KIO 1210/17 WYROK dnia 6 lipca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 1210/17 

WYROK 

z dnia 6 lipca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

     Przewodniczący: Robert Skrzeszewski  

               Protokolant: Sylwia Muniak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6  lipca  2017r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  czerwca  2017  r.  przez 

wykonawcę G. K. H. Sp. z o.o., ul. (…) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: 

Polską Grupę Górnicza Sp. z o.o., ul.(…), Oddział K. R. ul. (…), 

przy udziale wykonawcy S. B. and R. S. P. sp. z o.o. z siedzibą w W. zgłaszającego 

swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  1210/17  po  stronie 

Zamawiającego;  

orzeka: 

1.  oddala odwołanie;  

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę G. K. H. Sp. z o.o., ul. (…) i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę G. K. H. Sp. z 

o.o., ul. (…) tytułem wpisu od odwołania; 

2.2.    zasądza  od  wykonawcy  G.  K.  H.  Sp.  z  o.o.,  ul.  (…)  na  rzecz  Zamawiającego: 

Polskiej  Grupy  Górniczej  Sp.  z  o.o.,  ul.(…),  Oddział  K.  R.  ul.  (…)  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych(Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.                                                                                                                   

                                                                Przewodniczący:……………………………… 


Sygn. akt KIO 1210/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: Polska Grupa Górnicza Sp. z o.o., ul.(…), Oddział K. R. ul. (…) wszczął 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

Dostawę  bonów  żywieniowych  (kuponów  profilaktycznych)  na  realizację  posiłków 

profilaktycznych  oraz  pośrednictwo  w  realizacji  tych  bonów  w  punktach  (placówkach) 

handlowych i gastronomicznych dla pracowników Polskiej Grupy Górniczej Sp. z o.o. Oddział 

K. R. z podziałem na 4 zadania, nr sprawy Zamawiającego: … 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  sektorowym  zostało  przekazane  do  Urzędu  Oficjalnych 

Publikacji Wspólnot Europejskich oraz opublikowane na stronie internetowej Zamawiającego 

dnia 19 kwietnia 2017r.  

Modyfikacja  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ 

przedmiotowego 

postępowania 

została 

opublikowana 

na 

stronie 

internetowej 

Zamawiającego dnia 06 czerwca 2017r. i w tej dacie Odwołujący: G. K. H. Sp. z o.o., ul. (…) 

powziął wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę do wniesienia odwołania. 

Nie zgadzając się postanowieniami tejże modyfikacji Odwołujący  w dniu 13 czerwca 

2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucając  naruszenie 

przez  Zamawiającego  zasad  udzielania  zamówień  publicznych  przez  obrazę  przepisów 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 

2164  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą  Pzp,  przez  niezgodne  z  zasadami  określonymi  w  tej 

ustawie  zapisami  zawartymi  w  modyfikacji  SIWZ,  dotyczącej  postępowania,  którego 

przedmiot został opisany w oparciu o rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. 

w sprawie profilaktycznych posiłków oraz napojów (Dz.U. z 1996r. Nr 60, poz.279.), zwane 

dalej Rozporządzeniem, co  wyraźnie  zaznaczył  Zamawiający  w pkt.l Szczegółowego Opisu 

Przedmiotu  Zamówienia  stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  SIWZ,  stojące  ponadto  w 

sprzeczności  z  zapisami  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  z  dnia  16  kwietnia 

1993r. (Dz.U. z 2003r. Nr 153, poz.1503 ze zm.). 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  naruszył  przepisy  wskazanych  wyżej  ustaw 

przez to, że: 

nie  zapewnił  zachowania  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  dopuścił  się 

nieracjonalnego i nieuzasadnionego różnicowania wykonawców (art.7 ust. 1 ustawy Pzp), 

naruszył 

uzasadniony 

interes 

przedsiębiorcy 

przez 

wprowadzenie 


nieuzasadnionego,  dyskryminującego  go  kryterium  oceny  ofert  (art.3  ust.  1  ustawy  o 

zwalczaniu 

nieuczciwej 

konkurencji), 

tym 

samym 

poprzez 

wprowadzenie 

dyskryminującego kryterium naruszył art.91 ust.3 ustawy Pzp, 

utrudnił  dostęp  do  rynku  w  sposób  nieuzasadniony  preferując  innych 

oferentów (art.3 ust.2 i art. 15.1 ust.3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), 

naruszył  przepisy  wynikające  z  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  28 

maja  1996r.  w  sprawie  profilaktycznych  posiłków  oraz  napojów  (  §  5  przywołanego 

rozporządzenia). 

