Sygn. akt: KIO 1256/16
WYROK
z dnia 21 lipca 2016 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
Protokolant: Agata Dziuban
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lipca 2016 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 lipca 2016 roku
przez wykonawcę:
„TOBO” D. Sp. j. z siedzibą w Kurianach, Kuriany 104, 15-589
Białystok,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Przedsiębiorstwo Usługowo-
Handlowo-Produkcyjne „LECH” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, ul. Kombatantów
4, 15-110 Białystok,
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia
wykonawcy – M.B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER
M.B. na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo
zamówień publicznych oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Przedsiębiorstwo Usługowo-
Handlowo-Produkcyjne „LECH” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
„TOBO” D. Sp. j. z siedzibą w Kurianach, tytułem wpisu od odwołania;
zasądza
od
zamawiającego:
Przedsiębiorstwa
Usługowo-Handlowo-
Produkcyjnego „LECH” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku na rzecz wykonawcy:
„TOBO” D. Sp. j. z siedzibą w Kurianach
kwotę
18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu uiszczonego wpisu od odwołania
oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicz-
nych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego dorę-
czenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego
w Białymstoku.
Przewodniczący: …………………………….…...
Sygn. akt KIO 1256/16
UZASADNIENIE
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowo-Produkcyjne „LECH” Sp. z o.o. z siedzibą
w Białymstoku [zwane dalej: „zamawiającym”] prowadzi postępowanie – w trybie przetargu
nieograniczonego - o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadania pn.:
Dostawa i montaż mebli do budynku sortowni odpadów na terenie ZUOK w Hryniewiczach.
Postępowanie prowadzone jest na postawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych [t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ], zwanej dalej „ustawą Pzp”.
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 15 kwietnia 2016 roku
pod numerem 2016/S 074-129121.
Zamawiający w dniu 30 czerwca 2016 roku przekazał wykonawcom biorącym udział
w postępowaniu zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty.
W dniu 11 lipca 2016 roku wykonawca „TOBO” D. Sp. j. z siedzibą w Kurianach
[zwany dalej: „odwołującym”] wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w Warszawie zarzucając zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców;
art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy
„BENER” M.B. ze względu na złożenie nieprawdziwych informacji w zakresie
parametrów technicznych oferowanych przez niego urządzeń oraz oznaczeń ich
modeli, co miało wpływ na wynik prowadzonego postępowania;
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty „BENER”
M.B., która nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W oparciu o powyższe zarzuty odwołujący wnosił o:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej „BENER” M.B., jako
oferty podlegającej wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
względnie odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp;
powtórzenie czynności oceny i wyboru ofert oraz wskazanie oferty odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej, z pominięciem oferty „BENER” M.B.;
zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał, że zamawiający w załączniku nr 3
do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (formularz cenowy) wymagał podania przez
wykonawców w ofertach nazw producenta i modelu oferowanych przez siebie produktów.
Ponadto, zgodnie z treścią pkt. 10.15 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w celu
potwierdzenia przez oferowane produkty wymagań określonych przez zamawiającego,
wykonawcy zobowiązani byli dołączyć opisy produktów zawierające zdjęcie/rysunek
oferowanego wyrobu, nazwę producenta, nazwę własną wyrobu (systemu) oraz opis
techniczny zawierający niezbędne informacje pozwalające na weryfikację wyrobu opisanego
w OPZ z wyrobem oferowanym.
Odwołujący zauważył, że wykonawca „BENER” M.B. w swojej ofercie zaproponował
m.in. zmywarkę Bosch SMV69N20EU Spec. oraz lodówkę jednodrzwiową Zanussi
ZRA40100WA Spec., a na potwierdzenie, iż powyższe urządzenia spełniają wymogi
stawiane
przez
zamawiającego,
wykonawca
ten
dołączył
karty
katalogowe.
