WYROK
z dnia 9 września 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Agata Dziuban
po rozpoznaniu na rozprawie
7 września 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 25 sierpnia 2016 r.
przez wykonawcę:
Bomar Service sp. z o.o. z siedzibą Mysłowicach
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wykonanie rozpoznania
i oczyszczania
saperskiego
terenu
w Nadleśnictwie
Jawor
(nr
postępowania
ZG.270.26.2016)
prowadzonym przez zamawiającego:
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
– Nadleśnictwo Jawor
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża odwołującego – Bomar Service sp. z o.o. z siedzibą
Mysłowicach i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego
–
Bomar Service sp. z o.o. z siedzibą Mysłowicach tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od odwołującego – Bomar Service sp. z o.o. z siedzibą Mysłowicach
na rzecz
zamawiającego – Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe – Nadleśnictwa Jawor kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów strony w postaci wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Legnicy.
Przewodniczący: ………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe – Nadleśnictwo
Jawor – prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
usługi pn. Wykonanie rozpoznania i oczyszczania saperskiego terenu w Nadleśnictwie Jawor
(nr postępowania ZG.270.26.2016).
Ogłoszenie tym o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 2016/S_080-142526 z 23 kwietnia 2016 r., w tym samym dniu Zamawiający
zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej
stronie internetowej {http://bip.lasy.gov.pl}, na której udostępnił również specyfikację
istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
16 sierpnia 2016 r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną Odwołującego –
Bomar Service sp. z o.o. z siedzibą Mysłowicach
{dalej również: „Bomar”} – o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 3
pzp i uznaniu jego oferty za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 pzp, a także o
unieważnieniu prowadzonego postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp, gdyż cena
najkorzystniejszej oferty, złożonej przez Biuro Obsługi Inwestycji E. O.-M. z Wrocławia,
przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
a Zamawiający nie może jej zwiększyć.
25 sierpnia 2016 r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (datowane na 24 sierpnia 2016 r.) od powyższych czynności
Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 3 – przez wykluczenie Odwołującego
z postępowania pomimo braku wystąpienia ustawowych przesłanek.
2. Art. 89 ust. 1 pkt 5 – przez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo braku podstaw
prawnych i faktycznych dla dokonania tej czynności.
3. Art. 93 ust. 1 pkt 4 – przez unieważnienie postępowania pomimo braku do tego podstaw.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz odrzucenia jego oferty.
2. Unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
3. Ponownego badania i oceny ofert oraz uznania, że Odwołujący wykazał spełnianie
warunków udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia oraz nie złożył nieprawdziwych informacji mających lub
mogących mieć wpływ na wynik postępowania, a także dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący sprecyzował zarzuty w szczególności podając następujące okoliczności
faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.
W pierwszej kolejności zrelacjonowano następujące okoliczności dotyczące
przebiegu postępowania.
Zgodnie ze specyfikacją (rozdział VIII pkt 1.3) od wykonawców wymagano
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia w szczególności 40 osobami
pełniącymi funkcję pracownika fizycznego sapera, prowadzącymi prace z zakresu
oczyszczania terenu z materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
posiadającymi co najmniej roczne doświadczenie w wykonywaniu oczyszczenia saperskiego
terenów leśnych oraz odpowiednie kwalifikacje. Za tereny leśne Zamawiający uznał
wszystkie grunty stanowiące własność Skarbu Państwa zarządzane przez Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe oraz grunty innych własności stanowiące las
w rozumieniu zapisów art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach.
W związku z wpłynięciem do Zamawiającego wniosków o wyjaśnienie treści SIWZ,
Zamawiający 16 maja 2016 roku udzielił odpowiedzi na zapytanie nr 3 i znajdujące się tam
pytanie nr 2 o to, jakich dokumentów Zamawiający wymaga od wykonawcy w celu
potwierdzenia spełnienia wymogu co najmniej rocznego doświadczenia w wykonywaniu
oczyszczenia saperskiego terenów leśnych.
Zamawiający wyjaśnił: W świetle obowiązujących przepisów Zamawiający nie może
żą
dać na potwierdzenie spełniania warunku w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia żadnych innych dokumentów. Zamawiający uzna warunek za
spełniony, jeżeli wykazany przez Wykonawcę w Załączniku nr 7 do SIWZ łączny okres
zatrudnienia każdej z osób (wskazanych jako pełniące funkcję Pracownika fizycznego –
sapera) przy oczyszczaniu saperskim terenów leśnych, będzie równy lub większy niż 365 dni
(w przypadku osób, dla których wymagane jest roczne doświadczenie), a w przypadku osób,
dla których wymagano dłuższego doświadczenia – wielokrotność tego okresu.
6 czerwca 2016 r. Odwołujący złożył ofertę wraz z wypełnionym załącznikiem nr 7 do
SIWZ w postaci wykazu osób, wskazując jako saperów pracowników fizycznych wykaz 51
osób {w odwołaniu zamieszczono tabelę 1 zawierającą imiona i nazwiska tych osób}.
22 czerwca 2016 roku Zamawiający, który powziął wątpliwość co do faktu
rzeczywistego dysponowania przez Bomar osobami wskazanymi w wykazie osób, wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających
fakt dysponowania tymi osobami.
W odpowiedzi z 27 czerwca 2016 r. Odwołujący przedstawił zobowiązania 49 osób
osobami {w odwołaniu zamieszczono tabelę 2 zawierającą imiona i nazwiska tych osób},
potwierdzając podstawę dysponowania tymi osobami. Lista tych osób różniła się w
niewielkim stopniu w stosunku do wykazu załączonego do oferty.
Pismem z 30 czerwca 2016 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia
wykazu osób w związku z poprzednio przedstawionymi wyjaśnieniami i dokumentami.
Pismem z 4 lipca Odwołujący przedstawił Zamawiającemu wykaz osób obejmujący
wszystkich pracowników fizycznych saperów, których zobowiązania przedstawił w ramach
wyjaśnień z 27 czerwca 2016 r.
Zamawiający pismem z 12 lipca 2016 r. ponownie wezwał Odwołującego do
udzielenia wyjaśnień dotyczących uzupełnionego wykazu osób. Zamawiający ponownie
powziął wątpliwość, czy Odwołujący spełnia wymagania w zakresie dysponowania
potencjałem osobowym, gdyż w kolumnie wykazu dotyczącej doświadczenia w zakresie
wykonywania oczyszczenia saperskiego terenów leśnych wskazano dla osób z poz. 1, 2, 6,
17, 19, 25, 48, 53 okres 06-2015 do 06-2016. Ponadto w odniesieniu do większości osób,
które miały rozpocząć nabywanie doświadczenia w zakresie oczyszczania saperskiego
terenów leśnych wcześniej, również wskazano zakończenie na 06-2016. Zdaniem
Zamawiającego w czerwcu 2016 nie były realizowane żadne prace dotyczące oczyszczania
saperskiego na terenach leśnych w żadnym z nadleśnictw.
W piśmie z 15 lipca 2016 r. Odwołujący w szczególności wyjaśnił, że informacje
dotyczące doświadczenia w wykonywaniu prac saperskich na terenach leśnych i okres
wykonywania tych prac, pochodzą bezpośrednio od osób zgłoszonych do pełnienia funkcji
saperskich, którzy takie informacje podali w swoich kwestionariuszach osobowych. Według
wiedzy Odwołującego wszystkie wskazane przez niego osoby były zatrudnione przy
oczyszczaniu terenów leśnych ponad rok, jednak część z osób wskazała zapewne okres, w
którym prace świadczyła całkowicie samodzielnie, bądź też niewłaściwie zrozumiała zapisy
SIWZ w tym zakresie i chciała wskazać, że wykonywała te prace w ostatnim roku.