Odwołujący wnosił o: 

dokonanie  zmian  treści  SIWZ  przywracających  jej  pierwotne  zapisy  w  części 

określającej  kryteria  wyboru  oferty  bez  zapisów  różnicujących  placówki  handlowe  pod 

względem  ich  wielkości,  gdyż  to  kryterium  dla  realizacji  przedmiotu  przetargu  nie  ma 

ż

adnego uzasadnienia, a może być wręcz niekorzystne dla pracowników Zamawiającego, 

zwrot kosztów postępowania. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  z  zapisów  SIWZ  wynika,  że  Zamawiający  jako 

rozstrzygające  kryterium  wyboru  oferty  przyjął  kryterium  inne  niż  cena,  co  wynika  wprost 

zarówno  z  nadanej  cenie  wagi  (20%)  jak  i  z  zapisów  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji,  która  w  art.15  ust.4  pkt.1  i  2  uniemożliwia  emitowanie  oraz  realizację  znaków 

legitymacyjnych powyżej lub poniżej ich nominalnej wartości.  

Zauważył,  że  decydującym  kryterium  jest  ilość  punktów,  w  których  pracownicy 

Zamawiającego będą mogli, w myśl rozporządzenia, wymienić bony /kupony/ na produkty w 

celu przyrządzenia posiłków profilaktycznych. 

Odwołujący  podniósł,  że  ogłoszony  przetarg  ma  na  celu  realizację  prawnego 

obowiązku  nałożonego  na  Zamawiającego  na  mocy  przepisu  art.232  Kodeksu  Pracy  i 

wydanego  na  tej  podstawie,  wskazanego  wyżej  rozporządzenia,  w  zakresie  nieodpłatnego 

dostarczenia  pracownikom  zatrudnionym  u  Zamawiającego  w  szczególnych  warunkach 

posiłków  profilaktycznych,  względnie  ich  zamiennika  w  postaci  produktów  spożywczych  do 

przyrządzenia  posiłków  przez  pracowników  we  własnym  zakresie,  co  wyraźnie  zaznaczył 

Zamawiający  w  pkt.  l  Szczegółowego  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  stanowiącego 

Załącznik nr 1 do SIWZ. 

W ocenie  Odwołującego  niewątpliwym  celem  ogłoszonego  przetargu jest  wyłonienie 

wykonawcy,  który  posiadaczom  bonów  żywieniowych  zapewni  zakup  produktów 

spożywczych w sposób dla nich najbardziej dogodny.  


Zdaniem Odwołującego ten oczywisty wymóg będzie spełniony jedynie wówczas, gdy 

we  wskazanych  w  SIWZ  miejscowościach,  w  których  mieszka  zdecydowana  większość 

pracowników  Zamawiającego,  będzie  można  dokonać  zakupu  produktów  spożywczych  dla 

przygotowania posiłków profilaktycznych w możliwie największej liczbie placówek. 

Według  Odwołującego  -  zamieszczenie  w  modyfikacji  SIWZ  zapisów  preferujących 

wykonawcę  dysponującego  największą  liczbą  supermarketów  niejako  przesądza  wynik 

ogłoszonego przetargu na jego niekorzyść.  

Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  preferuje  w  ten  sposób  oferentów,  którzy 

działając w skali krajowej mają zdecydowanie lepszą pozycję w negocjacjach i podpisywaniu 

umów  z  sieciami  handlowymi  będącymi  w  przytłaczającej  większości  właścicielem  sklepów 

wielkopowierzchniowych. 

W  ten  sposób  Zamawiający  poprzez  kryterium  wyboru  oferty  nastawione  na  liczbę 

supermarketów  dyskryminuje  Odwołującego  ze  względu  na  właściwość  jego  potencjału 

technicznego co jest niezgodne z zapisami art.91 ust.3 ustawy Pzp. 

