KIO 948/16 WYROK dnia 15 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 948/16 

WYROK 

z dnia 15 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Paulina Zielenkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  14  czerwca  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

2  czerwca  2016  r.    przez 

wykonawcę 

Biuro Projektów L. Ł. Sp. z o.o. Sp.k., ul. Dolnych Młynów 7/7,            31-124 

Kraków  w  postępowaniu  prowadzonym  przez

Akademię  Muzyczną  im.  Feliksa 

Nowowiejskiego w Bydgoszczy, ul. Juliusza Słowackiego 7, 85-008 Bydgoszcz 

przy  udziale  wykonawcy 

„PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Chłopickiego  7/9,  lok.  62,               

04-314  Warszawa  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  braku  w  pracy 

konkursowej  Przystępującego  reżyserki  znajdującej  się  w  sąsiedztwie  sali 

koncertowo  –  kameralnej,  jak  i  braku  reżyserki  w  sąsiedztwie  sali  koncertowo  -

organowej,  w  zakresie  pozostałych  zarzutów  oddala  odwołanie  i  nakazuje 

Zamawiającemu  unieważnienie  wyboru  pracy  konkursowej  Przystępującego  - 

wykonawcy  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Chłopickiego  7/9,  lok.  62,  04-314 

Warszawa.  


2.  kosztami  postępowania  obciąża  Akademię  Muzyczną  im.  Feliksa  Nowowiejskiego            

w Bydgoszczy, ul. Juliusza Słowackiego 7, 85-008 Bydgoszcz i:   

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Biuro 

Projektów  L.  Ł.  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  ul.  Dolnych  Młynów  7/7,  31-124  Kraków 

tytułem wpisu od odwołania;

zasądza od

 Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 

ul. Juliusza Słowackiego 7, 85-008 Bydgoszcz na rzecz Biura Projektów L. Ł. 

Sp. z o.o. Sp.k., ul. Dolnych Młynów 7/7, 31-124 Kraków kwotę w wysokości 18 

870 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy osiemset siedemdziesiąt złotych zero 

groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu 

od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Bydgoszczy. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 948/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  formie  konkursu  o  wartości  powyżej  kwot 

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp pn: „Konkurs na prace 

projektowe  dotyczące  opracowania  koncepcji  urbanistyczno-architektonicznej  obiektu 

Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy przy ul. Chodkiewicza 9-11 

w  Bydgoszczy”,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych 

Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2016/S 006 - 006851 z 09.01.2016 r., przez 

Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, ul. Juliusza Słowackiego 7, 

85-008 Bydgoszcz zwaną dalej: „Zamawiającym”. 

W  dniu  23.05.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wynikach  konkursu              

i  przyznaniu  I  nagrody  za  zajecie  I  miejsca  pracy:  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,                      

ul. Chłopickiego 7/9, lok. 62, 04-314 Warszawa zwany dalej: „PLUS 3-Architekci” Sp. z o.o.” 

albo „Przystępującym”. Z kolei II miejsce zajęła praca: Biura Projektów L. Ł. Sp. z o.o. Sp.k., 

ul.  Dolnych  Młynów  7/7,  31-124  Kraków  zwanego  dalej:  „Biura  Projektów  L.  Ł.  Sp.  z  o.o. 

Sp.k.” albo „Odwołującym”

W  dniu  02.06.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  wpłynęło  odwołanie                 

Biura  Projektów  L.  Ł.  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  Kopia  odwołania  Zamawiający  otrzymał  

w dniu 02.06.2016 r. (faxem). Zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 122 ust. 1 i 2

 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164) zwanej dalej: „Pzp”

 w zw. z pkt III.4 Regulaminu Konkursu 

na  prace  projektowe  dotyczące  opracowania  koncepcji  urbanistyczno-architektonicznej 

obiektu  Akademii  Muzycznej  im.  Feliksa  Nowowiejskiego  w  Bydgoszczy  przy  

ul.  Chodkiewicza  9-11,  nr  A2020.ZP.2015.21,  zwanego  dalej:  „Regulaminem  Konkursu"  

w zw. z pkt A.3 Programu funkcjonalno-użytkowego, stanowiącego zał. nr 1 do Regulaminu 

Konkursu,  zwanego  dalej  „PFU"  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  1  i  3  zał.  nr  2  do  Regulaminu 

Konkursu, zwanego dalej: „Regulaminem Sądu Konkursowego" w zw. z pkt III.l Regulaminu 

Konkursu  i  §  28  ust.  3  pkt  6  uchwały  nr  UV/1177/14  Rady  Miasta  Bydgoszczy  z  26  marca 

2014  r.  w  sprawie  miejscowego  planu  zagospodarowania  przestrzennego  „Bocianowo-

Chodkiewicza"  w  Bydgoszczy  (Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.2014.1098)  zwana  dalej:  „Uchwałą  nr 

UV/1177/14  Rady  Miasta  Bydgoszczy  z  26  marca  2014  r.”  poprzez  wybór  jako  najlepszej 

pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada 


warunkom  opisanym  w  pkt  III.4  Regulaminu  Konkursu  i  pkt  A.3  PFU,  bowiem  zakłada 

powierzchnię  zabudowy  przekraczającą  wyznaczone  w  projekcie  4.500  m

  o  500  m

,  a  w 

pianie  miejscowym  dopuszczalną  powierzchnię  zabudowy  (15%  powierzchni  działki)  

w wysokości 4.559,89 m

 o 440 m

, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, która nie 

spełnia podstawowych wymogów w zakresie parametrów projektu, 

2. art. 122 ust 1 i 2 Pzp w zw. z pkt III.4 Regulaminu Konkursu i pkt A.2 PFU w zw. z § 9 ust. 

1  pkt  1  i  3  Regulaminem  Sądu  Konkursowego  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy 

uczestnika  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom 

opisanym  w  pkt  III.4  i  pkt  A.2  PFU,  bowiem  nie  zapewnia  czytelności  i  strefowania  funkcji,  

a także możliwości niezależnego funkcjonowania poszczególnych części obiektu, tj. zespołu 

sal  koncertowych,  domu  studenta,  administracji  i  dydaktyki,  jednocześnie  komplikując 

możliwość ich użytkowania oraz mieszając funkcje, a zatem jako najlepsza została wybrana 

praca, która nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie parametrów projektu, 

3. art. 122 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z pkt A.6.1.3 PFU w zw. z § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminem 

Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom  opisanym  w  pkt  A.6.1.3  PFU, 

bowiem  nie  przewiduje  baru  z  zapleczem  i  strefą  konsumpcyjną  ze  stolikami,  a  zatem  jako 

najlepsza  została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie 

parametrów projektu, 

4.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.5.4  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  1  i  3  Regulaminem 

Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.1.5.4 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem 

przewiduje  usytuowanie  reżyserki  poza  bezpośrednim  sąsiedztwem  sali  koncertowo-

kameralnej, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych 

wymogów w zakresie parametrów projektu, 

5.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.7.3  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego wraz  z technika sceniczną i w  zw. z § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminem 

Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.1.7.3 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem 

przewiduje  usytuowanie  reżyserki  poza  bezpośrednim  sąsiedztwem  sali  koncertowo  - 

organowej, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych 

wymogów w zakresie parametrów projektu, 

6.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.10.2  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego wraz z technika sceniczną w zw. z § 9 ust. 1 pkt. 1 i 3 Regulaminem 


Sądu Konkursowego, poprzez wybór jako najlepszej pracy uczestnika „PLUS 3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.l.10.2 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem  nie 

spełnia  wymogów  wysokościowych  dotyczących  pomieszczeń  prób  indywidualnych,  

w których wymagana wysokość wynosi 4 m wobec zaproponowanych 3,25 m, a zatem jako 

najlepsza  została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie 

parametrów projektu, 

7. art. 122 ust. 1 i 2 Pzp w zw.  z § 70 i § 244  ust. 3 rozporządzenia  Ministra Infrastruktury            

z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki 

i ich usytuowanie (t.j. Dz.U.2015.1422), zwanego dalej: „Rozporządzeniem” w zw. z § 9 ust. 