Odwołujący podkreślił, że nawet w sytuacji zakwestionowania przez Zamawiającego
spełnienia warunku rocznego doświadczenia w wykonywaniu oczyszczenia saperskiego
terenów leśnych przez osoby, u których wskazano okres od 06-2015 do 06-2016, nadal
spełnia on warunek dysponowania 40 osobami pełniącymi funkcję sapera.
16 sierpnia 2016 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o wykluczeniu go z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp, gdyż uznał,
ż
e nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu oraz złożenie nieprawdziwych
informacji. Zamawiający uznał, że Bomar wykazał spełnianie warunku dotyczącego
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia jedynie w zakresie
dysponowania 37 osobami pełniącymi funkcję pracownika fizycznego, podczas gdy
wymagane było dysponowanie 40 osobami. Zamawiający zarzucił ponadto, że Odwołujący
w złożonym wykazie osób zamieścił informacje nieprawdziwe, których treść mogła mieć
wpływ na wynik postępowania. Zdaniem Zamawiającego w odniesieniu do części osób
wskazanych w wykazie osób z żadnego dokumentu nie wynikają informacje pozwalające na
jednoznaczną ocenę spełniania przez saperów wszystkich warunków określonych w SIWZ.
W drugiej kolejności Odwołujący odniósł się do zarzutu niewykazania spełniania
warunku udziału w postępowaniu.
Odwołujący stwierdził, że ze złożonych Zamawiającemu dokumentów (uzupełnionego
wykazu osób, zobowiązań oraz kwestionariuszy osobowych) wynika, że wykazał
dysponowanie 49 pracownikami fizycznymi saperami posiadającymi roczne doświadczenie
w wykonywaniu oczyszczenia saperskiego terenów leśnych.
Odnośnie interpretacji warunku określonego w specyfikacji, który był następnie
przedmiotem wyjaśnień Zamawiającego, Odwołujący zaznaczył, że już w wyjaśnieniach
złożonych Zamawiającemu wskazał, że okres zatrudnienia nie jest równoznaczny
ś
wiadczeniu przez cały ten czas fizycznej pracy, co jego zdaniem potwierdził sam
Zamawiający w odpowiedzi na pytanie. Fakt, że we wskazanych przez Odwołującego
terminach nie toczyły się w nadleśnictwach prace polegające na oczyszczaniu, nie
przesądza o tym, że saperzy nie mogli pozostawać w tym czasie w stosunku zatrudnienia
przez podmioty, które świadczyły usługi uprzednio, chociażby tylko do wykonywania
zobowiązań z tytułu rękojmi, lub podmioty zajmujące się oczyszczaniem terenów leśnych
poza nadzorem Lasów Państwowych.
Odwołujący
wskazał,
ż
e
przygotowując
ofertę,
rozesłał
do
potencjalnie
zainteresowanych osób w zobowiązania i kwestionariusze osobowe dotyczące potwierdzenia
chęci podjęcia współpracy w ramach zamówienia publicznego i pełnienia funkcji pracownika
fizycznego, prosząc m.in. o wypełnienie w kwestionariuszu pola dotyczącego ilości miesięcy
doświadczenia w zakresie oczyszczania saperskiego terenów leśnych. W przypadku
nieotrzymania wypełnionego kwestionariusza, telefonicznie ustalał z danym saperem, jakie
posiada on doświadczenie w oczyszczaniu terenów leśnych. Na podstawie tych informacji
przedstawiono wraz z ofertą wykaz 51 saperów.
Odwołujący dodał, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego przedstawił
posiadane przez siebie zobowiązania i kwestionariusze, potwierdzające dysponowanie
osobami oraz posiadane przez saperów doświadczenie. Z uwagi na niedosłanie oświadczeń
przez kilka osób, zdecydował się zrezygnować z wskazywania ich jako potencjalnych
pracowników fizycznych. Jednocześnie w tym czasie otrzymał deklaracje od kolejnych osób,
które chciały wziąć udział w wykonaniu zamówienia. Na tej podstawie w ramach
uzupełnienia przedstawiono aktualny wykaz osób.
Odwołujący wskazał również, że na początku saperzy nie wskazywali dokładnych dat,
w jakich świadczyli usługi, potwierdzili jedynie jakie posiadają doświadczenie. Na tej
podstawie Odwołujący się określił okresy w których saperzy nabyli doświadczenie
w przedstawionym wykazie, przyjmując najbezpieczniejsze jego zdaniem założenie, że
okresy te uległy zakończeniu w chwili składnia ofert. Dopiero gdy Zamawiający
zakwestionował doświadczenie saperów, Odwołujący pozyskał dokładne i szczegółowe
informacje, potwierdzające daty, w których osoby realizowały prace polegające na
oczyszczaniu terenów leśnych.
Odwołujący zaznaczył, że w SIWZ nie wymagano od wykonawców dysponowania
pisemnymi oświadczeniami pracowników o chęci podjęcia współpracy z wykonawcą na dzień
składania ofert ani przedstawienia dokumentów potwierdzających posiadane przez te osoby
doświadczenie. Odwołujący zadbał jednak o zgromadzenie takich zobowiązań, a finalnie
wykazał dysponowanie 49 saperami, z których wszyscy przedstawili kwestionariusze
potwierdzające posiadanie co najmniej rocznego doświadczenia w oczyszczaniu terenów
leśnych.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że dokonując oceny spełniania warunku
udziału w postępowaniu powinien uwzględnić dane wynikających z uzupełnionego wykazu,
zobowiązań oraz kwestionariuszy osobowych, czego nie uczynił, wbrew temu, co napisał w
uzasadnieniu zawiadomienia o wykluczeniu.
Odwołujący podniósł, że z dokumentów tych wynika, co następuje:
Spośród 9 saperów, których okres doświadczenia został w uzupełnionym wykazie
osób wskazany jako 06-2015 do 06-2016, w pozycji kwestionariusza dotyczącej
doświadczenia w oczyszczaniu terenów leśnych:
– 5 określiło posiadane doświadczenie na przekraczające 12 miesięcy;
– 4 podało „tak” (Odwołujący dodał, że jak wynikało z ustaleń z saperami, w taki sposób
oświadczyli oni, iż posiadają wymagane doświadczenie przekraczające okres 1 roku).
Zdaniem Odwołującego wykazał zatem na podstawie przedłożonych dokumentów, że tych 9
saperów posiada wymagane przez Zamawiającego doświadczenie.
Osoba z poz. 43 wykazu w kwestionariuszu oraz w wykazie osób (pozycja 43)
omyłkowo wskazała okres posiadanego przez siebie doświadczenia, wpisując daty 10.2015-
06.2016, zamiast 10.2014-06.2016. Odwołujący podał, że w piśmie z 22 lipca 2016 roku
sprostował powyższą omyłkę pisarską.
Osoby z poz. 23 i 44 kwestionariusza dotyczącej doświadczenia w oczyszczaniu
terenów leśnych również podali „tak”. Jak wynika z wykazu osób oraz z ustaleń z saperami,
ich doświadczenie wynosiło 2 lata. Według Odwołującego saperzy wpisując w rubryce
kwestionariusza dotyczącej doświadczenia słowo „tak” chcieli potwierdzić, że posiadają
wymagane doświadczenie, przekraczające 1 rok.
Jednocześnie 5 z zakwestionowanych 9 saperów, tj. B.J., C.Ł., G.M., K.D., M.J.,
złożyło oświadczenia, w których wpisali daty i prace, jakie realizowali (oświadczenia
załączone do odwołania).
W trzeciej kolejności Odwołujący odniósł się do zarzutu złożenia nieprawdziwych
informacji, które miały lub mogły mieć wpływ na jego wynik {przy czym część poniższej
argumentacji w odwołaniu została zamieszczona przy poprzednim zarzucie}.
Odnośnie stwierdzenia przez Zamawiającego nieprawdziwych informacji na tej
podstawie, że w 2016 r. nie były prowadzone prace w zakresie saperskiego oczyszczania
terenów leśnych, Odwołujący powołał się na zaprezentowaną powyżej wykładnię warunku.