Dodatkowo,  zaznaczył,  że  ta  nieuzasadniona  preferencja  nie  służy  podstawowemu 

celowi przetargu, którym jest umożliwienie pracownikom Zamawiającego zakupu produktów 

spożywczych  w  sposób  dla  nich  najbardziej  dogodny,  a  więc  w  miejscu  zamieszkania,  w 

możliwie największej liczbie placówek handlowych. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  zamieszczone  w  modyfikacji  SIWZ  wzory 

sposobu  oceny  ofert  jednoznacznie  wskazują  na  to,  że  o  wyborze  oferty  jako 

najkorzystniejszej decydować będzie wyłącznie największa liczba supermarketów. Stanie się 

tak  dlatego,  że  ilość  placówek  wielkopowierzchniowych  na  terenie  objętym  oceną  ofert  jest 

niewielka  w  stosunku  do  ich  liczby  całkowitej,  natomiast  możliwości  wykonawców  co  do 

zawierania umów  z sieciami sklepów  wielkopowierzchniowych  z powodów przedstawionych 

wyżej, nierówne.  

W opinii Odwołującego - możliwości te są ograniczone, w jego przypadku, ze względu 

na ograniczony terytorialny zasięg prowadzonej działalności, a zgodnie z prawem nie można 

go przez to dyskryminować. Wówczas też pozostałe kryteria, a mianowicie liczba placówek 

handlowych i gastronomicznych nie będzie miała dla tej oceny większego znaczenia.  


W ocenie Odwołującego - to preferencja dla wykonawców dysponujących dużą liczbą 

tzw.  supermarketów  nie  mająca  racjonalnego  ani  rzeczowego  uzasadnienia  dla  celu 

postępowania, którym jest ewentualna realizacja zamówienia. 

Oświadczył,  że  w  swojej  ofercie  nie  jest  w  stanie  wykazać  się  większą  lub 

umożliwiającą  konkurencję  liczbą  supermarketów  zobowiązanych  do  realizacji  jego  bonów, 

aniżeli oferenci działający w skali krajowej.  

Natomiast dla realizacji zadania Odwołujący może dysponować konkurencyjną liczbą 

placówek  handlowych  i  gastronomicznych  ogółem  (w  tym  pewna  ilość  supermarketów), 

wprawdzie  o  mniejszej  powierzchni,  ale  oferujących  nabywcy  asortyment  produktów 

spożywczych  w  zupełności  wystarczający  do  zaspokojenia  potrzeb  wynikających  z 

przedmiotu zamówienia.  

Podkreślił przy tym, że Zamawiający jest związany zakazem ustanawiania warunków 

nadmiernych  i  nieracjonalnych  dla  realizacji  zadania,  eliminujących  z  postępowania 

wykonawców zdolnych do należytego wykonania zamówienia.  

Według  Odwołującego,  Zamawiający  naruszył  zasady  uczciwej  konkurencji,  także 

wówczas, gdy wprowadzone przez niego ograniczenia bądź rozróżnienia nie są uzasadnione 

jego  obiektywnymi  potrzebami,  a  wręcz  mogą  okazać  się  niekorzystne  dla  pracowników 

poprzez  ograniczenie  ilości  placówek,  w  których  można  nabyć  produkty  do  przyrządzenia 

posiłków. 

Zdaniem  Odwołującego -  akceptacja kwestionowanych  zapisów  modyfikacji  SIWZ  w 

praktyce  oznacza,  że  przetarg  został  w  istocie  rozstrzygnięty  na  korzyść  oferenta,  który  na 

lokalnym  rynku  może  dysponować  mniejszą  ilością  placówek  handlowych,  lecz  w  swojej 

ofercie  posiada  supermarkety,  w  których  sprzedaż  produktów  żywnościowych  stanowi 

znikomą część ich działalności. 

Konkludując  powyższe,  zarzucił,  że  w  zapisach  modyfikacji  SIWZ  Zamawiający 

wprowadził kryteria jednoznacznie dyskryminujące lokalnych przedsiębiorców dysponujących 

konkurencyjną  liczbą  placówek,  lecz  o  mniejszej  powierzchni  sprzedaży.  Jest  to  jaskrawy 

przykład obrazy przez Zamawiającego zapisów ustawy Pzp w zakresie art.91 ust.3. 

Pomimo,  że  zasada  uczciwej  konkurencji  stanowi  podstawę  udzielania  zamówień 

publicznych,  w  przedmiotowym  postępowaniu  została  ona  rażąco  naruszona  już  na  jego 


wstępnym etapie w sposób wprost dyskryminujący określonych wykonawców ze względu na 

ich potencjał techniczny w zakresie ustalonych kryteriów oceny ofert. 

