KIO 1571/17 Sygn. akt: KIO 1615/17 WYROK dnia 22 sierpnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1571/17 

Sygn. akt: KIO 1615/17 

WYROK 

z dnia 22 sierpnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Brzeska 

Protokolant:   

Rafał Komoń  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2017 r. w Warszawie odwołań wniesionych 

przez:  

A. 

Wykonawcę Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu (sygn. akt KIO 

1571/17) w dniu 31 lipca 2017 r., 

B. 

Helikopter  Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii (sygn. akt KIO 1615/17) w 

dniu 3 sierpnia 2017 r.,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego: 

Lotnicze  Pogotowie  Ratunkowe  z 

siedzibą w Warszawie  

przy udziale wykonawcy  

A. 

Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii zgłaszającego przystąpienie 

do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1571/17 po stronie Zamawiającego 

B. 

Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu zgłaszającego przystąpienie 

do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1615/17 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  Oddala oba odwołania;  

Kosztami  postępowania  obciąża 

wykonawcę  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z 

siedziba  w  Poznaniu  oraz  wykonawcę  Helikopter  Air  Transport  G.m.b.H  z 

siedzibą w Austrii i: 


1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

30  000  zł  00  gr 

(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołujących 

się tytułem wpisów od odwołań, w tym:  

A) kwotę 

15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną 

przez 

wykonawcę  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  tytułem 

wpisu od odwołania;  

B) kwotę 

15 000 zł 00 gr  (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną 

przez 

wykonawcę Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii tytułem 

wpisu od odwołania;  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t. j. Dz. z 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Warszawie 

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt: KIO 1571/17, KIO 1615/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Warszawie

 prowadzi w  

trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo 

zamówień  publicznych  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2007  r.  Nr  223,  poz.  1655,  z późn.  zm.) 

(zwanej  dalej  również  „ustawą  Pzp”),  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn: 

„Modyfikacja dwudziestu trzech (23) śmigłowców typu EC 135, użytkowanych przez lotnicze 

pogotowie  ratunkowe,  do  standardu  NVIS  oraz  zakup  dziewięćdziesięciu  sześciu  (96) 

kompletów lotniczych gogli noktowizyjnych". 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 27 kwietnia 2017 r. pod numerem 2017/S 082-158599. 

W dniu 21 lipca 2017 r. Zamawiający zawiadomił wykonawcę Glomex MS Polska Sp. 

z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy  Pzp  jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ.  W  dniu  24  lipca  2017  r.  Zamawiający 

zawiadomił  wykonawcę  Helikopter  Air  Transport  G.m.b.H  z  siedzibą  w  Austrii  o  odrzuceniu 

oferty wykonawcy Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 1571/17 

Wykonawca  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  (zwany  dalej: 

Odwołującym  Glomex”)  w  dniu  31  lipca  2017  r.  (data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej)  złożył  odwołanie  na  czynność  odrzucenia  jego  oferty  w  postępowaniu. 

Odwołujący  Glomex  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp:  

I.  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - poprzez odrzucenie w postępowaniu oferty złożonej przez 

Odwołującego,  pomimo  że  treść  tej  oferty,  wbrew  stanowisku  Zamawiającego,  odpowiada 

treści  SIWZ,  zgodność  ta  została  potwierdzona  przez  Odwołującego  w  wyjaśnieniach 

złożonych na wezwanie Zamawiającego w toku postępowania w trybie art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp,  których  Zamawiający  nie  uwzględnił  należycie  przed  podjęciem  decyzji  o  odrzuceniu 

oferty Odwołującego i nie rozważył możliwości poprawienia w jej treści omyłek stanowiących 

przedmiot złożonych wyjaśnień; 

II. 

z  ostrożności  -  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  -  poprzez  zaniechanie  przez 

Zamawiającego  czynności  polegającej  na  poprawieniu  w  ofercie  złożonej  w  postępowaniu 


przez  Odwołującego  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  oferty  z  SIWZ, 

niepowodujących istotnych zmian w treści oferty, o których Zamawiający powziął informację 

na podstawie treści wyjaśnień złożonych przez Odwołującego na wezwanie Zamawiającego 

w  toku  postępowania  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  i  które  nie  prowadziły  do  istotnych 

zmian  w  ofercie  Odwołującego,  pomimo  iż  zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  był  zobowiązany  do  poprawienia  tego  rodzaju  omyłek  i  do  niezwłocznego 

zawiadomienia  o  tym  wykonawcy,  wskutek  czego  Odwołujący  miałby  możliwość  wyrażenia 

zgody na poprawienie omyłek w ofercie w terminie 3 dni od dnia, 

III.  w  związku  z  tym,  że  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  objętego 

postępowaniem doznał uszczerbku w wyniku naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 

pkt  2  oraz  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  które  to  naruszenia  mają  wpływ  na  wynik 

postępowania,

  na  podstawie  art.  180  ust.  3  w  związku  z  art.  192  ust  3  pkt  1)  ustawy  Pzp 

Odwołujący wniósł o:  

a) 

merytoryczne rozpoznanie niniejszego odwołania i jego uwzględnienia w całości, 

b) 

nakazania  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na  odrzuceniu 

oferty złożonej przez Odwołującego w postępowaniu, 

c) 

a nadto - z ostrożności - nakazania Zamawiającemu poprawienia w ofercie złożonej w 

postępowaniu  przez  Odwołującego  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  oferty  z 

