KIO 1746/16 WYROK dnia 4 października 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 1746/16 

WYROK 

z dnia 4 października 2016 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:  

Marek Koleśnikow 

Protokolant:  

Rafał Komoń  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu

 30 września 2016 r. w Warszawie odwołania z dnia 16 

września  2016  r.  wniesionego  przez  wykonawcę  Landis+Gyr  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Warszawie,  Al.  Jerozolimskie  212,  02-486  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez 

zamawiającego  ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu,  ul. 

Strzeszyńska 58, 60-479 Poznań 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:

[1]  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Warszawie  [pełnomocnik],  [2] Orange 

Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  [3]  MIKRONIKA  z  siedzibą  w  Poznaniu,  adres 

pełnomocnika:  ul.  Skierniewicka  10a,  01-230  Warszawa  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego  

orzeka:  

1.  Oddala odwołanie.  


2.   Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego 

Landis+Gyr  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  

i nakazuje:  

1)  zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w  wysokości 

15 000 zł 00 

gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczone  przez  wykonawcę 

Landis+Gyr  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Al.  Jerozolimskie  212,  02-486 

Warszawa, tytułem kosztów postępowania odwoławczego;  

2)  dokonać  wpłaty  kwoty

  154  zł  10  gr  (słownie:  sto  pięćdziesiąt  cztery  złote  dziesięć 

groszy) 

przez 

odwołującego 

Landis+Gyr 

Sp. 

o.o. 

siedzibą  

w Warszawie, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa na rzecz zamawiającego 

ENEA  Operator  Sp.  z o.o.  z  siedzibą w  Poznaniu,  ul.  Strzeszyńska  58,  60-479 

Poznań stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu kosztów dojazdu 

pełnomocnika.  

Stosownie  do 

art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (

Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473, z 2014 r. poz. 423, 768, 811, 915, 

1146 i 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, 478 i 605) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w 

Poznaniu.  

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 1746/16 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  ENEA  Operator  Sp.  z  o.o.  Departament  Teleinformatyki  Biuro 

Rozwoju Teleinformatyki z siedzibą w Poznaniu, ul. Strzeszyńska 58, Kancelaria bud. I, 

p. 02, 60-479 Poznań wszczął postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem pod nazwą 

»Zakup urządzeń teletechnicznych na potrzeby realizacji transmisji danych z stacji SN/nn«.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 

12.09.2015 r. pod nrem 2015/S 177-322367.  

Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (

Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473, z 2014 r. poz. 

423, 768, 811, 915, 1146 i 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, 478 i 605) zwanej dalej w skrócie 

Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.  

Zamawiający  przekazał  wykonawcom  08.09.2016  r.  ujednoliconą  treść  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia.  Specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia  będzie 

zwana dalej SIWZ lub specyfikacją bez bliższego określenia.  

Wykonawca Landis+Gyr Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Al. Jerozolimskie 212, 

02-486  Warszawa,  zgodnie  z  art.  182  ust.  2  pkt  1  Pzp,  wniósł  16.09.2016  r.  do  Prezesa 

KIO odwołanie na czynność dokonania opisu przedmiotu zamówienia w sposób:  

1)   ograniczający, a nawet wyłączający uczciwą konkurencję oraz naruszający zasadę 

równego  traktowania  wykonawców,  przez  dokonanie  zmiany  treści  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia;  

2)   wadliwy i niekonkurencyjny, utrudniającej odwołującemu dostęp do przedmiotowego 

zamówienia i uniemożliwiającej złożenie korzystnej oferty.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 

1 Pzp:  

A) uniemożliwienie złożenia korzystnej oferty;  

B) wprowadzenie nowej definicji funkcji „Zimnego restartu” sterownika;  

C) wymiary sterownika i routera;  

D) maksymalny przekrój przewodów;  

E) naruszenie zasady równego traktowania wykonawców.  


Podczas  rozprawy 

odwołujący  cofnął  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  innych 

przepisów, których wykazanie miało wynikać bezpośrednio i pośrednio z uzasadnienia.  

Odwołujący wniósł o:  

1)   uwzględnienie  odwołania  przez  nakazanie 

zamawiającemu  dokonania  zmian  w 

specyfikacji w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania:  

A.  Uniemożliwienie  złożenia  korzystnej  oferty  ze  względu  na  zaniechanie  żądania 

protokołów TFTP/FTP 

1. Nakazanie 

zamawiającemu cofnięcia zmiany wprowadzonej do rozdz. II cz. I pkt 5.3.4 

SIWZ  dotyczącego  sterownika  w  brzmieniu:  „Sterownik  musi  posiadać  możliwość 

zdalnej  i  lokalnej  aktualizacji  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  za  pomocą 

protokołów  (

SCP  albo  SFTP)  przy  użyciu  Oprogramowania  Zarządzającego  EMS”  i 

nadanie  mu  pierwotnego  brzmienia  o  treści 

„Sterownik  musi  posiadać  możliwość 

zdalnej  i  lokalnej  aktualizacji  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  za 

pomocą protokołów (SCP lub SFTP) oraz TFTP/FTP przy użyciu Oprogramowania 

Zarządzającego EMS”.  

2.  Nakazanie 

zamawiającemu  cofnięcia  zmiany  wprowadzonej  do  rozdz.  II  cz.  I  pkt 

5.3.5 SIWZ dotyczącego sterownika w brzmieniu: „Sterownik musi umożliwiać zdalną i 

lokalną  konfigurację  za  pomocą  plików  i  protokołów  (

SCP  albo  SFTP)  przy  użyciu 

Oprogramowania Zarządzającego EMS” i nadanie mu pierwotnego brzmienia o treści: 

Sterownik  musi  umożliwiać  zdalną  i  lokalną  konfigurację  za  pomocą  plików  i 

protokołów  (SCP  lub  SFTP)  oraz  TFTP/FTP  przy  użyciu  Oprogramowania 

Zarządzającego EMS”. 

3.  Nakazanie 

zamawiającemu  cofnięcie  zmiany  wprowadzonej  do  rozdz.  II  cz.  I  pkt 

7.1.15  SIWZ  dotyczącego  sterownika  w  brzmieniu:  „Oprogramowanie  Zarządzające 

EMS wykonane jako dedykowana aplikacja musi posiadać możliwość zdalnej I lokalnej 

aktualizacji  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  za  pomocą  protokołów  (SCP 

lub  SFTP)”  i  nadanie  mu  pierwotnego  brzmienia  o  treści:  „

Oprogramowanie 

Zarządzające  EMS  wykonane  jako  dedykowana  aplikacja  musi  posiadać 

możliwość  zdalnej  i  lokalnej  aktualizacji  oprogramowania  wewnętrznego 

(firmware) za pomocą protokołów (SCP lub SFTP) oraz TFTP/FTP”. 

