KIO 2092/16 POSTANOWIENIE dnia 18 listopada 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2092/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 18 listopada 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  Warszawie  w  dniu  18 

listopada  2016  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4 

listopada 

2016r. 

przez 

wykonawcę  Komtur  Polska  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Puławska  405A  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego 

Zespół  Opieki  Zdrowotnej  w  Końskich,  ul. 

Gimnazjalna 41B 

postanawia: 

1.  Umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz 

wykonawcy  Komtur  Polska  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Puławska  405A  kwoty  13 500zł.  00  gr.  (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 

1579)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje 

skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w 

Kielcach. 

Przewodniczący:      …………… 


Sygn. akt KIO 2092/16 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

sukcesywne  dostawy  przez  okres  12  miesięcy  produktów  leczniczych  do  kontynuowania 

programów  lekowych  wd.  Zadania  nr  1-16.  Sukcesywne  dostawy  przez  okres  18  miesięcy 

produktów  leczniczych  wd.  Zadania  17-19  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  29  października  2016r.  za  numerem  2016/S  210  – 

W  dniu  4  listopada  2016r.  wykonawca  Komtur  Polska  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 405A wniósł odwołanie w zakresie 

zadania  nr  3.  Odwołanie  zostało  podpisane  przez  prokurenta  samoistnego  ujawnionego  w 

KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS załączonym 

do  odwołania.  Kopia  odwołania  została  przekazana  zamawiającemu  w  dniu  4  listopada 

2016r.  

Odwołujący  zaskarżył  postanowienia  SIWZ  wraz  ze  stanowiącym  jej  integralną  cześć 

załącznikiem  nr  2  (formularz  cenowy),  zawierającym  „uwagi'  określające  specyfikację 

zamawianego produktu, w  zakresie uwagi ad 1, która wprowadza  wymaganie, aby oferty w 

ramach zadania (pakietu) nr 3 pozycji nr 1 posiadały  wskazania  w kierunku Młodzieńczego 

Idiopatycznego Zapalenia Stawów („MIZS"). 

Czynności tej odwołujący zarzucił naruszenie: 

• 

art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy i art. 15 ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993  roku  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  nieuzasadnione 

faworyzowanie wykonawców oferujących produkt leczniczy o nazwie „Enbrel (Etanercept) inj. 

0,05 G”, 

• 

art. 7 ust. 1 ustawy w związku z art. 29 ust. 2 ustawy przez narzucenie wymogu, by 

aż połowa zamawianego w ramach zadania (pakietu) nr 3 (tj. pozycja 1) leku biologicznego 

Etanercept  50  mg  (215  sztuk)  musiała  posiadać  zarejestrowane  wskazanie  w  leczeniu 

młodzieńczego  idiopatycznego  zapalenia  stawów  (MIZS)  w  sytuacji,  gdy  tylko  niewielka 

część z nich będzie użyta w celu leczenia pacjentów cierpiących na  MIZS, co bezzasadnie 

eliminuje  w  całości  z  postępowania  wykonawców  oferujących  inne  leki  zawierające 

Etanercept 50 mg, równoważne do produktu oryginalnego Enbrel 50 mg, zarejestrowane we 

wszystkich  pozostałych  wskazaniach  do  stosowania  w  chorobach  reumatycznych,  za 

wyjątkiem MIZS, 

• 

art. 29 ust. 3 ustawy w zw. z art. 15  ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku 

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez  brak  możliwości  dostarczenia  produktów 

równoważnych do biologicznego leku oryginalnego w zakresie wskazań innych niż MIZS. 

Wniósł o: 


nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  treści  SIWZ  i  załącznika  nr  2  do 

SIWZ  (formularz  cenowy)  poprzez  wykreślenie  z  załącznika  nr  2  do  SIWZ  uwagi  *  ad  1 

(„Zamawiający wymaga aby zaoferowany produkt posiadał pozwolenie do obrotu w zakresie 

MIZS") w zakresie zadania (pakietu) nr 3 pozycji nr 1, 

ewentualnie nakazanie wydzielenia z zamówienia do osobnej grupy (jako odrębnego 

zadania) produktu leczniczego zawierającego etanercept 50 mg ze wskazaniem w kierunku 

MIZS  w  proporcji  (liczbie  sztuk)  odpowiadającej  faktycznej  liczbie  pacjentów  leczonych 

produktem zawierającym etanercept w dawce 50 mg z powodu MIZS u Zamawiającego. 

Odwołujący  wskazał, że posiada interes w złożeniu odwołania, gdyż zamierza uczestniczyć 

w przedmiotowym przetargu (art. 179 ust 1 ustawy). 

Wskazał  także,  iż  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  na  stronie  internetowej 

http://zoz-konskie.bip.org.pl/?tree=przetarg&id=281 w dniu 27 października 2016 roku. 

Jednocześnie wniósł o: 

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do niniejszego 

odwołania na okoliczności w nich wskazane, 

zobowiązanie Zamawiającego do udzielenia informacji - w terminie do dnia rozprawy - 

o ilości pacjentów leczonych w placówce Zamawiającego na MIZS i proporcji tych pacjentów 

do ogółu pacjentów leczonych produktem leczniczym zawierającym etanercept w dawce 50 

mg. 

Odwołujący  podniósł,  że  oferuje  na  polskim  rynku  pierwszy  lek  biopodobny  zawierający 

etanercept,  nazwa  handlowa  Benepali  50  mg  -  podkreślił,  iż  problem  dyskryminujących 

kryteriów  stosowanych  przez  Zamawiających  wobec  producentów  leków  biopodobnych  ma 

charakter  powszechny  i  dotyczy  produktów  leczniczych  zawierających  substancje  takie  jak 

m.in. etanercept czy infliximab. 

