KIO 1029/16 WYROK dnia 29 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1029/16 

WYROK 

z dnia 29 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Dagmara Gałczewska-Romek 

Członkowie:   

Piotr Kozłowski 

            Sylwester Kuchnio 

Protokolant:             Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 czerwca 2016 r. odwołania wniesionego  do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  czerwca  2018  r.  przez 

MadiTech  Sp.  z  o.o.,                    

ul.Św. Leonarda 1/15, 25-311 Kielce w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Usług 

Wspólnych, ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa. 

przy udziale: 

A. 

ITBoom  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego 

B. 

SUNTAR  Sp.  z  o.o.,  ul.  Boya  Żeleńskiego  5B,  33-100  Tarnów  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego

C. 

COPY.NET.PL Piotr Sójka z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,  

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie  modyfikacji  pkt. 

VI.3  Ogłoszenia  o  Zamówieniu  oraz  rozdziału  VIII  pkt.  II.1c,  II.2c,  II.3c 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  przez  wykreślenie  w  części  1 

zamówienia  kryterium  „rozdzielności  tonera  z  bębnem  dla  urządzeń 

laserowych” oraz w częściach 2 i 3 zamówienia kryterium „rozdzielności tonera 

z bębnem”, w pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala. 


2. kosztami  postępowania  obciąża

  Centrum  Usług  Wspólnych,  ul.  Powsińska  69/71,  02-

903 Warszawa i: 

2.1.    zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

MadiTech            

Sp. z o.o., ul.Św. Leonarda 1/15, 25-311 Kielce, tytułem wpisów od odwołań, 

2.2.  zasądza od 

Centrum Usług Wspólnych, ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa 

na rzecz 

MadiTech Sp. z o.o., ul.Św. Leonarda 1/15, 25-311 Kielce kwotę 18 735 

zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  siedemset  trzydzieści  pięć  złotych  zero 

groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu  wpisu 

od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w

 Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………..……….. 

………………………. 

……………………… 


Uzasadnienie 

Zamawiający  -  Centrum  Usług  Wspólnych  -  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem 

jest  zakup  i  dostawa  urządzeń  biurowych  dla  Jednostek  Administracji  Państwowej. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej      

z dnia 3 czerwca 2016 roku pod nr 2016/S 10189060.  

W  dniu  13  czerwca  2016  roku  odwołujący  -  Madi  Tech  sp.  z  o.o.  -  wniósł  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust 1 i 

2 ustawy Pzp przez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę 

równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej konkurencji  oraz  w  sposób  niejednoznaczny  i 

niewyczerpujący w szczególności w zakresie parametrów sprzętu, określonych w załączniku 

nr  5  Specyfikacja  techniczna  dla  części  1  (drukarki),  części  2  (urządzenia  wielofunkcyjne 

A4), części 3 (urządzenia wielofunkcyjne A3) oraz w zakresie wymagań ogólnych opisanych 

w pkt I.5e siwz dotyczących wydajności startowych materiałów eksploatacyjnych oraz w pkt 

I.3g siwz dotyczących konieczności posiadania możliwości założenia kont dla użytkowników 

z  ograniczeniami  dostępu  do  drukowania  w  czerni,  drukowania  w  kolorze,  kopiowania                

w czerni, kopiowania w kolorze, skanowania.  

Odwołujący  wskazał także na naruszenie art. 7 w  zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp przez 

ustalenie kryteriów  wyboru najkorzystniejszej oferty w sposób naruszający  zasadę równego 

traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  realizujące  się  w  nieuzasadnionym 

potrzebami  Zamawiającego  ani  innym  obiektywnie  ustalonym  czynnikiem  przyznaniu  20 

punktów  za  kryterium  rozdzielności  tonera  z  bębnem  dla  urządzeń  laserowych  oraz 

naruszenie art. 7 ust 1 PZP przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę 

zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  w  związku                         

z naruszeniem wyżej wymienionych przepisów ustawy Pzp. 

