KIO 1382/17 WYROK dnia 24 lipca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1382/17 

WYROK 

z dnia 24 lipca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Protokolant:              Sylwia Muniak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20  lipca  2017  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  lipca  2017  roku  przez 

wykonawcę 

T.  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  W.  w  postępowaniu 

prowadzonym przez

 Uniwersytet Medyczny im. K. M. w P. 

przy  udziale  wykonawcy 

C.  S.  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  W., 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami 

postępowania 

obciąża

  wykonawcę  T.  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w W. i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

7 500  zł  00  gr (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez    wykonawcę 

T.  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością w W. tytułem wpisu od odwołania; 

2.2. zasądza od wykonawcy 

T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na rzecz 

Uniwersytetu  Medycznego  im.  K.  M.  w  P.  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego, poniesione z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

do Sądu Okręgowego w 

Poznaniu. 

………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1382/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Uniwersytet  Medyczny  im.  K.  M.  w  P.  –  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  wdrożenie  w  ramach  systemu  Elektronicznego 

Obiegu  Dokumentów  procesu  obiegu  faktury,  zamówienia,  pisma  wewnętrznego  oraz 

modułu raportującego (Moduł BI), a także rozwoju aplikacji RMUA o e-PITy wraz z integracją 

z systemami zamawiającego.  

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  roku,  poz.  2164  ze  zm.),  zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W  dniu  5  lipca  2017  roku  wykonawca  T.  Sp.  z  o.o.  w W.  (dalej:  odwołujący)  wniósł 

odwołanie wobec: 

czynności wyboru oferty wykonawcy C. S. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako „C. " 

lub przystępujący), jako najkorzystniejszej; 

czynności odrzucenia oferty odwołującego jako niezgodnej ze specyfikacją istotnych 

warunków zamówienia (s.i.w.z.); 

czynności odrzucenia oferty odwołującego jako zawierającej rażąco niską cenę; 

zaniechania  czynności  dokonania  wyboru  oferty  złożonej  przez  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  P.z.p.  w 

związku z: 

naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p. poprzez bezzasadne odrzucenie oferty 

odwołującego  jako  niespełniającej  wymogów  ze  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia, w szczególności, tych z rozdziału VI Opisu Przedmiotu Zamówienia (dalej jako 

„OPZ")  -  „Integracja  z  innymi  systemami"  w  zakresie  integracji  z  S.,  podczas  gdy  oferta 

odwołującego  jest  zgodna  ze  wszelkimi  wymogami  s.i.w.z.,  a  stanowisko  zamawiającego, 

zawarte  w  załączniku  do  protokołu  dot.  pkt  17  protokołu,  jest  sprzeczne  z  treścią  OPZ,  co 

tym samym skutkuje bezpodstawnym odrzuceniem oferty odwołującego; 

naruszeniem  art.  89  ust.  1  pkt  4  i  art.  90  ust.  3  ustawy  P.z.p.  poprzez  uznanie,  iż 

zaproponowana przez odwołującego w ofercie cena jest rażąco niska, a złożone wyjaśnienia 

nie udowadniają okoliczności przeciwnej, podczas gdy zaproponowana cena nie jest rażąco 


niska,  gdyż  wyjaśnienia  złożone  przez  odwołującego  w  piśmie  z  12  czerwca  2017  r. 

zawierają  wszelkie  wymagania  zamawiającego  z  wezwania  z  8  czerwca  2017  r.,  w  tym 

zawierają dokładną kalkulację kosztów oferty; 

naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez uznanie za najkorzystniejszą ofertę 

C. , pomimo, iż oferta odwołującego powinna zostać uznana za najkorzystniejszą. 

W związku z powyższym, odwołujący  wniósł o  uwzględnienie odwołania i nakazanie 

zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z 30/06/2017 r.; 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  30/06/2017  r.  jako 

niezgodnej z s.i.w.z. i zawierającej rażąco niską cenę; 

dokonanie czynności wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  podniósł,  że  interes  prawny  odwołującego  został  naruszony  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu,  ponieważ  czynności  zamawiającego  objęte  odwołaniem 

uniemożliwiły  odwołującemu  otrzymania  zamówienia  publicznego  objętego  postępowaniem. 

Oferta  odwołującego  otrzymała  najwyższy  wynik  w  kryterium  oceny  ofert  i  gdyby 

zamawiający nie odrzucił tej oferty, to ww. zamówienie zostałoby udzielone odwołującemu. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie,  w  którym  w  dniu  12  maja  2017  r.  nastąpiło 

otwarcie  ofert.  Wpłynęły  dwie  oferty,  z  czego  oferta  odwołującego  otrzymała  86,09  pkt., 

podczas gdy oferta C.  otrzymała 84,68 pkt. (okoliczność bezsporna). 

Zamawiający  poinformował,  iż  kwota,  jaką  zamierza  przeznaczyć  na  niniejsze 

zamówienie  to  439  411,00  zł.  W  postępowaniu  złożono  2  oferty:  odwołującego  na  kwotę        

353 879,61 zł oraz C.  na kwotę 475 176,92 zł. 

Zamawiający po otwarciu ofert wezwał odwołującego do składania wyjaśnień: 

- w dniu 23 maja 2017 roku w zakresie wyjaśnienia treści oferty; odwołujący udzielił 

odpowiedzi w dniu 24 maja 2017 roku, 

- w dniu 8 czerwca 2017 roku w zakresie rozdziału I lit. c) pkt 5 OPZ; rozdziału III lit. b 

pkt 1 OPZ, rozdziału VI; odwołujący udzielił odpowiedzi w dniu 12 czerwca 2017 roku, 

-  w  dniu  8  czerwca  2017  roku  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny;  odwołujący  udzielił 

odpowiedzi w dniu 12 czerwca 2017 roku. 


W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p., odwołujący podniósł, 

ż

e  zamawiający  zarzucił  mu  niezgodność  z  treścią  s.i.w.z.  w  zakresie  integracji  z  innymi 

systemami podnosząc, że „zakres oferty nie dotyczy wykonania czynności, o których mowa 

w OPZ w zakresie integracji" a także, że w ocenie zamawiającego, odwołujący wykazał się 

brakiem doświadczenia w tym obszarze. 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający,  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu  nie 

wymagał  wykazania  doświadczenia  w  obszarze  integracji  z  systemem  S.  i  tym  samym  nie 

ma  obowiązku,  aby  wykonawca  je  posiadał.  Z  tego  też  powodu  zamawiający  nie  może 

wywodzić negatywnych skutków dla odwołującego poprzez odrzucenie jego oferty. Integracja 

jest jedną z wielu czynności technicznych, które bez względu na przedmioty integracji, firmy 

informatyczne wykonują regularnie. 

Odwołujący  stwierdził,  że  bardzo  szczegółowo,  w  sposób  wyczerpujący  opisał  od 

strony  technicznej  założenia,  jakie  przyjął  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  i  jak  on 

zostanie  zrealizowany  w  oparciu  o  wymagania  OPZ.  Wskazał,  że  zamawiający  na  etapie 

uzasadnienia  przyczyn  odrzucenia  oferty  odwołującego  wywodzi,  że  wykonawca 

zobowiązany  był  do  przeprowadzenia  integracji  w  sposób,  którego  zamawiający  oczekuje, 

czego jednak nie wyraził w s.i.w.z. W ocenie odwołującego, żaden zapis OPZ nie określa, że 

wykonany ma być przez wykonawcę interfejs do obiektów S. zwłaszcza, że w OPZ Rozdz. VI 

str.  32  jest  jednoznacznie  wskazane,  że  „System  E.  jest już  zintegrowany  z  systemem  S.". 

Po  stronie  wykonawcy  było  zapewnienie  integracji  za  pomocą  technologii Web-  service,  S. 

lub  R.,  co  odwołujący  potwierdził,  że  zapewnia.  A  także  określenie  technicznych  aspektów 

komunikacji, na podstawie udostępnionych interfejsów po stronie S.. 

