KIO 1368/17 WYROK dnia 21 lipca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1368/17 

WYROK 

z dnia 21 lipca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Marzena Teresa Ordysińska 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  18  lipca  2017  r.  w Warszawie  odwołania  wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 lipca br. przez wykonawcę Medhub spółka 

z ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Poznaniu  w postępowaniu  prowadzonym  przez 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mławie 

przy  udziale  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego  wykonawcy  Comarch 

Healthcare spółka akcyjna w Krakowie 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  -  Samodzielnemu  Publicznemu 

Zakładowi  Opieki  Zdrowotnej  w  Mławie  powtórzenie  badania  i  oceny  ofert,  odtajnienie 

informacji  zawartych  w  wykazie  dostaw  oraz  tabeli  nr  3  załącznika  2a  do  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  udostępnienie  wykonawcy  Medhub  spółka  z ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Poznaniu  wewnętrznego  dokumentu  zamawiającego,  zawierającego 

informacje  o  rezultacie  weryfikacji  dokonanej  przez  zamawiającego  co  do  prawdziwości 

danych  podanych  przez  Comarch  Healthcare  spółka  akcyjna  w  Krakowie  w  tabeli  nr  3 

załącznika  2a  do  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  wezwanie  Comarch 

Healthcare  spółka  akcyjna  w  Krakowie  do  wyjaśnień  odnośnie  zaoferowanych  cech 

dodatkowych systemu. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  -  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki 

Zdrowotnej w Mławie i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych,  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę  Medhub  spółka 

z ograniczoną odpowiedzialnością w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania, 


2.2.  zasądza  od  zamawiającego  -  Samodzielnego  Publicznego  Zakładu  Opieki  Zdrowotnej 

w Mławie  na  rzecz  wykonawcy  Medhub  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

w Poznaniu  kwotę  18  600 zł 00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych,  zero 

groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z tytułu  wpisu 

od odwołania oraz  wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku. 

Przewodniczący:       


Sygn. akt KIO 1368/17 

U z a s a d n i e n i e 

I. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mławie (zwany dalej Zamawiającym), 

prowadzi  postępowanie  na  wykonanie  zamówienia  publicznego  pn. „Kompleksowa 

informatyzacja Szpitala w Mławie wraz z wdrożeniem e-usług dla pacjentów". 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym WE z dnia 

29  marca  2017  r.,  poz.  2017/S  062-116176.   Zamawiający zamieścił  specyfikację  istotnych 

warunków  zamówienia  (dalej:  SIWZ)  na  swojej  stronie  internetowej.  Postępowanie 

prowadzone  jest  w trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z dnia 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z poźn. zm.;  

dalej: Prawo zamówień publicznych). 

W dniu 3 lipca 2017 r. wykonawca Medhub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

w  Poznaniu  (dalej:  Odwołujący)  wniósł  odwołanie,  w którym  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie następujących przepisów:  

a.  art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień 

publicznych poprzez  zaniechanie  wykluczenia Comarch z Postępowania, a w konsekwencji 

zaniechanie  odrzucenia  jego  oferty,  pomimo  tego,  iż  w  wyniku  lekkomyślności  lub  co 

najmniej 

niedbalstwa 

Comarch 

przedstawił 

informacje 

wprowadzające 

błąd 

Zamawiającego  w  zakresie  cech  dodatkowych,  które  posiada  system  zaoferowany  przez 

Comarch,  które  to  informacje  mają  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w Postępowaniu; 

b.  art.  89  ust.  1  pkt  3  Prawa  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  ustawy  z  dnia 

16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 roku nr 153, poz. 

1503,  t.j.  ze  zm.)  (dalej:  „u.z.n.k.")  poprzez  rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub 

wprowadzających  w  błąd  wiadomości  co  do  cech  dodatkowych,  które  posiada  system 

zaoferowany przez Comarch; 

c.  art.  91  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  wybór  oferty  Comarch  jako  oferty 

najkorzystniejszej,  podczas  gdy  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  obowiązującymi 

w Postępowaniu  za  najkorzystniejszą  powinna  zostać  uznana  oferta  złożona  przez 

Odwołującego; 


d.  art.  8  ust.  1-3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  11  ust. 4 

u.z.n.k., poprzez zaniechanie odtajnienia części oferty Comarch (w szczególności informacji 

zawartych w wykazie dostaw oraz w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ), pomimo tego, iż 

informacje zastrzeżone przez Comarch nie spełniają przesłanek niezbędnych dla możliwości 

zastrzeżenia ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa; 

e.  art. 8 ust. 1-3 w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 

Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie  udostępnienia  Odwołującemu 

wewnętrznego dokumentu Zamawiającego, który zawiera informacje o rezultacie weryfikacji 

dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do  prawdziwości  danych  podanych  przez  Comarch 

w Tabeli  nr  3  Załącznika  nr  2a  do  SIWZ,  podczas  gdy  dokument  ten  ma  charakter  jawny, 

ponieważ stanowi załącznik do protokołu Postępowania; 

f.  art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania Comarch do 

wyjaśnień odnośnie zaoferowanych cech dodatkowych systemu; 

g.  art.  7  ust.  1  i  3  Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  prowadzenie  Postępowania 

w sposób  naruszający  zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  ze  względu  na  naruszenie  wyżej  wymienionych  przepisów  Prawa  zamówień 

publicznych. 

Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco: 

Przedstawienie  przez  Comarch  informacji  wprowadzających  w  błąd  Zamawiającego,  które 

miały istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu 

Odwołujący  wskazywał,  iż  Comarch  w  wyniku  lekkomyślności  lub  co  najmniej  niedbalstwa 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego (dotyczące kryteriów oceny ofert 

oraz  tajemnicy  przedsiębiorstwa),  które  to  informacje  mają  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  Zamawiającego  w  Postępowaniu.  Tym  samym  Comarch  dopuścił  się 

czynu,  o którym mowa  w  art.  24  ust.  1 pkt  17  Prawa  zamówień  publicznych, czego  skutkiem 

powinno być wykluczenie Comarch z Postępowania. 

Odnosząc się do kryteriów oceny ofert, w opinii Odwołującego Comarch w przedłożonej przez 

siebie ofercie wprowadził Zamawiającego w błąd w ten sposób, że: 

a.  nie opisał w ramach kryterium „Cechy dodatkowe - Otwartość systemu HIS [Tabela nr 3]" 

cech  przedmiotu  zamówienia,  który  zaoferował  w  Postępowaniu  (Optimed  NXT)  tylko 

właściwości innego systemu informatycznego (Optimed); 


b.  poświadczył  nieprawdę  w  ramach  kryterium  „Cechy  dodatkowe  -  Otwartość  systemu  HIS 

[Tabela  nr  3],  deklarując  realizację  poszczególnych  cech  dotyczących  integracji  systemu, 

ponieważ zgodnie z wiedzą posiadaną przez Odwołującego weryfikacja tych deklaracji powinna 

dać wynik negatywny. 

