KIO 139/17 WYROK dnia 3 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

WYROK 

z dnia 3 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

 Daniel Konicz 

 Ryszard Tetzlaff 

  Protokolant: Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie 

2  lutego  2017  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego 

20 stycznia 2017 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez 

wykonawców 

wspólnie 

ubiegających 

się 

udzielenie 

zamówienia:  

WĘGLOKOKS S.A. z siedzibą w Katowicach, CONBELTS S.A. z siedzibą w Bytomiu 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Dostawa  dla  kopalń  JSW  S.A. 

taśm  przenośnikowych  z  terminem  realizacji  12  miesięcy  od  daty  zawarcia  umowy  (nr 

postępowania 15/P/DZZ/17) 

prowadzonym  przez  zamawiającego:

  Jastrzębska  Spółka  Węglowa  S.A.  z  siedzibą 

w Jastrzębiu Zdroju 

przy  udziale  wykonawcy:

  Fabryka  Taśm  Transporterowych  Wolbrom  S.A.  z  siedzibą 

w Wolbromiu  –  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.  

2.  Kosztami 

postępowania 

obciąża

odwołującego 

– 

wykonawców 

wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  WĘGLOKOKS  S.A.  siedzibą 

w Katowicach, CONBELTS S.A. z siedzibą w Bytomiu i: 

2.1.   zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez 

odwołującego – 


wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

WĘGLOKOKS  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach,  CONBELTS  S.A.  z  siedzibą 

w Bytomiu – tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  zasądza  od  odwołującego  –  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się 

o udzielenie  zamówienia:  WĘGLOKOKS  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach, 

CONBELTS  S.A.  z  siedzibą  w  Bytomiu  na  rzecz  zamawiającego  – 

Jastrzębskiej  Spółki  Węglowej  S.A.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu  Zdroju  kwotę 

4007 zł  70  gr  (słownie:  cztery  tysiące  siedem  złotych  siedemdziesiąt  groszy)  – 

stanowiącą 

koszty 

postępowania 

odwoławczego 

poniesione 

tytułu 

uzasadnionych  kosztów  strony  w  postaci  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz 

kosztów dojazdu na wyznaczone posiedzenie.

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w  terminie  7  dni 

od dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Gliwicach. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Jastrzębska  Spółka  Węglowa  S.A.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu  Zdroju 

{dalej również: „JSW”} 

 prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.)  {dalej  również  „ustawa  pzp” 

lub „pzp”}  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  sektorowego  na  dostawy  pn.  Dostawa  dla  kopalń  JSW  S.A.  taś

przenośnikowych  z  terminem  realizacji  12  miesięcy  od  daty  zawarcia  umowy 

(nr postępowania 15/P/DZZ/17). 

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 2016/S_221-403184 z 16 listopada 2016 r., z tym że Zamawiający przekazał to 

ogłoszenie  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  oraz  zamieścił  na  swojej  stronie 

internetowej {www.jsw.pl}, na której od 16 listopada 2016 r. udostępnił również specyfikację 

istotnych  warunków  zamówienia  {dalej  również  w  skrócie:  „specyfikacja”,  „SIWZ” 

lub „s.i.w.z.”}. 

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

11  stycznia  2017  r.  Zamawiający  przesłał  drogą  elektroniczną  Odwołującemu,  czyli

wykonawcom  wspólnie  ubiegającym  się  o  udzielenie  zamówienia:  WĘGLOKOKS  S.A. 

z siedzibą  w  Katowicach  {dalej  również:  „Węglokoks”},  CONBELTS  S.A.  z  siedzibą 

w Bytomiu  {dalej  również:  „Conbelts”}  {łącznie  zwani  dalej  również  „Konsorcjum”}, 

zawiadomienie o wykluczeniu go z postępowania w zakresie zadań 1-8.  

20  stycznia  2017  r.  Odwołujący  wniósł  w formie  elektronicznej  opatrzonej 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego certyfikatu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od powyższej 

czynności Zamawiającego. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp: 

1.  Art. 24 ust.5 pkt 2 oraz art. 24 ust.5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust.4 –  wskutek bezzasadnego 

wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  i  tym  samym  uznania  jego  oferty  za 

odrzuconą. 

2.  art.7  ust.  1  w  zw.  z  art. 91a  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  –  przez  niezapewnienie  zachowania 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców w postępowaniu na skutek 

zaniechania zaproszenia Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej i pozbawienie 

go możliwości założenia oferty najkorzystniejszej. 


Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Unieważnienia wykluczenia Odwołującego z postępowania. 

2.  Powtórzenia czynności badania i oceny ofert. 

3.  Nakazanie  Zamawiającemu  zaproszenia  Odwołującego  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej. 

Odwołujący ponadto sprecyzował powyższą listę zarzutów przez zbiorcze wskazanie 

następujących okoliczności prawnych i faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania  

 Odwołujący zrelacjonował w pierwszej kolejności następujące okoliczności dotyczące 

przebiegu postępowania: 

W  ofercie  Odwołującego  w  części  III  lit.  C  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu 

Zamówienia {dalej również: „JEDZ”} zostały podane, zgodnie z zaistniałym wcześniej stanem 

faktycznym,  informacje  dotyczące  rozwiązania  umowy  przed  czasem,  naprawienia  szkody 

i innych czynności podjętych przez Odwołującego; 

Pismem  z  15.12.2016  r.  nr  DZP/DP.2280-15/P/DZZ/17-35/16  przesłanym  faksem 

Odwołujący został wezwany do uzupełnienia złożonej oferty przez złożenie oświadczeń bądź 

dokumentów potwierdzających jego rzetelność; 

Pismem z 21.12.2016 nr KG/EJ/238/2016 r. Odwołujący uzupełnił ofertę o wszystkie 

wymagane  przez  Zamawiającego  dokumenty.  W  tym  o  oświadczenie  w  następującym 

brzmieniu  treści:  (…)  podniesione  przez  odbiorcę  wyrobów  kwestie,  mające  wpływ  na 

źniejsze  odstąpienie  przez  odbiorcę  części  Umowy  nr  061401549  z  dnia  01.10.2014 

w zakresie 

dostawy 

taś

przenośnikowych 

tkaninowo-gumowych 

trudnopalnych, 

chloroprenowych  antystatycznych  (pismo  z  JSW  z  dnia  04.03.2016  )  dotyczyły  parametrów 

taśm, i były przedmiotem dyskusji i analiz przeprowadzanych w Conbelts SA niezwłocznie po 

zaistnieniu  odstąpienia.  Już  pod  koniec  2015  roku  konsorcjant  Conbelts  SA  mając  na 

uwadze dobro swojej marki i oczekiwania Klientów, w tym JSW, realizował czynności mające 

na  celu  podniesienie  jakości  wyrobów  i  poziomu  kompetencji  w  zakresie  wytwarzania 

mieszanek wykorzystywanych w procesie produkcji taśm. Do działań tych, można zaliczyć

-  analizę  zgromadzonej  dokumentacji  przetargowej,  jakościowej,  oraz  dokumentów  DTR 

poświadczających parametry oferowanych taśm przenośnikowych 

-  znaczne  podwyższenie  kompetencji  personelu  Pionu  Technologii  Badań  i  Rozwoju, 

w ramach zmian organizacyjnych, celem zwiększenia zdolności Conbelts SA do rozpoznania 

i wypełnienia potrzeb Klientów 

-  przeanalizowanie  wykonanych  badań  w  zakresie  podniesionym  przez  JSW  oraz 

przeprowadzenie wewnętrznych analiz i sprawdzeń laboratoryjnych określonych parametrów 


mieszanek i w efekcie taśm  

-  dopasowanie  treści  DTR,  powodujące  właściwe  określenie  parametrów  taśmy  w  sposób 

jednoznaczny i nie wprowadzający w błąd potencjalnego użytkownika. 

Rzeczywistym efektem działań przeprowadzonych przez Conbelts SA stało się wdrożenie do 

produkcji  udoskonalonych  i  nowych  mieszanek  gumowych,  które  ze  względu  na  posiadane 

parametry są produktem udoskonalonym, spełniającym wymogi Klientów. 

Należy  podkreślić,  iż  przeprowadzana  w  okresie  2015/2016  modernizacja  obszaru 

laboratorium  zakładowego,  obejmująca  jego  wyposażenie  i  środowisko  pracy,  w  sposób 

wydatny podniosła jakość prowadzonych badań, analiz w ramach procesu produkcyjnego. 

Szereg  działań  korygujących  i  zapobiegawczych  realizowanych  w  odpowiedzi  na  zaistniałą 

sytuację  jest  zgodna  z  standardem  zapisanym  w  treści  Zakładowego  Systemu  Zarządzania 

Jakością. Wprowadzono zmiany do stosownych procedur, w tym do procedury „Nadzór nad 

niezgodnościami” i procedury „Działania Korygujące i zapobiegawcze”. 

Pismem z 11 stycznia 2017 r. przesłanym faksem Zamawiający poinformował, że na 

podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  2  oraz  art.  24  ust.5  pkt  4  ustawy  pzp  decyzją  z  09.01.2017  r. 

w zakresie  zadań  1-8  wykluczono  Odwołującego  z  przedmiotowego  postępowania. 

W uzasadnieniu  pisma  Zamawiający  wskazał,  że  Odwołujący  nie  przedstawił  dowodów, 

na podstawie  których  można  byłoby  stwierdzić,  że  zostały  podjęte  działania  profilaktyczne 

celem tzw. „samooczyszczenia”. 

Odwołujący zarzucił, że jego wykluczenie narusza przepisy wskazane jako podstawa 

prawna wykluczenia.  

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  stwierdził,  że  nie  może  zostać  wykluczony 

z postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  2  pzp,  gdyż  nie  doszło  do  poważnego 

naruszenia przez Odwołującego obowiązków zawodowych, co podważyłoby jego uczciwość. 

Według Odwołującego nie można mu przypisać ani zamierzonego działania ani też rażącego 

niedbalstwa przy wykonywaniu wcześniejszego zamówienia, a Zamawiający nie jest w stanie 

wykazać tej okoliczności za pomocą stosownych środków dowodowych. 

Odwołujący powołał się na to, że według doktryny (na kanwie nieobowiązującego już 

art.  24  ust.  2a  pzp)  ustalenie,  czy  wykonawca  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył 

obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego 

niedbalstwa  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  zamówienie,  musi  nastąpić  poprzez 

analizę środków dowodowych, a nie na podstawie uprawdopodobnienia. Rażące niedbalstwo 

to postać winy nieumyślnej, z którą mamy do czynienia w sytuacji, gdy dojdzie do znacznego 

odchylenia  od  wzorca  należytej  staranności,  a  w  konsekwencji  stopień  naganności 


postępowania dłużnika będzie szczególnie wysoki, gdyż drastycznie i poważnie odbiega od 

modelu  należnego  zachowania  się  wykonawcy.  W  kontekście  art.  24  ust.  2a  elementem 

koniecznym  do  ustalenia,  czy  działaniu  wykonawcy  można  przypisać  cechy  rażącego 

niedbalstwa,  jest  ustalenie  standardu  staranności,  jakim  powinien  wykazać  się  wykonawca. 