Wyjaśnienie firmy S. przywołane w OPZ nie może być podstawą do roszczenia, aby 

to  wykonawca  zapewnił  w  ramach  oferty  brakujące  interfejsy,  bowiem  na  moment 

przygotowywania  oferty  nie  był  znany  obecny  zakres  interfejsów  -  potrzeba  rozszerzenia 

interfejsów jest uzależniona od tego, czy obecnie wdrożony system taki interfejs już posiada 

czy nie („w zależności, czy S. posiada już funkcję API do danego obiektu, czy też trzeba ją 

utworzyć"). Nawet, jeśliby przyjąć, że to na wykonawcy ciąży obowiązek zapewnienia zmian 

w systemie S., to niemożliwe byłoby oszacowanie, gdyż w OPZ nie określono, jakie funkcje 

API są już zapewnione, a jakie trzeba dostarczyć. Zamawiający jako przedmiot zamówienia 

nie  wskazał  konieczności  dostawy  jakichkolwiek  modułów  do  systemów  zamawiającego. 

Jeśli więc taki moduł jest potrzebny, aby wystawić usługi wg protokołów wskazanych w OPZ, 

z  których  ma  skorzystać  wykonawca,  powinny  one  zostać  zapewnione  przez 

zamawiającego. 


W ocenie odwołującego, interpretacja zamawiającego, jakoby można wywnioskować 

z  informacji  od  S.,  że  zakres  prac  wynikający  z  rozdz.  VI  OPZ  znajdował  się  po  stronie 

zamawiającego  i  „co  można  uznać  za  brak  zamiaru  wykonania  tej  części  zamówienia"  jest 

błędna. Po stronie wykonawcy, w ramach realizacji zamówienia jest wykonanie integracji (w 

zakresie  wywołania  udostępnionych  usług).  W  przypadku  systemu  S.  integracja  ta  będzie 

polegała na: 

• 

Pobraniu  słowników  (np.  kontrahenci;  stawki  VAT,  faktury,  listy  jednostek  itp.), 

słowniki wchodzące w skład dekretu oraz nagłówka faktury 

• 

Przekazaniu danych o fakturze 

• 

Pobieraniu  danych  składników  płacowych  oraz  dane  dotyczące  PITów  (dla  potrzeb 

ePIT)  Wykonawca  dysponuje  techniczną  możliwością  integracji  poprzez  wskazane  przez 

Zamawiającego  techniki  lub  inne  (np.  bezpośrednie  pobieranie  danych  z  bazy  danych, 

system  plików,  ręczne  zasilanie  słowników  na  podstawie  danych  itp.).  Techniki  te  zostaną 

użyte  do  realizacji  integracji  w  zakresie  wystawionych  (obecnie  lub  w  przyszłości) 

interfejsów. 

Odwołujący  podniósł,  że  powyższe  wyjaśnienia  jednoznacznie  wskazują,  że  oferta 

odwołującego jest zgodna z s.i.w.z., w tym z wymaganiami opisanymi w Opisie Przedmiotu 

Zamówienia.  Wyjaśnienia  odwołującego  złożone  w  odpowiedzi  na  wezwania  potwierdzają, 

ze  odwołujący  rozumie  przedmiot  zamówienia  oraz  potrafi  go  technicznie  zrealizować 

zgodnie  z  wymaganiami  s.i.w.z.  Nie  można  odrzucać  oferty  na  podstawie  interpretacji 

zamawiającego,  która  została  wyartykułowana  dopiero  na  etapie  uzasadnienia  odrzucenia 

oferty.  Każdy  element  OPZ  odwołujący  spełnia  i  wie,  jak  go  wykonać  a  dodatkowo 

kontaktował  się  z  firmą  S.,  aby  zweryfikować,  czy  istnieje  techniczna  możliwość  integracji. 

Firma  S.  potwierdziła  możliwość  takiej  komunikacji  z  wykorzystaniem  wskazanych  przez 

Zamawiającego technik Web Service (wyjaśnienia z dnia 24.05.2017 r.). 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego jako niezgodnej z s.i.w.z. 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p., 

odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  oszacował  zamówienie  na  kwotę  439  411,00  zł. 

Odwołujący złożył ofertę na kwotę 353 879,61 zł, co stanowi ok 80% wartości szacunkowej 

zamówienia. 

Zamawiający  wezwał  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  dowodów  w 

zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Zamawiający  wskazał,  że  „Wyjaśnienie  powinno  zawierać 


konkretne  dane  liczbowe  i  wskazywać  poczynione  założenia,  które  miały  wpływ  na 

wyliczenie  cen  jednostkowych  obejmujących  wykonanie  każdego  elementu  wskazanego  w 

Opisie Przedmiotu Zamówienia, tj. kalkulację wraz z jej uzasadnieniem oraz z dowodami na 

jej  poparcie.  Zamawiający  oczekuje,  iż  Wykonawca  w  ramach  ww.  wyjaśnienia  przedstawi 

szczegółową kalkulację wszystkich czynników cenotwórczych i założeń, jakie miały wpływ na 

oszacowanie  w  odniesieniu  do  każdej  pozycji  wyszczególnionej  w  OPZ,  w  szczególności 

tych  odnoszących  się  do  kosztów  występujących  zarówno  na  etapie  opracowywania 

dokumentacji  przed  wdrożeniowej,  jak  i  na  etapie  realizacji  prac  wdrożeniowych,  a  także 

zysk  i  wkalkulowane  ryzyko  inwestycyjne."  W  ocenie  odwołującego,  treść  wezwania 

zamawiającego  jest  mało  precyzyjna  i  w  sposób  ogólny  odnosi  się  do  treści  oferty 

odwołującego.  W  świetle  zaś  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  zamawiający  powinien  wskazać 

elementy oferty, które mają zostać przez wykonawcę wyjaśnione i dowiedzione. Nie można 

doprowadzić  do  tego,  by  wezwanie  z  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.  stało  się  narzędziem 

dającym poręczny pretekst do łatwej eliminacji wykonawców z postępowania, choć ich oferty 

są poważne (por. uchwała KIO z 27 stycznia 2017 r. KIO/KU 3/17). 

Odwołujący podniósł, że – odnosząc się do ww. wezwania – w swych wyjaśnieniach 

wskazał, że m.in. przy kalkulacji wzięto pod uwagę: 

wykorzystanie licencji  wytworzonego przez odwołującego i oferowanego od wielu lat 

oprogramowania  obsługi  dokumentów  i  procesów,  co  przekłada  się  na  oszczędność  w 

postaci braku kosztów zakupu licencji obcych;  

oferowane oprogramowanie własne (w tym w zakresie konkretnych procesów) spełnia 

na  dzień  złożenia  ofert  zdecydowaną  większość  wymagań  określonych  w  OPZ  oraz 

zapewnia  zgodność  z  przepisami  prawa,  przez  co  zminimalizowany  został  koszt  realizacji 

prac  związanych  z  dostosowaniem  rozwiązania  do  potrzeb  zamawiającego.  Wymagania 

określone  w  OPZ  są  standardowymi  wymaganiami  na  tego  typu  systemy,  a  oferowany 

System został przez odwołującego wdrożony w wielu organizacjach o podobnej skali; 

poziom  złożoności  wdrażanych  procesów  można  określić  jako  niski,  co  przy 

oferowanej  platformie  T.W.  pozwalającej  w  sposób  prosty,  bez  pisania  kodu  projektować 

przepływy i ekrany, przekłada się na szybki czas ich implementacji i minimalizację kosztów; 

zespół  dedykowany  do  realizacji  zamówienia  został  zbudowany  w  oparciu  o  osoby 

posiadające doświadczenie w realizacji podobnych projektów, co zapewnia skrócenie czasu 

prac  projektowych,  jak  również  ograniczenie  liczebności  zespołu  projektowego,  co  także  w 

znaczący sposób ogranicza koszt oferty; 

Odwołujący w wyjaśnieniach podał też szczegółową kalkulację kosztów i marżę. 