4.  Nakazanie 

zamawiającemu  cofnięcie  zmiany  wprowadzonej  do  rozdz.  II  cz.  I  pkt 

7.1.32  SIWZ  dotyczącego  sterownika  w  brzmieniu:  „Oprogramowanie  Zarządzające 

EMS  musi  posiadać  możliwość  zdalnej  aktualizacji  oprogramowania  Wewnętrznego 

(firmware) i zmiany konfiguracji przy wykorzystaniu plików konfiguracyjnych za pomocą 

protokołów  SCP  lub  SFTP”  i  nadanie  mu  pierwotnego  brzmienia  o  treści: 

Oprogramowanie  Zarządzające  EMS  musi  posiadać  możliwość  zdalnej 


aktualizacji oprogramowania wewnętrznego (firmware) i zmiany konfiguracji przy 

wykorzystaniu  plików  konfiguracyjnych  za  pomocą  protokołów  (SCP  lub  SFTP) 

oraz TFTP/FTP”. 

5.  Nakazanie 

zamawiającemu  cofnięcie  zmiany  wprowadzonej  do  rozdz.  II  cz.  II  pkt 

6.3.5 SIWZ dotyczącego routera w brzmieniu: „Ruter musi posiadać możliwość zdalnej 

i lokalnej aktualizacji oprogramowania wewnętrznego (firmware) za pomocą protokołów 

SCP  lub  SFTP  przy  użyciu  Oprogramowania  Zarządzającego  EMS”  nadanie  mu 

pierwotnego brzmienia o treści: „

Ruter musi posiadać możliwość zdalnej i lokalnej 

aktualizacji  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  za  pomocą  protokołów 

(SCP  lub  SFTP)  oraz  TFTP/FTP  przy  użyciu  Oprogramowania  Zarządzającego 

EMS”. 

6.  Nakazanie 

zamawiającemu  cofnięcie  zmiany  wprowadzonej  do  rozdz.  II  cz.  II  pkt 

6.3.6 SIWZ dotyczącego routera w brzmieniu: „Ruter musi umożliwiać zdalną i lokalną 

konfigurację  za  pomocą  plików  i  protokołów  SCP  tub  SFTP  przy  użyciu 

Oprogramowania Zarządzającego EMS” i nadanie mu pierwotnego brzmienia o treści: 

Ruter  musi  umożliwiać  zdalną  i  lokalną  konfigurację  za  pomocą  plików  i 

protokołów (SCP lub SFTP)  oraz  TFTP/FTP  przy  użyciu  Oprogramowania 

Zarządzającego EMS”. 

7.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  II  cz.  I  SIWZ  dotyczącego 

sterownika 

pkt  5.4.9  w  brzmieniu:  „Sterownik  musi  umożliwiać  zdalną  lub  lokalną 

zmianę  konfiguracji  i  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  przy  pomocy 

szyfrowanego  protokołu.  Algorytm  szyfrowania  i  użyty  klucz  powinien  zapewniać  siłę 

nie gorszą niż AES-128” – z uwagi na żądanie przywrócenia postanowień dotyczących 

protokołu 

TFTP/FTP

8.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  II  cz.  II  SIWZ  dotyczącego  routera 

pkt 6.4.13 w brzmieniu: „Ruter musi umożliwiać zdalną lub lokalną zmianę konfiguracji 

i  oprogramowania  wewnętrznego  (firmware)  przy  pomocy  szyfrowanego  protokołu. 

Algorytm  szyfrowania  i  użyty  klucz  powinien  zapewniać  skuteczność  ochrony  nie 

gorszą  niż  AES-128”  –  z  uwagi  na  żądanie  przywrócenia  postanowień  dotyczących 

protokołu 

TFTP/FTP.  

B. Funkcją „Zimnego restartu” sterownika  

Rozdział II, Opis Przedmiotu Zamówienia. Cześć I dotyczącą sterownika, punkt 5.3.9.  

Odwołujący  wnosi  o  wykreślenie  drugiego  zdania  w  pkt  5.3.9  SIWZ  i  nadanie  mu 

brzmienia:  „

Sterownik musi  umożliwiać  zdalny  i  lokalny  restart  sterownika  za  pomocą 

Oprogramowania Zarządzającego EMS”.  


C. Wymiary sterownika i routera  

Rozdział II. Opis Przedmiotu Zamówienia. Cz. I dotycząca sterownika pkt 6.2.5 oraz cz. 

II dotyczącą routera pkt 7.2.4  

Odwołujący wniósł o dokonanie zmiany w cz. I (dotyczącej sterownika) pkt 6.2.5 oraz 

w cz. II  (dotyczącej  routera)  pkt  7.2.4  SIWZ  polegającej  na  zastąpieniu  obu  postanowień 

jednolitym  postanowieniem  w  brzmieniu:  „

Wymiary  sterownika  i  routera  nie  mogą  być 

większe  niż  200  x  290  x  200  mm  (W  x  S  x  G),  patrząc  na  urządzenia  zawieszone  na 

poziomej  szynie  TH35.  Wymiar  G  dotyczy  obudowy wraz  ze  złączami  umieszczonymi 

na płycie czołowej oraz wieszakami na szynę TH35”. 

