Sygn. akt: KIO 1264/17
WYROK
z dnia 5 lipca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie
Przewodnicząca: Renata Tubisz
ProtokoL.t: Edyta Paziewska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 czerwca 2017 r. przez S.P. S.A. z siedzibą w
(...) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez
zamawiającego Urząd Patentowy RP z siedzibą w Warszawieul. Niepodległości 188; 00-950
Warszawa
przy udziale wykonawcy M.I. Sp. z o.o. (...) zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka
1. oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża
S.P. S.A. z siedzibą w (...)
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez S.P. S.A. z siedzibą w
(...) tytułem wpisu od odwołania
i:
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………..…………………………
Uzasadnienie
Odwołanie złożono na mocy art. 180 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
zwanej dalej „ustawą Pzp” w postępowaniu pn: Modernizacja węzła centralnego i
segmentacja sieci komputerowej w UPRP” (nr postępowania: BG-ll/211/08/2017)
Odwołaniewniesiono na czynność zamawiającego polegającą na zaniechaniu
odrzucenia oferty M.I. Sp. z o.o. oraz zaniechaniu wykluczenia ww. wykonawcy,
ewentualnie zaniechanie wezwania tego wykonawcy do złożenia wyjaśnień i
uzupełnień.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod nr 511869-N-2017z dnia 2017-05-18 r.
Odwołujący powołał się na interes we wniesieniu odwołania, z uwagi na to, iż jego
oferta zajęła drugie miejsce w rankingu punktacji. Podnosił w odwołaniu, że w wyniku
uwzględnienia odwołania, uzyska możliwość udzielenia jemu przedmiotowego
zamówienia publicznego. W jego ocenie błędna decyzja zamawiającego pozbawia
zaś odwołującego tej możliwości, co czyni szkodę w postaci utraconych korzyści.
Informacja o rozstrzygnięciu postępowania została przesłana odwołującemu w dniu
13 czerwca 2017 r. a co za tym idzie odwołanie zostało wniesione w ustawowym
terminie to jest w dniu 19 czerwca 2017 roku.
W związku z aktualnym brzmieniem art. 180 ust. 2 ustawy Pzp odwołanie w ocenie
odwołującego przysługuje w niniejszej sprawie na podstawie pkt 6 ust. 2 art. 180
ustawy Pzp.
Prawidłowa wykładnia ww. przepisów prowadzi do wniosku, że zaskarżeniu
podlegają wszystkie zachowania zamawiającego w ramach badania i oceny ofert
prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, w tym również zaniechanie
wykluczenia wykonawcy, a także zaniechanie odrzucenia jego oferty.
W odwołaniu sformułowano następujące zarzuty:
1. Odwołujący zarzuca zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw.
z art. 7 ust 1 Pzp polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty M.I. Sp. z o.o.
jako oferty niezgodnej z SIWZ, co stanowi sprzeczność z zasadą uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
2. Odwołujący zarzuca ponadto naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw.
z art. 87 ust. 1 zd. 2 ustawyPzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy, który dokonał niedozwolonej zmiany treści oferty w wyniku
złożonych wyjaśnień.
3. Odwołujący zarzuca ponadto naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w
związku zaniechaniem wykluczenia wykonawcy M. pomimo, że nie wykazał
spełnienia warunku zdolności technicznej.
4. Z ostrożności odwołujący zarzucił naruszenie 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp w
związku z zaniechaniem wezwania wykonawcy M. do uzupełnienia i
wyjaśnienia wykazu zrealizowanych zamówień pomimo, iż pierwotnie złożony
nie potwierdza spełniania warunku ustanowionego przez zamawiającego.
Na podstawie podniesionychżądań odwołujący wnosi o: unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonanie ponownej oceny i badania ofert, w tym
wykluczenie wykonawcy M.I. Sp. zo.o., odrzucenie jego oferty oraz dokonanie
wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Ewentualnie, odwołujący wnosi o nakazanie wezwania wykonawcy M.I. w trybie art.
26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp do uzupełnienia lub wyjaśnienia wykazu zrealizowanych
zadań.
W uzasadnieniu odwołania przedstawił następującą argumentację formalną i prawną
1.Niezgodność oferty z SIWZ oraz niedozwolona zmiana treści oferty
W załączniku nr 1 stanowiącym opis przedmiotu zamówienia Zamawiający wskazał
„Przedmiotem Umowy jest modernizacja węzła centralnego i segmentacja sieci
komputerowej w UPRP poprzez zakup i dostawę:1.urządzeń aktywnych,2.modułów
optycznych,3.okablowania światłowodowego,4.systemu uwierzytelnienia i autoryzacji
dostępu do sieci przewodowej wraz z instalacjąw infrastrukturze zamawiającego.
