KIO 373/16 WYROK dnia 24 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

WYROK 

z dnia 24 marca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Protokolant: Aneta Górniak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie 

24  marca  2016  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego 

14 marca 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez wykonawcę:

 „AGN Polska” sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu informatycznego 

dla Sił Zbrojnych RP (nr postępowania 78/ZO/PN/DOS/ZZS/2015) 

prowadzonym przez zamawiającego: 

Skarb Państwa – Inspektorat Uzbrojenia, Warszawa 

przy udziale wykonawców: 

A.  QUMAK  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Computex  sp.  z  o.o.  sp.  k  z  siedzibą 

w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia 

B.  „KONCEPT”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Egida  IT  Solutions  sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie, ORTI B. sp. k. z siedzibą w Lublinie wspólnie ubiegający 

się o udzielenie zamówienia 

–  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.  

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  „AGN  Polska”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  powyższego  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni 


od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w

 Warszawie

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Skarb  Państwa  –  Inspektorat  Uzbrojenia  prowadzi  w trybie  przetargu 

nieograniczonego  na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) {dalej również „ustawa pzp” lub „pzp”} 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  dostawy  pn.  Dostawa  sprzętu 

informatycznego dla Sił Zbrojnych RP (nr postępowania 78/ZO/PN/DOS/ZZS/2015). 

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod nr 2015/S-127-232309 z 4 lipca 2015 r., z tym że Zamawiający 29 czerwca 

2015  r.  przekazał  to  ogłoszenie  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej,  a  także  zamieścił   

ogłoszenie  o  zamówieniu  w  swojej  siedzibie  na  tablicy  ogłoszeń  oraz  na  swojej  stronie 

internetowej  {www.iu.wp.mil.pl},  na  której  udostępnił  również  od  tego  dnia  specyfikację 

istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}. 

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

4 marca 2016 r. Zamawiający przekazał faksem Odwołującemu – AGN Polska” sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  {dalej  również:  „AGN”}  zawiadomienie  o rozstrzygnięciu 

postępowania  w  części  1  zamówienia,    obejmującej  dostawę  serwerów  SR1A(b),  SR1A(c), 

SR2A(c),  SR3A(c)  oraz  półek  dyskowych  SB,  a  także  o  odrzuceniu  w  tym  zakresie  oferty 

złożonej przez Odwołującego. 

14  marca  2016  r.  Odwołujący  wniósł  w  formie  pisemnej  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  odwołanie  (zachowując  wymóg  przekazania  jego  kopii  Zamawiającemu) 

od powyższych czynności Zamawiającego. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące  naruszenia  przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}: 

1.  Art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 – przez odrzucenie oferty AGN, pomimo że jej 

treść odpowiada treści SIWZ. 

2.  Art. 87 ust. 1 – przez zaniechanie wezwania AGN do złożenia wyjaśnień treści złożonej 

oferty  odnośnie  liczby  egzemplarzy  stanowiących  15%  dostawy  sprzętu,  które  będą 

objęte gwarancją międzynarodową. 

3.  Art.  87  ust.  2  pkt  3  –  przez  nieuznanie,  że  brak  wyrażenia  cyfrą  liczby  egzemplarzy 

sprzętu będącego przedmiotem dostawy, które będą objęte gwarancją międzynarodową 

w  treści  oferty  („Formularza  ofertowego”  dla  Części  nr  1)  podlega kwalifikacji  jako  inna 

omyłka podlegająca poprawieniu przez Zamawiającego w trybie tego przepisu.  


4.  Art.  26  ust.  3  –  przez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  uzupełnienia 

wymaganych  w  SIWZ  dokumentów  potwierdzających,  że  oferowane  dostawy  spełniają 

wymagania  określone  przez  Zamawiającego,  tj.  potwierdzenia  statusu  „Certified  for 

Windows  Server  2008  R2  x  64”  dla  oferowanych  serwerów  i  oświadczenia  producenta 

półki  dyskowej  SB  o  przejęciu  zobowiązań    serwisowych  (w  przypadku  niewywiązania 

się  z  obowiązków  gwarancyjnych  oferenta  lub  firmy  serwisującej),  a  także  tłumaczenia 

wyniku wydajności procesora SPECint dla serwera SR2A (c). 

5.  Art. 91 ust. 1 –  przez zaniechanie wyboru oferty AGN jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  {lista 

żą

dań}: 

1.  Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty i unieważnienia odrzucenia oferty AGN. 

2.  Wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty  odnośnie  liczby 

egzemplarzy oferowanego sprzętu objętego gwarancją międzynarodową. 

3.  Alternatywnie – dokonania poprawy innej omyłki polegającej na niezgodności oferty AGN 

z  SIWZ,  niepowodującej  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  przez  przyjęcie,  że  15% 

dostawy sprzętu będzie objęte gwarancją międzynarodową. 

4.  Wezwania  Odwołującego  do  uzupełnienia  wymaganych  w  SIWZ  dokumentów 

potwierdzających,  że  oferowane  dostawy  spełniają  wymagania  określone  przez 

Zamawiającego,  tj.  potwierdzenia  statusu „Certified for Windows  Server  2008  R2  x  64” 

dla  oferowanych  serwerów,  oświadczenia  producenta  półki  dyskowej  SB  o  przejęciu 

zobowiązań serwisowych (w przypadku niewywiązania się z obowiązków gwarancyjnych 

oferenta  lub  firmy  serwisującej),  a  także  tłumaczenia  wyniku  wydajności  procesora 

SPECint dla serwera SR2A (c). 

5.  Dokonania ponownej oceny ofert. 

6.  Wyboru oferty AGN jako najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  odwołania  zawarto  następujące  okoliczności  faktyczne  i  prawne 

w celu sprecyzowania powyższych zarzutów. 

{ad pkt 1, 2, 3 i 5 listy zarzutów} 

Z  uzasadnienia  odwołania  wynikają  następujące  okoliczności  dotyczące  przebiegu 

postępowania. 

Przedmiotem  zamówienia  w  części  nr  1  była  dostawa  serwerów  SR1A(b),  SR1A(c), 

SR2A(c),  SR3A(c)  oraz  półek  dyskowych  SB  dla  Sił  Zbrojnych  RP.  Szczegółowy  opis 

przedmiotu zamówienia został przedstawiony w  załącznikach do SIWZ, w tym w załączniku 

nr 1 zawierającym informacje dotyczące specyfikacji sprzętu informatycznego (serwerów). 

W  Załączniku  nr  3  do  SIWZ  („Istotne  postanowienia  umowy”),  §16  –  „Udzielenie 


uprawnień",  ust.  4  przewidywał,  że:  Komórki/jednostki  organizacyjne  resortu  obrony 

narodowej  użytkujące  Sprzęt  będą  miały  prawo  korzystać  z  oprogramowania  w  każdym 

miejscu  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  lub  innym  obszarze  (terytorium),  gdzie  Siły 

Zbrojne  RP  prowadzą  lub  będą  prowadzić  jakiekolwiek  działania.  Uprawnienie  powyższe, 

w każdym  przypadku  obejmuje  również  wykorzystanie  Oprogramowania  w  sieciach 

komputerowych

W  odniesieniu  do  powyższego  postanowienia  SIWZ  sformułowano  następujące 

wnioski o wyjaśnienie jego treści: 

1.  Czy  Zamawiający  zamierza  użytkować/instalować  oferowany  sprzęt  poza  granicami 

kraju? Jeżeli tak to prosimy o podanie jaka część urządzeń może być użytkowana poza 

granicami kraju. 

2.  Czy sprzęt musi być objęty gwarancją międzynarodową

3.  Czy  w  przypadku  użytkowania  sprzętu  poza  granicami  kraju  serwis  też  ma  być 

ś

wiadczony w miejscu instalacji sprzętu? 

17 września 2015 r. Zamawiający przekazał wykonawcom pismo z wyjaśnienia treści 

SIWZ  (nr  V/11034/15),  w  którym  na  powyższe  pytania  oznaczone  zbiorczo  nr  2.22  udzielił 

następującej odpowiedzi:  

Zamawiający  na  etapie  postępowania  przetargowego  szacuje,  że  15%  dostarczanych 

urządzeń  będzie  eksploatowana  poza  granicami  kraju.  W  związku  z  powyższym  15% 

dostawy  sprzętu  musi  być  objęta  gwarancją  międzynarodową.  W  przypadku  użytkowania 

sprzętu poza granicami kraju serwis ma być świadczony w miejscu instalacji sprzętu. 

