KIO 176/17 WYROK dnia 8 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 176/17 

WYROK 

z dnia 8 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             Agata Dziuban 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu

 7 lutego 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

27  stycznia  2017  r.  przez  wykonawcę 

Apator  Rector  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Dąbrowskiego  69;    65-021  Zielona  Góra  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Dolnośląski  Zarząd  Melioracji  i  Urządzeń  Wodnych  we  Wrocławiu 

al. Jana Matejki 5; 50-333 Wrocław  

przy udziale wykonawcy 

MGGP S.A., ul. Kaczkowskiego 6, 33-100 Tarnów zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka: 

oddala odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża

  Apator  Rector  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Dąbrowskiego  69;               

65-021 Zielona Góra i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Apator  Rector  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Dąbrowskiego  69;    65-021  Zielona  Góra  tytułem 

wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

we Wrocławiu.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 176/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.:  „Aktualizacja  wojewódzkiej  bazy  danych  ewidencji  wód,  urządzeń 

melioracji  wodnych  oraz  zmeliorowanych  gruntów  wraz  z  wprowadzeniem  danych  do 

nowego  oprogramowania  GIS"

  -  Znak  sprawy:  W-AM.3520.1.2016,  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot  Europejskich  za 

numerem  2016/S  146-264820  z  30.07.2016  r.,  przez  Dolnośląski  Zarząd  Melioracji                         

i  Urządzeń  Wodnych  we  Wrocławiu  al.  Jana  Matejki  5;  50-333  Wrocław  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  17.01.2017  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej:  MGGP  S.A.,  ul.  Kaczkowskiego  6,  33-100Tarnów  zwanej  dalej:  „MGGP 

S.A. albo „Przystępującym”. Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta  Apator 

Rector Sp. z o. o., ul. Dąbrowskiego 69;  65-021 Zielona Góra zwanej dalej: „Apator Rector 

Sp. z o. o.” albo „Odwołującym”

W dniu 27.01.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Apator Rector Sp. z o. o.  

wniosło odwołanie na w/w czynność z 17.01.2017 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał 

w dniu 27.01.2017 r. (e-mailem).  Zaskarżył następujące czynności Zamawiającego: 

1. wyboru  we  wskazanym postępowaniu jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez 

MGGP S.A. co jest wynikiem błędnego uznania przez Zamawiającego, że wybrana oferta nie 

zawiera rażąco niskiej  

2.  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  złożonych  przez  MGGP  S.A.  wyjaśnień  w  zakresie 

wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oferty 

3. nieodrzucenia oferty MGGP S.A. jako oferty zawierającej rażąco niską cenę 

4. niedokonanie wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej 

Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucam naruszenie: 

•  Art.  90  ust.  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.             

z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  zwanej  dalej:  „Pzp”  poprzez  przyjęcie,  że 

złożone  przez  MGGP  S.A.  wyjaśnienia  są  prawidłowe  i  uzasadniają  przyjęcie,  że 

zaoferowana cena nie jest rażąco niska 


•  Art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  91  ust.  1    Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  jako  oferty 

najkorzystniejszej podczas gdy Zamawiający winien ofertę odrzucić jako zawierającą rażąco 

niską cenę. 

• Art. 91 ust 1 Pzp poprzez niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej poprzez 

Odwołującego 

• Art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty MGGP S.A., pomimo że jej 

złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji 

•  Art.  7  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej. 

Wskazując na powyższe wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Powtórzenia  czynności  polegających  na  ponownym  badaniu  ofert,  odrzucenia  oferty 

MGGP S.A. jako stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji alternatywnie zawierającej rażąco 

niską cenę 

2. Dokonanie wyboru oferty składającego odwołanie, jako oferty najkorzystniejszej. 

3.  Nakazanie  Zamawiającemu  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców 

4.  Zasądzenie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania  w  tym  kosztów 

zastępstwa prawnego według spisu kosztów przedstawionego na rozprawie 

Zamawiający  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SIWZ” 

zawarł w sposób szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, wskazał, jakiemu celowi służyć 

ma  prowadzone  przez  niego  postępowanie.  Zgodnie  z  jednolitym  stanowiskiem  doktryny,              

a  także  głównym  celem  Pzp  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie                    

o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości. 

Powyższa zasada jest jedną z podstawowych zasad w postępowaniu zamówieniowym i jako 

taka  musi  być  respektowana  w  pełnym  zakresie,  począwszy  od  etapu  przygotowania 

zamówienia,  przez  procedurę,  aż  po  wybór  oferty  najkorzystniejszej.  Oznacza  ona 

jednakowe  traktowanie  wykonawców  na  każdym  etapie  postępowania,  bez  preferowania 

jednych  i  dyskryminowania  innych  wykonawców  ze  względu  na  ich  właściwości. 

Przestrzeganie  tej  zasady  polega  na  stosowaniu  jednej  miary  do  wszystkich  wykonawców 

znajdujących  się  w  tej  samej  lub  podobnej  sytuacji,  a  nierówne  traktowanie  wykonawców 

przejawia  się  przede  wszystkim  w  odmiennej  ocenie  tych  samych  faktów  lub  w  wyciąganiu 

różnych  następstw  z  takich  samych  okoliczności  (tak  też  w  wyroku  KIO  sygn.  akt:  KIO 

589/13).Tymczasem 

prowadzonym 

postępowaniu 

Zamawiający 

nie 

zachował 

podstawowych zasad obowiązujących w jego przeprowadzeniu. 


Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z ort. 91 ust 1 i art. 90 ust 3 i ort. 7 Pzp 

poprzez przyjęcie, że złożone przez MGGP S.A. wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny 

oferty są prawdziwe; i dokonanie wyboru oferty z rażąco niską ceną zamiast jej odrzucenia 

wybór oferty z rażąco niską ceną. 

Zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  MGGP  S.A., 

której cena wynosząca 1574 400,00 zł brutto, jest w ocenie Odwołującego ceną rażąco niską 

w  stosunku  do  zakresu  przedmiotu  zamówienia  opisanego  przez  Zamawiającego  

w udostępnionej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 

Cena  oferty  MGGP  S.A.  wybranej  przez  Zamawiającego  jako  najkorzystniejszej  jest 

również  ceną  niewiarygodnie  niską,  nierealistyczną  w  porównaniu  do  cen  rynkowych 

realizacji niniejszego zamówienia czego uzasadnienie przedstawiamy poniżej. 

Zamawiający ogłosił, że na realizację niniejszego zamówienia zamierza przeznaczyć 

kwotę 7 275 450,00 zł brutto. 

W tej sytuacji zgodnie ze stanowiskiem orzeczniczym Zamawiający powinien wezwać 

MGGP  S.A.  do  przedstawienia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  a  po  ich 

przedstawieniu  wyjaśnienia  te  ocenić  niezwykle  starannie,  analizując  realność  zawartych             

w  nich  treści,  uważając  przy  tym,  czy  nie  zawierają  one  podstaw  do  uznania,  ze  złożona 

oferta zawiera także naruszenia ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

W wyroku sygn. akt KIO 263/16 KIO stwierdziła co następuje: 

„1. Obowiązkiem zamawiającego jest przeprowadzenie procedury wyjaśniającej - gdy 

zachodzą  do  tego  ustawowe  przesłanki  -  w  sposób  rzetelny.  Obowiązek  ten  wpisuje  się  

w  podstawową  zasadę  z  art.  7  ust  1  p.z.p.,  w  postaci  zapewnienia  uczciwej  konkurencji  

i  równego  traktowania  wykonawców.  Dodatkowo,  zgodnie  z  art.  7  ust  3  p.z.p.,  zamówienie 

udziela  się  wykonawcy wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy.  Również  z  tego  przepisu 

można  wyprowadzić  obowiązek  należytej  weryfikacji  wyjaśnień  wykonawcy,  co  do 

zaoferowanej  ceny.  Przeprowadzenie  procedury  z  art.  90  ust.  1  p.z.p.  w  sposób 

powierzchowny,  poprzestanie  na  ogólnym  wezwaniu  i  "zadowolenie  się"  ogólnymi 

wyjaśnieniami wykonawcy,  narusza  prawa  innych  wykonawców,  którzy  mogą  oczekiwać  od 

zamawiającego,  jako  gospodarza  postępowania,  takiego  prowadzenia  postępowania,  które 

daje  rzeczowe  podstawy  do  uznania,  że  wezwany  wykonawca  złożył  wyjaśnienia 

rozwiewające  faktycznie  wątpliwości,  co  do  zaoferowanej  ceny,  jak  również,  że  swoimi 

wyjaśnieniami  wypełnił  obowiązek  nałożony  przepisem  art.  90  ust  2  p.z.p.  Zgodnie  z  tym 

przepisem,  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na 

wykonawcy.  

2. Wykonawca może być przekonany, że cena jego oferty nie jest rażąco niska. Jeżeli 

jednak  nie  udowodni  tego,  stosownie  do  art.  90  ust  2  p.z.p.,  nie  przedstawi  w  sposób 

rzeczowy,  co  pozwoliło  mu  w  tym  postępowaniu  na  zaoferowanie  takiej  ceny,  i  nie  da  


w  konsekwencji  zamawiającemu,  możliwości  obiektywnej  weryfikacji  rzetelności  swoich 

kalkulacji  -  to  przekonanie,  co  do  realności  ceny,  pozostanie  tylko  i  wyłącznie  własnym, 

wewnętrznym  przekonaniem  tego  wykonawcy.  Reguły  przeprowadzenia  postępowania 

wyjaśniającego w trybie art. 90 p.z.p. są proste - wykonawca ma obowiązek wykazania,  ż

jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. 

