KIO 1507/16 WYROK dnia 29 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1507/16 

WYROK 

z dnia 29 sierpnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

                                                                Przewodniczący:  Robert Skrzeszewski  

                                                                          Protokolant: Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  sierpnia  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  sierpnia  2016r.  przez 

Odwołującego:  Pas  Projekt  Sp.  z  o.o.,  ul.  Plantowa  5,  05-830  Nadarzyn  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Politechnika  Warszawska  -  Wydział  Mechaniczny 

Energetyki i Lotnictwa, ul. Nowowiejska 24, 00-665 Warszawa 

orzeka: 

1.    oddala odwołanie, 

2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego: Pas Projekt Sp. z o.o., ul. Plantowa 

5, 05-830 Nadarzyn i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego: Pas Projekt 

Sp. z o.o., ul. Plantowa 5, 05-830 Nadarzyn tytułem wpisu od odwołania. 

2.2.  zasądza  od  Odwołującego:  Pas  Projekt  Sp.  z  o.o.,  ul.  Plantowa  5,  05-830 

Nadarzyn  na  rzecz  Zamawiającego:  Politechnika  Warszawska  -  Wydział  Mechaniczny 

Energetyki  i  Lotnictwa,  ul.  Nowowiejska  24,  00-665  Warszawa  z  siedzibą  w  Warszawie 

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy  z dnia 29  stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

                                                                  Przewodniczący:…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1507/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Politechnika  Warszawska  -  Wydział  Mechaniczny  Energetyki  i 

Lotnictwa,  ul.  Nowowiejska  24,  00-665  Warszawa  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  którego 

przedmiotem  jest  „Wykonanie  dokumentacji  projektowej  dla  przebudowy  i  rozbudowy 

obiektów Gmachu Instytutu Techniki Cieplnej przy ul. Nowowiejskiej 21/25 w Warszawie”, w 

ramach  umowy  nr  1422/MNiSW  z  dnia  6  czerwca  2014  r.  o  udzieleniu  dotacji  celowej  na 

dofinansowanie  kosztów  realizacji  inwestycji  pn.:  „Optymalizacja  przestrzenna  istniejącej 

infrastruktury  budowlanej  Wydziału  Mechanicznego  Energetyki  i  Lotnictwa  Politechniki 

Warszawskiej  w  celu  powiększenia  powierzchni  użytkowej  dla  potrzeb  kształcenia";  znak 

Zamawiającego 19-1130-2016. 

Ogłoszenie  o  niniejszym  postępowaniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 084-148804. 

W dniu 02 sierpnia 2016r. Zamawiający poinformował Odwołującego: Pas Projekt Sp. 

z  o.o.,  ul.  Plantowa  5,  05-830  Nadarzyn  o  dokonaniu  wyboru  oferty  złożonej  przez 

Wykonawcę Home of Houses Sp. z o.o., jako najkorzystniejszej.  

Nie  zgadzając  się  z  powyższym  rozstrzygnięciem  przetargu  Odwołujący  w  dniu  12 

sierpnia  2016r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec  czynności 

Zamawiającego  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą 

Pzp polegającej na: 

badaniu  i  ocenie  ofert  oraz  wyborze,  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez wykonawcę Home of Houses Sp. z o.o.; 

zaniechaniu wykluczenia wykonawcy Home of Houses Sp. z o

f

.o. pomimo, że 

wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu; 

zaniechaniu wezwania Home of Houses Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień. 

Powyższym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie: 

art.  91  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  poprzez  niezgodny  z  ustawą  Pzp  wybór  oferty 

złożonej przez wykonawcę Home of Houses Sp. z o.o.

 podczas gdy wykonawca ten podlega 

wykluczeniu z udziału w postępowaniu; 

art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z udziału w 


postępowaniu  wykonawcy  Home  of  Houses  Sp.  z  o.o.,  który  nie  wykazał  ¿¡pełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  tj.  poprzez  błędne 

uznanie,  że  wykonawca  ten  wykazał  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie wiedzy i doświadczenia Wykonawcy polegających na tym, że w okresie ostatnich 3 

lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest 

krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  jedną  dokumentację  projektowo-kosztorysową  wraz  z 

programem  prac  konserwatorskich  remontu  elewacji  obiektu  zabytkowego  wpisanego  do 

rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie  śródmiejskiej  o  powierzchni  elewacji  2  500  m

podczas,  gdy  na  potwierdzenie  spełnienie  tego  warunku  wykonawca  nie  wykazał 

ż

adnej/usługi spełniającej wymagania Zamawiającego; 

art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z udziału w 

postępowaniu  wykonawcy  Home  of  Houses  Sp.  z  o.o.,  który  nie  wykazał  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu w zakresie osób zdolnych do realizacji zaimówienia tj. nie 

wykazał, aby którakolwiek ze wskazanych osób posiadała wymagane przez Zamawiającego 

doświadczenie w odniesieniu do poszczególnych funkcji; 

z ostrożności procesowej zarzucił naruszenie: 

art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania'  do  wyjaśnień  w 

stosunku do wykonawcy Home of Houses Sp. z o.o. w odniesieniu do przedłożonych wraz z 

uzupełnieniem dokumentów wykazu wiedzy i doświadczenia oraz wykazu potencjał kadrowy 

w  zakresie  zarzutów  podniesionych  w  związku  z  niewykazaniem  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu. 

