KIO 858/16, KIO 871/16, KIO 872/16, KIO 873/16, KIO 874/16, KIO 876/16 WYROK dnia 10 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 858/16, KIO 871/16, KIO 872/16, KIO 873/16, KIO 874/16, KIO 876/16 

WYROK 

z dnia 10 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Brzeska 

                                   Przemysław Dzierzędzki  

                                   Dagmara Gałczewska-Romek  

Protokolant:   

Aneta Górniak   

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu: 7 czerwca 2016 r. w Warszawie odwołań wniesionych 

w  dniu  20  maja  2016  r.  oraz  w  dniu  23  maja  2016  r.  przez 

1)  wykonawcę:  Okręgowe 

Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Lublinie  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  858/16),  2)  wykonawcę:  M.C.  prowadzącego 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Studio  Plan  Pracownia  Projektów  i  Konsultingu 

M.C.  z  siedzibą  w  Bielsku-Białej  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  871/16),  3)  wykonawcę

J.F. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą JAKETRON J.F. z siedzibą w 

Tomaszowie  Mazowieckim  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  872/16),  4)  wykonawcę  Ł.F. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB  Ł.F.  z  siedzibą  w 

Kiczycach  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  873/16),  5)  wykonawcę  R.G.  prowadzącego 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  TECH-GEO  R.G.  z  siedzibą  w  Kamieńczyku 

(odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  874/16),  6)  wykonawcę  B.P.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  Usługi  Geodezyjne  B.P.  z  siedzibą  w  Świętoszówce 

(odwołanie o sygn. akt KIO 876/16) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: 

Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie 

przy udziale:  

wykonawcy  L.P.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INTERTIM  P.L. 

zgłaszającego przystąpienie po stronie Zamawiającego 

(odwołanie o sygn. akt KIO 872/16, 

KIO 874/16);  


wykonawcy  Geokart-International  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rzeszowie  zgłaszającego 

przystąpienie po stronie Zamawiającego 

(odwołanie o sygn. akt KIO 873/16);  

wykonawcy InterTIM Sp. z o.o. z siedzibą w Suwałkach zgłaszającego przystąpienie po 

stronie Zamawiającego 

(odwołanie o sygn. akt KIO 874/16);  

orzeka: 

Oddala odwołania;  

2. Kosztami postępowania obciąża 

Odwołujących i: 

1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

90  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziewięćdziesiąt  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Odwołujących się tytułem wpisów od odwołań, w tym:  

A)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  Okręgowe  Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-Kartograficzne  w 

Lublinie Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie tytułem wpisu od odwołania, 

B)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  M.C.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Studio  Plan  Pracownia  Projektów  i  Konsultingu  M.C.  z  siedzibą  w 

Bielsku-Białej tytułem wpisu od odwołania, 

C)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  J.F.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

JAKETRON J.F. z siedzibą w Tomaszowie Mazowieckim tytułem wpisu od 

odwołania, 

D)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  Ł.F.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

INFO-LAB Ł.F. z siedzibą w Kiczycach tytułem wpisu od odwołania, 

E)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 


wykonawcę:  R.G.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

TECH-GEO R.G. z siedzibą w Kamieńczyku tytułem wpisu od odwołania, 

F)  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  B.P.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Usługi  Geodezyjne  B.P.  z  siedzibą  w  Świętoszówce  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w 

Warszawie.  

Przewodniczący: 

…………………… 

…………………… 

…………………… 


Sygn. akt: KIO 858/16, KIO 871/16, KIO 872/16, KIO 873/16, KIO 874/16, KIO 876/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Agencja  Restrukturyzacji  i  Modernizacji  Rolnictwa  z  siedzibą  w 

Warszawie – prowadzi w  trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 

stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (tekst  jednolity  Dz.  z  2015  r.,  poz.  2164) 

(zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Realizację 

kontroli na miejscu metodą FOTO na terenie 16 województw. 

 Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 30 stycznia 2016 r. pod numerem 2016/S 021-033540.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 858/16  

Wykonawca – Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne w Lublinie Sp. 

z o.o. z siedzibą w Lublinie

 (zwany dalej: „Odwołującym PGK”) w dniu 20 maja 2016 r. (data 

wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej)  złożył  odwołanie  wobec  wykluczenia 

Odwołującego  PGK  w  zakresie  części  IX  zamówienia.  Odwołujący  PGK  zarzucił 

Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie następujących przepisów ustawy: 

art. 24 ust. 2 pkt 

2 w zw. z art. 14 ustawy Pzp w zw. z art. 65 § 1 i 2 k.c. poprzez dokonanie błędnej wykładni 

treści dokumentu gwarancji ubezpieczeniowej nr 998A 587433 z dnia 10 marca 2016 r., art. 