Wskazując  na  powyższe  naruszenia  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu modyfikacji treści SIWZ w zakresie: 

Część 1 (drukarki) 

Dla drukarki D1: 

1.  zmianę  parametru:  „Możliwość  instalacji  dodatkowych  szuflad  na  papier"  min.  1000 

arkuszy  A4  na  „Możliwość  rozbudowy  szuflad  na  papier"  do  min.  1100  arkuszy  w 

urządzeniu. 

2.  zmianę parametru przez jego

 wykreślenie „Karta bezprzewodowa NIE” 

Dla drukarki D2: 

1.  zmianę parametru przez jego

 wykreślenie „Karta bezprzewodowa NIE” 


Dla drukarki D3: 

1.  zmianę  parametru:  „Możliwość  instalacji  dodatkowych  szuflad  na  papier"  min.  1000 

arkuszy  A4  na  „Możliwość  rozbudowy  szuflad  na  papier"  do  min.  1100  arkuszy  w 

urządzeniu. 

2.  zmianę parametru poprzez jego

 wykreślenie „Karta bezprzewodowa NIE” 

3.  zmianę parametru: „Złącza" na: USB, Ethernet 10/100 

Dla drukarki D4: 

1.  zmianę parametru: „Minimalna prędkość druku w kolorze" na min. 34 str. A4/min

2.  zmianę  parametru:  „Możliwości  instalacji  dodatkowych  szuflad  na  papier"  min.  2000 

arkuszy  A4  na  „Możliwość  rozbudowy  szuflad  na  papier"  do  min.  1600  arkuszy                  

w urządzeniu, 

3.  zmianę parametru: „Złącza" na: USB, Ethernet 10/100 

4.  zmianę parametru poprzez jego

 wykreślenie „Karta bezprzewodowa NIE” 

Dodatkowo w odniesieniu do wszystkich drukarek D1, D2, D3, D4 i  D5 Odwołujący wniósł o 

zmianę wymagania ogólnego z pkt I. 5e siwz dotyczącego wydajności startowych materiałów 

eksploatacyjnych  pozwalającej  na  uruchomienie  urządzenia  i  rozpoczęcie  pracy  na 

wydajność  materiałów  zgodnie  ze  standardową  wydajnością  materiału  startowego 

przewidzianego w ogólnodostępnej ofercie producenta dla oferowanego modelu.  

Część 2  

Dla MFP1: 

1.  zmianę parametru poprzez wykreślenie FTP: Skanowanie do lokalizacji email,

 pamięć 

USB, FTP, SMB 

Dla MFP2: 

1.  zmianę parametru na: Minimalna prędkość druku w czerni 43 str. A4/min. 

2.  zmianę  parametru:  „Możliwości  instalacji  dodatkowych  szuflad  na  papier"  na  min. 

1500 ark. A5-A4 na „Możliwość rozbudowy szuflad na papier" do min. 1100 arkuszy 

w urządzeniu A5- A4, 

3.  zmianę parametru na: „Minimalna pojemność podajnika skanera dokumentów"50 ark. 

80g/m2, 

4.  zmianę  parametru  na:  „Minimalna  szybkość  skanowania  jednostronnie,  300  dpi,  30 

obrazów /min. mono; 10 obrazów / min. Kolor. 

W  odniesieniu  do  urządzeń  MFP1,  MFP2,  MFP3,  MFP4  Odwołujący  wniósł  o  zmianę 

wymagania  ogólnego  z  pkt  I.5.e  SIWZ  dotyczącego  wydajności  startowych  materiałów 

eksploatacyjnych  pozwalającej  na  uruchomienie  urządzenia  i  rozpoczęcie  pracy  na 

wydajność  materiałów  zgodnie  ze  standardową  wydajnością  materiału  startowego 

przewidzianego w ogólnodostępnej ofercie producenta dla oferowanego modelu. 