Z  doświadczeń  dostawców  biopodobnych  leków  zawierających  infliximab  wynika,  iż  tylko 

złożenie  odwołań  od  postanowień  SIWZ  (por.  postanowienie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z 

dnia  19  maja  2014  roku,  sygn.  akt:  KIO  901/14  oraz  postanowienie  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  27  czerwca  2014  roku,  sygn.  akt:  KIO  1216/14)  może  skutecznie 

doprowadzić do doprowadzenia opisu przedmiotu zamówienia do zgodności z prawem, gdyż 

inne  środki  przewidziane  prawem  (np.  zapytania  do  SIWZ,  informacje  o  możliwej 

niezgodności z prawem w trybie art. 181 p.z.p.) nie osiągają w praktyce celu. 

Zamawiający,  w  ramach  zadania  3  (pozycja  1  i  2)  żąda  dostarczenia  leku  (w  łącznej  ilości 

430 sztuk) opisanego w SIWZ jako: 

ETANERCEPTUM 50mg roztwór do wstrzyk. x 4 amp. strzyk. Lub x 4 wstrzykiwacze 

(215 sztuk), 

ETANERCEPTUM  50mg  roztór  do  wstrzyk.  x  4  amp.  strzyk  lub  wstrzykiwacze  (215 

sztuk). 


W  załączniku  nr  2  (formularz  cenowy)  do  SIWZ  wskazano  w  formie  uwagi  *  ad  1,  iż 

„Zamawiający  wymaga  aby  zaoferowany  produkt  posiadał  pozwolenie  w  zakresie  RZS, 

ZZSK, LZS i MIZS". 

Opisując  przedmiot  zamówienia  we  wskazany  powyżej  sposób,  Zamawiający  -  w  sposób 

wyraźny  -  wskazuje  na  konkretny  produkt  oferowany  pod  nazwą  handlową  Enbrel  50  mg, 

który jako jedyny z produktów zawierających etanercept posiada zarejestrowane wskazania 

w kierunku MIZS. 

Etanercept  jest  stosowany  w  wielu  programach  lekowych,  dotyczących  chorób 

reumatycznych.  Pacjenci  leczeni  z  powodu  MIZS  to  zaledwie  niewielki  odsetek  łącznej 

populacji pacjentów objętych programami lekowymi z wykorzystaniem etanerceptu. 

W  chwili  obecnej  oferowany  przez  Odwołującego  lek  Benepali  50  mg  nie  posiada 

zarejestrowanego wskazania w MIZS. Może być jednak stosowany w programach lekowych, 

w  których  Zamawiający  uczestniczy,  takich  jak:  program  lekowy  B.33  dotyczący  leczenia 

reumatoidalnego  zapalenia  stawów;  program  B.35  dotyczący  leczenia  łuszczycowego 

zapalenia  stawów;  program  B.36  dotyczący  leczenia  zesztywniającego  zapalenia  stawów 

kręgosłupa;  program  B.47  dotyczący  leczenia  ciężkiej  postaci  łuszczycy  plackowatej.  Taki 

zapis  w  załączniku  nr  2  do  SIWZ  ma  więc  w  rzeczywistości  na  celu  eliminacje  leków 

biopodobnych z postępowania. 

Odwołujący  wyjaśnił,  iż  domaga  się  nakazania  przez  Izbę  Zamawiającemu  wydzielenia  z 

zamówienia do osobnej grupy (jako odrębnego zadania) produktu leczniczego zawierającego 

etanercept  50  mg  ze  wskazaniem  w  kierunku  MIZS  w  proporcji  (liczbie  sztuk) 

odpowiadającej faktycznej  liczbie  pacjentów  leczonych  produktem  zawierającym  etanercept 

w  dawce  50  mg  z  powodu  MIZS  u  Zamawiającego.  Powyższe  uzasadnia  fakt,  iż  w  chwili 

obecnej ofertę w zakresie zadania nr 3 może skutecznie złożyć tylko taki wykonawca, który 

posiada  w  swojej  ofercie  handlowej  oryginalny  lek  Enbrel.  Natomiast  wszyscy  pozostali 

wykonawcy  oferujący  inny  równoważny  lek  narażają  się  na  odrzucenie  oferty  z  powodu  jej 

niezgodności  z  SIWZ.  Ten  stan  rzeczy  w  sposób  jaskrawy  narusza  zasadę  uczciwej 

konkurencji.  Wszakże  w  pozycji  uprzywilejowanej  stawia  tych  wykonawców,  którzy  mają 

zawarte umowy o współpracy z producentem leku Enbrel (a w konsekwencji przysługują im 

preferencyjne  ceny  nabycia  tego  leku).  Natomiast  pozostali  wykonawcy  (którzy  dopiero 

musieliby  starać  się  o  nabycie  tego  leku,  a  w  chwili  obecnej  posiadają  już  równoważny  lek 

biopodobny)  zostaliby  pozbawieni  możliwości  złożenia  konkurencyjnej  oferty  w  zakresie 

zadania  nr  3  w  niniejszym  postępowaniu.  Sytuacja  ta  miałaby  wpływ  na  wysokość 

ostatecznej  ceny  nabycia  leku  i  pozbawiłaby  Zamawiającego  możliwości  uzyskania 

oszczędności,  które  to  koszty  ostatecznie  poniósłby  budżet  państwa  (a  więc  ogół 

podatników).  Dlatego  też  wskazane  jest  dokonanie  podziału  zadania  nr  3  na  dwa  odrębne 

zadania  z  czego  jedno  z  nich  dotyczyłoby  leku  Etanercept  posiadającego  zarejestrowane 


wskazania w zakresie MIZS, a drugie zadanie dotyczyłoby leku Etanercept i nie posiadałoby 

tego obowiązku. Nadto oba zadania powinny określać taką ilość (liczbę sztuk) leku, jaka jest 

uzasadniona potrzebami Zamawiającego, a w szczególności liczbą pacjentów leczonych na 

dane schorzenia (np. proporcje 1/10). 