W ocenie  odwołującego,  błędnie  w  załączniku  do  protokołu  postępowania  do  pkt  17 

zamawiający uznał, że ww. wyjaśnienia „stanowią jedynie ogólny zakres informacji dotyczący 

działalności  wykonawcy  bez  odniesienia  się  do  zakresu  przedmiotu  zamówienia 

(„Przedstawione  w  formie  tabeli  ujęcie  kosztów  jednostkowych  w  istocie  stanowią  jedynie 

poszerzenie  ogólnej  ceny  zawartej  w  ofercie. Wykonawca  nie  wyjaśnił  w  żaden  sposób  co 

wchodzi w zakres przedstawionych kosztów i w jaki sposób zostały te koszty skalkulowane". 

Odwołujący  stwierdził,  że  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  budziły  wątpliwości 

zamawiającego,  a  w  szczególności  wynikają  z  niedoprecyzowanego  wezwania,  to 

zamawiający  może  jeszcze  dopytać  wykonawcę.  Nie  ma  przy  tym  przeszkód,  by 

zamawiający prowadził wyjaśnienia wieloetapowo, aż do uzyskania odpowiedzi na wszystkie 

pytania i wątpliwości (oczywiście poza przypadkiem opisanym w art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p., 

gdy wykonawca nie współpracuje i nie udziela wyjaśnień) (por. wyrok z dnia 6 sierpnia 2015 

r., sygn. akt KIO 1490/15, KIO 1577/15 i KIO 1584/15). 

Odwołujący  stwierdził,  że  mając  na  uwadze,  że  odwołujący  wskazał  poszczególne 

elementy  ceny,  a  więc  z  należytą  starannością  wykazał  logikę  i  sposób  kalkulacji  ceny, 

zarzut  rażąco  niskiej  ceny  jest  nieuzasadniony.  Dla  uznania,  że  cena  jest  rażąco  niska 

konieczne  jest  wykazanie,  że  przy  określonym  przedmiocie  zamówienia  nie  jest  możliwe 

wykonanie  zamówienia  za  oferowaną  cenę.  Cena  oferty  odwołującego  odbiega  jedynie  o 

niespełna 20% od szacowania Zamawiającego, co nie czyni ją ceną rażąco inną od tej, którą 

zamawiający  należycie  oszacował  i  wskazał  jako  realną  dla  przedmiotowego  zamówienia. 

Oznacza  to,  że  cena  mieści  się  w  granicach  realiów  rynkowych.  Odwołujący,  zgodnie  z 

wezwaniem,  wskazał  wszystkie  założenia,  jakie  przyjął  dla  wyliczenia  ceny  oferty  i  jak  te 

założenia przełożyły się na konkretne wyliczenia w podziale na elementy składowe ceny. W 

ocenie  odwołującego,  nie  można  więc  stawiać  zarzutu,  że  odwołujący  nie  wskazał  założeń 

takich jak koszt dojazdów, gdyż zamawiający w tym zakresie wyjaśnień nie żądał a poza tym 

odwołujący wskazał koszty inne. Odwołujący oświadczył, że cena została rzetelnie obliczona 

i zobowiązuje się do wykonania przedmiotu zamówienia z najwyższą jakością oraz należytą 

starannością (wyjaśnienia z dnia 12.06.2017 r.). 

Odwołujący  stwierdził,  że  cena  oferty  odwołującego  jest  ceną  uwzględniającą 

możliwość  realizacji  zamówienia  na  wskazanych  warunkach  oraz  marżę  odwołującego. 

Kalkulacja oferty oparta została na okolicznościach, które są wyłączne dla odwołującego, jak 

np. własny system. Okoliczności te uzasadniają takie, a nie inne skalkulowanie oferty. Cena 

jest realna i pozwala odwołującemu na osiągnięcie zysku. Jest też ceną rynkową i zbliżoną 

do  szacowania  zamawiającego,  który  zobowiązany  jest  do  rzetelnego  przeprowadzenia 

szacowania. Nie ma też obowiązku przedstawiania dowodów o ile wyjaśnienia same w sobie 


są  wyczerpujące  lub  mają  charakter  oświadczeń,  dla  których  dowody  ciężko  jest 

przedstawić. Nie zawsze przedłożenie dowodów uzasadniających wysokość poszczególnych 

elementów  kosztowych  jest konieczne,  szczególnie  w  sytuacji,  gdy  wyjaśnienia  wykonawcy 

zawierają szczegółowe wyjaśnienia na temat elementów oferty składających się na jej cenę. 

Odwołujący podniósł, że konsekwencją powyższych zarzutów jest zarzut naruszenia 

art.  91  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  gdyż  zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  C.    jako 

najkorzystniejszej,  podczas,  gdy  oferta  ta  jest  druga  w  kolejności  a  oferta  odwołującego 

spełnia wszystkie warunki postępowania i jest ofertą najkorzystniejszą. Oferta uznana przez 

zamawiającego, w świetle ustawy P.z.p. oraz s.i.w.z. bezspornie taką nie jest. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  19  lipca  2017  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania. 

Zamawiający wskazał, iż przepis art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. w sposób jednoznaczny 

nadaje  zamawiającemu  prawo  do  wezwania  wykonawcy  o  udzielenie  wyjaśnień  w  sytuacji, 

gdy  zamawiający  będzie  miał  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w s.i.w.z. Bez znaczenia dla realizacji ww. 

uprawnienia  jest  dalsza  część  przepisu,  która  zobowiązuje  zamawiającego  do  dokonania 

wezwania  w  sytuacji  zaistnienia  przesłanek,  o  których  mowa  w  ust.  1a.  Nadto,  zgodnie  z 

nowym brzmieniem ww. przepisu (od dnia 28 lipca 2016 r.) zamawiający może badać cenę 

oferty nie tylko w odniesieniu do jej całkowitej wartości, ale również w sytuacji, gdyby jednej z 

elementów ceny (lub kosztu) budził wątpliwości zamawiającego. 

Wobec  tego,  w  ocenie  zamawiającego,  brak  jest  podstaw  do  formułowania  przez 

odwołującego  zarzutu  o  sztucznym  wezwaniu  prowadzącym  wręcz  do  bezprawności 

czynności  zamawiającego  polegającej  na  żądaniu  udzielenia  wyjaśnień  określających 

sposób kalkulacji ceny oferty przez odwołującego. 

Zamawiający 

również 

zaprzecza 

twierdzeniom 

odwołującego 

jakoby 

wezwanie 

zamawiającego  z  art.  90  ust.  1  Pzp  stanowiło  „pretekst"  do  odrzucenia  oferty.  Odwołujący 

poza  sformułowaniem  nie  merytorycznego  stanowiska  nie  uzasadnił  tego  w  jakichkolwiek 

sposób,  jak  również  nie  przywołał  w  tym  celu  jakichkolwiek  wniosków  dowodowych.  Stąd, 

tezę tą należy uznać za całkowicie chybioną. 

Zamawiający podkreśla, że czynność wezwania odwołującego w trybie art. 90 ust. 1 ustawy 

Pzp wynikała z kilku okoliczności, po pierwsze analiza porównania ceny oferty odwołującego 

z wartością szacunkową oraz z pozostałymi ofertami wskazuje na znaczne różnice, tj.: 

cena oferty odwołującego jest niższa o ok. 20% od wartości szacunkowej, 


cena oferty odwołującego jest niższa o ok. 24% od ceny pozostałych ofert. 

Zamawiający wskazał, że wyjaśnienia wykonawcy z dnia 24 maja 2017 r. wskazywały 

wprost  na  brak  jakiegokolwiek  doświadczenia  w  realizacji  przez  wykonawcę  integracji  E.  z 

S..  Zamawiający  zatem  zobowiązany  był  do  analizy  czynników  cenowych  składających  się 

na  łączną  cenę  oferty  wykonawcy,  tym  bardziej że  skoro  wykonawca  wprost  oświadczył  że 

nie  posiada  w    przedmiotowym    zakresie  jakiejkolwiek    wiedzy    i    doświadczenia,      to   tym  

samym  winien zabezpieczyć stosowne środki (np. wynagrodzenie podwykonawcy lub koszt 

specjalisty z tej dziedziny). 