3. Jeżeli więc w danej sprawie stosowany jest tryb z art. 90 ust. 1 p.z.p., to nie moż

on przebiegać w sposób powierzchowny - gdyż może to prowadzić do iluzoryczności samej 

instytucji i obowiązku udowadniania realności zaoferowanej ceny, jak również do naruszenia 

zasad równego traktowania i zapewnienia uczciwej konkurencji w postępowaniu. Nie jest to 

też  sposób  procedowania,  który  oddawałby  istotę  i  cel  obowiązku  badania  ceny,  gdy 

zachodzi  podejrzenie  jej  rażącego  zaniżenia.  Nie  sposób  więc  uznawać;  że  oferta,  co  do 

której  nie  dokonano  rzetelnej  weryfikacji  z  uwagi  na  podejrzenie  rażąco  niskiej  ceny,  moż

być ofertą wybraną zgodnie z przepisami ustawy. 

4. Instytucja wyjaśnień z art. 90 ust 1 p.z.p. nie może być wykorzystywana do tego; by 

prowadzić  wyjaśnienia,  aż  do  skutku,  aż  wykonawca  zdoła  usprawiedliwić  swoją  cenę,  nie 

powinna  też  służyć  umożliwieniu  składania  zupełnie  nowych  wyjaśnień,  które  nie  znajdują 

punktu wspólnego z tym, co wykonawca podał pierwotnie." 

Zdaniem Odwołującego Zamawiający bezpodstawnie przyjął, że oferta MGGP5.A. nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  Co  prawda  wyjaśnienia  złożone  przez  MGGP  S.A.  w  trakcie 

trwania  postępowania  zostały  utajnione  ze  względu  na  tajemnice  przedsiębiorstwa,  jednak 

Odwołujący  -  biorąc  pod  uwagę  analizę  potrzeb  Zamawiającego,  a  co  za  tym  idzie 

zdefiniowane potrzeby koszty w zakresie realizacji zamówienia sporządził sam analizę oferty 

MGGP S.A. 

Cena  oferty  MGGP  S.A.  uznana  przez  Zamawiającego  jako  najkorzystniejsza  jest 

niższa  od  kwoty,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  realizację  niniejszego 

zamówienia  o  78,4%.  Zakładając  więc,  że  Zamawiający  dokonał  wstępnej  weryfikacji 

możliwych  kosztów  dla  tego  typu  projektów  i  na  tej  podstawie  przygotował  budżet,  tak 

znacząca  różnica  w  wycenie  wskazuje  na  to,  że  wykonanie  tego  zadania  w  cenie 

zaproponowanej przez  MGGP S. A. nie jest możliwe  w terminie bez znacznych ograniczeń 

jakościowych  co  będzie  skutkowało  wymiernym  zagrożeniem  dla  Zamawiającego  w  postaci 

opóźnień lub produktu o nieakceptowanej jakości. 

W  stosunku  do  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  ofert  złożonych  w  niniejszym 

postępowaniu  wynoszącej  4  189  902,43  zł  brutto,  cena  oferty  MGGP  S.A.  wybranej  przez 

Zamawiającego jako najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu jest niższa o 62,4%.  

Ceny  ofert  złożonych  przez  kolejnych  oferentów  z  najkorzystniejszymi  cenami  ofert, 

która przedstawia się następująco: 


LP. 

NUMER OFERTY 

 OFERENT 

             CENA OFERTY BRUTTO 

Oferta nr 17  Apator Rector Sp. z o.o. 

3 031 500,00 zł 

Oferta nr 9 

Konsorcium:  Warszawskie  Przedsiębiorstwo  Geodezyjne  SA 

(Lider), Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno- Kartograficzne w Krakowie Sp. z o.o. 3  345 

600,00 zł 

Oferta nr 15  GEOMAR S.A. 

3 402 280,37 zł 

Oferta nr 5 

Konsorcjum: 

Okręgowe 

Przedsiębiorstwo 

Geodezyjno- 

Kartograficzne  Sp.  z  o.o.  w  Olsztynie  (Lider),  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowo-

Usługowe "GEPOL" Sp. z o.o. 

3 444 000,00 zł 

Oferta nr 13  Asseco Poland S.A.  3 616 200,00 zł 

jak  również  ceny  pozostałych  ofert  złożonych  w  niniejszym  postępowaniu  wskazują, 

ż

e  cena  oferty  M6GP  SA  wybrana  przez  Zamawiającego  jako  najkorzystniejsza  znacząco 

odbiega od cen rynkowych wykonania niniejszego zamówienia. 

Przyjmując  średnią  arytmetyczną  cen  ofert  przedstawionych  powyżej,  które  można 

przyjąć jako rynkowe ceny realizacji niniejszego zamówienia, a która wynosi 3 364 316,00 zł 

brutto  należy  stwierdzić,  że  oferta  MGGP  S.A.  wybrana  przez  Zamawiającego  jako 

najkorzystniejsza jest niższa o 53,2%. 

Jest  to  ewidentne  potwierdzenie  faktu,  iż  jedna  z  18  złożonych  ofert,  jest  ofertą 

przygotowaną  w  oparciu  o  nierealne  koszty  i  jej  przyjęcie  oraz  zlecenie  realizacji  dla  firmy 

MGGP będzie skutkowało potencjalnym zagrożeniem dla realizacji zadania. 

Warto  zaznaczyć,  że  kolejne  5  ofert  z  najkorzystniejszą  ceną  odbiegają  od  siebie 

maksymalnie o 16,7 % (najtańsza versus najdroższa) co wskazuje na to, że do ich kalkulacji 

oferenci  przyjęli  zbliżone  i  realne  koszty,  a  różnice  wynikają  z  przyjętych  marż  jakie  chcieli 

uzyskać na tym projekcie. 

Z uwagi - jak już wskazano wyżej - na brak możliwości zapoznania się Odwołującego 

z treścią wyjaśnień złożonych przez MGGP S.A. wynikającej z ich utajnienia, Odwołujący nie 

może  odnieść  się  bezpośrednio  do  kalkulacji  ceny  oferty  MGGP  S.A.  Zachodzi  jednak 

uzasadnione  podejrzenie,  że  zakres  prac  jaki  zaproponowało  MGGP  SA  i  tym  samym 

wycena  tych  prac  jest  znacznie  mniejsza  niż  pozostałych  oferentów.  To  wskazuje  na  fakt 

posiadania  przez  MGGP  S.A.  informacji  lub  danych  niedostępnych  dla  pozostałych 

oferentów i można to uznać za nierówne traktowanie potencjalnych wykonawców. 

Opierając  się  na  zakresie  zadań  określonych  w  SIWZ,  oraz  na  własnym 

doświadczeniu  w  realizacji  podobnych  projektów  Odwołujący  wskazuje  na  podstawowe, 

niezbędne  pozycje  kosztowe,  które  muszą  zostać  poniesione  aby  przedmiot  zamówienia 

został wykonany rzetelnie/ bez szkody dla Zamawiającego oraz w zaplanowanym terminie. 


W ocenie Odwołującego, koszty realizacji poszczególnych zadań opisanych w SIWZ 

nie mogą być niższe niż: 

1. Koszt zarządzania projektem 

Zgodnie  z  zapisami  SIWZ,  Wykonawca  jest  zobligowany  do  wyznaczenia 

doświadczonego  Kierownika  Projektu,  który  będzie  odpowiadał  za  zarządzanie  projektem 

przez cały okres jego trwania. 

Zatrudnienie  doświadczonego  Kierownika  Projektu  to  koszt  minimum  5  000  zł 

brutto/miesiąc  (według  danych  z  portalu  Goldenline.pl).  Dodatkowo  przyznawane  są 

niezbędne  narzędzia  pracy  w  postaci  telefonu  służbowego  czy  samochodu  służbowego, 

których koszt miesięczny wynosi 1500 zł brutto. 

Kalkulacja kosztu realizacji tego zadania w niniejszym projekcie wygląda następująco: 

Czas realizacji zadania: 

14 miesięcy 

Wartość wynagrodzenia brutto/miesiąc 

Kierownika Projektu:  5 000 zł 

Narzuty publiczno-prawne:  1 000 zł 

Koszt niezbędnych narzędzi do wykonywania 

obowiązków służbowych: 

1500 zł 

RAZEM KOSZTY: 

                               105 000 zł 

2. Koszt realizacji „Zadania realizacyjnego 1" pn. „Opracowanie Planu Projektu" 

Realizacja  tego  zadania  wymaga  zaangażowania  Kierownika  Projektu  w  pełnym 

wymiarze  czasu  pracy,  w  ramach  kosztów  wykazanych  w  pkt  1  W  przeciwnym  wypadku 

Wykonawca  powinien  uwzględnić  koszt  zatrudnienia  osoby  dedykowanej  do  realizacji  tego 

zadania.  Kalkulacja  kosztu  realizacji  tego  zadania  w  niniejszym  projekcie  wygląda 

następująco: 

Czas realizacji zadania: 

0,65 miesiąca 

Koszt realizacji zadania przez Kierownika Projektu :     0 zł 

RAZEM KOSZTY: 

                                                                         0 zł 

3.  Koszt  realizacji  „Zadania  realizacyjnego  2"  pn.:  „Opracowanie  specyfikacji 

technicznej sposobu realizacji umowy". 

Wytworzona w niniejszym zadaniu specyfikacja techniczna sposobu realizacji umowy, 

będzie  podstawą  realizacji  kolejnych  zadań  realizacyjnych  oraz  podstawą  odbioru  i  oceny 

poprawności  wykonania  przedmiotu  umowy.  Wykonanie  dokumentu  odbywać  się  musi  

w ścisłej komunikacji Wykonawcy z Zamawiającym. 

Na  podstawie  swojego  dużego  doświadczenie  w  opracowaniu  dokumentacji 

technicznej w  wielu  złożonych projektach, Odwołujący ocenia, że aby  zrealizować niniejsze 


zadanie  w  terminie  określonym  przez  zamawiającego  (35  dni)  należy  oddelegować 

przynajmniej 4 osoby: 

- Kierownik Projektu uwzględniony w ramach kosztów wskazanych w pkt 1, 

-  Specjalista  ds.  Melioracji,  którego  obecność  w  zespole  realizacyjnym  wymagana  jest 

odpowiednimi zapisami w SIWZ, 

-  Dwóch  Specjalistów  GIS,  odpowiedzialni  za  wytworzenie  dokumentacji,  analizę  zapisów, 

opracowanie przykładów użycia oraz testowanie. 

