KIO 1672/16 WYROK dnia 22 września 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1672/16 

WYROK 

z dnia 22 września 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

 Przewodniczący:     

Ewa Sikorska 

Protokolant:             

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  22  września  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  września  2016  r.  przez 

wykonawcę 

ENVIROTECH  Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Poznaniu  

postępowaniu  prowadzonym  przez 

Samodzielny  Publiczny  Wojewódzki  Szpital 

Zespolony w Szczecinie 

przy  udziale  wykonawców: 

W.B.  i  H.B.,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  – 

Samodzielnemu  Publicznemu 

Wojewódzkiemu  Szpitalowi  Zespolonemu  w  Szczecinie    –  unieważnienie  czynności 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego 

ENVIROTECH  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Poznaniu  i  unieważnienie 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

2.          Kosztami  postępowania  obciąża

  Samodzielny  Publiczny  Wojewódzki  Szpital 

Zespolony w Szczecinie i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

ENVIROTECH  Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Poznaniu  tytułem 

wpisu od odwołania. 


2.2. zasądza od 

Samodzielnego  Publicznego  Wojewódzkiego  Szpitala  Zespolonego 

w Szczecinie na rzecz ENVIROTECH Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością 

w  Poznaniu  kwotę  11 100  zł  00  gr  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych), 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.),  na  niniejszy  wyrok,  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w 

Szczecinie. 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1672/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie – 

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę i modernizację 

głębinowego  ujęcia  wody  wraz  ze  stacją  uzdatniania  wody  i  hydrofornią  oraz  zewnętrznej 

instalacji  wodociągowej,  sieci  kanalizacyjnej,  sanitarnej  i  deszczowej  w  Samodzielnym 

Publicznym Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Szczecinie. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  roku,  poz.  2164  ze  zm.),  zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W  dniu  7  września  2016  roku  wykonawca  ENVIROTECH  Sp.  z  o.o.  w  Poznaniu 

(dalej:  odwołujący)  wniósł  odwołanie  od  czynności  podjętych  i  zaniechanych  przez 

zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu, postępowaniu polegających na: 

bezpodstawnym  odrzuceniu  oferty  odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt.  2 

ustawy P.z.p., 

zaniechaniu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez odwołującego, 

która  to  oferta  nie  podlegała  odrzuceniu  oraz  przedstawiała  najkorzystniejszy  bilans  ceny  i 

innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  podniósł,  że  jego  interes  prawny  i  faktyczny  we  wniesieniu  niniejszego 

odwołania związany jest z okolicznością faktyczną, iż złożył w przedmiotowym postępowaniu 

ważną  i  niepodlegającą  odrzuceniu  ofertę,  a  jednocześnie  oferta  ta,  przedstawiając 

najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, 

była  ofertą  najkorzystniejszą.  Cena  oferty  wynosiła  307.500,00  zł  brutto,  natomiast 

zaoferowany  termin  płatności  za  realizację  przedmiotu  zamówienia  (licząc  od  daty 

dostarczenia faktury) wynosił 21 dni. Tymczasem to oferta spółki FASADA s.c. W.B., H.B. z 

siedzibą  w  Szczecinie  uzyskała  największą  liczbę  punktów  (100  pkt.,  w  tym  93  pkt.  w 

kryterium  „cena"  oraz  7  pkt.  w  kryterium  „termin  płatności"),  przy  czym  oferta  ta  zawierała 

cenę  znacznie  wyższą  aniżeli  zaproponował  odwołujący  (429.270,00  zł  brutto).  Według 

odwołującego  -  przy  zastosowanych  przez  zamawiającego  kryteriach  oceny  ofert  (cena: 

93%,  termin  płatności  -  7%)  -  to  oferta  złożona  przez  odwołującego  winna  była  zostać 

wybrana jako najkorzystniejsza. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 


1)  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  P.z.p.,  poprzez  jego  wadliwe  zastosowanie,  skutkujące 

dokonaniem bezpodstawnego odrzucenia oferty odwołującego pomimo tego, iż oferta ta była 

w pełni zgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) i jako taka nie 

podlegała odrzuceniu, 

2) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy P.z.p., poprzez dokonanie wadliwego wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  -  FASADA  s.c.  W.B.,  H.B.,  z 

pominięciem  oferty  odwołującego,  która  nie  podlegała  odrzuceniu  i  przedstawiała 

najkorzystniejszy  bilans  ceny  i  innych  kryteriów  dotyczących  przedmiotu  zamówienia,  które 

to  pominięcie  stanowiło  naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz 

zachowania uczciwej konkurencji; 

W związku z odwołujący wniósł o: 

unieważnienie  czynności  zamawiającego,  polegającej  na  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty złożonej przez spółkę FASADA s.c. W.B. oraz H.B., 

nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny i badania ofert w celu wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  złożonej  przez  odwołującego  -  zgodnie  z 

przepisami prawa oraz specyfikacją istotnych warunków zamówienia, 

W  uzasadnieniu  odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  02.09.2016  roku  otrzymał 

zawiadomienie  o  wyniku  postępowania,  z  której  powziął  informację  o  podjętej  przez 

zamawiającego  czynności  związanej  z  wyborem  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

spółkę  FASADA  s.c.  W.B.,  H.B.,  z  siedzibą  w  Szczecinie.  Jednocześnie  z  zawiadomienia 

odwołujący dowiedział się o odrzuceniu jego oferty, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy 

P.z.p.  W  jego  ocenie.  rozstrzygnięcie  zamawiającego  okazuje  się  być  wadliwe  i  jako  takie 

podlega zaskarżeniu. 