SIWZ,  niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę,  tj.  omyłek  w  Tabeli  5  (Lotnicze  gogle  noktowizyjne)  załączonego  do  oferty 

wykonawcy wypełnionego Załącznika nr 2 do SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia - Warunki 

graniczne):  w  poz.  5.2.1.12  -  „Dystorsja,  Dystorsja  trapezoidalna  (Keystone'a)  -  jeżeli 

występuje":  poprzez  zastąpienie  w  kolumnie  4  słów:  „Nie  dotyczy  dla  generacji  111" 

następującymi słowami: „Dystorsja: 1% lub mniej, Dystorsja trapezoidalna: mniej niż 1%", w 

poz. 5.3.1.5 - „FOM (Figurę of Merit)"; poprzez  zastąpienie  w kolumnie 4 słów: „1800 FOM 

jeżeli licencja na to pozwoli" następującymi słowami: „minimum 1600", w poz. 5.3.1.8 - „SNR 

(...)": poprzez zastąpienie w kolumnie 4 liczby: „22" następującymi słowami: „minimum 25", 

d) 

nakazania Zamawiającemu ponowienia czynności badania i dokonania oceny ofert z 

uwzględnieniem oferty złożonej przez Odwołującego, 

e) 

przeprowadzenia  dowodów  z  dokumentów  powołanych  w  treści  niniejszego 

odwołania,  w  tym  objętych  dokumentacją  postępowania  tub  przedłożonych  na  rozprawie 

przez Odwołującego, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania. 

Odwołujący  wniósł  o  obciążenie  Zamawiającego  całością  kosztów  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  192  ust.  10  u.p.z.p.  w  związku  z  §  5  ust.  2  pkt  1) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238, ze zm.), w tym o 


zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów, o których mowa w § 3 pkt 

2) powołanego rozporządzenia. 

Odwołanie o sygn. akt KIO 1615/17 

Wykonawca  Helikopter  Air  Transport  G.m.b.H  z  siedzibą  w  Austrii  (zwany  dalej: 

Odwołującym Helikopter”) w dniu 3 sierpnia 2017 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej)  złożył  odwołanie  wobec  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Glomex 

MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu w oparciu o dodatkowe okoliczności, stanowiące 

podstawę 

odrzucenia 

oferty 

ww. 

wykonawcy. 

Odwołujący 

Helikopter 

Zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

art.  89  ust  1  pkt  2  w  zw.  art.  36b  ust.  1  i  art.  2  pkt  9b  ustawy  Pzp  poprzez  ich 

niezastosowanie  i  w  konsekwencji  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  w  oparciu  o  uchybienie 

polegające na braku wskazania w ofercie wszystkich części zamówienia, których wykonanie 

wykonawca  ten  zamierza  powierzyć  podwykonawcom,  a  także  braku  podania  przez  tego 

Wykonawcę firmy podwykonawcy Nightline Inc; 

alternatywnie art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. w zw. art. 36b ust. 1, art. 2 pkt 9b i art. 

25a  ust.  5  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie  i  w  konsekwencji  zaniechanie 

czynności  wykluczenia  wykonawcy  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  z 

postępowania,  pomimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego  co  do  zakresu  części 

zamówienia,  których  wykonanie  Wykonawca  ten  zamierza  powierzyć  podwykonawcy,  a 

także firm podwykonawców, co mogło mieć istotny wpływ na podjęcie przez Zamawiającego 

decyzji o wykluczeniu tego wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12, 14, 15, 21, 22 lub 

ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp; 

ewentualnie  art.  24  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i  w 

konsekwencji zaniechanie czynności wykluczenia wykonawcy Glomex MS Polska Sp. z o.o. 

z siedziba w Poznaniu z postępowania, pomimo że wykonawca ten nie złożył oświadczenia, 

o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp potwierdzającego brak podstaw wykluczenia w 

stosunku do podwykonawcy Nightline Inc, zaś złożone oświadczenie, o którym mowa w art. 

25a  ust.  1  ustawy  Pzp,  potwierdzające  brak  podstaw  wykluczenia  w  stosunku  do 

podwykonawcy REB Technologies Inc. „REBTECH” jest niekompletne, względnie art. 26 ust. 

3  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i  w  konsekwencji  zaniechanie  czynności 

wezwania odpowiednio do złożenia lub uzupełnienia oświadczeń, o których mowa w art. 25a 

ust.  1  ustawy  Pzp  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  w  stosunku  do  obu 

podwykonawców. Odwołujący Helikopter wniósł o:  


uwzględnienie odwołania; oraz 

nakazanie Zamawiającemu: 

  a) unieważnienia czynności polegającej na odrzuceniu oferty złożonej przez wykonawcę 

GLOMEX  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  oraz  jej  powtórzenia  w  oparciu  o 

wszystkie okoliczności uzasadniające odrzucenie ww. oferty.  

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia  SIWZ,  ofertę  wykonawcy  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w 

Poznaniu  -  jak  również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników 

postępowania  złożone  w trakcie  rozprawy,  skład  orzekający  Izby  ustalił  i  zważył,  co 

następuje:  

Odwołania,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz  w  związku  z  uiszczeniem  przez  Odwołujących  wpisu,  podlegają  rozpoznaniu.  Ze 

względu na brak przesłanek uzasadniających odrzucenie obu odwołań Izba przeprowadziła 

rozprawę merytorycznie je rozpoznając.  