Nie  ma  żadnych  medycznych  ani  organizacyjnych  powodów,  aby  aż  połowa  wolumenu 

zamawianego leku Etanercept 50 mg posiadała wskazanie MIZS, z powodów następujących: 

- po pierwsze, zamawiany produkt leczniczy tylko w niewielkiej części będzie służył leczeniu 

pacjentów  chorych  na  MIZS.  W  tym  zakresie  należy  wskazać  na  niewielką  częstotliwość 

występowania MIZS (chorobowość 0,015 - 0,020 % w populacji pacjentów do 16 roku życia 

oraz 0,002 - 0,004 % w populacji ogólnej), poniżej 10% pacjentów reumatycznych leczonych 

lekami biologicznymi). 

Argumentację  tę  wspierają  dane  epidemiologiczne  opublikowane  w  czasopiśmie 

Reumatologia . 

Zgodnie zaś z danymi zawartymi w Protokole Nr 88 z posiedzenia Zespołu Koordynacyjnego 

ds.  Leczenia  Biologicznego  w  Chorobach  Reumatycznych  z  dnia  18  maja  2016  roku 

(załącznik  nr  6)  we  wszystkich  programach  leczenia  biologicznego  chorób  reumatoidalnych 

odnotowano ogółem 11 185 pacjentów, w tym: 

• 

RZS-6010, 

• 

MIZS-1058, 

• 

ZZSK- 2834, 

• 

LZS- 1283. 

Wśród osób zakwalifikowanych do programów w kwietniu 2016 roku proporcje te wyglądały 

zaś następująco: 

• 

RZS-28, 

• 

MIZS-1 

• 

ZZSK-15, 

• 

LZS-9. 

Oznacza  to,  iż  pacjenci  cierpiący  na  MIZS  stanowią  mniej  niż  1/10  pacjentów  leczonych  w 

ramach  programów  leczenia  biologicznego  w  chorobach  reumatycznych  oraz  znikomą 

mniejszość wśród pacjentów nowo przyjmowanych do tych programów. 

Oczywiście,  w  różnych  szpitalach  proporcje  te  kształtować  mogą  się  odmiennie,  ale  nie 

wydaje  się  prawdopodobne  (a  wręcz  jest  skrajnie  nieprawdopodobne),  by  poza  oddziałami 

dziecięcymi  mogły  osiągnąć  rozmiary  (50%  w  zdaniu  (pakiecie)  nr  3)  określone  przez 

Zamawiającego,  który  sam  na  własnej  stronie  internetowej  określa  swój  profil  działalności 

(Oddział  -  Świętokrzyskie  Centrum  Reumatologii)  szeroko  cyt.:  „hospitalizacja  obejmuje 

leczenie: 

• 

farmakologiczne, 


• 

fizykoterapię, 

• 

kinezyterapię, 

• 

balneoterapię, 

• 

krioterapię, 

• 

muzykoterapię, 

• 

magnetoterapię, 

• 

nowoczesną laseroterapię, 

• 

ś

wiatłolecznictwo, 

• 

hydroterapię, 

• 

cieplolecznictwo. 

Specjaliści wykorzystuję nowatorskie metody fizjoterapeutyczne: 

• 

PNF - torowanie nerwowo-mięśniowe, 

• 

Mc  Kenzi  -  biomechaniczne  leczenie  zespołów  bólowych  kręgosłupa  i  stawów 

obwodowych, 

• 

terapia manualna - Ackermanna, 

• 

Kinesioteping - plastrowanie przeciwbólowe, korekcyjne, przeciwobrzękowe, 

• 

Oddział posiada aparat USG do oceny stawów. 

Oddział posiada własną bazę rehabilitacyjną, na którą składają się: 

• 

sala gimnastyczna, 

• 

gabinety fizykoterapii, 

• 

gabinet balneoterapii, 

• 

gabinet laseroterapii. 

Dla  osiągnięcia  pełnego  efektu  leczniczego  pacjenci  kierowani  są  na  leczenie  sanatoryjne. 

Oprócz  metod  standardowych  w  leczeniu  agresywnych  postaci  chorób  reumatologicznych 

stosowane  są  nowoczesne  metody  przy  użyciu  preparatów  biologicznych,  znacznie 

poprawiających rokowanie i jakość życia chorych. Prowadzone są również badania kliniczne 

drugiej  i  trzeciej  fazy  oceniające  skuteczność  i  bezpieczeństwo  nowych  terapii 

reumatoidalnego zapalenia stawów, tocznia układowego i choroby zwyrodnieniowe/’. 

Po drugie, zgodnie z obecną wiedzą medyczną, dawka 50 mg jest bardzo rzadko stosowana 

u dzieci i młodzieży. W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, iż zamawiany w ramach 

zadania  (pakietu)  nr  3  przez  Zamawiającego  produkt  leczniczy  stosowany  będzie  w 

ogromnej  większości  przypadków  w  leczeniu  nie  MIZS,  a  innych  chorób  reumatycznych, 

takich  jak  np.  reumatoidalne  zapalenie  stawów.  W  chorobach  tych  lek  Benepali  50  mg 

posiada  zarejestrowane  wskazania  i  może  być  stosowany  zamiennie  na  każdym  etapie 

terapii z innymi produktami zawierającymi etanercept, 

Nie  ma  więc  żadnego  medycznego  powodu,  by  produkt  leczniczy  zawierający  etanercept 

stosowany  w  jednym  z  programów  (przykładowo:  w  programie  leczenia  łuszczycowego 


zapalenia  stawów),  musiał  posiadać  wskazania  wymagane  w  innym  z  programów  (w 

programie leczenia MIZS). 