Odwołujący  podniósł,  że  z  treści  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

wynika,  że  „Złożona  przez  Wykonawcę  oferta  wskazuje  w  formularzu  ofertowym  płatność 

przelewem  za  realizację  przedmiotu  zamówienia  w  terminie  21  dni  od  daty  prawidłowo 

sporządzonej  faktury,  po  uprzednim  końcowym  odbiorze  przedmiotu  zamówienia. 

Zamawiający  zgodnie  z  ogłoszeniem  o  zamówieniu  publicznym  oraz  specyfikacją  istotnych 

warunków zamówienia (rozdział XIII Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował 

przy  wyborze  oferty,  wraz  z  podaniem  znaczenia  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert), 

przyjął następujące kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej: cena - 93% i termin płatności 

- 7% wskazując, że maksymalny termin płatności to 60 dni, a minimalny termin to 30 dni. W 

związku  z  powyższym  Zamawiający  odrzuca  ofertę Wykonawcy  na  podstawie  art.  89  ust  1 


pkt. 2 ustawy Pzp, ponieważ jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia”. 

Odwołujący  podniósł,  że  iż  w  treści  s.i.w.z.  w  żadnym  miejscu  zamawiający  nie 

sprecyzował  on  ograniczenia  co  do  minimalnego  terminu  płatności.  Na  stronie  11  s.i.w.z. 

(rozdział  XIII)  wskazane  jest  jedynie,  iż  „maksymalny  termin  płatności  -  60  dni,  minimalny 

termin dostawy - 30 dni". 

W  ocenie  odwołującego,  w  błędzie  pozostaje  zatem  zamawiający,  twierdząc,  iż 

sformułował  w  treści  SIWZ  jednoznaczny  wymóg  co  do  minimalnego  terminu  płatności. 

Oznacza  to,  że  wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu  -  w  świetle  zapisów  s.i.w.z.  - 

dysponowali  pełną  swobodą  w  zakresie  wskazywania  minimalnego  terminu  płatności. 

Jedynym  faktycznym  ograniczeniem  była  pełna  świadomość,  iż  najwyżej  punktowane  będą 

oferty  zawierające  najdłuższy  termin  płatności  za  realizację  przedmiotu  zamówienia. 

Niewątpliwie jednak nie doszło do niezgodności oferty złożonej przez odwołującego z treścią 

s.i.w.z., co stanowiło podstawę odrzucenia tejże oferty z przedmiotowego postępowania.  

Odwołujący  podniósł,  że  –  nawet  jeżeli  w  przedmiotowym  postępowaniu  doszło  do 

omyłki  ze  strony  zamawiającego,  który  być  może  zamiast  wprowadzenia  minimalnego 

terminu dostawy zamierzał wprowadzić ograniczenie co do minimalnego terminu płatności za 

realizację  zamówienia  -  nie  ulega  wątpliwości,  iż  tego  nie  uczynił  i  taka  omyłka  nie  może 

skutkować  żadnymi  negatywnymi  konsekwencjami  wobec  wykonawców  biorących  udział  w 

postępowaniu. W świetle ugruntowanego stanowiska w orzecznictwie - wszelkie nieścisłości i 

niejasności s.i.w.z. należy interpretować na korzyść wykonawców. Takie stanowisko wyraziła 

Krajowa Izba Odwoławcza m.in. w następujących wyrokach: z dnia 29 sierpnia 2008 r., sygn. 

akt: KIO/UZP 844/08, w wyroku z 17 grudnia 2007 r., sygn. akt: KIO/UZP 1404/07, czy też w 

wyroku  z  dnia  11  września  2014  r.  (sygn.  akt:  KIO  1786/14).  W  ocenie  odwołującego 

zamawiający  naruszył  przepis  art.  7  ust.  1  ustawy  P.z.p.,    statuującego  zasadę 

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców,  jak  również  art.  7 

ust. 3 ustawy P.z.p. w brzmieniu: „Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu 

zgodnie z przepisami ustawy”. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  21  września  2016  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania. 

Zamawiający podniósł, że pod wzorem  obrazującym  sposób przyznania  punktów w 

kryterium „termin  płatności" znalazła się dodatkowa uwaga:   „maksymalny termin płatności - 

60 dni, minimalny termin dostawy-30 dni." 