D. Maksymalny przekrój przewodów  

Odwołujący zażądał przywrócenia postanowienia, w którym podany zakres przekrojów 

wynosi 

0,5 mm

 do 2,5 mm

E. Naruszenie zasady równego traktowania wykonawców  

1.  Nakazanie 

zamawiającemu  wprowadzenie  do  SIWZ  postanowienia  umożliwiającego 

wykonawcy  wcześniejsze  przeprowadzenie  testów  wstępnych  zawiązanych  z 

przypadkami testowymi opisanymi w 

pkt 6.21 lit. d w postaci dodania pkt 6.21 lit. e o 

treści:  „

W  związku  z  przypadkami  testowymi  wskazanymi  w  pkt  6.21  d)  powyżej, 

zamawiający  umożliwi  wykonawcy  –  na  jego  żądanie  –  wykonanie  testów 

wstępnych w systemie SCADA – Sindis i WindEX, z wyprzedzeniem co najmniej 

3  tygodni  przed  terminem  składania  oferty  ostatecznej,  łącznie  z  możliwością 

przetestowania  komunikacji  sterownika  z  urządzeniem  do  wykrywania  prądów 

zwarciowych,  takim  jakiego  użyje  zamawiający  w  czasie  badania  przypadków 

testowych.  Zamawiający  jednocześnie  zapewni  w  czasie  testów  wstępnych 

niezbędne  wsparcie  w  zakresie  skonfigurowania  instancji  systemu  SCADA 

Sindis i WindĘX celem nawiązania komunikacji ze sterownikiem. Testy wstępne 

nie  będą  brane  pod  uwagę  przy  ocenie  ofert  i  stanowią  jedynie  możliwość 

wcześniejszego sprawdzenia przez wykonawcę przypadków testowych”.  

2.  Nakazanie 

zamawiającemu  wprowadzenie  do  SIWZ  postanowienia  umożliwiającego 

wykonawcy  wcześniejsze  przeprowadzenie  testów  wstępnych  związanych  z 

przypadkami testowymi opisanymi w 

pkt 6.21 lit. d w postaci dodania pkt 6.21 lit. f o 

treści:  „

Testy  wstępne  nie  będą  brane  pod  uwagę  przy  ocenie  ofert  i  stanowią 

jedynie możliwość wcześniejszego sprowadzenia przez wykonawcę przypadków 

testowych”. 

3.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  I  z  nieistniejącego  pierwotnie  pkt 

6.21 lit. a (Lista PT dla sterownika) dla przypadku testowego ST_FC_05 w brzmieniu: 


„Test  obejmuje:  –  przeprowadzenie  testowej  aktualizacji  (wymaga  się  by  wraz  z 

urządzeniem dostarczony był plik z firmware, którym można zaktualizować sterownik) – 

potwierdzenie,  że  aktualizacja  oprogramowania  została  dokonana  za  pomocą 

szyfrowanego 

kanału 

komunikacyjnego 

– 

potwierdzenie, 

ż

aktualizacja 

oprogramowania została odnotowana w 

dzienniku 

zdarzeń” 

postanowienia: 

potwierdzenie,  że  aktualizacja  oprogramowania  została  dokonana  za  pomocą 

szyfrowanego kanału komunikacyjnego”. 

4.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  I  z  nieistniejącego  pierwotnie  pkt 

6.21 lit. a (Lista PT dla sterownika) dla przypadku testowego ST_FC_06 w brzmieniu: 

„Test  obejmuje:  –  pobranie  konfiguracji,  –  zmianę  konfiguracji,  –  odtworzenie 

konfiguracji,  –  potwierdzenie,  że  aktualizacja  oprogramowania  została  odnotowana  w 

dzienniku zdarzeń, – potwierdzenie, że aktualizacja oprogramowania została dokonana 

za  pomocą  szyfrowanego  kanału  komunikacyjnego”  postanowienia:  „

potwierdzenie, 

ż

e  zmiana  konfiguracji  odbyła  się  za  pomocą  szyfrowanego  kanału 

komunikacyjnego”.  

5.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  I  z  nieistniejącego  pierwotnie  pkt 

6.21  lit.  b  dla  przypadku  testowego  RT_FC_10  w  brzmieniu:  „Test  obejmuje:  – 

możliwość  odczytania  numeru  seryjnego  oraz  aktualnej  wersji  firmware,  – 

przeprowadzenie  testowej  aktualizacji  (wymaga  się  by  wraz  z  urządzeniem 

dostarczony był plik z firmware, którym można zaktualizować router, – potwierdzenie, 

ż

e  aktualizacja  oprogramowania  została  dokonana  za  pomocą  szyfrowanego  kanału 

komunikacyjnego,  –  potwierdzenie,  że  aktualizacja  oprogramowania  została 

odnotowana  w  dzienniku  zdarzeń.”  postanowienia:  „

potwierdzenie,  że  aktualizacja 

oprogramowania 

została 

dokonana 

za 

pomocą 

szyfrowanego 

kanału 

komunikacyjnego”.  

6.  Nakazanie 

zamawiającemu  wykreślenie  z  rozdz.  I  z  nieistniejącego  pierwotnie  pkt 

6.21  lit.  b  dla  przypadku  testowego  RT_FC_11  w  brzmieniu:  „Test  obejmuje:  – 

pobranie  konfiguracji,  –  zmianę  konfiguracji,  –  odtworzenie  konfiguracji,  – 

potwierdzenie,  że  zmiana  konfiguracji  została  odnotowana  w  dzienniku  zdarzeń,  – 

potwierdzenie,  że  zmiana  konfiguracji  odbyła  się  za  pomocą  szyfrowanego  kanału 

komunikacyjnego”  postanowienia:  „

potwierdzenie,  że  zmiana  konfiguracji  odbyła 

się za pomocą szyfrowanego kanału komunikacyjnego”.  

2)   zasądzenie  od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego w postępowaniu według norm 

przepisanych.  

Argumentacja 

odwołującego  


25.05.2016  r.  zamawiający  wysłał  do  wykonawców  zaproszenie  do  składania  oferty 

wstępnej. 

Zamawiający dołączył do zaproszenia SIWZ

Po  otrzymaniu 

SIWZ  odwołujący  wystosował  10.06.2016  r.  pismo  z  prośbą  o 

wyjaśnienie treści 

SIWZ

8.09.2016  r.  zamawiający  wysłał  do  wykonawców  odpowiedź  na  pytania  łącznie  z 

nową ujednoliconą wersją 

SIWZ

Ad A. Uniemożliwienie złożenia korzystnej oferty 

W  procesie  dokonywania  zmian  przez 

zamawiającego  w  treści  SIWZ,  w  rozdz.  II  pkt 

5.3.4,  5.3.5  a  także  7.1.15  i  7.1.32  SIWZ  zamawiający  usunął  protokół  TFTP/FTP 

pozostawiając jedynie możliwość zastosowania 

protokołów SCP lub SFTP

Działanie 

zamawiającego uniemożliwia odwołującemu złożenie korzystnej oferty. 