Część 3: 

Dla MFP5: 

1.  zmianę  parametru  na:  maksymalny  czas  wydruku  pierwszej  kopii  czarno-białej  10 

sekund, 

2.  zmianę parametru na: minimalna pamięć 1GB 

3.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

4.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku urządzenia. 

Dla MFP6: 

1.  zmianę parametru na: maksymalny czas wydruku pierwszej kopii czarno-białej 9,5s 

2.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwany 

PDF 

3.  zmianę  parametry  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku urządzenia 

4.  minimalna szybkość skanowania jednostronnie, 300 dpi, kolor 60 obrazów na minutę 

Dla MFP7: 

1.  zmianę  parametru:  maksymalny  czas  wydruku  pierwszej  kopii  czarno-białej  10s, 

maksymalny czas wydruku pierwszej kopii kolorowej 10s.

2.  zmianę parametru na: minimalna rozdzielczość druku - dpi 1200x600

3.  zmianę  parametru  na:  minimalna  pojemność  szuflad  na  papier  szuflady  o  łącznej 

pojemności minimum 2000 arkuszy

4.  zmianę parametru na: minimalna pojemność tac odbiorczych 350 ark. 

5.  zmianę parametru na: Minimalna pamięć 1,25GB 

6.  zmianę parametru na: minimalna szybkość skanowania jednostronnie, 300 dpi, kolor 

50 obrazów na minutę 

7.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

8.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku-urządzenia 

9.  zmianę parametru na: Panel dotykowy Kolorowy, minimum 7" 

Dla MFP8: 

1.  zmianę  parametru  na:  maksymalny  czas  wydruku  pierwszej  kopii  czarno-białej  11 

sekund, 

2.  maksymalny czas wydruku pierwszej kopii kolorowej 11 sekund.

3.  zmianę parametru na: minimalna rozdzielczość druku - dpi 1200x600 

4.  zmianę  parametru  na:  minimalna  szybkość  skanowania  jednostronnie,  300  dpi,  w 


czerni 70 obrazów na minutę

5.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

6.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku-urządzenia 

Dla MFP5F: 

1.  zmianę parametru na format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

2.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku-urządzenia 

Dla MFP6F: 

1.  zmianę parametru na: maksymalny czas wydruku pierwszej kopii czarno-białej 9,5s, 

2.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwany 

PDF 

3.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku urządzenia 

4.  minimalna szybkość skanowania jednostronnie, 300 dpi, kolor 60 obrazów na minutę 

Dla MFP7F: 

1.  zmianę parametru na: minimalna rozdzielczość druku - dpi 1200x600 

2.  zmianę parametru na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

3.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku urządzenia 

Dla MFP8F: 

1.  zmianę parametru na: minimalna rozdzielczość druku - dpi 1200x600 

2.  zmianę  parametru  na:  minimalna  szybkość  skanowania  jednostronnie,  300  dpi,  w 

czerni 70 obrazów/minutę 

3.  zmianę parametry na: format skanowanych plików JPEG, TIFF, PDF, przeszukiwalny 

PDF 

4.  zmianę  parametru  na:  skanowanie  do  lokalizacji  mail,  pamięć  USB,  FTP,  SMB, 

skrzynka użytkownika na dysku urządzenia 

W  odniesieniu  do  urządzeń  MFP5,  MFP6,  MFP7,  MFP8  oraz  MFP5F,  MFP6F,  Odwołujący 

wniósł o zmianę wymagania ogólnego z pkt I.5.e SIWZ dotyczącego wydajności startowych 

materiałów  eksploatacyjnych  pozwalającej  na  uruchomienie  urządzenia  i  rozpoczęcie  pracy 

na  wydajność  materiałów  zgodnie  ze  standardową  wydajnością  materiału  startowego 

przewidzianego w ogólnodostępnej ofercie producenta dla oferowanego modelu. 


