KIO 292/16 WYROK dnia 14 marca 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

KIO 292/16

Sygn. akt: KIO 292/16 

WYROK 

z dnia 14 marca 2016 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:            Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  14  marca  2016  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  lutego  2016  r.  przez 

wykonawcę

Transprojekt 

Gdański 

Sp. 

o.o. 

siedzibą 

Gdańsku,  

ul. Partyzantów 72A, 80-254 Gdańsk w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  Warszawie,  ul.  Targowa  74,  

03-734 Warszawa  

przy  udziale  wykonawcy

  MGGP  S.A.  z  siedzibą  w  Tarnowie,  ul.  Kaczkowskiego  6, 

33-100  Tarnów,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie,  

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę 

Transprojekt  Gdański  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Gdańsku, ul. Partyzantów 72A, 80-254 Gdańsk i: 

zalicza    w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę

  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Transprojekt  Gdański  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku,  ul.  Partyzantów  72A,  

80-254 Gdańsk tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy 

Transprojekt  Gdański  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku,  

ul.  Partyzantów  72A,  80-254  Gdańsk  na  rzecz  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  

z  siedzibą  Warszawie,  ul.  Targowa  74,  03-734  Warszawa  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.


KIO 292/16

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………………………… 


KIO 292/16

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonego  przez  PKP 

Polskie Linie  Kolejowe S.A. – Centralne Biuro Zamówień, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa 

(dalej  „zamawiający”)  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  „wykonanie  dokumentacji 

projektowej i uzyskanie decyzji administracyjnych dla linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań 

Główny  –  Szczecin  Dąbie  dla  projektu  „Prace  na  linii  kolejowej  E  59  na  odcinku  Poznań 

Główny  -  Szczecin  Dąbie"  –  część  3  zamówienia  wykonawca  TRANSPROJEKT  GDAŃSKI 

Sp.  z  o.o.,  ul.  Partyzantów  72  A,  80-254  Gdańsk  (dalej  „odwołujący”)  wniósł  odwołanie  od 

czynności  zamawiającego,  polegającej  na  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  od 

zaniechania zamawiającego, polegającego na tym, że nie wykluczył wykonawcy MGGP S.A.   

z siedzibą w Tarnowie (dalej „MGGP”). 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy              

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164) 

(dalej „ustawa Pzp”): 

1.  art.  24  ust.  2  pkt  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  4,  poprzez  ich  niezastosowanie  

i  zaniechanie  wykluczenie  wykonawcy  MGGP  S.A.  jako  wykonawcy,  który  złożył 

nieprawdziwe  informacje  mające  wpływ  na  wynik  prowadzonego  postępowania  oraz 

zaniechanie uznania oferty tego wykonawcy za odrzuconą, 

2.  art. 24 ust. 2 pkt) 4 w zw. z art. 24 ust. 4, poprzez ich niezastosowanie i zaniechanie 

wykluczenia  wykonawcy  MGGP  jako  wykonawcy,  który  nie  wykazał  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu oraz zaniechanie uznania oferty tego wykonawcy 

za odrzuconą. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

1.  unieważnienie  czynności  z  dnia  18  lutego  2016  r.,  polegającej  na  wyborze 

najkorzystniejszej oferty, 

2.  wykluczenia wykonawcy MGGP oraz uznania oferty tego wykonawcy za odrzuconą, 

3.  dokonania  ponownej  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  spośród  ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący  wniósł  nadto  o  zasądzenie  od  zamawiającego  na  jego  rzecz  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  w  tym  kwoty  3.600  zł  z  tytułu  zwrotu  kosztów  zastępstwa 

procesowego w postępowaniu odwoławczym. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy 

Pzp, poprzez ich niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia wykonawcy MGPP, który złożył 


KIO 292/16

nieprawdziwe  informacje  mające  wpływ  na  wynik  prowadzonego  postępowania  oraz 

zaniechanie uznania oferty tego wykonawcy za odrzuconą odwołujący stwierdził, że złożenie 

nieprawdziwych informacji jest stanem faktycznym i polega na rozbieżności pomiędzy treścią 

dokumentu  złożonego  przez  wykonawcę  a  rzeczywistym  stanem rzeczy.  Podał,  że  zgodnie             

z  wyrokiem  z  dnia  28  czerwca  2012  r.  sygn.  akt  KIO  1257/12,  KIO  1262/12  nieprawdziwe 

informacje to takie, które nie są zgodne ze stanem rzeczywistym. 

Stwierdził  nadto,  że  informacje  mają  wpływ  lub  mogą  mieć  wpływ  na  wynik 

prowadzonego  postępowania,  jeżeli  ich  złożenie  przesądza  o  wykazaniu  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  ocenie  ofert  lub  możliwości  uznania  oferty  za 

najkorzystniejszą  oraz,  że  nieprawdziwe  informacje  mogą  być  zawarte  zarówno  

w oświadczeniach, jak i dokumentach składanych przez wykonawcę. 

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający,  w  punkcie  8.4  IDW,  wymagał  –  w  zakresie 

warunku  określonego  w  punkcie  8.2.2.  IDW  –  wykazania  wykonania  w  okresie  ostatnich 

trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  (a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności 

jest  krótszy  –  w  tym  okresie),  co  najmniej  jednej  usługi  o  wartości  nie  mniejszej  niż 

10.000.000,00  PLN  brutto,  polegającej  na  opracowaniu  dokumentacji  projektowej 

(obejmującej  co  najmniej  opracowanie  projektu  budowlanego  wraz  z  uzyskaniem  decyzji 

administracyjnych)  w  zakresie  budowy  lub  modernizacji  (rozbudowy,  przebudowy) 

zelektryfikowanej linii kolejowej wraz  z jedną stacją z przynajmniej dwoma torami głównymi 

dodatkowymi i trzema krawędziami peronowymi. 

W  ocenie  odwołującego  wykonawca  MGGP  złożył  nieprawdziwe  informacje  mające 

wpływ na wynik postępowania: 

1.  podał nieprawdziwe informacje dotyczące dokumentacji projektowej: Projekt kolejowy 

Ringsted – Femern, 

podał  nieprawdziwe  informacje  dotyczące  opracowania  dokumentacji  projektowej           

i  materiałów  przetargowych  w  ramach  projektu  POiŚ  7.1  -73  pn:  „Modernizacja  linii 

kolejowej  nr  7  Warszawa  Wschodnia  Osobowa  –  Dorohusk  na  odcinku  Otwock  – 

Lublin – Prace Przygotowawcze (dokumentacja projektowa i materiały przetargowe)" 

– odcinek Dęblin – Lublin w km 107,283 -175,850.