Zamawiający  stwierdził,  że  z  przedstawionych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  treści 

oferty  (pismo  z  dnia  24  maja  2017  r.)  wynika,  że  odwołujący,  poza  wykonaniem 

funkcjonalności  opisanych  w  s.i.w.z.,  zamierza  dostarczyć  i  wdrożyć  własny  system 

Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  poprzez  instalację  i  integrację.  Tak  więc  cena  oferty 

winna  być  wynikiem  analizy  kosztowej  tych  dwóch  aspektów,  co  powoduje  jej  znaczny 

wzrost w stosunku do wykonawców oferujących jedynie rozbudowę istniejącego systemu E. 

Zamawiający stwierdził, iż miał uzasadnione wątpliwości co do możliwości wykonania 

przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego za cenę 

określoną przez odwołującego. Stąd decyzja o wezwaniu wykonawcy o udzielenie wyjaśnień 

w trybie art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. Zamawiający podkreślił, że sama czynność wezwania nie 

powoduje, że zamawiający uznał a priori cenę oferty odwołującego za rażąco niską. Wbrew 

stanowisku  odwołującego,  zamawiający  w  wezwaniu  nie  przywołał  jedynie  brzmienia 

przepisu art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Teza ta jest nieprawdziwa. Zmawiający  w swym piśmie 

wskazał,  że  „wykonawca  winien  wykazać,  że  zaoferowana  cena  rzeczywiście  uwzględnia 

wszystkie elementy związane z należytym wykonaniem zamówienia. 

Zamawiający  wskazał,  że  jedynym  podmiotem,  który  dokonuje  kalkulacji  kosztów, 

zysku  i  innych  elementów,  które  mają  wpływ  na  ostateczną  wysokość  ceny  jest  wyłącznie 

wykonawca.  Tym  samym  to  wykonawca  jest  zobowiązany  do  przedstawienia  sposobu 

określenia takiej, a nie innej ceny oferty. W związku z tym, brak jest również podstaw natury 

zarówno  prawnej,  ale  i  logicznej  do  tego,  by  ciężar  wykazania  sposobu  wyceny  oferty 

przenosić na zamawiającego. 

Zamawiający podkreślił, że co do zasady, nie ma obowiązku wielokrotnego wzywania 

wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  w  szczególności 

wówczas, gdy pierwotnie złożone wyjaśnienia są niepełne i ogólnikowe. Ponowne wezwanie 

stanowiłoby w tym przypadku naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców.  Ponowne  wezwanie  jest  możliwe,  jeśli  dotyczy  okoliczności,  które  zostały 


podane  w  wyjaśnieniach  już  złożonych  oraz  które  wymagają  dalszego  uszczegółowienia 

bądź  wyjaśnienia.  Takie  wezwanie  nie  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców i nie stanowi niedozwolonych negocjacji z wykonawcą (tak: wyrok 

KIO  o  sygn.  akt  KIO  1153/16).  Wobec  tego,  wniosek  odwołujących  dotyczący  nakazania 

przez Izbę kolejnego trzeciego wezwania o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny należy uznać za 

nieuzasadniony i sprzeczny z naczelnymi zasadami wynikającymi z art. 7 ustawy P.z.p. 

Zamawiający  wskazał,  że  w    OPZ    zawarte    zostały    wymagania    zamawiającego  

dotyczące    integracji    między    innymi  z  systemem  S.  Szczegółowo  wskazano  obszary 

komunikacji w: 

Rozdziale VI 

1)   Rozbudowa EOD 

System  musi  zostać  zintegrowany  z  obecnie  funkcjonującymi  modułami  Elektronicznego 

Obiegu  Dokumentów  (EOD)  Zamawiającego  tj.  wnioskiem  urlopowym,  delegacją  krajową, 

kancelarią  zewnętrzną,  obsługą  zastępstw  oraz  z  platformą  e-Sklep.  System  EOD  jest  już 

zintegrowany  z  systemem  S.  (wymiana  słowników,  danych,  struktury,  pracowników,  itp.) 

Wymaga  się  integracji  za  pomocą  technologii  Web-service,  SOAP  lub  REST,  dotyczącą 

następujących obszarów: 

a.   Faktura kosztowa konieczna komunikacja w obie strony 

a. 

z S. do EOD: import słowników wchodzących w skład dekretu oraz nagłówka faktury 

np.  lista  kont  4xxf  produkty,  źródło  finansowania,  typ  dokumentów  zakupu,  Stawki  VAT, 

rodzaje płatności, 

b. 

z  EOD  do  S.:  dostawca,  kwota  netto,  kwota  brutto,  kwota  VAT,  typ  dokumentu 

zakupu,  rodzaj  płatności,  data  dokumentu,  data  płatności,  opis,  źródła  finansowania,  MPK 

(jednostka). 

2)  ePTT 

Zamawiający wymaga integracji z posiadanymi przez siebie systemami: 

a. 

eRMUA (pobiera dane składników płacowych z  systemu kadrowego Zamawiającego 

(S.) i prezentuje te dane pracownikom), 

b. 

S.  względnie  Płatnik  (z  tego  systemu/-ów  należy  pobierać  dane  dot.  PITów  wraz  z 

zapewnieniem okresowej aktualizacji/synchronizacji danych), 


c. 

WISUS jest to autorski webowy portal SSO Uniwersytetu M. w P. Nowy moduł ePTT 

musi  być  bezpośrednio  zintegrowany  z  systemem  WISUS;  lub  poprzez  system  eRMUA 

(który  ma  tę  integrację  z  WISUSem  już  wykonaną).  Technicznie  WISUS  opiera  się  on  na 

bazie  danych  przechowującej  informacje  o  użytkownikach  oraz  na  tworzeniu  tokenu 

zawierającego  dane  jak  np.  aktualny  czas,  licznik,  id_systemu  do  którego  chcemy  uzyskać 

dostęp,  itp.  Następnie  z  tokenu  generowany  jest  skrót,  który  jest  szyfrowany  kluczem 

asymetrycznym.  Zadaniem  systemu  ePIT  będzie  weryfikacja  poprawności  utworzonego 

tokenu/skrótu  i  dostęp  do  systemu  bądź  jego  odmowa.  Wylogowanie  polega  na 

przekierowaniu do aktualnie wykorzystywanego systemu z parametrem logout. Szczegółowa 

dokumentacja zostanie przekazana jedynie Wykonawcy po rozstrzygnięciu postępowania. 

rozdziale III b pkt 15 

15. Możliwość integracji z systemami zamawiającego w zakresie: 

a. 

S.  -  pobieranie  słowników  (kontrahenci,  stawki  VAT,  faktury,  listy  jednostek,  listy 

budynków,  źródła  finansowania,  nr  ewidencyjne  z  podziałem  na  przynależność  do 

jednostek), 

b. 

eSklep  -  umowy  na  dostawy  (np.  sukcesywne)  z  projektowanego  systemu  będą 

mogły być automatycznie importowane do eSklepu. 

Jednocześnie Zamawiający w OPZ (rozdział VI) wskazał, że: 

Po  stronie  Wykonawcy  leży  wypracowanie  technicznych  aspektów  uzyskania  poprawnych 

danych  z  systemów  Zamawiającego.  Zamawiający  wymaga  także  uzyskania  pełnej 

dokumentacji technicznej opisującej sposób dostępu do danych PTTów. 

W  związku  z  powyższym  to  Wykonawca  winien  zwrócić  się  do  S.  S.A.  w  celu  uzyskania 

informacji czy firma posiada już funkcję API do obiektów wskazanych przez Zamawiającego 

(import  słowników  wchodzących  w  skład  dekretu  oraz  nagłówka  faktury  np.  lista  kont  4xx, 

produkty,  źródło  finansowania,  typ  dokumentów  zakupu,  Stawki  VAT,  rodzaje  płatności, 

dostawca,  kwota  netto,  kwota  brutto,  kwota  VAT,  typ  dokumentu  zakupu,  rodzaj  płatności, 

data  dokumentu,  data  płatności,  opis,  źródła  finansowania,  MPK  (jednostka),  dane  dot. 

