KIO 1014/16 WYROK dnia 27 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1014/16 

WYROK 

z dnia 27 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                                       Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                                 Protokolant: Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  27  czerwca  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  czerwca  2016  r.  przez 

wykonawcę  STRABAG  Sp.  z  o.o.,  ul.  Parzniewska  10,  05-800  Pruszków  w  postępowaniu 

prowadzonym przez Miasto Białystok, ul. Słonimska 1, 15-950 Białystok 

przy  udziale  wykonawcy  UNIBEP  S.A.,  ul.  3  Maja  19,  17-100  Bielsk  Podlaski 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1014/16 

po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru najkorzystniejszej oferty, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i 

oceny złożonych ofert,  

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  UNIBEP  S.A.,  ul.  3  Maja  19,  17-100 

Bielsk Podlaski i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  STRABAG 

Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy UNIBEP S.A., ul. 3 Maja 19, 17-100 Bielsk Podlaski na 

rzecz wykonawcy STRABAG Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków kwotę 23 600 

zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika.  


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Białymstoku.  

                                                                                  Przewodniczący:…………………  


Sygn. akt: KIO 1014/16 

U z a s a d n i e n i e 

.  Zamawiający:  Miasto  Białystok,  ul.  Słonimska  1,  15-950  Białystok  wszczął 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn. „Budowa przedłużenia ul. Sitarskiej w Białymstoku (drogi powiatowej) 

na  odcinku  od  skrzyżowania  z  ul.  Kozłowa  do  skrzyżowania  z  ul.  Świętokrzyską  z 

dwupoziomowym skrzyżowaniem z torami kolejowymi w kierunki Kuźnicy”. 

Przedmiotowe  zamówienie  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 2015/S 082 – 145105. 

W  punkcie  VII  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  -  Opis 

warunków udziału w b) postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełnienia tych 

warunków,  pkt.l  b)  Zamawiający  zastrzegł,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  „Budowa  przedłużenia  ul.  Sitarskiej  w  Białymstoku  (drogi  powiatowej)  na 

odcinku  od  skrzyżowania  z  ul.  Kozłowa  do  skrzyżowania  z  ul  Świętokrzyską  z 

dwupoziomowym  skrzyżowaniem  z  torami  kolejowymi  w  kierunki  Kuźnicy”  (dalej: 

Postępowanie)  mogą  wziąć  udział  wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  dotyczące 

posiadania wiedzy i doświadczenia. 

Jako  warunek  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  Zamawiający  wymagał,  aby 

wykonawca  wykazał  się  „(...)  zrealizowaniem  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert w niniejszym postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności 

jest krótszy - w tym okresie: 

co  najmniej  2  robót  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu  ulic  (dróg)  o 

nawierzchni z mas asfaltowych wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „ Z”, o wartości min. 20 

mln  zł  brutto  każda  oraz  co  najmniej  1  robotą  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  min.  1 

obiektu inżynierskiego o wartości min. 8 mln zł brutto albo 

co  najmniej  1  robotą  o  wartości  min.  28  mln  zł  brutto  obejmującą  swoim  zakresem: 

budowę  lub  przebudowę  lub  remont  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych  wraz  z 

uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z”, o wartości min. 20 mln zł brutto i budowę lub przebudowę 

min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.  8  mln  zł  brutto  oraz  co  najmniej  1  robotą  w 

zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych 

wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z” o wartości min. 20 mln zł brutto, 


wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem 

dowodów  określających  czy  roboty  te  zostały  wykonane  w  sposób  należyty  oraz 

wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  i  prawidłowo 

ukończone”. 

W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 25 kwietnia 2016r. w sprawie sygn. akt KIO 

526/16 Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że wykonawca Unibep S.A. nie wykazał spełniania 

warunku  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  w  zakresie  realizacji  obiektu  inżynierskiego  o 

wartości min. 8 mln. zł brutto poprzez posłużenie się doświadczeniem podmiotu trzeciego. 

W  następstwie  powyższego  rozstrzygnięcia  Zamawiający  wezwał  Unibep  S.A.  w 

trybie art. 26 ust 3 ustawy Pzp do uzupełniania wykazu robót budowlanych wraz z dowodami 

potwierdzającymi, że roboty te zostały wykonane należycie w celu potwierdzenia spełnienia 

warunku  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  w  zakresie  realizacji,  co  najmniej  1  roboty  w 

zakresie  budowy  lub  przebudowy  min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.  8  mln.  zł. 

brutto. 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Unibep  S.A.  przedstawił  wykaz  robót 

budowlanych,  w  którym  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia  w  zakresie  realizacji,  co  najmniej  1  roboty  w  zakresie  budowy  lub 

przebudowy  min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.  8  mln.  zł.  brutto,  wskazał  na 

zastępujące  zadania  (i)  „Zadanie  1  -  Roboty  budowlane,  1A  Budowę  i  rozbudowę  drogi 

wojewódzkiej nr 678 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą na 

odcinku  Białystok  -  Kleosin,  1B  Budowa  ul.  Ciołkowskiego,  wiaduktów  nad  torami  PKP,  ul. 

