Sygn. akt: KIO 1775/17
WYROK
z dnia 11
września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6
września 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 sierpnia 2017 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe RADPOL Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, W. B. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą „B.” W. B.,
w
postępowaniu prowadzonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział we Wrocławiu,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe RADPOL Sp. z o.o., W. B. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą „B.” W. B. i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione
koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ……………….
Sygn. akt: KIO 1775/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we
Wrocławiu
prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. Bieżące utrzymanie dróg krajowych nr A-4, 3, 3b, 94 na terenie
Rejonu w Legnicy z podziałem na zadania: Zadanie 1 – roboty na nawierzchniach
bitumicznych.
W dniu 25 sierpnia 2017 r. Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe RADPOL
Sp. z o.o. oraz W. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „B.” W. B. wniosło
odwołanie wobec czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej: art. 91 ust. 1 w
zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert:
Cena
– 60% (60 pkt),
Okres gwarancji
– 20% (20 pkt),
Doświadczenie Kierownika robót – 10% (10 pkt),
Aspekt Społeczny – 10% (10 pkt).
Kryterium „Doświadczenie kierownika robót” dla Zadania 1 zostało opisane przez
Zamawiającego w pkt 19.1.3. SIWZ następująco: W ramach kryterium „Doświadczenie
kierownika robót” Wykonawca wskaże osobę która będzie uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia na stanowisku Kierownika robót drogowych, legitymującą się kwalifikacjami
zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie zostanie jej powierzona. Za
wskazanie do pełnienia funkcji Kierownika robót drogowych osoby posiadającej większe
doświadczenie niż opisane w IDW, Zamawiający przyzna następującą ilość punktów:
za minimum 2 letnie doświadczenie na stanowisku Kierownika robót drogowych lub
Kierownika budowy przy realizacji zadań na drogach klasy minimum G obejmujących
remonty lub budowę lub przebudowę lub remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych —
0 pkt,
za minimum 5 letnie doświadczenie na stanowisku Kierownika robót drogowych lub
Kierownika budowy przy realizacji zadań na drogach klasy minimum G obejmujących
remonty lub budowę lub przebudowę lub remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych -
10 pkt.
Doświadczenie dla Kierownika robót drogowych zostało określone przez
Zamawiającego w Rozdziale 7 Warunki udziału w postępowaniu w pkt 7.2.b SIWZ:
Minimalne kwalifikacja zawodowe i doświadczenie:
uprawnienia budowalne w specjalności drogowej lub odpowiadające im uprawnienia
budowalne wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów
minimum 2 letnie doświadczenie na stanowisku Kierownika robót drogowych lub
Kierownika budowy przy realizacji zadań na drogach klasy minimum G, obejmujących
remonty lub budowę lub przebudowę lub remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający precyzyjnie określił wymagania minimalne dla
Kierownika robót drogowych lub Kierownika budowy, a w kryteriach oceny ofert wskazał,
w
jaki sposób będzie premiować większe niż minimalne doświadczenie tej osoby.
Odwołujący wskazał, że 4 sierpnia 2017 r. został wezwany przez Zamawiającego, na
podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wykazanych w piśmie oświadczeń
i
dokumentów. Zdaniem Odwołującego wezwanie to świadczy o tym, że Zamawiający we
wstępnej ocenie najwyżej ocenił ofertę właśnie Odwołującego. W odpowiedzi na wezwanie
Odwołujący przedłożył wszystkie wymagane dokumenty i oświadczenia. Jednakże
Odwołujący pismem z 16 sierpnia 2017 r. został poinformowany o wynikach oceny ofert
i wyborze najkorzystniejszej o
ferty Przedsiębiorstwa Drogowego BUD-DRÓG R. K. Ze
względu na to, że pismo to zawierało wiele nieścisłości, Odwołujący w dniu 16 sierpnia br.
skierował do Zamawiającego pismo z prośbą o pilne skorygowanie przedmiotowego
zawiadomienia. Odwołujący wskazał, że jak wynika z załączonej do zawiadomienia tabeli
doszło do omyłkowego wskazania wykonawcy, którego ofertę Zamawiający ocenił najwyżej.
