KIO 2260/16 WYROK dnia 27 grudnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 2260/16 

WYROK 

z dnia 27 grudnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś        

Protokolant:         Mariusz Gontarczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniach  15  i  21  grudnia  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  listopada  2016  r.  przez 

wykonawcę: 

Schiller Poland Sp. z o.o., ul. Rolna 157, 02-727 Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego: 

Wojewódzka  Stacja  Pogotowia 

Ratunkowego  w  Poznaniu  Samodzielny  Publiczny  ZOZ,  ul.  Rycerska  10,  60-346 

Poznań 

przy  udziale  wykonawcy: 

Physio-Control  Poland  Sales  sp.  z  o.o.,  ul.  Plac  Joachima 

Lelewela  2,  01-624  Warszawa  zgłaszającego  przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka: 

1. oddala odwołanie; 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę:  Schiller  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Rolna  157,  

02-727 Warszawa, i:   

2.1. zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

Schiller  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Rolna  157,  02-727  Warszawa  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy: Schiller Poland Sp. z o.o., ul. Rolna 157, 02-727 Warszawa 

na  rzecz  zamawiającego:  Wojewódzka  Stacja  Pogotowia  Ratunkowego  w  Poznaniu 

Samodzielny  Publiczny  ZOZ,  ul.  Rycerska  10,  60-346  Poznań

  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na wyrok – w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego 

w Poznaniu.  

   Przewodniczący: ……………………………….. 


Sygn. akt KIO 2260/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Wojewódzka  Stacja  Pogotowia  Ratunkowego  w  Poznaniu 

Samodzielny  Publiczny  ZOZ  z  siedzibą  w  Poznaniu  –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „dostawę 

urządzeń  przenośnych  do  mechanicznej  kompresji  klatki  piersiowej”,  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych,  w  brzmieniu 

obowiązującym od dnia 28 lipca 2016 r., zwanej dalej „ustawa Pzp”, „ustawa” lub „Pzp”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

z dnia 10.11.2016 r., nr 341146-2016.  

Odwołujący – Schiller Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – wniósł odwołanie 

od niezgodnych z przepisami ustawy czynności (zaniechania) Zamawiającego polegających 

na: 

1) dokonaniu wyboru oferty Physio-Control Sales Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 

zwanej dalej „Physio-Control”; 

2) odrzuceniu oferty Odwołującego będącym także wynikiem bezpodstawnego zaniechania 

wezwania Odwołującego do uzupełnienia instrukcji obsługi w języku polskim. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu,  że  powyższe  czynności  zostały  dokonane 

bezpodstawnie, z naruszeniem art. 7 ust. 1, art. 26 ust. 3, art. 89 ust. 1 pkt 2 i 4, art. 90 ust. 1 

i  3  oraz  art.  91  ust.  1  ustawy,  co  doprowadziło  do  naruszenia  interesu  Odwołującego  

w  uzyskaniu  zamówienia  i  narażenia  go  na  szkodę,  na  którą  składają  się  koszty 

przygotowania oferty oraz nieuzyskany przychód z tytułu  wykonania przyszłej umowy, gdyż 

to oferta Odwołującego jest najkorzystniejsza w świetle przyjętych w postępowaniu kryteriów 

oceny, a nie została wybrana na skutek bezzasadnego jej odrzucenia.  

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2) unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;  

3)  dokonania  ponownej  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  ewentualnego  wezwania 

Odwołującego do uzupełnienia instrukcji obsługi w języku polskim. 

Informacja  o  wynikach  postępowania  została  przekazana  Odwołującemu  w  dniu  25 

listopada  2016  r.,  termin  do  wniesienia  odwołania  został  dotrzymany.  Kopia  odwołania 

została  przesłana  Zamawiającemu  przed  upływem  terminu  do  wniesienia  odwołania  w  taki 

sposób,  że  mógł  zapoznać  się  z  jego  treścią  przed  upływem  tego  terminu.  Wpis  został 

uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. 


Uzasadnienie odwołania.  

I. Wprowadzenie.  Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  urządzeń  przenośnych  do 

mechanicznej kompresji klatki piersiowej. Opis przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 

6 do SIWZ. Zgodnie z punktem 3.1 oraz 3.3 SIWZ do oferty należało załączyć „Dokumenty 

zezwalające  na  obrót  wyrobem  medycznym  na  terenie  Rzeczypospolitej  Polskiej”  oraz 

„Instrukcję obsługi w języku polskim - na płycie CD lub pendrive”. 

Do upływu terminu składania ofert złożono trzy oferty. W świetle przyjętych kryteriów 

oceny,  oferta  Odwołującego  przedstawia  najkorzystniejszy  bilans  ceny  i  jakości 

(parametrów). 

Pismami  z  dnia  23  listopada  2016  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do 

wyjaśnienia  treści  oferty  oraz  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny. 

Wyczerpujące  wyjaśnienia  otrzymał  za  pismem  z  dnia  25.11.2016  r.  Tego  samego  dnia 

Zamawiający  rozstrzygnął  przetarg  przez  odrzucenie  oferty  Odwołującego  i  wybór  oferty 

Physio  Control.  Ofertę  Odwołującego  uznano  za  nieodpowiadającą  treści  SIWZ  oraz 

zawierającą rażąco niską cenę.  

Z takim wynikiem postępowania Odwołujący nie zgodził się.  

Omawiając  kolejno  przesłanki  odrzucenia  oferty,  Odwołujący  zacytował  uzasadnienie 

faktyczne  Zamawiającego,  a  pod  cytatami  przedstawił  swoje  stanowisko  w  sprawie. 

Odwzorowanie  podstaw  odrzucenia  stanowi  wierną  kopią  pisma  z  wynikiem  postępowania, 

za  wyjątkiem  kwestii  związanych  z  rażąco  niską  ceną,  gdzie  Odwołujący  pominął  fragment 

zawierający tajemnicę przedsiębiorstwa. 

II. Zarzuty Zamawiającego (podstawy odrzucenia).  

A. „Możliwość ładowania urządzenia w trakcie RKO”  

1. W pkt 1 tiret 6 formularza ofertowego - „Możliwość ładowania urządzenia w trakcie RKO” 

Oferent  deklaruje  „TAK”.  Natomiast  w  Podręczniku  użytkownika  w  rozdziale  3.1.2  (Str.  17) 

widnieje informacja: „nie należy zmieniać zasilania podczas użytkowania (RKO). Podłączenie 

lub  odłączenie  zasilania  sieciowego  w  trakcie  użytkowania  może  spowodować  błąd  

i  konieczność  ponownego  uruchomienia  urządzenia.  Po  wnikliwym  przeanalizowaniu 

wyjaśnienia,  oferta  nie  spełnia  powyższego  wymagania  specyfikacji  albowiem  chodzi  

o  możliwość  ładowania  urządzenia  w  trakcie  RKO  bez  konieczności  rozłączenia  układu, 

ładowarka  jest  oddzielnym  urządzeniem  i  istnieje  przy  wymianie  akumulatora  konieczność 

wyłączenia urządzenia zgodnie z instrukcją obsługi 3.1 Uwaga str. 16, 3.1.2. str. 17.  