Wiadukt w Białymstoku wraz z budowa i rozbudową niezbędnej infrastruktur, zadanie 3 - ul. 

Wiadukt  wraz  z  kanalizacja  deszczową  w  drodze  na  Juchnowiec”,  (ii)  „Miejskie  Centrum 

Usług  Publicznych,  Kultury  i  Sportu  -  Aąuapark  z  pływalnią  w  Suwałkach”  (iii) 

„Zaprojektowanie i wykonanie hali sportowej wielofunkcyjnej przy ul. Żużlowej Częstochowie” 

(iv) „Budynek Biurowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą Domaniewska Office Hub (...)” (v) 

„Farmy wiatrowe Orla etap”. 

Z  protokołu  z  postępowania  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  (Protokół  z 

komisji  przetargowej  z  17  maja  2016r.,  które  odbyło  się  w  celu  oceny  dokumentów 

przestawionych przez Unibep) wynika, że w ocenie zamawiającego roboty opisane w pkt II. 

4-6 i 8 złożonego przez Unibep Wykazu wykonanych robót (tj. roboty z wymienionych wyżej 

pkt (i) - (iii) oraz pkt (v)) nie potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu. 


W związku z wątpliwościami czy zadanie pn. „Budynek Biurowy wraz z infrastrukturą 

towarzyszącą  Domaniewska  Office  Hub  (...)”,  w  którym  jako  obiekt  inżynierski  Unibep 

wskazał  mur  oporowy  ze  ścianek  szczelinowych,  potwierdza  spełnienie  warunku  w 

powyższym  zakresie,  komisja  przetargowa  postanowiła  zwrócić  się  do  Podlaskiej  Izby 

Inżynierów  Budownictwa  z  prośbą  o  opinię  czy  roboty  polegające  na:  wykonaniu  ścian 

zewnętrznych części podziemnej budynku biurowego zaprojektowanego, jako szczelinowe z 

rozparciem  w  poziomie  stropu  nad  -  2  w  postaci  opaski  rozporowej  na  gruncie  oraz  czy 

wykonanie  zabezpieczenia  w  postaci  przepony  w  technologii  JET-  GROUNTING  (w  zw.  z 

występowaniem  poziomu  wody  gruntowej  ok  2 m. powyżej  posadowienia)  można  uznać  za 

mur oporowy ze ścianek szczelinowych a tym samym za obiekt inżynierski. 

W  wyniku  powtórnej  oceny  ofert  pismem  z  dnia  31  maja  2016r.  Zamawiający 

poinformował  Odwołujący:  Strabag  Sp.  z  o.o.,  ul.  Parzniewska  10,  05-800  Pruszków  o 

ponownym wyborze oferty Unibep, jako najkorzystniejszej. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższym  rozstrzygnięciem  przetargu  Odwołujący  w  dniu  10 

czerwca 2016r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

Odwołujący  zarzucił,  że  swoim  działaniem  i  zaniechaniem  Zamawiający  naruszył 

przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 

r., poz. 2164), zwanej ustawy Pzp, a w szczególności: 

a) 

art.24  ust.2  pkt  4  w  zw.  z  art.22  ust  1  pkt  2)  oraz  art.  22  ust.4  ustawy  Pzp 

poprzez zaniechanie wykluczenia z Postępowania wykonawcy Unibep S.A. ul. 3 Maja 19, 17-

100  Bielsk  Podlaski  Oddział  Drogowy  Unibep  S.A.  z  Łomży  (dalej:  Unibep),  a  w 

konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  złożonej  przez  niego  oferty,  pomimo,  że  wykonawca 

ten  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  związanych  z  posiadaniem 

wymaganych w postępowaniu wiedzy i doświadczenia. 

b) 

7  ustawy  Pzp  poprzez  niezachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców,  w  wyniku  naruszenia  wskazanych  wyżej  przepisów  ustawy,  a  w 

konsekwencji  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie  z  przepisami 

ustawy. 