Taki sposób określenia przedmiotu zamówienia (wymaganie wskazania w kierunku MIZS dla 

połowy wolumenu zamówienia na produkt Etanercept) nie znajduje również uzasadnienia w 

technicznym  ani  w  funkcjonalnym  uregulowaniu  potrzeb  Zamawiającego.  Wydzielenie 

zamawianego  produktu  leczniczego  do  osobnych  grup  (pakietów)  w  ramach  jednego 

przetargu  w  zależności  od  posiadanych  wskazań  i  w  proporcji  do  liczby  pacjentów  nie 

wiązałoby  się  bowiem  z  żadnymi  dodatkowymi  kosztami  lub  niedogodnościami  po  stronie 

Zamawiającego,  a  jednocześnie  umożliwiłoby  wzięcie  udziału  w  przetargu  większej  ilości 

podmiotów  i  pozwoliłoby  na  uzyskanie  większej  konkurencji  -  a  co  za  tym  idzie,  możliwość 

nabycia potrzebnych produktów leczniczych po znacznie korzystniejszej cenie. 

Podnoszą  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

odwołujący  wskazał,  że  naczelnymi  zasadami  Prawa  zamówień  publicznych  są  zasady 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców określone w art. 7 oraz art. 29 ust. 

2 ustawy. 

Zgodnie  z  tymi  zasadami  Zamawiający  powinien  unikać  wszelkich  sformułowań  lub 

parametrów,  które  wskazywałyby  na  konkretny  produkt  albo  na  konkretnego  wykonawcę  i 

mogły  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez 

wskazanie  nazwy,  znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  chyba  że  jest  to 

uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i  zamawiający  nie  może  opisać  przedmiotu 

zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą 

wyrazy „lub równoważny” (art. 29 ust. 3 ustawy). 

Do  naruszenia  tych  zasad  nie  jest  konieczne  wskazanie  konkretnego  produktu  z  nazwy  - 

wystarczy,  że  wymogi  i  parametry  dla  przedmiotu  zamówienia  określone  są  tak,  że  aby  je 

spełnić  oferent  musi  dostarczyć  jeden  konkretny  produkt.  Zamawiający  zatem  nie  może 

narzucać  takich  wymogów  co  do  przedmiotów  zamówienia,  które  będą  preferowały 

określonego  wykonawcę  i  które  nie  są  obiektywnie  uzasadnione.  Na  poparcie  tej  tezy 

przywołać można wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 kwietnia 2009 roku sygn. akt: 

KIO/UZP  434/09.)  Zamawiający  narzuca  wymóg  posiadania  wskazania  MIZS  przez  aż 

połowę  produktu  w  sytuacji,  gdy  tylko  jego  niewielka  część  będzie  użyta  w  ramach 

odrębnego programu lekowego do leczenia pacjentów cierpiących na MIZS. Wymóg ten nie 

jest więc obiektywnie uzasadniony. Takie określenie przedmiotu zamówienia jest oczywiście 

sprzeczne  z  przywołanymi  zasadami  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców,  gdyż  produkt  Enbrel  nie  jest  jedynym  lekiem  zawierającym  etanerceptum  50 

mg na rynku polskim. Od 2016 roku dostępny jest bowiem produkt leczniczy Benepali 50 mg, 

który jest pierwszym biopodobnym odpowiednikiem etanerceptu 50 mg. Lek Benepali 50 mb 

w  zakresie  posiadanych  wskazań  może  być  stosowany  zamiennie  z  innymi  produktami 


leczniczymi  zawierającymi  etanerceptum,  gdyż  poszczególne  programy  lekowe  przewidują 

zastosowanie substancji czynnej etanerceptu 50 mg a nie konkretnego leku. 

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w opinii Ministerstwa Zdrowia z dnia 14 kwietnia 2014 

(znak:  MZ-PLA-460-15149-316/BRB/14  )  wydanej  w  sprawie  „możliwości  stosowania  w 

ramach 

programów 

lekowych 

biologicznych 

leków 

generycznych 

(nazywanych 

biopodobnymi) zawierających infliksimab”. Opinia ta dotyczy sytuacji tożsamej do tej będącej 

przedmiotem  niniejszego  zapytania:  możliwości  zastosowania  biopodobnego  leku 

biologicznego  w  ramach  określonych  programów  lekowych  i  z  tego  też  względu 

argumentacja  w  niej  zawarta  powinna  mieć  zastosowanie  także  w  przypadku  produktów 

leczniczych zawierających enteraceptum. 

W  opinii  tej  Minister  Zdrowia  stwierdził,  iż:  „Programy  lekowe  przewidują  zastosowanie 

substancji czynnej infliksimabu, a nie konkretnego leku zawierającego infliksimab. W związku 

z  powyższym  w  ramach  przedmiotowych  programów  lekowych  zastosowanie  każdego  leku 

zawierającego infiksimab jest dopuszczalne w jednakowym zakresie. Zastosowanie każdego 

infliksimabu  u  pacjenta  wymaga  spełnienia  jednakowych  warunków  określonych  w  treści 

programu  lekowego.  Minister  Zdrowia  stoi  na  stanowisku,  że  dopuszczalne  jest  dowolne 

zamiennictwo zakresie leków zawierających infliksimab na każdym poziomie terapii'. 

