyjaśnienia  ceny  przerzuca  na  niego  ciężar  dowodowy  jednak  tylko  w  granicach 

sformułowanego  wezwania.  Odwołujący  w  sposób  wyczerpujący  udzielił  odpowiedzi  na 

wezwanie Zamawiającego. Odniósł się do wszystkich kwestii zawartych w wezwaniu. Jeżeli 

więc  Zamawiający  miał  wątpliwości  co  do  podstawy  świadczenia  pracy  przez  osoby 

współpracujące z Odwołującym, powinien on żądać dalszych wyjaśnień, na podstawie art. 87 

ust. 1 Ustawy. 

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Odwołujący udzielił odpowiedzi na pytania 

zawarte  w  wezwaniu  skierowanym  do  niego  przez  Zamawiającego  w  zakresie  sposobu 

kalkulacji ceny. Zamawiający dokonał błędnej oceny tych wyjaśnień oraz błędnej interpretacji 

przepisów prawa dotyczących minimalnego wynagrodzenia. 

Drugą  podstawą  uznania  przez  Zamawiającego  oferty  Odwołującego  jako  oferty 

zawierającej  rażąco  niską  cenę,  był  brak  przedstawienia  w  kosztorysach  kosztów 

pośrednich.  Jak  już  wspomniane  było  wcześniej,  Zamawiający  nie  żądał  kosztorysów  na 

etapie  składania  ofert.  Należy  nadmienić,  że  również  w  samym  wezwaniu  do  wyjaśnień  z 

dnia  07.08.2017  r„  nie  żądał  on  złożenia  kosztorysów.  W  piśmie  tym,  Zamawiający 

opcjona

lnie zaznaczył, że Odwołujący może takie kosztorysy złożyć jednak nie ustanowił on 

w  tym  zakresie  obowiązku.  Zamawiający  nie  zawarł  również  w  SIWZ  oraz  w  wezwaniu  do 

wyjaśnień ceny, żadnych wymagań co do rodzaju kosztorysów lub sposoby przedstawienia 

koszt

ów pośrednich. W związku z powyższym, Zamawiający nie ma podstaw do twierdzenia, 


że kosztorysy złożone przez Odwołującego są błędne. Przytoczone przez Zamawiającego, w 

piśmie uzasadniającym czynności odrzucenia oferty, koszty pośrednie ujęte zostały w cenie 

ryczałtowej  oraz  w  poszczególnych  pozycjach  kosztorysu  i  tak  np.  koszty  transportu 

materiałów są wliczone w ceny materiałów, co jest zwykłą praktyką handlową przy umowach 

kupna  materiałów  i  ich  dostawy  loco  plac  budowy.  Koszty  kierownika  budowy  również 

u

względnione  są  w  złożonej  ofercie,  co  już  było  wyjaśnianie  na  etapie  wezwania  do 

wyjaśnień,  gdyż  kierownikiem  będzie  H.  P.,  mąż  prowadzącej  działalność  gospodarczą  i 

występującą  jako  Odwołujący  w  tym  postępowaniu,  posiadający  wszystkie  potrzebne 

uprawnieni

a.  Również  koszty  zaplecza  technicznego,  czy  amortyzacji  są  ujęte  w 

zaproponowanej  cenie  ryczałtowej.  Zamawiający  w  piśmie  wzywającym  do  złożenia 

wyjaśnień, nie żądał takich szczegółowych danych, więc Odwołujący nie przedstawiał ich ani 

w ofercie ani w wyj

aśnieniach. 

Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  24.08.2017  r.,  jako  trzeci  element  uzasadniający  uznanie 

oferty  Odwołującego,  za  ofertę  zawierającą  rażąco  niską  cenę,  podał  koszt  pracy  koparki. 

Według Zamawiającego koszt ten jest zaniżony, a podane normy paliwa są nie wiarygodne. 

W  tym  miejscu  należy  podnieść,  że  o  ile  w  przypadku  wezwanie  do  wyjaśnień  ceny  z 

powołaniem  się  na  przepisy  o  rażąco  niskiej  cenie,  ciężar  udowodnienia  prawidłowości 

kalkulacji spoczywa na wykonawcy, to w przypadku dokonania czynności odrzucenia oferty, 

ciężar  udowodnienia  zaistnienia  podstaw  odrzucenia  spoczywa  na  Zamawiającym. 

Zamawiający  nie  może  tylko  twierdzić,  że  wyjaśnienia  wykonawcy  są  nie  prawidłowe  lub 

niewiarygodne,  bez  przytoczenia  dowodów  na  poparcie  swoich  twierdzeń.  Nie  czyni  to 

zadość obowiązkowi udowodnienia okoliczności, z których wywodzi się dane skutki prawne. 

Odwołujący  oświadcza,  że  podane  koszty  pracy  koparki  są  prawdziwe  i  znajdują  oparcie 

zarówno  w  parametrach  fabrycznych  tego  sprzętu  jak  i  w  doświadczeniu  związanym  z 

dotychczasowym jego użytkowaniem. Na poparcie powyższych twierdzeń, Odwołujący złoży 

na rozprawie stosowne dokumenty. 

W  opinii  Odwołującego  czynności  dokonane  przez  Zamawiającego  są  sprzeczne  z 

przepisami  ustawy  Prawo  Zamówień  Publicznych.  Zarówno  złożona  przez  Odwołującego 

oferta jak  i  wyjaśnienia,  były  zgodne  z  wymaganiami  zawartymi  w  SIWZ  oraz  zawartymi  w 

piśmie  z  dnia  07.08.2017  r,  tj.  w  wezwaniu  do  wyjaśnień  zaproponowanej  ceny.  Fakt 

występującej różnicy pomiędzy cenami poszczególnych wykonawców oraz pomiędzy kwotą 

przeznaczoną  przez  Zamawiającego  na  wykonanie  przedmiotowego  zamówienia,  nie  dają 

podstaw  do  automatycznego  uznania  oferty  Odwołującego,  za  zawierającą  rażąco  niską 

cenę. W opinii Odwołującego, Zamawiający nie dołożył należytej staranności w szacowaniu 

wartości  przedmiotu  zamówienia  i  znacznie  zawyżył  jego  wartość  w  stosunku  do  realnych 

kosztów  przedmiotowej  inwestycji.  Odwołujący  oświadcza,  że  w  ostatnim  okresie  czasu 


wykonywał  podobne  inwestycje  na  rzecz  tego  samego  Zamawiającego  po  zbliżonych 

cenach. Zamawiający nie kwestionował proponowanych cen. 