Jednocześnie  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  dokonanie  powtórnej  oceny  ofert, 

wykluczenie  wykonawcy  Unibep  z  postępowania  a  w  konsekwencji  odrzucenie  złożonej 

przez niego oferty oraz dokonanie wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej. 


W ocenie Odwołującego, Unibep nie wykazał spełnienia warunku w zakresie budowy 

lub przebudowy min. 1 obiektu inżynierskiego o wartości min. 8 mln. zł. brutto.  

Zdaniem  Odwołującego  nie  jest  takim  obiektem  zakwalifikowane  na  potwierdzenie 

spełnienia  warunku  wykonanie  ścian  zewnętrznych  części  podziemnej  budynku  biurowego 

zaprojektowanych,  jako  szczelinowe  z  rozparciem  w  poziomie  stropu  nad  -  2  w  postaci 

opaski  rozporowej  na  gruncie  oraz  wykonanie  zabezpieczenia  w  postaci  przepony  w 

technologii JET - GROUNTING określane w ofercie Unibepu, jako mur oporowy ze ścianek 

szczelinowych.  

Odwołujący  wskazał,  że  roboty  Unibep,  które  Zamawiający  uznał  za  wystarczające 

dla potwierdzenia spełnienia warunku budowy lub przebudowy min. 1 obiektu inżynierskiego 

o  wartości  min.  8  mln.  zł.  brutto,  jak  wynika  z  wykazu  i  załączonego  listu  referencyjnego, 

polegały na budowie budynku biurowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą „Domaniewska 

Office  Hub”  w  tym  ściany  szczelinowe,  barety,  przepony  poziomie  metoda  jet-grounting, 

roboty  ogólnobudowlane  instalacje  elektroenergetyczne,  teletechniczne  i  sanitarne  oraz 

zagospodarowanie  terenu  i  dróg  dojazdowych,  a  także  prace  wykończeniowe  na 

powierzchniach wspólnych w budynku A i B. 

Zauważył  również,  że  z  treści  listu  referencyjnego  wynika  zakres  wykonanych  robót 

obejmował: 

roboty budowlane 

a) 

stan surowy: 

ś

cian  zewnętrznych  części  podziemnej  budynku  biurowego 

zaprojektowanego,  jako  szczelinowe  z  rozparciem  w  poziomie  stropu  nad  -2  w  postaci 

opaski opaski rozporowej na gruncie. W zw. z wystąpieniem poziomu wody gruntowej około 

2  m.  powyżej  posadowienia  wykonane  zostało  zabezpieczenie  w  postaci  przepony  w 

technologii JET- GROUNTING (...), 

b)  stan  wykończeniowy:  elewacje  (...)  hole  windowe  (...),  sufity  z  płyt  gk  (...),  9 

dźwigów osobowych (...), posadzkę pływającą w garażach itp. 

roboty sanitarne (...) 

roboty elektryczne i teletechniczne (...). 

Odwołujący  zaznaczył  również,  że  analizując  treść  warunku,  którego  dotyczy 

odwołanie  Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawcy  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia 

legitymowali się doświadczeniem w postaci: 

-  „co  najmniej  2  robót  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu ulic  (dróg)  o 

nawierzchni z mas asfaltowych wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z”, o wartości min. 20 


mln  zl  brutto  każda  oraz  co  najmniej  1  robota  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  min.  1 

obiektu inżynierskiego o wartości min. 8 mln zł brutto ” albo alternatywnie 

„co najmniej 1 robotą o wartości min. 28 min zł  brutto obejmującą swoim zakresem: 

budowę  lub  przebudowę  lub  remont  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych  wraz  z 

uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z”, o wartości min. 20 mln zł brutto i budowę lub przebudowę 

min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.  8  mln  zł  brutto  oraz  co  najmniej  1  robotą  w 

zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych 

wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z” o wartości min. 20 mln zł brutto. 

Odwołujący podniósł, że zgodnie z ustawą z dn. 7 lipca 2004r. Prawo budowlane (t.j. 

Dz.U.  2016  poz.  290)  (dalej  ustawa  pr.  bud.)  przez  budowę  należy  rozumieć  „  (...) 

wykonywanie  obiektu  budowlanego  w  określonym  miejscu,  a  także  odbudowę,  rozbudowę, 

nadbudowę  obiektu  budowlanego”  (art.  3  pkt  6  ustawy  pr.  bud.).  Pod  pojęciem:  obiektu 

budowlanego należy rozumieć „ (...) budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z 

instalacjami 

zapewniającymi 

możliwość 

użytkowania 

obiektu 

zgodnie 

jego 

przeznaczeniem,  wzniesiony z użyciem  wyrobów budowlanych (...) ”(art. 3 pkt 1 ustawy pr. 

bud.). 

