Sygn. akt: KIO 1230/17
WYROK
z dnia 3 lipca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie
Przewodnicząca: Renata Tubisz
Protokolant: Mateusz Zientak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lipca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 czerwca 2017 r. przez odwołującego: K. B.
B.- K. B. K. ul. (…) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym
przez zamawiającego: Miasto S. ul. (…)
przy udziale wykonawcy P. sp. z o.o. sp.k. (…) zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
orzeka
1. oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża K. B. B. –K. B. K. ul. (…)
i:
3. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez K. B. B.L-K. B.K. ul. (...)
tytułem wpisu od odwołania i:
3.1. zasądza od K. B. B.L-K. B.K. ul. (...) kwotę 3.600 zł 00 gr. (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) na rzecz Miasto S. ul. (…) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
zamawiającego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący:
…………..…………………………
Uzasadnienie
Pismem z dnia 13-06-2017 r. B. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą B.- K.
B. K. ul. (…) zwany dalej „odwołującym” wniósł odwołanie.
Odwołanie wniesiono w postępowaniu powadzonym przez Miasto S. ul. (…) zwane dalej
„zamawiającym”.
Zamawiający prowadzi postępowanie w sprawie o udzielenia zamówienia publicznego w
trybie przetargu nieograniczonego o wartości zamówienia poniżej kwot określonych w
przepisach wydanych na podstawie art 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych zwanej dalej „PZP” tj.: poniżej 209 000 euro dla dostaw i usług.
Przedmiotem postępowania jest sprawowanie funkcji Menadżera Inwestycji oraz
sprawowanie Nadzoru Inwestorskiego dla zadania inwestycyjnego pn. „Podniesienie
atrakcyjności infrastruktury turystycznej Miasta S.”.
Zamówienie otrzymało następujący numer referencyjny postępowania: (…).
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Ł. na lata
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem
(…) z dnia 2017- 05-24.
Podstawę wniesienia odwołania stanowi art. 180 ust. 1 obowiązującej ustawy Prawo
Zamówień Publicznych zwanej też „ustawą PZP” lub „ustawą” w związku z wyborem
najkorzystniejszej oferty to jest Oferty nr 1 złożonej przez firmę: P. Sp. z o.o. Sp.k. Al. (…).
Ogłoszenie o wyniku przetargu nieograniczonego nastąpiło w dniu 09.06.2017roku.
Zamawiający otrzymał kopię odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy PZP, odpowiednio
przed złożeniem odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący wskazuje na posiadanie interesu prawnego w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy
PZP jak i roszczenia w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz poniesienie szkody w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Złożona przez odwołującego oferta nr 2, która nie podlega odrzuceniu, zawiera realną cenę
rynkową i mieści się w kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia.
Odwołujący oczekuje podjęcia koniecznych wymaganych ustawowo działań mających
docelowo odrzucenie oferty nie spełniającej wymagań to jest wykluczenie wybranego
wykonawcy, oferta odwołującego powinna zostać uznana za najkorzystniejszą ofertę i
wybrana.
Zamawiającemu zarzuca m.in. wybór najkorzystniejszej oferty to jest zaniechania działań
ustawowych, czyli docelowo brak uprzedniego odrzucenia wybranej oferty i wykluczenia
przedmiotowego wykonawcy z przetargu, ze względu na brak wymaganego wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej, tj. wymaganego doświadczenia /zgodnie z przedmiotowym SIWZ i
obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie/.
Ponadto nadmienia, że adekwatna do powyższego sytuacja występowała już w przypadku
uprzedniego postępowania przeprowadzanego przez tegoż zamawiającego (z wyborem tej
samej firmy) przy przetargu (Ogłoszenie o zamówieniu- usługi: BZP nr (…) z dnia 2017-02-
28, również z dofinansowaniem unijnym).
W szczególności odwołujący przypomina, że ww. postępowaniu dokonano wyboru tego
samego wykonawcy z którym, pomimo analogicznego nie wykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego przed upływem
wymaganego terminu - co uniemożliwiło rozpoznanie wniesionego uprzednio odwołania do
Prezesa KIO (z tego powodu, podejmując informację o powyższym i tym samym o
bezskuteczności tegoż odwołania, nie uiszczono docelowo wpisu - w sprawie o Sygn. akt
KIO 555/17 i związane z powyższą sytuacją: pismo z dnia 24.03.2017r. do Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych.
W uzasadnieniu odwołania przedstawiono następującą argumentację.