W związku z powyższym Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Izba ustaliła  

Odwołanie  wniesiono  w  związku  z  odrzuceniem  oferty  z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  i  po 

zastosowaniu procedury z art.90 ustawy.  

Wykonawca 

więc  był  wezwany    przez  zamawiającego  do  wyjaśnienia  ceny  oferty  i 

zamawiający dokonał stosownej oceny złożonych wyjaśnień odwołującego. Dokonana ocena 

złożonych wyjaśnień według zamawiającego potwierdziła wystąpienie rażąco niskiej ceny w 

ofercie 

odwołującego.  W  tym  stanie  faktycznym  i  prawnym  sprawy  odwołujący  wniósł 

odwołanie  przedstawiając  zarzuty  jak  i  podnosząc  żądania  opisane  powyżej  w  części 

wstępnej uzasadnienia niniejszego wyroku.  

Zamawiający  w  dniu  24.08.2017  r.  na  podstawie  art.92  ust.  1  ustawy  za  pismem  ozn. 

RIP.271.6.2017.AN  powiadomił  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  przedmiotowym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  to  jest  zadaniu  pn.  Budowa  sieci 

wodociągowej  dla  miejscowości  H(1)  i  H.  K.  -  etap  I  oraz  budowa  dwóch  oczyszczalni 

ścieków  wraz  z  siecią  kanalizacyjną,  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego. 

Z treści zawiadomienia wynika, że w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego  jako  najkorzystniejsz

ą  zamawiający  uznał  ofertę  złożoną  przez  A.  K. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Z. R. w Z. A. K. będący przystępującym 

po stronie zamawiającego z punktowanymi elementami oferty jak: ceną oferty brutto: 3.071. 

310,00  zł.;  z  udzielonym  terminem  gwarancji  na  okres    6  lat;  doświadczeniem  kierownika 

budowy - na 4 zadaniach. 

W piśmie tym zamawiający przedstawił co do dokonanego wyboru jak i czynności odrzucenia 

niektórych ofert następujące uzasadnienie.  

Najkorzystniejsza oferta wybrana została zgodnie z art.  91 ust.1   ustawy,   na   podstawie   

kryteriów      oceny      ofert      określonych  przez  zamawiającego  zarówno  w  Ogłoszeniu  o 

zamówieniu  jak  i  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  -  TOM  1  pkt  19,  która 

uzyskała najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów. 

Oferta  złożona  przez    tego  wykonawcę,  sporządzona  została  prawidłowo  i  zgodnie  z 

wymogami określonymi w SIWZ oraz uzyskała największa ilość punków. 


Zamawiający przedstawił nazwy, siedziby i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty a także 

punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium tj. cena - 60%; udzielony okres gwarancji- 

30 %, doświadczenie Kierownika budowy-10% oraz łączną punktację. 

Ranking złożonych ofert przedstawił zamawiający następująco: 

1. E.T., E. i M. P. B. T. 

– H. E. E.T. E. i M. P. Sp. J. P. jako oferta odrzucona; 

2. K.   M.     Z.  B. K.    M.    S. Z. 

również oferta odrzucona; 

3. W. Sp.  z   o.o  K. 

z punktacją 

– cena, 30,00 – gwarancja 10,00 -  doświadczenie 

kierownika budowy co dało łącznie- 87,34pkt; 

4  S.K.  I.      sanitarne        S.  K.;  W.;  Z. 

z  punktacją  51,66  –  cena  30,00-  gwarancja  10,00  co 

łącznie dało 91,66pkt; 

5. A. K. Z. w Z   A.  K.  Z. 

przystępujący po stronie zamawiającego z punktacją 60,00 – cena; 

– gwarancja -10,00 co łącznie dało 100,00 pkt; 

6 H. P. Z. U. I.H. P. H. 

odwołujący -oferta odrzucona. 

Zamawiający  dokonując  odrzucenia  ofert  przedstawił  następujące  uzasadnienie  co  do 

podjętych czynności. 

W  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  w  oparciu  o  art.89  ust.1  pkt.4  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z 

późn. zm.) w wyniku okoliczności o których mowa w art. 90 ust.3 ustawy pzp odrzucił oferty 

złożone przez następujących Wykonawców: 

1) E. M. P. B.

„E. " E. M. P. Sp. J. P.; 

2) K. M.Z. K. M.S. Z.; 

3) H. P. Z. U. I.H. P. H.. 

|  

Niniejsze postępowanie Zamawiający  prowadził  z  zastosowaniem  procedury  o której mowa 

w art. 24 aa ustawy Prawo zamówień publicznych. Z tych też względów badanie wszystkich 

ofert  Zamawiający  przeprowadził  wyłącznie  pod  względem  zgodności  oferowanego 

przedmi

otu  zamówienia  z  wymogami  SIWZ,  w  tym  dokonał  czynności  wynikających  z 

przepisów art.87 ust.1 i ust.2 art.90 oraz art.26 ust.3 a ustawy Prawo zamówień publicznych 

oraz pod względem prawidłowości złożenia wadium.   

W wyniku tej oceny zamawiający stwierdził, że oferta Z. U.I. H. P. H. zawiera cenę niższą o 

34,86  %  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert  oraz  niższą  o  58,36%  od 

ustalonej  przez  Zamawiającego  wartości  zamówienia  powiększonej  o  podatek  VAT 

Pozostałe oferty nie zawierały cen niższych  niż  30 % od średniej arytmetycznej wszystkich 

złożonych  ofert.  Natomiast  trzy  inne  oferty  zawierały  ceny  niższe  więcej  niż  30%  licząc  od 

wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego powiększonej o podatek VAT, i były to 

oferty złożone przez: 

1) E. M. P. B.

„ E.”, E. i M. P. Sp. J. P. o 41,36%; 

2)K. M. Z. K. M.S. Z. 38,09 %; 


3) A. K. Z. w Z. A. K. Z. o 35,46%. 

Zgodnie z art. 90 ust.1 pkt 1-

4 ustawy Pzp w celu ustalenia, czy wymienione wyżej oferty  nie  

zawierają  rażąco     niskiej   ceny   w    stosunku   do    przedmiotu   zamówienia,  Zamawiający 

zwrócił  się  do  Wykonawców  z  prośbą  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny oferty w zakresie: 

oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych 

(dotyczy 

projektowanych oczyszczalni ścieków), wyjątkowo sprzyjających warunków 

wykonania zamówienia dostępnych wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do 

ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na 

podstawie  art.  2  ust.3-5  ustawy  z  d

nia  10  października  2002  roku  o  minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę ( Dz.U. nr 200, poz. 1679, z późn. zm.); 

pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów; 

wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczeniu  społecznym, 

obowiązującym w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska. 