Niezależnie  od  powyższego,  zdaniem  odwołującego  sygnalizacji  wymaga  także  fakt,  że  do 

naruszenia  wymienionych  wyżej  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  wystarczy,  że  wymogi  i  parametry  dla  przedmiotu  zamówienia  określone  są 

tak, że aby je spełnić oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt. Zamawiający zatem 

nie może narzucać takich wymogów co do przedmiotów zamówienia, które będą preferowały 

określonego  wykonawcę  i  które  nie  są  obiektywnie  uzasadnione.  Na  poparcie  tej  tezy 

odwołujący  powołał  wyrok  KIO  z  dnia  21  kwietnia  2009  (KIO/UZP  434/09).,  a  także  wyrok 

Zespołu Arbitrów z dnia 18 grudnia 2003 roku Zgodnie z nim Zamawiający powinien unikać 

wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały na konkretny produkt albo na 

konkretnego  wykonawcę.  Nie  można  mówić  o  zachowaniu  zasady  uczciwej  konkurencji  w 

sytuacji,  gdy  przedmiot  zamówienia  określony  jest  w  sposób  wskazujący  na  konkretny 

produkt, przy czym produkt ten nie musi być nazwany przez zamawiającego, wystarczy, że 

wymogi i parametry dla  przedmiotu zamówienia  określone są tak, że aby je spełnić oferent 

musi dostarczyć jeden konkretny produkt. 

Określony  przez  Zamawiającego  w  załączniku  nr  2  (wzory  formularza  cenowego)  do  SIWZ 

wymóg, by zaoferowany (w ramach zadania nr 3 pozycji 1) produkt posiadał pozwolenie do 

obrotu  w  zakresie  RZS,  ZZSK,  LZS  i  MIZS,  ma  właśnie  charakter  postanowienia,  które 

wskazuje  na  konkretny  produkt,  gdyż  inne  dostępne  leki  zawierające  etanerceptum  nie  są 

zarejestrowane  we  wszystkich  wskazaniach,  w  jakich  może  być  stosowany  lek  Enbrel. 


Postanowienie  to  w  istocie  uniemożliwia  zaoferowanie  innego  produktu  leczniczego  niż  lek 

Enbrel. 

Określony  w  nim  wymóg  posiadania  dokładnie  takich  samych  wskazań  jak  lek  oryginalny 

(Enbrel) jest zaś nadmierny i nie znajduje uzasadnienia medycznego, gdyż leki zawierające 

etanerceptum  50mg  stosowane  są  w  odrębnych  programach  lekowych  na  zasadzie  „jeden 

program  -  jedno  schorzenie”.  Leczenie  prowadzone  jest  więc  w  wybranych  jednostkach 

chorobowych  i  obejmuje  ściśle  zdefiniowaną  grupę  pacjentów.  Decyzję  o  kwalifikacji 

podejmuje lekarz placówki posiadającej kontrakt w tym zakresie - w oparciu o szczegółowe 

kryteria włączenia do programu. 

Nie  jest,  więc  konieczne,  by  całość  Zamówienia  posiadała  wskazania  we  wszystkich 

schorzeniach,  w  których  stosowany  może  być  lek  Enbrel.  Przykładowo:  lek  Benepali 

nieposiadający  wskazań  w  kierunku  MIZS,  może  być  stosowany  w  odrębnym  programie 

lekowym dotyczącym reumatoidalnego zapalenia stawów. 

Powyższego  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  treści  SIWZ  nie  można  też  usprawiedliwiać 

zasadnymi  potrzebami  i  wymaganiami  Zamawiającego.  Zamawiający  ma  prawo  opisać 

swoje  potrzeby  w  taki  sposób,  by  przedmiot  zamówienia  spełniał  jego  wymagania. 

Warunkiem  jest  jednak  to,  aby  opis  ten  nie  utrudniał  uczciwej  konkurencji  ani  nie  naruszał 

równego  traktowania  wykonawców  (por.  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  17 

października 2008 roku (sygn. akt: KIO/UZP 80/07). 

Naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  polegać  więc 

może  na  określeniu  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  taki  sposób,  który  nie  znajduje 

uzasadnienia ani w technicznym ani w funkcjonalnym uregulowaniu potrzeb Zamawiającego. 

Z  taką  sytuacją  mamy  zaś  do  czynienia  w  niniejszej  sprawie.  Jak  już  bowiem  wykazano  w 

części  II  odwołania,  nie  ma  usprawiedliwionych  podstaw,  by  aż  połowa  zamawianego 

produktu posiadała wskazania MIZS. Przeciwko takiemu określeniu przedmiotu zamówienia 

przemawiają następujące okoliczności: 

udział  Zamawiającego  w  następujących  programach  lekowych  B.35;  B.33,  B.36; 

B.47, z których tylko jeden w części obejmuje stosowanie etanerceptu we wskazaniu MIZS: 

B.33, 

niewielka  populacja  pacjentów  wymagających  leczenia  w  kierunku  MIZS,  w 

porównaniu  z  populacją  pacjentów  wymagającą  leczenia  etanerceptem  w  pozostałych 

wskazaniach, 

dawka  50  mg,  która  możliwa  jest  do  zastosowania  tylko  u  dorosłych  pacjentów 

cierpiących na MIZS (którzy stanowią niewielką część i tak już niewielkiej grupy chorych na 

MIZS), 

odrębność grup pacjentów objętych poszczególnymi programami lekowymi, 


brak  technicznych  lub  organizacyjnych  przeszkód  uniemożliwiających  wydzielenie 

osobnych grup (zadań) wedle posiadanych wskazań, 

większa konkurencja i możliwe oszczędności związane z przystąpieniem do przetargu 

podmiotów  oferujących  lek  Benepali  50  mg,  który  może  być  stosowany  w  innych  niż  MIZS 

wskazaniach. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  stwierdził,  iż  nie  istnieją  przesłanki  uzasadniające 

wykluczenie  przez  Zamawiającego  zaoferowania  produktów  leczniczych  zawierających 

etanercept  bez  wskazania  do  stosowania  w  MIZS,  w  odniesieniu  do  części  zamówienia,  w 

jakiej produkty te nie zostaną użyte do leczenia pacjentów cierpiących na MIZS. 