Dodatkowo  Odwołujący  wniósł  o  zmianę  wymagania  z  pkt  I.  3  g  siwz  na:  urządzenia  dalej 

opisane jako MFP5, MFP6, MFP7, MFP8, MFP5F, MFP6F, MFP7F, MFP8F muszą posiadać 

możliwość  założenia  kont  dla  użytkowników  z  ograniczeniami  wydruku  i  kopiowania  stron 

kolorowych w celu ograniczenia kosztów. 

Ponadto  Odwołujący  wniósł  o  zmianę  siwz  przez  usunięcie  kryterium  jakościowego 

związanego  z  rozdzielnością  tonera  od  bębna  dla  części  1-3  (20  punktów  za  kryterium 

rozdzielności tonera z bębnem dla urządzeń laserowych) i przeniesienie wagi punktowej za 

to kryterium do kryterium ceny oferty brutto we wskazanych częściach.  

Powołując  się  na  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oraz  sądów  okręgowych, 

Odwołujący  podniósł,  że  w  niniejszej  sprawie  przedmiotem  zamówienia  są  urządzenia 

biurowe produkowane na rynku przez wielu dużych producentów sprzętu, którzy są w stanie 

dostarczyć  sprzęt  w  ilości  zamawianej  w  niniejszym  postępowaniu  przez  Zamawiającego. 

Jednakże wymogi SIWZ pomimo, że nie wskazują bezpośrednio na konkretne rozwiązania, 

to  jednak  czytane  jako  całość  tworzą  zestawienie  wymogów,  preferujących  zaoferowanie 

sprzętu jednego producenta w zależności od części postępowania tj. firmy Kyocera (część nr 

1  i  2)  oraz  Kyocera/Xerox  (część  nr  2  i  3).  Dokonując  dodatkowej  szczegółowej  analizy 

dopuszczonych  do  zaoferowania  rozwiązań  i  pozycjonując  je  wzajemnie  do  siebie  również 

pod  względem  kryteriów  oceny  ofert  (przyznanie  aż  20  punktów  za  kryterium  techniczne 

rozdzielności tonera z bębnem dla urządzeń laserowych), nie sposób nie dojść do wniosku, 

ż

e  tak  naprawdę  tylko  i  wyłączenie  jeden  producent  -  firma  Kyocera  (część  nr  1)  oraz 

Kyocera/Xerox  (część  nr  2  i  3)  jest  w  stanie  złożyć  ofertę  w  niniejszym  postępowaniu  z 

realną szansą na uzyskanie zamówienia. Głównym źródłem ograniczeń ilości potencjalnych 

wykonawców i wielu producentów światowej klasy rozwiązań, jest z jednej strony wymaganie 

parametrów  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  wyszczególnionych  przez  Odwołującego  w 

zarzutach, które niewątpliwie nie mają znaczenia dla Zamawiającego a jedynie są sposobem 

na  wyeliminowanie  innych  producentów  a  z  drugiej  takie  ukształtowanie  kryteriów  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  w  tym  zwłaszcza  parametru  technicznego  rozdzielności  tonera  z 

bębnem  dla  urządzeń  laserowych,  który  preferuje  producenta  posiadającego  w 

standardowych  rozwiązaniach  tego  rodzaju  rozwiązanie  techniczne  a  producentem 

spełniającym  łącznie  te kryteria jest  Kyocera  (część  nr  1)  oraz  Kyocera/Xerox  (część  nr  2  i 

3).  Każdy  z  pozostałych  wiodących  na  rynku  producentów,  chcąc  spełnić  wymagania 

zawarte w SIWZ musiałby spełnić dodatkowe wymagania, co rodzi dla tychże producentów 

na tyle wysokie koszy, że automatycznie eliminuje sens udziału w postępowaniu z uwagi na 

rentowność  takiego  przedsięwzięcia.  Tymczasem  kwestionowane  przez  Odwołującego 

parametry  podobnie  jak  i  premiujące  przy  ocenie  ofert  kryterium  techniczne,  w  opinii   

Odwołującego,  nie  ma  i  nie  może  mieć  żadnego  uzasadnienia  w  faktycznych  potrzebach 

Zamawiającego, a zmierza jedynie do ograniczenia konkurencji w niniejszym postępowaniu. 