W  przeważającej  mierze  wykonawcami  są  przedsiębiorcy,  co  oznacza,  że  należytą 

staranność  określa  się  przy  uwzględnieniu  zawodowego  charakteru  jego  działalności  (art. 

355  §  2  k.c.).  Rażące  niedbalstwo  to  niezachowanie  elementarnych  zasad  prawidłowego 

zachowania się w danej sytuacji. O przypisaniu wykonawcy winy w tej postaci decyduje wię

zachowanie  się  przez  niego  w  określonej  sytuacji  w  sposób  odbiegający  od  miernika 

staranności  minimalnej.  W  praktyce  bardzo  często  występują  problemy  ze  stosowaniem 

pojęcia  rażącego  niedbalstwa.  Nie  każde  naganne  zachowanie  wykonawcy  może  zostać 

zakwalifikowane  jako  rażące  niedbalstwo.  Rażące  niedbalstwo  jest  elementem  winy 

nieumyślnej,  a  ta  podlega  stopniowaniu  -  mamy  do  czynienia  z  lekkomyślnością

niedbalstwem  i  rażącym  niedbalstwem.  W  przypadku  art.  24  ust.  2a  dopiero  wystąpienie 

rażącego  niedbalstwa  wiąże  się  z  możliwością  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  na 

podstawie  art.  24  ust.  2a.  O  kwalifikacji  danego  zachowania  wykonawcy  jako  rażącego 

niedbalstwa  decyduje  zamawiający,  jednakże  zawsze  na  podstawie  środków  dowodowych. 

W  sprawie  C-465/11  Forposta  i  ABC  Direct  Contact,  LEX  nr  1230044,  Trybunał 

Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  dokonał  szczegółowej  analizy  pojęcia  poważnego 

wykroczenia  zawodowego.  Trybunał  stwierdził,  że  pojęcie  to  obejmuje  wszelkie  zawinione 

uchybienia,  które  wpływają  na  wiarygodność  zawodową  danego  wykonawcy,  nie  tylko 

naruszenia  wąsko  rozumianych  norm  deontologicznych  obowiązujących  w  zawodzie 

wykonywanym  przez  wykonawcę,  przy  czym  "powaga  wykroczenia"  wymaga  co  do  zasady 

przeprowadzenia konkretnej i zindywidualizowanej oceny postawy danego wykonawcy (Tak: 

Bazan  Aneta,  Nowicki  Józef  Edmund,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  wyd.  II, 

LEX 2015). 

Zdaniem Odwołującego z korespondencji prowadzonej z tym samym Zamawiającym, 

odnośnie  niezrealizowanej  nieistotnej  części  i  odstąpienia  przez  odbiorcę  od  tej  części 

umowy nr 061401549 z 01.10.2014 r. w zakresie dostawy taśm przenośnikowych tkaninowo- 

gumowych  trudnopalnych,  chloroprenowych  antystatycznych  (pismo  z  JSW  z    04.03.2016), 

wynika,  że  Odwołującemu  nie  można  przypisać  ani  zamierzonego  działania  ani  rażącego 

niedbalstwa.  

Odwołujący  jako  dowód  w  tym  zakresie  wskazał  na  referencje  z  2  lutego  2016  r. 

dotyczące  tego  samego  postępowania  ,  zgodnie  z  którymi  wartość  dostaw  zrealizowanych 

wynosi  21.449.403,60  zł,  a  wobec  firmy  wdrożono  tylko  dwie  procedury  reklamacyjne  w 

odniesieniu  do  zaledwie  0,7%  wartości  dostaw,  które  to  reklamacje  zostały  załatwione 


pozytywnie,  a  tym samym  Jastrzębska  Spółka Węglowa  S.A.  Zakład  Logistyki  Materiałowej 

potwierdził uczciwość konsorcjanta Cobbelts  

Odwołujący  powołał  się  również  na  treść  powyżej  przywołanego  oświadczenia 

złożonego wraz z pismem z 21 grudnia 2016 r. 

Po  trzecie,  Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  w  dalszym  ciągu  dokonuje 

zamówień  w  ramach  Umowy  nr  061401549  z  01.10.2014  r.  w  zakresie  dostawy  taśm 

przenośnikowych  tkaninowo-gumowych  trudnopalnych,  chloroprenowych  antystatycznych, 

czym daje wyraz o niepodważalnej uczciwości Odwołującego (jako dowód powołując się na 

kopię zamówienia z 5.10.2016 r. skierowanego do Odwołującego przez Zamawiającego).  

Odwołujący podsumował, że w stosunku do niego nie istnieje przesłanka wykluczenia 

z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy pzp. 

W  drugiej  kolejności  Odwołujący  zakwestionował,  że  podlega  wykluczeniu 

na zasadzie  art.  24  ust.5  pkt  4  pz,  a  to  z  uwagi  na  fakt,  że  umowa  nr  061401549 

z 01.10.2014  r.  w  zakresie  dostawy  taśm  przenośnikowych  tkaninowo-gumowych 

trudnopalnych,  chloroprenowych  antystatycznych  została  zrealizowana  w  stopniu  istotnym, 

w ponad  85%,  co  potwierdzają  powyżej  opisane  referencje  oraz  kopia  zamówienia, 

a zakwestionowana w tamtym okresie część umowy obejmowała jedynie niecałe 15%. 

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  podniósł,  że  chcąc  ponad  wszelką 

wątpliwość  (która  jego  zdaniem,  biorąc  pod  uwagę  ww.  działania  samego  Zamawiającego, 

nie  istnieje),  wykazać,  że  podjęte  przez  niego  środki  są  wystarczające  do  wykazania  jego 

rzetelności,  wskazał  w  opisanym  oświadczeniu  wszystkie  podjęte  działania  oraz  wdrożone 

ś

rodki  techniczne,  organizacyjne  kadrowe,  które  są  odpowiednie  do  zapobiegania 

nieprawidłowemu postępowaniu. 

2 lutego 2017 r. na posiedzeniu Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której 

wniósł o jego oddalenie, w następujący sposób uzasadniając swoje stanowisko. 

Zamawiający  zrelacjonował  następujące  okoliczności  faktyczne  odnośnie  uprzednio 

przeprowadzonego  postępowania  na  dostawy  taśmy  przenośnikowej  o  numerze 

referencyjnym 77/P/DZZ/14. 

W  wyniku  tego  postępowania  Zamawiający  zawarł  1  października  2014  r. 

z Konsorcjum  umowę  nr  06140I549,  której  przedmiotem  były  m.in.  dostawy  taśmy 

przenośnikowej trudnopalnej GTP (zadanie nr 2 postępowania).  

Dostarczane  w  ramach  tej  umowy  przez  Konsorcjum  taśmy  przenośnikowe  zostały 

poddane  trzykrotnym  badaniom  jakościowym  w  dwóch  odrębnych  jednostkach 


specjalistycznych. 

21  lipca  2015  r.  Politechnika  Wrocławska  przeprowadziła  badania  palności  taśm 

dostarczonych  w  wykonaniu  zamówienia  nr  SZC49.241-242394/15  z  15  kwietnia  2015  r. 

(dowód  dostawy  nr  115/05/2015/34603),  wg  którego  stan  realizacji  umowy  łącznie  z  tym 

zamówieniem  wynosił  58,63%.  Natomiast  stan  realizacji  umowy  przed  złożeniem  tego 

zamówienia,  ustalony  na  podstawie  ilości  określonych  we  wcześniejszych  zamówieniach 

wynosił 56,49% (zamówienie nr SZC49.241- 42241/15).   Wyniki  zawarte  w  sprawozdaniu  z 

badań  nr  LTT/26/15  pn.  „Badania  palności  taśmy  przenośnikowej  GTP  3P  1250-1000-4+3” 

wykazały niezgodność dostarczonych taśm z:  

–  wymogiem  trudnopalności,  przewidzianym  w  pk  3.2.  i  3.9.  specyfikacji  technicznej  {dalej 

również: „ST”}, stanowiącej załącznik nr 1 do SIWZ;  

–treścią  dokumentacji  techniczno-ruchowej  nr  DTR  GT  01/11,  załączonej  do  oferty 

Konsorcjum. 

Pismem  z  5  sierpnia  2015  r.  (znak  DZM/AH.248-8/15)  Zamawiający  zawiadomił 

Konsorcjum o wynikach badań, wzywając je do wymiany wadliwych taśm na nowe, wolne od 

wad. 

Kolejne badania przeprowadzone przez Główny Instytut Górnictwa 14 września 2015 

r.  obejmowały  taśmy  przenośnikowe  dostarczone  w  wykonaniu  zamówienia  nr  SZC49.241- 

40783/15  z  13  lutego  2015  r.  (dowód  dostawy  nr  76/03/2015),  wg  którego  stan  realizacji 

łącznie  z  tym  zamówieniem  wynosił  44,32%.  Natomiast  stan  realizacji  umowy  przed 

złożeniem  tego  zamówienia,  ustalony  na  podstawie  ilości  określonych  we  wcześniejszych 

zamówieniach wynosił 42,22 % (zamówienie nr SZC49.241-40751/15).  

Wyniki zawarte w sprawozdaniu z badań nr 192/15/SM1 oraz sprawozdaniu z badań 

nr 192/15/SM2 pn. „Badania taśmy trudno palnej GTP 3P 1000 kN/m-1-1000-4+3” wykazały 

niezgodność dostarczonych taśm z wymogami zamawiającego w zakresie: 

–odporności na ścieranie (pkt 3.6. ST), 

–  trudnopalności  (pkt  3.2.  i  3.6.  ST)  (w  pk  3  sprawozdania  wskazano,  że  badanie 

zakończono  przed  wymaganym  czasem.  Po  13  minutach  badania  nastąpiło  bowiem 

zakończenie  przedwczesne,  ze  względów  bezpieczeństwa.  Nastąpiło  rozgorzenie  próbki  i 

gwałtowny wzrost temperatury spalin powyżej dopuszczalnej wartości.  