Ponadto z uwagi na to, że prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

jest  zamówieniem  ryczałtowym,  aby  wyjaśnić  wątpliwości  rażąco  niskiej  ceny  zamawiający 

dodatkowo  oprócz  żądań  wykazanych  w  punktach  1-4  żądał  złożenia  niżej  wymienionych 

dowodów 

Szczegółowej kalkulacji ceny oferty np.  kosztorysu ofertowego sporządzonego w 

oparciu o przedmiar robót dołączony do SIWZ w zakresie sieci i przyłączy wodociągowych z 

wyszczególnieniem cen materiałów, robocizny, sprzętu, kosztów pośrednich oraz zysku; 

2) w zakresie zadania opisanego w pkt. 5.2 SIWZ - 

szczegółowego opisu kosztu 

opracowania dokumentacji projektowej z uwzględnieniem kosztów uzgodnień i pozwoleń na 

budowę,  ceny  projektowanych  oczyszczalni  ścieków,  ceny  kanalizacji  sanitarnej  oraz  ceny 

robocizny i sprzętu. 

W wyznaczonym przez Zamawiającego terminie do złożenia wyjaśnień i złożenia dowodów, 

wyjaśnienia złożyli następujący Wykonawcy: 

1) H. P. Z. U. I.H. P. H.; 

2) K. M.Z. K. M.S. Z.; 

3) A. K.Z. w Z. A. K.Z.. 

Natomiast  E.  M.  P.  B.

„  E.  "  E.  i  M.  P.  Sp.        J.      P.,        pomimo        skierowanego      przez 

Zamawiającego wezwania nie przedłożyło żadnych wyjaśnień i dokumentów. 

Wyjaśnienia  Wykonawców  i  ocena  Zamawiającego  przedłożonych  dokumentów 

przedstawiała się następująco: 

1 H. P. Z. U. I.H. P. H. 

przedłożyła szczegółowy kosztorys ofertowy opracowany w oparciu o 

przedmiar  robót  udostępniony  przez  zamawiającego  oraz  złożyła  obszerne  wyjaśnienia. 


Zamawiający  po  dokonaniu  szczegółowej  analizy  dostarczonych  przez  Wykonawcę 

dokumentów stwierdził, że oferta złożona przez tego Wykonawcę zawiera rażąco niską cenę 

i  podlega  odrzuceniu.  Na

jważniejsze  elementy  szacowania  przez  Wykonawcę  ceny  oferty 

które zdaniem Zamawiającego wpłynęły na uznanie oferty jako z rażąco niską ceną to: 

a)  zastosowana  przez  Wykonawcę  do  ustalenia  ceny  oferty  stawka  roboczo-godziny  w 

wysokości 12,00 zł jest niedopuszczalna. Wysokość minimalnej stawki godzinowej zgodnie z 

ustawą  z  dnia  10  października  2002  roku  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.U.  z 

2015 r. poz. 2008r. oraz z 2016 r. poz. 1265) od 1 stycznia 2017 roku wynosi 13 zł.; 

b)brak  zastosowania  kosztów  pośrednich,  przy  2%  zysku  od  robocizny  i  sprzętu,  w  ocenie 

Zamawiającego przy tak dużej i czasowo rozłożonej inwestycji dowodzi tylko o niewłaściwym 

oszacowaniu ceny oferty. Koszty pośrednie nie są bezpośrednio kalkulowane w kosztorysie i 

winny 

być  uwzględnione  w  wyliczeniu  ceny  jako  jeden  z  narzutów.  Koszty  pośrednie  to 

koszty  transportu,  koszty  amortyzacji,  koszty  wyposażenia  zaplecza,  opłat  za  zajęcie  pasa 

drogowego (co przy tej inwestycji ma bardzo duże znaczenie), koszty kierownika budowy itp. 

c) bardz

o niskie ceny materiałów i sprzętu. 

Wyliczenia  Wykonawcy  w  przedłożonym  wyjaśnieniu  w  zakresie  ustalenia  kosztu  pracy 

sprzętu - koparki na kwotę 25 zł/m-g przy ujęciu do kalkulacji wyłącznie ceny paliwa i normy 

zużycia w ilości 7l /m-g, w ocenie Zamawiającego są niewiarygodne i znacznie zaniżone w 

stosunku do kosztów pracy sprzętu działającego na lokalnym rynku usług. Wykazane przez 

Wykonawcę wyjaśnienia i dowody tylko potwierdzają, że zaproponowana przez Wykonawcę 

cena  oferty  jest  ceną  rażąco  niską  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  ceną 

nierealistyczną,  nie  adekwatną  do  zakresu  i  kosztów  prac  składających  się  na  przedmiot 

zamówienia. 

2.  K.  M.Z.K.  M.S.  Z. 

złożył  wyłącznie  oświadczenie,  że  po  ponownej  analizie  zakresu 

przedmiotu  zamówienia,  cena  jego  oferty  jest  rażąco  niska  aby  móc  wykonać  przedmiot 

zamówienia w sposób rzetelny.  

W tym stanie orzeczono o odrzuceniu tych ofert. 

Informuję,  że  po  zbadaniu  dowodów  i  wyjaśnień  złożonych  przez  A.  K.Z.  w  Z.  A.  K.  Z., 

Zamawiający uznał, że cena oferty tego Wykonawcy nie jest rażąco niska, jest ceną realną w 

stosunku do przedmiotu zamówienia. 

W  ten  sposób  zamawiający  odniósł  się  do  wyjaśnień  wezwanych  wykonawców  w  trybie 

art.90 ustawy 

a w szczególności w powyższy sposób odniósł się do oferty odwołującego. 

Iz

ba  rozpatrując  odwołanie  wzięła  pod  uwagę  również  wyjaśnienia  odwołującego  na 

wezwanie zamawiającego jak i dowody złożone na rozprawie przez odwołującego w zakresie  

kwestionowanych kosztów pracy sprzętu.  