Ponadto Odwołujący wskazał, że Zamawiający sam w informacji o wykluczeniu
podał, że w marcu, kwietniu oraz maju 2016 były realizowane prace w nadleśnictwach.
Dodatkowo Odwołujący się podniósł, że:
– w lutym w Nadleśnictwie w Bolesławcu były prowadzone prace naprawcze w zakresie
oczyszczania terenów leśnych z przedmiotów wybuchowych, w związku z realizacją
zobowiązań wynikających z gwarancji należytego wykonania umowy, a wcześniej w styczniu
prowadzona była w tym Nadleśnictwie rekontrola;
– w lutym prowadzone były prace na terenie Nadleśnictwa Złotoryja,
– prace naprawcze były wykonywane w 2016 r. także w Nadleśnictwie Chocianów.
Odwołujący wywiódł z powyższego, że nie jest zatem prawdą jakoby w żadnym
z nadleśnictw nie były wykonywane prace polegające na oczyszczaniu terenów leśnych
w 2016 r., a saperzy, wobec których wskazany został okres doświadczenia 06-2015 do
06-2016 nie mogli nabywać doświadczenia przy pracach w 2016 r.
Odwołujący podniósł, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się,
ż
e przy wykluczeniu wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp:
– Konieczne jest stwierdzenie, że wykonawca złożył nieprawdziwe informacje, co stanowiło
poważne wprowadzenie w błąd zamawiającego, gdyż informacje te miały wpływ lub mogły
mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Konieczne jest także ustalenie
i wykazanie, że wykonawca działał z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu
wprowadzenia zamawiającego w błąd lub nastąpiło to w wyniku jego niedbalstwa (tak KIO
1731/15 oraz KIO 974/15).
– Dowód zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3
pzp spoczywa na tym, kto ze swojego twierdzenia w tym przedmiocie wywodzi skutek
prawny, domagając się wykluczenia wykonawcy z postępowania. Fakt nieprawdziwości
podanych przez wykonawcę informacji należy wykazać i udowodnić (tak KIO 526/15).
Odwołujący zarzucił, że Zamawiający nie wykazał żadnej z tych przesłanek.
Odwołujący podniósł, że nie przedstawił nieprawdziwych informacji, działał z należytą
starannością, a ewentualne zakwestionowanie doświadczenia saperów lub podania
informacji w wykazie osób w tym przedmiocie nie miałoby wpływu na wynik postępowania,
gdyż dysponował wymaganymi 40 osobami na to stanowisko.
Według Odwołującego nie sposób przypisać mu winy ani niedbalstwa
w podejmowanych przez niego działaniach czy chęci wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
Zachowanie polegające na pozyskaniu dodatkowych dokumentów, niewymaganych
przez zapisy SIWZ, świadczy o ostrożności i rozwadze Odwołującego.
Odwołujący podkreślił także, że w chwili składania oferty posiadał informacje o tym,
ż
e wszystkie wskazane przez niego osoby były zatrudnione przy oczyszczaniu terenów
leśnych ponad rok. Informacje te uzyskał od saperów wskazanych w uzupełnionym wykazie,
posiadając jako podstawę dokumenty w postaci kwestionariuszy osobowych.
Według Odwołującego nie był zobowiązany, a wręcz nie był w stanie zbadać, czy
informacje podane w kwestionariuszach osobowych były prawdziwe. Każdy z saperów złożył
oświadczenie w tym zakresie i były to jedyne działania, jakie mógł podjąć Odwołujący w celu
wykazania faktu dysponowania osobami posiadającymi wymagane przez Zamawiającego
doświadczenie. Zwłaszcza w kontekście, że Zamawiający w odpowiedzi na pytanie do SIWZ
o to, jakich dokumentów wymaga od wykonawcy dla wykazania dysponowania osobami
posiadającymi doświadczenie, uznał, że w świetle obowiązujących przepisów Zamawiający
nie może żądać na potwierdzenie spełniania warunku w zakresie dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia żadnych innych dokumentów.
Dla Odwołującego się doświadczenie wykazywane w 2016 r. było jak najbardziej
realne, gdyż wedle jego wiedzy prace oczyszczania terenów leśnych były wykonywane
w tym roku. Jednocześnie Odwołujący się nie miał żadnej możliwości weryfikacji złożonych
oświadczeń w zakresie doświadczenia, stuprocentowa weryfikacja mogłaby zostać
przeprowadzona wyłącznie poprzez zażądanie wglądu do rachunku bankowego tych osób
celem potwierdzenia od kogo, kiedy i za jaki okres otrzymywali wynagrodzenie, co w realiach
gospodarczych jest niedorzecznością. Odwołujący miał pełne przekonanie, że osoby
wskazane w wykazie, potwierdzając iż posiadają wymagane zapisami SIWZ doświadczenie,
oświadczały prawdę gdyż były one znane jako osoby stale współpracujące z podmiotami
wykonującymi zamówienia oczyszczania saperskiego terenów leśnych. Stąd Odwołujący
polegał wyłącznie na oświadczeniach osób, które wskazał w wykazie.
7 września 20156 r. na posiedzeniu Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w której wniósł o jego oddalenie, uzasadniając swoje stanowisko.
W szczególności Zamawiający wskazał, że dla dochowania należytej staranności,
pomimo oczywistej sprzeczności pomiędzy wykazem osób a ustalonym stanem faktycznym
odnośnie doświadczenia osób wskazanych w uzupełnionym wykazie na stanowisko
pracownika fizycznego sapera, dla potrzeb oceny spełniania warunku wziął pod uwagę
zarówno treść wykazu osób, jak i udzielonych wyjaśnień oraz załączonych do nich
zobowiązań i ankiet saperów, przyjmując następujące zasady.
Uwzględniono wszystkie dokumenty, z których wynikały jednoznaczne informacje na
temat doświadczenia oraz dostępności zasobu kadrowego, biorąc pod uwagę wszelkie
przedstawionych przez Odwołującego informacji, które mogły mieć wpływ na pozytywną
ocenę spełniania warunku, nawet jeżeli nie wynikały z wykazu osób lub były sprzeczne
z wykazem osób:
– uwzględniono zobowiązania osób bez daty – jeżeli osoba była wskazana w pierwotnym
wykazie;
– pozytywnie zweryfikowano osoby, jeśli w zobowiązaniu sapera zawarto informację
na temat doświadczenia w lasach np. 3-letniego, nawet jeżeli w wykazie wskazano okres
prac nierealny;
– w przypadku zobowiązań podpisanych po upływie terminu składania ofert nie można było
uznać za wiarygodne, że wykonawca w dacie składania ofert daną osobą dysponował,
chyba, że byli wskazani w pierwotnym wykazie;
– nie uwzględniono informacji wynikających ze zobowiązań, gdzie w załączonej ankiecie
dotyczącej danych osobowych w wierszu „Doświadczenie w Polsce przy pracach w lesie
(w miesiącach)” nie został wskazany okres pracy (chyba że wiarygodny okres doświadczenia
wynikał z wykazu);
– w powyższym przypadku nie uwzględniono również osób, które miały zakończyć prace w
czerwcu 2016 r., nawet jeżeli w wykazie po pominięciu tego roku pozostawał okres dłuższy
niż rok, gdyż nie było podstaw do domniemywania, kiedy prace zostały zakończone, skoro
data końcowa nie była prawdziwa.
26 sierpnia 2016 r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną kopię odwołania
drugiemu wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu.
29 sierpnia 2016 r. wpłynęło do Prezesa Izby w formie pisemnej zgłoszenie przez
Biuro Obsługi Inwestycji E. O.-M. z Wrocławia {dalej również: „BOI”} zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępujący oświadczył, że ma interes prawny w uzyskaniu rozstrzygnięcia
odwołania na korzyść Zamawiającego, który uznał ofertę BOI za najkorzystniejszą, gdyż
ewentualne uwzględnienie odwołania może doprowadzić do zmiany decyzji Zamawiającego.
