POSTANOWIENIE
z dnia 18 listopada 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Sylwia Jankowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego
18 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 4 listopada
2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez wykonawcę:
„POLMIL” sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą w Bydgoszczy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu medycznego (nr
postępowania AG.ZP.3320.34.16)
prowadzonym przez zamawiającego:
Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im.
Papieża Jana Pawła II w Zamościu
przy udziale wykonawcy:
Mercator Medical S.A z siedzibą w Krakowie – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – „POLMIL” sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą w Bydgoszczy – kwoty 13500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Zamościu.
Przewodniczący:
……………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Papieża Jana Pawła II
w Zamościu – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp”, „pzp”} postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na dostawy pn. Dostawa sprzętu medycznego (nr postępowania AG.ZP.3320.34.16).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 26 maja 2016 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 2016/S_100-178836, z tym że 27 maja 2016 r. Zamawiający
zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej
stronie internetowej {www.szpital.zam.pl}, na której od tego dnia udostępnił również
specyfikację istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ”
lub „s.i.w.z.”}.
Ustalona przez Zamawiającego wartość tego zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
25 października 2016 r. Zamawiający przesłał listem poleconym Odwołującemu –
„POLMIL” sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą w Bydgoszczy {dalej również: „Polmil”} –
zawiadomienie o wyborze w części nr 129 zamówienia {dalej również: „zadanie nr 129”} jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Mercator Medical S.A z siedzibą w Krakowie {dalej
również: „Mercator”}, a także o odrzuceniu oferty Polmil.
4 listopada 2016 r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od powyższych czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust 1 pkt 2 oraz art 91 ust. 1
w zw. z art. 2 pkt 5 ustawy pzp przez odrzucenie oferty Polmil, pomimo że jej treść nie jest
sprzeczna z treścią SIWZ oraz dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
Mercator, która nie może być za taką uznana w świetle przepisów ustawy pzp,
co bezprawnie pozbawiło Odwołującego możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia
publicznego, gdyż jego oferta na zadanie nr 129 jest najkorzystniejsza według
ustanowionych w SIWZ kryteriów oceny ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Powtórzenia badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej zgodnie
z warunkami określonymi w SIWZ i przepisami ustawy pzp.
Odwołujący sprecyzował powyższy zarzuta przez podanie następujących okoliczności
prawnych i faktycznych uzasadniających jego zdaniem wniesienie odwołania.
Odwołujący
zrelacjonował
następujące
okoliczności
dotyczące
przebiegu
postępowania:
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia Zamawiający oczekiwał zaoferowania
w zadaniu nr 129 rękawic chirurgicznych sterylnych, bezpudrowych, bezlateksowych
w rozmiarach 6.0 6.5, 7.0, 7.5 i 8;
Polmil, zgodnie z danymi wpisanymi w formularzu cenowym, zaoferował w zadaniu nr
129 rękawice chirurgiczne o nazwie handlowej „Neolon 2G”. Do oferty dołączono katalog
opisujący cechy ww. produktu, potwierdzające jego zgodność z opisem przedmiotu
zamówienia. Ponadto w ofercie zawarto oświadczenie, zgodnie z wymaganiami SIWZ, że -
posiada aktualne dokumenty dopuszczające oferowany przedmiot zamówienia do obrotu na
rynku polskim, a także oświadczenie, że dostarczy stosowne dokumenty na każde żądanie
Zamawiającego w wyznaczonym przez niego terminie.
W odpowiedzi na pismo Zamawiającego z 30.09.2016 r., Wykonawca dosłał
deklarację zgodności oraz certyfikat „CE” dla rękawic chirurgicznych o nazwie handlowej
„Neolon 2G".
Odwołujący nadmienił, że uczynił to całkowicie dobrowolnie, gdyż w świetle
obowiązujących wówczas przepisów nieznana była, a tym samym i nieuprawniona czynność
żą
dania złożenia dokumentów innych niż wymagane w dacie składania ofert.
Odwołujący zarzucił, że Zamawiający odrzucił jego ofertę, pomimo niewystąpienia
przesłanki niezgodności treści oferty Polmil z treścią SIWZ oraz w sytuacji, gdy dokumenty,
na które powołuje się Zamawiający(tj. deklaracja zgodności oraz certyfolat CE) nie stanowiły
treści oferty, gdyż nie wymagano złożenia tych dokumentów wraz z ofertą.
Zdaniem Odwołującego skoro po analizie ww. dosłanych dokumentów Zamawiający
powziął jakąkolwiek wątpliwość dotyczącą ich treści, winien ewentualnie wezwać
Wykonawcę do stosownych wyjaśnień.
Pismem z 9 listopada 2016 r. Zamawiający poinformował Izbę, że 4 listopada 2016 r.
przesłał kopię odwołania wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu.