87  ust.  1  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Odwołującego do wyjaśnienia treści złożonej oferty w zakresie gwarancji ubezpieczeniowej, 

art. 24 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne 

wykluczenie Odwołującego PGK z uwagi na błędne przyjęcie – według Odwołującego PGK – 

ż

e  nie  wniósł  wadium  do  upływu  terminu  składania  ofert.  W  związku  z  powyższym 

Odwołujący  PGK  wniósł  o:  uwzględnienie  odwołania,  dopuszczenie  i  przeprowadzenie 

dowodów  z  dokumentów  dołączonych  do  niniejszego  odwołania  oraz  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentów  dotyczących  przedmiotowego  zamówienia 

publicznego,  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  części  IX 

przedmiotowego  postępowania,  unieważnienie  wykluczenia  Odwołującego  z  części  IX 

zamówienia  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą,  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia 

czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty Odwołującego w części IX przedmiotowego 

postępowania, 

nakazanie 

Zamawiającemu 

wyboru 

oferty 

Odwołującego 

jako 


najkorzystniejszej w części IX przedmiotowego postępowania, zasądzenie od Zamawiającego 

na rzecz Odwołującego kosztów niniejszego postępowania.  

Odwołania o sygn. akt KIO 871/16, 873/16, 876/16 

Wykonawcy:  M.C.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Studio  Plan 

Pracownia  Projektów  i  Konsultingu  M.C.  z  siedzibą  w  Bielsku-Białej  (odwołanie  o  sygn.  akt 

KIO  871/16),  Ł.F.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB  Ł.F.  z 

siedzibą  w  Kiczycach  (odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  873/16),  B.P.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  Usługi  Geodezyjne  B.P.  z  siedzibą  w  Świętoszówce  (odwołanie  o 

sygn. akt KIO 876/16) (zwani dalej: „Odwołującymi”, bądź odpowiednio „Odwołującym Studio 

Plan”,  „Odwołującym Info-Lab”,  „Odwołującym  Usługi  Geodezyjne”)  w  dniu  23  maja  2016 r. 

(data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej)  złożyli  odwołania  wobec  odrzucenia 

ich  ofert  z  postępowania  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  odpowiednio  w 

następujących częściach: 1) odwołanie o sygn. akt KIO 871/16 dla części I i IX, 2) odwołanie 

o sygn. akt KIO 873/16 dla części XV i XVI, 3) odwołanie o sygn. akt KIO 876/16 dla części 

XIX.  Odwołujący  zarzucili  Zamawiającemu  w  odwołaniach  naruszenie  następujących 

przepisów ustawy: art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  w  zw.  z  art.  6  k.c.  w  zw.  z  art.  14 

ustawy Pzp oraz art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i 

konsumentów,  poprzez  bezpodstawne  uznanie  przez  Zamawiającego,  że  złożenie  oferty 

przez Odwołujących stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji z uwagi na wystąpienie zmowy 

przetargowej  pomiędzy  Odwołującym  a  wykonawcami,  art.  92  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

poprzez  jego  niewłaściwe  zastosowanie  przez  Zamawiającego  oraz  sporządzenie 

niezupełnego,  sprzecznego  wewnętrznie  i  ogólnego  uzasadnienia  czynności  w  postaci 

odrzucenia oferty Odwołujących, art. 7 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołujących  jako  oferty  najkorzystniejszej  w 

postępowaniu  w  celu  udzielenia  mu  zamówienia  w  sytuacji,  gdy  oferty  Odwołujących  w 

poszczególnych  częściach  były  najkorzystniejsze,  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

przeprowadzenie  przez  Zamawiającego  postępowania  w  sposób  ewidentnie  godzący  w 

zasadę  poszanowania  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców 

poprzez  bezpodstawne  odrzucenie  ofert  Odwołujących,  podczas  gdy  oferty  innych 

wykonawców  nie  zostały  odrzucone,  art.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  niewezwanie  Odwołujących  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  dotyczących  treści 

złożonej  oferty.  W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wnieśli  o:  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołujących  na  poszczególne  części 

zamówienia,  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z 


uwzględnieniem  ofert  Odwołujących,  dokonanie  wyboru  ofert  Odwołujących  jako 

najkorzystniejszych  w  postępowaniu,  dopuszczenie  dowodów  z  dokumentów  z  akt 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez Zamawiającego, w 

tym  z  dokumentów  powołanych  w  uzasadnieniu  złożonych  odwołań,  zobowiązanie 

Zamawiającego w trybie § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy 

rozpoznawaniu  odwołań do  przedstawienia  oryginałów  znajdujących się w  jego posiadaniu  i 

dopuszczenie dowodów z dokumentów znajdujących się w aktach postępowania przetargu z 

2015  r.,  w  szczególności  ofert  wykonawców  OPGK  Rzeszów  S.  A.,  „MAPPROJEKT”  M.T., 

IBRA  Sp.  z  o.o.  na  okoliczność  ich  treści,  a  w  szczególności  wzajemnego  udostępniania 

zasobów  pomiędzy  wykonawcami  w  latach  poprzednich,  niejednolitości    w  sposobach 

rozstrzygania o wynikach przetargu, dopuszczenie dowodów z dokumentów załączonych do 

odwołań,  w  szczególności:  zawiadomienia  GEOKART  INTERNATIONAL  Sp.  z  o.o.  z  11 

kwietnia 2016 r., ofert wykonawców: konsorcjum GEOGIS, IBRA Sp. z o.o., „MAPPROJEKT” 

M.T.  ,  obciążenie  Zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego  i  zastępstwa 

procesowego zgodnie z przedstawionym w dniu rozprawy spisem kosztów.  

