KIO 1387/16 POSTANOWIENIE dnia 4 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1387/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 4 sierpnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Grzegorz Matejczuk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  4  sierpnia  2016  r.  

w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lipca 

2016  r.  przez  Odwołującego  –  Remondis  Opole  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Opolu,  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Miasto Opole, Rynek-Ratusz, 45-

015 Opole, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego 

–  Remondis  Opole  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Opolu  –  kwoty  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczonej  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), na niniejsze postanowienie – w terminie 7 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu. 

Przewodniczący:  ………………………………. 


Sygn. akt: KIO 1387/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Miasto Opole, Rynek-Ratusz, 45-015 Opole – prowadzi na podstawie 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 

2164  ze  zm.)  –  dalej:  Pzp  lub  Ustawa;  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

którego przedmiotem jest „Odbiór odpadów komunalnych zbieranych selektywnie oraz odbiór 

odpadów  komunalnych  zmieszanych  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  i 

niezamieszkałych,  na  których  powstają  odpady  komunalne,  położonych  w  Opolu  oraz 

zagospodarowanie  odpadów  selektywnie  zebranych  w  zakresie  frakcji:  papier,  tektura, 

tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, szkło i odpady wielkogabarytowe”, 

nr sprawy: ZP.271.2.3.2016. 

W dniu 26 lipca 2016 r., Odwołujący – Remondis Opole Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu 

–  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o 

zamówieniu  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: 

art. 7 ust. 1 Pzp w związku z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 22 ust. 4 Pzp, poprzez 

sformułowanie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia w sposób niejednoznaczny oraz nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia 

[sekcja III.2.3) ogłoszenia o zamówieniu]; 

art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 41 pkt 9 Pzp oraz art. 91 ust. 1 i ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 

ust.  1  Pzp  poprzez  sformułowanie  jednego  z  kryteriów  oceny  ofert  -  kryterium  zatrudnienie 

osób  na  umowę  o  pracę  przewidzianych  do  realizacji  zamówienia  z  wagą  10%  w  sposób 

nieprecyzyjny i niejednoznaczny, co uniemożliwia dokonanie w oparciu o to kryterium wyboru 

oferty najkorzystniejszej w zakresie, w jakim Zamawiający nie wskazał minimalnej wymaganej 

przez  niego  ilości  osób  przewidzianych  do  realizacji  każdego  zadania  zatrudnionych  na 

umowę  o  pracę,  za  którą  wykonawca  otrzyma  określoną  liczbę  punktów  w  ramach  tego 

kryterium (Instrukcja dla wykonawców, Opis kryteriów wyboru oferty, str. 17); 

art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia 

w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na 

sporządzenie  oferty  i  oszacowanie  jej  kosztów  oraz  w  sposób  niejednoznaczny  i 

niewyczerpujący, a także w sposób naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i 

uczciwej konkurencji, w zakresie w, jakim w SIW, Instrukcji dla wykonawców oraz w załączniku 

nr 1 do SIWZ Opis przedmiotu zamówienia (dalej: „OPZ”): 


a) 

w  Instrukcji  dla  wykonawców  w  Opisie  sposobu  obliczenia  ceny  oferty  (str.  17) 

wskazano,  że  przy  obliczaniu  ceny  oferty  należy  uwzględnić  wysokość  minimalnego 

wynagrodzenia  w  2017  r.  ogłoszonego  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczpospolitej  Polskiej 

„Monitor Polski” w drodze Obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, podczas gdy odpowiednie 

obwieszczenie w tym zakresie nie zostało jeszcze opublikowane; 

b) 

w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 4/ sektor 

I do IV) w ppkt 1 Zamawiający zastrzegł, że podane przez niego w OPZ ilości oraz pojemności 

pojemników  z  Bazy  Startowej  będą  ulegać  zmianie  w  czasie  trwania  umowy  na  podstawie 