Izba uwzględniała jako zasadną opozycję zgłoszoną przez Odwołującego, który
wskazał na fakt unieważnienia postępowania na postawie art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp, gdyż cena
oferty BOI ponad dwukrotnie przekraczała kwotę, którą Zamawiający przeznaczył na
realizację zamówienia, a Zamawiający nie mógł jej zwiększyć. Odwołujący trafnie zauważył,
ż
e rozstrzygnięcie korzystne dla Zamawiającego prowadzi do utrzymaniu stanu nieważności
postępowania, co nie jest korzystne dla Przystępującego.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających, Izba nie stwierdziła aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie którejkolwiek z przesłanek określonych w art.
189 ust. 2 pzp. Nie zgłoszono odmiennych wniosków
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, Izba przeprowadziła rozprawę, podczas której Strony podtrzymały swoje
dotychczasowe stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron, uwzględniając zgromadzony materiał
dowodowy, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja
do wniesienia odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. W ocenie
Izby Odwołujący legitymuje się interesem w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia,
w którym złożył ofertę, która według kryteriów oceny oferty byłaby najkorzystniejsza, gdyby
nie został wykluczony. Jednocześnie czynność ta, od której Odwołujący się odwołał naraża
go na szkodę polegającą na nieuzyskaniu odpłatnego zamówienia publicznego, na co
mógłby w przeciwnym razie liczyć,
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla rozstrzygnięcia zarzutów odwołania:
O udzielenie przedmiotowego zamówienia mogli ubiegać się wykonawcy, którzy
spełniali w szczególności warunek dotyczący dysponowania czterdziestoma osobami
pełniącymi funkcję pracownika fizycznego sapera, prowadzącymi prace z zakresu
oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych, w tym ich niszczenia przy użyciu
materiałów wybuchowych przy użyciu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku
cywilnego,
posiadającymi
w
szczególności
co
najmniej
roczne
doświadczenie
w wykonywaniu oczyszczania saperskiego terenów leśnych (zdefiniowanych, jak to
zrelacjonowano powyżej w odwołaniu) {por. pkt 1.3.1 z rozdziału VIII s.i.w.z.}.
Na potwierdzenie spełniania warunku w powyższym zakresie od wykonawców, poza
oświadczeniem o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, wymagano złożenia wykazu
osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności wraz z
informacjami na temat ich doświadczenia niezbędnego do wykonania zamówienia, według
wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do s.i.w.z. {por. pkt 2.2 rozdziału IX s.i.w.z.}
Izba stwierdziła, że Zamawiający w ramach wyjaśnień treści s.i.w.z. nie zmienił
wymagania, aby osoby zgłaszane do pełnienia funkcji pracownika fizycznego sapera,
prowadzącego prace z zakresu oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych, w tym ich
niszczenia przy użyciu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
posiadały co najmniej roczne doświadczenie w wykonywaniu oczyszczania saperskiego
terenów leśnych.
Wyjaśnienia zostały udzielone, gdyż wykonawca zwrócił się o wskazanie jakich
dokumentów Zamawiający wymaga od wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania wymogu
posiadania rocznego doświadczenia w wykonywaniu oczyszczania saperskiego.
Zamawiający w odpowiedzi wskazał w szczególności na dokument opisany
w rozdziale IX pkt 2.2 specyfikacji, czyli wykaz osób, które będą uczestniczyć
w wykonywaniu zamówienia, o których mowa w warunku opisanym w rozdziale VIII ppkt
1.3.1-1.3.3 wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia
i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych
przez nie czynności, oraz informacją o podstawie dysponowania tymi osobami wg wzoru
stanowiącego załącznik nr 7 do s.i.w.z.
Zamawiający wyjaśnił, że:
– informacje niezbędne dla oceny spełniania tego warunku należy umieścić w tym wykazie,
dodając, że w świetle obowiązujących przepisów nie może żądać na potwierdzenie
spełniania warunku dotyczącego dysponowania osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia żadnych innych dokumentów;
– uzna warunek za spełniony, jeżeli wykazany w wypełnionym wykazie łączny okres
zatrudnienia każdej z osób wskazanej do pełnienia funkcji pracownika fizycznego sapera
przy oczyszczaniu saperskim terenów leśnych, będzie równy lub większy niż 365 dni.
Ponadto Zamawiający poinformował, że w celu doprecyzowania zmienia treść
Załącznika nr 7 do SIWZ. Przy czym w pierwotnej zamieszczonej w załączniku nr 7 tabeli nr1
dotyczącej osób pełniących funkcję kierownika prac saperskich oraz pracowników fizycznych
saperów (warunki z rozdziału VIII ppkt 1.3.1 i 1.3.2 SIWZ) opis 4 kolumny wskazywał, że jest
przeznaczona na wpisanie doświadczenia w zakresie nadzoru nad prowadzeniem prac
z zakresu oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych. Po dokonanej zmianie w tabeli
nr 1 dodano dwie kolumny, w tym kolumnę 6 przeznaczoną zgodnie z jej opisem na
potwierdzenie posiadania wymaganego doświadczenia przez pracowników fizycznych
saperów w zakresie wykonywania oczyszczania saperskiego terenów leśnych (rozdział VIII
ppkt 1.3.1 SIWZ) w systemie od mm-rrrr do mm-rrrrr.
Reasumując, pytanie wykonawcy wywołane było zatem brakiem w pierwotnie
przygotowanym wzorze wykazu miejsca na wykazanie doświadczenia saperów, a nie
wątpliwością co do rozumienia warunku. Zamawiający w udzielonych wyjaśnieniach
potwierdził i sprecyzował, jak należy potwierdzić spełnianie warunku w odniesieniu
do wymaganego okresu doświadczenia przy wykonywaniu oczyszczania saperskiego
na terenach leśnych.
W wezwaniu z 22 czerwca 2016 r. Zamawiający w trybie art. 26 ust. 4 pzp wezwał
Bomar do złożenia wyjaśnień w odniesieniu do wykazu osób, wskazując, że w związku
z licznymi wnioskami osób wskazanych w wykazie o udzielenie informacji, czy i jakie ich
dane osobowe w nim widnieją, powziął wątpliwość co do rzeczywistego dysponowania przez
Bomar tymi osobami. Zamawiający zwrócił się w szczególności o udzielenie wyjaśnień
i przedstawienie dokumentów potwierdzających fakt dysponowania osobami wskazami
w wykazie.
W piśmie z 27 czerwca 2016 r. Bomar wskazał, że załącza dokumenty
potwierdzające fakt dysponowania osobami wskazanych w wykazie w postaci ich pisemnych
zobowiązań. Wyjaśnił, że przed złożeniem oferty podjął działania mające na celu ustalenie
wykazu osób, które podejmą się współpracy, a po uzyskaniu potwierdzenia ze strony tych
osób, przedstawił im wzór zobowiązania, które miały podpisać. Zaznaczył, że choć nie
wszystkie osoby, które początkowo zadeklarowały chęć współpracy, podpisały zobowiązania,
spełnia wymagania określone w s.i.w.z.
Do wyjaśnień załączono podpisane przez poszczególne osoby dokumenty
zobowiązań do współpracy do końca 2016 r. z Bomar, które odnośnie informacji na temat
doświadczenia ode do „Ankiety dotycząca danych osobowych”, która zawierała rubrykę
opisaną Doświadczenie w Polce przy pracach w lesie (w miesiącach).
Pismem z 30 czerwca 2016 r. Zamawiający wezwał w trybie art. 26 ust. 3 pzp do
uzupełnienia m.in. wykazu osób, gdyż stwierdził, że złożone 27 czerwca 2016 r. wyjaśnienia
oraz załączone do nich dokumenty wskazują, że Bomar będzie dysponował zespołem
o odmiennym składzie osobowym niż wskazany w wykazie złożonym wraz z ofertą.