Odwołania o sygn. akt KIO 872/16, 874/16 

Wykonawcy: J.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą JAKETRON J.F. z 

siedzibą w Tomaszowie Mazowieckim (odwołanie o sygn. akt KIO 872/16), R.G. prowadzący 

działalność gospodarczą pod nazwą TECH-GEO R.G. z siedzibą w Kamieńczyku (odwołanie 

o  sygn.  akt  KIO  874/16)

  (zwani  dalej:  „Odwołującymi”,  bądź  odpowiednio  „Odwołującym 

Jaketron”,  „Odwołującym  TECH-GEO”)  w  dniu  23  maja  2016  r.  (data  wpływu  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej) złożyli odwołania wobec odrzucenia ich ofert z postępowania na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  odpowiednio  w  następujących  częściach:  1) 

odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  872/16  dla  części  XII,  2)  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  874/16  dla 

części  XI  i  XIII.  Odwołujący  zarzucili  Zamawiającemu  w  odwołaniach  naruszenie 

następujących  przepisów  ustawy:  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  i  2 

ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 6 k.c. w 

zw. z art. 14 ustawy Pzp oraz art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie 

konkurencji  i  konsumentów,  poprzez  bezpodstawne  uznanie  przez  Zamawiającego,  że 

złożenie  oferty  przez  Odwołujących  stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  z  uwagi  na 

wystąpienie zmowy przetargowej pomiędzy Odwołującym a wykonawcami, art. 92 ust. 1 pkt 

2  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niewłaściwe  zastosowanie  przez  Zamawiającego  oraz 

sporządzenie niezupełnego, sprzecznego wewnętrznie i ogólnego uzasadnienia czynności w 

postaci  odrzucenia  oferty  Odwołujących,  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  91  ust.  1 

ustawy Pzp poprzez  zaniechanie  wyboru oferty  Odwołujących jako oferty najkorzystniejszej 


w  postępowaniu  w  celu  udzielenia  mu  zamówienia  w  sytuacji,  gdy  oferty  Odwołujących  w 

poszczególnych  częściach  były  najkorzystniejsze,  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

przeprowadzenie  przez  Zamawiającego  postępowania  w  sposób  ewidentnie  godzący  w 

zasadę  poszanowania  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców 

poprzez  bezpodstawne  odrzucenie  ofert  Odwołujących,  podczas  gdy  oferty  innych 

wykonawców  nie  zostały  odrzucone,  art.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  niewezwanie  Odwołujących  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  dotyczących  treści 

złożonej  oferty.  W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wnieśli  o:  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołujących  na  poszczególne  części 

zamówienia,  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem  ofert  Odwołujących,  dokonanie  wyboru  ofert  Odwołujących  jako 

najkorzystniejszych  w  postępowaniu,  dopuszczenie  dowodów  z  dokumentów  z  akt 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez Zamawiającego, w 

tym  z  dokumentów  powołanych  w  uzasadnieniu  złożonych  odwołań,  zobowiązanie 

Zamawiającego w trybie § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy 

rozpoznawaniu  odwołań do  przedstawienia  oryginałów  znajdujących się w  jego posiadaniu  i 

dopuszczenie dowodów z dokumentów znajdujących się w aktach postępowania przetargu z 

2015  r.,  w  szczególności  ofert  wykonawców  OPGK  Rzeszów  S.  A.,  „MAPPROJEKT”  M.T., 

IBRA  Sp.  z  o.o.  na  okoliczność  ich  treści,  a  w  szczególności  wzajemnego  udostępniania 

zasobów  pomiędzy  wykonawcami  w  latach  poprzednich,  niejednolitości    w  sposobach 

rozstrzygania o wynikach przetargu, dopuszczenie dowodów z dokumentów załączonych do 

odwołań, w szczególności: zawiadomienia wykonawcy INTERTIM P.L. z 26 kwietnia 2016 r., 

ofert wykonawców: konsorcjum GEOGIS, IBRA Sp. z o.o., „MAPPROJEKT” M.T. , obciążenie 

Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego i zastępstwa procesowego zgodnie z 

przedstawionym w dniu rozprawy spisem kosztów.  

Izba  ustaliła  również  że  Zamawiający  pismami  z  dnia  7  czerwca  2016  r.  złożył 

odpowiedź na odwołania.  

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  w  szczególności  treść  postanowień  SIWZ,  oferty 

złożone  przez  wykonawców,  jak  również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz 

uczestników postępowania złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i 

zważył, co następuje:  

Odwołania,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz  w  związku  z  uiszczeniem  przez  Odwołujących  wpisu,  podlegają  rozpoznaniu.  Ze 


względu  na  brak  przesłanek  uzasadniających  odrzucenie  odwołań  Izba  przeprowadziła 

rozprawę merytorycznie je rozpoznając.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazali  Zamawiającemu  kopię  niniejszych 

odwołań.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymują  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym 

miało miejsce w dniu 24 maja 2016 r.  