Na poparcie żądania ewentualnej zmiany zamówienia w przedmiocie zakupu wraz z dostawą 

produktu  leczniczego  Enbrel  (Etanercept)  przez  wydzielenie  produktów  leczniczych 

zawierających  etanerceptum  do  osobnych  pakietów,  wedle  posiadanych  wskazań  i  w  ilości 

proporcjonalnej  do  pacjentów  cierpiących  na  dane  schorzenia,  odwołujący  podniósł,  że  w 

tożsamej  sytuacji  Narodowy  Instytut  Geriatrii,  Reumatologii  i  Rehabilitacji  im  prof.  dr  hab. 

Med.  Eleonory  Reicher  w  Warszawie,  w  reakcji  na  zapytania  do  SIWZ  złożone  przez 

Odwołującego,  wydzielił  w  dniu  9  sierpnia  2016  roku  w  ramach  przetargu  na  dostawę  leku 

biologicznego  Etanercept  (30/PN/2016/ŁCH)  dodatkowe  zadanie  wedle  kryterium 

posiadanego  wskazania  (MIZS)  w  ilości  proporcjonalnej  do  cierpiących  na  tę  chorobę 

pacjentów,  dzięki  czemu  oferowany  przez  spółkę  produkt  „Benepali  50mg”  mógł  być 

zaoferowany w ramach pozostałych zadań. 

Podkreślił  także,  iż  w  ostatnim  czasie  -  na  mocy  ustawy  z  dnia  22  czerwca  2016  roku  o 

zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 

13  lipca  2016  roku,  poz  1020)  która  weszła  w  życie  z  dniem  28  lipca  2016  roku  doszło  do 

zmiany regulacji PZP m.in. w zakresie podziału zamówienia na części. 

Nowelizacja  ta  ma  zastosowanie  do  niniejszego  postępowania,  gdyż  ogłoszenie  o 

zamówieniu  zostało  opublikowane  27  października  2016  roku,  czyli  po  wejściu  w  życie 

ustawy nowelizującej. 

Zgodnie  z  treścią  znowelizowanego  art.  96  ust.  1  pkt  11  ustawy  w  trakcie  prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  Zamawiający  sporządza  protokół,  zawierający 

powody  niedokonania  podziału  zamówienia  na  części.  Oznacza  to,  iż  Zamawiający  jest  de 

facto  zobowiązany  do  podziału  zamówienia  na  części,  chyba  że  przeciwko  takiemu 

podziałowi przemawiają ważne powody. 

28  lipca  2016  roku  Prezes  UZP  przedstawił  swoje  stanowisko  odnośnie  przyczyn 

uzasadniających  niedokonanie  podziału  zamówienia  na  części.  Podkreślił  on  konieczność 

dokonywania  celowościowej  wykładni  tego  przepisu.  Celem  nowych  Dyrektyw  jest  bowiem 

zwiększenie  konkurencji  miedzy  wykonawcami.  Zdaniem  Prezesa  UZP,  za  wystarczającą 

przesłankę do odstąpienia od podziału zamówienia nie można uznać: 


• 

zwiększonych kosztów, 

• 

niewielkich trudności, 

• 

nieznacznych kłopoty ze skoordynowaniem realizacji całości zamówienia. 

Za naruszenie przepisu  może zostać uznany także podział  zamówienia  na mniej części niż 

jest to możliwe. 

W  świetle  powyższego  stanowiska  Prezesa  UZP,  nie  istnieją  w  niniejszym  postępowaniu 

okoliczności, które uzasadniałyby odstąpienie od dokonania podziału zamówienia na części 

w  stopniu  adekwatnym  do  potrzeb  Zamawiającego,  co  uzasadnia  zapytanie  o  możliwość 

wydzielenia zamawianych leków do osobnych grup (pakietów) wedle posiadanych wskazań. 

Jak  to  zostało  już  powyżej  opisane  Zamawiający  wymaga  aby  zaoferowany  (w  ramach 

zadania nr 3 pozycji 1) produkt posiadał pozwolenie do obrotu w zakresie: RZS, ZZSK, LZS i 

MIZS.  Zatem  Zamawiający  w  ten  sposób  wymaga  aby  zaoferowany  produkt  posiadał  takie 

same wskazania do stosowania co lek oryginalny (Enbrel). 

Lek Enbrel zgodnie z CHPL posiada zaś wskazania w: 

• 

młodzieńczym idiopatycznym zapaleniu 

stawów, 

• 

reumatoidalnym zapaleniu stawów, 

• 

łuszczycowym zapaleniu stawów, 

• 

łuszczycy plackowatej dzieci i młodzieży, 

• 

zesztywniającym zapaleniu stawów kręgosłupa. 

Odnosząc  się  do  tak  ustalonego  wymogu  podkreślić  należy,  iż  w/w  schorzenia  leczone  są 

obecnie w ramach czterech odrębnych programów lekowych: B.35; B.33, B.36; B.47. 

Programem  lekowym  jest  zaś  świadczenie  gwarantowane  w  ramach,  którego  leczenie 

odbywa się z zastosowaniem innowacyjnych, kosztownych substancji czynnych, które nie są 

finansowane  w  ramach  innych  świadczeń  gwarantowanych.  Leczenie  jest  prowadzone  w 

wybranych  jednostkach  chorobowych  i  obejmuje  ściśle  zdefiniowaną  grupę  pacjentów. 

Decyzję  o  kwalifikacji  podejmuje  lekarz  placówki  posiadającej  kontrakt  w  tym  zakresie  -  w 

oparciu o szczegółowe kryteria włączenia do programu. 

Każde  z  powyższych  wskazań  stanowi,  więc  odrębną  jednostkę  chorobową  leczoną  w 

odrębnym programie lekowym. Różna jest też skala zachorowań - co zostanie pokazane na 

przykładzie młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów. 