Pismem z 4 lipca 2016 r. Bomar uzupełnił wykaz osób przez wskazanie osób, dla
których uprzednio załączył do wyjaśnień dokumenty zobowiązań.
W wezwaniu z 12 lipca 2016 r. Zamawiający wskazał że jednym z kluczowych
elementów w zakresie oceny dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia na
stanowisku pracownika fizycznego był element posiadania rocznego doświadczenia
w wykonywaniu oczyszczania saperskiego terenów leśnych.
Zamawiający stwierdził w uzupełnionym wykazie w kolumnie dotyczącej
doświadczenia, że dla poz. 1, 2, 6, 17, 19 , 25, 48 i 53 wskazano okres 06-2015 do 06-2016,
a w odniesieniu do większości osób, które miały rozpocząć nabywanie doświadczenia
wcześniej – zakończenie określono na 06-2016.
Zamawiający zwrócił uwagę, że ponieważ termin składania ofert upłynął 7 czerwca
2016 r., dla weryfikacji rocznego doświadczenia osób w pierwszym z powyższych
przypadków ustalenie faktycznej daty rozpoczęcia wykonywania ma kluczowe znaczenie.
Jednocześnie Zamawiający zaznaczył, że w odniesieniu do pozostałych osób nie ma
podstaw, aby samodzielnie ustalić datę końcową ani stosować w tym zakresie jakiekolwiek
domniemania.
Ponieważ według wiedzy Zamawiającego żadne prace w zakresie oczyszczania
terenów w lasach nie były wykonywane w czerwcu 2016 r., Zamawiający wezwał do złożenia
wyjaśnień przez jednoznaczne wskazanie w odniesieniu do wszystkich osób, dla których jako
datę końcową wskazano 06-2016, zadań w jakich wykonywały prace w zakresie
oczyszczania terenów w lasach, z wyszczególnieniem dat rozpoczęcia i zakończenia,
a także wskazania nadleśnictwa, w którym prace te były wykonywane.
W piśmie 15 lipca 2016 r. Bomar wyjaśnił, że informacje dotyczące doświadczenia
w wykonywaniu prac saperskich na terenach leśnych i okres wykonywania tych prac,
pochodzą bezpośrednio od osób zgłoszonych do pełnienia funkcji saperskich, które tak
wypełniły swoje kwestionariusze osobowe. Wskazana data 06-2016 zakończenia prac
leśnych nie oznacza, że osoby wykonywały czynności w czerwcu, a jedynie, że były
zatrudnione przy takich pracach do tego miesiąca, czyli osoby te mogły je wykonywać do
końca maja 2016 r. W związku z tym saperzy zatrudnieni przy oczyszczaniu terenów leśnych
w okresie od czerwca 2015 r. do maja 2016 r. spełniają wymóg posiadania minimum
rocznego doświadczenia, gdyż łączny okres ich zatrudnienia wynosił równo 12 miesięcy,
czyli 365 dni.
Następnie Bomar powołał się na wyjaśnienia treści s.i.w.z. udzielone przez
Zamawiającego 16 maja 2016 r. w odpowiedzi na pytanie nr 2 z zapytania nr 3, stwierdzając,
ż
e Zamawiający nie ma żadnych podstaw do żądania przedłożenia jakichkolwiek
dokumentów potwierdzających spełnianie przez osoby wskazane w wykazie wymogów
dotyczących doświadczenia.
Niezależnie od powyższego Bomar zwrócił uwagę, że nawet bez brania pod uwagę 8
osób ze wskazanym okresem od 06-2015 do 06-2016 nadal spełnia warunek, bo wykaz
obejmował 49.
Bomar powołał się na swoją wiedzę, że wszystkie osoby były zatrudnione przy
oczyszczaniu terenów leśnych ponad rok. Jednocześnie wyraził przypuszczenie, że cześć z
nich wskazała okres, w którym prace świadczyli całkowicie samodzielnie, bądź też
niewłaściwie zrozumiała zapisy SIWZ w tym zakresie i chciała wskazać, że wykonywała te
prace w ostatnim roku.
W ostatniej części wyjaśnień Bomar zaznaczył, że okres zatrudnienia nie jest
równoznaczny świadczeniu przez cały ten czas fizycznej pracy, gdyż w wielu zamówieniach
miesiące zimowe są wyłączone z prowadzania prac, stąd pracownik może być zatrudniony,
a faktycznie pracy nie prowadzi, gdyż nie może. Ponadto fakt, że w czerwcu nie toczyły się
prace w żadnym nadleśnictwie nie przesądza, że saperzy nie mogli pozostawać w tym
czasie w stosunku zatrudnienia przez podmioty, które świadczyły usługi uprzednio ,
chociażby do wykonywania zobowiązań z tytułu rękojmi.
W piśmie z 22 lipca 2016 r. Bomar powtórzył powyższą argumentację, wyrażając
ocenę, że wątpliwości zgłoszone przez Zamawiającego wynikają wyłącznie z ewentualnych
omyłek pisarskich, ale przede wszystkim z niewłaściwego sformułowania przez
Zamawiającego treści załącznika nr 7 oraz zapisów s.i.w.z. Nawiązując ponownie do
udzielonych wyjaśnień treści s.i.w.z., dodał, że zatrudnienie nie musi dotyczyć wyłącznie
terenów stanowiących własność Skarbu Państwa. Zaznaczył, że ponieważ poszczególni
pracownicy fizyczni przedstawili kwestionariusze osobowe, podał w załączniku okresy, za
które posiada potwierdzenie wymaganego doświadczenia, co było zgodne z treścią
załącznika nr 7. Jednocześnie, sami pracownicy w kwestionariuszach wzięli pod uwagę
okresy, w których pozostawali we współpracy z wykonawcami w celu realizacji prac
wynikających z rękojmi.
Zamawiający
uzyskał
informacje,
ż
e
Centrum
Koordynacji
Projektów
Ś
rodowiskowych, że wszelkie prace saperskie związane z realizowanym przez tę jednostkę
projektem zostały zakończone w 2015 r. Jednocześnie z wszystkich 17 regionalnych dyrekcji
Lasów Państwowych uzyskał informacje, że na terenie podległych im nadleśnictw nie były
prowadzone prace rozpoznania i oczyszczania saperskiego, z niewielkimi wyjątkami,
o których poniżej.
W tych okolicznościach, Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu. Z art. 26
ust. 2a pzp wynika, że wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego
wskazanym jest zobowiązany wykazać, nie później niż na dzień składania ofert, spełnianie
warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 pzp. W art. 22 ust. 1 pkt 3 pzp określono w
szczególności, że o udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy spełniają
warunki dotyczące dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Przy czym z
łącznie z art. 22 ust. 3 pzp oraz art. 36 ust. 1 pkt 5 pzp wynika, że opis sposobu dokonania
oceny spełniania warunków, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Według art. 36 ust. 1 pkt 6
pzp w tym ostatnim dokumencie należy również zamieścić wykaz oświadczeń lub
dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Zgodnie z art. 25 ust. 1 zd. 1 pzp w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń
lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Z § 1 ust. 1 pkt 7
wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 2 pzp rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U.
poz. 231) wynika, że w celu oceny spełniania przez wykonawcę warunków dotyczących
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia zamawiający może żądać
wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia,
a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informację o podstawie
dysponowania tymi osobami.