W  zakresie  informacji  dotyczących  dokumentacji  projektowej:  Projekt  kolejowy 

Ringsted  –  Femern  odwołujący  podał,  że  w  wyjaśnieniach  do  oferty  złożonych  na  drugie 

wezwanie  zamawiającego,  wykonawca  MGGP  przedłożył  uzupełniony  wykaz  wykonanych 

przez wykonawcę usług w okresie ostatnich 3 lat, wskazując w zakresie wykonywanych prac 

potwierdzających  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  stację  Nykobing  Falster 

wykonywaną w ramach dokumentacji projektowej: Projekt kolejowy Ringsted - Femern.  


KIO 292/16

Nadto  –  podał  odwołujący  –  wykonawca  MGGP  wskazał,  że  zakres  wykonywanych 

prac  (potwierdzających  spełnienie  warunku)  obejmował  trasę  ok.  55  km  linii  dwutorowej  

z  pełną  elektryfikacją  od  stacji  Ringsted  do  Vordingborg,  a  stacją,  która  spełnia  warunek 

zamawiającego w zakresie dwóch torów głównych i trzech krawędzi peronowych jest stacja 

Nykobing Falster. 

Odwołujący  podniósł,  że  stacja  Nykobing  Falster  nie  wchodzi  w  zakres 

wykonywanych  prac,  ponieważ  nie  leży  na  odcinku  pomiędzy  stacją  Ringsted  a  stacją 

Vordingborg, na dowód czego załączył mapę kolei duńskich ze strony www zamawiającego 

– Duńskich Kolei. 

Odwołujący  dodał,  że  z  przedłożonego  przez  wykonawcę  MGGP  oświadczenia 

zamawiającego  wynika wprawdzie,  że  stacja  Nykobing  Falster  wchodziła  w  zakres  projektu 

kolejowego  Ringsted-Femern,  jednak  z  wykazu  przedłożonego  przez  tego  wykonawcę 

wynika,  że  stacja  ta  nie  wchodziła  w  zakres  prac  wykonywanych  przez  spółkę  Ramboil,  

tj. podmiot, doświadczeniem którego posługiwał się wykonawca MGGP).  

Odwołujący  stwierdził,  że  zarówno  z  przedłożonego  wykazu,    jak  i  poświadczenia 

wynika, że zakres prac wykonywanych przez spółkę Ramboil obejmował „trasę ok. 55 km linii 

dwutorowej  z  pełną  elektryfikacją  od  stacji  Ringsted  do  Vordingborg".  Złożył  pismo  Kolei 

Duńskich z dnia 9 lutego 2016 r. 

W odniesieniu do nieprawdziwych informacji dotyczących opracowania dokumentacji 

projektowej  i  materiałów  przetargowych  w  ramach  projektu  POiŚ  7.1-73  pn:  „Modernizacja 

linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Otwock – Lublin 

–  Prace  Przygotowawcze  (dokumentacja  projektowa  i  materiały  przetargowe)"  –  odcinek 

Dęblin  –  Lublin  w  km  107,283  –  175,850”    odwołujący  stwierdził,  że  z  oświadczenia 

wykonawcy  MGGP  złożonego  w  wykazie  wykonanych  usług  wynika,  że  nie  uzyskał  on 

jakiejkolwiek  decyzji  administracyjnej  dla  wykonanego  projektu  budowlanego („opracowanie 

projektu  budowlanego  wraz  z  uzyskaniem  decyzji  administracyjnych"),  wynika  jedynie,  że 

zakres  wykonywanych  prac  (potwierdzający  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu) 

obejmuje:  kompleksową  dokumentację  projektową  (wielobranżową)  zawierającą  Koncepcję 

programowo  -  przestrzenną,  projekty  budowlane  wraz  z  kompletem  uzgodnień  i  z  oceną 

uwzględnienia  warunków  określonych  w  Decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach,  

w  zakresie  nie  objętym  decyzją  środowiskową  i/lub  opracowanie  ponownych  raportów  

o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz projekt wykonawczy. 

Uzupełnił,  że  z  wykazu  wynika  jedynie,  że  wykonawca  MGGP,  opracowując 

Koncepcję programowo – przestrzenną ocenił, czy Koncepcja uwzględnia warunki określone 

w Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 


KIO 292/16

Podkreślił,  że  w  wyjaśnieniach  z  dnia  10  lutego  2016  r.  wykonawca  MGGP  złożył 

oświadczenie,  że  „MGGP  S.A.  już  w  chwili  złożenia  oferty  spełniało  warunki  udziału                           

w postępowaniu również w zakresie uzupełnionych dokumentów i informacji." 

Uznał,  że  oświadczenie  to  stanowi  oczywistą  nieprawdę  w  stosunku  do  wymogu 

zamawiającego, jakim było „uzyskanie decyzji administracyjnych". 

Zaznaczył,  że  zarówno  oświadczenia  dotyczące  stacji  Nykoblng  Falster  jak  

i  zakresu  dokumentacji  projektowej  dla  Modernizacji  linii  kolejowej  Nr  7,  złożone  zostały  

w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do udzielenia wyjaśnień. 

Odwołujący  podał,  że  w  dniu  5  lutego  2016  r.  zamawiający  wezwał  wykonawcę 

MGGP  (ponownie,  pierwsze  wezwanie  miał  miejsce  w  dniu  15  lipca  2016  r.),  do  złożenia 

wyjaśnień,  brakujących  oświadczeń  i  dokumentów,  w  szczególności,  wezwanie 

zamawiającego dotyczyło udzielenia wyjaśnień: 

1.  Czy zamówienie realizowane na rzecz Banedenmark obejmowało stację Ringsted ? 

Czy stacja Yordingborg posiada przynajmniej dwa tory główne dodatkowe?

Odwołujący  oświadczył,  że  pytania  te  były  konsekwencją  zarzutu  odwołującego 

dotyczącego  złożenia  przez  wykonawcę  MGGP  nieprawdziwych  informacji  w  wykazie 

wykonanych  przez  wykonawcę  usług,  dołączonym  do  oferty,  w  którym  wykonawca  MGGP 

złożył  oświadczenie,  że  zakres  wykonywanych  prac  (potwierdzający  spełnienie  warunku 

udziału)  obejmuje  „Trasę  ok.  55  km  linii  dwutorowej  z  pełną  elektryfikacją  (Ringsted  do 

Vordingborg)". 

Natomiast, zdaniem odwołującego, z dowodów przez niego przedłożonych wynikało, 

ż

e: 

• 

opracowanie dokumentacji projektowej nie obejmowało stacji Ringsted, 

• 

stacja Vordlngborg posiada tylko jeden tor główny dodatkowy (a nie dwa jak wymagał 

zamawiający).

Złożył  korespondencję  mailową  z  –  jak  podał  –  Banedanmark  oraz  opinię                           

dr inż. S.G.. 