Izba uznała skuteczność zgłoszenia przystąpienia następujących wykonawców:  

1)  wykonawcy  Helikopter  Air  Transport  G.m.b.H  z  siedzibą  w  Austrii  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1571/17  po  stronie 

Zamawiającego (zwanego dalej również: „Przystępującym Helikopter”), 

2)  wykonawcy  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1615/17  po  stronie 

Zamawiającego (zwanego dalej również: „Przystępującym Glomex”).  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:  

Przedmiotem  postępowania  odwoławczego  jest  postępowanie  pn:  „Modyfikacja 

dwudziestu  trzech  (23)  śmigłowców  typu  EC  135,  użytkowanych  przez  lotnicze  pogotowie 

ratunkowe,  do  standardu  NVIS  oraz  zakup  dziewięćdziesięciu  sześciu  (96)  kompletów 

lotniczych gogli noktowizyjnych”.  

/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/.  

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (zwana  dalej  również:  „SIWZ”) 

zawierała m. in. następujące postanowienia:  


1.  Załącznik  nr  2  –  kolumna  4  –  pkt  5.2.1.12  (warunki  graniczne)  –  Dystorsja  ≤4%, 

Dystorsja trapezoidalna (Keystone`a) – jeżeli występuje – nie gorsza niż 2%, 

2.  Załącznik nr 2 – kolumna 4 – pkt 5.3.1.5 (warunki graniczne) FOM min. 1600, 

3.  Załącznik  nr  2  –  kolumna  4  –  pkt  5.3.1.6  (warunki  graniczne)  –  Rozdzielczość 

centralna – ≥ 64 lp/mm, 

4.  Załącznik nr 2 – kolumna 4 – pkt 5.3.1.8 (warunki graniczne) – SNR - ≥22.  

/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, Załącznik nr 2 

do SIWZ, Opis Przedmiotu Zamówienia – Warunki graniczne/.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że m. in. obaj Odwołujący złożyli oferty w niniejszym 

postępowaniu. 

1.  Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu – oferta odrzucona; 

2.  Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii.  

/dokumentacja postępowania: Protokół postępowania z dnia 26 lipca 2017 r./. 

Wykonawca  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  do  swojej  oferty 

dołączył m. in. Formularz Cenowy, z którego wynikały następujące okoliczności: 

5.  Załącznik  nr  2  –  kolumna  4  –  pkt  5.2.1.12  (warunki  graniczne)  –  Dystorsja  – 

wykonawca wpisał: „nie dotyczy dla generacji III”, 

6.  Załącznik  nr  2  –  kolumna  4  –  pkt  5.3.1.5  (warunki  graniczne)  FOM  –  wykonawca 

podał wartość „1800 FOM, jeżeli licencja na to pozwoli”, 

7.  Załącznik  nr  2  –  kolumna  4  –  pkt  5.3.1.6  (warunki  graniczne)  –  Rozdzielczość 

centralna – 64 lp/mm, 

8.  Załącznik nr 2 – kolumna 4 – pkt 5.3.1.8 (warunki graniczne) – SNR - 22 

/dokumentacja postępowania: oferta wykonawcy Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w 

Poznaniu, str. 9, 16/22/ 

Zamawiający pismem z  dnia 13 lipca 2017 r.  wezwał  wykonawcę  w trybie art. 87 ust. 1 

ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień w zakresie poszczególnych pkt formularza, t.j: 

1.  W związku z parametrem granicznym zaoferowanym w pozycji 5.2.1.12 – „Dystorsja, 

Dystorsja trapezoidalna  (Keystone`a)  – jeżeli  występuje”,  dla którego Wykonawca  w 

kolumnie  4  wpisał  „Nie  dotyczy  dla  generacji  III”,  Zamawiający  wzywa  do  wyjaśnień 

wskazanego zapisu z uwzględnieniem, że dystorsja jest parametrem optycznym i nie 

ma związku z generacją wzmacniaczy, 

2.  W związku z parametrem granicznym zaoferowanym w pozycji 5.2.1.23 „Sumaryczna 

masa kompletu  …”,  dla  którego Wykonawca  w  kolumnie  4  wpisał  wartość  „‹1000g”, 

Zamawiający wzywa do wyjaśnienia rozbieżności w zadeklarowanej masie kompletu 


lotniczych  gogli  noktowizyjnych  z  wartością  wpisaną  w  formularzu  ofertowym  –  „do 

900g”, 

3.  W związku z parametrem granicznym zaoferowanym w pozycji 5.3.1.5 „FOM (Figure 

of Merit) dla którego Wykonawca w kolumnie nr 4 wpisał „1800 FOM jeżeli licencja na 

to pozwoli”, Zamawiający wzywa Wykonawcę do wyjaśnienia, rozbieżności pomiędzy 

wpisaną  wartością  a  zadeklarowanymi  parametrami  w  pozycjach  5.3.1.6  i  5.3.1.8, 

które  wskazują,  że  gogle  nie  spełniają  minimalnych  wymagań  Zamawiającego 

określonych w pozycji 5.3.1.5, 

4.  Zamawiający  wzywa  do  wyjaśnienia  oferty  Wykonawcy  w  zakresie  pozycji  4.2 

warunków  granicznych,  t.j.  wskazania  z  których  zapisów  oferty  wynikają  dane 

dotyczące nazwy oraz siedziby organizacji obsługi technicznej statków powietrznych, 

w której wykonywana będzie instalacja modyfikacji.  