Wybrany wykonawca, zgodnie ze złożoną ofertą i załącznikami w przedmiotowym
postępowaniu - wykazał odpowiednio, że realizując zamówienie odpowiednio spełnia sam
wymagania przetargowe i nie podlega tym samym wykluczeniu.
Po nawet pobieżnej analizie uzupełnionego przez niego ”Wykazu zrealizowanych usług -
Załącznik nr 6” wraz z załączonymi Referencjami/ Poświadczeniami, należy odpowiednio
stwierdzić, że wybrany Wykonawca nie wykazał się wymaganym/ odpowiednim
Doświadczeniem (patrz pkt. III.2.3. SIWZ), a tym samym nie wykazał się spełnieniem
warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej i zawodowej w zakresie
doświadczenia.
Wykazane usługi wybranego oferenta nr 1 - nie spełniają ww. wymagań pod względem
funkcyjno - zakresowym (brak odpowiedniego wykazania faktycznego sprawowania
wymaganej funkcji Menadżera Inwestycji /w odpowiednim zakresie/, a nie tylko w zakresie
częściowego, tj. pełnienia czynności/ funkcji nadzoru inwestorskiego), jak też pod względem
wymaganego charakteru/ rodzaju robót budowlanych (nad którymi był pełniony „nadzór”).
Reasumując powyższe, przywołując odpowiednio ww. zapisy przedmiotowego SIWZ oraz
związane z powyższym zaniechania merytoryczno-formalne przez zamawiającego (do
których był /jest prawnie /ustawowo/ zobowiązany), w tym dot. koniecznego braku wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu - należy jednoznacznie stwierdzić, że wybrana
przez zamawiającego oferta jest wadliwa formalno - prawnie i tym samym nie spełnia ww.
przedmiotowych warunków SIWZ
Odwołujący przedstawił uzasadnienie szczegółowe jak poniżej:
Zgodnie z przedmiotowym SIWZ (nr ref. (…)) dz. II. Zamawiający określił odpowiednio opis i
zakres przedmiotu zamówienia.
Do zakresu usług należy sprawowanie funkcji Menadżera Inwestycji (tj. odpowiednio
polegającej na zarządzaniu, administrowaniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu zadań
inwestycyjnych) oraz sprawowanie Nadzoru Inwestorskiego dla zadania inwestycyjnego pn.
„Podniesienie atrakcyjności infrastruktury turystycznej Miasta S.” (a nie tylko pełnienia
czynności/ funkcji nadzoru inwestorskiego, co wynika jednoznacznie z załączonych
Poświadczeń/ opisów zakresowych przedmiotowych zamówień - usług wybranego Oferenta
nr 1).
Postawione przez zamawiającego (zgodnie z punktem III.2.3. SIWZ) warunki udziału w
postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie:
• Doświadczenia:
Zamawiający uzna warunek, o którym mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy PZP, dotyczący
zdolności technicznej lub zawodowej za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże co najmniej
trzy usługi na które składać się będą:
1.jedna usługa polegająca na pełnieniu funkcji Menadżera nad robotami budowlanymi przy
budowie, przebudowie, rozbudowie obiektu kubaturowego z zapleczem gastronomicznym i
socjalnym (szatnie, toalety) wraz z przyłączami wodnokanalizacyjnymi i elektrycznymi
wykonanymi nie wcześniej niż w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z
podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania, podmiotów, na rzecz których
roboty te zostały wykonane. Zamawiający oczekuje aby powyższe roboty były o wartości
minimum 1 000 000,00zł brutto (słownie: jeden milion złotych 00/100 brutto).
Ad. 1. Wybrany Wykonawca wykazał odpowiednio pełnienie funkcji Menadżera (lecz tylko w
zakresie pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu w zakresie pełnienia nadzoru Inwestorskiego.
co pozostaje w rażącej niezgodności z załączonymi poświadczeniami / sprawdzonym
rzeczywistym zakresem, nie będącym tożsamym pod względem formalno- merytorycznym z
wymaganą funkcją Menadżera realizującego odpowiednio procesy zarządzania - patrz m.in.
znaczenie słowa Menadżer w Wikipedii). Ponadto wykazany „nadzór” nad budową zaplecza
biurowo - konferencyjnego (w tym zaplecze gastronomiczne, socjalne, szatnie, toalety) wraz
z przyłączami (będącego de facto wewnętrzną zabudową trybuny VIP stadionu miejskiego
przy (…)) - nie wykazuje spełnienia warunku pełnienia funkcji Menadżera przy budowie,
przebudowie, rozbudowie obiektu kubaturowego.