1  pkt.  1  i  3  Regulaminem  Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy 

uczestnika  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom 

opisanym  w  §  70  Rozporządzenia,  bowiem  przewiduje  nachylenie  pochylni  związanych  

z  budynkiem  ponad  dopuszczalne  sześć  punktów  procentowych,  a  zatem  jako  najlepsza 

została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie  parametrów 

projektu i przepisów techniczno-budowlanych, 

8.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  §  238  Rozporządzenia  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt.  1  i  3 

Regulaminem  Sądu  Konkursowego  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS 

3-Architekci” Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w § 238 

Rozporządzenia,  bowiem  przewiduje  jedno  wyjście  ewakuacyjne  zamiast  dwóch,  a  zatem 

jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie 

parametrów projektu i przepisów techniczno-budowlanych. W związku z czym wnosił o: 

1.  nakazanie  unieważnienia  czynności  Zamawiającego  z  23.05.2016  r.  -  rozstrzygnięcia             

i  ogłoszenia  wyników  konkursu,  nakazanie  powtórzenia  czynności  rozstrzygnięcia  w/w 

konkursu,  wyboru  projektu  (pracy  konkursowej)  przedstawionego  przez  Odwołującego, 

któremu w rozstrzygnięciu i ogłoszeniu, których unieważnienia żąda Odwołujący, przyznano 

II nagrodę, ogłoszenia nowych wyników konkursu i przyznanie Odwołującemu I nagrody, 

2.  ewentualnie,  na  wypadek  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,                          

o unieważnienie tej umowy, 

3.  ewentualnie,  na  wypadek  stwierdzenia,  że  doszło  do  zawarcia  umowy  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  w  okolicznościach  dopuszczonych  w  ustawie,  o  stwierdzenie 

naruszenia przepisów ustawy, 

4.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  wpisu  oraz  uzasadnionych  kosztów  Odwołującego,  w  szczególności 

kosztów  związanych  z  dojazdem  na  rozprawę  lub  posiedzenie  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika w wysokości 3.600 zł. 

  Do  konkursu  zgłoszono  18  prac.  Wśród  nich  znalazły  się  praca  Odwołującego  oraz 


„PLUS 3-Architekci” Sp. z o.o. 23.05.2016 r. Zamawiający ogłosił wyniki konkursu, w którym 

pierwszą  nagrodę  przyznał  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.  (30.000  zł  oraz  zaproszenie  do 

negocjacji  warunków  umowy  na  szczegółowe  opracowanie  pracy  konkursowej  w  trybie 

zamówienia z wolnej ręki), natomiast drugą nagrodę przyznał Odwołującemu (20.000 zł). Co 

istotne,  przewodniczący  sądu  konkursowego  wyraził  sprzeciw  wobec  wyboru  laureata 

pierwszego  miejsca  wskazując,  że  uważa  go  za  błędny  z  punktu  widzenia  jakości 

architektury i jej walorów stylistycznych dla tej funkcji. 

  W pkt III.4 Regulaminu Konkursu i pkt A.3 PFU podano charakterystyczne parametry 

określające  wielkość  obiektu,  określając  maksymalną  powierzchnię  zabudowy  na  poziomie 

4.500  m

.  §  9  ust.  1  pkt  1  i  3  Regulaminem  Sądu  Konkursowego  stanowi,  że  prace  będą 

oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-użytkowych  i  trafności  przyjętych 

rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,  a  zatem  również  pod  kątem 

przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych.  Praca  wybrana  jako  najlepsza  nie 

spełnia tego warunku, bowiem zakłada zabudowę na powierzchni terenu 5.000 m

, a zatem 

o 500 m

 więcej niż określona w Regulaminie Konkursu i PFU. Co więcej, zgodnie z § 28 ust. 

3  pkt  6  uchwały  nr  LIV/1177/14  Rady  Miasta  Bydgoszczy  z  26.03.2014  r.  w  sprawie 

miejscowego 

planu 

zagospodarowania 

przestrzennego 

„Bocianowo-Chodkiewicza"  

w  Bydgoszczy  (Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.2014.1098)  powierzchnia  zabudowy  terenu  nie  może 

być  większa  niż  15%  powierzchni  działki  budowlanej.  Z  uwagi  na  to,  że  działka  ma 

powierzchnię  30.399  m

,  dopuszczalna  powierzchnia  zabudowy  wynosi  maksymalnie 

4.559,89  m

,  tymczasem  zwycięski  projekt  przekracza  tę  powierzchnię  o  440  m

,  co  nie 

powinno mieć miejsca, bowiem uczestnik zobowiązany jest na podstawie pkt III.l Regulaminu 

Konkursu do przestrzegania zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 

Mając  na  uwadze  art.  122  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace 

konkursowe zgodnie z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o konkursie, a także art. 122 ust. 

2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac 

konkursowych  najlepszą  pracę  konkursową,  należy  stwierdzić,  że  sąd  konkursowy 

rozstrzygnął  konkurs  w  sposób  sprzeczny  z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy 

konkursowej zwycięzcy z pominięciem kryteriów określonych w ogłoszeniu, w tym w pkt III.4 

Regulaminu Konkursu i pkt A.3 PFU, tymczasem praca konkursowa Odwołującego spełniała 

te kryteria, co uzasadnia wniosek, że prawidłowe przeprowadzenie konkursu doprowadziłoby 

do wyboru pracy Odwołującego. 

  W  pkt  III.4  Regulaminu  Konkursu  i  pkt  A.2  PFU  określono  ogólne  założenia 

projektowe,  zgodnie  z  którymi  budynek  powinien  stanowić  spójny  organizm,  natomiast jego 

poszczególne  części  wmuszą  posiadać  możliwość  niezależnego  funkcjonowania  w  taki 

sposób,  by  zapewnić  czytelność  i  strefowanie  funkcji.  Praca  wybrana  jako  najlepsza  nie 

spełnia tych wymagań, ponieważ sale gimnastyczna i baletowa wraz z pokojami do ćwiczeń 


została zlokalizowana w piwnicy w sąsiedztwie zaplecza sal koncertowych, a na balkony tych 

sal  prowadzą  schody  służące  do  obsługi  części  dydaktycznej  oraz  akademika.  Powyższe 

stanowi o braku czytelności i strefowania funkcji, komplikując użytkowanie budynku z uwagi 

na  przemieszanie  funkcji.  Mając  na  uwadze  art.  122  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd 

konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  z  kryteriami  określonymi  w  ogłoszeniu                    

o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  rozstrzyga 

konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych  najlepszą  pracę  konkursową,  należy 

stwierdzić, że sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs w sposób sprzeczny z ustawą, albowiem 

dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów  określonych                       

w  ogłoszeniu,  w  tym  w  pkt  III.4  Regulaminu  Konkursu  i  pkt  A.2  PFU,  tymczasem  praca 

konkursowa  Odwołującego  spełniała  te  kryteria  (podział  funkcji  w  projekcie  Odwołującego 

jest jednoznaczny), co uzasadnia wniosek, że konkurs przeprowadzono z naruszeniem Pzp 

Zgodnie  z  pkt  A.6.1.3  PFU  foyer  (kuluary)  przewiduje  się  następujące  funkcje 

uzupełniające:  bar  z  zapleczem  i  strefą  konsumpcyjną  ze  stolikami,  blok  sanitariatów, 

szatnie.  §  9  ust.  1  pkt  1  i  3  Regulaminu  Sądu  Konkursowego  stanowi,  że  prace  będą 

oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-użytkowych  i  trafności  przyjętych 

rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,  a  zatem  również  pod  kątem 

przestrzegania  przepisów  techniczno-  budowlanych.  Zwycięski  projekt  nie  zawiera  w  foyer 

(kuluarach)  baru  z  zapleczem  i  strefą  konsumpcyjną  ze  stolikami.  Nawet  jeżeli  uznać,  że 

zwycięzca traktuje przestrzeń pod wspartą na słupach wyższą częścią budynku jako bar, to 

powierzchnia  ta  przekracza  dozwoloną  przez  miejscowy  plan  zagospodarowania 

przestrzennego, Regulamin Konkursu i PFU powierzchnię zabudowy. Mając na uwadze art. 

122  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  

z  kryteriami  określonymi  w  ogłoszeniu  o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  

z  którym  sąd  konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych 

najlepszą  pracę  konkursową,  należy  stwierdzić,  że  sąd  konkursowy  rozstrzygnął  konkurs  

w  sposób  sprzeczny  z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  

z  pominięciem  kryteriów  określonych  w  ogłoszeniu,  w  tym  w  pkt  A.6.1.3  PFU,  tymczasem 

praca  konkursowa  Odwołującego  spełniała  te  kryteria  (w  projekcie  bar  oznaczono  jako 

kawiarnia), co uzasadnia wniosek, że konkurs przeprowadzono z naruszeniem Pzp 

Pkt A. 1.5.4 PFU do Projektu akustyki i systemu elektroakustycznego wraz z technika 

sceniczną  stanowi,  że  w  bezpośrednim  sąsiedztwie  sali  koncertowo-  kameralnej  powinny 

znajdować  się  w  szczególności  następujące  pomieszczenia:  reżyserka  dźwięku, 

pomieszczenie  do  realizacji  oświetlenia,  projekcji  filmowych  i  realizacji  dźwięku  w  czasie 

projekcji,  podręczny  magazyn  dla  ekipy  obsługującej  technikę  sceniczną,  trzy  garderoby  

z  toaletami  dla  muzyków  i  solistów,  pomieszczenie  dla  inspicjenta.  §  9  ust.  1  pkt.  1  i  3 

Załącznika  stanowi,  że  prace  będą  oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-


użytkowych  i  trafności  przyjętych  rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,             

a  zatem  również  pod  kątem  przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych.  Wbrew 

powyższym  wymaganiom  Zwycięska  praca  przewiduje  usytuowanie  reżyserki  poza 

bezpośrednim  sąsiedztwem  sali  koncertowo-kameralnej.  Mając  na  uwadze  art.  122  ust.  1 

Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  z  kryteriami 

określonymi  w  ogłoszeniu  o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd 

konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych  najlepszą  pracę 

konkursową, należy stwierdzić, że sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs w sposób sprzeczny 

z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów 

określonych  w  ogłoszeniu,  w  tym  w  pkt  A.  1.5.4  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  co  uzasadnia  wniosek,  że  prawidłowe 

przeprowadzenie konkursu doprowadziłoby do wyboru pracy Odwołującego. 