Odwołujący  oświadczył  również,  że  wobec  sprzeczności  pomiędzy  oświadczeniami 

wykonawcy  MGGP  złożonymi  w  wykazie  a  dowodami  przedłożonymi  przez  odwołującego, 

zamawiający  wezwał  wykonawcę  do  udzielenia  wyjaśnień,  w  szczególności  w  zakresie 

odpowiedzi na pytania: 

1.  Czy zamówienie realizowane na rzecz Banedenmark obejmowało stację Ringsted ? 

Czy stacja Vordingborg posiada przynajmniej dwa tory główne dodatkowe ?

i uzyskał odpowiedź, że „Nazwa stacji Ringsted została wpisana w wykazie usług jako 

spełniająca  wymogi  SIWZ  w  zakresie  torów  dodatkowych  i  krawędzi  peronowych  w  wyniku 

omyłki.  Przyczyną  omyłki  była  niewłaściwa  interpretacja  przez  Wykonawcę  treści 


KIO 292/16

poświadczenia  wystawionego  przez  Banedanmark,  w  którym  wskazano,  że  projekt 

obejmował planowanie trasy z pełną elektryfikacją „Ringsted do Vordingborg", co  oznacza, 

ż

e  w  opisie  projektu  w  poświadczeniu  wspomniano  o  stacji  Ringsted.  Wykonawca  MGGP 

poinformował  dodatkowo,  że  po  zweryfikowaniu  tej  okoliczności  z  wykonawcą 

przedmiotowego  zamówienia  (Ramboli  Denmark  A/S)  i  zamawiającym  (Banedanmark), 

projekt  kolejowy  Ringsted  -  Femem,  realizowany  na  rzecz  Badanmark  obejmował  trasę  

ok. 55 km linii dwutorowej z pełną elektryfikacją od stacji Rlngsted do Vordingborg, jednakże 

stacja Ringsted nie wchodziła w zakres realizowanej dokumentacji projektowej. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  wykonawca  MGGP  nie  weryfikował  złożonych 

przez siebie oświadczeń – od daty pierwszej oceny ofert (w sierpniu 2015 r.) utrzymywał, że 

wykonywany przez spółkę Ramboll Denmark Ą/S projekt obejmował stację Ringsted. 

Odwołujący  wskazał,  że  po  raz  pierwszy  zarzut  podania  przez  wykonawcę  MGGP 

nieprawdziwej  informacji  podnosił  w  swoim  odwołaniu  wykonawca  Systra  S.A.  

(KIO  1829/15),  które  w  zakresie  przedmiotowego  zarzutu  zostało  oddalone,  a  następnie 

zarzut  ten  podnoszony  był  przez  odwołującego  w  postępowaniu  KIO  2690/15  –  odwołanie 

zostało odrzucone. 

Wedle  odwołującego  od  początku  wykonawca  MGGP  miał  świadomość,  że  stacja 

Ringsted  nie  wchodzi  w  zakres  realizowanej  przez  Ramboll  dokumentacji  projektowej  i  nie 

zamierzał  weryfikować  tej  okoliczności  ani  z  duńskim  zamawiającym,  ani  z  wykonawcą 

Ramboll  z  uwagi  na  fakt,  iż  „wystarczające  było  wykazanie  się  doświadczeniem  

w odniesieniu do jednej stacji" i dopiero po przedłożeniu korespondencji mailowej z duńskim 

zamawiającym, po zadanym wprost pytaniu zamawiającego – Czy zamówienie realizowane 

na rzecz  Banedanmark obejmowało stację Ringsted ? – wykonawca  MGGP oświadczył,  że 

stacja  Ringsted  nie  wchodziła  w  zakres  realizowanej  przez  Ramboll  Denmark  A/S 

dokumentacji projektowej". 

Dodatkowo odwołujący podniósł, że złożone przez wykonawcę MGGP oświadczenie: 

Nazwa  stacji  Ringsted  została  wpisana  w  wykazie  usług  jako  spełniająca  wymogi  SIWZ               

w  zakresie  torów  dodatkowych  i  krawędzi  peronowych  w  wyniku  omyłki.  Przyczyną  omyłki 

była  niewłaściwa  interpretacja  przez  Wykonawcę  treści  poświadczenia  wystawionego  przez 

Banedanmark,  w  którym  wskazano,  że  projekt  obejmował  planowanie  trasy  z  pełną 

elektryfikacją  „Ringsted  do  Vordingborg"  (...)"  potwierdza  jedynie,  że  wykonawca  MGGP  

w  żaden  sposób  nie  zapoznał  się  z  zakresem  tego  projektu  lub  też  zapoznał  się,  ale 

ś

wiadomie  wprowadził  w błąd zamawiającego oświadczając, że stacja ta wchodzi  w  zakres 

projektu,  co  oznacza,  że  złożył  nieprawdziwą  informację  mającą  wpływ  na  wynik 

postępowania. 


KIO 292/16

Odwołujący podał, że jako przyczynę omyłki wykonawca MGGP wskazał okoliczność, 

ż

e w poświadczeniu wskazano, że projekt obejmował planowanie trasy z pełną elektryfikacją 

„Ringsted  do  Vordingborg",co  prowadzi  do  wniosku,  że  w  opisie  projektu  w  poświadczeniu 

wspomniano o stacji Ringsted. 

Wedle odwołującego trudno przypuszczać, by wykonawca MGGP treść oświadczenia 

złożonego  w  wykazie  opierał  wyłącznie  o  treść  wystawionego  poświadczenia  (bez  wiedzy 

odnośnie  zakresu  projektu),  zwłaszcza  w  sytuacji,  gdy  z  treści  poświadczenia  nie  musi 

wynikać, i nie  wynikał, zakres wykonywanego zamówienia oraz nie można sobie  wyobrazić 

sytuacji,  że  wykonawca  MGGP  sprawdził,  iż  stacja  spełnia  wymagania  co  do  ilości  torów 

dodatkowych głównych i co do ilości krawędzi peronowych, a nie zorientował się, że stacja 

nie jest objęta tym projektem. 

Stwierdził,  że  nawet  w  przypadku  nieuznania  winy  umyślnej  wykonawcy  MGGP, 

działania  wykonawcy  MGGP  wyczerpują  co  najmniej  działanie  z  winy  nieumyślnej  lub                       

z rażącym niedbalstwem. 