Zdaniem Odwołującego, powyższy parametr należy czytać łącznie z innymi punktami 

opisu  przedmiotu  zamówienia,  tworzących  określoną  funkcjonalność  urządzenia.  Jego 

literalna  wykładnia  prowadziłaby  do  wewnętrznej  sprzeczności  SIWZ. Otóż  urządzenie  jako 

takie,  nie  może  być  ładowane.  Naładować  można  co  najwyżej  baterię,  która  zasila 

urządzenie  nie  podłączone  do  gniazda  sieciowego.  Wydaje  się  to  być  oczywiste  z  punktu 


widzenia  doświadczenia  życiowego  oraz  w  zestawieniu  z  pozostałymi  parametrami,  takimi 

jak  -  wskaźnik  naładowania  baterii  (a  nie  urządzenia),  czy  też  omawianego  w  dalszej 

kolejności  punktu  dotyczącego  ładowarki  akumulatora  (a  nie  urządzenia)  zintegrowanej  

z  urządzeniem.  Innymi  słowy,  można  mówić  o  ładowaniu  lub  naładowaniu  baterii  (którego 

poziom  opisuje  odpowiedni  wskaźnik),  a  nie  urządzenia.  Ładowarka  zaś  ma  umożliwiać 

naładowanie akumulatora (baterii), a nie urządzenia. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  parametr  „Możliwość  ładowania  urządzenia  w  trakcie 

czynności RKO” sprowadza się do: (a) możliwości pracy urządzenia na zasilaniu 12V DC czy 

220-240  V  AC;  (b)  możliwości  ładowania  akumulatora  w  trakcie  pracy  (czynności  RKO). 

Odwołujący  kategorycznie  potwierdził,  że  zaoferowane  przez  niego  urządzenie  Easy  Pulse 

produkcji  renomowanej  szwajcarskiej  firmy  Schiller  AG  spełnia  każdy  z  tych  postulatów,  

a tym samym parametr „Możliwość ładowania urządzenia w trakcie czynności RKO”.  

Zamawiający  odrzucając  ofertę  wyraźnie  odniósł  jej  treść  do  wymagań  nie 

wynikających z SIWZ. Stwierdził, że chodziło mu o ładowanie urządzenia w trakcie RKO bez 

konieczności rozłączenia układu, podczas gdy parametr nie miał takiego brzmienia. Niemniej 

tego  rodzaju  wzmianka  świadczy  o  tym,  że  intencją  Zamawiającego  było  posiadanie 

urządzenia  dającego  możliwość  nieprzerwanej  pracy  nawet  w  przypadku  wyczerpania 

akumulatora. Patrząc z tej perspektywy aparat Easy Pulse jest w pełni funkcjonalny. 

Przytoczone  fragmenty  instrukcji  obsługi  zostały  błędnie  zinterpretowane  przez 

Zamawiającego, jako zakazujące zasilania w trakcie RKO. Tymczasem taki zakaz z instrukcji 

nie  wynika.  Sformułowanie,  które  powołuje  Zamawiający  ma  charakter  wyłącznie 

ostrzegawczy.  Podłączenie  zasilania  w  trakcie  RKO  najczęściej  następuje  w  warunkach 

niewiedzy ratownika o stanie instalacji elektrycznej. Ze względu na jej różną jakość wytwórca 

ostrzega  przed  możliwymi  skutkami  takiej  operacji,  aby  operator  był  na  to  przygotowany. 

Zasadniczo  mamy  do  czynienia  z  urządzeniem  bezprzewodowym  wykorzystywanym 

nierzadko  w  miejscach  z  brakiem  dostępu  prądu.  Dlatego  właśnie  Schiller  AG  postawił  na 

rozwiązanie  z  ładowarką  i  dwoma  akumulatorami,  tak  aby  jeden  mógł  być  w  każdej  chwili 

wymieniony,  a  w  tym  czasie  drugi  ładowany  np.  w  karetce  pogotowia  czy  śmigłowcu, 

oddalonych od miejsca prowadzania akcji RKO w odległości uniemożliwiającej bezpośrednie 

podłączenie  do  gniazda  zasilającego  (ale  również  w  miejscu  prowadzenia  akcji  jeśli  taka 

możliwość istnieje). 

Niemniej,  w  przypadku  wyczerpywania  się  akumulatora  (informacja  dźwiękowa  

i  sygnalizacja  świetlna)  urządzenie  może  być  podłączone  do  zewnętrznego  źródła  

i  automatycznie  przechodzi  na  pracę  z  zasilania  tego  typu.  W  tym  czasie  można  bez 

przerywania  pracy  urządzenia  wymienić  akumulator  będący  dodatkowym  zapasowym 

akumulatorem,  a  wyczerpany  akumulator  włożyć  do  ładowania  w  ładowarce  będącej 

integralną częścią urządzenia, co stanowi ewidentny  walor tego rozwiązania (kumulatywnie 


dochodzi do znacznego wydłużenia okresu pracy zwłaszcza w skrajnie trudnych warunkach). 

Doładowywanie  możliwe  jest  z  różnych  źródeł,  co  jest  niedostępne  w  konkurencyjnym 

aparacie. Dodatkowo - szybki czas ładowania akumulatora w rozwiązaniu firmy Schiller to 45 

minut  zaś  w  konkurencyjnym  -  2  godziny.  Daje  to  firmie  Schiller  znaczną  przewagę  

w  zapewnieniu  ciągłej,  nieprzerwanej  pracy,  co  jak  sam  przyznaje  Zamawiający  było  istotą 

parametru. 

Odwołujący  podkreślił,  że  jeśli  jest  w  aparacie  akumulator  i  następuje  podłączenie 

zewnętrznego  źródła  zasilania  (sieć  czy  zasilanie  pokładowe),  aparat  nie  przerywa  pracy, 

podaje krótki sygnał dźwiękowy i bez zakłóceń pracuje nadal, sygnalizując diodą na panelu 

sterowania,  że  pracuje  z  sieci.  Wybiera  więc  „silniejsze”  źródło  zasilania,  „oszczędzając” 

akumulator.  W  drugą  stronę  działa  to  tak  samo:  po  odłączeniu  sieci  lub  zasilania 

pokładowego,  następuje  krótki  sygnał  dźwiękowy,  praca  jest  bez  zakłóceń  kontynuowana  

z akumulatora (świeci też dioda sygnalizująca jako źródło zasilania akumulator). Przywołany 

przez  Zamawiający  punkt  3.1.2  nie  wskazuje  takiej kombinacji,  jest tylko  opisem  zachowań  

z zasilaniem innym niż akumulator.  

Powyższe  stanowisko  Odwołujący  opiera  nie  tylko  na  wiedzy  własnej,  ale  przede 

wszystkim  na  zapewnieniach  producenta.  Odwołujący  uzyskał  informację,  że  instrukcja 

obsługi,  którą  załączył  do  oferty  nie  była  aktualna  m.in.  w  zakresie  „Pracy  

z zasilaniem sieciowym i bateryjnym”. Wytwórca wydał nową wersję. Odwołujący nie zdążył 

się na nią powołać, bo Zamawiający w ekspresowym tempie odrzucił jego ofertę. Konsultując 

zarzuty  w  kontekście  podstaw  odrzucenia,  Odwołującemu  została  przekazana  aktualna 

instrukcja, opisująca pracę przy zewnętrznym lub bateryjnym zasilaniu w taki sposób, jak to 

było  wiadome  Odwołującemu  i  jak  zawsze  przedstawiał  to  producent  (m.in.  w  filmach 

instruktażowych  publikowanych  na  stronie  internetowej).  Skoro  natomiast  Zamawiający 

oczekiwał potwierdzenia zaoferowanych parametrów w instrukcji obsługi (z tego dokumentu 

wywiódł niezgodność oferty z SIWZ, wydaje się więc, że taki nadał mu walor), to ustaliwszy, 

ż

e  wspomniana  instrukcja  takiego  potwierdzenia  nie  zawiera,  powinien  był  wezwać 

Odwołującego do jej uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. 

Więc  pierwsza  przyczyna  odrzucenia  oferty  Odwołującego  jest  bezpodstawna. 

Abstrahuje  od  istoty  parametru,  oświadczeń  wykonawcy  i  oparta  jest  na nieaktualnej  wersji 

instrukcji  obsługi.  Ponadto,  co  Odwołujący  podkreślił  z  ostrożności,  nie  uwzględnia  prawa 

wykonawcy  do  powoływania  się  na  rozwiązania  równoważne,  o  parametrach  nie  gorszych. 

Opisany sposób pracy i zasilania urządzenia nie pozostawia natomiast wątpliwości, że Easy 

Pulse ma w tym aspekcie znacznie lepsze właściwości niż graniczny próg SIWZ.  