Według Zamawiającego 100 punktów otrzymał Wykonawca BUD-DRÓG, natomiast z
załączonej tabeli wynikało, że Wykonawca ten uzyskał łączną ocenę 99,42 pkt. Z tabeli
natomiast wynikało, że Odwołujący uzyskał maksymalne możliwe do zdobycia punkty w
poszczególnych kryteriach. Jednakże Zamawiający punkty za kryteria (cena 60 pkt, okres
gwarancji 20 pkt, doświadczenie kierownika robót 10 pkt, aspekt społecznych 10 pkt),
zsumował do liczby 90 pkt. W kolejnym dniu Zamawiający przesłał informację, że koryguje
treść pisma z 16 sierpnia 2017 r. i przesłał nową tabelę oceny ofert. Ze skorygowanej tabeli
wynikało, że Odwołujący otrzymał następujące punkty: cena 60 pkt, okres gwarancji 20 pkt,
doświadczenie Kierownika robót 0 pkt, aspekt społeczny 10 pkt, co dało łączną liczbę 90 pkt.
Zamawiający w skorygowanej tabeli dodatkowo przy każdej ofercie w kolumnie
„Doświadczenie Kierownika robót [lata]” dopisał znaki większości i mniejszości, wskazując
sposób oceny liczby lat dla doświadczenia Kierownika. W wierszu dotyczącym oferty
Odwołującego, w tej pozycji pojawił się zapis „>2 lata < 5 lat”. Odwołujący odczytuje to w ten
sposób, że Zamawiający wykazane doświadczenie Kierownika przeliczył i w jego ocenie jest
ono krótsze od 5 lat.
Odwołujący podał, że w Formularzu 2.3. wskazał do funkcji Kierownika budowy pana
Jacka Szostka i wykazał jego doświadczenie:
Doświadczenie
Okres pełnienia funkcji
od
do
Nazwa zadania: Remont drogi wojewódzkiej nr 347 w km 13+650 -
15+150 (1500mb) Sadków- Sadkówek.
Zakres zadania / Klasa drogi: remont drogi o nawierzchni bitumicznej / G
Pełniona funkcja: Kierownik budowy Okres pełnienia funkcji: od
04.01.2016r. do 30.06.2016 r.
04.01.2016r 30.06.2016r
Nazwa zadania: Naprawy cząstkowe nawierzchni bitumicznych dróg
wojewódzkich
na
terenie
powiatu
oławskiego,
średzkiego,
wrocławskiego.
Zakres zadania / Klasa drogi: remonty cząstkowe nawierzchni
bitumicznych / G
Pełniona funkcja: Kierownik budowy Okres pełnienia funkcji: od
19.03.2013r. do 31.12.2015 r.
19.03.2013r 31.12.2015r
Nazwa zadania: Roboty polegające na utrzymaniu i remontach
nawierzchni jezdni dróg wojewódzkich i krajowych na terenie miasta
Opola w latach 2011- 2012.
Zakres zadania / Klasa drogi: remonty cząstkowe nawierzchni
bitumicznych / G
Pełniona funkcja: Kierownik budowy Okres pełnienia funkcji: od
16.09.2011 r. do 31.12.2012 r.
16.09.2011r 31.12.2012r
Nazwa zadania: „Odnowa nawierzchni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395
na odcinku Żemiki Wrocławskie - Wojkowice w km 6+360 - 13+540.
Zakres zadania / Klasa drogi: remont nawierzchni bitumicznej / G
Pełniona funkcja: Kierownik robot drogowych Okres pełnienia funkcji: od
22.10.2010r. do 04.10.2011 r.