W  ocenie  odwołującego  zgodnie  z  art.  14  ustawy  Pzp  do  oceny  czynności 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  stosuje  się  przepisy  Kodeksu 

cywilnego  –  zgodnie  z  art.  355  §  1  k.c.  dłużnik  obowiązany  jest  do  staranności  ogólnie 

wymaganej  w  stosunkach  danego  rodzaju  (należyta  staranność).  Uzupełnił,  że  przypisanie 

określonej  osobie  niedbalstwa  jest  uzasadnione  tylko  wtedy,  gdy  osoba  ta  zachowała  się  

w  określonym  miejscu  i  czasie  w  sposób  odbiegający  od  właściwego  dla  niej  miernika 

należytej  staranności  (wyrok  SN  z  dnia  10  marca  2004  r.,  sygn.  akt:  IV  CK  151/03),  przy 

czym  wzorzec  należytej  staranności  ma  charakter  obiektywny  i  abstrakcyjny,  jest  ustalany 

niezależnie od osobistych przymiotów i cech konkretnej osoby, a jednocześnie na poziomie 

obowiązków dających się wyegzekwować w świetle ogólnego doświadczenia życiowego oraz 

konkretnych okoliczności (wyrok SN z dnia 23 października 2003 r., sygn, akt: V CK 311/02). 

Nadto  wskazał,  że  w  stosunku  do  profesjonalistów  miernik  ten  ulega  podwyższeniu, 

gdyż  art.  355  §  2  k.c,  precyzuje,  że  należytą  staranność  dłużnika  w  zakresie  prowadzonej 

przez  niego  działalności  gospodarczej  określa  się  przy  uwzględnieniu  zawodowego 

charakteru tej działalności.  

Ocenił,  że  za  takiego  profesjonalistę  uznać  należy  wykonawcę  MGGP  –  należyta 

staranność  profesjonalisty  nakłada  na  wykonawcę,  który  składa  ofertę,  dokumenty                                 

i  oświadczenia  we  własnym  imieniu,  aby  upewnił  się,  czy  deklarowany  w  nich  stan  rzeczy 

odpowiada rzeczywistości. 


KIO 292/16

Powołując się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 kwietnia 2015 r. sygn. 

akt  KIO  726/15)  podał:  „1.  Nie  ma  podstaw,  aby  wyłączać  spod  zakresu  zastosowania 

podstawy  wykluczenia  z  art.  24  ust.  2  pkt  3  p.z.p.  przypadków  poważnego  wprowadzenia  

w  błąd  nieprawdziwymi  informacjami  złożonymi  w  wyniku  niedbalstwa  wykonawcy.  

2.  Takiego  niedbalstwa  dopuścił  się  wykonawca,  który  co  najmniej  posłużył  się  

w  postępowaniu  nieprawdziwymi  informacjami  nie  weryfikując  Informacji  przekazywanych 

mu  przez  podmiot  trzeci.  W  profesjonalnym  obrocie  reguły  należytej  staranności  wymagają 

upewnienia się, czy stan rzeczy deklarowany w oświadczeniach składanych zamawiającemu 

odpowiada rzeczywistości.

W zakresie nieprawdziwej informacji w odniesieniu do stacji Vordingborg odwołujący 

podał, że na pytanie zamawiającego o treści: „Czy stacja Vordingborg posiada przynajmniej 

dwa tory główne dodatkowe ?” wykonawca MGGP wyjaśnił, że „przyjął, że linia kolejowa jest 

na szlaku linią jednotorową. W świetle tego założenia Wykonawca konsekwentnie uznał, że              

w stacji Vordingborg znajduje się jeden tor główny zasadniczy, a przyległe do toru głównego 

zasadniczego  tory  na  stacji  służące  do  przyjmowania  i  wyprawiania  pociągów  są  torami 

głównymi dodatkowymi"

Odwołujący podniósł, że z przedłożonej opinii dr inż. S.G., opracowanej na podstawie 

dokumentacji  projektowej  wykonanej  przez  Ramboll  wynika,  że  stacja  Vordingborg  posiada 

dwa tory główne zasadnicze oraz jeden tor główny dodatkowy. 

Wskazał, że zgodnie z § 5 pkt 3 Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1: 

Na  stacjach  tory  kolejowe  dzielą  się  na  tory:  główne,  specjalnego  przeznaczenia  i 

boczne. Tory przystosowane do jazd pociągowych nazywają się torami głównymi Dzielą się 

one na tory główne zasadnicze i główne dodatkowe. 

Tory główne będące przedłużeniem torów szlakowych nazywała się torami głównymi 

zasadniczymi natomiast pozostałe tory główne torami głównymi dodatkowymi. 

Wedle  odwołującego  z  dokumentacji  projektowej  dla  stacji  Vordingborg  wynika 

jednoznacznie,  że  dwa  z  trzech  torów  głównych  są  przedłużeniem  torów  szlakowych,  co 

oznacza  że  ma  się  do  czynienia  z  dwoma  torami  głównymi  zasadniczymi  i  jednym  torem 

głównym dodatkowym, a nie odwrotnie. 

Odwołał  się  również  do  treści  §  40  rozporządzenia  powołanego  przez  wykonawcę 

MGGP, zgodnie z którym  

§  40.1.  Liczba  torów  głównych  zasadniczych  na  stacji  powinna  odpowiadać  liczbie 

torów głównych wchodzących do danej stacji 


KIO 292/16

Zgodnie natomiast z § 40 ust. 2: 

2.  Liczba  torów  głównych  dodatkowych  powinna  wynikać  z  natężenia  ruchu  oraz 

prawdopodobieństwa zatrzymania pociągu przed stacją, ze względu na zajętość wszystkich 

torów głównych zasadniczych. 

Na tej podstawie uznał, że liczbę torów głównych zasadniczych wymusza liczba torów 

wchodzących  do  stacji  z  przyległych  szlaków,  zaś  liczbę  torów  głównych  dodatkowych 

dobiera się w zależności od natężenia ruchu. 

Ocenił,  że  potwierdza  to  jego  stanowisko,  ponieważ  tylko  jeden  z  trzech  torów 

głównych  na  stacji  Vordingborg  mógłby  nie  istnieć  w  wypadku  bardzo  niskiego  natężenia 

ruchu,  a  dwa  pozostałe  wynikają  z  liczby  torów  głównych  wchodzących  do  stacji,  

a  dodatkowo  fakt  złożenia  przez  wykonawcę  MGGP  również  w  odniesieniu  do  stacji 

Vordingborg nieprawdziwych informacji. 

Z ostrożności procesowej, na wypadek gdyby Krajowa Izba Odwoławcza nie uznała, 

ż

e  w  odniesieniu  do  stacji  Vordingborg  ma  się  do  czynienia  z  nieprawdziwą  informacją, 

stwierdził,  że  z  całą  pewnością  wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunku  udziału  

w postępowaniu w związku z czym winien zostać wykluczony na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 

4) ustawy Pzp, a jego oferta winna zostać uznana za odrzuconą. 

Odwołujący  stwierdził,  że  wykonawca  MGGP  postanowił  nie  udowadniać,  że 

prezentowana przez niego interpretacja jest prawidłowa – przyznał, że interpretacja ta może 

być nieuprawniona – ale postanowił, w wykazie usług, wskazać kolejną stację, która spełnia 

postawiony  przez  zamawiającego  wymóg,  tj.  jest  stacją  z  przynajmniej  dwoma  torami 

głównymi dodatkowymi i trzema krawędziami peronowymi. 

