KIO 400/16 POSTANOWIENIE dnia 30 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 400/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 marca 2016  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Paulina Zielenkiewicz  

 
 
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania 
odwoławczego w dniu 30 marca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 
Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  marca  2016  r.  przez  wykonawcę  FAMUR  S.A.,               

ul.  Armii  Krajowej  51,  40-698  Katowice  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Kompanie 

Węglową S.A., ul. Powstańców 30, 40 - 039 Katowice 

postanawia: 

1. odrzuca odwołanie,  

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę FAMUR S.A., ul. Armii Krajowej 51, 40-698 

Katowice i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

FAMUR  S.A.,  ul.  Armii  Krajowej  51,  40-698  Katowice  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

 
2.2  zasądza  od  FAMUR  S.A.,  ul.  Armii  Krajowej  51,  40-698  Katowice  na  rzecz 

Kompanii Węglowej S.A., ul. Powstańców 30, 40 - 039 Katowice kwotę 3 600 zł 

00  gr  (trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  907  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  
w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 400/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na:  „Dzierżawę  kombajnu  ścianowego  oraz  nurnikowego  zestawu 
pompowego  wraz  z  zabezpieczeniem  obsługi  gwarancyjnej  i  serwisowej  w  całym  okresie 
dzier
żawy  do  ścian  205  i  311  w  pokładzie  206  dla  Kompanii  Węglowej  S.A.  Oddział  KWK 
„Ziemowit”, zadanie nr 1 „Dzier
żawa kombajnu ścianowego wraz z zabezpieczeniem obsługi 
gwarancyjnej i serwisowej w całym okresie dzier
żawy dla KW S.A. Oddział KWK „Ziemowit” 
oraz  Zadanie  nr  2  „Dzier
żawa  nurnikowego  zestawu  pompowego  wraz  z  zabezpieczeniem 
obsługi  gwarancyjnej  i  serwisowej  w  całym  okresie  dzier
żawy  dla  KW  S.A.  Oddział  KWK 
„Ziemowit”
  -  znak  sprawy:  141500792,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku 
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2015/S 231-420784  
z  28.11.2015  r.,  przez  Kompanię  Węglową  S.A.,  ul.  Powstańców  30,  40  -  039  Katowice 
zwaną dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  09.02.2016  r.  o  godz.  9:00  nastąpiło  otwarcie  aukcji  elektronicznej. W  dniu 

10.02.2016  r.  /pismo  z  09.02.2016  r./  (wpływ  bezpośredni  do  Kancelarii  Zamawiającego) 
FAMUR  S.A.,  ul.  Armii  Krajowej  51,  40-698  Katowice  zwany  dalej:  „FAMUR  S.A.”  albo 
„Odwołującym” złożył do Zamawiającego wniosek o unieważnienie aukcji elektronicznej i jej 
ponowne  przeprowadzenie.  W  dniu  12.02.2016  r.  /e-mailem/  (pismo  z  10.02.2016  r.) 
Zamawiający poinformował o  wynikach aukcji elektronicznej. W dniu 16.02.2016 r. (faxem) 
Zamawiający odpowiedział na pismo FAMUR S.A. otrzymane 10.02.2016 r.   

W  dniu  08.03.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej m.in. dla zadania 1 firmy – Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne MASZYNY 
GÓRNICZE Sp. z o.o., ul. 3-go Maja 89, 41-800 Zabrze zwane dalej: „Zabrzańskie Zakłady 
Mechaniczne MASZYNY GÓRNICZE Sp. z o.o.”. 

W  dniu  18.03.2016  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  opatrzone 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej)   FAMUR 
S.A.,  ul.  Armii  Krajowej  51,  40-698  Katowice  wniosła  odwołanie  na  m.in.  w/w  czynność                     
z 08.03.2016 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 17.03.2016 r. (odbiór osobisty 
w siedzibie Zamawiającego). Wskazał, że odwołanie wniesiono od: 
1.  czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, 


2.  czynność badania i oceny ofert, 
3.  czynność przeprowadzenia aukcji elektronicznej bez udziału Odwołującego, 
4.  zaniechanie  zaproszenia  Odwołującego  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej 
przeprowadzonej w ramach Zadania nr 1 w dniu 09.02.2016 r. o godzinie 9:00. 
   