Przedmiotem umowy jest także sprzedaż i dostawa oprogramowania do Sprzętu
wraz z dokumentami licencyjnymi".Do oferty należało załączyć zgodnie z Roz. XVI
ust. 1 pkt 2 SIWZ szczegółowy opis oferowanego przedmiotu zamówienia.
Wykonawca M.I. w złożonej ofercie na stronie 5 i 6 zamieścił opis oferowanego
rozwiązania, jednak nie wskazał w nim, że oferuje oprogramowanie.W pkt. IV
załącznika nr 1 do SIWZ Zamawiający wymagał dostarczenia Systemu
uwierzytelnienia i autoryzacji dostępu do sieci przewodowej (C.I.S.E. lub
równoważne) zainstalowanego i skonfigurowanego redundantnie przynajmniej na 2
instancjach wraz z odpowiednimi licencjami na oprogramowanie. W pozycji 54
załącznika nr 1 tj. OPZ wskazując parametry równoważności zamawiający żądał, aby
system dostarczyć z licencjami umożliwiającymi równocześnie obsługę do 1500
urządzeń podłączonych do sieci kablowej L. oraz sieci bezprzewodowej
WL..Zamawiający dokonując badania oferty M.I. powziął wątpliwości czy wykonawca
w ogóle zaoferował ww. licencje, na co wskazuje wezwanie z dnia 07.06.2017 r., w
którym Zamawiający zażądał wskazania w którym miejscu oferty znajduje się
potwierdzenie spełniania ww. wymogu. W odpowiedzi przesłanej tego samego dnia
wykonawca oświadczył, że spełnia ww. wymóg oferując produkty C. 2 szt. (...) oraz
1500 sztuk licencji ((...) oraz (...)) w pozycji 9 formularza cenowego.
Jednak ze strony 7 oferty M.I., z pozycji 9 tabeli formularza wynika jedynie, że
zakresem oferty objęty jest system uwierzytelnienia i autoryzacji dostępu do sieci
przewodowej bez jakiejkolwiek wzmianki na temat licencji na oprogramowanie.
Również załącznik do oferty w postaci szczegółowego opisu oferowanego
rozwiązania (str. 5 i 6 oferty) nie zawiera informacji o rodzaju i ilościach tych licencji.
Jedynie w pozycji 4,0 tabeli nr' 1 tego załącznika wynika, że wykonawca uwzględnił 2
sztuki produktu (...) jednak bez stosownych licencji.
Oferta więc jest niezgodna z zapisem SIWZ zawartym w pkt IV załącznika nr 1 do
SIWZ w zakresie licencji na oprogramowanie.
Z orzecznictwa wynika, że jeżeli zamawiający wymaga od wykonawców składających
oferty - poza ogólnym oświadczeniem o zgodności z opisem przedmiotu zamówienia
- podania konkretnego opisu oferowanego przedmiotu oferty, pozwalającego na
jednoznaczną
identyfikację
ś
wiadczenia
wykonawcy
porównanie
tak
skonkretyzowanej treści oferty z treścią wymagań opisu przedmiotu zamówienia
zawartego w SIWZ jest podstawą do stwierdzenia ich wzajemnej zgodności albo
niezgodności (analogicznie w wyroku KIO 25/17).
Nieskonkretyzowanie przez wykonawcę treści oferty w sposób lub w zakresie
wymaganym przez zamawiającego, może być podstawą do stwierdzenia
niezgodności oferty z treścią SIWZ, gdyż - co do zasady - niedopuszczalne jest
precyzowanie i poprawianie treści złożonej oferty, w szczególności z uwagi za
naczelne zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej
konkurencji. Z tego względu w doktrynie prezentowany jest pogląd, że w zakresie
zastosowania przesłanki odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp mieści
się również sporządzenie oferty w inny sposób, niż żądał tego zamawiający, o ile
niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i
materialnym (np. J. Pieróg w: Prawo zamówień Publicznych. Komentarz, wyd. C.H.
Beck, Warszawa 2009).
Z kolei w judykaturze podobnie wskazuje się, że niezgodność treści oferty z treścią
SIWZ może polegać na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z
wymaganiami specyfikacji, z zaznaczeniem, że chodzi tu o wymagania SIWZ
dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia zobowiązania (świadczenia)
ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie wymagania co do jej formy,
które również zamieszczane są w SIWZ (np. uzasadnienie wyroku Izby z 13
listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2478/13).