Dodatkowo, zauważył, że Zamawiający rażąco naruszył zapisy aktu prawnego, który 

stanowi  podstawę  przedmiotu  zamówienia  czyli  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  28 

maja  1996r.  w  sprawie  profilaktycznych  posiłków  oraz  napojów,  a  konkretnie  par.5 

przywołanego Rozporządzenia.  

Wskazał,  że  pracodawca,  a  w  tym  przypadku  pracodawcą  jest  Zamawiający,  ma 

obowiązek  prawny  wynikający  z  zapisów  rozporządzenia  ustalić  zasady  udzielania 

przedmiotowego zamówienia z organizacjami związkowymi.  

Odwołujący  podniósł,  że  na  etapie  przygotowania  SIWZ  opinia  strony,  którą  są 

związki  zawodowe,  została  wzięta  pod  uwagę  o  pierwotne  zapisy,  zgodnie  z  tą  opinią,  nie 

faworyzowały żadnego wykonawcy i nie dawały preferencji sklepom wielkopowierzchniowym. 

Zasady były równe dla wszystkich.  

Stwierdził  również,  że  nieoczekiwane  i  nieuzasadnione  działania  Zamawiającego 

mające  na  celu  tak  bardzo  istotną  zmianę  w  opublikowanej  już  SIWZ  w  zakresie  kryterium 

wyboru  oferty  spotkały  się  ze  zdecydowanym  sprzeciwem  ogromnej  większości  organizacji 

związkowych działającym na wszystkich Ruchach K. R.  

Argumenty  przeciw  zmianom  pokrywają  się  z  zarzutami,  które  zawiera  niniejsze 

odwołanie w zakresie faworyzowania określonych wykonawców, różnicowania wykonawców 

oraz  właścicieli  podmiotów  trzecich  ze  względu  na  ich  potencjał  i,  co  najważniejsze, 

potencjalnej  możliwości  zmniejszenia  wygody  pracowników  w  dostępie  do  placówek 

handlowych i gastronomicznych.  

Pomimo  sprzeciwu  organizacji  związkowych,  a  w  związku  z  tym  wbrew  §  5 

rozporządzenia, Zamawiający zmian dokonał.  

Wskazał  przy  tym,  że  ponownie  związki  zawodowe  wyraziły  swój  zdecydowany 

przeciw  wobec  całkowitemu  ignorowaniu  przez  Zamawiającego  ich  praw  wynikających  z 

rozporządzenia.  Te  działania  Zamawiającego  mają  charakter  celowego  łamania  prawa 

organizacji  związkowych  do  współdecydowania  o  kryteriach  wyboru  wykonawcy  w 

postępowaniu,  którego  przedmiot  jest  opisany  na  podstawie  zapisów  rozporządzenia,  które 

uprawnienia związków zawodowych wyraźnie opisuje. 


Z uwagi na fakt, że żadna z organizacji związkowych działających u Zamawiającego 

nie  jest  wpisana  na  listę  organizacji,  które  na  podstawie  art.154  ust.5  ustawy  Pzp,  mają 

prawo  wnieść  odwołanie,  to  Odwołujący  wskazał  opisaną  powyżej  wadę  prawną  zmian  w 

przedmiotowej  SIWZ  dokonanych  przez  Zamawiającego  nie  tylko  bez  wymaganego  przez 

rozporządzenia porozumienia, ale wbrew opinii strony, którą są organizacje związkowe. 

Pismem  z  dnia  14  czerwca  2017r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego wykonawca S. B. and R. S. P. sp. z o.o. z siedzibą w W. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  ogłoszenia  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej 

SIWZ,  wniesionego  odwołania,  jak  również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez 

strony wyjaśnień i pism Izba postanowiła odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Przechodząc  do  rozpoznania  przedmiotowej  sprawy,  po  przeprowadzeniu 

postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w  działaniach  Zamawiającego 

naruszenia przepisu art.7 ust.1, art.91 ust.3 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  dokonania  zmiany  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  kryterium  oceny  ofert  w 

sposób zaskarżony odwołaniem.  

Izba  ustaliła,  że  w  części  XXIII  SIWZ  Zamawiający  określił  Kryteria  oceny  oferty  w 

następujący sposób: 

Zadanie nr 1 

Lp.   