Bezsprzecznym  jest,  że  kryteria  oceny  ofert  mogą  się  odnosić  jedynie  do  przedmiotu 

Zamówienia,  co  wynika  z  m  in.  Z  treści  art.  91  ust.  2  Prawa  zamówień  publicznych  Nie 

pozostawia  w  tej  materii  pola  na  dywagacje  także  treść  art.  91  ust.  2c  Prawa  zamówień 

publicznych  w  brzmieniu:  „Kryteria  oceny  ofert  są  związane  z  przedmiotem  zamówienia  (...), 

które mają być zrealizowane w ramach tego zamówienia, (...)". 

Potwierdza  to,  zdaniem  Odwołującego,  treść  SIWZ,  gdzie  dla  kryterium  „Funkcjonalności 

Dodatkowe  Systemu"  Zamawiający  formułuje  zdanie  „Zaprezentowane  funkcjonalności 

dodatkowe  Systemu  stanową  również  integralną  część  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. W związku z tym, wszystkie dodatkowe zadeklarowane i potwierdzone w ramach 

prezentacji  funkcjonalności  systemu  stanowić  będą  przedmiot  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego.  

W  ocenie  Odwołującego  nie  ulega  zatem  wątpliwości,  że  systemem  informatycznym 

zaoferowanym  przez  Comarch  w niniejszym  Postępowaniu  (funkcji  określonych  w  Tabeli  nr  1 

i Tabeli nr 2) jest rozwiązanie prezentowane Zamawiającemu w trakcie badania próbki. 

Pomimo  tego,  że  Zamawiający  nie  żądał  zamieszczenia  w  ofercie  jednoznacznej  informacji 

odnośnie do systemu, który oferują wykonawcy w obszarze systemu informatycznego (nazwy 

tego  systemu), Odwołujący  z  prawdopodobieństwem graniczącym  z  pewnością  wysuwa  tezę, 

ż

e  prezentowanym  i  oferowanym  przez  Comarch  rozwiązaniem  informatycznym  jest Optimed 

NXT.  Jest  to  tzw.  aplikacja  webowa  wykorzystująca  jako  interfejs  użytkownika  przeglądarkę 

internetową,  co  stanowiło  wymóg  bezwzględny  stawiany  oferowanym  w  Postępowaniu 

systemom: 

Pkt 1.2.1 Opisu przedmiotu Zamówienia - wymagania ogólne dla HIS 

1.  Oferowany  system  HIS  musi  umożliwiać  pracę  w  modelu  trójwarstwowym  (webowym) 

w rozumieniu określonym w wierszach poniżej, zależnie od bieżących potrzeb Zamawiającego. 

2.  HIS działa również w architekturze trójwarstwowej - rozumianej jako sytuacja, w której baza 

danych  znajduje  się  na  serwerze  centralnym  obsługującym  zarządzanie  i  przetwarzanie 

danych,  natomiast  klientem  jest  przeglądarka  internetowa  (co  najmniej:  IE,  Firefox) 

komunikująca się z użytkownikiem za pośrednictwem serwera aplikacji. 


To,  że  systemem  zaoferowanym  przez  Comarch  w  niniejszym  Postępowaniu  jest  system 

Optimed  NXT  potwierdzają  informacje  na  temat  tego  systemu  zawarte  na  stronie  Comarch: 

http://www.comarch.pl/healthcare/produktv/comarch-optimed-nxt/. 

Bezsprzecznie wynika to także z dokumentacji użytkownika systemu Optimed NXT. 

Na  potwierdzenie  powyższych  okoliczności  dobitnie,  zdaniem  Odwołującego,  wskazuje  treść 

punktu: „l.Opis aplikacji 

Optimed  NXT  jest  systemem,  którego  działanie  jest  oparte  na  przeglądarce  internetowej. 

Zaleca się utworzenie na pulpicie skrótu, po którego kliknięciu wyświetli się strona logowania do 

Optimed NXT." 

Wiedza w tym obszarze jest dosyć powszechna, a z całą pewnością nie można posądzić o jej 

brak  Zmawiającego.  Jako  podmiot,  który  sam  eksploatuje  poprzedni  system  Comarch 

tj. Optimed  musi  posiadać  kompetencje  wystarczające  do  stwierdzenia,  że  jest  to  inne 

rozwiązanie  informatyczne.  System  Optimed  jest  bowiem  innym  narzędziem  informatycznym, 

zaprojektowanym  ponad  dekadę  temu  przez  spółkę  EsaProjekt,  pozyskanym  przez  Comarch 

wraz jej przejęciem. 

Różnice  pomiędzy  systemem  Optimed  oraz  Optimed  NXT  są  więc  oczywiste.  Bardziej 

szczegółowa analiza nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości, ponieważ systemy te różnią się 

od siebie w wielu istotnych obszarach: 

a.  w inny sposób zrealizowany jest podział na bloki funkcjonalne (aplikacje); 

b.  zbiór procesów biznesowych realizowany przez w/w systemy nie jest identyczny; 

c.  interfejs użytkownika służący do ewidencji danych jest zrealizowany w sposób odmienny; 

•  formularze do ewidencji tych samych danych są zbudowane i prezentowane użytkownikowi 

inaczej; 

•  układ, rodzaj i zawartość pól, logika ich działania, mechanizmy walidacji 

d.  występuje fundamentalna różnica w narzędziach programistycznych, w których opracowano 

oba  systemy  informatyczne.  System  Optimed  jest  bowiem  wykonany  w  narzędziu  Oracle 

Forms, który od lat nie jest przez producenta tych narzędzi wspierany i nie jest możliwe z ich 

wykorzystaniem  opracowanie  aplikacji  w  technologii  trój  warstwowej  („webowej"),  ponieważ 

narzędzie to założenia nie oferowało takiej funkcjonalności. 


Z powyższego wynika zatem, że deklaracje przedłożone przez Comarch w obszarze kryterium 

„Cechy  dodatkowe  -  Otwartość  systemu  HIS  -  Tabela  nr  3"  nie  odnoszą  się  przynajmniej 

w części  do  zaoferowanego  w  Postępowaniu  systemu  Optimed  NXT,  tylko  do  systemu 

Optimed.  Celem  takiego  działania  było  uzyskanie  przez  Comarch  dodatkowych  punktów 

w rankingu  ofert,  co  ostatecznie  pozwoliło  Comarch  na  zajęcie  pierwszego  miejsca 

w Postępowaniu. Comarch, na skutek lekkomyślności lub co najmniej niedbalstwa, wprowadził 

tym  samym  w  błąd  Zamawiającego,  co  miało  istoty  wpływ  na  podjętą  przez  niego  decyzję 

dotyczącą  przyznania  Comarch  dodatkowych  punktów  w  kryterium  „Cechy  dodatkowe  - 

Otwartość  systemu  HIS  -  Tabela  nr  3"  (bez  podania  tych  informacji  Comarch  nie  uzyskałby 

dodatkowych punktów). 