Pismem  z  24  września  2015  r.  (zna:  DZM/AH.248-14/15)  Zamawiający  zawiadomił 

Konsorcjum o wynikach badań, wzywając je do wymiany wadliwych taśm na nowe, wolne od  

17  lutego  2016  r.  Główny  Instytut  Górnictwa  przeprowadził  trzecie  badania,  które 

obejmowały  taśmy  wymienione  przez  Konsorcjum  7  grudnia  2015  r.  w  wykonaniu 

powyższego  wezwania,  a  zatem  taśmy  powtórnie  dostarczone  w  wykonaniu  zamówienia  nr 

SZC49.241-40783/15 z 13 lutego 2015 r. (dowód dostawy nr 76/03/2015).  


Wyniki  zawarte  sprawozdaniu  z  badań  nr  36/16/SM1  oraz  sprawozdaniu  z  badań  nr 

36/16/SM2  pn.  „Badania  taśmy  trudnopalnej  GTP  3P  1000  kN/m-I-J000-4+3”  ponownie 

wykazały  niezgodność  dostarczonych  taśm  z  wymogami  Zamawiającego,  zarówno 

w zakresie  odporności  na  ścieranie,  jak  i  zakresie  trudnopalności.  Podobnie  jak 

w poprzednich  badaniach  jednostka  specjalistyczna  zmuszona  była  przedwcześnie 

zakończyć badania z uwagi na pożar, do którego doszło w trakcie badań.  

Z  uwagi  na  wyniki  tych  badań  Zamawiający  pismem  z  4  marca  2016  r.  (znak 

DZM/AH.248-1/16) odstąpił w części od przedmiotowej umowy. 

Następnie Zamawiający podniósł, że § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 

30 kwietnia 2004 r. w sprawie dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych 

stanowi,  że  rozporządzenie  określa  wyroby,  których  stosowanie  w  zakładach  górniczych 

wymaga,  ze  względu  na  potrzebę  zapewnienia  bezpieczeństwa  ich  użytkowania 

w warunkach  zagrożeń  występujących  w  ruchu  zakładów  górniczych,  wydania  decyzji 

o dopuszczeniu  wyrobu  do  stosowania  w  zakładach  górniczych,  zwanej  dalej 

dopuszczeniem.  Z  kolei  §  2  przywołanego  rozporządzenia  stwierdza,  że  wyroby,  których 

stosowanie  w  zakładach  górniczych  wymaga,  ze  względu  na  potrzebę  zapewnienia 

bezpieczeństwa  ich  użytkowania  w  warunkach  zagrożeń  występujących  w  ruchu  zakładów 

górniczych,  wydania  dopuszczenia,  określa  załącznik  nr  1  do  rozporządzenia.  Pkt  3.5. 

przedmiotowego  załącznika  przewiduje,  że  stosowanie  taśm  przenośnikowych  w  zakładach 

górniczych wymaga uzyskania przywołanego powyżej dopuszczenia.  

Zamawiający  podsumował,  że  taśmy  przenośnikowe,  z  uwagi  na  zagrożenie 

pożarowe,  które  może  powstać  wskutek  ich  stosowania  w  szczególnych  warunkach 

występujących  w  podziemnych  wyrobiskach  zakładów  górniczych,  podlegają  zaostrzonym 

wymogom  w  zakresie  bezpieczeństwa,  wynikającym  choćby  z  obowiązku  uzyskania 

wskazanego powyżej dopuszczenia. 

Zamawiający stwierdził  następnie, że pomimo tego Konsorcjum realizując umowę nr 

061401549  dostarczało  mu  taśmy  przenośnikowe,  które  nie  spełniały  wymogów 

bezpieczeństwa  dotyczących  trudnopalności.  Wykorzystanie  przedmiotowych  taśm 

powodowało  realne  i  znaczące  zagrożenie  wybuchem  lub  co  najmniej  pożarem 

w podziemnych chodnikach zakładów górniczych. Zamawiający podkreślił, że  zagrożenie to 

stwarzały także taśmy, które Konsorcjum dostarczyło dokonując wymiany wadliwych towarów 

na  nowe,  wolne  od  wad,  posiadając  pełną  wiedzę  o  uchybieniach  wcześniej  dostarczanych 

materiałów. Jednocześnie, choć wyniki kolejnych badań wskazywały na istotną niezgodność 

dostarczanych taśm z wymogami Zamawiającego oraz ofertą, ich jakość nie uległa poprawie. 


Konsorcjum  nie  dokonało  jakichkolwiek  zmian,  które  by  umożliwiły  należyte  wykonywanie 

dostaw  i  pozwalały  na  bezpieczne  stosowanie  taśm.  Konsorcjum  nie  podjęło  żadnych 

realnych  środków  zaradczych  mających  na  celu  zaopatrzenie  Zamawiającego  w  towary 

zgodne  z  umową.  Wręcz  przeciwnie,  wyniki  badań  z  19  lutego  2016  r.  jednoznacznie 

wskazały,  że  kontrolowane  parametry  uległy  pogorszeniu  w  stosunku  do  wynikających  z 

badań z 14 września 2015 r. 

Zdaniem  Zamawiającego  powyższe  skutkuje  uznaniem,  że  Konsorcjum nienależycie 

wykonało  umowę  nr  061401549. A  skala  i  powaga  uchybień,  rodzących  realne  zagrożenie 

pożarowe prowadzi do wniosku, że Konsorcjum wykonywało umowę z co najmniej rażącym 

niedbalstwem.  Stąd  należy  uznać,  że  Konsorcjum  w  zawiniony  sposób  poważnie  naruszyło 

obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość.  Według  Zamawiającego  powyższą 

okoliczność  wykazał  dokumentami  urzędowymi,  w  szczególności  powyżej  wymienionymi 

sprawozdaniami  z  badań,  tj.  za  pomocą  stosownych  środków  dowodowych.  Dlatego  też 

zachodziły  przesłanki  uzasadniające  wykluczenie  Konsorcjum  z  aktualnie  prowadzonego 

postępowania w oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 2 pzp. 

Niezależnie od powyższego Zamawiający podniósł, że lit. C części III załączonego do 

oferty  Konsorcjum  JEDZ  dotyczącego  Węglokoksu  wskazywał,  że  inny  zamawiający, 

Katowicki  Holding  Węglowy  S.A.,  odstąpił  od  umowy  na  dostawy  lin  wyciągowych  wskutek 

niewykonywania  dostaw  przez  „poddostawcę  z  powodu  jego  problemów  finansowych”. 

W związku  z  powyższym  wspomniany  zamawiający  wykluczył  Węglokoks  z  prowadzonego 

przez  siebie  kolejnego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  które  ogłosił 

i przeprowadził  po  odstąpieniu  od  umowy.  Konsorcjum  wniosło  odwołanie  od  tej  czynności, 

które wyrokiem z 12 maja 2016 r., wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 638/16, Izba oddaliła, 

uznając,  że  niewykonanie  przez  Konsorcjum  umowy  przywołanej  w  JEDZ  Węglokoksu 

stanowiło  wyraz  poważnego  i  zawinionego  naruszenia  obowiązków  zawodowych, 

uzasadniającego wykluczenie wykonawcy z postępowania.  

Według  Zamawiającego  powyższe  orzeczenie  ma  prejudycjalny  charakter  dla 

rozstrzygnięcia w tym postępowaniu, przesądzając o konieczności uznania, że wobec spółki 

Węglokoks zachodzą kolejne podstawy z art. 24 ust. 5 pkt 2 pzp, uzasadniające wykluczenie 

całego Konsorcjum. 

Następnie  Zamawiający  podniósł,  że  skoro  trzykrotnie  przeprowadził  badania 

jakościowe  dostarczanych  przez  odwołującego  taśm  na  różnych  etapach  realizacji  umowy, 

zarówno  gdy  nie  została,  jak  i  została  wykonana  w  przeważającej  części,  a  żadne  z  tych 

badań  nie  potwierdziło  spełnienia  jego  wymagań  przewidzianych  w  SIWZ,  umowa  nr 


061401549  została  wykonana  nienależycie  w  przeważającej  części,  co  stanowiło  podstawę 

do  odstąpienia  od  niej.  Dlatego  należy  uznać,  że  wystąpiły  okoliczności  uzasadniające 

wykluczenie Konsorcjum również z mocy art. 24 ust. 5 pkt 4 pzp. 

W  szczególności  zdaniem  Zamawiającego  norma  zawarta  w  przywołanym  przepisie 

umożliwia wykluczenie wykonawcy nie tylko w sytuacji, gdy wskutek odstąpienia umowa nie 

zostanie wykonana w przeważającej części, ale również, gdy umowa nie jest wykonana albo 

jest nienależycie wykonana w przywołanym powyżej zakresie. Bez znaczenia jest tu zakres 

realizacji  umowy  w  chwili  odstąpienia.  Zwłaszcza  że  Zamawiający  uprawniony  był  odstąpić 

od umowy już po pierwszych badaniach, tj. gdy umowa była wykonana w zakresie mniejszym 

niż 50% (42,22%). Art. 24 ust. 5 pkt 4 pzp wprowadza jedynie wymóg odstąpienia, w ogóle 

nie wskazując, że odstąpienie od umowy winno obejmować jej przeważającą część. 

Zamawiający zrelacjonował, że odpowiadając na jego wezwanie z 15 grudnia 2016 r. 

do  wykazania  rzetelności  samooczyszczenia,  Konsorcjum  złożyło  oświadczenia,  w  których 

wskazano, że:  

– spółka Węglokoks dokonała zmiany dostawcy lin, „realizuje dostawy głównych materiałów 

do  produkcji  lin”  oraz  „wdrożona  została  procedura  nadzoru  nad  procesem  realizacji 

bieżących zamówień".  

–  w  spółce  Conbelts  nastąpiło  „podwyższenie  kompetencji  personelu  (...),  w  ramach  zmian 

kadrowych  i  personalnych”,  „powtórne  przeanalizowanie  wykonanych  badań  w  zakresie 

podniesionym  przez  JSW  oraz  zmiana  w  treści  DTR,  powodująca  właściwe  określenie 

parametrów  taśmy  w  sposób  jednoznaczny  i  nie  wprowadzający  w  błąd”,  dokonano 

„wdrożenia  do  produkcji  udoskonalonych  i  nowych  mieszanek  gumowych”  oraz 

przeprowadzono „modernizację obszaru laboratorium zakładowego”.  