W ofercie wykonawca ma wyraźnie  zadeklarować,  że 15% dostawy sprzętu (wymienić ilość 

egzemplarzy)  będzie  objęte  gwarancją  międzynarodową  (należy  to  wyszczególnić 

w formularzu  ofertowym).  Zapisy  dotyczące  gwarancji  międzynarodowej  odnoszą  się 

do serwerów, stacji roboczych, monitorów i notebooków. Przy dostawie opakowania sprzętu 

z  gwarancją  międzynarodową  mają  zostać  oznaczone  dużymi  (min.  10x10  cm),  czytelnymi 

plakietkami w kolorze czerwonym z napisem „Gwarancja międzynarodowa". 

Zamawiający nie zmodyfikował wzoru załącznika nr 2 do SIWZ - „Formularz ofertowy” 

o  dodatkowe  oświadczenie,  którego  oczekiwał,  ani  wzoru  załącznika  nr  4  do  SIWZ  –

„Specyfikacja  techniczna  oferowanego  sprzętu”  w  sposób  umożliwiający  naniesienie 

wzmianki o oferowanej liczbie egzemplarzy sprzętu objętych gwarancją międzynarodową. 

W rozdziale 11 SIWZ – „Opis sposobu przygotowywania ofert”: 

– w pkt 11.1. określono że: Oferta musi zawierać wypełniony formularz ofertowy zawierający 

wszelkie informacje zawarte we wzorze stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ.  

– w pkt 11.5. określono, że: Formularz ofertowy oraz pozostałe załączniki, dla których zostały 


określone wzory,  należy  wypełnić według  niniejszych wymagań,  bez  dokonywania  istotnych 

zmian w treści tych dokumentów, o ile Zamawiający nie wyrazi na to zgody. 

W „Zawiadomieniu  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty”  z  4  marca  2016 r.  (nr  pisma 

V/2773/16)  Zamawiający  zawiadomił,  że  odrzucił  ofertę  Odwołującego:  ze  względu 

na nieusuwalną  (w  trybie  art.  87  ust.  2  ustawy)  merytoryczną  niezgodność  z  SIWZ,  tj. 

zaoferowania  przedmiotu  zamówienia  nieobjętego  gwarancją  międzynarodową.  Dalej 

Zamawiający podał, że: Wykonawca w swojej ofercie nie zadeklarował objęcia oferowanych 

serwerów  gwarancją  międzynarodową  oraz  nie  wskazał  ilości  egzemplarzy  objętych  tą 

gwarancją. 

Odwołujący  zakwestionował  powyższe  stanowisko  Zamawiającego  z  następująco 

wyliczonych i skonkretyzowanych powodów. 

Po  pierwsze  –  udzieleniu  przez  Zamawiającego  wyjaśnień  na  pyt.  2.22  nie 

towarzyszyła  zmiana  formularza  ofertowego  i  załącznika  nr  4  do  SIWZ,  co  umożliwiłoby 

naniesienie  wzmianki  o  oferowanej  liczbie  egzemplarzy  sprzętu  objętych  gwarancją 

międzynarodową. 

Po drugie – zastosowanie się przez Odwołującego do wytycznych z pkt 11.1 i 11.15 

SIWZ, przy braku dokonania powyższych zmian, oznacza, że nie można konsekwencją tego 

zaniechania obarczyć Odwołującego. 

Po  trzecie  –  w  ofercie  (w  załączniku  nr  2  do  SIWZ  –  „Formularz  ofertowy”) 

Odwołujący oświadczył: 

– w pkt 1, że dostawę przedmiotu zamówienia, w pełnym zakresie określonym dla części nr 1 

w załączniku nr 1 do SIWZ, zrealizuje za kwotę wskazaną w tabeli; 

– w pkt 2, że zapoznał się ze wszystkimi warunkami zamówienia, SIWZ wraz z załącznikami, 

ich modyfikacjami, wyjaśnieniami i zaakceptował je bez jakichkolwiek zastrzeżeń.  

W  ocenie  Odwołującego  tym  samym  złożył  wszystkie  elementy  oświadczenia  zgodnie 

z treścią  formularza  ofertowego.  Jeżeli  jednak  Zamawiający  uznał,  że  jest  to 

niewystarczające  –  powinien  był  wezwać  Odwołującego  do  złożenia  wymaganego 

oświadczenia, czego nie uczynił. 

Po  czwarte  –  skoro  odpowiadając  na  pytanie  nr  2.22  Zamawiający  nie  dokonał 

modyfikacji  i  aktualizacji  we  wzorze  formularza  oferta  oraz  załącznikach,  wykonawcy  mogli 

powziąć wątpliwość co do obowiązującej wersji tych dokumentów. Tymczasem Zamawiający 

z  własnych  zaniedbań  uczynił  zarzut  Odwołującemu,  uznając  je  jednocześnie  za  jedyną 

podstawę odrzucenia oferty Odwołującego. 

Po  piąte  –  choć  Odwołujący  w  treści  formularza  ofertowego  nie  wpisał  liczby 

egzemplarzy  oferowanego  sprzętu,  które  będą  objęte  gwarancją  międzynarodową,  takie 


uchybienie  nie  oznacza  niezgodności  oferty  AGN  z  postanowieniami  SIWZ  i  opisem 

przedmiotu zamówienia, gdyż podlegało ono poprawie w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp jako 

inna omyłka niepowodująca istotnych zmian w treści oferty. 

Odwołujący  oświadczył,  że  podziela  następujące  stanowisko  Sądu  Okręgowego 

w Katowicach  wyrażone  w  wyroku  z  dnia  1  marca  2010  r.  (sygn.  akt:  XIX  Ga  18/10):  Lege 

non  distinguente  art.  87  ust.  2  pkt  3  p.z.p.  nie  wskazuje  o  jakie  może  chodzić  tutaj  omyłki, 

a więc  mogą  wchodzić  tutaj  w  grę  wszelkie  niezamierzone  błahe  pomyłki,  niedopatrzenia, 

ędy  niezamierzone,  opuszczenia,  drobne  różnice  nie  będące  świadomym  pominięciem 

określonych przez SIWZ wymogów. Może to dotyczyć także i ceny wskazanej w ofercie. 

Na marginesie Odwołujący nadmienił, że dołączone do jego oferty oświadczenie z 28 

września  2015  r.  odnosi  się  do  określenia  warunków  współpracy  między  producentem 

oferowanego  sprzętu,  tj.  Hewlett  Packard  Enterprise  Polska  sp.  z  o.o.  a AGN.  Odwołujący 

podał, że treść tego oświadczenia potwierdza zgodność oferowanego sprzętu ze wszystkimi 

wymaganiami  ustalonymi  w  treści  dokumentacji  przez  Zamawiającego.  Co  zdaniem 

Odwołującego  stanowi  dodatkową  przesłankę  konieczności  uznania  braku  wpisania  liczby 

egzemplarzy  objętych  gwarancją  międzynarodową  jedynie  za  inną  omyłkę  niepowodującą 

istotnych  zmian  w  treści  oferty,  zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  pzp.  Według  Odwołującego  

z jego  oferty  i  załączonych  dokumentów,  w  szczególności  powyższego  oświadczenia, 

wynika,  że  zapewnił  objęcie  przedmiotu  oferty  gwarancją  znacznie  przewyższającą  minima 

wymagane  przez  Zamawiającego.  Ta  intencja  i  świadomość  Odwołującego  była  jeszcze  na 

etapie przed składaniem ofert. A jedynie nie wskazał tego bezpośrednio w formularzu. 

Zdaniem Odwołującego w tym stanie faktycznym zachowuje aktualność następujące 

stanowisko  wyrażone  w  publikacji  Urzędu  Zamówień  Publicznych  „Prawo  zamówień 

publicznych po nowelizacji z dnia 4 września 2008 r.” pod red. J. Sadowego: Dopuszczalne 

wydaje  się  dokonanie  zmian  w  sytuacji,  jeżeli  z  okoliczności  wynika  zamiar  złożenia  przez 

wykonawcę  oferty  zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego  oraz  poprawienie  omyłki  nie 

ingeruje w sposób istotny w treść oferty, tj. nie powoduje konieczności  znaczącej ingerencji 

ze strony zamawiającego lub nie dotyczy jej istotnych postanowień. 