Wykazów Zmian Bazy, a wykonawca powinien uwzględnić w swojej ofercie zamianę ilości i 

rodzaju  oraz  pojemności  pojemników  na  nieruchomościach  w  związku  z  ich  rotacją  na 

podstawie Wykazu Zmian Bazy. Wykonawca powinien uwzględnić w swojej ofercie możliwość 

wzrostu łącznej ilości wszystkich pojemników. Rzeczywiste ilości i rodzaje pojemników mogą 

ulec  zmianie  i  nie  będzie  to  stanowiło  podstawy  do  zmiany  wynagrodzenia.  Przy  czym 

Zamawiający nie wskazał jednocześnie w treści OPZ zakresu możliwych zmian ilości i rodzaju 

oraz pojemności pojemników na nieruchomościach w okresie trwania umowy, co uniemożliwia 

określenie  przez  wykonawcę  rzeczywistego  wolumenu  pojemników,  które  będą 

wykorzystywane w celu świadczenia usług na rzecz Zamawiającego; 

c) 

w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 4/ sektor 

I do IV) w ppkt 1 Zamawiający wskazał liczbę nieruchomości wyposażonych w prasokontenery 

na dzień 29 marca 2016 r. zastrzegając przy tym, że rzeczywista ilość prasokontenerów może 

ulec  zmianie  i  nie  będzie  to  podstawą  do  zmiany  wynagrodzenia  wykonawcy,  jednocześnie 

Zamawiający  nie  wskazał  w  OPZ  zarówno  wielkości  poszczególnych  prasokontenerów  i 

zakresu możliwych zmian w zakresie ich liczby, co uniemożliwia określenie przez wykonawcę 

sprzętu i narzędzi niezbędnych do odbierania z nich odpadów, a co za tym idzie oszacowanie 

związanych z tym kosztów realizacji przedmiotu zamówienia; 

d) 

w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 4/ sektor 

I  do  IV)  w  ppkt  2  Zamawiający  podał  masę  poszczególnych  frakcji  odpadów  odebranych  w 

2014 r. i 2015 r., Zamawiający nie podał jednak ewentualnego procentowego poziomu zmian 

w  tym  zakresie  przez  cały  okres  obowiązywania  umowy,  które  wykonawca  będzie 

zobowiązany uwzględnić w cenie oferty. Takie ukształtowanie postanowień OPZ uniemożliwia 

wykonawcy  oszacowanie  ceny  oferty  oraz  może  doprowadzić  do  nieporównywalności  ofert 

złożonych w postępowaniu; 

e) 

w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 4/ sektor 

I do IV) w ppkt 5 Zamawiający wskazał, że wykonawca zobowiązany jest do uwzględnienia w 

składanej ofercie możliwości zmiany ilości nieruchomości oraz możliwość zmian częstotliwości 

odbioru odpadów przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i nie będzie to stanowiło 


podstawy do zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Zamawiający nie określił zakresu możliwych 

zmian w tym zakresie, które wykonawca powinien uwzględnić w złożonej ofercie; 

f) 

w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 4/ sektor 

I do IV) Zamawiający podał bazę pojemnikową na dzień 29 marca 2016 r. wskazując jedynie 

liczbę pojemników o danej objętości, nie określając przy tym ewentualnych specyficznych cech 

poszczególnych  typów  pojemników  jakie  będzie  zobowiązany  zapewnić  wykonawca,  co 

uniemożliwia wykonawcy oszacowanie kosztów z tym związanych i uwzględnienie ich w cenie 

oferty; 

g) 

w  pkt  4  ppkt  3  OPZ  Rodzaje  odpadów  komunalnych  odbieranych  selektywnie  od 

właścicieli nieruchomości, Zamawiający określił, że w ramach wykonywanej usługi odbierania 

odpadów ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych z nieruchomości zamieszkałych 

będą dodatkowo odbierane liście zgromadzone w workach w okresie od początku września do 

końca listopada bez jednoczesnego podania szacunkowej ilości w/w worków lub ilości liści (w 