W      ocenie    Zamawiającego,      nie      ma      wątpliwości,  że  poza  ceną  zamawiający 

zastosował,  jako  drugie kryterium  z  wagą  7%  -  termin  płatności,  wyznaczając  jednocześnie 

granice,  w  których    mogą,    składając  oferty,    poruszać  się  Wykonawcy  -  te  granice  to 

maksymalnie 60 i minimalnie 30 dni. 

Zamawiający przyznał, że w uwadze umieszczonej pod wzorem wskazującym sposób 

przyznania  punktów  za  kryterium  „termin  płatności"  użyto  omyłkowo  sformułowania 

„minimalny  termin  dostawy  -  30  dni",  ale  w  oparciu  o  analizę  całości  zapisów  dotyczących 

kryteriów, zarówno zawartych w ogłoszeniu jak i s.i.w.z., w ocenie zamawiającego oczywiste 

jest, że mamy do czynienia z omyłką i, że wskazane zostały przez niego granice dotyczące 

zarówno minimalnej jak i maksymalnej ilości dni, w zakresie kryterium „termin płatności". 

Nie  sposób,  w  ocenie  zamawiającego,  przyjąć,  że  skoro  w  ogłoszeniu  oraz 

przywołanych  wyżej  zapisach  s.i.w.z.,  opisujących  całościowo  sposób  oceny  oferty  przy 

pomocy kryterium „termin płatności", zamawiający określił maksymalny dopuszczalny termin, 

natomiast  nie  określił,  minimalnego  dopuszczalnego  terminu,  z  powodu  użycia  omyłkowo 

sformułowania  „minimalny  termin  dostawy  -  30  dni".  Dostawa  nie  mu  tu  bowiem  żadnego 

logicznego  uzasadnienia  ani  zastosowania,  stąd  jest  oczywiste,  że  chodziło  o  termin 

płatności  ,  nie  dostawy.  Tym  samym,  w  niniejszym  postępowaniu,  na  potrzeby  oceny 

kryterium  „termin  płatności"  zostały  przez  zamawiającego  określone  granice  wskazujące 

zarówno minimalny jak i maksymalny termin płatności, w tej sytuacji nie można poddać oferty 

odwołującego badaniu przy pomocy kryteriów oceny ofert, jako że wskazana w treści oferty 

ilość  21  dni,  nie  mieściła  się  w  tych  granicach,  tym  samym,  zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy P.z.p. ofertę odwołującego należało odrzucić jako sprzeczną z siwz. 

W ocenie zamawiającego niedopuszczalne jest dokonanie ponownej oceny i badania 

ofert  w  celu  dokonanie  wyboru  jego  oferty.  Realizując  to  żądanie  zamawiający  musiałby 

ofertę  z  21-dniowym  terminem  płatności,  poddać  ocenie  przy  pomocy  kryterium  „termin 

płatności"  tak  jak  to  uczynił  z  ofertą  przystępującego,  który  zaproponował  termin  płatności 

dłuższy,  jednak  mieszczący  się  w  wyznaczonych  granicach,  rozumiejąc  opis  kryterium 

zgodnie  z  intencją  zamawiającego.  Postępowanie  takie  byłoby  nieprawidłowe,  naruszałby 

bowiem  w  ocenie  zamawiającego  wyrażoną  w  art.  7  ustawy  P.z.p.  zasadę  równego 

traktowania  i  uczciwej  konkurencji,  poprzez  uprzywilejowanie  jednego  z  wykonawców  -  w 

tym przypadku odwołującego. Niezależnie od powyższego, w ocenie zamawiającego, nie jest 

możliwe  również  poddanie  oferty  odwołującego  ocenie  i  przyznanie  mu  np.  „0"  pkt.  za 

kryterium  „termin  płatności",  ponieważ  s.i.w.z.  nie  zawiera  żadnych  dodatkowych  zapisów 

dotyczących  sposobu  postępowania,  w  przypadku  gdy  wykonawcy  zaproponują  termin 


krótszy niż minimalny, np. zapisów, z których wynikałoby, że otrzymają w takim przypadku „ 

0" punktów. 

W  ocenie  zamawiającego,  odwołujący  świadomie,  nie  zaś  omyłkowo,  wskazał  taki 

termin  w  ofercie.  Wyklucza  to  zatem  ewentualne  rozważenie  uznania  tego  terminu  jako 

omyki  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p.,  i  poprawienia  go  przez 

zamawiającego,  niezależnie  od  tego,  że  odwołujący  nie  domaga  się  nakazania  takiego 

działania zamawiającemu. 

Przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  wniósł  o 

oddalenie  odwołania.  Wskazał,  że  odwołujący  rozumie  „minimalny  termin  dostawy"  czysto 

literalnie i w oderwaniu od pozostałych zapisów s.i.w.z., a w szczególności rozdziału XIII ust. 