22.10.2010r 04.10.2011r
Zdaniem Odwołującego, mając na względzie postanowienie: jeżeli wskazana osoba
w tym samym czasie nabywała doświadczenie na różnych zadaniach to okres
doświadczenia nie będzie zsumowany, wykazane doświadczenie wynosi:
Okres pełnienia funkcji
Liczba miesięcy i dni
od
do
04.01.2016 r.
30.06.2016 r.
5 m-cy i 26 dni
19.03.2013 r.
31.12.2015 r.
33 m-ce i 12 dni
16.09.2011 r.
31.12.2012 r.
15 m-cy i 15 dni
22.10.2010 r.
04.10.2011 r.
(liczone do 15.09.2011 r.)
10 m-cy i 24 dni
co daje łącznie 65 miesięcy i 17 dni, czyli ponad 5-lat doświadczenia.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający, jak wynika z podejmowanych wcześniej
czynności, dwukrotnie policzył doświadczenie Kierownika dłuższe niż 5 lat, natomiast
w
skorygowanej tabeli w sposób nieuprawniony i bezpodstawny podał, że okres ten jest
krótszy niż 5 lat. Odwołujący wskazał, że mając wiedzę, jakie doświadczenie skutkuje
uzyskaniem dodatkowych punktów, opisał dokładnie posiadane przez Kierownika robót
doświadczenie, aby jego zakres nie budził wątpliwości i stanowił podstawę do jednoznacznej
oceny i przyznania 10 punktów. Zamawiający jednak bez uzasadnienia nie przyznał punktów
Odwołującemu w tym zakresie.
Odwołujący podniósł, że po upływie terminu składania ofert Zamawiający nie może
kryterium
oceny ofert zmieniać, modyfikować czy dostosowywać do stanu faktycznego
dopiero na etapie badania i oceny złożonych ofert. Ta niezmienność kryteriów oceny ofert
oraz ocena ofert wyłącznie według literalnego ich brzmienia daje uczestnikom postępowania
gwara
ncję zachowania zasady przejrzystości postępowania. Stąd też Zamawiający
zobowiązany jest w przedmiotowym postępowaniu przyznać Odwołującemu w kryterium
„Doświadczenie Kierownika robót” 10 punktów.
Odwołujący podniósł także, że Zamawiający dopuszczając do wyboru
w
przedmiotowym postępowaniu oferty niezgodnej z ustawą Pzp i SIWZ naruszył art. 7 ust. 1
ustawy Pzp. Zamawiający złamał określone w tym przepisie zasady, oceniając oferty według
innych niż określone reguły dokonania oceny informacji zawartych w Formularzu 2.3.
Dokonanie wadliwej oceny oferty i zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, pomimo że
zgodnie z SIWZ powinien przyznać ofercie Odwołującego maksymalną liczbę punktów
w
kryterium „Doświadczenie Kierownika robót”, stanowiło naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy
Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, dokonania ponownej oceny ofert, przyznania ofercie Odwołującego
maksymalnej ilości punktów (10) w ramach kryterium „Doświadczenie Kierownika robót
[lata]” i maksymalnej liczby 100 pkt w łącznej ocenie ofert oraz dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
P
ostępowanie zostało wszczęte w dniu 22 kwietnia 2017 r., zatem do
przedmiotowego postępowania stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych
z
uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy –
Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020),
która weszła w życie w dniu 28 lipca 2016 r.
Izba nie dopuściła do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wykonawcy R. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Drogowe BUD-
DRÓG R. W., z uwagi na niewykazanie spełnienia wymogu formalnego
określonego w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, tj. przekazania kopii przystąpienia Odwołującemu.