Podnosząc  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

wykluczenie z udziału w postępowaniu wykonawcy Home of Houses Sp. z 

o.o. 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W pierwszej kolejności Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z postanowieniami pkt 

6.1  Instrukcji  dla  Wykonawców,  Zamawiający  żądał  w  zakresie  niezbędnej  wiedzy  i 

doświadczenia: „Wykonawca musi wykazać, że; 

1)  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  od  trzech  do  czterech 

wielobranżowych  dokumentacji  projektowo-kosztorysowłch  o  tocznej  wartości  1  200  000  zł, 

w  tym  jedna  o  wartości  min.  700  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów 

zabytkowych  wpisanych  do  rejestru  zabytków  położonych  w  zabudowie  śródmiejskiej  w 

strefie konserwatorskiej; 


2)  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie’/  wykonał  jedną  dokumentację 

projektowo-kosztorysową  wraz  z  programem  prac  konserwatorskich  remontu  elewacji 

obiektu  zabytkowego  wpisanego  do  rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie 

ś

ródmiejskiej o powierzchni elewacji 2 500 m

.”. 

Odwołujący  zauważył  również,  że  na  potwierdzenie  spełniania  tego  warunku, 

wykonawca  Home  of  Houses  Sp.  z  o.o.  -  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  uzupełnienia 

dokumentów - złożyła Załącznik nr 4 do Rozdziału I „Doświadczenie” datowany na dzień 26 

lipca  2016r.,  gdzie  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  określonego  w  pkt  2  powyżej 

wykonawca wskazał usługę na rzecz Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Fundacji Sztuki 

Ś

wiata  i  Urząd  Miasta  w  Łodzi  jednak  żadna  z  tych  usług  –  jego  zdaniem  -  nie  potwierdza 

spełniania warunku udziału w postępowaniu. 

Wskazał,  że  w  przypadku  usługi  na  rzecz  Województwa  Kujawsko  -  Pomorskiego, 

firma Home of Housess nie wykonywała programu prac konserwatorskich remontu elewacji, 

jak  wynika  z  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ 

wskazanej w referencyjnej liście, Wykonawca nie był  zobowiązany do  wykonania programu 

prac konserwatorskich elewacji.  

Tym samym usługa ta nie potwierdza – zdaniem Odwołującego - spełniania warunku 

udziału w postępowaniu w zakresie pkt 2.  

Poza tym, zaznaczył, że z opisu doświadczenia nie wynika, kiedy - jeżeli w ogóle był 

przygotowany  -  program  prac  konserwatorskich  został  wykonany,  bowiem  czas  realizacji 

wskazany  w  kolumnie  4  dotyczy  całego  kompletu  dokumentacji,  podczas  gdy  warunek  z 

punktu  2  wyraźnie  odnosił  się  jedynie  do  wykonania  programu,  który  musiał  być  wykonany 

nie później niż w okresie 3 lat od upływu terminu do składania ofert. 

W  przypadku  usługi  wskazanej  w  pkt  5  wskazał,  że  w  stosunku  do  pierwotnie 

złożonego  wykazu,  przy  zapisie  „Program  prac  konserwatorskich  remontu  elewacji  o  pow. 

ok. 3000m

” Wykonawca dodał dodatkowy zapis „podzlecone”.  

Odwołujący  stwierdził,  że  nie  kwestionuje  faktu,  że  taki  program  prac 

konserwatorskich powstał i że być może przygotowała go firma Home of Housess, jednak z 

dokonanego w uzupełnieniu dopisku wynika, że nie był to program przygotowany na zlecenie 

(zamówienie)  Fundacji  Sztuki  Świata  czy  Urzędu  Miasta  Łodzi,  a  tym  samym  Wykonawca 

ten  wskazując  na  wykonanie  tej  usługi  winien  wskazać  Zamawiającego  na  rzecz  którego 


wykonywał  ten  program,  termin  realizacji  oraz  przedstawić  poświadczenie,  że  usługą  ta 

została wykonana należycie.  

Wskazał  przy  tym,  że  pierwotnie  załączone  referencje,  czy  też  te  złożone  w  wyniku 

uzupełnienia potwierdzają jedynie należyte wykonanie zakresu prac będących przedmiotem 

umowy z tym konkretnie Zamawiającym.  