Definitywnie pominięcie w złożonym przez wykonawcę M. opisie oferowanego
rozwiązania
kwestii
dotyczących
oprogramowania
wymaganego
przez
zamawiającego należy zakwalifikować w myśl powyższych rozważań jako uchybienie
wykonawcy, co do wymogów zamawiającego, tj. niezgodność, o której mowa w art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Skoro bowiem na dzień składania ofert wykonawca nie
wskazał, że jego oferta oprogramowanie to obejmuje, to należy uznać, że de facto
nie złożył oświadczenia woli w tym zakresie.
Z uwagi na art. 87 ust. 1 zd. 2 należy ponadto uznać, że poszerzenie zakresu
ś
wiadczenia oferowanego o 1500 sztuk licencji (tj. (...) oraz (...)) na etapie po
złożeniu ofert jest niedozwolone gdyż stanowi zmianę oferty. Należy bowiem wziąć
pod uwagę, że wykonawca sporządzając samodzielnie szczegółowy opis
oferowanego przedmiotu zamówienia nie zawarł niezbędnych licencji, a jedynie
zaoferował sam system (...).
Znamienne jest, że wykonawca w tym załączniku opisywał jako przedmiot
zamówienia mało znaczące, wręcz bagatelne elementy, jak np. kable, zaś nie podał
nazwy i rodzaju licencji zapewniających obsługę do 1500 urządzeń podłączonych do
sieci Zamawiającego. Dopiero fakt wezwania uświadomił wykonawcy, iż licencje te
powinien zaoferować. Jednak sanowanie tego typu braków w faktycznie oferowanym
zakresie świadczenia wykonawcy ocenia się jako niedozwolone. Takie zachowanie
Zamawiającego stoi bowiem w sprzeczności z zasadą równego traktowania
wykonawców i dyskryminuje tych, którzy dołożyli należytej staranności w zakresie
wyceny przedmiotu zamówienia i jego prezentacji w ofercie.
Uznanie działania zamawiającego za słuszne prowadziłoby do wniosku, że
Zamawiający może oceniać ofertę, a więc uznawać, że oferta gwarantuje możliwość
wykonania zamówienia zgodnie z warunkami specyfikacji, na podstawie informacji w
ogóle nie zawartych w treści oferty. Takie rozumowanie wydaje się w sposób rażący
nieprawidłowe.
W orzecznictwie uznaje się, że „za zmianę treści oferty należy uznać wszystko to, co
wykracza i wprowadza nowe elementy ponad to, co zostało objęte pierwotnym
oświadczeniem wykonawcy” - np. wyrok KIO 1453/16, Wprowadzenie więc nowego
elementu w postaci dodatkowych licencji nieprzewidzianych w ofercie należy uznać
za zmianę oferty, o której mowa w art. 87 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp, w związku z czym
oferta podlega odrzuceniu również na mocy art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
2.zaniechanie wykluczenia wykonawcy M.I., ewentualnie zaniechanie
wezwania do wyjaśnień i uzupełnień w zakresie spełniania warunków udziału w
postępowaniu
Zamawiający w Roz. IX ust. 1.2 ustanowił warunek, iż o udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają określone przez Zamawiającego warunki
udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej.
Wykonawca spełni warunek, jeśli wykaże, że: w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
- w tym okresie, należycie zrealizował lub realizuje, przy czym część zrealizowana
obejmuje, co najmniej jedno wdrożenie urządzeń aktywnych w sieci komputerowej o
wartości co najmniej 200 000 zł brutto.
Na wezwanie Zamawiającego wykonawca M.I. złożył wykaz zrealizowanych
zamówień, z którego wynika, że wykonał zadanie w przedmiocie: „sprzęt i software
do budowy bezpiecznej sieci” dla H.M.G. na kwotę 1 mln zł.
Po pierwsze z załączonego wykazu nie wynika czy wykonawca w ogóle wykonał
wdrożenie czy też przedmiotem zamówienia były li tylko dostawy, po drugie nie jest
wiadome czy sprzęt ten stanowiły urządzenia aktywne w sieci komputerowej, jak też
nie wynika czy wartość ewentualnego wdrożenia (o ile było ono przedmiotem
zrealizowanego zamówienia) wynosiła co najmniej 200 000 zł.