W  ocenie 

odwołującego  zastosowanie  protokołów  TFTP/FTP  nie  jest  krytyczne  z 

punktu 

widzenia 

bezpieczeństwa 

teleinformatycznego 

zamawiającego

ponieważ 

komunikacja  i  tak  odbywać  się  będzie  z  wykorzystaniem  szyfrowanych  kanałów  telefonii 

komórkowej operatorów publicznych.  

Pozostawienie  zaś  tylko 

protokołów  szyfrowanych  SCP  lub  SFTP  jest  wymaganiem 

nadmiarowym,  gdyż  funkcja  zdalnej  zmiany  konfiguracji  oraz  zdalnej  zmiany 

oprogramowania  wewnętrznego  sterownika,  o  czym  mówią 

pkt  5.3.4,  5.3.5,  7.1.15  oraz 

7.1.32 jest zazwyczaj wykonywana sporadycznie. 

Ponadto, procedury zmiany konfiguracji oraz oprogramowania wewnętrznego posiadają 

wewnętrzne mechanizmy bezpieczeństwa i spójności przesyłanych plików, stąd szyfrowanie 

lub jego brak – czyli zastosowanie 

SCP lub SFTP lub zastosowanie tylko TFTP/FTP – i tak 

nie  ma  wpływu  na  poprawność  wykonania  procedury  zmiany  konfiguracji  lub 

oprogramowania wewnętrznego.  

Odwołujący jednocześnie zwraca uwagę, że na głównej drodze komunikacji sterownika z 

systemem 

SCADA  z  wykorzystaniem  protokołu  DNP3.0  przy  realizacji  funkcji  opisanych  w 

pkt  5.1.3  zamawiający  nie  wymaga  szyfrowania  danych.  Funkcje  opisane  w  pkt  5.1.3  są 

podstawowymi  zadaniami  sterownika  z  punktu  widzenia  realizowania  celu  całego 

zamówienia.  

Kolejną  przesłanką  wskazująca  na  brak  istotnego  znaczenia  szyfrowania  jest 

postanowienie w 

rozdz. II cz. II – Router dla potrzeb transmisji danych pomiarowych pkt 

8.8  SIWZ,  w  którym  to  postanowieniu  zamawiający  wymaga  zastosowania  do  zdalnej  i 

lokalnej aktualizacji oprogramowania 

protokołów (SCP lub SFTP) oraz TFTP/FTP

W  przedmiotowej  sprawie  nie  ulega  wątpliwości,  że 

zamawiający  dokonując  zmiany 

treści 

SIWZ  naruszył  art.  29  ust.  2  Pzp.  Za  nieproporcjonalne  należy  uznać  w 

przedmiotowym postępowaniu wyłączenie możliwości stosowania protokołu 

TFTP/FTP.  


Odwołujący przytoczył na potwierdzenie swoich wywodów orzeczenia szereg orzeczeń 

Krajowej Izby Odwoławczej – KIO 2184/13, KIO 2367/15, KIO 1519/15 i KIO 1560/15.   

Ad  B. Rozdział II, Opis Przedmiotu Zamówienia. Cześć I dotyczącą  sterownika, punkt 

5.3.9. Funkcją „Zimnego restartu” sterownika 

Zgodnie  z 

pkt  5.3.9.  SIWZ:  „Sterownik  musi  umożliwiać  zdalny  i  lokalny  restart 

sterownika  za  pomocą  Oprogramowania  Zarządzającego  EMS.  Wymagana  jest  realizacja 

restartu w sterowniku na poziomie sprzętowym (tzw. zimny reset)”.  

Zamawiający  dopiero  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  3  z  7.09.2015  r.  wyjaśnił,  że  pod 

pojęciem  „Zimny  restart”  rozumie  sprzętowe  chwilowe  odcięcie  zasilania  z  układu 

mikroprocesorowego/mikrokontrolera. 

Sposób 

realizacji 

sprzętowej 

leży 

gestii 

wykonawcy

Zamawiający  dopiero  na  etapie  odpowiedzi  na  pytania  dookreślił  co  należy  rozumieć 

pod  pojęciem  „Zimny  restart”  natomiast  to  dookreślenie  jednocześnie  z  punktu  widzenia 

konstrukcji  sterownika  wymaga  zmian  w  budowie  wewnętrznej  urządzenia  związanych  z 

zasilaniem układu mikroprocesorowego/mikrokontrolera. 

Zamawiający  przez  uszczegółowienie  wymagania  w  sposób  niemający  uzasadnienia 

(można cel osiągnąć inaczej niż to sformułował 

zamawiający) uniemożliwia odwołującemu 

złożenia korzystnej oferty.  

Pozostawienie  postanowienia,  będzie  powodowało,  że  w  istocie 

zamawiający  odrzuci 

oferty,  w  których  sterownik  nie  będzie  realizował  tak  szczegółowego  wymagania, jakim  jest 

odcięcie wewnątrz urządzenia zasilania z jednego z elementów konstrukcyjnych, czyli układu 

mikroprocesorowego/mikrokontrolera.  

W związku z tym 

odwołujący wnosi o wykreślenie drugiego zdania w pkt 5.3.9 SIWZ i 

nadanie mu brzmienia: „

Sterownik musi umożliwiać zdalny i lokalny restart sterownika 

za pomocą Oprogramowania Zarządzającego EMS”.  

Odwołujący  podkreśla,  że  funkcja  „zimnego  restartu”  może  być  zrealizowana  przez 

zewnętrzne  odłączenie  zasilania  całego  sterownika  np.  z  wykorzystaniem  licznika 

S650

Oprócz  tego  metoda  podana  przez 

zamawiającego  wykonywana  zdalnie  nie  gwarantuje 

100% skuteczności.  

Ad  C.  Rozdział  II.  Opis  Przedmiotu  Zamówienia.  Cz.  I  dotycząca  sterownika  pkt  6.2.5 

oraz cz. II dotyczącą routera pkt 7.2.4  

Wymiary sterownika i routera  

Zamawiający  w  pkt  6.2.5  dla  sterownika  wymaga:  „Wymiary  obudowy  sterownika  nie 

mogą przekroczyć wymiarów 

170 mm x 145 mm x 100 mm (W x S x G)”. 