Zamawiający, postępując zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami, określił
w szczególności, że od wykonawców ubiegających się o udzielenie przedmiotowego
zamówienia wymaga dysponowania co najmniej czterdziestoma pracownikami fizycznymi
saperami do prowadzenia prac z zakresu oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych,
w tym ich niszczenia przy użyciu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku
cywilnego, przy czym każda z tych osób miała w szczególności posiadać co najmniej roczne
doświadczenie w wykonywaniu oczyszczania saperskiego terenów leśnych. W celu
potwierdzenia spełniania warunku w tym zakresie Zamawiający zażądał, oprócz
oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, złożenia wykazu tych osób,
w tym podania dla każdej osoby informacji na temat jej kwalifikacji według przygotowanego
druku, w którym przewidziano w szczególności miejsce na podanie imienia i nazwiska danej
osoby oraz potwierdzenie posiadania przez nią wymaganego doświadczenia w zakresie
wykonywania oczyszczania saperskiego terenów leśnych, przez wpisanie dat rozpoczęcia
i zakończenia (z dokładnością do miesiąca). Przy czym dla wykazania wymaganego okresu
doświadczenia konieczne było, aby łącznie okresy wykonywania przez daną osobę
oczyszczania saperskiego terenów leśnych dawały okres zatrudnienia równy lub większy niż
365 dni. Warto zauważyć, że oczekiwanie wskazania okresów, w których nastąpiło nabycie
przez osoby wymaganego doświadczenia nie jest bez znaczenia, gdyż służyć
uwiarygodnieniu oświadczenia, a także może być istotne przy jego weryfikacji.
Izba zważyła, że ponieważ Bomar nie był w stanie w sposób jednoznacznie wykazać
w powyższy sposób dysponowanie 40 saperami z rocznym doświadczeniem w wykonywaniu
oczyszczania saperskiego terenów leśnych, choć był w tym zakresie wzywany do uzupełnia
i wyjaśnień wykazu osób, prawidłowo został przez Zamawiającego wykluczony na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp.
Składając zarówno pierwotny, jak i uzupełniony wykaz, Odwołujący nie dysponował
informacjami dotyczącymi okresów, w których poszczególne osoby były zatrudnione przy
wykonywaniu oczyszczania saperskiego terenów leśnych, co de facto przyznał w odwołaniu,
skoro zbierał od osób dane tylko co do łącznej długości doświadczenia, a wykaz w tym
zakresie uzupełnił według przyjętego przez siebie założenia, że osoby nabywały je w sposób
ciągły aż do upływu terminu składania ofert. Zatem pomimo że od początku w postępowaniu
wymagano podania konkretnych okresów nabycia wymaganego doświadczenia, Odwołujący
ś
wiadomie wpisał w wykazie dane abstrahujące od faktów, których nie znał, choć mógł
i powinien, skoro zdecydował się ubiegać o udzielenie przedmiotowego zamówienia. Dopiero
gdy
Zamawiający
wychwycił,
ż
e
założenie
uznane
przez
Odwołującego
za najbezpieczniejsze dla niego, nie może odpowiadać rzeczywistemu stanowi rzeczy,
Odwołujący przystąpił do ustalania faktycznych okresów doświadczenia, co udało mu się
w odniesieniu do zaledwie trzech osób, których oświadczenia w tym zakresie (datowane na
15 lub 17 lipca 2016 r.) załączył do swoich wyjaśnień (datowanych na 15 lipca 2016 r.).
Dodatkowo składając te wyjaśnienia, Odwołujący nie przyznał się Zamawiającemu, że wpisał
w wykazie okresy według dowolnie przyjętego przez siebie założenia, zamiast tego
dywagując, że może osoby wskazane w wykazie niewłaściwie zrozumiały SIWZ, stąd chciały
wskazać na wykonywanie prace w bieżącym roku. Tymczasem akurat spośród tych trzech
osób pierwotnie w ankietach dwie określiły swoje doświadczenie przy pracach w lesie na 12
miesięcy, a jedna na 3 lata, co czyniło takie wyjaśnienia zupełnie niewiarygodnymi.
Przede wszystkim nie sposób uznać, że Bomar wykazał spełnianie warunku
opisanego w treści ogłoszenia i specyfikacji w sytuacji, skoro wykazanie opiera się
na bezpodstawnym przyjęciu przez niego, że wymagane doświadczenie w wykonywaniu
oczyszczania saperskiego terenów leśnych można nabywać również przez samo
pozostawanie w stosunku zatrudnienia przez podmioty, które świadczyły uprzednio takie
usługi, w gotowości do wykonywania ewentualnych zobowiązań z tytułu rękojmi lub
gwarancji, względnie w okresie miesięcy zimowych, w których wyłączone jest prowadzenie
takich prac. Taką wykładnię warunku Odwołujący zaczął forsować w ostatnich wyjaśnieniach
składanych Zamawiającemu (złożonych 15 i 22 lipca 2016 r.), a następnie podtrzymał
w odwołaniu i na rozprawie. Co więcej, z treści składanych wyjaśnień wynikało,
ż
e Odwołujący zakłada zaistnienie takiej możliwości co najmniej w stosunku do wszystkich
osób co do których nie załączył dodatkowych dokumentów wskazujących na miejsce i okresy
nabycia doświadczenia. Nawet na tym etapie Odwołujący nie miał zatem wiedzy
w wymaganym według s.i.w.z. zakresie co do sposobu potwierdzenia spełniania warunku.
Stanowisko Odwołującego nie jest przy tym wiarygodne, gdyż uprzednio nie zgłaszał
Zamawiającemu wątpliwości co do rozumienia treści warunku, a odmienną interpretację
zaczął dopiero forsować, gdy okazało się, że nie jest w stanie wykazać spełnianie warunku
opisanego w s.i.w.z. w określony tam sposób.
Nawet gdyby przyjąć, że interpretacja taka nie dotyczy wskazanych w wykazie osób,
dla których Odwołujący przedstawił ich oświadczenia zawierające wskazanie nadleśnictw
i okresów wykonywania prac, umożliwia to ewentualnie weryfikację faktycznego
doświadczenia tylko 5 spośród 49 saperów wymienionych w wykazie (oprócz przesłanych
Zamawiającemu wraz z wyjaśnieniami 15 lipca 2016 r., do odwołania załączono 5
niedatowanych oświadczeń, w tym 3 dotyczące innych niż poprzednio osób, z tym że dla
jednej z tych osób wskazano tylko rok). Odwołujący nie może zasłaniać się niezrozumieniem
warunku przez osoby, które zobowiązały się do współpracy z nim przy realizacji zamówienia,
gdyż jako wykonawca ubiegający się o udzielenie przedmiotowego zamówienia odpowiada
za rzetelność oświadczeń, które składa we własnym imieniu w celu wykazania spełniania
warunków udziału w postępowaniu.
Oświadczeniem tym, poza ogólnym oświadczeniem o spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu, jest wykaz osób sporządzony przez Odwołującego i to z niego powinno
jednoznacznie
wynikać
potwierdzenie
dysponowania
osobami
o
wymaganym
doświadczeniu. W szczególności wyjaśnienia składane w trybie art. 26 ust. 4 pzp
w odniesieniu do wykazu, który był już uzupełniany w trybie art. 26 ust. 3 pzp, mogą jedynie
służyć rozwianiu wątpliwości co do tej treści, co nie może prowadzić do zmiany tej treści.