W  dniu  9  sierpnia  2017  roku  odwołujący  na  wezwanie  zamawiającego  złożył  następujące 

wyjaśnienia  to  jest  Wyjaśnienia  do  sposobu  kalkulacji  ceny  złożonej  oferty.  Odwołujący 

oświadczył  między  innymi    iż,  zaproponowana  cena  za  realizację  przedmiotu  zamówienia 

jest  ceną  rynkową  i  gwarantującą  należyte  wykonanie  przedmiotu  postępowania.

Wartość kosztorysu inwestorskiego w/w inwestycji została opracowana na podstawie 

średnich krajowych cen :1.materiałów2. 

pracy 

sprzętu3.średniej 

krajowej 

stawce 

ro

boczogodziny4.Wskaźników kosztów pośrednich i zysku. Natomiast nasza wycena opiera 

się na rzeczywistych kosztach dla danego miejsca w konkretnym terminie. W odniesieniu do 

art.  90  ust.  1  pkt  1  wyjaśniamy  co  następuje  :1.  W  zakresie  oryginalności  projektu 

wykonawcy 

Zadanie inwestycyjne opisane w pkt. 5.1 i 5.3  SIWZ zostanie wykonane w oparciu o projekt 

budowlany  opracowany  przez  Zamawiającego  Zamawiający  nie  zakłada  uczestnictwa 

Wykonawcy  w  jego  opracowaniu. 

Zadanie  inwestycyjne  opisane  w  pkt.  5.  2  SIWZ  zostało 

określone do wykonania w trybie zaprojektuj i wybuduj w oparciu o program  funkcjonalno-

użytkowy opracowany przez Przedsiębiorstwo Urządzeń Ochrony Środowiska ul.  (…) Z.. W 

toku  powadzonych  przygotowań  do  złożenia  oferty,    wiedząc,    iż  kwestia  prawidłowego  

doboru urządzeń będzie na długo determinowała  eksploatację oczyszczalni  zwróciliśmy się 

do  autora  programu  funkcjonalno-

użytkowego  Przedsiębiorstwa  Urządzeń  Ochrony 

Środowiska ul. (…) Z. o wycenę prac projektowych tj. Wykonania dokumentacji projektowej z 

uwzględnieniem  kosztów  uzgodnień  i  pozwoleń  na  budowę.  Wycena  prac  projektowych 

została  określona  na  kwotę  20.000  zł.  netto.  Projekt    wstępnie  zakłada  zastosowanie 

urządzeń firmy P.P.H. "C." Sp. z o.o B. M. a szczegółowo oczyszczalnie typu  (…) za cenę 

600.00  zł.  netto  za  dwie  oczyszczalnie.  Przepompownia  ścieków  została  przyjęta  jako 

urządzenie  firmy H. Sp. z o.o. L. ul. G (…) w ofercie za kwotę 11 000.00 zł. Wartość naszej 

oferty  za zakres opisany  w  pkt.  5.2 SIWZ  wynosi  112.000,00  zł.  netto  Koszty  robocizny  za 

zakres  opisany  w  pkt  5.2  SIWZ  zostały  przyjęte  na  kwotę  23.577  zł.  co  jest    zgodne  z 

zapisami Ustawy PZP art 90 ust la pkt 1 w zakresie kosztów pracy, których wartość przyjęta 

do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego 

na  podstawie  art.  2  ust.  3-5  ustawy  z  d

nia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 

wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.  U.Nr  200,  poz.  1679,  z  późn.  zm.)  Kalkulacja kosztów  pracy 

zakłada zatrudnienie 3 pracowników fizycznych na okres 2 miesięcy jaki został zaplanowany 

do  wykonania     kanalizacji  sanitarnej 

i dwóch oczyszczalni ścieków. Wartość pracy sprzętu 

określonej  w  kalkulacji  przyjęto  na  kwotę  9.000  zł.  netto.  Kalkulacja  pracy  sprzętu  zakłada 

koszty pracy operatora i koszty obsługi maszyn. Wartość materiałów przyjętych w kalkulacji 

do  wykonania    sieci  k

analizacji  sanitarnej  wyniosła  30.000  zł.  netto  Wartość  robót   

elektrycznych  do wykonania przy instalacji   oczyszczalni ścieków został przyjęta na kwotę 

200  zł.  netto  2.  W  zakresie  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych 


rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia 

dostępnych dla wykonawcy. 

Miejsce realizacji inwestycji na terenie Gminy W. 

w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby firmy 

minimalizuje koszty zatrudnienia tj. koszty dojazdów, delegacji czy zakwaterowania. Praca w 

naszej  firmie  opiera  się  na  własnym  parku  maszynowym  bez  obciążeń  amortyzacyjnych, 

sprzęt  jest  nowoczesny  i  nie  pociąga  kosztów  remontów  i  kosztownych przestojów.  Całość 

inwestycji realizujemy we własnym zakresie a koszty pracy sprzętu praktycznie ograniczają 

się  do      kosztów  paliwa,(  koszt  pracy  operatora  został  uwzględniony  w  wartości  robocizny 

kosztorysu  szczegółowego  jako  załącznik)    co  przekłada  się  na  cenę  prac  ziemnych. 

Inwestycja na miejscu nie pociąga za sobą dużych kosztów transportu sprzętu. 

Praca  sprzętu  tak  kalkulowana  nie  daje  możliwości  zarabiania  na  tym  elemencie  ale  daje 

możliwość  zarabiania  na  budowie  jako  całości.  Aby  obniżyć  koszty  wykonania  prac 

związanych  z  przewiertami  sterowanymi  nie  utrzymujemy  kosztownego  sprzętu  ale 

wynajmujemy  maszynę  na  czas  ich  wykonania    za  określona  kwotę  ryczałtową  i  w  tym 

czasie  ma  być  wykonany  dany  zakres.  Oferta  od  firmy  „  H(1)"  J.  Ż.  jako  załącznik. 

Przykładowe wyliczenia: 

Koszt  pracy  koparki      ustalony  na  25  zł  /  mg    wynika  z  następującej  kalkulacji          zużycie 

paliwa 7 litrów/ mg razy 3,3 zł. netto cena oleju napędowego daje 23,1 zł. netto/mg    ( koszt 

pracy operatora w naszej kalkulacji zawarty jest pozycji robocizna kosztorysu.) 