Zamawiający podniósł, że Konsorcjum nie przedstawiło jakichkolwiek dowodów, które 

by  potwierdzały,  że  opisane  przez  niego  działania  zostały  rzeczywiście  podjęte,  pomimo  że 

w  powołanym powyżej wyroku Izba wyraźnie stwierdziła, że ważnym elementem związanym 

z przesłanką 

pozwalającą 

na 

niewykluczenie 

wykonawcy 

postępowania, 

jest 

przedstawienie  zamawiającemu  dowodów,  że  wykonawca  podjął  konkretne  środki 

technicznej  organizacyjne  i  kadrowe,  które  mają  zapobiec  zawinionemu  i  poważnemu 

naruszaniu  obowiązków  zawodowych  w  przyszłości.  Ciężar  dowodu,  że  wdrożono  taki  plan 

naprawczy (podjęto konkretne środki) spoczywa na wykonawcy. Odwołujący nie przedstawił 

podjęcia 

konkretnych 

ś

rodków 

naprawczych, 

które 

uzasadniałyby 

stwierdzenie, 

ż

e naruszenia  obowiązków  zawodowych  nie  będą  miały  miejsca  w  przyszłości,  co  jest 

przesłanką niezbędną dla zwolnienia się z sankcji wykluczenia z postępowania na podstawie 

wskazanego  przepisu  ustawy.  Zdaniem  Zamawiającego  już  na  tej  podstawie  Konsorcjum 


miało  lub  powinno  mieć  świadomość,  że  przedstawienie  lakonicznych  wyjaśnień  nie 

prowadzi do skutecznego wykazania rzetelności, o którym mowa w art. 24 ust. 8 pzp. 

Zamawiający  dodał,  że  oświadczenie  o  dokonaniu  zmiany  dostawcy  lin  spółka 

Węglokoks  złożyła  także  w  postępowaniu  o  sygn.  akt:  KIO  638/16.  Odnosząc  się  do  tego 

Izba  wyraźnie  wskazała,  że  należało  uwzględnić  ocenę  zamawiającego  jako  właściwą

ż

e weryfikując  podstawę  wykluczenia  odwołującego  z  postępowania,  uznał,  iż  nie  istnieją 

przesłanki  do  przyjęcia,  jakoby  odwołujący  skutecznie  podjął  konkretne  środki  techniczne, 

organizacyjne  i  kadrowe,  które  mają  zapobiec  zawinionemu  i  poważnemu  naruszaniu 

obowiązków zawodowych w przyszłości. Odwołujący zaoferował w postępowaniu dostawy lin 

produkcji  spółki  Liny  Polskie  sp,  z  o.o.,  powstałej  na  bazie  majątku,  doświadczeń 

i wyspecjalizowanej  kadry  firmy  Polskie  Liny  sp.  z  o.o.,  co  stanowi  podstawy  do 

przypuszczenia, że wykonanie zamówienia, podobnie jak w przypadku umowy nr (...), gdzie 

producentem dostarczanych lin była spółka Polskie Liny sp. z o. o., może nie dojść do skutku 

Przy  okazji  Izba  uznała,  że  skoro  Odwołujący  oferuje  w  niniejszym  postępowaniu  liny 

wytwarzane  przez  spółkę  Liny  Polskie  sp.  z  o.o.,  będącą  bezpośrednim  kontynuatorem 

działalności  spółki  Polskie  Liny  sp.  z  o.o.,  Zamawiający  uznał,  że  Odwołujący  nie  podjął 

ż

adnych  konkretnych  środków  technicznych,  organizacyjnych  i  kadrowych,  które  miałyby 

zapobiec  zawinionemu  i  poważnemu  naruszaniu  obowiązków  zawodowych  w  przyszłości

Stąd  według  Zamawiającego  oświadczenie  spółki  Węglokoks  złożone  w  treści  JEDZ 

złożonego  w  aktualnie  prowadzonym    postępowaniu  nie  może  prowadzić  do  skutecznego 

wykazania jej rzetelności. 

Odnosząc się do oświadczenia spółki Conbelts Zamawiający podniósł, że porównanie 

dokumentacji technicznej nr DTR GT 01/11 załączonej do oferty Konsorcjum w postępowaniu 

nr  77/P/DZZ/14  oraz  dokumentacji  technicznej  nr  DTR  FCB  03/15,  przedstawionej 

w aktualnie  prowadzonym  postępowaniu,  prowadzi  do  wniosku,  że  przedmiotem  obu 

dokumentów  są  taśmy  wykonane  zgodnie  z  normą  PN-EN  ISO  22721,  które  spełniają 

wymagania  bezpieczeństwa  ustalone  według  normy  PN-EN  12882.  Dodatkowo 

w dokumentacji  DTR  FCB  03/15  znajduje  się  informacja,  że  taśmy  „wytwarzane  były 

dotychczas  pod  oznaczeniem  GT  i  GT  EP”.  Oznacza  to,  że  obecnie  oferowane  taśmy  są 

tożsame z taśmami oferowanymi w poprzednim postępowaniu i dostarczanymi w wykonaniu 

umowy nr 061401549. W dalszej części dokumentacji nr DTR FCB 03/15 określone zostały 

właściwości fizyczne taśm. Spółka Conbelts zasadniczo ograniczyła tutaj zakres podawanych 

przez  nią  parametrów  fizycznych.  Przede  wszystkim  nie  przedstawiła  ona  łącznego  czasu 

palenia i żarzenia się 6 próbek oraz maksymalnego czasu palenia i żarzenia się pojedynczej 

próbki.  A  zatem  nie  podała  parametrów,  które  były  przedmiotem  negatywnych  dla  niego 

badań  Politechniki  Wrocławskiej  i  Głównego  Instytutu  Górnictwa.  Natomiast  w  zakresie 


konstrukcji  taśm  nie  występują  żadne  różnice. W  obu  dokumentacjach  producent  deklaruje 

spełnienie wymagań dla klasy L, K, V według normy PN-EN ISO 22721. Niemniej istotny jest 

także  fakt,  że  w  dokumentacji  nr  DTR  GT  01/11  Conbelts  podawał  nazwę  mieszanek 

gumowych użytych do produkcji taśm, natomiast w dokumentacji nr DTR FCB 03/15 używa 

jedynie  ogólnych  sformułowań:  „trudno  palna  mieszanka”,  czy  też  „antystatyzowana 

chloroprenowa  mieszanka  gumowa”.  W  pozostałym  zakresie  –  dotyczącym  zagrożeń 

w czasie  użytkowania  taśmy,  instrukcji  i  warunków  eksploatacji  taśmy  –  postanowienia 

dokumentacji nie uległy żadnym modyfikacjom. A zatem brak jest jakichkolwiek podstaw, by 

uznać,  że  Conbelts  dokonał  zmian  technicznych  oferowanych  taśm,  pozwalających  na  ich 

bezpieczne stosowanie. Zwłaszcza, że spółka Conbelts sama przyznała, że dokonała jedynie 

zmiany  opisu  parametrów  w  „sposób  nie  wprowadzający  w  błąd”.  Wspomniana  zmiana 

sprowadza  się  w  istocie  do  wykreślenia  parametrów,  które  były  przedmiotem  badań 

jednostek  specjalistycznych  i  których  niespełnienie  było  przez  te  jednostki  wykazane. 

Dlatego nie można uznać, że spółka Conbelts dokonała zmian technicznych w oferowanych 

taśmach,  które  to  zmiany  pozwalałyby  skutecznie  wykazać  rzetelność  samooczyszczenia. 

Zwłaszcza  że 

weryfikacja  opisanych  powyżej  rzekomych  zmian  została 

przeprowadzona  przez  Zamawiającego  i  wyłącznie  z  jego  inicjatywy,  chociaż  ciężar 

dowodowy,  zgodnie  z  treścią  art.  24  ust.  8  pzp,  spoczywał  na  Konsorcjum.  Na  marginesie 

Zamawiający zauważył, że taka „zmiana DTR”, polegająca na usunięciu parametrów, których 

spełnienie  stanowi  dla  Konsorcjum  zasadniczy  problem,  podważa  jego  uczciwość,  o  której 

mowa w art. 24 ust. 5 pkt 2 pzp. 

Ponadto  Zamawiający  zrelacjonował,  że  Konsorcjum  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

do wykazania rzetelności przedstawiło dowody uiszczenia kar umownych naliczonych przez 

JSW  S.A.  i  Katowicki  Holding  Węgłowy  S.A.,  co  miało  przesądzać  ma  o  braku  podstaw 

do wykluczenia.  

Zamawiający  podniósł,  że  według  art.  24  ust.  8  pzp  wykonawca,  który  podlega 

wykluczeniu na podstawie ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16-20 lub ust. 5, może przedstawić dowody 

na  to,  że  podjęte  przez  niego  środki  są  wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności, 

w szczególności 

udowodnić 

naprawienie 

szkody 

wyrządzonej 

przestępstwem 

lub przestępstwem  skarbowym,  zadośćuczynienie  pieniężne  za  doznaną  krzywdę 

lub naprawienie  szkody,  wyczerpujące  wyjaśnienie  stanu  faktycznego  oraz  współpracę 

z organami  ścigania  oraz  podjęcie  konkretnych  środków  technicznych,  organizacyjnych 

i kadrowych,  które  są  odpowiednie  dla  zapobiegania  dalszym  przestępstwom  lub 

przestępstwom  skarbowym  lub  nieprawidłowemu  postępowaniu  wykonawcy.  A  zatem 

Konsorcjum,  składając  dowody  zapłaty  kar  umownych,  wykazało  jedynie  naprawienie 


szkody.  

Natomiast informacje przedstawione  w złożonych przez Konsorcjum oświadczeniach 

są  albo  nieprawdziwe  albo  wyjątkowo  lakoniczne.  Ponadto  nie  wskazują,  że  Konsorcjum 

podjęło  konkretne  i  odpowiednie  środki  techniczne,  organizacyjne  i  kadrowe.  Stąd 

uwzględniając  wagę  i  szczególne  okoliczności  czynu  Konsorcjum,  należało  uznać,  że 

dowody  przedstawione  na  podstawie  art.  24  ust.  8  pzp  nie  wystarczyły  do  wykazania 

rzetelności Konsorcjum. 

Odnośnie treści referencji z 2 lutego 2016 r. Zamawiający potwierdził, że wskazał niej 

na  fakt  bycia  przez  Konsorcjum  dostawcą  taśm  przenośnikowych,  a  także  że  wobec  firmy 

wdrożono dwie procedury reklamacyjne, na wartość 149 490,00 zł netto. Reklamacje zostały 

załatwione pozytywnie.  

W ocenie Zamawiającego wynika z tego, że Konsorcjum wykonało umowę w sposób 

nienależyty, skutkujący wdrożeniem dwóch procedur reklamacyjnych.  

 Ponadto  Według  Zamawiającego  niemniej  istotne  jest,  że  powyższe  referencje 

zostały wystawione przed przeprowadzeniem trzecich badań z 19 lutego 2016 r. oraz przed 

złożeniem oświadczenia o odstąpieniu z 4 marca 2016 r. A zatem nie mogą one potwierdzać 

rzetelności Konsorcjum, jak sugeruje to treść odwołania. 