Zdaniem odwołującego, przedłożone przez wykonawcę „BENER” M.B., karty katalogowe ww.
produktów, nie są kartami katalogowymi producenta, lecz zostały przygotowane przez
wykonawcę na zasadzie kopiuj - wklej z opisów i zdjęć zamieszczonych przez
zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. Odwołujący podkreślił, że oferowane
przez „BENER” M.B. produkty zostały oznaczone dodatkowym dopiskiem „Spec.”, podczas,
gdy według wiedzy odwołującego, producenci przedmiotowych urządzeń nie posiadają
w swojej ofercie produktów oznaczonych w ten sposób, dlatego też jego zdaniem jest
to wyłącznie
przeróbka
nazwy
dokonana
przez
wykonawcę
„BENER”
M.B.
na potrzeby przedmiotowego postępowania. Następnie odwołujący wskazał, że oferowane
urządzenia bez rozszerzenia „Spec.”, są dostępne na rynku i posiadają cechy niemal
identyczne
z
opisywanymi
w
specyfikacji
istotnych
warunków
zamówienia,
z tym zastrzeżeniem, iż w przypadku zmywarki zamawiający wymagał klasy energetycznej
A+++, natomiast zaoferowana przez wykonawcę „BENER” M.B. zmywarka Bosch
SMV69N20EU posiada gorszą klasę energetyczną, tj. A++, natomiast w odniesieniu
do lodówki jednodrzwiowej rozbieżność z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia dotyczy rocznego zużycia energii oraz posiadania przez lodówkę sygnalizacji
niedomkniętych drzwi, a mianowicie lodówka Zanussi ZRA40100WA ma wyższe roczne
zużycie energii, niż wymagane przez zamawiającego max.90 kWh, tj.: 148kWh oraz nie
posiada sygnalizacji niedomkniętych drzwi chłodziarki. W ocenie odwołującego, zaoferowane
przez wykonawcę „BENER” M.B. urządzenia nie są zgodne z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, a tym samym oferta tego wykonawcy winna zostać odrzucona na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Następnie, odwołujący odniósł się do wyjaśnień składanych zamawiającemu
przez wykonawcę „BENER” M.B. w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, stwierdzając, iż świadczą one, że wykonawca ten podał w swojej ofercie
informacje
nieprawdziwe,
mające
istotny
wpływ
na
wynik
postępowania.
Zdaniem odwołującego polegać miało to na świadomym dodaniu rozszerzenia „Spec.”
do nazw oferowanych produktów AGD (co dotyczy
wszystkich produktów AGD, a nie tylko
produktów, w których wystąpiły niezgodności ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia.). Podkreślił też, że wykonawca w sposób świadomy przedstawił w swojej
ofercie produkty niewystępujące na rynku, gdyż przygotował ofertę na którą składały się
kopie opisów przedmiotu zamówienia zamawiającego oraz przerobione symbole istniejących
produktów, przedstawiając na własnych drukach „kartach katalogowych” opisy zamieszczone
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Tym samym, w ocenie odwołującego,
wykonawca „BENER” M.B., zamieścił w ofercie nieprawdziwie informacje mające wpływ na
wynik postępowania przetargowego.
Odwołujący dodał ponadto, iż sam wykonawca „BENER” M.B. w złożonych przez
siebie wyjaśnieniach, wskazywał, że zaoferowane urządzenia z rozszerzeniem „Spec.” są
specjalną wersją urządzeń, które zostaną „przerobione” i „przebadane” na jego zamówienie
przez nieujawniony podmiot, co spowoduje, że staną się zgodne z specyfikacją istotnych
warunków zamówienia. Takie wyjaśnienia są zdaniem odwołującego nieprawdziwe,
ponieważ ewentualne przygotowanie specjalnego modelu chłodziarki w pojedynczym
egzemplarzu przez kogokolwiek, w tym nawet przez wyspecjalizowanych producentów
markowych produktów, wymagałoby poniesienia znacznych nakładów, zarówno na etapie
projektu nowego urządzenia, jak i w procesie produkcji oraz niezbędnych do wykonania
badań, co drastycznie zwiększałoby cenę oferty, jak również byłoby niemożliwe do realizacji
w zakładanym w SIWZ terminie wykonania zamówienia. Odwołujący poddał również pod
rozwagę - czy w złożonej ofercie konkretne urządzenia wskazanych marek po dokonanych
„przeróbkach i udoskonaleniach” będą nadal urządzeniami tych producentów i czy firmy te
będą w stanie zaakceptować taki stan rzeczy i pozwolą na używanie w stosunku do tych
wyrobów swoich markowych nazw, symboli i oznaczeń. Zdaniem odwołującego, po
dokonaniu ewentualnych przeróbek, urządzenie takie traci również status przedmiotu
„fabrycznie nowego”, czego wymagał zamawiający w stosunku do oferowanych wyrobów i
urządzeń, zgodnie z § 1 pkt 3 wzoru umowy, stanowiącym załącznik do SIWZ.