Mg),  które  wykonawca  będzie  zobowiązany  odebrać  w  okresie  obowiązywania  umowy,  co 

uniemożliwia  oszacowanie  kosztów  realizacji  tego  elementu  przedmiotu  zamówienia  i 

uwzględnienie ich w oferowanej cenie; 

h) 

w  pkt  5  ppkt  1  lit.  b)  OPZ  Obowiązek  prowadzenia  dokumentacji  związanej  z 

działalnością  objętą  zamówieniem,  Zamawiający  wskazał,  iż  harmonogram  odbioru 

pojemników z nieruchomości sporządzony powinien być na jego pisemny wniosek w terminie 

słusznym  wskazanym  we  wniosku  oraz  podał,  że  przedmiotowy  harmonogram  powinien 

zawierać informacje, od jakich ulic i numerów nieruchomości wykonawca powinien rozpocząć 

wyposażenie nieruchomości w pojemniki; 

i) 

w  pkt  5  ppkt  4  lit.  o)  OPZ  Oświadczenia  oraz  inne  dokumenty  przedstawiane 

Zamawiającemu  w  czasie  realizacji  zamówienia,  Wykonawca  obowiązany  jest  przekazać 

oświadczenie potwierdzające wykonanie usługi mycia pojemników, o którym mowa w ppkt c), 

w terminie 3 dni na każde wezwanie Zamawiającego, a w przypadku złożenia Zamawiającemu 

reklamacji dotyczących niewykonania usługi mycia pojemników, Wykonawca obowiązany jest 

na wezwanie Zamawiającego przeprowadzić mycie reklamowanego pojemnika; 

j) 

w  pkt  5  ppkt  4  lit.  p)  OPZ  Oświadczenia  oraz  inne  dokumenty  przedstawiane 

Zamawiającemu  w  czasie  realizacji  zamówienia,  Zamawiający  wskazał,  że  Wykonawca 

obowiązany  jest  przekazać  informację  o  miejscach  i  adresach,  punktów  odbioru,  z  których 

odpady nie zostały odebrane w sposób selektywny z uwagi na niepoprawną segregację nie 

precyzując przy tym, co należy rozumieć przez „niepoprawną segregację”; 

k) 

w  pkt  5  ppkt  6  lit.  d)  OPZ  Lista  pojazdów,  Zamawiający  wskazał,  że  w  przypadku 

stwierdzenia dostarczenia odebranych odpadów samochodem, do którego Zamawiający nie 

miał  dostępu  do  systemu  GPS  i  Wykonawca  nie  udokumentuje  źródła  pochodzenia  tych 

odpadów to Zamawiający informuje Wykonawcę o konieczności pomniejszenia ryczałtowego 


wynagrodzenia miesięcznego o koszt zagospodarowania tych odpadów w kolejnym miesiącu 

za  miesiąc,  w  którym  stwierdzono  przypadek  dostarczenia  odebranych  odpadów 

samochodem, do którego Zamawiający nie miał dostępu do systemu GPS; 

l) 

w pkt 6 ppkt 3 OPZ Wymagania dotyczące mycia pojemników, Zamawiający określił 

bardzo rygorystyczne wymagania dotyczące mycia pojemników, w zakresie: 

− 

nałożenia  na  wykonawcę  obowiązku  umożliwienia  Zamawiającemu  weryfikacji 

informacji  dotyczącej  czasu  mycia  pojemników  i  ciśnienia  mycia  pojemników  na 

wizualizacji na mapie Opola w systemie GPS oraz w raporcie dostępnym w systemie 

GPS, o którym mowa w §22 Umowy (lit. i oraz lit. j); 