Jednak,  wskazał  ponownie,  stacja  Nykobing  Falster,  wbrew  twierdzeniu  wykonawcy 

MGGP,  nie  wchodzi  w  zakres  projektowanej  trasy  ok.  55  km  linii  dwutorowej  z  pełną 

elektryfikacją  od  stacji  Ringsted  do  Vordingborg,  ponieważ  znajduje  się  za  stacją 

Vordingborg. 

W  ocenie  odwołującego  takie  działanie  wykonawcy  (próba  zastąpienia  informacji 

nieprawdziwych  informacjami  prawdziwymi  (których  prawdziwość  odwołujący  także 

kwestionuje) jest niedopuszczalna. 

Podniósł,  że  w  takiej  sytuacji  niemożliwe  jest  zastosowanie  art.  26  ust.  3,  zgodnie                    

z którym, uzupełnieniu podlega dokument niezłożony lub wadliwy i powołał się na stanowisko 

zawarte  w  wyroku  z  dnia  24  października  2008  r.,  KIO/UZP  1098/08:  "nie  można  zastąpić 

nieprawdziwej informacji prawdziwą. W odniesieniu do dokumentu zawierającego informację 

nieprawdziwą nie można uznać, iż ma się do czynienia z błędem, o którym mowa w art. 26             

ust. 3 ustawy p.z.p., który można sanować”. 


KIO 292/16

Odwołujący ocenił, że jeżeli wykonawca winny jest poważnego wprowadzenia w błąd 

nieprawdziwym oświadczeniem lub dokumentem, nie można jednocześnie twierdzić, że takie 

oświadczenie  lub  dokument  zawiera  błędy  dotyczące  braku  potwierdzenia  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu;  w  takim  przypadku  oświadczenie  lub  dokument  wręcz 

potwierdzają  spełnianie  warunku,  tyle,  że  za  pomocą  informacji,  która  okazała  się 

nieprawdziwa,  a  nie  niepełna  (za  wyrokiem  z  dnia  11  lutego  2015  r.,  sygn.  akt  KIO/UZP 

Odwołujący  uznał  nadto,  że  niedopuszczalna  jest  również  praktyka  wskazywania 

kilku  projektów  na  spełnienie  warunku  posiadania  wymaganej  wiedzy  i  doświadczenia  

w  sytuacji  gdy  zamawiający  wymagał  jednego,  ponieważ  narusza  zasady  uczciwej 

konkurencji  –  w  sytuacji  wykazania  przez  przeciwnika  procesowego  podania  przez 

wykonawcę  MGGP  nieprawdziwej  informacji  lub  niespełnienia  warunku  w  odniesieniu  do 

jednego  z  projektów,  wykonawca  wskazuje  inny  projekt,  a  fakt  podania  przez  niego 

nieprawdziwej  informacji  pozostaje  bez  znaczenia  bowiem  nie  ma  ona  wpływu  na  wynik 

postępowania.  

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  profesjonalny  wykonawca  powinien  wskazać 

jeden,  dobry  projekt,  projekt  w  odniesieniu  do  którego  jest  pewien,  że  spełnia  wymagania 

zamawiającego,  a  nie  kilka  niepewnych  projektów,  w  nadziei,  że  któryś  z  nich  okaże  się 

zgodny z wymaganiami zamawiającego. 

Niedopuszczalne  jest  również,  w  ocenie  odwołującego,  wykazywanie  się  przez 

wykonawcę  zupełnie  nowym  doświadczeniem  w  sytuacji,  gdy  wezwanie  zamawiającego, 

przesłane w trybie art. 26 ust 3 i 4 ustawy Pzp dotyczyło wyłącznie oświadczeń, dokumentów             

i wyjaśnień w odniesieniu do stacji Ringsted i Vordingborg. 

Podsumował,  że  zamawiający  winien  wykluczyć  wykonawcę  MGGP  na  podstawie                

art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a jego oferta winna zostać uznana za odrzuconą. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp w zw. z art. 24                  

ust.  4  ustawy  Pzp,  poprzez  ich  niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy 

MGGP  jako  wykonawcy,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

oraz  uznania  oferty  tego  wykonawcy  za  odrzuconą  odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że 

wykonawca  MGGP  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  zarówno  w 

odniesieniu  do  dokumentacji  projektowej:  Projekt  Kolejowy  Ringsted  -  Femern  jak  i  do 

opracowania dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych w ramach projektu: POIŚ 

7.1 - 73 pn.: „Modernizacja linii kolejowej Nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk 

na  odcinku  Otwock  -  Lublin  -  Prace  Przygotowawcze  (dokumentacja  projektowa  i  materiały 

przetargowe)" - odcinek Dęblin ™ Lublin w km 107,283 - 175,850). 


KIO 292/16

W  zakresie  dokumentacji  projektowej:  Projekt  Kolejowy  Ringsted  –  Femern 

odwołujący  podał,  że  wykonawca  MGGP  w  wyjaśnieniach  z  dnia  10  lutego  2016  r. 

oświadczył,  że  „projekt  kolejowy  Ringsted  -  Femern,  realizowany  na  rzecz  Banedanmark 

obejmował  trasę  ok.  55  km  linii  dwutorowej  z  pełną  elektryfikacją  od  stacji  Ringsted  do 

Vordingborg".  

Skoro jednak, wywodził odwołujący, stacja Nykobing Falster nie leży na tym odcinku, 

to  oznacza,  że  wykonawca  MGGP  nie  wykazał  należytego  wykonania  usługi  w  odniesieniu 

do tej stacji, bowiem poświadczenie odnosi się  wyłącznie do  zakresu od stacji Ringsted do 

Vordingborg – potwierdzeniem tego jest poświadczenie z dnia 25 lutego 2015 r ., wyjaśnienia 

wykonawcy  MGGP  z  dnia  10  lutego  2016  r.  oraz  mapa  kolei  duńskich  ze  strony  www 

zamawiającego – Duńskich Kolei. 