7 listopada 2016 r. wpłynęło do Prezesa Izby w formie pisemnej zgłoszenie
{datowane na 4 listopada 2016 r.} przez Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Ponieważ powyższe przystąpienie zostało zgłoszone w odpowiedniej formie,
z zachowaniem 3-dniowego terminu (od przekazania kopii odwołania przez Zamawiającego)
i wymogu przekazania jego kopii Stronom, a także nie zgłoszono co do niego opozycji, Izba
nie miała podstaw do stwierdzenia jego nieskuteczności.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
18 listopada 2016 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania, w szczególności następująco uzasadniając swoje stanowisko.
W pierwszej kolejności Zamawiający podniósł, że odwołanie podlega oddaleniu
z uwagi na niespełnienie materialnoprawnej przesłanki, o której mowa w art. 179 ust. 1 pzp,
gdyż oferta Polmil na zadanie nr 129 nie jest według kryteriów oceny ofert najkorzystniejszą,
lecz plasuje się na drugiej pozycji (99,00 pkt), za ofertą złożoną przez Mercatora (99,67 pkt).
Zamawiający wskazał, że zgodnie z rozdziałem XI SIWZ w postępowaniu zostały określone
dwa kryteria oceny ofert: cena, o wadze 98%, i skrócony termin rozpatrzenia reklamacji, o
wadze 2%. W odpowiedzi na odwołanie zamieszczono tabelę prezentującą wszystkie
złożone na to zadanie oferty, z której w szczególności wynika, że oferta z najniższą ceną
została odrzucona, a spośród pozostałych ofert najniższą cenę ma oferta Polmil (243000,00
zł), a następna jest oferta Mercatora (243810,00 zł), co daje tym ofertom w kryterium
cenowym odpowiednio 98,00 pkt i 97,67 pkt. Jednak Marcator zaoferował skrócenie terminu
rozpatrzenia reklamacji do 1 dnia, a Polmil do dwóch dni, co dało im w tym kryterium
odpowiednio 2 pkt i 1 pkt.
Zamawiający podkreślił, że ponieważ odwołanie nie zawiera zarzutów i żądań
zmierzających do wykluczenia Mercatora lub odrzucenia jego oferty, nawet uwzględnienie
zarzutów dotyczących oferty Polmil nie będzie prowadziło do wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej. Jednocześnie skoro Mercator przystąpił do postępowania odwoławczego,
pozostaje w gotowości do zawarcia umowy z Zamawiającym.
W drugiej kolejności Zamawiający podniósł, że nawet gdyby przyjąć, że Odwołujący
posiada interes we wniesieniu odwołania, podlega ono oddaleniu z uwagi na art. 192 ust. 2
pzp, gdyż nawet potwierdzenie się zarzutów zawartych w odwołaniu uchybienia
Zamawiającego nie miały i nie mogą mieć istotnego wpływu na wynik prowadzonego przez
niego postępowania o udzielenie zamówienia.
Zamawiający nadmienił, że pismem z 4 listopada 2016 r. Mercator wyraził zgodę na
przedłużenie terminu związania ofertą o kolejne 30 dnia, a oferta ta jest także w sposób
ciągły zabezpieczona wadium, które przed upływem terminu składania ofert zostało
wniesione w formie pieniężnej.
Finalnie Zamawiający odniósł się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp.
Zamawiający podał, że zgodnie z treścią SIWZ w części zatytułowanej „Dokumenty
potwierdzające, że oferowana dostawa odpowiada określonym przez Zamawiającego
wymaganiom, oraz informacje i oświadczenia, które musi zawierać oferta" Zamawiający w
pkt 4 postawił wymóg, aby oferta zawierała: Oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu
aktualnych dokumentów dopuszczających do obrotu na rynku polskim oferowany przedmiot
zamówienia, a także oświadczenie Wykonawcy, że dostarczy stosowne dokumenty na każde
żą
danie zamawiającego w wyznaczonym przez zamawiającego terminie. Co istotne według
Zamawiającego, poinformował przy tym wykonawców, że: nie złożenie dokumentów,
oświadczeń, informacji określonych w pkt. 1-7 spowoduje odrzucenie oferty. W przypadku
dokumentów wskazanych w pkt. 3, 4, 5, 6 i 7 zamawiający uprzednio zastosuje art. 26 ust. 3
i 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dodatkowo w treści SIWZ obejmującej wzór
umowy w sprawie zamówienia publicznego (§ 1 ust. 2 wzoru umowy) Zamawiający zawarł
wymóg odnoszący się do przedmiotu zamówienia tej treści, że dostarczone przez
Sprzedającego produkty objęte umową są fabrycznie nowe i są dopuszczone do obrotu
i używania na terenie RP zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Zamawiający podsumował, że tym samym w treści SIWZ wskazał, że wymaga
w stosunku do oferowanych wyrobów, aby były one dopuszczone do obrotu i używania na
terenie RP zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na udowodnienie czego wykonawca
zobowiązany był, na żądanie Zamawiającego, przedstawić stosowne dokumenty, a ich brak
opatrzył rygorem odrzucenia oferty.