Tymczasem spośród osób, które według oświadczenia zawartego w wykazie miały nabyć
wymagane doświadczenie od maja 2015 r. do czerwca 2015 r., tylko jedna z tych osób
oświadczyła, że wykonywała prace w lutym i marcu 2016 r. w Nadleśnictwie Złotoryja. Przy
czym z „Porozumienia nr 1/2016” z 4 lutego 2016 r. załączonego do odwołania wynika,
ż
e faktycznie w ramach gwarancji jakości prace na terenie tego nadleśnictwa były
wykonywane tylko od 5 do 22 lutego 2016 r. Tym bardziej wykazywanie spełnienia warunku
w odpowiedni sposób nie może się rozpoczynać dopiero na etapie postępowania
odwoławczego, w tym wynikać z dokumentów, które Zamawiający uzyskał we własnym
zakresie. Stąd nie mogło być również wzięte pod uwagę, że załączonych do odwołania
dokumentów dotyczących realizacji prac w ramach gwarancji jakości na terenie Nadleśnictwa
Bolesławiec w ramach „Porozumienia nr 1/2016” z 5 lutego 2016 r. wynika, że dwie osoby,
które pojawiły się w uzupełnionym wykazie, w nich uczestniczyły, aczkolwiek w okresie od 5
do 10 lutego 2016 r. (z dokumentów związanych z „Porozumieniem nr 2/2016” z 9 lutego
2016 r. nie wynika, jakie osoby uczestniczyły w pracach) Dodatkowo Zamawiającemu udało
się ustalić, że te same dwie osoby uczestniczyły w pracach saperskich na terenie tego
nadleśnictwa w okresie od 10 do 16 marca 2016 r., a 6 innych osób z uzupełnionego wykazu
w dniach 30-31 stycznia 2016 r. Ponadto tych 6 osób oraz osoba, dla której w odwołaniu
wnioskowano o przeprowadzenie dowodu, miały uczestniczyć od 25 do 29 stycznia 2016 r.
w pracach saperskich na terenie Nadleśnictwa Złotoryja (pisma z 5 września 2016 r. złożone
na rozprawie). Dokumenty te potwierdzają wykonywanie prac w 2016 r. w znacznie krótszych
okresach niż wskazane w wykazie, w tym w okresach, o których Odwołujący nie miał pojęcia
składając oświadczenie według przyjętego przez siebie założenia. Reasumując,
zgromadzone w sprawie dowody nie potwierdzają rzetelności oświadczenia dotyczącego
doświadczenia osób, które złożył Odwołujący w wykazie.
Z uwagi na powyższe, w szczególności biorąc pod uwagę, że przedmiotem
wykazanie przez Odwołującego nie był warunek o treści określonej w s.i.w.z., dla
rozstrzygnięcia sprawy nie miało znaczenia, które 37 osób Zamawiający ostatecznie
pozytywnie zweryfikował. Przy tak zasadniczej rozbieżności zbędne było wdawanie się
w prowadzenie szczegółowego badania, skoro dla co najmniej 46 osób nie wiadomo, czy
w ramach wskazanego w wykazie okresu doświadczenia nie brano pod uwagę okresów
innych niż związane z faktycznym zatrudnieniem przy wykonywaniu saperskiego
oczyszczania lasów. Ponadto nie było podstaw, aby ustalać okresy doświadczenia na
podstawie innych dokumentów niż wykaz złożony przez Odwołującego, w szczególności
jeżeli z innych dokumentów wynikały informacje rozbieżne z treścią wykazu.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące
mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Z art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp wynika zatem, że wykluczenie na tej podstawie wykonawcy
z postępowania możliwe jest w razie łącznego zaistnienia dwóch przesłanek: po pierwsze –
wykonawca ten złożył nieprawdziwe, czyli nieodpowiadające rzeczywistości informacje,
po drugie – informacje te mają lub mogą mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
czyli na wybór oferty najkorzystniejszej.
Art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp nie ustala jakiegoś szczególnego rozumienia „prawdy” lub
„nieprawdy” w przypadku informacji składanych przez wykonawców w toku postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego. Wobec tego również na gruncie wskazanego przepisu
ustawy pzp adekwatny jest {na co Krajowa Izba Odwoławcza wskazała uprzednio
w uzasadnieniu wyroku z 6 kwietnia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 372/10} pogląd Sądu
Najwyższego wyrażony w uzasadnieniu wyroku z 5 kwietnia 2002 r. (sygn. akt II CKN
1095/99; opubl. Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna rok 2003, Nr 3, poz. 42):
Pojęcia „prawda”, „prawdziwy”, bądź ich zaprzeczenia występują w Prawie prasowym w art.
6 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 31 pkt 1 i art. 41, a także wielokrotnie w innych aktach
normatywnych, a wśród nich w kodeksie cywilnym (np. art. 780 § 1, art. 834, 815 § 3),
w kodeksie postępowania cywilnego (np. art. 3, 103 § 2, art. 252, 253. 254 § 1 i 2, art. 268,
304, 333 § 2, art. 339 § 2, art. 485 § 2, art. 913 § 2, art. 1045), w kodeksie karnym (np. art.
132, 213 § 1, 2 i 3, art. 303 § 1, art. 312) oraz w kodeksie postępowania karnego (np. art. 2 §
2, art. 188 § 1 i art. 190 § 1). We wszystkich tych przypadkach pojęcie „prawda” rozumiane
jest tak, jak w języku potocznym, a więc jako zgodność (adekwatność) myśli (wypowiedzi – w
znaczeniu logicznym) z rzeczywistością (z „faktami” i „danymi”). Odpowiada to – na gruncie
filozoficznym – tzw. klasycznej koncepcji prawdy. W tym sensie wypowiedź o rzeczywistości
jest prawdziwa tylko wtedy, gdy głosi tak, jak jest w rzeczywistości.
Hipoteza art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp obejmuje takie nieprawdziwe informacje, które mają
lub mogą mieć wpływ na wynik prowadzonego przez zamawiającego postępowania. Przy
czym rozróżnienie poczynione w aktualnie obowiązującym brzmieniu przepisu służy
wyłącznie usunięciu wątpliwości, że jego zastosowanie obejmuje również nieprawdziwe
informacje składane w postępowaniach wieloetapowych na etapie kwalifikacji podmiotowej.
W takim przypadku, w odróżnieniu od postępowań jednoetapowych lub etapu złożenia oferty,
takie nieprawdziwe informacje, co najwyżej, mogą mieć wpływ na wynik postępowania.
Reasumując, w zależności od trybu postępowania lub etapu, na którym się aktualnie
znajduje nieprawdziwe informacje albo mają wpływ albo mogą mieć wpływ na jego wynik.
Z obu powyżej wyszczególnionych przesłanek traktowanych łącznie wynika z kolei
związek przyczynowo-skutkowy, polegający na tym, że nieprawdziwe informacje wypaczyły
lub mogą wypaczyć wynik postępowania, który przedstawiałby się inaczej, gdyby wykonawca
nie podał nieprawdziwych informacji, a zamawiający nie wziął ich pod uwagę jako
odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy.
Wykładnia art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp powinna być dokonywa przy uwzględnieniu treści
art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 marca
2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty
budowlane, dostawy i usługi (Dz. U. UE L z 30 kwietnia 2004 r.; dalej: „dyrektywa
2004/18/WE” lub „dyrektywa klasyczna”). Zgodnie z tym przepisem z udziału w zamówieniu
można wykluczyć każdego wykonawcę, który jest winny poważnego wprowadzenia w błąd
w zakresie przekazania lub nieprzekazania informacji.
Porównanie z pierwszą przesłanką art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp prowadzi do wniosku,
ż
e hipoteza przepisu dyrektywy obejmuje zarówno złożenie, jak i niezłożenie informacji
wymaganych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, przy czym w obu przypadkach ma to
prowadzić do wprowadzenia w błąd. Z kolei wpływ nieprawdziwych informacji na wynik
postępowania z art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp można uznać za przesłankę odpowiadającą
poważnemu wprowadzeniu w błąd zamawiającego, o którym mowa w przepisie dyrektywy.
W zakresie tych przesłanek, pomimo różnic sformułowań, interpretacja art. 24 ust. 2 pkt 3
pzp w zgodzie z przepisem dyrektywy nie budziła dotychczas większych wątpliwości.
Jednakże art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE, w odróżnieniu od literalnego
brzmienia art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp, wprost odwołuje się do winy wykonawcy, który przez
złożenie lub niezłożenie informacji poważnie wprowadził w błąd zamawiającego.
Konieczność uwzględnienia tej przesłanki przy stosowaniu art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp potwierdza
aktualne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów okręgowych.
W orzecznictwie sądów okręgowych na tle interpretacji art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp
z uwzględnieniem art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE zajęto również stanowisko,
ż
e wykluczenie może dotyczyć wyłącznie wykonawcy działającego z winy umyślnej.