Odwołujący zauważył również, iż w piśmie z dnia 29 czerwca 2016 roku wykonawca
„BENER” M.B., zadeklarował bezpośrednio alternatywne rozwiązanie, polegające
na wskazaniu zamiennych, wariantowych i spełniających już wszystkie wymagane cechy
użytkowe i techniczne urządzeń, tj. wyrobu firmy LIEBHERR KBes 4350 premium
oraz zmywarki BOSCH SMV68N60EU, co stanowi naruszenie pkt. 7.1 SIWZ,
w którym zamawiający wskazał, iż nie dopuszcza składania ofert wariantowych.
Nadto, odwołujący stwierdził, że w SIWZ oraz w projekcie umowy nie zostały przewidziane
okoliczności dające podstawy do ewentualnego, zgodnego z przepisami ustawy Pzp,
dokonania zmiany postanowień umowy w zakresie zamiany pozycji wyposażenia, jego typu
czy producenta.
Zamawiający w dniu 19 lipca 2016 roku za pośrednictwem poczty elektronicznej,
a w dniu 20 lipca 2016 roku w toku posiedzenia z udziałem stron – w formie pisemnej - złożył
odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie ma podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o przesłanki,
określone w art.189 ust. 2 ustawy Pzp.
Ponadto, Izba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp, stanowiącego, że Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy, przysługiwało prawo
do wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez Zamawiającego, przysługiwało uprawnienie do wniesienia odwołania.
Izba
dopuściła
dowody
z
dokumentacji
postępowania
przekazanej
przez zamawiającego i potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym z: protokołu
postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji
istotnych warunków zamówienia [zwanej dalej: „SIWZ”] wraz z jej zmianami, oferty złożonej
przez wykonawcę M.B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B.,
korespondencji
zamawiającego
z wykonawcami,
zawiadomienia
o
wyborze
najkorzystniejszej oferty.
Izba postanowiła także dopuścić dowody z dokumentów złożonych przez
odwołującego w toku rozprawy w dniu 20 lipca 2016 roku, tj.: z wydruku ze strony
internetowej www.samsung.com/pl... dotyczącej lodówki Samsung RS7527THCSP oraz
korespondencji e- mailowej odwołującego z BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z
o.o.
Ponadto, Izba uwzględniła oświadczenia i stanowiska stron wyrażone w pismach,
tj. w odpowiedzi zamawiającego na odwołanie, datowanej na dzień 19 lipca 2016 roku, a
także stanowiska wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy z dnia 20 lipca 2016
roku.
Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów – stosownie
do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp - Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest: dostawa i montaż mebli biurowych, warsztatowych
i sprzętu AGD oraz innego drobnego wyposażenia do części administracyjno-socjalnej
budynku sortowni odpadów na terenie ZUOK w Hryniewiczach (sekcja II pkt II.1.5 ppkt 1
ogłoszenia o zamówieniu oraz pkt 4.1. SIWZ). Zadanie jest realizowane w ramach Projektu
„Przebudowa instalacji związanej z odzyskiem odpadów w Hryniewiczach k. Białegostoku”,
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Infrastruktura i Środowisko.
Szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia zamawiający zawarł w Opisie
Przedmiotu Zamówienia [zwanym dalej: „OPZ”], stanowiącym Część III SIWZ.
I tak w OPZ zamawiający określił wymagania dla mebli biurowych, jak i dla sprzętu
AGD, zawierając szczegółowe opisy dla poszczególnych artykułów w poz. od 1 do 174.