Dodatkowo zwrócił uwagę, że jak wynika z samych wyjaśnień firmy Home of Houses 

złożonych  w  dniu  26.07.2016r.  cała  dokumentacja  była  wykonywana  do  2011r.,  a 

Zamawiający  żądał,  aby  usługa  opisana  w  pkt  2  z  zakresu  wiedzy  i  doświadczenia  była 

wykonana nie później niż w ciągu 3 lat od upływu terminu do składania ofert. 

Tym  samym,  według  Odwołującego  wykonawca  Home  of  Houses  nie  wykazał 

spełniania warunku udziału w postępowaniu we wskazanym zakresie. 

Odnośnie zarzutu dot. nie wykazania spełniania warunku udziału w. postępowaniu  w 

zakresie  osób  zdolnych  do  wykonania  zamówienia,  Odwołujący  zauwazył,  że  zgodnie  z 

postanowieniami pkt. 6.2.1. Instrukcji dla Wykonawców: 

„ Wykonawca musi wykazać, że w trakcie realizacji zamówienia dysponować będzie 

osobami pełniącymi następujące funkcje oraz posiadającymi kwalifikacje jak niżej: 

A)  projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń 

w  specjalności  architektonicznej  oraz  posiadający  doświadczenie  w  zakresie  projektowania 

architektonicznego polegające na tym, że: 

1)  wykonał  od  trzech  do  czterech  projektów  architektonicznych  stanowiących 

element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1  200  000  zł,  w  tym 

jedna  o  wartości  min.  700  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów 

zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 

2)  wykonał  jeden  projekt  architektoniczny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-  kosztorysowej  o  wartości  500  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy 

obiektu położonego w strefie konserwatorskiej w zabudowie śródmiejskiej; 

3)  wykonał jeden projekt architektoniczny wraz z prodjamem prac konserwatorskich 

stanowiąc  elementy  dokumentacji  projektowo-kosztoryśowej  remontu  elewacji  obiektu 

zabytkowego  wpisanego  do  rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie  śródmiejskiej  o 

powierzchni elewacji 2500 m2. 

B)  projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń 

w  specjalności  konstrukcyjno  -  budowlanej  oraz  posiadający  doświadczenie  w  zakresie 

projektowania konstrukcji polegające na tym, że:  

1)  wykonał od trzech do czterech projektów konstrukcyjnych stanowiących element 


dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartóści  1  200  000  zł,  w  tym  jedna  o 

wartości  min.  700  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów  zabytkowych 

wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 

2)  wykonał  jeden  projekt  konstrukcyjny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-  kosztorysowej  o  wartości  500  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy 

obiektu położonego w strefie konserwatorskiej w zabudowie śródmiejskiej; 

3)  wykonał  jeden  projekt  konstrukcyjny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-  kosztorysowej  remontu  elewacji  obiektu  zabytkowego  'wpisanego  do  rejestru 

zabytków położonego w zabudowie śródmiejskiej o powierzchni eieyyacji 2 500 m

C)  projektant  posiadający  uprawnienia  budowlane  do  projektowania  bez  ograniczeń 

w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  elektrycznych  i 

elektroenergetycznych  oraz  posiadający  doświadczenie  polegające  na  tym,  że  wykonał 

okresie ostatnich 5 lat trzy lub cztery projekty instalacji elektrycznych stanowiących element 

dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1 200  000  zł,  w  tym  jedna  o 

wartości  min.  700  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów  zabytkowych 

wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 

D) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych, 

gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz posiadający doświadczenie polegające na 

tym,  że  wykonał  okresie  ostatnich  5  lat  trzy  lub  cztery  projekty  instalacji  sanitarnych 

stanowiących  element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1  200 

000  zł,  w  tym  jedna  o  wartości  min.  700  000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy 

obiektów  zabytkowych  wpisanych  do  rejestru  zabytków  położonych  w  zabudowie 

ś

ródmiejskiej;  

E) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  instalacyjnej  oraz  posiadający  doświadczenie  polegające  na  tym,  że  wykonał 

okresie  ostatnich  5  lat  minimum  jeden  projekt  instalacji  sanitarnych  w  zakresie  instalacji 

grzewczych  z  kolektorami  słonecznymi,  pompami  ciepła  i-  instalacjami  fotowoltaicznymi 

stanowiących element dokumentacji projektowo-kosztorysowych o łącznej wartości min. 200 

000 zł.  