Odwołujący  podniósł,  że  nawet  gdyby  Zamawiający  powziął  wątpliwość,  jaką  liczbę 

egzemplarzy  oferowanego  przez  AGN  sprzętu  wpisać  w  treść  załącznika  nr  2  do  SIWZ  –

„Formularz  ofertowy”  lub  załącznika  nr  4  do  SIWZ  –  „Specyfikacja  techniczna  oferowanego 

sprzętu”  –  choć  Zamawiający  jasno  określił,  że:  W  ofercie  wykonawca  ma  wyraźnie 

zadeklarować,  że  15%  dostawy  sprzętu  (wymienić  ilość  egzemplarzy)  będzie  objęte 

gwarancją  międzynarodową  (należy  to  wyszczególnić  w  formularzu  ofertowym), 

a Odwołujący czytelnie wskazał w treści formularza ofertowego ilość oferowanego sprzętu –


Zamawiający mógł wezwać AGN do wyjaśnień odnośnie dokonanego pominięcia.  

Odwołujący  powołał  się  na  to,  że  w  ten  sposób  orzekła  również  Izba  w  wyroku 

z 5 sierpnia 2009 r. (sygn. akt: KIO/UZP 959/09): Izba wskazuje, iż zastosowanie art. 87 ust. 

2  pkt  3  jak  najbardziej  może  zostać  poprzedzone  wyjaśnieniami,  o  których  stanowi  ust.  1 

powołanego przepisu, zmierzającymi do ustalenia rzeczywistej treści oferty oraz charakteru i 

rodzaju, czy samej potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian w jej treści. 

Według Odwołującego podobnie w wyroku z 21 września 2011 r. (sygn. akt KIO/UZP 

1946/11)  Izba  stwierdziła,  że:  art.  87  ust.  2  pkt.  3  ustawy  Pzp  wprowadzony  został  w  celu 

uniknięcia  przypadków  odrzucania  ofert  z  powodu  omyłek  możliwych  do  wyeliminowania. 

Dopuszczalne  jest  zatem  poprawienie  niedopatrzeń,  błędów  niezamierzonych,  opuszczeń

żnic (...), lecz wszystkie te zmiany muszą mieścić się w pojęciu omyłki. 

Odwołujący  podniósł,  że  na  Zamawiającym  ciąży  obowiązek  uważnego,  rzetelnego, 

dokładnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  w  szczególności  z  zachowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców.  Aby  uczynić  zadość  tym  obowiązkom,  Zamawiający  dysponuje 

zestawem  narzędzi  przewidzianych  m.in.  w  ustawie  pzp,  które  zakładają  także  możliwość 

wyjaśniania  niejasności  jako  wskazanie  sposobu  rozumienia  treści  zawartych  w  ofercie 

wykonawcy.  Wykorzystanie  tych  narzędzi  dla  przeprowadzenia  rzetelnej  oceny  ofert, 

poprzedzające 

ewentualne 

odrzucenie 

oferty, 

jest 

podstawowym 

obowiązkiem 

Zamawiającego. 

 Odwołujący  wskazał,  że  powyższe  potwierdziła  Izba  w  wyroku  z  6  czerwca  2012  r. 

(sygn.  akt:  KIO  1048/12):  Stwierdzić  dalej  należy,  że  w  realiach  konkretnej  sprawy,  zanim 

zamawiający  podejmie  decyzję  o  odrzuceniu  oferty  jako  niezgodnej  z  treścią  siwz, 

zobowiązany jest wszechstronnie ją zbadać bacząc, by wyjaśnić w trybie opisanym w art. 87 

ust.  1  Pzp  stwierdzone  nieścisłości  i  dokonać  poprawy  omyłek  zgodnie  z  dyrektywami 

wyrażonymi  w  art.  87  ust.  2  pkt  1-3  Pzp.  Dopiero  wyczerpanie  tej  procedury  uprawnia 

zamawiającego  do  ustalenia,  że  treść  oferty  nie  odpowiada  treści  siwz,  a  w  konsekwencji 

odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 ust. 2 Pzp (vide: wyrok KIO z 29 lipca 2011 r., 

sygn. akt KIO 1514/11 z oraz wyrok KIO z 8 maja 2012 r., sygn. akt KIO 819/12). 

Podsumowując, Odwołujący zaznaczył, że intencją ustawodawcy przy wprowadzeniu 

art. 87 ust. 2 pkt 33 do ustawy pzp, co wynika z jednolitej linii orzeczniczej, było złagodzenie 

nadmiernego  formalizmu  przepisów  ustawy,  usprawnienie  procedur  udzielania  zamówienia 

publicznego oraz zmniejszenie liczby odrzuconych ofert i w konsekwencji – unieważnionych 

postępowań.  Czynność  poprawienia  oferty,  co  wynika  z  brzmienia  samego  przepisu  art.  87 

ust.  2  pzp  (Zamawiający  poprawia...)  ma  charakter  obligatoryjny  i  stanowi  obowiązek 


Zamawiającego w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających dokonanie poprawek, 

co miało miejsce w opisywanym stanie faktycznym. 

{ad pkt 4 listy zarzutów} 

Z  uzasadnienia  odwołania  wynikają  następujące  okoliczności  dotyczące  przebiegu 

postępowania. 

W  załączniku  nr  1  do  SIWZ  –  „Specyfikacja  techniczna  oferowanego  sprzętu” 

Zamawiający określił: 

– w opisie parametrów minimalnych poszczególnych serwerów, tj. SR1A (b), SR1A (c), SR2A 

(c)  oraz  SR  3A  (c),  w  wierszu  „Certyfikaty”  –  że  wymagane  jest  dostarczenie  wskazanych 

certyfikatów  do  oferty  (m.in.  potwierdzenie  statusu  „Certified  for  Windows”  dla  systemu 

Windows Server 2008 R2 x 64); 

–  w  opisie  parametrów  minimalnych  półki  dyskowej  SB,  w  wierszu  „Warunki  gwarancji”  – 

ż

e wymaga  przedłożenia  oświadczenia  producenta,  iż  w  przypadku  niewywiązywania  się 

z obowiązków  gwarancyjnych  oferenta  lub  firmy  serwisującej,  przejmie  na  siebie  wszelkie 

zobowiązania związane z serwisem. 

W przekazanym zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty z 4 marca 2016 r. 

Zamawiający:  

–  zwrócił  również  uwagę,  że:  Wykonawca  nie  złożył  wymaganych  w  SIWZ  dokumentów 

potwierdzających,  że  oferowane  dostawy  spełniają  wymagania  określone  przez 

Zamawiającego,  tj.  potwierdzenia  statusu  „Certified  for  Windows  Server  2008  R2  x  64”  dla 

oferowanych serwerów, oświadczenia Producenta półki dyskowej SB o przejęciu zobowiązań 

serwisowych (w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków gwarancyjnych oferenta lub 

firmy serwisującej), a także tłumaczenia wyniku wydajności procesora SPECint dla serwera 

SR2A (c)

–  jednocześnie  poinformował,  że  odstąpił  od  wezwania  AGN  w  trybie  art.  26  ust.  3  pzp 

do uzupełnienia  dokumentów,  ponieważ  mimo  ich  złożenia  oferta  Wykonawcy  podlegała 

odrzuceniu. 

Odwołujący  podniósł,  że  gdyby  Zamawiający  postąpił  zgodnie  z  przepisami  ustawy 

pzp, nie odrzuciłby oferty Odwołującego, lecz wezwałby do złożenia wyjaśnień dotyczących 

treści złożonej oferty odnośnie ilości egzemplarzy stanowiących 15% dostawy sprzętu, które 

będą  objęte  gwarancją  międzynarodową,  działając  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  pzp. 

W rezultacie  Odwołujący  powinien  zostać  wezwany  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  pzp 

do uzupełnienia dokumentów potwierdzających, że oferowane dostawy spełniają wymagania 

określone  przez  Zamawiającego,  tj.  potwierdzenia  statusu  „Certified  for  Windows  Server 

2008 R2 x 64" dla oferowanych serwerów, a także tłumaczenia wyniku wydajności procesora 


SPECint dla serwera SR2A (c). 

Na  marginesie  Odwołujący  nadmienił,  że  wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego, 

dołączył  oświadczenie  producenta  półki  dyskowej  SB  z  28  września  2015  r.,  z  którego 

wynikają wszystkie elementy wymagane według dokumentacji postępowania. 