Wskazanym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego, zarzucił naruszenie: 

•  art.  91b  ust.  1  oraz  art.  9lb  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia            
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) 
zwanej  dalej:  „Pzp”  poprzez  nie  zaproszenie  Odwołującego  do  udziału  w  aukcji 
elektronicznej,  pomimo  że  oferta  Odwołującego  nie  podlegała  odrzuceniu  ani  wykluczeniu,                   
a  następnie  przeprowadzenie  aukcji  elektronicznej    w  dniu  09.02.2016  r.  o  godz.  9:00  bez 
udziału Odwołującego i bez jego zaproszenia do aukcji. W związku z powyższymi zarzutami 
Odwołujący wnosił o: 
1.  uwzględnienie odwołania w całości, 
2.  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej               

w ramach zadania nr 1, 

3. nakazanie Zamawiającemu unieważnienie badania i oceny ofert w ramach zadania nr 1, 
4.  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  ramach 

zadaniami, 

5.  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  czynności  zaproszenia  do  aukcji  elektronicznej            
w ramach zadania nr 1, 
6.  nakazanie Zamawiającemu powtórzenia aukcji elektronicznej w ramach zadania nr 1, 
7.  zasądzenie na rzecz Odwołującego zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych kosztów 

udziału w postępowaniu odwoławczym. 

Przedmiot zamówienia podzielony został na dwa zadania: Zadanie nr 1 - Dzierżawa 

kombajnu ścianowego wraz z zabezpieczeniem obsługi gwarancyjnej i serwisowej w całym 
okresie  dzierżawy  dla  KW  S.A.  Oddział  KWK  „Ziemowit”.  Zadanie  nr  2  -  Dzierżawa 
nurnikowego  zestawu  pompowego  wraz  z  zabezpieczeniem  obsługi  gwarancyjnej                            
i  serwisowej  w  całym  okresie  dzierżawy  dla  KW  S.A.  Oddział  KWK  „Ziemowit”.  W  pkt  VII 
SIWZ  Zamawiający  przewidział,  iż  w  celu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  przeprowadzi 
aukcję  elektroniczną  jeżeli  w  postępowaniu  zostaną  złożone  co  najmniej  trzy  oferty  nie 
podlegające  odrzuceniu.  W  dniu  04.02.2016  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego 
wysyłając  drogą  elektroniczną  (mailem)  zaproszenie  do  aukcji  elektronicznej  w  ramach 
„Zadania  nr  1  „Dzierżawa  kombajnu  ścianowego  wraz  z  zabezpieczeniem  obsługi 
gwarancyjnej i serwisowej w całym okresie dzierżawy dla KW S.A. Oddział KWK „Ziemowit” 
dla ścian 205 i 311. Aukcja została wyznaczona na dzień 09.02.2016 r. na godzinę 9:00. 

W wiadomości mailowej z 04.02.2016 r. zostały zamieszczone także loginy do portalu 

dla  pracowników:  A.S.  oraz  A.W..  Zgodnie  z  treścią  maila,  osoby  te  zobowiązane  były  do 


potwierdzenia  otrzymania  informacji  o  aukcji  elektronicznej  poprzez  kliknięcie  na  link 
zamieszczony w wiadomości. W informacji mailowej została również umieszczona informacja 
oznaczona jako „Ważne!” o treści „Uprzejmie prosimy                 o niezwłoczne zalogowanie 
si
ę do Portalu w celu potwierdzenia otrzymania zaproszenia do wzięcia udziału w aukcji (...)”
Pracownik  Odwołującego,  A.S.  dokonał  w  dniu  04.02.2016  r.  godz.  13:09  logowania  w 
portalu zgodnie z instrukcją zamieszczoną                       w wiadomości mailowej i otrzymał 
informację „Twój udział w aukcji elektronicznej został potwierdzony”

Następnie w dniu 05.02.2016 r. o godzinie 7:23 Odwołujący otrzymał drogą mailową 

informację o wycofaniu akcji AUK/14/JMW 2/2016/0002 wyznaczonej na dzień 09.02.2016 r. 
na  godz.  9:00.  W  związku  z  otrzymaniem  powyższej  informacji  o  wycofaniu  aukcji, 
Odwołujący  nie  wziął  udziału  w  aukcji,  będąc  przekonanym,  że  aukcja  w  ogóle  się  nie 
odbyła. 

W dniu 09.02.2016 r., w godzinach popołudniowych Odwołujący powziął nieoficjalną 

informację  o  tym,  że  w  tym  dniu,  wbrew  otrzymanej  od  Zamawiającego  informacji,  aukcja 
została  przeprowadzona.  W  związku  z  tym,  w  tym  samym  dniu  Odwołujący  wystosował 
pismo do Zamawiającego z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W dniu 12.02.2016 r. 
Zamawiający  zamieścił  na  swojej  stronie  internetowej  informację  o  wynikach  aukcji 
elektronicznej, w której wskazano, że aukcja została przeprowadzona w dniu 09.02.2016 r. 