-  budynku  należy  rozumieć  „(...)  taki  obiekt  budowlany,  który  jest  trwale  związany  z 

gruntem,  wydzielony  z  przestrzeni  za  pomocą  przegród  budowlanych  oraz  posiada 

fundamenty i dach ” (art. 3 pkt 2 ustawy pr. bud.), 

-  budowli  należy  rozumieć  „  (...)  każdy  obiekt  budowlany  niebędący  budynkiem  lub 

obiektem malej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, 

przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane 

z  gruntem  tablice  reklamowe  i  urządzenia  reklamowe,  budowle  ziemne,  obronne 

(fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub 

urządzenia  techniczne,  oczyszczalnie  ścieków,  składowiska  odpadów,  stacje  uzdatniania 

wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia 

terenu,  budowle  sportowe,  cmentarze,  pomniki,  a  także  części  budowlane  urządzeń 

technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i 

innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem 

technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 7a) ustawy 

pr. budowlane).  

Nadmienił,  że  konstrukcje  oporowe,  za  które  mogą  być  uznane  mury  oporowe 

stanowią  budowle,  czyli  obiekty  niebędące  budynkami,  co  oznacza  to,  że  Zamawiający 

wymagał doświadczeniu w wykonaniu obiektu budowlanego w określonym miejscu (budowa) 

w postaci budowli, jaką jest obiekt inżynierski o wartości min. 8 mln. 


Odwołujący  podkreślił,  że  obiekt  budowlany  należy  kwalifikować,  przede  wszystkim 

ze  względu na jego przeznaczenie, czyli funkcję, jaką ma pełnić a punktem odniesienia dla 

określenia tej funkcji jest całość zamierzenia budowlanego. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  przedmiotem  wykazanych  przez  Unibep  robót  jest  jak 

wynika  z  wykazu  i  treści  Listu  referencyjnego  było  wykonanie  budynku  biurowego  wraz  z 

infrastruktura  towarzyszącą,  w  którym  ściany  zewnętrzne  części  podziemnej  zostały 

zaprojektowane, jako szczelinowe z rozparciem w poziomie stropu nad - 2.  

Argumentował,  że  w  świetle  Prawa  Budowlanego  kwalifikacją  powyższego  obiektu 

budowlanego  ze  względu  na  jego  funkcję  i  przeznaczenie  jest  budynek  oraz  zgodnie  z 

definicją art. 3 pkt 2 ustawy pr. bud. przez „budynek — należy przez to rozumieć taki obiekt 

budowlany,  który  jest  trwale  związany  z  gruntem,  wydzielony  z  przestrzeni  za  pomocą 

przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.  

Powyższe  –  w  ocenie  Odwołującego  -  wyklucza  możliwość  zakwalifikowania  części 

tego  budynku  - kondygnacji  podziemnej  –  zaprojektowanych,  jako  ściany  szczelinowe,  jako 

odrębnego  i  innego  obiektu  budowlanego  tj.  jak  przedstawia  to  Unibep  i  Zamawiający 

budowli w postaci konstrukcji oporowej (muru oporowego, jako ścianek szczelnych). 

Wywodził,  że  w  tym  przypadku  ściany  szczelinowe  są  jedynie  technologią  robót,  w 

jakiej  została  wykonana  kondygnacja  podziemna  (garaż),  co  potwierdza  opis  techniczny 

projektu  budowlanego  „Domaniewska  Office  Hub”  -  „  Projektowany  obiekt  to  kompleks 

dwóch  budynków  biurowych  A  i  B  z  siedmioma  kondygnacjami  nadziemnymi  i  dwoma 

kondygnacjami  podziemnego  garażu.  (...).  Kondygnacje  podziemne  to  układ  zewnętrznych 

ś

cian szczelinowych grubości 80cm (...).”  

Wskazał  również,  że  zgodnie  z  opisem  technicznym  projektu  wykonawczego  ścian 

szczelinowych: „ Wykonanie ściany szczelinowej o grubości 60 cm będącej docelowo ściana 

nośną kondygnacji podziemnych ”.  

Zwrócił uwagę, że z treści listu referencyjnego i projektu wynika, że ściany  w części 

podziemnej  budynku  zaprojektowane,  jako  szczelinowe  nie  mają  charakteru  muru 

oporowego,  a  pełnią  funkcję  ścian  zewnętrznych  części  podziemnej.  Nie  są  wiec  osobnym 

od budynku biurowego „Domaniewska Office Hub” obiektem budowlanym w postaci budowli, 

jaką  jest  konstrukcja  oporowa,  ani  nie  są  również  konstrukcją  oporową,  a  pełnią  funkcję 

ś

ciany zewnętrznej. 