1  s.i.w.z..  Inaczej  mówiąc,  odwołujący  stara  się  wyłożyć  zwrot  „minimalny  termin  dostawy", 

tak  jakby  nie  funkcjonował  on  w  ramach  s.i.w.z.  stworzonej  na  potrzeby  przeprowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  konkretnego  zamówienia  publicznego  (które  wszakże  nie  jest 

zamówieniem  dotyczącym  dostaw).  Co  więcej,  odwołujący  interpretuje  zwrot  „minimalny 

termin dostawy", tak jakby nie był on częścią rozdziału XIII ust. 1 s.i.w.z., którego funkcja, a 

w  konsekwencji  kompleksowa  treść  powinna  być  jednoznaczna  i  nie  ulegać  wątpliwości. 

Powyższy zabieg interpretacyjny jest oczywiście tylko wstępem do całkowitego wykluczenia 

zwrotu „minimalny termin dostawy" przy interpretacji treści rozdziału XIII ust. 1 s.i.w.z.. 

Ponadto  przystępujący  stwierdził,  że  odwołujący  interpretuje  rozdział  XIII  ust.  1 

s.i.w.z.,  pomijając  fragment  interpretowanego  tekstu.  Inaczej  mówiąc,  odwołujący 

przeprowadza  wykładnię  rozdziału  XIII  ust.  1  s.i.w.z.  tak,  jakby  nie  było  w  nim  mowy  o 

„minimalnym  terminie  dostawy".  Takie  stanowisko  odwołującego  lekceważy  fakt,  że  cały 

rozdział XIII ust. 1 s.i.w.z. posiada określoną funkcję, a każdy z jego elementów jest istotny z 

punktu widzenia celu, który to postanowienie s.i.w.z. ma spełniać. 

W  ocenie  przystępującego,  efektem  przedstawionych  powyżej  wadliwych  technik 

interpretacyjnych,  sprowadzających  się  do  wybiórczej  interpretacji  s.i.w.z.,  jest  całkowicie 

nieracjonalna wykładnia rozdziału XIII ust. 1 SIWZ. 

Przystępujący  podniósł,  że  wprawdzie  w  rozdziale  XIII  ust.  1  s.i.w.z.  mowa  jest  o 

minimalnym  terminie  „dostawy",  nie  ulega  jednak  wątpliwości,  że  pojęcie  „dostawy"  użyte 

zostało w tym miejscu w efekcie pomyłki o oczywistym charakterze. Odwołujący - zarzucając 

zamawiającemu naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców 

- celowo przemilcza kontekst treściowy, w jakim użyto zwrotu „minimalny termin „dostawy", a 

w  szczególności  fakt,  że  rozdział  XIII  ust.  1  s.i.w.z.  określa  „sposób  przyznania  punktów  w 

kryterium  termin  płatności".  Co  więcej,  w  treści  tego  fragmentu  s.i.w.z.  pojęcie  „terminu 


płatności"  występuje  aż  czterokrotnie,  a  o  „dostawie"  w  innych  zapisach  s.i.w.z.  nie  ma  w 

ogóle mowy, co zresztą zrozumiałe w świetle przedmiotu zamówienia, 

W ocenie odwołującego, trafne jest w tym stanie rzeczy stanowisko zamawiającego, 

zgodnie  z  którym  zapisy  s.i.w.z.  wprowadzają  wymóg  określenia  w  ofercie  minimalnego 

termin  płatności  nie  krótszego  jak  30  dni.  Za  przedstawionym  w  tym  miejscu  sposobem 

rozumienia  zapisu  „minimalny  termin  dostawy  -  30  dni"  przemawia  przede  wszystkim 

usytuowanie tego sformułowania w strukturze s.i.w.z., a to w ust. 1 rozdziału XIII, na wstępie 

którego  wyraźnie  jest  przecież  mowa,  iż  traktuje  on  o  terminie  płatności.  Jeżeli  intencją 

zamawiającego byłoby kierowanie się przy  wyborze oferty kryterium terminu dostawy (co  w 

postępowaniu  dotyczącym  usług  byłoby  niezrozumiałe),  wówczas  z  pewnością  okoliczność 

ta zostałaby odnotowana w innych jeszcze zapisach s.i.w.z. 

W  konsekwencji  zaproponowana  przez  odwołującego  wykładnia  (zgodnie  z  którą, 

wykonawcy  dysponowali  pełną  swobodą  w  zakresie  wskazywania  minimalnego  terminu 

płatności,  zaś  ich  jedynym  ograniczeniem  była  świadomość,  iż  najwyżej  punktowane  będą 

oferty  zawierające  najdłuższy  termin  płatności)  jest  zwyczajnie  irracjonalna  i  jako  taka  nie 

zasługuje  na  akceptację.  Przystępujący  wskazał,  że  s.i.w.z.  jest  dokumentem  kierowanym 

nie  do  przeciętnego  odbiorcy,  lecz  do  odbiorcy,  od  którego  można  wymagać  odpowiednio 

wyższego poziomu wiedzy i doświadczenia z zakresu prawa zamówień publicznych. Jest to 