Z załączonej referencji również nie sposób odczytać ww. informacji. Co więcej,
dokument ten stwierdza jedynie, że wykonawca wykonał dostawy elementów
infrastruktury bezpieczeństwa sieci, zaś nie ma mowy o ewentualnej usłudze
wdrożenia, która była zasadniczym wymogiem Zamawiającego.
Znaczące jest również, że wykonawca ww. dostawy realizował w roku 2016, co
wskazywałoby, że wykonawca na potwierdzenie spełniania warunku zsumował
wartość wielu zadań, co również należy ocenić negatywnie.
W związku z zaniechaniem Zamawiającego i nie dokonaniem jakichkolwiek
uzupełnień czy choćby wyjaśnień należy stwierdzić, że Zamawiający przyjął
spełnianie
warunku nie w oparciu o fakty, lecz w oparciu o domniemanie, co nie powinno mieć
miejsca w procedurze przetargowej.
Jak wskazuje Krajowa Izba Odwoławcza, jako błędne należy uznać działanie
Zamawiającego, który w rzeczywistości wydedukował spełnienie warunku udziału w
postępowaniu na podstawie tego, czego wykonawca nie wyartykułował, tj. na
podstawie samego faktu złożenia dokumentów w celu wykazania spełnienia
stawianego warunku udziału w postępowaniu. Izba stwierdza, że w takich sytuacjach
nie jest możliwe dokonanie wyboru wykonawcy, który zaniechał staranności w opisie
zawartym w wykazie (za wyrokiemKIO 1439/13).
Wykonawca powinien więc złożyć wykaz, z którego jednoznacznie będzie wynikało
spełnianie warunku udziału w postępowaniu ustanowionego w SIWZ.
W związku z tym odwołujący wnosi jak we wstępie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje
Izba ustaliła
Na podstawie przeprowadzonych na rozprawie dowodów z dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz dowodów złożonych na
rozprawie, Izba ustaliła jak poniżej.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wnosząc o oddalenie odwołania w całości
przywołał na poparcie wyrażonego stanowiskanastępujące dokumenty z dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
1. Ksero oferty złożonej przez wykonawcę wybranego przystępującego po stronie
zamawiającego spółkę M.I. Sp. z o.o. w tym Szczegółowy opis oferowanego rozwiązania str.
5 i 6 oferty. Oferta z dn. 26.05.2017 r. Tabela Nr 1 zawiera Specyfikacje techniczną
proponowanego rozwiązania, tabela posiada 4 kolumny - liczba porządkowa, PN (part
number- numer części), opis, ilość.
Powyższą tabelę zamawiający przywołuje na okoliczność potwierdzenia oferowania licencji
w ofercie wykonawcy wybranego poz. 4.0, 4.0.1 oraz czynności, które zamierza wykonać
oferent wdrażając system, przywołując fragment tego dokumentu o treści „przed
przystąpieniem do wdrażania proponowanego rozwiązania nastąpi inwentaryzacja...” kolejno
wskazuje na str. 2 tego dokumentu stwierdzenie o treści „po wykonaniu części sieciowej
nastąpi uruchomienie systemu identyfikacji (NAC)…”. Uważa, że z tego należy wywieść, że
oferowany jest system identyfikacji wraz z licencjami, o licencji mówi się w wymaganiach
SIWZ. Przywołuje SIWZ zał. nr 1 pkt 54 str. 64 „system należy dostarczyć z licencjami
umożliwiającymi równocześnie obsługę do 1500 urządzeń podłączonych do sieci kablowej L.
oraz siedzi bezprzewodowej WL.”.
2. z wzoru formularza ofertowego zał. 2 do SIWZ pkt 1 wynika, że wykonawca wybrany
oferuje wykonanie zamówienia w zakresie objętym SIWZ oraz z uwzględnieniem wszystkich
elementów OPZ za łączną cenę brutto, załącznikami do niniejszej oferty stanowiącymi jej
integralną część są: opis oferowanego przedmiotu zamówienia umożliwiający dokonanie
oceny jego zgodności z treścią SIWZ, formularz cenowy. Pełnomocnik zamawiającego
podczas rozprawy oświadczył, że zamawiający nie określił w formie przykładowego
formularza jak należy wypełnić opis zaoferowanego przedmiotu zamówienia np. w formie
tabeli ze wskazaniem, że zamawiający oczekuje określenia, jaki sprzęt i jakie
oprogramowanie oferuje wg wskazań zamawiającego w ujęciu tabelarycznym. Nadmienił, że
przedmiotem zamówienia jest sprzęt sieciowy informatyczny wraz z oprogramowaniem i
opisany on został w zał. 1 do SIWZ pt. opis przedmiotu zamówienia na str. 43-69 i
przywołuje ponownie pkt 54 zał. Nr 1 do SIWZ.