W poz. 71 opisał wymagania dla lodówki jednodrzwiowej: „Kolor: Biały lub inox Wysokość
[cm]: min. 178,0 Szerokość [cm]: ok. 59.5 Głębokość [cm]: ok 65.8 Pojemność netto [l]:
min. 365 bez zamrażalnika, Roczne zużycie energii [kWh]: max 90, Poziom hałasu [dB]:
max 39, Ilość półek: min. 5 szt. Rodzaj półek: Pełnej szerokości, szklane z
obramowaniem, ze szkła bezpiecznego. Klasa klimatyczna: SN-N. Możliwość przełożenia
drzwi, Oświetlenie: LED Nóżki: regulowane stopy, stałe rolki z tyłu. Sterowanie:
Elektroniczne Automatyczne rozmrażanie, alarm niedomkniętych drzwi.”.
Natomiast w poz. 74 zamawiający opisał wymagania dla zmywarki 60 cm: „do zabudowy,
w pełni zintegrowana, min. 13 kompletów naczyń, Klasa efektywności energetycznej:
min. A+++, Klasa efektywności suszenia: min. A, Poziom hałasu: max 44 dB, programy
i funkcje: min. 4 programów, Wymiennik ciepła, Technika naprzemiennego mycia, Materiał,
z którego wykonana jest komora zmywarki: stal szlachetna, Obsługa od góry, Wyświetlacz
z informacją o czasie pozostałym do końca programu, Sygnał akustyczny końca programu,
Programowanie czasu startu: 1-24 h, Kosz na sztućce.”.
Z kolei w pkt 10.15 SIWZ zamawiający określił dokumenty jakich będzie wymagał
na potwierdzenie spełniania przez oferowane dostawy wymagań określonych przez niego,
wskazując, iż: „W zakresie wykazania spełniania przez oferowane dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego, wykonawca wraz z ofertą złoży: Opis oferowanych
mebli, który powinien zawierać zdjęcie/rysunek oferowanego wyrobu, nazwę
producenta, nazwę własną wyrobu ( systemu ) oraz opis techniczny zawierający
niezbędne informacje pozwalające na weryfikację wyrobu opisanego w OPZ z wyrobem
oferowanym. Opisy winny nawiązywać do poszczególnych pozycji z OPZ.”.
Wykonawca - M.B., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BENER
M.B., załączył do oferty karty katalogowe poszczególnych mebli biurowych i urządzeń AGD,
w tym kartę katalogową lodówki jednodrzwiowej, wskazując producenta i model: ZANUSSI
ZRA40100WA spec. (strona 33 oferty) oraz kartę katalogową zmywarki 60 cm., wskazując
na producenta i model: Bosch, SMV69N20EU spec. (strona 99 oferty).
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy „BENER” M.B. ze względu na złożenie nieprawdziwych informacji w
zakresie parametrów technicznych oferowanych przez niego urządzeń oraz oznaczeń ich
modeli, co miało wpływ na wynik prowadzonego postępowania, Izba stwierdziła co
następuje.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się również wykonawców, którzy: złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ
lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Jak wynika z brzmienia powołanego powyżej przepisu wykluczenie wykonawcy
z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
wymaga łącznego spełnienia dwóch przesłanek, a mianowicie złożenia nieprawdziwych
informacji oraz co najmniej możliwości wpływu tych informacji na wynik postępowania.
Nie ulega też wątpliwości, że zastosowanie przesłanki wykluczenia wykonawcy
z postępowania określonej w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp wymaga ponadto udowodnienia,
ż
e złożone informacje są niezgodne ze stanem faktycznym.
Izba w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę podziela stanowisko wyrażone
w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 czerwca 2015 r wydanym w sprawie
o sygn. akt: KIO 1099/15, iż: „Ustawodawca wprowadzając przedmiotowy przepis stworzył
zamawiającemu narzędzie do ochrony przed działaniami podejmowanymi ze strony
wykonawców, które prowadzą do wypaczenia procesu udzielania zamówienia publicznego.