Pkt A. 1.7.3 PFU do Projektu akustyki i systemu elektroakustycznego wraz z technika 

sceniczną  stanowi,  że  w  bezpośrednim  sąsiedztwie  sali  koncertowo-  organowej  powinny 

znajdować  się  w  szczególności  następujące  pomieszczenia:  reżysernia  dźwięku,  dwie 

garderoby  z  toaletami  dla  solistów.  §  9  ust.  1  pkt.  1  i  3  Załącznika  stanowi,  że  prace  będą 

oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-użytkowych  i  trafności  przyjętych*, 

rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,  a  zatem  również  pod  kątem 

przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych.  Wbrew  powyższym  wymaganiom 

Zwycięska  praca  przewiduje  usytuowanie  reżyserni  poza  bezpośrednim  sąsiedztwem  sali 

koncertowo-organowej.  Mając  na  uwadze  art.  122  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd 

konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  z  kryteriami  określonymi  w  ogłoszeniu                    

o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  rozstrzyga 

konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych  najlepszą  pracę  konkursową,  należy 

stwierdzić, że sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs w sposób sprzeczny z ustawą, albowiem 

dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów  określonych                       

w ogłoszeniu,  w tym w  pkt A.l.7.3 PFU do Projektu akustyki i systemu elektroakustycznego 

wraz z technika sceniczną, tymczasem praca konkursowa Odwołującego spełniała te kryteria 

(w  projekcie  Odwołującego  reżysernia  przylega  do  sali  koncertowo  -  organowej),  co 

uzasadnia wniosek, że konkurs przeprowadzono z naruszeniem Pzp. 

Pkt  A.  1.10.2  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  

z technika sceniczną stanowi, że sale do prób indywidualnym powinny mieć przynajmniej 4 

m wysokości. § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminu Sądu Konkursowego stanowi, że prace będą 

oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-użytkowych  i  trafności  przyjętych 

rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,  a  zatem  również  pod  kątem 

przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych.  Wbrew  powyższym  wymaganiom 

Zwycięska  praca  przewiduje  sale  do  prób  indywidualnych  o  wysokości  3,25  m.  Mając  na 


uwadze  art.  122  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace  konkursowe 

zgodnie  z  kryteriami  określonymi  w  ogłoszeniu  o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp, 

zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac 

konkursowych  najlepszą  pracę  konkursową,  należy  stwierdzić,  że  sąd  konkursowy 

rozstrzygnął  konkurs  w  sposób  sprzeczny  z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy 

konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów  określonych  w  ogłoszeniu,  w  tym  w  pkt  A. 

1.10.2 PFU do Projektu akustyki i systemu elektroakustycznego wraz z technika sceniczną, 

co uzasadnia wniosek, że prawidłowe przeprowadzenie konkursu doprowadziłoby do wyboru 

pracy Odwołującego. §  70  Rozporządzenia  określa  maksymalne  nachylenie  pochylni 

związanych z budynkiem. § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminu Sądu Konkursowego stanowi, że 

prace  będą  oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań  funkcjonalno-użytkowych  i  trafności 

przyjętych  rozwiązań  architektonicznych  i  materiałowych  projektu,  a  zatem  również  pod 

kątem  przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych.  W  przypadku  zwycięskiej  pracy 

maksymalne nachylenie pochylni winno wynosić maksymalnie 6%, bowiem jest to pochylnia 

na  zewnątrz  budynku  bez  przekrycia  dla  ruchu  pieszego  i  dla  osób  niepełnosprawnych 

poruszających  się  przy  użyciu  wózka  inwalidzkiego  o  wysokości  ponad  0,5  m,  z  tym  że 

pochylnie  o  długości  ponad  9  m  powinny  być  podzielone  na  krótsze  odcinki  przy 

zastosowaniu  spoczników  o  długości  co  najmniej  1,4  m,  tymczasem  z  projektu  wynika,  że 

nachylenie pochylni przekracza sześć punktów procentowych. Mając na uwadze art. 122 ust. 

1  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  z  kryteriami 

określonymi  w  ogłoszeniu  o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd 

konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych  najlepszą  pracę 

konkursową, należy stwierdzić, że sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs w sposób sprzeczny 

z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów 

określonych  w  ogłoszeniu,  w  tym  w  §  70  Rozporządzenia,  tymczasem  praca  konkursowa 

Odwołującego spełniała  te kryteria, co  uzasadnia  wniosek,  że  prawidłowe  przeprowadzenie 

konkursu doprowadziłoby do wyboru pracy Odwołującego. 

  §  238  Rozporządzenia  stanowi,  że  pomieszczenie  powinno  mieć  co  najmniej  dwa 

wyjścia ewakuacyjne oddalone od siebie o co najmniej 5 m. § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminu 

Sądu  Konkursowego  stanowi,  że  prace  będą  oceniane  pod  kątem  trafności  rozwiązań 

funkcjonalno-użytkowych i trafności przyjętych rozwiązań architektonicznych i materiałowych 

projektu,  a  zatem  również  pod  kątem  przestrzegania  przepisów  techniczno-budowlanych. 

Zwycięski  projekt  odpowiada  warunkom  opisanym  w  §  238  Rozporządzenia,  bowiem 

przewiduje jedno wyjście ewakuacyjne zamiast dwóch. Mając na uwadze art. 122 ust 1 Pzp, 

zgodnie  z  którym  sąd  konkursowy  ocenia  prace  konkursowe  zgodnie  z  kryteriami 

określonymi  w  ogłoszeniu  o  konkursie,  a  także  art.  122  ust.  2  Pzp,  zgodnie  z  którym  sąd 

konkursowy  rozstrzyga  konkurs,  wybierając  spośród  prac  konkursowych  najlepszą  pracę 


konkursową, należy stwierdzić, że sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs w sposób sprzeczny 

z  ustawą,  albowiem  dokonał  oceny  pracy  konkursowej  zwycięzcy  z  pominięciem  kryteriów 

określonych  w  ogłoszeniu,  w  tym  w  §  238  Rozporządzenia,  tymczasem  praca  konkursowa 

Odwołującego spełniała  te kryteria, co  uzasadnia  wniosek,  że  prawidłowe  przeprowadzenie 

konkursu doprowadziłoby do wyboru pracy Odwołującego. 

Zamawiający  w  dniu  06.06.2016  r.  wezwał  (e-mailem)  w  trybie  art.  185  ust.1  Pzp 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym. 

W dniu  08.06.2016  r. (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  „PLUS  3-Architekci”  Sp.            

z  o.o.  zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego. 

Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

Odnośnie  zarzut  1.  Powierzchnia  zabudowy  w  projekcie  konkursowym  liczona  jest 

zgodnie  z  obowiązującą  normą  PN-ISO  9836.  Ocena  prawidłowości  obliczeń,  oraz  ich 

zgodności  z  zapisami  Miejscowego  Planu  Zagospodarowania  „Bocianowo  -  Chodkiewicza" 

(UCHWAŁA Nr UV/1177/14 RADY MIASTA BYDGOSZCZY z dnia 26 marca 2014 r.) nastąpi 

na  etapie  wniosku  o  pozwolenie  na  budowę,  wówczas  projekt  nowej  siedziby  Akademii 

Muzycznej  im.  Feliksa  Nowowiejskiego  będzie  można  uznać  za  skończony  pod  względem 

wszelkich 

parametrów: 

zabudowy, 

kubatury, 

czy 

intensywności. 

Podkreślił, 

iż                                    

w postępowaniu konkursowym wybierano koncepcję, a nie projekt budowlano -wykonawczy. 

Koncepcja  podlegała  będzie  zmianom  i korektom  według  wytycznych  Zamawiającego,  stąd 

nie  można  jej  oceniać,  jak  dokumentacji  budowlano-wykonawczej.  Zwracamy  ponadto 

uwagę, że na etapie konkursu wiele parametrów zostało określone orientacyjnie, co wydaje 

się  słuszne  przy  obiekcie  i  działce  tej  wielkości.  Przykładowo  uwzględnienie  domu 

studenckiego  należało  ująć  jako  opcjonalne,  co  wskazuje,  że  Zamawiający  zakłada 

możliwość  korekty  programu  -  funkcjonalnego  na  kolejnych  etapach  projektowania  obiektu,                              

a  co  za  tym  idzie  parametrów  zabudowy.  Informacja  dotycząca  opcjonalności  akademika 

była zawarta w   wytycznych do konkursu, oraz wszelkie wątpliwości na ten temat rozwiano 

w odpowiedziach na pytania, udzielonych zgodnie z Regulaminem Konkursu. 