Odwołujący  podniósł,  że  jego  stanowisko  potwierdza  przygotowana  na  wniosek 

Zamawiającego opinia Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, z której  wynika, 

ż

e  ściana  szczelinowa  jest  systemem  konstrukcyjnym  wykorzystywanym  najczęściej  w 

trakcie wykonywania posadowienia obiektu budowlanego. Jako system konstrukcyjny może 

być ona wykorzystana w celu wykonania konstrukcji oporowej w postaci muru oporowego. 

 Dalej,  wskazał,  że  opinia  ta  stwierdza,  iż  „technologia  ta  może  być  wykorzystana 

zarówno w budownictwie kubaturowym jak i drogowym”.  

Według  Odwołującego  opinia  wskazuje,  że  ściana  szczelinowa  -  która  została 

wykonana,  jest  technologią  prowadzenia  robót  i  w  tej  technologii  można  wykonać  obiekt  w 

postaci  muru  oporowego  o  ile  jednak,  zgodnie  z  obowiązującym  orzecznictwem, 

zamierzeniem budowlanym (i obiektem będącym jego przedmiotem) będzie wykonanie muru 

oporowego.  

W  ocenie  Odwołującego  -  przypadku  zadania  „Domaniewska  Office  Hub”  ściany 

szczelinowe  nie  miały  pełnić  i  nie  pełnią  funkcji  muru  oporowego,  a  jedynie  ścian 

zewnętrznych  w  części  podziemnej  budynku,  co  potwierdza  treść  listu  referencyjnego 

złożonego  w  przedmiotowym  postępowaniu  -  ściany  szczelinowe  były  elementem  stanu 

surowego  budynku  i  pełnią  funkcje  ścian  zewnętrznych  podziemia  budynku,  a  nie  muru 

oporowego, co potwierdza również przywołany wyżej opis techniczny projektu. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  protokołu  wynika,  iż  ocena  spełnienia  przez  Unibep 

warunku udziału w postępowaniu jest wynikiem uznania za mur oporowy części podziemnej 

budynku biurowego zaprojektowanej, jako szczelinowe z rozparciem budynku Domaniewska, 

a w konsekwencji zakwalifikowanie go, jako obiektu inżynierskiego. 

Odwołujący  przyznał,  że  ustawa  Prawo  budowlane  nie  zawiera  legalnej  definicji 

pojęcia „muru oporowego”, lecz posługuje się pojęciem „konstrukcji oporowej”, zaliczając ją 

do budowli wymienionych w art. 3 pkt 3, czyli obiektów budowlanych niebędących budynkiem 

lub obiektem małej architektury.  

Wobec  negatywnej  definicji  budowli  (obiekt  budowlany  nie  będący  budynkiem),  w 

przypadku  zakwalifikowania  danego  obiektu,  jako  budynku  nie  może  on  być  uznany  za 

budowlę.  

Podniósł,  że  spójnie  z  prawem  budowlanym,  konstrukcja  oporowa  została 

zdefiniowana w ustawie z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. Dz.U.2015 poz. 


460.  Art.  4.  pkt  16),  która  określa  konstrukcję  oporowa  jako  budowlę  przeznaczoną  do 

utrzymywania w stanie stateczności nasypu lub wykopu.  

Stwierdził przy tym, że konstrukcja oporowa jako obiekt budowlany musi być budowlą 

tj. ma mieć samodzielny charakter, nie może być elementem budynku.  

Jako  przykład  wskazał  ogrodzenia,  jako  samodzielnych  obiektów,  które  pełniąc  jako 

dominującą  funkcję  zabezpieczania  przed  osuwaniem  są  kwalifikowane  jako  wymagające 

pozwolenia na budowę konstrukcje oporowe.  

W  rozpatrywanym  stanie  faktycznym  –  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  po  pierwsze 

ś

ciany  szczelinowe  nie  pełnią  funkcji  konstrukcji  oporowej,  ale  ścian  zewnętrznych 

podziemia  budynku,  po  drugie  nie  są  samodzielnym  w  stosunku  do  budynku  obiektem 

budowlanym w postaci budowli, jaką jest konstrukcja oporowa. 

Ponadto, odnośnie wymaganego w opisanym wyżej warunku udziału w postępowaniu 

podmiotu  posiadającego  doświadczenie  w  realizacji  obiektów  inżynierskich  wskazał,  że 

rozporządzenie  Ministra Transportu  i  Gospodarki  Morskiej  z  dnia  30  maja  2000  r.  w  (Dz.U. 