Odwołujący  wyjaśnił,  że  na  potwierdzenie  spełniania  tego  warunku  udziału  w 

postępowaniu firma Home of Houses Sp. z o.o. - w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia 

dokumentów  -  przedłożyła  Załącznik  nr  5  do  Rozdziału  I  „Potencjał  kadrowy”  datowany  na 

dzień 26.07.2016r., w którym: 

na funkcję koordynatora projektu i głównego projektanta wskazał R.M.. 

na funkcję głównego konstruktora wskazał I.O..  

na funkcję projektanta instalacji sanitarnych wskazał P.S., 


na funkcję projektanta instalacji elektrycznych wskazał Ł.W., 

na funkcję projektanta instalacji sanitarnych wskazał P.W.. 

Odwołujący w odniesieniu do R.M., wskazał, że na potwierdzenie spełniania warunku 

udziału w postępowaniu wskazał na usługi na rzecz Województwa Kujawsko - Pomorskiego, 

Miasta Opola, Centrum Sztuki Filmowej w obiektach EC1 Wschód i Uniwersytetu im. Adama 

Mickiewicza w Poznaniu. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  Zamawiający  zażądał,  aby  osoba  na  to  stanowisko 

wykonała  od  trzech  do  czterech  projektów  architektonicznych  odpowiadających  opisowi  pkt 

6.2.1 Iit. A ppkt 1). 

Jednocześnie  podniósł,  że  z  wykazu  wynika,  że  R.M.  nabył  uprawnienia  budowlane 

dniu 30.11.2012r., co oznacza, że nie mógł wykonać projektów architektonicznych na rzecz 

Centrum  Sztuki  Filmowej  oraz  Uniwersytetu  im.  Adama  Mickiewicza,  gdyż  data  wykonania 

projektów na tych zadaniach jest wcześniejsza niż 30.11.2012r.  

Z informacji Odwołującego wynika, że projekty dot. obiektów EC1 Wschód podpisywał 

A.P. ABIT-ll-71-31-54/2001, który posiadał uprawnienia, w przeciwieństwie do R.M.. 

Ponadto,  podniósł,  że  Wykonawca  ten  nie  wykazał  również,  że  osoba  ta  spełnia 

wymagania  określone  w  pkt  6.2.1.  lit.  A  ppkt  2).  Zamawiający  jednoznacznie  wskazał,  że 

wymaga wykazania się wykonaniem jednego projektu architektonicznego o wartości 500.000 

zł.  

Tymczasem z opisu wszystkich usług wskazanych w kolumnie 4 nie wynika, jaka była 

wartość samego projektu architektonicznego.  

Argumentował,  że  wartości  tam  wskazane  dotyczą  realizacji  całego  zadania,  które 

obejmowało szerszy zakres niż wykonanie samego projektu architektonicznego. 

Zarzucił  również,  że  Wykonawca  ten  nie  wykazał,  że  osoba  ta  spełnia  wymagania 

określone  w  pkt  6.2.1.  lit.  A  ppkt  3).,  gdzie  Zamawiający  wymagał  wykonania  projektu 

architektonicznego  wraz  z  programem  prac  konserwatorskich  stanowiąc  elementy 

dokumentacji  projektowo-kosztorysowej  remontu  elewacji  obiektu  zabytkowego  wpisanego 

do  rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie  śródmiejskiej  o  powierzchni  elewacji  2500 

m2.  


Tymczasem jak wskazano powyżej, w zamówieniu na rzecz Województwa Kujawsko - 

Pomorskiego nie wykonywano projektu remontu elewacji i nawet z opisu zamieszczonego w 

wykazie  nie  wynika  ta  okoliczność  -  wskazano  jedynie,  że  wykonano  program  prac 

konserwatorskich.  

Również,  według  Odwołującego  -  w  przypadku  usługi  na  rzecz  Centrum  Sztuki 

Filmowej  -  w  opisie  doświadczenia  nie  wskazano,  czy  wykonano  projekt  architektoniczny 

remontu  elewacji,  a  ponadto  wskazana  osoba  nie  mogła  tego  uczynić,  gdyż  nie  posiadała 

uprawnień  do  projektowania  w  czasie,  gdy  ewentualnie  taka  dokumentacja  była  tworzona, 

gdyż  jak  przyznała  firma  Home  of  Houses  dokumentacja  projektowa  była  wykonywana  do 

2011r. a następnie był sprawowany nadzór autorski. 

Tym samym w stosunku do R.M., wykonawca – w ocenie Odwołującego - nie wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  opisanego  w  pkt 

6.2.1. lit. A ppkt 1, 2 i 3. 

W odniesieniu do I.O., zwrócił uwagę, że na potwierdzenie spełniania warunku udziału 

w  postępowaniu  Wykonawca  wskazał  na  usługi  na  rzecz  Województwa  Kujawsko  - 

Pomorskiego,  Miasta  Opole,  Centrum  Sztuki  Filmowej  i  Uniwersytetu  im.  Adama 

Mickiewicza.  