Izba potwierdziła skuteczność przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego  (które  wpłynęły  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  oraz  27 

maja 2016 r.) następujących wykonawców: 

-  wykonawcy  L.P.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INTERTIM  P.L.

zgłaszającego przystąpienie po stronie Zamawiającego (odwołanie o sygn. akt KIO 872/16, 

KIO 874/16);  

-  wykonawcy  Geokart-International  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rzeszowie

  zgłaszającego 

przystąpienie po stronie Zamawiającego (odwołanie o sygn. akt KIO 873/16);  

-  wykonawcy  InterTIM  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Suwałkach

  zgłaszającego  przystąpienie  po 

stronie Zamawiającego (odwołanie o sygn. akt KIO 874/16).  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest:  „Realizacja  kontroli  na  miejscu  metodą  FOTO  na 

terenie 16 województw. Zamawiający podzielił zamówienie na 24 części.  

/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/. 

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (zwana  dalej  również  „SIWZ”) 

zawierała, między innymi następujące postanowienia:  

 Pkt 4 Rozdział I „Opis przedmiotu zamówienia”: 

-  Zamawiający  dopuszcza  składanie  ofert  częściowych  (…).  Zamawiający  dopuszcza 

złożenie  oferty  przez  jednego  wykonawcę  na  nie  więcej  niż  dwie  dowolnie  wybrane  przez 

siebie części zamówienia.  


/dokumentacja  postępowania:  Pkt  4  Rozdział  I  „Opis  przedmiotu  zamówienia”  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia, str. 3/. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła,  że  w  niniejszym  postępowaniu  na  poszczególne 

części zamówienia oferty złożyli m. in. następujący wykonawcy: 

1.  R.G.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  TECH-GEO  R.G.  z  siedzibą  w 

Kamieńczyku – oferta złożona na część XI oraz XIII; 

2.  B.P. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Geodezyjne B.P. z siedzibą 

w Świętoszówce - oferta złożona na część XIX oraz XIV; 

3.  Ł.F.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB  Ł.F.  z  siedzibą  w 

Kiczycach - oferta złożona na część XV oraz XVI; 

4.  J.F.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  JAKETRON  J.F.  z  siedzibą  w 

Tomaszowie Mazowieckim - oferta złożona na część II oraz XII; 

5.  Okręgowe  Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Lublinie - oferta złożona na część III oraz IX.  

/dokumentacja  postępowania:  Oferty  wykonawców:  R.G.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  TECH-GEO  R.G.  z  siedzibą  w  Kamieńczyku,  B.P.  prowadzącego 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Usługi  Geodezyjne  B.P.  z  siedzibą  w  Świętoszówce,  

Ł.F.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB  Ł.F.  z  siedzibą  w 

Kiczycach,  J.F.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  JAKETRON  J.F.  z 

siedzibą  w  Tomaszowie  Mazowieckim,    Okręgowego  Przedsiębiorstwa  Geodezyjno-

Kartograficznego w Lublinie Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie /. 

Zamawiający  w  dniu  12  maja  2016  r.  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

poszczególnych  częściach  zamówienia  oraz  przedstawił  podstawy  prawne  i  faktyczne 

wykluczenia  wykonawców  oraz  odrzucenia  ofert  wykonawców  biorących  udział  w  tym 

postępowaniu.  

/dokumentacja  postępowania:  Wybór  najkorzystniejszej  oferty  na  poszczególne  części 

zamówienia z dnia 12 maja 2016 r./.  

Od  niniejszej  czynności  Zamawiającego  wykonawcy:  Okręgowe  Przedsiębiorstwo 

Geodezyjno-Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Lublinie,  M.C.  prowadzący 

działalność gospodarczą pod nazwą Studio Plan Pracownia Projektów i Konsultingu M.C. z 

siedzibą  w  Bielsku-Białej,  Ł.F.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB 

Ł.F.  z  siedzibą  w  Kiczycach,  B.P.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Usługi 

Geodezyjne B.P. z siedzibą w Świętoszówce, J.F. prowadzący działalność gospodarczą pod 


nazwą  JAKETRON  J.F.  z  siedzibą  w  Tomaszowie  Mazowieckim,  R.G.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  TECH-GEO  R.G.  z  siedzibą  w  Kamieńczyku  wnieśli 

odwołania w dniach 20 oraz 23 maja 2016 r.  

/dokumentacja postępowania: Odwołania wykonawców z dnia 20 i 23  maja 2016 r. /.  

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje: 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała, iż  odwołania są niezasadne i nie zasługują na uwzględnienie. 

Odwołanie o sygn. akt KIO 858/16 

Izba rozpatrzyła zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 14 ustawy Pzp w 

zw. z art. 65 § 1 i § 2 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp 

poprzez  dokonanie  błędnej  wykładni  treści  gwarancji  ubezpieczeniowej  nr  998A  587433  z 

dnia  10  marca  2016  r.  i  w  konsekwencji  bezpodstawne  wykluczenie  Odwołującego  PGK  z 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w zadaniu nr IX.  