Jednocześnie z wykazanego w przedmiotowym poświadczeniu zakresu pełnienia funkcji, nie
wynika nadzór nad jakimikolwiek przyłączami wodnokanalizacyjnymi i elektrycznymi
(prawdopodobnie zrealizowanymi odrębnie przez gestorów sieci, w ramach odrębnych
zamówień).
Jednocześnie zgodnie z Ustawą - Prawo Budowlane przypomina się, że budynkiem
(kubaturowym) jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z
przestrzeni za pomocą przegród budowlanych (o określonej kubaturze) oraz posiada
fundamenty i dach.
2.jedna usługa polegająca na pełnieniu funkcji Menadżera nad robotami budowlanymi przy
budowie mostu lub kładki pieszo-rowerowej wykonanymi nie wcześniej niż w okresie
ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty,
miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane. Zamawiający
oczekuje aby powyższe roboty były o wartości minimum 300 000,00 zł brutto (słownie:
trzysta tysięcy złotych 00/100 brutto).
Ad.2. Wybrany Wykonawca wykazał: Pełnienie funkcji Menadżera - Inżyniera Kontraktu oraz
Nadzoru Inwestorskiego przy budowie mostu za ponad 300 000,00 PLN brutto, co pozostaje
w rażącej niezgodności z załączonymi poświadczeniami / sprawdzonym rzeczywistym
zakresem roboczym obejmującym odpowiednio nadzorowaną przebudowę (nie będącą w
ż
aden sposób tożsamą z wymagana budową) mostu nad (…).
Jednocześnie zgodnie z Ustawą - Prawo Budowlane przypomina się, że pod pojęciem :
-budowy - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a
także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;
-przebudowy - należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których
następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu
budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia
zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.
3.jedna usługa polegająca na pełnieniu funkcji Menadżera nad robotami budowlanymi przy
budowie ścieżki pieszo-rowerowej wykonanymi nie wcześniej niż w okresie ostatnich pięciu
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i
podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane. Zamawiający oczekuje aby
powyższe roboty były o wartości minimum 3 000 000,00zł brutto (słownie: trzy miliony złotych
00/100 brutto). Za roboty podobne z rodzaju do przedmiotu zamówienia uznaje się
wykonanie budowy ścieżki pieszo - rowerowej o nawierzchni bitumicznej o wartości minimum
3 000 000,00 zł brutto.
Ad.3. Wybrany Wykonawca wykazał: Pełnienie funkcji Menadżera - Koordynatora Zespołu
Nadzoru Inwestorskiego (tj. Inspektora Wiodącego, w ramach faktycznie pełnionego tylko/
wyłącznie nadzoru inwestorskiego) przy budowie ścieżki pieszo - rowerowej.
Z powyższego i załączonych poświadczeń w żaden sposób nie wynika i po sprawdzeniu
prawdopodobnie nie wyniknie spełnienie wymaganego warunku - m.in. rażący brak
wykazanej budowy nawierzchni ścieżki pieszo- rowerowej o nawierzchni bitumicznej (a nie z
np. z kostki betonowej).
Reasumując, aktualnie przyznanie zamówienia Oferentowi Nr 1. wydaje się nosić znamiona
bezprawnego/ nieuprawnionego tzw. ”przywłaszczenia”’ przedmiotowego zamówienia.
Powyższe stawia pod dużym znakiem zapytania skuteczność zawarcia umowy z
poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, zgodnie z
Ustawą PZP.
W związku z powyższym wnoszone jest odwołanie jak na wstępie, odpowiednio o właściwe
dokonanie „czynności zaniechanych”, z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców (a nie na równych prawach: tych posiadających
wymaganą wiedzę i doświadczenie, z tymi którzy są tańsi - ale jej nie posiadają oraz
należytej staranności).
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje
Izba ustaliła
Na rozprawie przeprowadzono dowody z dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, przekazanej do akt sprawy przez zamawiającego oraz z
dokumentów przedłożonych na rozprawie przez strony i uczestnika, na podstawie których
Izba ustaliła jak poniżej.