− 

zastrzeżenia  przez  Zamawiającego,  że  w  przypadku  niewykonania  prawidłowego 

umycia  pojemników  po  wezwaniu  wykonawcy  przez  Zamawiającego,  Zamawiający 

będzie upoważniony do zlecenia wykonania tych czynności podmiotowi trzeciemu, na 

ryzyko  i  koszt  Wykonawcy  m.in.  z  zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy,  z 

jednoczesnym  prawem  naliczenia  przez  Zamawiającego  kar  umownych  zgodnie  z 

zapisami zawartymi w § 31 umowy (lit. I); 

− 

w jakim Wykonawca zobowiązany jest zakresie objętym niniejszym zamówieniem na 

wezwanie Zamawiającego przeprowadzić mycie pojemnika, którego czynność mycia 

została  zareklamowana,  w  terminie  i  w  sposób  uzgodniony  z  Zamawiającym.  W 

przypadku pojemników bardzo zabrudzonych, których umycie na pojeździe myjącym 

nie jest wystarczające, Wykonawca zobowiązany jest do przewiezienia pojemnika na 

bazę  w  celu  doczyszczenia  go  przez  myjkę  stacjonarną, ręczną,  z  użyciem  bardziej 

skutecznych  środków  i  dodatkowego  czasu  na  ich  działanie.  W  takim  przypadku 

Wykonawca  ma  obowiązek  wykonać  dokumentację  zdjęciową  potwierdzającą 

wykonanie usługi mycia powtórnego, na której mają być widoczne: wnętrze umytego 

pojemnika,  klapa  pojemnika  oraz  strona  zewnętrzna  pojemnika  z  numerem 

identyfikacyjnym, który pozwoli jednoznacznie przyporządkować pojemnik do adresu 

nieruchomości. Zdjęcia mogą zostać zastąpione oświadczeniem właściciela, zarządcy 

lub  użytkownika  nieruchomości  potwierdzającym  wykonanie  usługi  mycia  pojemnika 

na nieruchomości (lit. k); 

m) 

w pkt 6 ppkt 5 OPZ Wymagania dotyczące odbioru odpadów, Zamawiający określił, że 

wykonawca  zobowiązany  jest  do  odbierania  odpadów  z  wiat  śmietnikowych  i  komór 

zsypowych zamkniętych na zamek dostosowany do systemu jednego klucza uniwersalnego, 

co pozostaje w sprzeczności z postanowieniami uchwały nr XXIV/440/16 Rady Miasta Opola 

z dnia 24 marca 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i 

porządku na terenie Miasta Opola, w której ustalono, że w zabudowie wielorodzinnej odbiór 

odpadów ustawionych w wiacie lub komorze zsypowej jest możliwy wyłącznie z otwartej wiaty 

lub  komory  zsypowej  (zmodyfikowany  §  7.1  pkt  2  lit  d  regulaminu  utrzymania  czystości  i 


porządku  na  terenie  Miasta  Opola).  Zamawiający  nie  określił  w  również  wynikających  z 

obowiązującego  Regulaminu  utrzymania  czystości  i  porządku  w  gminie  ograniczeń 

dotyczących obowiązku wystawiania pojemników przez Wykonawcę (typu odległości, różnice 

poziomów, typ nawierzchni); 

n) 

w  pkt  6  ppkt  1  lit.  i)  OPZ Wymagania  dotyczące  pojemników  Zamawiający  zastrzegł 

sobie  prawo  do  korzystania  z  oceny  wykonywania  przez  Wykonawcę  zleconych  prac, 

dokonywanej przez funkcjonariuszy publicznych m.in. Straży Miejskiej, Policji, Wojewódzkiej 

Stacji  Sanitarno  -  Epidemiologicznej  i  Wojewódzkiego  Inspektoratu  Ochrony  Środowiska  w 