Zatrudnienie  Specjalisty  ds.  Melioracji  to  koszt  minimum  3  630  zł  brutto/miesiąc 

(według danych z portalu Goldenline.pl), natomiast zatrudnienie Specjalisty ds. GIS to koszt 

minimum 2 500 zł brutto/miesiąc (według danych z portalu Goldenline.pl) 

Kalkulacja kosztu realizacji tego zadania w niniejszym projekcie wygląda następująco: 

Czas realizacji zadania: 

1,13 miesiąca 

Wartość wynagrodzenia brutto 

Specjalisty ds. melioracji: 

3 630,00 zł 

Narzuty publiczno-prawne 

(Specjalista ds. Melioracji):  726,00 zł 

Liczba Specjalistów wspierających:  2 osoby 

Wartość wynagrodzenia brutto 

Specjalistów wspierających:  2 500,00 zł 

Narzuty publiczno-prawne 

(Specjalista wspierający): 

500,00 zł 

RAZEM KOSZTY:                                                                11 702,28 zł 

4.  Koszt  realizacji  „Zadania  realizacyjnego  3"  pn.:  „Skanowanie  analogowych  map 

Ewidencji wód i dostawa plików skanów i plików map" 

4.1. Podzadanie 1 - Skanowanie analogowych map ewidencji wód. 

Zgodnie  z  zapisami  w  SIWZ  skanowaniu  podlegać  mają  arkusze  map  analogowych  

w  ilości  około  4000  szt.  Dodatkowo  Zamawiający  udzielając  odpowiedzi  na  zadane  

w  niniejszym  postępowaniu  pytania  wskazał,  że  Wykonawca  będzie  zobligowany  do 

wykonania  skanowania  w  biurach  i  oddziałach  Zamawiającego  (różne  lokalizacje) 

przemieszczając się z własnym sprzętem (w tym przypadku skanerem wielkoformatowym). 

Odwołujący  na  podstawie  swojego  doświadczenia  w  pozyskiwaniu  skanów 

wielkoformatowych  ocenia,  że  aby  spełnić  warunki  zawarte  w  SIWZ  oraz  w  udzielonych 

przez  Zamawiającego  odpowiedziach  do  zadanych  pytań,  minimalny  czas  wykonania 

niniejszego zadania to 2 miesiące dla jednej kompetentnej osoby dysponującej niezbędnym 

sprzętem oraz samochodem. 

Kalkulacja  kosztu  realizacji  tego  podzadania  w  niniejszym  projekcie  wygląda 

następująco: 


4.1.1.       Czas realizacji zadania:  2 miesiące 

4.1.2.  Liczba osób realizujących zadanie  1 osoba 

4.1.3.  Wartość wynagrodzenia brutto/miesiąc 

                  Pracownika realizującego zadanie 

3 000,00 zł 

4.1.4.  Narzuty publiczno-prawne 

600,00 zł 

4.1.5.  Miesięczny koszt eksploatacji samochodu/ 

Ryczałt za użytkowanie samochodu pracownika 1500,00 zł 

RAZEM KOSZTY: 

10 200,00 zł 

Podzadanie 2 - Kalibracja i dostawa plików skanów oraz plików map. 

Zgodnie  z  zapisami  w  SIWZ  kalibracji  mają  podlegać  arkusze  map  analogowych 

uprzednio  zeskanowane  w  ilości  około  4000  szt.  Proces  kalibracji  został  szczegółowo 

opisany przez Zamawiającego w SIWZ oraz ma zostać doprecyzowany na etapie tworzenia 

dokumentacji technicznej. 

Odwołujący  na  podstawie  własnego  doświadczenia  oraz  wymagań  zawartych  

w  SIWZ,  że  aby  sprostać  postawionym  wymaganiom  jakościowym,  niezbędna 

pracochłonność  wykonania  niniejszego  zadania  wynosi  2  miesiące  przy  wykonywaniu  prac 

przez  8  osób.  Przy  kalkulacji  założyliśmy  rekrutację  nowych  pracowników  do  realizacji 

niniejszego zadania którzy będą zatrudnieni na najniższej stawce godzinowej określonej na 

2017 r. w wysokości 13 zł/h 

Kalkulacja  kosztu  realizacji  tego  podzadania  w  niniejszym  projekcie  wygląda 

następująco: 

4.2.1.  Czas realizacji zadania: 

2 miesiące 

4.2.2.  Liczba pracowników realizujących zadanie: 8 osób 

4.2.3.  Wartość wynagrodzenia brutto/miesiąc 

na jednego pracownika: 

2 184,00 zł 

4.2.4.  Narzuty publiczno-prawne miesięcznie 

Na jednego pracownika: 

RAZEM KOSZTY 

41 932,80 zł 

5.  Koszt  realizacji  „Zadania  realizacyjnego  4"  pn.:  „Wytworzenie  danych  ewidencji 

wód wraz z dokumentacją powykonawczą". 

5.1. Podzadanie 1 - Wytworzenie danych ewidencyjnych wód. 

Na podstawie zapisów zawartych w SIWZ, Odwołujący szacuje, że na przetworzenie 

danych  z  jednej  mapy  analogowej  do  wymaganej  postaci  cyfrowej  bazy  danych  niezbędne 

jest przyjęcie pracochłonności wynoszącej jeden dzień roboczy. 


Odwołujący  opiera  w/w  pracochłonność  na  bazie  własnego  doświadczenia  w  pracy 

nad  bazami  GIS,  analizie  opisanego  przez  Zamawiającego  wymaganego  modelu  danych 

oraz znajomości terenu, który podlega konwersji do postaci cyfrowej. 

Próbka  danych  przekazana  przez  Zamawiającego  pozwoliła  na  potwierdzenie 

wiarygodności dokonanego przez Odwołującego szacowania pracochłonności. 

Odwołujący  przyjął,  że  do  realizacji  tego  podzadania  zatrudnieni  zostaną  Specjaliści 

ds.  GIS  z  wynagrodzeniem  minimalnym  oferowanym  na  rynku  dla  tego  typu  specjalistów 

równym  2  500  zł  brutto  miesięcznie  (według  danych  z  portalu  Goldenline.pl),  która 

powiększona  o  narzuty  cywilno-prawne  wynosi  3  000  zł  brutto  miesięcznie.  Koszt 

przetworzenia  danych  z  jednego  arkusza  mapy  analogowej  do  postaci  cyfrowej  wynosi 

142,86 zł 

Kalkulacja  kosztu  realizacji  tego  podzadania  w  niniejszym  projekcie  wygląda 

następująco: 

5.1.1. Liczba arkuszy map analogowych 

do przetworzenia do postaci cyfrowej: 

4000 szt. 

5.1.2. Koszt przetworzenia jednego arkusza 

Map analogowych do postaci cyfrowej: 

142,86 zł 

RAZEM KOSZTY:                                         571 440,00 zł 

5.2.  Podzadanie  1  -  Wytworzenie  danych  ewidencyjnych  wód  -  koszty  administracji 

procesami i kontroli jakości. 

Wykazane  w  punkcie  5.1.  koszty  dotyczą  wyłącznie  wytworzenia  danych  cyfrowych. 

Nie  jest  to  jednak  wystarczające  do  zapewnienia  wysokiej  jakości  produktu  końcowego. 

Odwołujący  bazując  na  swoim  doświadczeniu  w  paszportyzacji  i  wektoryzacji  w  bazach 

danych  GIS  ocenia,  że  koszt  administracji  procesem  oraz  kontrola  jakości  wytwarzanych 

danych  to  około  20%  kosztów  samego  procesu  wytworzenia  danych.  W  przypadku 

niniejszego  projektu  kwota  ta  wynosi  114  200,09  zł.  Przyjmując  czas  realizacji  etapu 

wytworzenia  danych  wynoszący  12  miesięcy, Wykonawca  powinien  dysponować  zespołem 

około 20 specjalistów ds. GIS. 

Powyższa  kwota  odpowiada  zatrudnieniu  dwóch  specjalistów  ds.  kontroli  jakości  

z  wynagrodzeniem  wynoszącym  3  000  zł  brutto  miesięcznie  oraz  jednego  pracownika 

administracyjnego  z  wynagrodzeniem  2  500  zł  brutto  miesięcznie,  który  będzie 

odpowiedzialny  za  harmonogram,  płynność  pracy  oraz  przestrzeganie  procedur 

wewnętrznych zespołu. 

Odwołujący  zakłada  zatem,  że  aby  spełnić  wymagania  zawarte  w  SIWZ  oraz 

dochować  należytej  jakości  i  staranności  w  wykonaniu  zlecenia,  Wykonawca  powinien 

uwzględnić  w  kosztach  pozycje  dotyczące  administracji  i  kontroli  jakości  na  etapie 


wytworzenia danych w wysokości 20% kosztów przetworzenia map analogowych do postaci 

cyfrowej. 

RAZEM KOSZT: 

114 288,00 zł 

5.3.  Podzadanie  2  -  Inwentaryzacja  w  terenie  ok  23  000  punktów  wynikających                      

z rozbieżności danych (ilość punktów została oszacowana przez Zamawiającego). 