PITów  -powszechnie  znane).  Zapytanie  to  winno  zawierać  wycenę  wdrożenia  integracji  w 

tym  wykonanie  interfejsów,  odbiór  komunikatów  z  szyny  i  przekazanie  komunikatów  na 

szynę. 

Wskazanie  przez  Zamawiającego,  że  system  EOD  jest  już  zintegrowany  z  S.  nie  zwalnia 

Wykonawcy  z  obowiązku  uzyskania  informacji  od  S.  S.A.  o  wdrożeniu  integracji  obiektów 

wskazanych w OPZ. 


Zamawiający nie ma wiedzy na temat utworzonych i wdrożonych funkcji API w systemie S., 

są  one  wykonywane  wyłącznie  przez  firmę  S.  S.A.  na  zlecenie  wielu  użytkowników.  W 

związku  z  tym  Zamawiający  nie  mógł  wskazać  wdrożeń,  które  będą  wymagały  utworzenia. 

Jednak  Zamawiający  w  OPZ  wskazał  sposób,  w  jaki  Wykonawca  powinien  uzyskać  tą 

wiedzę, tj.: 

„Wg  informacji  uzyskanych  z  firmy  S.  SA.,  licencja  na  szynę  danych  jest  udostępniania 

bezpłatnie,  niemniej  jednak  wdrożenie  jest  każdorazowo  wyceniane,  w  tym  wykonanie 

interfejsów do obiektów S., odbiór komunikatów z szyny do S. i przekazanie komunikatów na 

szynę  -  w  zależności,  czy  S.  posiada  już  funkcję  API  do  danego  obiektu,  czy  też  trzeba  ją 

utworzyć". 

Na  marginesie  zamawiający  wskazał,  że  przyczyną  odrzucenia  oferty  nie  był  brak 

doświadczenia  odwołującego.  Nic  takiego  nie  wynika  z  treści  uzasadnienia  o  odrzuceniu 

oferty.  Stąd  za  nieprawdziwe  należy  uznać  stanowisko  odwołującego,  który  wskazał,  że 

„zamawiający, w warunkach udziału w postępowaniu nie wymagał wykazania doświadczenia 

w  obszarze  integracji  z  systemem  S.  i  tym  samym  nie  ma  obowiązku,  aby  wykonawca  je 

posiadał.  Z  tego  też  powodu  Zamawiający  nie  może  wywodzić  negatywnych  skutków  dla 

Odwołującego poprzez odrzucenie jego ofert 

Zamawiający  stwierdził,  że  brak  doświadczenia  w  integracji  EOD  z  S.  został  wprost 

przyznany  przez  wykonawcę  w  piśmie  z  dnia  24.05.2017  r.  Okoliczność  ta  nie  może  być 

podstawą  do  odrzucenia  oferty  (zresztą  brak  jest  takiej  przesłanki  w  art.  89  ustawy  P.z.p.), 

jednak  zdaniem  zamawiającego miała  wpływ  na  brak  należytego  skalkulowania  ceny  oferty 

oraz właściwego sporządzenia oferty. 

Przystępujący poparł stanowisko odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

W postępowaniu  zostały  złożone  dwie  oferty:  odwołującego  na kwotę  353  879,61  zł 

oraz C.  na kwotę 475 176,92 zł. 

Zamawiający  poinformował,  iż  kwota,  jaką  zamierza  przeznaczyć  na  niniejsze 

zamówienie  to  439  411,00  zł.  W  wyniku  oceny  ofert,  oferta  odwołującego  otrzymała  86,09 

pkt., podczas gdy oferta C.  otrzymała 84,68 pkt. 

Pismem z dnia 8 czerwca 2017 roku zamawiający wezwał odwołującego do złożenia 

wyjaśnień w kwestii zaoferowanej ceny pismem następującej treści: 


„Uniwersytet  Medyczny  im.  K.  M.  działając  na  podstawie  art.  90  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  prosi  o  udzielenie  umotywowanych  wyjaśnień  wraz  ze  złożeniem 

dowodów, dotyczących wyliczenia ceny oferty (w tym elementów oferty mających wpływ na 

wysokość ceny), w szczególności w zakresie wskazanym odpowiednio  w art. 90 ust. 1 ww. 

ustawy - w celu wykazania przez Wykonawcę, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. 

Wykonawca  winien  wykazać,  że  zaoferowana  cena  rzeczywiście  uwzględnia  wszystkie 

elementy  związane  z  należytym  wykonaniem  zamówienia.  Wyjaśnienie  powinno  zawierać 

konkretne  dane  liczbowe  i  wskazywać  poczynione  założenia,  które  miały  wpływ  na 

wyliczenie  cen  jednostkowych  obejmujących  wykonanie  każdego  elementu  wskazanego  w 

Opisie Przedmiotu Zamówienia, tj. kalkulację wraz z jej uzasadnieniem oraz z dowodami na 

jej  poparcie.  Zamawiający  oczekuje,  iż  Wykonawca  w  ramach  ww.  wyjaśnienia  przedstawi 

szczegółową kalkulację wszystkich czynników cenotwórczych i założeń, jakie miały wpływ na 

oszacowanie  w  odniesieniu  do  każdej  pozycji  wyszczególnionej  w  OPZ,  w  szczególności 

tych  odnoszących  się  do  kosztów  występujących  zarówno  na  etapie  opracowywania 

dokumentacji przedwdrożeniowej, jak i na etapie realizacji prac wdrożeniowych, a także zysk 

i  wkalkulowane  ryzyko  inwestycyjne.  Ponadto  wyjaśnienie  winno  wskazywać  czy  istnieją 

konkretne  uwarunkowania  i  obiektywne  czynniki,  jakie  towarzyszyć  będą  realizacji 

zamówienia,  które  wpłynęły  na  wysokość  oferowanej  ceny  wraz  ze  wskazaniem  opisu  tych 

czynników i skali ich wpływu na wysokość zaoferowanej ceny. 

Przedłożone wyjaśnienia nie mogą prowadzić do zmiany treści oferty. 

Oceniając  wyjaśnienia  Zamawiający  weźmie  pod  uwagę  tylko  obiektywne  czynniki 

bezpośrednio  rzutujące  na  zdolność  wykonania  zamówienia  (nie  jest  wystarczającym 

złożenie jakichkolwiek wyjaśnień). 

Zamawiający  zwraca  uwagę,  iż  na  Wykonawcy  spoczywa  obowiązek  przedstawienia  i 

udowodnienia  Zamawiającemu  poprawności  oszacowania  oferty,  którą  przedłożył  w 

niniejszym postępowaniu.” 

W piśmie z dnia 12 czerwca 2017 roku odwołujący wskazał, że: „(…) przedstawiona 

w  Formularzu  Ofertowym,  będącym  częścią  oferty  złożonej  przez  T.  Sp.  z  o.o.,  wartość 

poszczególnych  etapów  oraz  całego  zamówienia  z  podatkiem  VAT  została  skalkulowana 

rzetelnie, z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami rynku. 

Przy  kalkulacji  przedmiotu  zamówienia  wzięliśmy  pod  uwagę  w  szczególności  następujące 

czynniki: 


Wykorzystanie  licencji  wytworzonego  przez  nas  i  oferowanego  od  wielu  lat 

oprogramowania  obsługi  dokumentów  i  procesów  -  co  przekłada  się  na  oszczędność  w 

postaci braku kosztów zakupu licencji obcych. 