2000  nr  63  poz.  735)  w  sprawie  warunków  technicznych,  jakim  powinny  odpowiadać 

drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie  określa definicję obiektu inżynierskiego § 1. 

Pkt  1.  „Rozporządzenie  określa  warunki  techniczne,  jakim  powinny  odpowiadać  drogowe 

obiekty  inżynierskie,  zwane  dalej  „obiektami  inżynierskimi”,  §1.  Pkt  2  do  obiektów 

inżynierskich zalicza się: 

obiekty mostowe, 

tunele, 

przepusty, 

konstrukcje oporowe. 

Przy  czym,  zaznaczył,  że  przez  konstrukcję  oporową  zgodnie  z  §  3  pkt  4 

rozporządzenia  należy  rozumieć  „  (...)  budowlę  przeznaczoną  do  utrzymywania  w  stanie 

stateczności uskoku naziomu gruntów rodzimych lub nasypowych(…)”.  Zgodnie  z  §  68 

rozporządzenia konstrukcje oporowe mogą występować w szczególności, jako: 

elementy konstrukcji obiektów mostowych obramowujących korpus drogi, 

elementy konstrukcji tuneli i przepustów, stanowiące ich głowice, 

samodzielne konstrukcje związane z drogą. 

Według Odwołującego zgodnie z powyższym konstrukcja oporowa tylko w przypadku, 

gdy  jest  konstrukcją  związaną  z  drogą  ma  charakter  obiektu  inżynierskiego.  Definicja 


konstrukcji oporowej, jako obiektu inżynierskiego występuje tylko i wyłącznie w budownictwie 

drogowym (Ustawa o drogach publicznych) i są to konstrukcje stricte związane z drogą.  

Podkreślił  przy  tym,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  „Budowa  przedłużenia  ul. 

Sitarskiej  w  Białymstoku  (drogipowiatowej)  na  odcinku  od  skrzyżowania  z  ul.  Kozłowa  do 

skrzyżowania z ul. Świętokrzyską z dwupoziomowym skrzyżowaniem z torami kolejowymi w 

kierunki  Kuźnicy”  opisana  przez  zamawiającego  kodem  CPV  45.23.31.20-6  -  Roboty  w 

zakresie budowy dróg. 

 Zdaniem  Odwołującego,  jeżeli  przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  robót  w 

zakresie  budowy  dróg  a  w  myśl  art.  22  ust.  4  ustawy  Pzp  opis  sposobu  dokonania  oceny 

spełniania  warunków,  o  których  mowa  w  ust.  1,  powinien  być  związany  z  przedmiotem 

zamówienia  oraz  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz,  zgodnie  a  art.  22  ust  5 

ustawy  Pzp,  warunki,  o  których  mowa  w  ust.  1,  oraz  opis  sposobu  dokonania  oceny  ich 

spełniania  mają  na  celu  zweryfikowanie  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania 

udzielanego  zamówienia,  to  nieuzasadnione  będzie  na  obecnym  etapie  postępowania 

przyjmowanie  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  obiektów  kubaturowych,  nie 

związanych  z  przedmiotem  zamówienia,  w  których  zgodnie  z  przywołaną  definicją 

konstrukcja  oporowa,  aby  była  obiektem  inżynierskim  ma  mieć  charakter  samodzielny  lub 

być  elementem  obiektu  mostowego,  tunelu,  przepustu,  ale  również  ma  być  związana  z 

drogą. 

Odwołujący  stwierdził  również,  że  jest  to  zgodne  z  wymaganiami  SIWZ  i  Prawa 

budowlanego  w  zakresie  wymaganych  uprawnień  budowlanych,  bowiem  Zamawiający 

wymagał  dysponowania  osobą  posiadającą  uprawnienia  w  branży  drogowej  i  mostowej  — 

obowiązujące  przepisy  nakładają,  bowiem  odmienne  wymagania  w  zakresie  tak  uprawnień 

budowlanych  do  kierowania  jak  i  projektowania  robotami  na  obiektach  drogowych, 

mostowych i kubaturowych.  

Zdaniem  Odwołującego  ściana  szczelinowa,  jako  technologia  wykorzystywana  w 

budownictwie kubaturowym nie spełnia wiec definicji obiektu inżynierskiego.  

Podniósł,  że  powyższe  potwierdza  treść  zamówionej  przez  Zamawiającego  opinii, 

której  autor  stwierdza,  że  „tylko  w  wypadku  wykonania  ww.  obiektu  w  budownictwie 

drogowym można zakwalifikować go do kategorii drogowych obiektów inżynierskich”. 