Jest to więc instrument pozwalający zamawiającemu na eliminowanie zjawisk patologicznych
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od oceny tych czynności
i zachowań na gruncie innych przepisów prawa. Oznacza to, że dążeniem ustawodawcy było
zagwarantowanie zamawiającemu możliwości bezpośredniej i natychmiastowej reakcji
w postępowaniu niezależnie od tego, że dane zachowanie powinno podlegać ocenie w
ś
wietle chociażby norm prawnokarnych. (…) Jednocześnie dostrzeżenia wymaga, że
brzmienie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p. nie pozostawia wątpliwości, że złożenie
nieprawdziwych informacji ma wpływ na wynik prowadzonego postępowania nie tylko
wtenczas, kiedy związek przyczynowo skutkowy zachodzący pomiędzy złożeniem
nieprawdziwych informacji a wynikiem postępowania jest oczywisty i jest to okoliczność
pewna, czyli skutkiem złożenia nieprawdziwych informacji jest wypaczenie wyniku
postępowania, ale tożsamo należy ocenić sytuację, w której złożenie nieprawdziwych
informacji nie zawsze doprowadzi do wskazanego skutku, ale samo zaistnienie już takiej
możliwości, jeśli mogło mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.”.
W ocenie Izby, w sprawie będącej przedmiotem odwołania, ziściły się przesłanki
określone w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp wobec wykonawcy M.B., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B..
Otóż, wykonawca ten składając ofertę oraz zamieszczając w niej szczegółowe opisy
poszczególnych mebli i urządzeń AGD na tzw. kartach katalogowych, potwierdził m.in.,
iż oferowana przez niego lodówka jednodrzwiowa ZANUSSI ZRA40100WA spec. posiada
alarm niedomkniętych drzwi, a nadto roczne zużycie energii [kWh] wynosi 90, a także
potwierdził, że oferowana przez niego zmywarka Bosch, SMV69N20EU spec. posiada klasę
efektywności energetycznej A+++, co zresztą było zgodne z wymaganiami zamawiającego.
Wskazał również na konkretnych producentów tych urządzeń, jak i na konkretne modele.
Jednocześnie w toku postępowania o udzielenie zamówienia odwołujący – pismem
z dnia 8 czerwca 2016 roku - poinformował zamawiającego, iż z uzyskanych przez niego
informacji, urządzenie ZANUSSI ZRA40100WA spec. nie istnieje na rynku, a urządzenie
ZANUSSI ZRA40100WA nie posiada wymaganych parametrów przez zamawiającego
w zakresie rocznego zużycia energii, bowiem urządzenie posiada roczne zużycie energii
148 kWh oraz nie posiada alarmu niedomkniętych drzwi, na dowód czego przedłożył
zamawiającemu kartę techniczną lodówki ZANUSSI ZRA40100WA. Ponadto, odniósł się
do zmywarki 60 cm., wskazując, iż oferowana przez firmę BENER zmywarka o symbolu
Bosch SMV69N20EU nie posiada wymaganej klasy efektywności energetycznej: min. A+++,
gdyż urządzenie to posiada jedynie klasę A++, na dowód czego przedłożył zamawiającemu
kartę techniczną ww. zmywarki. Dodatkowo, odwołujący zwrócił się do zamawiającego
z pismem z dnia 9 czerwca 2016 roku wskazując na konieczność dogłębnej analizy oferty
złożonej przez firmę BENER M.B..
Zamawiający pismem z dnia 10 czerwca 2016 roku zwrócił się do wykonawcy M.B.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B., m.in. z prośbą
o potwierdzenie, że oferowane urządzenie lodówka jednodrzwiowa - ZANUSSI
ZRA40100WA spec. posiada następujące parametry: a) roczne zużycie energii [kWh]: max
90; b)
alarm niedomkniętych drzwi oraz, że urządzenie zmywarka 60cm. - Bosch
SMV69N20EU spec. posiada klasę efektywności energetycznej A+++. Jednocześnie w
uzasadnieniu przedmiotowego pisma zamawiający wskazał, że urządzenie ZANUSSI
ZRA40100WA spec. nie istnieje na rynku, dostępna jest lodówka ZANUSSI ZRA40100WA,
której roczne zużycie energii wynosi 148 kWh oraz nie posiada alarmu niedomkniętych
drzwi, zaś urządzenie Bosch SMV69N20EU ma klasę efektywności energetycznej: min. A++.