/dokumentacja  postępowania:  Wezwanie  wykonawcy  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Poznaniu z dnia 13 lipca 2017 r./ 

W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wykonawca Glomex MS Polska Sp. z o.o. z 

siedziba w Poznaniu w dniu 13 lipca 2017 r. złożył wyjaśnienia, t.j.: 

1.  W  odniesieniu  do  parametru  granicznego  z  pozycji  5.2.1.12  –  „Dystorsja,  Dystorsja 

trapezoidalna  (Keystone`a)  –  jeżeli  występuje”,  dla  gogli  oferowanych  przez 

wykonawcę  wartość  dystorsji  wynosi  1%  lub  mniej,  a  dla  dystorsji  trapezoidalnej 

wynosi mniej niż 1%. Wykonawca oświadczył, iż powyższa korekta omyłki pisarskiej 

w  załączonym  do  oferty  „Opisie  Przedmiotu  Zamówienia  –  warunki  graniczne”  nie 

prowadzi  do  zmiany  oferowanego  produktu,  jak  też  w  odniesieniu  do  omawianego 

parametru oferowane gogle spełniają wymagania Zamawiającego określone w SIWZ, 

2.  Wykonawca potwierdził, iż w odniesieniu do parametru granicznego z pozycji 5.2.1.23 

–  „Sumaryczna  masa  kompletu…”,  oferowana  masa  kompletu,  zgodnie  z  wartością 

wpisaną  w  formularzu  cenowym  wynosi  do  900  g.  Wykonawca  oświadczył,  iż 

powyższa  korekta  omyłki  pisarskiej  w  załączonym  do  oferty  „Opisie  Przedmiotu 

Zamówienia – warunki graniczne” nie prowadzi do zmiany zaoferowanego produktu, 

jak  też  wskazał,  że  w  odniesieniu  do  omawianego  parametru  oferowany  zestaw 

spełnia wymagania Zamawiającego określone w SIWZ, 

3.  W odniesieniu do parametru granicznego z pozycji 5.3.1.5 – „FOM (Figure of Merit)” 

oferowana  wartość  wynosi  minimum  1600,  a  w  odniesieniu  do  parametru 

granicznego z pozycji 5.3.1.8 – „SNR…” oferowana wartość wynosi minimum 25, przy 

niezmienionej  rozdzielczości  centralnej  wynoszącej  64lp/mm  dla  parametru 

granicznego z pozycji 5.3.1.6. Wskazane w pozycji 5.3.1.5 – „FOM(Figure of Merit) w 

kolumnie  4  „1800  FOM  jeżeli  licencja  na  to  pozwoli”,  przy  jednoczesnym 


potwierdzeniu minimalnego parametru granicznego, wynika że wykonawca zamierzał, 

w  razie  uzyskania  zamówienia,  dążyć  do  uzyskania  wartości  wyższej  niż  minimalna 

(maksymalnie do 1800 FOM) – w cenie zaoferowanego urządzenia, co związane jest 

jednak  z  regulacjami  prawnymi  obowiązującymi  producenta  oferowanego 

wzmacniacza  i  nie  jest  w  pełni  zależne  od  wykonawcy,  stąd  na  etapie  oferty 

wskazywany 

jest 

parametr 

minimalny 

wymagany 

przez 

Zamawiającego. 

Jednocześnie  wykonawca  oświadczył,  iż  powyższa  korekta  omyłki  pisarskiej  w 

załączonym  do  oferty  „Opisie  Przedmiotu  Zamówienia  –  warunki  graniczne”  nie 

prowadzi  zmiany  zaoferowanego  produktu,  jak  też  w  odniesieniu  do  omawianych 

parametrów oferowany wzmacniacz spełnia wymagania Zamawiającego określone w 

SIWZ, 

4.  W  odniesieniu  do  pozycji  4.2  „Opis  Przedmiotu  Zamówienia  –  warunki  graniczne” 

wykonawca wyjaśnił, że miejscem w którym wykonawca oferuje wykonanie instalacji 

modyfikacji  w  śmigłowcu  Zamawiającego,  jest  siedziba  Zamawiającego  –  w 

Warszawie  lub  w  Stacji  Obsługi  Technicznej  na  Lotnisku  Szczecin-Goleniów,  jak  to 

wynika z pozycji 1.6 „Opisu Przedmiotu Zamówienia – warunki graniczne”. Natomiast 

organizacją  obsługi  technicznej  statków  powietrznych,  która  wykona  modyfikację 

pierwszego  śmigłowca  Zamawiającego,  będzie  firma  REB  Technologies  Inc. 

„REBTECH”  z  siedzibą  w  Bedford  (USA)  –  t.j.  podwykonawca  wykonawcy 

wymieniony w pkt 7 formularza ofertowego. 

5.  Wykonawca  wyjaśnił,  że  oferowane  lotnicze  gogle  noktowizyjne  mogą  być  używane 

zarówno do celów wojskowych jak i cywilnych. Wykonawca potwierdził jednocześnie, 

jak wynika to z pkt 5.2.1.42 „Opisu Przedmiotu Zamówienia – warunki graniczne” że 

oferowane  gogle  będą  posiadał  zezwolenie  na  cywilne  użytkowanie  na  terenie  RP 

przez  Zamawiającego  oraz  że  Wykonawca  w  wykonaniu  zamówienia  dostarczy 

wszystkie  inne  niezbędne  zezwolenia  wymagane  do  sprzedaży,  dostarczenia, 

użytkowania i ewentualnych napraw gogli stanowiących przedmiot oferty. 

/dokumentacja postępowania: Wyjaśnienia wykonawcy z dnia 17 lipca 2017/  

Zamawiający w dniu 21 lipca 2017 r. odrzucił ofertę wykonawcy GLOMEX MS Polska 

Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu.  Zamawiający  odrzucając  ofertę  ww.  wykonawcy  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  wskazał  następujące  okoliczności  faktyczne. 