Zdaniem Odwołującego Wykonawca ten nie wykazał, że osoba ta spełnia wymagania 

określone w pkt 6.2.1, lit. B ppkt 2).  

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  jednoznacznie  wskazał,  że  wymaga 

wykazaniem  się  wykonaniem  jednego  projektu  konstrukcyjnego  o  wartości  500.000  zł, 

podczas  gdy  z  opisu  wszystkich  usług  wskazanych  w  kolumnie  4  nie  wynika,  jaka  była 

wartość samego projektu konstrukcyjnego. Wartości tam wskazane dotyczą realizacji całego 

zadania, które obejmowało szerszy zakres niż wykonanie samego projektu konstrukcyjnego. 

Tym  samym,  zdaniem  Odwołującego  w  stosunku  do  I.O.,  wykonawca  nie  wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  opisanego  w  pkt 

6.2.1. lit. A) ppkt 2. 

W  odniesieniu  do  Ł.W.  wskazał,  że  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu  Wykonawca  wskazał  na  usługi  na  rzecz  Województwa  Kujawsko  - 

Pomorskiego,  Miasta  Opole,  Centrum  Sztuki  Filmowej  i  Uniwersytetu  im.  Adama 

Mickiewicza.  


Zamawiający  żądał,  aby  osoba  ta  wykonała  w  okresie  ostatnich  5  latach  trzy  lub 

cztery projekty instalacji elektrycznych.  

W ocenie Odwołującego z opisu doświadczenia tej osoby nie wynika spełnienie tego 

warunku, a w szczególności zauważył, że w pkt 3 tj. usługi na rzecz Centrum fiztuki Filmowej 

Wykonawca nie wskazał, w jakim terminie został wykonany projekt instalacji elektrycznych.  

W związku z czym brak jest wiedzy czy usługa ta spełnia wymagania Zamawiającego.  

Przyznał że, całość usługi wraz z nadzorem autorskim mogła zakończyć się w 2013r., 

ale  tutaj  Zamawiający  postawił  konkretny  wymóg  czasowy  dla  wykonania  konkretnego 

projektu instalacji elektrycznej.  

Dodatkowo, zwrócił uwagę, że w usłudze z pkt 4 Wykonawca nie wskazał, czy osoba 

ta wykonała projekt, a jedynie podano, że była członkiem zespołu projektowego.  

Wątpliwości  Odwołującego  wzbudziło  czy  w  ramach  tej  usługi  w  ogóle  wykonano 

projekt  instalacji  elektrycznej,  bowiem  o  ile  w  usługach  w  pkt  1-  3  wskazano,  że  wykonano 

pełnobranżową  dokumentację  projektową,  o  tyle  w  usłudze  w  pkt  4  wskazano  jedynie,  iż 

wykonano dokumentację projektowo - kosztorysową. 

Tym samym Wykonawca nie wykazał, aby osoba ta posiadał, co najmniej trzy żądane 

usługi. 

W  odniesieniu  do  P.W.  wskazał,  że  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu  Wykonawca  wskazał  na  usługi  na  rzecz  Województwa  Kujawsko  - 

Pomorskiego,  Miasta  Opole,  Centrum  Sztuki  Filmowej  i  Uniwersytetu  im.  Adama 

Mickiewicza. 

 Odwołujący  zaznaczył,  że  Zamawiający  żądał,  aby  osoba  ta  wykonała  w  okresie 

ostatnich 5 latach trzy lub cztery projekty instalacji sanitarnych, a z opisu doświadczenia tej 

osoby  nie  wynika  spełnienie  tego  warunku,  a  w  szczególności  to,  że  w  pkt  1  tj.  usługi  na 

rzecz  Centrum Sztuki Filmowej Wykonawca nie  wskazał,  w jakim terminie został  wykonany 

projekt instalacji sanitarnych.  

W związku z czym brak jest wiedzy czy usługa ta spełnia wymagania Zamawiającego.  

Przyznał, że całość usługi wraz z nadzorem autorskim mogła zakończyć się w 2013r., 

ale  tutaj  Zamawiający  postawił  konkretny  wymóg  czasowy  dla  wykonania  konkretnego 


projektu instalacji sanitarnej. Dodatkowo w usługach z pkt 2 - 4 Wykonawca nie wskazał, czy 

osoba ta wykonała projekt, a jedynie podano, że była członkiem zespołu projektowego, tym 

samym Wykonawca nie wykazał, aby osoba ta posiadał, co najmniej trzy żądane usługi.  

Odnośnie  P.S.  wskazał,  że  na  potwierdzenie,  iż  osoba  ta  spełnia  wymagania 

Zamawiającego, Wykonawca wskazał na usługi na i rzecz Szkoły podstawowej i przedszkola 

w  Tuchomiu  oraz  Województwa  Kujawsko  –  Pomorskiego,  a  odnośnie  usługi  z  pkt  1 

zaznaczył, że Wykonawca nie wskazał na wartość dokumentacji w związku z czym nie może 

ona zostać uznana za spełniającą warunki udziału w postępowaniu.  