Promowanie aż 20 punktami rozwiązania w postaci rozdzielności tonera z bębnem oceniane 

przez  pryzmat  kwestionowanych  w  zarzutach  parametrów  w  tym  zwłaszcza  wydajności 

startowych materiałów eksploatacyjnych, skutecznie prowadzi do ograniczenia konkurencji w 

postępowaniu do wybranego grona potencjalnych wykonawców, a po bardziej szczegółowej 

analizie  odnoszącej  się  do  sytuacji  rynkowej  tak  naprawdę  ogranicza  ją  do  jednego 

producenta w zależności od części postępowania - Kyocera (część nr 1) oraz Kyocera/Xerox 

(część  nr  2  i  3)  z  realną  szansą  na  złożenie  oferty  najkorzystniejszej.  Narzucenie  tak 

wygórowanych  i  szczegółowych  parametrów  przy  jednoczesnym  dodatkowym  premiowaniu 

rozwiązania  technicznego  w  postaci  rozdzielności  tonera  z  bębnem  dla  urządzeń 

laserowych,  w  oderwaniu  od  potrzeb  Zamawiającego,  standardów  rynkowych  i 

jakiegokolwiek  ekonomicznego  uzasadnienia,  zdaniem  Odwołującego  jest  celowym 

ograniczeniem konkurencji postępowania i nie wynika z faktycznych potrzeb Zamawiającego. 

Pamiętać przecież należy, że wprawdzie ustawa PZP pozostawia Zamawiającemu swobodę 

wyboru  kryteriów  oceny  ofert  jednak  swoboda  ta  została  wprowadzona  wszakże  pod  tym 

warunkiem,  że  dodatkowe  kryteria  służyć  będą  rzeczywiście  identyfikacji  oferty 

najkorzystniejszej  ekonomicznie.  Tym  samym  kryterium  oceny  ofert  nie  może  pozostawiać 

Zamawiającemu  nieograniczonej  swobody  wyboru.  Dlatego,  odnosząc  się  do  konkretów 

niniejszej  sprawy,  Odwołujący  stwierdził,  że  premiowanie  aż  20  punktami  rozwiązania 

rozdzielności  tonera  z  bębnem jest  nie  uzasadnione  niczym  innym  jak ferowaniem  jednego 

producenta  w  postępowaniu.  Rozwiązanie  to  nie  ma  jakiegokolwiek  uzasadnienia,  bowiem 

nie  tylko  nie  jest  to  nowsza  a  tym  samym  lepsza  technologia  w  porównaniu  z  technologią 

kartridżową ale nie jest to również rozwiązanie tańsze a zatem nie jest również uzasadnione 

ekonomicznie. 

W ocenie  Odwołującego,  poszczególne  postanowienia  SIWZ jedynie  z  pozoru  dopuszczają 

możliwość  konkurowania  różnych  producentów,  jednak  czytane  jako  całość  eliminują 

konkurencję  w  zakresie  kwestionowanym  przez  Odwołującego  w  ramach  przedmiotowego 

postępowania, co z kolei w sposób bezsporny narusza art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy Pzp. 


Na  podstawie  dokumentacji  akt  sprawy  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron                            

i uczestnika postępowania zaprezentowane w trakcie rozprawy, Izba ustaliła i zważyła 

co następuje:  

Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  urządzeń  biurowych  dla  Jednostek 

Administracji Państwowej z podziałem na pięć części: część 1- drukarki, część 2- urządzenia 

wielofunkcyjne  A4,  część  3  -  urządzenia  wielofunkcyjne  A3,  częśći  4  -  skanery,  część  5  - 

faksy.  W  załączniku  nr  5  do  siwz  Zamawiający  opisał  minimalne  wymagania  odnośnie 

poszczególnych urządzeń.  