Opolu, bez jednoczesnego wskazania, w jaki sposób i na jakich zasadach w/w miałyby oceniać 

wykonywanie przez wykonawcę zleconych prac; 

o) 

w pkt 6 ppkt 11 OPZ Inne wymagania dotyczące realizacji umowy Zamawiający nałożył 

na wykonawcę obowiązek zorganizowania dla każdego sektora, co najmniej jednego pikniku 

ekologicznego w okresie od kwietnia do czerwca każdego roku obowiązywania umowy, bez 

jednoczesnego  określenia  zasad  na jakich  tego typu  piknik  powinien  zostać  zorganizowany 

przez  wykonawcę,  co  uniemożliwia  oszacowanie  kosztów  jego  każdorazowego 

zorganizowania oraz ich uwzględnienie w cenie oferty; 

art. 353 (1) Kodeksu cywilnego w związku z art. 7, art. 14, art. 29 oraz art. 139 ust. 1 

Pzp  poprzez  sporządzenie  wzoru  umowy  w  sposób  naruszający  zasady  współżycia 

społecznego i nie gwarantujący równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji w 

zakresie, w jakim: 

a) 

Zamawiający  wskazał,  że  na  jego  wniosek  wykonawca  bezzwłocznie  dostarczy 

Zamawiającemu dodatkowe szczegółowe informacje lub odpowiednie dokumenty dotyczące 

Podwykonawców w zakresie prac im powierzonych oraz posiadania uprawnień niezbędnych 

do realizacji powierzonych prac (§4 ust. 8 wzoru umowy); 

b) 

w  przypadku  braku  zapłaty  wynagrodzenia  Podwykonawcy  przez  wykonawcę 

Zamawiający naliczy kary umowne stosownie do postanowień §34 ust. 9 umowy (§4 ust. 10 

wzoru umowy), tj. karę umowną w wysokości 2 % wynagrodzenia należnego Podwykonawcy, 

które potrąci z faktury Wykonawcy (§ 34 ust. 9 wzoru umowy); 

c) 

w  przypadku  wystawienia  przez  wykonawcę  faktury  VAT  niezgodnie  z  Umową  lub 

obowiązującymi  przepisami  prawa,  Zamawiający  ma  prawo  do  wstrzymania  płatności  do 

czasu wyjaśnienia przez wykonawcę przyczyn oraz usunięcia tej niezgodności, a także w razie 

potrzeby otrzymania faktury lub noty korygującej VAT, bez obowiązku płacenia odsetek za ten 

okres (§ 28 ust. 3 wzoru umowy); 

d) 

Zamawiający może potrącić każdą swoją należność wynikającą z umowy lub związaną 

z umową od każdej płatności, również niewymagalnej, należnej wykonawcy, na co wykonawca 

wyraża zgodę (§ 28 ust. 4 wzoru umowy); 


e) 

w  przypadku  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  czynności  wchodzących  w 

zakres przedmiotu umowy, Zamawiający niezależnie od prawa do naliczania kar będzie miał 

prawo zlecenia prac objętych umową innemu podmiotowi i potrącenia kosztów poniesionych 

z tego tytułu z wynagrodzenia wykonawcy. Nie wywiązanie się przez wykonawcę z zakresu 

objętego umową będzie potwierdzone protokołem sporządzonym przez Zamawiającego (§34 

ust. 8 wzoru umowy); 

f) 

w rozdziale 9 wzoru umowy nie przewidziano procedury reklamacyjnej umożliwiającej 

wykonawcy  zgłoszenie  zastrzeżeń,  co  do  zasadności  nałożenia  na  niego  kary  umownej  i 

niezwłoczne usunięcie uchybień w wykonaniu umowy; 

g) 

w przypadku, gdy postanowienia umowy zawierają uprawnienie do zmiany umowy w 

oparciu  o  decyzję  Zamawiającego,  a  wykonawca  odmówi  podpisania  aneksu  do  umowy 

Zamawiający  będzie  uprawniony  do  odstąpienia  od  umowy  bądź  jej  wypowiedzenia  przy 

zachowaniu trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia (§ 37 ust. 6 wzoru umowy); 

h) 

w  §  40  ust.  1  pkt  1  i  2  wzoru  umowy  w  sposób  bardzo  ogólny  i  niejednoznaczny 

określono sytuacje uprawniające Zamawiającego do wypowiedzenia umowy; 

i) 

każda  ze  stron  może  wypowiedzieć  Umowę  z  zachowaniem  6  miesięcznego  okresu 

wypowiedzenia,  ze  skutkiem  na  koniec  miesiąca.  Wypowiedzenie  wymaga  formy  pisemnej 

pod rygorem nieważności, do wypowiedzenia należy dołączyć pisemne uzasadnienie (§40 ust. 