Finalnie  Zamawiający  wskazał,  że  z  chwilą  złożenia  powyższego  oświadczenia 

o odstąpieniu  zaprzestał realizacji umowy w całości, w tym również w zakresie dostaw taśm 

przenośnikowych  polichlorowinylowych  trudnopalnych  trójprzedkładkowych  (zadanie  3 

przetargu  nr  77/P/DZZ/14)  oraz  taśm  przenośnikowych  polichlorowinylowo-gumowych 

(zadanie  4  przetargu  nr  77/P/DZZ/14).  Jednakże  z  uwagi  na  wyjątkową  i  nagłą  potrzebę, 

która  pojawiła  w  październiku  2016  r.  5  października  2016  r.    złożył  zamówienie  nr 

SZC49.241-44897,  którego  przedmiotem  nie  były  taśmy  przenośnikowe  trudnopalne  GTP 

(zadanie  2),  w  zakresie  których  odstąpiono  od  umowy.  Stąd  w  kategoriach  zwykłego 

nadużycia  należy  kwalifikować  stwierdzenie  Odwołującego,  że  Zamawiający  nadal  realizuje 

przedmiotową umowę.  

Pismem  z  23  stycznia  2017  r.  Zamawiający  poinformował  Izbę,  że  w  tym  dniu 

przekazał  drogą  elektroniczną  kopię  odwołania  pozostałym  wykonawcom  uczestniczącym 

w prowadzonym postępowaniu. 

26  stycznia  2016  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  w  formie 

pisemnej  zgłoszenie  przez  Fabrykę  Taśm  Transporterowych  Wolbrom  S.A.  z  siedzibą 

w Wolbromiu  {dalej  również:  „Wolbrom”}  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

po stronie zamawiającego.  

Wobec  dokonania  zgłoszenia  w  odpowiedniej  formie,  z  zachowaniem  3-dniowego 


terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania – a więc zgodnie 

z art. 185 ust. 2 pzp – Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności przystąpienia.  

Izba oddaliła opozycję zgłoszoną przez Odwołującego, gdyż w oczywisty sposób nie 

wykazał on, że wyeliminowanie z postępowania Konsorcjum nie zwiększa szans pozostałych 

uczestników aukcji elektronicznej, w tym Wolbromu, na uzyskanie tego zamówienia, czyli jest 

dla nich korzystne oddalenie odwołania. 

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła, 

aby odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 

pzp. Nie zgłoszono również w tym zakresie odmiennych wniosków. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  Izba  przeprowadziła  rozprawę,  podczas  której  Odwołujący,  Zamawiający 

i Przystępujący podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska.  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Uczestników  (Stron  i  Przystępującego) 

postępowania  odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy, 

jak również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  zawarte  w  odwołaniu, 

odpowiedzi na odwołanie, zgłoszeniu przystąpienia i piśmie z 2 lutego 2017 r., a takż

wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  Izba  ustaliła  i  zważyła, 

co następuje: 

Zgodnie  z  art.  179  ust.  1  pzp  odwołującemu  przysługuje  legitymacja  do  wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia, 

w którym  złożył  ofertę.  Jednocześnie  Odwołujący  może  ponieść  szkodę  w  związku 

z zarzucanym  Zamawiającemu  naruszeniami  przepisów  ustawy  pzp,  gdyż  wykluczenie 

Odwołującego  z  postępowania  uniemożliwia  mu  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia, 

na co mógłby w przeciwnym razie liczyć. 


{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 2 listy zarzutów} 

Izba ustaliła jako istotne dla rozstrzygnięcia następujące okoliczności: 

Po pierwsze, odnośnie do wprowadzenia w postępowaniu fakultatywnych przesłanek 

wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 pzp. 

Zamawiający  w  s.i.w.z.  przewidział,  że  wykluczeniu  z  postępowania  podlega 

wykonawca, który: 

– w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, 

w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa 

nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  zamówienie,  jeżeli  nie  upłynęły  3  lata  od  dnia 

zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia (pkt 7.1.2); 

–  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie  nie  wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym 

stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  co  doprowadziło 

do rozwiązania  umowy  lub  zasądzenia  odszkodowania,  jeżeli  nie  upłynęły  3  lata  od  dnia 

zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia (pkt 7.1.2). 

Po drugie, co do zakresu czynności podjętej przez Zamawiającego.  

Z  przekazanego  Konsorcjum  zawiadomienia  wynika,  że  jako  podstawę  faktyczną 

wykluczenia  z  postępowania,  o którym mowa  w  art.  24  ust.  5  pkt  4  pzp, wskazano  na  brak 

wykazania  tzw.  samooczyszczenia,  o  którym  mowa  w  art.  24  ust.  8  pzp,  w  odniesieniu 

do dwóch  odrębnych  zdarzeń  prawnych  wypełniających  przesłanki  tej  podstawy  prawnej 

wykluczenia:  po  pierwsze  –  niewykonania  przez  Konsorcjum  umowy  na  dostawę  taśm 

przenośnikowych  zawartej  z  JSW  (od  której  Zamawiający  odstąpił),  po  drugie  – 

nienależytego  wykonania  przez  Węglokoks  umowy  na  dostawy  lin  wyciągowych  nośnych 

zawartej z Katowickim Holdingiem Węglowym S.A. {dalej również: „KHW”} (od której również 

ten  zamawiający  odstąpił)  {część  uzasadnienia  rozpoczynająca  się  od  wskazania,  że  w  pkt 

7.1.3 s.i.w.z. wprowadzono przesłankę wykluczenia z powyższego przepisu, przez opisanie, 

w  jaki  sposób  zdarzenia  te  zostały  odnotowane  w  dokumentach  JEDZ każdego  z  członków 

Konsorcjum, 

przywołanie 

faktu 

wezwania 

Konsorcjum 

do 

złożenia 

dowodów 

na samooczyszczenie  w  tym  zakresie,  aż  do  powołania  się  na  adekwatność  orzecznictwa 

Izby  dotyczącego  nieobowiązującego  art.  24  ust.  2a  zd.  2  pzp  co  do  konieczności 

przedstawienia  dowodów,  że  opisane  w  oświadczeniach  złożonych  przez  Konsorcjum 

działania profilaktyczne rzeczywiście zostały podjęte}. 

Jednocześnie jako podstawę faktyczną wykluczenia, o którym mowa art. 24 ust. 5 pkt 

8 pzp, wskazano  wyłącznie drugie z powyższych zdarzeń jako stanowiące również przejaw 


zawinionego  naruszenia  obowiązków  zawodowych  przez  Węglokoks  {część  uzasadnienia 

rozpoczynająca  się  od  wskazania,  że  w  pkt  7.1.2  s.i.w.z.  wprowadzono  przesłankę 

wykluczenia  z  powyższego  przepisu,  przez  opisanie  faktu  wykluczenia  Węglokoksu  przez 

KHW  z  kolejnego  postępowania,  aż  do  powołanie  się  na  utrzymanie  w  mocy  tej  czynności 

wyrokiem Izby, która oddaliła odwołanie Węglokoksu}. 

Po trzecie, co do zakresu zarzutów zawartych w odwołaniu. 

W  części  wstępnej  odwołania  zarzucono  Zamawiającemu  naruszenie  art.  24  ust.  5 

pzp,  zarówno  w  odniesieniu  do  pkt  2,  jak  i  pkt  4,  jednakże  całość  okoliczności  faktycznych 

i prawnych  podniesionych  przez  Odwołującego  w  uzasadnieniu  odwołania  odnosi  się 

wyłącznie  do  kwestionowania  niewykonania  części  umowy  zawartej  przez  Konsorcjum 

z Zamawiającym  na  dostawy  taśm  przenośnikowych  jako  przejawu  zarówno  poważnego 

naruszenia  obowiązków  zawodowych  {str.  5  -  8  pierwszy  akapit},  jak  i  nienależytego 

wykonania w istotnym stopniu umowy w sprawie zamówienia publicznego {str. 8}. 

Natomiast  w  odwołaniu  nie  wskazano  żadnych  okoliczności  faktycznych,  które 

dotyczyłyby  zakwestionowania  decyzji  Zamawiającego  o  wykluczeniu  Konsorcjum 

na podstawie  art.  24  ust.  5  pzp,  zarówno  z  pkt  2,  jak  i  4  pzp,  w  związku  z  uznaniem 

niewykonania  przez  Węglokoks  umowy  na  dostawy  lin  wyciągowych  nośnych  zawartej 

z KSW. 

Okoliczności  takie,  w  tym  odnosząc  się  do  uprzednio  zapadłego  wyroku  Izby  z  12 

maja  2016  r.  (sygn.  akt  KIO  638/16),  podnosić  zaczęli  dopiero  na  rozprawie  odrębnie 

ustanowieni do reprezentowania przed Izbą pełnomocnicy, którzy wypowiadali się wyłącznie 

w  odniesieniu  do  kwestii  umowy  Węglokoksu  z  KSW  {w  odróżnieniu  do  dwóch  pierwszych 

pełnomocników  wymienionych  w  protokole  rozprawy,  którzy  wypowiadali  się  odnośnie 

umowy Konsorcjum z JSW, czyli kwestii poruszonych w odwołaniu}. 

W tych okolicznościach odwołanie podlegało oddaleniu 

Z  art.  180  pzp  wynika  w  szczególności,  że  odwołanie  przysługuje  wyłącznie 

od niezgodnej  z  przepisami  tej  ustawy  czynności  zamawiającego  podjętej  w  postępowaniu 

o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany 

na  podstawie  tej  ustawy  {ust.  1},  przy  czym  odwołanie  powinno  wskazywać  czynność 

lub zaniechanie  czynności  zamawiającego,  której  zarzuca  się  taką  niezgodność,  zawierać 

zwięzłe  przedstawienie  zarzutów,  określać  żądanie  oraz  wskazywać  okoliczności  faktyczne 

i prawne uzasadniające wniesienie odwołania {ust.3}. 

Powyższa  regulacja jest  skorelowana  z  art.  192 pzp,  z  którego  z kolei  wynika  m.in., 


ż

e Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów tej ustawy, które miało 

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia {ust. 2}, 

z tym że Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu {ust. 7}. 

Ponadto wedle art. 191 ust. 2 pzp wydając wyrok, Izba bierze pod uwagę stan rzeczy 

ustalony w toku postępowania. 