Odwołujący oświadczył na posiedzeniu, że nie otrzymał kopii przystąpienia, a zgłaszający
przystąpienie nie tylko nie wykazał, ale nawet nie uprawdopodobnił, że dopełnił tego
obowiązku.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że zgodnie z punktem 14.5 Tomu I SIWZ – Instrukcja dla wykonawców,
ofertę stanowi wypełniony Formularz „Oferta” oraz niżej wymienione wypełnione dokumenty:
1) Formularz Cenowy (Formularz 2.2), 2) Wykaz os
ób skierowanych przez wykonawcę do
realizacji zamówienia publicznego wraz z informacją na temat ich doświadczenia w zakresie
umożliwiającym przyznanie punktów w kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika
robót” (Formularz 2.3). Niezłożenie Formularza 2.3 nie będzie skutkować odrzuceniem
oferty.
W punkcie 19.1 IDW Zamawiający postanowił, że kryterium oceny ofert o wadze 10%
stanowić będzie „Doświadczenie Kierownika robót”. W podpunkcie 19.3.1 Zamawiający
postanowił, że w zadaniu 1 w ramach kryterium „Doświadczenie Kierownika robót”
Wykonawca wskaże osobę, która będzie uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia na
stanowisku Kierownika robót drogowych, legitymującą się kwalifikacjami zawodowymi
i
doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie zostanie jej powierzona. Za wskazanie do
pełnienia funkcji Kierownika robót drogowych osoby posiadającej większe doświadczenie niż
opisane w IDW, zamawiający przyzna następującą ilość punktów: - za minimum 2 letnie (…)
– 0 pkt, - za minimum 5 letnie (…) – 10 pkt.
W punkcie 7
IDW (Warunki udziału w postępowaniu), ppkt 7.2.2.b Zamawiający
podał, że w odniesieniu do zadania 1 wymaga od wykonawców dysponowania osobą
proponowaną do pełnienia funkcji Kierownika robót drogowych, określając następujące
minimalne kwalifikacji zawodowe
i doświadczenie tej osoby:
uprawnienia budowlane w specjalności drogowej lub odpowiadające im uprawnienia
budowlane na wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów,
minimum 2 letnie doświadczenie na stanowisku Kierownika robót drogowych lub
Kie
rownika budowy przy realizacji zadań na drogach klasy minimum G, obejmujących
remonty lub budowę lub przebudowę lub remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych.
W punkcie 7.2
IDW Zamawiający zastrzegł, że jeżeli wskazana osoba w tym samym
czasie nabywała doświadczenie na różnych zadaniach, to okres doświadczenia nie będzie
zsumowany.
Na
potwierdzenie spełniania tego warunku – zgodnie z punktem 9.1.b IDW –
Z
amawiający żądał złożenia wraz z ofertą, aktualnego na dzień składania ofert oświadczenia
stanowiącego wstępne potwierdzenie, że wykonawca spełnia warunki udziału
w
postępowaniu. Oświadczenie to należało złożyć w formie jednolitego europejskiego
dokumentu zamówienia (pkt 9.2 IDW).
W wyjaśnieniach treści SIWZ z 26 maja 2017 r., w odpowiedzi na pytania 9 i 10,
Zamawiający podał: W pkt 19 SIWZ jest zapis dotyczący punktacji w kryterium
„Doświadczenie kierownika robót”: doświadczenie minimalne 24 miesiące – 0 pkt i minimalne
60 miesięcy – 10 pkt. Kryterium Doświadczenie kierownika robót będzie przyznane za
wska
zanie osoby posiadającej większe doświadczenie niż wymagane w warunkach
Potencjał kadrowy (…).
Odwołujący załączył do oferty wypełniony Formularz 2.3, w którym do funkcji
Kierownika robót drogowych wskazał pana Jacka Szostka, podając następujące
doświadczenie:
Remont drogi wojewódzkiej nr 347 w km 13+650 - 15+150 (1500mb) Sadków- Sadkówek
o nawierzchni bitumicznej/G, Kierownik budowy od 04.01.2016r. do 30.06.2016 r.