2 wzoru umowy). 

Na  podstawie  powyższych  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

i  nakazanie Zamawiającemu zmodyfikowania zapisów ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ 

poprzez: 

w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  warunku  udziału  w  postępowaniu  -  warunku 

posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  wskazanie,  że  warunek  zostanie  uznany  za  spełniony, 

jeżeli  wykonawca  wykaże  wykonanie/wykonywanie  usług  odbioru  odpadów  komunalnych 

objętych przedmiotem zamówienia oraz sprawozdawczością podmiotu odbierającego odpady 

komunalne  w  łącznej  ilości  5  000  ton  oraz  dookreślenie,  czy  w  przypadku  złożenia  przez 

wykonawcę oferty na więcej niż jedno zadanie warunek ten ulega kumulacji w zależności od 

liczby zadań, na które wykonawca złoży ofertę; 

w zakresie zarzutu dotyczącego kryterium oceny ofert - kryterium zatrudnienie osób na 

umowę o pracę przewidzianych do realizacji zamówienia - wskazanie minimalnej wymaganej 

przez Zamawiającego ilości osób przewidzianych do realizacji każdego zadania, w stosunku 

do których to osób wykonawca będzie oświadczał ile spośród tych osób będzie zatrudnionych 

na  umowę  o  pracę,  za którą  wykonawca  otrzyma  określoną  liczbę  punktów  w  ramach  tego 

kryterium; 

w zakresie zarzutów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia: 


a) 

wykreślenie w Instrukcji dla wykonawców w Opisie sposobu obliczenia ceny oferty (str. 

17) sformułowania, że przy obliczaniu ceny oferty należy uwzględnić wysokość minimalnego 

wynagrodzenia  w  2017  r.  ogłoszonego  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczpospolitej  Polskiej 

„Monitor Polski” w drodze Obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów; 

b) 

wskazanie w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 

do  4/  sektor  I  do  IV)  maksymalnego  procentowego  zakresu  zamian  ilości  i  rodzaju  oraz 

pojemności pojemników na nieruchomościach w związku z ich rotacją na podstawie Wykazu 

Zmian Bazy w całym okresie obowiązywania umowy, które wykonawca będzie zobowiązany 

uwzględnić w ofercie; 

c) 

wskazanie w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 

do  4/  sektor  I  do  IV)  wielkości  poszczególnych  prasokontenerów  oraz  zakresu  możliwych 

zmian w zakresie ich liczby w całym okresie obowiązywania umowy; 

d) 

podanie w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 

4/  sektor  I  do  IV)  ewentualnego  procentowego  poziomu  zmian  w  tym  zakresie  ilości 

odebranych  odpadów  przez  cały  okres  obowiązywania  umowy,  którą  wykonawca  będzie 

zobowiązany odebrać w ramach realizacji przedmiotu zamówienia; 

e) 

określenie w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 

do 4/ sektor I do IV) możliwego zakresu zmiany ilości nieruchomości objętych przedmiotem 

zamówienia  oraz  zmiany  częstotliwości  odbioru  odpadów  przez  właścicieli  nieruchomości 

niezamieszkałych  w  całym  okresie  obowiązywania  umowy,  które  wykonawca  będzie 

zobowiązany uwzględnić w złożonej ofercie; 

f) 

podanie w pkt 2 OPZ Dane dotyczące zamówienia dla każdego z zadań (zadanie 1 do 

4/  sektor  I  do  IV)  precyzyjnych  informacji  dotyczących  poszczególnych  typów  pojemników, 