B. „Ładowarka akumulatora zintegrowana z urządzeniem”  

2.  W  pkt  1  tiret  7  formularza  ofertowego  -  „Ładowarka  akumulatora  zintegrowana  

z urządzeniem”. 


Oferent deklaruje „TAK”. Natomiast w Podręczniku użytkownika w rozdziale 6.1 (Str. 

36)  widnieje  Informacja:  „Akumulator  można  ładować  w  następujący  sposób:  I.  Szybkie 

ładowanie  w  gnieździe  1  przez  ok.  50  min.  II.  Normalne  ładowanie  dwóch  akumulatorów 

jednocześnie w gniazdach 1 i 2 przez ok. 2 godz. III. Wkładanie akumulatora”. Po wnikliwym 

przeanalizowaniu  wyjaśnienia  oferta  nie  spełnia  powyższego  wymagania  specyfikacji. 

Możliwość  doładowania  akumulatorów  w  urządzeniu  w  trakcie  pracy  dla  zapewnienia 

ciągłości  kompresji  musi  odbywać  się  bez  konieczności  korzystania  z  urządzeń 

zewnętrznych. Zgodnie z wytycznymi RKO ERC 2015 przerwy w uciskaniu klatki piersiowej 

muszą tyć minimalizowane. 

W ocenie Odwołującego, w kontekście powyższych argumentów również odrzucenie 

z  powodu  nie  spełnienia  parametru,  „ładowarka  akumulatora  zintegrowane  z  urządzeniem” 

nie może zostać zaakceptowane. Zaoferowane przez Odwołującego urządzenie Easy Pulse 

posiada wymienną baterię, które składa się w zestawie na ten wyrób (stanowi jego integralną 

część),  znajduje  się  druga  bateria  oraz  ładowarka.  Na  gruncie  SIWZ  nie  sposób  uznać,  że 

Zamawiający  dopuścił  wyłącznie  aparaty  ze  stałą,  wbudowaną  baterią,  a  de  facto  taką 

właściwość egzekwuje obecnie Zamawiający od Odwołującego.  

W  uzasadnieniu  odrzucenia  Zamawiający  argumentuje,  że  „Możliwość  doładowania 

akumulatorów  w  urządzeniu  w  trakcie  pracy  dla  zapewnienia  ciągłości  kompresji  musi 

odbywać  się  bez  konieczności  korzystania  z  urządzeń  zewnętrznych.”  Po  raz  kolejny 

Zamawiający  wskazuje  na  intencje  stojące  za konkretnym  parametrem, odbiegając  od  jego 

literalnego  brzmienia.  Zamawiający  zdaje  się  sprowadzać  wymóg  SIWZ  do  konieczności 

posiadania wbudowanej ładowarki akumulatora, co nie ma uzasadnienia w treści SIWZ. Nie 

wynika  z  niej  także  obowiązek  zapewnienia  możliwości  „doładowywania  akumulatorów  

w urządzeniu w trakcie pracy”. 

Bateria  do  aparatu  Easy  Pulse  może  być  cały  czas  ładowana  podczas  pracy 

urządzenia, a dodatkowo również wymieniana. W związku z tym, przerwy w uciskaniu klatki 

nie  występują.  Odwołujący  zwrócił  również  uwagę,  że  w  SIWZ  jest  mowa  o  „ładowarce”  

i  „integracji”.  Jeśli  Zamawiający  oczekiwałby  możliwości  ładowania  akumulatora  

w  urządzeniu  (a  tak  to  aktualnie  przedstawia),  to  nie  odróżniałby  ładowarki  od  urządzenia. 

Ponadto,  „zintegrowany”  zgodnie  ze  słownikiem  oznacza  tyle  co  „połączony  w  całość  lub 

będący częścią całości”. Dwa lub więcej elementów może być na stałe fizycznie połączonych 

(tworząc  de  facto  jeden  produkt)  lub  stanowić  zestaw  kompatybilnych  części  składających 

się  na  jeden  wyrób  medyczny.  Ładowarka,  której  nie  dostarcza  wytwórca  w  zestawie  Easy 

Pulse  nie  będzie  stanowić  jego  integralnej  części,  ale  już  przeznaczona  wyłącznie  do 

wykorzystywania w ramach tego zestawu będzie jego integralną częścią. 


Mając  na  uwadze  powyższe,  Easy  Pulse  zaoferowany  przez  Odwołującego  spełnia 

obydwa zarzucane parametry, a z punktu widzenia przeznaczenia tego urządzenia, tak silnie 

podkreślanego  w  uzasadnieniu  odrzucenia,  jest  wyrobem  dużo  lepszym,  gdyż  w  znacznie 

większym  stopniu  uniezależnia  pracę  od  zasilania  zewnętrznego.  Zamawiający  analizował 

właściwości Easy Pulse z perspektywy doświadczeń jakie ma z konkurencyjnym produktem, 

który  ze  względu  na  wbudowaną  ładowarkę  musi  być  w  razie  długotrwałej  resuscytacji 

podłączony  do  zasilania.  Tyle,  że  jeśli  ratownik  znajduje  się  miejscu,  w  którym  urządzenie 

może  korzystać  z  zewnętrznego  źródła  energii  kwestia  jego  ładowania  pozostaje  bez 

znaczenia.  Krytyczne  są  momenty,  gdy  dostępu  do  gniazda  zasilającego  nie  ma,  

a  akumulator  jest  na  wyczerpaniu.  Wówczas  ujawniają  się  zalety  zaoferowanego  przez 

Odwołującego aparatu Easy Pulse, który pozwala zachować ciągłość uciskania praktycznie 

bez przerwy, korzystając z dodatkowej baterii i możliwości jej ładowania. Tak jak zaznaczono 

w  poprzednim  punkcie  przewaga  zaoferowanego  przez  Schiller  rozwiązania  wynika 

dodatkowo z szybszego czasu ładowania akumulatora.  

W  związku  z  tym  odrzucenie  oferty  Odwołującego  z  ww.  powodów  jest 

bezpodstawne,  bo  aparat  Easy  Pulse  spełnia  SIWZ,  a  gdyby  nawet  dostrzec  literalne 

odstępstwa  wynikające  ze  sposobu  zredagowania  parametrów  to  jego  właściwości  należy 

ocenić jako lepsze w stosunku do opisanych w SIWZ. 

C. Rażąco niska cena 

„3.  Wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  są  mało  przekonywujące.  Złożona  oferta  znacznie 

obiega cenowo od oferty złożonej przez Physio-Control Poland Sales Sp. z o.o. jak również 

od oferty Medline Spółka z o.o. Sumarycznie łączna kwota kosztu zakupu urządzenia EASY 

PULSE od producenta jest słabo udokumentowana.  

(…) a według niżej przedstawionych faktur urządzenia kalkulowane są

1)  FS  592/11/2016  sprzedaż  urządzenia  EASY  PULSE  35.000,00  zł  netto,  2)  Faktura  FS 

517/10/2016  sprzedaż  urządzenia  40.156,26  zł  netto;  3)  FS  612/11/2016  sprzedaż 

urządzenia    36.000,00  zł  netto,  4)  Dostawa  urządzenia  dla  Pogotowia  wynosi  26.000,00  zł 

netto. Analiza powyższa budzi nasze wątpliwości. Dlatego też na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

4 oferta zostaje odrzucona z powodu rażąco niskiej ceny.”  

Odwołujący  wskazał,  że  złożył  obszerne  i  szczegółowe  wyjaśnienia  dotyczące 

zaoferowanej  ceny.  Przedstawił  kalkulację  wszystkich  podstawowych  kosztów,  które  musi 

ponieść  w  związku  z  realizacją  zamówienia.  Na  potwierdzenie  swoich  wyjaśnień  załączył 

dowody z dokumentów. Z materiału wynika niezbicie, że realizując zadanie osiągnie godziwy 

zysk. Zamawiający nie podjął żadnej realnej polemiki z tym stanowiskiem. Ograniczył się do 

zarzucenia,  że  koszt  zakupu  od  producenta  jest  „słabo  udokumentowany”  oraz,  że  analiza 

wzbudza  jego  wątpliwości.  Źródłem  tych  wątpliwości  mają  być  natomiast  ceny,  za  jakie 

wcześniej Odwołujący sprzedał takie same produkty. 