Naprawy cząstkowe nawierzchni bitumicznych dróg wojewódzkich na terenie powiatu
oławskiego, średzkiego, wrocławskiego, remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych/G,
Kierownik budowy od 19.03.2013r. do 31.12.2015 r.
Roboty polegające na utrzymaniu i remontach nawierzchni jezdni dróg wojewódzkich
i krajowych na terenie miasta Opola w latach 2011- 2012,
remonty cząstkowe nawierzchni
bitumicznych/G, Kierownik budowy od 16.09.2011 r. do 31.12.2012 r.
Odnowa nawierzchni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395 na odcinku Żemiki Wrocławskie -
Wojkowice w km 6+360 - 13+540, remont nawierzchni bitumicznej/G, Kierownik robot
drogowych od 22.10.2010r. do 04.10.2011 r.
Zamawiający, na podstawie przepisu art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, wezwał
O
dwołującego do złożenia dokumentów, mających potwierdzić spełnienie warunków udziału
w postępowaniu. W odpowiedzi na wezwanie, pismem z 3 lipca 2017 r., Odwołujący złożył
m.in. wykaz osób, w którym do funkcji Kierownika robót drogowych wskazał pana Jacka
Szostka, podając doświadczenie w wykonaniu tych samych zadań, które wpisał
w
Formularzu 2.3 załączonym do oferty.
Zamawiający sporządził tabelę „Ocena ofert” dla zadania 1, w którym podał
następującą ocenę oferty Odwołującego: cena 60 pkt, okres gwarancji 20 pkt, doświadczenie
kierownika robót 10 pkt, aspekt społeczny 10%, a wskazaną punktację Zamawiający błędnie
zsumował do liczby 90 pkt. Następnie, w dniu 11 sierpnia 2017 r. sporządził poprawioną
tabelę „Ocena ofert” dla zadania 1, w którym podał następującą ocenę oferty Odwołującego:
cena 60 pkt, okres gwarancji 20 pkt, doświadczenie kierownika robót 0 pkt, aspekt społeczny
10% (łącznie 90 pkt).
Pismem z 16 sierpnia 2017 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze – jako
najkorzystniejszej
– oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo Drogowe BUD-DRÓG R. K.,
która uzyskała 100 pkt.
Odnosząc się do ustalonego stanu faktycznego w pierwszej kolejności zauważyć
należy, że w odniesieniu do okresu doświadczenia kierownika robót drogowych Zamawiający
wprowadził w SIWZ postanowienia dwojakiego rodzaju: po pierwsze opisał warunek udziału
w postępowaniu, wymagając dysponowania kierownikiem robót drogowych z minimum
dwuletnim doświadczeniem, po drugie – określił kryterium oceny ofert, w ramach którego
punktowane było doświadczenie kierownika robót drogowych, obejmujące wskazany przez
Zamawiającego okres. Pierwsze z tych wymagań miało charakter podmiotowy (warunek
udziału w postępowaniu), drugie natomiast to kryterium oceny ofert odnoszące się do jakości
wykonania przedmiotu zamówienia. Zamawiający ustalał ranking ofert na podstawie
Formularza 2.3 załączonego do oferty, a spełnianie warunku udziału w postępowaniu oceniał
w pierwszej kolejności na podstawie wstępnego oświadczenia, a następnie – w odniesieniu
do wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę – na podstawie dokumentów złożonych
w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp.
Następnie stwierdzić należy, że nie ulega wątpliwości, iż doświadczenie wskazane
przez Odwołującego w Formularzu 2.3 załączonym do oferty przekraczało 5 lat. Okoliczności
tej Zamawiający nie zakwestionował, a na rozprawie przyznał, że każde ze wskazanych
w ww.