W  rozdziale  II  pkt  I.  3  Wymagania  ogólne  lit  g  Zamawiający  wskazał,  że  „urządzenia  dalej 

opisane  jako  urządzenia  dalej  opisane  jako  MFP5,  MFP6,  MFP7,  MFP8,  MFP5F,  MFP6F, 

MFP7F,  MFP8F  muszą  posiadać  możliwość  założenia  kont  dla  użytkowników                               

z  ograniczeniami  dostępu  do  drukowania  w  czerni,  drukowania  w  kolorze,  kopiowania                   

w czerni, kopiowania w kolorze, skanowania. 

W pkt I. 5 lit. e Zamawiający podał wymagania dotyczące wydajności startowych materiałów 

eksploatacyjnych, 

które 

mogą 

być 

spełnione 

przez 

dostawę 

pojedynczego 

toner/bębna/kartridża  jak  i  kilku  sztuk  łącznie.  W  tabeli  Zamawiający  podał  wydajność 

startowych materiałów eksploatacyjnych (liczba stron) dla poszczególnych urządzeń.  

W rozdziale  VIII  pkt  II  Zamawiający  podał,  że  przy  wyborze  oferty  w  części  1,  2  i  3  będzie 

kierował  się  następującymi  kryteriami:  cena-  66%,  gwarancja-  4%,  pozostałe  kryteria 

techniczne, w tym kryterium rozdzielności tonera z bębnem dla urządzeń - 20%.  

W  dniu  24  czerwca  2016  roku  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców, 

modyfikując niektóre zapisy siwz w zakresie parametrów technicznych urządzeń.  

Mając na uwadze powyższe, Izba ustaliła, co następuje

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołujący,  jako  podmiot  ubiegający  się  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  

publicznego,  niewątpliwie  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  odwołania  a  na  skutek 

działań  i  zaniechań  Zamawiającego,  podnoszonych  w  odwołaniu  może  ponieść  szkodę              

w postaci braku możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia, co powoduje, że zostały 

spełnione  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  uprawniające  Odwołującego  się  do 

wniesienia odwołania. 


Spośród zarzutów zawartych w odwołaniu Izba uznała za zasadny jedynie zarzut dotyczący 

naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp przez ustalenie kryteriów oceny 

ofert w sposób naruszający zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji. 

W  tym  zakresie  Izba  zważyła,  że  o  ile  istotą  kryteriów  oceny  ofert  innych  niż  cena  jest 

przyznanie dodatkowej punktacji rozwiązaniu preferowanemu przez danego Zamawiającego, 

o  tyle  należy  mieć  na  uwadze,  że  promowanie  danego  rozwiązania  musi  znajdować 

uzasadnienie  w  obiektywnych  potrzebach  Zamawiającego  i  nie  może  naruszać  zasady 

uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne.  Zamawiający  akcentował             

w  toku  rozprawy,  że  kryterium  rozdzielności  tonera  od  bębna,  wprowadzone  w  trzech 

częściach  przedmiotowego  zamówienia  publicznego,  jest  podyktowane  względami 

ekonomicznymi,  bowiem  celem  Zamawiającego  jest  uzyskanie  urządzeń  jak  najtańszych              

w późniejszej eksploatacji. Jednak, zdaniem Izby, słuszności stanowiska Zamawiającego nie 

potwierdzają złożone przez niego samego dowody w postaci analizy kosztów wydruku strony 

dla  urządzeń  opartych  o  technologię  kardridżową  (Canon,  HP)  i  technologię  toner  i  bęben 