Kryteria oceny 

Znaczenie 

(waga) 

C – Cena oceniana brutto 

40 pkt 

Ip – Łączna ilość punktów (placówek) handlowych i gastronomicznych 

60 pkt 


ogółem na terenie miasta R. 

RAZEM 

100 pkt 

Zadanie nr 2 

Lp. 

Kryteria oceny 

Znaczenie 

(waga) 

C – Cena oceniana brutto 

40 pkt 

Ip – Łączna ilość punktów (placówek): handlowych i gastronomicznych na 

terenie dzielnic miasta R.: dzielnica B. – O., dzielnica B. S., dzielnica K., 

dzielnica G. oraz na terenie gminy Ś. 

60 pkt 

RAZEM 

100 pkt 

Zadanie nr 3 

Lp.   

Kryteria oceny 

Znaczenie 

(waga) 

C – Cena oceniana brutto 

40 pkt 

Ip – Łączna ilość punktów (placówek): handlowych i gastronomicznych  

ogółem zlokalizowanych na terenie gminy M. i miasta R.  

60 pkt 

RAZEM 

100 pkt 

Zadanie nr 4 

Lp. 

Kryteria oceny 

Znaczenie 

(waga) 

C – Cena oceniana brutto 

40 pkt 

Ip  –  Łączna  ilość  punktów  (placówek)  handlowych  i 

gastronomicznych ogółem na terenie: miasta R. i miasta P. 

60 pkt 

RAZEM 

100 pkt 

w  przypadku,  gdy  do  postępowania  złożone  zostaną  co  najmniej  dwie  oferty 

nie  podlegające  odrzuceniu,  punkty  przyznane  danej  ofercie  zostaną  obliczone  wg 

poniższego wzoru: 

OLP = C + Ip 

gdzie: 

C – ilość punktów uzyskanych w kryterium „cena”. 

Ip  –  ilość  punktów  uzyskanych  w  kryterium  „łączna  ilość  punktów  (placówek) 

handlowych 

i gastronomicznych ogółem. 


Zasady przydzielania punktów są następujące: 

A. 

Kryterium: CENA – C 

minimalna cena oceniana brutto  

C = --------------------------------------------------- * 40 pkt 

            cena oceniana badanej oferty brutto 

Maksymalna ilość punktów do zdobycia dla kryterium C wynosi 40 pkt. 

Ceny  należy  podać  w  walucie  krajowej  –  PLN.  Oferty  w  walutach  obcych  będą 

odrzucone. 

Ocenie podlegać będzie cena całkowita brutto oferty. 

Pod pojęciem ceny należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ustęp 1 pkt. 1 ustawy z 

dnia 09 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014, poz. 915). 

Cenę  należy  ustalić  jako  cenę  brutto  za  dostawę  1  szt.  bonu  żywieniowego  o  wymaganym 

przez  zamawiającego  nominale  i  ująć  w  niej  wszystkie  koszty,  których  poniesienie  jest 

niezbędne dla prawidłowego zrealizowania przedmiotu zamówienia.  

Zgodnie  z  opinią  opublikowaną  na  stronie  internetowej  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  w sprawie  stosowania  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w 

oparciu o art. 15 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2003r.,  Nr  153,  poz.  1503  z  późn.  zm.)  przy  zakupie 

bonów  podlegających  wymianie  na  towary  lub  usługi,  oferowanie  poniżej  lub  powyżej  ich 

wartości  nominalnej  jest  utrudnieniem  dostępu  do  rynku,  stanowiącym  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. 

B. 

Kryterium:  Ip  –  ilość  punktów  uzyskanych  w  kryterium  „łączna  ilość  punktów 

(placówek) handlowych i gastronomicznych ogółem”. 

       łączna ilość punktów (placówek) handlowych i gastronomicznych  

       ogółem oferty badanej  

Ip = ------------------------------------------------------------------------------------- 

* 60 pkt 


        najwyższa wykazana łączna ilość punktów  (placówek)  

        handlowych i gastronomicznych ogółem  

Maksymalna ilość punktów do zdobycia dla kryterium „Ip” wynosi 60 pkt. 