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  wskazuje  także,  iż  wprowadzenie  w  błąd 

Zamawiającego  polegało  na  tym,  że,  zgodnie  z  najlepszą  wiedzą  Odwołującego,  niektóre 

z deklaracji  zawartych  przez  Comarch  w  Tabeli  nr  3  nie  znajdują  potwierdzenia 

u zadeklarowanych klientów. Odwołujący nie ma niestety pewności co do grona tych klientów, 

ponieważ  Comarch  swoją  ofertę  w  tym  obszarze  zastrzegł  (w  opinii  Odwołującego 

bezzasadnie-czego dowodzimy w dalszej części niniejszego Odwołania). Odwołujący z dużym 

prawdopodobieństwem  potrafi  to  jednak  określić  z  dwóch  powodów:  faktu,  że  zdecydowana 

większość projektów Comarch ma miejsce w placówkach publicznych, których OPZ są ogólnie 

dostępne  oraz  faktu  piastowania  we  władzach  Odwołującego  funkcji  prezesa  przez 

wieloletniego  współudziałowca  ESAProjekt,  później  pracownika  zarządzającego  w  Comarch 

obszarem Zdrowie (wyniesionym z czasem do spółki Comarch Healthcare). 

Z  powodów,  o  których  mowa  powyżej  Zamawiający  powinien  wykluczyć  Comarch 

z Postępowania  ze  względu  na  spełnienie  przesłanki,  o  której  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  17 

Prawa  zamówień  publicznych  Stanowi  o  tym  wyraźnie  także  sam  SIWZ  (Załącznik  nr  2a), 

w którym  Zamawiający  przedstawienie  przez Wykonawcę  informacji  wprowadzających  w  błąd 

Zamawiającego  mających  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  niniejszego 

Zamówienia, w szczególności nie potwierdzenie w trakcie demonstracji oświadczeń złożonych 

w ofercie wykonawcy, co do właściwości (w tym funkcjonalności) oferowanego ZSI, skutkować 

będzie wykluczeniem wykonawcy z prowadzonego postępowania, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 

17  ustawy  Prawa  zamówień  publicznych,  niezależnie  od  innych  skutków  przewidzianych 

prawem. 

Należy przy tym stwierdzić, że źródłem obowiązku wykluczenia Comarch z Postępowania nie 

jest w tym przypadku sama treść SIWZ, lecz obligatoryjna i bezwzględnie wiążąca przesłanka 

wykluczenia ustanowiona w art. 24 ust. 1 pkt 17 Prawa zamówień publicznych, której treść nie 


może  być  modyfikowana  przez  Zamawiającego  np.  poprzez  postanowienia  SIWZ  lub 

wyjaśnienia treści SIWZ. 

Niezależnie od powyższego Odwołujący podnosił, że nawet w przypadku, gdyby zarzut 

dotyczący wprowadzenia Zamawiającego w błąd nie został uznany (czego konsekwencją byłby 

brak  wykluczenia  Comarch  z  Postępowania)  –  z czym  odwołujący  ze  względów,  o  których 

mowa  powyżej  zdecydowanie  się  nie  zgadza,  to  i tak  negatywna  weryfikacja  przez 

Zamawiającego danych podanych przez Comarch w Tabeli nr 3 powinnna skutkować odjęciem 

Comarch  punktów,  czego  konsekwencją  byłoby  zajęcie  przez  Comarch  drugiego  miejsca 

w rankingu ofert. Tym samym za najkorzystniejszą powinna zostać uznana oferta złożona przez 

Odwołującego. 

Zaniechanie  odrzucenia  oferty  Comarch  ze  względu  na  fakt,  iż  jej  złożenie  stanowi  czyn 

nieuczciwej konkurencji 

W  nawiązaniu  do  kwestii,  o  których  mowa  powyżej,  z  ostrożności  procesowej,  Odwołujący 

pragnie  także  wskazać,  iż  działanie  Comarch  polegające  na  wprowadzeniu  w  błąd 

Zamawiającego co do cech dodatkowych zaoferowanego systemu (Tabela nr 3) może również 

zostać  zakwalifikowane  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  u.z.n.k. 

Z tego względu oferta Comarch powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 

Prawa zamówień publicznych 

W tym kontekście Odwołujący wskazywał, że z okoliczności sprawy wynika, że wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  przez  Comarch  nie  było  powodowane  wyłącznie  lekkomyślnością  lub 

niedbalstwem, lecz miało charakter intencjonalny - Comarch w Tabeli nr 3 celowo i świadomie 

przedstawił  bowiem  błędne  informacje  w  celu  uzyskania  dodatkowych  punktów  w  rankingu 

ofert. Wskazują na to jednoznacznie pytania kierowane do Zamawiającego na etapie składania 

ofert,  w  których  pytano  wprost  o  konsekwencje  takiego  działania  wykonawcy.  W  ten  sposób 

chciano  uzyskać  swego  rodzaju  „gwarancję",  na  wypadek  przedłożenia  nieprawdziwych 

informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego. Jakiekolwiek zapewnienia Zamawiającego 

w  tym  względzie  nie  wpływają  jednak  na  zmianę  kwalifikacji  takiego  działania,  jako  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  art.  89  ust.  1  pkt  3  Prawa  zamówień  publicznych  lub 

w najlepszym  razie  jako  czynu  stypizowanego  w  art.  24  ust  1  pkt  17  Prawa  zamówień 

publicznych Cytowane przepisy mają bowiem charakter bezwzględnie wiążący i nie mogą być 

modyfikowane przez jakiegolwiek postanowienia lub oświadczenia Zamawiającego. 


Zgodnie  z  art.  14  ust.  1  i  2  u.z.n.k.,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  zaś 

rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub  wprowadzających  w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub 

innym  przedsiębiorcy  albo  przedsiębiorstwie  (dot.  m.in.  wytwarzanych  towarów  lub 

ś

wiadczonych  usług),  w  celu  przysporzenia  korzyści  lub  wyrządzenia  szkody.  Należy  zatem 

stwierdzić, iż skoro oferta Comarch zawiera nieprawdziwe informacje, to jej złożenie wypełnia 

przesłankę  z  art.  14  ust.  1  u.z.n.k.,  a  tym  samym  powinna  ona  podlegać  odrzuceniu  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych 

Zaniechanie  wezwania  Comarch  do  wyjaśnień  odnośnie  cech  dodatkowych  zaaferowanego 

systemu 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  wskazywał,  iż  Zamawiający  zaniechał  wezwania 

Comarch  do  wyjaśnień  w  zakresie  cech  dodatkowych  zaoferowanego  systemu,  co  stanowi 

naruszenie art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych 

Zgodnie z najlepszą wiedzą Odwołującego, Zamawiający miał istotne wątpliwości co do tego, 

czy system zaoferowany przez Comarch rzeczywiście posiada dodatkowe punktowane cechy, 

które zostały zaoferowane przez Comarch w Tabeli nr 3. W takiej sytuacji rzetelny Zamawiający 

powinien: 

a.  przeprowadzić badanie z weryfikacją jaki system jest wdrożony; 

b.  przeprowadzić badanie z weryfikacją czy to rozwiązanie działało na moment składania ofert 

(jednoznacznie  stanowi  o  tym  treść  Załącznika  2a  poprzedzająca  Tabelę  nr  3,  w  której 

Zamawiający używa sformułowania „jest eksploatowana"). 