W  zakresie  opracowania  dokumentacji  projektowej  i  materiałów  przetargowych                               

w ramach projektu: POiŚ 7.1-73 pn.: „Modernizacja linii kolejowej Nr 7 Warszawa Wschodnia 

Osobowa  -  Dorohusk  na  odcinku  Otwock  -  Lublin  -  Prace  Przygotowawcze  (dokumentacja 

projektowa  i  materiały  przetargowe)"  -  odcinek  Dęblin  -  Lublin  w  km  107,283  -175,850) 

odwołujący  ponownie  wskazał,  że  warunkiem  zamawiającego  było  wykazanie  wykonanie                  

w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  (a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej jednej usługi o wartości 

nie  mniejszej  niż  10.000.000,00  PLN  brutto,  polegającej  na  opracowaniu  dokumentacji 

projektowej (obejmującej co najmniej opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem 

decyzji  administracyjnych  w  zakresie  budowy  lub  modernizacji  (rozbudowy,  przebudowy) 

zelektryfikowanej linii kolejowej wraz  z jedną stacją  przynajmniej dwoma torami głównymi 

dodatkowymi i trzema krawędziami peronowymi. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  nie  chodzi  w  tym  warunku  o  uzyskanie 

jakichkolwiek  decyzji  administracyjnych  (np.  decyli  o  środowiskowych  uwarunkowaniach),               

ale decyzji umożliwiającej realizację prac budowlanych na podstawie opracowanego projektu 

budowlanego (decyzji o pozwoleniu na budowę), ponieważ przyjęcie odmiennej interpretacji 

prowadziło  by  do  sytuacji,  w  której  spełnieniem  warunku  byłoby  także  uzyskanie  decyzji 

administracyjnej – odmowy udzielenia pozwolenia na budowę. 

Na  powyższą  interpretację,  wedle  odwołującego,  wskazuje  również  Rozporządzenie 

Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  września  2004  r. w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i formy 

dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych 

oraz programu funkcjonalno-użytkowego. 

Podał, że zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 powołanego rozporządzenia: 


KIO 292/16

Dokumentacja  projektowa,  służąca  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie 

robót budowlanych, dla których Jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę, składa się                    

w szczególności z: 

projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych; 

projektów wykonawczych w zakresie, o którym mowa w § 5; 

przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6; 

informacji  dotyczącej  bezpieczeństwa  i  ochrony  zdrowia,  w  przypadkach  gdy  jej 

opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów. 

Dokumentacja  projektowa,  służąca  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie 

robót budowlanych, dla których nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę, składa 

się w szczególności z: 

planów, rysunków lub innych dokumentów umożliwiających jednoznaczne określenie 

rodzaju  i  zakresu  robót  budowlanych  podstawowych  oraz  uwarunkowań  i  dokładnej 

lokalizacji ich wykonywania; 

przedmiaru robót, w zakresie o którym mowa w § 6; 

projektów, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych odrębnymi przepisami. 

Podsumował,  że  skoro  wymaganiem  zamawiającego  było  „opracowanie  projektu 

budowlanego  wraz  z  uzyskaniem  decyzji  administracyjnych",  to  chodziło  o  decyzję  

o pozwoleniu na budowę lub innej zatwierdzającej projekt budowlany 

Odwołujący  podniósł,  że  w  dniu,  w  którym  upływał  termin  składania  ofert,  dla 

powołanego  przez  wykonawcę  MGGP  opracowania  dokumentacji  projektowej  i  materiałów 

przetargowych decyzja o pozwoleniu na budowę nie została w ogóle wydana. 

Podał,  że  ze  strony  internetowej  Lubelskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Lublinie 

wynika, że wniosek o pozwolenie na budowę linii kolejowej nr 7 Dęblin - Lublin złożony został 

przez inwestora w dniu 22 grudnia 2015 r., co oznacza,  że stało się to pół roku po upływie 

terminu składania ofert. 

Dodatkowo  wskazał,  że  zgodnie  z  odpowiedzią  zamawiającego  obowiązek 

uzyskiwania decyzji administracyjnych spoczywać miał na wykonawcy, a nie na inwestorze. 

Wskazał,  że  wykonawca  MGGP  dwukrotnie,  pismem  z  dnia  15  lipca  2015  r.  oraz  

z  dnia  5  lutego  2016  r.,  był  wzywany  do  złożenia  brakujących  dokumentów  w  trybie  art  26 

ust. 3 ustawy Pzp.  

Podniósł, powołując się na z wyrok z dnia 17 lipca 2015 r. sygn. akt KIO 1436/15, że 

„Wykonawca  wezwany  do  uzupełnień  zgodnie  z  art.  26  ust.  3  p.z.p.  powinien  mieć 

ś

wiadomość,  że  zamawiający  czyni  takie  wezwanie  tylko  jednokrotnie.  Dlatego  żadne  braki 

w  ofercie,  które  były  wykazane  w  wezwaniu  do  uzupełnienia,  nie  mogą  być  później 


KIO 292/16

uzupełnione, a więc z tego wynika, że wykonawca powinien uzupełnienie wykonać w sposób 

pełny.  Brak  w  ofercie  i  w  uzupełnieniu  oferty  wykazu  wszystkich  robót  lub  dodatkowego 

wykazu  zawierającego  tylko  wykazanie  uzupełnionej  roboty  nie  może  być  uzupełniony  po 

upływie terminu wskazanego w wezwaniu." 

Uznał,  że  niedopuszczalne  jest  dalsze  wezwanie  wykonawcy  MGGP  do  złożenia 

oświadczeń,  czy  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  oraz,  że  spełnienie  przez 

wykonawcę  MGGP  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  miało  miejsca  w  związku                  

z czym winien zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy 

Pzp, a jego oferta winna zostać uznana za odrzuconą. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  przedłożonej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii 

potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem  przy  piśmie  z  dnia  11  marca  2016  r., 

Odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie

  (pismo  z  dnia  14  marca  2016  r.), 

dokumentacji postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2690/15, Decyzji 

Zarządu  Dróg  i  Mostów  w  Lublinie  z  dnia  10  lutego  2015  r.  wydanej  na  wniosek  

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  z  Warszawy,  Decyzji 

Lubelskiego  Wojewódzkiego  Konserwatora  Zabytków  z  dnia  19  stycznia  2015  r. 

wydanej  na  wniosek  MGGP  S.A.  w  imieniu  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  a  takż

stanowisk  stron,  zaprezentowanych  w  toku  rozprawy  skład  orzekający  Izby  ustalił  

i zważył, co następuje. 

Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  2  pkt  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  4,  poprzez  ich 

niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenie  wykonawcy  MGGP  S.A.  jako  wykonawcy,  który 

złożył  nieprawdziwe  informacje  mające  wpływ  na  wynik  prowadzonego  postępowania  oraz 

zaniechanie  uznania  oferty  tego  wykonawcy  za  odrzuconą  skład  orzekający  Izby  –  

w zakresie dotyczącym stacji Vordingborg – pozostawił bez rozpoznania. 

Niniejsze  odwołanie  zostało  złożone  wobec  czynności  zamawiającego  z  dnia  

18  lutego  2016  r.,  polegającej  na  wyborze,  jako  najkorzystniejszej,  oferty  MGGP  S.A.  

z Tarnowa, tj. oferty przystępującego. 