Przykładowy  koszt  pracy  dźwigu  przy  robotach  zabezpieczających  poz.  12  kosztorysu 

ofertowego  przyjęty  jest  jako  analogia  co  wg.  naszej  oceny  daje  tylko  pogląd  co    ma  być 

wykonane.    Obudowa  typu 

(…)  jest  przemieszczana  przez  koparkę  w  miarę  postępu  prac 

ziemnych  i  nikt  nie  dopuści  aby  na  jego      posesji  dodatkowo  ustawiać  dźwig  więc  praca 

dźwigu jest tylko dodatkiem do pracy koparki i jako taki dodatek została skalkulowana.   Jest 

to  przykład  oszczędności  metody  wykonania  który  został  opracowany  w  toku  wieloletnich 

doświadczeń przy budowie sieci wodociągowych. Takie rozwiązanie obniża koszty tej pozycji  

o 80 % Innym sposobem oszczędnej metody wykonania prac jest zastosowanie w miejscach 

gdzie  jest  grunt  o  słabej  nośności  i  nawodniony  przewiertu  sterowanego  gdzie  przy 

zaprojektowanych parametrach rur możemy ograniczyć konieczność odwadniania wykopów i 

wzmacniania podłoża co oprócz kosztów materiałowych ogranicza czas realizacji inwestycji. 

Skala realizowanych przedsięwzięć ugruntowała naszą pozycję na rynku co zapewniło dość 

znaczne  upusty  na  dostarczane  materiały.  W  toku  zbierania  ofert        na  tę  okoliczność 

wystąpiliśmy   do firm : 

1.  N. Sp zoo ul. 

(…) w L. 

2.  B. ul. 

(…) S. 

3.  P. S. A. ul.

(…)  K. 

4.  B.  

(…) L. 


o  przedstawienie  ofert  na  materiały    na  w/w  inwestycję  w  cenach  po  uwzględnieniu 

przysługujących  nam  rabatów.    Oferty    jako  załączniki.  Dostawę  kruszywa  będzie 

realizował  Pan  J.  K.Usługi  sprzętowo-transportowo-handlowe  ul.  (…)  H.  jako  dostawca 

własnego kruszywa oraz jako przewoźnik piasku który będzie pozyskiwany podczas prac 

przy  modernizacji  zbiornika  p/poż  w  miejscowości  Przewalę  na  działce  która  jest 

udostępniona  przez  mojego  syna  R.  P..  Posiadamy  również  znaczne  zapasy  w  pełni 

wartościowych  nowych  materiałów  które  w  myśl  strategii  firmy  są  gromadzone  w  chwili 

gdy ich cena jest najlepsza a więc w okresie zimowej przerwy w pracach a nie w okresie 

największego popytu czyli w okresie lata. Przykłady  o ile zostają zmniejszone koszty w 

stosunku  do  cen  katalogowych.  Proponowane  przez  dostawców  ceny  z  ofert  są  np.  w 

przypadku    kształtek  z  żeliwa  sferoidalnego  niższe  o  55-60  %  od  cen  katalogowych. 

Również  ceny  rur  są  niższe  min.  o  50  %  w  stosunku  do  cen  katalogowych.  Musimy 

podkreślić  ze  zaproponowane  ceny    są  cenami  ofertowymi    ale  gdy  przyjdzie  do 

sfinalizowania  dostawy  ceny  zakupu  będą  jeszcze    niższe.  Koszty      materiałów  

przedstawia      kosztorys  szczegółowy  sporządzony  na  podstawie  otrzymanych  ofert. 

Kosztorys jako załącznik. 

Firma  nasza  jest  firmą  regionalną    bez  rozbudowanego  zaplecza  gdzie  koszty  są  stale 

dostosowywane  do  realiów  rynkowych  i  zyski  są  zawsze  prognozowane  realistycznie  a 

nie na spekulacyjnym poziomie. 

Cała  gama  bardzo  sprzyjających  uwarunkowań  dostępnych  dla  nas  jako  wykonawcy 

miejscowego  daje  nam  przewagę  nad  konkurencją  i  wpływa  znacząco  na  oszczędność 

wykonania. 

3. W  zakresie kosztów  pracy, których  wartość  przyjęta  do  ustalenia ceny  nie może być 

niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 

ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U.Nr 

200, poz. 1679, z późn. zm.37). Zgodnie za zapisami w/w ustawy oraz" zgodnie z § 17 

ust.  1    umowy  koszty  pracy  których  wartość  przyjęto  do  ustalenia  ceny  realizacji  

przedmiotu  zamówienia  opisanego  w  pkt  5.1  i  5.3      SIWZ  zostały    określone  na  kwotę 

573.  949  zł.  przy  założeniu  zatrudnienia    5  osób  na  stanowiskach  monterów  instalacji 

sanitarnych 2 operatorów sprzętu budowlanego   i jednej osoby na stanowisku kierownika 

budowy przez  cały okres realizacji przedmiotu zamówienia tj. od dnia podpisania umowy 

do    dnia  zakończenia  prac.  Kalkulacja  ta  spełnia  wszystkie  przepisy  prawa  pracy  i 

przepisy zabezpieczenia społecznego obowiązujących w miejscu  realizacji  zamówienia. 

Kwota  powyższa  jest  naszym  zdanie  gwarantem  poprawności  kalkulacji  i  spełnienia  

warunków  obowiązującego  prawa.  Oświadczam,  że  wszelkie  prace  a  w  szczególności 

prace związane z realizacją budowy  dwóch oczyszczalni ścieków i  kanalizacji sanitarnej 

uwzględniają    wszystkie  przepisy  prawa    ochrony  środowiska.  4.  W    zakresie  pomocy 


publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów Oświadczam, że nie korzystam 

z pomocy publicznej. Pragniemy zwrócić uwagę Państwa na fakt nowego zjawiska które 

pojawiło się po nowelizacji ustawy PZP.   Polega ono na tym iż, aby uniknąć podejrzenia 

o nieprawidłowości wyceny określane jako rażąco niska cena co ustawodawca określił iż 

przesłanka jest spełniona w przypadku gdy wartość oferty jest niższa o 30 % od wartości 

zamówienia,      oferenci  znając  kwotę  przeznaczoną  na  sfinansowanie  inwestycji 

dopasowują swoja ofertę  nie do   rzeczywistej wartości kosztów ale do kwoty która była 

założona  na    ten  cel  przez  Inwestora.  Zjawisko  to  widać  książkowo  na  przykładzie 

złożonych  ofert  oferta  oznaczona  nr  1  cena  ofert  stanowi  65  %  wartości  zamówienia 

oferta oznaczona nr 2 cena ofert stanowi 69 % wartości zamówienia oferta oznaczona nr 

5    cena  ofert  stanowi  72  %  wartości  zamówieni  Oferty  oznaczone  nr  3  i  4  są  ofertami 

spekulacyjnymi  i  były  złożone  w  myśl  zasady  może  się  uda.  Nasza  oferta  była 

odzwierciedleniem dogłębnej analizy projektu budowlanego czego dowodem są złożone 

tylko przez moją firmę zapytania do siwz. 