Zaniechanie wezwania Comarch do wyjaśnień treści złożonej oferty (której Tabela nr 3 

Załącznika 2a jest integralną częścią) stanowi zatem naruszenie art. 87 ust. 1 Prawa zamówień 

publicznych.  Odwołujący  podnosił,  że  z  treści  art.  87  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych 

wypływa nie tylko uprawnienie Zamawiającego do wyjaśnienia treści złożonej oferty, lecz także 

zobowiązanie  do  takiego  działania  w  celu  rzetelnego  przeprowadzenia  postępowania 

o udzielenie  zamówienia  publicznego.  Jeśli  zatem  Zamawiający  miał  jakiekolwiek  wątpliwości 

co  do  oferty  złożonej  przez  Comarch  to  był  on  zobligowany  do  wezwania  Comarch  do 

wyjaśnień. Kwestia podlegająca wyjaśnieniu (Tabela nr 3) bezpośrednio wpływała bowiem na 

ocenę oferty złożonej przez Comarch.  


Zaniechanie  udostępnienia  Odwołującemu  wewnętrznego  dokumentu  Zamawiającego 

zawierającego  informacje  o  rezultacie  weryfikacji  dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do 

prawdziwości danych podanych przez Comarch w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ 

Ponadto  Odwołujący  wskazywał,  iż  Zamawiający  bezzasadnie  odmówił  udostępnienia 

do  wglądu  Odwołującego  wewnętrznego  dokumentu,  który  zawiera  informacje  uzyskane 

podczas  telefonicznych  konsultacji  (weryfikacji)  przeprowadzonych  przez  Zamawiającego 

z podmiotami  leczniczymi  wskazanymi  w  Tabeli  nr  3  Załącznika  nr  2a,  pomimo  tego,  że 

dokument  taki  został  opracowany  na  potrzeby  Postępowania  -  co  potwierdził  przedstawiciel 

Zamawiającego, Pan M. G. - oraz ma on charakter jawny. Dokument ten ma przy tym kluczowe 

znaczenie  z  punktu  widzenia  kwestii,  o  których  była  mowa  już  wcześniej  -tj. wprowadzenia 

Zamawiającego w błąd przez Comarch co do spełniania przez oferowany przez niego system 

wymagań,  określonych  w  Tabeli  nr  3,  za  które  Zamawiający  przyznawał  dodatkowe  punkty. 

Dokument  ten  wskazuje  bowiem  na  to  czy  dane  zawarte  przez  Comarch  w Tabeli  nr  3  są 

prawdziwe. 

Przedmiotowy  dokument  powinien  zostać  udostępniony  Odwołującemu  jako  załącznik  do 

protokołu Postępowania. Stanowi o tym wyraźnie art. 96 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, 

zgodnie z którym oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania, o którym mowa 

w  art.  38  ust.  3  Prawa  zamówień  publicznych,  zawiadomienia,  wnioski,  inne  dokumenty 

i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia 

publicznego  stanowią  załączniki  do  protokołu.  Jednocześnie,  zgodnie  z  art.  96  ust.  3  Prawa 

zamówień publicznych, protokół wraz z załącznikami jest jawny. 

Skoro zatem dokument, o którym mowa powyżej, został wytworzony przez Zamawiającego na 

potrzeby Postępowania i znajduje się w jego aktach, powinien on zostać włączony do protokołu 

Postępowania  jako  jego  załącznik  oraz  podlegać  udostępnieniu  na  zasadach  określonych 

w ustawie  Prawa  zamówień  publicznych  Odmowa  udostępnienia  tego  dokumentu  przez 

Zamawiającego stanowi naruszenie zarówno art. 96 ust. 2 i 3 Prawa zamówień publicznych, jak 

i  fundamentalnej  dla  systemu  zamówień  publicznych  zasady  jawności  postępowania 

o udzielenie zamówienia publicznego, którą wyraża art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 Prawa zamówień 

publicznych 

Zaniechanie  odtajnienia  części  oferty  Comarch  zastrzeżonej  niezasadnie  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa 


Odwołujący podnosił, że zwrócił się do Zamawiającego o udostępnienie mu do wglądu 

oferty Comarch. W odpowiedzi na wniosek Odwołującego Zamawiający udostępnił mu jedynie 

część jawną oferty - str. 1-40 oraz str. 220, jako że w pozostałym zakresie - str. 41 - 219 - uznał 

on,  że  Comarch  skutecznie  zastrzegł  ją  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zastrzeżenie  to 

obejmuje w szczególności następujące części oferty Comarch: 

a.  wykaz dostaw oraz dokumenty potwierdzające należyte wykonanie zamówienia; 

b.  tabelę nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ - Cechy punktowane - otwartość HIS; 

c.  wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia; 

d.  dokumenty dotyczące podmiotów trzecich; 

e.  polisa ubezpieczeniowa; 

f.  opis oferowanego rozwiązania. 

Zdaniem  Odwołującego,  należy  uznać,  że  przynajmniej  część  z  ww.  informacji  nie 

spełnia przesłanek warunkujących możliwość zastrzeżenia ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa 

Comarch.  Odmowę  udostępnienia  tych  informacji  Odwołującemu  należy  zatem  uznać  za 

bezzasadną. 

Dotyczy  to  w  szczególności  informacji  zawartych w  wykazie  dostaw  (będącym  uzupełnieniem 

części IV sekcji C pkt lb formularza JEDZ) oraz w Tabeli nr 3 - Cechy punktowane - otwartość 

HIS (oraz pozostałych dokumentów, które się do nich odnoszą), a które przynajmniej w części 

mają  charakter  jawny  -  odnoszą  się  bowiem  do  dostaw  realizowanych  na  rzecz  jednostek 

sektora  publicznego,  do  których  dostęp  można  uzyskać  w  trybie  dostępu  do  informacji 

publicznej. 

Jawność  postępowania  jest jedną  z  naczelnych  zasad  zamówień  publicznych,  a  zastrzeżenie 

jawności  informacji  ze  względu  na  tajemnicę  przedsiębiorstwa  stanowi  jedynie  wyjątek  od  tej 

zasady. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, w celu skutecznego zastrzeżenia 

informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  wykonawca  zobowiązany  jest  zastrzec 

i wykazać, że informacje te rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Zgodnie z art. 11 ust. 4 u.z.n.k., przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do 

wiadomości  publicznej  informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa 

lub  inne  informacje  posiadające  wartość  gospodarczą,  co  do  których  przedsiębiorca  podjął 

niezbędne  działania  w  celu  zachowania  ich  poufności.  Tym  samym,  określona  informacja 


stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  jeżeli  spełnia  łącznie  trzy  warunki:  (i)  ma  charakter 

techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą, 

(ii) nie została ujawniona do wiadomości publicznej, (iii) podjęto w stosunku do niej niezbędne 

działania w celu zachowania poufności. 

Jedną z przesłanek uznania danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa jest zatem to, aby 

dana  informacja  nie  była  powszechnie  dostępna  oraz  nigdy  nie  była  ujawniana  do  publicznej 

wiadomości.  

Tymczasem, tak jak zostało to zasygnalizowane powyżej, w rozdziale XIII pkt 1.2 SIWZ 

Zamawiający wymagał m.in., aby wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia wykazał, 

ż

e  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  wykonał  prace  (usługi)  polegające  na 

zrealizowaniu dla jednostki sektora publicznego zamówienia o wartości minimum 400 000,00 zł 

brutto,  którego  przedmiotem  była  dostawa  i  wdrożenie  elektronicznego  obiegu  dokumentów 

wraz  z  elektroniczną  skrzynką  podawczą  oraz  integracją  z  systemem  ERP.  Informacja 

o dostawach realizowanych na rzecz jednostek sektora publicznego, ze względu na swój jawny 

charakter nie może zatem zostać skutecznie zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

To  samo  dotyczy  informacji  zawartych  w  Tabeli  nr  3  -  Cechy  punktowane  -  otwartość  HIS. 