Przedmiotem sporu niniejszego postępowania odwoławczego jest zarzut braku posiadania
doświadczenia zawodowego wykonawcy wybranego do realizacji zamówienia a
wymaganego postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
Odwołujący na okoliczność braku posiadania niezbędnego doświadczenia zawodowego do
realizacji zamówienia przywołał postanowienia SIWZ w zakresie Sekcji II Opis przedmiotu
zamówienia a w szczególności jego punkt 4 pn. w ramach niniejszego zamówienia menadżer
zobowiązuje się do: to jest w szczególności koordynowania inspektorów nadzoru
inwestorskiego; reprezentowania zamawiającego na budowie; współpracy z projektantem;
przygotowywanie dla zamawiającego informacji i opinii; nadzór nad realizacją umowy przez
wykonawcę; kontrola materiałów użytych przez wykonawcę; kontrola laboratorium
wykonawcy; odbiór robót budowlanych; współpraca z kierownikiem budowy, kierownikami
robót; sprawdzanie faktur wykonawcy; odbiór inwestycji po upływie terminu gwarancji;
składanie sprawozdań z realizacji inwestycji; zatrudnienie inspektorów nadzoru
inwestorskiego; przeprowadzanie narad koordynacyjnych; uzyskanie pozwolenia na
użytkowanie; reprezentacja wobec wykonawców; pełen zakres czynności określonych w
ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane; pełnienie funkcji koordynatora
inspektorów nadzoru.
Izba dokonując oceny przywołanych postanowień SIWZ stwierdza, że obowiązki menadżera
inwestycji są porównywalne do funkcji inżyniera kontraktu według FIDIC lub też
funkcjonującego w obrocie gospodarczym funkcji inwestora zastępczego.
W tak obowiązującym zakresie przedmiotu zamówienia, zamawiający oczekiwał od
wykonawców doświadczenia zawodowego, które opisał w Sekcji III punkt 2.3, zdolność
techniczną i zawodową, które obejmowały:
Jedną usługę menadżera nad robotami budowlanymi przy budowie, przebudowie,
rozbudowie obiektu kubaturowego z zapleczem gastronomicznym i socjalnym (szatnie,
toalety) wraz z przyłączami wodno – kanalizacyjnymi i elektrycznymi o wartości minimum
1.000.000,00zł.
Jedną usługę menadżera nad robotami budowlanymi przy budowie mostu lub kładki pieszo-
rowerowej o wartości minimum 300.000,00zł.
Jedną usługę menadżera nad robotami budowlanymi przy budowie ścieżki pieszo-rowerowej
o nawierzchni bitumicznej o wartości minimum 300.000,00zł.
Powyższy opis wskazuje na wykaz trzech rodzajów robót budowlanych, które powinien
wykonać wykonawca składający ofertę i tak powinien wykonać obiekt budowlany
kubaturowy, most lub kładkę pieszo-rowerową oraz ścieżkę pieszo-rowerową.
Pismo przystępującego PILAMIS dnia 07.06.2017 r. skierowane do zamawiającego gdzie w
odpowiedzi na pismo wezwanie z dnia 02.06.2017 r. dot. uzupełnienia dokumentów oferty
przedłożone zostały między innymi Wykaz zrealizowanych usług wraz referencjami.
Wykaz usług obejmuje następujące pozycje:
1. funkcja Menadżera budowy obiektu kubaturowego z zapleczem gastronomicznym,
socjalnym, szatnie, toalety wraz z przyłączami wodno-kanalizacyjnymi i elektrycznymi Zarząd
Inwestycji Miejskich Ul. (…) – na okoliczność funkcji Menadżera w zakresie nadzoru
inwestorskiego nad przygotowaniem, realizacji i rozliczeniem zadania inwestycyjnego pod
nazwą „zaprojektowanie i wybudowanie stadionu miejskiego” przy (…) oraz przebudową
układu drogowego wokół stadionu (wartość 124 373 440,34 zł). Obejmowało to budowę
zaplecza biurowo – konferencyjnego w tym zaplecze, gastronomiczne, socjalne, szatnie,
toalety z przyłączem wodno-kanalizacyjnym i elektrycznymi, to jest ponad 1 mln złotych.
2. funkcja Menadżera dla budowy mostu lub kładki pieszo-rowerowej Miejski Zarząd Dróg we
W. ul. (…) – funkcja Inżyniera kontraktu oraz Nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania
inwestycyjnego „Przebudowa drogi krajowej numer 1 etap II dotyczy: budowa mostu za
ponad 300.000,00zł. na całkowitą kwotę 111.481.535,74 zł.
3. funkcja Menadżera dla budowy ścieżki pieszo-rowerowej Urząd Miasta P. (…) –
Koordynator Zespołu Nadzoru Inwestorskiego przy realizacji zadania inwestycyjnego pn.