jakie będzie zobowiązany zapewnić wykonawca; 

g) 

wskazanie  w  pkt  4  ppkt  3  OPZ  Rodzaje  odpadów  komunalnych  odbieranych 

selektywnie  od  właścicieli  nieruchomości,  szacunkowej  liczby  worków  lub  ilości  liści 

zgromadzonych  przez  mieszkańców  w  workach  w  okresie  od  początku  września  do  końca 

listopada,  które  wykonawca  zobowiązany  będzie  odebrać  przez  cały  okres  obowiązywania 

umowy; 

h) 

wskazanie w pkt 5 ppkt 1 lit. b) OPZ Obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej 

z działalnością objętą zamówieniem, że wyznaczony przez Zamawiającego „słuszny termin” 

nie może być krótszy niż 14 dni kalendarzowych oraz dookreślenie, że harmonogram odbioru 

pojemników z nieruchomości ma dotyczyć wyłącznie odbioru pojemników, a nie wyposażenia 

w nie nieruchomości; 

i) 

wykreślenie pkt 5 ppkt 4 lit. o) OPZ Oświadczenia oraz inne dokumenty przedstawiane 

Zamawiającemu w czasie realizacji zamówienia


j) 

doprecyzowanie  w  pkt  5  ppkt  4  lit.  p)  OPZ  Oświadczenia  oraz  inne  dokumenty 

przedstawiane  Zamawiającemu  w  czasie  realizacji  zamówienia,  jakie  sytuacje  powinny  być 

uznawane  za  „niepoprawną  segregację”  np.  poprzez  określenie,  jaki  procent  zawartości  w 

pojemniku innych opadów niż określone na opisie pojemnika powoduje, że segregacja staje 

się niepoprawna; 

k) 

wykreślenie pkt 5 ppkt 6 lit. d) OPZ Lista pojazdów

l) 

w pkt 6 ppkt 3 OPZ Wymagania dotyczące mycia pojemników

− 

modyfikację  lit.  i  oraz  lit.  j  poprzez  wykreślenie  obowiązku  prezentowania  danych 

dotyczących czasu mycia pojemników oraz ciśnienia mycia na wizualizacji na mapie 

Opola w systemie GPS i umożliwienie prezentacji tych danych w inny sposób; 

− 

wykreślenie lit. I; 

− 

wykreślenie lit. k tj. obowiązku przewiezienia niedomytych pojemników na bazę w celu 

ich doczyszczenia na myjce stacjonarnej i udokumentowanie tej czynności; 

m) 

wskazanie w pkt 6 ppkt 5 OPZ Wymagania dotyczące odbioru odpadów, że wykonawca 

zobowiązany jest do odbierania odpadów wyłącznie z otwartych wiat śmietnikowych i komór 

zsypowych oraz wskazania w SIWZ zgodnych z obowiązującym Regulaminem ograniczeń w 

zakresie wystawiania pojemników (odległości, różnice poziomów, typ nawierzchni); 

n) 

wykreślenie pkt 6 ppkt 1 lit. i) OPZ; 

o) 

doprecyzowanie  w  pkt  6  ppkt  11  OPZ  Inne  wymagania  dotyczące  realizacji  umowy 

zasad na jakich wykonawca zobowiązany jest do zorganizowania pikniku ekologicznego m.in. 

poprzez wskazanie liczby mieszkańców dla jakiej piknik ma zostać organizowany; określenie 

czy  piknik  będzie  miał  charakter  imprezy  masowej;  podanie  jakie  konkretnie  zgody  i 

zezwolenia będzie zobowiązany pozyskać wykonawca; czy Zamawiający udostępni teren na 

przeprowadzenie pikniku, a jeżeli tak to czy zostanie on udostępniony nieodpłatnie; kto będzie 

zobowiązany do rozpropagowania informacji o planowanym pikniku; 

w zakresie wzoru umowy: 

a) 

wykreślenie  §4  ust.  8  wzoru  umowy,  ewentualnie  wskazanie  jakich  konkretnie 

dodatkowych  informacji  lub  dokumentów  dotyczących  Podwykonawców  będzie  wymagał 