3. Zamawiający również nadmienił, że załącznikiem do SIWZ był formularz cenowy zał. 8. Z
treści którego wynika, że jest on sporządzony w formie tabelarycznej, która to tabela zawiera
postanowienie, że składając ofertę w przedmiotowym postępowaniu oświadcza, że zrealizuje
zamówienie zgodnie z poniższymi cenami, tabela z kolumnami: lp., przedmiot zamówienia,
j.m. w szt., ilość, cena jednostkowa brutto za szt., wartość zamówienia brutto. W 9 pozycjach
wymienia grupy produktów wymienione w OPZ, których Zamawiający oczekiwał dostarczenia
i wyceny. Podkreśla, że poz. 9 pn. system uwierzytelniania i autoryzacji dostępu do sieci
przewodowej odpowiada cytowanemu pkt 54 OPZ dotyczącego dostarczenia licencji, jako
jednego z elementów z całości systemu. System uwierzytelnienia i autoryzacji polega na
tym, że urządzanie końcowe komputer, drukarka, telefon mogą korzystać z zasobu tej sieci
muszą się uwierzytelniać i autoryzować, jest to zamówienie dla pracowników urzędu do
korzystania wewnętrznego. Według naszej oceny oferent składając ofertę wg ustalonego
SIWZ nie miał obowiązku wprost wyodrębniać w ofercie, że również dostarcza licencję,
natomiast stwierdza, że odwołujący w złożonej ofercie użył formuły w szczegółowym opisie
oferowanego rozwiązania formuły o treści po nr 4.0.1 po (...) umożliwiającymi obsługę do
1500 urządzeń podłączonych do sieci kablowej L. oraz sieci bezprzewodowej WL..
Pełnomocnik zamawiającego okazał opis w pkt 9 oferty odwołującego. Okazał na rozprawie
do wglądu wyciąg z oferty w zakresie opisu oferowanego szczegółowego przedmiotu
zamówienia Przystępujący i odwołujący zapoznali się z dowodem z oferty wykonawcy
wybranego w postaci:
4. Formularza ofertowego zgodnie z zał. 2 do SIWZ.
5. Formularza cenowego zgodnie z zał. 8 do SIWZ.
6. Pkt 29 ze spisu dokumentów przekazanych przez zamawiającego pismo BG –(...) z dn.
07.06.2017 r. do M.I. Sp. z o.o. wzywające do złożenia wyjaśnień do złożonej oferty. Z treści
pisma wynika, że zamawiający na podstawie art. 87 ust. 1 PZP zwraca się o złożenie
wyjaśnień dotyczących treści oferty, w zał. nr 1 do SIWZ w IV części zamawiający wymagał
dostarczenia systemu uwierzytelnienia i autoryzacji dostępu do sieci przewodowej
zainstalowanego i skonfigurowanego redundantnie (nadmiarowo) przynajmniej na dwóch
instancjach wraz z odpowiednimi licencjami na oprogramowanie, system należy dostarczyć z
licencjami umożliwiającymi równocześnie obsługę do 1500 urządzeń podłączonych do sieci
kablowej L. oraz do sieci bezprzewodowej WL., prosimy o wskazanie, w którym miejscu
Państwa oferty znajduje się potwierdzenie spełnienia wskazanego wymogu. Pan J.Ł.
oświadcza, że pismo to zostało skierowane, bo nabraliśmy wątpliwości po otrzymaniu pisma
od S. z dn. 06.06.2017 r. znajdujące się w poz. 28 przekazanego Izbie spisu dokumentów.
Odwołujący nadmienił w piśmie m.in., że w ofercie przystępującego nie ma formularza w
opisie szczegółowym wyspecyfikowanej pozycji dotyczącej licencji. Dalej oświadcza, że nie
miał do dnia otrzymania pisma wątpliwości, co do zgodności i kompletności oferty
przedstawionej przez firmę M.I., jednak po otrzymaniu pisma w celu usunięcia wszelkich
wątpliwości zamawiający poprosił o wyjaśnienia firmę M.I..
7. Pkt 30 spis dokumentów przekazanych przez zamawiającego, odpowiedź (emalii z dn.
07.06.2017 r.) od M.I. Sp. z o.o. na wezwanie do złożenia wyjaśnień w sprawie treści oferty.