”Rozbudowa ulicy (…) w P. wraz z brakującą infrastrukturą” zakres robót budowlanych
obejmował budowę ścieżki pieszo-rowerowej za ponad 3.000.000,00zl. a cala inwestycja
wynosiła 40.776.838,99 zł.
W dokumentacji postępowania zamawiającego przekazanej do akt sprawy do Wykazu usług
załączone są następujące poświadczenia należytego wykonania umowy:
1. Poświadczenie wykonania robót budowlanych z dnia 14 kwietnia 2017 roku
wystawione przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Ł. poz. 1 Wykazu;
2. Referencje z dnia 30 czerwca 2014 roku wystawione przez Miejski Zarząd Dróg we
W. poz.2 Wykazu
3. Poświadczenie dnia 21.03.2014 r, wystawione przez Urząd Miasta P. poz.3 Wykazu.
Na rozprawie Wiceprezes mgr inż. J. P. wyjaśniając formułę w punkcie 1 wykazu „inżynier
kontraktu w zakresie pełnienia czynności nadzoru inwestorskiego” wyjaśnia, że w tym
wypadku utożsamia funkcję nadzoru inwestorskiego z funkcją inżyniera kontraktu, ponieważ
czynności nadzoru obejmowały nie tylko nadzór nad realizacją robót, według prawa
budowlanego czy inwestycja jest realizowana zgodnie dokumentacją techniczną pozwolenia
na budowę. Na poparcie przedstawionego Wykazu Wiceprezes mgr inż. J. P. przedłożył
Opis przedmiotu zamówienia na pozycję 1 Wykazu to jest Zaprojektowanie i wybudowanie
stadionu miejskiego przy al. (…) wraz z przebudową układu drogowego, który określa, jakie
czynności wykonywał będąc Inżynierem kontraktu na zaprojektowaniu i wybudowania
stadionu miejskiego. Oświadcza, że budowa obejmowała nowy stadion. Do Opisu
przedmiotu zamówienia na stadion miejski w Ł. przy al. (…), (stadion W.) dołączył odpis
umowy na powyższą inwestycję.
W szczególności zwrócił uwagę na OPZ punkt b pod tytułem: obowiązki inżyniera w zakresie
pełnienia funkcji nadzorujących w czasie wykonywania dokumentacji projektowej. W tym
punkcie są również obowiązki w zakresie powstawania dokumentacji technicznej,
zarządzaniem procesem projektowania również z wydawaniem pozwolenia na budowę.
Punkt C obowiązki inżyniera w zakresie pełnienia w funkcji inspektora nadzoru, są tam
obwiązki wymienione w 30 punktach. Obowiązki od startu inwestycji do odbiorów
obejmujących wszystkich uczestników. Punkt D, Inżynier zobowiązany jest ponadto do
koordynacji prac na budowie. Punkt E, zawiera wymagania odnośnie raportów składanych
przez inżyniera. Raporty miesięczne, raport końcowe odbioru, raport interwencyjny, W
zakresie przedłożonej umowy przywołuje, w szczególności obowiązki inżyniera kontraktu
paragraf 8 umowy (prawa i obowiązki Inżyniera Kontraktu).
Przekazał również Fotografię stadionu Widzewa na dowód kubatury, wyposażenie w trybuny,
szatnie i pomieszczenia socjalne, Wydruk z PFU strony od strony 4 do 6, w których wymienia
się między innymi: wyposażenie instalacyjne obiektu: instalacje elektryczne zewnętrzne i
wewnętrzne, instalacje wodno – kanalizacyjne (sanitarne) oraz pozostałe rozwiązania
projektowe i instalacyjne jakie są niezbędne do funkcjonowania obiektu zgodnie z jego
przeznaczeniem obiekty trybun w tym trybuna zachodnia, elementy usługowe widowni i
pomieszczenia komercyjne. Przekazano również w poczet materiału dowodowego decyzję
nr (…) z dnia 25.03.2015 roku Prezydenta Miasta Ł. o tytule zatwierdzam projekt budowlany i
udzielam pozwolenia na budowę obejmującego stadion , zewnętrzne instalacje elektryczne,
przyłącza wod-kan i innych. Co do punktu numer 2 Wykazu odnoszącego się do inwestycji
Miejskiego Zarządu Dróg we W. ul. (…) pełnienie funkcji inżyniera kontraktu oraz nadzoru
inwestorskiego przy realizacji „przebudowy drogi krajowej numer 1„ etap 2 budowa mostu
złożono następujące dowody umowę na realizację z dnia 05.11.2011roku Nr 3422/1/DI/2011
pomiędzy Gminą Miasto W. a Przystępującym na funkcję Inżyniera ze wskazaniem na
paragraf 5, 6 , 7 umowy, które określają obowiązki Inżyniera w tym nadzór inwestorski w