Zamawiający; 

b) 

wykreślenie  4  ust.  10  wzoru  umowy,  a  w  konsekwencji  również  §  34  ust.  9  wzoru 

umowy; 

c) 

wykreślenie § 28 ust. 3 wzoru umowy; 

d) 

wykreślenie § 28 ust. 4 wzoru umowy; 

e) 

wykreślenie §34 ust. 8 wzoru umowy ewentualnie wskazanie, że Zamawiający będzie 

uprawniony  do  potrącenia  wyłącznie  tych  kosztów  związanych  ze  zleceniem  prac  innemu 

podmiotowi, które zostały uprzednio uzgodnione i zaakceptowane przez wykonawcę; 


f) 

wprowadzenie  w  rozdziale  9  wzoru  umowy  procedury  reklamacyjnej  umożliwiającej 

wykonawcy  zgłoszenie  zastrzeżeń,  co  do  zasadności  nałożenia  na  niego  kary  umownej  i 

niezwłoczne usunięcie uchybień w wykonaniu umowy; 

g) 

wykreślenie § 37 ust. 6 wzoru umowy, ewentualnie wskazanie, że Zamawiający będzie 

uprawniony  do  odstąpienia  od  umowy  bądź  jej  wypowiedzenia  przy  zachowaniu 

trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia w sytuacji odmówienia przez wykonawcę podpisania 

aneksu do umowy bez podania uzasadnionej przyczyny; 

h) 

wykreślenie §40 ust. 1 pkt 1 i 2 wzoru umowy; 

i) 

wykreślenie  §40  ust.  2  wzoru  umowy,  ewentualnie  wskazanie,  że  Zamawiający  nie 

może skorzystać z tego uprawnienia przed upływem roku od dnia zawarcia umowy. 

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zamawiającego w piśmie z dnia 28 lipca 

2016  r.,  kopia  odwołania  wraz  z  wezwaniem  do  przystąpienia  odwoławczego  została 

udostępniona na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 27 lipca 2016 r. W terminie, o 

którym  mowa  w  art.  185  ust.  2  Pzp,  nie  wpłynęły  do  Prezesa  KIO  przystąpienia  do 

postępowania odwoławczego.  

W  dniu  3  sierpnia  2016  r.  wpłynęło  do  Izby  oświadczenie  Zamawiającego  

o  uwzględnieniu  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  wraz  z  wnioskiem  o 

umorzenie  postępowania.  W  złożonej  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  wskazał  w 

szczególności,  że  uwzględnia  odwołanie  w  całości  oraz  zgodnie  z  art.  186  ust.  2  Pzp 

zobowiązuje  się  do  przeprowadzenia  modyfikacji  zgodnie  z  żądaniami  Odwołującego 

zawartymi w odwołaniu.  

W tym  stanie  rzeczy  zaistniały  przesłanki  do  umorzenia  postępowania  na  podstawie 

art.  186  ust.  2  Pzp.  Zgodnie  z  tym  przepisem  w  przypadku  uwzględnienia  przez 

zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć 

postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że 

w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Z uwagi na uwzględnienie w całości zarzutów odwołania Zamawiający obowiązany jest 

wykonać czynności zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.  


Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza wzięła 

pod  uwagę  fakt,  że  uwzględnienie  zarzutów  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia z udziałem stron. W tych okolicznościach – w świetle przepisu art. 186 ust. 6 pkt 

1  Prawa  zamówień  publicznych  w  zw.  z  §  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010 r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.U.2010.41.238) 

– 

Izba postanowiła 

znieść 

wzajemnie 

koszty 

postępowania 

odwoławczego i nakazać zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      …………………………..