istotne o tyle, że prawidłowe rozumienie rozdziału XIII ust. 1 s.i.w.z. w zakresie minimalnego 

terminu  płatności  nie  powinno  nastręczać  żadnych  trudności  osobie  posiadającej  choćby 

elementarne  doświadczenie  życiowe  oraz  umiejętność  czytania  ze  zrozumieniem.  Nie 

sposób  jest  więc  bronić  stanowiska  o  jakichkolwiek  niejasnościach  w  treści  s.i.w.z.,  taki 

przypadek  zaistniałby  bowiem  wyłącznie  wtedy,  gdyby  nie  można  było  wymagać  od 

wykonawców, by treść s.i.w.z. zrozumieli zgodnie z intencją jej autora. W niniejszej sprawie 

intencja  ta  była  tymczasem  aż  nadto  czytelna,  tym  bardziej  dla  osób  posiadających 

doświadczenie zawodowe i wiedzę o stosowanych przez zamawiających opisach kryteriów i 

sposobu oceny ofert. Wiedzą taką i doświadczeniem odwołujący niewątpliwie dysponuje. 

Przystępujący  stwierdził,  że  odwołujący  nietrafnie  powołuje  się  również  na  zasady 

równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. Wbrew temu, co twierdzi odwołujący, zasady te wskazują, że przy 

interpretowaniu  s.i.w.z.  należy  co  do  zasady  stosować  literalną  wykładnię  jej  treści 

(wykładnia  obiektywna),  co  nie  oznacza  jednak  wcale,  iż  bez  znaczenia  w  procesie 

interpretacji  pozostają  zamiar  i  cel  zamawiającego  (wykładnia  subiektywna).  Wobec  tego 

przy  wykładni znaczenia postanowień s.i.w.z. należy - co oczywiste - kierować się zwykłym 

znaczeniem  słów,  wyrażeń  i  zwrotów  przy  użyciu  reguł  gramatycznych,  znaczeniowych  i 


logicznych.  Niezależnie  jednak  od  rezultatów  interpretacji  językowej,  s.i.w.z.  należy  zawsze 

poddać  jeszcze  jednej  fazie  wykładni,  o  której  odwołujący  zdaje  się  zapominać. 

Nieodłącznym  i  koniecznym  etapem  egzegezy  tekstów  prawnych  jest  bowiem  także 

wykładnia  celowościowa.  W  przypadku  s.i.w.z.  interpretacja  ta  musi  być  związana  z 

przedmiotem  zamówienia  i  do  niego  proporcjonalna,  a  przede  wszystkim  zgodna  z 

intencjami  zamawiającego,  wynikającymi  wprost  z  całokształtu  materiałów  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  (tak  m.in.:  wyrok  KIO  z  dnia  12  stycznia  2015  r.,  sygn.  akt  KIO 

Przystępujący podniósł, że odwołujący nie skorzystał z prawa przewidzianego w art. 

38 ust. 1 ustawy P.z.p. i nie zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści 

rozdziału XIII ust. 1 s.i.w.z. 

Przystępujący  stwierdził  też,  iż  w  rozpoznawanej  sytuacji  brak  jest  możliwości 

zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 1 ani art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. Zaznaczył, że prawo 

do poprawienia treści oferty ograniczone jest jedynie do omyłek a nie celowych działań. Już 

sama  treść  odwołania  wskazuje  tymczasem,  iż  odwołujący  określił  termin  płatności  w  pełni 

intencjonalnie, wychodząc z założenia, że s.i.w.z. nie określa minimalnego terminu płatności. 

Określenie terminu płatności na 21 dni nie może być również omyłką pisarską w rozumieniu 

art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy P.z.p. Omyłki tego rodzaju wynikiem przeoczenia lub innej wady 

procesu  myślowo-redakcyjnego,  nigdy  zaś  uchybienia  merytorycznego  (tak:  wyrok  KIO  z 

dnia  30.09.2014  r.,  KIO  1891/14).  Oczywista  omyłka  pisarska  ma  ponadto  tę  cechę,  iż  jest 

„oczywista", a co za tym idzie zamawiający jest w stanie zastąpić określone sformułowanie z 

oferty innym „oczywistym" sformułowaniem. Możliwości takiej zamawiający w przedmiotowej 

sprawie nie miał, musiałby bowiem poprawić wskazany w ofercie termin płatności na jeden z 

trzydziestu  jeden  dopuszczanych  przez  s.i.w.z.  terminów  (od  30  do  60  dni),  z  których 

przecież każdy jest równie „oczywisty". Określenie terminu płatności na 21 dni nie było także 

inną  omyłką,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Zgodnie  z  utrwalonym 

orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  oceniając  „istotność"  wprowadzanej  zmiany  do 

oferty należy wziąć pod uwagę wartość (wielkość) zmienianego elementu oferty w stosunku 

do całej jej treści. Zatem, jeśli ewentualna zmiana treści oferty miałaby dotyczyć kluczowego 

dla całego postępowania elementu, który z istoty rzeczy podlega odrębnej ocenie (zgodnie z 

rozdziałem  Xlii  s.i.w.z.),  nie  można  wówczas  niezgodności  takiej  zakwalifikować  jako 

nieistotnej,  nie  powodującej  zmiany  w  treści  oferty.  Dlatego  uznać  należy,  że  minimalny 

termin  płatności  stanowi  istotny  element  treści  oferty  składanej  w  przedmiotowym 

postępowaniu (por. wyrok KIO z dnia 19.102009 roku sygn. KIO UZP 1320/09). 