 W  judykaturze  odnośnie  interpretacji  art.  192  ust.  7  pzp  już  dawno  przesądzono, 

ż

e stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem 

wskazanego  przepisu  prawa,  ale  przede  wszystkim  jako  wskazane  okoliczności  faktyczne, 

które  podważają  prawidłowość  czynności  zamawiającego  i  mają  wpływ  na  sytuację 

wykonawcy  wnoszącego  odwołanie  {zob.  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Gdańsku  z  25  maja 

2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)}.  Tym  samym  nie  stanowi  sprecyzowania  zarzutu  samo 

wskazanie na wstępnie odwołania przepisu, przywołanie kalendarium zdarzeń z odesłaniem 

do  nr  i  dat  pism  {które  jako  dowody  nie  zostały  załączone},  czy  też  obszerne  przywołanie 

fragmentu komentarza do tego przepisu, jeżeli nie wiadomo, jaki miałoby to mieć związek ze 

sprawą, z uwagi na brak podania okoliczności specyficznych dla postępowania o udzielenie 

zamówienia,  którego  dotyczy  odwołanie.  Tymczasem  żadna  ze  skonkretyzowanych 

w uzasadnieniu  rozpoznawanego  odwołania  okoliczności  faktycznych,  w  tym  odnośnie 

przeprowadzonej  procedury  tzw.  samooczyszczenia,  nie  odnosi  się  do  opisanego 

w zawiadomieniu  z  11  stycznia  2017  r.  jako  wypełnienie  przesłanki  wykluczenia,  o  której 

mowa  w  art.  24  ust.  5  pkt  2  pzp,  poważnego  naruszenia  przez  Węglokoks  obowiązków 

zawodowych (potwierdzonego następnie wyrokiem Izby z 12 maja 2016 r. w sprawie o sygn. 

akt KIO 638/16), oraz jako wypełnienie przesłanki wykluczenia, o której mowa w art. 24 ust. 5 

pkt  4  pzp,  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  w  istotnym  stopniu  przez Węglokoks 

wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego – w związku z umową na dostawę 

lin wyciągowych nośnych, od której odstąpił inny zamawiający, KHW. 

Skoro  Odwołujący  nie  zakwestionował  do  upływu  terminu  na  wniesienie  odwołania 

{późniejsze podnoszenie okoliczności na rozprawie, a także zgłaszanie na ich potwierdzenie 

wniosków  dowodowych  jest  bez  znaczenia  dla  sprawy}  decyzji  Zamawiającego 

w powyższym  zakresie,  stała  się  ona  w  tym  zakresie  ostateczna.  W  konsekwencji  choćby 

zarzuty  odwołania  okazały  się  zasadne,  ponieważ  dotyczą  wycinka  decyzji  faktycznie 

podjętej  i  zakomunikowanej  przez  Zamawiającego,  nie  może  to  zmienić  stanu  rzeczy, 

ż

e Konsorcjum zostało skutecznie wykluczone z postępowania. 

W  rozstrzyganej  sprawie  doszło  do  paradoksalnej  sytuacji,  że  większość  odwołania 

została poświęcona zakwestionowaniu decyzji w zakresie, który nie wynika z przekazanego 

Odwołującemu  uzasadnienia,  czyli  podważaniu  możliwości  uznania  przez  Zamawiającego 

niewykonania na jego rzecz części umowy na dostawy taśm przenośnikowych za podstawę 


faktyczną wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 pzp. Z uwagi na przywołane powyżej przepisy nie 

ma  znaczenia,  że  również  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  skupił  się  przede 

wszystkim  na  wykazywaniu  zaistnienia  takiej  podstawy  faktycznej  wykluczenia,  gdyż  jest  to 

działanie  spóźnione,  które  nie  mogło  mieć  znaczenia  dla  wyniku  tej  sprawy.  Każda  sprawa 

może zostać przez Izbę rozpoznana w granicach zarzutów odwołania, które obiektywnie nie 

mogą  wykraczać  poza  czynności  zakomunikowane  uprzednio  wykonawcy  przez 

zamawiającego,  co  również  analizuje  się  przede  wszystkim  przez  pryzmat  podanego 

uzasadnienia faktycznego dla zastosowania wskazanych w zawiadomieniu przepisów. 

Ponadto w zakresie objętym zarzutami odwołania, Izba ustaliła, co następuje: 

Odnośnie  powodów  wykluczenia  z  art.  24  ust.  5 pkt  2  i  4  pzp  określonych  w  art.  57 

ust.  4  (odpowiednio  w  lit.  c  oraz  g)  dyrektywy  2014/24/UE,  zarówno  Węglokoks, 

jak i Conbelts  oświadczyli  w  swoich  JEDZ,  że  nie  byli  winni  poważnego  wykroczenia 

zawodowego, jednocześnie obaj Wykonawcy potwierdzili, że dotyczy ich rozwiązanie umowy 

przed czasem, odszkodowanie lub inne porównywalne sankcje {str. 23 i 34 oferty}.  

Jednakże  Węglokoks  i  Conbelts  opisali  w  sposób  odmienny  to  samo  zdarzenie 

prawne.  Węglokoks  podał,  że  w  konsorcjum  z  producentem  taśm  przenośnikowych  zawarł 

z JSW  umowę  na  ich  dostawę,  od  której  Zamawiający  częściowo  odstąpił  z  uwagi 

na zakwestionowanie 

jakości 

dostarczanego 

towaru 

(w 

nawiasie 

dopisano 

„odpowiedzialność producenta”) {str. 24 oferty}. Natomiast Cobnelts, podając fakt odstąpienia 

od  części  umowy  przez  JSW,  dodał:  „pomimo  że  umowa  została  należycie  wykonana 

w stopniu  istotnym”.  Jednocześnie  Cobnebelt  potwierdził  podjęcie  działań  w  ramach  tzw. 

samooczyszczenia,  opisując  je  jako  „środki  techniczne,  organizacyjne  i  kadrowe 

odpowiednie  do  zapobieżenia  nieprawidłowego  postępowania  wykonawcy”  {str.  34  oferty}. 

Natomiast Węglokoks wskazał w tym zakresie na zapłatę kar umownych {str. 24 oferty}. 

W piśmie  z  15 grudnia 2016  r.  Zamawiający  w  związku  z  powyższymi  informacjami, 

przypomniał  wpierw,  że  w  pkt.  7.1.3  s.i.w.z.  przewidział  przesłankę  wykluczenia,  o  której 

mowa  w  art.  24  ust.  5  pkt  4  pzp,  zacytował  art.  24  ust.  8  pzp,  a  następnie,  wskazując, 

ż

e działa  na  podstawie  art.  26  ust.  2f  pzp,  wezwał  zarówno  Węglokoks,  jak  i  Conbelts, 

do złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  ich  rzetelność,  czyli  dokonanie 

tzw.  samooczyszczenia,  w  zakreślonym  przez  siebie  terminie,  pouczając  jednocześnie 

o brzmieniu art. 24 ust. 9 pzp. 

W odpowiedzi przesłano pismo z 21 grudnia  2016 r. (nr KG/EJ/238/2016) odsyłające 


do dalszych pism i załączników 

W szczególności w pkt 2 pisma z 19 grudnia 2016 r. {nr KG/EJ/234/2016} Węglokoks 

wskazał,  że zwrócił  się  do  Conbelts  jako  producenta  wadliwych  taśm  o  wyjaśnienie,  jakie 

działania  zostały  podjęte  „w  celu  zapobieżenia  naruszeniu  obowiązków  zawodowych 

w przyszłości”, załączając jednocześnie kopię otrzymanego pisma {nr NHS/0579/2016} z 30 

listopada 2016 r.  

Conbelts oświadcza w nim w związku z odstąpieniem przez JSW pismem z 4 marca 

2016  r.  od  części  umowy  nr  061401549  z  1  października  2014  r.  w zakresie  dostawy  taśm 

przenośnikowych  tkaninowo-gumowo  trudnopalnych,  chloroprenowych,  antystatycznych, 

ż

e odstąpienie  to  nie  obejmowało  sytuacji  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania 

w istotnym stopniu. Dopiero w drugiej kolejności wskazuje na takie działania jak: po pierwsze 

– podwyższenie kompetencji personelu Pionu Technologii Badań i Rozwoju, w ramach zmian 

kadrowych  i  strukturalnych;  po  drugie  –  powtórne  przeanalizowanie  wykonanych  badań 

w zakresie  podniesionym  przez  JSW  oraz  zmianę  w  treści  DTR,  powodującą  właściwe 

określenie parametrów taśmy w sposób jednoznaczny i niewprowadzający w błąd, po trzecie 

– wprowadzenie do produkcji udoskonalonych i nowych mieszanek gumowych, po czwarte – 

modernizację 

obszaru 

laboratorium 

zakładowego 

wraz 

jego 

doposażeniem, 

umożliwiającym znaczne podwyższenie standardów zrealizowanych badań.  

Załączono  również  kolejne  oświadczenie  Cobbelts  {pismo  nr  PZH/687/2016}, 

datowane  na  20  grudnia  2016  r.,  zawierające  analogiczną  treść  {która  począwszy 

od wyliczenia 

podjętych 

działań 

została 

adekwatnie 

zacytowana 

odwołaniu, 

co przytoczono powyżej; początek cytatu jest w rzeczywistości adekwatnym opisaniem treści 

poprzedzającej  owo  wyliczenie}.  Na  wstępie  tego  oświadczenia  Cobelts,  ponownie 

podkreślając, że odstąpienie nie dotyczyło umowy niewykonanej lub nienależycie wykonanej 

w  istotnym  stopniu,  dodatkowo  podał,  że  wywodzi  to  z  faktu  jej  należytego  wykonania 

w ponad  85%.  Wyraził  również  stanowisko,  że  powód  odstąpienia  przez  JSW  S.A. 

od pozostałej części umowy był sporny. 

Ponadto Węglokoks w piśmie z 19 grudnia 2016 r. poinformował, że zapłacił z tytułu 

odstąpienia  od  umowy  karę  umowną  w  wysokości  naliczonej  przez  Zamawiającego, 

załączając kopie dokumentów potwierdzających przeprowadzenie stosowanych rozliczeń. 

Ze specyfikacji technicznej {„ST”} stanowiącej załącznik nr 1 do s.i.w.z. obowiązującej 

w postępowaniu nr 77/P/DZZ/14 w odniesieniu to taśm przenośnikowych objętych wszystkimi 

zadaniami wynika, że: 

– przeznaczone będą do transportu węgla kamiennego, materiałów sypkich o uziarnieniu nie 


większym  niż  300  mm  z  opuszczeniem  zanieczyszczeniem  kamienia  do  50%  masy  urobku 

{pkt 1.3}; 

– powinny spełniać wymagania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w 

sprawie  dopuszczenia  wyrobów  do  stosowania w  zakładach górniczych  (Dz.  U.  Nr  99,  poz. 

1003 ze zm.) i posiadać ważne dopuszczenie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego (WUG) 

do stosowania w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych, w warunkach istniejących 

zagrożeń (nie dotyczy zadania nr 1) {pkt 1.4}. 