Odnosząc  się  do  takiej  krytyki  nie  sposób  nie  dostrzec,  że  jest  praktycznie 

gołosłowna.  Faktura  dokumentująca  sprzedaż  jest  w  obrocie  gospodarczym  dowodem 

wykonania usługi lub dostawy towaru, w sytuacji gdy żadna ze stron (sprzedawca/kupujący) 

nie  kwestionuje  jej  zasadności.  Zamawiający  pozostawił  na  wyjaśnienia  ceny  niecałe  dwa 

dni.  W  tak  krótkim  czasie  Odwołujący  nie  miał  możliwości  uzyskania  szczegółowych 

oświadczeń od producenta. Mógł przedstawić tylko dostępne mu na tamten czas materiały. 

Co  jednak  ciekawe,  Zamawiający  z  jednej  strony  mówi  o  słabym  udokumentowaniu  kosztu 

zakupu,  ale  następnie  powołuje  się  na  ww.  fakturę  producenta  w  kontekście  cen 

oferowanych  przez  Odwołującego  w  tym  postępowaniu  oraz  dla  innych  klientów.  Pomija 

jednak  w  tej  analizie,  że  inne  dostawy  opiewały  na  pojedyncze  sztuki. W  takiej  sytuacji  nie 

tylko marże są wyższe, ale przede wszystkim koszty logistyki kumulują się na jednej sztuce. 

W związku z tym incydentalna sprzedaż tych samych produktów po wyższej cenie wcale nie 

oznacza, że w tym konkretnym postępowaniu mamy do czynienia z ceną rażąco niską.  

Celem,  jaki  przyświecał  wprowadzeniu  do  ustawy  unormowania  w  zakresie  rażąco 

niskiej  ceny,  było  wyeliminowanie  z  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  tych 

wykonawców, którzy oferują ceny nierealistyczne i nie będą w stanie zrealizować przedmiotu 

zamówienia. W każdym przypadku Zamawiający wyjaśniając, czy zaoferowana cena nie jest 

rażąco  niska,  powinien  odpowiedzieć  na  pytanie:  czy  za  daną  kwotę  Wykonawca  jest  

w  stanie  spełnić  świadczenie.  W  procesie  oceny  oferty,  pod  kątem  zaoferowania  rażąco 

niskiej ceny odpowiedź na tak zadane pytanie ma kluczowe znaczenie. W wyroku z dnia 30 

lipca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1483/10, Izba orzekła, że nie jest wystarczający do uznania 

za  rażąco  niską  cenę  fakt,  że  cena  bardzo  znacząco,  a  nawet  drastycznie  różni  się  od 

wartości  zamówienia  oraz  od  cen  ofert  pozostałych,  złożonych  w  postępowaniu.  W  ocenie 

KIO musi to być zatem cena nie tyle obiektywnie bardzo niska, co rażąco niska w stosunku 

do przedmiotu zamówienia. Sąd Okręgowy w Katowicach, w wyroku z dnia 30 stycznia 2007 

r.,  sygn.  akt  XIX Ga  3/07,  stwierdził  że  o  cenie  rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy 

jest oczywiste, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy byłoby nieopłacalne 

dla wykonawcy. Zatem rażąco niska cena, jest to cena niewiarygodna, oderwana całkowicie 

od realiów rynkowych, np. oferowanie towarów poniżej kosztów zakupu lub wytworzenia albo 

oferowanie usług za symboliczną kwotę. 

Nawet  pobieżna  analiza  wyjaśnień  z  dnia  24.11.2016  r.  nie  powinna  pozostawiać 

wątpliwości  co  do  tego,  że  Odwołujący  skalkulował  cenę  rzetelnie,  uwzględniając  w  niej 

koszty  jakie  będzie  musiał  ponieść  aby  należycie  wywiązać  się  ze  swoich  zobowiązań. 

Przyporządkował  wydatki  do  każdej  jednostki  urządzenia,  choć  część  z  nich  będzie 

ponoszona jednorazowo, a nie ośmiokrotnie. Nie wolno również zapominać, że nie mamy do 

czynienia  z  umową  długookresową  generującą  stałe  koszty  i  obarczoną  niedającymi  się  

w  pełni  zidentyfikować  ryzykami.  Zamówienie  musi  być  wykonane  w  ciągu  15  dni.  Umowa 


jest  lakoniczna,  liczy  raptem  dwie  strony.  Zarazem  wyliczona  ostrożnie  marża  jest  na  tyle 

wysoka,  że  pozwala  pokryć  nawet  nieprzewidziane  wydatki,  a  także  koszty  ogólnego 

zarządu firmą itp.  

W  tych  okolicznościach  odrzucenie  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  jest 

również bezzasadne. 

D. Dokumenty zezwalające na obrót  

„4.  W  trakcie  składania  oferty  na  dzień  18.11.2016  r.  firma  Schiller  Roland  Spółka  

z o.o., ul. Rolna 157, 02-729 Warszawa nie posiadała wpisu do Urzędu Rejestru Produktów 

Leczniczych  Wyrobów  Medycznych  i  Produktów  Biobójczych.  W  złożonych  dokumentach 

„Formularz  dla  podmiotów”  zawiera  potwierdzenie  przyjęcia  do  Kancelarii  Głównej  ww. 

Urzędu  z  dnia  15.11.2016  r.,  zaś  zgodnie  z  wymaganiami  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  

o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876, z późn. zm.) art. 58 ustawy zobowiązuje 

do zgłoszenia wyrobu medycznego.” 

Zdaniem  Odwołującego,  ostatnia  przyczyna  odrzucenia  referuje  do  wymagania  3.1 

SIWZ  dotyczącego  obowiązku  złożenia  dokumentów  zezwalających  na  obrót  wyrobem 

medycznym  na  terenie  Rzeczypospolitej  Polskiej.  Odrzucając  ofertę  Zamawiający  nie 

wskazał precyzyjnie jakiego z obowiązków nie dopełnił Odwołujący. Z jednej strony zarzucił, 

ż

e na dzień składania ofert Odwołujący nie posiadał wpisu do Urzędu Rejestracji Produktów 

(...), a z drugiej strony podniósł, że art. 58 ustawy o wyrobach medycznych zobowiązywał do 

zgłoszenia wyrobu medycznego.  

Wyroby medyczne jakich dotyczy to postępowanie, nie podlegają wpisowi do rejestru 

wyrobów  medycznych  i  podmiotów  odpowiedzialnych  za  ich  wprowadzenie  do  obrotu  i  do 

używania.  Jeśli  chodzi  o  wprowadzanie  do  obrotu  i  używania  wyrobów  medycznych  to 

kwestie te reguluje rozdział 2 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. 

Nr  107  poz.  679,  z  późń.  zm.).  Przepisy  określają,  że  wyroby  wprowadzane  do  obrotu  

i  wprowadzane  do  używania  powinny  być  oznakowane  znakiem  CE,  po  przeprowadzeniu 

odpowiednich procedur oceny zgodności potwierdzających, że wyrób spełnia odnoszące się 

do niego wymagania zasadnicze. 