W  odniesieniu  do  usługi  z  pkt  2  wskazał,  że  Wykonawca  nie  wykazał,  czy  osoba  ta 

wykonała określoną dokumentację, a jednie podał, iż była członkiem zespołu projektowego, 

a dodatkowo nie wykazano wartości projektu instalacji sanitarnej, gdzie Zamawiający żądał, 

aby wartość projektu Instalacji sanitarnej wynosiła co najmniej 200.000 zł. 

Tym samym Wykonawca nie wykazał spełniania warunku udziału dla tej osoby. 

Odwołujący  zwrócił  również  uwagę,  że  w  poprzednio  złożonym  odwołaniu  (sprawa 

KIO 1190/16), podnosił zarzut w stosunku do wykazu osób, wskazując m.in. że opis „udział 

w  projektach  referencyjnych”  jest  niewystarczający  gdyż  nie  wiadomo,  na  czym  ten  udział 

polegał.  

Argumentował,  że  zarzut  ten  został  uwzględniony  i  Wykonawca  winien  mieć  pełną 

ś

wiadomość,  w  jaki  sposób  powinny  zostać  opisane  doświadczenie  osób,  aby  wykazać 

Zamawiającemu, że poszczególne osoby spełniają wymagania Zamawiającego.  

W ocenie Odwołującego, wskazany Wykonawca nie sprostał temu obowiązkowi i nie 

wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Z  ostrożności  procesowej  Odwołujący  podniósł  zarzut  zaniechania  wezwania  do 

złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  wskazanym  w  poszczególnych  zarzutach,  jednak  w  ocenie 

Odwołującego złożone wyjaśnienia byłyby w zasadzie kolejnym uzupełnieniem wykazów, co 

w świetle art. 26 ust. 3 ustawy Pzp należy uznać za niedopuszczalne. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej  KIO  1190/16  i  KIO  1507/16,  w  tym  Specyfikacji 


Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ,  oferty  wykonawcy  Home  of  Houses 

Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, wezwania Zamawiającego do uzupełnienia dokumentów z 

dnia 21 lipca 2016r., odpowiedzi na to wezwanie z dnia 26 lipca 2016r. wraz z uzupełnionym 

załącznikiem  nr  4  –  Doświadczenie  i  załącznikiem  nr  5  Potencjał  Kadrowy,  informacji  o 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  2  sierpnia  2016r.,  odwołania  wraz  z  załącznikami, 

jak  również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez  strony  wyjaśnień  i  pism  Izba 

postanowiła odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w 

działaniach  Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.  24  ust.2  pkt.  4  i  art.26  ust.4  oraz 

art.91 ust.1 i 2 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  wykluczenia  wykonawcy  Home  of  Houses  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  z 

powodu  niespełniania  przez  tego  Wykonawcę  warunku  wiedzy  i  doświadczenia,  a  także 

dysponowania odpowiednim potencjałem kadrowym.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  pkt.  6.1  SIWZ  określił 

wymagania  w  zakresie  posiadanie  niezbędnej  wiedzy  i  doświadczenia  zgodnie,  z  którymi 

Wykonawca musi wykazać, że:  

w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  od  trzech  do  czterech 

wielobranżowych  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1 200 000  zł, 

w  tym  jedna  o  wartości  min.  700 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów 

zabytkowych  wpisanych  do  rejestru  zabytków  położonych  w  zabudowie  śródmiejskiej  w 

strefie konserwatorskiej; 

w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  jedną  dokumentację 

projektowo-kosztorysową  wraz  z  programem  prac  konserwatorskich  remontu  elewacji 

obiektu  zabytkowego  wpisanego  do  rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie 

ś

ródmiejskiej o powierzchni elewacji 2 500 m


Nadto  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  w  pkt.  6.2  SIWZ  ustanowił  warunek  w 

zakresie  dysponowania  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia,  gdzie  w  myśl  pkt. 

6.2.1.  Wykonawca  musi  wykazać,  że  w  trakcie  realizacji  zamówienia  dysponować  będzie 

osobami pełniącymi następujące funkcje oraz posiadającymi kwalifikacje jak niżej: 

A) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  architektonicznej  oraz  posiadający  doświadczenie  w  zakresie  projektowania 

architektonicznego polegające na tym, że: 

wykonał  od  trzech  do  czterech  projektów  architektonicznych  stanowiących 

element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1 200 000  zł,  w  tym 

jedna  o  wartości  min.  700 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów 

zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 

wykonał  jeden  projekt  architektoniczny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-kosztorysowej  o  wartości  500 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy 

obiektu położonego w strefie konserwatorskiej w zabudowie śródmiejskiej; 

wykonał 

jeden 

projekt 

architektoniczny 

wraz 

programem 

prac 

konserwatorskich  stanowiąc  elementy  dokumentacji  projektowo-kosztorysowej  remontu 

elewacji  obiektu  zabytkowego  wpisanego  do  rejestru  zabytków  położonego  w  zabudowie 

ś

ródmiejskiej o powierzchni elewacji 2500 m2. 

B) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  konstrukcyjno  –  budowlanej  oraz  posiadający  doświadczenie  w  zakresie 

projektowania konstrukcji polegające na tym, że: 

wykonał  od  trzech  do  czterech  projektów  konstrukcyjnych  stanowiących 

element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1 200 000  zł,  w  tym 

jedna  o  wartości  min.  700 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów 

zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 

wykonał  jeden  projekt  konstrukcyjny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-kosztorysowej  o  wartości  500 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy 

obiektu położonego w strefie konserwatorskiej w zabudowie śródmiejskiej; 

wykonał  jeden  projekt  konstrukcyjny  stanowiący  element  dokumentacji 

projektowo-kosztorysowej  remontu  elewacji  obiektu  zabytkowego  wpisanego  do  rejestru 

zabytków położonego w zabudowie śródmiejskiej o powierzchni elewacji 2 500 m

C) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  elektrycznych  i 

elektroenergetycznych  oraz  posiadający  doświadczenie  polegające  na  tym,  że  wykonał 

okresie ostatnich 5 lat trzy lub cztery projekty instalacji elektrycznych stanowiących element 

dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  1 200 000  zł,  w  tym  jedna  o 

wartości  min.  700 000  zł,  w  zakresie  przebudowy  lub  rozbudowy  obiektów  zabytkowych 

wpisanych do rejestru zabytków położonych w zabudowie śródmiejskiej; 


D) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych, 

gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz posiadający doświadczenie polegające na 

tym,  że  wykonał  okresie  ostatnich  5  lat  trzy  lub  cztery  projekty  instalacji  sanitarnych 

stanowiących  element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości 

1 200 000 zł, w tym jedna o wartości min. 700 000 zł, w zakresie przebudowy lub rozbudowy 

obiektów  zabytkowych  wpisanych  do  rejestru  zabytków  położonych  w  zabudowie 

ś

ródmiejskiej. 

E) projektant posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w 

specjalności  instalacyjnej  oraz  posiadający  doświadczenie  polegające  na  tym,  że  wykonał 

okresie  ostatnich  5  lat  minimum  jeden  projekt  instalacji  sanitarnych  w  zakresie  instalacji 

grzewczych  z  kolektorami  słonecznymi,  pompami  ciepła  i  instalacjami  fotowoltaicznymi 

stanowiących  element  dokumentacji  projektowo-kosztorysowych  o  łącznej  wartości  min. 

200 000 zł. 

Izba  ustaliła  również,  że  stosownie  do  pkt.  7.2.  dla  oceny  spełniania  warunków 

udziału  w  niniejszym  postępowaniu,  Wykonawcy  powinni  przedłożyć  następujące 

oświadczenia i dokumenty: 

7.2.2.  Wykaz wykonanych głównych usług  w okresie ostatnich 3 lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

potwierdzający spełnienie warunków, o których mowa w pkt 6.1. IDW wraz z dowodami, że 

zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie.  Dowodami  mogą  być  poświadczenia, 

a jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie 

uzyskać  poświadczenia  –  oświadczenia  Wykonawcy.  Wykonawca  nie  ma  obowiązku 

przedstawiania  dowodów  w  stosunku  do  zamówień  wykonanych  na  rzecz  Zamawiającego. 

Zaleca  się  sporządzenie  wykazu  zgodnie  z  treścią  załącznika  nr  4  do  IDW.  W  przypadku, 

gdy  na  potwierdzenie  warunku,  o którym  mowa w  pkt  6.1.  ppkt  1) IDW Wykonawca  będzie 

chciał  wskazać  zadanie  wykonane  wcześniej,  niż  w  okresie  ostatnich  3  lat,  lecz  nie 

wcześniej,  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat  zobowiązany  jest  albo  rozszerzyć  Wykaz  albo 

załączyć odrębny Wykaz obejmujący okres wcześniejszy (co najmniej 4 lata wstecz). 

7.2.3.  Wykaz  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonaniu  zamówienia  zgodny 

z treścią  załącznika  nr 5  do  IDW  wraz  z  informacjami  wymaganymi  dla  oceny  spełniania 

warunków, o których mowa w pkt 6.2. IDW.  