Natomiast  dla  routera  w 

pkt  7.2.4  zamawiający  wskazuje:  „Wymiary  routera  nie mogą 

być  większe  niż 

170  x  145  x  100  mm  (W  x  S  x  G),  patrząc  na  urządzenie  zawieszone  na 

poziomej  szynie  DIN.  Wymiar  G  dotyczy  obudowy  wraz  ze  złączami  umieszczonymi  na 

płycie czołowej”. 

W odpowiedzi  na 

pytanie  nr  105  zamawiający  stwierdza:  „Zamawiający  wyjaśnia,  że 

dopuszcza  zmianę  tylko  wymiaru  szerokości  w  przypadku  sterownika  i  routera,  pod 

warunkiem, że ich łączna szerokość nie może przekroczyć wartości 

290 mm”. 

W odpowiedzi 

nr 120 zamawiający wyjaśnia, że nie akceptuje urządzenia o wymiarach 

145 x 150 x 80 mm (W x S x G): „Zamawiający nie akceptuje propozycji wykonawcy”. 

Z  kolei  w 

odpowiedzi  nr  227  zamawiający  stwierdza,  że  „Zamawiający  informuje,  że 

wymiar 

G obejmuje urządzenie ze złączami, interfejsami oraz wieszakiem na szynę TH35. 

Zamawiający  informuje,  że  wymiar  zasilacza  buforowego  24Y  został  podany  w 

specyfikacji.  

Natomiast  w  przypadku  sterownika  i  routera  łączne  wymiary  nie  mogą  przekroczyć  

170 x 290 x 100 mm (W x 5 x G)”. 

Wobec  informacji,  które 

zamawiający  udzielił  w  zakresie  wymiarów  sterownika, 

postanowienie 

pkt 6.2.5 jest niepełne, a zamawiający  w odpowiedziach pośrednio zmienia 

podane wymiary, gdyż odpowiedzi na pytania w istocie prowadzą do ograniczenia rozmiarów 

samego sterownika na skutek wliczenia w wymiar 

G złączy oraz wieszaka na szynę TH35

Jednocześnie  w  odpowiedzi  na 

pytanie  nr  120  zamawiający  odrzucił  możliwość 

dostarczenia  sterownika  o  rozmiarach 

145  x  150  x  80  mm  (W  x  S  x  G),  mimo  że  w 

odpowiedzi na 

pytanie nr 227 dopuszcza łączny rozmiar sterownika i routera jako 170 x 290 

x 100 mm (W x S x G)

Wszystkie wymienione powyżej wymagania i odpowiedzi nie podają jednoznacznie jakie 

mają być wymiary sterownika i routera bądź obu urządzeń razem.  

W  związku  z  tym 

odwołujący  wnosi  o  dokonanie  zmiany  w  cz.  I  (dotyczącej 

sterownika)  pkt  6.2.5  oraz  w  cz.  II  (dotyczącej  routera)  pkt  7.2.4  SIWZ  polegającej  na 

zastąpieniu  obu  postanowień  jednolitym  postanowieniem  w  brzmieniu:  „

Wymiary 

sterownika i routera nie mogą być większe niż 200 x 290 x 200 mm (W x S x G), patrzą

na urządzenia zawieszone na poziomej szynie TH35. Wymiar G dotyczy obudowy wraz 

ze złączami umieszczonymi na płycie czołowej oraz wieszakami na szynę TH35”. 

Określenie  w 

SIWZ  wymiarów  urządzeń  jest  niejednoznaczne  (w  powiązaniu  z 

udzielonymi  odpowiedziami).  Podobnie  nieuzasadnione  jest  ograniczenie  rozmiaru 

G 

ponieważ  według  wiedzy  odwołującego  sterownik  i  router  będą  montowane  w  szafkach 

pomiarowych o szerokości 

245 mm

Ograniczenie  rozmiaru  tylko  do 

100  mm  wliczając  w  to  złączki  oraz  wieszak  jest  zbyt 

daleko  idącym  ograniczaniem.  Podobnie  dla  wymiaru 

W,  który  przed  odpowiedziami  na 


wyjaśnienia  był  podany  w 

SIWZ  jako  170  mm  dotyczył  tylko  samego  sterownika  musi  być 

powiększony o rozmiary złączy stąd żądanie 

odwołującego aby wynosił on 200 mm

Odwołujący  wskazuje,  że  ograniczenie  rozmiarów  urządzeń  do  przestrzeni  mniejszej 

niż  podana  w  nowej  treści 

pkt  6.2.5  i  7.2.4  jest  nieuzasadnione  i  uniemożliwia 

odwołującemu złożenie korzystnej oferty.  

Ad D. Maksymalny przekrój przewodów  

Zamawiający  odpowiadając  na  pytanie  nr  8  zmienił  postanowienie  cz.  I  (dotyczącej 

sterownika)  pkt  6.5.9  SIWZ,  który  po  dokonanej  zmianie  brzmi:  „Zaciski  sterownika 

przeznaczone  do  podłączenia  wejść  lub  wyjść  dwustanowych  powinny  umożliwiać 

dołączenie przewodu o przekroju w zakresie 

od 0,5 mm

 do 1,5 mm

W poprzedniej  wersji 

SIWZ  zamawiający  określił  wyżej  wymieniony  zakres  przekrojów 

jak

o 0,5 mm

 do 2,5 mm

Wprowadzona  zmiana ogranicza możliwość  zaoferowania urządzeń, które mają zaciski 

2,5 mm

 przy czym należy podkreślić, że można do nich podłączyć przewody 1,5 mm

Zaakceptowana przez 

zamawiającego argumentacja jednego z wykonawców – autora 

pytania  –  mówiąca  o  tym,  że  wymóg  zakresu  do  2,5  mm

  wymusza  stosowanie  droższych 

złączek  nie  powinna  być  brana  pod  uwagę  przy  zmianie  wymagań  technicznych. 

Zamawiający pośrednio założył, że urządzenie ze złączkami 1,5 mm

 będzie tańsze niż ze 

złączkami  2,5  mm

  co  w  praktyce  może  być  nieprawdziwe.  O  cenie  ostatecznie  zdecyduje 

cena całej oferty, a nie cena zastosowanych złączek. 

W  związku  z  tym 

odwołujący  żąda  przywrócenia  postanowienia,  w  którym  podany 

zakres przekrojów wynosi 

0,5 mm

 do 2,5 mm

Jest  to  tym  bardziej  uzasadnione,  że  można  do  nich  podłączyć  przewody  takie  jak 

zamawiający przewiduje obecnie czyli 1,5 mm

Ad E. Naruszenie zasady równego traktowania wykonawców 

Zgodnie  z 

art.  29  ust.  2  Pzp  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  w  sposób, 

który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

Art.  7  ust.  1  Pzp  stanowi  z  kolei,  że  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji i równe traktowanie 

wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i 

przejrzystości.  

