Sygn. akt: KIO 2090/16
POSTANOWIENIE
z dnia 17 listopada 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 17 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 listopada 2016r. przez
wykonawcę: Indata Connect Sp. z o. o., ul. Strzegomska 138, 54-429 Wrocław w
postępowaniu prowadzonym przez Komendę Główną Policji, ul. Puławska 148/150, 02-642
Warszawa
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz Odwołującego: Indata Connect Sp. z o. o., ul. Strzegomska 138, 54-429 Wrocław
kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej
90 % uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………………
Sygn. akt KIO 2090/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Komenda Główna Policji, ul. Puławska 148/150, 02-642 Warszawa
wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego na „Zakup sprzętu informatycznego”, nr 151/BŁiI/16/EZ.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 26 lipca 2016 r., pod numerem 2016/S 142-257262.
W dniu 26 października 2016r. Zamawiający wezwał Odwołującego: Indata Connect
Sp. z o. o., ul. Strzegomska 138, 54-429 Wrocław do:
1) uzupełnienia oferty o certyfikat lub wpis potwierdzający zgodność zaoferowanego
monitora ze standardem Energy Star;
2) przedłożenia w odniesieniu do podmiotu udostępniającego zasoby dokumentów
wymienionych w Rozdziale VII ust. 3 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej
dalej SIWZ, z wyłączeniem dokumentu z pkt 3.8;
3) do złożenia wyjaśnień dotyczących wykazu dostaw oraz podania wielkości zakupu
dotyczącego warunku postawionego w postępowaniu.
Wezwanie to Zamawiający umotywował między innymi stwierdzeniem, iż: „ze
złożonego pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia
wynika, że INDATA SOLUTIONS S. A. z siedzibą w Warszawie będzie brała udział w
realizacji przedmiotowego zamówienia, bowiem zgodnie z orzecznictwem KIO konsultacje i
doradztwo stanowią udział w realizacji zamówienia.”.
Odwołujący w odpowiedzi na powyższe wezwanie załączył dokument, o którym
mowa powyżej w pkt 1) i wyjaśnił okoliczności wskazane w pkt 3).
Zdaniem Odwołującego, nie ma jednak podstaw do żądania Zamawiającego
wskazanego w pkt 2) - przedłożenia w odniesieniu do podmiotu udostępniającego zasoby
dokumentów wymienionych w Rozdziale VII ust. 3 SIWZ, z wyłączeniem dokumentu z pkt
Według Odwołującego to żądanie Zamawiającego jest nieuzasadnione i stanowi
czynność niezgodną z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
Wobec powyższego Odwołujący w dniu 4 listopada 2016r. wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności Zamawiającego tj. wezwania
Odwołującego pismem z dnia 26 października 2016 r. do przedstawienia dokumentów
dotyczących Indata Solutions S.A. - podmiotu udostępniającego Odwołującemu zasoby w
niniejszym postępowaniu, co zostało błędnie uzasadnione tym, iż podmiot ten rzekomo
będzie brał udział w realizacji zamówienia, gdyż konsultacje i doradztwo stanowią udział w
realizacji zamówienia, podczas gdy faktycznie podmiot ten nie będzie brał udziału w
realizacji zamówienia wspólnie z Odwołującym.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców;
2) art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, poprzez
żą
danie przedstawienia dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia
postępowania, tj. dokumentów podmiotowych dotyczących podmiotu udostępniającego
Odwołującemu zasoby w postaci wiedzy i doświadczenia, podczas gdy podmiot ten nie
będzie brał udziału w realizacji zamówienia, a zatem przedłożenie tych dokumentów nie jest
niezbędne do przeprowadzenia postępowania;
3) art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, poprzez błędne uznanie, iż udostępnienie
Odwołującemu wiedzy i doświadczenia przez podmiot trzeci w postaci konsultacji i
doradztwa w niniejszym Postępowaniu oznacza udział tego podmiotu w realizacji
zamówienia;
4) § 3 ust. 4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U.2013.231 z dnia 2013.02.19), zwanego
dalej rozporządzeniem poprzez żądanie dokumentów wymienionych w § 3 ust. 1-3
rozporządzenia od podmiotów, które nie będą brały udziału w realizacji zamówienia.
Jednocześnie Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie w całości czynności wezwania Odwołującego do
przedłożenia dokumentów dotyczących Indata Solutions S.A. wymienionych w piśmie z dnia
26 października 2016 r. w związku z faktem, iż podmiot ten nie będzie brał udział w realizacji
przedmiotu zamówienia wspólnie z Odwołującym.
W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 17 listopada 2016r., przed wyznaczoną rozprawą, do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło pismo Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.),
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zd.2 ustawy Pzp Izba postanowiła zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3
lit. a i ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:….………………………….