Odnośnie zarzutu 2. Nasza praca (koncepcja, której przyznano Nagrodę nr I) zakłada 

bardzo  i  czytelne  strefowanie  funkcji,  w  szczególności  poprzez  rozdział  poszczególnych 

bloków  funkcjonalnych  na  odrębne  kondygnacje,  oraz  zapewnienie  odrębnych  pionów 

komunikacyjnych i wejść. Zostało to naszym zdaniem trafnie dostrzeżone i docenione przez 

Sąd Konkursowy w sentencji rozstrzygnięcia. Zwrócił uwagę, że akademik umieszczony na 

dwóch  ostatnich  kondygnacjach  został  wyposażony  w  niezależną  windę  i  klatkę  schodową 

oraz  hall  na  parterze,  z  niezależnym  wejściem  z  zewnątrz.  Inne  elementy  komunikacji 

pionowej  pełnią  funkcję  dodatkową  lub  ewakuacyjną  i  będą  odpowiednio  zaprogramowane     


w  systemie  kontroli  dostępu.  Część  administracyjna  również  posiada  niezależne  wejście              

z  zewnątrz oraz komunikację pionową, na potrzeby tej tylko funkcji. W rozumieniu autorów 

opracowania  koncepcji,  intencją  Zamawiającego  było  uzyskanie  obiektu,  w  którym 

poszczególne  strefy  funkcjonalne  są  ze  sobą  logicznie  powiązane  i  uporządkowane,  a  nie 

stanowią niezależne strefy i jak np. oddzielne budynki. 

Odnośnie zarzutu 3. Z foyer dostępna jest bezpośrednio sala restauracyjna z barem. 

Ponadto,  nasz  Projektant  założył,  że  restauracja  będzie  dysponować  również  barem 

mobilnym, który może być wykorzystywany w różnych lokalizacjach jak foyer główne, ogród 

czy  taras  restauracji  (tak  zostało  to  pokazane  na  rzucie  parteru  pracy  konkursowej). 

Rozwiązanie  to,  naszym  zdaniem,  spełnia  oczekiwania  Zamawiającego,  jak  również 

poprawia elastyczności   funkcjonowania   tego   elementu,   bez   konieczności   budowania   

kolejnego   zaplecza gastronomicznego. 

Odnośnie  zarzutu  4.  Reżyserka  sali  koncertowo-kameralnej  została  zlokalizowana 

bezpośrednio  pod  tylną  częścią,  na  poziomie  -1.  Lokalizacja  ta  zapewnia  bardzo  korzystne 

warunki  dla  rozprowadzenia  kabli  techniki  elektro-akustycznej  pomiędzy  salą  a  reżyserką. 

Nasz  Projektant  zakłada,  że  kontakt  będzie  zrealizowany  jako  łącze  audio-video,  co  jest 

rozwiązaniem  wręcz  preferowanym  przez  wielu  reżyserów  dźwięku.  Ponadto,  zwracamy 

uwagę,  że  dzięki  temu  rozwiązaniu  reżyserka  ta  mogła  znaleźć  się  na  poziomie  -1,  gdzie 

również zostało zlokalizowane całe skrzydło innych pomieszczeń bloku reżyserii dźwięku. Ta  

bliskość  funkcjonalna  jest  bezsprzecznie    atutem    zwłaszcza,    że  jak  opisano  to                           

w  materiałach  konkursowych,  reżyserki  są  również  pomieszczeniami  dydaktycznymi 

Wydziału  Reżyserii  Dźwięku.  W  jego  ocenie,  Sąd  Konkursowy,  mając  w  swoim  składzie 

eksperta  w  dziedzinie  reżyserii  dźwięku,  jak  i  Pedagoga  Uczelni  niewątpliwie  dysponował 

bardzo fachową oceną tego rozwiązania. 

Odnośnie  zarzutu  5.  Zarzut  sformułowany  w  pkt.  5  Odwołania  należy  uznać  za 

bezzasadny. Reżyserka sali koncertowej organowej została zlokalizowana bezpośrednio pod 

salą, na poziomie -1. Uzasadnienie jak w pkt. 4. 

Odnośnie  zarzutu  6.  Stwierdził,  jakoby  wysokość  sal  dydaktyki  muzycznej  została              

w  pracy  zwycięskiej  określona  jako  3,25m.  Zgodnie  z  warunkami  konkursu  zostały 

przedstawione, dwa przekroje w skali 1:250, które na tym etapie określają wstępne i ogólne 

założenia  wysokościowe,  a  pokazują  wysokości  głównie  w  dwóch  najważniejszych  salach 

koncertowych  w  obiekcie  -  t.j.  sali  koncertowej  symfonicznej  i  sali  koncertowej  teatralno-

operowej.  Wymiar  ten  występuje  na  detalu  elewacji  w  skali  1:25,  co  jednak  nie  może  być 

uznane  za  regułę.  Rysunek  ten  pokazuje  zasadę  kształtowania  elewacji,  detal  jej 

wykończenia,  a  nie  wysokości  wszystkich  sal  dydaktycznych.  Ponadto  należy  stwierdzić,  iż 

program sal dydaktycznych Uczelni jest tak rozbudowany i różnorodny, że z pewnością będą 

to  musiały  być  sale  o  różnych  wysokościach,  z  uwzględnieniem  szczegółowych  opracowań 


akustycznych  dla  tych  sal  na  kolejnych  etapach  przygotowania  dokumentacji  projektowej. 

Znaczna część sal dydaktyki muzycznej została zlokalizowana na kondygnacjach (+3 ) i (+4) 

przykrytych  dachem  skośnym,  gdzie  możliwa  do  uzyskania  będzie  również  wysokość 

znacznie wyższa aniżeli 4m. 

Odnośnie  zarzutu  7.  Skarżący  nie  określił  jaką  pochylnię  ma  na  myśli  formułując 

zarzut.  Jedyna  pochylnia  zawarta  w  koncepcji  naszej  -  zwycięskiej  pracy  konkursowej  -  to 

pochylnia zjazdowa do garażu podziemnego i strefy dostaw. Jest to pochylnia przeznaczona 

tylko dla ruchu samochodów i nie ma żadnej potrzeby funkcjonalnej ani ewakuacyjnej, żeby 

dostosowywać  ją  dla  potrzeb  pieszych.  Pochylnia  ta  spełnia  wymagania  stawiane                          

w Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny 

odpowiadać budynki i ich usytuowanie  z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 75, poz. 690), 

wraz  z  późniejszymi  zmianami

  i  jako  pochylnia  niezadaszona  została  rozliczona  z  15% 

spadkiem. 

Odnośnie  zarzutu  8.  Skarżący  nie  określił,  dla  której  z  sal,  jego  zdaniem,  powinny 

zostać  zaprojektowane  dwa  wyjścia  ewakuacyjne.  Zdaniem  naszego  Projektanta  w  pracy 

konkursowej nie ma takiej sali, dla której wymagana ilość wyjść ewakuacyjnych jest za mała. 

Możemy  jedynie  domniemywać,  że  Skarżący  miał  na  myśli,  albo  salę  audytorium 

uczelnianego,  gdzie  na  poziomie  (+4)  znajduje  się  jedno  wyjście,  ale  drugie  wyjście 

ewakuacyjne  zostało  zaprojektowane  na  poziomie  (+5),  albo  salę  kameralną,  gdzie 

wprawdzie na foyer zastosowano jedno wyjście, natomiast  po stronie sali zapewniono dwa 

wyjścia  ewakuacyjne,  odsunięte  od  siebie  o  min.  5  m  (przedsionek  jest  już  traktowany  jak 

droga ewakuacyjna). 

Reasumując  w  ocenie  naszej  pracowni  -  uczestnika  konkursu,  któremu  przyznano, 

decyzją  Zamawiającego  (na  podstawie  oceny  Sądu  Konkursowego)  I  nagrodę

przedstawione  przez  Odwołującego  zarzuty  są  bezzasadne,  co  wykazano  powyżej.  Często 

wskazują one na nieprawidłowe odczytanie koncepcji (być może z braku dostępu do pełnego 

opracowania  konkursowego),  a  ich  charakter  uważamy  za  nieprawdziwy  i  nieadekwatny  do 

poziomu  szczegółowości  określonego  w  Regulaminie  Konkursu  na  etapie  oceny  prac 

konkursowych tak rozbudowanego obiektu architektonicznego. Wnosił o utrzymanie w mocy 

decyzji  Zamawiającego  o  wyborze  naszej  koncepcji  (przyznaniu  nam  nagrody  nr  I)  oraz                  

o  oddalenie  odwołania  Odwołującego  jako  całkowicie  bezzasadnego  i  zawierającego                    

w swojej treści zarzuty niezgodne z wymaganiami Regulaminu Konkursu.. 