Zamawiający zauważył, że Odwołujący w toku postępowania o udzielenie
zamówienia nie zwrócił się do niego o wyjaśnienie treści specyfikacji, co pozwala przyjąć,
ż
e nie miał on żadnych wątpliwości, w szczególności w zakresie przedstawienia dokumentów
potwierdzających, że oferowana dostawa odpowiada określonym przez Zamawiającego
wymaganiom i skorelowanej z tym sankcji w postaci odrzucenia oferty z uwagi na niezłożenie
tych dokumentów.
Zgodnie z zastrzeżonym w treści SIWZ uprawnieniem do żądania stosownych
dokumentów potwierdzających dopuszczenie oferowanych wyrobów do obrotu na rynku
polskim, tj. potwierdzających spełnienie określonych przez Zamawiającego wymagań
dotyczących przedmiotu zamówienia, Zamawiający pismem z dnia 30 września 2016 r. (znak
AG.ZP.3320.34.10232.16) w trybie art. 26 ust. 3 pzp zwrócił się do Odwołującego
o przedłożenie aktualnych dokumentów dopuszczających – zgodnie z ustawą o wyrobach
medycznych – do obrotu oferowane przez niego w zadaniu nr 129 wyroby medyczne, tj.
deklaracji wytwórcy (deklaracji zgodności CE), certyfikatu jednostki notyfikowanej.
Odwołujący, uznając wezwanie Zamawiającego za uprawnione, w odpowiedzi
przedstawił wydaną przez przedstawiciela producenta w Europie 25 czerwca 2012 r.
deklarację zgodności dla rękawiczek chirurgicznych. Przedmiotowa deklaracja nie
obejmowała jednak wyrobów medycznych oferowanych przez Odwołującego w zadaniu nr
129. Tym samym Odwołujący nie potwierdził, że wyroby zaoferowane w ramach tego
zadania spełniają określone przez Zamawiającego w SIWZ wymagania dotyczące
dopuszczenia ich do obrotu i używania na terenie RP zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa.
Zamawiający podkreślił, że Odwołujący złożył również ofertę na zadanie nr 49
(rękawice diagnostyczne nitrylowe). Powyższym pismem z 30 września 2016 r. Zamawiający
wezwał jednocześnie Odwołującego do złożenia analogicznych dokumentów dla produktu
oferowanego w tym zadaniu. W tym przypadku Odwołujący złożył żądane dokumenty, które
potwierdziły, że oferowane wyroby medyczne są zgodne z wymogami SIWZ, a następnie
oferta złożona przez Odwołującego w ramach zadania nr 49 została wybrana jako
najkorzystniejsza.
Zamawiający dodał, że Odwołujący wraz z ofertą złożył oświadczenie o następującej:
treści: Oświadczam, że firma Polmil Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.
posiada stosowne dokumenty dopuszczające przedmiot zamówienia do obrotu i stosowania
na terenie kraju na wyroby medyczne (zgłoszenie / wpis do Urzędu Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub Deklarację zgodności /
Certyfikat Jakości CE - zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 201Or. o wyrobach medycznych –
Dz. U. nr 107 poz. 679), które takich dokumentów wymagają i na żądanie przedłoży je do
wglądu Zamawiającemu (także przed rozstrzygnięciem przetargu – w ramach udzielanych na
wezwanie Zamawiającego wyjaśnień).
Według Zamawiającego taki sposób postępowania Odwołującego, w szczególności
treść oświadczenia załączonego do oferty, jednoznacznie wskazuje, że nie miał on żadnych
wątpliwości co do przysługującego Zamawiającemu uprawnienia do żądania przedmiotowych
dokumentów. Natomiast próba odmiennej interpretacji treści SIWZ w odwołaniu została
podjęta wyłącznie z uwagi na niekorzystne dla Odwołującego rozstrzygnięcie postępowania
w zadaniu nr 129.
Zamawiający nie zgodził się także z twierdzeniem Odwołującego, jakoby dokumenty
złożone przez Odwołującego w odpowiedzi na wezwanie z 30 września 2016 r. nie stanowiły
treści oferty, bo ich złożenie nie było wymagane wraz z ofertą. Zamawiający stwierdził, że ma
obowiązek badania wszelkich dokumentów złożonych przez wykonawcę w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, nawet jeżeli ich złożenie nie było wymagane w SIWZ (co jednak
w przedmiotowej sprawie nie występuje, gdyż Zamawiający wskazał w SIWZ na obowiązek
złożenia przedmiotowych dokumentów na każde wezwanie).
18 listopada 2016 r. na posiedzeniu Przystępujący, po zapoznaniu się
ze stanowiskiem Zamawiającego wynikającym z odpowiedzi na odwołanie, oświadczył
do protokołu, że cofa wniesione odwołanie.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem rozprawy w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238), nakazując zwrot 90% procent uiszczonego wpisu.
Przewodniczący:
………………………………