Okolicznością  bezsporną  stanowi,  fakt  że  Odwołujący  PGK  złożył  gwarancję 

ubezpieczeniową  zapłaty  wadium  nr  998A  587433  z  dnia  10  marca  2016  r.,  w  której 

wskazano,  iż  udzielana  gwarancja  złożona  jest  tytułem  zabezpieczenia  zapłaty  wadium 

przez:  Agencja  Restrukturyzacji  i  Modernizacji  Rolnictwa,  Al.  Jana  Pawła  II  Nr  70,  00-175 

Warszawa  (Zobowiązany-Oferent).  Zamawiający  w  dniu  12  maja  2016  r.  powiadomił 

wykonawców  o  wyniku  rozstrzygnięcia  niniejszego  postępowania  w  poszczególnych 

częściach, w tym o wykluczeniu Odwołującego PGK z postępowania z uwagi, iż jak wynika z 

opisanego  stanu  faktycznego  w  treści  gwarancji  oznaczono  Zamawiającego  zarówno  jako 

beneficjenta jak i zobowiązanego. Natomiast w treści gwarancji nie wskazano w jakimkolwiek 

miejscu  wykonawcy  składającego  ofertę  (Okręgowe  Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-

Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.).  Zamawiający  zauważył  także  że  Ustawodawca  nie 

przewidział możliwości uzupełnienia gwarancji wadialnej w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, a 

Wykonawca  nie  zabezpieczył  złożonej  oferty  wadium  przed  terminem  składania  ofert.  Tak 

więc  Zamawiający  zobowiązany  był  do  wykluczenia  Wykonawcy  ze  wskazanej  części 

postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  art.  24  ust.  2  pkt  2  ustawy  Pzp  Zamawiający  ma  obowiązek  wykluczyć 

wykonawcę,  który  nie  wniósł  wadium,  do  upływy  terminu  składania  ofert,  zaś  w  świetle  art. 


45  ust.  3  ustawy  Pzp  wadium  należy  wnieść  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Nie 

ulega  wątpliwości,  że  gwarancja  złożona  przez  Odwołującego  PGK  nie  zawierała  żadnych 

danych,  które  pozwalałby  Zamawiającemu  zidentyfikować  wykonawcę  zobowiązanego  – 

oferenta  (Okręgowe  Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.)  i  w 

przyszłości dochodzić przez Zamawiającego roszczeń. Zgodnie z treścią art. 24 ust. 2 pkt 2 

ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie 

wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres związania ofertą lub 

w  terminie,  o  którym  mowa  w  art.  46  ust.  3,  albo  nie  zgodzili  się  na  przedłużenie  okresu 

związania  ofertą.  Przez  wadium  zaś,  na  podstawie  art.  70  §  1  K.c.  w  zw.  z  art.  14  ustawy 

Pzp,  należy  rozumieć  sumę  pieniężną  albo  odpowiednie  zabezpieczenie  jej  zapłaty,  które 

wykonawca  powinien  wpłacić  Zamawiającemu  lub  ustanowić  na  jego  rzecz,  pod  rygorem  

niedopuszczenia  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Zatem 

wobec  powyższego  –  co  niejednokrotnie  podkreślano  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby 

Odwoławczej - „instytucja wadium w rozumieniu nadanym w art. 70 § 1 Kodeksu cywilnego 

służyć  ma  zabezpieczeniu  interesów  organizatora  przetargu  i  w  takim  znaczeniu 

transponowana jest do art. 45 i 46 ustawy Pzp. Za prawidłowe zabezpieczenie pożądanych 

w  świetle  przepisów  ustawy  zachowań  składającego  ofertę  uznawane  jest  wniesienie 

wadium nie tylko w sposób wymagany przepisami ustawy (art. 45), ale również w sposób w 

pełni  umożliwiające  zamawiającemu  jego  realizację  (zatrzymanie  bądź  uzyskanie  sumy 

wadialnej) w przypadku zaistnienia przesłanek jego przepadku określonych w art. 46 ust. 4a i 

5 Pzp”. (np. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 kwietnia 2010 r., sygn. akt KIO/ UZP  

594/10).  Z  powyższego  wywnioskować  można  w  sposób  jednoznaczny,  że  gwarancja 

wadialna musi mieć charakter jasny, czytelny i nie budzący wątpliwości, zarówno w zakresie 

przedmiotowym  jak  i  podmiotowym,  zaś  gwarancja  ubezpieczeniowa  złożona  w  niniejszym 

postępowaniu  tego  warunku  nie  spełniała,  a  nieustalenie  zakresu  podmiotowego  powoduje 

nadwyrężenie pewności nieuchronności realizacji zabezpieczenia przez Zamawiającego. 

Ponadto – w ocenie Izby - niezasadne było powoływanie się na treść umowy łączącej 

Odwołującego PGK z Ubezpieczycielem. Dokument taki nie został złożony Zamawiającemu 

przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  bezwątpienia  podstawą  dochodzenia  roszczeń 

przez  Zamawiającego  jest  gwarancja  złożona  przez  wykonawcę  przed  terminem  składania 

ofert.  Niedopuszczalna  byłaby  również  próba  wyjaśnienia  tego  dokumentu  przez 