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec  wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  


Skład 

orzekający 

Krajowej 

Izby 

Odwoławczej 

po 

zapoznaniu 

się  

przedstawionymi 

poniżej 

dowodami, 

po 

wysłuchaniu 

oświadczeń

jak  

i  stanowisk  stron  oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

 
Skład  orzekający  Izby  ustalił  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia.  Odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością 

poniesienia  szkody  w  przypadku  zarzutów  dotyczących  pracy  Przystępującego 

sklasyfikowanej  wyżej  niż  praca  Odwołującego,  ponieważ  w  świetle  postanowień 

Regulaminu  Konkursu  nie  można  wykluczyć,  że  sąd  konkursowy,  po  uwzględnieniu  tych 

zarzutów  i  uwzględnieniu  odwołania  przez  Izbę  i  w  konsekwencji  unieważnieniu  czynności 

zatwierdzenia  rozstrzygnięcia  konkursu,  przyznałaby  pracy  Odwołującego  I  miejsce                        

i  zarekomendowałby  pracę  Odwołującego  do  realizacji.  W  tym  zakresie  Izba  oparła  swoje 

stanowisko  w  tym  zakresie  na  wyroku  KIO  z  31.10.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO  2427/13  oraz 

wcześniejszym wyroku KIO z 15.02.2011 r.,  sygn. akt: KIO 211/11.  

W ocenie Izby, czynność unieważnienia wyboru pracy konkursowej Przystępującego - 

wykonawcy  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.  -  nie  prowadzi  do  konieczności  unieważnienia 

konkursu,  gdyż  istnieje  możliwość  wyłonienia  następnej  najlepszej  pod  względem 

merytorycznym pracy konkursowej bez przeprowadzania powtórnej oceny pozostałych prac 

konkursowych, która jest wykluczona z uwagi dokonaną już identyfikację autorów tych prac. 

Z kart ocen wynika nadto, iż praca konkursowa Odwołującego spełnia wszystkie wymagania 

odnośnie  zawartości  merytorycznej.  Po  obligatoryjnym  unieważnieniu  wyboru  pracy 

Przystępującego - wykonawcy „PLUS 3-Architekci” Sp. z o.o., możliwe jest zatem dokonanie 

wyboru pracy Odwołującego w celu pomyślnego zakończenia konkursu.  

Dodatkowo  podnosząc,  że  okolicznością  która  ostatecznie  przeważyła  za  uznaniem 

interesu Odwołującego - był fakt, że postanowienia Regulaminu Konkursu nie zawierają, jak 

ma to często miejsce, postanowienia uprawniającego Sąd Konkursowy do nie przyznawania 

I  nagrody  /Cz.  II  pkt  2  lit.  a  Regulaminu  Konkursu  –  względem  nagród  pieniężnych  - 

stwierdza jedynie, że: „Sąd konkursowy, (…) nie jest zobowiązany do przyznania wszystkich 

przewidzianych  wyżej  nagród”/.  Jednocześnie,  Izba  wskazuje,  że  w  Regulaminie  Konkursu               

w Cz. II pkt 2 lit. b – względem zaproszenia do negocjacji warunków umowy na szczegółowe 

opracowanie pracy konkursowej w trybie zamówienia z  wolnej ręki - stoi, że:  „W przypadku 

niewybrania  jednej  najlepszej  pracy  lub  niepowodzenia  negocjacji  warunków  umowy  na 

szczegółowe  opracowanie  z  autorem  najlepszej  pracy  w  terminie  2  miesięcy  od  dnia 

publikacji  rozstrzygnięcia  konkursu  z  przyczyn  lezących  po  stronie  autora  najlepszej  pracy 


konkursowej  Zamawiający  przewiduje  dodatkowe  nagrody.  W  przypadku  opisanym  wyżej 

Zamawiający  może  podjąć  negocjacje  z  autorami  kolejnych  nagrodzonych  prac,  zgodnie                   

z kolejnością przyznanych nagród”

Wynika  wiec  z  ostatniego  zdania,  że  sam  Sąd  Konkursowy  przewiduje  dodatkowe 

nagrody i negocjacje z autorem kolejnej nagrodzonej pracy. W tym zakresie Cz. II pkt 2 lit. a 

Regulaminu  Konkursu  nie  ma  też  wyraźnego  zastrzeżenia  o  możliwości  nie  przyznania                  

I  nagrody.  Należy  podkreślić,  że  w  zakresie  kwestii  interesu  istnieje  spór.  Istnieją  bowiem 

orzeczenia  sądów  okręgowych  –  wyrok  SO  w  Lublinie  z  17.11.2005  r.,  sygn.  akt:  II  Ca 

663/09 oraz wyrok SO w Lublinie z 26.11.2009 r., sygn. akt: IX Ga 233/09 stwierdzające, że 

dokonanie  badania  i  oceny  prac  przez  sąd  konkursowy  jest  czynnością  jednorazową,  gdyż 

po  niej  następuje  identyfikacja  prac.  Podobnie  wyrok  KIO  z  02.02.2009  r.,  sygn.  akt: 

KIO/UZP 90/09, czy też wyrok KIO z 08.11.2011 r., sygn. akt: KIO 2293/11, choć istniały tam 

różnice w regulaminie m.in. nie było możliwości zmiany składu sądu konkursowego. Z  kolei 

przedstawiciele  doktryny  oponują  przed  klasycznym  rozumienie  interesu  w  procedurze 

konkursowej  -  Ewa  Wiktorowska,  Buduj  z  Głową  -  BzG  2/2007,  Zamówienia  publiczne  - 

http://www.bzg.pl/node/443

:  „Konkursu  nie  można  traktować  analogicznie  jak  postępowania 

o  zamówienie  publiczne.  Nie  można  również  bezpośrednio  przenosić  interpretacji  interesu 

prawnego  z  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  grunt  konkursu. 

Wykonawca nie może bowiem w konkursie skutecznie domagać się zmiany oceny jego pracy 

dokonanej przez sąd konkursowy.”

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowód  z:  dokumentacji  postępowania  konkursowego  przekazanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym  

w  szczególności  postanowień  Regulaminu  Konkursu,  w  tym  także  Programu  funkcjonalno-

użytkowego,  stanowiącego  zał.  nr  1  do  Regulaminu  Konkursu  (PFU),  Regulaminu  Sądu 

Konkursowego  stanowiącego  zał.  nr  2  do  Regulaminu  Konkursu  (Regulamin  Sądu 

Konkursowego),  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika 

sceniczną stanowiącego zał. nr 2 do PFU, uchwały nr UV/1177/14 Rady Miasta Bydgoszczy 

z  26  marca  2014  r.  w  sprawie  miejscowego  planu  zagospodarowania  przestrzennego 

„Bocianowo-Chodkiewicza"  w  Bydgoszczy  (Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.2014.1098),  jak  i  pracy 

konkursowej Przystępującego (oryginał przedłożony przez Zamawiającego na czas wydania 

orzeczenia  i  sporządzenia  uzasadnienia)  wraz  z  częścią  opisową,  tabelaryczną  oraz 

graficzną  /5-planszami/.  Nadto,  dowód  z  protokołów  z  obrad  Sądu  Konkursowego  z  dnia 

02.12.2015  r.,  z  dnia  05.02.2016  r.,  z  dnia  29.04.2016  r.,  z  dnia  22.05.2016  r.,  z  dnia 

23.05.2016 r. Dodatkowo, Izba dopuściła jako dowód opracowanie przygotowane na zlecenie 

Zamawiającego  (oryginał  przedłożony  przez  Zamawiającego  na  czas  wydania  orzeczenia  


i  sporządzenia  uzasadnienia):  „Analiza  zgodności  prac  konkursowych  złożonych  na 

konkursie  architektonicznym  na  opracowanie  koncepcji  urbanistyczno-architektonicznej 

obiektu  Akademii  Muzycznej  im.  Feliksa  Nowowiejskiego  w  Bydgoszczy  przy  ul. 

Chodkiewicza 9-11 w Bydgoszczy w wymaganiami określonymi w Programie Funkcjonalno - 

Użytkowym  dotyczącym,  akustyki,  elektroakustyki,  oświetlenia  i  techniki  scenicznej”  przez 

Studio Akustyczne K A. K. . 

Izba  dopuściła  jako  dowód  również  zdjęcie  fragmentu  trzeciej  planszy  pracy 

projektowej  Przystępującego  złożone  przez  Odwołującego  na  rozprawie  –  Przystępujący 

potwierdził, iż jest to zdjęcie z jego pracy konkursowej.  Dopuszczono również załącznik do 

pisma procesowego Przystępującego złożonego na posiedzeniu (a-mail z 13.06.2016 r.).    