Zgodnie  bowiem  z treścią  Załącznika  2a do  SIWZ  pkt  1.3,  w kolumnach Tabeli  nr  3 należało 

określić  czy  oferowane  oprogramowanie  spełnia  wymogi  określone  w  tej  Tabeli  oraz  podać 

nazwę  podmiotu  leczniczego,  w  którym  instalacja  obejmująca  integrację  jest  eksploatowana 

oraz  dane  osoby  reprezentującej  ten  podmiot  leczniczy,  od  której  Zamawiający  będzie  mógł 

uzyskać  informacje  w  przedmiocie  integracji.  Z  prawdopodobieństwem  graniczącym 

z pewnością można zatem stwierdzić, że informacje ujęte w Tabeli nr 3 mają charakter jawny 

oraz  są  powszechnie  dostępne.  Dotyczą  bowiem  dostaw  realizowanych  na  rzecz  podmiotów 

leczniczych, które co do zasady mają publiczny charakter. Informacje te nie mogą zatem zostać 

skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa Comarch. 

Powyższych wniosków nie zmienia także fakt, iż dostawy na rzecz podmiotów publicznych ujęte 

w  wykazie  dostaw  hipotetycznie  mogły  być  realizowane  przez  podmioty  trzecie  użyczające 

Comarch  swój  potencjał.  W  żaden  sposób  nie  wpływa  to  bowiem  na  charakter  zastrzeżonej 

informacji  -  w  dalszym  ciągu  ma  ona  charakter  powszechny  i  jawny  (dostęp  do  niej  można 

uzyskać w legalny sposób np. - poprzez dostęp do informacji publicznej), co oznacza, iż kryteria 

określone w art. 11 ust. 4 u.z.n.k. nie zostały spełnione. Kwestia ta i tak nie dotyczy natomiast 

danych  zawartych  w  Tabeli  nr  3.  W  tym  bowiem  zakresie  Comarch  nie  mógł  opierać  się  na 


potencjale podmiotów trzecich - informacje zawarte w tej Tabeli dotyczą systemu oferowanego 

przez Comarch.  

Odwołujący podnosił, iż zakres informacji zastrzeżonych przez Comarch jako tajemnica 

przedsiębiorstwa jest bardzo rozległy - cała oferta liczy 220 stron z czego strony od 41 do 219 

zostały  zastrzeżone  jako  niejawne.  Podkreślenia  wymaga,  że  Zamawiający  nie  może 

bezrefleksyjnie uznawać zastrzeżenia całych stron oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa, tylko 

ze  względu  na  to,  iż  w  ich  treści  mogły  znaleźć  się  pojedyncze  informacje,  które  zdaniem 

wykonawcy  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Utajnieniu  mogą  bowiem  podlegać  jedynie 

konkretne informacje, które spełniają wszystkie przesłanki wymagane dla zastosowania wyjątku 

ograniczającego zasadę jawności postępowania. 

Mając na uwadze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, Odwołujący wskazywał, że 

nie  można  również  uznać  za  skuteczne  zastrzeżenie  jawności  oferty  wyłącznie  w  celu 

uniemożliwienia innym wykonawcom weryfikacji ich prawidłowości, bez względu na rzeczywiste 

spełnienie przesłanek umożliwiających zastrzeżenie informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. 

Uznanie przez Zamawiającego takiego zastrzeżenia za skuteczne stanowi naruszenie nie tylko 

zasady  jawności  postępowania,  tj.  art.  8  ust.  1-3  Prawa  zamówień  publicznych,  ale  także 

zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji. 

W związku z powyższym Odwołujący  wnosił o  uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

a. 

unieważnienie  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  Postępowaniu  oraz 

unieważnienie czynności wyboru oferty Comarch jako najkorzystniejszej w Postępowaniu; 

b. 

przeprowadzenie  dowodu  z  wewnętrznego  dokumentu  Zamawiającego 

zawierającego  informacje  o  rezultacie  weryfikacji  dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do 

prawdziwości danych podanych przez Comarch w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ 

c. 

nakazanie  Zamawiającemu  odtajnienia  części  oferty  Comarch  bezzasadnie 

zastrzeżonej  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  w  szczególności  wykazu  dostaw  złożonego 

przez Comarch wraz z ofertą oraz Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ - Cechy punktowane 

- otwartość HIS; 

d. 

wezwanie  Comarch  do  wyjaśnień  w  zakresie  cech  dodatkowych  systemu 

zaoferowanych przez Comarch; 

e. 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert 

w Postępowaniu, wykluczenia Comarch z Postępowania oraz odrzucenia jego oferty; 


f. 

nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty Odwołującego jako oferty 

najkorzystniejszej. 

Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. 

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca Comarch 

Healthcare spółka akcyjna w Krakowie, którego oferta została uznana przez Zamawiającego 

za najkorzystniejszą (dalej: Przystępujący). 

II. Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień 

publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.  

Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 

Prawa  zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia  i może 

ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień 

publicznych. 

Po  zapoznaniu  się  z dokumentacją  postępowania  i  stanowiskami  Stron,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba ustaliła, co następuje: 

1. Kryteria oceny ofert przyjęte przez Zamawiającego oraz ich waga procentowa kształtowały 

się  w  następujący  sposób:  Cena  40%,  Serwis  Gwarancyjny  10%,  Funkcjonalności 

Dodatkowe  Systemu  (Funkcje  Punktowane  -  Załącznik  nr  2a  do  SIWZ,  Tabela  nr  2)  30%,  

Cechy  Dodatkowe  Systemu  (Cechy  Punktowane  -  Załącznik  nr  2a  do  SIWZ,  Tabela  nr  3) 

Zgodnie z rozdziałem XXIV ppkt 1.3 SIWZ obowiązującej w Postępowaniu, w ramach 

kryterium  „Funkcjonalności  Dodatkowe  Systemu"  ocenie  podlegają  prezentacje  Funkcji 

Punktowanych  zadeklarowanych  przez  wykonawcę  i  przedstawionych  w  złożonej  ofercie 

zgodnie  z  załącznikiem  nr  2a  do  SIWZ  (Tabela  nr  2).  Prezentacje  Funkcji  Punktowanych 

przeprowadzane są zgodnie z zasadami określonymi w tym załączniku. 

Zgodnie  z  SIWZ,  każda  z  zaprezentowanych  Funkcji  Punktowanych  podlega 

weryfikacji  przez  Komisję  Przetargową  na  zasadzie  "jest-brak"  (TAK/NIE).  W  przypadku 

pozytywnej  weryfikacji  danej  funkcjonalności  dodatkowej  Komisja  Przetargowa  uznaje,  że 

wymaganie  zostało  zaprezentowane  i  prezentacja  wykazała  jej  spełnienie.  W  takim 

przypadku, wykonawca otrzymuje odpowiednią liczbą punktów za dane pozytywnie ocenione 

wymaganie,  zgodnie  z  punktacją  określoną  w  Załączniku  nr  2a  -  Tabela  nr  2  („Funkcje 


Punktowane").  W  przypadku  negatywnej  weryfikacji  danego  wymagania  dodatkowego 

Komisja  Przetargowa  uznaje  natomiast,  że  wymaganie  nie  zostało  zaprezentowane  lub 

prezentacja  nie  wykazała  jego  spełnienia.  W  takim  przypadku,  wykonawca  nie  otrzyma 

punktów za dane wymaganie. 