Zamawiającego  ponad  jego  osnowę.  W  konsekwencji  oznaczałoby  to  de  facto  próbę 

uzupełnienia  dokumentu  gwarancji  po  upływie  terminu  składania  ofert  o  istotny  brakujący 

element  gwarancji  zobowiązanego  –  oferenta,  którym  powinno  być  Okręgowe 

Przedsiębiorstwo  Geodezyjno-Kartograficzne  w  Lublinie  Sp.  z  o.o.  Takim  dokumentem  – 

gwarancją  niezawierającą  zobowiązanego  oferenta  –  mógł  się  posłużyć  każdy  wykonawca, 


składający  ofertę  na  tę  część  zamówienia,  co  jedynie  potwierdza  tezę  Zamawiającego,  że 

taka  gwarancja  nie  zabezpieczała  jego  interesów  poprzez  brak  wskazania  w  jakimkolwiek 

miejscu  gwarancji  Wykonawcy  zobowiązanego  –  oferenta.  Wobec  powyższego  zasadnym 

było  –  w  ocenie  Izby  -  wykluczenie  Odwołującego  PGK  z  postępowania  w  części  IX  na 

podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, co Zamawiający uczynił w dniu 12 maja 2016 r.  

Odwołania o sygn. akt KIO 871, KIO 873, KIO 876/16  

Izba rozpatrzyła zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 

dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  uznanie  przez 

Zamawiającego,  że  złożenie  oferty  przez  Odwołujących  stanowiło  czyn  nieuczciwej 

konkurencji,  z  uwagi  na  wystąpienie  zmowy  przetargowej  pomiędzy  Odwołującym  a 

podmiotami  wskazanymi  przez  Zamawiającego  w  podstawie  odrzucenia  w  poszczególnych 

częściach  zamówienia.  Za  okoliczności  przemawiające  za  uznaniem  zachowania 

wykonawców  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji  Zamawiający  uznał  m.  in.  fakt 

reprezentowania  czterech  wykonawców  przez  jednego  z  nich  na  podstawie  udzielonych 

pełnomocnictw,  fakt  kontrolowanego  złożenia  ofert  na  osiem  części  zamówienia  oraz 

wzajemna  znajomość  ofert  przez  tych  wykonawców,  fakt  wzajemnego  udostępniania  sobie 

zrealizowanych zamówień na potrzeby wykazania wiedzy i doświadczenia, fakt zaoferowania 

podobnych  cen  jednostkowych  za  kontrole  dywersyfikacji,  graficzny  układ  ofert  (okładki, 

sposób numerowania stron, dokumenty poświadczone „za zgodność” we wszystkich ofertach 

z tą samą datą).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, której złożenie 

stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 

r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie 

sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża interesowi lub narusza interes, 

innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Tym  samym,  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  powinno 

więc  być  uznane  każde  zachowanie  rynkowe,  któremu  można  przypisać  cechy  nieuczciwej 

konkurencji  wskazane  w  ustawie.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  uznanie  konkretnego  czynu  za 

akt  nieuczciwej  konkurencji  jest  procesem  skomplikowanym  i  trudnym,  gdyż  wymaga 

ustalenia,  na  czym  określone  działanie  polegało,  oraz  zakwalifikowania  go  pod  względem 

prawnym przez przypisania mu cech konkretnego deliktu szczegółowego ujętego w ramach 

Rozdziału 2 ustawy o  zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („Czyny nieuczciwej konkurencji", 

art.  5-17)  lub  deliktu  w  nim  nieujętego,  lecz  odpowiadającego  hipotezie  art.  3  ust.  1  tej 

ustawy (wyrok KIO z dnia 15 stycznia 2013 r., sygn. akt KIO 2865/12). 


Nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający  w  SIWZ  przewidział,  iż  wykonawcy  mogą 

złożyć  ofertę  na  maksymalnie  dwie  części  zamówienia.  Oferty  wszystkich  Odwołujących 

zostały sporządzone przez tego samego pełnomocnika - Pana M.C., co niewątpliwie wynika 

z pełnomocnictw z dnia 10 marca 2016 r. załączonych do ofert tych wykonawców. Zatem – 

co nie zostało przez strony zaprzeczone - wykonawcy znali wzajemnie treść złożonych ofert. 

Z treści złożonych ofert wynika również, że wszyscy Odwołujący nie złożyli ofert na te same 

części,  w  żaden  sposób  zatem  nie  stanowili  dla  siebie  wzajemnie  konkurencji  w  tym 

postępowaniu. Ponadto we wszystkich ofertach określono taki sam adres korespondencyjny, 

t.j.  adres  pełnomocnika  Pana  M.C..  Nie  ulega  również  wątpliwości  –  na  co  zwrócił  również 

uwagę  Zamawiający  –  wszystkie  złożone  oferty  są  bardzo  podobne,  wręcz  identyczne  pod 

względem  graficznym.  Wszędzie  podano  te  same  daty  potwierdzenia  za  zgodność  z 

oryginałem. Wskazane okoliczności przemawiają za uznaniem, że celem tego współdziałania 

było  porozumienia  co  do  podziału  lokalnego  rynku  danego  zamówienia.    W  ocenie  Izby 

zwłaszcza  fakt  tożsamości  jednego  pełnomocnika  we  wszystkich  czterech  ofertach  w 

połączeniu  z  podobieństwami  graficznymi  ofert  świadczy  o  tym,  że  treść  tych  ofert  była 

wykonawcom  znana  wzajemnie.  Oczywistym  jest  mechanizm,  jaki  wykonawcy  przyjęli.  Jak 

wynika  z  treści  czterech  ofert  wykonawcy  ci  dokonali  podziału  zamówienia  między  siebie, 

ustalając  na  które  części  złożą  oferty  w  ten  sposób,  aby  ze  sobą  nie  konkurować. 