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie,  przystąpienie,  odpowiedz  na  odwołanie  złożoną  na  posiedzeniu  przez 

Zamawiającego  oraz  pismo  procesowe  Przystępującego  złożone  także  na  posiedzeniu, 

stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

[Zarzuty Odwołującego zawarte w odwołaniu] 

1. art. 122 ust. 1 i 2

 Pzp w zw. z pkt III.4 Regulaminu Konkursu w zw. z pkt A.3 PFU w zw.            

z § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminu Sądu Konkursowego w zw. z pkt III.l Regulaminu Konkursu  

i  §  28  ust.  3  pkt  6  uchwały  nr  UV/1177/14  Rady  Miasta  Bydgoszczy  z  26  marca  2014  r. 

poprzez wybór jako najlepszej pracy uczestnika „PLUS 3-Architekci” Sp. z o.o., podczas gdy 

praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt III.4 Regulaminu Konkursu i pkt A.3 PFU, 

bowiem zakłada powierzchnię zabudowy przekraczającą wyznaczone  w  projekcie 4.500 m

o 500 m

, a w pianie miejscowym dopuszczalną powierzchnię  zabudowy (15% powierzchni 

działki) w wysokości 4.559,89 m

 o 440 m

, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, 

która nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie parametrów projektu, 

2. art. 122 ust 1 i 2 Pzp w zw. z pkt III.4 Regulaminu Konkursu i pkt A.2 PFU w zw. z § 9 ust. 

1  pkt  1  i  3  Regulaminem  Sądu  Konkursowego  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy 

uczestnika  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom 

opisanym  w  pkt  III.4  i  pkt  A.2  PFU,  bowiem  nie  zapewnia  czytelności  i  strefowania  funkcji,  

a także możliwości niezależnego funkcjonowania poszczególnych części obiektu, tj. zespołu 

sal  koncertowych,  domu  studenta,  administracji  i  dydaktyki,  jednocześnie  komplikując 

możliwość ich użytkowania oraz mieszając funkcje, a zatem jako najlepsza została wybrana 

praca, która nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie parametrów projektu, 

3. art. 122 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z pkt A.6.1.3 PFU w zw. z § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminem 


Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom  opisanym  w  pkt  A.6.1.3  PFU, 

bowiem  nie  przewiduje  baru  z  zapleczem  i  strefą  konsumpcyjną  ze  stolikami,  a  zatem  jako 

najlepsza  została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie 

parametrów projektu, 

4.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.5.4  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  1  i  3  Regulaminem 

Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.1.5.4 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem 

przewiduje  usytuowanie  reżyserki  poza  bezpośrednim  sąsiedztwem  sali  koncertowo-

kameralnej, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych 

wymogów w zakresie parametrów projektu, 

5.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.7.3  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego wraz  z technika sceniczną i w  zw. z § 9 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminem 

Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS  3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.1.7.3 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem 

przewiduje  usytuowanie  reżyserki  poza  bezpośrednim  sąsiedztwem  sali  koncertowo  - 

organowej, a zatem jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych 

wymogów w zakresie parametrów projektu, 

6.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  pkt  A.1.10.2  PFU  do  Projektu  akustyki  i  systemu 

elektroakustycznego wraz z technika sceniczną w zw. z § 9 ust. 1 pkt. 1 i 3 Regulaminem 

Sądu Konkursowego, poprzez wybór jako najlepszej pracy uczestnika „PLUS 3-Architekci” 

Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w pkt A.l.10.2 PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną,  bowiem  nie 

spełnia  wymogów  wysokościowych  dotyczących  pomieszczeń  prób  indywidualnych,  

w których wymagana wysokość wynosi 4 m wobec zaproponowanych 3,25 m, a zatem jako 

najlepsza  została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie 

parametrów projektu, 

7. art. 122 ust. 1 i 2 Pzp w zw.  z § 70 i § 244  ust. 3 rozporządzenia  Ministra Infrastruktury            

z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki 

i ich usytuowanie (t.j. Dz.U.2015.1422), zwanego dalej: „Rozporządzeniem” w zw. z § 9 ust. 

1  pkt.  1  i  3  Regulaminem  Sądu  Konkursowego,  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy 

uczestnika  „PLUS  3-Architekci”  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  praca  ta  nie  odpowiada  warunkom 

opisanym  w  §  70  Rozporządzenia,  bowiem  przewiduje  nachylenie  pochylni  związanych  

z  budynkiem  ponad  dopuszczalne  sześć  punktów  procentowych,  a  zatem  jako  najlepsza 


została  wybrana  praca,  która  nie  spełnia  podstawowych  wymogów  w  zakresie  parametrów 

projektu i przepisów techniczno-budowlanych, 

8.  art.  122  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  §  238  Rozporządzenia  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt.  1  i  3 

Regulaminem  Sądu  Konkursowego  poprzez  wybór  jako  najlepszej  pracy  uczestnika  „PLUS 

3-Architekci” Sp. z o.o., podczas gdy praca ta nie odpowiada warunkom opisanym w § 238 

Rozporządzenia,  bowiem  przewiduje  jedno  wyjście  ewakuacyjne  zamiast  dwóch,  a  zatem 

jako najlepsza została wybrana praca, która nie spełnia podstawowych wymogów w zakresie 

parametrów projektu i przepisów techniczno-budowlanych. W związku z czym wnosił o: 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  tym  zakresie,  Izba  przywołuje  postanowienia  Regulaminu  Konkursu  w  tym  także 

Programu funkcjonalno-użytkowego, stanowiącego zał. nr 1 do Regulaminu Konkursu (PFU), 

Regulaminu  Sądu  Konkursowego  stanowiącego  zał.  nr  2  do  Regulaminu  Konkursu 

(Regulamin Sądu Konkursowego), PFU do Projektu akustyki i systemu elektroakustycznego 

wraz  z  technika  sceniczną  stanowiącego  zał.  nr  2  do  PFU,  odpowiedzi  na  pytania                         

z  22.02.2016  r.,  29.02.2016  r.,  06.03.2016  r.,  pracy  konkursowej  Przystępującego  wraz                 

z częścią opisową, tabelaryczną oraz graficzną /5-planszami/. Nadto, protokoły z obrad Sądu 

Konkursowego  z  dnia  02.12.2015  r.,  z  dnia  05.02.2016  r.,  z  dnia  29.04.2016  r.,  z  dnia 

22.05.2016  r.  oraz  z  dnia  23.05.2016  r.  Dodatkowo,  Izba  przywołuje  opracowanie 

przygotowane  na  zlecenie  Zamawiającego:  „Analiza  zgodności  prac  konkursowych 

złożonych  na  konkursie  architektonicznym  na  opracowanie  koncepcji  urbanistyczno-

architektonicznej  obiektu  Akademii  Muzycznej  im.  Feliksa  Nowowiejskiego  w  Bydgoszczy 

przy    ul.  Chodkiewicza  9-11  w  Bydgoszczy  w  wymaganiami  określonymi  w  Programie 

Funkcjonalno  -  Użytkowym  dotyczącym,  akustyki,  elektroakustyki,  oświetlenia  i  techniki 

scenicznej”  przez  Studio  Akustyczne  K  A.  K.  .  W  pozostałym  zakresie,  ustalenia 

szczegółowe  Izby  zostaną  przywołane  przy  rozpatrywaniu  stosownego  zarzutu  w  dalszej 

części.   

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie  zarzutu  pierwszego.  W  tym  zakresie  Izba,  podnosi  przed  wszystkim,  że 

ciężar  dowodu  spoczywa  po  stronie  Odwołującego,  czemu  niniejszy  Wykonawca  nie 

sprostał. Na rozprawie bowiem, padło wiele oświadczeń i twierdzeń ze strony Odwołującego 

w  zakresie  przedmiotowego  zarzutu,  jednakże  nie  przedstawiono  nawet  wyliczeń 

uprawdopodabniających  te  twierdzenia.  Izba  zauważa,  że  członkowie  Sądu  Konkursowego  


w  przedmiotowym  zakresie  mają  wiedzę  fachową,  z  tej  przyczyny,  chcąc  podważyć 

rzetelność stanowiska Sądu Konkursowego, Odwołujący  winien przedstawić, coś więcej niż 

tylko same twierdzenia, bazujące na ogólnodostępnych planszach wystawionych w siedzibie 

Zamawiającego  i  ogólniedostępnych  danych  tam  zawartych,  będących  podstawą 

przeprowadzonych  manualnie  obliczeń  z  uwzględnieniem  skali  graficznej,  a  następnej 

zweryfikowanej w konturze po skali, jak stwierdził na rozprawie Odwołujący. Takie wyliczenia 

nie  zostały  jednakże  przedłożone.  W  konsekwencji  Izba  nie  mogła  w  żaden  sposób  ich 

zweryfikować.  Nadto,  nie  zapoznał  się  Odwołujący  ani  z  częścią  opisową,  ani  częścią 

graficzna pracy konkursowej Przystępującego. To po stronie Odwołującego spoczywa ciężar 

dowodu  zgodnie  z  jego  rozłożeniem,  wynikającym  z  tego,  że  Odwołujący  jest  podmiotem 

twierdzącym i podważającym określony stan rzeczy. Postępowanie przed Izbą ma charakter 

kontraktydoryjny  i  nie  jest  rolą  składu  orzekającego  Izby  zastępowanie  w  tym  zakresie 