Pismo z dn. 07.06.2017 r. odpowiedź na nasze pismo, z treści pisma wynika, że
„odpowiadając na pismo informuje, że oferent M. spełnił wymogi z zapytania ofertowego
polegający na dostarczeniu systemu… wraz z odpowiednimi licencjami na oprogramowanie
… oferując produkt C. 2 szt. oraz 1500 szt. licencji w poz. 9 formularza cenowego na str. 7
oferty”, dalej cytat poz. 9 formularza cenowego.
8. Pkt 2 spisu dokumentów SIWZ str. 3 pkt XIX warunki udziału w postępowaniu 1.1.2
warunek brzmiał należycie zrealizował lub realizuje, przy czym część zrealizowana obejmuje
co najmniej jedno wdrożenie urządzeń aktywnych w sieci komputerowej o wartości 200 tys.
zł. brutto oraz pkt 11 SIWZ pt. wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia str. 5 SIWZ pkt
6 ppkt 1 mówi się tu o wykazie dostaw zgodnie z warunkiem z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz, których dostawy te zostały wykonane z
załączeniem dowodów czy te dostawy wykonano lub są wykonywane należycie. Zał. nr 6
wzór wykazu należycie zrealizowanych zamówień, znajduje się oświadczenie potwierdzające
posiadane doświadczenie wg SIWZ z tabelą wg kolumn lp., podmiot na rzecz, którego są
wykonywane z nazwa i adresem, opis zamówienia umożliwiający ocenę spełnienia warunku,
wartość zrealizowanego zamówienia, okres wykonania od do miesiąc rok.
9. w pkt 31 spisu dokumentów przekazanych znajduje się pismo BG-II/211/8/2017-6 z dn.
08.06.2017 r. do M.I. wzywające do uzupełnienia dokumentów. Pismo stanowi wezwanie wg
art. 26 ust. 3 zamawiający zwraca się o uzupełnienie w terminie do 14.06.2017 r. wykazu
dostaw m.in. z załączeniem dowodu należytego wykonania bądź wykonywania z podaniem
treści warunków, załączono formularz wykazu.
10. W poz. 34 spisu dokumentów przekazanych Izbie wymienia się wykaz należycie
zrealizowanych zamówień od M.I. wraz z dowodem – pismem referencyjnym otrzymane dn.
9.06.2017 r. Wykaz należytego wykonania zawiera w oświadczeniu hurtownię motoryzacyjną
G. Sp. z o.o. (...) sprzęt i software do budowy bezpiecznej sieci 1 mln 01.12.2016 r. G.
08.06.2017 r. podpisał T.K., załączono referencje.
II. na okoliczność posiadanego doświadczenia zawodowego w trzech egzemplarzach.
Odpisy przekazano Odwołującemu i Zamawiającemu.
1. Protokół częściowy potwierdzenia odbioru dn. 03.03.2016 r. z S. koło Z. h. m. G.
potwierdzające, że urządzenia są przekazane i pracują są czynne. Z protokołu wynika, że
dostawa została wykonana należycie zgodnie z warunkami kontraktu z zachowaniem
należytej staranności. Pan T.K. oświadcza, że przekazany protokół odbioru przeczy
twierdzeniom odwołania, że dostawa nie objęła zainstalowania i uruchomienia. W tym
miejscu Pan T.K. oświadcza, że jest związany z firmą G., że dostarczy, skonfiguruje i
uruchomi bezpieczny system transmisji danych w spółce G.. Z rodzaju tych urządzeń wynika,
ż
e są to urządzenia aktywne. My dla tej firmy wykonaliśmy budowę elektronicznego
bezpiecznego systemu przesyłu danych dostarczając urządzenia pasywne, aktywne,
oprogramowanie oraz usługę uruchomienia, wdrożenia, szkolenia dla firmy G., która to
potwierdziła w referencji, ten dokument z dn. 03.03.2016 r. jest dowodem na to, że
urządzenia te są urządzeniami aktywnymi. Jest to protokół częściowy jest to dodatkowy do
dokumentów złożonych na wezwanie art. 26 ust. 3.
Pełnomocnik Odwołującego zlozył wniosek dowodowy z dn. 03.07.2017 r.