Odwołujący  w  oparciu  o  znajomość  obszaru  działalności  Zamawiającego,  na którym 

to obszarze w ostatnich latach prowadził duże projekty inwentaryzacyjne w terenie, szacuje , 

ż

e aby spełnić wymagania zawarte w SIWZ, jeden pracownik może zweryfikować w terenie 

20  punktów  dziennie.  Takie  ograniczenie  ma  związek  przede  wszystkim  z  rozległym 

obszarem  oraz  trudnym  terenem  pracy.  Obiekty,  które  będą  wymagały  weryfikacji  będą 

najczęściej  trudno  dostępne  lub  niewidoczne  z  większej  odległości  (np.  progi  wodne                      

w  zarośniętym  cieku  wodnym).  Kalkulacja  kosztów  powinna  obejmować  cały  zakres 

weryfikacji w terenie czyli zakładane 23000 obiektów. Wykonawca aby zapewnić wymagana 

jakość  wytworzonego  produktu  powinien  dysponować  dedykowanymi  pracownikami  do 

wykonania  weryfikacji  w  terenie  i  prowadzić  prace  na  bieżąco  w  miarę  trwania  budowy 

cyfrowego  modelu  –  w  ten  sposób  zapewnia  płynność  procesu,  możliwość  wyjaśnień  

i wsparcia udzielnego przez Zamawiającego. Podstawowym wymogiem weryfikacji w terenie 

jest dostarczenie aktualnych zdjęć obiektów dla których natrafiono na rozbieżności w danych 

ź

ródłowych, zatem zgodnie z SIWZ nie ma innej możliwości nić kontrola terenowa w trakcie 

trwania  projektu  po  wystąpieniu  danej  rozbieżności  -  tylko  takie  rozwiązanie  gwarantuje 

potwierdzenie  aktualnego  stanu  obiektów.  Czynnikiem  ryzyka  prac  w  terenie  jest  to  że 

odbywać się będą przez cały okres trwania zlecenia, o każdej porze roku, przez co pogoda              

i długość dnia będą wpływały na wydajność pracy. Można założyć że pracę w terenie będzie 

wykonywał  odpowiedzialny  pracownik  za  miesięczne  wynagrodzenie  2500zł  brutto  który  do 

swojej dyspozycji dostanie samochód służbowy lub ryczałt za użytkowanie auta prywatnego 

w wysokości 1 500 zł miesięcznie. Łącznie z narzutem cywilno-prawnym danej to koszt 4 500 

zł  miesięcznie,  czyli  koszt  weryfikacji  jednego  obiektu  w  terenie  wynosić  będzie  10,71  zł. 

Kalkulacja kosztu realizacji tego podzadania w niniejszym projekcie wygląda następująco: 

5.3.1.  Liczba obiektów do przeprowadzenia 

Kontroli w terenie:  

23 000 szt. 

5.3.1. Koszt wykonania kontroli jednego obiektu    

10,71 zł 

RAZEM KOSZTY:                                                                              246 330,00 zł 

6. Koszty gwarancji. 

Na  podstawie  zapisów  SIWZ  zamawiający  wymaga  aby Wykonawca  udzielił  rękojmi 

za wady przedmiotu zamówienia na okres 5 lat licząc od dnia podpisania protokołu odbioru 

przedmiotu zamówienia. 


Odwołujący przyjął do oszacowania minimalnych kosztów gwarancji minimalny zakres 

prac.  Zakłada  się,  że  w  trakcie  trwania  okresu  rękojmi,  zgłoszenia  Zamawiającego  będą 

dotyczyły uwag czy pytań do Wykonawcy celem ich wyjaśnienia, a nie błędów i konieczności 

ich  naprawy.  Do  obsługi  spraw  związanych  z  realizacją  zobowiązań  z  tytułu  rękojmi  należy 

oddelegować jedną kompetentną osobę z wynagrodzeniem 3 000 zł brutto miesięcznie, która 

powiększona  o  narzuty  cywilno-prawne  wynosi  3  600  zł  brutto.  Koszt  jednego  dnia 

roboczego dla w/w pracownika wynosi 171,43 zł. Przewidywana pracochłonność do obsługi 

rękojmi wynosi 1 dzień roboczy w każdym miesiącu trwania okresu rękojmi.  

Kalkulacja  kosztu  realizacji  tego  podzadania  w  niniejszym  projekcie  wygląda 

następująco: 

6.1.1.  Czas realizacji rękojmi: 

60 miesięcy 

6.1.2.  Ilość dni na miesiąc przyjętych do obsługi rękojmi 1 dzień 

6.1.3.  Koszt jednego dnia roboczego 

171,43 zł 

RAZEM KOSZTY: 

                                                10 285,80 zł 

7. Koszty stałe 

Odwołujący  przyjął  do  kalkulacji  stałą  kwotę  kosztów  stałych  związanych  

z amortyzacją, utrzymaniem siedziby, opłatami za media, zarządzaniem produkcją. 

RAZEM KOSZT: 

200 000,00 zł 

8. PODSUMOWANIE KALKULACJI 

RAZEM KOSZTY NETTO KALKULACJI: 

1 311178,88 zł 

RAZEM KOSZTY BRUTTO KALKULACJI:  1 612 750,02 zł 

Przedstawiając  powyższą  kalkulację  Odwołujący  udowadnia,  że  pomimo  przyjęcia 

przez  Odwołującego  do  kalkulacji  najniższych  rynkowych  wynagrodzeń  dla  specjalistów 

niezbędnych  przy  realizacji  zamówienia,  oferta  MGGP  S.A.  wybrana  przez  Zamawiającego 

jest niższa od przedstawionej kalkulacji o 38 350,02 zł brutto. 

Trudno  jednocześnie  przyjąć,  aby  wysokiej  klasy  specjaliści,  jakich  domaga  się                 

w  SIWZ  Zamawiający  godzili  się  pracować  za  najniższe  wynagrodzenie  przewidziane  dla 

osób  działających  w  ich  branży  -  przeczy  temu  doświadczenie  życiowe  -  tak  więc  oferta 

MGGP  S.A.  nie  tylko  nie  zakłada  choćby  minimalnego  zysku  ale  jest  kalkulowana  na 

podstawie  wynagrodzeń będących poniżej najniższych  wynagrodzeń oferowanych na rynku 

specjalistom wymaganym do realizacji niniejszego zamówienia. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust 1 pkt 3 i art. 7 Pzp i nie odrzucenie oferty MGGP S.A. 

jako  oferty  stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp,  stanowi,  że 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji                    

w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  art.  3  ustawy                 

z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 


1503)  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi 

obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Brak jest co 

prawda  ustawowej  definicji  zwrotu  „dobre  obyczaje"  jednak  interpretację  jego  znaczenia 

przeprowadził  Sąd  Apelacyjny  w  Katowicach  w  wyroku  z  dnia  28  czerwca  2007  V  ACa 

371/07 „Dobre obyczaje to normy moralne i obyczajowe w stosunkach gospodarczych (tzw. 

uczciwość  kupiecka),  a  więc  reguły  znajdujące  się  poza  ramami  systemu  prawa.  Wyrażają 

się pozaprawnymi normami postępowania, którymi powinni kierować się przedsiębiorcy. Ich 

treści nie da się określić wiążąco w sposób wyczerpujący, ponieważ kształtowane są przez 

ludzkie  postawy  uwarunkowane  zarówno  przyjmowanymi  wartościami  moralnymi,  jak                     

i  celami  ekonomicznymi  i  związanymi  z  tymi  praktykami  życia  gospodarczego.  Ocena 

określonego zachowania jako naruszającego dobre obyczaje pozostawiona jest orzecznictwu 

gdy  istotne  znaczenie  mają  tu  oceny  zorientowane  na  zapewnienie  niezakłóconego 

funkcjonowania konkurencji poprzez rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo. ”.  

Zgodnie  z  art.  3  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  między  innymi  utrudnianie  dostępu  do  rynku.  W  przepisach 

rozdziału  2  tej  ustawy  unormowane  zostały  poszczególne  stypizowane  kategorie  czynów 

nieuczciwej  konkurencji.  I  tak,  stosownie  do  brzmienia  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy,  czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym  przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku,                       

w  szczególności  przez  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub 

ś

wiadczenia  albo  ich  odprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu  eliminacji  innych 

przedsiębiorców,  czy  rzeczowo  nieuzasadnione,  zróżnicowane  traktowanie  niektórych 

klientów. Wykazanie istnienia przesłanek wymienionych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji  może  zatem  wskazywać,  iż  w  danym  przypadku  złożona  została  oferta,  która 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Dla  takiego  ustalenia  niezbędne  jest  wykazanie,  iż 

działanie  wykonawcy  wyczerpuje  znamiona  tego  czynu  określone  wskazanymi  wyżej 

przepisami.  Oznacza  to,  że  uznanie  określonego  działania  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

wymaga  jednoczesnego  wypełnienia  znamienia  działania  sprzecznego  z  prawem  lub 

dobrymi  obyczajami  oraz  ustalenia,  iż  działanie  to  zagraża  lub  narusza  interes  innego 

przedsiębiorcy  lub  klienta.  Wykazanie  zatem,  że  dana  oferta  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji stanowić będzie podstawę do odrzucenia takiej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 3 ustawy Pzp. Przy czym należy nadmienić, iż wyłączona jest w tym zakresie jakakolwiek 

arbitralność zamawiającego. Wobec stanowczego brzmienia tego przepisu należy uznać, iż 

zamawiający ma obowiązek odrzucenia oferty, w stosunku do której zostanie wykazane, że 

stanowi  ona  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Jak  wyżej  przedstawiono,  elementem 

konstrukcyjnym  czynu  nieuczciwej  konkurencji  jest  stwierdzenie,  iż  czyn  ten  zagraża  lub 

narusza interesy innych przedsiębiorców. 