Na  skutek  przekazania  przez  Zamawiającego  15  marca  2016  r.  kopii  odwołania 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły w formie pisemnej następujące zgłoszenia 

przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: 

–  18  marca  2016  r.  –  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

QUMAK  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Computex  sp.  z  o.o.  sp.  k  z  siedzibą  w Warszawie 

{dalej również: „Konsorcjum Qumak”}; 

–  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  „KONCEPT”  sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie, Egida IT Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ORTI B. sp. k. 

z  siedzibą  w  Lublinie  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  {dalej  również: 

„Konsorcjum Koncept”}. 

Przystępujący wnieśli o oddalenie odwołania. 

Wobec  dokonania  zgłoszeń  w  odpowiedniej  formie,  z  zachowaniem  3-dniowego 

terminu  oraz  wymogu  przekazania  kopii  zgłoszenia  Stronom  postępowania,  a  więc  zgodnie 

z art.  185  ust.  2  pzp,  Izba  nie  miała  podstaw  do stwierdzenia  nieskuteczności  powyższych 

przystąpień, co do których nie zgłoszono również opozycji. 

Zamawiający  nie  wniósł  pisemnej  lub  ustnie  do  protokołu  odpowiedzi  na  odwołanie, 

ale oświadczył na posiedzeniu, że nie uznaje zarzutów odwołania. 

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła,  aby 

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 pzp. 

Również  na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  i  Przystępujących  nie  zostały  złożone  wnioski 

o  odrzucenie odwołania. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  sprawa  została  skierowana  do  rozpoznania  na  rozprawie,  podczas  której 

Odwołujący  podtrzymał  dotychczasowe  stanowisko  {ze  zmianami  opisanymi  poniżej}, 

a Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania, co poparli Przystępujący. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Uczestników  (Stron  i  Przystępujących) 


postępowania  odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy, 

jak również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i stanowiska  zawarte  w odwołaniu, 

zgłoszeniach  przystąpień,  a także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane 

w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  179  ust.  1  pzp  odwołującemu  przysługuje  legitymacja  do wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia, 

gdyż złożył ofertę, która w świetle obowiązujących kryteriów oceny ofert mogłaby być uznana 

za  najkorzystniejszą.  Odwołujący,  kwestionując  odrzucenie  swojej  oferty,  wykazał  że  może 

ponieść  szkodę  w związku  z zarzucanymi  Zamawiającemu  naruszeniami  przepisów  ustawy 

pzp,  gdyż  pozbawiony  został  w  ten  sposób  możliwości  uzyskania  odpłatnego  zamówienia 

publicznego, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć. 

Izba  ustaliła,  że  wynikające  z  odwołania  okoliczności  faktyczne  odnośnie  treści 

przywołanych  postanowień  s.i.w.z.,  wyjaśnień  udzielonych  17  września  2015  r.  oraz 

uzasadnienia odrzucenia oferty AGN odpowiadają rzeczywistemu stanowi rzeczy. 

Odmiennie  przedstawia  się  sytuacja  odnośnie  załączonego  do  oferty  oświadczenia 

Hewlett Packard Enterprise Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej również: „HPE”} 

z 28 września 2015 r.  . 

Zgodnie z treścią tego oświadczenia ww. spółka informuje AGN, iż  złożona Państwu 

oferta  HPE  z  dnia  28.09.2015r,  dotycząca  sprzętu  Hewlett  Packard  wskazanego 

w załączniku  do  niniejszego  pisma,  obejmuje  swoim  zakresem  także  serwis  tego  sprzętu. 

W przypadku  gdy  zakupicie  Państwo  całość  świadczeń  HPE  określonych  w  wyżej 

wymienionej  ofercie,  wówczas  HPE  będzie  realizować  stosowne  naprawy  w  ramach 

wykonywanego  serwisu,  w  zakresie  i  na  warunkach  określonych  w  powyższej  ofercie, 

niezależnie od tego czy wywiązujecie się Państwo z obowiązków gwarancyjnych określonych 

w umowie, jaka zostanie zawarta w Przetargu pomiędzy Państwem a Zamawiającym. 

Jedynym  załącznikiem  do  tego  pisma  –  wymienionym  na  dole  pisma  i  faktycznie 

do niego załączonym jako „Załącznik nr 1 – Lista sprzętu objętego serwisem w ramach oferty 

nr  2/09/2015  z  dnia  29.09.2015”  –  jest  krótka  tabela  składająca  się  z  dwóch  kolumn 

(opisanych  odpowiednio:  „Produkt  Description”  i  „Qty”),  w  której  wyszczególniono  w  pkt  od 

1.1  do  1.4  serwery,  a  w  ostatnim  wierszu  półkę  dyskową  –  przez  podanie  oznaczenia 

kodowego  z  s.i.w.z.  oraz  oznaczenia  kodowego  producenta  (w  pierwszej  kolumnie)  oraz 


liczby sztuk odpowiadającej wskazanej w s.i.w.z. (w drugiej kolumnie).  

W  treści  oświadczenia  w  ogóle  nie  wspomina  się  o  gwarancji  międzynarodowej, 

a o tym,  że  złożona  AGN  przez  HPE    oferta  sprzedaży  sprzętu  wskazanego  w  załączniku 

do oświadczenia  obejmuje  również  serwis  tego  sprzętu,  pod  warunkiem  zakupu  całości 

ś

wiadczeń  określonych  w  ofercie,  która  określa  również  zakres  i  warunki,  na  jakich  będą 

realizowane naprawy w ramach tego serwisu. Wyłącznie w takim zakresie HPE zobowiązało 

się  realizować  naprawy  tego  sprzętu,  niezależnie  od  tego  czy AGN  wywiąże  się  ze  swoich 

obowiązków  gwarancyjnych  określonych  w  umowie,  która  zostanie  zawarta  pomiędzy AGN 

a Zamawiającym. Jednocześnie oferta, do której odsyła oświadczenie, nie została załączona 

do oferty {ani przedstawiona do zamknięcia rozprawy}. 

  Tymczasem  Izba  ustaliła  ponadto,  że  załącznik  nr  3  do  s.i.w.z.  określa  istotne 

postanowienia  umowy  pomiędzy  Zamawiającym  a  wykonawcą,  w  tym  w  §  8  dotyczące 

gwarancji – warunków serwisowania. Wynika z nich w szczególności, że: 

–  Wykonawca  odpowiada  względem  Zamawiającego  ujawnione  w  dostarczonym  sprzęcie 

wady,  zarówno  fizyczne  (zmniejszające  wartość  lub  użyteczność  sprzętu  wynikającą  z  jego 

przeznaczenia,  sprzęt  nie  ma  właściwości  wymaganych  przez  Zamawiającego  albo 

dostarczono  go  w  stanie  niekompletnym),  jak  i  prawne  (sprzęt  stanowi  własność  osoby 

trzeciej  albo  jeżeli  jest  obciążony  prawem  osoby  trzeciej),  ponosi  z  tego  tytułu  wszelkie 

zobowiązania {ust. 1}.  

–  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  bezpłatnego  usunięcia  wad  fizycznych  sprzętu  lub  do 

bezpłatnego  ostrzenia  sprzętu  wolnego  od  wad,  jeżeli  wady  te  ujawnią  się  w  okresie 

gwarancji  {ust.3}.  Przy  czym  realizacja  naprawy  gwarancyjnej  następuje  w  miejscu 

eksploatacji sprzętu {ust. 6}. 

–  Czas    reakcji  serwisu,  rozumianej  jako  podjęcie  działań  diagnostycznych  i  kontakt  z 

Użytkownikiem {według § 4 ust. 2 zdefiniowano to jako jednostki lub komórki organizacyjne 

resortu  obrony  narodowej},  nie  może  przekroczyć  jednego  dnia  roboczego  od  chwili 

zgłoszenia, jeżeli inaczej nie określono w załączniku nr 1 do s.i.w.z. {dla żadnego z serwerów 

inaczej  nie  określono,  natomiast  dla  półki  dyskowej  SB  określono:  Czas  reakcji  na 

rozpoczęcie  naprawy  w  następnym  dniu  roboczym.  Przyjmowanie  zgłoszeń  24  godziny  na 

dobę, 7 dni w tygodniu.}. 

–  Gwarancja  Wykonawcy  udzielana  Zamawiającemu  ma  charakter  wyłączny  i  zastępuje 

wszelkie inne gwarancje wyraźne i domniemane, a w szczególności domniemane gwarancje 

lub warunki przydatności handlowej lub przydatności do określonego celu. Wykonawca w jej 

ramach gwarantuje nieprzerwaną i wolną od błędów pracę dostarczonego sprzętu w okresie 

trwania gwarancji {ust. 10}. 