Porozumienie  pomiędzy  wykonawcami:  M.C.  prowadzącym  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą Studio Plan Pracownia Projektów i Konsultingu M.C. z siedzibą w Bielsku-Białej, Ł.F. 

prowadzącym  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INFO-LAB  Ł.F.  z  siedzibą  w  Kiczycach, 

B.P.  prowadzącym  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Usługi  Geodezyjne  B.P.  z  siedzibą 

w  Świętoszówce  pozwalało  na  ustalenie  wspólnych  reguł  złożenia  oferty,  ustalenia 

elementów  kalkulacyjnych  ofert,  co  sprowadza  się  do  wypaczenia  reguł  konkurencji  i 

wyczerpuje czyn kwalifikowany jako zmowa wykonawców. W przedmiotowym postępowaniu 

mamy  do  czynienia  ze  zmową  w  ujęciu  horyzontalnym  tj.  porozumienia

  pomiędzy 

przedsiębiorcami – działającymi na danym rynku jako konkurenci, którzy w wyniku uzgodnień 

składają  oferty  na  poszczególne  części  tak,  aby  ich  oferty  z  sobą  nie  konkurowały,  dzieląc 

między  siebie  przedmiot  zamówienia.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  zmowa  przetargowa  jest 

działaniem sprzecznym z prawem, które godzi w interes klienta – Zamawiającego, u którego 

zastosowany mechanizm wyłączył konkurencję rynkową.

Zdaniem Izby należy jednoznacznie 

stwierdzić, że przetarg o zamówienie publiczne winien być konkurencją jawną i rzeczywistą, 

każda  pozorność  w  tym  zakresie  niezależnie  od  zaistniałego  skutku,    wypacza  zasadę 

uczciwej konkurencji. 

Ponadto przedmiotem oceny Izby nie może być kwestia dotycząca podpisu pod ofertą 

Pana F. Info-Lab, gdyż okoliczności te nie były powodem odrzucenia oferty tego wykonawcy. 


Izba  zgodnie  z  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów  nie 

podniesionych w odwołaniu.  

Co do zarzutu naruszenia art. 7 ustawy Pzp - w kontekście niezgodności treści ofert 

innych  wykonawców  -  art.  7  ustawy  Pzp  nie  może  być  samodzielną  podstawą  odrzucenia 

oferty wykonawcy, zaś Odwołujący nie zarzucili Zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 

3 ustawy Pzp w postaci zaniechania odrzucenia ofert konkurencyjnych, w tym również oferty 

wykonawcy  L.P.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INTERTIM  P.L.  oraz 

wykonawcy InterTIM Sp. z o.o. z siedzibą w Suwałkach. Zatem wobec niepotwierdzenia się 

zarzutów  Odwołujących  należało  decyzję  Zamawiającego  z  dnia  12  maja  2016  r.  uznać  za 

zasadną.  

Odwołania o sygn. akt KIO 872, KIO 874/16  

Izba rozpatrzyła zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 

dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  uznanie  przez 

Zamawiającego,  że  złożenie  oferty  przez  Odwołujących  stanowiło  czyn  nieuczciwej 

konkurencji,  z  uwagi  na  wystąpienie  zmowy  przetargowej  pomiędzy  Odwołującym  a 

podmiotami  wskazanymi  przez  Zamawiającego  w  podstawie  odrzucenia  w  poszczególnych 

częściach  zamówienia.  Za  okoliczności  przemawiające  za  uznaniem  zachowania 

wykonawców  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji  Zamawiający  uznał  m.  In.  fakt 

zarejestrowania w CEIDG wykonawcy TECH-GEO R.G.  w dniu 3 marca 2016 r., t.j. na kilka 

dni przed upływem terminu składania ofert, fakt wskazania na potrzeby wykazania spełnienia 

warunku wiedzy i doświadczenia przez TECH-GEO R.G. dwóch usług zrealizowanych przez 

JAKETRON  J.F.,  fakt  wskazania  w  wykazie  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  realizacji 

zamówienia dla części XI jak również dla części XIII wyłącznie osób oddanych do dyspozycji 

przez  JAKETRON  J.F.,  fakt  wskazania  w  wykazie  sprzętu  pomiarowego  dostępnego 

wykonawcy w celu realizacji zamówienia dla części XI i XIII wyłącznie sprzętu oddanego do 

dyspozycji  przez  JAKETRON  J.F.,  fakt  zaoferowania  identycznych  cen  jednostkowych  za 

wynagrodzenie bazowe przez JAKETRON J.F. w części XII oraz TECH-GEO R.G. w części 

XI.  

Oba odwołania o sygn. akt KIO 872, KIO 874/16 podlegają oddaleniu.  

Nie ulega  wątpliwości,  że Pan R.G. zarejestrował działalność gospodarczą  w dniu 3 

marca  2016  r.,  t.j.  dosłownie  na  kilka  dni  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Celem 

przystąpienia do postępowania przedstawił zasoby (tak osobowe jak i sprzętowe), wreszcie 

doświadczenie (opierając się na cudzym doświadczeniu, nie własnym). 


