Sygn. akt: KIO 1304/17
POSTANOWIENIE
z dnia 3 lipca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 3 lipca 2017
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 czerwca 2017r.
przez
wykonawcę Getinge Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie, ul. Osmańska 14 postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 4
Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej z siedzibą we Wrocławiu, ul. Weigla 5
postanawia:
1. umorzyć postępowanie,
2. Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
15 000 zł 00
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Getinge
Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul.
Osmańska 14 tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265,
1579) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we
Wrocławiu
Przewodniczący: ……………
Sygn. akt KIO 1304/17
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę sprzętu medycznego i mebli medycznych dla Centralnej Sterylizacji i pomieszczeń
towarzyszących w ramach realizacji inwestycji „Rozbudowa budynku nr 1 na potrzeby
Zintegrowanego Bloku Operacyjn. zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z dnia 7 kwietnia 2017r. za numerem 2017/S 069-130056.
W dniu 14 czerwca 2017r. zamawiający poinformował o wynikach postępowania.
W dniu 26 czerwca 2017r. (24 czerwca – sobota) wykonawca Getinge Poland spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Osmańska 14 wniósł odwołanie.
Odwołanie zostało podpisane przez prezesa zarządu upoważnionego do samodzielnej
reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana
zamawiającemu w dniu 26 czerwca 2017r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych:
art 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp przez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, w związku z odrzuceniem oferty odwołującego,
art. 92 ust. 1 pkt. 3) Pzp w związku z brakiem wskazania podstaw prawnych i
faktycznych odrzucenia, co uniemożliwia ochronę interesów odwołującego w tym w
szczególności w związku z brakiem możliwości sformułowaniu zakresu argumentacji
odwołania. Odwołujący bowiem nie może domyślać się przyczyn odrzucenia, gdyż podstawy
faktyczne winny być wyraźnie wyartykułowane w treści Informacji o odrzuceniu,
art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp w związku z zaniechaniem odrzucenia oferty Amed Biuro
Techniczno-Handlowe pomimo, że oferta tego wykonawcy nie spełnia wymagań
zamawiającego w zakresie opisu przedmiotu zamówienia,
ewentualnie naruszenie art. 26 ust. 3 pzp,
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy Amed,
nakazanie dokonania wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej,
zasądzenie kosztów zastępstwa prawnego na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że w interesie każdego wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie
zamówienia publicznego jest przeprowadzenie postępowania zgodnie z przepisami ustawy.
Interes odwołującego polega na tym, iż złożył on w niniejszym postępowaniu ofertę spełniającą
wszystkie wymagania SIWZ, w tym w szczególności w zakresie treści oferty, a zatem czynność
odrzucenia oferty została dokonana z naruszeniem prawa. Oferta odwołującego jest oferta
najkorzystniejszą i winna zostać wybrana w niniejszym postępowaniu.
W dniu 26 czerwca 2017r. zamawiający przekazał wykonawcom kopię odwołania wzywając
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 30 czerwca 2017r. zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
ż
e w całości uwzględnia zarzuty odwołania.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił w terminie wynikającym
z art. 185 ust. 2 ustawy.
Izba ustaliła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwość poniesienia przez niego szkody spełniając przesłanki wynikające z art. 179 ust. 1
ustawy.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy
przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i
sposobu
pobierania
wpisu
od
odwołania
oraz
rodzajów
kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. z 2017
poz. 47).
Przewodniczący: ……………