W rozdziale XXIV ppkt 1.4 SIWZ, w zakresie kryterium „Cechy Dodatkowe Systemu", 

Zamawiający  przyznaje  punkty  za  realizację  jedynie  w  przypadku  potwierdzenia  wykonania 

integracji  przez  wykonawcę  zgodnie  z  opisem  zawartym  w  Tabeli  nr  3  („Cechy 

Punktowane"), Załącznik nr 2a do SIWZ punkt 1.3 Otwartość systemu HIS. 

Dowód: SIWZ obowiązująca w Postępowaniu w wersji z dnia 9 maja 2017 r. (Załącznik nr 5) 

5.  Zgodnie  z  pkt  16  Załącznika  nr  2a  do  SIWZ,  stwierdzenie  w  toku  oceny  ofert  braku 

potwierdzenia  przedłożonych  informacji  oczekiwanych  w  kolumnie  „Sposób  prezentacji 

wymogu"  dowolnego  wymogu  zawartego  w  Tabeli  nr  2  lub  Tabeli  nr  3  będzie  skutkowało 

przyznaniu za ten wymóg zera punktów. 

6.  W  pkt  17  Załącznika  nr  2a  do  SIWZ,  przedstawienie  przez  Wykonawcę  informacji 

wprowadzających  w  błąd  Zamawiającego  mających  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania 

o udzielenie  niniejszego  Zamówienia,  w  szczególności  nie  potwierdzenie  w  trakcie 

demonstracji  oświadczeń  złożonych  w  ofercie  wykonawcy,  co  do  właściwości  (w  tym 

funkcjonalności) 

oferowanego 

ZSI, 

skutkować 

będzie 

wykluczeniem 

wykonawcy 

z prowadzonego  postępowania,  zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Prawa  zamówień 

publicznych, niezależnie od innych skutków przewidzianych prawem. 

Oceniając  tak  ustalony  stan  faktyczny,  w  pierwszej  kolejności  Izba  rozpatrywała 

zarzuty  dotyczące  niezasadnego  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  z  racji  tego,  że 

rozstrzygnięcie 

tych 

zarzutów, 

prowadzące 

do 

konieczności 

ujawnienia 

przez 

Zamawiającego informacji niezasadnie zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa może 

mieć  wpływ  nie  tylko  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  ale  i  na  zakres 

rozstrzygnięcia w niniejszym postępowaniu odwoławczym. 

Zarzut  naruszenia  art.  8  ust.  1-3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych  w  zw. 

z art.  11  ust.  4  u.z.n.k.,  poprzez  zaniechanie  odtajnienia  części  oferty  Comarch 

(w szczególności informacji zawartych w wykazie dostaw oraz w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a 

do SIWZ), pomimo tego, iż informacje zastrzeżone przez Comarch nie spełniają przesłanek 

niezbędnych  dla  możliwości  zastrzeżenia  ich  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Zarzut 

naruszenia art. 8 ust. 1-3 w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 96 

ust.  2  i  3  Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie  udostępnienia  Odwołującemu 

wewnętrznego dokumentu Zamawiającego, który zawiera informacje o rezultacie weryfikacji 


dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do  prawdziwości  danych  podanych  przez  Comarch 

w Tabeli  nr  3  Załącznika  nr  2a  do  SIWZ,  podczas  gdy  dokument  ten  ma  charakter  jawny, 

ponieważ stanowi załącznik do protokołu Postępowania. 

Zgodnie  z  art.  11  ust.  4  u.z.n.k.,  przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się 

nieujawnione  do  wiadomości  publicznej  informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne 

przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje  posiadające  wartość  gospodarczą,  co  do  których 

przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania  ich  poufności.  Tym  samym, 

określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia łącznie trzy warunki: 1) 

ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość 

gospodarczą, 2) nie została ujawniona do wiadomości publicznej, 3) podjęto w stosunku do niej 

niezbędne działania w celu zachowania poufności.  

Zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  ofercie  Comarch  obejmowało  następujące 

części  oferty  Comarch:  wykaz  dostaw  oraz  dokumenty  potwierdzające  należyte  wykonanie 

zamówienia; tabela nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ - Cechy punktowane - otwartość HIS; wykaz 

osób skierowanych do realizacji zamówienia; dokumenty dotyczące podmiotów trzecich; polisa 

ubezpieczeniowa; opis oferowanego rozwiązania. 

Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  odtajnienia  części  oferty  Comarch 

bezzasadnie  zastrzeżonej  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  a  mianowicie  wykazu  dostaw 

złożonego  przez  Comarch  wraz  ofertą  oraz  Tabeli  nr  3  Załącznika  nr  2a  do  SIWZ  -  Cechy 

punktowane - otwartość HIS. Izba uznała tak sformułowane  żądanie  za słuszne, a ponadto 

nakazała  odtajnienie  wewnętrznego  dokumentu  Zamawiającego  zawierającego  informacje 

o rezultacie  weryfikacji  dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do  prawdziwości  danych 

podanych przez Comarch w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a do SIWZ. 

Izba  w  całości  podzieliła  stanowisko  Odwołujący  w  zakresie  podniesionego  zarzutu. 

Dokumenty, o których ujawnienie wnioskował Odwołujący, nie spełniają wymienionych wyżej 

przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa. 

Zamawiający  w  rozdziale  XIII  pkt  1.2  SIWZ  Zamawiający  wymagał  m.in.,  aby 

wykonawca ubiegający się o udzielenie Zamówienia wykazał, że w okresie ostatnich pięciu lat 

przed  upływem terminu  składania  ofert,  a jeżeli  okres prowadzenia  działalności jest krótszy  – 

w tym  okresie  wykonał  prace  (usługi)  polegające  na  zrealizowaniu  dla  jednostki  sektora 

publicznego zamówienia o wartości minimum 400 000,00 zł brutto, którego przedmiotem była 

dostawa  i  wdrożenie  elektronicznego  obiegu  dokumentów  wraz  z  elektroniczną  skrzynką 

podawczą  oraz  integracją  z  systemem  ERP.  Zatem  już  z  samego  opisu  spełnienia  warunku 

udziału w postępowaniu wynikało, że wykaz dostaw winien obejmować dostawy wykonane na 

rzecz  ,,sektora  publicznego”.  Rację  więc  miał  Odwołujący,  argumentując,  że  informacja 


o dostawach realizowanych na rzecz jednostek sektora publicznego, ze względu na swój jawny 

charakter nie może zatem zostać skutecznie zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

Powyższe  spostrzeżenie  dotyczy  również  informacji  zawartych  w  Tabeli  nr  3  -  Cechy 

punktowane  -  otwartość  HIS.  Zgodnie  bowiem  z  treścią  Załącznika  2a  do  SIWZ  pkt  1.3, 

w kolumnach  Tabeli  nr  3  należało  określić,  czy  oferowane  oprogramowanie  spełnia  wymogi 

określone w tej Tabeli oraz podać nazwę podmiotu leczniczego, w którym instalacja obejmująca 

integrację jest eksploatowana oraz dane osoby reprezentującej ten podmiot leczniczy, od której 

Zamawiający  będzie  mógł  uzyskać  informacje  w  przedmiocie  integracji.  Izba  w  Tabeli  nr  3 

Przystępującego  nie  dopatrzyła  się  żadnych  elementów,  podlegających  ochronie:  informacje 

ujęte  w  Tabeli  nr  3  mają  charakter  jawny  oraz  są  powszechnie  dostępne,  dotyczą  dostaw 

realizowanych na rzecz podmiotów leczniczych, które co do zasady mają publiczny charakter. 