 Analogiczna sytuacja występuje w przypadku oferty J.F. firmy Jaketron. Wykonawcy 

ci  nie  złożyli  ofert  na  te  same  części  zamówienia.  Zatem  –  analogicznie  jak  w  przypadku 

rozważań  dotyczących  odwołań  o  sygn.  akt  KIO  871/16,  KIO  873/16,  KIO  876/16,  KIO  - 

mechanizm  zmowy  był  oczywisty,  podobnie  jak  w  przypadku  poprzednich  odwołań. 

Wykonawcy zdecydowali się podzielić  zamówieniem nie konkurując ze sobą. Jednocześnie 

ich  zamiarem  było  obejście  zakazu  składania  ofert  na  więcej  niż  dwie  części  zamówienia. 

Fakt  rozpoczęcia  działalności  przez  Pana  R.G.  na  kilka  dni,  niedysponowanie  jakimkolwiek 

potencjałem  (sprzętu,  osób  i  doświadczenia)  wskazuje  na  mechanizm  zmowy  przetargowej 

w  ujęciu  horyzontalnym.  Zatem  w  ocenie  Izby  bezwątpienia  oferta  Pana  G.  –  jej  złożenia  - 

wskazuje  na  mechanizm  zmowy  przetargowej,  i  w  konsekwencji  brak  jakiejkolwiek 

konkurencyjności.  Wobec  wskazanych  przez  Zamawiającego  okoliczności  Pan  R.G.  był 

jedynie  osobą  formalnie  występującą  w  tym  postępowaniu,  jednak  przy  takiej  treści  jego 

oferty,  zamówienie  byłoby  realizowane  wyłącznie  przez  pana  J.F.  (ze  względu  na 

dysponowanie  cudzym  potencjałem  -  potencjałem  technicznym,  osobowym  oraz 

doświadczeniem).  

Co do zarzutu naruszenia art. 7 ustawy Pzp - w kontekście niezgodności treści ofert 

innych  wykonawców  -  art.  7  ustawy  Pzp  nie  może  być  samodzielną  podstawą  odrzucenia 

oferty wykonawcy, zaś Odwołujący nie zarzucili Zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 

3 ustawy Pzp w postaci zaniechania odrzucenia ofert konkurencyjnych, w tym również oferty 

wykonawcy  L.P.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  INTERTIM  P.L.  oraz 

wykonawcy InterTIM Sp. z o.o. z siedzibą w Suwałkach. Zatem wobec niepotwierdzenia się 

zarzutów  Odwołujących  należało  decyzję  Zamawiającego  z  dnia  12  maja  2016  r.  uznać  za 

zasadną.  

Odnosząc  się  do  ogólnie  do  przedstawianych  przez  Odwołujących  zarzutów,  należy 

zauważyć,  że  niekwestionowanym  –  na  co  wskazywali  Odwołujący  -  uprawnieniem 

wykonawców  jest  korzystanie  z  cudzych  zasobów,  czy  też  posiadanie  pełnomocnika 

sporządzającego ofertę, jednak należało w ocenie Izby wykazać wobec przedstawionej przez 

Zamawiającego argumentacji w piśmie z dnia 12 maja 2016 r., że wszystkie przedstawione 

tam  okoliczności  nie  stanowiły  zmowy  przetargowej  w  ujęciu  horyzontalnym.  Takim 

argumentem  nie  może  być  również  okoliczność,  że  Zamawiający  w  poprzednich  latach  nie 

odrzucił ofert sporządzonych analogicznie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.  

Przypomnienia  wymaga,  iż  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  ustawy  Pzp  Izba 

ocenia  wiarygodność  i  moc  dowodów  według  własnego  przekonania,  na  podstawie 


zebranego materiału. Skoro Odwołujący wywodzi, że przywołane okoliczności nie stanowią o 

porozumieniu wykonawców w ujęciu horyzontalnym, to powinien powyższe wykazać w toku 

postępowania  odwoławczego.  Ciężar  dowodu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego 

wywodzi  skutki  prawne,  zaś  postępowanie  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  toczy  się  z 

uwzględnieniem  zasad  kontradyktoryjności,  zatem  to  strony  obowiązane  są  przedstawiać 

dowody a Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania stron 

w  jego  wypełnianiu  (wyrok  Sądu  Najwyższego  z  dnia  7  listopada  2007  r.,  sygn.  akt  II  CSK 

293/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997 r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok 

Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V ACa 175/08 ). 

Wobec  tak  zaistniałego  stanu  faktycznego  Krajowa  Izba  Odwoławcza  nie  znalazła 

podstaw  do  uwzględnienia  niniejszych  odwołań.  W  konsekwencji  mając  na  względzie 

okoliczności  niniejszej  sprawy,  orzeczono  jak  w  sentencji,  na  podstawie  przepisu  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, odwołania podlegają oddaleniu.  

Wobec powyższego, orzeczono jak na wstępie.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), tj. stosownie do wyniku postępowania. 


              Przewodniczący:   

             ………………………. 

                                                                                  ……………………. 

                                                                                 …………………......