(Kyocera,  Lexmark).  Analiza  tych  dokumentów  pokazuje,  że  różnica  w  kosztach  wydruku 

strony w tych dwóch różnych technologiach jest znikoma, a w niektórych przypadkach koszty 

wydruku przy technologii kardridżowej np. dla drukarki D1-Canon 0,0800 zł są nawet niższe 

niż  dla  technologii  rozdzielności  tonera  od  bębna  -  drukarka  Lexmark  0,0833zł.  Kryterium 

rozdzielności  tonera  od  bębna  z  wagą  20  %  promuje  tę  technologię  nad  technologią 

kardridżową, a tymczasem z przebiegu rozprawy wynika, że zastosowanie tej technologii nie 

ma  przełożenia  na  koszty  wydruku.  Skoro  Zamawiającemu,  jak  twierdzi,  zależało  na 

uzyskaniu  urządzeń  jak  najtańszych  w  eksploatacji,  to  mógł  wprowadzić  wprost  kryterium, 

które  preferuje  niższy  koszt  wydruku  strony.  W  konsekwencji  w  ocenie  Izby,  wprowadzone 

przez  Zamawiającego  kryterium  kosztowe  nie  jest  zobiektywizowanym  sposobem  wyboru 

rozwiązania  bardziej  ekonomicznego,  a  raczej  zmierza  ono  do  nieuzasadnionego 

preferowania  rozwiązań  konkretnych  producentów  Kyocera  oraz  Xerox,  co  narusza  zasadę 

uczciwej konkurencji, wynikającą z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  

Stąd  zasadnym  jest,  w  ocenie  Izby,  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  pkt. 

VI.3 Ogłoszenia o Zamówieniu oraz rozdziału VIII pkt. II.1c, II.2c, II.3c Specyfikacji Istotnych 

Warunków  Zamówienia  przez  wykreślenie  w  części  1  zamówienia  kryterium  „rozdzielności 

tonera  z  bębnem  dla  urządzeń  laserowych”  oraz  w  częściach  2  i  3  zamówienia  kryterium 

„rozdzielności tonera z bębnem”. 


Izba  uznała  za  niezasadne  pozostałe  zarzuty  odwołania  dotyczące  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  wskazując,  że  Odwołujący  w  toku  rozprawy  nie  uprawdopodobnił,  że  dobór 

parametrów sprzętu dokonany przez Zamawiającego może prowadzić do naruszenia zasady 

uczciwej  konkurencji  czy  też  ogranicza  udział  innych  podmiotów  w  postępowaniu  o 

zamówienie publiczne. Na wstępie  wskazać należy, że określenie przedmiotu zamówienia  i 

dobór  parametrów  winien  być  poparty  obiektywnymi  i  uzasadnionymi  potrzebami 

Zamawiającego.  W  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  ugruntował  się  pogląd,  że 

przejawem naruszenia zasady uczciwej konkurencji jest opisanie przedmiotu zamówienia w 

sposób  wskazujący  na  konkretnego  producenta  lub  konkretny  produkt/wyrób  a  także 

określenie  na  tyle  rygorystycznych  wymagań  co  do  parametrów  technicznych,  które  nie 

znajdują  uzasadnienia  w  obiektywnych  potrzebach  Zamawiającego  i  które  uniemożliwiają 

udział niektórym wykonawcom w postępowaniu. 

Przeprowadzona  rozprawa  dowiodła,  że  na  rynku  jest  wielu  innych  producentów  sprzętu, 

oprócz  wskazywanych  przez  Odwołującego  Kyocera  czy  Xerox,  którzy  spełniają  wszystkie 

wymagania  co  do  parametrów  technicznych  urządzeń.  Świadczą  o  tym  złożone  przez 

samego Odwołującego tabelaryczne zestawienia oraz oświadczenia producentów urządzeń, 

z  których  w  sposób  jednoznaczny  wynika,  że  wymagania  co  do  parametrów  technicznych 

sprzętu  spełniają  nie  tylko  Kyocera  czy  Xerox,  ale  także  inni  producenci  jak  Lexmark,  OKI, 

Canon,  HP.  W  złożonych  przez  Odwołującego  oświadczeniach  producenci  HP,  Brother 