Wykaz  dostaw,  będący  uzupełnieniem  części  IV  sekcji  C  pkt  lb  formularza  JEDZ  oraz 

informacje  zawarte  w  Tabeli  nr  3,  obejmują  dane  o  dostawach  realizowanych  na  rzecz 

jednostek  sektora  publicznego,  do  których  dostęp  można  uzyskać  w  trybie  dostępu  do 

informacji publicznej. 

Odwołujący trafnie zauważał, że jawność postępowania jest jedną z naczelnych zasad 

zamówień  publicznych,  a  zastrzeżenie  jawności  informacji  ze  względu  na  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  stanowi  jedynie  wyjątek  od  tej  zasady.  Zgodnie  z  art.  8  ust.  3  Prawa 

zamówień  publicznych,  w  celu  skutecznego  zastrzeżenia  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  wykonawca  zobowiązany  jest  zastrzec  i wykazać,  że  informacje  te 

rzeczywiście  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  ocenie  składu  orzekającego 

Przystępujący nie spełnił obu tych przesłanek. 

Zamawiający  w  rozdziale  XIII  pkt  1.2  SIWZ  Zamawiający  wymagał  m.in.,  aby 

wykonawca ubiegający się o udzielenie Zamówienia wykazał, że w okresie ostatnich pięciu lat 

przed  upływem terminu  składania  ofert,  a jeżeli  okres prowadzenia  działalności jest krótszy  – 

w tym  okresie  wykonał  prace  (usługi)  polegające  na  zrealizowaniu  dla  jednostki  sektora 

publicznego zamówienia o wartości minimum 400 000,00 zł brutto, którego przedmiotem była 

dostawa  i  wdrożenie  elektronicznego  obiegu  dokumentów  wraz  z  elektroniczną  skrzynką 

podawczą  oraz  integracją  z  systemem  ERP.  Zatem  już  z  samego  opisu  spełnienia  warunku 

udziału w postępowaniu wynikało, że wykaz dostaw winien obejmować dostawy wykonane na 

rzecz  ,,sektora  publicznego”.  Rację  więc  miał  Odwołujący,  argumentując,  że  informacja 

o dostawach realizowanych na rzecz jednostek sektora publicznego, ze względu na swój jawny 

charakter nie może zatem zostać skutecznie zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa. 


Powyższe  spostrzeżenie  dotyczy  również  informacji  zawartych  w  Tabeli  nr  3  -  Cechy 

punktowane  -  otwartość  HIS.  Zgodnie  bowiem  z  treścią  Załącznika  2a  do  SIWZ  pkt  1.3, 

w kolumnach  Tabeli  nr  3  należało  określić,  czy  oferowane  oprogramowanie  spełnia  wymogi 

określone w tej Tabeli oraz podać nazwę podmiotu leczniczego, w którym instalacja obejmująca 

integrację jest eksploatowana oraz dane osoby reprezentującej ten podmiot leczniczy, od której 

Zamawiający  będzie  mógł  uzyskać  informacje  w  przedmiocie  integracji.  Izba  w  Tabeli  nr  3 

Przystępującego  nie  dopatrzyła  się  żadnych  elementów,  podlegających  ochronie:  informacje 

ujęte  w  Tabeli  nr  3  mają  charakter  jawny  oraz  są  powszechnie  dostępne,  dotyczą  dostaw 

realizowanych na rzecz podmiotów leczniczych, które co do zasady mają publiczny charakter. 

Informacje te nie mogą zatem zostać skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa 

Comarch. 

Rację  miał  również  Odwołujący  podnosząc,  że  na  ocenę  zasadności  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  nie  wpływa  okoliczność,  że  dostawy  na  rzecz  podmiotów 

publicznych ujęte w wykazie dostaw mogły być realizowane przez podmioty trzecie użyczające 

Comarch  swój  potencjał.  W  żaden  sposób  nie  wpływa  to  bowiem  na  charakter  zastrzeżonej 

informacji  -  w  dalszym  ciągu  ma  ona  charakter  powszechny  i  jawny  (dostęp  do  niej  można 

uzyskać w legalny sposób np. - poprzez dostęp do informacji publicznej), co oznacza, iż kryteria 

określone w art. 11 ust. 4 u.z.n.k. nie zostały spełnione. Kwestia ta i tak nie dotyczy natomiast 

danych  zawartych  w  Tabeli  nr  3.  W  tym  bowiem  zakresie  Comarch  nie  mógł  opierać  się  na 

potencjale podmiotów trzecich - informacje zawarte w tej Tabeli dotyczą systemu oferowanego 

przez Comarch.  

Izba  również  uznała,  że  Zamawiający  bezzasadnie  odmówił  udostępnienia  do  wglądu 

Odwołującemu  dokumentu,  który  zawiera  informacje  uzyskane  podczas  telefonicznych 

konsultacji  (weryfikacji)  przeprowadzonych  przez  Zamawiającego  z podmiotami  leczniczymi 

wskazanymi w Tabeli nr 3 Załącznika nr 2a. 

Zrozumiałe jest stanowisko Zamawiającego, że skoro uznał, że Tabela nr 3 podlega utajnieniu, 

to konsekwentnie nie ujawniał również protokołu z weryfikacji informacji zawartych w tej tabeli. 

Jednak skoro Izba stwierdziła, że dane zawarte w Tabeli nr 3 podlegają ujawnieniu, to  nie ma 

również  powodów,  aby  ochroną  przed  ujawnieniem  obejmować  protokół  z  weryfikacji  tych 

informacji.  W  konsekwencji  przedmiotowy  dokument  powinien  zostać  udostępniony 

Odwołującemu  jako  załącznik  do  protokołu.  Stanowi  o  tym  wyraźnie  art.  96  ust.  2  Prawa 

zamówień  publicznych,  zgodnie  z  którym  oferty,  opinie  biegłych,  oświadczenia,  informacja  z 

zebrania,  o  którym  mowa  w  art.  38  ust.  3  Prawa  zamówień  publicznych,  zawiadomienia, 

wnioski,  inne  dokumenty  i informacje  składane  przez  zamawiającego  i  wykonawców  oraz 


umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stanowią  załączniki  do  protokołu.  Jednocześnie, 

zgodnie z art. 96 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, protokół wraz z załącznikami jest jawny. 