Zamawiający,  w  przypadku stwierdzenia  -  wg  stanu  na  dzień  otwarcia  ofert - 

błędów w wykazie placówek handlowych / gastronomicznych, wdroży: 

a) 

postępowanie  przewidziane  dyspozycjami  art.  26  ust  3,  3a  i  4  Ustawy,  gdy 

Wykonawca nie spełnia warunku co do minimalnej ilości placówek wymaganej w SIWZ, 

b) 

postępowanie wyjaśniające przewidziane dyspozycją art. 87 ust 1 Ustawy, gdy 

Wykonawca  spełnia  warunek  co  do  minimalnej  ilości  placówek  wymaganej  przez 

Zamawiającego,  a następnie  skoryguje  wykaz  placówek  nie  uznając  placówek 

w następujących przypadkach: 

a)  placówka  jest  niezgodna  z  definicją  placówki  handlowej/  gastronomicznej, 

określoną w pkt 5) Załącznika nr 1 SIWZ; 

b)  placówka jest remontowana, 

c)  placówka została przeniesiona pod inny niż wskazany w wykazie adres, 

d)  placówka ujęta w wykazie placówek handlowych/ gastronomicznych nie istnieje; 

e)  ta  sama  placówka  została  ujęta  w  kilku  pozycjach  wykazu  w  zakresie  jednego 

zadania Zamawiający uzna tylko jedną placówkę);  

f) 

placówka  ujęta  w  wykazie  placówek  handlowych/  gastronomicznych  została 

zlikwidowana, 

g)  placówka  oferuje  w  sprzedaży  detalicznej  wyłącznie:  słodycze,  gumy  do  żucia, 

wyroby  cukiernicze,  lody,  owoce,  warzywa,  napoje,  chipsy,  paluszki,  odżywki  dla 

sportowców, suplementy diety itp. 

Za  najkorzystniejszą  zostanie  uznana  oferta,  która  otrzyma  największą  ilość 

punktów OLP. 

Wyliczenie  punktów  zostanie  dokonane  z  dokładnością  do  8  miejsc  po 

przecinku, zgodnie z matematycznymi zasadami zaokrąglania.  

Dalej Izba stwierdziła, że Zamawiający w dniu 6 czerwca 2017r. dokonał modyfikacji 

powyższych postanowień SIWZ w następujący sposób: 

Kryteria oceny oferty. 

Lp. 

Kryteria oceny 

Znaczenie 

(waga) 


C – Cena oceniana brutto 

20 pkt 

Is– Liczba ( ilość) supermarketów* w miejscowości: R., W. Ś., R., R., P., 

Ż

., Ś., M., J2., J., S., S2., G., T.Ś. 

30 pkt 

Ip – Łączna ilość punktów (placówek) handlowych i gastronomicznych na 

terenie - bez supermarketów w miejscowości: R., W. Ś., R., R., P., Ż., Ś., 

M., J., J2., S, S 2, G., T. Ś. 

50 pkt 

RAZEM 

100 pkt 

*Supermarket  -  pod  tym  pojęciem  Zamawiający  rozumie  placówkę  handlową  o 

powierzchni  sprzedażowej  powyżej  400m

,  prowadzącą  sprzedaż  głównie  w  systemie 

samoobsługowym oferującą szeroki asortyment artykułów żywieniowych. 

1.W  przypadku,  gdy  do  postępowania  złożone  zostaną  co  najmniej  dwie  oferty  nie 

podlegające  odrzuceniu,  punkty  przyznane  danej  ofercie  zostaną  obliczone  wg  poniższego 

wzoru: 

OLP = C + Is +Ip 

gdzie: 

C – ilość punktów uzyskanych w kryterium „cena”. 

Is – ilość punktów uzyskanych w kryterium „ supermarket” 

Ip  –  ilość  punktów  uzyskanych  w  kryterium  „łączna  ilość  punktów  (placówek) 

handlowych i gastronomicznych ogółem. 

Zasady przydzielania punktów są następujące: 

A.  Kryterium: CENA – C 

Minimalna cena oceniana brutto 

-----------------------------------------------   * 20 pkt 

Cena ocenianej badanej oferty brutto 

Maksymalna ilość punktów do zdobycia dla kryterium C wynosi 20 pkt. 

Ceny  należy  podać  w  walucie  krajowej  –  PLN.  Oferty  w  walutach  obcych  będą 

odrzucone. 

Ocenie podlegać będzie cena całkowita brutto oferty. 

Pod pojęciem ceny należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ustęp 1 pkt. 1 ustawy z 

dnia 09 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014, poz. 915). 