Przedstawiona  przez  Odwołującego  deklaracja  zgodności  oraz  CE  stanowią 

potwierdzenie wymagania, aby przedmiot oferty w niniejszym postępowaniu był dopuszczony 

do  obrotu  i  stosowania  na  terytorium  RP.  Na  gruncie  omawianej  ustawy  są  wystarczające, 

aby  legalnie  zaoferować  Zamawiającemu  wyrób  medyczny.  Osobnym  zagadnieniem 

pozostaje  sprawa  zgłoszenia  wyrobu  medycznego  lub  powiadomienia  Prezesa  Urzędu 

Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. W tym 

przypadku  odpowiednie  przepisy  zawiera  rozdział  7  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  

a  w  szczególności  art.  58.  W  ust.  1  art.  58  przewiduje  się,  że  wytwórca  i  autoryzowany 

przedstawiciel  mający  miejsce  zamieszkania  lub  siedzibę  na  terytorium  Rzeczypospolitej 


Polskiej  dokonują  zgłoszenia  wyrobu  do  Prezesa  Urzędu,  co  najmniej  na  14  dni  przed 

pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania. Natomiast ust. 

3 stanowi, że: Dystrybutor i importer mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium 

Rzeczypospolitej Polskiej, którzy  wprowadzili na  terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyrób 

przeznaczony  do  używania  na  tym  terytorium,  niezwłocznie  powiadamiają  o  tym  Prezesa 

Urzędu, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wprowadzenia pierwszego wyrobu na 

terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej.  Obie  regulacje  mają  innych  adresatów.  Pierwsza 

dotyczy  wytwórcy  i  autoryzowanego  przedstawiciela  mających  siedzibę  na  terytorium  RP.  

W drugim przypadku chodzi o dystrybutora i importera. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy 

o  wyrobach  medycznych  dystrybutorem  jest  podmiot,  mający  miejsce  zamieszkania  lub 

siedzibę w państwie członkowskim, który dostarcza lub udostępnia wyrób na rynku i który nie 

jest wytwórcą ani importerem.  

Do  dystrybutora  i  importera  ma  zastosowanie  również  wiele  innych  przepisów,  

z  których  Odwołujący  przytoczył  art.  17  ust.  2  ww.  ustawy  określający  ich  obowiązki  przed 

wprowadzeniem  wyrobu  do  obrotu,  tj.  sprawdzenie,  czy:  1)  wytwórca  lub  autoryzowany 

przedstawiciel  przeprowadzili  właściwą  procedurę  oceny  zgodności  wyrobu;  2)  wytwórca 

wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela dla wyrobu; 3) wyrób jest oznakowany znakiem 

CE, a także numerem identyfikacyjnym jednostki notyfikowanej, która brała udział  w ocenie 

zgodności,  jeżeli  jest  wyrobem,  o  którym  mowa  w  art.  29  ust.  5;  4)  informacje  dostarczane 

przez wytwórcę spełniają wymagania zasadnicze. 

Odwołujący  nie  ma  statusu  autoryzowanego  przedstawiciela  wytwórcy  i  na  gruncie 

ustawy o wyrobach medycznych nie musiał dokonywać zgłoszenia. Powiadomienie Prezesa 

Urzędu,  którego  kopia  jest  załączona  do  oferty  jest  dokumentem  wystarczającym,  aby 

prowadzić  obrót  wyrobem  medycznym  na  terenie  Rzeczypospolitej  Polskiej  (choć  będąc 

ś

cisłym  -  powiadomienie  wcale  nie  warunkuje  tego  obrotu),  a  oczekiwanie  przedstawienia 

zgłoszenia w rozumieniu przepisów o wyrobach medycznych nie ma żadnego uzasadnienia 

w  ustawie  o  wyrobach  medycznych.  W  tych  okolicznościach  także  ostatnia  przyczyna 

odrzucenia oferty Odwołującego jest chybiona.  

W  postępowaniu  zostały  naruszone  przepisy  wskazane  na  wstępie,  odwołanie  jest 

konieczne i uzasadnione. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Wobec  stwierdzenia,  że  nie  zachodzą  podstawy  do  odrzucenia  odwołania  (art.  189 

ust. 2 ustawy), Izba rozpoznała odwołanie na rozprawie – (ust. 4 wskazanego artykułu). 


Odwołanie  dotyczy  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  złożonej  przez  wykonawcę  Physio-Control  Sales  Poland  Sp.  z  o.o.,  jako 

skutku  eliminacji  odwołującego  z  postępowania.  Zaskarżone  czynności  zamawiającego  są 

czynnościami,  wobec  których  przysługuje  odwołującemu  prawo  wniesienia  odwołania  na 

podstawie  art.  180  ust.  2  pkt  4  ustawy  Pzp  (wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy). 

Odwołujący  spełnia  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  ustawy,  złożył  ofertę,  jest 

zainteresowany  uzyskaniem  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia 

przez zamawiającego przepisów ustawy. 

Wykonawca  Physio-Control  Sales  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  – 

zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego, 

wobec  skutecznego  przystąpienia,  stał  się  uczestnikiem  postępowania  odwoławczego, 

zwanym  dalej  też  „przystępującym”.  Przystępujący  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej pismo z dnia 15 grudnia 2016 r., przedstawiające merytoryczne uzasadnienie 

wniosku o oddalenie odwołania. 

Po  rozpoznaniu  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  (art.  192  ust.  7  Pzp)  oraz 

zgodnie  z  ust.  2  tego  artykułu  stanowiącym,  że  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  co  wskazuje,  że  uwzględnienie  odwołania  

i  przywrócenie  oferty  odwołującego  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  mogłoby 

nastąpić  wyłącznie  w  sytuacji,  gdyby  zostało  wykazane,  że  odrzucenie  oferty  na  podstawie 

okoliczności wskazanych w zawiadomieniu z dnia 25 listopada 2016 r. stanowiło naruszenie 

przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp  

– Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu. 

Odwołujący  złożył  ofertę  na  8  sztuk  urządzeń  przenośnych  do  mechanicznej 

kompresji  klatki  piersiowej  za  cenę  224 640,00  zł  (cena  jednostkowa  netto  26 000,00  zł, 

wartość oferty netto 208 000,00 zł) – str. 1 formularza oferty, załącznik nr 1. 

Zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego  wskazując:  w  pkt  1  i  2  pisma  z  dnia 

25.11.2016  r.,  że  oferta  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(podstawa  prawna:  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp),  w  pkt  3  –  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  są 

mało przekonywujące (podstawa prawna: art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp – cena oferty rażąco niska) 

oraz  zamieszczając  w  pkt  4  pisma  informację:  „W  trakcie  składania  oferty  na  dzień 

18.11.2016  r.  firma  Schiller  Roland  Spółka  z  o.o.,  ul.  Rolna  157,  02-729  Warszawa  nie 


posiadała  wpisu  do  Urzędu  Rejestru  Produktów  Leczniczych  Wyrobów  Medycznych  

i  Produktów  Biobójczych.  W  złożonych  dokumentach  „Formularz  dla  podmiotów”  zawiera 

potwierdzenie przyjęcia do Kancelarii Głównej ww. Urzędu z dnia 15.11.2016 r., zaś zgodnie 

z  wymaganiami  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych  (Dz.  U.  z  2015  r. 

poz. 876, z późn. zm.) art. 58 ustawy zobowiązuje do zgłoszenia wyrobu medycznego.” 

Oceniając  czynności  zamawiającego  podjęte  w  postępowaniu

  o  udzielenie 

zamówienia, których skutek stanowi odrzucenie oferty odwołującego, Izba uznała.

Ad 1 i Ad 2. 

Przepis  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  stanowi,  że  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej 

treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 

87 ust. 2 pkt 3 ustawy (poprawienie w ofercie innej omyłki polegającej na niezgodności oferty 

ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści 

oferty).  

Oferta,  której  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ,  to  oferta  przedstawiająca  przedmiot 

zamówienia,  jego  zakres,  sposób  wykonania,  zakres  i  sposób  eksploatacji  urządzeń  –  

w  sposób  niezgodny  z  opisanym  w  specyfikacji.  W  orzecznictwie  wskazuje  się,  że 

niezgodność  oferty  z  SIWZ  w  rozumieniu  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  polega  albo  na 

niezgodności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na 

siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które 

opisał  w  SIWZ;  ewentualnie  na  niezgodnym  z  SIWZ  sposobie  wyrażenia,  opisania  

i potwierdzenia zakresu owego zobowiązania w ofercie.  