Powodem odrzucenia oferty był: 

1.  Brak  podania  w  ofercie  konkretnych  wartości  parametrów:  dystorsji  i  dystorsji 

trapezoidalnej,  w  kolumnie  4  w  pkt.  5.2.1.12  załącznika  nr  2  do  SIWZ  -  warunki 

graniczne.  Wykonawca  w  przedmiotowym  punkcie  oferty  wpisał  „nie  dotyczy  dla 

generacji  III"  nie  podając  wymaganych  wartości.  Wezwany  do  wyjaśnienia 


powyższego zapisu stwierdził, że jest to omyłka pisarska i podał wymagane wartości 

(wartość  dystorsji  1%  lub  mniej,  dla  dystorsji  trapezoidalnej  mniej  niż  1%)  tym 

samym  zmieniając  treść  swojej  oferty.  Zamawiający  w  żadnym  wypadku  nie  może 

uznać tego za omyłkę pisarską. 

2.  Brak  podania  w  ofercie  wymaganej  wartości  parametru  FOM  w  kolumnie  4  w  pkt. 

5.3.1.5  załącznika  nr  2  do  SIWZ -  warunki  graniczne.  Oferent  podał  wartość  „1800 

FOM  jeżeli  licencja  na  to  pozwoli"  nie  podając  żadnej  wartości  w  przypadku,  gdy 

licencja na to nie pozwoli. Wykonawca wezwany do wyjaśnienia powyższego zapisu, 

stwierdził, że jest to omyłka pisarska. Jednocześnie zadeklarował wartość minimum 

1600  FOM,  tym  samym  zmieniając  treść  oferty.  Zamawiający  w  żadnym  wypadku 

nie może uznać tego za omyłkę pisarską. 

3.  Niezależnie  od  powyższego,  brak  spełnienia  warunku  dla  FOM  wynoszącego 

minimum 1600, określonego w kolumnie 4 w pkt. 5.3.1.5 załącznika nr 2 do SIWZ - 

warunki graniczne, wynika z wymnożenia zaoferowanych wartości parametrów: SNR 

(zgodnie  z  pkt.    5.3.1.8    w  kolumnie  4)  x  Rozdzielczość  centralna  (zgodnie  z  pkt.  

4.  w  kolumnie  4)  tj.  22  x  64  =1408.  Wykonawca  wezwany  do  wyjaśnienia 

przedmiotowej  rozbieżności,  stwierdził,  że  jest  to  omyłka  pisarska  czego 

Zamawiający  w  żadnym  wypadku  nie  może  uznać  za  omyłkę  pisarską. 

Równocześnie  zadeklarował  w pozycji pkt. 5.3.1.8 w kolumnie 4 wartość „minimum 

25" czyli inny parametr w stosunku do złożonej oferty, tym samym zmieniając treść 

oferty. 

5.  Treść  złożonej  oferty Wykonawcy  GLOMEX  MS  POLSKA  Sp.  z  o.o.  nie  pozwalała 

Zamawiającemu  jednoznacznie  stwierdzić,  czy  Wykonawca  oferuje  przedmiot 

zamówienia zgodnie z treścią SIWZ w pozycjach w kolumnie 4 w pkt. 5.2.1.12, pkt. 

5.3.1.5  oraz  pkt.  5.3.1.8  załącznika  nr  2  do  SIWZ.  W  związku  z  powyższym 

Wykonawca został wezwany do wyjaśnienia treści oferty w przedmiotowym zakresie. 

Wykonawca  w  złożonych  wyjaśnieniach  stwierdził  omyłki  pisarskie  w  ofercie  i 

zadeklarował  inne  dane  w  stosunku  do  treści  złożonej  oferty.  W  związku  z 

powyższym Zamawiający postanawia jak na wstępie. 

/dokumentacja postępowania: Odrzucenie oferty wykonawcy GLOMEX MS Polska Sp. z o.o. 

z siedziba w Poznaniu z dnia 21 lipca 2017 r./. 

Pismem  z  dnia  24  lipca  2017  r.  Zamawiający  powiadomił  wykonawcę  Helikopter  Air 

Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii o odrzuceniu oferty wykonawcy GLOMEX MS Polska 

Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.  

/dokumentacja postępowania: Pismo Zamawiającego z dnia 24 lipca 2017 r./. 


Od  niniejszej  czynności  Zamawiającego  wykonawcy:  1)  GLOMEX  MS  Polska  Sp.  z 

o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  (sygn.  akt  KIO  1571/17);  2)  Helikopter  Air Transport G.m.b.H  z 

siedzibą w Austrii (sygn. akt KIO 1615/17) wnieśli odwołanie. 

/dokumentacja  postępowania:  Odwołania  wykonawcy  GLOMEX  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z 

siedziba  w  Poznaniu  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  1571/17)  z  dnia  31  lipca  2017  r.  oraz 

wykonawcy Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii (odwołanie o sygn. akt KIO 

1615/17) z dnia 3 sierpnia 2017 r. /.  

Pismem  z  dnia  16  sierpnia  2017  r.  wykonawca  Helikopter  Air  Transport  G.m.b.H  z 

siedzibą w Austrii złożył w sprawie o sygn. akt KIO 1571/17 pismo procesowe. 

/dokumentacja  postępowania:  Pismo  procesowe  wykonawcy  Odwołania  wykonawcy 

Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą w Austrii z dnia 16 sierpnia 2017 r./ 

W dniu 17 sierpnia 2017 r. – na rozprawie – Zamawiający oświadczył, że na moment 

rozpatrywania niniejszych odwołań nie dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty.  