–  Użytkownik  jest  upoważniony  do  samodzielnego  (prawidłowego)  demontażu  i  montażu 

informatycznych  nośników  danych  i  kart  rozszerzeń  pracujących  w  sprzęcie  (dyski  twarde) 

{ust.  11  i  12},  przy  czym  te  ostatnie  nie  podlegają  przekazaniu  do  naprawy  lub  zwrotowi, 

pozostają własnością Zamawiającego {ust. 13}. 

– W przypadku stwierdzenia w okresie gwarancji wad fizycznych  w dostarczonym sprzęcie, 

o ile wymagania określone w załączniku nr 1 do s.i.w.z. nie stanowią inaczej {dla serwerów – 

nie  stanowią,  dla  półki  dyskowej  SB  –  jw.}  Wykonawca:  1)  rozpatrzy  protokół  reklamacji 

w ciągu  7  dni  od  daty  jego  otrzymania;  2)  w  terminie  14  dni  od  otrzymania  protokołu 

reklamacji na własny koszt usunie wady sprzętu w miejscu, w którym zostały one ujawnione 

lub na własny koszt dostarczy do swojej siedziby w celu ich usprawnienia oraz sprzęt wolny 

od  wad  dostarczy  na  własny  koszt  do  miejsca  jego  eksploatacji;  3)  przedłuży  termin 

gwarancji  o  czas,  w  ciągu  którego  wskutek  was  sprzętu  objętego  gwarancją  uprawniony 

z gwarancji nie mógł z niego należycie korzystać zgodnie z jego przeznaczeniem; 4) wymieni 

wadliwy sprzęt na nowy w terminie 5 dni licząc od bezskutecznego upływu terminu z pkt 2); 

5)  dokona  stosowanych  zapisów  w  karcie  gwarancyjnej    dotyczących  zakresu  wykonanych 

napraw  oraz  zmiany  okresu  udzielonej  gwarancji;  6)  poniesie  odpowiedzialność  z  tytułu 

przypadkowej utraty lub uszkodzenia sprzętu w czasie od przyjęcia go do naprawy do czasu 

przekazania  sprawnego  sprzętu  Użytkownikowi  w  miejscu  ujawnienia  wady;  7)  zwróci 

Zamawiającemu  równowartość  wadliwych  egzemplarzy  Sprzętu  powiększoną  o  karę 

umowną w wysokości 10% ceny jednostkowej określonej w załączniku nr 1 do umowy, jeżeli 

nie wykona zobowiązań wynikających z pkt 4) {ust. 16}. 

–  Zamawiający  zastrzegł  sobie  prawo  do  odmowy  zdalnej  diagnostyki  sprzętu  poprzez 

Internet,  w  takim  przypadku  wszystkie  wymagane  czynności  diagnostyczne  powinny  być 

realizowane  przez  dostawcę  lub  serwis  producenta  w  miejscu  zamontowania  sprzętu  {ust. 

21}; 

–  W  przypadku  wystąpienia  w  okresie  gwarancji  awarii,  usterki  bądź  ujawnienia  wady  tego 

samego  elementu  (podzespołu)  w  więcej  niż  10%  ilości  dostarczonego sprzętu  {dla  dostaw 

sprzętu  powyżej  40  szt.,  dotyczy  zatem  trzech  spośród  czterech  zamawianych  typów 

serwerów},  Wykonawca  na  żądanie  Zamawiającego  zobowiązany  jest  do  wymiany  tego 

elementu (podzespołu) lub całego urządzenia na swój koszt w całym sprzęcie stanowiącym  

przedmiot zamówienia, w terminie do 2 miesięcy od otrzymania takiego żądania {ust. 23}. 

Z  wyjaśnień  udzielonych  17  września  2016  r.  na  pyt.  2.22  wynika,  że  15% 

dostarczonych  serwerów  będzie  eksploatowana  poza  granicami  kraju,  przy  czym  może  to 

być  każdy  obszar  (terytorium),  gdzie  Siły  Zbrojne  RP  prowadzą  lub  będą  prowadzić 

jakiekolwiek  działania  i  to  tam  ma  być  świadczony  serwis  sprzętu  objętego  gwarancją 


międzynarodową.  Ponieważ  nie  sprecyzowano  odmiennych  warunków  tej  gwarancji  – 

obowiązują warunki, które uregulowano w § 8 istotnych postanowień umowy. 

Standardowo  wszystkie  typy  serwerów  zaoferowanych  AGN  objęte  są  przez  HPE 

międzynarodową  ograniczoną  gwarancją  i  wsparciem  Serwisem  HPE,  o  których 

{na podstawie wydruków ze stron internetowych HPE złożonych przez Odwołującego wraz z 

tłumaczeniem poniższych fragmentów} wiadomo, co następuje:  

–  {dla  wszystkich  4  typów  serwerów}  Ten  produkt  jest  objęty  międzynarodową  ograniczoną 

gwarancją  i  wspierany  Serwisem  HPE,  jak  również  globalną  siecią  autoryzowanych 

partnerskich sprzedawców HPE. Wsparcie sprzętu diagnostycznego i naprawa są dostępne 

w ciągu trzech lat od daty zakupu. Wsparcie oprogramowania i początkowych ustawień jest 

dostępne w ciągu 90 dni od daty  zakupu. Rozszerzenia usług gwarancji są dostępne przez 

usługę HPE Care Pack lub dostosowane dl uzgodnień serwisowych. Twarde dyski objęte są 

gwarancją  na  rok  lub  na  trzy  lata;  szczegóły  zostały  ujęte  w  specyfikacji  każdego  z  typów 

twardych dysków. 

–   {dodatkowo  dla  3  pierwszych  typów  serwerów} Gwarancja  na  serwer obejmuje  trzyletnią 

gwarancję  na  części  i  serwis,  jak  również  obsługę  na  miejscu,  z  czasem  reakcji  w  ciągu 

kolejnego  dnia  roboczego.  Naprawy  wynikające  z  gwarancji  mogą  być  dokonywane  przez 

użycie  części  Customer  Self  Repair  (CSR).  Te  części  dzielą  się  na  dwie  kategorie: 

1) obowiązkowe  części  CSR  są  zaprojektowane  by  stanowić  łatwe  zamienniki.  Zostaną 

naliczone  dostawowe  koszty  podróży  oraz  serwisu  w  przypadku,  gdy  klienci  odmówią 

wymiany  obowiązkowej  części  CSR;  2)  dostawowe  części  CSR  również  mogą  są 

zaprojektowane  w  celu  łatwej  wymiany,  ale  mogą  być  bardziej  założone.  Klienci  mogą 

zdecydować  o  tym,  by  HPE  wymieniło  części  zamienne  CSR  bez  dodatkowych  kosztów. 

Dodatkowe  informacje  dotyczące  globalnej  ograniczonej  gwarancji  i  wsparcia  technicznego 

są dostępne pod adresem   http://h18004.www1.hp.com/productts/servers/platforms/warranty 

/index.html. 

Powyższe  nie  pozwala  na  stwierdzenie,  że  warunki  tej  gwarancji  odpowiadają 

warunkom ustalonym przez Zamawiającego w § 8 wzoru umowy.  

Izba ustaliła również, że na część I oferty złożyło 5 wykonawców.  

Najniższą  cenę  zaoferował  ITPROJEKT  sp.  z  o.o.  (7.691.152,90  zł),  którego  oferta 

została odrzucona m.in. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 pzp z powodu zaoferowania rażąco 

niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Druga  w  kolejności  była  cena  oferty 

AGN  (8.766.267,88  zł),  ceny  pozostałych  ofert  kształtowały  się  na  poziomie  od 

12.904.643,40 zł (Konsorcjum Qumak) do 13.776.469,86 zł (Konsorcjum Koncept). 

Z  wyjątkiem  AGN  wszyscy  pozostali  wykonawcy  w  treści  formularza  ofertowego 


zawarli oświadczenie o liczbie serwerów, które będą objęte gwarancją międzynarodową.     

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  stwierdziła, 

ż

e odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 

pkt 3 pzp. Z tego ostatniego przepisu wynika, że zamawiający poprawia  w ofercie inne {niż 

oczywiste pisarskie i rachunkowe} omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją 

istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty, 

niezwłocznie zawiadamiając o  tym wykonawcę, którego oferta została odrzucona. 