Pismem  z  dnia  14  czerwca  2016r.wykonawca  Unibep  S.A.,  zwany  dalej 

Przystępującym  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 

Pismem  z  dnia  22  czerwca  2016r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  odwołanie 

uwzględniając w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. 

Pismem  z  dnia  z  dnia  24  czerwca  2016r.  Przystępujący  zgłosił  sprzeciw  od 

uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  treść  SIWZ,  oferty  Przystępującego, 

wezwania Zamawiającego z dnia 12 maja 2016r., odpowiedzi Przystępującego na powyższe 

wezwanie  z  dnia  16  maja  2016r.  wraz  z  załączonymi  dokumentami,  odpowiedzi 

Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  22  czerwca  2016r.  uwzględniającej  w  całości  zarzuty 

przedstawione  w  odwołaniu,  sprzeciwu  Przystępującego  od  uwzględnienia  zarzutów  z  dnia 

24  czerwca  2016r.,  pisma  procesowego  Przystępującego  z  dnia  27  czerwca  2016r.,  jak 

również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  wyjaśnień  Izba  postanowiła  odwołanie 

uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego naruszenia przepisów art.7, art. 24 ust.2 pkt. 4 w związku z art.22 ust.1 pkt. 

2 ustawy Pzp oraz art.22 ust.4 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  powodu  niespełniania  warunku  udziału  w 

przedmiotowym przetargu w zakresie pkt. II ppkt 7 uzupełnionego przy piśmie z dnia 16 maja 

2016r.  wykazu  robót  realizowanych  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert. 


Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  rozdziale  VII  ust.1  pkt.  b  opis  warunków  udziału  w 

postepowaniu  oraz  opis  sposobu  dokonywania  oceny  spełnienia  tych  warunków  żądał  od 

wykonawców  w  celu  potwierdzenia  spełniania  warunku  wykonawca  winien  wykazać  się 

zrealizowaniem w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w niniejszym 

postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie: 

-  co  najmniej  2  robót  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu  ulic  (dróg)  o 

nawierzchni z mas asfaltowych wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „ Z”, o wartości min. 20 

mln  zł  brutto  każda  oraz  co  najmniej  1  robotą  w  zakresie  budowy  lub  przebudowy  min.  1 

obiektu inżynierskiego o wartości min. 8 mln zł brutto albo 

- co najmniej 1 robotą o wartości min. 28 mln zł brutto obejmującą swoim zakresem: 

budowę  lub  przebudowę  lub  remont  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych  wraz  z 

uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z”, o wartości min. 20 mln zł brutto i budowę lub przebudowę 

min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.  8  mln  zł  brutto  oraz  co  najmniej  1  robotą  w 

zakresie  budowy  lub  przebudowy  lub  remontu  ulic  (dróg)  o  nawierzchni  z  mas  asfaltowych 

wraz z uzbrojeniem, klasy co najmniej „Z” o wartości min. 20 mln zł brutto, 

wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem 

dowodów  określających  czy  roboty  te  zostały  wykonane  w  sposób  należyty  oraz 

wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  i  prawidłowo 

ukończone. 

Izba  stwierdziła  również,  że  Przystępujący  w  pkt.  II  ppkt  7  załączonego  wykazu 

złożonego  przy  piśmie  z  dnia  16  maja  2016r.  oświadczył,  że  wykonał  zadanie  pod  nazwą 

budynku  biurowego  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  „Domaniewska  Office  Hub”,  w  tym 

ś

ciany 

szczelinowe, 

barety, 

przepony 

poziome 

metodą 

jet-grounting, 

roboty 

ogólnobudowlane, instalacyjne(…). 

Przedmiotowy  wykaz  wraz  z  listem  referencyjnym  z  dnia  20  sierpnia  2015r. 

Przystępujący  złożył  na  potwierdzenie  wykonania  1  roboty  w  zakresie  budowy  lub 

przebudowy  min.  1  obiektu  inżynierskiego  o  wartości  min.8  mln.  zł  brutto  polegającej  na 

budowie  obiektu  inżynierskiego:  muru  oporowego  ze  ścianek  szczelinowych  o  wartości 

11 672 119 zł.  

Izba ustaliła również, że Komisja Przetargowa w dniu 17 maja 2016r. dokonała oceny 

wskazanych w wykazie robót w pkt. II ppkt 4-6, 8 uznając, że nie spełniają one powyższego 

warunku,  jedynie  uznała  zadanie  wskazane  w  pkt.  II  ppkt  7,  które  było  objęte  zarzutem 

odwołania. 