Zamawiający uznał niezgodność treści oferty z treścią SIWZ w zakresie: 

A. Możliwość ładowania urządzenia w trakcie RKO  

1. W pkt 1 tiret 6 formularza ofertowego - „Możliwość ładowania urządzenia w trakcie RKO” 

Oferent  deklaruje  „TAK”.  Natomiast  w  Podręczniku  użytkownika  w  rozdziale  3.1.2  (Str.  17) 

widnieje informacja: „nie należy zmieniać zasilania podczas użytkowania (RKO). Podłączenie 

lub  odłączenie  zasilania  sieciowego  w  trakcie  użytkowania  może  spowodować  błąd  

i  konieczność  ponownego  uruchomienia  urządzenia.  Po  wnikliwym  przeanalizowaniu 

wyjaśnienia,  oferta  nie  spełnia  powyższego  wymagania  specyfikacji  albowiem  chodzi  

o  możliwość  ładowania  urządzenia  w  trakcie  RKO  bez  konieczności  rozłączenia  układu, 

ładowarka  jest  oddzielnym  urządzeniem  i  istnieje  przy  wymianie  akumulatora  konieczność 

wyłączenia urządzenia zgodnie z instrukcją obsługi 3.1 Uwaga str. 16, 3.1.2. str. 17.  


B. Ładowarka akumulatora zintegrowana z urządzeniem  

2.  W  pkt  1  tiret  7  formularza  ofertowego  -  „Ładowarka  akumulatora  zintegrowana  

z urządzeniem”. Oferent deklaruje „TAK”. Natomiast w Podręczniku użytkownika w rozdziale 

6.1  (Str.  36)  widnieje  Informacja:  „Akumulator  można  ładować  w  następujący  sposób:  I. 

Szybkie  ładowanie  w  gnieździe  1  przez  ok.  50  min.  II.  Normalne  ładowanie  dwóch 

akumulatorów jednocześnie w gniazdach 1 i 2 przez ok. 2 godz. III. Wkładanie akumulatora”. 

Po  wnikliwym  przeanalizowaniu  wyjaśnienia  oferta  nie  spełnia  powyższego  wymagania 

specyfikacji.  Możliwość  doładowania  akumulatorów  w  urządzeniu  w  trakcie  prań/  dla 

zapewnienia ciągłości kompresji musi odbywać się bez konieczności korzystania z urządzeń 

zewnętrznych. Zgodnie z wytycznymi RKO ERC 2015 przerwy w uciskaniu klatki piersiowej 

muszą tyć minimalizowane. 

W  ofercie  odwołującego:  na  str.  44-45  w  formularzu  „Urządzenie  przenośne  do 

mechanicznej  kompresji  klatki  piersiowej”  –  złącznik  nr  6  do  SIWZ,  w  tabeli,  odwołujący 

wskazał  producenta  urządzenia:  SCHILLER  AG,  Szwajcaria;  Model/typ  urządzenia:  Easy 

Pulse®; w kolumnach: 3 „Parametry wymagane, Punktacja” oraz 4 „Potwierdzenie spełnienia 

wymagań,  podać  opis”,  potwierdził  spełnianie  wymagań;  w  punkcie  1  tiret  6  „możliwość 

ładowania  urządzenia  w  trakcie  czynności  RKO”  przez  wpisanie  „TAK”  i  tiret  7  „ładowarka 

akumulatora  zintegrowane  z  urządzeniem”  przez  wpisanie  „TAK,  jako  jedna  z  wersji 

zasilania/ładowania  aparatu”.  Na  dalszych  stronach  oferty  zamieścił  opisy  urządzeń  –  karty 

katalogowe oraz „Podręcznik użytkownika”.  

W  toku  badania  i  oceny  ofert,  zamawiający  żądał  od  odwołującego  wyjaśnień 

dotyczących  treści  złożonej  oferty,  w  tym  w  zakresie  wskazanych  dwóch  pozycji,  na 

podstawie art. 87 ust. 1 Pzp (pismo z dnia 23 listopada 2016 r.). 

Odnośnie do opisów w Podręczniku użytkownika, w piśmie wskazał: 

w  tiret  6  –  „Możliwość  ładowania  urządzenia  w  trakcie  RKO”  –  informację 

zamieszczoną  w  rozdziale  3.1.2  (str.  17)  Podręcznika  użytkownika  o  treści:  „nie  należ

zmieniać  zasilania  podczas  użytkowania  (RKO).  Podłączenie  lub  odłączenie  zasilania 

sieciowego  w  trakcie  użytkowania  może  spowodować  błąd  i  konieczność  ponownego 

uruchomienia urządzenia”;  

w  tiret  7  –  „Ładowarka  akumulatora  zintegrowana  z  urządzeniem”,  w  rozdziale  6.1 

(str.  36)  –  widnieje  Informacja:  „Akumulator  można  ładować  w  następujący  sposób:  

I.  Szybkie  ładowanie  w  gnieździe  1  przez  ok.  50  min.  II.  Normalne  ładowanie  dwóch 

akumulatorów jednocześnie w gniazdach 1 i 2 przez ok. 2 godz. III. Wkładanie akumulatora”  

  jako  występującą  niezgodność  informacji  podanych  w  formularzu  ofertowym 

(załącznik nr 6) oraz instrukcji użytkowania. 


Odwołujący złożył wyjaśnienia (pismo z dnia 24 listopada 2016 r.), podnosząc przede 

wszystkim (pkt 1 i 2 pisma), że ofertowane urządzenia to produkt niedawno wprowadzony na 

polski  rynek,  opisy  techniczne  i  instrukcja  obsługi  –  pierwsze  tłumaczenie  na  potrzeby 

handlowe  –  mogą  zawierać  niepełne  dane  oraz  mogą  być  sformułowane  w  sposób 

oszczędny. Opisując możliwość zasilania aparatu, czyli ładowania lub doładowania podczas 

pracy, odwołujący wskazał, że opisy zamieszczone w instrukcji interpretował jako zalecenia 

daleko  idącej  ostrożności  w  operowaniu  zasilaniem  podczas  czynności.  Ładowarka  do 

akumulatorów  obecna  w  torbie  transportowej  urządzenia  jest  częścią  systemu,  który  jest 

przedmiotem zamówienia, a nie jego poszczególne elementy. 

Stwierdził, że oferowane urządzenia są rozwiązaniem równoważnym do opisywanego 

szczegółowo  przez  zamawiającego,  zaoferował  inną  równoważną  formę  rozwiązania 

konstrukcyjnego  do  stosowanych  na  rynku.  Nie  zaprzeczył  skutecznie  niezgodności 

oświadczenia z opisami zamieszczonymi w Podręczniku użytkownika. 

Na  podstawie  oferty  (formularza  oferty,  opisu  parametrów  urządzenia,  podręcznika 

użytkownika stanowiącego merytoryczną treść oferty), złożonych dowodów, wyjaśnień stron  

i  ich  pełnomocników  na  rozprawie,  Izba  uznała,  że  odwołujący  był  zobowiązany  do 

wskazania  oferowanych  urządzeń  w  formularzu  oferty,  złożenia  oświadczenia  odnośnie  do 

wymaganych  parametrów  punktowanych  oraz  potwierdzenia  spełniania  wymagań,  przez 

wpisanie w załączniku nr 6 wyrazów „TAK” lub „NIE”. Podręcznik użytkownika – wymagana 

w  pkt  3  Opisu  przedmiotu  zamówienia,  do  obowiązkowego  załączenia  do  oferty  (pkt  3.3 

SIWZ)  Instrukcja  obsługi  w  języku  polskim  -  na  płycie  CD  lub  pendrive  –  stanowiła  opis 

urządzenia,  budowy  i  wyposażenia,  czynności  obsługowych,  zasad  bezpieczeństwa,  zasad 

używania z pacjentem, konserwacji, ładowarki oraz danych technicznych.  