Czynność  wyboru  z  dnia  18  lutego  2016  r.,  poprzedzały  czynności  wyboru  z  dnia  

11 sierpnia 2015 r. oraz z dnia 30 listopada 2015 r. (wówczas – II wybór – odwołujący, tak 

jak obecnie, został sklasyfikowany na II miejscu). 


KIO 292/16

Wobec  czynności  wyboru  z  dnia  30  listopada  2015  r.  odwołujący  złożył  odwołanie 

(sygn. akt KIO 2690/15), które zostało odrzucone na podstawie art. 189 ust. 1 pkt 3 ustawy 

Pzp, tj. z tego powodu, że zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.  

Jak  wskazała  Izba  w  uzasadnieniu  postanowienia  z  dnia  28  grudnia  2015  r.  

w sprawie KIO 2690/15: „(…) odwołujący nie wniósł odwołania po zawiadomieniu o wyborze 

najkorzystniejszej oferty  w dniu 11 sierpnia 2015 roku. (…) sytuacja prawna i roszczeniowa 

odwołującego nie uległa zmianie w stosunku do pierwotnej sytuacji to jest istniejącej w dniu 

11 sierpnia 2015 roku, kiedy to zamawiający ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty. Istnienie 

naruszeń  przy  ocenie  ofert  ma  charakter  obiektywnie  istniejący  i  nieprawidłowości 

podnoszone  przez  pozostałych  wykonawców  zarówno  wobec  wykonawcy  na  pierwszym 

miejscu  jak  i  na  dalszych  miejscach  istniały  już  przy  pierwszym  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty.  Pozostali  wykonawcy  złożyli  odwołania  z  dalszych  pozycji  rankingowych  

w  porównaniu  z  pozycja  rankingową  odwołującego.  W  związku  z  powyższym  naruszenie 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  istniało  już  przy  pierwszym  wyborze  oferty  to  jest  w  dniu 

11 sierpnia 2015 r. i termin do wniesienia upłynął w dniu 21 sierpnia 2015 roku. W związku  

z  tym  wniesienie  odwołania  w  dniu  10  grudnia  2015  roku  to  jest  po  drugim  wyborze 

najkorzystniejszej oferty jest spóźnione w kontekście art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. 

Reasumując należy stwierdzić,  że kolejne wybory najkorzystniejszej oferty nie mogą 

stanowić  podstawy  do  przedłużenia  obowiązującego  w  tym  wypadku  10  dniowego  terminu 

na  wniesienie  odwołania,  jeżeli  z  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  wynika,  ż

podnoszone  nieprawidłowości  w  ofertach  istniały  i  mogły  być  stwierdzone  w  związku  

z pierwszym wyborem najkorzystniejszej oferty”. 

Podzielając  ww.  zaprezentowane  stanowisko  Izby,  skład  orzekający  Izby  wskazuje, 

ż

e  podnoszona  obecnie  przez  odwołującego  nieprawidłowość,  polegająca  na  zaniechaniu 

przez zamawiającego wykluczenia przystępującego z tego powodu, że złożył on mającą lub 

mogącą  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania  nieprawdziwą  informację  a  to,  iż  stacja 

Vordingborg  posiada    przynajmniej  dwa  tory  główne  dodatkowe  i  trzy  krawędzie  peronowe  

w sytuacji, gdy w rzeczywistości stacja ta posiada dwa tory główne zasadnicze oraz jeden tor 

główny  dodatkowy  (co  wynikać  ma  z  opinii  dr  inż.  S.G.)  mogła  zostać  podniesiona  przez 

odwołującego już w związku z pierwszym wyborem najkorzystniejszej oferty, ponieważ już w 

Wykazie usług, złożonym wraz z ofertą przystępujący wskazał stację Vordingborg (ponownie 

ujął ją w uzupełnionym Wykazie usług). 

Z  tożsamych  względów  obecnie  podnoszona  przez  odwołującego  (jedynie  

w  uzasadnieniu  odwołania  –  str.  14,  5  akapit)  nieprawidłowość,  polegająca  na  zaniechaniu 

przez zamawiającego wykluczenia przystępującego na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy 

Pzp  z  tego  powodu,  że  nie  wykazał  on  (wskazując  stację  Vordingborg)  warunku  udziału  


KIO 292/16

w  postępowaniu  (8.4.  IDW)  mogła  zostać  podniesiona  przez  odwołującego  już  w  związku  

z pierwszym wyborem najkorzystniejszej oferty. 

Uwzględniając powyższe zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 24 ust. 4, 

poprzez  ich  niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenie  wykonawcy  MGGP  S.A.  jako 

wykonawcy,  który  złożył  nieprawdziwe  informacje  mające  wpływ  na  wynik  prowadzonego 

postępowania  oraz  zaniechanie  uznania  oferty  tego  wykonawcy  za  odrzuconą  w  zakresie 

dotyczącym stacji Vordingborg skład orzekający Izby pozostawił bez rozpoznania. 

Zarzut  zaniechania  przez  zamawiającego  wykluczenia  przystępującego  z  tego 

powodu,  że  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  odniesieniu  do 

dokumentacji  projektowej:  Projekt kolejowy  Ringsted  –  Femern,  wskazując  stację  Nykobing 

Falster nie potwierdził się.  

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Zamawiający  w  punkcie  8.4  Instrukcji  Dla  Wykonawców  (część  SIWZ)  wymagał  –  

w  zakresie  warunku  określonego  w  punkcie  8.2.2.  IDW  wykazania  wykonania  w  okresie 

ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej jednej usługi o wartości nie mniejszej 

niż  10.000.000,00  PLN  brutto,  polegającej  na  opracowaniu  dokumentacji  projektowej 

(obejmującej  co  najmniej  opracowanie  projektu  budowlanego  wraz  z  uzyskaniem  decyzji 

administracyjnych)  w  zakresie  budowy  lub  modernizacji  (rozbudowy,  przebudowy) 

zelektryfikowanej linii kolejowej wraz  z jedną stacją z przynajmniej dwoma torami głównymi 

dodatkowymi i trzema krawędziami peronowymi. 

Przystępujący,  na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  5  lutego  2016  r.  skierowane  

w  trybie  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp,  złożył  wyjaśnienia,  załączając  do  nich  także 

uzupełniony  Wykaz  wykonanych  przez  wykonawcę  usług  w  okresie  ostatnich  3  lat  (dalej 

Wykaz usług”). 

W złożonym przy wyjaśnieniach z dnia 10 lutego 2016 r. Wykazie usług przystępujący 

jako  stację  z  przynajmniej  dwoma  torami  głównymi  dodatkowymi  i  trzema  krawędziami 

peronowymi wskazał, poza stacją Vordingborg, wskazaną uprzednio także w Wykazie usług 

złożonym wraz z ofertą, stację Nykobing Falster.  