Odwołujący  przedstawił  powyżej  kalkulację  kosztów,  które  w  celu  zrealizowania 

zamówienia  objętego  postępowaniem  przetargowym  musi  ponieść  MGGP  S.A.  Należy 

wskazać,  że  kalkulacja  Odwołującego  nie  uwzględnia  wszystkich  kosztów,  które  powinny 

zostać wykazane przez MGGP S.A. aby móc uznać ofertę za wiarygodną. Są to następujące 

koszty: 

- koszty związane z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy, 

-  koszty  ryzyka  -  uwzględnienie  w  budżecie  projektu  kosztów  nieprzewidzianych  prac  

i interwencji np. awaria sprzętu komputerowego i konieczność zakupu nowych części, 

- koszty delegacji - diety, przejazdy, noclegi, 

- koszty przeprowadzenia rekrutacji i szkoleń pracowników, 

- koszty wykonania próbki danych zgodnie z wymaganiami zawartymi w SIWZ, 

- koszty wytworzenia dokumentacji powykonawczej z wykonanych prac zgodnie z wymogami 

zawartymi w SIWZ. 

Uwzględnienie  tych  kosztów  w  przedstawionej  powyżej  kalkulacji  spowodowałoby 

jeszcze większe pogłębienie się różnicy w stosunku do oferty MGGP S.A. 

Działanie  przedsiębiorców  na  rynku  ukierunkowane  jest  przede  wszystkim  na 

osiąganie  zysku.  Oferowanie  usługi  za  cenę,  która  nie  zapewnia  tego  zysku  nawet  na 

minimalnym poziomie jest niczym innym, jak czynem nieuczciwej konkurencji. Na marginesie 

Odwołujący  podaje,  że  MGGP  SA  nie  może  twierdzić,  że  zrealizowało  wcześniej  już  jakiś 

obszary  wchodzące  w  skład  zadania,  na  które  ogłoszono  zamówienie  publiczne  -  jeśliby 

bowiem  dysponowała  takimi  elementami,  to  z  pewnością  realizowała  je  w  innych 

postępowaniach,  które  wymagały  przeniesienia  autorskich  praw  majątkowych  do  tych 

elementów,  a  więc  ich  użycie  jest  nieuprawnione.  W  ocenie  Odwołującego  i  w  świetle 

przytoczonych  argumentów  należy  stwierdzić,  że  wybrana  przez  Zamawiającego  oferta 

MGGP S.A. nie pozwala na zrealizowanie niniejszego zamówienia w zaproponowanej cenie 

w  sposób  rzetelny  i  zgodnie  z  harmonogramem,  jako  zawierająca  rażąco  niską  cenę                      

i stanowiąca czyn nieuczciwej konkurencji podlega odrzuceniu. 

Zarzut  naruszenia  art.  91  ust  1  Pzp  poprzez  niedokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  złożonej  poprzez  Odwołującego.  Zaniechanie  dokonania  wyboru  oferty 

Odwołującego było ze strony Zamawiającego nieuprawnione. Oferta Odwołującego jest bez 

wątpienia  najkorzystniejsza  ekonomicznie  i  rzetelnie  skalkulowana,  dając  gwarancją 

Zamawiającemu  należytego  wykonania  zamówienia,  co  potwierdzają  ceny  czterech 

kolejnych ofert złożonych w postępowaniu, przedstawione w rankingu ofert, skalkulowanych 

na  podobnym  poziomie,  gdzie  różnica  między  ceną  oferty  Odwołującego,  a  ceną  oferty 

najbardziej  zbliżonej  wynosi  ok.  16%  -  co  potwierdza,  że  oferta  wybrana  przez 

Zamawiającego  zawiera  rażąco  niską  cenę.  Biorąc  pod  uwagę  ilość  ofert  złożonych                    


niniejszym 

postępowaniu, 

szacunek 

wartości 

zamówienia 

dokonany 

przez 

Zamawiającego,  a  także  wymogi  wskazywane  przez  Zamawiającego  w  Opisie  Przedmiotu 

Zamówienia.  

Zamawiający w dniu 27.01.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                            

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  30.01.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  przez  MGGP  S.A.,                 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  

o oddalenie odwołania w całości.

 Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W dniu 03.02.2017 r. (faxem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa 

KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

uwzględnia  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  oraz 

Przystępującemu.  Zamawiający  podziela  stanowisko  odwołującego  w  kontekście  rażąco 

niskiej  ceny  oferowanej  przez  wykonawcę  MGGP  SA.  Przedłożone  w  odwołaniu  obliczenia 

zostały  uznane  za  logiczne  i  wiarygodne,  stanowiąc  dowód  na  zastosowanie  przez 

wykonawcę  -  którego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą  -  rażąco  niskiej  ceny  

w przedmiotowym postępowaniu. Jednocześnie zamawiający wskazuje, te w zakresie usług 

informatycznych  nie  ma  jednolitego  i  jednoznacznego  algorytmu  szacowania  wartości 

zamówienia,  co  przy  ustawowym  warunku  dotyczącym  ceny  rażąco  niskiej  (art.  90  ust.  1 

Pzp) w odniesieniu do  wartości szacunkowej zamówienia może rodzić wątpliwości  zarówno 

po stronie zamawiającego, jak i wykonawców. Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu 

uwzględnia  zatem  wątpliwości  odwołującego  w  całości.  Ustawa  wprowadziła  więc  zakaz 

oferowania przez wykonawców cen za przedmiot zamówienia mających niewiarygodnie niski 

charakter.  Powodem  tego  nie  jest  wyłącznie  fakt,  że  czynność  taka  może  stanowić  czyn 

nieuczciwej konkurencji. Nie można bowiem wykluczyć sytuacji, w której wykonawcy w celu 

wygrania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego proponowaliby jego wykonanie 

za  pieniądze,  które  po  prostu  będą  nierzeczywiste  i  nierealnie  niskie.  Natomiast  w  trakcie 

realizacji  zamówienia  lub  po  jego  zakończeniu  okaże  się,  że  wykonane  zostało  np. 

nienależycie.  Celem  wprowadzenia  tak  restrykcyjnego  przepisu  było  pośrednio 

wprowadzenie  sankcji  w  postaci  odrzucenia  oferty  z  powodu  zastosowania  rażąco  niskiej 

ceny co zapewnić ma efektywniejsze wydatkowanie środków publicznych. 

W  dniu  03.02.2017  r.  (faxem)  Prezes  KIO  w  związku  z  postanowieniem  Izby  z  dnia 

03.02.2017  r.  wezwał  w/w  Wykonawcy  na  podstawie  §  13  ust.  2  pkt  3  Rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22.03.2010  r.  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy 


rozpoznawaniu  odwołań  (t.j.:  Dz.  U.  z  2014,  poz.  964)  do  złożenia  oświadczenia                          

w przedmiocie wniesienia sprzeciwu, w terminie 3 dni.  

W dniu 06.02.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) MGGP S.A. na podstawie 

art.  186  ust.3-5  Pzp  wniosło  sprzeciw  od  uwzględnienia  odwołania  przez  Zamawiającego.            

Kopia sprzeciwu została przekazane Zamawiającemu i Odwołującemu. W toku postępowania 

Zamawiający  dokładnie  zweryfikował  ofertę  Przystępującego  na  podstawie  art.  90  Pzp,                   

a  uznając  ją  za  najkorzystniejszą  potwierdził,  że  uważa  wyjaśnienia  przedłożone  przez 

Przystępującego  za  wiarygodne.  W  ocenie  Przystępującego,  zmiana  stanowiska  przez 

Zamawiającego  jest  nieuzasadniona.  W  szczególności  obliczenia  i  szacunki  zawarte                     

w odwołaniu nie są wiarygodne i nie można uznać ich za dowód tego, że cena zaoferowana 

przez  Przystępującego  jest  rażąco  niska.  Odwołanie  jako  bezzasadne  powinno  zostać 

oddalone w całości. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń  Przystępującego  (obie  strony 

nieobecne  na  rozprawie)  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił                  

i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego 

oferta  była  drugą  ofertą,  która  została  złożona  i  nie  została  ani  odrzucona,  ani  też 

Wykonawca  nie  został  wykluczony  z  udziału  w  postępowaniu,  w  wypadku  potwierdzenia 

zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Z uwagi na nietypową sytuacje i brak na rozprawie stron postępowania Izba wskazuje 

na podstawie akt postępowania, co następuje.  

Po  pierwsze,  Odwołujący  został  zawiadomiony  o  terminie  rozprawy  w  dniu 

31.01.2017 r., co potwierdził odrębnym potwierdzeniem przesłanym e-mailem w tym samym 

dniu. Po drugie, Zamawiający został zawiadomiony o terminie rozprawy w dniu 31.01.2017 r., 

co potwierdził faxem tego samego dniu. Wyznaczono termin rozprawy na dzień 07.02.107 r. 

godz.  13:00.  Termin  rozprawy  nie  został  zniesiony  osobnym  zawiadomieniem.  W  dniu 

30.01.2017  r.  miało  miejsce  przystąpienie  firmy  MGGP  SA.  -  w  formie  pisemnej,  jako 

wskazywano  powyżej.  Kopie  przystąpienia  przekazano  30.01.2017  r.  na  adres  e-mailowy 

Zamawiającego: 

[email protected]

,  zostało  to  potwierdzone  oddzielnym  pismem  

w  tym  dniu  przez  Zamawiającego;  oraz  na  adres  e-mailowy  Odwołującego: 

[email protected]

. Dowody załączono do zgłoszenia. W dniu 03.02.2017 r. Zamawiający 

uwzględnił  odwołanie  03.02.2017  r.,  o  czym  poinformował  tak  Przystępującego,  jak  


i  Odwołującego  /co  wynika  z  informacji  w  piśmie  –  „Do  wiadomości”/.  Sprzeciw 

Przystępującego  miał  miejsce  -  w  formie  pisemnej  –  06.02.2017  r.,  po  wezwaniu  ze  strony 

Izby  wystosowanej  w  dniu  03.02.2017  r.  Kopia  sprzeciwu    przekazano  06.02.2017  r.  na 

adres  e-mailowy  Zamawiającego: 

[email protected]

,  zostało  to  potwierdzone 

oddzielnym  pismem  w  tym  dniu  przez  Zamawiającego;  oraz  na  adres  e-mailowy 

Odwołującego: 

[email protected]

.  Dowody  załączono  do  sprzeciwu.  Adresy  e-mailowe 

wskazane były to adresy Zamawiającego z SIWZ oraz Odwołującego z odwołania.  