/dokumentacja postępowania: Oświadczenie  złożone przez  Zamawiającego na rozprawie w 

dniu 17 sierpnia 2017 r., Protokół z posiedzenia i rozprawy z dnia 17 sierpnia 2017 r./ 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:  

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała, iż  oba odwołania są niezasadne i nie zasługują na uwzględnienie.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 1571/17 

W ocenie Izby błędy popełnione – przez wykonawcę Glomex MS Polska Sp. z o.o. z 

siedziba w Poznaniu – złożonej ofercie nie można kwalifikować jako inne omyłki polegające 

na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych zmian w treści oferty z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  tym  przepisem  zamawiający  poprawia  w  ofercie  inne  omyłki  inne  omyłki 

polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia, 

niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  –  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę, którego oferta została poprawiona.  


Wobec  powyższego,  aby  można  było  dokonać  poprawy  niniejszej  omyłki  –  na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp – muszą zostać spełnione następujące przesłanki. 

Przede  wszystkim  omyłka  nie  może  być  wynikiem  świadomego,  zamierzonego  działania 

wykonawcy,  poprawienie  takiej  omyłki  nie  spowoduje  istotnych  zmian  w  treści  oferty, 

ponadto Zamawiający może dokonać poprawienia takiej omyłki tylko w sytuacji, gdy wie jak 

takiej  poprawy  dokonać.  W  ocenie  Izby  w  niniejszym  stanie  faktycznym  przesłanki  wyżej 

wymienione  nie  zostały  spełnione,  zatem  Zamawiający  nie  był  zobowiązany  do  dokonania 

poprawy,  a  w  konsekwencji  zasadnie  dokonał  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Glomex  MS 

Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Wykonawca  Glomex  MS  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Poznaniu  w  kolumnie  4  w  pkt 

5.2.1.12  Załącznika  2  wpisał  „nie  dotyczy  dla  generacji  III”,  nie  podając  –  wymaganej 

Zamawiającego – konkretnej wartości parametrów. Dopiero wezwany przez Zamawiającego 

do  wyjaśnień  stwierdził,  że  jest  to  omyłka  pisarska  i  podał  wymagane  wartości  –  wartość 

dystorsji  1%  lub  mniej,  dla  dystorsji  trapezoidalnej  mniej  niż  1%.  Zgodzić  należało  się  z 

Przystępującym  Helikopter,  że  omyłka  ta  nie  posiada  znamion  oczywistości.  Jak  zauważył 

Przystępujący  Helikopter  dystorsja  jest  wadą  układów  optycznych,  polegająca  na  różnym 

powiększeniu obrazu w zależności od jego odległości od osi optycznej instrumentu. Wada ta 

zatem powoduje wrażenie odchylenia od linii, szczególnie na obrzeżach pola widzenia. Linie 

proste,  tak  poziome,  jak  i  pionowe,  wydają  się  obserwatorowi  zakrzywione.  Wobec  tego 

gogle zaoferowane przez  wykonawcę Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba  w Poznaniu 

mogły być zatem  wolne  od tej wady – na co  wskazywał brak podania wartości parametrów 

dystorsji.  Zamawiający  dopiero  w  wyniku  złożonych  wyjaśnień  przez  wykonawcę  otrzymała 

informację,  że  oferowany  układ  ma  jednak  tę  wadę  i  podał  wartość  dystorsji.  Zgodzić 

należało  się,  że  –  biorąc  pod  uwagę  stanowisko  Odwołującego  Glomex  prezentowane  na 

rozprawie i we wniesionym odwołaniu – wadliwość oferty wykonawcy Glomex MS Polska Sp. 

z o.o. z siedziba  w Poznaniu była  wynikiem zamierzonego działania. Niewątpliwie  wpisanie 

parametru  dystorsji  ogólnej  dla  całego  układu  (całego  kompletu  gogli)  było  oczywiste. 

Ponadto – co jest również oczywiste – Zamawiający nie był w stanie samodzielnie wywieść - 

podanych  wyjaśnieniami  parametrów  z  treści  oferty  właściwego  oświadczenia  woli 

wykonawcy. Deklaracja co dystorsji – podanie konkretnych parametrów – nie wynikała z inne 

części  oferty  wykonawcy,  zatem  Zamawiający  nie  miał  żadnych  podstaw  poprawienia  – 

złożonego  oświadczenia  woli  wykonawcy  –  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp. 

Analogicznie  Izba  uznała,  że  nie  zaistniały  podstawy  do  poprawienia  nieścisłości  oferty 

wykonawcy Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedziba w Poznaniu wynikającej z kolumny 4 pkt 

5.3.1.5  Załącznika  2  do  SIWZ  –  co  do  wymaganej  wartości  parametru  FOM.  Odwołujący 

Glomex  w  ofercie  podał  wartość  „1800  FOM  jeżeli  licencja  na  to  pozwoli”,  również  nie 

podając  w  tym  przypadku  żadnej  wartości.  Dopiero  wezwany  przez  Zamawiającego 


zadeklarował  wartość  minimum  1600  FOM.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający 

oczekiwał wpisania do kolumny 4 rzeczywistej, oferowanej wartości – czego wykonawca nie 

uczynił.  Dopiero  udzielając  wyjaśnień  Odwołujący  Glomex  zadeklarował  wartość  minimum 