Przystępujący  stwierdził,  że  oferta  odwołującego  jest  niezgodna  z  treścią  rozdziału 

XIII  ust.  1  SIWZ,  co  pociągnęło  za  sobą  konieczność  jej  odrzucenia.  Zamawiający  nie  miał 

przy  tym  możliwości  dokonania  interpretacji  oferty  na  korzyść  jej  zgodności  ze  s.i.w.z.  z 

dwóch niezależnych od siebie względów. Po pierwsze, odwołujący zaakceptował wprawdzie 

treść projektu umowy (zob. pkt 9 oferty), w projekcie tym nie określono jednak minimalnego 

terminu  płatności  (zob. §  5  ust.  13).  Po  drugie, w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  odwoławczej 

słusznie  wskazuje  się,  że  nie  można  dać  pierwszeństwa  ogólnej  deklaracji  wykonawcy 

ubiegającego  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (jak  w  pkt.  9  oferty),  wobec 

jednoznacznej  i  odmiennej  treści  oferty  złożonej  w  postępowaniu  (tak:  wyrok  KIO  z  dnia 

19.10.2009 r., KIO/UZP 1320/09). 

Izba ustaliła, co następuje: 

W  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  sekcja  IV  :  procedura  pkt  IV.2.1)  Kryteria  oceny 

ofert,  zamawiający  wskazał,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu  kryteriami  będzie  cena  z 

wagą - 93, oraz termin płatności z wagą - 7. 

Kryteria te zostały odzwierciedlone również w s.i.w.z. w rozdziale XIII zatytułowanym - 

„Opis  kryteriów,  którymi  Zamawiający  będzie  się  kierował  przy  wyborze  oferty,  wraz  z 

podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert". 

W  s.i.w.z.  kryteria  te  zostały  określone  następująco  :  cena  -  93  %  oraz  termin 

płatności - 7%. 

Dodatkowo  wskazano  przy  pomocy  wzorów,  sposób  przyznania  punktów  w  obu 

kryteriach. W przypadku kryterium „termin płatności" wskazano w liczniku : termin płatności w 

ofercie  ocenianej  a  w  mianowniku:  najdłuższy  termin  płatności,  wartości  te  następnie  miały 

być przemnożone przez 7. 

Pod  wzorem    obrazującym    sposób  przyznania    punktów  w  kryterium  „termin  

płatności" znalazła się dodatkowa uwaga:   „maksymalny termin płatności - 60 dni, minimalny 

termin dostawy-30 dni." 

Złożona  przez  odwołującego  oferta  wskazuje  w  formularzu  ofertowym  płatność 

przelewem  za  realizację  przedmiotu  zamówienia  w  terminie  21  dni  od  daty  prawidłowo 

sporządzonej faktury, po uprzednim końcowym odbiorze przedmiotu zamówienia. 

W  dniu  2  września  2016  roku  zamawiający  poinformował  odwołującego  o  wyborze 

jako  najkorzystniejszej  oferty  przystępującego.  Jednocześnie  zamawiający  poinformował 

odwołującego o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p. 


Zamawiający wskazał, co następuje: 

„Złożona  przez  Wykonawcę  oferta  wskazuje  w  formularzu  ofertowym  płatność 

przelewem  za  realizację  przedmiotu  zamówienia  w  terminie  21  dni  od  daty  prawidłowo 

sporządzonej  faktury,  po  uprzednim  końcowym  odbiorze  przedmiotu  zamówienia. 

Zamawiający  zgodnie  z  ogłoszeniem  o  zamówieniu  publicznym  oraz  specyfikacją  istotnych 

warunków zamówienia (rozdział XIII Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował 

przy  wyborze  oferty,  wraz  z  podaniem  znaczenia  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert), 

przyjął następujące kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej: cena - 93% i termin płatności 

- 7% wskazując, że maksymalny termin płatności to 60 dni, a minimalny termin to 30 dni. W 

związku  z  powyższym  Zamawiający  odrzuca  ofertę Wykonawcy  na  podstawie  art.  89  ust  1 

pkt. 2 ustawy Pzp, ponieważ jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia”. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest zasadne. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Zastosowanie  dyspozycji  art.  89  ust.  1  pkt  2  P.z.p.  jako  podstawy  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  znajduje  szerokie 

omówienie  w  doktrynie,  jak  też  orzecznictwie  sądów  okręgowych  i  Izby.  Reasumując 

opisywane tam interpretacje normy wynikającej z ww. przepisu wskazać należy, iż rzeczona 

niezgodność treści oferty z s.i.w.z. ma mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny (ze względu 

na  zastrzeżenie  obowiązku  poprawienia  oferty  wynikające  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy 