Ponadto  w  ST  określono  w  ramach  wymagań  techniczno-użytkowych  dla  taśm 

przenośnikowych  z  zadania  2,  że  powinny  one  spełniać  wymagania  dotyczące 

trudnopalności  oraz  bezpieczeństwa  elektrycznego  i  pożarowego  w  podziemnych 

wyrobiskach  zakładów  górniczych  określone  przez  normy:  PN-93/C-05013,  PN-EN  ISO 

284:2004, PN-EN 12882:2004 lub równoważne kat. 4A, 4B, 5A, 5B {pkt 3.2}. 

Rozporządzenie Rady  Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie dopuszczania 

wyrobów do stosowania w zakładach górniczych (Dz. U. Nr 99, poz. 1003 ze zm.) wymienia 

w załączniku nr 1 „Wyroby, których stosowanie w zakładach górniczych wymaga, ze względu 

na  potrzebę  zapewnienia  bezpieczeństwa  ich  użytkowania  w  warunkach  zagrożeń 

występujących  w  ruchu  zakładów  górniczych,  wydania  dopuszczenia”  w  pkt  3.5.2.  taśmy 

przenośnikowe  tkaninowe  w  podziemnych  zakładach  górniczych  wydobywających  kopalinę 

palną, a następnie uszczegóławia w pkt 3.5.2.1. ppkt 2, że średni czas palenia się i żarzenia 

próbek  łącznie,  wyznaczający  trudnopalność  metodą  płomieniową,  powinien  wynosić  dla 

taśm gumowych: a) z okładkami – maksymalnie 5,0 s, b) bez okładek – maksymalnie 10,0 s. 

Umowa  nr  061401549  z  1  października  2014  r.  pomiędzy  JSW  a  Konsorcjum 

przewidywała, że taśmy przenośnikowe będą dostarczane częściami w terminie 18 miesięcy 

od  dnia  zawarcia  umowy,  z  tym  że  Odbiorca  zastrzegł  możliwość  zmiany  tego  terminu 

w razie  konieczności  czasowego  wstrzymania  realizacji  umowy,  na  podstawie  zamówień, 

w których  odbiorca  szczegółowo  określi  ilość,  wymagane  terminy  oraz  miejsca  dostaw  {§  2 

ust.  1,  2  i  3}.  Stanowiące  przedmiot  zadania  nr 2 taśmy  przenośnikowe tkaninowo-gumowe 

trudnopalne,  antystatyczne  pod  względem  ilościowym  i  wartościowym  stanowiły 

zdecydowaną większość zakresu całości umowy.  

Pismem  z  4  marca  2016  r.  {nr  DZM/AH.248-1/16}  JSW  odstąpił  od  umowy  nr 

061401549  z  1  października  2014  r.  w  części  obejmującej  dostawy  taśm  przenośnikowych 

tkaninowo-gumowych  trudnopalnych,  chloroprenowych  antystatycznych,  stanowiących 

przedmiot zadania nr 2 (składającego się z 14 pozycji) postępowania o udzielnie zamówienia 

publicznego  o  nr  77/P/DZZ/14,  w  zakresie  niewykorzystanych  ilości  znajdujących  się 


w składach  konsygnacyjnych  Zakładu  Logistyki  Materiałowej  JSW.  Łączna  ilość  wynikająca 

z zamieszczonej  poniżej  tabeli  i  zamieszczonej  pod  nią  informacji  wynosiła  3581  mb. 

Powodem  odstąpienia  był  negatywny  wynik  rutynowego  badania  jakościowego 

dostarczonej  taśmy  przenośnikowej  co  do  spełniania  wymagań  specyfikacji  technicznej 

stanowiącej załącznik nr 1 do s.i.w.z., opisany w Raporcie z badań nr 36/16/SM2 z 19 lutego 

2016 r., który został załączony do pisma. 

Zamawiający  poinformował  również,  że  naliczy  i  obciąży  Konsorcjum  karą  umowną 

za odstąpienie. 

{załącznik do odpowiedzi na odwołanie} 

 Szczegółowe  jej  wyliczenie  zawiera  „Wniosek  o  naliczenie  kary  umownej  na  dzień 

31.03.2016r.  za  odstąpienie  od  umowy  z  winy  kontrahenta”,  z  którego  wynika,  że  przy 

wartości  brutto  umowy  w  zakresie  zadania  nr  2  opiewającej  na  38.661.362,46  zł,  wartość 

brutto  niezrealizowanej  części  wyniosła  3.923.179,46  zł  brutto,  co  było  podstawą  do 

naliczenia  kary  umownej  w  wysokości  392.317,95  zł,  która  została  uznana  przez  drugą 

stronę umowy  

{załączniki do pisma Konsorcjum z 21 grudnia 2016 r.} 

Po  powyższym  odstąpieniu  od  umowy  JSW  nie  składała  już  żadnych  zamówień 

w zakresie  zadania  nr  2  (taśmy  przenośnikowe  tkaninowo-gumowe  trudnopalne, 

chloroprenowe, antystatyczne), a także de facto zaprzestano realizacji umowy nr 061401549 

w  zakresie  zadania  nr  3  (taśma  przenośnikowa  polichlorowinylowa  trudnopalna 

trzyprzekładkowa)  i  4  (taśmy  przenośnikowe  polichlorowinylowo-gumowe  trudnopalne), 

z wyjątkiem zamówienia SCZ49.241-44897/16 z 5 października 2016 r. 

{okoliczności bezsporne na rozprawie} 

Izba  stwierdziła,  że  Odstąpienie  od  umowy  4  marca  2016  r.  w  takim  zakresie  samo 

przez  się  oznacza  bezprzedmiotowość  wydanych  uprzednio  2  lutego  2016  r.  przez 

Zamawiającego  na  rzecz  Conbelts  referencji,  w  tym  odnośnie  do  stanu  realizacji  umowy 

na chwilę odstąpienia. 

Izba  stwierdziła  również,  że  w  związku  z  opisanym  szczegółowo  w  odpowiedzi 

na odwołanie  przebiegiem  badania  próbek  taśm  przenośnikowych  z  zadania  nr  2 

dostarczanych 

na 

różnych 

etapach 

realizacji 

powyższej 

umowy, 

jest 

wysoce 

prawdopodobne,  że  gdyby  badaniom  poddano  dowolne  próbki  taśm  dostarczonych 

w ramach  wykonania  tej  umowy,  wynik  odnośnie  spełniania  wymogów  bezpieczeństwa 

dotyczących trudnopalności byłby również negatywny.  


Wobec  braku  zaprzeczenia,  w  tym  przedstawienia  dowodów  przeciwnych,  Izba 

uznała  za  wiarygodne  (a  większości  udowodnione  za  pomocą  dowodów  załączonych  do 

odpowiedzi na odwołanie) następujące okoliczności:  

– Z porównania dokumentacji technicznej nr DTR GT 01/11 załączonej do oferty Konsorcjum 

w postępowaniu  nr  77/P/DZZ/14  oraz  dokumentacji  technicznej  nr  DTR  FCB  03/15, 

przedstawionej  w  aktualnie  prowadzonym  postępowaniu  wynika,  że  przedmiotem  obu 

dokumentów są tożsame taśmy, które powinny być wykonane zgodnie z normą PN-EN ISO 

22721 i spełniać wymagania bezpieczeństwa ustalone według normy PN-EN 12882.  

–  W  nowszej  i  dokumentacji  nr  DTR  FCB  03/15  w  stosunku  do  poprzedniej  dokumentacji 

DTR  ograniczono  zakres  podawanych  parametrów  fizycznych,  w  tym  nie  przedstawiono 

łącznego czasu palenia i żarzenia się 6 próbek oraz maksymalnego czasu palenia i żarzenia 

się  pojedynczej  próbki,  czyli  parametrów,  które  były  przedmiotem  negatywnych  badań 

Politechniki Wrocławskiej i Głównego Instytutu Górnictwa; 

–  W  zakresie  konstrukcji  taśm  nie  występują  żadne  różnice  –  w  obu  dokumentacjach 

producent deklaruje spełnienie wymagań dla klasy L, K, V według normy PN-EN ISO 22721. 

Przy  czym  w  poprzedniej  dokumentacji  DTR  podano  nazwę  mieszanek  gumowych  użytych 

do  produkcji  taśm,  natomiast  w  obecnej  DTR  użyto  jedynie  ogólnych  sformułowań  typu: 

„trudnopalna mieszanka” czy „antystatyzowana chloroprenowa mieszanka gumowa”. 

–  W  pozostałym  zakresie,  w  tym  dotyczącym  zagrożeń  w  czasie  użytkowania  taśmy, 

instrukcji i warunków eksploatacji taśm, postanowienia obu dokumentacji są takie same. 

W tych okolicznościach zarzuty odwołania należało uznać za niezasadne. 

Z  art.  24  ust.  5  pkt  4  w  zw.  z  ust.  6  i  ust.  7  pkt  3  pzp  wynika,  że  z  postępowania 

o udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który,  z  przyczyn 

leżących  po  jego  stronie  nie  wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym  stopniu 

wcześniejszą  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  co  doprowadziło  do  rozwiązania 

umowy  lub  zasądzenia  odszkodowania,  jeżeli  zamawiający  przewidział  taką  podstawę 

wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub 

w  zaproszeniu  do  negocjacji,  a  nie  upłynęły  3  lata  od  zaistnienia  zdarzenia  będącego 

podstawą wykluczenia. 

Jednocześnie  według  art.  24  ust.  8  pzp  wykonawca,  który  podlega  wykluczeniu 

na powyższej podstawie, może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego środki są 

wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności,  w  szczególności  udowodnić  naprawienie 

szkody,  wyczerpujące  wyjaśnienie  stanu  faktycznego  oraz  podjęcie  konkretnych  środków 


technicznych,  organizacyjnych  i  kadrowych,  które  są  odpowiednie  dla  zapobiegania  jego 

dalszemu nieprawidłowemu postępowaniu {tzw. samooczyszczenie}.  

Wreszcie  art.  24  w  ust.  9  stanowi,  że  wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu,  jeżeli 

zamawiający,  uwzględniając  wagę  i  szczególne  okoliczności  czynu  wykonawcy,  uzna  za 

wystarczające dowody przedstawione na podstawie ust. 8. 

W rozstrzyganej sprawie spór dotyczył dwóch kwestii. Po pierwsze – czy nienależyte 

wykonanie lub niewykonanie umowy nr 061401549 pomiędzy JSW a Konsorcjum w zakresie 

zadania  nr  2  (taśmy  przenośnikowe  tkaninowo-gumowe  trudnopalne,  chloroprenowe, 

antystatyczne)  miało  charakter  istotny.  Po  drugie  –  czy  Zamawiający  prawidłowo  uznał 

przedstawione mu w odpowiedzi na wezwanie oświadczenia i dowody o podjętych w związku 

z  nienależytym  lub  niewykonaniem  powyższej  umowy  za  niewystarczające  dla  wykazania 

rzetelności Konsorcjum. W istocie oba zagadnienia są tak ze sobą powiązane, że trudno je 

rozpatrywać zupełnie odrębnie. 