W konsekwencji Izba wszelkie twierdzenia osoby, która pojawiła się po 1,5 godziny, 

podającej  się  za  pełnomocnika  Odwołującego,  o  tym,  że  nie  wiedziała,  że  w  postępowaniu 

zostało zgłoszone przystąpienie i w konsekwencji uwzględnienia jest sprzeciw za gołosłowne 

i niewiarygodne. Podobnie twierdzenia, że nie wiedział o tym także Zamawiający.  

Izba dodatkowo wyjaśnia, że nie uznała przesłanego faxem ciągu pełnomocnictw, tj. 

pełnomocnictwa  głównego  oraz  substytucji,  czyli  kopi  dokumentów  mocujących,  jako  nie 

potwierdzonych  za  zgodność  z  oryginałem.  Należy  podkreślić,  że  osoba,  która  się  stawiła 

przyznała  /nie  zaprzeczając  stanowisku  Przystępującego/,  że  nie  mogła  ich  poświadczyć, 

gdyż  nie  miała  możliwości  zapoznawania  się  z  oryginałami. Wnosiła  jedynie  o  tymczasowe 

dopuszczenie  do  reprezentacji  przed  KIO,  czego  nie  można  było  uczynić  z  uwagi  na  brak 

wyraźnych  podstaw  do  tego  w  procedurze  przed  KIO,  która  jest  regulowana  osobnym 

rozporządzeniem.  Późniejsze  próby  korekty  tego,  po  wydaniu  postanowienia  do  protokołu            

o  niedopuszczeniu,  Izba  uznała  za  niewiarygodne,  tym  bardziej,  że  także  niewiarygodnymi 

okazały  się  twierdzenia  o  tym,  że  Odwołujący  nie  miał  wiedzy,  że  w  postępowaniu 

przetargowym  istnieje  Przystępujący,  który  złożył  skuteczny  sprzeciw  od  uwzględnienia 

odwołania. 

Przedłożone  do  akt  sprawy  przez  osobę,  która  się  stawiła  osobnego  poświadczenia 

co  do  dostarczonego  ciągu  pełnomocnictw  miało  miejsce  dopiero  po  zamknięciu  rozprawy, 

co  Izba  uznała  za  niedopuszczalne  i  stojące  w  sprzeczności  z  tym  co  miało  miejsce  na 

rozprawie.    

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

szczególności 

postanowień 

SIWZ, 

modyfikacji 

SIWZ 

r.,                          

29.08.2016  r.,  31.08.2016  r.,  01.09.2016  r.,  15.09.2016  r.,  oferty  Przystępującego, 

zbiorczego  zestawienia  ofert,    treści  wezwań  Zamawiającego  z  27.09.2016  r.  oraz                          

z  14.10.2016  r.  oraz  otrzymanych  odpowiedzi  -  wyjaśnień  Przystępującego  z  30.09.2016  r. 

oraz z 19.10.2016 r. /oba wyjaśnienia zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa/, notatki 


służbowej z 17.11.2016 r., jak informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z 16.01.2017 r. 

(przekazanego e-mailem 17.01.2017 r.).  

W  poczet  materiału  dowodowego  zaliczono  również  złożone  na  rozprawie  przez 

Przystępującego wraz z pismem procesowym: 

•  zał. nr 1 do pisma procesowego Przystępującego; 

•  zał. nr 2 do pisma procesowego Przystępującego /tajemnica przedsiębiorstwa/; 

•  dodatkowe 

kopie 

trzech 

rodzajów 

dokumentów 

zastrzeżonych 

/tajemnica 

przedsiębiorstwa/ dołączonych do zał. nr 2; 

•  wydruki  ze  stron  internetowych  potwierdzające  realność  kosztów  delegacji  dla 

pracowników przewidzianych na potrzeby zamówienia /jawne/.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie,  przystąpienie,  odpowiedź  na  odwołanie  /uwzględnienie  odwołania/, 

sprzeciw,  a  nadto  stanowiska  i  oświadczenia  Przystępującego  (obie  strony  nieobecne  na 

rozprawie)

 złożone ustnie do protokołu.  

Do  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  postępowania 

odwoławczego  stosuje  się  przepisy  nowelizacji  ustawy  Praw  zamówień  publicznych 

dokonanej  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  –  Prawo  zamówień 

publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020), opublikowanej w dniu 

13.07.2016  r.  w  Dzienniku  Ustaw  Rzeczypospolitej  Polskiej  pod  poz.  1020,  która  weszła              

w życie w dniu 28.07.2016 r.  

Izba  ustaliła  ponadto,  ze  względu  na  termin  wniesienia  odwołania  w  niniejszej 

sprawie,  że  do  postępowania  odwoławczego  mają  zastosowanie  przepisy  zmienionego 

rozporządzenia  w  sprawie  kosztów  na  mocy  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  9 

stycznia  2017  r.  zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47) w związku z brzmieniem § 2 ww. rozporządzenia.  

Nadto, że względu na termin wszczęcia przedmiotowego postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  /30.07.2016  r./  w  niniejszej  sprawie,  do  postępowania 

odwoławczego  nie  mają  zastosowanie  przepisy  zmienionego  rozporządzenia  w  sprawie 

Rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z  20  grudnia  2016  r.  zmieniającym 

rozporządzenie  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  

z 2016 r., poz. 14) w związku z brzmieniem § 2 ww. rozporządzenia. 

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   


•  art.  90  ust.  3  Pzp  poprzez  przyjęcie,  że  złożone  przez  MGGP  S.A.  wyjaśnienia  są 

prawidłowe i uzasadniają przyjęcie, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska; 

•  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  jako  oferty 

najkorzystniejszej podczas gdy Zamawiający winien ofertę odrzucić jako zawierającą rażąco 

niską cenę; 

• art. 91 ust 1 Pzp poprzez niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej poprzez 

Odwołującego; 

• art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty MGGP S.A., pomimo że jej 

złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji; 

•  art.  7  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego odwołania  oraz pisma procesowego Przystępującego złożonego na rozprawie

W tym zakresie, Izba wskazuje na przywołane w treści odwołania oraz pisma procesowego 

Przystępującego,  wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej  (z  27.09.2016  r. 

oraz  z  14.10.2016  r.)  oraz  otrzymane  odpowiedzi  -  wyjaśnień  z  30.09.2016  r.  oraz                     

z  19.10.2016  r.  Złożone  odpowiedzi  zawierają  m.in.  dane  tabelaryczne  przynależne  sensu 

stricte  wyliczeniu  Przystępującego.  Oba  pisma  zostały  zastrzeżone  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa.  Zawierają  one  także  uzasadnienie  zasadności  zastrzeżenia  swojej  treści 

jako  tajemnica  przedsiębiorstwa.  Dodatkowo,  Izba  wskazuje  na  notatkę  służbową 

Zamawiającego  z  17.11.2016  r.,  która  jest  określona  mianem  „Notatką  biegłych”.  Nadto, 

kluczowy  zał.  nr  2  do  pisma  procesowego  Przystępującego  miał  także  charakter  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  oraz  trzy  dodatkowe  dokumenty  do  niego.  Izba  odniesie  się  do 

poszczególnych  kwestii  w  ramach  rozpatrywania  kolejnych  zarzutów.  Jednocześnie 

zastrzegając,  że  z  uwagi  na  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  używa  sformułowań 

ogólnych,  a  jeśli  odnosi  się  do  konkretnych  kwestii  to  czyni  to  jedynie  w  zakresie 

wynikającym z jawnego pisma procesowego Przystępującego i mającego ten sam charakter 

zał.  nr  1,  czy  też  wyłączonych  wydruków.  Przywołuje  także  konkretne  kwestie,  na  które 

powoływał  się  Przystępujący  na  rozprawie,  co  znajduje  swoje  odzwierciedlenie  w  protokole                 

z  rozprawy.  Nic  ponad  to  nie  zostało  ujawnione.  Należy  także  zauważyć,  że  nieobecność 

Odwołującego  nie  pozostawała  bez  wpływu  na  okoliczności  sprawy.  Z  tych  względów  Izba 

szczegółowo  odniosła  się  do  kwestii  związanych  z  zgłoszonym  przystąpieniem  oraz 

sprzeciwem,  zawiadomieniami  o  terminie  rozprawy,  jak  i  kwestią  niepotwierdzonego  za 


zgodność  z  oryginałem  osoby,  która  pojawiła  się  po  blisko  1,5  godziny  od  otwarcia 

posiedzenia.   

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

W zakresie pierwszego i drugiego zarzutu, Izba odniesie się do nich łącznie uznając, 

ze podlegają one oddaleniu.  

W  pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  Odwołujący  w  żadnym  wypadku  nie 

udowodnił  swoich  twierdzeń  zawartych  w  odwołaniu.  Co  także  istotne  nie  uczynił  tego 

również na rozprawie, gdyż jego przedstawiciele, mimo prawidłowego zawiadomienia i braku 

informacji o zniesieniu terminu nie stawili się. Osoba, która pojawiła się po blisko 1, 5 godziny 

rozprawie,  miała  kopie  pełnomocnictwa  przesłaną  faxem,  nie  poświadczoną  za  zgodność, 

którą Izba nie uznała. 