Odwołującego.  Ewentualne  wyliczenia  zostałyby  poddane  weryfikacji  pozwoliły  odnieść  się 

do  stanowiska  sędziego  referenta  i  Sądu  Konkursowego:  „Sędzia  Referent  przedstawiła 

analizy  wszystkich  nadesłanych  prac  konkursowych  oraz  wyniki  ekspertyzy  (…)  Wszystkie 

oceniane  prace  spełniały  wymagania  Regulaminu  Konkursu  (…)  Sędzia  Referent 

przedstawiła  analizę  wybranych  pięciu  prac  (…)”  /protokół  z  posiedzenia  Sądu 

konkursowego  z  22.05.2016  r.  –  str.  2  i  3  (nieponumerowane)/  i  Zamawiającego                          

z  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  rozprawy,  że  „Koncepcja  wybrana  jako  najlepsza  zakłada 

zabudowę  na  powierzchni  a  zatem  w  części  naziemnej  odpowiadającą  wymaganiom 

Zamawiającego”.  Izba  dostrzegła  pojawiające  się  w  toku  postępowania  konkursowego 

pytania  i  odpowiedzi  z  06.03.2016  r.  nr  3  i  8  i  wynikające  z  nich  wątpliwości,  jednakże  nie 

zmienia, to ciężaru dowodowego spoczywającego na Odwołującego w zakresie wskazanym 

powyżej.    Należy  także  zauważyć,  że  Przystępujący  przedłożył  w  ramach  swojej  pracy 

konkursowej  w  części  tabelarycznej  –  tabele  zestawienia  powierzchni  (zał.  nr  5)  – 

zawierającą  stosowne  dane  w  tym  zakresie,  gdzie  wprost  podaje  się,  że  powierzchnia 

zabudowy  wynosi  4500  m

,  w  konsekwencji  Odwołujący  winien  udowodnić  zasadność 

swoich  twierdzeń,  a  nie  ograniczyć  się  do  samych  twierdzeń.  Z  tej  przyczyny,  Izba  uznała 

zarzut w tym zakresie za niepotwierdzony.    

Odnośnie  zarzutu  drugiego.  Przedmiotowy  zarzut  skupiał  się  na  nie  zapewnieniu,              

w  ocenie  Odwołującego,  w  pracy  konkursowej  Przystępującego,  czytelności  i  strefowania 

funkcji,  a  także  możliwości  niezależnego  funkcjonowania  poszczególnych  części  obiektu, 

komplikując  możliwość  ich  użytkowania  oraz  mieszając  funkcję.  W  ocenie  Izby,  niniejszy 

zarzut  stanowi  wyraz  tylko  i  wyłącznie  ocennego  charakteru tych  cech koncepcji,  albowiem 

niewątpliwie  zakwestionowane  przez  Odwołującego  cechy  koncepcji  Przystępującego 

zostały  przez  Sąd  Konkursowy  uznane  za  wymagające  –  w  sensie  pozytywnym, 


podkreślenia (czemu dał wyraz w uzasadnieniu wyboru pracy konkursowej). Inaczej mówiąc 

były  one  jedną  z  podstaw  wyboru  tej  pracy  jako  zwycięskiej  przez  Sąd  Konkursowy. 

Zasadnie  bowiem  z  planszy  nr  2  wynikają  poszczególne  strefy  funkcjonalne  budynku                  

w  ramach  odrębnych  kondygnacji  oraz  zapewnienie  odrębnych  pionów  komunikacyjnych              

i wejścia dotyczy to części administracyjnej i akademika. Odwołujący, na rozprawie, de facto 

stwierdził,  że  jego  zarzut  wynika  z  tego,  iż  w  ramach  koncepcji  Przystępującego,  nastąpi 

wymieszanie studentów i innych osób które będą korzystać z sal koncertowych. Wydaje się, 

ż

e  stanowisko  Zamawiającego,  że  Odwołujący  nie  dostrzega, faktu,  iż  studenci  także  będą 

musieli  korzystać  z  sal  koncertowych,  z  uwagi  na  konieczność  zaliczeń  oraz  wykonywania 

określonych  utworów  na  sali  koncertowej  jest  uzasadnione  główną  funkcją  obiektu,  czyli 

funkcją dydaktyczną. Inaczej mówiąc takie przenikanie, w którym Odwołujący widzi wadę jest 

jej zaletą. Uzasadnienie zarzutu wskazuje na to, że de facto swój sposób strefowania funkcji 

stara  się  Odwołujący  narzucić  jako  obowiązujący  także  w  stosunku  do  koncepcji 

Przystępującego. W ocenie  Izby,  jest to jego  autorska  interpretacja  pomijająca  okoliczności 

wynikające  chociażby  z  pkt  6.1,  6.1.1  PFU,  czy  też  pkt  6.1  PFU  do  Projektu  akustyki                  

i systemu elektroakustycznego wraz z technika sceniczną, że sala koncertowa będzie służyć 

różnym  funkcją  i  pewnego  rodzaju  przenikanie  było  zakładane.  Po  prostu  Przystępujący, 

zastosował  się  do  treści  różnych  warunków  konkursu,  znajdując  rozwiązanie  mające  je 

pogodzić. Z tej przyczyny, Izba uznała zarzut w tym zakresie za niepotwierdzony.    

Odnośnie  zarzutu  trzeciego.  W  pierwszej  kolejności,  stwierdzając,  że  brak  jest 

jednoznacznych  podstaw  do  uznania,  że  bar  miał  mieć  charakter  oddzielny  względem  sali 

restauracyjnej (w tym zakresie pkt 6.1.3 oraz pkt 6.2 PFU nie są jednoznaczne). Izba nadto 

dostrzegła, tak jak podnosił Przystępujący na rozprawie, w ramach strefy gastronomicznej, iż 

mamy  do  czynienia  z  salą  restauracyjną  z  barem  na  tarasie.  (plansza  nr  3  –  kondygnacja 

+1). Z tej przyczyny, Izba uznała zarzut w tym zakresie za niepotwierdzony.    

Odnośnie  zarzutu  czwartego  i  piątego,  czyli  braku  reżyserki  poza  bezpośrednim 

sąsiedztwem sali koncertowo-kameralnej, czy też analogicznie reżyserki poza bezpośrednim 

sąsiedztwem  sali  koncertowo-organowej,  Izba  uznała  w/w  zarzuty  za  podlegające 

uwzględnieniu. Istota sporu sprowadza się do tego, czy dopuszczalne było zaproponowanie 

takiego  bezpośredniego  sąsiedztwa  z  salą  koncertowo-kameralną,  czy  też  analogicznie 

bezpośredniego  sąsiedztwa  z  salą  koncertowo-organową,  jak  uczynił  to  Przystępujący,  tzn. 

nie  jest  to  sąsiedztwo  horyzontalne,  lecz  poprzez  strop  /plansza  nr  1,  rzut  kondygnacji 

poziom -1/, bez okna, jak stwierdził Przystępujący w przystąpieniu oraz na rozprawie, kontakt 

z  salami  byłby  zachowany  poprzez  łącze  audio-video,  co  jest  preferowane  przez  wielu 

reżyserów dźwięku. W tym zakresie należy w pierwszej kolejności wskazać na odpowiedź na 

pytanie  52  –  udzieloną    pismem  z  22.02.2016  r.  przez  Zamawiającego:  „Czy  przypisane 


poszczególnym  salom  studia  nagrań  mogą  występować  w  jednym  zespole,  w  sąsiedztwie 

tych  sal,  czy  powinny  sąsiadować  bezpośrednio  z  każdą  z  nich  ?  ODPOWIEDŹ  W  celu 

zachowania kontaktu wzrokowego z poszczególnymi salami oraz pełnienia podwójnej funkcji 

przez  pomieszczenia  Reżyserni  (jako  pomieszczenia  kontrolne  do  obsługi  nagłośnienia 

wydarzeń artystycznych i rejestracji wielokanałowej), każda z Reżyserni powinna sąsiadować 

z przypisana do niej salą koncertową.”. Izba wskazuję, że w udzielonej odpowiedzi wyraźnie 

wskazano,  że  owe  sąsiedztwo  jest  konieczne  z  uwagi  na  cel,  tj.  zachowanie  kontaktu 

wzrokowego  z  poszczególnymi  salami.  Brak  okna  /wymóg  z  pkt  A.  9.3  PFU  do  Projektu 

akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną  –  str.  33/  –  czy  to                    

w ramach sąsiedztwa horyzontalnego, czy też sąsiedztwa poprzez strop czyni niemożliwym 

zachowania kontaktu wzrokowego. Z całą pewnością takim kontaktem wzrokowym nie byłby 

kontakt  za  pomocą  łączy  audio  –  video.  Izba  wskazuje,  że  do  takich  wniosków  doszła 

analizując nie tylko przywołaną odpowiedź, ale wynik ekspertyzy akustycznej wykonanej na 

zlecenie  Zamawiającego  –  opracowanie:  „Analiza  zgodności  prac  konkursowych  złożonych 

na  konkursie  architektonicznym  na  opracowanie  koncepcji  urbanistyczno-architektonicznej 

obiektu  Akademii  Muzycznej  im.  Feliksa  Nowowiejskiego  w  Bydgoszczy  przy  ul. 