FOM 1600. W tym przypadku również Zamawiający – nawet po wyjaśnieniach wykonawcy – 

nie był w stanie wpisać poprawnej, konkretnej i rzeczywistej oferowanej wartości parametru 

FOM. W konsekwencji skoro – jak wyjaśniono na rozprawie –  wartość parametru FOM jest 

iloczynem  rozdzielczości  centralnej  oraz  SNR  –  to  iloczyn,  wobec  podanych  przez 

wykonawcę Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu parametrów w ofercie (m. 

in.  SNR  22)  wynosił  1408.  Zamawiający  zatem  nie  był  w  stanie  samodzielnie  dokonać 

poprawy omyłki. Zgodzić należało się z Przystępującym Helikopter, że doprowadzenie treści 

oferty  do  zgodności  z  wymaganiami  mogło  nastąpić  na  trzy  sposoby,  t.j.  poprzez  zmianę 

parametru  SNR,  zmianę  parametru  rozdzielczości  centralnej  lub  zmianę  obu  parametrów. 

Zamawiający nie mógł zatem samodzielnie zdecydować, który sposób jest prawidłowy, gdyż 

zmiany  te  w  sposób  istotny  ingerowałyby  w  treść  złożonej  oferty,  co  należy  uznać  za 

niedopuszczalne w świetle przywołanych przepisów ustawy Pzp. Prowadziłoby to do sytuacji, 

w  której  w  zależności  od  tego,  który  parametr  zostanie  zmieniony,  zostanie  dostarczony 

sprzęt o innych właściwościach technicznych.  

Zauważenia  wymaga,  że  Ustawodawca  wprowadził  przepisy,  umożliwiające 

zamawiającemu w przypadku wystąpienia omyłek - ich poprawienie – co wynika z przepisu 

art. 87 ust. 2. Intencją Ustawodawcy w zakresie przepisu art. 87 ust. 2 pkt. 3 ustawy Pzp było 

umożliwienie brania pod uwagę w postępowaniu o zamówienie publiczne ofert obarczonych 

nieistotnymi  wadami,  będącymi  wynikiem  rożnego  rodzaju  błędów  i  omyłek,  które  nie 

prowadzą  do  istotnych  zmian  w  treści  oferty  -  nie  zniekształcają  w  znaczącym  stopniu, 

niezgodnie  z  intencją  oświadczenia  woli  wykonawcy  ubiegającego  się  o  zamówienie.  Z 

przepisu  tego  wynika  zatem  zamiar  Ustawodawcy  dopuszczenia  do  oceny  w  postępowaniu 

wszystkich ofert, nawet tych które zawierają rożnego rodzaju błędy, niedoskonałości, byleby 

tylko  nie  prowadziło  to  do  zniekształcenia  woli  wykonawcy  w  zakresie  istotnej  części  jego 

oferty. Taką intencję ustawodawca wyraził w uzasadnieniu do ustawy z dnia 4 września 2008 

r.  o  zmianie  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw,  którą 

wprowadzono zmiany do ustawy Prawo zamówień publicznych.  

Niewątpliwie  w  przypadkach  wskazanych  powyżej,  a  dotyczących  oferty wykonawcy 

Glomex MS Polska Sp. z o.o. z siedzibą  w Poznaniu – uznanie  złożonych wyjaśnień przez 

wykonawcę  z  dnia  17  lipca  2017  r.  prowadziłoby  do  zniekształcenia  woli  wykonawcy  w 

zakresie  istotnej  części  jego  oferty,  a  złożone  wyjaśnienia  należałoby  uznać  jako 

niedozwolone  negocjacje  (art.  87  ust.  1  zd.  2  ustawy  Pzp).  Uznanie  złożonych  wyjaśnień 


prowadziłoby  do  uzupełnienia  oferty  o  wymagane  specyfikacją  konkretne  parametry. 

Wykonawca  –  wobec  złożonego  oświadczenia  w  ofercie  –  mógłby  na  etapie  realizacji 

wycofać się z oświadczenia złożonego w dniu 17 lipca 2017 r.  

Zasadnym  w  tym  miejscu  jest  powołanie  się  na  orzecznictwo  Trybunału 

Sprawiedliwości UE - posiłkowo celem dokonania właściwej wykładni przepisów ustawy Pzp. 

Należy pamiętać – co zostało potwierdzone orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE - 

ż

e zasadą w postępowaniu jest zakaz modyfikowania oferty po terminie składania ofert (np. 

wyrok  w  sprawie  o  sygn.  akt  C  -387/14  Esaprojekt  przeciwko  Województwu  Łódzkiemu). 

Ponadto jak wskazano w wyroku w sprawie o sygn. akt C -324/14 (Partner A. D.) Instytucja 

zamawiająca  musi  zapewnić  w  szczególności,  że  żądanie  wyjaśnienia  oferty  nie  moż

prowadzić  do  rezultatu  porównywalnego  w  istocie  z  przedstawieniem  przez  oferenta  nowej 

oferty  (zob.  podobnie  wyrok  z  dnia  10  października  2013  r.  Manova,  C-336/12, 

EU:C:2013:647, pkt 36).  

Wobec powyższego zasada równego traktowania oraz zasada przejrzystości stoją na 

przeszkodzie  negocjacjom  między  zamawiającym  a  oferentem  w  ramach  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego, zatem co do zasady oferta nie może być modyfikowana 

po  jej  złożeniu,  ani  z  inicjatywy  Zamawiającego,  ani  oferenta.  Uznanie  oświadczenia  woli 

wykonawcy złożonego wyjaśnieniami z dnia 17 lipca 2017 r. byłoby dopuszczeniem istotnej 

zmiany jego oświadczenia woli - w stosunku do oświadczenia złożonego w ofercie.  