Zdaniem  Izby  Odwołujący  błędnie  utożsamia  „istotność”  nienależytego  lub 

niewykonania  umowy,  o  której  mowa  w  hipotezie  normy  art.  24  ust.  5  pkt  4  pzp,  wyłącznie 

z określonym stopniem wykonania tej umowy pod względem wartościowym czy rzeczowym, 

wbrew  brzmieniu  przepisu,  który  nie  konkretyzuje  takiego  punktu  odniesienia. 

W przeciwieństwie  do  uchylonego  art.  24  ust.  1  pkt  1a),  który  wprost  wskazywał  określoną 

wartość  procentową  niezrealizowanego  zamówienia  w  stosunku  do  wartości  umowy  {która, 

wynosiła zresztą zaledwie 5%}. Dla ustalenia znaczenia owej „istotności” z istotne znaczenie 

ma  art.  57  ust.  4  lit.  g  Dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/24/UE  z  dnia  26 

lutego  2014  r.  w  sprawie  zamówień  publicznych,  uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE  (Dz. 

Urz.  UE.  L  Nr  94,  str.  65)  {dalej  również:  „dyrektywa  klasyczna”  lub  „dyrektywa  2014/24”}, 

gdyż art. 24 ust. 5 pkt 4 pzp stanowi jego implementację do krajowego porządku prawnego. 

W  szczególności  według  brzmienia  odnośnego  przepisu  dyrektywy  wykluczeniu  może 

podlegać  wykonawca,  który  wykazywał  znaczące  lub  uporczywe  niedociągnięcia 

w spełnieniu  istotnego  wymogu  w  ramach  wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  wcześniejszej  umowy  z podmiotem  zamawiającym,  które  doprowadziły  do 

wcześniejszego  rozwiązania  tej  wcześniejszej  umowy,  odszkodowań  lub  innych 

porównywalnych sankcji. Zatem w grę wchodzi nie tylko odpowiednio istotny wartościowo lub 

rzeczowo  zakres  nienależytego  lub  niewykonania  świadczenia  wykonawcy  w  stosunku  do 

przewidzianego  zawartą  umową.  Ale  również  spełnianie  przez  wykonawcę  świadczenia 

nieodpowiadającego  istotnym  dla  zamawiającego  wymaganiom,  które  były  zapisane  w 

umowie.  A  także  powtarzające  się  nagminnie  takie  same  wady  świadczenia  wykonawcy, 

choćby nie w zakresie najistotniejszych wymagań, w tym notoryczne niedochowanie terminu 


wykonania zamówienia. 

W  przekonaniu  Izby  ustalone  powyżej  okoliczności  wskazują,  że  Konsorcjum 

w istotnym  stopniu  zarówno  nienależycie  wykonało,  jak  i  nie  wykonało  poprzednią  umowę 

zawartą  z  Zamawiającym  odnośnie  analogicznego  przedmiotu  zamówienia  niemal  pod 

każdym  z  powyżej  wyszczególnionych  względów.  Niewykonanie  umowy  dotyczącej 

sukcesywnych  dostaw  na  każde  żądanie  Zamawiającego  w  zakresie  przekraczającym  10% 

należy  uznać  za  istotny  stopień  niewykonania,  gdyż  przedwcześnie  pozbawiła 

Zamawiającego  możliwości  zaopatrzenia  odpowiednio  do  jego  potrzeb.  Z  kolei  przed 

odstąpieniem  przez  Zamawiającego  umowa  została  wykonana  nienależycie  pod  względem 

kluczowego  dla  Zamawiającego  parametru  trudnopalności,  który  dodatkowo  wynika 

z przepisów 

powszechnie 

obowiązujących. 

Ponieważ 

każde 

wyrywkowo 

przeprowadzonych  w toku  realizacji  umowy  badań  w  niezależnych  jednostkach  dało  wyniki 

negatywne,  podstawne  jest  przypuszczenie,  że  całość  dostarczonej  taśmy  przenośnikowej 

wyprodukowanej  przez  Conbelts  jest  wadliwa  pod  tym  kluczowym  dla  bezpieczeństwa  jej 

eksploatacji  w  podziemnych  zakładach  górniczych.  Jednocześnie  skoro  badania 

wykonywane  na  różnych  etapach  realizacji  umowy  {co  szczegółowo  opisano  w  odpowiedzi 

na  odwołanie}  dawały  wynik  negatywny,  Conbelts  uporczywie  dostarczał  taśmy 

przenośnikowe wadliwe w zakresie tych samych parametrów co poprzednio. 

Za  niebywałe  należy  uznać  upatrywanie  przez  Konsorcjum  potwierdzenia  należytej 

jakości  taśmy  przenośnikowej  w  tym,  że  badaniu  nie  poddano  każdego  metra  taśmy 

dostarczonej do Zamawiającego, czy też w tym, że Zamawiający nie reklamował i nie zwrócił 

taśmy,  którą  składuje  nadal  lub  wydał  ze  składu  konsygnacyjnego  do  eksploatacji 

w zakładach  górniczych.  Oczywiste  jest,  że  Zamawiający  nie  był  w  stanie  skontrolować 

nawet  każdej  z  partii  taśmy,  której  łącznie  według  umowy  miał  zamówić  ponad  150  tys. 

metrów bieżących. Równie niebywała jest jednak beztroska Zamawiającego. Z jednej strony 

podkreśla  zagrożenie  pożarowe,  które  może  powstać  wskutek  stosowania  taśmy 

w szczególnych  warunkach  występujących  w  podziemnych  wyrobiskach  zakładów 

górniczych. Z drugiej powołuje się na trudną sytuację, która ma wynikać z tego, że na rynku 

jest 3 lub 4 producentów tego rodzaju taśm, a dostarczone przez Conbelts taśmy „pod innymi 

względami spełniają swoje funkcje w zakładach górniczych” w związku z czym „Zamawiający 

podjął ryzyko  eksploatacji  wadliwych  taśm”, jak  to  podał  do  protokołu  rozprawy.  Oczywiście 

Na takim sposobie prowadzenia spraw przez Zamawiającego Konsorcjum wręcz skorzystało, 

gdyż otrzymało wynagrodzenie za dostarczone partie taśmy, które najprawdopodobniej były 

wadliwie. 

Przechodząc  do  drugiej  kwestii,  z  uwagi  na  tak  istotny  stopień  nienależytego 

wykonania  umowy,  czyli  uwzględniając  ustaloną  i  ocenioną  w  powyższy  sposób  przez  Izbę 


wagę  i  szczególne  okoliczności,  Zamawiający  słusznie  uznał,  że  Konsorcjum  nie  wykazało, 

ż

e  w  ramach  tzw.  samooczyszczenia  podjęło  wystarczające  działania  dla  przywrócenia 

statusu rzetelnego wykonawcy. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że warunkiem sine 

qua non takiej procedury jest uznanie przez przyznanie przez wykonawcę faktu, że popełnił 

delikt,  którego  ma  dotyczyć  samooczyszczenie.  Tymczasem  Konsorcjum,  zarówno  w  toku 

postępowania  prowadzonego  przez  Zamawiającego,  jak  i  przed  Izbą,  konsekwentnie 

kwestionował, że znalazło się w sytuacji, o której mowa w hipotezie art. 24 ust. 5 pkt 4 pzp. 

Już z tego powodu oświadczenia podjętych działaniach dla przywrócenia rzetelności należy 

uznać za niewiarygodne.  

Niezależnie  od  powyższego  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  celnie 

wypunktował, że z powtarzanych przez Conbelts w kolejnych oświadczeniach deklaracji nie 

tylko  nie  wynika  podjęcie  realnych  działań  naprawczych,  ale  wręcz  celowe  maskowanie 

nieprawidłowości  stwierdzonych  w  badaniach.  Świadczy  o  tym  dokonanie  w  dokumentacji 

techniczno-ruchowej  kosmetycznych  zmian  polegających  na  zmianie  oznaczeń  taśm  lub 

użyciu  uogólnionych  i  niedookreślonych  stwierdzeń.  Czy  wręcz  wykreślenie  w  nowej  wersji 

tej  dokumentacji  zakresu  podawanych  parametrów,  których  spełniania  nie  udało  się 

potwierdzić  w  dotychczasowych  badaniach.  Zamiast  wykazania  zmian  technicznych 

produkowanych taśm, pozwalających na ich bezpieczne stosowanie, Conbelts poprzestał na 

enigmatycznym  oświadczeniu,  że  dokonał  zmiany  opisu  parametrów  w  sposób 

niewprowadzający w błąd. 

Izba  podziela  ocenę  Przystępującego,  że  w  zaistniałym  stanie  faktycznym  zamiast 

ogólnikowych  oświadczeń  Konsorcjum  powinno  Zamawiającemu  przedstawić  np.  wyniki 

badań, które  potwierdzałyby,  że  aktualnie  produkowane  przez  niego  taśmy  spełniają  normy 

trudnopalności.  W  ten  sposób  Konsorcjum  mogłoby  wykazać,  że  pomimo  poprzednich 

uchybień,  procedura  samooczyszczenia  przyniosła  wymierne  rezultaty.  Tymczasem  nawet 

na rozprawie, abstrahując od faktu, powinny one być przedstawione najpóźniej na wezwanie 

Zamawiającego, żadnych tego typu dowodów nie przedstawiono. 

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 2 listy zarzutów} 

Pozostałe  zarzuty  mają  charakter  niesamoistny,  stąd  niezasadność  zarzutów 

naruszenia art. 91a ust. 1 w zw. z art. 91 pzp jest po prostu konsekwencją niepotwierdzenia 

się zarzutów zasadniczych. 

Ponadto  odnośnie  naruszenia  art.  7  ust  1  pzp  odwołanie  zawiera  żadnych 

okoliczności  wskazujących  na  to,  że  Zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  zasady  uczciwej 

konkurencji lub równego traktowania wykonawców.  


Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy 

pzp – orzekła, jak w pkt 1 sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku 

na podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  i  2  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego 

kosztami  tego  postępowania,  na  które  złożył  się  uiszczony  przez  niego  wpis  oraz 

uzasadnione  koszty  Zamawiającego  w  postaci  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kosztów 

dojazdu  na  wyznaczone  posiedzenie  Izby,  na  podstawie  rachunków  złożonych 

do zamknięcia rozprawy. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

………………………………