Argumentem  który  powinien  ugruntować  Państwa  przekonanie  co  do  wiarygodności 

naszej  Firmy  jest  fakt  dotychczasowej  współpracy      gdzie  w  roku  2012  i  2013 

zrealizowaliśmy  lustrzaną  inwestycję    Budowa  sieci  wodociągowej  z  przyłączami  w 

miejscowościach  D.  P. W. o długości  sieci  15072  mb za kwotę  1497211 zł.  brutto oraz 

inwestycję Budowa sieci  wodociągowej  z  przyłączami w  miejscowościach  Ł. T.  S. W.  o 

długości sieci 14373 mb za kwotę  1342278 zł. brutto.   Pomimo realizowania inwestycji 

w  bardziej  pracochłonnej  technologii  były  one  zrealizowane  po  niższych  cenach.  Ma 

nadzieję, że złożone wyjaśnienia w pełni przekonają Państwa co do poprawności naszej 

kalkulacji,      a  co      z  tym  związane  i  co  do  zapewnienia  gwarancji  prawidłowego  i 

terminowego wykonania przedmiotu zamówienia. 

Do wyjaśnień załączono: 1.Kosztorys ofertowy sieć wodociągowa; 2.Kosztorys ofertowy 

przyłącza wodociągowej;3. 

Oferta  P.    S.A.;4.Oferta  B.  2  szt.;5.Oferta  K.  M. 

GEODEZJA  usługi  geodezyjne;6.Oferta  K.  J.  usługi    sprzętowo-transportowo-

handlowe7.Oferta  B.  L.  ul.

(…);  8.Oferta  N.  Hurtownia  instalacyjna  ul.  (…)  L.;  9.Oferta 

H(1)J.

Ż. ul. (…) C.; 10.  Oferta  H.  ul.  (…)  L(1);  11.Oferta  B(1)  Przedsiębiorstwo 

Urządzeń Ochrony Środowiska ul. (…) Z.. 

Na rozprawi

e pełnomocnik odwołującego złożył dokumenty zapowiedziane w odwołaniu. i 

tak:  1)  Oświadczenie  J.A.  zam.  K.  H.  gmina  W.,  pismo  bez  daty,  oświadczenie 

bezpłatnym użyczeniu pomieszczeń na zaplecze budowy na jego posesji.;2) Informacja 

o  zużyciu  paliwa  koparko-ładowarki  „H(2)”  H(2)  złożona  przez  Pana  P.  D.  Dyrektor 

Regionalnego Biura Sprzedaży Maszyn Budowlanych S. W. T. Sp. z o.o., sprzedawca z 

dnia 09.09.2017 r. - 

email. Z oświadczenia wynika kopanie - od 5,5l. do 6l. godz. pracy i 

od 6,5 l. do 7,5 l. /godz. pracy ładowanie łyżką. Z zaznaczeniem, że zużycie paliwa jest 


zależne od warunków pracy to jest twardość gleby, obroty silnika na jakich się pracuje itd. 

3) Dowód zakupu koparko-ładowarki (…) rok produkcji 2010 tj. faktura VAT nr FS – (…) 

data  wystawienia  29  listopada  2010  r.  przez  W.  T.  Sp.  z  o.o.  dla  Pani  H.P..  W  tym 

miejscu oświadcza, że Pan P. D.jest przedstawicielem „W. T. sp. z o.o.” 4) Zestawienie 

pracy  koparki

(…),  wewnętrzny  dokument  wystawiony  przez  właściciela  Panią  H.  P., 

obrazujący  zużycie  paliwa  z  datą  za  okres  od  28.03.2017  do  11.09.2017r.(25  pozycji), 

również  podnosi,  że  załącza  18  kart  pracy  –  Raport  dzienny  pracy  sprzętu  wystawiony 

przez operatora K. D. 

z zaznaczeniem godzin pracy i zużycia paliwa. .5) Oświadczenie I. 

Sp.  z o.o. T. ul.

(…) – oświadczanie z dnia 07.09.2017r. o zużyciu paliwa w maszynie – 

(…)  w  warunkach  normalnej  pracy  winno  mieścić  się  między  1,8  a  2,2  litra  na  godzinę 

pracy  i  nie  powinno  przekroczyć  ok.2,5  –  2,7  litra  przy  pracy  z  dużym  obciążeniem, 

oświadczenie  bez  podpisu,  wraz  z  fakturą  zakupu  z  datą  13  marca  2013r.  mała 

czytelność dokumentu. 

Z  kolei  zamawiający  jak  i  przystępujący  przedstawili  stanowiska  w  sprawie  i  tak 

zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  10  września  2017  roku  wniósł  o 

oddalenie 

odwołania  przedstawiając  stanowisko  w  sprawie  oraz  załączając  opinię 

techniczną  z  dnia  6  września  2017  roku  inż.  Pana  S.  S.  Usługi  projektowe  Z.  oraz 

stanowisko  P

rzystępującego  reprezentujący  inż.  Pan  E.  F.  L.,  którzy    kategorycznie  w 

swoich stanowiskach odmawiają możliwości realizacji zadania za cenę podaną w ofercie 

odwołującego podając szczegółową argumentację.  

Izba z

ważyła  

Izba  dokonując  oceny  zgromadzonego  materiału  dowodowego  w  sprawie  w  tym  dowodu  z 

dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jak  i  dowodów 

przedstawionych  w  pismach  stron  i  uczestnika  oraz  na  rozprawie  w  oparciu  o  które  Izba 

dokonała ustaleń jak powyżej stwierdza, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Przy czym rozważania Izby na podstawie tak zgromadzonego materiału w sprawie odnoszą 

się  do  zasadności  czynności  zamawiającego  odrzucenia  oferty  odwołującego  w  oparciu  o 

uzasadnienie  tejże  decyzji  zamawiającego  zawartej  w  jego  piśmie  z  dnia  24  sierpnia  2017 

roku to jest w Informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty.  