Wykonawca M.B., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B. w
wyjaśnieniach złożonych w dniu 15 czerwca 2016 roku wskazał jedynie, iż modyfikuje
produkty będące w ogólnodostępnej sprzedaży, tak by spełniały wymagania zamawiającego
oraz oświadczył, iż w związku z tym dostarczy produkty zgodne z wymaganiami zawartymi w
SIWZ. Jednocześnie wykonawca w żaden sposób nie określił, jak będzie dokonywał owej
modyfikacji.
Zamawiający, ponownie pismem z dnia 28 czerwca 2016 roku, zwrócił się
do wykonawcy M.B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B. z
prośbą o wyjaśnienie w jaki sposób wykonawca zapewni niezmienność pozostałych
właściwości urządzeń po ich modyfikacji we wskazanym uprzednio zakresie oraz o
wskazanie w jaki sposób w odniesieniu do klasy efektywności energetycznej zmywarki oraz
w odniesieniu do rocznego zużycia energii w lodówce, wykonawca wypełni obowiązki
informacyjne o zużyciu energii wynikające z ustawy z dnia 14 września 2012 roku
o informowaniu o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz o kontroli
realizacji programu znakowania urządzeń biurowych.
W odpowiedzi na ww. pismo wykonawca w dniu 29 czerwca 2016 roku przedstawił
wyjaśnienia, w których wskazał, że modyfikacji ulegną tylko niektóre właściwości produktu,
tak by
po
przeprowadzonej
modyfikacji
spełniały
wymagania
zamawiającego
oraz, że modyfikacja nie wpłynie na pozostałe właściwości i parametry urządzeń,
które pozostaną niezmienne. Jednocześnie oświadczył, iż modyfikacja zostanie wykonana
z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi normami oraz procedurami
przewidzianymi dla wykonania takich czynności, zaś po przeprowadzonej modyfikacji
urządzenie będzie spełniać wszystkie parametry wymagane przez zamawiającego.
Wykonawca wskazał również, iż po przeprowadzonej modyfikacji przekaże on produkt
do zewnętrznej firmy, która podda modyfikowane urządzenie badaniu pod względem
efektywności energetycznej oraz rocznego zużycia energii, a w przypadku, gdy zewnętrzna
firma wyda negatywną opinię na temat powodzenia modyfikacji wykonawca zastrzegł,
ż
e dostarczy zamawiającemu urządzenia spełniające wymagania przedstawione w SIWZ,
stwierdzając, iż alternatywą dla modyfikowanych produktów są lodówka LIEBHERR KBes
4350 Premium oraz zmywarka Bosch SMV68N60EU. Podkreślił jednocześnie, iż dostarczy
on produkty zgodne z wymaganiami zawartymi w SIWZ.
Biorąc pod uwagę zarówno treść oferty złożonej przez wykonawcę M.B.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B., jak i treść złożonych przez
niego wyjaśnień w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z dnia 15 oraz
29 czerwca 2016 roku, jak również karty katalogowe urządzeń - lodówki ZANUSSI
ZRA40100WA i zmywarki Bosch SMV69N20EU, przedstawione przez odwołującego
zamawiającemu przy piśmie z dnia 8 czerwca 2016 roku, Izba uznała, że potwierdził się
zarzut złożenia nieprawdziwych informacji przez ww. wykonawcę mających wpływ na wynik
prowadzonego postępowania.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że z treści oferty złożonej przez wykonawcę
M.B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B., nie wynika, iż
oferowane przez niego produkty, w tym lodówka ZANUSSI ZRA40100WA spec. i zmywarka
Bosch SMV69N20EU spec. będzie poddana modyfikacji w celu uzyskania parametrów
oczekiwanych przez zamawiającego. Z opisu tych urządzeń zawartych na tzw. kartach
katalogowych, załączonych do oferty ww. wykonawcy, wynika bowiem, że oferowane
produkty spełniają wszystkie wymagania zamawiającego zawarte w OPZ, stanowiącym
Część III SIWZ. Nie wynika natomiast w żaden sposób z treści oferty, że konieczna będzie
modyfikacja urządzeń pochodzących od konkretnych producentów, tak aby dopiero zapewnić
zgodność oferowanych produktów z wymaganiami określonymi w OPZ, w tym w zakresie
konkretnej klasy efektywności energetycznej czy rocznego zużycia energii. Dopiero,
jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, powstały w związku z otrzymaniem przez
zamawiającego informacji od innego wykonawcy, biorącego udział w tym postępowaniu, tj.