Dlatego  Izba  nakazała  odtajnienie  informacji  zawartych  w  wykazie  dostaw  oraz  tabeli  nr  3 

załącznika  2a  do  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  udostępnienie 

Odwołującemu wewnętrznego dokumentu, zawierającego informacje o rezultacie weryfikacji 

dokonanej  przez  Zamawiającego  co  do  prawdziwości  danych  podanych  przez 

Przystępującego w tabeli nr 3 załącznika 2a do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  art.  24  ust.  4  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  5 

Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  Comarch  z  Postępowania, 

a w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  jego  oferty,  pomimo  tego,  iż  w  wyniku 

lekkomyślności lub co najmniej niedbalstwa Comarch przedstawił informacje wprowadzające 

w  błąd  Zamawiającego  w  zakresie  cech  dodatkowych,  które  posiada  system  zaoferowany 

przez  Comarch,  które  to  informacje  mają  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego  w  Postępowaniu  (oraz  w  konsekwencji  podnoszony  zarzut  zaniechania 

odrzucenia  oferty  Comarch  ze  względu  na  fakt,  iż  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji) 

Zdaniem  Odwołującego  Comarch  w  przedłożonej  przez  siebie  ofercie  wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd  w  ten  sposób,  że  nie  opisał  w  ramach kryterium „Cechy  dodatkowe - 

Otwartość  systemu  HIS  [Tabela  nr  3]"  cech  przedmiotu  zamówienia,  który  zaoferował 

w Postępowaniu (Optimed NXT) tylko właściwości innego systemu informatycznego (Optimed). 

Zarzut odwołania w tym zakresie nie potwierdził się, ponieważ Zamawiający oświadczył 

na rozprawie do protokołu, że miał świadomość powyższego. Jeżeli Zamawiający zdawał sobie 

sprawę,  że  Przystępujący  opisał  w  Tabeli  nr  3  w  ramach  kryterium  „Cechy  dodatkowe  - 

Otwartość  systemu  HIS"  cechy  przedmiotu  zamówienia,  który  zaoferował  w  Postępowaniu 

(Optimed NXT) tylko właściwości innego systemu informatycznego (Optimed), to nie doszło do 

wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego.  Odwołujący  argumentację  w  tym  zakresie  opierał  na 

założeniu,  że  Optimed  i  Optimed  NXT  to  dwa  różne  systemy,  i  w  tym  zakresie  wnosił 

o powołanie  biegłego.  Izba  nie  powołała  biegłego  na  ustalenie  tej  okoliczności,  m.in.  z  tego 

powodu,  że  Zamawiający  wprost  do  protokołu  oświadczył,  że  ,,oprogramowanie  Optimed 

i Optimed NXT to dwa różne systemy”. W konsekwencji w okolicznościach niniejszej sprawy nie 

mógł  potwierdzić  się  zarzut  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego  przez  podanie  cech 

dodatkowych innego systemu, niż oferowany. 


Odwołujący  podnosił  również,  że  wprowadzenie  w  błąd  Zamawiającego  polegało  na 

tym,  że,  ,,zgodnie  z  najlepszą  wiedzą  Odwołującego,  niektóre  z  deklaracji  zawartych  przez 

Comarch w Tabeli nr 3 nie znajdują potwierdzenia u zadeklarowanych klientów. Odwołujący nie 

ma  niestety  pewności  co  do  grona  tych  klientów,  ponieważ  Comarch  swoją  ofertę  w  tym 

obszarze  zastrzegł  (w  opinii  Odwołującego  bezzasadnie-czego  dowodzimy  w  dalszej  części 

niniejszego Odwołania). Odwołujący z dużym prawdopodobieństwem potrafi to jednak określić 

z dwóch  powodów.  Faktu,  że  zdecydowana  większość  projektów  Comarch  ma  miejsce 

w placówkach  publicznych,  których  OPZ  są  ogólnie  dostępne  oraz  faktu  piastowania  we 

władzach  Odwołującego  funkcji  prezesa  przez  wieloletniego  współudziałowca  ESAProjekt, 

później pracownika zarządzającego w Comarch obszarem Zdrowie (wyniesionym z czasem do 

spółki Comarch Healthcare).” W tym zakresie Odwołujący nie przedstawił jednak w odwołaniu, 

w  ramach  podstawy  faktycznej  zarzutu,  żadnych  okoliczności,  które  przemawiałyby  za 

potwierdzeniem  się  tak  sformułowanych  zastrzeżeń.  Można  założyć,  że  na  przeszkodzie 

skonkretyzowaniu  podstawy  faktycznej  –  które  konkretnie  informacje  są  niezgodne 

z rzeczywistością i wprowadzały Zamawiający w błąd – stał fakt, że Odwołujący nie znał treści 

deklaracji  Przystępującego,  ponieważ  pozostawały  one  utajnione.  Zatem Izba  nie  uwzględniła 

zarzutu  w  tym  zakresie.  Powyższe  w  ocenie  składu  orzekającego  nie  tamuje  Odwołującemu 

możliwości  podnoszenia  skonkretyzowanych  zarzutów  po  ujawnieniu  mu  treści  dokumentów 

dotychczas zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

Na  marginesie  należy  zauważyć,  że  Izba  w  niniejszym  postępowaniu  odwoławczym  nie 

rozstrzygała kwestii, czy akceptacja przez Zamawiającego faktu, że Optimed i Optimed NXT to 

dwa  różne  systemy  była  zgodna  z  postanowieniami  SIWZ,  ponieważ  zagadnienie  to  nie  było 

objęte treścią zarzutów odwołania. 

Izba również uwzględniła zarzut zaniechania wezwania Comarch do wyjaśnień odnośnie 

cech  dodatkowych  zaaferowanego  systemu,  co  stanowi  naruszenie  art.  87  ust.  1  Prawa 

zamówień publicznych 

Izba  zgodziła  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego,  że  wobec  wątpliwości  co  do  deklaracji 

odnośnie  zaoferowanych  cech  dodatkowych  systemu,    Zamawiający  powinien  przeprowadzić 

badanie z weryfikacją, jaki system jest wdrożony oraz 

przeprowadzić 

badanie 

z weryfikacją,  czy  to  rozwiązanie  działało  na  moment  składania  ofert  (zgodnie  z  treścią 

Załącznika  2a  poprzedzająca  Tabelę  nr  3,  w  której  Zamawiający  używa  sformułowania  „jest 

eksploatowana"). 

Zaniechanie  wezwania  Comarch  do  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty  (której  Tabela  nr  3 

Załącznika  2a  jest  integralną  częścią)  stanowi  naruszenie  art.  87  ust.  1  Prawa  zamówień 


publicznych. W niniejszym  postępowaniu  stało się  to konieczne  wobec  zarzutów  zgłaszanych 

przez Odwołujący w odwołaniu – konieczne jest ustalenie, jakie cechy jakiego systemu zostały 

zadeklarowane.  W  konsekwencji  Izba  nakazała  wezwanie  Przystępującego  do  wyjaśnień 

odnośnie zaoferowanych cech dodatkowych systemu. 

Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że doszło do naruszenia art. 8 ust. 

1-3 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, dlatego orzeczono 

jak w sentencji. 


9  oraz  art.  192  ust.  10  Prawa  zamówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238

Przewodniczący: 

………………………………