Przedkłada 2 rodzaje dowodów, przy czym dowód 1-3 są to wydruki ze strony internetowej
amazon oraz senetic na okoliczność, że wykonawca M.I. w chwili składania oferty nie
oferował dodatkowego oprogramowania tj. wymaganych licencji, a jedynie sam system
„silnik” intencją wykonawcy w chwili składanie oferty nie było zaoferowanie dodatkowego
oprogramowania tj. licencji. Reasumując oferował system bez licencji. Wyszczególniając w
ofercie mało znaczące i mało kosztowne elementy dowodem na to jest OPZ zał. nr 2 do
oferty przystępującego. Nadmienia, że ze względu na określone zestandaryzowanie
formularza cenowego nie wynika z niego zaoferowanie licencji w ogóle, a jedynie sam
system, licencje nie są wyszczególnione w tej kalkulacji cenowej. Formularz ofertowy nie
wyszczególnia kosztu licencji, jako odosobnionego elementu i właściwie miejsce wyceny
licencji jest elementem dobrowolnym po stronie oferentów. Naszym zarzutem nie jest źle czy
brak wycenienia kosztów licencji tylko naszym zarzutem jest brak zaoferowania licencji, a
jedynie zaoferowanie samego systemu. Tak na rozprawie wywodził odwołujący.
W ocenie przystępującego z pkt 4 i 5 złożonego dowodu nie wykazuje, że oferta
przystępującego nie zawiera wymaganych w SIWZ licencji poza tym odwołujący nie wykazał
sprzeczności oferty z SIWZ, ponieważ nie wskazał gdzie w SIWZ wymaga się, iż w ofercie, a
zwłaszcza OPZ złożonym do oferty koniecznym jest wyodrębnienie licencji tj. jaki pkt SIWZ
jednoznacznie wymaga wskazania licencji w ofercie, uważa, że takiego punktu w SIWZ nie
ma i takiego pkt-u w SIWZ dzisiaj nie wskazał odwołujący. Zwracam uwagę, że nie
związujemy się z wykonawcą na 45 dni, ale na 5 lat, bo to jest okres gwarancji na to
zamówienie, w związku z tym obawy odwołującego zgłoszone na rozprawie są
bezprzedmiotowe
Chciałabym też odnieść się do wskazywanych przez odwołującego wątpliwości w związku z
naszym wystąpieniem o wyjaśnienia to wskazuje, że były one spowodowane wystąpieniem
odwołującego do nas i udzielona odpowiedź wskazująca na ulokowanie kosztu licencji w
poz. 9 formularza cenowego gdzie wymienia się system jest dla nas wiarygodna. Tej treści
wyjaśnienia i oświadczenia na rozprawie złożył zamawiający.
Izba zważyła
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Co do pierwszego i drugiego zarzutu odwołania naruszenia postanowień art.89 ust.1 pkt 2 w
związku z art. 7 ust.1 jak i art.89 ust.1 pkt 1 w zw. z art. 87 ust.1 zd.2 ustawy, Izba po
rozpoznaniu tych zarzutów, na podstawie obowiązujących postanowień SIWZ jak i złożonej
oferty wykonawcy wybranego oraz udzielonych przez niego wyjaśnień, na zapytanie
zamawiającego, na wskutek interwencji odwołującego oraz na podstawie przedstawionej
wyceny przedmiotu zamówienia, nie stwierdza naruszenia powyżej wskazanych przepisów
ustawy. Odwołujący z powodu braku w Formularzu cenowymjak i w Szczegółowym opisie
oferowanego rozwiązania,w ofercie wykonawcy wybranego,wskazania jako pozycji licencji
podniósł brak zaoferowania licencji w ofercie wykonawcy wybranego. Zamawiający w
związku z interwencją odwołującego wezwał wykonawcę wybranego do złożenia wyjaśnienia
czy i gdzie zawarł wycenę wymaganych do licencji. Odwołujący udzielając wyjaśnienia
zamawiającemu wskazał w której z pozycji wyceny zawarł koszt uzyskania licencji, chociaż
licencja jako koszt nie została w Formularzu cenowym wyszczególniona ( wskazał na poz. 9
- system uwierzytelniania i autoryzacji dostępu do sieci przewodowej). W ocenie
odwołującego nie uwzględnienie tej pozycji jest dowodem na okoliczność braku
uwzględnienia w cenie oferowanego przedmiotu zamówienia licencji. Według przekonania
odwołującego, wykonawca wybrany w takiej sytuacji oferuje zamawiającemu licencję
darmową, która wygaśnie po upływie niespełna dwóch miesięcy bo na taki okres darmowa
licencja jest udzielona. Odwołujący jest pewien, że po upływie tego okresu okaże się, że
oferta odwołującego nie będzie zawierała licencji co narazi zamawiającego na dodatkowy
koszt jakim jest zakup licencji na użytkowanysprzęt. Z kolei zamawiający po udzielonym
wyjaśnieniu przez wykonawcę wybranego nie zmienił swojej decyzji co do wyboru
najkorzystniejszej oferty uznając, że oferta zawiera licencję zgodnie z wyjaśnieniem
złożonym przez wykonawcę w tym co do jej miejsca w Formularzu cenowym (poz.9).