 Skład  orzekający  Izby  podziela  utrwalony  w  doktrynie  i  orzecznictwie  pogląd, 

ż

e zarówno treść s.i.w.z., jak i treść oferty stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń 

woli  odpowiednio:  zamawiającego,  który  przez  opis  parametrów  przedmiotu  zamówienia 

i dodatkowych wymagań (np. odnośnie warunków gwarancji) precyzuje jakiego świadczenia 

oczekuje  po  zawarciu  umowy  w sprawie  zamówienia  publicznego,  oraz  wykonawcy,  który 

zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty 

jako  najkorzystniejszej.  Wobec  tego  –  co  do  zasady  –  porównanie  zaoferowanego  przez 

wykonawcę  świadczenia  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  sposobem,  warunkami 

i terminem  jego  realizacji  wymaganymi  przez  zamawiającego,  przesądza  o tym,  czy  treść 

złożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna. 

Dla  zastosowania  podstawy  odrzucenia  oferty  z art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  musi  być 

możliwe uchwycenie, na czym konkretnie taka niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób 

w ofercie  nie  jest  zgodne  z konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i ustalonymi 

jednoznacznie  postanowieniami  s.i.w.z.    Ustalenie  tego  ostatniego  jest  możliwe  dzięki 

zasadzie pisemności postępowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 pzp, a także dalszym przepisom 

regulującym  zawartość  i  udostępnianie  specyfikacji,  sposób  wyjaśnienia  jej  treści 

i wprowadzania  do  niej  zmian.  Z  kolei  dla  oferty  składanej  w postępowaniu  o udzielenie 

zamówienia  publicznego  art. 82  ust.  3  pzp  zastrzega  formę  pisemną  pod  rygorem 

nieważności. 

Natomiast samo rozumienie terminu oferta należy przede wszystkim wywodzić z art. 

66  §  1  Kodeksu  cywilnego,  zgodnie  z  którym  jest  nią  oświadczenie  drugiej  stronie  woli 

zawarcia  umowy,  jeżeli  określa  istotne  postanowienia  tej  umowy.  Nie  budzi  wątpliwości, 

ż

e z uwagi  na odpłatny  charakter  zamówień  publicznych,  nieodzownym  elementem  treści 


oferty jest zawsze określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawiane 

ś

wiadczenie.  W  pozostałym  zakresie  zamawiający  określa  w  s.i.w.z.  wymagany 

od wykonawcy  zakres  i  sposób  konkretyzacji  oświadczenia  woli,  który  będzie  podstawą  dla 

oceny  zgodności  treści  złożonej  oferty  z  merytorycznymi  wymaganiami  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  

W  zakresie  zastosowania  przesłanki  odrzucenia  oferty  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp 

mieści  się  również  sporządzenie  oferty  w inny  sposób,  niż  żądał  tego  zamawiający,  o ile 

niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i materialnym, choć 

nie  może  tu  chodzić  wyłącznie  o niezgodność  sposobu  spełnienia  tych  aspektów  {por.  J. 

Pieróg  w:  Prawo  zamówień  Publicznych.  Komentarz,  wyd.  C.H.  Beck,  Warszawa  2009}. 

Innymi  słowy  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  s.i.w.z.  może  polegać  na sporządzeniu 

i przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  specyfikacji,  z zaznaczeniem, 

ż

e chodzi  tu  o  wymagania  s.i.w.z.  dotyczące  sposobu  wyrażenia,  opisania  i potwierdzenia 

zobowiązania  (świadczenia)  ofertowego,  a  więc  wymagania,  co  do  treści  oferty,  a  nie 

wymagania co do jej formy, które również zamieszczane są w s.i.w.z. {por. np. uzasadnienie 

wyroku Izby z 13 listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2478/13}. 

 W  szczególności  nieskonkretyzowanie  przez  wykonawcę  treści  oferty  w  sposób  lub 

w zakresie  wymaganym  przez  zamawiającego  może  być  podstawą  do  stwierdzenia 

niezgodności  oferty  z treścią  s.i.w.z.,  gdyż  –  co do  zasady  –  niedopuszczalne  jest 

precyzowanie  i poprawianie  treści  złożonej  oferty,  już  choćby  z  uwagi  za  naczelne  zasady 

równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, o których mowa w art. 

7 ust. 1 pzp.  

Przede  wszystkim  zgodnie  z  art.  87  ust.  1  pzp  w  toku  badania  i  oceny  ofert 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert. 

Niedopuszczalne  jest  jednak  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz  z  zastrzeżeniem  ust.  1a  i  2,  dokonywanie  jakiejkolwiek 

zmiany  w  jej  treści.  Na  podstawie  przywołanego  przepisu  zamawiający  uprawniony  jest 

zatem  do  żądania  wyjaśnień  jeżeli  ma  wątpliwości  co  do  treści  oferty,  których  nie  jest  w 

stanie  samodzielnie  rozwiać,  co  do  zasady  nie  może  to  jednak  prowadzić  do  zmiany  treści 

oferty.  Dla  wyznaczenia  granic  wyjaśniania  treści  oferty  pomocne  jest  odwołanie  się  do 

kryterium,  czy  w ofercie  znajdował  się  konkretny  punkt  zaczepienia,  pozwalający 

na stwierdzenie, że mamy do czynienia z wyjaśnianiem treści informacji już w niej zawartych, 

a nie uzupełnianiem tej treści. Takie stanowisko wyraziła Izba m.in. w wyrokach: z 5 kwietnia  

2011 r. (sygn. akt KIO 616/11) i z 18 kwietnia 2011 r. (sygn. akt KIO 731/11). 


Jak już powyżej wskazano, wyjątek od zakazu zmiany treści oferty wprowadza art. 87 

ust.  2  pkt  3  pzp,  zgodnie  z  którym  zamawiający  poprawia  w  ofercie  inne  {niż  oczywiste 

pisarskie  i  rachunkowe,  o  których  mowa  w  pkt  1  i  2}  omyłki  polegające  na  niezgodności 

oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w 

treści  oferty  –  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym  wykonawcę,  którego  oferta  została 

poprawiona. Z kolei z art. 89 ust. 1 pkt 7 pzp wynika, jeżeli wykonawca w terminie 3 dni od 

dnia  doręczenia  zawiadomienia  nie  zgodził  się  na  takie  poprawienie,  zamawiający  odrzuca 

jego ofertę.   

Słownikowe  rozumienie  słowa  „omyłka”  oznacza  spostrzeżenie,  sąd  niezgodny 

z rzeczywistością,  błąd  w  postępowaniu,  rozumowaniu  itp.  {Słownik  języka  polskiego  pod 

red.  Witolda  Doroszewskiego,  Wydawnictwo  Naukowe  PWN,  dostępny  na stronie 

http://sjpd.pwn.pl}. Izba podziela stanowisko {wyrażone już w wyroku Izby z 5 sierpnia 2009 r. 

w sprawie  o  sygn.  akt  KIO/UZP  959/09},  że  rozumienie  „innej  omyłki”  z  art.  87  ust.  2  pkt  3 

pzp nie powinno być interpretowane zawężająco, tj. jedynie jako techniczny błąd w sposobie 

sporządzenia  oferty,  pominięcie  lub  pomylenie  określonych  wyrażeń  lub  wartości  czy 

wszelkich  innych  przeoczeń  i  braków,  które  powstały  bez  świadomości  ich  wystąpienia  po 

stronie  wykonawcy.  Omyłka  wykonawcy  w  przygotowaniu  oferty  może  wynikać  również 

z jego  błędnego  przekonania  co  do  wymaganego  sposobu  wykonania  zamówienia 

i wyrażenia  powyższego  w  ofercie.  Wykonawca  może  więc  sporządzić  ofertę  z  pełną 

ś

wiadomością  co do  celowości  i  kształtu  jej  poszczególnych  zapisów,  jednakże  mylnie  nie 

zdaje sobie sprawy  ze stanu jej niezgodności z treścią s.i.w.z. Tego typu błędy  wykonawcy, 

pod warunkiem ich nieistotności, również podlegają poprawie w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp. 

Ostatecznym  momentem  weryfikacji  takiej  omyłki,  w  tym  przypadku  zmiany  przekonania 

wykonawcy  co  do  poprawności  jego  oferty,  jest  wywołujące  określone  skutki  prawne 

zawiadomienie  o  dokonanym  poprawieniu  omyłki  i  ewentualny  brak  wyrażenie  zgody, 

o którym  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  7  pzp,  niezależnie  od  wcześniej  składanych  deklaracji 

w tym przedmiocie. 