Formularzu zadań spełniało wymagania określone w SIWZ. Nie jest więc tak, jak
wynika z treści odwołania, że Zamawiający pierwotnie uznał doświadczenie Kierownika robót
drogowych za odpowiadające jego wymaganiom, a następnie z niewiadomych przyczyn je
zakwestionował. Zmiana rankingu ofert wynikała z faktu, że na etapie jego ustalania
Zamawiający dysponował jedynie dokumentem przedmiotowym (Formularz 2.3), w świetle
którego oferta Odwołującego była najkorzystniejsza, a dopiero po złożeniu dokumentów
podmiotowych Zamawiający dysponował informacjami pozwalającymi stwierdzić, że na
potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu wykonawca wskazał to samo
doświadczenie Kierownika robót drogowych, które podał w Formularzu 2.3. Zamawiający
stwierdził, że pięcioletnie doświadczenie, o którym mowa w punkcie 19.3.1 IDW, musi być
doświadczeniem dodatkowym w stosunku do minimum wymaganego na potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu. Istotą sporu okazała się więc kwestia
interpretacji postanowień SIWZ, określających długość doświadczenia, za którą
przysługiwały wykonawcy dodatkowe punkty.
Rozstrzygając przedmiotową sprawę Izba miała na uwadze wyrok wydany w dniu
września 2017 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1781/17, dotyczącej prowadzonego przez
tego samego Zamawiającego postępowania na bieżące utrzymanie dróg w innym rejonie
(Oleśnica). Wyrok ten jest o tyle istotny dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, że zapadł na
tle
dokładnie takiego samego stanu faktycznego, tj. dotyczył punktacji w ramach kryterium
„Doświadczenie kierownika robót” w świetle takich samych postanowień SIWZ odnoszących
się tak do kryterium oceny ofert, jak i do warunku udziału w postępowaniu. W przywołanym
wyroku Izba
podzieliła pogląd Zamawiającego, prezentowany także w niniejszej sprawie, że
doświadczenie wskazane w celu uzyskania punktów w kryterium „Doświadczenie kierownika
robót” nie może być tożsame z doświadczeniem wskazanym na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu, co oznacza, że aby otrzymać dodatkowe 10 punktów,
należy po pierwsze spełnić warunek (2 lata), po drugie wykazać dodatkowe doświadczenie
(minimum 5 lat), tj. w sumie minimum 7 lat.
W niniejszej
sprawie Izba podzieliła powyższy pogląd, stwierdzając, że taki sposób
przyznawania punktów ma oparcie w postanowieniach SIWZ oraz udzielonych przez
Zamawiającego wyjaśnieniach, w świetle których należało wykazać – na potwierdzenie
warunku udziału w postępowaniu – dysponowanie osobą przeznaczoną do funkcji
Kierownika robót drogowych, legitymującą się co najmniej dwuletnim doświadczeniem,
a
doświadczenie dłuższe niż to wymagane minimum pozwalało uzyskać ofercie 10 punktów,
pod warunkiem że długość tego dodatkowego doświadczenia to co najmniej 5 lat.
Zamawiający zatem po otwarciu ofert ustalił ich wstępny ranking na podstawie dokumentów
załączonych do oferty, następnie zbadał, czy Odwołujący spełnia warunek udziału
w
postępowaniu, a następnie dokonał ustalenia, czy Odwołujący legitymuje się
doświadczeniem większym niż 5 lat ponad to, które stanowi podstawę oceny spełnienia
warunków udziału w postępowaniu i doszedł do przekonania, że Odwołujący wykazując to
samo doświadczenie na potwierdzenie spełniania warunku oraz dla oceny ofert, nie wykazał
co najmniej pięcioletniego doświadczenie Kierownika robót, ponad to, które dotyczyło
spełnienia warunku udziału w postepowaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę, należało stwierdzić, że dokonana przez Zamawiającego
ocena ofert miała oparcie w postanowieniach SIWZ, a tym samym Zamawiający dokonując
tej czynności nie naruszył przepisów prawa.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
z późn. zm.).
Przewodniczący: ……………….