Z  kolei,  w  dniu  16.02.2016  r.  Odwołujący  otrzymał  odpowiedź  Zamawiającego  na 

pismo z 09.02.2016 r., z której wynika że w dniu 05.02.2016 r. o godz. 7:19 zostało wysłane 
do Odwołującego zaproszenie do udziału w aukcji. W załączeniu do pisma została przesłana 
także treść wiadomości mailowej z 05.02.2016 r. z godziny 7:19. Wiadomości tej Odwołujący 
nigdy nie otrzymał. Wobec powyższego, należy podkreślić, że w przesłanej jako załącznik do 
pisma z dnia 16.02.2016 r. wiadomości mailowej z 05.02.2016 r. z godz. 7:19 zamieszczono 
informacje:  „W  celu  potwierdzenia  otrzymania  informacji  o  aukcji  elektronicznej  prosimy                
o  klikni
ęcie  na  poniższy  link”  oraz  „Uprzejmie  prosimy  o  niezwłoczne  zalogowanie  się  do 
Portalu w celu potwierdzenia otrzymania zaproszenia do wzi
ęcia udziału w aukcji”. Pomimo 
zamieszczenia  w  wiadomości  mailowej  dwukrotnie  informacji  o  konieczności  potwierdzenia 
otrzymania wiadomości, Odwołujący nie dokonał żadnego potwierdzenia jej otrzymania, gdyż 
nigdy jej nie otrzymał. Zwrócił także uwagę na fakt, że w pkt VII SIWZ Zamawiający opisał 
warunki  i  zasady  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej.  W  punkcie  VII.4  SIWZ 
zamieszczono postanowienie „Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji Wykonawców: 
a.  Wykonawcy,  których  oferty  nie  podlegaj
ą  odrzuceniu  zostaną  dopuszczeni  do  aukcji                  
i otrzymaj
ą od Zamawiającego wraz z zaproszeniem poufne identyfikatory, 
e. Fakt otrzymania drog
ą elektroniczną zaproszeń Wykonawcy potwierdzają Zamawiającemu 
niezwłocznie  na  adres  e-mail: 

[email protected]

.  Odwołujący  nigdy  nie  potwierdził  zgodnie  z 

wymaganiami SIWZ otrzymania zaproszenia do aukcji innego niż to, które otrzymał w dniu 


04.02.2016 r., a które zostało następnie anulowane mailem z 05.02.2016 r.  z godziny 7:23. 
Wobec powyższego, wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 91b ust. 1 Pzp, Zamawiający 
nie  zaprosił  Odwołującego  do  aukcji  elektronicznej,  którą  przeprowadził                          w  dniu 
09.02.2016 r. o godz. 9:00. 

Zamawiający w dniu 18.03.2016 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 
odwoławczym. Żadne przystąpienia nie miały miejsca.  

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  
 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Izba  z  urzędu  na  posiedzeniu  niejawnym  dokonała  czynności  formalnoprawnych                           

i  sprawdzających,  w  wyniku  których  stwierdziła,  że  przedmiotowe  odwołanie  podlega 
odrzuceniu w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 182 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

Wartość  zamówienia  oszacowano  na  kwotę  przekraczającą  wyrażoną  w  złotych 

równowartość kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Izba  podnosi,  że  zgodnie  z  dyspozycją  art.  182 ust.  3  pkt  1  Pzp    odwołanie  wobec 

czynności innych niż określone w ust.1 i 2 wnosi się w przypadku zamówień, których wartość 
jest  równa  lub  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art. 11 
ust. 8  -  w  terminie  10  dni  od  dnia,  w  którym  powzięto  lub  przy  zachowaniu  należytej 
staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego 
wniesienia.  Nadto,  zgodnie  z  art.  189  ust.  2  pkt  3  Pzp  Izba  odrzuca  odwołanie,  jeżeli 
stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.  

W  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  przeprowadził  aukcję  elektroniczną. 

W  myśl  art.  91a  ust.  1  Pzp  jeżeli  postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu 
nieograniczonego,  przetargu  ograniczonego  lub  negocjacji  z  ogłoszeniem  Zamawiający  po 
dokonaniu  oceny  ofert  w  celu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  przeprowadza  aukcję 
elektroniczną,  jeżeli  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  oraz  złożono  co  najmniej  3 
oferty niepodlegające odrzuceniu. Zaś zgodnie z art. 91b ust. 1 Pzp, Zamawiający zaprasza 
drogą  elektroniczną  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wszystkich  wykonawców,  którzy 
złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.  