Zamawiający w piśmie tym następująco uzasadnił czynność odrzucenia oferty odwołującego 

opierając  się  o  art.90  ust.1  pkt  1-4  ustawy  to  jest  zastosowania  niedopuszczalnej  stawki 


12,00 z

ł jako stawki roboczo- godziny, braku zastosowania kosztów pośrednich oraz bardzo 

niskich 

cen materiałów i sprzętu.  

Izba  oceniając  zasadność  czynności  zamawiającego  odrzucenia  oferty  odwołującego  w 

szczególności wzięła pod uwagę zakres wezwania zamawiającego do złożenia wyjaśnień to 

jest powyżej przestawione  pismo zamawiającego z dnia 7 sierpnia 2017 roku oraz udzieloną 

na to wezwanie odpowiedź odwołującego z dnia 9 sierpnia 2017 roku również przedstawioną 

powyżej w ustaleniach Izby. 

Dokonując  oceny  wezwania  jak  i  udzielonej  odpowiedzi  na  to  wezwanie  Izba  nie  znajduje 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  powodu  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny. 

Zamawiający  jasno  i  precyzyjnie  określił  swoje  żądania  co  do  zakresu  wyjaśnień  jak  i 

przedstawienia 

dowodów  na  twierdzenia.  Z  kolei  odwołujący  udzielając  odpowiedzi  odniósł 

się do wszystkich zagadnień przedstawiając stosowna argumentację jak również dowody w 

postaci ofert jak i kosztorysu sporządzonego na podstawie przedmiaru robót. 

Odnosząc  się  kolejno  do  podstaw  odrzucenia  oferty  odwołującego  wyrażonych  w 

przywołanym  już  powyżej  piśmie  zamawiającego  z  dnia  24  sierpnia  2017  roku  należy 

stwierdzić kolejno co następuje.  

To odwołujący w złożonym odwołaniu wyliczył prawidłowo stawkę roboczogodziny to jest w 

wysokości 11,90  zł. na godzinę pracy pracownika a nie zamawiający twierdząc, że wynosi 

ona 13 złotych („Jeżeli więc, minimalne miesięczne wynagrodzenie wynosi 2000 zł brutto, to 

dzieląc  tą  kwotę  przez  średnio  miesięczną  ilość  godzin  w  roku  2017  otrzymujemy  stawkę 

11,98 zł za jedną godzinę. Przyjmując taki sam poziom wynagrodzenia minimalnego na rok 

2018 otrzymujemy minimalną stawkę godzinową w wysokości 11,90 zł za jedną godzinę”). 

Tak więc Izba podziela stanowisko odwołującego, przedstawione szczegółowo  w odwołaniu 

odzwierciedlone w części wstępnej uzasadnienia wyroku, co do sposobu obliczenia stawki 

godzinowej osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę. 

(„Zamawiający  dokonał  błędnej  interpretacji  przepisów.  Odniósł  minimalną  stawkę 

godzinową, ustaloną przez ustawodawcę dla usług i zleceń świadczonych na innej podstawie 

niż  stosunek  pracy  w  rozumieniu  Kodeksu  Pracy,  do  minimalnego  wynagrodzenia 

wynikającego  z  przytoczonych  przepisów  dla  osób  zatrudnionych  na  podstawie  umowy  o 

pracę”).  

Z  tego  powodu  Izba  nie  uznaje  za  zasadne  odrzucenie  oferty 

odwołującego,  z  powodu 

zastosowania 

przez  niego  w  złożonej  ofercie,  niewłaściwej  stawki  wynagrodzenia,  to  jest 

stawki 

poniżej obowiązującego minimalnego wynagrodzenia.  


Słuszne  jest  również  stanowisko  odwołującego  co  do  braku  podstaw  żądania  

zamawiającego, sporządzenia kalkulacji przez odwołującego na podstawie przedmiaru robót, 

w związku z wezwaniem do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.  

Skoro 

zmawiający określił w SIWZ, na jakim etapie postępowania żądać będzie kosztorysu, 

to jest na etapie przed zawarciem umowy, 

to żądanie takiego kosztorysu do oceny ofert jest 

nieuprawnione bo przedwczesne. 

Izba  podziela  w  tym  zakresie  stanowisko  odwołującego,  który  między  innymi  w  odwołaniu 

podnosi 

„Należy  również  nadmienić,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający 

zastosował  wynagrodzenie  ryczałtowe.  Na  etapie  składnia  ofert  nie  żądał  on  żadnych 

szczegółowych  danych  dotyczących  kalkulacji  ceny,  w  tym  również  kosztorysu.  Z  zapisów 

SIWZ  oraz  w

zoru  umowy  wynika,  że  takie  kosztorysy  miały  być  złożone  dopiero  przed 

podpisaniem umowy, przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą”.  

Izba odnosząc się do argumentacji zamawiającego co do kwestii braku ujęcia w odrębnych 

pozycjach  przedstawionego  kosztorysu 

kosztów  pośrednich  nie  podziela  jego  argumentacji 

co  do  skutków  z  tego  wynikających.  Bowiem  według  obowiązującego  SIWZ  cena  ofertowa 

ma charakter ryczałtowy a nie kosztorysowy a przedmiar robót zgodnie z SIWZ ma charakter 

pomocniczy 

a  nie  obwiązujący  do  sporządzenia  oferty.  Natomiast  wiążący  charakter  do 

ustalenia  ceny  oferty 

ma  dokumentacja  projektowa  w  oparciu  o  którą  wykonawcy 

zobowiązani  byli  do  wyliczenia  ceny  oferty  (  15.1.  cena  oferty  zostanie  wyliczona  przez 

Wykonawcę w oparciu o projekt budowlany(…) Dokumentem pomocnym do obliczenia ceny 

oferty 

(…)  może  być  przedmiar  robót  dołączony  do  SIWZ.  Ponadto  Wykonawca  przy 

obliczeniu  ceny  uwzględnia  koszty  zorganizowania  zaplecza,  obsługi  geodezyjnej,  opłat  za 

zajęcie  pasa  drogowego  na  czas  prowadzenia  robót,  opłat  za  nadzór  archeologiczny 

itp.(…)15.4.  Cena  określona  przez  wykonawcę  w  ofercie  nie  będzie  zmieniana  w  toku 

realizacji zamówienia”).  W związku z powyższym zarzut co do rażąco niskiej ceny nie może 

być  oparty  o  zarzut  co do  kosztorysu  i  braku  w  nim  pozycji  kosztów  pośrednich,  ponieważ 