Jak  wynikało  z  Wykazu  usług  (kolumna  „Zakres  wykonanych  prac”)  złożonego  wraz  

z  ofertą,  a  także  uzupełnionego,  zarówno  stacja  Vordingborg,  jak  i  stacja  Nykobing  Falster 

wchodziła  w  zakres  zamówienia  o  nazwie:  „Dokumentacja  projektowa:  Projekt  kolejowy 


KIO 292/16

Ringsted-Femern”,  której  zakres  opisano  jako  „Trasa  ok.  55  km  linii  dwutorowej  

z pełna elektryfikacją (Ringsted do Vordingborg)”. 

Odwołujący oparł zarzut o okoliczność, iż stacja Nykobing Falster nie leży na odcinku 

wskazanym  przez przystępującego w Wykazie usług, tj. na trasie ok. 55 km linii dwutorowej 

z  pełną  elektryfikacją  od  stacji  Ringsted  do  Vordingborg,  a  poświadczenie  duńskiego 

zamawiającego  z  dnia  25  lutego  2015  r.  na  rzecz,  którego  zamówienie  było  realizowane 

odnosi się wyłącznie do zakresu od stacji Ringsted do Vordingborg. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Skład orzekający Izby stanął na stanowisku, że wskazana okoliczność nie przesądza 

jeszcze  o  tym,  że  stacja  Nykobing  Falster  nie  wchodziła  do  zakresu  zamówienia 

dotyczącego projektu kolejowego Ringsted – Femern.  

Nie  można  przecież  pominąć,  że  zarówno  informacja  o  linii  (Ringsted  do 

Vordingborg),  jak  i  informacja  o  stacji  Nykobing  Falster  zostały  wskazane  przez 

przystępującego w Wykazie usług jako informacje równorzędne. Porównanie obu informacji 

prowadzi co najwyżej do wniosku o konieczności wyjaśnienia wątpliwości z tego porównania 

wynikającej. 

Wątpliwość  co  do  zrealizowania  na  rzecz  duńskiego  zamawiającego  zamówienia  

w odniesieniu do stacji Nykobing Falster została przez zamawiającego wyjaśniona – duński 

zamawiający w piśmie z dnia 12 lutego 2016 r. – pismo w języku angielskim z tłumaczeniem 

przysięgłym  na  język  polski  (scan  w  ramach  korespondencji  prowadzonej  drogą 

elektroniczną),  na  zapytanie  zamawiającego  o  treści:  „Dla  jakich  stacji  kolejowych 

wykonawca  Ramboll  Denmark  A/S  wykonał  dokumentację  projektową  w  ramach  projektu 

Rindsted – Femern ? Czy były to stacje Vordingbor i Ringsted ?”, potwierdził, że wskazana 

firma sporządziła dokumentację projektową dotyczącą m.in. stacji „Nykobing F”

W tym  stanie  rzeczy  skład  orzekający  Izby  uznał,  że  wskazana  przez  odwołującego 

okoliczność nie może prowadzić do wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu 

w  sytuacji,  gdy  jednocześnie  żadnych  innych  okoliczności,  ani  żadnych  dowodów  (pomimo 

ciążącego na nim obowiązku – art. 190 ust. 1 ustawy Pzp) odwołujący nie wskazał. 

W  konsekwencji  nie  sposób  uznać,  że  podana  przez  przystępującego  w  Wykazie 

usług  (ujęcie  stacji  Nykobing  Falster)  informacja  nie  odpowiada  rzeczywistemu  stanowi 

rzeczy, a więc że przystępujący podał nieprawdziwe informacje.  

Zarzut  zaniechania  przez  zamawiającego  wykluczenia  przystępującego  z  tego 

powodu,  że  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  odniesieniu  do 

dokumentacji  projektowej  i  materiałów  przetargowych  w  ramach  projektu  POiŚ  7.1-73  pn: 


KIO 292/16

„Modernizacja  linii  kolejowej  nr  7  Warszawa  Wschodnia  Osobowa  –  Dorohusk  na  odcinku 

Otwock  –  Lublin  –  Prace  Przygotowawcze  (dokumentacja  projektowa  i  materiały 

przetargowe)" – odcinek Dęblin – Lublin w km 107,283 – 175,850” nie potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Zamawiający  w  punkcie  8.4  Instrukcji  Dla  Wykonawców  (część  SIWZ)  wymagał  –  

w  zakresie  warunku  określonego  w  punkcie  8.2.2.  IDW  wykazania  wykonania  w  okresie 

ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej jednej usługi o wartości nie mniejszej 

niż  10.000.000,00  PLN  brutto,  polegającej  na  opracowaniu  dokumentacji  projektowej 

(obejmującej  co  najmniej  opracowanie  projektu  budowlanego  wraz  z  uzyskaniem  decyzji 

administracyjnych)  w  zakresie  budowy  lub  modernizacji  (rozbudowy,  przebudowy) 

zelektryfikowanej linii kolejowej wraz  z jedną stacją z przynajmniej dwoma torami głównymi 

dodatkowymi i trzema krawędziami peronowymi. 

Odwołujący  oparł  zarzut  na  twierdzeniu,  że  zamawiający  zażądał  w  przedmiotowym 

postępowaniu  wykazania  wykonania  usługi  polegającej  na  opracowaniu  dokumentacji 

projektowej  obejmującej  uzyskanie  „decyzji  o  pozwoleniu  na  budowę”,  posiłkując  się  przy 

interpretacji  opisanego  w  pkt.  8.4.  IDW  wymogu  Rozporządzeniem  Ministra  Infrastruktury  

z  dnia  2  września  2004  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji 

projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz 

programu funkcjonalno-użytkowego. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  stanął  na  stanowisku,  że  twierdzenie  odwołującego  nie 

znajduje  oparcia  w  brzmieniu  opisanego  w  pkt.  8.4.  IDW  wymogu,  ponieważ  mowa  w  nim 

wyłącznie  ogólnie  o  „decyzji  administracyjnej”,  nie  zaś  o  konkretnej  decyzji,  tj.  „decyzji  

o pozwoleniu na budowę”. 

Zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  rozszerzająca 

interpretacja  postanowień  SIWZ  (w  tym  IDW)  po  terminie  składania  ofert,  ze  względu  na 

dotkliwe dla wykonawców konsekwencje w postaci eliminacji z udziału w postępowaniu, jest 

niedopuszczalna jako naruszająca zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji. 

Uwzględniając powyższe skład orzekający Izby, że zarzut nie potwierdził się. 

Ponieważ  nie  potwierdził  się  żaden  z  podlegających  rozpoznaniu  przez  Izbę  zarzut 

odwołanie oddalono. 


KIO 292/16

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp                   

oraz  §  3  pkt  1  oraz  pkt  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia                                      

15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41  

poz. 238). 

Przewodniczący:      ……………………………………….