Chodkiewicza 9-11 w Bydgoszczy w wymaganiami określonymi w Programie Funkcjonalno - 

Użytkowym  dotyczącym,  akustyki,  elektroakustyki,  oświetlenia  i  techniki  scenicznej”  przez 

Studio Akustyczne K A. K. . W jej ramach w zakresie analizy dotyczącej – pracy konkursowej 

Przystępującego  -  w  pkt  5.3.1/5.3.2  /odnośnie  sali  koncertowo-kameralnej/,  zaś  w  pkt 

11.3.1/11.3.2 /odnośnie sali koncertowo-organowej/ stwierdzono, że brak owego okna w obu 

wypadkach - ma charakter błędu krytycznego w ramach pracy konkursowej Przystępującego, 

czyli  błędu,  który  nie  podlega  poprawie  w  ramach  zleconej  z  wolnej  ręki pracy  projektowej. 

Wynika  więc  z  tego,  że  w  pracy  konkursowej  Przystępującego  mamy  do  czynienia  z  takim 

sąsiedztwem  reżyserki  ze  stosownymi  salami,  które  jest  sprzeczne                                          z 

bezwzględnymi warunkami Zamawiającego w tym zakresie oraz udzieloną odpowiedzi nr 52. 

Z tych względów Izba uwzględniła ten zarzut, a w konsekwencji całe odwołanie.   

Odnośnie zarzutu szóstego. Względem tego zarzutu, Izba oddalając go kierowała się 

przede wszystkim tym, że czym innym jest koncepcja, a czym innym projekt. Izba podkreśla, 

ż

e  różnica  między  koncepcją  architektoniczna,  a  projektem  budowlanym  jest  zasadnicza,              

w  przeciwnym  razie  nie  byłoby  konieczności  ich  terminologicznego  rozróżnienia.  Izba 

podziela  w  tym  zakresie,  definicje  wyrażoną  w  wyroku  KIO  z  28.03.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO 

572/13:  „Koncepcja  programowo-przestrzenna  jest  opracowaniem  o  charakterze  ideowym, 

ogólnym  w  porównaniu  do  projektu  budowlanego.  Praca  taka  stanowi  indywidualne 

wyobrażenie  wykonawcy  co  do realizacji  założeń  funkcjonalnych  i  użytkowych,  określonych 

przez  zamawiającego.  Nie  jest  to  projekt  budowlany  w  rozumieniu  przepisów  prawa 


budowlanego,  zatem  fakt,  iż  koncepcja  programowo-przestrzenna  zawiera  pewne 

niedokładności  w  porównaniu  do  wymagań  dotyczących  projektu  budowlane  nie 

dyskwalifikuje  takiej  pracy  jako  nieodpowiadającej  wytycznym  programu  użytkowego  lub 

obowiązującym przepisom.” W rezultacie nie ma przeszkód korekty pewnych niedokładności. 

Podobnie w wyroku KIO z 12.05.2016 r., sygn. akt: KIO 678/16. 

W  ocenie  Izby,  kwestia  będąca  podstawą  zarzutu  jest  możliwa  do  poprawienia,                 

a  nawet  przekroje  i  rzuty  z  planszy  nr  2  i  4  na  taką  możliwość  wskazują  (zwiększona 

wysokość kondygnacji  pianistycznych  sal  skrzydła  dydaktycznego  –  pkt 5  opisu  na  planszy 

4). Naturalnie  wymóg wysokości 4 m dla sal ćwiczeń indywidualnych znajduje się w PFU do 

Projektu  akustyki  i  systemu  elektroakustycznego  wraz  z  technika  sceniczną  –  w  pkt  10.2  – 

tabela - str. 36. Izba potwierdza, także że znajdują się tam parametry wysokości dla różnego 

rodzaju  sal.  Izba  także  wskazuje,  że  w  opracowaniu  zleconym  przez  Zamawiającego  - 

Analiza  zgodności  prac  konkursowych  złożonych  na  konkursie  architektonicznym  na 

opracowanie  koncepcji  urbanistyczno-architektonicznej  obiektu  Akademii  Muzycznej  im. 

Feliksa  Nowowiejskiego  w  Bydgoszczy  przy  ul.  Chodkiewicza  9-11  w  Bydgoszczy                        

w wymaganiami określonymi w Programie Funkcjonalno - Użytkowym dotyczącym, akustyki, 

elektroakustyki, oświetlenia i techniki scenicznej” przez Studio Akustyczne K A. K. - znajduje 

się  odnośnik  dotyczący  sali  ćwiczeń  indywidualnych  –  w  pkt  13.1,  ale  zupełnie  względem 

innego  pkt  10.3,  str.  37  owego  załącznika,  czyli  dotyczy  zupełnie  odmiennej  kwestii). 

Jednakże zgodnie z zakresem przedmiotowego opracowania – dotyczy ono najistotniejszych 

wymagań (na wstępie opracowania – pkt 2, str. 2 „nie numerowane”) – stąd należy uznać, że 

wobec  jego  braku  w  tej  analizie  –  tym  bardziej  należy  uznać,  że  wymóg  dotyczący 

zachowania  przez  sale  do  ćwiczeń  indywidualnych  wysokości  4  m  –  nie  ma  takiego 

charakteru, czyli nie jest błędem krytycznym i może zostać poprawiony na etapie projektu. Z 

tej przyczyny, Izba uznała zarzut w tym zakresie za niepotwierdzony.    

Odnośnie  zarzutu  siódmego.  W  tym  zakresie,  zarzut  jest  niezasadny,  albowiem 

jedyna  pochylnia  ujęta  w  koncepcji  Przystępującego,  to  pochylnia  zjazdowa  do  garażu 

podziemnego  i  strefy  dostaw  (poziom  -1  plansza  nr  1  oraz  -  2  plansza  nr  2),  która  nie 

przeznaczona  dla  ruchu  pieszego  w  konsekwencji  obostrzenia  wskazane  przez 

Odwołującego,  a  wynikające  z  rozporządzenia  z  2002  r.  nie  mają  tutaj  zastosowania. 

Powyższą okoliczność przyznał de facto na rozprawie sam Odwołujący, w żaden sposób nie 

odnosząc się do stanowiska i argumentacji Przystępującego z przystąpienia oraz rozprawy, 

przechodząc następnie do formułowania zupełnie nowego zarzutu bazującego na § 256 pkt 3 

rozporządzenia z 2002 r. Izba odnosząc się do tej nowej kwestii – uznaje ją za nowy zarzut, 

który  niepodległa  rozpoznaniu  z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  Pzp. W konsekwencji,  w  zakresie 

zarzutu pierwotnego, uznając, że podlega on oddaleniu.  


Odnośnie  zarzutu  ósmego.  W  tym  zakresie  należy  zgodzić  się,  że  zarzut  ten  na 

etapie  odwołania  został  sformułowany  w  sposób  nieprecyzyjny,  tj.  gołosłowny,  gdyż  nie 

określono jakich pomieszczeń dotyczy. Stoi to w sprzeczności chociażby z precyzją zarzutów 

dotyczących reżyserek. Dopiero na etapie rozprawy Odwołujący stwierdził, że chodzi o sale 

organową oraz wyjaśnił, że co prawda, są tam dwa wyjścia (tak też wskazywał Zamawiający 

w  swojej  odpowiedzi  na  odwołanie),  jednak  jedno  z  nich  nie  ma  charakteru  wyjścia 

ewakuacyjnego z uwagi na to, iż drzwi nie otwierają się na zewnątrz. Tego typu, jak miało to 

miejsce,  działanie  Odwołującego,  ma  charakter  spóźniony  i  niedopuszczalny  na  tym  etapie 

postępowania  i  z  tej  przyczyny  także  z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  Pzp,  skutkuje  to  jego 

pozostawieniem  bez  rozpoznania,  tym  bardziej,  że  tego  typu  działanie  miało  charakter 

celowego, co tym bardziej jest niedopuszczalne.     

Względem  zarzutu  dotyczącego  tzw.  toalet,  Izba  podkreśla,  że  z  uwagi  na  art.  192 

ust.  7  Pzp,  nie  może  w  jakimkolwiek  zakresie  go  rozpatrzeć,  gdyż  został  sformułowany 

dopiero  na  etapie  rozprawy,  a  Izba  może  orzekać  tylko  co  do  zarzutów  zwartych                   

w  odwołaniu.  Tego  rodzaju  zabieg  Ustawodawcy  był  celowy,  aby  uniknąć  sytuacji,  że  na 

rozprawie  formułowane  są  zupełnie  nowe  zarzuty,  o  których  nie  miała  wiedzy  strona 

przeciwna, tj. Zamawiający.   

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a i b oraz § 5 ust. 3 pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  uznała  wniosek 

Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj. 

w  maksymalnej  kwocie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w 

rozporządzenia)  oraz  o  zasądzenie  kosztów  dojazdu  Odwołującego  na  rozprawę    -  koszty 

dojazdu na rozprawę

/270, 00 zł - bilety kolejowy/

(§ 3 pkt 2 lit. a w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………