Mając powyższe na względzie – w ocenie Izby – nie potwierdził się zarzut naruszenia 

art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a Zamawiający wobec zaistniałych niezgodności treści oferty 

wykonawcy Glomex  MS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu – których nie można było 

zakwalifikować  jako  niezgodności  niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty  – 

zmuszony  był  do  zastosowania  art.  89  ustt.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  t.j.  odrzucenia  oferty 

Odwołującego Glomex jako niezgodnej z SIWZ. 

Wobec  tak  zaistniałego  stanu  faktycznego  Krajowa  Izba  Odwoławcza  nie  znalazła 

podstaw  do  uwzględnienia  niniejszego  odwołania.  W  konsekwencji  mając  na  względzie 

okoliczności  niniejszej  sprawy,  orzeczono  jak  w  sentencji,  na  podstawie  przepisu  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, odwołanie podlega oddaleniu.  

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 

ustawy Pzp. 


O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), tj. stosownie do wyniku postępowania.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 1615/17 

W ocenie Izby odwołanie wykonawcy Helikopter Air Transport G.m.b.H z siedzibą  w 

Austrii  podlega  oddaleniu.  Zgodzić  należało  się  –  wobec  postawionych  zarzutów  –  z 

Zamawiającym i Przystępującym Glomex.  

Przede wszystkim zgodzić należało się  w tym przypadku z Przystępującym Glomex, 

ż

e podmiot Nightline Inc. Zasadnie nie został uznany przez wykonawcę MS Polska Sp. z o.o. 

z  siedziba  w  Poznaniu  w  ofercie  za  podwykonawcę  części  zamówienia.  Jak  wyjaśniono 

wykonawca  zaoferował  wykonanie  zamówienia  z  zastosowaniem  urządzeń  i  komponentów 

do  lotniczych  gogli  noktowizyjnych  typu  NL949B  Aviator  Night  Vision  Googles  (gogli  oraz 

optyki gogli) oraz wzmacniaczy obrazu typu MX-10160 style ANVIS image intensifiers GEN 

III uprzednio nabytych przez wykonawcę od Nightline Inc. i montowanych przez wykonawcę, 

a wykonanie zamówienia w zakresie dostawy zestawów gogli będzie w pełni zorganizowane 

przez  wykonawcę.  Jak  słusznie  zauważył  Przystępujący  Glomex  wykonawca  został 

upoważniony przez podmiot Nightline Inc do montażu oraz obsługi urządzeń i komponentów 

do  gogli  oraz  wzmacniaczy  obrazu.  W  razie  uzyskania  zamówienia  przez  wykonawcę  na 

jego  zlecenie  podmiot  Nightline  Inc  wystąpi  do  Departamentu  Stanu  USA  o  niezbędną 

licencję  eksportową  na  wzmacniacze  obrazu  oraz  na  optykę  gogli.  Wykonawca  zatem 

wprowadzi  na  polski  rynek  zestawy  gogli  objęte  zamówieniem,  zleci  transport  urządzeń  i 

komponentów, następnie dokona montażu, kalibracji, przeprowadzi niezbędne próby i testy, 

uzyska  niezbędne  dokumenty  związane  z  wprowadzeniem  na  rynek  i  dopuszczeniem 

zestawów  do  używania  na  terenie  Polski,  jak  również  opracuje  wymaganą  dokumentację, 

skompletuje  niezbędne  zestawy  narzędzi  oraz  pojemniki  i  dostarczy  oferowane  produkty 

Zamawiającemu.  Jak  wskazał  Przystępujący  Glomex  –  z  czym  Izba  się  zgodziła  wobec 

przedstawionej argumentacji jak również biorąc pod uwagę treść złożonej oferty nie budziło 

wątpliwości,  że  podmiot  Nightline  Inc  nie  będzie  realizował  dostawy  stanowiącej  część 

przedmiotu  zamówienia,  zatem  nie  został  podmiot  ten  uznany  za  podwykonawcę  w 

rozumieniu przepisów ustawy Pzp,  w tym definicji przyjętej w art. 2 pkt 9b ustawy Pzp. Nie 

mamy  –  w  tym  stanie  faktycznym  –  do  czynienia  z  umową  zawartą  z  podmiotem  Nightline 

Inc,  której  przedmiotem  miałyby  być  dostawy  lub  usługi  stanowiące  część  przedmiotu 

zamówienia  realizowanego  przedmiotu  zamówienia.  Wykonawca  Glomex  MS  Polska  Sp.  z 


o.o. z siedzibą w Poznaniu konsekwentnie w swojej ofercie nie podawał podmiotu Nightline 

Inc  jako  podwykonawcę.  W  konsekwencji  Izba  uznała,  że  nie  potwierdził  się  zarzut 

naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  jak  również  wobec  powyższych  ustaleń  nie 

potwierdził się również zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 1 

pkt 17 ustawy Pzp.  

Wobec  tak  zaistniałego  stanu  faktycznego  Krajowa  Izba  Odwoławcza  nie  znalazła 

podstaw  do  uwzględnienia  niniejszego  odwołania.  W  konsekwencji  mając  na  względzie 

okoliczności  niniejszej  sprawy,  orzeczono  jak  w  sentencji,  na  podstawie  przepisu  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, odwołanie podlega oddaleniu.  

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 

ustawy Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), tj. stosownie do wyniku postępowania. 

                                                                  Przewodniczący: 

                                                                  …………………….