ramach pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu. Załączono Opis przedmiotu zamówienia
„Przebudowa drogi krajowej Nr 1” z uwzględnieniem punktów: A); B);pkt 7,8; między innymi
Punkt 7 Sprawozdanie inżyniera kontraktu punkt 8 personel oraz referencje z dnia 30
czerwca 2014 r. wystawione przez Miejski Zarząd Dróg we W. pisemna rekomendacja dla
PM P. M. Sp. z o.o. z siedzibą w Ł. na okoliczność Pełnienia Funkcji Inżyniera Kontraktu w
tym kompleksowy Nadzór Inwestorski przy realizacji Przebudowy drogi krajowej numer 1„
etap II (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) obejmujące roboty drogowe w tym
przebudowa estakady i mostu nad rzeka Zgłowiączką wraz z budową dwóch kładek dla
ciągów pieszo - rowerowych oraz decyzja 104/2013 Wojewody K. – P. B. z dnia 14.06.2013
r. w zakresie przebudowy i rozbudowy mostu drogowego czyli na potwierdzenie kładki pieszo
- rowerowej jak i mostu. Punkt 3 urząd miast P. (…), pełnienie funkcji koordynatora zespołu
nadzoru inwestorskiego przy realizacji rozbudowy ulicy O. w P. wraz z brakującą
infrastruktura - kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, siec telekomunikacyjna układu
ś
cieżek rowerowych i chodników.
Składa zdjęcie z google mapy zjazdy ścieżek rowerowych z asfaltu i chodnik z kostki
brukowej.
Również przystępujący składa Opis przedmiotu zamówienia na potwierdzanie zakresu
pełnionej funkcji jak i materiału, z jakiego zostały wykonane ścieżki, wskazuje na punkt V
obwiązki inspektora nadzoru, punkt VI minimalny zakres kontrolnych oraz punkt VII
zestawienie powierzchni.
Izba zważyła
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Przeprowadzone postępowanie dowodowe na rozprawie zarówno z akt zamawiającego jak i
przedstawionych na rozprawie przez przystępującego/wykonawcę wybranego dokumentów a
opisanych powyżej w części uzasadnienia „Izba ustaliła” wynika, że zamawiający prawidłowo
ocenił spełnienie warunku doświadczenia zawodowego tego wykonawcy a wymaganego
zgodnie z opisem SIWZ.
Zarówno dokumenty załączone na wezwanie zamawiającego to jest wykaz jak i referencje
potwierdzają posiadanie przez wykonawcę wybranego doświadczenia zawodowego w
zakresie czy to obiektu kubaturowego, czy to mostu lub kładki pieszo-rowerowej, czy to
ś
cieżki pieszo- rowerowej zarówno pod względem wartości jak i parametrów technicznych
wymaganych postanowieniami SIWZ.
Również dokumenty uzupełniające złożone na rozprawie takie jak: opisy przedmiotu
zamówienia na poszczególne postępowania z Wykazu usług, umowy realizacji tych
zamówień, program funkcjonalny – użytkowy, zdjęcia, jak i decyzje administracyjne w postaci
pozwolenia na budowę czy oddania obiektu do użytku, wykazują spełnienie doświadczenia
zawodowego.
Odwołujący poza stwierdzeniem braku posiadania doświadczenia zawodowego przez
wykonawcę wybranego czy przez kwestionowanie wymaganych kwot poszczególnych prac,
czy też braku wymaganego rodzaju robót, nie przedstawił w złożonym odwołaniu jak i na
rozprawie żadnych dowodów na potwierdzenie swoich oświadczeń.
Natomiast wykonawca wybrany to jest przystępujący przedłożył szereg opisanych powyżej
dokumentów potwierdzających Wykaz usług czy też referencje złożone na wezwanie
zamawiającego.
W związku z powyższym odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważ odwołujący
nie wykazał podnoszonych zarzutów odwołania co do naruszenia przepisów ustawy
wskazanych w odwołaniu.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy i § 3
pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238 ze zm.) zaliczając
uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 7.500,00 zł. w koszty postępowania
odwoławczego i zasądzając od odwołującego kwotę 3.600,00 złotych na rzecz
zamawiającego stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione wynagrodzenia
pełnomocnika zamawiającego.
Przewodniczący: …………………………………….