od odwołującego, iż oferowane przez M.B., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą BENER M.B., lodówka ZANUSSI ZRA40100WA spec. oraz zmywarka Bosch
SMV69N20EU spec. nie istnieją na rynku, zaś dostępne są na rynku urządzenia bez
oznaczenia „spec.”, tj. lodówka ZANUSSI ZRA40100WA i zmywarka Bosch SMV69N20EU,
nie spełniają wszystkich parametrów wymaganych przez zmawiającego, tj. lodówka cechuje
się rocznym zużyciem energii przekraczającym max. poziom określony przez
zamawiającego oraz nie posiada alarmu niedomkniętych drzwi, zaś zmywarka nie posiada
minimalnej klasy efektywności energetycznej, tj. A+++. Wykonawca został wezwany w tym
zakresie do wyjaśnień i dopiero z treści wyjaśnień zamawiający powziął informację, iż
wykonawca zakłada modyfikację urządzeń dostępnych na rynku, tak by spełniały wszystkie
parametry określone przez zamawiającego, przy czym w ogóle nie wyjaśnił w jaki sposób
zamierza dokonać tej modyfikacji, a w szczególności nie wykazał, że faktycznie ma
możliwość dokonania modyfikacji urządzeń AGD. Słusznie też odwołujący zwracał uwagę,
ż
e ewentualne przygotowanie specjalnego modelu chłodziarki czy zmywarki w pojedynczych
egzemplarzach przez jakikolwiek podmiot, w tym nawet przez wyspecjalizowanych
producentów markowych produktów wymagałoby poniesienia znacznych nakładów,
wykonania niezbędnych badań i testów oraz byłoby czasochłonne.
Niezależnie od wątpliwości co do faktycznej możliwości dokonania modyfikacji
urządzeń AGD w sposób zakładany przez wykonawcę M.B., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą BENER M.B. oraz jej dopuszczalności w świetle postanowień SIWZ,
stwierdzić należy, że z wyjaśnień złożonych przez ww. wykonawcę w dniu 29 czerwca 2016
roku wprost wynika, że oferowane przez niego produkty o zakładanych symbolach i
parametrach nie istnieją i nie wiadomo, czy faktycznie zakładana modyfikacja pozwoli na
uzyskanie produktu spełniającego wymagania zamawiającego. Powyższe wynika
bezpośrednio ze stwierdzenia, iż: „Po przeprowadzonej modyfikacji Wykonawca przekaże
produkt do zewnętrznej firmy, która podda modyfikowane urządzenie badaniu pod względem
efektywności energetycznej oraz rocznego zużycia energii. Jeżeli zewnętrzna firma wyda
negatywną opinię na temat powodzenia modyfikacji firma Bener M.B. dostarczy
Zamawiającemu urządzenia spełniające wymagania przedstawione w SIWZ dla
postępowania nr NZM.231.12.2016.KP. Alternatywą dla modyfikowanych produktów są:
lodówka - LIEBHERR KBes 4350 Premium oraz zmywarka - BOSCH SMV68N60EU”.
Zatem, wykonawca, alternatywnie, na wypadek niepowodzenia rzekomej modyfikacji, założył
możliwość przedstawienia zamawiającemu zamiennych urządzeń, które nie zostały
wskazane w treści oferty. Nadto, słusznie zauważył odwołujący, zamawiający w pkt 7.1.
SIWZ zawarł postanowienie, iż nie dopuszcza składania ofert wariantowych. Zatem takie
rozwiązanie, nie jest zgodne z treścią SIWZ, nawet jeśli wynikałoby z treści samej oferty.