Polska  Sp.  z  o.o.,  OKI,  Konica  Minolta  oraz  Ricoh  nie  zaprzeczyli,  że  są  w  stanie  spełnić 

wszystkie parametry techniczne wymagane przez Zamawiającego, wyjaśnili jedynie, że opis 

przedmiotu zamówienia i ustalone kryteria nie pozwalają na „złożenie oferty z realną szansą 

na  otrzymanie  zamówienia  publicznego”.  Ze  złożonych  dowodów  wynika,  że  firmy  Kyocera 

oraz Xerox posiadają w swojej ofercie handlowej produkty najtańsze w tej klasie produktów, 

jaka  jest  przedmiotem  zamówienia.  Okoliczność  ta  nie  może  być  jednak  podstawą  do 

uznania  ograniczenia  uczciwej  konkurencji,  gdyż  jest  ona  wynikiem  pewnej  strategii 

handlowej danego producenta. 

Żą

dania  Odwołującego  co  do  zmiany  parametrów  technicznych  poszczególnych  urządzeń 

sprowadzają  się  de  facto  do  obniżenia  tych  parametrów,  co  zdaniem  Izby  nie  jest 

uzasadnione  i  sprzeczne  z  zasadą  uzyskiwania  jak  najlepszych  efektów  z  poniesionych 

nakładów,  wynikającą  z  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  2009  r.  o  finansach  publicznych                    

(tj.  Dz.U.2013.0.885).  Zamawiający  dąży  do  uzyskania  urządzeń  wydajnych,  efektywnych,  

posiadających  wystarczającą,  optymalną  do  jego  potrzeb  pojemność  szuflad.  Stąd  żądanie 

Odwołującego  zmierzające  do  wprowadzenia  jedynie  możliwości  rozbudowy  szuflad  na 

papier do min. 1100 arkuszy, jako ograniczające ten parametr jest nieuzasadnione. W ocenie 

Izby,  wymagania  umożliwiające  instalację  dodatkowych  szuflad  na  papier,  prędkości  karty 

Ethernet,  maksymalnego  czasu  wydruku  pierwszej  kopii  czarno-  białej,  minimalnej 


rozdzielczości  druku  czy  możliwości  skanowania  do  lokalizacji  FTP  i  szybkości  skanowania 

to wymagania będące obecnie standardem na rynku, uzasadnione obiektywnymi potrzebami 

Zamawiającego.  Podobnie  wymaganie  dotyczące  „przeszukiwanego  PDF”,  wynika  z 

uzasadnionych  obiektywnych  potrzeb  Zamawiającego,  bowiem  ułatwia  pracę  na 

zeskanowanych  dokumentach.  Odwołujący  w  toku  rozprawy  nie  uprawdopodobnił,  że 

wymagania  te  są  na  tyle  wygórowane,  że  uniemożliwiają  złożenie  oferty  przez  innych 

producentów niż Kyocera czy Xerox.  

Odnośnie parametru „karta bezprzewodowa - nie” Zamawiający w sposób logiczny wyjaśnił, 

ż

e  jego  intencją  było  określenie,  że  oferowane  urządzenie  nie  musi  posiadać  karty  WIFI. 

Oznacza to, że Zamawiający uzna za spełniające wymagania także urządzenia, które będą 

tę  kartę  posiadały.  Z  uwagi  na  powyższe,  żądanie  Odwołującego  sprowadzające  się  do 

wykreślenia tego wymagania jest niezasadne.  

Za niezasadne Izba uznała także żądanie Odwołującego zmiany wymagania określonego w 

pkt  I.5e  SIWz  dotyczącego  wydajności  materiałów  startowych.  Wydajność  startowych 

materiałów  eksploatacyjnych  jest  różna  u  różnych  producentów,  stąd  celem  zapewnienia 

porównywalności ofert zasadnym jest wskazanie jednakowej ilości materiałów startowych dla 

poszczególnych urządzeń, tak jak to uczynił to Zamawiający w tabeli zamieszczonej w SIWZ. 


Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 

2, § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.     w 

sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący:    ……………….…….…. 

……………………….. 

…………………………