Zgodnie  z  danymi  epidemiologicznymi,  na  młodzieńcze  idiopatyczne  zapalenie  stawów 

(MIZS), należące do przewlekłych artropatii zapalnych, zapada w Polsce ok. 8-10 dzieci na 

100 tys. 

Oznacza  to,  iż  pacjenci  cierpiący  na  MIZS  stanowią  mniej  niż  1/10  pacjentów  leczonych  w 

ramach  programów  leczenia  biologicznego  w  chorobach  reumatycznych  oraz  znikomą 

mniejszość  wśród  pacjentów  nowo  przyjmowanych  do  tych  programów.  Skala  zachorowań 

różni się więc znacząco dla każdego ze wskazań posiadanych przez lek Enbrel. 


Nie  wszystkie  dostępne  w  Polsce  produktu  zawierające  etanerceptum  posiadają  zaś 

wskazania  we  wszystkich  określonych  wyżej  wskazaniach.  Z  racji  jednak  tego,  iż  każde  z 

nich  jest  leczone  w  ramach  odrębnego  programu  lekowego  nie  istnieją  medycznie 

uzasadnione  powody,  by  całość  Zamówienia  posiadała  wskazania  we  wszystkich  tych 

schorzeniach. 

Dlatego też wydzielenie w Zamówieniu do osobnej grup produktu leczniczego zawierającego 

etanerceptum (wedle wskazań i w proporcji odpowiadające faktycznej liczbie pacjentów) jest 

słuszne  i  konieczne,  i  czyni  zadość  wymogom  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  określonym  w  art.  7  p.z.p.  i  art.  29  ust.  3  p.z.p.  poprzez  brak  możliwości 

dostarczenia produktów równoważnych do biologicznego leku oryginalnego. 

Zatem  jeśli  lek  biopodobny  został  dopuszczony  do  obrotu,  posiada  taka  sama  nazwę 

międzynarodową  substancji  czynnej,  takie  same  wskazania  terapeutyczne,  profil 

bezpieczeństwa,  dawkowanie  i  postać  farmaceutyczna,  to  nie  ma  podstaw,  żeby 

kwestionować dopuszczalność ich zamiennictwa w zakresie refundacyjnym. 

W dniu 7 listopada 2016r. zamawiający poinformował  wykonawców o  wniesieniu odwołania 

zamieszczając informację na swojej stronie internetowej, wraz z kopią odwołania i wezwał do 

wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. 

Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.  

W  dniu  14  listopada  2016r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  oświadczając,  że 

zarzuty naruszenia: 

• 

art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy i art. 15 ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993  roku  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  nieuzasadnione 

faworyzowanie wykonawców oferujących produkt leczniczy o nazwie „Enbrel (Etanercept) inj. 

0,05 G”, 

• 

art. 7 ust. 1 ustawy w związku z art. 29 ust. 2 ustawy przez narzucenie wymogu, by 

aż połowa zamawianego w ramach zadania (pakietu) nr 3 (tj. pozycja 1) leku biologicznego 

Etanercept  50  mg  (215  sztuk)  musiała  posiadać  zarejestrowane  wskazanie  w  leczeniu 

młodzieńczego  idiopatycznego  zapalenia  stawów  (MIZS)  w  sytuacji,  gdy  tylko  niewielka 

część z nich będzie użyta w celu leczenia pacjentów cierpiących na  MIZS, co bezzasadnie 

eliminuje  w  całości  z  postępowania  wykonawców  oferujących  inne  leki  zawierające 

Etanercept 50 mg, równoważne do produktu oryginalnego Enbrel 50 mg, zarejestrowane we 

wszystkich  pozostałych  wskazaniach  do  stosowania  w  chorobach  reumatycznych,  za 

wyjątkiem MIZS, 

• 

art. 29 ust. 3 ustawy w zw. z art. 15  ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku 

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez  brak  możliwości  dostarczenia  produktów 

równoważnych do biologicznego leku oryginalnego w zakresie wskazań innych niż MIZS,  


są bezprzedmiotowe, gdyż w wyniku rozpatrzenia pytań i udzielonych odpowiedzi zadanych 

przez  odwołującego  w  dniu  4  listopada  2016r.  zamawiający  dokonał  modyfikacji  siwz, 

ogłoszenia oraz załącznika nr 2 do zad. 3 nadając mu następujące brzmienie 

- zadanie 3 etanerceptum 50mg do wstrzyk. X 4 amp. strzyk lub 4 wstrzykiwacze w ilości 86 

opakowań – zamawiający wymaga, aby zaoferowany produkt posiadał pozwolenie do obrotu 

w  zakresie  RZS,  ZZKS,  ŁZS,  MIZS.  Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  modyfikacji 

postaci leku (tj. amp. strzyk lub wstrzyk.) 

-  zadanie  3a  etanerceptum  50mg  do  wstrzyk. X  4  amp.  strzyk  lub  4  wstrzykiwacze  w  ilości 

344  opakowań  –  zamawiający  wymaga,  aby  zaoferowany  produkt  posiadał  pozwolenie  do 

obrotu  w  zakresie  RZS,  ZZKS,  ŁZS.  Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  modyfikacji 

postaci leku (tj. amp. strzyk lub wstrzyk.) 

Zamawiający podniósł, że w związku z dokonaną zmianą zarzuty cytowane w odwołaniu są 

nieuzasadnione,  po  modyfikacji  postanowień  siwz,  ogłoszenia  oraz  zał.  nr  2  (formularza 

cenowego  do  zadania  nr  3  przez  podział  na  dwa  pakiety)  wszystkie  żądania  odwołującego 

zostały  uwzględnione  i  nie  ma  podstaw  do  odwołania.  Zamawiający  mając  na  celu 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  zmodyfikował  opis 

przedmiotu  zamówienia  umożliwiając  złożenie  ważnej  oferty  wszystkim  potencjalnym 

wykonawcom. Zamawiający jest zainteresowany kupnem leku z zadań nr 3 i 3a za relatywnie 

niską cenę przy udziale w postępowaniu jak największej liczby wykonawców.  