P.z.p.);  dotyczyć  powinna  sfery  niezgodności  zobowiązania  zamawianego  w  s.i.w.z.  oraz 

zobowiązania  oferowanego  w  ofercie,  tudzież  polegać  może  na  sporządzeniu  i 

przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  s.i.w.z.  (z  zaznaczeniem,  iż 

chodzi  tu  o  wymagania  s.i.w.z.  dotyczące  sposobu  wyrażenia,  opisania  i  potwierdzenia 

zobowiązania/świadczenia  ofertowego,  a  więc  wymagania,  co  do  treści  oferty,  a  nie 

wymagania  co  do  jej  formy  również  tradycyjnie  zamieszczane  w  s.i.w.z.);  a  także  możliwe 

być  winno  wskazanie  i  wykazanie  na  czym  konkretnie  niezgodność  ta  polega  –  co  i  w  jaki 

sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi 

fragmentami czy normami s.i.w.z. 

Ogólnie  wskazać  tu  należy,  podzielając  w  tym  zakresie  stanowisko  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wyrażone  w  uzasadnieniu  wyroku  z  dnia  28  maja  2010  r.,  sygn.  akt  KIO 

868/10, iż specyfikacja istotnych warunków zamówienia, od momentu jej udostępnienia, jest 


wiążąca  dla  zamawiającego  –  jest  on  obowiązany  do  przestrzegania  warunków  w  niej 

umieszczonych. Jak wskazuje art. 70

 § 3 Kodeksu cywilnego, jest to zobowiązanie, zgodnie 

z  którym  organizator od chwili  udostępnienia  warunków,  a  oferent  od  chwili  złożenia  oferty, 

zgodnie  z  ogłoszeniem  aukcji  albo  przetargu  są  obowiązani  postępować  zgodnie  z 

postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu. Z uwagi na to, że obok 

ogłoszenia,  zamawiający  konkretyzuje  warunki  przetargu  zarówno  odnośnie  zamówienia 

(umowy), jak i prowadzenia postępowania w specyfikacji, to s.i.w.z. należy uznać za warunki 

przetargu  w  rozumieniu  K.c.  Udostępnienie  s.i.w.z.  jest  zatem  czynnością  prawną 

powodującą  powstanie  zobowiązania  po  stronie zamawiającego, który jest  związany  swoim 

oświadczeniem  woli  co  do  warunków  prowadzenia  postępowania  i  kształtu  zobowiązania 

wykonawcy wymienionych w s.i.w.z. Zaznaczyć przy tym należy, iż co do zasady, dla oparcia 

i  wyprowadzenia  konsekwencji  prawnych  z  norm  s.i.w.z.,  jej  postanowienia  winny  być 

sformułowane  w  sposób  precyzyjny  i  jasny.  Precyzyjne  i  jasne  formułowanie  warunków 

przetargu,  a  następnie  ich  literalne  i  ścisłe  egzekwowanie  jest  jedną  z  podstawowych 

gwarancji,  czy  wręcz  warunkiem  sine  qua  non,  realizacji  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowania wykonawców. 

Z  powyższego  wynika,  że  czynność  odrzucenia  oferty  z  powodu  niezgodności  jej 

treści  z  treścią  s.i.w.z.  jest  możliwa  jedynie  wówczas,  gdy  –  po  pierwsze  –  istnieje  jasne  i 

oczywiste  postanowienie  s.i.w.z.  i  –  po  drugie  –  treść  oferty  jest  z  tym  postanowieniem 

niezgodna. W przedmiotowej sprawie z taką sytuacją nie mamy do czynienia. Zamawiający 

odrzucił ofertę odwołującego z powodu rzekomej niezgodności nie z treścią s.i.w.z., ale z jej 

domniemanym  brzmieniem.  Zarówno  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  jak  i  w  oświadczeniu 

złożonym  podczas  rozprawy,  zamawiający  przyznał,  że  w  treści  specyfikacji  popełnił  błąd, 

określając  minimalny  termin  dostawy,  zamiast  płatności.  Zarówno  on,  jak  i  przystępujący, 

podnosili  wszakże,  że  odwołujący  winien  ustalić  prawidłowe  brzmienie  specyfikacji  na 

podstawie kontekstu oraz wykładni logicznej treści specyfikacji. 

Z  powyższym  stanowiskiem  nie  sposób  się  zgodzić.  To  na  zamawiającym,  jako 

profesjonalnym  uczestniku  obrotu,  ciąży  obowiązek  prawidłowego  i  precyzyjnego 

sporządzenia  dokumentacji  postępowania,  w  tym  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Konsekwencje  niewłaściwego  przygotowania  specyfikacji  nie  mogą  obciążać 

wykonawcy, który się do nich dostosował. Zamawiający natomiast, na etapie oceny ofert, nie 

jest  uprawniony  do  zmiany  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  czy 

nadawania  jej  zapisom  innego  znaczenia  niż  wynikająca  z  ich  oczywistego  brzmienia. 