Oferowane  oprogramowanie  własne  (w  tym  w  zakresie  konkretnych  procesów) 

sjjeJniajią^ dzień złożenia ofert zdecydowaną większość wymagań określonych w OPZ oraz 

zapewnia  zgodność  z  przepisami  prawa,  przez  co  zminimalizowany  został  koszt  realizacji 

prac  związanych  z  dostosowaniem  rozwiązania  do  potrzeb  Zamawiającego.  Pragniemy 

zauważyć,  że  wymagania  określone  w  OPZ  są  standardowymi  wymaganiami  na  tego  typu 

systemy, a oferowany System został przez nas wdrożony w wielu organizacjach o podobnej 

skali. 

Poziom  złożoności  wdrażanych  procesów  można  określić  jako  niski,  co  przy 

oferowanej  platformie  T.  W.  pozwalającej  w  sposób  prosty,  bez  pisania  kodu  projektować 

przepływy i ekrany, przekłada się na szybki czas ich implementacji i minimalizację kosztów. 

Zespół  dedykowany  do  realizacji  zamówienia  został  zbudowany  w  oparciu  o  osoby 

posiadające doświadczenie w realizacji podobnych projektów, co zapewnia skrócenie czasu 

prac  projektowych,  jak  również  ograniczenie  liczebności  zespołu  projektoj^ggj^  także  w 

znaczący sposób ogranicza koszt oferty. 

Poniżej prezentujemy sposób kalkulacji kosztów: 

Lp. 

Opis 

Koszt 

jednostkowy 

Liczba 

Cena       netto 
(PLN) 

Dokumentacja zarządcza, analiza i projekt 

6 000,00 zł 

6 000,00 zł 

V

Modelowanie   /   implementacja   procesów   -

moduł Zamówień 

25 000,00 zł 

25 000,00 zł 

Modelowanie   /   implementacja   procesów   -

moduł Obsługi Faktur 

20 000,00 zł 

20 000,00 zł 

5 v 

Rozwój aplikacji RMUA o e-PITy 

23 000,00 zł 

23 000,00 zł 

Licencja   własne   (T.   eKancelaria,   T. W., T. 

Centrum Raportów) 

38 000,00 zł 

38 000,00 zł 

Licencje obce 

12 000,00 zł 

12 000,00 zł 

Wdrożenie (w tym m.in. pisma wewnętrzne oraz 
moduł BI) i dokumentacja powdrożeniowa 

14 000,00 zł 

14 000,00 zł 

V

Integracja z systemami Zamawiającego 

25 000,00 zł 

25 000,00 zł 

Koszt wsparcia miesięcznego 

2 000,00 zł 

24 000,00 Zł 


Pakiet godzin rozwojowych 

50,00 zł 

97 500,00 zł 

Koszty delegacji, inne nieujęte powyżej 

3 207,00 zł 

3 207,00 zł 

Powyższe koszty zostały opracowane w oparciu o stawkę godzinową pracownika 50 

PLN netto zawierającą rzeczywisty koszt pracownika oraz marżę oferenta. 

Miesięczny koszt świadczenia usług na poziomie 2000 PLN netto został skalkulowany 

w oparciu o: 

• 

Stawkę  za  gotowość  świadczenia  usług  ~  1000  PLN  (z  uwagi  na 

wykorzystanie istniejącego  A zespołu wsparcia) 

• 

Szacunkowych  średnich  kosztów  miesięcznych  wsparcia  wyliczonych  na 

podstawie  doświadczenia  Wykonawcy  w  tego  typu  postępowaniach.  Do  oszacowania 

przyjęto  20  godz.  miesięcznie  po  stawce  50  PLN  netto  (stawka  zawiera  koszt  pracy 

konsultanta/programisty oraz marżę T. w wysokości około 15%). 

Równocześnie  zwracamy  uwagę,  że  oferowana  cena,  jest  zbliżona  do  oferowanych 

przez nas cen w podobnych postępowaniach przetargowych. 

Potwierdzamy, że oferowane ceny są przez nas rzetelnie obliczone i zobowiązujemy 

się do wykonania przedmiotu zamówienia z najwyższą jakością oraz należytą starannością. 

Jednocześnie,  odpowiadając  na  wezwanie  do  wyjaśnienia  treści  oferty  Wykonawca 

potwierdza zgodność zaoferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami postawionymi 

przez Zamawiającego w SIWZ.” 

Pismami  z  dnia  23  maja  2017  roku  i  8  czerwca  2017  roku  zamawiający  wezwał 

odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie treści oferty. 

Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 24 maja 2017 r. oraz z dnia 12 czerwca 2017 r. 

wskazał, że wykonanie zmian w systemach zamawiającego (w tym w systemach S.) nie jest 

przedmiotem  prac  oferenta.  Stwierdził  też,  iż  „Zamawiający  jako  przedmiot  Zamówienia  nie 

wskazał  konieczności  dostawy  jakikolwiek  modułów  /prac  wdrożeniowych  do  systemów 

Zamawiającego". 

W  dniu  30  czerwca  2017  roku  zamawiający  poinformował  o  wyborze,  jako 

najkorzystniejszej, oferty przystępującego. Jednocześnie zawiadomił, iż na podstawie art. 89 

ust.  1  pkt  2  oraz  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  i  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych, odrzucił ofertę złożoną odwołującego. 


Zamawiający  uzasadnił  decyzję  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  wskazując,  iż 

zgodnie  z  rozdz.  VI  -  Integracja  z  innymi  systemami  OPZ  stanowiącym  integralną  część 

SIWZ dla przedmiotowego postępowania  zamawiający  wskazał,  że „Po stronie Wykonawcy 

leży  wypracowanie  technicznych  aspektów  uzyskania  poprawnych  danych  z  systemów 

Zamawiającego. (...) Wg informacji uzyskanych z firmy S. S.A., licencja na szynę danych jest 

udostępniania  bezpłatnie,  niemniej  jednak  wdrożenie  jest  każdorazowo  wyceniane,  w  tym 

wykonanie  interfejsów  do  obiektów  S.,  odbiór  komunikatów  z  szyny  do  S.  i  przekazanie 

komunikatów na szynę - w zależności, czy S. posiada już funkcję API do danego obiektu, czy 

też  trzeba  ją  utworzyć".  Powyższe  w  sposób  jednoznaczny  wyznacza  zakres  czynności 

wykonawcy,  który  winien  w  swojej  ofercie  przewidzieć  koszty  wdrożenia,  w  tym  wykonania 

interfejsów również do obiektów S.. Natomiast, wykonawca w wyjaśnieniach z dnia 24 maja 

2017 r. oraz z dnia 12 czerwca 2017 r. wprost wskazał, że zakres prac wynikający z rozdz. 

VI  znajduje  się  po  stronie  zamawiającego.  Wykonawca  udzielił  następującej  odpowiedzi 

„Zamawiający  jako  przedmiot  Zamówienia  nie  wskazał  konieczności  dostawy  jakikolwiek 

modułów/prac wdrożeniowych do systemów Zamawiającego". Stanowisko takie oznacza, że 

zakres  oferty  nie  dotyczy  wykonania  czynności,  o  których  mowa  powyżej  w  pkt  IV  OPZ. 

Ponadto,  wykonawca  nie  przewidział  na  te  czynności  jakichkolwiek  kosztów.  Dodatkowo 

podkreślić należy, że błąd wykonawcy co do zakresu swojej oferty może świadczyć o   braku   

doświadczenia   wykonawcy w      wykonaniu      przedmiotowych      prac      informatycznych. 

Wykonawca, bowiem wskazał wprost, że „nie integrował EOSD z S." - vide pkt 6 wyjaśnień z 

dnia  24  maja  2017  r.  Wobec  powyższego,  treść  oferty  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  co 

uzasadnia odrzucenie oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Zamawiający  stwierdził,  że  w  związku  z  wątpliwościami  co  do  prawidłowej kalkulacji 

ceny  oferty  (zaoferowana  cena  wydawała  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  budziła  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia)  wezwał  wykonawcę  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny. 