Nie  ulega  wątpliwości,  wynika  to  z  porównania  oświadczenia  odwołującego  

z  podręcznikiem  użytkownika  oraz  z  wyjaśnień  treści  oferty  złożonych  na  żądanie 

zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp (a więc dokumentów złożonych przed 

upływem  terminu  składania  ofert  i  w  toku  badania  i  oceny  ofert,  w  granicach  wskazanych  

w  przepisach  ustawy  Pzp),  że  oferowane  urządzenie  nie  spełnia  wymagań  opisanych  

w załączniku nr 6 pkt 1 tiret 6 – możliwość ładowania urządzenia w trakcie RKO. Wymagania 

odnośnie  do  równoważności  urządzenia,  zamawiający  opisał  w  pkt  3  ppkt  4  OPZ:  „4. 

Zgodnie z art. 30 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy dopuszcza się rozwiązania równoważne. 

Jeżeli  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  znajduje  się  jakikolwiek  znak  towarowy,  patent, 

norma czy pochodzenie, należy przyjąćże Zamawiający podał taki opis ze wskazaniem na 

typ  i  dopuszcza  składanie  ofert  równoważnych  o  parametrach  nie  gorszych”.  W  złożonych 

wyjaśnieniach  odwołujący  potwierdził  niespełnianie  wymagań,  oferując  równoważność 

urządzeń w niedopuszczalnych granicach. 


W postępowaniu  odwoławczym  (o  wartości  zamówienia  wskazanej  w  art.  180  ust.  2 

ustawy  Pzp),  przedmiotem  oceny  są  czynności  zamawiającego  podjęte  w  postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie  oferty,  dokumentów  i  oświadczeń  złożonych  wraz  

z  ofertą  oraz  złożonych  w  toku  badania  i  oceny  ofert.  Nowe  dokumenty,  niebędące 

przedmiotem  oceny  zamawiającego,  jak  w  tym  przypadku  –  Podręcznik  użytkownika  

z  29.11.16  r.  (wydany  po  upływie  terminu  składania  ofert  oraz  dotyczący  urządzenia  nie 

odpowiadającego w pełni urządzeniom oferowanym – oświadczenie z dnia 29 listopada 2016 

r., SCHILLER AG) – nie stanowi podstawy innej oceny oferty odwołującego. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  jest  sformalizowane  i  stosownie  do  tego 

również  postępowanie  odwoławcze,  co  czyni,  że  nie  jest  dopuszczalna  zmiana  opisu 

oferowanego przedmiotu zamówienia po upływie terminu składania ofert. 

Nie  ulega  również  wątpliwości,  że  odwołujący  zaoferował  ładowarkę  nie  taką,  jakiej 

oczekiwał zamawiający (pkt 1 tiret 7 załącznika nr 6).  

Opis „Ładowarka akumulatora zintegrowana z urządzeniem”, nie został zdefiniowany 

w przedmiocie zintegrowania. Odwołujący oferując ładowarkę jako zewnętrzne wyposażenie 

urządzenia, połączone w procesie ładowania, uznał że wymóg zintegrowania jest spełniony. 

Zamawiający  kierując  się  zasadami  bezpieczeństwa  i  związaną  z  tym  koniecznością 

stabilnego umocowania aparatu wraz z wyposażeniem, oczekiwał ładowarki połączonej stale 

z aparatem.       

Zgodnie  z  opisem  zintegrowany  [wym.  z-integrowany],  to  „połączony  w  całość  lub 

będący  częścią  całości.”  „Połączyć,  scalić,  zjednoczyć,  spoić”  –  na  podstawie  słownika 

ortograficznego języka polskiego - Muza 2001, 2005, 2006 - T. Karpowicz. 

Zatem,  zintegrowanie  może  oznaczać  trwałe  połączenie  elementów  –  wbudowanie 

ładowarki,  jak  też  funkcjonalne  –  przez  podłączenie  dodatkowego  wyposażenia 

przeznaczonego wyłącznie do tego celu, do głównego urządzenia (aparatu). 

Odwołujący  zaoferował  ładowarkę  jako  zewnętrzny  element  wyposażenia,  nie 

połączony  trwale  z  aparatem  przeznaczonym  do  eksploatacji  w  warunkach  zgodnych  

z  jego  przeznaczeniem,  zatem  brak  precyzji  w  opisie  zintegrowania  ładowarki,  nie  ma 

znaczenia  wobec  zasadnej  oceny  dokonanej  przez  zamawiającego  obu  oferowanych 

parametrów opisanych w pkt 1 tiret 6 i 7 załącznika nr 6 do SIWZ.  

Ad 3. Rażąco niska cena 

Zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy 

Pzp, wskazując: „3. Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny są mało przekonywujące. Złożona oferta 

znacznie  odbiega  cenowo  od  oferty  złożonej  przez  Physio-Control  Poland  Sales  Sp.  z  o.o. 

jak  również  od  oferty  Medline  Spółka  z  o.o.  Sumarycznie  łączna  kwota  kosztu  zakupu 

urządzenia  EASY  PULSE  od  producenta  jest  słabo  udokumentowana.  Jednostkowa  cena 


zakupu  netto  w  PLN  wynosi  19.927,52  netto  (faktura:  INVOLCE  16DFA006225),a  według 

niżej  przedstawionych  faktur  urządzenia  kalkulowane  są:  1)  FS  592/11/2016  sprzedaż 

urządzenia  EASY  PULSE  35.000,00  zł  netto,  2)  Faktura  FS  517/10/2016  sprzedaż 

urządzenia 40.156,26 zł netto; 3) FS 612/11/2016 sprzedaż urządzenia  36.000,00 zł netto, 

4)  Dostawa  urządzenia  dla  Pogotowia  wynosi  26.000,00  zł  netto.  Analiza  powyższa  budzi 

nasze wątpliwości. Dlatego też na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 oferta zostaje odrzucona z 

powodu rażąco niskiej ceny.”  

Cena  oferty  odwołującego  za  8  sztuk  urządzeń  przenośnych  do  mechanicznej 

kompresji  klatki  piersiowej,  stanowi  kwotę  224 640,00  zł.  Biorąc  pod  uwagę  ceny  dwóch 

pozostałych  ofert:  414 429,26  zł  (oferta  wybrana),  oraz  405 008,64  zł  (oferta  odrzucona), 

ś

rednia  arytmetyczna  cen  wszystkich  złożonych  ofert  wynosi  348 025,97  zł,  cena  oferty 

odwołującego  stanowi  64,55%  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert  oraz 

54,13%  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług 

(415 000,00 zł). 

Zamawiający  był  zobligowany  do  zwrócenia  się  do  odwołującego  o  udzielenie 

wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp. W piśmie z dnia 23.11.2016 r. obszernie 

wskazał  zakres  oczekiwanych  wyjaśnień,  m.in.  –  konkretne  dane  liczbowe  i  poczynione 

założenia,  tj.  kalkulacja  wraz  z  jej  uzasadnieniem  oraz  dowodami  na  jej  poparcie, 

szczegółowa kalkulacja wszystkich czynników cenotwórczych. 

Odwołujący złożył wyjaśnienia (pismo z dnia 24.11.2016 r.), wskazał: równoważność 

rozwiązań przewyższającą wymagane parametry, zapewniającą prawidłowy stosunek jakości 

i  ceny;  rozwiązanie  zapewniające  oszczędności  metody  wykonania  produktu,  ograniczenie 

kosztów  zakupu  –  producent  promuje  produkt  na  rynkach,  w  tym  w  Polsce,  nowe 

rozwiązania techniczne, obniżenie marży ze względu na dostawę 8 szt. (dostawy, szkolenia  

i  gwarancji);  zakontraktowanie  przez  odwołującego  towaru  już  oczekującego  w  magazynie 

(stały  kurs  walut,  uniknięcie  różnic  kursowych),  koszt  dostawy:  producent  –  odwołujący  na 

koszt producenta, dodatkowe rabaty producenta. 