W dniu 17 listopada 2016r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania i wniósł o 

umorzenie postepowania.  

Izba  ustaliła,  że  po  wniesieniu  odwołania  to  jest  w  dniu  7  listopada  2016r.  zamawiający 

poinformował, że na pytanie wykonawcy, które dotyczy zadania nr 3.  

„Wykonawca  zwraca  się  z  wnioskiem  o  wydzielenie  do  osobnej  grupy  (jako  odrębnego 

zadania) produktu leczniczego zawierającego Etanercept 50 mg ze wskazaniem w kierunku 

MIZS  (obecnie  Pozycja  nr  1)  w  proporcji  (liczbie  sztuk)  odpowiadającej  faktycznej  liczbie 

pacjentów leczonych produktem zawierającym etanercept w dawce 50 mg z powodu MIZS u 

Zamawiającego. 

Uzasadnienie: W obecnym kształcie SIWZ, w zakresie zadania nr 3, ofertę może skutecznie 

złożyć tylko taki wykonawca, który posiada w swojej ofercie handlowej oryginalny lek Enbrel. 

Natomiast  wszyscy  pozostali  wykonawcy  oferujący  inny  równoważny  lek  narażają  się  na 

odrzucenie  oferty  z  powodu  jej  niezgodności  z  SIWZ.  Ten  stan  rzeczy  w  pozycji 

uprzywilejowanej  stawia  tych  wykonawców,  którzy  mają  zawarte  umowy  o  współpracy  z 

producentem leku Enbrel (a w konsekwencji przysługują im preferencyjne ceny nabycia tego 

leku).  Natomiast  pozostali  wykonawcy  (którzy  dopiero  musieliby  starać  się  o  nabycie  tego 

leku, a w chwili obecnej posiadają już równoważny lek biopodobny (który jest dopuszczony 


tylko  w  pozycji  nr  2)  zostaliby  pozbawieni  możliwości  złożenia  konkurencyjnej  oferty  w 

zakresie  całego  zadania  nr  3  w  niniejszym  postępowaniu.  Sytuacja  ta  miałaby  wpływ  na 

wysokość  ostatecznej  ceny  nabycia  przez  Zamawiającego  preparatu  Etanercept  i 

pozbawiłaby  Zamawiającego  możliwości  uzyskania  oszczędności,  które  to  koszty 

ostatecznie poniósłby budżet państwa (a więc ogół podatników). Dlatego też wskazane jest 

dokonanie podziału zadania nr 3 na dwa odrębne zadania z czego jedno z nich dotyczyłoby 

leku Etanercept posiadającego zarejestrowane wskazania w zakresie MIZS (obecnie pozycja 

1  w  zadaniu  nr  3),  a  drugie  zadanie  dotyczyłoby  leku  Etanercept  i  nie  posiadałoby  tego 

obowiązku  (obecnie  pozycja  2  w  zadaniu  nr  3).  Nadto  oba  zadania  powinny  określać  taką 

ilość  (liczbę  sztuk)  leku,  jaka  jest  uzasadniona  potrzebami  Zamawiającego,  a  w 

szczególności liczbą pacjentów leczonych na dane schorzenia.”,  

zamawiający  odpowiedział,  że  wyraża  zgodę  na  podział  zad.  nr  3  i  wyodrębnia  z  tego 

zadania poz. nr 2 tworząc tym nowe zadanie nr 3a. 

Zadanie nr 3 po modyfikacji zawiera 86 op. leku Etanerceptum 50mg roztw. do wstrzyk. X 4 

amp. strzyk lub x 4 wstrzykiwacze. Zamawiający wymaga aby zaoferowany produkt posiadał 

pozwolenie w  zakresie RZS, ZZSK, ŁZS, MIZS, a także możliwość modyfikacji postaci leku 

(tj. amp. strzyk. Lub wstrzyk) w zależności od potrzeb Zamawiającego.  

Zadanie nr 3a po modyfikacji zawiera 344op. leku Etanerceptum 50mg roztw. do wstrzyk. X 

4  amp.  strzyk  lub  x  4  wstrzykiwacze.  Zamawiający  wymaga  aby  zaoferowany  produkt 

posiadał  pozwolenie  w  zakresie  RZS,  ZZSK,  ŁZS,  a  także  możliwość  modyfikacji  postaci 

leku (tj. amp. strzyk. Lub wstrzyk) w zależności od potrzeb Zamawiającego. 

Jednocześnie zamawiający poinformował, że ustalono wadium  

- dla zad. nr 3 w wysokości 3 000,00 zł. 

- dla zadania nr 3a w wysokości; 10 000,00 zł. 

W związku z udzielonymi odpowiedziami modyfikacji uległy: Ogłoszenie, SIWZ, oraz zał. nr 2 

do SIWZ tj. Formularze Cenowe. 

Tym  samym  potwierdziły  się  okoliczności  podniesione  przez  zamawiającego  w  odpowiedzi 

na odwołanie.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania wynikające z art. 189 

ust. 2 ustawy.  

Przepis  art.  187  ust.  8  ustawy  stanowi,  iż  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze,  przy 

czym, jeżeli  cofnięcie  nastąpiło  przed  otwarciem rozprawy,  odwołującemu  zwraca  się  90  % 

wpisu.    


Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8 

zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  zdanie  drugie  ustawy,  orzeczono  o  zwrocie  odwołującemu  90% 

kwoty uiszczonego wpisu.  

Przewodniczący: ……………………