W przypadku  zastosowania  art.  87  ust.  2  pkt  3  pzp  zawsze  następuje  zmiana  treści 

oferty, z niezgodnej na zgodną z treścią specyfikacji. Granicą dopuszczalności takiej zmiany 

jest to, aby miała istotnego charakteru.  Jak trafnie zwrócił uwagę Sąd Okręgowy w Krakowie 

w  uzasadnieniu  wyroku  z  23  kwietnia  2009  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  102/09):    W  ocenie  Sądu 

Okręgowego  nie  ulega  jednak  kwestii,  iż  ocena,  czy  poprawienie  innej  omyłki  przez 

zamawiającego  powoduje  (lub  nie)  istotną  zmianę  w treści  oferty musi  być  dokonywana  na 

tle konkretnego stanu faktycznego. To co w ramach danego zamówienia może prowadzić do 

istotnej  zmiany  w  treści  oferty  nie  musi  rodzić  takiego  efektu  przy  ocenie  ofert  innego 


podobnego  zamówienia.  Nadto  należy  zaznaczyć,  że  poprawienie  przez  zamawiającego 

innej omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt. 3 Pzp nie może powodować istotnych zmian w treści 

całej oferty, a nie jej fragmentu. Innymi słowy kwantyfikator „istotnych zmian” należy w ocenie 

sądu odnosić do całości treści oferty i konsekwencję tych zmian należy oceniać, biorąc pod 

uwagę  przedmiot  zamówienia  i  całość  oferty.  Innymi  słowy  ujęła  to  Izba  w  uzasadnieniu 

wyroku  z  26  lutego  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  354/13).  O  istotności  zmiany  treści  oferty 

każdorazowo decydują okoliczności konkretnej sprawy: na ile zmiana oddaje pierwotny sens 

i  znaczenie  treści  oferty  a  na  ile  stanowi  wytworzenie  całkowicie  nowego  oświadczenia, 

odmiennego od złożonego przez wykonawcę w stopniu nakazującym uznaćże wykonawca 

nie  złożyłby  takiego  oświadczenia,  gdyż  nie  odzwierciedla  ono  jego  intencji  wyrażonych  w 

poddawanej  poprawie  ofercie.  O  istotności  takiej  zmiany  może  zatem  decydować  zmiana 

wielkości  ceny,  gdy  będzie  ona  na  tyle  znacząca,  że  nie  sposób  jej  będzie  uznać  za 

nieistotną,  albo  zmiana  zakresu  oferowanego  asortymentu  w  taki  sposób,  że  będzie  on 

obejmował całkowicie inne przedmioty aniżeli wyspecyfikowane w ofercie. 

  W  rozstrzyganej  sprawie  niesporne  było,  że  zaistniała  niezgodność  oferty  AGN 

z treścią  s.i.w.z.,  polegająca  na  braku  objęcia  co  najmniej  15%  oferowanych  serwerów 

gwarancją międzynarodową,  w  tym  sprecyzowania  dokładnej  liczby  urządzeń  objętych  taką 

gwarancją. Istotą sporu było natomiast, czy podlegała ona poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 

pkt 3 pzp. 

Przywołana  w  odwołaniu  geneza  wprowadzenia    regulacji  art.  87  ust.  2  pkt  3  pzp, 

a także  wypowiedzi  judykatury  mają  charakter  generalny  i  są  słuszne,  ale  z  przytoczonych 

fragmentów, choć zostały wplecione w wywód Odwołującego, nie wynika, aby odnosiły się do 

okoliczności  zbliżonych  do  zaistniałych  w  tej  sprawie.  W  szczególności  w  odwołaniu  brak 

odniesienia do kwestii istotności rozbieżności treści oferty AGN w stosunku do treści s.i.w.z. 

Poczynione  powyżej  ustalenia  faktyczne  pozwoliły  Izbie  stwierdzić,  że  udzielone  17 

września  2015  r.  wyjaśnienia  treści  s.i.w.z.  wprowadziły  de  facto  istotną  zmianę  odnośnie 

gwarancji  jakości,  której  udzielenia  na  dostarczone  serwery  wymagał  Zamawiający 

od wykonawcy zamówienia na warunkach określonych w istotnych postanowieniach umowy. 

W  §  8  wzoru  umowy  od  początku  określono  szeroki  zakres  odpowiedzialności  wykonawcy 

za wady  fizyczne  (a  nawet  prawne)  dostarczanego  sprzętu,  wymagając    realizacji  naprawy 

gwarancyjnej w miejscu jego eksploatacji (ewentualnie  zabrania i zwrócenia na własny koszt 

z  powrotem  do  tego  miejsca  z  obciążeniem  ryzkiem  przypadkowej  utraty  lub  uszkodzenia), 

niezwłocznego 1-dniowego czasu reakcji (pomimo możliwości wyłączenia zdalnej diagnostyki 

sprzętu), krótkiego 14-dniowego czasu na dokonanie naprawy, ewentualnie 19-dniowego na 


wymianę  na  nowy  sprzęt.  Jednakże  na  mocy  wyjaśnień  warunki  te  miały  znaleźć  również 

zastosowanie  –  jako  tzw.  gwarancja  międzynarodowa  –    dla  co  najmniej  15%  serwerów, 

których  miejscem  eksploatacji  mogło  być  nie  tylko  każde  miejsce  na  terytorium  Polski,  ale 

również poza jej granicami. Zważając, że może to być każde terytorium gdzie wojsko polskie 

określono  to  w  sposób  szeroki  i  otwarty  jako  każde  terytorium,  na  którym  Wojsko  Polskie 

będzie prowadzi lub będzie prowadzić jakiekolwiek działania, a zatem nie można wyłączyć, 

ż

e  będzie  to  np. Afganistan.  Niewątpliwie  taka  zmiana  rzutować  musiała  na  wycenę  oferty, 

gdyż  wymagała uwzględnienia ryzyka i kosztów związanych z  wykonywaniem napraw poza 

granicami kraju, w tym w krajach odległych i niestabilnych, w których może nie funkcjonować 

serwis  producenta  urządzeń,  a  w  każdym  razie  zupełnie  inaczej  niż  na  terenie  kraju 

kształtuje  się  ryzyko  niedotrzymania  terminów  i  koszty  napraw  gwarancyjnych.  Powyższa 

zmiana  była  na  tyle  istotna,  że  Zamawiający  słusznie  uznał  za  konieczne,  aby  wykonawca 

składając  ofertę  wyraźnie  oświadczył,  że  przyjmuje  na  siebie  zobowiązania  związane  z 

faktem  udzielenia  gwarancji  międzynarodowej,  z  obowiązkiem  wskazania  liczby  serwerów 

odpowiadających co najmniej 15% dostarczanych serwerów. 

W  pierwszej  kolejności  odnieść  się  należy  do  pierwszych  czterech  opisanych 

w odwołaniu  powodów  nietrafności  decyzji  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty  AGN. 

Zupełnie  niezrozumiałe  jest  powoływanie  się  na  postanowienia  odnośnie  zalecanego 

sposobu przygotowania oferty. Skoro w późniejszych wyjaśnieniach Zamawiający nałożył na 

wykonawców  obowiązek  zawarcia  w  formularzu  oferty  oświadczenia  odnośnie  gwarancji 

międzynarodowej,  dopuścił  tym  samym,  a  wręcz  nakazał,  dokonanie  takiej  istotnej  zmiany 

w formularzu uprzednio załączonym do s.i.w.z. Nie powstała w ten sposób żadna wątpliwość 

co  do  treści  s.i.w.z.,  o  czym  świadczy,  że  pozostali  czterej  wykonawcy  złożyli  dodatkowe 

oświadczenie  woli  wymagane  przez  Zamawiającego.  Przede  wszystkim  istotne  było 

dopełnienie  wymagania,  aby  złożyć  oświadczenie  woli  w  formie  pisemnej  ujawniające  wolę 

wykonawcy w tym zakresie, drugorzędne znaczenie miało, czy zostanie ono wkomponowane 

w  formularz  oferty.    Ponadto  sprecyzowanie  szczegółowego  wymagania  odnośnie  treści 

oferty czyni niewystarczającym złożenie ogólnych oświadczeń o zapoznaniu się i akceptacji 

postanowień  s.i.w.z.  wraz  ze  zmianami  i  wyjaśnieniami.  Tego  typu  ogólne  i  generalne 

oświadczenia, choć tradycyjnie oczekiwane przez zamawiających, mają niewielki walor, gdyż 

samo  złożenie  oferty  stanowi  wyraz  akceptacji  warunków  przetargu  ustalonych  przez 

zamawiającego.  W  tym  przypadku  niezłożenie  wymaganego  oświadczenia  dotyczącego 

gwarancji  międzynarodowej  wskazuje  wręcz  na  niezapoznanie  się  z  wyjaśnieniami  treści 

s.i.w.z. z 17 września 2015 r. 