Zamawiający dodał do SIWZ w rozdz. I m.in. pkt 6.21

Nierówne  traktowanie  wykonawców  polega  na  wprowadzeniu  do 

SIWZ  w  rozdz.  I  pkt 

6.21  lit.  d  SIWZ  (Lista  PT  dla  makiety)  listy  przypadków  testowych,  które  obejmują 

wykonanie testów z zastosowaniem systemu klasy 

SCADA – SINDIS i WindEX


Podkreślenia wymaga, że dostawcami i producentami powyższych są inni 

wykonawcy 

zakwalifikowani do udziału w postępowaniu.  

Dostawcą  i  producentem  systemu 

SINDIS  jest  Badawczo-Rozwojowa  Spółdzielnia 

Mikroprocesorowych Systemów Automatyki MIKRONIKA jako członek konsorcjum, natomiast 

dostawcą  sytemu  WindEX  jest  firma  Apator  Elkomtech  biorąca  samodzielnie  udział  w 

postępowaniu. Jednocześnie, w 

rozdz. I w dodanym (nie istniejącym w pierwotnej wersji 

SIWZ)  pkt  6.22  zamawiający  stwierdza,  że  w  przypadku  negatywnego  wykonania 

przypadku  testowego,  dotyczącego  sprawdzenia  spełniania  wymagań  technicznych 

zawartych  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia  oferta 

wykonawcy  zostanie  odrzucona  na 

podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp

W  obecnej  sytuacji  inni 

wykonawcy  mają  bezprawną  przewagę  nad  odwołującym

bowiem zmodyfikowane postanowienia 

SIWZ preferują konkretnych wykonawców

Znają oni bowiem systemy 

SCADA, bowiem to oni są dostawcami i producentami tych 

systemów.  Dzięki  temu  wiedzą  jak  zachowają  się  proponowane  przez  nich  urządzenia 

podczas  testów  akceptacyjnych  oraz  jak  należy  skonfigurować  urządzenia,  aby  w 

konkretnych okolicznościach osiągnęły najlepsze wyniki. 

Dlatego też sytuacja nie może zostać uznana za równą, bowiem część z 

wykonawców 

posiada niepodlegającą kwestionowaniu przewagę. 

Powstała ona właśnie przez dokonaną przez 

zamawiającego zmianę treści SIWZ

Działanie 

zamawiającego  może  doprowadzić  do  zaistnienia  niekorzystnych  skutków  – 

również  dla 

zamawiającego.  Może  się  okazać,  że  faktycznie  lepsze  oraz  bardziej 

odpowiadające  wymogom 

zamawiającego  urządzenia  teletechniczne  oferowane  przez 

odwołującego,  nie  zostaną  wybrane,  gdyż  niektórzy  z  wykonawców  będą  wiedzieli 

uprzednio, jak należy skonfigurować urządzenia  dla osiągnięcia maksymalnych rezultatów i 

najlepszych wyników testów. 

W celu  wyrównania  szans 

wykonawców,  dokonanie  stosownych  zmian  w  treści  SIWZ 

jest zatem niezbędne. 

Nadrzędną zasadą zamówień publicznych jest zasada wynikająca z 

art. 7 ust. 1 Pzp, z 

którą  zgodnie  obowiązkiem 

zamawiającego  jest  poszanowanie  uczciwej  konkurencji  oraz 

równe traktowanie 

wykonawców.  

Uzupełnieniem tego jest 

art. 29 ust. 2 Pzp, zgodnie z którym wykonawca może jedynie 

uprawdopodobnić utrudnienie uczciwej konkurencji. Nie musi on jej udowodnić. Odwołujący 

na  potwierdzenie  swoich  wywodów  wskazał  na  orzeczenia  KIO  –  KIO  2349/14,  KIO/KD 

29/16, KIO/KD 21/16 i KIO/KD 38/15, KIO 597/14, KIOO 1598/13.  

Odwołujący  przesłał  w  terminie  kopię  odwołania  zamawiającemu  16.09.2016  r.  (art. 

180 ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).  


Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 19.09.2016 

r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp). 

22.09.2016  r.  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  [1] 

Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  [pełnomocnik],  [2]  Orange 

Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  [3]  B-RSPMSA  Mikronika  z  siedzibą  w  Poznaniu 

złożyli  (1)  Prezesowi 

KIO,  z  kopiami  dla  (2)  zamawiającego  i  (3)  odwołującego,  pismo  o 

zgłoszeniu  przystąpienia  po  stronie 

zamawiającego  do  postępowania  toczącego  się  w 

wyniku wniesienia odwołania (

art. 185 ust. 2 Pzp).  

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy wnosząc 

o oddalenie odwołania (

art. 186 ust. 1 Pzp).  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  stron,  na  podstawie  dokumentacji 

postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy – 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:  

Izba stwierdziła, że odwołanie nie jest zasadne.  

W ocenie 

Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to 

jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  wystąpienia  możliwości 

poniesienia  szkody  przez 

odwołującego.  Art.  179  ust.  1  Pzp  brzmi  »Środki  ochrony 

prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a 

także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia 

oraz 

poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów 

niniejszej ustawy«.  

Izba  postanowiła  dopuścić,  jako  dowód,  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  przekazaną  przez 

zamawiającego,  potwierdzoną  za  zgodność  z 

oryginałem.  

Ponadto 

Izba oparła wyrok na:  

dowodach złożonych przez odwołującego:  

1)   (dowód  nr  1)  SIWZ  zamawiającego  ENEA  z  30  września  2015  r.  dotyczący 

rozmiarów szafek, w których będą montowane sterowniki z obecnego postępowania 


zamówieniowego  na  wykazanie,  że  zamawiający  dysponuje  szafkami  o głębokości 

G = 200 mm

2)   (dowód  nr  2)  zdjęcia  sterownika,  objęte  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  który  to 

sterownik może  być  zaoferowany  w  ofercie  wstępnej  na  wykazanie,  że  urządzenie 

mieści się w szafce o głębokości 

G 200 mm, ale przekracza G 100 mm żądanych w 

obecnej 

SIWZ;  

dowodzie złożonym przez zamawiającego:  

3)   (dowód nr 3) informację z 27.09.2016 r. o zmianie SIWZ.  

Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

(postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  informacje  zawarte  w 

ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.  

W ocenie 

Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp 

–  przez 

uniemożliwienie  złożenia  korzystnej  oferty  ze  względu  na  odstąpienie  od 

wymagania zastosowania protokołów TFTP/FTP – nie zasługuje na uwzględnienie.  

Zamawiający w pierwotnej specyfikacji wymagał w wielu postanowieniach specyfikacji 

ż

eby sterownik wykonywał swoją aktywność m.in. za pomocą 

»protokołów (SCP lub SFTP) 

oraz  TFTP/FTP«.  Jednak  zamawiający  zmienił  treść  specyfikacji  odstępując  od 

wymagania 

stosowania 

protokołów 

TFTP/FTP 

pozostawił 

jedynie 

obowiązek 

komunikowania  się  zamawianego  urządzenia  za  pośrednictwem  szyfrowanych  protokołów 

SCP lub SFTP.  

Izba  stwierdza,  że  odwołujący  nie  wykazał,  że  zmniejszenie  zakresu  wymagań 

dotyczących  przedmiotu  zamówienia  może  być  potraktowane  jako  utrudnienie  uczciwej 

konkurencji.  To  dzięki  zmniejszeniu  wymagań  większa  liczba 

wykonawców  będzie  mogła 

złożyć  oferty  o  treści  zgodnej  z  treścią  specyfikacji,  a  więc  większa  liczba  ofert  nie  będzie 

mogła  być  odrzucona  zgodnie  z 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  który  to  przepis  brzmi 

»Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli [...] jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3«.  

Zdaniem 

Izby na podkreślenie zasługuje, że nowa wersja specyfikacji nie dyskryminuje 

ofert,  które  zgodnie  z  uprzednimi  postanowieniami  wykazywały  korzystanie  z  obu  rodzajów 

komunikowania się szyfrowanego oraz nieszyfrowanego czyli 

»protokołów (SCP lub SFTP) 

oraz  TFTP/FTP«.  Ponadto  zamawiający  złożył  na  rozprawie  oświadczenie  do  protokołu 

»

Zamawiający  będzie  wymagać  co  najmniej  szyfrowania  transmisji  zgodnie  z  protokołami 

SCP  lub  SFTP,  a  jeżeli  jakiś  wykonawca  zaoferuje  również  funkcjonalność  innych 

protokołów nie będzie to powodem odrzucenia oferty, o ile będzie spełniać inne wymagania 

zamawiającego określone w SIWZ«, a sam odwołujący nie wykazał niczego innego.  


Ponadto, zgodnie z 

art. 192 ust. 2 Pzp, który brzmi »Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli 

stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na 

wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia« 

Izba  może  uwzględnić  odwołanie,  jeżeli 

stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy.  Izba  nie  stwierdziła  takiego  naruszenia  przepisów 

ustawy  ani 

odwołujący  nie  wykazał  takiego  naruszenia  przepisów  ustawy  przez 

zamawiającego, zwłaszcza naruszenia przepisów ustawy przez zliberalizowanie wymagań 

dotyczących przedmiotu zamówienia i dlatego 

Izba nie może uwzględnić zarzutu pierwszego 

uniemożliwienia złożenia korzystnej oferty.  

W ocenie 

Izby, zarzut drugi naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp – 

przez 

wprowadzenie  nowej  definicji  funkcji  „Zimnego  restartu”  sterownika  –  nie 

zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  zarzucił,  że  zamawiający  dopiero  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  3  z 

7.09.2015  r.  wyjaśnił,  że  pod  pojęciem  „Zimny  restart”  rozumie  sprzętowe  i  chwilowe 

odcięcie  zasilania  z  układu  mikroprocesorowego/mikrokontrolera.  Jednak  zdaniem 

odwołującego sposób realizacji sprzętowej zamówienia leży  w gestii wykonawcy. Tak też 

rozumie to 

zamawiający stwierdzając podczas rozprawy cyt. »Zamawiający dopuści sposób 

realizacji  sprzętowej  funkcjonalności 

zimnego  restartu  według  możliwości  własnych 

wykonawców  i  nie  musi  ten  zimny  restart  odbywać  się,  jak  rozumiał  to  początkowo 

Odwołujący. Może być spełniony innymi sprzętowymi rozwiązaniami wykonawcy z poziomi 

oprogramowanie 

EMS«. 

Odwołujący 

przystał 

na 

taką 

możliwość 

interpretacji 

kwestionowanego postanowienia cyt. »[…] chyba żeby wziąć pod uwagę obecne stanowisko 

Zamawiającego, które daje możliwość złożenia oferty przez odwołującego«.  

Izba  stwierdza,  że  zamawiający  nie  może  interpretować  postanowień  specyfikacji  w 

sposób  niekorzystny  dla 

wykonawcy,  dlatego  tłumaczenie  zamawiającego,  że 

zamawiający  dopuści  sposób  realizacji  sprzętowej  funkcjonalności  zimnego  restartu 

według  możliwości  własnych 

wykonawców  nie  jest  tylko  gołosłownym  stanowiskiem 

zamawiającego,  ale  zgodnie  z  utrwalonym  stanowiskiem  Izby  będzie  jedynym  możliwym 

tłumaczeniem m.in. tego postanowienia.  

W związku z tym zarzut 

drugi naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp 

podlega oddaleniu.  

W ocenie 

Izby, zarzut trzeci naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp – 

przez 

wymiary sterownika i routera – nie zasługuje na uwzględnienie.  

Wg 

odwołującego  zamawiający  zamówił  w  innym  postępowaniu  zamówieniowym 

szafki,  w  których  będą  montowane  sterowniki  z  obecnie  rozpoznawanego  postępowania. 

Odwołujący  złożył  dowód  –  specyfikację  dotyczącą  rozmiarów  szafek,  w  których  będą 


montowane  sterowniki  z  obecnego  postępowania,  wykazując,  że 

zamawiający  przewidział 

głębokość  szafek 

G  =  200  mm.  Tymczasem  w  odpowiedzi  na  pytanie  227  zamawiający 

żą

da rozmiaru 

G = 100 mm wraz ze złączami, interfejsami i wieszakiem. Ale odwołujący nie 

dowiódł, że takie szafki zostały zakupione przez 

zamawiającegoZamawiający oświadczył 

podczas rozprawy, że cyt. »wymiary w szafkach obecnie posiadanych przez 

zamawiającego 

mają  głębokość 

G  =  100  mm  i  takie  żądanie  w  SIWZ  zamawiający  musi  postawić  ze 

względu na swoje uwarunkowania i potrzeby«.  