Jednakże mimo tych okoliczności, Izba przeanalizował materiał dowodowy w sprawie 

po  kątem  sformułowanych  w  odwołaniu  zarzutów.  W  tym  zakresie  istotne  było,  że 

Zamawiający  przeprowadził  postępowanie  wyjaśniające  wzywając  dwukrotnie  do  wyjaśnień 

w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej  (27.09.2016  r.  oraz  14.10.2016  r.).  W  odpowiedzi  uzyskał 

obszerne  wyjaśnienia  30.09.2016  r.  oraz  19.10.2016  r.,  zastrzeżone  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa.  Powyższe  obligowało  do  analizy  złożonych  wyjaśnień  w  postępowaniu 

przetargowym,  pod  kątem  zarzutów,  jak  również  w  kontekście  pisma  procesowego 

złożonego  na  rozprawie  przez  Przystępującego,  który  także  złożył  sprzeciw  od 

uwzględnienia  odwołania  przez  Zamawiającego.  Wraz  z  przedmiotowym  pismem  złożono 

jawny zał. nr 1 oraz będący tajemnicą przedsiębiorstwa zał. nr 2 poparty także dodatkowymi 

trzema  dokumentami  zastrzeżonymi,  jak  i  jawnymi  wydrukami  ze  stron  internetowych 

potwierdzających  realność  kosztów  delegacji  dla  pracowników  przewidzianych  na  potrzeby 

zamówienia.  

W  ocenie  Izby,  należy  potwierdzić,  że  zał.  nr  1  wskazuje  w  których  fragmentach             

(w  sposób  konkretny  i  szczegółowy)  wyjaśnień  udzielonych  w  trakcie  postępowania 

przetargowego zostały omówione koszty świadczeń przywołane przez Odwołującego. Z kolei 

zał.  nr  2  zawiera  trzy  tabele:  Pierwsza  przedstawia  udział  poszczególnych  elementów 

kosztowych  wskazanych  w  wyjaśnieniach  w  różnych  elementach  zamówienia  (w  tym 

alokacja  personelu).  Druga  stanowi  zestawienie  kosztów  opisanych  przez  Przystępującego  

w  wyjaśnieniach  wraz  z  odniesieniem  się  do  twierdzeń  zawartych  w  odwołaniu.    Trzecia 

wykazuje  realny  charakter  stawek  za  osobodzień  pracy  członków  personelu,  także                     

w kontekście udzielonych w postępowaniu przetargowym wyjaśnień.  


Izba  podkreśla,  że  tak  pismo,  jak  i  oba  załączniki  mają  oparcie  w  złożonych  

w  postępowaniu  wyjaśnieniach,  odpowiadają  w  swej  treści  wyjaśnieniom  udzielonym  

w  procedurze.  Powołują  się  na  konkretne  wyjaśnienia,  ich  fragmenty,  strony,  czy  też 

określone  wersy  danej  tabeli.  Izba  uznała,  że  informacje  wynikające  z  pisma 

Przystępującego, jego załączników nie rozszerzają informacji uzyskanych w procedurze. Za 

rozszerzenie  Izba  nie  uznała  przeliczenia  danych  z  wyjaśnień,  ani  odniesienia  się  do 

sposobu 

kalkulacji 

przedstawionego 

odwołaniu. 

Izba 

podzieliła 

stanowisko 

Przystępującego  z  rozprawy,  że  Odwołujący  przedstawił  w  odwołaniu  względem  sposobu 

kalkulacji zupełnie odmienne podejście do wyceny. Odwołujący przedstawił bowiem wycenę 

według poszczególnych zadań, zaś Przystępujący w kontekście osób, materiałów dla danego 

zadania, zaangażowania sprzętowego, czy też kosztów administracyjnych. Z tych względów 

Przystępujący  miał  prawo  przełożyć  swój  sposób  wyceny  na  sposób  przedstawiony                      

w odwołaniu. Uczynił to w tabeli 2 zał. nr 2 do pisma procesowego złożonego na rozprawie 

przez  Przystępującego,  w  ocenie  Izby,  z  uwagi  na  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  należy 

stwierdzić ogólnie, że uczynił to nadzwyczaj szczegółowo i wnikliwie. Dane tam zawarte mają 

oparcie  we  wcześniejszych  wyjaśnieniach.  Wszystko  to  co  jest  tam  ponad,  miał  prawo 

przedstawić  na  rozprawie.  Izba  wskazuje,  że  do  dnia  uwzględnienia  odwołania  przez 

Zamawiającego,  nie  wykazywał  Zamawiający  żadnych  wadliwości.  Należy  zaznaczyć,  że 

Zamawiający  sporządził  w  dniu  17.11.2016  r.  notatkę  służbową  /określaną  także  notatką 

biegłych/, z której wynika, że w dniach 28.10.-17.11.2016 r. dokonano analizy dokumentacji 

przetargowej dotyczącej przedmiotowego zamówienia, która obejmowała złożone oferty oraz 

wyjaśnienia  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny.  Została  ona  przeanalizowana  pod  względem 

możliwości  wykonania  prac  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia.  Podczas  analizy 

dokumentacji  nie  dostrzeżono  uchybień,  które  mogłyby  stanowić  podstawę  do  odrzucenia 

ofert. Wynika więc z tego, że Zamawiający dochował należytej staranności, a ocena nie miał 

charakteru  mechanicznego,  ale  merytorycznej  analizy  także  w  kontekście  pierwotnego 

wyboru  oferty  tego  Wykonawcy.  Jej  rezultat  był  więc  przemyślany.  Nie  żądał  też 

Zamawiający  przedstawienia  wyjaśnień  w  sposób  oczekiwany  przez  Odwołującego.  Nie 

dopytywał, co do kwestii związanych, ze szczegółowym sposobem realizacji poszczególnych 

elementów  zamówienia  w  kontekście  harmonogramu,  ale  detalicznych  czynności. 

Przystępujący  odpowiedział  wyczerpująco  na  każde  z  czterech  pytań  zadanych  przez 

Zamawiającego  w  wezwaniu  z  14.10.2016  r.  Przystępujący  odniósł  się  także  do 

ewentualnych  –  kosztów  podniesionych  hasłowo  na  str.  15  odwołania.  Na  podstawie 

przedłożonych  materiałów.  Izba  uznała,  że  brak  jest  podstaw  do  uznania  braku  wyceny 

całości prac, w tym także gwarancji. Podobnie, w kwestii amortyzacji, Przystępujący stał na 

stanowisku,  iż  stanowią  one  ogólne  koszty  zarządu  i  nie  są  kosztem  projektu.  Stanowisko 

Przystępującego,  co  do  obliczania  kosztów  administracyjnych  proporcjonalnie  do 


zaangażowania na potrzeby danego zamówienia w ocenie Izby jest wiarygodne i  zasługuje 

na uznanie. Niewątpliwe też elementem różnicującym koszty jest brak kosztów rekrutacji. Na 

podstawie tabeli 3 zał. nr 2 w oparciu także o wyjaśnienia należy uznać, że pracownicy będą 

otrzymywać  wynagrodzenie  w  wysokości wyższej niż  wynagrodzenie minimalne. Izba także 

wzięła pod uwagę okoliczność, że de facto uznał Odwołujący w swoim odwołaniu na str. 13, 

ż

e gdyby oferta Przystępującego była wyższa o 38 tys. zł, byłaby do przyjęcia, czyli przyznał, 

ż

e  cena  poniżej  2  mln  zł,  jest  do  przyjęcia  na  potrzeby  przedmiotowego  zamówienia.  Izba 

podzieliła stanowisko Przystępującego, że istniejące różnice w wycenie mogą równie dobrze 

mieć swoje źródło w odmiennej marży Odwołującego.  

Izba  potwierdziła,  że  z  materiałów  przedstawionych  przez  Przystępującego,  a  także 

mających oparcie w wyjaśnieniach wynika, iż zaoferowana cena uwzględnia rezerwę i zysk. 

Należy  uznać,  że  potwierdzają  one  również,  to  co  podczas  rozprawy  wskazywał 

Przystępujący.  W  zakresie  kosztów  zarządzania  projektem  Przystępujący  stanął  na 

stanowisku, iż koszty podane przez Odwołującego związane z samochodem i telefonem są 

zawyżone,  w  jego  wypadku  jest  to  koszt  rzędu  telefony  23  zł/m-c,  a  koszt  związany                      

z korzystaniem z samochodu i telefonu razem to 500 zł/m-c z uwzględnieniem średniej ceny 

paliwa w danym czasie. Podkreślił, iż   w tym elemencie jego wycena jest wyższa od podanej 

przez Odwołującego w odwołaniu. W zakresie zadania 1 wycena przedstawiona w odwołaniu 

jest zgodna z wycena przedstawiona  przez Przystępującego. W zakresie zadania 2 wycena 

u  Przystępującego  jest  wyższa  od  wyceny  przedstawionej  w  odwołaniu.  Przewidywał,  jak 

wskazał,  na  rozprawie,  udział  kierownika  projektu,  jednego  specjalistę  GIS  i  dwóch 

młodszych  specjalistów  GIS.  W  zakresie    zadania  3    jego  wycena  jest  wyższa  od  wyceny 

przedstawionej w odwołaniu. W ramach zadania 4 podobnie jest jak w podzadaniu 2. Z kolei 

w  podzadaniu  1  jest  różnica  w  druga  stronę.  Wskazał,  iż  nie  podziela  argumentacji 

Odwołującego,  co  do  przedstawionego  w  tym  zakresie  kosztu  przetworzenia  jednego 

arkusza  mapy.  Stwierdził  de  facto,  że  tylko  w  podzadaniu  1  zadania  4  koszty  po  stronie 

Przystępującego  są  niższe.  Wskazał,  iż  wg  jego  wyliczeń  z  uwzględnieniem  algorytmu 

wynagrodzenia pracowników przewidzianych do realizacji powyższego zadania  winna to być 

wielkość 105 zł. - str. 20 zał. nr 2 do pisma procesowego złożonego w dniu dzisiejszym na 

rozprawie.  Uznał,  że  koszt  rzędu  142,  85  zł  podany  przez  Odwołującego  jest  zbyt  wysoki. 

Izba uznała stanowisko Przystępującego zwłaszcza w tej ostatniej w kwestii za wiarygodne.   