  W  drugiej  kolejności  Izba  zważyła,  że  wbrew  ocenie  Odwołującego  ze  złożonego 


wraz  z ofertą  oświadczenie  producenta  oferowanych  serwerów  nie  sposób  wywieść 

potwierdzenia woli zaoferowania przez AGN Zamawiającemu gwarancji międzynarodowej na 

warunkach  określonych  w  §  8  wzoru  umowy.  Odwołujący  nie  wyjaśnił,  w  czym  miałoby  się 

przejawiać objęcie przedmiotu oferty gwarancją na warunkach lepszych niż wymagane przez 

Zamawiającego.  Wydaje  się,  że jedynym  elementem  przewyższającym  oczekiwania 

Zamawiającego  jest  fakt  złożenia  tego  oświadczenia  o  przejęciu  przez  producenta 

zobowiązań  związanych  z  serwisem,  w  razie  niewywiązywania  się  z  obowiązków 

gwarancyjnych  przez  wykonawcę,  dla  wszystkich  urządzeń  objętych  częścią  I  zamówienia, 

podczas  gdy  było  to  wymagane  tylko  dla  półki  dyskowej.  Jest  to  jednak  raczej  kolejny 

przyczynek do powzięcia wątpliwości, czy Odwołujący zapoznał się z treścią s.i.w.z.   

Ponieważ  treść  oświadczenia  jest  enigmatyczna,  gdyż  odwołuje  się  do  nieznanych 

warunków  sprecyzowanych  w  ofercie  złożonej  AGN  przez  HPE,  nie  wiadomo,  na  jakich 

warunkach  i  w  jakim  zakresie  HPE  będzie  realizować  naprawy  w  ramach  serwisu 

sprzedawanych  urządzeń.  Nic  nie  wiosło  w  tej  materii  do  sprawy  złożenie  przez 

Odwołującego  na  rozprawie:  po  pierwsze  –  oświadczenia  załączonego  do  oferty  w  wersji 

rozszerzonej  o  dodatkowe  3  str.,  na  których  w  ramach  parametrów  poszczególnych 

serwerów  {utajnionej  przez  Odwołującego}  znalazło  się  odwołanie  do  między  narodowej 

gwarancji,  z  informacjami  niewykraczającymi  poza  wynikające  ze  stron  internetowych  HPE 

{przytoczonych  powyżej w  ustaleniach};  po  drugie  –  oświadczenia  HPE  z  22  marca  2016  r. 

potwierdzającego, że serwery  wyszczególnione  w  załączniku do oświadczenia  załączonego 

do  oferty  AGN  były  w  dniu  jej  składania  i  są  nadal  objęte  gwarancją  międzynarodową 

(„Global  limited  Server  Warranty”).  Abstrahując  od  wątpliwości  co  do  autentyczności 

pierwszego z dokumentów, w którym pojawia się drugi załącznik nr 1 nazwany tak samo jak 

ten,  który  był  złożony  wraz  z  ofertą,  oba  te  dokumenty  nie  przybliżają  warunków  owej 

międzynarodowej gwarancji na serwery. 

Z przeprowadzonych w toku rozprawy dowodów wnioskowanych przez Odwołującego 

nie  wynika,  aby  HPE  zaoferował  kiedykolwiek AGN  coś  więcej  niż  standardowo  oferowaną 

wraz  z serwerami  HPE  ProLiant  ML  350,  DL  580  i  DL  360  9  generacji  międzynarodową 

ograniczoną  gwarancję.  Nic  nie  wskazuje  na  to,  aby  HPE  miało  świadomość  warunków 

gwarancji  wymaganych  przez  Zamawiającego  i  miało  zamiar  je  respektować.  Wręcz 

przeciwnie,  w  oświadczeniu  załączonym  do  oferty  nie  tylko  nie  wspomina  się  o  gwarancji 

międzynarodowej, ale zastrzeżono, że HPE będzie realizować stosowne naprawy w ramach 

ś

wiadczonego  serwisu,  co  prawda  niezależnie  od  tego,  czy  AGN  wywiąże  się  ze  swoich 

zobowiązań  względem  Zmawiającego,  co  nie  oznacza,  że  na  takich  warunkach  jak 

w umowie  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  bo  odesłano  w  tym  zakresie  do  warunków 


wynikających  z  oferty  HPE.  Tymczasem  szczątkowe  informacje  odnośnie  warunków 

gwarancji  międzynarodowej  HPE  wskazują,  że  w  zakresie  części  napraw  uznanych  przez 

producenta  za  proste,  przewidziano  wymianę  dostarczonych  części  samodzielnie  przez 

uprawnionego  z  gwarancji,  chyba  że  poniesie  dodatkowe  koszty.  Wspomina  się  też 

o rozszerzeniu  usług  gwarancyjnych  lub  ich  dostosowaniu,  czyli  mogą  to  być  zróżnicowane 

warunki,  w  zależności  od  tego,  jak  się  umówiono.  Doświadczenie  życiowe  podpowiada, 

ż

e standardowo  oferowana  wraz  z  serwerem  przeznaczonym  na  rynek  cywilny,  choćby 

profesjonalny, gwarancja, nawet w opcji rozszerzonej, obejmowała zobowiązanie do napraw 

tych  urządzeń  w  miejscu  ich  użytkowania,  które  znajduje  się  na  obszarze  terytorium  np. 

Afganistanu. A w każdym razie ciężar dowodu w tym zakresie – z mocy art. 190 ust. 1 pzp – 

spoczywał na Odwołującym. 

W  ocenie  Izby  przebieg  postępowania  odwoławczego  przeczy  nawet  twierdzeniu 

Odwołującego,  że  miał  intencję  zaoferowania  gwarancji  międzynarodowej  na  oferowane 

serwery,  tylko  jej  nie  wyraził  w  formularzu  oferty.  Z  odwołania  wynika  bowiem,  jakoby 

Odwołujący  uznawał  za  oczywiste,  że  Zamawiający  miałby  poprawić  jego  ofertę  przez 

dodanie  oświadczenia  o  oferowaniu  gwarancji  międzynarodowej  na  liczbę  egzemplarzy  

serwerów odpowiadających 15% oferowanej ilości serwerów (aczkolwiek Odwołujący już nie 

podaje  ile  miałoby  to  być  i  czy  liczone  od  wszystkich  serwerów  łącznie,  czy  odrębnie  dla 

każdego  z  4  typów,  a  co  daje  inne  wyniki).  Tymczasem  na  rozprawie  okazało  się, 

ż

e wszystkie serwery oferowane przez AGN miałyby być objęte gwarancją międzynarodową.  

Odwołujący  nie  może  skutecznie  zarzucać  braku  poprawienia  jego  oferty,  skoro  sam 

na różnych  etapach postępowania  odwoławczego  domaga  się  dokonania  tego  w  odmienny 

sposób.  W  orzecznictwie  Izby  wskazuje  się,  że  zamawiający  winien  być  w  stanie  dokonać 

poprawienia  w  ofercie  omyłki,  o  której  mowa  w art.  87  ust.  2  pkt  3  pzp,  samodzielnie,  bez 

udziału  wykonawcy.  Odwołujący  sam  dowiódł,  że  w  okolicznościach  tej  sprawy  nie  byłoby 

to możliwe. 

Przede  wszystkim  jednak  Zamawiający  trafnie  zidentyfikował,  że  nie  ma  podstaw, 

aby dokonać  poprawienia  oferty  AGN,  gdyż  jej  treść  nie  odpowiadała  treści  s.i.w.z. 

w istotnym zakresie.       

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy 

pzp – orzekła, jak w pkt 1 sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku 

na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady 


Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu 

od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego kosztami tego postępowania, 

na które złożył się uiszczony przez niego wpis. 

Przewodniczący: 

………………………………