Zamawiający nie uwzględnił argumentacji odwołującego, że skoro wykonawca wybrany w
złożonym formularzu cenowym oraz Szczegółowym opisie oferowanego rozwiązania
uwzględnił tak drobne kosztowo pozycje wyceny jak np. kable to gdyby oferował licencje,
które na pewno są znacznie większa pozycjącenową to na pewno by ja wymienił. Natomiast
zamawiający uzyskując wyjaśnienie o miejscu, w którym uwzględniono koszt nabycia licencji
poprzestał i uznał je za wystarczające. Ponadto na rozprawie oświadczył, że dla niego
wystarczającym zapewnieniem jest oświadczenie zawarte w Formularzu oferty o charakterze
ogólnym co do wykonania zamówienia zgodnie z SIWZ, ponieważ przedmiot zamówienia
opisany w SIWZ wskazuje na objęcie przedmiotem zamówienia również licencje. Ponadto
okres gwarancji na przedmiot zamówienia obejmuje okres pięciu lat w związku z tym
sugestia odwołującego co do oferowania bezpłatnej gwarancji na okres niespełna dwóch
miesięcy jest bez znaczenia w sprawie (pkt 2 Formularz ofertowy ”Oferujemy 5 letni okres
gwarancji na sprzęt i oprogramowanie”). Tym samym treść oferty jak i udzielone wyjaśnienie
przez wykonawcę wybranego, że wycena licencji mieści się w pozycji Tabeli Formularz
cenowy pod nazwą: System uwierzytelniania i autoryzacji dostępu do sieci przewodowej jest
wiarygodna i jednocześnie nie stanowi zmiany treści oferty.
W związku z powyższym zarzut braku zaoferowania licencji w ofercie wykonawcy
wybranego nie został udowodniony przez odwołującego. W związku z powyższym zarzut
naruszenia powyżej wskazanych przepisów ustawy nie został udowodniony przez
odwołującego.
Co do drugiego zarzutu odnoszącego się do wymaganego doświadczenia zawodowego
wymaganego SIWZ również nie został udowodniony. Zarzut sprowadzał się do twierdzenia
przez odwołującego, że wymagane doświadczenie zawodowe w zakresie wdrożenia a nie
tylko dostawy nie było przedmiotem zamówienia wykazanego w ofercie wykonawcy usługi.
W ocenie Izby analiza przedstawionych w ofercie dokumentów w postaci wykazu dostaw jak
i przedstawiona referencja nie potwierdzają zarzutu odwołującego co do braku elementu
wdrożenia przedmiotu dostawy zgodnie z postanowieniami SIWZ jak również co do
twierdzenia, ze dostawa obejmowała szereg zamówień a nie jedno zamówienie. Wykaz z
dnia 08.06.2017 roku obejmuje dostawę w zakresie sprzętu i software do budowy
bezpieczeństwa sieci 01-12 2016 roku na kwotę 1 mln. zł. dla H.M.G. Sp. z o.o. S. koło Z.. Z
kolei wystawiona referencja wskazuje, ze przedmiotem były nie tylko dostawy na przestrzeni
2016 roku ale również konfiguracja sprzętu jak i oprogramowania. Sama okoliczność
wskazania w referencji, że przedmiotem zamówienia były dostawy trwające okres jednego
roku na potrzeby ogólnopolskiego systemu bezpieczeństwa dla oddziałów firmy nie stanowi
dowodu, że dostawy nie były objęte jednym zamówieniem na co powołuje się odwołujący. W
związku z powyższym Izba nie uwzględnia również postawionego zarzutu wykonawcy
wybranemu co do niespełnienia wymogu doświadczenia zawodowego.
W tym stanie rzeczy odwołujący nie wykazał naruszenia wskazanych w trzecim i czwartym
punkcie zarzutów odwołania naruszenia art.24 ust.1 pkt 12 i z ostrożności wskazanego
art.26 ust.3 i 4 ustawy.
W związku z powyższym odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważ odwołujący
nie udowodnił naruszenia wskazanych w odwołaniu przepisów ustawy w myśl art.192 ust.2
ustawy, który warunkuje uwzględnienie odwołania.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy i § 3
pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238 ze zm.) zaliczając
uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 7.500,00 zł. w koszty postępowania
odwoławczego.
Przewodniczący: …………………………………….