Inaczej  mówiąc  różnica  w  wycenie  przedstawionej  w  odwołaniu,  a  wycenie 

przedstawionej  przez  Przystępującego  znajduje się  generalne,  w  dwóch  miejscach  tzn. jest  

w tych miejscach niższa wartość, w pozostałych jest wyższa lub równa, pkt 5.1 i 5.2 tabeli nr 

2 zał. nr 2 (dotyczy zadania 4 podzadania1). Podnosił także na rozprawie Przystępujący, iż 

przyjął inny sposób realizacji spoczywających na nim obowiązków niż Odwołujący w zakresie 


realizacji gwarancji. Koszty stałe i administracji znajdują się na str. 21-23 tabeli nr 2 zał. nr 2 

pisma procesowego złożonego na rozprawie przez Przystępującego. Wskazał także, iż w zał. 

nr  2  znajduje  się  tabela  nr  3  dot.  kosztów  zatrudnienia  personelu  przewidzianego  przez 

Przystępującego od str. 25-27. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie zarzutu czwartego, Izba uznała że podlega on oddaleniu.  

Wobec  nie  potwierdzenia  się  głównych  zarzutów,  nie  można  uznać  tego  zarzutu. 

Jednakże  Izba  oponuje,  przeciwko  „mechanicznemu”  utożsamianiu  obu  zarzutów  –  tzn. 

naruszenia  art.  89  ust.1 pkt  4  Pzp  z  naruszeniem  art.  89  ust.1  pkt  3  Pzp, gdyż  są  to  zgoła 

odmienne  normy.  Podejście  do  kwestii  rozwiązań  utrudniających  dostęp  do  rynku  

w  kontekście  danego  postępowania  o  zamówienie  publiczne  bywa  różne.  Izba  podnosi,  że            

w doktrynie (D. Szczepański: Rażąco niska cena. "Lex", nr 96117) zwraca się również uwagę 

na  to,  że  cena  rażąco  niska  jest  mylnie  utożsamiana  z  ceną  dumpingową  w  rozumieniu 

przepisów  UZNK  oraz  ustawy  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  (Ustawa  z  dnia  16 

lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Dz. U. 2007, nr 50, poz. 331 z późn. 

zm.). Zgodnie z pierwszą ustawą, dumping ujęty jest jako sprzedaż towarów i usług poniżej 

kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztu zakupu w celu 

eliminowania innych przedsiębiorców. Zgodnie z przepisami taki czyn należy uznać za czyn 

nieuczciwej konkurencji polegający faktycznie na utrudnieniu innym przedsiębiorcom dostępu 

do  rynku.  Natomiast  zgodnie  z  ustawą  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  z  cenami 

dumpingowymi  mamy  do  czynienia  w  sytuacji,  kiedy  przedsiębiorca  dominujący  na  danym 

rynku ustala ceny na niskim poziome w celu wyeliminowania konkurencji (M. Krasnodębska-

Tomkiel: Cena jest istotnym elementem rywalizacji. "Zamówienia Publiczne. Doradca" 2012, 

nr  5,  s.  13).  Na  gruncie  Pzp  Zamawiający  nie  jest  w  stanie  udowodnić  popełnienia  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  wspomnianych  przepisów  z  uwagi  na  konieczność 

udowodnienia  przesłanki  eliminowania  innych  przedsiębiorców.  Za  wyrokiem  KIO                          

z  13.03.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  406/12:  "Zgodnie  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji  czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne  z prawem 

lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Art.  15  ust.  1  zawiera  uszczegółowienie  zasady  wskazanej  w  art.  3  ust.  1  i  stanowi,  ż

czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym  przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku,  

w  szczególności  przez:  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub 

ś

wiadczenia  albo  ich  odprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu  eliminacji  innych 

przedsiębiorców  (art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji).  Dla 

wyczerpania  dyspozycji  tego  przepisu  niezbędnym  pozostaje  zatem  wykazanie  dokonania 

sprzedaży  towarów  (usług)  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia,  przez  co  dochodzi  do 


utrudnienia  innym  przedsiębiorstwom  dostępu  do  rynku,  a  nadto  utrudnienie  to  ma  za  swój 

cel  eliminację  innych  przedsiębiorców.  Przesłanki  sprzedaży  poniżej  kosztów  własnych 

sprawcy  czynu  oraz  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców  muszą  występować 

kumulatywnie. Dodatkowo warto zauważyćże warunkiem realizacji przesłanki celu, o której 

mowa  w  analizowanym  przepisie,  jest  dysponowanie  przez  sprawcę  potencjałem  zdolnym 

zamiar ten urzeczywistnić. Warunkiem dyktowania innym podmiotom zachowań na rynku jest 

posiadanie  przez  przedsiębiorcę  pozycji  dominującej,  która  sprawia,  że  nie  spotka  się  on                 

z  istotną  konkurencją.  Tak  też  orzekł  Sąd  Apelacyjny  w  Warszawie  w  wyroku  z  dnia  10 

stycznia  2008  roku  sygn.  akt  I  ACa  231/07.  Izba  podnosi,  że  Odwołujący  nie  przedstawił 

dowodów  potwierdzających  zaistnienie  przesłanek,  o  których  mowa  w  art.  15  ust.  1  pkt  1 

ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Ograniczył  się  jedynie  do  stwierdzenia,  iż 

złożenie  oferty  z  rażąco  niską  ceną,  a  za  taką  uznawał  ofertę  Ente,  stanowi  równocześnie 

czyn nieuczciwej konkurencji opisany w ww przepisie. Jako że zdaniem Izby zarzut złożenia 

przez  Ente  oferty  z  rażąco  niską  ceną  nie  potwierdził  się,  tym  samym  także  zarzut 

naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  należy  uznać  za  niezasadny.  Odwołujący  nie 

wykazał  zaistnienia  przesłanek  niezbędnych  dla  przyjęcia,  iż  złożenie  oferty  stanowiło  czyn 

nieuczciwej  konkurencji,  o  którym  mowa  w  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji.  Okoliczność,  że  zaoferowana  cena  jest  niższa  od  cen  konkurencji 

nie  dowodzi,  że  cena  ta  jest  rażąco  niska  lub  została  skalkulowana  poniżej  kosztów 

wytworzenia.  Należy  podkreślić,  że  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich 

wytworzenia  lub  świadczenia  w  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców  jest  tylko 

przykładowym przejawem czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na utrudnianiu innym 

przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku.  Jednakże  nie  każde  utrudnianie  dostępu  do  rynku  jest 

równocześnie  czynem  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  ze  stanowiskiem  Urzędu  Ochrony 

Konkurencji i Konsumentów wyrażonym w "Interpretacji nowelizacji przepisów …..", na które 

powoływał  się  także  Odwołujący,  jest  nim  tylko  takie  utrudnianie  dostępu  do  rynku,  które 

może być uznane  za sprzeczne  z ustawą, czyli nieuczciwe. Aby tak się stało muszą  zostać 

spełnione  przesłanki  z  art.  15  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Za  takie  będą 

więc  uznane  tylko  takie  działania,  które  naruszają  klauzulę  generalną  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (art.  3  ust.  1  tej  ustawy)  -  są  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi 

obyczajami  oraz  zagrażają  lub  naruszają  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta,                          

a  równocześnie  skutkują  utrudnianiem  dostępu  do  rynku  i  polegają  w  szczególności  na 

zachowaniach  wskazanych  w  przepisie  szczególnym,  którym  w  tym  przypadku  jest  art.  15 

ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Utrudnianie  dostępu  do  rynku  ma  miejsce 

wtedy,  gdy  przedsiębiorca  podejmuje  działania  które  uniemożliwiają  innemu  przedsiębiorcy 

rynkową  konfrontację  produkowanych  przez  niego  towarów  w  efekcie  czego  swoboda 

uczestniczenia w działalności gospodarczej, czyli swoboda wejścia na rynek, oferowania na 


nim swoich towarów lub usług lub wyjścia z rynku ulega ograniczeniu. Jeżeli działania te nie 

wynikają  z  istoty  konkurencji,  lecz  są  podejmowane  w  celu  utrudnienia  dostępu  do  rynku             

i  przy  pomocy  środków  nieznajdujących  usprawiedliwienia  w  mechanizmie  wolnej 

konkurencji,  stanowią  one  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  powyższym  uznać 

należy,  że  samo  oferowanie  cen  nawet  znacząco  niższych  od  cen  konkurentów  nie 

przesądza  jeszcze  o  zaistnieniu  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Konieczne  jest  wykazanie, 

ż

e taka oferta narusza art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (gdy 

zarzut  tak  jak  w  treści  niniejszego  odwołania  dotyczy  sprzedaży  poniżej  kosztów 

wytworzenia) i nie można jej uznać za normalny przejaw walki konkurencyjnej. Zdaniem Izby, 

Odwołujący na którym ciąży obowiązek wynikający z treści art. 6 kc nie wykazał popełnienia 

(…)  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  a  jego  twierdzenia  w  tym  zakresie  nie  zostały  poparte 

dowodami.". W ocenie Izby,  oferowanie  cen  nawet  znacząco  niższych  od  cen konkurentów 

nie przesądza jeszcze o zaistnieniu czynu nieuczciwej konkurencji. W innym orzeczeniu KIO 

stwierdzono (wyrok KIO z 12.02.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 551/09) ustawodawca w sposób 

wyraźny  dokonał  rozróżnienia  pojęcia  rażąco  niskiej  ceny  i  czynu  nieuczciwej  konkurencji,           

a  zatem  jakakolwiek  próba  utożsamiania  tych  instytucji  jest  nieuprawniona.  Stwierdzenie 

rażąco  niskiej  ceny  nie  daje  możliwości  jednoczesnego  przypisania  wykonawcy  czynu 

nieuczciwej konkurencji.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Względem  zarzutu  trzeciego  oraz  piątego,  Izba  uznała  że  z  uwagi  na 

niepotwierdzenie  się  poprzednich  zarzutów  brak  jest  podstaw  do  stwierdzenia  naruszeń 

Zamawiającego w tym zakresie. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10  Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b

rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

Przewodniczący: 

………………………………