W  ocenie  Izby,  w  rozpatrywanym  stanie  faktycznym,  czynność  zakwalifikowania 

wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  lub  braku  takiego  zaproszenia  jest 
czynnością,  o  której  mowa  w  art.  182  ust.  3  pkt  1  Pzp.  W  takim  przypadku  odwołanie  - 


zgodnie ze wskazanym przepisem - wnosi się w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto 
lub  przy  zachowaniu  należytej  staranności  można  było  powziąć  wiadomość                                   
o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.  

Podobnie  należy  wskazać  przykładowo,  że  z  przepisu  jednoznacznie  wynika,  że 

Zamawiający  obowiązany  jest  dokonać  oceny  ofert  przed  zaproszeniem  wybranych 
wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  w  tym  ustalić,  czy  złożone  przez 
wykonawców  oferty  nie  podlegają  odrzuceniu.  Zaproszenie  określonych  wykonawców  do 
udziału  w  aukcji  elektronicznej  oznacza,  że  Zamawiający  ustalił,  że  oferty  wybranych 
wykonawców  nie  podlegają  odrzuceniu.  Wystosowanie  takiego  zaproszenia  jest 
równoznaczne  z  zakończeniem  badania  ofert  i  w  ocenie  Izby  od  dnia  wystosowania 
zaproszenia  należy  liczyć  bieg  rozpoczęcia  terminu  na  wnoszenie  środków  odwoławczych 
dotyczących zaniechania Zamawiającego odrzucenia oferty. (podobnie w postanowieniu KIO 
z 07.05.2012 r., sygn. akt: KIO 610/12, czy też w postanowieniach z 22.02.2012 r. w sprawie 
o sygn. akt: KIO 271/12, KIO 299/12).  

W  przedmiotowych  okolicznościach  o  przeprowadzeniu  aukcji  elektronicznej  bez 

Odwołującego zainteresowany dowiedział się, jak stwierdził w odwołaniu nieoficjalnie w dniu 
09.02.2016 r. (pismo z tej daty wpłynęło do Zamawiającego 10.02.2016 r.), a ostatecznie na 
skutek  przekazanej  przez  Zamawiającego  w  dniu  12.02.2016  r.  (e-mailem)  /pisma                         
z  10.02.2016  r./  informacji  o  wynikach  aukcji  elektronicznej.    Izba  stoi  na  stanowisku,  że 
najpóźniej  od  dnia  12.02.2016  r.  należy  liczyć  rozpoczęcia  terminu  na  wnoszenie  środków 
odwoławczych  dotyczących  zaniechania  Zamawiającego  zaproszenia  Odwołującego  do 
udziału  w  aukcji  elektronicznej.  Należy  bowiem  uznać,  że  do  tego  de  facto  sprowadza  się 
kwestionowanie  w  odwołaniu  skuteczności  przekazania  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji 
elektronicznej, która  rozpoczęła  się  09.02.2016  r.  o godz.  9:00. W konsekwencji  termin  na 
wniesienie odwołania upływał w dniu 22.02.2016 r. Można nawet uznać, że korespondencja 
pomiędzy Odwołującym a Zamawiającym pismo z 09.02.2016 r., odpowiedź Zamawiającego 
z  16.02.2016  r.  stanowi  quasi  postępowanie  odwoławcze,  co  dodatkowo  potwierdza 
zasadność  odrzucenia  odwołania.  W  rezultacie  powyższe  odwołanie,  które  wpłynęło  do 
Prezesa KIO - w dniu 18.03.2016 r. należy uznać za wniesione z uchybieniem ustawowego 
terminu.  

Reasumując,  należy  uznać,  że  odwołanie  które  wpłynęło  do  Prezesa  KIO  dnia 

18.03.2016  r.,  a  nie  do  22.02.2016  r.,  jest  odwołaniem  wniesionym  z  uchybieniem 
ustawowego terminu na jego wniesienie, co skutkuje koniecznością jego odrzucenia zgodnie 
z art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp.  

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.  
 


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 i ust. 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 
i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  uznała  wniosek 
Zamawiającego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, 
zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Zgodnie  z  art.  189  ust.  3  zd.  pierwsze  Pzp  oraz  §  13  ust.  2  pkt  2  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 22  marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy 
rozpatrywaniu  odwołań  (t.j.:  Dz.  U.  z  2014,  poz.  964)  -  postanowienie  wydano  na 
posiedzeniu  niejawnym.  W  oparciu  o  §  32  ww.  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów                
z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, 
ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu 
niejawnym  następuje  przez  wywieszenie  sentencji  postanowienia  na  tablicy  ogłoszeń                   
w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie 
internetowej  Urzędu  Zamówień  Publicznych.  Odpis  postanowienia  przesyła  się  stronom                 
i uczestnikom postępowania odwoławczego. 

Przewodniczący: 

………………………………