W  kalkulacji  cenowej  odwołujący  podał  koszty  netto:  1)  koszt  zakupu  wynika  

z  załączonej  faktury  –  cena  jednostkowa  w  PLN  19 927,52  zł  (dowód:  fragment  3 

stronicowego  dokumentu,  nieskutecznie  zastrzeżonego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa);  

2)  koszt  dowozu,  montażu,  szkolenia  jako  1rb;  koszt  1rb  przy  dojeździe:  50  zł;  koszt  1rb 

szkolenia:  200  zł;  ilość  godzin  potrzebna  na:  dojazd  –  6  godzin,  1  szkolenie:  2,5  godziny; 

koszt  łączny  roboczogodzin  800  zł;  3)  koszt  związany  z  wykorzystaniem  samochodu 

firmowego: koszt tzw.  kilometrówki  1,50  zł,  ilość km:  610; koszt  samochodu  łącznie  915,00 

zł;  4)  koszt  gwarancji  i  obsługi  gwarancyjnej:  1%  wartości;  jednostkowy  koszt  gwarancji  

i obsługi gwarancyjnej 260 zł; 5) inne koszty (dieta/rozliczenie wyjazdu i inne dodatkowe) na 

1  szt.  urządzenia:  0,5%  wartość:  130  zł.    Łączna  kwota  kosztów  22 063,02  zł.  Marża 


całkowita 31 495,84 zł. W dalszej części wyjaśnień odwołujący zamieścił informacje na temat 

marży  i  firmy.  Wskazał  możliwości  uzyskania  dodatkowego  rabatu  oraz  gotowość  do 

przedłożenia dodatkowych dowodów. 

Załączone  dowody  –  faktury:  1)  nieprzetłumaczony  fragment  faktury  27  september 

2016  4630  EUR;  2)  FS 529/10/2016  z  17.10.2016  r. kwota  2 148,60  zł; 3)  FS  500/10/2016  

z 05.11.2016 r. kwota 8 165,79 zł (pkt 2 i 3 to koszty różne).   

Skutkiem  zwrócenia  się  zamawiającego  do  odwołującego  o  udzielenie  wyjaśnień,  

w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  wyliczenia  ceny  lub  kosztu  zgodnie  z  art.  90  ust.  1 

ustawy,  w  szczególności  w  zakresie  pkt  1-5,  jest  obowiązek  odwołującego  wykazania,  że 

oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu (art. 90 ust. 2 Pzp). Ocena wyjaśnień oraz 

załączonych  dowodów  należy  do  zamawiającego.  Zamawiający  dysponujący  innymi 

dowodami,  w tym  złożonymi  wraz z ofertą fakturami sprzedaży, słusznie ocenił  wyjaśnienia 

odwołującego  jako  niewystarczające.  Pierwsze  dwie  strony  pisma  nie  przedstawiają 

skonkretyzowanych danych przekładających się na obliczenie wartości rzutujących na niską 

cenę  oferty  (w  granicach  50-60%  wartości  rynkowej).  Przedstawiona  na  str.  3  kalkulacja 

ceny, jest zestawieniem cen za poszczególne czynności związane z realizacją zamówienia. 

Odwołujący nie przedstawił żadnych danych uzasadniających cenę jednostkową urządzenia 

(wskazana 

wartość 

netto 

zł). 

Nie 

załączył 

ż

adnego 

potwierdzenia 

zakontraktowania  towaru  u  producenta  oraz  stosowanych  rabatów.  Załączone:  fragment 

faktury  wskazującej  kwotę  4630  EUR  oraz  dwie  faktury  na  kwoty:  2 148,60  PLN,  8 165,79 

PLN – nie wyjaśniają zaniżonej ceny. 

  Złożone  na  rozprawie  2  faktury  w  języku  angielskim  wskazujące  omówione  ceny 

zakupu  –  nie  mogły  stanowić  podstawy  do  uznania,  że  zamawiający  dokonał  niewłaściwej 

oceny  wyjaśnień  odwołującego,  skutkującej  odrzuceniem  oferty  na  podstawie  art.  90  ust.  3 

ustawy  Pzp,  a  w  konsekwencji  zastosowania  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  (cena  rażąco 

niska lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia). 

W  orzecznictwie  przyjmuję  się,  że  wyjaśnienia  wymagane  od  wykonawców  muszą 

przekonywać,  że  podana  przez  nich  cena  rzeczywiście  nie  jest  rażąco  niska  oraz,  że  dla 

zakwalifikowania  oferty  do  dalszego  postępowania  nie  jest  wystarczające  złożenie 

jakichkolwiek  wyjaśnień,  lecz  takich,  które  przekonują,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny, podobnie: Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 5 stycznia 2007 r., sygn. akt V 

Ca  2214/06,  Izba  w  wyroku  z  dnia  10  kwietnia  2015  r.,  sygn.  KIO  582/15,  Sąd  Okręgowy  

w Poznaniu w wyroku z dnia 4 czerwca 2008 r. sygn. akt X Ga 127/08. 

Ad 4. Dokumenty zezwalające na obrót  

„4.  W  trakcie  składania  oferty  na  dzień  18.11.2016  r.  firma  Schiller  Roland  Spółka  

z o.o., ul. Rolna 157, 02-729 Warszawa nie posiadała wpisu do Urzędu Rejestru Produktów 


Leczniczych  Wyrobów  Medycznych  i  Produktów  Biobójczych.  W  złożonych  dokumentach 

„Formularz  dla  podmiotów”  zawiera  potwierdzenie  przyjęcia  do  Kancelarii  Głównej  ww. 

Urzędu  z  dnia  15.11.2016  r.,  zaś  zgodnie  z  wymaganiami  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  

o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876, z późn. zm.) art. 58 ustawy zobowiązuje 

do zgłoszenia wyrobu medycznego.” 

Zamawiający wskazując art. 58 ustawy o wyrobach medycznych nie podał podstawy 

prawnej  odrzucenia  oferty  –  zarówno  z  ustawy  Pzp,  jak  też  normy  z  art.  58  wskazanej 

ustawy. Nie podważył uzasadnienia odwołania dotyczącego tego zarzutu. 

Zatem,  niezasadnie  została  wskazana  w  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty 

informacja przedstawiona w pkt 4 pisma. 

Reasumując,  zamawiający  nie  naruszył  przepisów  ustawy  Pzp  wskazanych  

w  zarzutach  odwołania  odrzucając  ofertę  na  podstawach  przedstawionych  w  pkt  1-3 

zawiadomienia o wyniku postępowania z dnia 25 listopada 2016 r. 

Dowody  złożone  przez  zamawiającego  na  rozprawie:  Wyciąg  z  ustawy  z  2016  r.  

o  państwowym  ratownictwie  medycznym;  Podsumowanie  kluczowych  zmian  w Wytycznych 

resuscytacji  2015,  RSC;  Aktualizacja  wytycznych  AHA  w  zakresie  (…)  z  2015  roku; 

Zarządzenie  nr  65/2012/DSM  Prezesa  Narodowego  Funduszu  Zdrowia  z  dnia  17 

października  2012  r.  w  sprawie  określenia  warunków  zawierania  i  realizacji  umów  

o  udzielanie  świadczeń  opieki  zdrowotnej  w  rodzaju  ratownictwo  medyczne  –  nie  miały 

istotnego znaczenia dla rozstrzygnięcia sporu.  

Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  nie  znajdując 

uzasadnienia do zastosowania ust. 2 tego artykułu. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  192  ust.  9 

oraz  10  Pzp,  stosownie  do  jego  wyniku,  z  uwzględnieniem  przepisów  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Do kosztów postępowania odwoławczego Izba zaliczyła 

wpis  od  odwołania  uiszczony  przez  odwołującego  oraz  wynagrodzenie  pełnomocnika 

zamawiającego na podstawie rachunków przedłożonych do akt sprawy. 

Przewodniczący: …………………………