Izba  stwierdza,  że  odwołujący  nie  wykazał,  że  zamawiający  ma  możliwość  umieścić 

zamawiane sterowniki w szafkach o głębokości 

G = 200 mm. Sama specyfikacja nie może 

być  na  to  dowodem,  gdyż  mimo  postanowień 

specyfikacji  –  nawet  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  –  możliwe  są  korekty  w  dostawie  przedmiotów  zamówienia.  Takie 

przypadki  mogą  wystąpić  np.  w  przypadku  zmian  w 

umowie  zgodnych  z  art.  144  Pzp  (o 

czym  wspomniał 

zamawiający),  zmian  specyfikacji  przed  upływem  terminu  zamówienia 

zgodnych  z 

art.  38  ust.  4  Pzp  czy  po  unieważnieniu  danego  postępowania  i  wszczęcia 

nowego postępowania ze zmienioną 

specyfikacją.   

Wobec  tego  zarzut 

trzeci  naruszenia  art.  29  ust.  2  w  związku  z  art.  7  ust.  1  Pzp  – 

przez 

wymiary sterownika i routera – nie może być uwzględniony. 

W ocenie 

Izby, zarzut czwarty naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp – 

przez 

zmniejszenie maksymalnej powierzchni przekroju przewodów na 0,5-1,5 zamiast 

pozostawienia powierzchni przekroju 0,5-2,5 mm

 – nie zasługuje na uwzględnienie.  

Na  początku  postępowania 

zamawiający  wymagał,  aby  cyt.  »Zaciski  sterownika 

przeznaczone  do  podłączenia  wejść  lub  wyjść  dwustanowych  powinny  umożliwiać 

dołączenie przewodu o przekroju w zakresie 

od 0,5 mm2 do 2,5 mm2«.  

Izba  stwierdza  za  zamawiającym,  że  zmiana  parametrów  na  »od  0,5  mm2  do  1,5 

mm2«  nie  ogranicza wykonawców  w  zaoferowaniu  podłączeń  umożliwiających  dołączenie 

przewodów o przekroju w  zakresie 

od 0,5 mm2 do 2,5 mm2 do przewodów o powierzchni 

przekroju 

od  0,5  mm2  do  1,5  mm2.  Inaczej  –  do  zacisku  umożliwiającego  dołączenie 

przewodu o powierzchni przekroju 

od 0,5 mm2 do 2,5 mm2 można będzie zawsze dołączyć 

przewód  o  powierzchni  przekroju 

od  0,5  mm2  do  1,5  mm2.  Zamawiający  oświadczył  na 

rozprawie  cyt.  »obecne  postanowienie  mówi  o  otworze,  do  którego 

zamawiający  zamierza 

włączyć przewód i ten przewód ma być 

od 0,5 do 1,5 mm

. Jeżeli otwór będzie większy, nie 

będzie to przeszkadzało w spełnieniu wymagania 

zamawiającego, dlatego złącze 2,5 mm

będzie  również  spełniało  wymagania 

zamawiającego«,  a  sam  odwołujący  stwierdził  cyt. 

»Jeżeli  takie  rozumienie  postanowień 

specyfikacji,  jak  obecnie  prezentuje  na  rozprawie 

zamawiający,  będzie  utrzymane  w  trakcie  dalszego  postępowania,  odwołujący  będzie 

usatysfakcjonowany«.  


Z tych względów zarzut 

czwarty naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp  

nie może zasługiwać na uwzględnienie.  

W ocenie 

Izby, zarzut piąty naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 Pzp – 

przez 

naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  –  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący wnosił o oddelegowanie przez zamawiającego pracownika, który będzie w 

trakcie  testowania  udzielał  na  bieżąco  odpowiedzi,  aby 

wykonawca  mógł  właściwe 

przeprowadzić  test,  mimo  że  nie  będzie  taki  oddelegowany  pracownik 

zamawiającego 

dokonywać żadnych zmian w systemie 

zamawiającego.  

Zamawiający oświadczył, że nie może dać wykonawcom takich indywidualnych wsparć 

w trakcie testów. Jednak nie znaczy to, że 

zamawiający nie udzieli wykonawcom wsparcia 

na zasadach ogólnych, czyli  że na zadane pytanie przez 

wykonawcę zamawiający udzieli 

oficjalnej odpowiedzi.  

Izba  stwierdza,  że  obowiązek  udzielenia  takiego  wsparcia,  o  jakie  wniósł  odwołujący 

nie  wynika  z  żadnego  przepisu,  a  więc 

Izba  nie  może  uwzględnić  zarzutu,  szczególnie  że 

zamawiający  zadeklarował,  że  będzie  udzielał  na  pytania  wykonawców  odpowiedzi  na 

równych, ogólnych zasadach.   

Dlatego w ocenie 

Izby zarzut piąty naruszenia art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 

Pzp nie może zostać uwzględniony.  

Ponadto  w  ocenie 

Izby,  zarzut  ustanowienia  zbyt  krótkiego  terminu  na  składanie  ofert 

wstępnych  został  sformułowany  w  trakcie  rozprawy  i  nie  był  wyartykułowany  w  odwołaniu. 

Dlatego 

Izba stwierdza, że zarzut ten nie może zostać rozpoznany, zgodnie z art. 192 ust. 7 

Pzp,  który  to  przepis  brzmi  »Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były 

zawarte w odwołaniu«.  

Zamawiający  –  podczas  prowadzenia  postępowania  –  nie  naruszył  wskazanych  przez 

odwołującego  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych.  

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego 

Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

Pzp,  czyli  stosownie  do  wyniku  postępowania  uznając  za  uzasadnione  koszty  związane  z 

dojazdem  na  wyznaczoną  rozprawę  (posiedzenie) 

Izby  w  kwocie  116,10  zł  (za  bilet 

kolejowy)  i  38  zł  (za  taksówkę)  zgodnie  z 

§  3  pkt  1  i  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa 


Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).  

Przewodniczący: 

………………………………