Wykonawca  pismem  z  dnia  12  czerwca  2017  r.  przedstawił  wyjaśnienia,  które  stanowią 

jedynie  ^a  zflK^B^ŚĆzatoe^gmfiJberaacji    dotyczący    działalności      wykonawcy    bez 

odniesienia  się  do   zakresu przedmiotu zamówienia, tym samym ograniczył się jedynie do 

sformułowań  ogólnych  i  potwierdzenia,  że  zamówienie  zostanie  wykonane  zgodnie  z 

dokumentacją  postępowania.  Ponadto,  przedstawione  w  formie  tabeli  ujęcie  kosztów 

jednostkowych  w  istocie  stanowią  jedynie  poszerzenie  ogólnej  ceny  zawartej  w  ofercie. 

Wykonawca nie wyjaśnił w żadne sposób co wchodzi w zakres przedstawionych kosztów i w 

jaki sposób zostały te koszty skalkulowane (brak założeń, wyjaśnień jakie konkretnie koszty 

wchodzą  w  zakres  wskazanych  w  tabeli  cen,  ilości  roboczogodzin,  materiałów,  dojazdów 


itp.).  Dodatkowo,  wykonawca  nie  przedłożył  jakichkolwiek  dowód  potwierdzających 

wysokość  zakładanych  kosztów  jednostkowych,  o  których  mowa  w  tabeli.  W  związku  z 

powyższym, wykonawca nie wykazał, że jego oferta zawiera rażąco niską cenę 

Zamawiający powołał się na wyrok Izby z dnia 29 grudnia 2016 r. KIO 2374/16 (LEX 

nr  2188674),  gdzie  wskazano,  że  zgodnie  z  art.  90  ust.  3  p.z.p.,  brak  wyjaśnień  rażąco 

niskiej ceny skutkuje odrzuceniem oferty. Oświadczenie  wykonawcy, że  zaoferowana przez 

niego  cena  jest  ceną  ryczałtową  i  uwzględnia  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  -  nie 

stanowi  żadnych  wyjaśnień.  Istotą  wyjaśnień  jest  rozwianie  wątpliwości  co  do  pewnych 

okoliczności:  w  przypadku  wyjaśnień  odnoście  ewentualności  zaoferowania  rażąco  niskiej 

ceny  -  przedstawienie  przekonującej  argumentacji,  przytoczenie  zobiektywizowanych 

przesłanek  pozwalających  na  skalkulowanie  ceny  na  niskim  poziomie,  wykazanie,  że  cenę 

skalkulowano  prawidłowo,  w  sposób  uwzględniający  wszystkie  istotne  czynniki,  wreszcie  - 

załączenie  dowodów.  Samo  oświadczenie  wykonawcy,  że  cenę  obliczono  prawidłowo,  nie 

można uznać za tożsame ze złożeniem wyjaśnień. 

Instytucja wyjaśnień, o której mowa w art. 90 p.z.p., została przewidziana właśnie po 

to,  aby  wykonawca  podał  zamawiającemu  stosowne  informacje  na  temat  własnych  wycen, 

kalkulacji,   cech i uwarunkowań... etc, dowodzące możliwości zaoferowania cen obniżonej w 

stosunku  do  wartości  zamówienia,  a  zamawiający  mógł  te  informacje  ocenić  i  na  ich 

podstawie podjąć decyzję, co do przyjęcia bądź  odrzucenia oferty.  Wiadomości  na temat  

kalkulacji    cenowej      wykonawcy    oraz  indywidualnych,        dostępnych      wykonawcy   

okoliczności,        które      taką      kalkulację        umożliwiają,  zamawiający  zazwyczaj  nie  może 

uzyskać  i  ustalić  na  podstawie  innego  źródła  niż  sam  wykonawca  i  przede  wszystkim 

informacje te powinien uzyskać w stosownym czasie - co pozwoli mu 

na 

dokonanie 

prawidłowej  czynności  przyjęcia  bądź  odrzucenia  oferty  -  a  nie  dopiero  na    etapie 

postępowania  odwoławczego.  Tym  samym,    co    do  zasady,    wykonawca  już  w    ramach  

swoich  wyjaśnień  składanych  zamawiającemu  w  odpowiedzi  na  jego  wezwanie,  powinien 

podać dostępne mu indywidualnie okoliczności i powody, które umożliwiły skalkulowanie tak 

niskiej  ceny.  (por.  KIO  wyrok  z  dnia  7  grudnia  2016  r.  KIO  2115/16;  KIO  2116/16,  LEX  nr 

Na  podstawie  wszystkich  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  w  sprawie  rażąco 

niskiej  ceny  oferty,  zamawiający  uznał,  iż  wykonawca  nie  udowodnił,  że  jego  oferta  nie 

zawiera rażąco niskiej ceny oraz, że jest poprawnie oszacowana. 


Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Izba  uznała  za  bezpodstawny  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  P.z.p. 

poprzez  bezzasadne  odrzucenie  oferty  odwołującego  jako  niespełniającej  wymogów  ze 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Zgodnie  z  rozdz.  VI  -  Integracja  z  innymi  systemami  OPZ,  stanowiącym  integralną 

część  s.i.w.z.  dla  przedmiotowego  postępowania  zamawiający  wskazał,  że  „Po  stronie 

Wykonawcy  leży  wypracowanie  technicznych  aspektów  uzyskania  poprawnych  danych  z 

systemów Zamawiającego. (...) Wg informacji uzyskanych z firmy S. S.A., licencja na szynę 

danych  jest  udostępniania  bezpłatnie,  niemniej  jednak  wdrożenie  jest  każdorazowo 

wyceniane, w tym wykonanie interfejsów do obiektów S., odbiór komunikatów z szyny do S. i 

przekazanie  komunikatów  na  szynę  -  w  zależności,  czy  S.  posiada  już  funkcję  API  do 

danego obiektu, czy też trzeba ją utworzyć". 

Z  powyższego  wynika,  iż  wykonawca  winien  był  w  ofercie  uwzględnić  koszty 

wykonania interfejsów do obiektów S.. Oznacza to, że był on zobowiązany do ich wykonania. 

Stanowisko  firmy  S.  SA  znajduje  się  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia,  w  związku  z  czym 

wykonawca  obowiązany  był  do  zastosowania  się  do  niego.  Odwołujący  w  wyjaśnieniach  z 

dnia  24  maja  2017  r.  oraz  z  dnia  12  czerwca  2017  r.  wskazał,  że  wykonanie  zmian  w 

systemach  zamawiającego  (w  tym  w  systemach  S.)  nie  jest  przedmiotem  prac  oferenta. 

Stwierdził  też,  iż  „Zamawiający  jako  przedmiot  Zamówienia  nie  wskazał  konieczności 

dostawy jakikolwiek modułów /prac wdrożeniowych do systemów Zamawiającego".  

Z  powyższego  wynika,  że  odwołujący  nie  przewidział  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  s.i.w.z.  W  stanowiskach  prezentowanych  w  wyjaśnieniach  oraz  w 

odwołaniu  wprost  stwierdził,  że  nie  musiał  wykonywać  interfejsów.  Tym  samym  potwierdził 

niezgodność treści swojej oferty z treścią specyfikacji.  

Izba  stwierdziła,  że  zamawiający  nie  odrzucił  oferty  odwołującego  z  uwagi  na  brak 

doświadczenia  po  stronie  odwołującego  w  zakresie  wykonywania  prac  informatycznych 

analogicznych  do  przedmiotu  zamówienia,  mimo  że  informacja  taka  znalazła  się  w  piśmie 

informującym  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego.  Po  pierwsze,  brak  odpowiednego 

doświadczenia  może  skutkować  wykluczeniem  wykonawcy  z  postępowania,  nie  zaś 

odrzuceniem jego oferty, a po drugie – tego rodzaju doświadczenie musiałoby być wskazane 


przez  zamawiającego  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający  niejako  na 

marginesie  stwierdził,  że  odwołujący  nie  ma  doświadczenia  w  tego  rodzaju  pracach 

informatycznych,  niemniej  jednak  nie  wskazał  tej  okoliczności  jako  przyczynę  odrzucenia 

oferty odwołującego. 