Cenę  należy  ustalić  jako  cenę  brutto  za  dostawę  1  szt.  bonu  żywieniowego  o  wymaganym 


przez  zamawiającego  nominale  i  ująć  w  niej  wszystkie  koszty,  których  poniesienie  jest 

niezbędne dla prawidłowego zrealizowania przedmiotu zamówienia.  

Zgodnie  z  opinią  opublikowaną  na  stronie  internetowej  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  w sprawie  stosowania  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w 

oparciu o art. 15 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z 2003r.,  Nr  153,  poz.  1503  z  późn.  zm.)  przy  zakupie 

bonów  podlegających  wymianie  na  towary  lub  usługi,  oferowanie  poniżej  lub  powyżej  ich 

wartości  nominalnej  jest  utrudnieniem  dostępu  do  rynku,  stanowiącym  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. 

B.Kryterium: Supermarket- Is 

                     Łączna ilość supermarketów ogółem oferty badanej 

C =    --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- * 30 pkt 

                    Najwyższa wykazana łączna ilość supermarketów ogółem   

Maksymalna ilość punktów do zdobycia dla kryterium „Is” wynosi 30 pkt 

C.  Kryterium:  Ip  –  ilość  punktów  uzyskanych  w  kryterium  „łączna  ilość  punktów 

(placówek) handlowych i gastronomicznych ogółem”. 

       łączna ilość punktów (placówek) handlowych i gastronomicznych  

       ogółem oferty badanej  

Ip = ------------------------------------------------------------------------------------- 

* 50 pkt 

        najwyższa wykazana łączna ilość punktów  (placówek)  

        handlowych i gastronomicznych ogółem  

Maksymalna ilość punktów do zdobycia dla kryterium „Ip” wynosi 50 pkt 

3.Zamawiający, w przypadku stwierdzenia - wg stanu na dzień otwarcia ofert - błędów w 

wykazie placówek handlowych / gastronomicznych, wdroży: 

a. 

postępowanie  przewidziane  dyspozycjami  art.  26  ust  3,  3a  i  4  Ustawy,  gdy 

Wykonawca nie spełnia warunku co do minimalnej ilości placówek wymaganej w SIWZ, 

b. 

postępowanie wyjaśniające przewidziane dyspozycją art. 87 ust 1 Ustawy, gdy 

Wykonawca  spełnia  warunek  co  do  minimalnej  ilości  placówek  wymaganej  przez 

Zamawiającego,  a następnie  skoryguje  wykaz  placówek  nie  uznając  placówek 

w następujących przypadkach: 


a)  placówka  jest  niezgodna  z  definicją  placówki  handlowej/  gastronomicznej, 

określoną w pkt 6. Załącznika nr 1 SIWZ; 

b)  placówka jest remontowana, 

c)  placówka została przeniesiona pod inny niż wskazany w wykazie adres, 

d)  placówka ujęta w wykazie placówek handlowych/ gastronomicznych nie istnieje; 

e)  ta  sama  placówka  została  ujęta  w  kilku  pozycjach  wykazu,  Zamawiający  uzna 

tylko jedną placówkę;  

f) 

placówka  ujęta  w  wykazie  placówek  handlowych/  gastronomicznych  została 

zlikwidowana, 

g)  placówka  oferuje  w  sprzedaży  detalicznej  wyłącznie:  słodycze,  gumy  do  żucia, 

wyroby  cukiernicze,  lody,  owoce,  warzywa,  napoje,  chipsy,  paluszki,  odżywki  dla 

sportowców, suplementy diety itp. 

4.Za  najkorzystniejszą  zostanie  uznana  oferta,  która  otrzyma  największą  ilość  punktów 

OLP. 

5.Wyliczenie  punktów  zostanie  dokonane  z  dokładnością  do  8  miejsc  po  przecinku, 

zgodnie z matematycznymi zasadami zaokrąglania.  

Izba  ustaliła  również,  że  Zamawiający  w  pkt  1  załącznika  nr  1  postanowił,  że 

przedmiot  zamówienia  został  opisany  w  oparciu  o  art.  232  kodeksu  pracy  oraz 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i 

napojów (Dziennik Ustaw z 1996r. Nr 60, poz. 279). 

Opierając  się  o  powyższe  zmienione  postanowienia  SIWZ  Izba  doszła  do 

przekonania, że zarzuty przedstawione w odwołaniu nie znajdują uzasadnienia. 