Postanowienia  specyfikacji  są  dla  niego  wiążące  i  wyłącznie  na  ich  podstawie  może  on 

oceniać  treść  złożonych  ofert.  Możliwość  zmiany  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  jest  określona  przepisami  art.  36  ust.  4  i  następne  ustawy  Pzp  i  może  mieć 

miejsce wyłącznie przed upływem terminu składania ofert. 


Stwierdzić  zatem  należy,  że  zamawiający  ocenił  ofertę  odwołującego  niezgodnie  z 

zasadami,  które  sam  określił  w  s.i.w.z.,  przez  co  naruszył  zarówno  art.  91  ust.  1  ustawy 

P.z.p.,  jak  i  określone  w  art.  7  ust.  1  zasady  prowadzenia  postępowania  z  zapewnieniem 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Zgodnie  z  ugruntowanym  stanowiskiem  wyrażanym  wielokrotnie  w  orzecznictwie 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów  powszechnych  (zob.  np.  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  24  października  2014  roku,  sygn.  akt:  KIO  2076/14),  wszelkie 

wątpliwości  interpretacyjne  postanowień  specyfikacji  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść 

wykonawcy.  Skład  Izby  orzekający  w  niniejszej  sprawie  popiera  to  stanowisko  i  się  z  nim 

identyfikuje. Podkreślić należy, że wykonawcy, działając w zaufaniu do racjonalności działań 

zamawiającego,  kalkulują  ofertę  i  konstruują  jej  treść  na  podstawie  zasad  wyrażonych  w 

s.i.w.z.  Nie  mniej  istotny  jest  fakt,  że  złożenie  oferty  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  rodzi  lub  może  rodzić  poważne  skutki  w  sferze  stosunków 

cywilnoprawnych wykonawcy. Należy zatem założyć, że jego oferta jest wynikiem głębokich 

analiz i konsekwencją istotnych decyzji prawnych i biznesowych. Przyjęcie, że zamawiający 

może  zmienić  treść  specyfikacji  powołując  się  na  błąd  lub  omyłkę,  godziłoby  w 

bezpieczeństwo  obrotu  oraz  prowadziłoby  do  niebezpiecznej  i  niepożądanej  praktyki 

pozwalającej na zmiany specyfikacji z naruszeniem zasad określonych art. 36 ust. 4 ustawy 

Pzp.  Stanowisko  to  jest  o  tyle  istotne,  że  wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego, nie mają obowiązku badać zasadności ani racjonalności 

działań  zamawiającego  przy  konstruowaniu  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia. 

W ocenie Izby brak jest również podstaw do przyjęcia, że zamawiający jest uprawniony 

do  poprawienia  oczywistej  omyłki  pisarskiej  lub  rachunkowej  w  s.i.w.z.,  stosując  per 

analogiam  zasady  przewidziane  dla  poprawiania  takich  omyłek  w  złożonych  ofertach.  Izba 

stoi  na  stanowisku,  iż,  gdyby  ustawodawca  dopuścił  możliwość  poprawiania  oczywistych 

omyłek  w  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  zawarłby  taką  regulację  w 

ustawie  P.z.p.  Podkreślić  należy,  że  czynność  poprawienia  omyłki  w  ofercie  jest 

uregulowana  przepisem  art.  87  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  natomiast  nie  ma  w  ustawie  P.z.p. 

analogicznego przepisu dotyczącego specyfikacji.   

Popełniony  przez  zamawiającego  błąd  w  opisie  jednego  z  kryteriów  oceny  ofert 

powoduje  jednakże,  iż  złożone  w  postępowaniu  oferty  nie  są  względem  siebie 

porównywalne. Podkreślić należy, że poddany analizie nieprawidłowy zapis specyfikacji mógł 

prowadzić do co najmniej dwóch interpretacji – wykonawcy mogli bądź uznać, że wymóg w 

zakresie 21 dni dotyczy minimalnego okresu płatności, bądź też – tak jak to zrobił odwołujący 


–  mogli  stwierdzić,  że  zapis  ten,  jako  dotyczący  innego  rodzaju  zamówienia,  w  ogóle  nie 

obowiązuje.  Ocena  ofert  sporządzonych  w  oparciu  o  odmienne  interpretacje  postanowień 

specyfikacji w zakresie kryterium oceny ofert jest zatem niemożliwa. 

Tym  samym  stwierdzić  należy,  że  przedmiotowe  postępowanie  obarczone  jest 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą,  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Dlatego  też  Izba  nakazała  zamawiającemu 

unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 93 ust. 

1 pkt 7 ustawy P.z.p. 

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak na wstępie. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  P.z.p., 

stosownie  do  wyniku  sprawy  oraz  zgodnie  z  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238).