Jednocześnie z całą stanowczością należy stwierdzić, że zamawiający nie mógł
uznać takiego stwierdzenia wykonawcy jedynie za „czysto hipotetyczne”, co podnosił
podczas rozprawy w dniu 20 lipca 2016 roku, a także w piśnie z dnia 7 lipca 2016 roku,
skierowanym do ww. wykonawcy o odtajnieniu informacji, w którym wskazywał, iż:
„zaoferowanie innych urządzeń niż wskazane w ofercie, stanowi sytuację hipotetyczną oraz
jest niedopuszczalne na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych. Gdyby nie
zastrzeżenie
Wykonawcy,
ż
e zmodyfikowane
produkty
będą
odpowiadały
SIWZ,
te wyjaśnienia ocenione winny być jako niedozwolone negocjowanie oferty oraz
dokonywanie zmian w jej treści (art. 87 ust. 1 ustawy Pzp)”. Zamawiający bowiem mając
wątpliwości w stosunku do treści złożonej oferty oraz dysponując wyjaśnieniami wykonawcy,
które choć miały zniwelować te wątpliwości, to w konsekwencji, wskazują na rozwiązania
sprzeczne z ustawą Pzp, nie może uznać, że część wyjaśnień jest tylko hipotetyczna i nie
ma żadnego znaczenia dla oceny treści złożonej oferty. Niewątpliwie należy brać pod
rozwagę całokształt złożonych wyjaśnień, jak i treść złożonej oferty.
Resumując, stwierdzić należy, że wykonawca M.B., prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą BENER M.B., swoim oświadczeniem, potwierdził w treści oferty, że
oferowane przez niego produkty, w tym lodówka ZANUSSI ZRA40100WA spec. i zmywarka
Bosch SMV69N20EU spec. spełniają wymagania określone przez zamawiającego w OPZ,
stanowiącym Część III SIWZ. Jednocześnie z dodatkowego oznaczenia „spec.” nie wynika,
iż nie są to modele dostępne na rynku i, że będą one poddane modyfikacji, której zresztą
nie będzie wykonywał producent, a wynika to dopiero z treści wyjaśnień złożonych przez
wykonawcę, w związku z wezwaniem wystosowanym przez zamawiającego. Ponadto, treść
wyjaśnień z dnia 29 czerwca 2016 roku, jak już wyżej podniesiono, wskazuje, na to, że
oferowane przez wykonawcę ww. urządzenia nie istniały na dzień składania wyjaśnień, a tym
bardziej na dzień składania ofert, albowiem wykonawca poinformował zmawiającego, iż
„modyfikacji ulegną”, co wskazuje na czas przyszły, a sam wykonawca nie jest w stanie
zagwarantować, że modyfikacja zakończy się sukcesem i proponuje alternatywne
rozwiązanie, nie wynikające z treści oferty, w przypadku, gdyby została wydana negatywna
opinia w zakresie przeprowadzonej modyfikacji urządzeń.
Powyższe wskazuje w sposób nie budzący wątpliwości, że wykonawca M.B.,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BENER M.B., składając ofertę,
złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
a dotyczące oferowanych urządzeń oraz uczynił to umyślnie w celu uzyskania
przedmiotowego zamówienia.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp potwierdził się.
Ponadto, Izba uznała, że potwierdził się zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty „BENER” M.B., która nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zgodnie bowiem z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. W ocenie Izby przedstawione
powyżej okoliczności faktyczne potwierdzają, iż oferta złożona przez ww. wykonawcę
nie odpowiada treści SIWZ w zakresie oferowanych urządzeń. Jednakże Izba, nie nakazała
odrzucenia oferty ww. wykonawcy w oparciu o przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z
uwagi na to, iż uprzednio potwierdził się zarzut złożenia przez wykonawcę nieprawdziwych
informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego
postępowania, w konsekwencji czego Izba nakazała zamawiającemu wykluczenie z
postępowania o udzielenie zamówienia ww. wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp. Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się
za odrzuconą.
Izba również uznała, że w konsekwencji powyżej wskazanych naruszeń przepisów
prawa potwierdził się również zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób nie zapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz § 1 ust. 1 pkt 2, § 3 pkt 1 i pkt 2 lit. b) oraz § 5 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr
41, poz. 238).
Przewodniczący: …………………………….…...