Izba  nie  uwzględniła  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  i  art.  90  ust.  3  ustawy 

P.z.p.  poprzez  uznanie,  iż  zaproponowana  przez  odwołującego  w  ofercie  cena  jest  rażąco 

niska, a złożone wyjaśnienia nie udowadniają okoliczności przeciwnej. 

Zgodnie  z  art.  90  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich 

istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i 

budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 

oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań 

technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia 

dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów 

pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej, 

ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 

r.  poz.  1265);2)  pomocy  publicznej  udzielonej  na  podstawie  odrębnych 

przepisów; 

pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów, 

wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczeniu 

społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 

powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Regulacja  zawarta  w  tym  przepisie  stanowi  generalną  zasadę  wskazującą  na 

podstawę  wystąpienia  przez  zamawiającego  do  konkretnego  wykonawcy  z  żądaniem 

udzielenia  wyjaśnień  co  do  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu.  Zamawiający  może 

wezwać  wykonawcę  również  w  każdej  innej  sytuacji,  w  której  wysokość  ceny  lub  kosztu 

oferty,  a  nawet  jedynie  ich  istotne  części  składowe  budzą  jego  wątpliwości,  mimo  iż  cena 

całkowita lub koszt nie jest niższa niż szczególny ustawowy limit. 


Zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  ten  spoczywał  na 

odwołującym, który - w ocenie Izby - ciężarowi temu nie sprostał. Podkreślenia wymaga, że 

wykonawca broniący swojej oferty, winien w szczególności wykazać istnienie okoliczności, o 

których  mowa  w  art.  90  ust.  1  pkt  1  –  5  ustawy  P.z.p.  i  poprzeć  złożone  wyjaśnienia 

dowodami.  

Dokonując  analizy  wyjaśnień  złożonych  przez  odwołującego,  Izba  stwierdziła,  że 

wyjaśnienia z dnia 12 czerwca br. są zbyt ogólne, by uznać je za wystarczające do uznania, 

ż

e  odwołujący  rzetelnie  oszacował  ofertę.  Odwołujący  wskazał  okoliczności,  które  w  jego 

ocenie  wpływają  na  obniżenie  ceny,  tj.  wykorzystanie  własnej  licencji  i  własnego 

oprogramowania, które wymaga jedynie niewielkiego dostosowania, niski poziom złożoności 

wdrażanych  procesów  oraz  posiadanie  doświadczonego  zespołu.  Odwołujący  nie 

przedstawił  natomiast,  w  jaki  sposób  czynniki  te  wpływają  na  obniżenie  ceny  i  nie  podał 

wartości, o jakie mógł obniżyć cenę w związku z wykazanymi okolicznościami.  

Wskazane  przez  odwołującego  czynniki  są  jedynie  ogólnymi  stwierdzeniami, 

niepopartymi  konkretnymi  kwotami,  o  jakie  odwołujący  mogła  obniżyć  cenę.  Wyjaśnienia 

tego  rodzaju  mogą  co  najwyżej  uzupełniać  konkretne  i  szczegółowe  analizy  i  wyliczenia, 

jednak nie mogą stanowić wyjaśnień samych w  sobie. Odwołujący nie wykazał przy tym, iż 

wskazane  wyżej  okoliczności  są  wyjątkowe  i  nie  przysługują  innym  wykonawcom.  Niski 

poziom złożoności jest okolicznością dotyczącą wszystkich wykonawców biorących udział w 

postępowaniu.  Wydaje  się  również,  iż  inni  wykonawcy  również  dysponują  doświadczonym 

personelem,  stąd  też  trudno  przyjąć,  iż  okoliczności  te  są  właściwe  jedynie  dla 

odwołującego.  

Złożona  przez  odwołującego  kalkulacja  jest  w  istocie  tylko  rozbiciem  ceny  na 

poszczególne składniki. Odwołujący wskazał jedynie, że wskazane wartości zostały ustalone 

na  podstawie  stawki  godzinowej  pracownika  w  wysokości  50  zł  netto,  zawierającej 

rzeczywisty koszt pracownika i marżę oferenta oraz stawki za gotowość świadczenia usług. 

Informacje te nie zostały jednak poparte żadnymi dowodami, mimo że zamawiający wezwał 

odwołującego  również  do  złożenia  dowodów  potwierdzających  zasadność  zaoferowanej 

ceny. 

Co  do  zasady  Izba  zgadza  się  ze  stanowiskiem  odwołującego,  iż  nie  w  każdym 

przypadku  należy  składać  dowody,  jak  również,  że  złożenie  dowodów  nie  zawsze  jest 

możliwe.  Niemniej  jednak  okoliczności  takie  nie  zaszły  w  tym  postępowaniu.  Odwołujący 


mógł  złożyć  dowody,  chociażby  w  postaci  umów  zawieranych  ze  swymi  pracownikami,  z 

których wynikałoby ich wynagrodzenie w wysokości zadeklarowanej przez odwołującego.  

Przystępujący złożył do akt sprawy dowód w postaci raportu firmy S. na okoliczność 

wykazania,  iż  stawki  godzinowe  programistów  i  konsultantów  są  znacznie  wyższe  niż 

wykazywane  przez  odwołującego.  Odwołujący  nie  przedstawił  natomiast  żadnego 

kontrdowodu  na  obalenie  tez  wynikających  z  raportu,  w  związku  z  czym  jego  stanowisko 

należy uznać za nieudowodnione. 

Izba  nie  podziela  stanowiska  odwołującego  w  tym  zakresie,  iż  wystosowane  przez 

zamawiającego wezwanie z dnia 8 czerwca 2017 roku było nieprecyzyjne i że zamawiający 

winien ponownie wezwać odwołującego do złożenia wyjaśnień w kwestii zaoferowanej ceny. 

Zamawiający  poinformował  odwołującego,  że  wyjaśnienie  powinno  zawierać 

konkretne  dane  liczbowe  i  wskazywać  poczynione  założenia,  które  miały  wpływ  na 

wyliczenie  cen  jednostkowych  obejmujących  wykonanie  każdego  elementu  wskazanego  w 

Opisie Przedmiotu Zamówienia, tj. kalkulację wraz z jej uzasadnieniem oraz z dowodami na 

jej  poparcie.  Zamawiający  oczekuje,  iż  Wykonawca  w  ramach  ww.  wyjaśnienia  przedstawi 

szczegółową kalkulację wszystkich czynników cenotwórczych i założeń, jakie miały wpływ na 

oszacowanie  w  odniesieniu  do  każdej  pozycji  wyszczególnionej  w  OPZ,  w  szczególności 

tych  odnoszących  się  do  kosztów  występujących  zarówno  na  etapie  opracowywania 

dokumentacji przedwdrożeniowej, jak i na etapie realizacji prac wdrożeniowych, a także zysk 

i  wkalkulowane  ryzyko  inwestycyjne.  Ponadto  wyjaśnienie  winno  wskazywać  czy  istnieją 

konkretne  uwarunkowania  i  obiektywne  czynniki,  jakie  towarzyszyć  będą  realizacji 

zamówienia,  które  wpłynęły  na  wysokość  oferowanej  ceny  wraz  ze  wskazaniem  opisu  tych 

czynników i skali ich wpływu na wysokość zaoferowanej ceny. 

W  ocenie  Izby,  zamawiający  wezwał  odwołującego  o  wskazanie  tych  okoliczności, 

które – jak uznał – były niezbędne do ustalenia, czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska. 

Odwołujący jednak nie ustosunkował się do treści wezwania i nie wskazał tych elementów, o 

podanie  których  wnosił  zamawiający.  Ponowne  wezwanie  odwołującego  do  złożenia 

wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. mogłoby być uzasadnione jedynie wówczas, 

gdyby  wykonawca  złożył wszystkie wyjaśnienia, o które podanie których został wezwany, a 

mimo to istniałyby jeszcze pewne wątpliwości wymagające wyjaśnienia. W rozpoznawanym 

przypadku okoliczności takie nie miały miejsca. 


Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy P.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania.  

………………………………………