jest to zarzut formalny a nie merytoryczny. Bowiem zagadnienie sposobu 

kalkulacji należy do 

wykonawcy,  który  ma  prawo  ująć  koszty  pośrednie  w  cenie  materiału.  Tym  bardziej,  że 

racjonalna jest argumentacja odwołującego w wyjaśnieniach do zamawiającego, że   koszty 

związane  z  zaopatrzeniem  to  jest  transportem,  magazynowaniem  materiałów  przy 

uwzględnieniu dostawy na miejsce budowy jak również udostępnienia nieodpłatnie zaplecza 

budowy  (oświadczenie  pisemne  złożone  na  rozprawie  w  związku  z  uzasadnieniem 

odrzucenia  oferty  odwołującego)  nie  występują.  Zgodnie  ze  złożonym  wyjaśnieniem 

odwołującego  na  wezwanie  zamawiającego  -  odwołujący  wyjaśnił    „przytoczone  przez 

z

amawiającego,  w  piśmie  uzasadniającym  czynności  odrzucenia  oferty,  koszty  pośrednie 

ujęte  zostały  w  cenie  ryczałtowej  oraz  w  poszczególnych  pozycjach  kosztorysu  i  tak  np. 


koszty  transportu  materiałów  są  wliczone  w  ceny  materiałów,  co  jest  zwykłą  praktyką 

handlową  przy  umowach  kupna  materiałów  i  ich  dostawy  loco  plac  budowy”(…)  „Również 

koszty zaplecza technicznego, czy amortyzacji są ujęte w zaproponowanej cenie ryczałtowej. 

Zamawiający w piśmie wzywającym do złożenia wyjaśnień, nie żądał takich szczegółowych 

danych, więc Odwołujący nie przedstawiał ich ani w ofercie ani w wyjaśnieniach”. 

Tak więc zarzut braku kosztów pośrednich w ocenie Izby został wyczerpująco wyjaśniony w 

piśmie  do  zamawiającego  z  dnia  9  sierpnia  2017  roku  gdzie  odwołujący  wskazuje  miedzy 

innymi,  że  przy  trybie  w  jakim  prowadzi  działalność  koszty  kształtują  się  w  zależności  od 

zamówienia  a  firma  prowadzona  jest  na  zasadach  firmy  rodzinnej  to  jest  z  udziałem  żony, 

męża  i  syna.  Ponadto  w  wyjaśnieniach  przywoływane  są  podobne  zamówienia  już 

zrealizowane  o  podobnej  wysokości  wynagrodzenia,  które  wymienione  zostają  w 

wyjaśnieniach jak i w wykazie wykonanych robót załączonych do oferty odwołującego.  

Trzecim  elementem stanowiącym  w  piśmie  zamawiającego  z  dnia 24.08.2017  r.,  podstawę 

odrzucenia 

oferty  odwołującego  jako  zawierającej    rażąco  niską  cenę  były    koszty  pracy 

sprzętu a konkretnie koszty pracy koparki. Zamawiający koszt podany przez odwołującego w 

wysokości  25  zł/m-g  a  obejmujący  tylko  koszt  paliwa  przy  normie  7l/m-g  uznał  za 

niewiarygodny 

i  znacznie  zaniżony  w  stosunku  do  cen  na  rynku  lokalnym.    Odwołujący 

wyjaśniając  koszty  pracy  koparki  przywołał  parametry  fabryczne  jak  i  doświadczenie 

związane  z  jego  użytkowaniem.  Na  rozprawie  złożył  powyżej  opisane  dokumenty  to  jest 

faktury  zakupu  sprzętu,  oświadczenia  sprzedawców  sprzętu    o  zużyciu  paliwa  jak  i  karty 

pracy operatora koparki. Izba wobec braku przedstawienia dowodów przeciwnych uznała je 

za  wiarygodne.   

Odwołujący  przywołał  okoliczność  wykonywania  w  ostatnim  okresie czasu 

podobnych  inwestycji  na  rzecz  tego  samego  z

amawiającego  po  zbliżonych  cenach  i 

wówczas zamawiający nie kwestionował proponowanych cen. 

Reasumując  ocena  rażąco  niskiej  ceny  przez  zamawiającego  w  przedmiotowej  sprawie 

winna  odnosić  się  nie  do  stawek  wynagrodzenia,  materiałów  czy  sprzętu  jak  to  uczynił 

zamawiający  w  odrzuceniu  oferty  ale  do  wykazania  niezgodności  ceny  oferty  z  zakresem 

dokumentacji  projektowej  a 

czego  zamawiający  nie  uczynił.  Natomiast  analiza  wyjaśnień 

odwołującego  na  wezwanie  zamawiającego  wskazuje  na  zgodność  oferty  w  kontekście 

obowiązującej dokumentacji projektowej w związku ze wskazaniem w wyjaśnieniach na takie 

elementy  jak  np. 

dokonane  przez  odwołującego  uzgodnienie  z  projektantem  urządzeń  i 

materiałów    przewidzianych  w  dokumentacji,  ilości    i  kategorii  przewidzianych  do  prac 

pracowników,  posiadanego  sprzętu  własnego,    okolicznością  sąsiedztwa  przewidzianych 

robót  a  siedzibą  firmy  odwołującego.  Tym  samym  w  ocenie  Izby  odwołujący  składając 


wyjaśnienia  wykazał  zamawiającemu,  że  zarzut  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  jego 

oferty jest nieuzasadniony. 

W tym stanie rzeczy Izba uznała wyjaśnienia odwołującego jako wiarygodne, wyczerpujące i 

nie  wskazujące  na  potwierdzenie  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny,  uwzględniając  odwołanie  w 

związku z treścią art.192 ust.2 ustawy. Stwierdzone naruszenia art.89 ust.1 pkt 4 jak i art.90 

ust.3  ustawy  w  sytuacji  obowiązujących  kryteriów  oceny  ofert    mają  wpływ  na  wynik 

postępowania, ponieważ oferta odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą.  

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz § 

3 pkt 1 w związku z § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów 

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  2010r.  nr  41  poz.238  zm. 

Dz.U. 2017r.) zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 10.000,00 zł. w koszty 

postępowania odwoławczego i zasądzając od zamawiającego  na rzecz odwołującego kwotę 

10.000,00 złotych jako koszty obejmujące uiszczony  wpis odwołującego oraz  wynagrodzenie 

dla pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600,00zł oraz koszty dojazdu w kwocie 267,29 zł. 

według załączonej faktury VAT.  

Przewodniczący:      …………………………….