Przechodząc  do  rozpoznania  zarzutu  odwołania  odnoszącego  się  do  niespełniania 

przez wykonawcę Home of Houses Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu warunku podmiotowego 

wiedzy  i  doświadczenia  Izba  doszła  do  przekonania,  że  z  oświadczenia  tego  wykonawcy 


zawartego w pkt. 1 i 5 rubryki 3 załącznika nr 4 – Doświadczenie wynika, że programy prac 

konserwatorskich były zadeklarowane w granicach pkt. 6.1 pkt. 2 SIWZ. 

Jednocześnie  Izba  uznała,  że  czas  realizacji  zgodnie  z  załącznikiem  nr  4  – 

Doświadczenie dotyczył całego zadania, a w ramach cezury czasowej określonej w rubryce 

4 miała być wykonana cała dokumentacja projektowo-kosztowa. 

Oceniając,  dowód  z  załączonego  przez  Odwołującego  wyciągu  z  SIWZ  z  innego 

przetargu  Izba  przyjęła,  że  z  jej  postanowienia  pkt.  1,  który  stanowił,  że  z  projektu  należy 

wyłączyć  elewację  frontową  budynku,  który  już  wykonano  nie  wynika,  że  konkurent  nie  był 

zobowiązany  do  wykonania  programu  prac  konserwatorskich  elewacji  w  zakresie 

niewyłączonym. 

Izba  stanęła  również  na  stanowisku,  że  z  treści  załącznika  nr  4  wykazu  – 

Doświadczenie  wynika,  że  w  pkt.  5  wykonawca  Home  of  Houses  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Poznaniu  wskazał  odbiorcę  na  rzecz,  którego  wykonał  zamówienie  –  Fundację  Sztuki 

Ś

wiata,  Urząd  Miasta  Łodzi,  a  zatem  sama  informacja  o  podzleceniu  tej  czynności  nie 

przesądza o braku spełniania warunku czy o koniczności zmiany wykazu. 

Jeżeli  zaś  chodzi  o  wskazaną  pełnobranżową  dokumentację  i  program  prac  to  były 

one,  jako  całość  wykonane  do  dnia  30  września  2013r.  Zamawiający  nie  dokonał  w 

formularzu podziału na poszczególne etapy realizacji zadania. 

Rozpatrując  drugi  zarzut  odnoszący  się  do  powyższego  warunku  dotyczącego 

potencjału  kadrowego  to  –  zdaniem  Izby  –  należy  zwrócić  uwagę  na  dwa  wymagania  w 

ramach tego wymagania.  

Pierwsze,  to  posiadanie  przez  osoby,  które  będą  uczestniczyły  w  wykonaniu 

przedmiotu  zamówienia  uprawnień  budowlanych  do  projektowania,  a  drugie  to  posiadanie 

doświadczenia w zakresie projektowania polegającego na wykonaniu projektów. 

Według  zapatrywania  Izby  warunek  ten  nie  dotyczył  osób  zdobywających  

doświadczenie  jedynie  w  warunkach  posiadania  uprawnień  do  projektowania,  ale  również 

osób  pozostających  w  okresie  przygotowywania  się  do  ich  zdobywania,  to  jest  np.;  przez 

udział w zespole projektowym. 

Zdaniem  Izby  takie  doświadczenie  ma  walor  znacznie  trwalszy  niż  doświadczenie 

zdobywane  w  izolacji,  w  oderwaniu  od  wymiany  informacji  technicznej  danej  grupy 

zawodowej. 


Należy  również  wskazać,  że  Zamawiający  nie  określił  na  gruncie  SIWZ  definicji 

wykonania  projektów,  czy  to  samodzielnie  czy  w  grupie  projektowej,  czy  przy  pełnieniu 

określonej funkcji. 

Jeżeli  chodzi  o  brak  wpisania  w  załączniku  nr  5  Potencjał  Kadrowy  poszczególnych 

wartości elementów dokumentacji projektowej Izba zważyła, że Zamawiający w treści SIWZ  

nie  stworzył  jakiejkolwiek  instrukcji  dla  wykonawców  do  rubryki  nr  4,  lecz  żądał  od 

wykonawców jedynie podania kwalifikacji, wykształcenia i doświadczenia. 

Poza  tym,  Izba  uznała,  że  wpisane  przez  wykonawcę  czasy  realizacji  w 

poszczególnych  rubrykach  z  załącznika  nr  5  Potencjał  Kadrowy  obejmował  również 

wymagany warunkiem okres. 

Powyższe nie wskazuje, zatem na okoliczność ubiegania się o udzielenie zamówienia 

publicznego przez Wykonawcę nieposiadającego niezbędnego doświadczenia i wiedzy oraz 

niedysponującego  odpowiednim  potencjałem  kadrowym,  która  uzasadniałaby  wykluczenie 

go z przetargu na zasadzie art.24 ust.2 pkt. 4 ustawy Pzp.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                       Przewodniczący:…………………………