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  w  treści  odwołania  wskazano 

na naruszenie  przepisów  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2003  r.  Nr  153,  poz.  1503,  z  późn.  zm.),  jednak  nie 

powiązano tego naruszenia z przepisami ustawy Pzp.  

Wymaga  zauważenia,  że  ustawa  Pzp  w art.  7  ust.  1  i  art.93  ust.3  nie  odsyła 

bezpośrednio do przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tak jak czyni to np. w art. 

8  ust.  3  czy  w  art.  89  ust.  1  pkt  3,  zatem  możliwość    powoływania  się  na  powyższe 

naruszenia przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wydaje się nietrafna. 


Poza  tym  Odwołujący,  nawet  nie  wykazał  przesłanek  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  i  nie  odniósł  się  do  podnoszonego  naruszenia  przepisu 

art. 15 powołanej wyżej ustawy.  

Następnie Izba stanęła na stanowisku, że postanowienie pkt 1 załącznika nr 1 nie jest 

równoznaczne  z obowiązkiem dokonania przez  Zamawiającego dodatkowych ustaleń treści 

SIWZ  z  reprezentatywną  organizacją  związkową,  jako,  że  procedura  ta  nie  została 

przywołana wprost w SIWZ. 

Izba uznała przy tym, że Odwołujący nie udowodnił, że postanowienia porozumienia z 

dnia  20  grudnia  2004r.  w  zakresie  posiłków  profilaktycznych,  na  które  się  powołuje  nie  są 

realizowane. 

Przedstawiony  w  sprawie  materiał  dokumentacyjny  ilustruje,  że  podejście  różnych 

reprezentacji związkowych w rozpatrywanej materii, tj. dotyczącej możliwości dopuszczenia 

sklepów  wielkopowierzchniowych  nie  jest  jednolite(  vide:  pismo  z  dnia  11  kwietnia 

2017r.organizacji związków zawodowych i pismo z dnia 7 czerwca 2017r. innych organizacji 

związkowych). 

Ostatecznie,  Izba  nie  uznała  za  trafne  stanowiska  Odwołującego,  że  Zamawiający 

określił  kryteria  oceny  ofert  w  sposób  odnoszący  się  do  właściwości  Odwołującego,  a  w 

szczególności  jego  wiarygodności  ekonomicznej,  technicznej  lub  finansowej  wbrew 

dyspozycji przepisu art.93 ust.3 ustawy Pzp. 

Poza  sporem  jest,  że  Odwołujący  jest  podmiotem,  który  może  realizować  dostawy 

zgodne z przedmiotem zamówienia, co potwierdzają złożone przez niego referencje, a zatem 

jego reputacja w tym zakresie znajduje potwierdzenie, co do jego wiarygodności. 

Powoływanie  się  przez  Odwołującego  na  okoliczności  utrudnionego  kontraktowania 

ze  sklepami  wielkopowierzchniowymi  nie  leży  w  sferze  jego  wiarygodności  jako  podmiotu 

realizującego bony zakupowe, lecz dotyczy jego umiejętności negocjacyjnych oraz zdolności 

akceptacji  warunków  kontraktowych  przynoszących  mniejszą  marżę  niż  przez  niego 

oczekiwana w stosunkach ze sklepami wielkopowierzchniowymi. 

Według zapatrywania Izby Zamawiający ma prawo kształtować kryteria oceny ofert w 

postępowaniu  przetargowym  w  taki  sposób,  aby  odpowiadało  ono  uzasadnionym  jego 

potrzebom,  a  w  konsekwencji  oczekiwaniom  jego  pracowników,  co  wykazał  w  załączonych 

dowodach D1-D4. 


Należy wskazać, że stosownie do art.93 ust.2 ustawy Pzp kryteriami oceny ofert są 

cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, 

w szczególności: 

1)   jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; 

2)   aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których 

mowa w art. 22 ust. 2, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb 

użytkowników; 

3)   aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu 

zamówienia; 

4)   aspekty innowacyjne; 

5)   organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do 

realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; 

6)   serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin 

dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji. 

W  związku  z  powyższym  brzmieniem  tego  przepisu  Zamawiający  może  w  każdym 

przypadku dobierać takie kryteria oceny ofert, które odnoszą się do przedmiotu zamówienia i 

odpowiadają realizacji jego obowiązku ustawowego, a w omawianym przypadku do sklepów 

wielkopowierzchniowych, w których może być realizowana cześć zamówienia. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

                                                                       Przewodniczący:…………………………