W szczególności Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 19
lipca 2012 r. (sygn. akt IV Ca 683/12) wskazał, że przepis ten ma zastosowanie
w warunkach celowego, zawinionego i zamierzonego zachowania wykonawcy, podjętego
z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu wprowadzenia zamawiającego w błąd
i wykorzystania tego błędu dla uzyskania zamówienia publicznego. Zdaniem Sądu złożenie
nieprawdziwej informacji, ze skutkiem w postaci wykluczenia z postępowania, to czynność
dokonana z winy umyślnej, nie zaś w wyniku błędu czy niedbalstwa. Jeżeli ze stanu
faktycznego wynika, że wykonawca w dniu składania ofert działał w dobrej wierze,
nie sposób uznać, że jego celem było wprowadzenie zamawiającego w błąd. Z powyższego
Sąd wywiódł, że nie będzie podstawą wykluczenia nieświadome wprowadzenie w błąd.
W ocenie składu orzekającego Izby o ile nie budzi wątpliwości, że wykluczenie
na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp, interpretowanego z uwzględnieniem treści art. 45 ust. 2
lit. g dyrektywy klasycznej, wymaga przypisania winy wykonawcy, o tyle wskazany przepis
dyrektywy klasycznej nie zawęża postaci tej winy wyłącznie do winy umyślnej (zamiaru
bezpośredniego i ewentualnego). Nie ma zatem podstaw, aby wyłączać spod zakresu
zastosowania tej podstawy wykluczenia przypadków poważnego wprowadzenia w błąd
nieprawdziwymi informacjami złożonymi w wyniku niedbalstwa wykonawcy.
Izba wzięła pod uwagę stanowisko jakie zajął Sąd Unii Europejskiej w wyroku z 26
września 2014 r. w połączonych sprawach T-91/12 i T-280/12 (Flying Holding NV z siedzibą
w Wilrijk, Flying Group Lux SA z siedzibą w Luksemburgu, Flying Service NV z siedzibą
w Deurne przeciwko Komisji Europejskiej. Komisja Europejska w prowadzonym na postawie
rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie
rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot
Europejskich (Dz. U. L 248, s. 1; z późn. zm) wykluczyła tych wykonawców na podstawie
94 lit. b tego rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że nie udziela się zamówienia
kandydatom, którzy w związku z procedurą udzielania zamówień są winni złożenia
nieprawdziwych oświadczeń przy dostarczaniu informacji wymaganych przez instytucję
zamawiającą w celu dopuszczenia do udziału w procedurze udzielania zamówień lub nie
dostarczyli tych informacji. Sąd stwierdził, że w przypadku gdy, tak jak w rozstrzyganej
sprawie, wykryte zostaje przekazanie nieprawdziwych danych, Komisja nie ma innego
wyboru niż zastosowanie powyższego przepisu, gdyż pojęcie „nieprawdziwe oświadczenia”
odnosi się zarówno do oświadczeń umyślnie wprowadzających w błąd jak i tych, które są
błędne w wyniku niedbalstwa i po ustaleniu nieprawdziwego charakteru oświadczeń nie ma
potrzeby przeprowadzania analizy uzasadnienia tej nieprawdziwości. (…) Wobec złożenia
nieprawdziwych oświadczeń, niezależnie od tego, czy doszło do tego w sposób umyślny czy
też wskutek niedbalstwa skarżących, Komisja nie miała innego wyboru niż zastosowanie art.
94 lit. b) rozporządzenia finansowego…{por. pkt 75 i 119 wyroku}.
Zdaniem składu orzekającego Izby co prawda powyższy wyrok dotyczył stosowania
przepisu aktu prawnego stosowanego przez Komisję Europejską przy udzielaniu zamówień
publicznych, jednak treść przepisu art. 94 lit. b rozporządzenia finansowego, tak jak art. 45
ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE, odwołuje się do winy wykonawcy (kandydata)
składającego nierzetelne informacje, bez wskazywania na postać tej winy. Wydaje się,
ż
e wina, o której mowa w obu tych przepisach dotyczących analogicznej podstawy
wykluczenia wykonawcy z postępowania, powinna być interpretowana w taki sam sposób.
Reasumując, dla wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp
konieczne jest stwierdzenie, że: po pierwsze – wykonawca ten złożył nieprawdziwe
informacje, po drugie – stanowiło to poważne wprowadzenie w błąd zamawiającego, gdyż
informacje te miały wpływ lub mogły mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
po trzecie – wykonawca działał z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu
wprowadzenia zamawiającego w błąd lub nastąpiło to w wyniku jego niedbalstwa.
W praktyce wykazanie winy umyślnej wykonawcy jest niezwykle trudne, gdyż
wymaga dowodów spoza dokumentacji o udzielenie zamówienia, które potwierdzałyby
zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego, czyli że wykonawca wyobrażał sobie taki
skutek i tego chciał, ewentualnie na to się godził. Uzyskanie takich dowodów, czy to przez
prowadzącego postępowanie, czy też przez konkurenta jest mało prawdopodobne, gdyż
wymaga dostępu do wewnętrznych dokumentów wykonawcy, ewentualnie uzyskania zeznań
ś
wiadków. Natomiast wykonawca z łatwością może uwolnić się od odpowiedzialności
oświadczając, że nie miał zamiaru wprowadzenia zamawiającego w błąd, a podanie
nieprawdziwej informacji było wynikiem omyłki lub też niesprawdzenia informacji uzyskanej
od kogoś innego.
Zupełnie inaczej przedstawia się możliwość przypisania wykonawcy niedbalstwa,
czyli niedołożenia należytej staranności przy podawaniu zamawiającemu wprowadzających
w błąd informacji. Na podstawie art. 14 pzp do oceny czynności wykonawcy w postępowaniu
o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, a zgodnie z art. 355 § 1 kc
dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju
(należyta staranność). Przypisanie określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko
wtedy, gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od
właściwego dla niej miernika należytej staranności {por. uzasadnienie wyroku Sądu
Najwyższego z 10 marca 2004 r., sygn. akt IV CK 151/03}. Przy czym wzorzec należytej
staranności ma charakter obiektywny i abstrakcyjny, jest ustalany niezależnie od osobistych
przymiotów i cech konkretnej osoby, a jednocześnie na poziomie obowiązków dających się
wyegzekwować w świetle ogólnego doświadczenia życiowego oraz konkretnych okoliczności
{por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 23 października 2003 r., sygn. akt V CK
311/02}. Dodatkowo w stosunku do profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, gdyż
art. 355 § 2 kc precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez
niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej
działalności. Za takiego profesjonalistę należy również uznać, co do zasady, wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Należyta staranność profesjonalisty
nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu,
aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości.
W ocenie Izby Odwołujący przy wykazywaniu spełniania warunku dotyczącego
dysponowania saperami dopuścił się rażącego niedbalstwa, przedstawiając w uzupełnianym
już wykazie osób nieprawdziwe informacje co do okresu, w którym poszczególne osoby
nabyły wymagane doświadczenie, a następnie składając wymijające, enigmatyczne
i niejednoznaczne wyjaśnienia, co niewątpliwie miało wpływ na wynik postępowania, gdyż
faktycznie uniemożliwiło Zamawiającemu przeprowadzenie oceny w tym zakresie. Jak już
powyżej wskazano, Odwołujący jako wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia nie
może zasłaniać się niezrozumieniem treści warunku przez inne osoby, które wskazał
w wykazie, gdyż to jego obowiązkiem, pod rygorem wykluczenia z postępowania, było
zgromadzenie wymaganego potencjału osobowego, w tym zadbanie o uzyskanie
i zweryfikowanie informacji, które są wymagane w ramach obowiązującego w postępowaniu
sposobu oceny spełniania warunku.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp – orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 1 oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego
kosztami tego postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis
oraz uzasadnione koszty Zamawiającego w postaci wynagrodzenia pełnomocnika
we wnioskowanej wysokości, na podstawie rachunku złożonego do zamknięcia rozprawy.
Przewodniczący: ………………………………