Z  ustaleń  Izby  wynika  również,  że  powyższa  ocena  nie  została  Przystępującemu 

przez Zamawiającego zakomunikowana przy czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.  

Odnosząc  się  do  meritum  sprawy  Izba  doszła  do  przekonania,  że  przedstawiony 

przez  Odwołującego  wywód  w  zakresie  oceny  braku  spełniania  przez  Przystępującego 

spornego  warunku  podmiotowego  w  zakresie  zaskarżenia  dotyczącego  w  pkt.  II  ppkt  7 

przedmiotowego wykazu należało uznać za uzasadniony. 

W  ocenie  Izby  przedstawiona  Zamawiającemu  opinia  Podlaskiej  Izby  Inżynierów 

Budownictwa  z  dnia  24  maja  2016r.  nie  była  jednoznaczna  w  zakresie  określenia  pojęcia 

obiektu inżynierskiego. 

Stosownie  do  przepisu  art.  4  pkt.  12  ustawy  z  dnia  21  marca  1985  r.  o  drogach 

publicznych  użyte  w  ustawie  określenia  oznaczają  drogowy  obiekt  inżynierski  –  obiekt 

mostowy, tunel, przepust i konstrukcję oporową. 

Zdaniem Izby termin obiektu inżynierskiego według wymagań Zamawiającego został 

wyraźnie sprecyzowany w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 

30  maja  2000  r.  w  sprawie  warunków  technicznych,  jakim  powinny  odpowiadać  drogowe 

obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. 

Zgodnie  z  przepisem  §1  ust.1  powołanego  wyżej  aktu  prawnego  rozporządzenie 

określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie, zwane 

dalej „obiektami inżynierskimi”, oraz ich usytuowanie. 

Natomiast w myśl ust.2 cyt. wyżej przepisu do obiektów inżynierskich zalicza się: 

1) obiekty mostowe, 

2) tunele, 

3) przepusty, 

4) konstrukcje oporowe. 

Jednocześnie  należy  wskazać,  że  przepis  §68  omawianego  wyżej  rozporządzenia 

stanowi, że konstrukcje oporowe mogą występować w szczególności jako: 

1)elementy konstrukcji obiektów mostowych obramowujących korpus drogi, 

2)elementy konstrukcji tuneli i przepustów, stanowiące ich głowice, 

3)samodzielne konstrukcje związane z drogą. 


Z treści powyższych przepisów wynika – w ocenie Izby - w sposób jednoznaczny, że 

ś

ciana  szczelinowa,  jako  element  budynku,  pełniąca  funkcje  nośne  i  oporowe  nie  będzie 

obiektem inżynierskim. 

 Konstrukcje oporowe w rozumieniu analizowanych przepisów będą zawsze związane 

z inwestycjami drogowymi, a nie budową obiektów kubaturowych. 

Jednocześnie  w  myśl  przepisu  art.22  ust.4  ustawy  Pzp  opis  sposobu  dokonania 

oceny spełniania warunków, o których mowa w ust.1, powinien być związany z przedmiotem 

zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. 

Gdyby przyjąć, że Zamawiający oczekiwał wykazania się wiedzą i doświadczeniem w 

zakresie budowy lub przebudowy budynku znalazłoby to odzwierciedlenie w treści SIWZ.  

Inne  rozumienie  postawionego  przez  Odwołujacego  warunku  oznaczałoby,  że 

warunek  Zamawiającego  sprowadza  się  jedynie  do  konieczności  wykazania  się  budową 

budynku  czy  budowli  jakiejkolwiek,  co  nie  odpowiadałoby  wymogom  opisu  przedmiotu 

zamówienia. 

Izba  nie  uznała  za  dowody  w  sprawie  opinii  przedłożonych  przez  Odwołującego  i 

Przystępującego,  jako  dokumentów  prywatnych,  powołanych  w  istocie  na  wykazanie 

okoliczności prawnych.  

Nadto  Izba  potraktowała  oświadczenie  z  dnia  24  czerwca  2016r.Głównego 

Projektanta o pełnieniu przez ścianę szczelinową roli muru oporowego za odnoszące się do 

budynku, a nie do obiektu inżynierskiego. 

Według  Izby  w  rozstrzyganej  sprawie  za  wystarczające  należało  uznać  dokonanie 

zabiegu prawidłowej wykładni treści pojęcia obiektu inżynierskiego w ramach postawionego 

przez Zamawiającego warunku w rozdziale VII ust.1 pkt. b na podstawie powołanych wyżej 

przepisów obowiązującego prawa. 

W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.  


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                Przewodniczący:……………………………..